Narsistilla on aina hovi joka pitää hänestä.
Se on raivostuttavaa sen ihmisen kantilta joka näkee myös ns toisen puolen.
Narsistilla on myös taito (tuskin on oikea sana mutta anyway) kopioida ihmisiä joka tulkitaan monesti tiedostetuksi. Onko näin ?
Eli....
Miksi hovi tulee narsistin kanssa niin hyvin toimeen ?
Voiko olla niin, etteivät he vain joudu ns kosketuksiin niihin alueisiin narsistissa (jotka herättävät primitiivireaktiot, esim nars loukkaantumisen) koska suhde on pinnallinen ja ehkä molemmin puolin hyödyttävä (ristiriitatilanteet tietenkin erikseen) eikä näin ollen kosketa tunnetasolla?
Ja kun "hän" tulee kotiin, se tarve imitoida muita tai miellyttää (kun ei tiedä mitä olisi), pelotella tai mitä ikinä = eli esittämistä joka voi olla tiedostamatonta mutta yhtä VARMASTI henkisesti kuluttavaa, purkautuu lapsen lailla ns turvallisessa ympäristössä ?
Eli niin kauan kun ei kosketa narsistin "sisintä", hän tulee kanssasi toimeen?
Nyt en laske mukaan kiusaajia esim koulussa (tai auervaaroja (tiedostettua?) jne jotka joidenkin tulkintojen perusteella ovat samaa porukkaa) jotka purkavat pahan olonsa heikompaan koska heillä EI OLE ns turvallista kohdetta esim kotona jossa näin voi tehdä ?
Hovi ja kumppanit, kiusaajatkin
49
450
Vastaukset
- se "puska"
Ehkä narsisti ei näytä hovilleen pimeää puoltaan, siten suhde on pinnallisempi? Narsisti tarvitsee hoviaan ja siten ehkä mielisteleekin saadakseen tarvitsemansa tuen ja usein narsisti laittaa hovinsa "tekemään sen likaisen työn" ilman että hovi kai tajuaakaan tätä täysin? Jos narsisti mielistelee hoviinsa kuuluvaa niin tämä on ilmeisen altas ottamaan näitä kehuja vastaan ja hovi ei vaistomaisesti pistä narsistille "kovaa kovaa vastaan" koska vaistomaisesti tietää, että narsisti räjähtää ja todennäköisesti poistaa niskuroijan hovistaan?
Sitä juuri hain... eli koska suhde on pinnallisempi, ei kosketa tunnetasolle samalla tavalla ja se on varmaan monesti molemminpuolinen hyötysuhde jollain tasolla ?
Jos ajatellaan vaikka, että narsisti miellyttää ( en edelleenkään usko että aina tietoisesti) antamalla palveluksia tai peilaamalla omaa itseä (hoville) takaisin, kuuntelemalla...jne...hän ei joudu samaan tilanteeseen kuin parisuhteessa. Siksi tavallaan ns kestää sen ja näyttää vain ne parhaat puolet (mitä ne ikinä onkaan). Jos tiiviimpi yhteydenpito alkaa - tulee "kosketus" ja räjähdyksiä.
Itse näitä ominaisuuksia miettiessäni huomaan, että mitä läheisemmäksi ihminen tulee, sitä vaikeampi on enää ylläpitää normisuhdetta. Ei saa siis "koskettaa".- se puska
lynett kirjoitti:
Sitä juuri hain... eli koska suhde on pinnallisempi, ei kosketa tunnetasolle samalla tavalla ja se on varmaan monesti molemminpuolinen hyötysuhde jollain tasolla ?
Jos ajatellaan vaikka, että narsisti miellyttää ( en edelleenkään usko että aina tietoisesti) antamalla palveluksia tai peilaamalla omaa itseä (hoville) takaisin, kuuntelemalla...jne...hän ei joudu samaan tilanteeseen kuin parisuhteessa. Siksi tavallaan ns kestää sen ja näyttää vain ne parhaat puolet (mitä ne ikinä onkaan). Jos tiiviimpi yhteydenpito alkaa - tulee "kosketus" ja räjähdyksiä.
Itse näitä ominaisuuksia miettiessäni huomaan, että mitä läheisemmäksi ihminen tulee, sitä vaikeampi on enää ylläpitää normisuhdetta. Ei saa siis "koskettaa".Itselle on tullut mieleen että se ohutnahkainen narsisti saattaa usein kuulua hoviin jota hallitsee paksunahkaisempi (vai mitkä nuo nimitykset nyt olikaan?) Itse en usko että suurin osa narsistin uhreista olisi ohutnahkaisia narsisteja, kuten täällä kai on väitetty, toki kaikenlaisia parisuhteita ja variaatioita löytyy.
se puska kirjoitti:
Itselle on tullut mieleen että se ohutnahkainen narsisti saattaa usein kuulua hoviin jota hallitsee paksunahkaisempi (vai mitkä nuo nimitykset nyt olikaan?) Itse en usko että suurin osa narsistin uhreista olisi ohutnahkaisia narsisteja, kuten täällä kai on väitetty, toki kaikenlaisia parisuhteita ja variaatioita löytyy.
Niin... mutta kun itse esim puhun siitä vaihtoehdosta niin se ei ole osoitettu kenellekään suoraan vaan olen miettinyt sitä omalta kohdaltani. Ensin olin SELKEÄ uhri, sitten jotain siitä välistä ja lopulta täysi "hirviö".
Sitten aloin katsomaan esim NUTIN sivuilta mitä olen itkenyt ja kuinka olen asiat kokenut...ja aloin miettimään mitä itse olen saanut kuulla omasta käytöksestäni...
Alkoi pitkä matka romahduksekseni jälkeen... piiiiiiitkä....se ei alkanut vasta täällä vaan aloin jo aiemmin ihmettelemään että miksi aina minä, miten mulle aina...missä se magneetti on... heh heh.
Täällä ensimmäisen kerran joku sanoi jollekin, että oletko varma ettet ulkoista jne...ja katsoin taakseni. KATASTROFI !
Eli vaikka tämä "nykyinen kumppani" on sitä mitä on, se on vain avannut minulle peilin itseeni. Voi olla, että näen tämän myöhemmin toisin mutta totuus on nyt se, että käyttäydyn itsekin kuin mikäkin ääliö... tai jotain pelottavaa. Eikä tämä ole mitään itsesääliä vaan totuus. En ole normaalisti tunteva ja käsittävä ihminen. Piste.
Mietin miten olen kohdellut ihmisiä, miten tunnen tai olen tuntematta, miten reagoin ärsykkeisiin jne... olen kuin ne ihmiset ja heidän puolisonsa, joita TUIN NUTISSA silloin ( ja paljon enkä epärehellisesti vaan sen tilanteen valossa). Tai siis sori, havaitsin olevani ns yksi niistä puolisoista.
Olen oikeasti ja rehellisesti tukenut uhreja ja koonnut turvajoukkoja ja koettanut tehdä parhaani...kunnes tajusin olevani yksi "heistä "joita parjataan. Ohutnahkaisista viis, paksunahkaisista viis mutta siksi saatan siltä kantilta vasta jollekin...
En muuta osaa sanoa....kenen muun kautta minun pitäisi vastata kuin oman kokemukseni ?
Uskotko, että uhrista voi tulla uhriuttaja (kiitos A sanoista) ?- se puska
lynett kirjoitti:
Niin... mutta kun itse esim puhun siitä vaihtoehdosta niin se ei ole osoitettu kenellekään suoraan vaan olen miettinyt sitä omalta kohdaltani. Ensin olin SELKEÄ uhri, sitten jotain siitä välistä ja lopulta täysi "hirviö".
Sitten aloin katsomaan esim NUTIN sivuilta mitä olen itkenyt ja kuinka olen asiat kokenut...ja aloin miettimään mitä itse olen saanut kuulla omasta käytöksestäni...
Alkoi pitkä matka romahduksekseni jälkeen... piiiiiiitkä....se ei alkanut vasta täällä vaan aloin jo aiemmin ihmettelemään että miksi aina minä, miten mulle aina...missä se magneetti on... heh heh.
Täällä ensimmäisen kerran joku sanoi jollekin, että oletko varma ettet ulkoista jne...ja katsoin taakseni. KATASTROFI !
Eli vaikka tämä "nykyinen kumppani" on sitä mitä on, se on vain avannut minulle peilin itseeni. Voi olla, että näen tämän myöhemmin toisin mutta totuus on nyt se, että käyttäydyn itsekin kuin mikäkin ääliö... tai jotain pelottavaa. Eikä tämä ole mitään itsesääliä vaan totuus. En ole normaalisti tunteva ja käsittävä ihminen. Piste.
Mietin miten olen kohdellut ihmisiä, miten tunnen tai olen tuntematta, miten reagoin ärsykkeisiin jne... olen kuin ne ihmiset ja heidän puolisonsa, joita TUIN NUTISSA silloin ( ja paljon enkä epärehellisesti vaan sen tilanteen valossa). Tai siis sori, havaitsin olevani ns yksi niistä puolisoista.
Olen oikeasti ja rehellisesti tukenut uhreja ja koonnut turvajoukkoja ja koettanut tehdä parhaani...kunnes tajusin olevani yksi "heistä "joita parjataan. Ohutnahkaisista viis, paksunahkaisista viis mutta siksi saatan siltä kantilta vasta jollekin...
En muuta osaa sanoa....kenen muun kautta minun pitäisi vastata kuin oman kokemukseni ?
Uskotko, että uhrista voi tulla uhriuttaja (kiitos A sanoista) ?Oletko sellainen ihminen että sinuun vaikuttaa liikaa se mitä kulloinenkin "lähipiirisi" (tai vaikka nettipalsta) sanoo sinun olevan. En tarkoitat sitä ettetkö itsekin pohtisi asiaa ja paljon mutta vaikuttaako muut liikaa, sinulla on heikompi kyky hahmottaa IHAN ITSE mitä olet? Tuo vain heitto, koska en tunne sinua.
- se puska
se puska kirjoitti:
Oletko sellainen ihminen että sinuun vaikuttaa liikaa se mitä kulloinenkin "lähipiirisi" (tai vaikka nettipalsta) sanoo sinun olevan. En tarkoitat sitä ettetkö itsekin pohtisi asiaa ja paljon mutta vaikuttaako muut liikaa, sinulla on heikompi kyky hahmottaa IHAN ITSE mitä olet? Tuo vain heitto, koska en tunne sinua.
Tai siis täällä lukiessasi samaistut narsisteihin ja siellä NUTissa uhrehin?
- se puska
se puska kirjoitti:
Tai siis täällä lukiessasi samaistut narsisteihin ja siellä NUTissa uhrehin?
Siis vahva, selkeä tunne omasta todellisesta minästäsi puuttuu? Edelleenkin arvailuja.
- se puska
lynett kirjoitti:
Uskotko, että uhrista voi tulla uhriuttaja (kiitos A sanoista) ?Jokainen, joka ei ole normaalisti tunteva ja käsittävä, ei ole narsisti kuitenkaan, on monta muutakin syytä. Myöskin pitkään narsistin kanssa ollut alkaa usein itse jossain määrin käyttämään narsistilta oppimiaan keinoja koska narsistin kanssa ei pärjää muuten. Minusta tähän narsistin tapojen OSITTAISEEN omaksumiseen vaikutaa sekin että yleensä narsisti supistaa toisen elinpiirin niin että normaalit ihmissuhteet jää, koska narsisti ei salli niitä, joten sitä enemmän narsistiset keinot tuntuvat ainoilta toimivilta koska muita mallia toimia ei ole enää lähipiirissä.
öööö... en edes voi vastata mitenkään järkevästi koska perustelin asiani ihan hyvin mutta joku himo on nyt jahdata.... Pakko oli taas aloittaa. Miksi ? Siis puskanikille.
Jos KOEN NYT, että olen itsekin vaikuttanut asioiden kulkuun, miksi olen takinkääntäjä ????se puska kirjoitti:
Jokainen, joka ei ole normaalisti tunteva ja käsittävä, ei ole narsisti kuitenkaan, on monta muutakin syytä. Myöskin pitkään narsistin kanssa ollut alkaa usein itse jossain määrin käyttämään narsistilta oppimiaan keinoja koska narsistin kanssa ei pärjää muuten. Minusta tähän narsistin tapojen OSITTAISEEN omaksumiseen vaikutaa sekin että yleensä narsisti supistaa toisen elinpiirin niin että normaalit ihmissuhteet jää, koska narsisti ei salli niitä, joten sitä enemmän narsistiset keinot tuntuvat ainoilta toimivilta koska muita mallia toimia ei ole enää lähipiirissä.
Mutta jos vasta nyt TAJUAN että olen ollut myös narsistiseksi nykyään luokiteltava niin miksi se on ongelma sinulle ?
- se puska
lynett kirjoitti:
öööö... en edes voi vastata mitenkään järkevästi koska perustelin asiani ihan hyvin mutta joku himo on nyt jahdata.... Pakko oli taas aloittaa. Miksi ? Siis puskanikille.
Jos KOEN NYT, että olen itsekin vaikuttanut asioiden kulkuun, miksi olen takinkääntäjä ????Ei ole himo jahdata, ajattelin että olisit kiinnostunut pohtimaan asiaan. Eikä ollut tarkoitus ilkeillä. Mutta ei se mitään, lopetan, on tässä parempaa ja mielenkiintoisempaakin tehtävää jos koet kirjoitukseni noin.
se puska kirjoitti:
Ei ole himo jahdata, ajattelin että olisit kiinnostunut pohtimaan asiaan. Eikä ollut tarkoitus ilkeillä. Mutta ei se mitään, lopetan, on tässä parempaa ja mielenkiintoisempaakin tehtävää jos koet kirjoitukseni noin.
OLEN OLLUT KOKO AJAN kinnostunut pohtimaan...sanoit ettet tunne minua.
Koen sen siksi noin ,koska historia pakottaaaaaa....
Yritän olla nyt (ihan oikeasti) puoleeton ja menen varmaan metsään mutta yritän....yritän...lynett kirjoitti:
Mutta jos vasta nyt TAJUAN että olen ollut myös narsistiseksi nykyään luokiteltava niin miksi se on ongelma sinulle ?
Onko sinutsa mahdotonta, että narsistisesti käyttäytyvä ihminen tiedostaa romahduksen jälkeen osan toiminnastaan ?
Jos vastaat ei...
Jos vastaat kyllä...
Tiedän miten suhtautua tai olla suhtautumatta....ellet ole valmis hyväksymään nk takinkääntöä ?- puska nikki
lynett kirjoitti:
Onko sinutsa mahdotonta, että narsistisesti käyttäytyvä ihminen tiedostaa romahduksen jälkeen osan toiminnastaan ?
Jos vastaat ei...
Jos vastaat kyllä...
Tiedän miten suhtautua tai olla suhtautumatta....ellet ole valmis hyväksymään nk takinkääntöä ?Ei tietenkään ole mahdonta.
Ja nk takinkääntö, eli huomasitkin olevasi narsisti, on varmaan ihan realismia, niinkin voi käydä. Ja itsehän tuon tiedät. Ainakin paremmin kuin minä. Halusin todella vain esittää heränneitä ajatuksiani. Kun kirjoitat itsestäsi voinee kirjoittamaasi myös kommentoida kuka haluaa, julkisella palstalla kun ollaan? Ei se ole "iholle tulemista" jos toinen ensin itse kirjoittaa itsestään.
Mutta en enää jatka tätä vastailemista :) puska nikki kirjoitti:
Ei tietenkään ole mahdonta.
Ja nk takinkääntö, eli huomasitkin olevasi narsisti, on varmaan ihan realismia, niinkin voi käydä. Ja itsehän tuon tiedät. Ainakin paremmin kuin minä. Halusin todella vain esittää heränneitä ajatuksiani. Kun kirjoitat itsestäsi voinee kirjoittamaasi myös kommentoida kuka haluaa, julkisella palstalla kun ollaan? Ei se ole "iholle tulemista" jos toinen ensin itse kirjoittaa itsestään.
Mutta en enää jatka tätä vastailemista :)Hjyvä ettei ole mahdotonta, kiitos siitä.
En sano olevani NARSISTI vaan omaavani nars ongelmia. Jotka johdattavat minua eteenpäin ja pitävät narsmagneettia yllä. Niin sanotusti.
Olen varmasti jotenkin herkkänahkaisella päällä viime aikoina mutta ennen minusta pidettiin (kun olin uhri) ja nyt olen vitunpaskasakkia koska ruodin nars ongelmiani. Ei ole sinun tehtäväsi vastasta mutta ihmetyttää ja naurattaa kyllä.
Itse puhun asiasta, en Sinusta. Huomaa eroEn mä tiä T, mä huomaan koko ajan nyt tarkastelevani itsekin näitä toisten kirjoituksia tietyn oletuksen kautta ja sitten kun se tunne menee ohi ja palaa lukemaan myöhemmin, huomaan mitä on tapahtunut ja ihmettelen miten taas lähdin siihen mukaan.
Esim puskanikki saa kysyä sitä mitä kysyi mutta ensimmäinen reaktioni oli vaan että jaahas, nytkö se alkaa (se mistä varoitit ja mikä tapahtuikin). Olisin voinut suhtautua toisinkin mutta joku ihme ilmapiiri on nyt vallannut meikänkin täällä ja nyt tavallaan ymmärrän miksi näistä samoista asioista jankataan täällä koko ajan.
Mulla ois kyllä muutamia ajatuksia siitä miksi näin käy nyt mutta se taas vain pahimmassa tapauksessa ylläpitää tilannetta entistä enemmän enkä mä jaksais...
Kun olin NUTissa, kävin läpi väärinkohtelun kokemuksia ihmisten kanssa jotka jeesasivat. Sitten aloin tukemaan toisia ja tein sitä pitkään. Sitten tuli ontto tila jolloin uskaltauduin tänne - koska koin että olin edelleen jumissa. Samalla tein omaa kirjoitustyötä historiasta ja nykyisestä itsekseni, tuhansien sivujen verran ja katsoin kokonaisuutta. Eli en ole todellakaan rakentanut itsestäni kuvaa kenenkään muun mielipiteen varaan.
Täällä perinteisten multinikkihyökkäysten ja muiden jälkeen sain ihan järjettömän määrän erilaisia vaihtoehtoja (mistä olen kiitellyt) ja näkökulmia. Mutta mitä enemmän luen niitä kirjoituksia mitkä kerrotaan uhrin näkökannalta - sitä "kauhistuneemmaksi" tulen. Sille ei vain voi mitään.
Esim ensimmäinen kumppanini oli asosiaalistyyppinen päihdeongelmainen joka käyttäytyi kyllä räikeästi väärin ja siksi totta kai kiinnitin vain siihen huomiota...kunnes huomasin mitä olin itse tehnyt sen kuutisen vuotta. Olin kahta kauheampi mutta en vain käyttänyt nyrkkejä. Itseasiassa hänen käytöksensä palveli lopulta minun etujani...niin hullulta kuin se kuulostaakin. Normikumppani ei olisi sitä tehnyt.
Kaikki muukin mitä olen kirjoittanut (vaikkakin "uhrivaiheessa" mikä on silti ollut totta!), periaatteessa jo NUTissa, on viitannut eri sanoin ja eri ajatuksin tähän samaan, lopulta. En vain saanut palasia kasaan alkuunkaan.
Ehkä totean vain että addiktiivinen luonteeni tekee tämän (tuottaa nars käytöstä ulospäin, siksi se koetaan, siltä se näyttää), ehkä on yksioikoista tarkastella vain narsismin kautta mutta tässä ollaan. Olen ollut uhri mutta olen myös uhriuttaja.
Se ei poista sitä, että olen ollut kokona väkivaltaisten vanhempien uhri tai kokenut kaltoinkohtelua suhteissa (joihin hakeudun jatkuvasti) mutta tämä oma kokemukseni tästä ketjusta mitä on tapahtunut, tunnutaan monesti koettavan joksikin...joksikin...no ainakin valheelliseksi tai syötetyksi. Ihan kuin ainoa näkökulma josta asian voisi nähdä "oikein", olisi uhrius tai toisten kertoma totuus. Taas yleistän.
Tai että haluaisin olla nph tai ihannoida sitä.
Sitten alkoi hermostuttamaan, heti sen jälkeen kun itsekin sanoit että näin siinä käy kun lähtee "tälle tielle" ja luulin ettei sen meikää kosketa mutta sitten SE tapahtui ja kohta olenkin suuna päänä koko ajan itsekin hermoilemassa ja lukemassa rivien välistä sellaista mitä siellä ei edes ole tai mille on ihan turha edes korvaansa lotkauttaa.
Happea, happea.- se puska
lynett kirjoitti:
Uskotko, että uhrista voi tulla uhriuttaja (kiitos A sanoista) ?Lynett, jos sinua kiinnostaa niin suosittelen sulle kirjaa "Irti läheisriippuvuudesta" kirjoittanut Melody Beattie. Minusta hyvin silmiä avaava kirja. Kertoo siitäkin, miten läheisriippuva toimii myös itsekkäästi. Vaikka täällä on muistaakseni "markkinoitu" ajatusta että läheisriippuva olisi myös narsisti niin ainakaan minun mielestäni se ei ole niin.
Haluankin nähdä ne rakentavana (jos ei huutelua ole, siis) mutta tossa alkuun tulleiden hyökkäysten lomassa (en tiedä keitä olivat) jotenkin ampaisin messiin ja se (odotusarvo, oma linssi minkä läpi tulkitsee asioita) jäi päälle.
Sehän on justiinsa se, mitä vastaan olen koettanut kampanjoida ja jota en todellakaan haluaisi itse tehdä. Noh, virheestä viisaampana.
Hauskaa lauantaipäivää anyway. Koetetaan vaihtaa linssiä putken päässä;)se puska kirjoitti:
Lynett, jos sinua kiinnostaa niin suosittelen sulle kirjaa "Irti läheisriippuvuudesta" kirjoittanut Melody Beattie. Minusta hyvin silmiä avaava kirja. Kertoo siitäkin, miten läheisriippuva toimii myös itsekkäästi. Vaikka täällä on muistaakseni "markkinoitu" ajatusta että läheisriippuva olisi myös narsisti niin ainakaan minun mielestäni se ei ole niin.
Juu, kirja oli hyvä. Suosittelen kaikille !
Se osui kyllä ytimeen silloin, oli järkevästi kirjoitettu ja helposti lähestyttävä.
Sitten kävin tätä läheisriippvuusjuttua läpi piiiiitkään ja ajattelin, ns että thats it.
Sitten kun lopetin tuijottamisen vain niihin parisuhteisiin ja mietin miten olen kohdellut muitakin ihmisiä tai yrityselämässä ihmisiä jne... tajusin että olen kaikkea muuta kuin...kuin...se mitä luulin olevani. Lisäksi totesin täyttäväni sisällä olevaa "tyhjyyttä" tusinallisella addiktioita. Että mitäs nyt sitten...kunnes tuli pohja vastaan, eli ns romahdus.
Huomasin olevani erittäin manipulatiivinen, kontrolloiva, tunne-elämältäni täysin jäykkä ja joustamaton, epäempaattinen tilansyöjä joka ajaa vain omaa etuaan, joskus jopa kyseenalaisin keinoin.
En ennen tajunnut että esim työelämässä suorittamani toiminta olisi ollut mitenkään väärin...ja aina selvisin kaikesta. Mietin vain että olenpas hyvä ja ahkera ihminen joka on vain ottanut kohtalon käsiinsä, kunnes vasta viime vuosien aikana olen alkanut kelailemaan olenko sittenkään niin "hyvä" kun katson mitä olen tehnyt ja teen edelleen vaikka koko ajan kuvittelin olevani ihan toisenlainen. Se oli aika karmaiseva kokemus eikä meinaa mennä vieläkään jakeluun.
Esim Jotten sivuilla ollut lähestymistapa tähän sisäiseen tyhjyyteen oli aika karvojanostattava kokemus.
Ehkä on turha etsiä mitään "nimeä" itselleen enkä sitä tarkoitakkaan mutta satavarmaa on se, että kärsin pahoista tunnevammoista (en tunne kuten muut) ja jonkinasteisista (!) nars ongelmista (=esim en kykene olemaan tunnetasolla ihmisiin yhteydessä vaan hyödyn heistä jne jne)
Huh, pitäiskö aloittaa lauantai jollain kevyemmällä aiheella =)- se puska
lynett kirjoitti:
Juu, kirja oli hyvä. Suosittelen kaikille !
Se osui kyllä ytimeen silloin, oli järkevästi kirjoitettu ja helposti lähestyttävä.
Sitten kävin tätä läheisriippvuusjuttua läpi piiiiitkään ja ajattelin, ns että thats it.
Sitten kun lopetin tuijottamisen vain niihin parisuhteisiin ja mietin miten olen kohdellut muitakin ihmisiä tai yrityselämässä ihmisiä jne... tajusin että olen kaikkea muuta kuin...kuin...se mitä luulin olevani. Lisäksi totesin täyttäväni sisällä olevaa "tyhjyyttä" tusinallisella addiktioita. Että mitäs nyt sitten...kunnes tuli pohja vastaan, eli ns romahdus.
Huomasin olevani erittäin manipulatiivinen, kontrolloiva, tunne-elämältäni täysin jäykkä ja joustamaton, epäempaattinen tilansyöjä joka ajaa vain omaa etuaan, joskus jopa kyseenalaisin keinoin.
En ennen tajunnut että esim työelämässä suorittamani toiminta olisi ollut mitenkään väärin...ja aina selvisin kaikesta. Mietin vain että olenpas hyvä ja ahkera ihminen joka on vain ottanut kohtalon käsiinsä, kunnes vasta viime vuosien aikana olen alkanut kelailemaan olenko sittenkään niin "hyvä" kun katson mitä olen tehnyt ja teen edelleen vaikka koko ajan kuvittelin olevani ihan toisenlainen. Se oli aika karmaiseva kokemus eikä meinaa mennä vieläkään jakeluun.
Esim Jotten sivuilla ollut lähestymistapa tähän sisäiseen tyhjyyteen oli aika karvojanostattava kokemus.
Ehkä on turha etsiä mitään "nimeä" itselleen enkä sitä tarkoitakkaan mutta satavarmaa on se, että kärsin pahoista tunnevammoista (en tunne kuten muut) ja jonkinasteisista (!) nars ongelmista (=esim en kykene olemaan tunnetasolla ihmisiin yhteydessä vaan hyödyn heistä jne jne)
Huh, pitäiskö aloittaa lauantai jollain kevyemmällä aiheella =)Taidat käydä rankkaa itsetutkiskelun tietä, kyllä kai ne asiat joskus selkenee itsellekin.
En epäile sitä ettetkö olisi rehellinen siinä että kärsit pahoista tunnevammoista mutta minulle tuli tunne, että et ole narsisti kuitenkaan, narsistilla tarkoitan NPH. Ja kirjoituksesi poikkeaa sen porukan kirjoituksista jotenkin, siis sellaisen jota minä pidän narsisteina täällä (ei minunkaan mielipiteeni oli se lopullinen totuus, tiedän sen, mutta siitä on elämässä kuitenkin lähdettävä miltä itsestä tuntuu). Tuli vain tunne että saatat olla elämänvaiheessa jossa olet kovin eksyksissä itsesi kanssa, siksi kirjoitin, en ilkeilläkseni vaikka kai aika terävästikin. Mutta se siitä, en jaksa enää minäkään jauhaa tätä. Onnea itsesi etsimiseen! se puska kirjoitti:
Taidat käydä rankkaa itsetutkiskelun tietä, kyllä kai ne asiat joskus selkenee itsellekin.
En epäile sitä ettetkö olisi rehellinen siinä että kärsit pahoista tunnevammoista mutta minulle tuli tunne, että et ole narsisti kuitenkaan, narsistilla tarkoitan NPH. Ja kirjoituksesi poikkeaa sen porukan kirjoituksista jotenkin, siis sellaisen jota minä pidän narsisteina täällä (ei minunkaan mielipiteeni oli se lopullinen totuus, tiedän sen, mutta siitä on elämässä kuitenkin lähdettävä miltä itsestä tuntuu). Tuli vain tunne että saatat olla elämänvaiheessa jossa olet kovin eksyksissä itsesi kanssa, siksi kirjoitin, en ilkeilläkseni vaikka kai aika terävästikin. Mutta se siitä, en jaksa enää minäkään jauhaa tätä. Onnea itsesi etsimiseen!Juu, tack.
NPH taitaa olla liikaa mutta uskon "eritasoisiin vammoihin" jotka ilmenevät joskus jopa vain tilannekohtaisesti.
- Blog Boy
Hesarissa nettikeskusteluissa on kiinnostava kiusaaja-narsisti-syndrooma. Siellä nimimerkit Iso-Mursu ja Tavallinen maisteri eivät keskustele vaan iskevät kirjoittajien kimppuun, yrittävät nolata, haukkuvat, toistavat henkilöstä samaa perätöntä (sadismia).
Noin he tekevät kirjoittajille, jotka kirjoittavat negatiivisesti USAsta tai NATOsta. Heidän täytyy toimia HSn suojeluksessa, koska HSn keskustelusäännöt eivät koske heitä ja HS on virallisesti ilmoittanut että kannattaa Suomen NATO-jäsenyyttä.
Narsismi, sadismi, kiusaaminen viihtyvät ja voivat hyvin netissä, jos niin halutaan, koska netti on anonyymien julkinen foorumi. - Helvetissä käynyt
Itselläni kokemusta narsistista esimiehenä. Tämä hovi valikoitui nuoleskelijoista, jotka halusivat hyötyä kuulumisesta narsistin hoviin. Osa halusi valtaa, osa rahaa, osa joutui siihen pakotetuksi. Pahinta oli, jos narsisti sai tietää jonkun heikkouden, vaikkapa alkoholiongelman. Tällöin joutui pakotetuksi narsistin tahtoon. Heikkoudella oli helppo kiristää. Sellaista helvettiä, että narsistisesta luonnehäiriöstä kärsivä sattuu esimieheksi en toivoisi kenellekään.
Siltä se voi näyttää mutta monesti esim alkoholisti myös hyöytyy siitä että toinen katsoo läpi sormien kun teen vain näin...ja korjaan mokat jotka tein ohjeidesi mukaan. Eli päästään siihen, että tod näk on kyse molemminpuolisesta hyödystä.
Kuka on siis se sairas silloin ?
Jos mielistelet TÄYSIN vastenmielistä ihmistä (tietoisesti), oletko ns terve ?
Oletko muoto ei ollut tarkoittu sinulle.Temppu : näin juuri.
Häpeäpisteiden etsiminen on avainsana vaikka nyt mennäänkin aiheesta ulkopuolelle. Siis alkuperäisestä. Mutta yhtä totta kaikki.
Itse jouduin kohtaamaan HÄPEÄNI "hänen" kanssaan ja olen sen hyväksynyt. Hoidan sitä välillä myös täydellisellä häpeämättömyydellä. Harjoitellaan.- Sinde vm-82
Entä anoreksia-malli, joko voin lopettaa?
Joissakin kunnissa on vielä väärä assosiaatio ja abstrakti-malli. Et saa ruveta huutamaan mulla assosiaatio-pyhäkoulua tai abstrakti-kvitto. Se tulkitaan hysteeriaksi ja frustraatioksi.
Katso nyt, tämä on paskantamattomuus taas. Suoliston sulkeutuminen ihan kokonaan, jopa kymmeniksi vuosiksi, ihan keneltä tahansa, asuinpaikkakuntaa valikoimatta.
"Ihan tällaiset idio-tutkimukset eivät tule kysymykseen." Sinde vm-82 kirjoitti:
Joissakin kunnissa on vielä väärä assosiaatio ja abstrakti-malli. Et saa ruveta huutamaan mulla assosiaatio-pyhäkoulua tai abstrakti-kvitto. Se tulkitaan hysteeriaksi ja frustraatioksi.
Katso nyt, tämä on paskantamattomuus taas. Suoliston sulkeutuminen ihan kokonaan, jopa kymmeniksi vuosiksi, ihan keneltä tahansa, asuinpaikkakuntaa valikoimatta.
"Ihan tällaiset idio-tutkimukset eivät tule kysymykseen."Mä tavallaan käsitän mitä puhut mutta tavallaan en ymmärrä miksi se pitää noin tehdä. Tai ilmaista. Ylemmyydentunnetta ?
Okei, meitä mahtuu tänne mutta kelaa nyt ittekkin. Ois mukava keskustella vaikka täältä alempiarvoisena sosiaalisadistina, kapitalistina...kröhöm... tai buddhalaisena...mutta kyl sä tsennaat =)Sinde vm-82 kirjoitti:
"Ihan tällaiset idio-tutkimukset eivät tule kysymykseen."Ton anoreksia-mallin vielä hyväksyn mutta palaa nyt tänne ruohikolle meidän kuolevaisten seuraan niin päästään jauhaa paskaa =)
Okei okei, totta (luin ennakkoasenteeni mukaan taas....).
Luen mutta en lue, kirjoitan nopeammin kuin sormet ehtii... totta sanoit.
Tää on tää adhd, nars vamma, addiktiot, päihteet ja kärsimättömyys ;)Kirjoittasit vain (vänkään ihan vänkäämisen ilosta koska teet tota kuitenkin etkä ota nokkiis = olet turvallinen kohde)
TAKAISIN MAANPINNALLElynett kirjoitti:
Okei okei, totta (luin ennakkoasenteeni mukaan taas....).
Luen mutta en lue, kirjoitan nopeammin kuin sormet ehtii... totta sanoit.
Tää on tää adhd, nars vamma, addiktiot, päihteet ja kärsimättömyys ;)Heh ... relax ... ei tää oo kuolemanvakava juttu ..
- se puska
Ei työympäristössä auta juurikaan se että uhri kohtaa oman häpeänsä! Työympäristä koostuu monista ihmisistä .Narsistilla on hovi jonka kanssa tai yksinkin toimien narsisti saa uskoteltua uhristaan täysiä valheita esimiehille ja muille työtovereile, esimerkiksi. Kyllä narsisti saa pilattua uhrinsa maineen työympäristössä jos hänellä on vähänkään valtaa. Ja useinhan narsistit omaavat jotenkin karismaattisen olemuksen mikä helpottaa heidän pirullisia konstejaan, jotka saattavat olla hyvinkin vaivihkaisia niin että ne näyttävät "reiluilta" ja piilotettuna niin hyvin naamion taakse ettei suurin osa ihmisistä tiedä tai miellä, mitä oikeasti tapahtuu ja missä mennään. Samoin hän ovelasti juonittelemalla saa työtoverit tappelemaan keskenään ilman että he tajuavat täysin edes mistä on kysymys. Eli narsistit teettävät juuri sen likaisen työn toisilla myös.
Narisisti itse ei pysty tuntemaan häpeäänsä, tai ei pysty tunnustamaan sitä, koska jos tunnustaisi itselleen hän useimmiten romahtaisi. Loistava kysymys koska en tiedä vastausta =)
Niin kuin kaikkeen muuhun...
Eli...oma kokemukseni on se, että narsisti jakaa esim tietoa...ja nämä nyökkäävät. Miksi ? No siksi, että he hyötyvät hänestä, he antavat juuri sitä toisten arvostelemisen tuomaa rauhaa itselleen jne jne( mistä tein jo aloituksen)..puhumattakaan raha-asioista, juoroilun voimasta jne.
Eli nars esm mollaa jotakuta tai jotain ilmiötä ja muut nauravat...he saavat sen saman tyydytyksen kuin narsistinen mutta ilman suoraa sanomista tai kontaktia ja ehkä jotain muutakin ; rahaa, päihteitä, huomiota, suojaa...who knows...
Eli miten tämä menee..
Siskollani on 4 lasta. He ovat muuttaneet noin 15 - 20 kertaa lasten aikana. Miten toimi ensimmäinen lapsi ? Miten hän käsitteli huonommuutensa ja häpeänsä ????
Hän liittoutui miesten porukkaan, samaistumalla miehiin, esiintymällä kuin "kovis", koska se oli helpompi tie kuin kohdata joka kerta uudet haasteet....eli hän rakensi nars kuoren. Miksi ?
Selviytyäkseen ?
Miksi se on selviytymiskeino ?
No siksi, että sillä saa helpommin itsensä ineen..niin sanotusti... siitä tuli tapa, tuskin edelleenkään tietoinen, hän vain tietyillä tasoilla koki sen toimivan ja tuottavan mielihyvää.
Tämä voi selittää OSIN myös narsistisen ihmisen logiikkaa...se toimii vain nopeamin ja paremmin. Siis se tyyli.Ööö.... mä olen lauman hlö joka joutuu nyt puolustamaan paikkaansa mutta ihmisjärki sanoo, että tässä syyttelyssä ei ole järkeä.
Olen siis koira, joka puolustaa kun on koetettu ahdistettua nurkkaan ja koetan ihmisenä ohittaa sen kuten kykenen. En kuitenkaan OLE koira- metall-leidi
se puska kirjoitti:
Ei työympäristössä auta juurikaan se että uhri kohtaa oman häpeänsä! Työympäristä koostuu monista ihmisistä .Narsistilla on hovi jonka kanssa tai yksinkin toimien narsisti saa uskoteltua uhristaan täysiä valheita esimiehille ja muille työtovereile, esimerkiksi. Kyllä narsisti saa pilattua uhrinsa maineen työympäristössä jos hänellä on vähänkään valtaa. Ja useinhan narsistit omaavat jotenkin karismaattisen olemuksen mikä helpottaa heidän pirullisia konstejaan, jotka saattavat olla hyvinkin vaivihkaisia niin että ne näyttävät "reiluilta" ja piilotettuna niin hyvin naamion taakse ettei suurin osa ihmisistä tiedä tai miellä, mitä oikeasti tapahtuu ja missä mennään. Samoin hän ovelasti juonittelemalla saa työtoverit tappelemaan keskenään ilman että he tajuavat täysin edes mistä on kysymys. Eli narsistit teettävät juuri sen likaisen työn toisilla myös.
Narisisti itse ei pysty tuntemaan häpeäänsä, tai ei pysty tunnustamaan sitä, koska jos tunnustaisi itselleen hän useimmiten romahtaisi.Nyt puska puhut asiaa! Mä en onneksi ollut samassa työyhteisössä narsku Ex-ystävättäreni kanssa, mutta hän on verbaalisesti lahjakas ja on onnistunut kokoamaan ympärilleen hovin, älyllisiä akateemisia ihmisiä kun taas meikällä on opistotasoinen tekninen koulutus takana.Mä väännän asiat suoraan rautalangasta ja esitän sanottavani kansanomaisesti ja olen vielä suhteellisen tempperamenttinen.
Yiritn esitellä häntä myös ystävilleni, mutta jostain syystä meni aina henkilökemiat ristronkeliin. (Rouva jälkeenpäin väitti, että olin mukamas manipuloinut ystäviä).
Kun taas kohtasin hänet jossakin ns. näyttöystävän kanssa niin olipas kiire ja vaivautunut olo.
Noh, se on taaksejäänyttä elämää ja olen irtaantumassa toivon mukaan rouvan vaikutuspiiristä.
Suhtaudun asioihin yksioikoisesti vähän niinkuin insinöörin logiikalla.En lähde mihinkään hiluvilu psykologiaan häpeän kohtaamisesta, päänsä saa sekaisin helpommalla kun juo pullon kossua ja kuuntelee Black Metallia tai toisin päin.
Lupasin etten kirjoita, pari päivää sitten jotenkin väsytti narsistien hurmahenkinen ylistys.
Mutta sitten ajattelin, että tämän palstan touhu on niin tuttua tohinaa ja jaksamisen mukaan vierailen täälläkin milloin huvittaa.
Ja huom! Mulla ei ole mitään terveydenhoidon koulutusta vaan olen mutterin vääntäjä ja kirjoitan omiin kokemuksiini nojautuen. Riippuvuudet ja arkista pakkopullaa...auts... tervetuloa kokeilemaan.
Okei, herääminen voi tulla "aiemmin"koska tuho voi olla niin nopeasti niiiiin suuri (ehkä joillakin menee 30-40 vuotta) mutta mutta... yksi vaikeimmista ongelmista. Verrattavissa narsismin hoitoon. Yhtä tehokasta mutta mahdollista jatkuvalla päivittäisellä (!) ns muistutuksella. Muuten alkaa helposti karkailemaan...
Mutta sindestä. Miksi tehdä se niin hankalasti kun on aikamoisia ajatusketjuja (joita en tajua täysin tällä systeemillä) mutta jos voisi keskustella maanläheisemmin eikä ylhäältä päin...voisi avartaa maailmaa vaikkei samaa mieltä oliskaan.temppuilija ja lynett
Te molemmat huomioitte sindeä ja olette inhimillisiä ihmisiä. Minä ainakin vedän siitä omat positiiviset johtopäätökset!lynett kirjoitti:
Ööö.... mä olen lauman hlö joka joutuu nyt puolustamaan paikkaansa mutta ihmisjärki sanoo, että tässä syyttelyssä ei ole järkeä.
Olen siis koira, joka puolustaa kun on koetettu ahdistettua nurkkaan ja koetan ihmisenä ohittaa sen kuten kykenen. En kuitenkaan OLE koiraHih hih... mä luin eilen sunkin kirjoituksia jo ihan hermona ;)
Hullua.
Saa puraista persiistä ja patistaa pois ruokakupilta, tana.
Vaikka naaras se "pomo" aina lopulta onkin ;)se puska kirjoitti:
Narisisti itse ei pysty tuntemaan häpeäänsä, tai ei pysty tunnustamaan sitä, koska jos tunnustaisi itselleen hän useimmiten romahtaisi."Narisisti itse ei pysty tuntemaan häpeäänsä, tai ei pysty tunnustamaan sitä, koska jos tunnustaisi itselleen hän useimmiten romahtaisi. "
Se onkin nars ihmisen ainoa tilanne pystyä kohtaamaan itseään. Koska sen hetkinen tila on jo ns pahempi kuin se että kohtaisi tyhjyytensä. Tulee muutospakko tai hirttoköysi...ellei suojamuurit pääse taas nousemaan ylös.
Ja kun koin romahduksen, olin ns pohjalla, koetin nousta sieltä monilla eri keinoin. Katsomalla asiaa sen kantilta että olen uhri, mitä olenkin mutta myös itse vaikuttamassa jatkuvaan uhriuteeni koska saan sillä valtaa ja suojaa itseltäni. Siltä kantilta että olen addikti. Siltä kantilta että omaan joitakin nars ongelmia. Ja vaikka miltä muultakin.
Jos tällainen ihminen ei tavallaan ylläpidä sitä romahdushetkeä, ns nöyryyttä, tai ei saa oikeanlaista apua sen ns muistaakseen...asiat palaa nopeasti vanhaan, varsinkin jos vastapuoli jonka kanssa silloin on, ns ruokkii entistä käytöstä. Esim näin voi käydä taitamattoman terapeutin kanssa.
Mutta keinotekoisesti tällaista ihmistä ei voi ajaa alas ja esim työyhteisössä lienee aina niitä, jotka tietämättään tukevat sitä "harhaa". Tällaisen ihmisen pitää kokea henk koht jotain sellaista joka rikkoo kuplan ja saada juuri 100% oikeaan aikaan oikeaa jeesiä.- se puska
Eri asteisten narsistien ja narsistin perässä hiihtäjien, jotka ovat narsistin höynäytettäviä, saumattomaksi yhteistyöksi?
Harmittaa ja harmittaa kun käy ihan kuumana ja melkein raivona ihan hupia...hmm... kertonee enemmänkin siitä, etten tunne muuten oloani ehkä niin hyväksi nyt ja puran sitä täällä kuten olen todennut monen muunkin tekevän. Paitsi minun ;)
se puska kirjoitti:
Eri asteisten narsistien ja narsistin perässä hiihtäjien, jotka ovat narsistin höynäytettäviä, saumattomaksi yhteistyöksi?
Vähän mä kyllä tolla aloituksella hain sitä, että onko ne aina (!) perässähiihtäjiä tai höynäytettäviä, ns hovia jos toinen on heille vain se mukava jätkä eikä muun huomioimiseen ole edes tarvetta ?
Esim ne naapurit, jotka eivät huomanneet 18 vuotta kidnapatun lapsen kaappaajassa mitään outoa koskaan vaikka näkivätkin usein.
Eli ehkä työpaikalla tai koulussa näkyy tämä "hovi-ilmiö" paremmin ja päihdemaailmassa/kapakkaelämässä totta kai mutta muuten...jos tulen toimeen paikallisen ja diagnosoidun "paatin" kanssa koska hän on vain mukava - olenko "hovia" ?
Sitten kun hän ei ollutkaan enää niin mukava ja jouduin ottamaan yhteen hänen kanssaan, jäi "välit" siihen. Jos senkin jälkeen tietoisena siitä tai edes koskaan nähneenä sen puolen olisin jatkanut yhteydenpitoa - voisin olla laskettu "hoviin" jota hänen ympärillään kyllä muuten pyörii. Ne ovat molemminpuolisia hyötysuhteita silloin-
- d.i.c.e
Ei mulla ole hovia. :)
Hittoakos minä sellaisella...
Olen joskus vastannut noihin aloituksen kysymyksiin, ei jaksa nyt...Hovilla VOI kuvata myös niitä ihmisiä jotka eivät näe koskaan sitä nurjaa puolta (miksi he olisivatkaan silloin hermostuneita häneen joten sana on kyllä ihan peestä).
Tai niitä jotka ovat tällaisen ihmisen pauloissa, jotenkin. Mutta onko se edes pauloissa olemista jos toinen on heille oikeasti vain mukava, vaikkakin takana olisi mitä tahansa ? Hehän vain "kaveeraavat". MIksi he eivät pitäisi hänestä ?
Jos hovilla itseasiassa kuvaa kaikkia jotka eivät näe tai suostu näkemään totuutta (mitä totuutta koska heille hän on ystävällinen?), silloinhan uhrikin kuuluisi siihen suhteen aikana.
Eikö sillä kuitenkin tarkoiteta juuri niitä jotka eivät pääse näkemään kuin parhaat puolet? Tai sitä kuvaamaan tarkoitettu sana ? Nyt kyllä aloin kelaamaan, että se on todella huono sana, liioiteltu. Ikään kuin tällaiset ihmiset olisivat joitain narreja vaikka näin sen kiusaajan kannalta asiat varmaan ovatkin. Mutta itse narrien kannalta katsottuna... he vain näkevät mukavan jätkän tai nauttivat esim eduista mitä se tuo.
Ehkä pitäisi kutsua heitä vain kavereiksi tai muiksi tutuiksi sillä tarkemmin ajateltuna tuo hovi on kyllä hieman suppea näkemys mikä lienee kuvaavampaa esim töissä tai vaikka kapakkaringin hyötyjissä jotka kielistelevät tällaista tarkoituksellisesti, saadakseen jotain.
Muuten sanan voikin sitten heittää roskiin ?- Pohiskelija
lynett kirjoitti:
Hovilla VOI kuvata myös niitä ihmisiä jotka eivät näe koskaan sitä nurjaa puolta (miksi he olisivatkaan silloin hermostuneita häneen joten sana on kyllä ihan peestä).
Tai niitä jotka ovat tällaisen ihmisen pauloissa, jotenkin. Mutta onko se edes pauloissa olemista jos toinen on heille oikeasti vain mukava, vaikkakin takana olisi mitä tahansa ? Hehän vain "kaveeraavat". MIksi he eivät pitäisi hänestä ?
Jos hovilla itseasiassa kuvaa kaikkia jotka eivät näe tai suostu näkemään totuutta (mitä totuutta koska heille hän on ystävällinen?), silloinhan uhrikin kuuluisi siihen suhteen aikana.
Eikö sillä kuitenkin tarkoiteta juuri niitä jotka eivät pääse näkemään kuin parhaat puolet? Tai sitä kuvaamaan tarkoitettu sana ? Nyt kyllä aloin kelaamaan, että se on todella huono sana, liioiteltu. Ikään kuin tällaiset ihmiset olisivat joitain narreja vaikka näin sen kiusaajan kannalta asiat varmaan ovatkin. Mutta itse narrien kannalta katsottuna... he vain näkevät mukavan jätkän tai nauttivat esim eduista mitä se tuo.
Ehkä pitäisi kutsua heitä vain kavereiksi tai muiksi tutuiksi sillä tarkemmin ajateltuna tuo hovi on kyllä hieman suppea näkemys mikä lienee kuvaavampaa esim töissä tai vaikka kapakkaringin hyötyjissä jotka kielistelevät tällaista tarkoituksellisesti, saadakseen jotain.
Muuten sanan voikin sitten heittää roskiin ?Itse ainakin huomasin itsessäni muutamia narsistisia piirteitä sen jälkeen kun olin kavunnut ylös kohteen osasta kohti puolustautumista narsistilta. Oli mua joskus aiemmin kiusattukin, mutta tämä narsisti avasi mun silmät.
Kun mä jostakin ihmeestä sain voimia ryhtyä puolustamaan itseäni, päätin että multa saa samaa mitä mulle antaa. Jotta syvältä kuopalta pääsee ylös on saatava hieman itsekkyyttä ja sitä voimaa pystyä puolustautumaan.
Hovi tulee narskun kanssa ehkä hyvin toimeen siksi, että hovi myötäilee paksunahkaista narsistia ja taas ohutnahkainen narsisti hovia. Olisko näin?
Entä onko naisissa enemmän näitä kopioitsijoita? Luin jostain, että kopiointia on myös muutoin kuin narsistisissa tapauksissa, kuten ihastumisessa jolloin toinen osapuoli yrittää tietoisesti tai tiedostamatta näyttää samalta kuin toinen, jotta hänet huomattaisiin.
Narskut voi tosiaan jättää kohteensa, jos narskut ei hyödy. Mutta ne voi jättää myös, jos ne kokee että kohde näkee niiden sisimmän ja tajuaa mitä ne ajattelee. Narskut ei kestä sitä että nuut näkee niiden heikkoudet. Ja tietenkin myös siinä tapauksessa, että narskulla on jokin tärkeä ja varjeltava asia kuten työpaikka. Pohiskelija kirjoitti:
Itse ainakin huomasin itsessäni muutamia narsistisia piirteitä sen jälkeen kun olin kavunnut ylös kohteen osasta kohti puolustautumista narsistilta. Oli mua joskus aiemmin kiusattukin, mutta tämä narsisti avasi mun silmät.
Kun mä jostakin ihmeestä sain voimia ryhtyä puolustamaan itseäni, päätin että multa saa samaa mitä mulle antaa. Jotta syvältä kuopalta pääsee ylös on saatava hieman itsekkyyttä ja sitä voimaa pystyä puolustautumaan.
Hovi tulee narskun kanssa ehkä hyvin toimeen siksi, että hovi myötäilee paksunahkaista narsistia ja taas ohutnahkainen narsisti hovia. Olisko näin?
Entä onko naisissa enemmän näitä kopioitsijoita? Luin jostain, että kopiointia on myös muutoin kuin narsistisissa tapauksissa, kuten ihastumisessa jolloin toinen osapuoli yrittää tietoisesti tai tiedostamatta näyttää samalta kuin toinen, jotta hänet huomattaisiin.
Narskut voi tosiaan jättää kohteensa, jos narskut ei hyödy. Mutta ne voi jättää myös, jos ne kokee että kohde näkee niiden sisimmän ja tajuaa mitä ne ajattelee. Narskut ei kestä sitä että nuut näkee niiden heikkoudet. Ja tietenkin myös siinä tapauksessa, että narskulla on jokin tärkeä ja varjeltava asia kuten työpaikka.Kuulostaa tutulta. Itsellä meni niin päin, että olen ollut aina aika "narsistinen" mutta addiktioiden tuomat romahdukset (mm) ovat aiheuttaneet hetkellistä heiluntaa jolloin olen ollut TODELLA tuuliajolla ja sekaisin, hyväksikäytettävissä.
Sitten nousen taas kuin Feeniks ja alan polkemaan porukkaa mennessäni vaikka en siitä pidä tai haluaisi niin toimia. Teen sitä silti koska ne reaktiot tulevat toooodella syvältä enkä kykene niitä hallitsemaan oikein.
Naisissa enemmän kopioijia ? Enpä ole tullut ajatelleeksi koko asiaa...hmm...niin, missä yleensäkin menee se raja terveen ja epäterveen välillä.
Rakkaushan aina alkaa huumassa ja ollaan niin hyvä pataa mutta ei se aina tarkoituksellista ole. Varsinkaan tällaisen vammaisen kanssa koska silloin kun huuma on päällä, se todella tuntuu siltä ja on sitä, ilman suunnittelua. Sitten vain kun arki ns palaa, alkaa halveksunta ja vetäytyminen. Tai kun pitäisi astua "oikeaan läheisyyteen".
Tuo hovisana...jotenkin jäin sitä aamulla miettimään. Hmm...Itse kerään automaationa ns plussapisteitä ja tulen aina helkutin hyvin toimeen paikan ns alfojen kanssa ja saan siitä etuja. Ennen ajattelin vain että tulenpas hyvin näiden kanssa toimeen mutta mikseivät muut...etten ymmärrä miksei...
En tee sitä suunnitelmallisesti kuitenkaan vaan jäänyt miettimään että näin se menee. Menen suoraan huipulle joka paikassa ja kykenen käyttämään näitä "pomoja" sitten omiin tarkoituksiini. Jäk, en edes halua puhua koko asiasta, parempi kun ei tiedosta omia motiivejaan =)
Ehkä pidän vain itseäni edelleenkin ns hyvänä jätkänä joiden ympärillä olevat ihmiset tekevät hänelle kaikkia palveluksia ilmaiseksikin ja pyytämättäkin koska olen vain niin ihana ;)
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1064287Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k663086Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3152841Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622322- 771552
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen771378- 981332
- 771138
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?691125Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121