Rinnakkaislupa

aaaaZ

Tarviiko rinnakkaislupaa hakiessa vastata niihin 267:ään kysymykseen joista niin paljon täällä palstalla puhutaan? Ja pyytävätkö poliisit käymään haastattelussa rinnakkaislupaa haettaessa?

17

2780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan...

      No nykyisestä (tiukemmasta) käytännöstä en tiedä, mutta itse noin 25 vuotta sitten hain (ja sain) rinnakkaisluvan kaverini haulikkoon, niin silloin minut otettiin haastatteluun.
      No silloinhan ei ollut edes noita kirjallisia kysymyslistoja, vaan nimismies veti ihan omasta pästään kysymyksiä jotka kylläkin edes jotenkin liittyivät ampuma-harrastukseen ja metsästykseen.

    • 222211

      tarvii, haastattelu ja koe, jos eka lupa. Muuten vai koe, jos ei lupia viimeiseltä kolmelta vuodelta.

      • -eSa-

        Sekä todistus suoritetusta sotilaspalveluksesta, siis joko sotilaspassi tai sitten paperi omasta piirin aluetoimistosta. Myös sivarit esittävät todistuksen suoritetusta palveluksesta tai vapautuksesta (esim. polvi tohjona -> vapautus armeijasta rauhanaikana).


      • z.o
        -eSa- kirjoitti:

        Sekä todistus suoritetusta sotilaspalveluksesta, siis joko sotilaspassi tai sitten paperi omasta piirin aluetoimistosta. Myös sivarit esittävät todistuksen suoritetusta palveluksesta tai vapautuksesta (esim. polvi tohjona -> vapautus armeijasta rauhanaikana).

        ja mitähän tekemistä noilla asioilla on aseluvan kanssa?


      • aaaaZ
        -eSa- kirjoitti:

        Sekä todistus suoritetusta sotilaspalveluksesta, siis joko sotilaspassi tai sitten paperi omasta piirin aluetoimistosta. Myös sivarit esittävät todistuksen suoritetusta palveluksesta tai vapautuksesta (esim. polvi tohjona -> vapautus armeijasta rauhanaikana).

        Eipä pahemmin ole tuollaisia sotilaspasseja kun ikää on vasta 15.


      • -eSa-
        z.o kirjoitti:

        ja mitähän tekemistä noilla asioilla on aseluvan kanssa?

        SItä sinun pitää kysyä lain ja asetuksen tekijöiltä.


      • -eSa-
        z.o kirjoitti:

        ja mitähän tekemistä noilla asioilla on aseluvan kanssa?

        " Aseluvan hakija soveltuvuustestiin

        16.6.2011
        Maanantaina voimaantullut ampuma-aselain muutos kiristää aselupien saantia. Esimerkiksi 15–17-vuotiaat eivät voi saada hankkimislupaa omaan aseeseen, vaan heidän on turvauduttava rinnakkaislupaan.

        Luvan omaan pitkään aseeseen voi saada 18 vuotta täyttänyt henkilö.

        Kaikki aseluvan hakijat passitetaan soveltuvuustestiin, jossa 267 kysymyksellä testataan hakijan väkivaltaisuutta ja itsetuhoisuutta. Vaihtoehtona on lääkärin tai psykologin todistus.
        Asevelvollisilta aseluvan hakijoilta vaaditaan sotilaspassi, todistus siviilipalveluksesta tai selvitys tulossa olevasta palveluksesta.

        Käsiaseluvan voi saada vain 20 vuotta täyttänyt. Urheilu- tai harrastusammuntaa varten tarvitaan asekouluttajan todistus vähintään kaksi vuotta jatkuneesta aktiivisesta harrastuksesta.

        Kouluttajia ryhdytään vasta kouluttamaan.

        Loukku- tai luolapyyntiinkin käsiaseluvan voi saada, mutta siihen tarkoitukseen vaaditaan riistanhoitoyhdistyksen todistus.

        Uudet määräykset pidentävät aseluvan käsittelyaikaa useilla viikoilla. "


    • tietämätön

      kuinka nuori voi saada rinnakkaisluvan?

      • Hömö kysymys

        Jos pitää täällä kysellä noin yksinkertaisia asioita, niin olet selkeästi liian nuori vielä monta vuotta minkäänlaisen aseluvan hankkimista ajatellen....


    • zei zei lehto

      Itse lähden hakemaan huhtikuun alussa rinnakkaislupia..
      Menee vain poliisille ne antaa hakemukset sitten varataan aika soveltuvuustestiin käydään siellä ja palautetaan hakemukset ja käydään näyttämässä ase.
      Täälläpäin on homma pelannut

      • hakija

        Itse vein hakemukset kansliaan ja samantien oli soveltuvuustesti ei mitään aikaa tarvinnut varata.


    • RINNAKKAISLUPA ASIAA

      kertokaas tietäväiset saako rinnakkaisluvalla käyttää muitakin 12cal haulikoita vai vain sitä johon rinnakkaislupa on?`

    • wrghtrryu6

      olen pähkäillyt ja kuluttanut pääni puhki.jos minulla on rinnakkaislupa ni sanko lähteä YKSIN metsälle ilman kyseisen aseen omistajaa?

      • kyllä saat

        senkus menet vaan, edellyttää tietenkin ettei omistaja ole ahdasmielinen kyttääjä joka vaatisi olemaan mukanasi mutta laki ei vaadi


    • kiirtu

      Joo ota vaan se sanko mukaan metsälle pähkäilijä.

    • Nuorimetästäjä

      Jos minulla on rinnakkaislupa niin saanko pitää asetta omassa kodissa jos henkilö kelle rinnakkaislupa on otettu asuu eri paikassa?

    • oho3

      Saat pitää ja jopa ostaa panoksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe