Onko jollakin asiantuntemusta tai käsitystä mistä etsiä tietoa pulmaani? Minulla on vanha ja paljon ajettu auto, ja olen muuttamassa Luxemburgiin - kumman maan rekistereissä kärry kannattaa pitää?
Mihin rekisteröidä? - erot EU-maiden välillä
10
282
Vastaukset
- taks taks
Joko myy se pois Suomessa netin kautta ja osta paikan päältä samalla summalla uudempi ja parempi tai sitten vie se mukanasi ja "ano" tullilta autoveron jäljellä oleva osuus takaisin-sen maksavat kun viet auton pois suomalaisesta rekisteristä. Rekisteröi sitten Luxiin. Lähellä lentoasemaa rekisteröinti/autokatsastustoimisto SNCT. Jos autosi on diesel-käyttöinen, Luxin rekisteri kannattaa erityisesti, koska ns. dieselveroa ei ole. On vain vuosittainen käyttömaksu joka on aika lailla sama kaikille paitsi erittäin vähäpäästöisille ja vaihtoehtopolttoaineilla käyville (Maakaasu CNG ja E85-etanoli, sähkö(hybridi) etc) Voit katsoa lisätietoja www.snct.lu ja http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/hakemusasiat/autoveron_vientipalautus/index.jsp
- luxcar
Kiitos vastauksesta! Autoni on tosiaan niin vanha, ettei sen hinnalla saa mistään mitään.. Tiedätkö, onko Luxemburgin katsastuskäytäntö samanlainen kuin Suomessa? Auto olisi varmaan heti katsastettava siellä?
- --
Mikäli auto on yli 10 vuotias, ei siitä saa autoveroa takaisin.
- --
-- kirjoitti:
Mikäli auto on yli 10 vuotias, ei siitä saa autoveroa takaisin.
Lisäksi autoverotus Suomessa on pitänyt tapahtua 1.4.2009 jälkeen. Ja vielä lisäksi alle 1.300 euron palautusta ei makseta.
- Luxilainen
Myy autosi pois Suomessa ja hanki Luxemburgista toinen ja paljon parempi tilalle. Sandweilerissa (Luxin katsastuspaikka) ulkomaalaisella on aina vähän huonommat kortit kädessä paikallisiin verrattuna eli sanomista ja merkintöjä paperiin tulee herkemmin. Jos auto hyvässä kunnossa, ei sen ikäkään haittaa mitään. Dieselin savutusmittaus huomattavasti suomalaista järkevämpi ja olen saanut itse polkea kaasupoljinta mittauksessa. Mutta tosiaankin, tyypillisellä suomikuntoisella vanhalla romulla hankit vain ikävyyksiä itsellesi.
- Rahat takaisin
-- kirjoitti:
Lisäksi autoverotus Suomessa on pitänyt tapahtua 1.4.2009 jälkeen. Ja vielä lisäksi alle 1.300 euron palautusta ei makseta.
Aina kannattaa anoa ja valittaa, koska tuo 10 v sääntö ei perustu mihinkään. Kaatuu todennäköisesti EYT:ssä.
- vienti Luxiin
Luxilainen kirjoitti:
Myy autosi pois Suomessa ja hanki Luxemburgista toinen ja paljon parempi tilalle. Sandweilerissa (Luxin katsastuspaikka) ulkomaalaisella on aina vähän huonommat kortit kädessä paikallisiin verrattuna eli sanomista ja merkintöjä paperiin tulee herkemmin. Jos auto hyvässä kunnossa, ei sen ikäkään haittaa mitään. Dieselin savutusmittaus huomattavasti suomalaista järkevämpi ja olen saanut itse polkea kaasupoljinta mittauksessa. Mutta tosiaankin, tyypillisellä suomikuntoisella vanhalla romulla hankit vain ikävyyksiä itsellesi.
En tieda montako autoa olet Luxin rekisteriin tuonut, mutta totta kylla se tosiasia etta aina toisesta maasta tulossa oleva auto syynataan tunnollisesti etta kaikki truvallisuuteen liittyvat perusasiat kunnossa. Eikohan se ole sama Suomessakin kun oikein vanhaa on tuomassa ja siirtamassa kotomaan kilpiin.
Omaa kokemusta on kahden auton tuonnista Luxin kilpiin ja kaikki meni ihan ok vaikka toinen auto oli reilut 10v ja toinen 6v. Olin muuttamassa Belgiasta eika ollut mielta myyda autoja Brysselissa pois koska kummassakin just pikkasen keskivertoa isoheppaisemmat moottorit joita ei oo Belgiassa kiva myyda mut Luxin puolella hevosista ei rangaista. Sittemmin vienyt tuon vanhemman Suomeen.
Luxista saattoi tehda ennen vanhaan melko hyvakin loytoja automarkkinoilla mut ei minusta enaa. Yllattavan paljon siella myynnissa esim Belgiasta tulleita leasing kaytossa olleita seka isompiheppaisia malleja koska Belgiassa niita rokotetaan surutta.
- adfgadfhdafh
Myy pois niin pääset helpommalla. Sitten ostat Luxemburgista laatuauton ilman suomalaista autoveroa ja ajat mukavasti.
Pankkihommiinko olet tuonne menossa ? - Luxin vakuutukset
Ei Luxembourgin kilpien omistaminen mikaan lottovoitto ole. Luxembourgiin muuttaville tiedoksi etta auton vakuuttaminen on siella todella kallista Suomeen verrattuna.
Jos ei ole kiinnostusta muuttoauton hakuun niin auton vakuuttamisen kustannus syyta laskea tarkkaan, etenkin jos aikomuksena ei ole siirtaa sinne bonuksia. Mu on syyta olla tarkkana naiden bonusten siirtojenkin kanssa ellei kyseessa ole pitempi tyokomennus!
Etenkin taysKaskon ottaminen on hammastyttavan hinnakasta Luxembourgissa, silloinkin vaikka olisi 10 years no-claims paperi kadessa. Kokemusta on. Tariffit tietenkin vaihtelee autosta toiseen mut 1.5K euron raja menee rikki varmasti taysilla bonuksillakin jos ottaa taysKaskon keskikokoisilla ja suuremmilla autoilla, kun puhutaan hyvasta vakuutusyhtiosta.
Vakuutusyhtioiden tariffit kovat ja syystakin. Jokainen Luxembourgissa enemman ajossa ollut tietaa etta pelti kolisee. Liekko silla vaikutusta paikalliseen liikenne kulttuuriin etta maassa asuu valtava maara temperamentista porukkaa kahdesta etela-euroopan maasta. Mutta vaikkei toisia autoilijoita aina kunnioiteta niin uskomatonta on kuink jalankulkijoita suorastaan palvotaan. Jotain hyvaakin siis. :-)
Katsastuskaytanto periaatteessa ihan sama kuin Suomessa mutta siihen on varattava triplasti aikaa. Taman lisaksi suomalasita voi yllattaa muut auton rekisterointiin liittyvat vaiheet.
Katsastus (Contrôle technique) hoituu vain ja ainoastaa SNCT:n avulla ja Luxembourgin keskustan lahella vain yksi paikka jonne menna (Sandweiler). Itse katsastus hoituu sujuvasti mutta kaikki se jonottaminen on aika uskomatonta johon ei ole patenttivastausta. Hiukan auttaa jos on ennakoon varattu aika mutta silloinkin ollaan vain toisessa piiiitkassa ja vain hiukan nopeammin liikkuvassa jonossa. Se on aina parin tunnin projekti, joka on tyossakayvalle hankala juttu. Ja sama juttu itse auton rekisteroinnin kanssa eli varattava aikaa monen asian hoitamiseen (Luxin tullissa kaytava, sitten hankittava itse kilvet faxaamalla/soittamalla ensin valtion ao palveluun, sitten yksityiselle firmalle joka tekee itse kilvet, sitten vakuutus kuntoon jolloin bonusten siirto hoidettava huolella, sit uusien kilpien kanssa katsastuksee - joo nailla kilvilla saa jo ajaa mutta vain ja ainoastaan katsastuspaikalla.... ja kun on selvitty lapi katsastuksesta ja paperit muutenkin kunnossa alkaa viimeinen vaihe jonka lopuksi saa kateen rekisterotteen.... ). - lespo -- sex
vitun homot saatana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k984138Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k292900Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2552371Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet602142- 721466
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761310- 921144
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911101- 71984
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57965