MITEN LEPAKOISTA EROON ?

Blebeiji

Taloni kattilahuoneen ja saunaosaston yläpohjaan on muutamia vuosia sitten pesiytynyt nyt voimakkaasti kasvanut lepakkokanta. Niiden ulosteista ja sen hajusta on muodostunut sietämätöntä haittaa perheeni asumiseen. Taloni on jouduttu rakentamaan kaava- ja rakennusmääräysten mukaisesti tasakattoiseksi. Vesikaton ja yläpohjan väliin jää niin matala tila ettei siellä pysty edes ryömimällä poistamaan yhdyskuntaa ja ulosteita. Lepakoiden pääsyä ko.tilaan ei voida enää rakenteellisin keinoin torjua estämättä välttämättömän vesikaton alaisen tilan tuuletuksen tukkimista. Tietääkö kukaan koeteltua keinoa lepakoiden häätämiseksi ja tai hävittämiseksi? Toimenpiteen voisi varmaankin joutua uusimaan ainakin jonkin ajan vuosittain. Jokin voimakas karkoittava lyhytaikainen kemikaalinhaju? Peräti myrkky? Katon purkaminen tulisi kohtuuttoman kalliiksi pienituloiselle eläkeläiselle. APUA !

52

32150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avun löytänyt

      "Joka kerta kun lepakoiden häätöä aletaan vakavasti harkita, on otettava ensin yhteyttä alueelliseen (paikalliseen) ympäristökeskukseen, joka antaa lisää ohjeita."

      "Miltei kaikki lepakot katoavat rakennuksista talvella, mikä mahdollistaa kulkuaukkojen tukkimisen niiden poissaollessa. Mikäli lepakoiden epäillään talvehtivan rakennuksessa (mikä on mahdollista lähinnä yleisimmällä lajillamme, pohjanlepakolla), tai milloin ei haluta odottaa talvea, on lepakoiden häätämiseksi olemassa suhteellisen yksinkertainen keino lintuverkkojen avulla (muovikin käy). Näitä halpoja verkkoja käytetään yleensä suojaamaan marjapensaita tai mansikkamaita rastailta ja muilta linnuilta."

      "Myrkkyjen käyttö lepakoita vastaan on paitsi laitonta, niin myrkyt myös aiheuttavat vakavia terveyshaittoja ihmisille eivätkä ne kuitenkaan ole tehokkaita lepakkoyhdyskuntien poistamiseen. Useimmissa tapauksissa, ainoa turvallinen ja pysyvä ratkaisu on lepakoiden häätö alussa kuvatuilla tavoilla."

      http://www.lepakko.org/index.php?id=444

      • Avun löytäneelle.
        Minun tapauksessani verkotus ei toimi. Taloni välipohjaa on noin 250 neliötä. Se kaikki on yhtenäistä tilaa osittain noin 130 cm korkeuserolla porrastettuna. Talo U-muotoon rakennettu. Olen viimeisten 5 vuoden aikana roikottanut talon katolta tiheäsilmäisiä kalaverkkoja. Juuri nyt katolta roikkuu useita parantelemiani pensaiden suojelemiseen ja varjostamiseen tarkoitettaan muovisia verkkoja kukin mitoiltaan 3 x 4 m. Olen niiden pitkät sivut pauloittanut kaverkoista tutuilla lyijyisillä alapauloilla. Ne roikkuvat katolta lohkotiili ja paneeliseinille noin 2.5 m ja pysyvät tuulessakin melko hyvin paikoillaan. Kaikkien kulkuaukkojen tukkiminen jälkikäteen on pudasta teoriaa rakenteita rikkomatta. Uudisrakennuksessa se olisikin mahdollista. Tunnen lain mutta mitta on tullut täyteen. Joko perheeni tai lepakoiden on muutettava! Onko olemassa sopivia ansoja, loukkuja tai verkkoja joihin lepakot tarttuvat? Edelleen APUA!!!!!


    • avun löytänyt

      Lepakon rauhotuksen osalta häätäminen on sallittua vain elokuun 15. jälkeen tai ennen 15. kesäkuuta.

      Ultraääni- ja resonanssilaitetta esim Topo voit koittaa, mutta tähänkin täytyy pyytää lupa alueen ympäristökeskukselta. Monet on Topolla saaneet hyviä tuloksia.

      http://www.topostop.fi/

      Lopullisesti jos haluat ongelman ratkaista, johonkin lähialueelle on tehtävä lepakkopönttöjä. Tämä siksi, että lepakot tulee aina ja aina ja aina takaisin.

      Ansoja ja loukkoja on hankala käyttää kun lepakot ei oikein mee semmosiin ja sitten vielä se että jos viet loukotetun lepakon vaikka 100 kilsan päähän, niin se on varma että se tulee sieltä takaisin. Lepakot on todella kotiseuturakkaita. Ja tappaahan niitä ei saa.

      Mutta ota nyt sinne ympäristökeskukseen yhteyttä. Sä tarviit niitten kaverin toteamaan ongelman ja määrittelemään toimenpiteet. Erityistilanteessan ne voi antaa luvan jopa tappaa (vaikka onkin rauhoitettu).

      • Kiitän näistä tiedoista. Kokeilen niitäkin. Olisikohan minun kuitenkin nyt syytä jatkaa verkkojen roikottamista seinillä yrittääkseni estää ainakin jossain määrin uusien tiineiden naaraiden kokoontumista kasaantumasta paikalle?


      • avun löytänyt
        Blebeiji kirjoitti:

        Kiitän näistä tiedoista. Kokeilen niitäkin. Olisikohan minun kuitenkin nyt syytä jatkaa verkkojen roikottamista seinillä yrittääkseni estää ainakin jossain määrin uusien tiineiden naaraiden kokoontumista kasaantumasta paikalle?

        En nyt osaa sanoa muuta kuin että kunhan saisit vaan ne verkot niin, että ulos pääsee, mutta sisään ei (siellä oli se ohje) niin se on ainoo juju. Jos lepakot ei pääse ulos ne pärjää suht pitkään siellä hengissä ja sitten kun kuolevat sinne, haisevat pirusti.
        Mut jos se ei oo mahollista niin voi olla parempi jopa ilman verkkoja, ei se lepakon makki niin haise mutta mädäntyvät ruumiit kyllä.

        Niin ja unohin laittaa että sitten kun vaan saat sen välikaton tyhjäksi esim. talvisaikaan, niin ennen kevättä jyrsijä/kissa tms. karkoitetta - sitä saa käyttää silloin, kun alue on lepakkovapaa.


      • avun löytänyt kirjoitti:

        En nyt osaa sanoa muuta kuin että kunhan saisit vaan ne verkot niin, että ulos pääsee, mutta sisään ei (siellä oli se ohje) niin se on ainoo juju. Jos lepakot ei pääse ulos ne pärjää suht pitkään siellä hengissä ja sitten kun kuolevat sinne, haisevat pirusti.
        Mut jos se ei oo mahollista niin voi olla parempi jopa ilman verkkoja, ei se lepakon makki niin haise mutta mädäntyvät ruumiit kyllä.

        Niin ja unohin laittaa että sitten kun vaan saat sen välikaton tyhjäksi esim. talvisaikaan, niin ennen kevättä jyrsijä/kissa tms. karkoitetta - sitä saa käyttää silloin, kun alue on lepakkovapaa.

        Tarkoititko, että saanko välikaton tyhjäksi eristeistä ja lepakon ulosteista vai vaan lepakoista? Koko välikaton tyhjentäminen vaatii suuria katon purkutoimia, eikä ole mahdollista talvella. Jos tarkoitit lepakoista, niin siitä en voi olla varma? En tiedä talvehtivatko lepakot katolla vai ei. Ulosteiden haju alkaa tunkeutua sisään yleensä huhti-toukokuun tuntumassa. En tiedä syntyykö se uusista ulosteista vai alkaako vanha tunkio haista kun aurinko lämmittää välikattotilaa. Haju haihtuu kun pakkaset tulevat alkutalvesta.
        Onko Sinulla tietoja toimivatko kissa ja jyrsijäkarkotteet myös lepakoiden suhteen?


      • avun löytänyt
        Blebeiji kirjoitti:

        Tarkoititko, että saanko välikaton tyhjäksi eristeistä ja lepakon ulosteista vai vaan lepakoista? Koko välikaton tyhjentäminen vaatii suuria katon purkutoimia, eikä ole mahdollista talvella. Jos tarkoitit lepakoista, niin siitä en voi olla varma? En tiedä talvehtivatko lepakot katolla vai ei. Ulosteiden haju alkaa tunkeutua sisään yleensä huhti-toukokuun tuntumassa. En tiedä syntyykö se uusista ulosteista vai alkaako vanha tunkio haista kun aurinko lämmittää välikattotilaa. Haju haihtuu kun pakkaset tulevat alkutalvesta.
        Onko Sinulla tietoja toimivatko kissa ja jyrsijäkarkotteet myös lepakoiden suhteen?

        Tarkoitin tyhjäksi lepakoista.
        Ja karkoitteista on vaikee sanoa toimivatko, mutta käytän niitä ympäristökeskuksen ohjeen mukaan lisävarmistuksena. Mulla toi verkotus kumminkin oli se merkittävin keino. Ja pönttöjen teko.


      • avun löytänyt kirjoitti:

        Tarkoitin tyhjäksi lepakoista.
        Ja karkoitteista on vaikee sanoa toimivatko, mutta käytän niitä ympäristökeskuksen ohjeen mukaan lisävarmistuksena. Mulla toi verkotus kumminkin oli se merkittävin keino. Ja pönttöjen teko.

        Näin arvelinkin, mutta halusin vielä varmistaa. Olen jo päivittäin sulkenut sellaisia aukkoja, jotka on mahdollista sulkea. Mutta toistaiseksi ne ovat itikan pissi Itämeressä tasoa. Ne merkittävimmät tuuletusraot kun ovat edelleenkin avoinna. Lepakoiden valtatie ympäri taloa. Yritän nyt öisin kartoittaa niitä lepakoille mielenkiintoisimpia on/out kulkukohtia. Suosikkeja selvästi on. Kun verkolla tukin kohdan, etsivät uuden reitin. Yrittävät ensin vanhasta, mutta huomattuaan sen tukkeutuneen etsivät uuden. Pönttötehtailu alkaa huomenaamulla. Pönttöjen sijoittelusta toki vielä kaipaan neuvoja. Tonttini ympäristössä on lehtoa, rantapuistoa ja vanhaa korkeaa kuivahkoa sekametsää. Vähän ne pöntöt kokonaisuudessaan pelottavat. Jos vaikka houkuttelevat lisää polulaatiota paikalle. (Jk. vaikutat asiantuntijalta.)


      • avun löytänyt
        Blebeiji kirjoitti:

        Näin arvelinkin, mutta halusin vielä varmistaa. Olen jo päivittäin sulkenut sellaisia aukkoja, jotka on mahdollista sulkea. Mutta toistaiseksi ne ovat itikan pissi Itämeressä tasoa. Ne merkittävimmät tuuletusraot kun ovat edelleenkin avoinna. Lepakoiden valtatie ympäri taloa. Yritän nyt öisin kartoittaa niitä lepakoille mielenkiintoisimpia on/out kulkukohtia. Suosikkeja selvästi on. Kun verkolla tukin kohdan, etsivät uuden reitin. Yrittävät ensin vanhasta, mutta huomattuaan sen tukkeutuneen etsivät uuden. Pönttötehtailu alkaa huomenaamulla. Pönttöjen sijoittelusta toki vielä kaipaan neuvoja. Tonttini ympäristössä on lehtoa, rantapuistoa ja vanhaa korkeaa kuivahkoa sekametsää. Vähän ne pöntöt kokonaisuudessaan pelottavat. Jos vaikka houkuttelevat lisää polulaatiota paikalle. (Jk. vaikutat asiantuntijalta.)

        En todellakaan ole asiantuntija, mutta olen itse oman taisteluni käynyt ja oikea asiantuntija silloin sanoi minulle, että lepakot eivät ihmiselle häviä sillä ne ovat 50 miljoonaa vuotta sopeutuneet ja aina pärjänneet eli että ainoa keino on saada ne siirtymään.

        Ei niitä oikein voi luontoon laittaa niitä pönttöjä, kun ainakin mulle sanottiin että lepakolle kelpaa vain semmoinnen paikka missä lämpötila pysyy plussan puolela talvellakin.

        Itse laitoin pönttöjä vanhan navetanvintin ylisille, missä joskus aiemmat sukupolvet olivat säilyttäneet lautoja.
        Muutoin en vinttiä käytä kuin sihen, että varastoin siellä vanhaa Foortia odottamassa entisöinti-inspiraatiota, mönkijää ja ruohonleikkuria.

        Se paikka kumminkin kelpasi lepakoille vaikka olenkin vähän epävarma onko siellä todella lämpötila plussalla talvella, en ole mitannut. Voi ollakin, sillä navetta on mulla nykysin työpajana ja näin ollen lämmitettynä talvet ja sydänmuuri tai siis piippu lämmittää vinttiäkin vähäsen.

        Laitoin pönttöjä kyllä myös pariin muuhun paikkaan, muttä tämä oli ainoa joka niille mun paikoista kelpasi.
        Eli kannattaa ehkä käyttää mielikuvitusta ja laittaa paikkoihin, joiden ajattelet soveltuvat tarkoitukseen.

        Yks juttu joka mulle tuli vielä mieleen - muuttaisikohan lepakot alueelta kokonaan, jos niiden pääsääntöinen ravinto eli hyttyset häviäisivät.

        Nykyäänhän myydään näitä kaasulla toimivia hyttysansoja jotka Tekniikan Maailman testin mukaan oikeasti toimivat. Pari nestekaasupullollista kesässä ne kai käyttää, että alkuinvestoinnin jälkeen kustannus olisi pieni.
        Kannattaapi vilkaista tuo testi.

        http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/tm-testi-hyttysansat

        En ehkä itse ostaisi noin tyyristä vehjettä, mutta saatanpa tämän tilatakin kun hinta on aika sopiva:

        http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MT100

        Mutta joo, tuo oli pelkää spekulaatiota ja vain tuossa päivälevolla juolahti mieleeni.


      • avun löytänyt kirjoitti:

        En todellakaan ole asiantuntija, mutta olen itse oman taisteluni käynyt ja oikea asiantuntija silloin sanoi minulle, että lepakot eivät ihmiselle häviä sillä ne ovat 50 miljoonaa vuotta sopeutuneet ja aina pärjänneet eli että ainoa keino on saada ne siirtymään.

        Ei niitä oikein voi luontoon laittaa niitä pönttöjä, kun ainakin mulle sanottiin että lepakolle kelpaa vain semmoinnen paikka missä lämpötila pysyy plussan puolela talvellakin.

        Itse laitoin pönttöjä vanhan navetanvintin ylisille, missä joskus aiemmat sukupolvet olivat säilyttäneet lautoja.
        Muutoin en vinttiä käytä kuin sihen, että varastoin siellä vanhaa Foortia odottamassa entisöinti-inspiraatiota, mönkijää ja ruohonleikkuria.

        Se paikka kumminkin kelpasi lepakoille vaikka olenkin vähän epävarma onko siellä todella lämpötila plussalla talvella, en ole mitannut. Voi ollakin, sillä navetta on mulla nykysin työpajana ja näin ollen lämmitettynä talvet ja sydänmuuri tai siis piippu lämmittää vinttiäkin vähäsen.

        Laitoin pönttöjä kyllä myös pariin muuhun paikkaan, muttä tämä oli ainoa joka niille mun paikoista kelpasi.
        Eli kannattaa ehkä käyttää mielikuvitusta ja laittaa paikkoihin, joiden ajattelet soveltuvat tarkoitukseen.

        Yks juttu joka mulle tuli vielä mieleen - muuttaisikohan lepakot alueelta kokonaan, jos niiden pääsääntöinen ravinto eli hyttyset häviäisivät.

        Nykyäänhän myydään näitä kaasulla toimivia hyttysansoja jotka Tekniikan Maailman testin mukaan oikeasti toimivat. Pari nestekaasupullollista kesässä ne kai käyttää, että alkuinvestoinnin jälkeen kustannus olisi pieni.
        Kannattaapi vilkaista tuo testi.

        http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/muut/tm-testi-hyttysansat

        En ehkä itse ostaisi noin tyyristä vehjettä, mutta saatanpa tämän tilatakin kun hinta on aika sopiva:

        http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=MT100

        Mutta joo, tuo oli pelkää spekulaatiota ja vain tuossa päivälevolla juolahti mieleeni.

        Kiitos näistä lisätiedoista. Antaa jälleen uutta pohdittavaa. Vastaavanlaista tilaa kuin Sinulla minä en omista. Noin 1 km päässä on kyllä lepakko-otollista vanhaa tehdas ja varastotilaa kaiketi hehtaaritolkulla. Sinnekään minulla ei ole asiaa, ja siellä on oma reipas monilajinen nahkasiipien kanta. Niistä hyttysistä. Asuinalueeni on poikkeuksellisen vapaata hyttysistä. Kuluva kesä on kuitenkin poikkeus. Olen muutaman piston saanut. On se sellainen uutinen, että ollut jopa paikallinen puheenaihe.


      • avun löytänyt
        Blebeiji kirjoitti:

        Kiitos näistä lisätiedoista. Antaa jälleen uutta pohdittavaa. Vastaavanlaista tilaa kuin Sinulla minä en omista. Noin 1 km päässä on kyllä lepakko-otollista vanhaa tehdas ja varastotilaa kaiketi hehtaaritolkulla. Sinnekään minulla ei ole asiaa, ja siellä on oma reipas monilajinen nahkasiipien kanta. Niistä hyttysistä. Asuinalueeni on poikkeuksellisen vapaata hyttysistä. Kuluva kesä on kuitenkin poikkeus. Olen muutaman piston saanut. On se sellainen uutinen, että ollut jopa paikallinen puheenaihe.

        No joo, eipä kestä, tommosta spekulointiahan tuo hyttysansajuttu vaan oli. Ja mukavahan näistä on rupatella, mulla meni kumminkin aikanaan sekä hermot että 2 vuotta jotta sain asiat hoitoon.

        Se että siellä ei hyttyset vaivaa ei ole yllätys, eikä kyllä vaivaa täälläkään vaikka heti talon takana on kuusimetsää jolloin yleensä hyttysiä on paljon.

        1 lepakko syö nimittäin viidestä sadasta jopa tuhansiin menevän määrän hyttysiä yhdessä yössä.
        Joku lähde sanoo 500-3000, joku 500-5000 ja joku 500-7000. Samapa tuo, mutta kyllä ne todella siivoavat alueen hyttysistä.
        Eli jotain hyötyäkin näistä suojelluista pedoista sentään on :)

        Tähän perustuen mietin tuota hyttysansaa, loogisesti ajatellen jos ruokaa ei enää ole, niin nälkäinen eläin muuttaa sinne missä sitä on eli pois mun pihapiiristä :D


      • Kirvesmiehen muija
        Blebeiji kirjoitti:

        Tarkoititko, että saanko välikaton tyhjäksi eristeistä ja lepakon ulosteista vai vaan lepakoista? Koko välikaton tyhjentäminen vaatii suuria katon purkutoimia, eikä ole mahdollista talvella. Jos tarkoitit lepakoista, niin siitä en voi olla varma? En tiedä talvehtivatko lepakot katolla vai ei. Ulosteiden haju alkaa tunkeutua sisään yleensä huhti-toukokuun tuntumassa. En tiedä syntyykö se uusista ulosteista vai alkaako vanha tunkio haista kun aurinko lämmittää välikattotilaa. Haju haihtuu kun pakkaset tulevat alkutalvesta.
        Onko Sinulla tietoja toimivatko kissa ja jyrsijäkarkotteet myös lepakoiden suhteen?

        Hei
        On olemassa sähköisiä hiiren karkoittimia. Vedä sähköjohto (ulkokäyttyöön sopiva) sinne välikattotilaan ja asenna se. Toimii nimen omaan äänitaajuus karkoittimena. Pitää hiiretkin loitolla, niin miksi ei lepakoitakin. Olemme olleet todella tyytyväisiä niihin jo monta vuotta. Itse käytämme kesällä niitä karkoittamaan ampiaiset ja mehiläiset. Asennettu niin että suuntaa kohti ulko-ovea ja oikeesti ampiaiset ja mehiläiset kääntyy takaisin ovella. On oltu todella tyytyväisiä. Kun lapsenlapset tulee käymään asennan sen terassillekkin näin ei tarvitse pelätä että ampiainen tai mehiläinen pääsee pistämään pikkuisia. En muista enään merkkiä, mutta kannattaa kysyä liikkeistä, luulen että niitä on markkinoilla montaa eri laista, meillä toi on ollu suunnilleen 8v. Muuten nyt kun mietin niin eipä oo enään ollu lepakoitakaan, ennen ne asusti myös välipohjassa.
        (ei tosin riesaksi asti).


      • Anonyymi
        Kirvesmiehen muija kirjoitti:

        Hei
        On olemassa sähköisiä hiiren karkoittimia. Vedä sähköjohto (ulkokäyttyöön sopiva) sinne välikattotilaan ja asenna se. Toimii nimen omaan äänitaajuus karkoittimena. Pitää hiiretkin loitolla, niin miksi ei lepakoitakin. Olemme olleet todella tyytyväisiä niihin jo monta vuotta. Itse käytämme kesällä niitä karkoittamaan ampiaiset ja mehiläiset. Asennettu niin että suuntaa kohti ulko-ovea ja oikeesti ampiaiset ja mehiläiset kääntyy takaisin ovella. On oltu todella tyytyväisiä. Kun lapsenlapset tulee käymään asennan sen terassillekkin näin ei tarvitse pelätä että ampiainen tai mehiläinen pääsee pistämään pikkuisia. En muista enään merkkiä, mutta kannattaa kysyä liikkeistä, luulen että niitä on markkinoilla montaa eri laista, meillä toi on ollu suunnilleen 8v. Muuten nyt kun mietin niin eipä oo enään ollu lepakoitakaan, ennen ne asusti myös välipohjassa.
        (ei tosin riesaksi asti).

        Kiitos😚


      • Anonyymi
        Kirvesmiehen muija kirjoitti:

        Hei
        On olemassa sähköisiä hiiren karkoittimia. Vedä sähköjohto (ulkokäyttyöön sopiva) sinne välikattotilaan ja asenna se. Toimii nimen omaan äänitaajuus karkoittimena. Pitää hiiretkin loitolla, niin miksi ei lepakoitakin. Olemme olleet todella tyytyväisiä niihin jo monta vuotta. Itse käytämme kesällä niitä karkoittamaan ampiaiset ja mehiläiset. Asennettu niin että suuntaa kohti ulko-ovea ja oikeesti ampiaiset ja mehiläiset kääntyy takaisin ovella. On oltu todella tyytyväisiä. Kun lapsenlapset tulee käymään asennan sen terassillekkin näin ei tarvitse pelätä että ampiainen tai mehiläinen pääsee pistämään pikkuisia. En muista enään merkkiä, mutta kannattaa kysyä liikkeistä, luulen että niitä on markkinoilla montaa eri laista, meillä toi on ollu suunnilleen 8v. Muuten nyt kun mietin niin eipä oo enään ollu lepakoitakaan, ennen ne asusti myös välipohjassa.
        (ei tosin riesaksi asti).

        Mitä merkkiä olet käyttänyt?


      • Anonyymi
        avun löytänyt kirjoitti:

        En nyt osaa sanoa muuta kuin että kunhan saisit vaan ne verkot niin, että ulos pääsee, mutta sisään ei (siellä oli se ohje) niin se on ainoo juju. Jos lepakot ei pääse ulos ne pärjää suht pitkään siellä hengissä ja sitten kun kuolevat sinne, haisevat pirusti.
        Mut jos se ei oo mahollista niin voi olla parempi jopa ilman verkkoja, ei se lepakon makki niin haise mutta mädäntyvät ruumiit kyllä.

        Niin ja unohin laittaa että sitten kun vaan saat sen välikaton tyhjäksi esim. talvisaikaan, niin ennen kevättä jyrsijä/kissa tms. karkoitetta - sitä saa käyttää silloin, kun alue on lepakkovapaa.

        Onni toisilla, kesä kaikilla.
        Minulla ei ole koskaan moista onnea ollut, että olisin lepakkoa päässyt käpelöimään ja aniharvoin edes lennossa näkee.


    • lepakoita tapulissa

      Et sinä millään kalaverkolla saa lepakoita estettyä tulemasta. Oletko edes saanut yhtään kiinni? Tietäisit silloin, miten pieniä ne ovat ja miten pienestä reiästä mahtuvat.

      Ainoa käyttökelpoinen keino on todellakin verkottaa KOKO räystäslinja tiheällä muovi- tai mielummin teräsverkolla, sii sellaisella siiviläverkolla. Niittipyssyllä kiinni. Oikein epätoivoinen voi tunkea uretaania joka rakoon, mutta käytännössä urtsi ei tässä asiassa pelasta.

      Meiltä häipyivät lepakot, kun aloitettiin massiivinen rakennustyömaa tässä talon vieressä, eivät pidä jatkuvasta häirinnästä ja päivänvalosta välikatolla.

      • Kiitän neuvostasi, mutta toteutettavaksi esittämälläsi tavalla kohdallani teknis-taloudellisesti kutakuinkin mahdoton tehtävä. Rakenteita johduttaisiin varsin laajasti muuttamaan.Syy selviää lukemalla aloittamani viestiketju kokonaisuudessaan. Lepakkolajien koko ja niiden tunkeutumiskyky on hyvin tiedosssa. ( Tiheä kiinteä tuuletuksen salliva teräsverkotus olisi toisissa oloissa ollut ensimmäinen ja jo tehty vaihtoehto)


      • 11+20
        Blebeiji kirjoitti:

        Kiitän neuvostasi, mutta toteutettavaksi esittämälläsi tavalla kohdallani teknis-taloudellisesti kutakuinkin mahdoton tehtävä. Rakenteita johduttaisiin varsin laajasti muuttamaan.Syy selviää lukemalla aloittamani viestiketju kokonaisuudessaan. Lepakkolajien koko ja niiden tunkeutumiskyky on hyvin tiedosssa. ( Tiheä kiinteä tuuletuksen salliva teräsverkotus olisi toisissa oloissa ollut ensimmäinen ja jo tehty vaihtoehto)

        Höpöhöpö, kyllä sen serkon saa niittailtua paikoilleen tiiviisti. Näky vaan voi olla epäesteettinen, ja hankalaa hommaahan tuo on, rahaa nyt ei hirveästi mene, ellet sitten palkkaa ulkopuolista tuohon hommaan. Ja se pitää tehdä talvella. Paitsi jos vinttisi on talvehtimispaikka, jolloin et voi tehdä mitään...


    • Höpöhöpöä minäkin toivoisin väitteeni olevan, vaan kun ei ole. Olemme parinkin rakennusinsinöörin ja timpurin kanssa asiaa miettineet ja vaihtoehtoja etsineet toteuttamiskelpoiseen tekniseen suojaukseen. Itsekin osaan tehdä yhtä sun toista, mutta tälle työmaalle ei pelkkä teräsverkon niittailu ilman rakenteiden purkua ja muuttamista onnistu itseni eikä muidenkaan paikanpäällä käyneiden rakennusasiantuntijain mielestä. Alkaa vaikuttaa siltä, että on käännyttävä kemistien puoleen, ellei sitten Ympäristökeskuksella ole kokemukseen perustuvaa referenssiä suojaamisesta paikkaan tutustumisen jälkeen.

      • 1+6

        Tottakai sen verkon saa sinne laitettua, se vaan vaaatii tuskaisaa askartelua ja vääntämistä. Onko se järkevää, niin todennäköisesti ei. Mutta kyllä sen sinne saa - en tarkoittanutkaan mitään yhtämittausta yhtä palasta, vaan leikkaa-liimaa-askartelua...

        Mutta lepakot ovat aika tapojensa orjia, meillä ne kulkevat vain tietystä päädystä ja tietyistä rakosista. Vaikka talon sivut ovat räystäiltä avoimet välikatolle (sinne päivä paistaa ihan kepoisesti, kun ei ole aluskatteita eikä mitään tuulensuojalevyjä... mitä ne on? niin lepakot käyttävät vain noita tiettyjä reittejään.


    • Veli todistaa varmaankin oikein. Ihminen näkyy saavan aikaiseksi lähes mitä vaan kun koville ottaa. Ja minulle nyt ottaa. Helpottaa kun saa edes tuskaansa jakaa. Pohjatiedoksi, että taloni on monimutkainen, tasakattoinen, räystäätön ns. funkkistyylinen. Tuuletusrakoa n. 15-20 mm peittää n. 120 m katon vesipeltiä joka suojaa tuuletusrakoa roiskeilta ja lumituiskuilta. Vesipelti laskeutuu sinän päälle noin 140 mm ja siinä on kantattuna pieni vesinokka. Sen sisäpuolelle ei pääse näkemään, eikä oikein sormillakaan kokeilemaan mihin jokin kapea nauha voitaisiin kiinnittää. Välikatolle ei ole lepakkoa suuremmalle elukalle pääsyä. Sinne ei aurinko paista eikä kuu kumota. Peltiin voitaisiin varmaankin ruuveilla päällepäin kiinnittää rst-verkko, samoin erittäin tiheästi proppaamalla sen alareuna karkeaan lohkotiileen. Kuten jo aimmin totesit siitä kyllä olisi estetiikka kaukana. Jopa niin kaukana etten sellaista voi toteuttaa. Rst materiaalina siksi, ettei ruosteraidat koristeli valkoista torppaa ympäriinsä. Jos ei muu auta, joutunen ainakin irroittamaan pellityksen ( jossa mutkia ja kulmia piisaa) löytyisikö sen jälkeen jotain tolkullista keinoa verkon asennukseen..

    • lainsuojattomat z

      eläimet vain ovat meitä viisaampia, sen näkee kaikesta. ihmisen pää on pumpattu täyteen sivistynyttä omalajiuhoa, vaikka planeetta on pian meidän rakennelmiemme toimesta elinkelvoton

    • Lepakko4

      Olen itse luonnonystävä viimeisen päälle, olen ollut sitä koko ikäni. Melkein asun luonnossa, enemmän vesillä, kuin maalla, kalastusharrastuksen vuoksi. Voin kuitenkin sanoa hyvällä omalla tunnolla, etten ole heittänyt luontoon minkäänlaista roskaa sinä aikana, minkä muistan ja pyrin liikkumaan kaikinpuolin vihreästi. Olen tosin vasta 33-vuotias, mutta luonto on minulle koko elämä. Siksi kunnioitan sitä ja sinne kuuluvia eläimiä todella paljon. Avohakkuut ovat pilanneet eläinten asuintilat ja siksi uutisista saa välillä lukea mm. "häirikkökarhusta", joka tuli liian lähelle ihmisiä, kun sillä ei ole metsää, minne pääsin piiloon. Kesämökkini sijaitsee alueella, jossa liikkuu karhuja ja jopa susia. Koko elämäni olen niitä metsiä kiertänyt, enkä ole karhua päässyt näkemään, vaikka niitä joidenkin mielestä on joka toisen puun takana. Jälkiä näin viimeksi viime viikolla ja voisin vaikka vannoa, että olin karhun kanssa samalla apajalla syömässä vattuja, vaikka en itse eläintä nähnytkään. Äänet kuuluivat selvästi ja jäljet menivät äänien suuntaan. Lähestyin tietämättäni eläintä ylätuulen puolelta, joten se ei saanut minusta vainua. Äänet siirtyivät niin lähelle, että lopulta oli pakko pitää vähän ylimääräistä ääntä, jotta eläin vaistoaa minut. Soitin kännykän soittoäänen ja se riitti ajamaan tämän verenhimoisen pedon karkuun. Lopuksi itse asiaan, eli lepakoihin. Tuokaa kaikki ne ihmiset, jotka haluavat lepakoita pihapiiriinsä meidän mökille vaikka tulevana viikonloppuna, niin näette miten ihana eläin se on. Aivan sama, syökö lepakko 1000 itikkaa yössä, itikoiden määrä johtuu muista asioista. Toinen kattoremontti edessä lepakoiden takia ja vasta hetki sitten huomasin, että lepakko on rauhoitettu, eikä niitä saa myrkyttää!!?? Kuka näitä lakipykälöitä keksii? Lepakko on eläin siinä missä kaikki muutkin, mutta en usko, että suojelulle on tarvetta. Voisiko joku kertoa jonkun hyvän myrkyn, millä ne lähtee lopullisesti, vai onko sen kertominen kielletty laissa? Omatkin myrkyt toimii, kokemusta on. Ja otan kritiikkiä vastaan, koska haluan myrkyttää lepakoita, mutta suojella muuta luontoa. Sehän on ristiriidassa keskenään, mutta mikäli eläimiä, tässä tapauksessa lepakoita, on ilmassa enemmän kuin hyttysiä ja ne ovat aihauttamassa aivan järkyttyvän kattoremontin, niin en epäröi hetkeäkään tappaa jokaista lepakkoa kattopellin alta. Oliskohan tässä Suomen luonnossa kuitenkin vielä jotain sellaista, mitä olisi hieman tärkeämpää suojella? Kertokaa sen myrkyn nimi, niin ei tarvitse tehdä omia. Kiitos ja hyvää ja lepakotonta loppukesää kaikille.

    • jghjjgjkjhjgjhjkjlij

      Miten olisi radio välipohjaan kerran eivät melusta tykkää:)

    • lepakkomiäs

      Pitää ovet ja akkunat kiinni! Jos on jo sisällä, niin kuolevat aikanaan ja jos ovat ulkona niin hyvä?

      • Lepakon haju pökerry

        Siitä vasta ongelma syntyy, jos kuolevat sisälle. haju on pökerryttvä ja raatojen löytäminen vienistä rakosista ullakkorenteissa lähes mahdotonta. Tervetuloa meille kaikki lepakkofanit nukkumaan vionttiin joksikin yöski, mahtavatko ajatukset alkaa pikkuhiljaa muutua. Tarvitsisin apua , en tiedä mistä sen löydän , en kotiani halua jättää lepakkojen takia. Sukupuuttoon vaan, jos eivät ymmärrä asumuksista pysyä poissa. Meillälin on niille viisi muuta rakennusta, niissäkin varmaano leilevat, mutta nyt ovat tulleet ullakolle kuolemaan. Nyt voisivat suunnata fanit kesäretkensä meille ja etsi ne raadot ullkolta. Kahvit keittäisin ja kiittäisin suuresti.


    • Tuliko nyt

      lepakosta härkänen?

    • Jaskaaaaaa

      Saako noiden lapekoiden asustamiseen edes puuttua mitenkään kun ovat rauhoitettuja?

    • MuuttoEdessä

      Vi....ttu, meille muutti yksi lepakko ja minä jouduin lähtemään! Exäni oli näköjään sellainen mutta en perkule ollut huomannut sitä yhdeksässä vuodessa. Parempi vaan lähtee suosiolla jos kyse oikeasti on sadoista. Et voi niille mitään.

    • Luomala

      Taloon pesiytyneet lepakot ovat todella todella paha ongelma. Haju on kesäkuukausina (touko - syyskuu) lähes pökerryttävä. Talon arvo on käytännössä 0 euroa tuon hajun takia. ( tämä on arvioitu) Taistelu on jatkunut jo useita vuosia, monilla eri tavoilla. Ainoa tapa hävittää talosta lepakot on luultavasti talon polttaminen. Uutta taloa tosin ei voi rakentaa samalle paikalle, koska lepakot palaavat aina vaan, eikä niitä saa estetyksi mitenkään järkevästi. Tarkoitan tässä tietysti rahallista järkevyyttä. Asiantuntijoiden mukaan talon hinta olisi ehkä n. kaksinkertainen ja sittenkin lepakoiden tulo vain ehkä saataisiin estetyksi.
      Kerran olen onnistunut olemaan lainkuuliainen. Lepakoita oli tällä kertaa mm. syöksytorvissa. Lepakkohan on rauhoitettu, mutta nämä penteleen eivät olleet rauhallisia. Siispä rauhoitin ne itse painepesurilla ja puupölkyllä. Laki on laki, pakkohan sitä minun oli noudattaa.

      Mutta asiaan. Lepakoiden talooni pesiytyminen aiheuttaa minulle rahallisesti noin 300000 euron tappion. Toivottavasti ympäristökeskus tai jokin lepakkoyhdistys maksaa tämän lystin. Tähän arvioon kuuluu vain talon arvo. Tunne arvo oman syntymäkodin ja miljöön menetyksestä on sitten hankalampi arvioitava.

      • Lepakoitatontilla

        Mille se lepakon paska oikein haisee? Onko samanlainen haju kuin hiirenpaskassa? En nyt tarkoita sitä yhden kirjoittajan exää...


    • Luonto11

      Tälläisten asenteiden vuoksi meillä ei ole pölyttäjiä, karhuja, lintuja eikä kukkia. Meidän ullakolla on ollut vuosikymmeniä lepakoita ja siinähän ovat! Kivoja. Milloin ihminen oppii uudestaan kunnioittamaan kaikkea elollista. Vasta sitten kun juomavesi on myrkyllistä, ilmasto muuttuu ja ruoka ei kasva.

      • Anonyymi

        Kivoja tosiaan..varsinkin kun toivat luteet mukanaan..


    • batmanninen

      Eikö niitä pysty savustamaan pois? Pari viikkoa yhtämittaista suitsukkeiden polttoa? Suitsukkeet niin paloturvallisesti purkkeihin, etteivät aiheuta paloriskiä?

    • vituttaamuttaeitapa

      Koska olette nähneet lepakkoyhdyskunnan lähtevän päivällä joukolla evakkoon? Minä olen ja se johtui siitä että tein hirsimökkiin perustusremonttia jossa jouduin käyttämään hirren leikkuussa moottorisahaa ja sähköistä talttaa tasoitukseen. Siinä niitä räpytteli pitkin pihaa ja peltikattoa osa syöksytorvista alas persmäkee rännikaivoon. Jatkoin töitäni sen enempää häiritsemätä ja yllätys yllätys seuraava vuosi oli hiljaista mutta...siellä taas ovat koko prikaati. No näillä mennään ja parvekkeelta paskaa lapioidaan kun ei sinne muuten ole asiaa.

    • dddon

      Minä kerron miten pääsin omassa talossa lepakoista eroon.

      Laitoin parina iltana ison kulmahiomakoneen käyntiin ullakolla ja se möyrysi siellä pari tuntia niin lepakoita ei ole sen jälkeen kuulunut.

      Siitä on jo muutama vuosi ja oletan, että suunnistus ongelma muodostui otuksille.

    • Lepakkosöpöliinit

      Näistä lepakkotarinoista on jo kulunut aikaa, mutta viime kesänä minäkin jäin ihmettelemään pikkuisen kesämökkini ovipielen saastumista katolta lattiaan asti ja kuvottavaa hajua, joka sateen jälkeen ilmeni voimakkaimmin. Luulin ensin homeeksi, mutta kun siitä saasteesta roikkui ulosteiden näköistä törkyä. Olen eläin ja luontorakas, enkä missään nimessä halua tappaa suojelun alaista eläintä. Haluaisin tietää lajin, mutta en ole nähnyt ko. otusta, omituisiin ääniin olen kiinnittänyt jo aikaisemmin huomioni ja hyttysten häviämiseen parin vuoden aikana. Tänä kesänä aloin siivota ovinurkkaa, kun edellisenä kesänä sairastelin. Kattovillan päällä oli mahdoton kasa törkyä, kun otin viimeisen koristepanelin pois ja tuuppasin käteni sisälle. Äänet eivät kiusaa, mutta ulosteet ovat suuri hygieniahaitta muutaman neliön saunatuvassa. Kattopanelit ja villa ovat viistosti ulkokaton suuntaisina, joten koko panelikatto pitäisi purkaa ja villa poistaa. Talvella eivät mökilläni viihdy, koska siellä on muutenkin aina sama lämpö kuin ulkona, ellei lämmitä muulla tavoin yöaikaan, enkä sitä talvisin käytä. Oletan vieraani olevan harvinaisempaa lajia,, ellei vesisiippa, Mökkiä rakentaessani 1991, lensi saunan puolella yksi lepakko ja pihapiirin vanhalla mökillä, joka ei kuulu minulle on asustellut lepakoita. Tontilla on lampi ja olin näkevinäni yksi ilta vesimyyrien palanneen, mutta tämä pikkupaholainen tuntui kuin olisi uinnin aikana haihtunut savuna ilmaan. Olen nyt siistinyt ongelmakohdan ja joudun maalaamaan pari seinää, eli nurkan molemmin puolin. Nähtäväksi jää ketä siellä on ja on ollut ja kuinka paljon. Saunan puolella oli muutama vuosi sitten töhnää hormin lähellä, puhdistin sen ja maalasin kattopanelit saunasuojalla. Eläin on tosi kiinnostava, mutta en minäkään siellä voi paskassa asua edes kesäisin. Katsotaan mitä tapahtuu.

    • Anonyymi

      Se painepesuri kuulosti tehokkaalta😀

    • Anonyymi

      Ihan vaan ajatuksena. Lepakot tykkää pimeästä ja suunnistaa 20..100 khz äänisignaalin avulla.

      Lepakkoluolaan voisi laittaa tehokkaat valot ja jokin ultraääntä tuottava laite ettei lepakot pysty kunnolla suunnistamaan. Valot ja äänet tekisi lepakolle sietämättömät olot?

      Jyrsijäkarkottimet tuottaa ultraääntä, toimiikohan ne? Samoin puhaltimet, kuten tässä ketjussa mainittu iso rälläkkä (sisällä tuossa on iso jäähdytyspuhallin) tuottaa ultraääniä.

      Halpa kokeilu voisi olla viedä paljon valoja ja joku radio pauhaamaan?

      Jossei valot ja radio auta, niin joku nikkari voisi rakentaa ultraäänikohinaa tuottavan laitteen.

    • Anonyymi

      Vai "lepakoita tapulissa", huhhuh ja voi voi...

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään todella toimivaa konstia lepakoiden häätämiseksi? Näistä jutuista ei ole ollut apua. Ja ne ovat tosiaan iso riesa ulosteineen terassin katossa, alla ei voi pitää istuimia enää. Kaikki keinot ovat sallittuja.

      • Anonyymi

        Me kanssa painitaan saman ongelman kanssa. Keväällä verkotettiin koko talo...mutta taas niitä pirulaisia on.
        Huhtikuussa löydettiin sisältä ylimääräisiä vieraita jotka leoakot ovat tuoneet mukanaan. Siitä alkoi myrkytys ja samalla hirvee rahanmeno . En oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä, tämä talo nyt kuitenkin on MINUN OMAISUUTTA. Mikään vakuutus ei korvaa ja minulla ei todella ole varaa joka vuosi laittaa tuhansia eurojar myrkytyksiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kanssa painitaan saman ongelman kanssa. Keväällä verkotettiin koko talo...mutta taas niitä pirulaisia on.
        Huhtikuussa löydettiin sisältä ylimääräisiä vieraita jotka leoakot ovat tuoneet mukanaan. Siitä alkoi myrkytys ja samalla hirvee rahanmeno . En oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä, tämä talo nyt kuitenkin on MINUN OMAISUUTTA. Mikään vakuutus ei korvaa ja minulla ei todella ole varaa joka vuosi laittaa tuhansia eurojar myrkytyksiin

        Verkotitte myös kattoharjat jne mistä voivat päästä? Erityisen tärkeät on ne ilmansuuntien seinämät mistä kulkevat pesään. Ja kattotiilien alta ja kaikki jos tiilikatto niin laineet ja kaikki. Meillä taisteltiin ludeongelmaa vastaan joka tuli lepakoista, tehtiin iso työ pienimpienkin kolojen verkottamisessa pienimmällä verkkosilmäisellä verkolla. Pari vuotta lepakot olleet päärakennuksesta poissa. Vaikuttaa että aittoja sisältävä ulkorakennus vaatii seuraavaksi helvetillisen työn. Mutta luteita niiden puremineen ja muine ongelmineen en enää halua. Asuinrakennuksista ne saa häädön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kanssa painitaan saman ongelman kanssa. Keväällä verkotettiin koko talo...mutta taas niitä pirulaisia on.
        Huhtikuussa löydettiin sisältä ylimääräisiä vieraita jotka leoakot ovat tuoneet mukanaan. Siitä alkoi myrkytys ja samalla hirvee rahanmeno . En oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä, tämä talo nyt kuitenkin on MINUN OMAISUUTTA. Mikään vakuutus ei korvaa ja minulla ei todella ole varaa joka vuosi laittaa tuhansia eurojar myrkytyksiin

        Verkotitte myös kattoharjat jne mistä voivat päästä? Erityisen tärkeät on ne ilmansuuntien seinämät mistä kulkevat pesään. Ja kattotiilien alta ja kaikki jos tiilikatto niin laineet ja kaikki. Meillä taisteltiin ludeongelmaa vastaan joka tuli lepakoista, tehtiin iso työ pienimpienkin kolojen verkottamisessa pienimmällä verkkosilmäisellä verkolla. Pari vuotta lepakot olleet päärakennuksesta poissa. Vaikuttaa että aittoja sisältävä ulkorakennus vaatii seuraavaksi helvetillisen työn. Mutta luteita niiden puremineen ja muine ongelmineen en enää halua.


      • Anonyymi

        Verkotitte myös kattoharjat jne mistä voivat päästä? Erityisen tärkeät on ne ilmansuuntien seinämät mistä kulkevat pesään. Ja kattotiilien alta ja kaikki jos tiilikatto niin laineet ja kaikki. Meillä taisteltiin ludeongelmaa vastaan joka tuli lepakoista, tehtiin iso työ pienimpienkin kolojen verkottamisessa pienimmällä verkkosilmäisellä verkolla. Pari vuotta lepakot olleet päärakennuksesta poissa.


    • Anonyymi

      Lepakoista pääsee eroon, kun kiellät naisten jalkapallojoukkueen ja flanellipaidat.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, eikä kukaan enää vastaa. Mutta kysyisin minkä ikäisiä te lepakkojen "savustajat" olette?

      • Anonyymi

        Taitavat olla ihan jotain teinejä. Jokainen aikuinen ymmärtää että lepakot ovat suojeltuja. Olen ihan likeltä nähnyt useamman kerran lepakon ja voi sanoa että ovat todella suloisia. Olisin todella otettu jos omassa talossa sellaisia nappisilmiä asuisi. Antaisin olla rauhassa ja siivoaisin vain jätökset. Kahta eri lajia ole nähnyt, toinen oli pikkuruinen ja toiset vähän isompia , mutta aivan ihastuttavia olentoja. Rakastan niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitavat olla ihan jotain teinejä. Jokainen aikuinen ymmärtää että lepakot ovat suojeltuja. Olen ihan likeltä nähnyt useamman kerran lepakon ja voi sanoa että ovat todella suloisia. Olisin todella otettu jos omassa talossa sellaisia nappisilmiä asuisi. Antaisin olla rauhassa ja siivoaisin vain jätökset. Kahta eri lajia ole nähnyt, toinen oli pikkuruinen ja toiset vähän isompia , mutta aivan ihastuttavia olentoja. Rakastan niitä.

        Toivottavasti tuo myös luteet sulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitavat olla ihan jotain teinejä. Jokainen aikuinen ymmärtää että lepakot ovat suojeltuja. Olen ihan likeltä nähnyt useamman kerran lepakon ja voi sanoa että ovat todella suloisia. Olisin todella otettu jos omassa talossa sellaisia nappisilmiä asuisi. Antaisin olla rauhassa ja siivoaisin vain jätökset. Kahta eri lajia ole nähnyt, toinen oli pikkuruinen ja toiset vähän isompia , mutta aivan ihastuttavia olentoja. Rakastan niitä.

        Minun pitäisi keksiä miten kesämökiltä (vanha hirsimökki) saisi lepakot pois. Uudemmalla mökillä ei ole ainakaan tänä kesänä lepakoita ollut.
        Jostain ne pudottautuvat alas huoneeseen, jotain koloja on yläpohjassa.
        Olen 67v mies ja järki pelaa, vaikka lähimuisti ei ole hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti tuo myös luteet sulle.

        Ei ole tähän asti tuoneet, vaikka ovat asustelleet jo vuosikymmeniä todennäköisesti.
        Ja aikuisen oikeesti nyt taulapää, lepakot ovat suojeltuja joten jos hävität, maksat useita tuhansia euroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun pitäisi keksiä miten kesämökiltä (vanha hirsimökki) saisi lepakot pois. Uudemmalla mökillä ei ole ainakaan tänä kesänä lepakoita ollut.
        Jostain ne pudottautuvat alas huoneeseen, jotain koloja on yläpohjassa.
        Olen 67v mies ja järki pelaa, vaikka lähimuisti ei ole hyvä.

        Taidat olla järjetön koska et ymmärrä että lepakoita ei pyritä hävittämään vaan annetaan niiden olla rauhassa. Mikset asu uudemmassa mökissä vai onko se jälkikasvulle varattuna? Mitenkähän olet tähän asti selvinnyt hirsimökissäsi kun nyt slkaa yht' äkkiä lepakot häiritsemään?
        Kysy asiaa lepakkoasiantuntijalta tai Suomen luonnonsuojeluliiton edustajalta jos ne ossavat neuvoa tai jos ne saa siirrettyä johonkin toisaalle mutta älä missään tapauksessa lähde itse niitä hävittämään, laki suojaa myös lepakkoa, ovat koko ajan harvinaistuvia ja suojeltuja. Hävittämisestä seuraa isot sakot.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe