Paljonko tulee konfirmaatio

kummitus

minulle maksamaan?
Tai siis paljonko pitää antaa rahaa kummipojalle sen konfirmaatioon?Tai mitä muuta?
Tarvitsen asiallisia vastauksia.Olen asunut ulkomailla melkein viisitoista vuotta rnkä tiedä Suomen tavoista.
Kummiuteni alussa ostelin hienoja lahjoja mutta sitten kaikki niinkuin lopahti.En saanut kiitoskorttia tai puhelua ja muutenkin omat ongelmat otti yli.
Kummipojan äidiltä sain KIRJEEN eilen (historian eka kirje,,,)
Pointsi siinä oli,että poika pääsee ripille sillon ja sillon.
Haluaisin -kaikesta huolimatta-hoitaa tämän homman jotenkuten siististi satamaan eli antaa sopivan summan rahaa.
(kun toivon,että se ei mee se mutsille...)
Kiitos avusta!

11

3097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

      oma kummini osti minulle rippiristin,joka maksoi 70e. meidän suvussa on pyöritelty 50-80e kummilta (muilta vähemmän) lahjaksi.

    • Isonen

      Konfirmaatioon rahaa??? Eihän se minun mielestäni mitään maksa, rippikoulun maksavat vanhemmat.
      Sinun tehtäväsi on siunata kummilapsesi konfirmaatiossa, tietenkin lahjaksi voit antaa hänelle rahaa/lahjakortin jos haluat. Ja meillä päin on ainakin ollut tapana että kummi ostaa kummilapselleen kaulakoru ristin. Uskottavasti sinun on mentävä kirkkoon aiemmin kuin muut vieraat tulevat ja siellä sinulle selitetään (kuten muillekkin kummeille) konfirmaation tapahtuma järjestys ja sen miten kummit hoitavat "virkansa" konfirmaatiossa.
      Hauskaa konfirmaatio päivää!!

      • äiti75

        Minun konfirmaatiossa aikanaan, ei kummeilla ollut mitään tehtävää.

        Pappi siellä siunasi, ei muut.
        Ja mitä olen ollut vieraana rippikirkossa, en ole koskaan nähnyt että kummit olisivat edes menneet lähelle alttaria.

        (minulla kokemusta vain helsingissä, vantaalla ja turussa. lieneekö pienemmillä paikkakunnilla toisenlainen tapa, vai missä näin tapahtuu?)


      • Isonen
        äiti75 kirjoitti:

        Minun konfirmaatiossa aikanaan, ei kummeilla ollut mitään tehtävää.

        Pappi siellä siunasi, ei muut.
        Ja mitä olen ollut vieraana rippikirkossa, en ole koskaan nähnyt että kummit olisivat edes menneet lähelle alttaria.

        (minulla kokemusta vain helsingissä, vantaalla ja turussa. lieneekö pienemmillä paikkakunnilla toisenlainen tapa, vai missä näin tapahtuu?)

        No Helsingissä ja Turussa ja muissakin suuremmilla paikoilla joissa riparilaisia on niin paljon että hyvä jos mahtuvat itse alttarille ei yleensä otetakkaan kummeja taakse,(jolloin pappi hoitaa siunaamisen joka nopeuttaa tilannetta, kuin se että esim. 50 riparilaista ja heidän kumminsa olisivat alttarin äärellä) mutta tämähän on käsittääkseni aivan kirkko kohtaista. Mutta meillä päin,joka on pienempi paikkakunta jossa on vähemmän riparilaisia ja siis kaikki mahtuvat sinne niin on meillä ainakin ollut kummeja siunaamassa, tai isosia tai muita läheisiä ihmisiä kummien estyessä pääsemään paikalle.


      • evian
        Isonen kirjoitti:

        No Helsingissä ja Turussa ja muissakin suuremmilla paikoilla joissa riparilaisia on niin paljon että hyvä jos mahtuvat itse alttarille ei yleensä otetakkaan kummeja taakse,(jolloin pappi hoitaa siunaamisen joka nopeuttaa tilannetta, kuin se että esim. 50 riparilaista ja heidän kumminsa olisivat alttarin äärellä) mutta tämähän on käsittääkseni aivan kirkko kohtaista. Mutta meillä päin,joka on pienempi paikkakunta jossa on vähemmän riparilaisia ja siis kaikki mahtuvat sinne niin on meillä ainakin ollut kummeja siunaamassa, tai isosia tai muita läheisiä ihmisiä kummien estyessä pääsemään paikalle.

        ainakin Vantaalla on ollut myös tätä kummisiunausta. Tai jos oma kummi ei pääse paikalle, voi esim. oma isonen siunata konfirmoitavan.


      • siunaavat.
        Isonen kirjoitti:

        No Helsingissä ja Turussa ja muissakin suuremmilla paikoilla joissa riparilaisia on niin paljon että hyvä jos mahtuvat itse alttarille ei yleensä otetakkaan kummeja taakse,(jolloin pappi hoitaa siunaamisen joka nopeuttaa tilannetta, kuin se että esim. 50 riparilaista ja heidän kumminsa olisivat alttarin äärellä) mutta tämähän on käsittääkseni aivan kirkko kohtaista. Mutta meillä päin,joka on pienempi paikkakunta jossa on vähemmän riparilaisia ja siis kaikki mahtuvat sinne niin on meillä ainakin ollut kummeja siunaamassa, tai isosia tai muita läheisiä ihmisiä kummien estyessä pääsemään paikalle.

        Minut, kaikki sisarukseni ja ystäväni on konfirmoitu Vantaalla, ja kaikille on etukäteen kerrottu että kummit pääsevät mukaan.

        Asiasta voi ihan kysyä omalta kummilapseltaan, hän ainakin tietää.


    • äiti75

      Sinun ei tarvitse antaa rahaa lahjaksi, yleensä kummi ostaa sen rippiristin, mutta jos et ole ollut liiemmin tekemisissä lapsen (nyt nuoren...)
      kanssa, etkä tiedä ostaako joku muu kummi ristin, ei ehkä kannata hankkia sitä.
      lahja voi olla mikä tahansa, joku mistä kummilapsesi pitää, mistä luulet hänen pitävän.

      Mutta jos et osaa ostaa mitään, rahaa annetaan myös.
      Tuossa aiemmin sanottiinkin summia, liikun samoilla linjoilla 30- 80 €
      se on ihan oman harkintasi varassa.
      Tietenkin jos mahdollisuus on, voit vaikka ostaa lahjakortin jonnekkin lähellä olevaan nuorisovaate kauppaan tms, silloin ei varmaankaan rahat mene äidille, jos sellaista epäilet...

    • äiti

      Mistä semmoisen käsityksen olet saanut? Minulla nousi niskakarvat pystyyn tuosta kommentista. Lasteni isovanhemmat ja täti (isäkin??) ovat juuri tuollaisia, kuvittelevat että minä, lasteni äiti, vien lapsilleni osoitetut rahat itselleni.
      Se on loukkaavaa, koska se ei perustu mihinkään todelliseen, vaan vain heidän omaan kuvitelmaansa.

      Jos lapsen rahankäyttö on ollut tai on holtitonta, saattaa äiti ottaa lapselle lahjana annetut huomattavat rahasummat "taakseen" ja antaa ne sieltä sitten lapselle, kun lapsella on tarvetta hankkia jotain. Ei mene ihan joutavuuksiin koko raha, katoa vain jonnekin.

      Itse en tehnyt edes tätä. Lapset saivat rahansa ja toinen lapsista poltti kaikki menemään, ihan joutavuuksiin.
      Ja sitten, kun lapsille oli tiedossa huomattava summa rahaa, heidän isänsä suku kuvitteli, että minä nyysin ne omaan käyttööni!!??

      Et ole ilmeisesti kummilapsesi äidin kanssa tekemisissä, joten et voi tietää todellisuutta. Sinulla on vain omat olettamuksesi.

      Kirje äidiltä on kenties tullut kummilapsesi toiveesta tai ainakin hyväksynnästä. Kummi on lapselle hyvin tärkeä.

      Lahjakortti vaateliikkeeseen ei kuulosta hyvältä. Kummilahjat eivät saa olla kertakäyttölahjoja.
      Rippiristin ostaminen on yleensä etukäteen sovittu juttu, läheisin kummi ostaa sen. Tiedustele pojan äidiltä kuka sen ostaa ja osta sinä, jos ei ole ketään vielä "ilmottautunut". Helppo lahja.

      Toinen vaihtoehto jos pojalle korua ajattelee, on solmioneula ja ehkä kalvosinnapitkin mukaan. Solmioneulaan kaiverrus.
      Tai sitten rahana. Eiköhän se lapselle mene, onhan kyseessä konfirmaatio. Vaikka miten lapsen äiti on sinun silmissäsi v**mäinen tai rahanahne (???!!!??) on hän taatusti lapselleen oikeudenmukainen. !!

    • Eufrosyne

      Kummeilta rippiristin. Näin on meillä ollut suvussa. Ja muutenki kuullu et kummit yleensä antaa sen ristin tm. korun.

    • qdwdfqfqfdvb

      Pitääkö kummin kuulua kirkkoon jos haluaa siunata kummilapsensa?

      • lasarius

        Ei voi olla kummi jos ei kuulu kirkkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1817
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1119
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe