Mikä koira sopisi minulle?

puulassa

Olen miettinyt kauan minkä rotuinen koira sopisi minulle. Perheeseeni kuuluu 2 aikuista ja 2 lasta (12 v. ja 14 v.). Asumme kaupungissa kerrostalo asunnossa. Koira pääsisi aina kesäisin olemaan paljon ulkona. Minulla ei ole ennen ollut koiraa tai mitään eläintä. Koiran pitäisi olla pieni tai keskikokoinen. Ei haukkua paljon, koska asun kerrostalossa. Ihmisystävällinen mielellään. Turkilla ei ole muuta väliä kuhan siitä ei irtoa karvaa. En ole vielä innostunut mistään agilitystä tai näyttelyistä, mutta kyllähän niitäkin voisi kokeilla. Olen tehnyt monia koira testejä koneella, mutta en osaa päättää mikä koira sopisi oikeasti minulle. Itse pidän shetlanninlammaskoirasta, novascotiannoutajasta, kääpiösnautserista, portugalinpodengosta (pieni, karkeakarvainen), länsiylämaan terrieristä ja joistain muista terriereistä. Kertokaa omia ideoitanne mikä koira sopisi minulle tai sopisiko jokin noista mistä pidän minulle? :)

15

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea matkaan

      Noh, me ollaan kaikki täysin vieraita ihmisiä sinulle. Miten ihmeessä kuvittelet meidän tietävän sulle sopivan rodun kun et itsekään tiedä.
      Mene koiranäyttelyyn ja juttele siellä mainitsemiesi rotujen omistajien kanssa, tai soita ja mene käymään kenneleissä.
      Sitten kun tosiaan haluat sen koiran, siis oikeesti, niin se asia selviää itsestään sinulle. Olen kokemuksesta huomannut, että henkilöt jotka väenväkisin miettivät rotuvaihtoehtoja, eivät ole aidosti koira-ihmisiä.
      Se oikea rotu ´kirkastuu´ ihan itsestään.
      Ja sun täytyy nähdä nyt vaan ihan itse nähdä vaivaa ja laahautua näyttelypaikoille jututtamaan omistajia.
      Täällä netissä vaan jokainen suosittelee omaa rotuaan, ja sitähän et kysynyt.
      Ihmiset kun ovat erilaisia.

      • puulassa

        minulla on monta vaihtoehtoa minkä rodun haluan, mutta kyllä minulla on se mistä eniten tykkään. Mutta ajattelin, että joku voisi antaa neuvoja sopisiko juuri se koira minulle. Ei tietenkään kukaan voi sanoa tarkalleen sopiiko se koira juuri minulle kun ei tunne minua. Kai minun sitten pitää odottaa, että tänne lähelle tulee koiranäyttely ja mennä katsomaan siellä koiria.


    • ameeeeba

      Noihin netin koirarotutesteihin ei kannata luottaa. Jos novascotiannoutajaa on ehdottanut, niin ei ei. Se on työkoira, ei seurakoira.

      Kerta turkkia jaksat hoitaa ja trimmaaminen ei ole ongelma, niin tutustu vaikka villakoiriin, bichon-perheen rotuihin (bichon frishé, cottoni, bolognese..) ja vaikka amerikan cockerspanieliin.

    • bblbblbbl

      Noista portugalinpodengolta (kk:lta), kääpiösnautserilta ja westieltä irtoaa kaikista vähiten karvaa. Miksipä et ottaisi jotain niistä, kun suosikkirotujasi vaikuttavat olevan :-)

    • Riiseninen

      Käppänä olisi varmasti ihan ok, kunhan jaksat aktivoida koiraa: agilityä, tokoa, pikku temppuja, aivojumppaa jne. Karvaa ei irtoa, mutta turkki täytyy trimmata/nyppiä säännöllisesti (kuinka usein, riippuu koirasta). Käppänät saattavat olla aika dominoivia, joten rajat täytyy koiralla tietysti olla.

      • Riiseninen

        Käppänät saattavat siis olla dominoivia, mutta yleensä tämä korostuu enemmän muiden koirien kanssa, kunhan kotona on ihmisten kanssa perusrajat hanskassa. Käppänät ovat erittäin ihmisrakkaita koiria, jotka sopivat moneen menoon ja osallistuvat perheen kaikkiin askareisiin. Ja tykkäävät kovasti myös istua sylissä rapsuteltavana. Pieni mutta kestävä rotu, ei mikään "nyrkillä tapettava", noin rumasti sanottuna.


    • Maltankoira

      Maltankoira. Maltankoira on pieni ja hiljainen rotu, joten se sopii hyvin kerrostaloon. Se on helppo kouluttaa ja on aloittelijalle sopiva rotu. Maltankoira on luonteeltaan erittäin ystävällinen ja seurallinen. Se kiintyy omistajaansa poikkeuksellisen syvästi.

      Turkki kammataan päivittäin. Pesu kerran viikossa. Turkista ei irtoa karvaa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi. Maltankoira ei tarvitse paljoa liikuntaa, lyhyet lenkit riittävät sille. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin päälle. Pohjavillan puuttumisen ja usein toistuvien pesujen ansiosta maltankoira sopii joillekin allergisille.

      Maltankoiran kanssa voi harrastaa agilityä ja näyttelyitä. Maltankoira on terve rotu, jolla ei ole perinnöllisiä sairauksia. Suomessa maltankoira on harvinainen, mutta muualla maailmassa se on hyvin suosittu rotu. Lisää tietoa rodusta löytyy osoitteesta www.toydogs.net/maltalaiset

    • Bostoninterrieri

      Bostoninterrieri. Se on erittäin älykäs lyhytkarvainen koira. Bostoninterrieri ei ole haukkuherkkä, joten se sopii hyvin kerrostaloon. Se on helppo kouluttaa ja sopii ensimmäiseksi koiraksi. Turkki on helppohoitoinen. Se harjataan ja pyyhitään säämiskällä silloin tällöin. Turkista ei irtoa karvaa.

      Bostoninterrieri ei välttämättä tarvitse paljoa liikuntaa, mutta jaksaa kyllä juosta ja kävellä pitkiäkin lenkkejä. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin päälle. Bostoninterrierin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä.

      Bostoninterrieri on melko harvinainen rotu, joten pentua voi joutua odottamaan kauan. Se pysyy omistajansa lähellä, sillä ei ole taipumusta karkailemiseen. Bostoni on melko terve rotu. Rodulla esiintyy polvilumpioluksaatiota ja epilepsiaa. Suuret ja ulkonevat silmät ovat alttiita tapaturmille. Lisää tietoa rodusta löytyy osoitteesta www.toydogs.net/bostons

    • Italianvinttikoira

      Italianvinttikoira. Se on seurallinen pieni koira. Italianvinttikoira on yksi hiljaisimmista koiraroduista, joten se on ihanteellinen kerrostalon asukas. Lempeän ja mukautuvaisen luonteensa ansiosta se sopii ensimmäiseksi koiraksi. Turkki on erittäin helppohoitoinen. Se kiillotetaan sametinpalasella silloin tällöin. Turkista ei irtoa karvaa.

      Italianvinttikoira ei tarvitse paljoa liikuntaa, mutta jaksaa vinttikoirana toki liikkua ja lenkkeillä paljon. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee vaatteet päälle. Italianvinttikoira on melko terve rotu. Eniten ongelmia aiheuttavat pitkät ja ohuet jalat, jotka katkeavat helposti.

    • Yorkshirenterrieri

      Yorkshirenterrieri. Se on vilkas ja älykäs kääpiökoira. Hiljaisuutensa ja pienikokoisuutensa ansiosta se soveltuu mainiosti kerrostalosuntoon. Turkki harjataan ja öljytään päivittäin. Pesu kerran viikossa. Turkista ei irtoa karvaa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi.

      Yorkshirenterrieri ei tarvitse paljoa liikuntaa, lyhyet lenkit riittävät sille. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin päälle. Yorkshirenterrierin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa ja näyttelyitä.

      Suomessa yorkki on melko harvinainen, mutta muualla maailmassa se on erittäin suosittu rotu. Yorkshirenterrieri on maailman kolmanneksi suosituin rotu saksanpaimenkoiran ja labradorinnoutajan jälkeen. Yorkshirenterrieri on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpioluksaatiota ja silmäsairauksia. Lisää tietoa rodusta löytyy osoitteesta www.yorkshirenterrieri.fi

      • ilovebostons

        Bostoninterrieri:
        -ei hauku(enemmänkin ääntelee)
        -paino 7-12kg välillä
        -helppohoitoinen turkki
        -energinen hassuttelija
        -pieni koira, ison koiran olemuksella
        -ei pelkää mtn
        -helppo opettaa koska haluaa miellyttää, mutta luonnettakin löytyy.
        -rakastaa olla kaikessa mukana
        -rakastaa syliä ja hellimistä
        - sosiaalinen, tulee kaikkien ihmisten ja eläinten kanssa toimeen.
        -ällistyttävä kyky sopeutua uusiin ja erikoisiinkin tilanteisiin

        Ainut huono puoli mitä keksin:talvella vaatii pukemisen


    • Maltalaisen omistaja

      Maltankoira:
      -Ei pohjavillaa/karvaa, joten ei lähde karvaa
      -Pieni
      -Melko hiljainen(ainakin mulla on hiljanen)
      -Älykäs ja miellyttämisenhaluinen, joten helppo kouluttaa
      -Ei tarvitse välttämättä mitään hirveää määrää liikuntaa mutta tarvittaessa sitä energiaagin löytyy
      -Rakastaa olla hellittävänä ja sylissä
      -Karvan voi leikata mieleisekseen ellei halua harrastaa näyttelyitä
      -Paino 3-4, ja säkäkorkeus siinä 20-25 välissä

      • MALTALAISEN OMISTAJA

        niin ja lisään vielä:
        -Terve ja pitkäikäinen


    • jiuthjau

      Griffonit, kolmea erilaista:griffon belge, griffon bruxellois ja kolmas katosi väliaikaisesti mielestäni!
      Mutta siis karva joko sileää tai karkeaa(nypittävä 1-2kertaa vuodessa).
      Tosi helppo ekana koirana, miellyttämishalua löytyy niin paljon että on helppo kouluttaa, energisiä mutta tulevat toimeen välillä vähemmälläkin liikunnalla.
      Haukkumista voi hillitä kouluttamalla!
      Minulla on kokemusta monista roduista, ja griffonit ovat kyllä ylivertaisen helppoja kouluttaa!
      Eivät ehkä juuri se oikea rotu minulle, minulle sopii jästipäisemmän ja vaativammat rodut, olen niin jämäkkä itsekkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe