mieli torjuu?

mietiskelijä5

haluaisin tietää psykologisesta näkökulmasta, kuinka yleistä on, että ihmismieli torjuu erilaisia asioita. voiko terveen ihmisen mieli torjua jonkin asian niin kokonaan, että sitä ei muista edes hetkeä myöhemmin kuin asia olisi tapahtunut? ja en nyt puhu niin niin traumatisoivasta asiasta kuin esimerkiksi tapahtumasta, jossa ihminen on joutunut todistamaan toisen ihmisen tappamista. tällöinhän ei varmasti olekaan ihme, että ihmisen mieli torjuu jotakin niin järkyttävää? ja eiköhän tällaisia tapahtumia ole tässä ollutkin, mitä lehdistä saa lukea...

mutta haluaisin tietää vähän "kevyemmistä" asioista. voisiko mieli torjua asian, kun ihminen tekisi jotakin mikä olisi hänen arvoilleen vastaista? vaikka ryöstäisi kaupan? enkä sano, että sekään on kevyt asia, ei todellakaan ole, mutta voisiko kaiken unohtaa kokonaan? tai vaikka ihminen tulisi pahoinpidellyksi?

ehkä vähän epäselvästi ilmaistu, mutta asia on kiinnostanut minua jo pitkään.

10

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13 + 8

Sivupersoonailmiö tuli mieleeni jotenkin?

• Sinde vm-82

Ai, sanan "vanha tuttu" puuttumisesta? Miksi nimeät tällaisia palveluita sairauksiksi? Ehdotan *vajaamielisyyttäsi*.

"on selvää, että he katsoivat jääkärit ammattitaidoltaan kykenemättömiksi upseeritehtäviin -komentajatehtävistä nyt puhumattakaan. He saattoivat puhua jääkäreistä preussilaisen korpraalikoulun käyneinä sotilainena, joilla oli pätevyys aliupseerin tehtäviin. Aivan näin vähäinen ei jääkäreiden koulutus toki ollut, mutta mitään ammattiupseereita he eivät myöskään tuossa vaiheessa vielä olleet.
      Jääkärit olivat toki objektiivisestikin arvioiden koulutukseltaan selvästi alakynnessä Venäjällä palvelleisiiin nähden, joskaan he eivät sitä hevin myöntäneet. Psykologisesti ymmärrettävään arvonkieltämiseen syyllistyen he väittivät , ettei Venäjän armeijassa ylipäätään ollut lainkaan kunnollisia upseereita." Sotahistoriallinen aikakausikirja

Keskustelu tässä vaiheessa kääntyy lukihäiriö- ja sanasokeustesteihin, jotka ovat objektiivisen tason ulkopuolella. Mielestäni ne eivät sovellu käyttöön yhteiskunnan ohjaamisessa rauhan aikana. Ne ärsyttävät totaalisesti. Viittaat mielestäni hieman sota-kirjallisuuden traumatisoivaan lukukokemukseen. Musta on näin yritetty näin luoda yli-ihmistäkin, joka sinällään on sivupersoona-aihe, muttei liity millään tavoin mielenterveyteen.

Zen-Tarot-kortti Tyhjyys paljastaa totuuden näin katsottuna. Tyhjyys luo mieleemme ilmapiirin vapaalle seksille Woostockin innoittamana. Meillä on hyvin erilaisia ja poikkeavia Jumalkuvia koskien tällaista objektiivisen aihepiirin ympärillä pyörivää yhteiskuntaa.
      " Your mouth, so hot
      Your web, I'm caught
      Your skin, so wet
      Black lace on sweat

I hear your calling and it's needles and pins (and pins)
      I want to hurt you just to
      hear you screaming my name
      Don't want to touch you
      but you're under my skin (Deep In)

• Sinde vm-82

Ilman vammoja oleminen tarkoittaa frigiditeetti ja empatiakykyä. Näin on ihmissyönnin takia.

Ei kun tämä on selkeä kuvaus yksityisyydestä.... Pimeydestä ympärilläsi, jolla et saa mitään etkä pysty saavuttamaan ehkä sellaista unohdettua tapahtumaa mielestäsi. Turha sellaista on itkeä ns. ikeeseen. "Mä olen eleinen." Askeesi, joka liittyy yksityisyyteesi: Tie-järjestelmä, jossa kieltäydytään mm. vainoamisesta, sekä puhekielestä, että Ericksonin-järjestelmästä.

Päivän Sana
        "Minä kuulin Herran äänen sanovan:
        - Kenet minä lähetän?
        Kuka lähtee sananviejäksi?
        Niin minä vastasin:
        - Tässä olen, lähetä minut!
        Jes. 6:8 Olit jotenkin sekoittanut tämän, olet siis ikeessä eli kansakielisesti velassa. En nyt löydä "sitä oikeaa" Raamatun-kohtaa tähän enkä halua hakea raamattuhausta. Mutta voit varmasti itse käydä hakemassa sen raamattuhaku-sivustolta. Se on ihan, tosi ihana kohta, koska se on niin kolmiulotteinen.

Se on kansainvälinen häytystila esimerkiksi vanhuksen puheesta. Sun aivojesi on oltava kolmiulotteisesti toimintakykyisiä, turvallisesti. Näin säilytät itselläsi ja muilla todellisuuden, turvallisuuden ja tulevaisuuden. Aivojen toiminta kykyä säädellään ja säädetään äänellä, joka voi olla pelastava, mutta et saa keskustella näin ikeen takia. Esim. pelkotila on kova ääni. Tarkoitatko tätä sanassa:sivupersoona-häiriö? Ei mulla ole lupaa antaa julkisesti tällaista tietoa täysi-ikäisenä.

• lsdlsdkisn
        Sinde vm-82 kirjoitti:

Ilman vammoja oleminen tarkoittaa frigiditeetti ja empatiakykyä. Näin on ihmissyönnin takia.

Ei kun tämä on selkeä kuvaus yksityisyydestä.... Pimeydestä ympärilläsi, jolla et saa mitään etkä pysty saavuttamaan ehkä sellaista unohdettua tapahtumaa mielestäsi. Turha sellaista on itkeä ns. ikeeseen. "Mä olen eleinen." Askeesi, joka liittyy yksityisyyteesi: Tie-järjestelmä, jossa kieltäydytään mm. vainoamisesta, sekä puhekielestä, että Ericksonin-järjestelmästä.

Päivän Sana
        "Minä kuulin Herran äänen sanovan:
        - Kenet minä lähetän?
        Kuka lähtee sananviejäksi?
        Niin minä vastasin:
        - Tässä olen, lähetä minut!
        Jes. 6:8 Olit jotenkin sekoittanut tämän, olet siis ikeessä eli kansakielisesti velassa. En nyt löydä "sitä oikeaa" Raamatun-kohtaa tähän enkä halua hakea raamattuhausta. Mutta voit varmasti itse käydä hakemassa sen raamattuhaku-sivustolta. Se on ihan, tosi ihana kohta, koska se on niin kolmiulotteinen.

Se on kansainvälinen häytystila esimerkiksi vanhuksen puheesta. Sun aivojesi on oltava kolmiulotteisesti toimintakykyisiä, turvallisesti. Näin säilytät itselläsi ja muilla todellisuuden, turvallisuuden ja tulevaisuuden. Aivojen toiminta kykyä säädellään ja säädetään äänellä, joka voi olla pelastava, mutta et saa keskustella näin ikeen takia. Esim. pelkotila on kova ääni. Tarkoitatko tätä sanassa:sivupersoona-häiriö? Ei mulla ole lupaa antaa julkisesti tällaista tietoa täysi-ikäisenä.

Uskonnolla ei saa lainmukaan pitää pakkotyölaitosta tai seksuaalipistelaitosta.

Mitä mä pidän tästä ohjeesta, johon en pysty itse vaikuttamaan?
        Tämäkö on mielenvikaista? Defenssisi Tie, Coping-keinosi Elämä ja Frustraatiosi Totuus eivät ole Jumalkuvaltaan ihan normaalin tasoisia.
        - Se saa justiin potkut! Kukaan ei voi olla koko aikaa muiden "tässä uskossa" tai "vieraassa uskossa". Tiedätkö varmasti itse, miksi et saa harjoittaa näitä?

Menee vähän överiksi, rupean täällä näköjään käytöshäiriöisenä syyttelemään itse.

• Kiellän:Sinde-82
        lsdlsdkisn kirjoitti:

Uskonnolla ei saa lainmukaan pitää pakkotyölaitosta tai seksuaalipistelaitosta.

Mitä mä pidän tästä ohjeesta, johon en pysty itse vaikuttamaan?
        Tämäkö on mielenvikaista? Defenssisi Tie, Coping-keinosi Elämä ja Frustraatiosi Totuus eivät ole Jumalkuvaltaan ihan normaalin tasoisia.
        - Se saa justiin potkut! Kukaan ei voi olla koko aikaa muiden "tässä uskossa" tai "vieraassa uskossa". Tiedätkö varmasti itse, miksi et saa harjoittaa näitä?

Menee vähän överiksi, rupean täällä näköjään käytöshäiriöisenä syyttelemään itse.

Tarkoitatko Samia ja hänen veljeään? :D Sä et siis ihmiskaupallisia Written By-henkilöitä, vaan jotakin satu-janaa? Erottaisit edes joskus perheellesi ja perheellisyydelle hyviä näkökohtia Defenssin, Coping-keinon ja Frustraation sijaan. Niitä kutsutaan Tittelintuureksi, joka ei tunnusta sydämmessään ikä, näkö, koko ja sisin-perusteita.

Omilla peloillaan: Lumikki ja 7 kääpiötä ja Punahilkka, jota lukivat näin pelottavasti Sami ja Junnu
        Peloillaan, joo, maissa Huora.

Tottakai tähän löytyy: Mika Waltari Jumalaa Paossa, Suomen Merimieslähetysseura (1925) " Noissa loimottavissa tähdissä oli jotain omituista. Niissä oli kummallinen, salaperäinen taivuttava voima. Aarne muistaa kauan sitten tapahtuneen kohtauksen Hampurin satamassa. Tuolla merimiespapilla oli ollut silmissään jotain samanlaista. Jotain polttavaa, vaativaa, nöyryyttävää; jotakin, joka sai miehen tuntemaan oman kurjan pienuutensa, vähäpätöisyytensä ja kehnoutensa.
        Tuossa erämaassa oli jotain samantapaista. Se oli niin valtavan suuri. Sinihohtavat varjot liikkuivat oudoin kääntein ja mutkin hiekkalaineiden välillä. Siinä oli jotain ääretöntä. Tähtien valossa hohtivat aallonharjat hopealle, välkkyvälle, kirkkaalle hopealle." Tosi monella kirjailijalla on Deja Vu, jostakin senkin täytyy johtua, mutta myös Zen-Tarotit voivat auttaa.

Nostin juuri pakasta kortin: Edelliset elämät. No, niitä on aivan turha pelätä. Päinvastoin, ensimmäisen maailmansodan kuolleet sotilaat olivat jo varmasti riittävä uhrimäärä. Coping-keinosi omaksua samankaltaisuutta ont todellakin mielenvikaisuus ja sivupersoonasairaus, mutta miksi todistaisimme sitä todellisuudellamme, turvallisuudellamme tai tulevaisuudellamme?

• Sinde vm-82
        Kiellän:Sinde-82 kirjoitti:

Tarkoitatko Samia ja hänen veljeään? :D Sä et siis ihmiskaupallisia Written By-henkilöitä, vaan jotakin satu-janaa? Erottaisit edes joskus perheellesi ja perheellisyydelle hyviä näkökohtia Defenssin, Coping-keinon ja Frustraation sijaan. Niitä kutsutaan Tittelintuureksi, joka ei tunnusta sydämmessään ikä, näkö, koko ja sisin-perusteita.

Omilla peloillaan: Lumikki ja 7 kääpiötä ja Punahilkka, jota lukivat näin pelottavasti Sami ja Junnu
        Peloillaan, joo, maissa Huora.

Tottakai tähän löytyy: Mika Waltari Jumalaa Paossa, Suomen Merimieslähetysseura (1925) " Noissa loimottavissa tähdissä oli jotain omituista. Niissä oli kummallinen, salaperäinen taivuttava voima. Aarne muistaa kauan sitten tapahtuneen kohtauksen Hampurin satamassa. Tuolla merimiespapilla oli ollut silmissään jotain samanlaista. Jotain polttavaa, vaativaa, nöyryyttävää; jotakin, joka sai miehen tuntemaan oman kurjan pienuutensa, vähäpätöisyytensä ja kehnoutensa.
        Tuossa erämaassa oli jotain samantapaista. Se oli niin valtavan suuri. Sinihohtavat varjot liikkuivat oudoin kääntein ja mutkin hiekkalaineiden välillä. Siinä oli jotain ääretöntä. Tähtien valossa hohtivat aallonharjat hopealle, välkkyvälle, kirkkaalle hopealle." Tosi monella kirjailijalla on Deja Vu, jostakin senkin täytyy johtua, mutta myös Zen-Tarotit voivat auttaa.

Nostin juuri pakasta kortin: Edelliset elämät. No, niitä on aivan turha pelätä. Päinvastoin, ensimmäisen maailmansodan kuolleet sotilaat olivat jo varmasti riittävä uhrimäärä. Coping-keinosi omaksua samankaltaisuutta ont todellakin mielenvikaisuus ja sivupersoonasairaus, mutta miksi todistaisimme sitä todellisuudellamme, turvallisuudellamme tai tulevaisuudellamme?

Siinä oli taas modea vähäksi aikaa.... Miksi lähestyt suoralla intimiteetillä? Miksi luulet, että minulla olisi siihen oikeus?

• Sinde vm-82

Joka onkin omani! Sinä et saa sivupersoonilla kysyä mitään turvallisuusperusteisesti, niitä Jumalkäsityksellä, joka on valitettavasti höyrykone-lääkärileikki. Sitä vastaa elävässä elämässä prostituutio ei vesiposti, josta nyt saisit kerjäillä ja 'kosketella' ikä, näkö, koko ja sisin-perusteita. En ole halukas tunnustamaan niin suppeaa Kapitalistista Jumalkuvaa, kuin höyrykone-lääkärileikki vesipostin takia.

"Perhevirheen kouluttaminen ei ole laillista." Et saa lähestyä hormonitoimintojen takia. Haluaisit todeta taas vaarallisuutta taas kaimaperusteilla ja tehdä näin omaa fransiskaanius-hypnoositonta työtä. Sinä et saa järjestää osoitusta tai omistusta! Sitäkö haluat kysyä nyt? Utopistinen nestehukka ja useiden vuosien odotus pakkotyöhön.

Uskonnollisuuden haluaminen kamppailulajeilla on nyt kyllä jo turvallisuusriski, koska aikaisemmin esitit psykologiatonta sivupersoonahäiriötä. Kyseenalaistava keskustelumenetelmä, reinkarnaatio ja sukupolvenvaihdos tuntuvat olevan statuksettomien ja asemattomien prinsessaleikkien ongelma. Siksi virat ovat prostituoiduille etusijalla. Entä uskonnollinen kiihkoilu syytteenalaisena? i

• Ihmiskunta Sinde

Miksi et suostu käsittämään utopistista esteettisesti steriiliä? Miksi olette käsitelleet yksikössänne yksilöä v''''n ja mieltäosoittaen?

Joo-o mulle on laillinen oikeus niihin! Nämä ovat katomistenkin varalta arvioitu etukäteen. Vastointahtoaan ja vastentahtoinen, "en ymmärrä". Etkö ymmärrä näihin kuolemantuottamusta. Miksi et suostu osallistumaan vankeusrangaistuksiin?

• Sinde vm-82
        Ihmiskunta Sinde kirjoitti:

Miksi et suostu käsittämään utopistista esteettisesti steriiliä? Miksi olette käsitelleet yksikössänne yksilöä v''''n ja mieltäosoittaen?

Joo-o mulle on laillinen oikeus niihin! Nämä ovat katomistenkin varalta arvioitu etukäteen. Vastointahtoaan ja vastentahtoinen, "en ymmärrä". Etkö ymmärrä näihin kuolemantuottamusta. Miksi et suostu osallistumaan vankeusrangaistuksiin?

Ihmisoikeusrikos.... Mikä täysi-ikäinen? Mä olen useamman vammaisen omainen ja voin sanoa, ettei ole ihan yksinkertaista saada täysi-ikäisen papereita ja olla itsekseen. Niihin tarvitsee aina vain enemmän vammaisia, mutta multa on jo onnistunut tämäkin näin. Olen siis voinut luopua mielikuvitushahmoistani ja siviilivalvonnastani.

Vahingossa tällä hetkellä seurataan laittomasti heittomerkeillä, että olenko luopunut. Heittomerkit ovat vain kapitaalittomia oikeusjuttuja. Tällä hetkellä virheellisen tiedon takia. Mikä tekee oikeusjutusta kapitaalittoman? Ehkä pakkotyöhön esimerkiksi ohjattu sosiaaliryhmä. Miksi näkeminen pilaisi todellisuuttani, turvallisuuttani tai tulevaisuuttani? Usko nyt edes Fatimaan, saat pian raiskaussyytteen, jos et usko....

• Psykotietäjä

Torjunta (kieltäminen eli epämieluisan torjunta) on yksi mielen (psyyken) puolustusmekanismi eli defenssi.

Defenssejä käytettäessä psyykkinen uhka yritetään välttää tunnereaktiolla, ”tiedostamattomin verukkein” eli defenssein (selitellen).

Defensseistä kannattaa erottaa hallintakeinot eli coping, joissa ulkoinen konkreettinen uhka yritetään poistaa tietoisesti toimien (coping). Tästä esimerkkinä on esimerkiksi taloudellisen ahdingon (tietoinen) välttäminen.

Defenssejä käyttävät kaikki ihmiset tietyssä määrin. Defenssejä voi käyttää myös liikaa, jolloin kyseessä voi olla esimerkiksi jonkinlainen mielenterveyden tai persoonan häiriö. Esimerkiksi jos ihminen käyttää massiivisesti kieltämistä puolustuskeinona, johtaa se mahdollisesti vakaviin mielenterveyden ongelmiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      58
      3969
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      14
      2793
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1994
    4. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1436
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      202
      1418
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1290
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1091
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1089
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      904
    10. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      896
    Aihe