Miten saada aikuinen suostumaan lemmikin hankintaan?

Pethullu

Elikkäs, minä (13v) ja mun pikkusisko (10v) ollaan jo pitkän aikaa haluttu lemmikkiä, mutta äiti ei suostu siihen. Me oltais mun pikkusiskon kanssa valmiita huolehtimaan siitä koko sen eliniän ajan ja maksamaan lähes kaikki mitä sen hyvinvointiin tarvitaan. Olemme ajatelleet jotain pientä lemmikkiä, ei siis koiraa tai kissaa. Itse tiedän paljon lemmikeistä ja niiden hoitamisesta ja vaatimuksista, pikkusisko tietää myös mutta hieman vähemmän. Kaipailisinkin nyt neuvoja, miten äiti suostuisi antamaan luvan lemmikin hankintaan? Mitä vanhemmat pelkäävät koska eivät anna lasten hankkia lemmikkiä, vaikka lapset olisivat kuinka vastuuntuntoisia? Olemme ajatelleet asiaa jo kovasti, monen vuoden ajan, joten lemmikistä riittäisi iloa koko sen eliniän ajan ja kiinnostuskin kestäisi.

29

2477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooomoi

      No näytät heille kuvia siitä lemmikistä minkä te haluaisitte. ja kerrotte tarinoita mitä teidän kavereittenne lemmikit tekee. itse haluaisin hiiren , mutta meillä on jo kaksi kissaa ja koira. älkää luovuttako! kyllä te sen saatte jos teette vain tarpeeksi töitä haluamanne eteen !

      • Anonyymi

        Ok


    • kissaa etsivä

      me haluttaisi äidin kanssa oranssi - valkoinen kissanpentu mutta isäni ei suostu. Joskus äitikin sanoi jyrkästi ei kissalle ja koiralle mutta koiran olen saanut isälle antammilla kinuilla, mutta kissapentua ei mutta miksi se minun pitää vielä selvittää ja kovalla tahdolla jos joku antaisi vinkkejä miten saan isäni suostumaan vaikka olemme yrittäneet jo kaikkija kinuja ja antamisia mutta ei ei ja ei mutta miksi ihmeessä. HELP

      • Anonyymi

        En saa koskaan omaa lemmikkiä syyt en muka osaa hoitaa sitä enkä huolehtia sen hyvinvoinnista auttakaa


    • koiran omistaja

      Vaikutat varsin järkevälle, kun puhut pienestä lemmikistä, sillä koirista ja kissoista on todella suuri huolenpito (en nyt tarkoita että pienissä lemmikeissä sen vähempää huolta olisi) Itse olin saman ikäinen kun rupesin kinuamaan uutta koiraa, kun vanha koira oli kuollut pari vuotta sitten. Itse aloittaisin eläimen pyytämisen silleen hiljalleen, että et sitten ruokapöydässä pamauta, että juu mä haluan itelleni lemmikin. Aloita siis lemmikin pyytäminen hiljalleen, eli puhu miten kiva vaikka sun kaverin koira oli ja surffaile kaikilla netti sivustoilla joissa kerrotaan erillaisia lemmikkejä, lainaile kirjastosta lemmikki kirjoja, niin ehkä sun vanhemmat pikku hiljaa alkaa ymmärtää että haluat lemmikin oikeasti ja että olisit valmis oikeasti huolehtimaan siitä.
      Kysy myös vanhemmiltasi syy mikseivät he halua lemmikkiä. Yksi syy voi olla esim hoitopaikan puute. Eli kun lähdette ulkomaille kuka huolehtii akvaariosta tai hamsterista? Voi myös olla että vanhempasi eivät vain halua puhdistella akvaarioita, sillä loppujen lopuksi se vastuu eläimestä on vanhemmillasi.
      Kerrot tuossa tosiaan että olet 13, se on paha ikä, sillä yleensä tuon ikäistä pidetään viellä juuri ja juuri turhan nuorena lemmikin omistajaksi. Mutta älä sure odota pari vuotta ja tillanne voi olla jo aivan toinen :)

      • Anonyymi

        Itse olin 7 kun sain mun marsut :|. Joo olen vielä TOSI nuori oon siis 10. Mun toinen marsu kuoli ( toffee nimeltään ) ja laikku on vielä hengissä ( toinen marsu joka on hengis vielä ) ja rakastan Laikkua tosi paljon MUTTA mun iso iso iso unelma ois saada sellanen musta kisu, oon käyny kattoo eri sivustoilta kissoista tietoo jne ( eli tehny taustatyötä ) vanhemmat EI SUOSTU! Mitä pitäis tehä? Äiti väittää et kissat jaisee koska mun äidin äidin kaverilla on kolme kissaa ja se haisee ihan kissanpissalta. Mä huolehtisin siitä hyvin: siivoisin jos se sotkee, jos se rikkoo mä maksan, lääkärit mä maksan ( ainaki puolet ) , lelut mä maksan… jne. Isi saattais ehkä suostuuu mut äiti ei! Mä tykkään soturikissoista joten äiti luulee et tää on vaa joku ” kissa innostus ” MUTTA SE EI OLE


    • Pethullu

      Kiitos vastauksista. Yritämme edelleen suostutella äitiä, mutta rauhallisesti. Ja jos emme nyt saa lemmikkiä, niin minähän voin hankkia sellaisen sitten, kun muutan omaan kämppääni.

    • HamsuKääppäri

      hei! Olisin ostamassa kääppäriä. Kun kanini kuoli muutama aika sitten (kaks kuukaut) nii isäni kysyi että haluaisinko pienemmän lemmikin, joka kulkisi mukanani (vanhemmat eronnu) ja tietenki vastasin et en. no kuka ny haluis uue heti ku rakas oma on kuollu pari minaa sit?!! Sit tänää låysin halvalla häkin, ja hamsteri olis valmiin ja sillee (siis tiedossa et saattaisin ostaa sen) ja ku soitin iskälle juttelin siit hamsust, si se sanoki et ei! eise anna mun si ostaa uutta :'(( mite saisin mun äiti suostuu siihe, ku ei sekää haluu lemmikkii?

    • Kisuton

      Mul on sama ongelma mut haluisin kissanpennun. Musta tuntuu siltä että se syy miksi mä en saa sitä on: kissaa ei voisi jättää yksin kotiin vaikka joku tulisi sitä hoitamaa. Ja meillä on koira.mutta musta tuntuu että kissa pitäisi koiran kurissa ja niin äidistäkin. Mutta en silti saa kissaa.

    • Marsua vailla

      Mäkin haluaisin kaksi marsua, mutya isä ei suostu, kun on koko perhe eläimille allerginen, mutta kun meillä on koirakin ja siihen ollaan kyllä hyvin siedätytty. Mutta säästäkää itse siihen rahaa ja sanokaa, että voitte itse maksaa lemmikin. Lainatkaa myös kirjastosta kirjoja ja opiskelkaa marsuista ja tehkää vaikka vanhemmillenne esitelmä, jotta he ymmärtävät, että olette tosissanne. Yritä selittää miksi hsluat lemmikin ja mitä hyviä puolia siinä on.

    • No hyvä, että olette

      sentään järkeviä ettekä koiraa kinua. Koirat elävät kuitenkin useita vuosia ja joskus se teidänkin menojalka alkaa vipattamaan ja muuttokuorma lastataan, joten koira jäisi vanhempien hoidettavaksi.

    • auttakaa D:

      Mä haluaisin lemmikin. Ihan minkä vaa. Voisin tulla joka päivä kotii hoitaa sitä. Pikkuveljelleni se sopia, ja ehkä iskälle mut EI äidille. Jos äidille sopis Nii iskällekki. Auttakaa miten saan ne suostuu. Ja melkee kaikil paitsi mul on joku semmone allergia D: Mikä lemmikki ois hyvä? Miten ne sais suostuu?

      • Anonyymi

        Kilpikonna


    • 247

      joo siis mäkin olen haluamassa falabellaa, olisin valmis hoitamaan sitä ja just mulle sopivan oon löytänyt jo netistä! oon lukenu niistä ja tiedän kaiken taarpellisen niistä, mut kun mäkin sanoin mun äidille siitä et saanko sen nii se sano et en saa no kysyin että miks niin se sano et en mä jaksais kumminkaa huolehtii siitä.. ja siis mullakin on sama kysymys että miten voin näyttää äidille että mä pystyn huolehtimaan siitä sen koko elin ajan ja antamaan sille parasta mahdollista hoitoa. oon jo testannu keppihevosella että sitä hoidan samalla lailla kun oikeaa mutta ei näytä toimivan :/

      • Myöhässä

        Vähän myöhässä tulee muta ota vaikka jokin pehmolelu jota hoidat samalla tavalla miten hoitaisit ihan oikeaa lemmikkiä. Hoidat pehmolelua vaikka kuukauden ja näytät että hoitaisit sitä hyvin.😄


    • Halui

      Mäki haluisin lemmikin mieluiten pupun,hamsterin tai koiran. Oon ettiny niistä jo paljon tietoo ja tiiän et niihin menee paljon rahaa ja et ne tarvii huomioo jne. Oon myös hoitanu tosi monen mun kaverin lemmikkejä esim. Kissoja,koiria ja hamstereita ja pärjään tosi hyvin niitten kaa mut äiti ei suostu siihen että saisin lemmikin vaikka maksaisin sen kokonaan itse! Iskä suostuisi jos äitikin ku se on aina äitin kaa samaa mieltä mut en saa! Onko jotai hyvii vinkkei miten saisin äitin puhuttuu ympäri. Äitikin tykkää eläimistä ja tietää että mäkin ja et pörjään niitten kaa mut en vaa älyy miksei se suostu vaikka saataisiin meijän serkuilta ilmaseks kissan pentu johon oon ihan rakastunut :') AUTTAKAAA

    • HelpMeFAST

      Meillä on koira mut haluisin pari undulaattia kun kysyn äidiltä että minkä eläimen se vois hankkia mulle se sanoo että undulaatin jos on joku pakko valita mutta sit ku kysyn et saanko undulaatin se sanoo et saa kysyn miks se sanoo aina että jos joskus lähtee johonki lomalle nii kuka sitä hoitaa (oon halunnu undulaattia 5 vuotiaasta asti) miten saan sen Suostuu?

    • Ite sain oman kanin lukemalla paljon kani kirjoja ja hoitamalla yhen naapurin kania.

    • Helpatkaa

      Ite sain 7 vuotiaana 2 gerbiiliä ( olen 11 ja ostin ne itse) hoidan ne yhä itse eikä innostus ole hiipunut.2 luokasta asti olen halunnut omaa koiraa silloin mäykkää mutta nyt rakastan yli kaiken chihuja.olen vikinkunut nyt jonkin aikaa chihuahuaa ja toinen veli on suostunut joten hän on poissa listalta.äitiltä vikisy on vielä kesken samoin isän ja toisen veljen.äitiltä pitää tietenkin vinkua eniten mun tilanteessa.meillä on tällä hetkellä 7 vuotias cavalier king charles spaniel uros mutta se ei paljoa mitään muuta tee kun syö ja nukkuu plus nakertaa keppejä välillä.itse haluaisin chihu naaraan ja kaiken olen suunnitellun jo valmiiksi.juoksut se saisi olla mun huoneessa.nykyisen koiran nimi on nemo ja on ollut vieraiden koiria kylässä eikä ole paljoa välittänyt.maksut ja hoidon hoitaisin täysin itse ja koiran hoitokin on tuttua nemon kautta.mutta mikäs tässä kesää odotellessa.itse suosittelen kesällä ostoa koska sisä siistiksi kouluttaminen on silloin helpompaa.olen lukenut jo todella paljon koiran hoidosta ja koulutuksesta sun muusta.raha asiatkin olen jo suunnitellut.säästötilillä on yli 3 tonnia joten rahaa pitäisi olla ongelmana on enää se äiti ja sitten vielä isä ja toinen veli.miten vikistä vielä tässä vaiheessa tai mihin yleisiin kysymyksiin voisin vastata.

    • Olkaakilttejajaauttakaa

      NYT TARVITSEN APUA!!! Siis minun perheessä on kissa ja koira jo ja en löydä mistään vinkkiä miten voi saada vanhemmat suostumaan lemmikkiin vaikka on jo! Olen siis 13v tyttö ja haaveilen omasta venäjänkääpiöhamsterista. Vaikka meillä on jo kissa ja koira ne ovat yhteisiä! Olen aina halunnut pientä jyrsiää ja aina kun kysyn vanhemmat sanoo : "katsotaan sitten joskus." MUTTA MIKÄ ON SE JOSKUS???? Olen joskus vähän ylireagoiva mutta silti tarvitsen apua.

    • Eläimet

      Mulla on ongelma.haluaisin marsun,gerbiilin,hamsterin äiti lupasi että saan semmosen mutta se ei saa olla yöelämän en tiedä mikä se voisi olla


      PS.olen 9,v. Se pitää olla pieni eläin autakaa

      • hamsuyöeläin

        Hamsterit yöeläimiä, marsut ja gerbiilit tarvitsee seuraa lajitovereista niitä ei saa pitää yksin


    • työttömillekissaparhain

      Ei 10- ja 13-vuotiaille lapsille voi antaa niin suurta vastuuta. Lemmikin omistaja on aina vastuussa eläimen koko elämästä ja se on todella suuri asia. Lemmikin omistaminen usein myös estää ihmisiä matkustelemasta ja lemmikin kanssa on vietettävä joka päivä paljon aikaa.

      Lemmikit eivät myöskään ole ilmaisia, joten ette voi vaatia vanhempianne kustantamaan teille sellaista. Odottakaa vähintään 5 vuotta vielä.

    • viisasaikuinenneuvoo1900

      KYSYMYKSIÄ LEMMIKKIÄ HALUAVALLE LAPSELLE:
      - Onko sinulla varaa satojen eurojen lääkärikuluihin (myös lemmikin lopettaminen maksaa)?
      - Onko sinulla aikaa ja jaksamista hoitaa lemmikkiä (ota huomioon koulupäivän pituus, läksyihin menevä aika, muut harrastukset ja mahdolliset koeviikot)?
      - Ymmärrätkö, että vanhemmillasi menee paljon rahaa jo pelkästään sinun elättämiseen (asuminen, koulutarvikkeet, vaatteet, ruoka, hygienia)?

    • työtön

      Mä haluaisin lemmikiksi hevosen mutta tuo meitin äiti ei hyväksy sitä. Oon 43 v ja hoitaisin sen itse. Oon katsonut naapurin hevosia ja opetellut niiden hoitoa ja uskon osaavani hyvin.

      Mulla on aikaa, kun olen työttömänä, hoitaa sitä eikä siihen tarvii muita. Antaisin muittenkin ratsastaa sillä joskus.

    • Anonyymi

      Mä oon 16-vuotias tyttö ja haluaisin kaks undulaattia. Meillä on koira, kissa, kilpikonna ja kaks gekkoa, joista kilpikonna on mun oma ja koiraa hoidan meistä eniten vaikka yhteinen onkin. Oon jo pitkään haaveillu undulaateista ja äiti myös, mutta en kuitenkaan saa sitä suostuteltua. Äiti on puhunu et ois kiva jos ois semmonen viherhuone jossa lentelis undulaatteja ja muita lintuja. Nyt kun pyysin synttärilahjaksi kahta undulaattia, vastaus oli oikeastaan ei. Kysyin miksi. Pitäisi kuulemma hoitaa edelliset eläimet ensin, johon vastasin että ihan hyvinhän ne on hoidettu. Tulisi sotkua, johon vastasin et mä siivoan, tulee samalla muutenkin siivottua oma huone. Tulisi lisää ääntä, johon vastasin että muuton jälkeen olisin eri puolella taloa. Ei voi tietää miten meiän perheen allergikot reagois, sanoin et ihan hyvin ne kissaankin siedättyi. Isäpuoli ihan messissä, sanoi että jos päästään muuttamaan haluamaamme taloon, saattaisi sinne tulla "talvipuutarha" jossa olisi kasveja ympäri vuoden ja voisi päästää linnut lentämään vapaana. Mä sanoin sille et pitäisin lintuja myös mun huoneessa vapaana ja laittaisin oveen ison kyltin jossa lukis et "undulaatit vapaana, älä avaa ovea!" (xd) ja nii. Mut äiti ei suostu. Mitä teen?

    • Anonyymi

      Mä haluaisin undulaatin. Mutta äiti sanoo aina EI. Ja sit kun me matkustellaan niin se ei voi tulla mukaan ja kukaan ei suostu huolehtia siitä ei täti tai mummo. Joten aina kun äiti sanoo että kuka hoitaa sitä niin en tiiä mitä sanon. Pliis auttakaa

    • Anonyymi

      Tee niin kuin minä, pidä luento koiran hyödyistä lasten ja nuorten kasvatuksessa.
      Kerro mitten se kasvattaa lapsia ja nuoria ottamaan vastuuta toisesta, elävästä olennosta, perheenjäsenestä ja miten se sosiaalistaa lasta. Lisäksi kannattaa tehdä myös se, minkä minä ennen tätä tein. Pyydä saada naapurin koiria ulkoilemaan kanssasi ja pyydä saada hoitaa niitä. Näin sinulla on hyvä argumentti vanhemmillesi ja olet todistanut että voit ja osaat hoitaa koiraa. Myös voit pyytää kenneliltä saada auttaa koiranhoitoapuna ja ulkoiluttajana. Kenties myöhemmin luvan saatuasi ja esim. rotuun tutustuessasi sinulla on kokemusta siitä rodusta ja ehkä löydät sitten sieltä jopa mieleisesi pennut johon olet voinut tutustua hyvinkin varhaisessa vaiheessa. Minä tein näin aikoinaan. Silloin sinun äidilläsikin on aikaa harkita päätötä, eikä heti tarvitse kieltää ja sinäkin ehdit kasvaa siihen ajatukseen ja hankkkia koiratarvikkeet sekä opiskella mikä rotu sopii sinulle parhaiten. Kun olette sisaresi kanssa alaikäisiä, äitinne on kuitenkin siitä koirasta vastuussa.

      Vaikka tuntuisi siltä, että aika matelee, niin muista että tulee aika, milloin huomaat ajan juoksevan vauhdilla.

    • Anonyymi

      Pyydä käärmettä, helppohoitoinen ja kiinnostava.
      Tarvittee vaan yhden rotan viikkoon ja jos iso käärme niin yhden kanin kuukauteen, kunhan vettä on saatavilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe