Vangin pasianssi??

Säännöt hukassa.

Osaako kukaan vanginpasianssin sääntöjä?

Oon googlella yrittäny löytää mutta ei löydy.
Jos joku osaa nii voiko kertoo tai pistää linkin sellaselle sivulle, mistä löytyy?

26

3114

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peluuri

      Nostan...

    • Raminantti

      Pikku nösseinä pelattiin vanginpasianssia ja ties mitä kun piti keksiä pelata mahdollisimman monia pelejä, oli korttipeleissäkin vaihtoehtoja.
      En vaan muista vähääkään (juuri nyt) kuinka se meni. Sen verta on muistin tynkää että se oli mielenkiintoinen peli?

    • Pasi-Anssi

      Ota pakka käteesi kuvapuolet alaspäin. Nosta pakasta kortti kerrallaan ja käännä kortit. Laske yhdestä kolmeentoista, ässä on ykkönen. Aloita laskeminen yhdestä ja aina kolmentoista jälkeen Jos esimerkiksi neljäs kortti on nelonen tai jos kolmastoista kortti on kuningas pasianssi ei mennyt läpi.

      • Tiukassa on tieto?

        Lähde: Ulf & Ingalill Schenkmanis ja Peter Gissy: Korttipelit ja pasianssit, s. 286. Karisto 1992

        Ei taida olla tuoreempaa sanasta sanaan ohjetta?


    • miten kirjoitit tän?

      jos saa kysyä

    • Kylmät kädet

      Jos joudun selvinpäin suljettuun tilaan, teen kaikkeni, että pääsen pois. Ei jouda pelaamaan pasianssia.

    • VankiPasiAnssi

      13 korttia pöytään kuvapuoli ylös päin, tän jälkee kaikki samat kortit niputetaan. Seuraavaks loppu pakasta käännetään aina 3korttia pöytään, ja jos pöydän nipusta löytyy sama kortti kun käännetyistä, saa nipun siirtää käännettyjen korttien päälle, ja peli jatkuu niin kauan kunnes loppu pakka on käännetty ympäri. Peli on läpi jos kaikki niput on saatu pois pöydältä

      • Joskus on korttipakassa ollut 52 eri korttia. Sillä pakalla ei mene läpi.


      • VankiPasiAnssi

        Voi trolollollolloo. Korjataan nyt sitten. Kaikki saman arvoset kortit niputetaan. Ja kyllä tää peli menee normaali pakalla läpi. Tuurista kiinni jota sulla ei ilmeisesti oo ikinä elämässä ollut kun tänne pitäö vinkuu tulla.


      • Onkos se muka minun vika, jos olen huonotuurinen ja hidasjärkinen? Eikö löydy ketään syyllistä?


      • VankiPasiAnssi
        tuttumies kirjoitti:

        Onkos se muka minun vika, jos olen huonotuurinen ja hidasjärkinen? Eikö löydy ketään syyllistä?

        Pyydän nöyrästi anteeksi. Olishan säännöt voinu jo heti alkuun kertoo oikeilla termeillä ja vaiheittain. Mutta tuskin siellä kovin hidasjärkisiä ollaan :)


    • VankiPasiAnssi

      Tarinan mukaan pelin on kehittäny joskus aikoinaan joku vankilan johtaja. Peliä pääsi pelaamaan vanki joka oli tuomittu loppu elämäks vankilaan mutta jos vanki voittaisi pelin saisi palkinnoksi vapauden. Vanki sai pelata joka päivä yhden pelin uudella pakalla valvonnassa. Eikä siihen voittoon tarvittu kun 13vuotta ja vapaus koitti. Tää oli kakrana ehdottomasti eniten pelattu pasianssi, puhutaan tuhansista peleistä ja vaivaset kaks kertaa oon tän menny läpi. EI OO VOITTO PROSENTIT JÄRIN KORKEET :D

    • VankiPasiAnssi

      Pitänee kirjottaa nää säännöt nyt sillein että jokainen ymmärtää.

      1. Sekoita pakka
      2. Ota pakka käteen, kuvat alaspäin
      3. Jaa pakan päältä 13korttia pöytään kuvapuoli ylöspäin.
      4. Niputa pöydällä olevat SAMAN ARVOISET KORTIT ( ässät ässiin, kunkut kunkkuihin jne )
      5. Ota pakka uudestaan käteen, kuvat alaspäin
      6. Nosta pakan päältä kolme korttia kerralla ja käännä pöytään kuvapuoli ylöspäin niin että kolmas laskettu kortti on nyt ekana.
      7. Jos alussa jaetuista pöydän korteissa on sama arvo kuin minkä olet juurikin kääntänyt pakasta kohdassa 6, saat nostaa pöydän nipun tai yksittäisen kortin pois pöydältä käännettyjen korttien päälle.
      8. Toista kohta 6.
      9. Toista kohta 7.
      10. Peli etenee toistamalla
      kohtaa 6.ja 7.
      11. Peli loppuu kun pakka loppuu (kolmen kortin käännöt on tehty eikä käännettävää ole)
      12. Olet voittanut pelin jos olet saanut kaikki pöytään jaetut 13 korttia pois pöydältä TAI HÄVINNYT JOS KORTTEJA JÄÄ PÖYTÄÄN.

      JOS NYT JÄI SÄÄNNÖT EPÄSELVÄKS, VOIN ENS VIIKOLLA LAITTAA VIDEON PELIN KULUSTA KUN OLEN MÖKILTÄ KOTIUTUNUT.

      JA PIKKU FAKTANA. PELIN PÄÄSEE LÄPI.
      VAATII VAAN SEN MUUTAMAN TUHANNEN PELIN PELAAMISEN ELLEI SITTEN OO KUNNON HANNU HANHI.
      Lopputulokseen ei voi vaikuttaa milläälailla.

      Jos nyt joku haluaa vielä täällä viisastella, SAA VETÄÄ KÄTEE :)

      • Makeva

        Hei!
        Pöytään tulee 4 samaa korttia (4akkaa), loppuuko peli siihen vaiko saako ne kääntää pois?
        🤔


      • Todella hyvät säännöt ja peli. Tätä täytyy analysoida. Noilla säännöillä tosiaan 4 samaa kun tulee heti, niin ei ole enää mahdollisuutta että niitä saisi pois. Voithan kyllä keksiä sellaisen oman säännön että ne saa sitten suoraan korjata pois. Eihän sen tod.näk ole tosin kuin 0,0003337 jos nyt oikein laskin: 4C4 * (52-13)C(13-4)) / (52C13), niin siis yhdelle maalle tuo sitten vielä varmaan kertaa 13 (tai siinä on hiukan päällekkäisyyttä, mutta ne on jo sitten niin mahdottoman olemattomia tapahtumia, että voitanee unohtaa). Mutta on siinä sekin vaara, että jos sääntöjä lähdetään vanuttamaan, niin peli näin laimenee sekavaksi sillisalaatiksi, kyllä tätä kulttuuriperintöä pitää vaalia!


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Todella hyvät säännöt ja peli. Tätä täytyy analysoida. Noilla säännöillä tosiaan 4 samaa kun tulee heti, niin ei ole enää mahdollisuutta että niitä saisi pois. Voithan kyllä keksiä sellaisen oman säännön että ne saa sitten suoraan korjata pois. Eihän sen tod.näk ole tosin kuin 0,0003337 jos nyt oikein laskin: 4C4 * (52-13)C(13-4)) / (52C13), niin siis yhdelle maalle tuo sitten vielä varmaan kertaa 13 (tai siinä on hiukan päällekkäisyyttä, mutta ne on jo sitten niin mahdottoman olemattomia tapahtumia, että voitanee unohtaa). Mutta on siinä sekin vaara, että jos sääntöjä lähdetään vanuttamaan, niin peli näin laimenee sekavaksi sillisalaatiksi, kyllä tätä kulttuuriperintöä pitää vaalia!

        Jos joku haluaa, niin minä voin tehdä tästä pelattavan version pikku netti-äpin, tai eihän siinä ole mitään pelattavaa :D kun vaan kliksuttelee menemään.


      • No nyt se olisi toteutettuna osoitteessa: https://prisoners-solitaire--minkkilaukku2.repl.co/

        Simulaation mukaan läpimeno-% on suurin piirtein 0,2% eli joka viidessadas peli.

        Kaikki todennäköisyydet kuinka monta pinoa jää (eli pinossa voi olla useampi kortti, mutta laskin tälleen pinoina, kun kenttä kuitenkin tyhjennetään pino kerrallaan) 0-8:

        0.0021292, 0.0331638, 0.1630484, 0.3326818, 0.3096646, 0.132533, 0.0249448, 0.0017952, 0.0000392

        Tämä on siis todennäköisyyksiä eli väliltä [0, 1].
        Minä ehkä kysäisen tuolla matikkapalstalla osaisko joku laskea nämä tarkat teoreettiset arvot, jos en itse osaa. Aika lähellä näyttäs tuo kolme pinoa olevan 1/3:aa mutta ei taida olla kuitenkaan tarkasti, oli mulla sen verran iso simulaatio (N = 5 000 000) että tuo useammalle desimaalilleen pitää kutinsa, jos nyt oikein tein.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        No nyt se olisi toteutettuna osoitteessa: https://prisoners-solitaire--minkkilaukku2.repl.co/

        Simulaation mukaan läpimeno-% on suurin piirtein 0,2% eli joka viidessadas peli.

        Kaikki todennäköisyydet kuinka monta pinoa jää (eli pinossa voi olla useampi kortti, mutta laskin tälleen pinoina, kun kenttä kuitenkin tyhjennetään pino kerrallaan) 0-8:

        0.0021292, 0.0331638, 0.1630484, 0.3326818, 0.3096646, 0.132533, 0.0249448, 0.0017952, 0.0000392

        Tämä on siis todennäköisyyksiä eli väliltä [0, 1].
        Minä ehkä kysäisen tuolla matikkapalstalla osaisko joku laskea nämä tarkat teoreettiset arvot, jos en itse osaa. Aika lähellä näyttäs tuo kolme pinoa olevan 1/3:aa mutta ei taida olla kuitenkaan tarkasti, oli mulla sen verran iso simulaatio (N = 5 000 000) että tuo useammalle desimaalilleen pitää kutinsa, jos nyt oikein tein.

        Tässä vielä peliohjeet: Klikkaa vaan pakkaa (vihreä juttu ylävasemmalla), kunnes peli on pelattu :D
        Tai, jos tähän kyllästyy, niin siinä on myös napit, että klikataan kaikki 13 pöytäkorttia kerralla ("Draw all pile cards") ja sitten vielä toinen, joka pelaa pelin automaattisesti heti loppuun ("Draw all cards").


      • minkkilaukku kirjoitti:

        No nyt se olisi toteutettuna osoitteessa: https://prisoners-solitaire--minkkilaukku2.repl.co/

        Simulaation mukaan läpimeno-% on suurin piirtein 0,2% eli joka viidessadas peli.

        Kaikki todennäköisyydet kuinka monta pinoa jää (eli pinossa voi olla useampi kortti, mutta laskin tälleen pinoina, kun kenttä kuitenkin tyhjennetään pino kerrallaan) 0-8:

        0.0021292, 0.0331638, 0.1630484, 0.3326818, 0.3096646, 0.132533, 0.0249448, 0.0017952, 0.0000392

        Tämä on siis todennäköisyyksiä eli väliltä [0, 1].
        Minä ehkä kysäisen tuolla matikkapalstalla osaisko joku laskea nämä tarkat teoreettiset arvot, jos en itse osaa. Aika lähellä näyttäs tuo kolme pinoa olevan 1/3:aa mutta ei taida olla kuitenkaan tarkasti, oli mulla sen verran iso simulaatio (N = 5 000 000) että tuo useammalle desimaalilleen pitää kutinsa, jos nyt oikein tein.

        Minulla oli tullut virhe tuohon simulaatiokoodiin (en muistanut tyhjentää niitä pinoja simulaatioiden välissä)! Uudet arvot:

        0.0036681, 0.0479617, 0.1999458, 0.3492255, 0.2787133, 0.1027446, 0.0166652, 0.0010571, 0.0000185, 2e-7

        Lisäksi tein sellaisen simulaation, missä laskettiin jäävien korttien kokonaismäärä 0-13:

        0.003676, 0.019613, 0.057329, 0.112929, 0.166252, 0.193085, 0.179342, 0.132647, 0.079657, 0.037729, 0.013571, 0.003508, 0.000619, 0.000043


    • LapinSOMALI

      Tätä vois harkita.

      • VankiPasiAnssi

        Mukavaa ajanvietettä, nopee ja koukuttava peli.


    • koeaikalla

      huva pasiasta vangi ja kaverinsa. En ossa pasiansiipelia

    • Anonyymi

      Tässä on itse peli ja sen säännöt:

      https://suomi.mesta24.net/pelit/korttipelit/pasianssi/vangin-pasianssi.php

    • Anonyymi

      Imutat pamppua aamupuuron aikaan.

      • Anonyymi

        Ime, vanki, ime. Sittes kakoseen.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe