Romanien perinneruuat

Mitkä?

Onko Suomen romaneilla joitain perinneruokia? Entä mitä yleensä arkipäivinä syödään, entä juhlina, Jouluna, pääsiäisenä jne.

37

7959

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nälkänen

      Jouluna kinkkua ja pääsiäisenä mämmiä ja on kuule hyvvväää

      • Mankkaanesko Mirkku

        Pitäisiköhän virittää taas se läskisoosikeskustelu? Kun allekirjoittanut ja Savonmuan Hilima ylistimme suomalaista pitkään haudutettua läskisoosia, saimme niskaamme kaikenkarvaiset vastaannylkyttäjät.

        Mutta eipä ole suomalaisen perinneruoan voittanutta: tummanpuhuvaa läskisoosia, pottuvoimuusia ja siihen höysteeksi suolakurkkua ja punajuurta: a vot, sanoisi veli venäläinen.

        Mutta mämmiä meillä ei syödä pääsiäisenä. Teen venäläistä ruokaa: pashaa, kulitsaa (sahramilla höystetty suuri pulla) ja babaa, jos onnistuu. Siinä on tarkan pelin ajat: jos sattuu aivastamaan, kun baba on uunissa, se lätsähtää. Venäläisessä keittokirjassa kehotetaan tekemään ristinmerkki, ennen kuin alkaa väsätä babaa. Vaan eipä tunnu auttavan.

        Parhain terveisin
        t. Mirkku


      • Onko näin
        Mankkaanesko Mirkku kirjoitti:

        Pitäisiköhän virittää taas se läskisoosikeskustelu? Kun allekirjoittanut ja Savonmuan Hilima ylistimme suomalaista pitkään haudutettua läskisoosia, saimme niskaamme kaikenkarvaiset vastaannylkyttäjät.

        Mutta eipä ole suomalaisen perinneruoan voittanutta: tummanpuhuvaa läskisoosia, pottuvoimuusia ja siihen höysteeksi suolakurkkua ja punajuurta: a vot, sanoisi veli venäläinen.

        Mutta mämmiä meillä ei syödä pääsiäisenä. Teen venäläistä ruokaa: pashaa, kulitsaa (sahramilla höystetty suuri pulla) ja babaa, jos onnistuu. Siinä on tarkan pelin ajat: jos sattuu aivastamaan, kun baba on uunissa, se lätsähtää. Venäläisessä keittokirjassa kehotetaan tekemään ristinmerkki, ennen kuin alkaa väsätä babaa. Vaan eipä tunnu auttavan.

        Parhain terveisin
        t. Mirkku

        Minulle on jotenkin jäänyt sellainen mielikuva että romanit pitävät ryynimakkaroista? Hyväähän ne ovatkin, maistuu varsinkin kesällä ja muulloinkin.


      • kaalo vaan
        Onko näin kirjoitti:

        Minulle on jotenkin jäänyt sellainen mielikuva että romanit pitävät ryynimakkaroista? Hyväähän ne ovatkin, maistuu varsinkin kesällä ja muulloinkin.

        savusilakat on myös herkkua kaalon makuun


    • tom tam

      Mustalaisien perinneruoka on siili, lammas ja jänis. Suomalasien romanien perineruoka taitaa olla, ranskanpulla, makkara ja kahvi, seisaalta syöden.

      • Töitä ja töitä

        Meillä ainakin tuo kahvi juodaan juosten ,on nääs kiire aina duuniin!


      • mies5558

        totta haastat. se on kaalon pikaruokaa, kun aina on niin kiire


    • savonjörmy

      kyllä myö ollaan ihan kaik ruokasia mut jos valita pittää niin kyllä tulinen ruoka on paree varsinkin lasange chilli tomatti valkosipuli herkkusieni pekonikastike ja tuplajuusto siihen sitten kylkiäiseks reilun kokonen notskin hiilloksilla savustettu lohi kera merisuolan ja sitruunan. juomapuoleks puolikuivaa punaviiniä tai ihan vaan teqilaa pullollinen ni avot.
      joka tappauksessa terveellinen ruoka on mustalaisen ystävä mutta nykyvään sitä terveellistä ruokoo alkaa olemaan vaikia löytää kun kaikki eineet on täytetty kaiken muailman myrkyillä, raana vesikin kulettaa lisä aineita niin ne heikentää salakalavasti mielentilloo ite kullain ajan saatossa

    • Mankkaanesko Mirkku

      Tequilaa pullollinen kyytipojaksi? No johan on. Aikanaan, kun kävin Meksikossa, osallistuin suomalaisryhmän tequilanjuontikilpailuun - ja voitin. Vaan niin karmea oli olo seuraavana aamuna, että tein pyhän päätöksen, että siihen aineeseen en enää koske. Ja sen päätöksen olen pitänyt.

      Muuten oli ihan asiaa: tulinen ruoka, meksikolainen tai itämainen, tai välimerellinen: lasagne tai mussaka ovat herkkua. Niitä teen usein, venäläisen ja suomalaisen ruoan ohella. Hyvä kotonatehty ruoka on terveellistä ja maittavaa. Nyt saa kuitenkin pelätä tuota Ehec-virusta, mikä leviää vihannesten välityksellä. Mutta jos kaikkea alkaa pelkäämään ja karttamaan, mitä voi enää oikeastaan syödä?

      Parhain terveisin
      t. Mirkku

      • ssadw

        tuoa tequila ei nyt ihan joka illallisella mene oikeastikkin erittäin harvoin edes maistelen mutta kun maistuu niin tequila on hyvä vaihto ehto.

        turha niit on peljätä kun sitähä ne yrittävät juur kylvää, pelko nimittäin. ehecistä sen verran notta koettakaa ihmiset olla käyttämäti geeni manipuloitua ruokaa mutta ei niit viiruksia voi loputtomiin pakoilla kuitennii kohta on lähes kaikessa perus eineessä jottain ylimäärästä että tyytyminen on loppujen lopus siihen imtä on tarjolla.


      • Minä porista
        ssadw kirjoitti:

        tuoa tequila ei nyt ihan joka illallisella mene oikeastikkin erittäin harvoin edes maistelen mutta kun maistuu niin tequila on hyvä vaihto ehto.

        turha niit on peljätä kun sitähä ne yrittävät juur kylvää, pelko nimittäin. ehecistä sen verran notta koettakaa ihmiset olla käyttämäti geeni manipuloitua ruokaa mutta ei niit viiruksia voi loputtomiin pakoilla kuitennii kohta on lähes kaikessa perus eineessä jottain ylimäärästä että tyytyminen on loppujen lopus siihen imtä on tarjolla.

        Tequila on köyhien juoma, cognakkia sen olla pittää.


      • jaa,
        Minä porista kirjoitti:

        Tequila on köyhien juoma, cognakkia sen olla pittää.

        minä syön porilaisia välipalaksi.


      • Oopu
        jaa, kirjoitti:

        minä syön porilaisia välipalaksi.

        minä taas turkulaisia!


      • cog-nakkisormi
        Minä porista kirjoitti:

        Tequila on köyhien juoma, cognakkia sen olla pittää.

        Ja oikein varakkaan osaa sen kirjoittaa oikein. Jos vain harvon on pullon nähnyt niin ei osaa.


    • Feeralo

      Kyllä se Kyröläinen on se mustilaisen perinneruoka. Niin istu Väinö vainaakin lankulle ja veet kihahti silimiin, kun alettiin muistella 50 luvun herkkuja ja niitähän oli vain Kyröläinen. Sitä vielä joltakin kantilta suomea saa ostaa. Kajjaanin Maxista käyn ohi kulkiessa palan ostamassa ja hyvää on. 200 grammaa Kyröläistä ja siihen päälle 200 ml "hiihtäjää" (Smirnoff) niin kyllä lähtee heikkous.

    • d,mslkö-

      kyllä suomen romanilla ruokaa riittää, ei kiinnosta niin pätkääkään syövätkö nakkinsa sinapilla vai ilman. Suomalaisia ovat ja perinneruuat sen mukaisia.
      Stadissa nuotioit roihuaa ja kivet lentää, se pistää vähän mietityttämään tulevaisuutta. viha kun on kovasti tulenarkaa tavaraa ja leviää yhtä herkästi kuin tulipalo.

    • botzaaaaaaa

      Mekö tullaan suomessa käymään niin lapset huutaa vain bitzaa, taitaa kaikilla suomenruotsalaisilla olla tämä ongelma.

      • Mankkaanesko Mirkku

        Meillä lapset mankuu läskisoosia, ihan totta. Tietysti välillä pyytävät: eikö viikonlopun kunniaksi tilattaisi pizzat? Aika harvoin kieltäydyn, pääseehän siinä kokki vähemmällä, ja varsinkin tällaisilla helteillä ei ole herkkua seistä tuntikausia hellapoliisina.

        Parhain terveisin
        t. Mirkku


      • Mankkaanesko Mirkku

        Jaa, vai niin, että teillä ei syödä edes joulukinkkua? Enpä usko, että olet mustalainen. Pikemminkin muslimi. Älä esiinny kaaleena.

        t. Mirkku


      • Manne mustalainen
        Mankkaanesko Mirkku kirjoitti:

        Jaa, vai niin, että teillä ei syödä edes joulukinkkua? Enpä usko, että olet mustalainen. Pikemminkin muslimi. Älä esiinny kaaleena.

        t. Mirkku

        Kuule, olen enemmän mustalainen kuin sinä. Sinä olet puoli, tai vartti romani.
        Mutta minä olen koko kaalo. Vai joulu kinkkua. Joulu on pakanoiden juhla. En viedä joulua, enkä syö sikaa. Tu aaheha höpsikö. Siivenko kaaji (sessi)tu aaheha.

        Sano minulle, missä kohdassa raamatussa käsketään viettää joulua????
        En ole vielä sitä löytänyt , vaikka olen jo yli kuusi kymmentä. Läski soosi on köyhien ruokaa, koska heillä ei ole varaa ostaa nautaa. no hailit han on suomessa halpoja, ja terveellisiä. Hailit= silakkaa.
        Niin , ja Jumala kieltää sian syömisen. Mutta et hän sinä siittä välitä. Koska olet ordoksi uskoinen( vääräusko )

        Katsos, minulla on tietokone muisti, työn puolesta piti olla.
        Aah deuleha.


      • Pizza Peku

    • KYLLÄ VAAN

      no joo onhan meillä omat perinneruokamme, ohi ammuttua sorsaa ja jäniksen jäläkijä.

    • mie tuun mualta

      joo,täällä päin syödään päälle ajettua jänistä, rottaa punaviini kastikkeessa.. :DD Who cares, mitä immeiset syö..

      • Mustilainen miekii

        Miksi työ ette osaa vastata kun kaajeet taikka nuoremmat nöyrällä mielellä kyselöö? Kertokaa vanhemmat rehellisesti miten ennen vanhaa syötiin, se on oikiaa kaaleen kultuuria. Kyllä useessa mökissä oli just sitä läskissoosia jos oli ees mistä sen läskin laittaa sinne soosiin kun ei monessa mökissä ollu yhtään ruokaa, jotain kuivaa leivänkantaa järsittiin pahimpina päivinä. Jouluhan se vasta olikii juhlaa jos vähä parempaa ruookaa sai, kinkusta ei unelmotukaan, hyvä oli jos jotai lihaa saatiin..


      • 78 v ukko,
        Mustilainen miekii kirjoitti:

        Miksi työ ette osaa vastata kun kaajeet taikka nuoremmat nöyrällä mielellä kyselöö? Kertokaa vanhemmat rehellisesti miten ennen vanhaa syötiin, se on oikiaa kaaleen kultuuria. Kyllä useessa mökissä oli just sitä läskissoosia jos oli ees mistä sen läskin laittaa sinne soosiin kun ei monessa mökissä ollu yhtään ruokaa, jotain kuivaa leivänkantaa järsittiin pahimpina päivinä. Jouluhan se vasta olikii juhlaa jos vähä parempaa ruookaa sai, kinkusta ei unelmotukaan, hyvä oli jos jotai lihaa saatiin..

        joo ,olin neljän ikäinen 1939,kun tuli 2 hevosrekee tummia.isä otti ne tupaan yöksi.siinä ne maatilan tuvassa hellalla paisti ohkasta makkaraa oli tummaa ,hyvä tuoksu tuli.ihalin mieten kauniita helapää puukkojajoilla ne leikkas makaraa ja leipää.isä ja äiti oli kristtyjä ,ovi oli auki tummille.sittenhän isä kiersi eriksonin juhan kannssa kokouksia pitämässä.


    • mustalaisasiantuntia

      romaanien perinne ruoka on falafel,kebab ja hummus.

      • mies5558

        Unohdit satobrianin hanhenmaksapallero kastikkeella.


    • valkolainen--

      Eikö mustalaiset syö ollenkaan poronkäristystä, häh? On muuten hyvää puolukoiden kanssa. Syökö mustalaiset ollenkaan puolukoita? En ole koskaan nähnyt yhtään romania poimimassa puolukoita, joten ehkä ette niitä kovin paljon syö? Häh?

      • ertyuio

        Kyllä söis, jos sais. Mustalainen ei ollut ennen rantu, mutta nyt on.Kyllä söisin , jos kerääisit. Meiltä on työn teko kielletty jo lapsena.


      • mies5558

        en ole kylny yhtään romania juoksemassa poronkaan perässälä näh


    • mies5558

      karjalanpaisti perunamuusiilla jossa on puolikiloa voita, ja paljon sipulia. Mummovainaan tekemä oli parasta.

    • totean-vaan

      romanit,eivät syö,mitään marjoja,eikä kasviksisija,ainoastaan,härän ulkofilettä.ja hyviä viinejä,juovat,ja itse paistettua ruisleipää,syövät,ja kanaa, eikä mitään riista eläintä.emme syö.ja rahaa meillä on aina,ja hyviä autoja,ja kulta koruja,myös. ja velat perimme ,hyvällä,tai sit pahalla,periksi emme anna missään,mikä liittyy,meidän hyvinvointiimme,emme luota,tai usko kehenkään,valtaväestöön,ainut asia mitä kunnioitamme, on jumala,ja vanhat ihmiset,mottomme on,elä ja anna muitten kuolla,,terv raklo.

    • Anonyymi

      ui juma

    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe