Huollon osaaminen

Harras Taja

Toyotan merkkihuolloissa ja jopa ketjuun kuulumattomissa huolloissa on nykyään onnetonta tunarointia. Meidän molemmissa tojotoissa oli takuuaikana erilaisiapieniä vikoja, joita merkkiliikkeet eivät onnistuneet edes paikallistamaan. Yksi ongelma korjaantui itsekseen. Yhden korjasin itse ja yksi jäi kokonaan vaille korjaamista ja on vaivannut kuuden vuoden ajan. Kun muuta ei osata eikä edes viitsitä aletaan kiistämään ongelmaa.

Merkkiliikkeistä ei tunnuta osaavan tehdä juuri mitään ilman testereitä. Autotekniikan osaajat ja omaan osaamiseen luottavat asentajat lienevät kaikki eläkkeellä. Yhdessä liikkeessä tiedetään yhdestä ongelmasta, toisessa merkkiliikkeessä ongelmasta ei ole kuultukaan. Ei mitenkään harvinainen vika jäi paikallistamatta kahdessa merkkiliikkeessä ja yhdeltä villiltä. Yhteensä vian hakukertoja noin 10 käyntiä. Oma diagnoosini torpattiin tukevasti, mutta lopulta totuus paljastui onnellisen sattuman kautta ja korjasin vian omatoimisesti.

Villeissä yhden miehen korjaamoissa tuntuu olevan koulupoikia tekemässä helpompia rutiinitöitä ja lopputulos on se mitä omasta mielestään kätevältä 17-vuotiaalta voi odottaa. Tarvike on asennettu väärin, osa ei toimi kuten on suunniteltu ja tarvike on rikottu. Sukulaismies nyhtää ammattimiehen tuntihintaa sukulaispojan rikkoessa asiakkaiden autoja ja tarvikkeita. Autotekniikan harrastajana olen syvästi pettynyt korjaamoiden osaamiseen.

32

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJ00

      No mikä vika se oli?

      • Höynäys

        Tuolta www.ago.fi saat 23 egellä Haynesin huolto-ohjekirjan. Niitä on myös Alfamerilla 33 eurolla. Haynesin avulla auton huolto sujuu ihan itsestään :)


    • Kotitarveasentaja

      Ja miksihä et huolla itse kun kerran osaat?????

      • jasnula

        Kaikilla ei vaan ole aikaa huoltaa ite, ehkä?


      • Mellola
        jasnula kirjoitti:

        Kaikilla ei vaan ole aikaa huoltaa ite, ehkä?

        Haynesin opastuksella huolto sujuu helposti ja nopeasti kuin tanssi vain. Sen verran aikaa löytyy aina, kun jättää parit kaljat juomatta :)


    • Harras Taja

      Nimimerkistä olisi saanut vihiä siitä että olen autojen harrastaja. En osaa korjata ilmastointia, eikä minulla ole välineitä moottorin korjaamiseksi. Miksi pitäisi itse korjata takuunalaisen auton moottoria ja ilmastointia?

      Oma pieni kostoni on hylätä paitsi pari merkkiliikettä, (joista kummastakin olen ostanut uuden auton) myös koko automerkki, nyt kun katselen uutta pirssiä itselleni. Itse asiassa ensimäisen takuunalaisen vikan korjaamatta jättämisen jälkeen hylkäsin auton myyneen liikkeen. Ko. liikkeestä soitellaan aina sillon tällöin ja yritetään puhua kapoille. Ei onnistu. Uuden ostaminen onnistuu missä tahansa liikkeessä. Vaan kun uuden autojen vikoja vähätellään ja kieltäydytään korjaamasta ja kun maahantuoja ei yhteydenotosta reagoi koko asiassa, merkin vaihto on varmaa. Ennustan että aikajänteellä 5-10 vuotta Toyota ei ole enää eniten myytyjä merkkejä.

      Eräs ikävä piirre takuukorjausten suhteen on se että yhdelle korjataan toiselle ei. Joillekuille on vaihdettu mm jarrulevyja ja paloja vaikka asiakas ei ole valitellut jarruongelmia. Toisille ei vaihdeta vaikka reklamoisi.

      Arvelen että Toyotan maahantuoja on ostanut autot tehtaalta ilman takuuta ja vastaa takuukorjauksista omine kustannuksineen. Siinä lienee perimmäinen syy jo monen vuoden ajan jatkuneeseen nihilistiseen takuupolitiikkaan.

      • ei uskota

        Nyt trollaat pahasti. Toyotaan ei 3:ssa vuodessa mulle ,ei varmaan paljon muillekaan tullut ainuttakaan vikaa! Ei ilmastointiin eikä moottoriinkaan.


      • Itsepähän aloitit
        ei uskota kirjoitti:

        Nyt trollaat pahasti. Toyotaan ei 3:ssa vuodessa mulle ,ei varmaan paljon muillekaan tullut ainuttakaan vikaa! Ei ilmastointiin eikä moottoriinkaan.

        Jos sinun Toyotassa ei ole vikaa, kenenkään muun Toyotassa ei voi olla vikaa?
        Mikäs lista se tämä oikein on ja miksi Toyota julkaisee tämän moisia?

        http://urly.fi/hsF


    • JJ00

      Ihmetyttää moinen toiminta korjaamojen puolelta.
      Yleensähän ne tekevät takuuaikana jopa ylimääräisiä korjauksia,koska kustannuksia ei tarvitse miettiä ja rahaa tulee työllisyys on taattu ja asiakas on tyytyväinen.
      Itse oikein yllätyin,kun vaihdoin vuoden 2005 versoon vuonna -08 ja takuuaikaa oli ensimmäisessä huollossa vielä pari kk,niin innolla vaihtoivat kaikki jarrulevyt ja korjasivat apukuskin sähköikkunan ja vielä itse ehdottivat niiden takuukorjausta.
      En nyt sitten tiedä,onko nämä sydeemit nykyään paljonkin muuttuneet,mutta ei luulisi,että maahantuoja vaatii kaikkia takuuosia nähtäväkseen ja testatakseen,vai onko se lopullinen maksaja takuuasioissa edes maahantuoja?? Tuota en tiedä.

    • 11+2

      Vittuako täällä itkette, mikä pakko oli mennä ostamaan niinkin tylsä ja nykyään paska laatuinen auto kuin tojota on..

      Vittu, kunnollisia autojakin tehdään, mutta toyota ei valitettavasti kuulu niihin..

      • Tojotero2

        Tojota on ihan hyvä auto!


      • Aurismies
        Tojotero2 kirjoitti:

        Tojota on ihan hyvä auto!

        Tyotoytien plikkaajila ei ole ajo korttia. Ne ajaa mopolla.


      • Ligier-kuski
        Aurismies kirjoitti:

        Tyotoytien plikkaajila ei ole ajo korttia. Ne ajaa mopolla.

        Ligier on ainaski kunnollinen auto, kertaakaan ei oo jarrulevyt hajonnu!


      • lssah
        Ligier-kuski kirjoitti:

        Ligier on ainaski kunnollinen auto, kertaakaan ei oo jarrulevyt hajonnu!

        Likööri on luotettava menopeli kesällä ja talvella.


      • Gallius
        lssah kirjoitti:

        Likööri on luotettava menopeli kesällä ja talvella.

        Likööri - sinne sopii koko kööri


      • Vinkkalan Veeti
        Gallius kirjoitti:

        Likööri - sinne sopii koko kööri

        Liköörin jälkeen rupean ajamaan ihan oikeella Tojjotalla. Semmonen on jo peltoautona.


      • miniville
        Vinkkalan Veeti kirjoitti:

        Liköörin jälkeen rupean ajamaan ihan oikeella Tojjotalla. Semmonen on jo peltoautona.

        Miulle kans iskä luvannu ostaa liköörin, heti kun peltotukiaiset ropsahtaa tilille.


      • Jukraviti
        miniville kirjoitti:

        Miulle kans iskä luvannu ostaa liköörin, heti kun peltotukiaiset ropsahtaa tilille.

        Liköörillä näyttää närhen munat tojolle kun tojolle!


      • Peltoautoharjoittelu
        Jukraviti kirjoitti:

        Liköörillä näyttää närhen munat tojolle kun tojolle!

        Miun Likööri juuttui viime kuussa pellolle, kun se oli niin märkä.


      • Pitävä ote
        Peltoautoharjoittelu kirjoitti:

        Miun Likööri juuttui viime kuussa pellolle, kun se oli niin märkä.

        Likööri ei juutu pellolle, jos siihen asentaa lumiketjut.


      • yeeppi
        Pitävä ote kirjoitti:

        Likööri ei juutu pellolle, jos siihen asentaa lumiketjut.

        Likööri - Suomen paras maasturi.


      • Amispoju
        yeeppi kirjoitti:

        Likööri - Suomen paras maasturi.

        Nelivetolikööri on yliveto.


    • Aurismies

      Hanki www.ago.fi korjaus- ja huolto-ohjekirja, eihän tunarointia ja ryöstöhintoja tarvi sietää. Kaikki mahdolliset huollot kannattaa tehdä itse, silloin tietää, että ne on tehty ja kunnolla, eikä vain laitettu rastia huoltokirjaan. Kaikilla paikkakunnnilla on hyviä, merkkikorjaamoja edullisempia huoltokorjaamoja, joissa voi kohtuuhinnalla teettää vaativammat työt.

    • Sama täällä

      Voin mainita nimeltä epäpätevän Toyota-merkkihuollon: Auto-Korsmann Raumalla. Siellä poistettiin turbo ilman omistajan lupaa sekä vaihtoivat 4WD:n 4x4:ksi luvatta. Myös muissa huolloissa samassa osoitteessa on näkynyt tahallinen huolimattomuus.

      • Samma här

        Makkosella olisi sentään ensin kysytty asiakkaalta.


      • Krjupovits
        Samma här kirjoitti:

        Makkosella olisi sentään ensin kysytty asiakkaalta.

        Makkosella kunnon asiakaspalvelu, tehdään mitä asiakas haluaa ja tilaa, ei enempää eikä vähempää.


    • huoltoja

      Hyvä kun mainitsit !

      Toyota kun on ollut aina paras eri automerkkien huoltovertailuissa (Tekniikan maailman pistokokeet), niin ehkäpä voisivat mennä ensi kerralla testatessaan sinnekin !

    • täyttäpaskaataas

      Niin aloittaja ei kuitenkaan jaksanut vastata siihen mikä vika korjaantui itsekseen ja minkä korjasi itse. Kannattaisiko perustaa korjaamo kun on noin pätevä.

      • Harras Taja

        Katsopas kun vanha viestiketju on aktivoitunut!

        Itsekseen korjautui sähköiset käyntihäiriöt, joita ilmeni noin vuoden ajan. Kysymys oli sytytyskatkoksista uudessa autossa. Ilmenivät kiihdytyksen aikana. Kiihtyvyys rampilta konetielle ei ollut hyvin hääviä kun veto katkesi ehkä noin puolen sekunnin ajaksi kesken kiihdytyksen. Katkon pituus oli kuitenkin sitä luokkaa että pää katkoksen aikana retkahti eteenpäin kesken kiihdytyksen. Rykimistä kiihtyvyydessä ilmeni lähe sjokaisessa kiihdytyksessä ja varsinkin osakaasulla.

        Itse korjasin erään toisen vian, josta en voi kertoa tarkemmin.


    • tcwerqw

      """"" vai onko se lopullinen maksaja takuuasioissa edes maahantuoja?? """"

      Ei ole, auton valmistaja maksaa takuukorjaukset, osat ja työ.

      • Hox €€€€€€

        Maahantuoja voi ostaa autoja tehtaan takuun kanssa tai ilman. Ei kaikilta valmistajilta, mutta joiltakin. Jos maahantuoja ottaa takuuasiat vastatakseen omine kustannuksinensa ja omalla riskillä, miksiköhän takuukorjauksia pihtaillaan?


      • enpätiedä
        Hox €€€€€€ kirjoitti:

        Maahantuoja voi ostaa autoja tehtaan takuun kanssa tai ilman. Ei kaikilta valmistajilta, mutta joiltakin. Jos maahantuoja ottaa takuuasiat vastatakseen omine kustannuksinensa ja omalla riskillä, miksiköhän takuukorjauksia pihtaillaan?

        Eikös autoissa ole aina tehtaan takuu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe