kutiaa,polttaa,iholla "kävellään"....

ei kestä enää

olen aina ollu terve,ei mitään allergioita,ihottumia eikä mitään.kunnes yli puoli vuotta sitten ollessani likasessa työssä laina haalareissa alkoi reidet ja polvet kutiamaan välillä kamalasti.pikku hiljaa kutinaa oli useammin ja laajemmalla alueella,mitään näppyjä ei näkynyt.sain keuhkoputken tulehdukseen viikon antibiootti kuurin ja sinä aikana kutinaa ei ollut.

kutinan alkamisesta 2kk kutisi pirusti jo ihan joka paikka melkein koko ajan,oli pakko mennä lääkäriin.arvauskeskuksen yleislääkäri totesi:"ei näy mitään iholla,en tiiä mikä on." määräsi kumminkin suppeaan verikokeeseen jossa ei selvinny mitään erikoista.tuolta töistä en kuulemma voinut saada mitään allergista reaktioo/tautia koska kutina jatkuu vaikka lopetin sen työn.sain 1kk antihistamiini kuurin joka vei kutinan melkein kokonaan pois mutta kun histamiinit loppu nii kutina alko.

menin ihotautilääkärille joka raapas kynällä selkää ja totes nokkosrokon,määräs antihistamiineja,monenkin merkkistä kun osasta tuli haittavaikutuksia joiden vuoksi ei voinu käyttää.mikä huvittavinta,monen antihistamiinin haittavaikutuksena on kutina ja nokkosrokko.2-3kk jälkeen antihistamiinitkään ei enää tehonnu ja tämä lääkäri ei osannu muuta kuin kirjotella eri merkkistä antihistamiiniä lisää.kuulemma mitään kokeita ei voinut/kannattanu ottaa.

hakeuduin 2kk sitten toiselle ihotautilääkärille joka totes ettei voi olla syyhypunkki kun ei näy onteloita/näppyjä,joten totesi kanssa nokkosrokon.mitään kokeita ei suostunut ottamaan.antoi kuukauden kortisooni antihistamiini kuurin,kuurin ajan ei kutissu mutta sen loputtua taas alkoi.nyt määräsi uudestaan kortisooni kuurin antihistamiinit kuukaudeksi,mutta nyt ei enään tunnu tehoavan nekään.

iho kutiaa joka paikasta,välillä tuntuu kuin joku kävelisi iholla.välillä ihoa oikeen polttaa.mitään turvotusta ja paukamia ei ole yhtään ennenkö raavin>tulee punotusta ja paukamia jotka häviää tunnin sisällä.reisissä,vatsassa ja rinnassa on välillä muutama(yhteensä 5 kerrallaan) finni jossa karva keskellä(karvatupen tulehduksia?),finnejä ei ole ollu enään vuosiin eikä niissä ollut karvoja,lääkärit ei näitä noteeranu mitenkään.
suihkussa kutina oikeen yltyy aina.kun oli vielä pakkasta ja oli ulkona ja vähän paleli niin kutina oli lähes kokonaan poissa.hikoilu ei lisää kutinaa.
jos olen useamman tunnin(12h>) juomatta ja syömättä niin kutina on paljon vähäisempää,kunnes juon vaikka lasillisen vettä niin kutina palaa taas koko teholla.olen yrittäny vuorotellen olla juomatta raana vettä,mehua,limsaa mutta ei vaikutusta.ruokavaliokaan ei ole vuosiin muuttunu mitenkään.

toisten kokemuksia nokkosrokosta kun olen kuullu ja lukenu niin niillä kamalaa turvotusta esim. silmät turpoo umpeen,itellä ei tällaista ole.tuo kävelyn tunne iholla sopii syyhypunkin oireisiin mutta kun muut samassa taloudessa ei kutise eikä iholla näy punkkien onkaloita niin ei kuulemma voi niitäkään olla.
itse epäilen että sain sieltä paskasesta työstä toisten pitämistä suojavaatteista jonkun mikä tän aiheuttaa mutta lääkäreiden mielestä ois täytyny oireiden loppua kun ½ vuotta sitten lopetin sen työn.

onko tosiaan niin ettei MITÄÄN kokeita voi tehdä ja selvittää mistä tämä johtuu?

yli ½ vuotta tässä kutissu pirusti,poltellu ja pistelly ja enään kun ei antihistamiinitkään tunnu helpottavan ja lääkäreistä ei oo muuta apua kuin kirjoittavat uutta eri merkkistä antihistamiiniä jonka ainoo vaikutus vaihtuvat haittavaikutukset, alkaa hermo mennä!

seuraavaksi kai pakko etsiä TAAS uusi lääkäri jos se keksis jotain uutta ja suostus ottaan jotain kokeita...

99

33609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermo menee

      Hei "ei kestä enää" -nimimerkki! Huomasin viestisi äsken. Toivottavasti olet saanut avun vaivaasi, sillä onhan viestistäsi puolitoista vuotta aikaa.

      Kirjoituksesi voisi olla minun kirjoittama: niin samanlaiset ovat oireesi. Minä olen perusterve. En käytä lääkkeitä, joten niistä kutiaminen ei voi johtua. Itselläni kutiaminen alkoi joskus 5 - 6 vuotta sitten lievänä, ja oli pari kertaa vuodessa ja kesti noin viikon kaksi. Sitten sen aina unohdin. Noin kaksi vuotta sitten polttavan pistävä kutiaminen alkoi lisääntyä esim. kolme viikkoa kutisi lähes jatkuvasti, sitten oli paussia vähän aikaa, sitten taas kutisi jne. Kävin muutaman kerran terveyskeskuslääkärillä (ei moittimista mun omalääkärissäni) tämän vaivan takia, mutta ei mitään apua löytynyt, tosin verikokeita otettiin maksa yms. Ei löytynyt mitään hälyttävävää. Niinpä päätin mennä ihotautilääkärille.

      Keväällä 2011 sitten meninkin. Ihotautilääkäri totesi minulle, että se on nokkosihottuman alalaji: kosketusihottuma, jos mä oikein muistan. Em mä kyllä netistä sellaista kosketusihottumalajia löydä. Voihan olla, että olen sekoittanut asioita keskenään.Täytyy kysyä uudestaan, kun menen ensi tiistaina taas hänen vastaanotolleen.

      Minäkin sain antihistamiini-kuurin. Kokeilin kahtakin eri merkkiä, joista toisen söin loppuun asti. Minusta tuntui/tuntuu, ettei ne auttaneet mun tapauksessa. Pari kuukautta sen jälkeen oli oireeton kausi. Johtuiko se sitten lääkkeistä vai oli muuten taukoa oireista? Mullahan oli taukoja ilman lääkkeitäkin, jotka tosin harvenivat vuosien saatossa. Viimeisen vuoden aikana on kutinaa ollut yhä useammin. Olen välillä käyttänyt lääkkeitäkin, mutta eivät ole auttaneet.

      Nyt on ollut n. kolme kuukautta lähes yhtäjaksoista kutiamista. Joskus vähän vähemmän, mutta yleensä aika lailla paljon. Kutina saattaa olla kokopäiväistä, niin ettei lakkaa hetkeksikään. Tämä on ihan helvetillistä!

      Minusta alkoi tuntua siltä, että tämä saatta olla syyhyäkin oireitten perusteella (mistähän sekin ötökkä on tullut, jos niin on?), joten kävin ostamassa Nix-voiteen ja aion laittaa sen tänään. En tiedä mitä siihen tuumaa lääkäri sitten tiistaina. Sittenhän sen näkee ja kuulee. :)

      Toivottovasti koittaa vielä se päivä, että pistelyt, polttamiset ja kutiamiset olisivat historiaa niin sinulle kuin minullekin.

    • hermo menee

      Kävin ihotautilääkärillä kuukausi sitten tämän hemmetin kutinan takia. Jostakin raapimisihottumasta (nokkosrokon alalaji) hän puhui. Mulla ei ole ollut ihossa mitään näppyjä tai rakkuloita yms. näiden vuosien (5-6) aikana. Kuten kerroin edellisessä viestissäni, että kutina lisääntyi pari vuotta sitten ja että oireettomia aikoja oli aina vähemmän ja vähemmän eikä antihistamiinit enää auttaneet. Nyt on polttavan pistävä kutina ollut yhtäjaksoisesti neljä kuukautta. Välillä on ollut muutamia päiviä paussia tai kutina on ollut vähäistä, mutta enimmäkseen se on ollut voimakasta ja hermoja raastavaa, kuten tälläkin hetkellä. Kutina voi olla kovaa minä vuorokauden aikana, joskin etupäässä ajoittuu iltaan. Nämä viime päivät ovat olleet yhtä tuskaa aamusta iltaan. Onneksi saan kuitenkin nukuttua aika lailla hyvin. Jotain positiivista sentään!

      Tälläkin kertaa lääkäri määräsi, tosin erimerkkistä, antihistamiinia ja kortisonikuurin. Hän antoi myös lähetteen labrakokeisiin (jotain 9-10 eri juttua), mutta ei niistä mitään löytynyt: kaikki oli okei. Olen syönyt nyt yli kolme viikkoa antihistamiinia, mutta eipä auta. Kortisonia en ole vielä aloittanut (enkä taida aloittaakaan). Minusta kolmessa viikossa pitäisi jo vähän helpottaa, jos lääkkeistä olisi apua, joten taidanpa turhaan niitä popsia. Mulle määrättiin 300 tablettia antihistamiinia sekä kuukauden kortisonikuuri. Minusta se on aika paljon.

      Kokeilin viljatonta kuuriakin yli kuukauden ajan, mutta ei se tähän kutinaan auttanut, joskin se oli hyvä kokemus muuten, joten päätin jatkaa sitä ja olen edelleenkin viljattomalla, tosin en ihan sataprosenttisesti, kuten varsinaisen kokeiluni aikana.

      Olen käyttänyt kuukauden sisällä myös nix-voidetta kolme kertaa, sillä ajattelin, että jos se on kuitenkin syyhyä, vaikkei mitään päällepäin näy, kun sitä tuntuu olevan niin paljon liikenteeesä. Helvetillinen työ siinäkin hommassa: pyykkikone ja sauna olivat kovassa käytössä. Huh huh!

      Ihotautilääkärini tutki minut, mutta ei hän nähnyt mitään punkkeja tai jälkiä (ei jälkiä välttämättä olekaan, vaikka olisikin syyhypunkki ).Hän sanoi kuitenkin, että tee toinen nix-käsittely varmuuden vuoksi, koska olin jo yhden tehnyt viikkoa aikaisemmin. Ei siitä kuulemma mitään haittaa ole. Niinpä sitten tein kolme hoitoa, todennäköisesti turhaan nekin. Tulipahan koti ainakin siivottua kunnolla. :)

      Alkaa olla jo pikkuhiljaa vitsit vähissä, niin paljon tämä kutina hermostuttaa, mutta täytyy vain toivoa, että jospa se joskus asettuisi jollakin keinolla.

      Tsemppiä kohtalotovereilleni!

    • antigeeni testit

      Mulla on herpes vyöruusu vaiva ja samoin oireilee kylmässä laantuu ja kun on ilman syömistä niin laantuu.

      Kortisonit pahentaa vaivaa.Otattakaa kokeita näihin tauteihin liittyen ne eivät aina aiheuta näppylöitä.

    • ei jaksa

      Mulla on ollut nokkosihottuma jo 11,5 vuotta...apua ei ole löytynyt. Olen koko tuon ajan syönyt lääkkeitä, eivätkä ne tehoa kunnolla. Lääkärit eivät ole tehneet muuta kuin kirjoittaneet uudelle lääkkeelle reseptin, mutta monesta lääkkeestä tuli sivuvaikutuksia. Kokeita ei kuulemma vaikuta tehdä kun niistä ei mitään selviä. Tässä kärsin varmaan loppu elämäni ikuisesta kutinasta, nuhasta ja v*tutuksesta.

    • Ehkä?

      Pölypunkki???
      Aiheuttaa kutinaa ja tulee nuhaoireita..

      • Kutinaa, pisteliäämm

        Minulla on ainoastaan allergiasairaalasta todettu natriumauryylisulf. Allergia. Vältän kaikkea jossa on tuota, mutta silti kutina ja iholla kävelee jotain, ihoa polttaa, poistelee. Allergiasairaalasta kokeet on kaikki otettu mutta ei löydy aiheuttajaa. Tämä on hermoja rassaavaa, lääkäri jo ehdotti psykiatria. Luullaan luulosairaaksi tätä on kestänyt yli vuoden.
        Jos teille selviää niin olisin kiitollinen jos kertoisitte muutoksista tai saisitte selvyyttä.
        Kiitos.


      • Please8
        Kutinaa, pisteliäämm kirjoitti:

        Minulla on ainoastaan allergiasairaalasta todettu natriumauryylisulf. Allergia. Vältän kaikkea jossa on tuota, mutta silti kutina ja iholla kävelee jotain, ihoa polttaa, poistelee. Allergiasairaalasta kokeet on kaikki otettu mutta ei löydy aiheuttajaa. Tämä on hermoja rassaavaa, lääkäri jo ehdotti psykiatria. Luullaan luulosairaaksi tätä on kestänyt yli vuoden.
        Jos teille selviää niin olisin kiitollinen jos kertoisitte muutoksista tai saisitte selvyyttä.
        Kiitos.

        Eikö kukaan ole saanut selville "mikä kävelee" ihossa? Odotan teiltä jotain kommenttia.


      • hermo menee
        Please8 kirjoitti:

        Eikö kukaan ole saanut selville "mikä kävelee" ihossa? Odotan teiltä jotain kommenttia.

        Hei, ei ole vielä selvinnyt, vaikka olen ravannut verikokeissa, vatsaultrassa ja keuhkokuvassa yms. Antihismatiimit eivät auta kuten ei kortisonikaan. Menen syyskuussa allergiatesteihin, mutta enpä niistäkään mitään ihmeitä odota, vaikka tietenkin toivon, että jotain ratkaisua testit toisivat tähän helvetilliseen kutinaan.

        Tämä polttava, pistävä ja "jotain kävelee iholla" -kutina on jatkunut kymmenen kuukautta tällä erää. Välillä on ollut muutaman viikon niin, ettei kutinaa ole juuri lainkaan tai sitten vain vähän. Ai, että ne ovat olleet taivaallisa päiviä! Nyt on tämän kuukauden kutissut ja pistellyt ihan joka päivä aamusta iltaan, pieniä taukoja lukuunottamatta. Olen kiinnittänyt sellaiseen asiaan huomiota keväästä alkaen, että kasvot ja kaula kutisevat kaikkein eniten, varsinkin aamuisin. Kutinaa on kuitenkin koko vartalossa päästä varpaisiin. Tämä on yhtä helvettiä ja henkisesti todella raskasta: ei oikein huvita mikään.

        Palaan asiaan, kun olen käynyt testeissä. Tsemppiä!


      • Mettäkonekuski

        Mettäkonekuski ja samat oireet.noin 2vuotta. Alkaa millon vaan ja loppuu joskus alle tunnissa joskus ei. Mikään säännöllisyys ei päde. Ihan sairas kutina ja huulia ja korvia ja silmiö ja korvakäytäviä kihelmöi kuin olis mäkäräinen purrut.


      • Anonyymi
        Please8 kirjoitti:

        Eikö kukaan ole saanut selville "mikä kävelee" ihossa? Odotan teiltä jotain kommenttia.

        Mullakin on kävellyt käsivarsissa jo 4 viikkoa.
        Gluteenitonta ruokavaliota olen kokeillut, ei auttanut.
        Pikkusen on urtikariatyyppistä ihottumaa joka nousee ja laskee kutinan ja pistelyn myötä mutta ei ole paukamia. Värivirhettä tulee myös vatsaan. Lisääntyy kun syö jotain.
        Pitäsi varmaan olla syömättä ;)). Yöt on rauhallisempi joten saan nukuttua.
        Lääkäriin pitäisi mennä jotta saisi verikokeet maksasairauksien ja syövän poissulkemiseksi.
        Netistä löytyy ruoka-aineluetteloita jotka lisäävät histamiinin eritystä. Niitä pitäisi välttää jonkin teosian mukaan. Se on histamiini joka pukkaa ulos ihosta kutinan myötä. Onko kukaan kokeillut?


      • Anonyymi
        Mettäkonekuski kirjoitti:

        Mettäkonekuski ja samat oireet.noin 2vuotta. Alkaa millon vaan ja loppuu joskus alle tunnissa joskus ei. Mikään säännöllisyys ei päde. Ihan sairas kutina ja huulia ja korvia ja silmiö ja korvakäytäviä kihelmöi kuin olis mäkäräinen purrut.

        Mettäkonekuskista tuli mieleeni että minulla oli joulupuuna kunnon mänty muutaman viikon joka alkoi jo pikkusen kukkiakkin kun hoitelin hyvin.
        Oiskohan tästä tullut jokin allerginen juttu ?! Loppiaisena kun kutina alkoi mänty oli vielä olkkarissa.
        Ei mulla mitään siitepölyallergioita ole aikaisemmin ollut. Eikä mänty yleensä allergisoi.
        Mänty oli ihan omasta pihasta jossa oravat ja linnut hyppii.


    • mahtavaaPaskaa

      Mulla on iho kutinut jo 2,5 vuotta. Luulin että alkoi thaimaassa kun yhtenä aamuna heräsin niin oli kutina saapunut kuin salama kirkkaalta taivaalta eli täysin varoittelematta, mutta nyt kun luin aikaisempia viestejä niin tuli vaan mieleen että jo ainakin vuosi ennen tuota vitunmoista kutinaa oli kanssa kutinut sääret ja polvitaipeet aikaajoin ja olen käyttänyt kyllä paskaisia haalareita ja käytän edelleen... no olen käynyt ihotautilääkärillä ainakin 10 kertaa ja nokkosrokko kyseessä ja häviää itsekseen 2vko-2vuoden aikana kuulemma :D olen rasvaillut ihoa mutta ei se näytä/tunnu kuivalta. Ataraxia syön noin kolmenpäivän välein 1tabletin niin pystyn olemaan(jos väsymystä ei lasketa). Kutina on ehkä pahinta kuuman suihkun jälkeen tai sitten aamulla kun sänkystä nousee ylös.Olen myös huomannut että jos juon korillisen kaljaa niin aamulla kutiaa aivan varmasti vaikka olisi edellisenä päivänä ottanut lääkkeen ja olen siitä päätellyt että (1)runsas aineen vaihdunta vaan poistaa lääkkeen nopeammin kehosta. (2)olen allerginen kaljalle vai jollekin sen sisältämälle aineelle(tuskin). Nyt pitää lähteä töihin joten voin heittä noita verikokeen testituloksia tänne myöhemmin jos joku sattuisi ymmärtämään noista jotain. Maksan aivan varmasti tonnin sille joka keksii miten pääsen eroon kutinasta ja lääkkeistä pysyvästi ilman itseni lopettamista tietenkin!

      • Hornankattila

        Kokeile kuusenpihkavoide minulla se ainakin auttaa


      • Anonyymi

        Pese ensiksi ne haalarit ja myös jatkossakin.
        Lähetä sitten tonni mulle jos auttaa.
        Voisin antaa myös tonnin sille joka keksii kutinalle lopun. Mulla on puhtaat vaatteet muttei sekään auta. Pesen itseäni järkevasti joten ei sekään kuivata ihoa.


    • mahtavaaPaskaa

      Noniiin eli otettu natiivi keuhkokuva joka on normaali ja uloste viljelmä sekä virtsan jotkut testit että onko sisässäni matoja tai muita erikoisia kavereita, mutta sieltäkään ei mitään löytynyt. Myös mitään sukupuolitautia en vielä omistanut(enkä ole aikaisemminkaan saanut sellaisesta nauttia). Sitten on verikokeen tuloksia ja sieltäkin lähes kaikki normaaleja(ottaen huomioon että kehossani on ataraxia testaus hetkelläkin joka saattaa vääristää tuloksia)...

      ainut ylä koholla oleva oli muistaakseni valkosoluista puhuttiin... [S-lgE 308] ja tuohon ohjearvo oli

      • Anonyymi

        Johonkin allergiaan toi kyllä viittaa.


    • mahtavaaPaskaa

      kommenttia toisen perään eli alkaa noita saatanan papereita olla kaikki nurkat täynnä joten nyt löysin vielä jonkun verikokeesta otetun allergiatestin:

      S-lgE2pöl 23.10 ohjea

      • hermo menee

        Sain eilen tulokset ihotautitesteistä (ihopistekoe eli prick-testi käsivarsiin ja lappu- eli epikutaanitesti selkään). Ne olivat negatiiviset, joten ei löytynyt kutinalle ratkaisua ainakaan niistä. Multa otettiin eilen pieni koepala käsivarresta (kaiken varalle), koska mulla oli jokin vasta-aine hieman koholla. Koepalasta tutkitaan mahdollista ihorakkulatautia (ei ole yhtään rakkulaa iholla kuten ei näppyjään),jota esiintyy yleensä vanhoilla ihmisillä. Olen liian nuori lääkärin mukaan kyseiseen tautiin, mutta onpahan nyt sekin sitten otettu. Kaikki on tehty mitä voi tehdä tämäm asian eteen. Valohoito tosin on kokeilematta, mutta taidanpa jättää sen väliin. Täytyy positiivisesta ajatella niin, että kaikkien verikokeiden yms. tulosten perusteella meikäläinenhän on ihan terve, joten siitä pitää olla iloinen, vaikka kutina onkin yhtä helvettiä, silloin kun se on päällä. Nyt viikon verran on ollut rauhallisempaa kutinan suhteen. Ihanaa!!


        Itsekin olen samalla linjalla kuten "mahtavaaPaskaa", että onko tämä allergiaa lainkaan, koska mitkään antihistamiinit eivät auta. Viimeisin kokeilu, Atarax, vain väsytti, ei muuta vaikutusta. Mulla on ollut näiden vuosien aikana välillä pitkiäkin oireettomia aikoja ilman mitään allegialääkkeitä, joten oireettomat jaksot lääkkeiden aikana ovat olleet vain sattumaa. Olen tätä pohtinut aikaisemmenkin, ja testitulosten perusteella se vain vahvistui.

        Tämän asian kanssa täytyy vain oppia elämään ja toivoa jotain ihmettä tapahtuvaksi, että kutina häipyisi helvettiin. Tsemppiä teille kohtalotoverit!,


      • yks kans
        hermo menee kirjoitti:

        Sain eilen tulokset ihotautitesteistä (ihopistekoe eli prick-testi käsivarsiin ja lappu- eli epikutaanitesti selkään). Ne olivat negatiiviset, joten ei löytynyt kutinalle ratkaisua ainakaan niistä. Multa otettiin eilen pieni koepala käsivarresta (kaiken varalle), koska mulla oli jokin vasta-aine hieman koholla. Koepalasta tutkitaan mahdollista ihorakkulatautia (ei ole yhtään rakkulaa iholla kuten ei näppyjään),jota esiintyy yleensä vanhoilla ihmisillä. Olen liian nuori lääkärin mukaan kyseiseen tautiin, mutta onpahan nyt sekin sitten otettu. Kaikki on tehty mitä voi tehdä tämäm asian eteen. Valohoito tosin on kokeilematta, mutta taidanpa jättää sen väliin. Täytyy positiivisesta ajatella niin, että kaikkien verikokeiden yms. tulosten perusteella meikäläinenhän on ihan terve, joten siitä pitää olla iloinen, vaikka kutina onkin yhtä helvettiä, silloin kun se on päällä. Nyt viikon verran on ollut rauhallisempaa kutinan suhteen. Ihanaa!!


        Itsekin olen samalla linjalla kuten "mahtavaaPaskaa", että onko tämä allergiaa lainkaan, koska mitkään antihistamiinit eivät auta. Viimeisin kokeilu, Atarax, vain väsytti, ei muuta vaikutusta. Mulla on ollut näiden vuosien aikana välillä pitkiäkin oireettomia aikoja ilman mitään allegialääkkeitä, joten oireettomat jaksot lääkkeiden aikana ovat olleet vain sattumaa. Olen tätä pohtinut aikaisemmenkin, ja testitulosten perusteella se vain vahvistui.

        Tämän asian kanssa täytyy vain oppia elämään ja toivoa jotain ihmettä tapahtuvaksi, että kutina häipyisi helvettiin. Tsemppiä teille kohtalotoverit!,

        Ajatelkaa tässä jörjestyksessä...
        onko kotona home tai kosteusvaurioita...
        jos on korjatkaa :)

        kotimaiset viljat ja perunat pois ruokavaliosta... Sekin on yks asia..

        mulla samat oireet.. Ja kun muutin pois ja muutin ruokavaliota niin parani vaivat...


    • hau

      Kuivan ihonmurun kulkeutuminen paidan alla aiheuttaa sen kävelyn tunteen. Tämä voi johtua esim. kristallisoituneesta talista, tavallista keski-iässä.

      Voi ottaa verikokeella matovasta-aineet.

      Stromectol. Tai koirien Axilur.

      Vaatteet pitää pestä päivittäin ja silittää aina kaikki kuumalla. Omat lakanat mukaan aina kaukomaiden hotelleihin. Kyllä se siitä.

    • kutkuttaa

      Itselläni myös järkyttävä kutina, joka ei lopu, vaikka tekisi mitä. Koko iho kutisee joskus täysin sietämättömästi, lääkkeet tekevät olon niin tokkuraiseksi, eivätkä edes auta, joten ihan turhaa on niitä syödä. Homeopaattisia lääkkeitäkin kokeilin, tuntui että hitusen auttoivat, mutta se lienee placeboa, koska tälläkin hetkellä pitäisi juuri kyseisen lääkkeen auttaa mutta silti kutittaa enenevässä määrin.

      Harkitsen ihotautilääkäriä, mutta luulenpa, että maksaisin tällöin vain siitä, että joku tätisetä valkoisessa takissa kertoo ettei tiedä mistä johtuu, ottaisi verikokeet säälistä ja määräisi jotain randomia allergialääkettä. Ettei ninku ihan kauheest huvittas käydä.

      Rasvaan ihoa usein kookosöljyllä ja pidän huolta myös sisäisestä kosteudesta, eli vettä paljon ja kalanmaksaöljyä. Stressin määrä vaikuttaa suoraan verrannollisesti siihen, miten paljon kutittaa. Että stressiä pitäisi vähentää, no se onkin hyvin helppoa. :|

      Huomasin myös että kunhan vain pidän tiseni kiireisenä en ikään kuin huomaa kutinaa. Heti kun rauhoittuu niin se (jatkuu) alkaa.

      Ihoni kutiaa "pinnan alta", vaikea selittää. Ihoon tulee joskus punaisia näppyjä raapimisen jälkeen, harvakseltaan. Kutiavat kohdat muuttuvat melkein kirkuvan punaisiksi vähäisestäkin raapimisesta: voisin kirjoittaa vaikka nimeni vatsaani kynnellä ja se näkyisi siinä useita minuutteja. Niin ja kaikkein hauskinta on, että raapiminen ei tietenkään auta tippaakaan. :|

      Olen miettinyt viljan kokonaan poisjättämistä, muutenkin olen tarkka huonoista hiilareista. En käytä oikeastaan mitään kemikaaleja, rasvoja, en juuri edes meikkiä, en pese hiuksiani shampoolla, ja kaikki ötökät ovat poissuljettuja. Ensiksi epäilin suihkuvettä..tai käynkö liian usein/harvoin suihkussa. Homettakin epäilin hetken, luultavasti tutkin sitä vielä ja muutan sitten vaikka pois jos tarve vaatii.

      Tässä mennään nyt neljättä kuukautta, eikä helpotusta näy. On ONNEKSI päiviä, jolloin kutina on hyvin vähäistä. Kiitollinen siis minäkin olisin jos joku avun saanut voisi vinkata :)
      '

      • Kesä

        Dermografia, eli piirtopaukamointi. Yli 10 vuotta olen kyseistä tautia sairastanut. Lääkkeet löytyy, maltti on valttia. Pahenemisjaksolla kortisoni on hyvä lääke. Lääkkeiden väsyttävyyskin häviää ajan kanssa. Kutina on suoraan helvetistä, mutta kun oikea lääkitys löytyy kutina loppuu, paukamointi kyllä jää mutta sen kanssa oppii elämään.


      • Anonyymi
        Kesä kirjoitti:

        Dermografia, eli piirtopaukamointi. Yli 10 vuotta olen kyseistä tautia sairastanut. Lääkkeet löytyy, maltti on valttia. Pahenemisjaksolla kortisoni on hyvä lääke. Lääkkeiden väsyttävyyskin häviää ajan kanssa. Kutina on suoraan helvetistä, mutta kun oikea lääkitys löytyy kutina loppuu, paukamointi kyllä jää mutta sen kanssa oppii elämään.

        Minulla lääkärit totesivat kyhmykutina, mikään lääke ei tunnu auttavan kutina on aivan sietämätön meinää mennä hermot, onko kellään mitään konstia millä saisi kutinan pois edes hetkeksi.


    • kutkuttaa

      se on syyhy

      :|
      :|
      voihan pee

    • mahtavaaPaskaa

      Vieläkin sama jatkuu ja yksi lääkäri sanoi että on kuulemma perinnöllistä keliakiaa ja toinen sanoi samaa jota itse epäilen eli johtuu aivan jostain muusta joka näyttäytyy allergisena reaktiona. Löysin netistä;

      "Ihottuma
      Lääkärikirja Duodecim
      24.5.2013
      iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri Anna Hannuksela-Svahn

      Erilaisia ihottumia, ihotauteja, on kolmisen tuhatta. Yleislääkäri tuntee niistä suoralta kädeltä viitisenkymmentä, ihotautilääkäri vajaa tuhat.

      Yleisimmät ihotaudit ovat erilaisia ihotulehduksia, kuten akne, auringonpolttama, ekseemat, nokkosihottumat, lääkeihottumat ja rokkotaudit. Osa niistä on itsenäisiä tauteja, kuten aknetaudit (ks. «Aknetaudit»1) ja herpes (ks. «Herpes eli yskänrokko (Herpes simplex)»2), osa vain oire jostakin muusta, kuten suurin osa nokkosihottumista."

      [http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00233]

      ja mitä taas vakuutusyhtiöön tulee niin sieltä sanovat että on selvä ihottuma kyseessä yllättäen koska on pienenä ollut jotain vitun maitorupea niin on ihottuma siis vakuutuksessa korvaamattomien listalla... ihan kun ei tarveeksi jo vituttaisi rullata ympäri suomea kyselemässä saatanan kaalliilta poppamiehiltä apua kyseiseen vaivaan ja samaan aikaan kärsiä siitä. Miten saatana vakuutusyhtiön houdini sen pystyy toteamaan puhelimen välityksellä että joo kyllähän se on selvä ihottumahan se on... lisäksi koko puhelu tapahtui joskus 8 jälkeen aamulla kun itselläni oli vapaapäivä niin nättii herätä noin aikasin kun luuri soi ja ekaksi joku runkkari huutaa pääpunaisena että olen kusettanut heitä ja minun ihottumani ei ole heidän asiansa. Koitin selittää että kyseessä ei ole ihottuma mutta täti sanoi kiltisti että älä selitä saatana ihottuma se on :D noh kyse ei ole isoista rahoista (joku700€) mutta nyt jo perjaatteestakin vituttaa sen verran että menen vaikka oiketuteen saakka jos tarve vaatii ja lisäksi vaatin kirjallista anteeksi pyyntöä vakuutustädiltä tai hänen erottamista, saa nähdä miten hän tämän asian ottaa...

    • helpottaako

      Kokeilkaapa talkkia, suihkun jälkeen vauva
      pulveria joka puolelle.

    • onneton

      Moikka
      Samat oireet minulla jo 2 vuotta. Alkuun antihistamiini auttoi, nyt ei enään.

      Tänään mietin syyhypunkkihoitoa, mutta ei taida sekään auttaa, kun luin teidän kokemuksia.

      Itse päättelen, että kutina alkoi kun hoidin kynsisientä kolmen kuukauden lääke hoidolla. En ennän muista lääkkeen nimeä, mutta lääkäri sanoi, että tätä ei edes suositella henkilöille joilla on jokin muu lääkitys, lääkityksellä liikaa sivuvaikutuksia.

      Osa syynä varmaan myös stressi.

      Toivottavasti joku löytää avun, ja kertoo meille sen ilouutisen.

      • onneton

        Lisäys vielä.

        Minultakin otettu kaikki mahdolliset verikokeet.
        Toivoin jo vähän aikaa, että kyse on kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ei onnistunut.

        Lääkärin diagnoosi oli autoimmuunisairaus, jolle ei ole mitään parannuskeinoa.

        En kuitenkaan vielä lannistu, ehkä joku joka on kokenut tämän ja keksinyt parannuskeinon lukee näitä sivuja ja auttaa meitä.


      • ollibolli

        Millä perusteella ajattelette, että kärsitte kaikki samasta vaivasta? Kamaan.


    • kokemusta

      Peskää itseänne tee puu shampoolla viikko niin kutina lakkaa ja sitten suolisto kuntoon ni helpottaa.

      • Anonyymi

        Teepuu sampoo ei muuta kun aiheuttaa lisää kutinaa


    • LILLI6

      Mistähän johtuu, että linnunpöntön puhdistamisen jälkeen iho kutiaa ja polttaa ja varsinkin kulmakarvoissa ja korvissa (siis paikoissa joissa ihokarvoja) tuntuu
      pistelyä. Tietäisikö joku, millä tällaisesta pääsisi eroon. Olen huomannut, että vieraanikin joskus alkavat hieroa kasvojaan, joten ilmeisesti tarttuu.

      • tedo

        ehkäpä olet allerginen linnun höyhenille?? untuvatyynyille?? tai jos siellä on paljon hometta tai muuta paskhaa.


      • poltta

        Olin asentanut linnunpöntön huonosti puunrunkoon tuossa, ja alkusyksystä korjailin sitä. Suurinpiirtein niistä ajoista lähtien olen tuntenut ihollani pistelyä, lujaakin sellaista sekä kutinaa, kuin jokin/jotkin kävelisi iholla joka paikassa, eikä niitä oikein saa tapetuksi muutakuin saamalla sen sormien kynsillä kiinni tiukasti ja murskaamalla ne. Niitä ei kuitenkaan näe käsittääkseni, mutta kuolleena olen niitä nähnyt. Ne ilmeisesti ovat polttiaisia. Siis jokin polttiaisen päälajin alalaji, niitä on kuulemma kymmeniä, eikä niiden kaikkia tapoja tunneta lainkaan. Nämä näyttävät viihtyvän talvella ja kestävät ihmisen ruumiinlämmössä ulkona pakkastakin! Tästä alalajista naaraat ilmeisesti purevat, mutta koiraat vain syövät ihmisen kuollutta ihoa, ainakin päälajin mukaan.


      • EiSaaOllaPönttö

        Linnunpönttöihin ei lintukirppujen takia kannata koskea muulloin kuin kovien pakkasten jälkeen, viimeisten lumien aikaan ennenkuin ensimmäinenkään lintu on sinne mennyt. Sittenkin vaan pohja pois, ryönät hangelle ja pönttö kiinni. Lintukirput on pahoja.

        Silloin ne pöntöt myös PITÄÄ tyhjentää, muuten ei keväällä tule uusia lintuvieraita.


    • mahtavaaPaskaa

      keliakia testit käyty ja tulos negatiivinen. Kävin myös mittauttamassa d-vitamiini tasoni joka oli todella alkainen, siitä kai johtui perkeleen monivuotinen väsymys... noh repesin nauramaan kun lääkäri sanoi että kannattaa hakea apteekista minisan 20ug d-vitaniini tabletteja ja napata 2päivässä että nekin kuulemma voi auttaa kutinaan ja kummallista kyllä auttoivat noin viikossa sen verran että allergialääkkeiden syönti on vähentynyt puoleen ja olo on paljon pirteämpi joten en nyt koko paskaa laita d-vitamiinin piikkiin mutta kyllä siitä itselleni oli iso apu ja jatkan todellakin niiden syömistä sekä lääkäreissä käymistä niin kauan kuin on tarve.

    • Minä75

      Mulla samantyyppisiä oireita. Tosin syykin selvisi, home. Kädet rakkuloilla, polttaa, kutisee ja kortisoonista ei mitään apuja! Se kutina on jotain sanoin kuvamattoman kauheeta! ( ei viitsinyt kirota) kuuma auttaa kutinaan hetkellisesti , mutta kuivuminen napsahtaa samantien. Altistun herkästi nykyään kaikelle =/

    • viiruja iholla

      Minulle alkoi joulun alla tosi tuskaiset oireet. Kutinaa selässä, alaselässä, jaloissa, olkapäissä, kaulalla punaiset läiskät. Ei auttanut tavallinen antihistamiini. Ajattelin ensin että punaviini tms aiheutti sen, mutta joulu on mennyt ja vielä jatkuu. En ole ikinä ollut allerginen millekään. Ensimmäinen lääkäri ei osannut sanoa mitään. Väitti että olisin raapinut ihoa ja siten iho reagoinut läiskin tai paremminkin viiruin. Viiruja nousi kuin sieniä sateella enkä todellakaan raapinut ihoa mitenkään. Työpaikkalääkäri teki tuon kynätestin ja totesi että minulla on dermografia. En oikein usko sitäkään. Nyt viirutus jatkuu yhä. Viiruja tai papuloita nousee suihkun jälkeen, tuntuu kuin vesipisaratkin saisivat aikaan sen. Jos juon erittäin kuivaa siideriä se aiheuttaa pahat oireet. Mutta ilman sitäkin tämä on päivittäistä. Todella harmittava vaiva. Onkohan tämä krooninen nokkosrokko. Voiko stressi laukaista sen tai viini ? Tms.Stressiä on kyllä ollutkin.

    • mahtavaaPaskaa

      mulla on punaset läikät lähteneet ja tuo ihon kohoilukin mutta kutina senkuin jatkuu. ataraxilla pysyy poissa noin 3päivää per tabletti mutta samalla väsyttää niin saatanasti kun taas jotkin muut vievät sen päiväksi jos ollenkaan...

    • viiruja iholla

      Ärsyttäväintä oli kun eka lääkäri sekä toinen lääkäri väittivät että olin raapimalla saanut jäljet ihooni vaikka selänpuolella se olisi ollut mahdotontakin. Ja niitä viiruja nousi itsestään joka puolelle. En ole tosiaan aiemmin ollut allerginen, enkä nyttenkään tehnyt tai syönyt mitään ihmeellistä paitsi tietysti jouluna sitä punaviiniä. Voi olla että se laukaisi sitten sen ? Mutta kun tuntuu että ne nykyään tulevat ihan mistä vaan.Olisi kiva tietää ennen kaikkea syy tähän. Olo on kuin ruoskitulla.

      • 8kk kärsinyt

        syyhy !


      • Anonyymi

        Minä sain koronarokotteen viidennen marraskuussa ja parin viikon sisällä alkoi kutina neljä ja puoli kk ollut ja rahaa menee kun arvauskeskus sanoi on ruusufinni vaikka naama aiva kauhee kutina ja on kun joku juoksis paikasta toiseen yksityinen lekuri sanoi nokkosrokko mitkään lääkkeet ei auta arveli rokotteen aiheuttaneen sen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain koronarokotteen viidennen marraskuussa ja parin viikon sisällä alkoi kutina neljä ja puoli kk ollut ja rahaa menee kun arvauskeskus sanoi on ruusufinni vaikka naama aiva kauhee kutina ja on kun joku juoksis paikasta toiseen yksityinen lekuri sanoi nokkosrokko mitkään lääkkeet ei auta arveli rokotteen aiheuttaneen sen

        Juuri tuli vastaan tämä twiitti, jossa rokotteen aiheuttama kutina saatiin loppumaan.

        https://twitter.com/mdbreathe/status/1685654253707128833?s=61&t=stH9KNLd201y8VWW42c4UA


    • mahtavaaPaskaa

      jeba. Sama homma itsellä ilmestyi yhdenyön aikana enkä tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaaa ja kun sanoin lääkärille että yks tabletti vaikuttaa sen 3päivää mutta jos riipasen korillisen kaljaa niin vaikuttaa vain päivän niin se vastas että sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan :D kai sen itse tiedän parhaiten millä on vaikutusta mihinkin koska tuo tauti/sairaus kyllä muistuttelee aikas mukavasti jos on entisestä lääkkeestä liian kauan. Nyt olen sen verran viisastunut että sanon lääkärille että haluan häneltä diagnoosin ennen kuin näytän mitään vanhoja lapppuja koska pari teki niin että luki vanhat ja totes täysin samaa mitä oli jo todettu, liekkö sattumaa vai eikös uskaltanut astua varpaille tai kyseenalaistaa toisen mielipidettä. heittäisin heti tonnin jollekkin kuka tietäis vastauksen tähänkin robleemaan koska ei se kutina häiritse kun syö allergia lääkettä mutta se kutina siirtyy väsymykseksi joka ei ole niin paha mutta kyllä se vituttaa nukkua välillä 13h ja silti olla vitun väsynyt kokoajan ja sitten kun tulee mitta täyteen noita allergialääkkeitä tai ne eivät enää auta niin siittä sitten narua hakemaan koska tuollaisen kutinan kanssa en tosiaan ala elämään :D noh aika näyttää.

      • Kutiaakutiaa

        Mulla alko kutina käsivarsissa yhtäkkiä kesäkuun alkupäivinä,kun unohdin laittaa aurinkorasvaa ja makasin ruohossa.luulin sen ekaks johtuvan siitä mutta kukaan muu paikalla olioista ei kärsinyt kutinasta.
        Parin päivän päästä käsivarsiin ilmestyi punaisia alueita ja kutina kaamea.kävin lekurilta ja se määräs rasvaa ja allergialääkekuurin.ei pahemmin auttanut ja kutina palas kovempana kaksi pvää kuurin loppumisen jälkeen.
        Välillä kutina on pois ja joskus jopa lievempää. Muutaman kerran on noussut punaista näppyjä/alueita käsivarsiin. Muualta ei kutia,kerran jaloista.
        Ainoa mikä auttaa muutamaksi tunneiksi /vuorokaudeksi on hunajasta ja sokerista tehty tahna,jonka hieron käsivarsiin ja huudon lämpöisellä vedellä pois. :)

        Ainoa mitä keksin on remonttipöly,jota on enempi tai vähempi ollut asunnostamme yli kaksi vuotta!


    • Hypnoosi

      mummi
      Olin vuonna 2009 2 viikkoa Thaimaassa. Paluumatkalla lentokoneessa huomasin ranteessani kaksi pientä nyppyä jotka kutisivat ihan jumalattomasti. Muutamassa päivässä molemmat käsivarteni kutisivat koko ajan ihan sietämättömästi.Kävin terveyskeskuslääkärillä ja sain jotakin kortisonivoidetta. Ei auttanut. Käsivarret näyttivät jo siltä kuin joku olisi raadellut niitä. seuraava lääkäri käski laittaa käsineet käteen yöksi etten raavi niitä unissani!!!!!! Seuraava etappi oli allergiasairaala ja koepalan otto. Vastaus oli: Atooppinen iho (tiesin sen kyllä, mutta miksi vain käsivarret oireilevat näin hirvittävästi.)Lekuri sanoi siellä että tämän vaivan kanssa pitää oppia vaan tulemaan toimeen. Että silleen. 2,5 vuotta raavin käsiäni ja vedin niihin kaikkea mahdollista. etikkaa ym. Nukkuminen oli ihan pätkittäistä. Sitten kuulin llääkäristä joka hoitaa hypnoosilla erilaisia vaivoja.Hermoni olivat jo siinä pisteessä että olisin ollut valmis kokeilemaan vaikka kuukävelyä.Tilasin ajan ja lääkäri kertoi että on mahdollista että kutina jättää aivoihin "JÄLJEN" että kutitkaa kädet vaikka mitään todellista syytä ei olisikaan. Vaivuin hypnoosiin ja kuulin kun lääkäri "luki"litanian aivoille että voisivat lopettaa kyseisen ilkeyden. Ja arvatkaapa? Kutina loppui 9 kuukaudeksi täydellisesti!!!!!! Sen jälkeen menin uudelleen ja hoito toistettiin.Taas kutina loppui. En tiedä onko koko touhu jonkun mielestä täyttä humpuukia. Ihan sama minulle. Olen niin kiitollinen kun jostain löysin avun. Toivon että Teistä kutisijoista edes joku saisi helpotusta kirjoituksestani.

      • Hermona

        Mikä tuon lääkärin nimi on joka teki hypnoosia?


    • mahtavaaPaskaa

      Kutina häivisi ainakin hetkeksi kun jätin pois kaiken alkoholin, söin teveellisesti ja join detox valmiste kuurin joka pitäs puhdistaa kehoa ja näytti kyllä toimivan, tosin nyt kun olen seurannut kaikkea juomista ja syömistä alan kallistua siihen suuntaan että mutta on alumiiniallergia.

    • Lanza

      Kerran Espanjan lomalla altaan nurmikolla puun alla maatessa, meni jotain matoja ihon alle. Madot tippui puusta ruohikolle ja sitä kautta ihon alle. Helvetillinen kutina. Lääkäri ymmällään, antoi kaikenmaailman kortisonit sisäisesti ja ulkoisesti. Ei auttanut mikään. Ihoon alle ilmestyi s muotoisia käytäviä, testasin epätoivoissani syyhypunkkilinimenttiä, tappoi madot ja kutina lakkasi. Jälkeenpäin kotona luin Fuengirolan suomi lehdestä tuosta madosta.

    • Kaikkea piisaa

      "Viiruja iholla". Kirjoituksestasi tuli mieleeni yksi lääkärikäyntini. Hän kysyi, onko iholleni ilmestynyt punaisia viiruja. Ei. - Eli, lääkärillä oli mielessä joku "tauti", joka sellaisia voisi aiheuttaa. Jospa yrittäisit googlesta etsiä sellaista juttua. Tämä ei ole hääppöinen vihje, mutta, jos se auttaisi sinua eteenpäin. Toivon.
      Itselläni on myös tuota kutinaa. Siellä ja täällä. Olen tässä ihmetellyt syytä. Keliakia? Hiiva? Siis liikaa hiilihydraatti-ruokia. Olen syönyt tosi huonosti viime aikoina. Pääasiassa juuri hiilihydraattia.
      Kauan, kauan sitten, söimme vain kalaa, kanaa, lihaa ja vihanneksia. Ja vointi oli erinomainen.

    • mahtavaaPaskaa

      Nyt on muutaman kuukautta painettu menemään ilman kutinaa. Kerran testasin juoda tölkistä eli join joku 4kaljaa tölkistä niin kutina ei palannut mutta huudet ja niiden ympärystä menivät aivan pasqaksi eli kyllä todella itse uskon oman taudin aiheuttajaksi juuri tuon alumiinin. Nyt on kyllä todella energinen olo kun päässyt viimein noista väsyttävistä lääkkeistä eroon, toivottavasti muutkin löytäisivät helpotuksen omaan kutinaansa! seurailen yhä tätä sivua ja tulen taas itkemään jos kutina sattuu palaamaan :D toivottavasti kuitenkaan ei tarvitsisi niissä merkeissä enää kirjoitella.

    • raaapivauros

      minulla on aivoinfraktin jälkeen ollut kutinaa ja kihelmöintiä 11vuotta ja lääkärit sanovat vain nokkosihottumaksi ei ole ennen ollut mitään allergioita bementsioonia olen käyttänyt 1% kortisonia histamiinit ei auta etelän aurinko kylläkin helpottaa kyllä välillä hermot on kovilla kestämisiä sinullekkin lääkärit on turhia rahastavat vain

    • kutinamasu

      Mulla kutinan syy on vatsassa. Olen kärsinyt jo pidemmän aikaa usean viikon mittaisista kutiamisputkista jotka tulevat ja menevät. Minulla ei ole keliakiaa tai muitakaan suolistosairauksia, mutta syystä lääkäri löysi yhteyden kutinan ja vatsan välillä. Aina kun kutinaa ilmenee, vatsan toiminnassa on selkeitä muutoksia. Kun vatsa palaa normaaliksi muutamassa viikossa niin kutinakin lakkaa. Tai kun kutina lakkaa myös vatsa normalisoituu. En lopulta tiedä kumpi on se pääsyyllinen joka toisen aiheuttaa ja miksi.

      • YhtäTuskaa

        Kenellä lääkärillä kävit?


    • zones

      kokeilin jalkojen kutinaan perinteistä väkiviinaetikkaa ja hirudoid salvaa niin se auttoi aika nopeasti

    • hermomenee

      Pari vuotta sitten syksyllä kirjoittelin tänne viimeksi ja toivoin, että kutina häipyisi, mutta niin ei ole valitettavasti käynyt. Sama meno jatkuu! Välillä lähes kutiamattomia jaksoja on ollut silloin tällöin näiden kolmen vuoden aikana. Kutinan takia kävin ensimmäisen kerran lääkärissä jotain kahdeksan vuotta sitten, jos oikein muistan, mutta kutina oli silloin lievää ja harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Vuonna 2011 kutinaa alkoi olla enemmän ja 2012 lokakuussa se pääsi oikein valloilleen. Viime viikolla kutina alkoi taas voimakkaammin noin reilun kolmen kuukauden tauon jälkeen. Luulin jo tosissani, että olen päässyt kutinasta eroon, kun se noinkin kauan oli pois. (Pienet kutiamiset eivät ole laskuissa mukana.)

      Olen käynyt ihotestissä (kaikki ok sen mukaan), syönyt välillä antihistamiinia (ei auttanut), ollut viljattomalla pariinkin otteeseen, mutta kutina jatkuu vaan. En syö lääkkeitä, joten niistä kutina ei johdu. Olen vuosikaudet käyttänyt hajusteettomia pyykinpesu- ja huuhteluaineita. Kaikenlaista olen kokeillut tuloksetta, joten kaipa tämä kutina on mun seuranani loppuelämän, jos ei nyt mitään suurta ihmettä tapahdu. Toivossa kuitenkin eletään!

    • allerginen

      Kutiavat, voisiko kyse olla allergisesta kosketusihottumasta? http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00417

      Aiheuttajia on monia. Esim. Kathon-allergeenit pitäisi ehdottomasti testata lapputestein. Ja niitä on todella monessa tuotteessa, hajusteeton jne. maininta ei takaa mitään tuotteen turvallisuudesta/sopivuudesta. Googlettakaa kathon allergy ja ihmetelkää. Sitä löytyy KAIKESTA kun parabeenihysteria muutama vuosi sitten alkoi ja kosmetiikan säilöntäaineet vaihdettiin lähes kaikkialla kathoneihin. Minulla on kys. allergia ja aiheuttaa sietämätöntä kutinaa ja polttelua, ihon punoitus ja hilseily tulee sitten raapimisen tuloksena vasta. Suihkussa myös jalkapohjat kutisee heti jos on jäämiä kathonista tai erehtyy sitä sisältävällä jopa pesemään.

    • Kannattaakokeilla

      Minulla alkoi kutina jaloissa ja käsissä yhtenä kauniina päivänä kun olin repinyt vanhat kupruilevat pinkopahvit pois rintamamiestaloni seinistä ajatuksena remontoida seinät. Lattialle oli levitetty sanomalehtipaperia minkä päällä kuljeskelin paljain jaloin.
      Tuosta päivästä alkaa olla pian 10 vuotta, mutta vaiva ei ole mennyt ohi. Muutamaankin kertaan sitä kysynyt lääkärillä. Ensin määräsivät voiteita ja hydrokortisonia normaalien labratulosten jälkeen. Ei mitään apua, päin vastoin. Elämä alkoi olla suorastaan tuskallista.
      Sitten yksi lääkäri määräsi Heinixiä (tavallista väsyttämätöntä antihistamiinia) ja kuinka ollakaan 15-20 minuuttia ja kaikki kutinat tiessään!

      Koskaan ei selvinnyt mikä kutinan syy on, mutta jos saan 3-4 päivän välein yhden antihistamiinin niin elämä on täysin normaalia.

      Välillä jos on flunssaa tms niin vain silloin tulee esille varsinaista ihottumaa rintaan ja muualle. Muuten kutina on sietämätön ja vain iho helottaa punaisena. Ei mitään näppyjä siis.

      • kemiaavoisiolla

        Veikkaisin jotain kemiallista reaktiota. Vanhoissa taloissa on käytetty koviakin myrkkyjä joskus sotien jälkeen, ettei tule loishyönteisiä. Melko yleisesti käytettiin rikkiäkin. Se kyllä saattaa(en tunne) laimentua ja lakata ajan kanssa.


    • Kutikuti

      Kyhmykutina?

    • tsekatkaaMaksa

      Kaikille joilla on kutinaa: Varmistakaa että myös maksakokeet on otettu.

      Joissain tapauksissa maksan jouduttua huonoon kuntoon tulee bilirubiinikutinaa, johon usein - mutta ei aina - liittyy keltaisuutta.

      Minulla on ollut hyvin nuorena saatu, hitaasti etenevä kolestaattinen maksasairaus joka ei koskaan aiheuttanut tuota kutinaa mutta saatuani maksansiirron ehti tulla ne kutinat ennenkuin uusi maksa lähti pelittämään. Sain vain pienen maistiaisen tästä kutinasta joka kuulemma toisilla voi olla aivan helvetillinen. Siihen löytyy lääkkeet mutta ne eivät poista perusongelmaa.

    • Mamamamaz

      Kutiaa kutiaa. Ensin alko poika kutiseen kesällä viron matkalla, nyt kutisen minä. Poika on töissä kassalla eli käsittelee rahaa, kädet pahimmat näköiset (oikeen tyypillistä kuivaa atooppista) mut kutiaa se muutenkin.

      Mulla alkoi nyt vasta kun ilman viileni, toisessa jalassakin on jo violetin punainen mustelma kun niin raavin. Alavatsa on pahin, raskausarpien päältä. Silloin tällöin tuntuu et joku kävelis tai pistäis mut mitään onkaloita tms ei ole.

      Äskön raavin poskea, nyt selkää, nyt polvitaivetta ja nyt korvaa :D

    • Minävain2016

      Amalgaamipaikoista aiheutuva myrkytystila voi olla syy myös.

    • Keijotsi

      Minä oon kärsiny oireesta jota vaikka kutinaksi voi kutsua n. 25 vuotta. Alkaa etenkin hikoillessa. Suihkun jälkeen pahin, saunan jälkeen ei kutise. Kylmä auttaa ja pakkasessa helpottaa. Muutama vinkki jotka minua on auttanu... Atarax antihistamiini, muut ei auta. Toinen auttava lääke joka ei väsytä on loratadiini. Muista allergialääkkeistä ei hyötyä. Atarax on tehokkain mutta väsyttää tosi rajusti ja otan sitä jos seuraavana päivänä saa nukkua, muuten käytän loratadiinia joka ei väsytä.
      Joku aika sitten iski kihti ja sen myötä uraatti, eli virtsahappo koholla. Aloitettiin hapon poistumista lisäävä lääkitys, eikä ole kutissut.
      Neuvoisin otattamaan verikokeen uraatista ja jos arvo koholla saattaa olla syy kutinaan. Kannattaa myös huomioida miten vaikuttaa puriininen ruoka kutinaan. Tai kokeilla kihti potilaan ruokavaliota. Minulla auttaa kun ei syö uraattia nostavaa ruokaa. Ennen söin paljon muikkuja äyriäisiä maksaa jne. Juuri niitä mitkä nostaa uraattia.
      Minun teoriani on että virtsahappo jos munuaisten eritys ei riitä, alkaa kertyä elimistöön ja poistuu hikoilun kautta, joka aiheuttaa "allergisen" reaktion ihossa ja histamiinia alkaa erittyä paljon joka aiheuttaa kutinaa. Tod.näk. myös virtsahapon eli uraatin happamuus voi aiheuttaa kirvelyä tullessaan hien mukana ulos elimistöstä.
      Tässä yksi kokemus kutinasta, toivottavasti se auttaa edes jotain toista. Itselleni siitä kehittyi kyl varsinainen kammo esim. Suihkuun menosta kun tiesi että helvetillinen kutina alkaa sen jälkeen.

      • Anonyymi

        Toivottavasti tulee perille tekst.
        Itsellä on ollut kutinaa kans ja kaikkea ja en ole nähnyt metsää puilta ja olo on ollut jatkuvasti, sellainen tuskainen haiseva ja suoraan sanottuna kusinen olo ja kuumeinen, suurin piirtein samanlaista kuin muillakin.

        Nyt huomaan kun sain perjantaina kihdin polveen ja taas mentiin lääkäriin ja nyt lääkäri, myös totetesi kihdin, toisin kuin kuukausi aikaisemmin, nyt sain kipulääkettä, pandaoli, ei käy muuta koska menee Marevani ja kortisonia, huomasin että kutina lähtenyt ja iho on aika törkeä, mm. karvatupet ja kuivuminen ja kutina on parantunut, tuppien kohdilla on pieniä mustelmia, mutta iho näyttää paranevan vauhdilla,m mutta kusi sukassa pitää olla että tämä olotila ei menisi pois, vaan säilyisi.

        Mietin tuota uraatti pitoisuutta, kun olen kärsinyt vuosikausia ehkä jo 15 vuotta kihti oireista ja ikinä ei ole otettu virtsahappo pitoisuutta verstä ja nyttekään ei otettu, vaan oli selkä kihti ja ruokavaliolle eli vähä puriinista ruokaa ja paljon vettä ja juon myös ananasmehua kirsikkaa myös ja perunan keitinvettä, jossa on keitetty umpiperunoita, niillä pitäisi lähteä kihti pois tai auttaa ja hyvin on sen suhteen mennyt ja tuntuu että iho menee käsi kädessä polvikivun paranemisen suhteen eli sen kihdin, veikkaan että itsellä iho oireet kans voi johtua virsahappojen noususta veressä, jonka kokeen kannattaa ottaa vasta kuin akuutti kihti kohtaus mennyt ohi, koska muuten tulos on virheellinen ja niin hassua kuin se kuulostaa niin akuutin kihti kohtauksen aikaan, veren uraatti pitoisuus saatta olla tosi matala eli odotettava 2-4 viikkoa ennenkuin kannatta ottaa luotettavasti uraatti pitoisuus verstä.

        Onhan sanonta että kusinen olo ja kun mietin asioita, niin peukalon tyvessä ollut kipuja kuukausia, kuin myös kutina tuntemuksia ja kortisonin suun kautta otettuna ja urean poistoa niin olo on aika hyvä, vaikka on nivel tuntemuksia, mutta pääasia että ehkä ollaan oikealla tieällä ja epätietoisuus on pahinta.

        Tulee hajanaisesti kirjoitettua mutta ehkä jotain saatte selvää, loppujen lopuksi nämä kutkutukset ovat ilkeitä.

        aikoinaan sain cramption lääkkeestä reaktion hepin päähän ja ainut joka auttoi oli hyvin lievä kortisoni voide hepin päähän, liian voimakas tai normaali teki hepinpäästä pahemman nököisen.

        JOs kalja aiheuttaa kutinaa, niin syy on joko maksa allergia vilja keliakia tai kihti.


    • Samankokenut
    • auttaiskohan-tämä

      Tuli mieleeni, että vieläköhän uimahalleissa käytetään klooria veden puhdistukseen/desifioimiseen?
      Se nimittäin desifioi ihoakin tietenkin. Jos siinä jotain pieniä eläviä, niin eiköhän rauhoitu kloorikäsittelyssä. Käy siis uimassa. saunassa- uimassa-saunassa-uimassa.
      Sitten seurailee tilannetta. Ehkä kannattaa mennä aamulla aikaisin kun ei ole allasvedet yöpuhdistuksen jälkeen vielä likaantuneet.
      Itse kokeilisin tuota hommaa.
      Niin ja tietenkin uudet vaatteet mukaan(puhtaat).
      Kotona voi käydä vielä suihkussa.. jos tuntuu että on tarvetta.

    • Ruusufinni

      Minulla todettiin ruusufinni ja oireet olivat juuri polte, kirvely ja ihan kuin joku otus kävelisi kasvoilla. Ruusufinniin ei ole parannuskeinoa, oireita voidaan vähän helpottaa. Itselläni ei auta voiteet (pahentavat vain), eikä antibiootit.

    • Lukekaapa

      Wikipedialainaus osoittesta https://fi.wikipedia.org/wiki/Syyhy, koskapa syyhyä ja karstasyyhyä ei näytä helposti tunnistettavan

      Syyhy/ karstasyyhy
      ---

      Diagnoosi

      Syyhydiagnoosi voidaan tehdä epäröimättä, mikäli henkilö on matkaillut, mikäli hänellä on kutinaa iltaisin taikka jauhoinen iho. Myös mikäli iholla on näppylöitä tyypillisessä paikassa tai mikäli joku tuttava on saanut tartunnan. Klassisin syyhyn merkki on sormiväleissä oleva käytävä, joka voi kuitenkin olla pelkän näppylän taikka kahden vierekkäisen näppylän muodostama: näkyviä käytäviä ei välttämättä ole. Käytäviä etsitään hieromalla ihoalueeseen mustetta taikka tetrasykliinivalmistetta, joka näyttää käytävän sijainnin erityisen valon avulla katsottaessa. Iho pyyhitään tämän jälkeen alkoholilla. Käytäviä ei ole helppoa löytää. Taudin aiheuttava punkki on hyvin pieni loinen, jota ei helposti näe paljain silmin. Tarvitaan vähintään 20 x suurentava pöytäpeili taikka suurennuslasi. Ihoraappeissa pyritään saamaan joko punkki, munia takka jätöksiä. Myös UV-valon avulla saatetaan havaita käytäviä.

      Virhediagnooseja

      Syyhystä kärsivä potilas saa useimmiten väärän diagnoosin myös ihotautilääkärillä käydessään. Diagnoosin viivästyessä taudin hoito vaikeutuu huomattavasti. Usein ehdotettuja diagnooseja ovat atooppinen ihottuma, piirtopaukamointi, follikuliitti eli karvatuppitulehdus, syfilis, allergiset reaktiot sekä muut ulkoloiset kuten täit, vaatetäit ja kirput. Loisharhaluulon sijaan kyse on tavallisimmin karstasyyhystä, joka ei näy ihon pinnalla, mutta aiheuttaa huomattavaa epämukavuutta.

      Diagnosoimaton syyhy aiheuttaa vakavan syrjäytymisvaaran. Siksi koko yhteiskunnan kannalta on tärkeää hoitaa syyhyä tehokkaasti ja viipymättä, kun potilas tuo esille epämääräisiä iho-oireita. Samoin vanhustenhoitolaitoksissa, päiväkodeissa, kouluissa ja kasarmeissa on hyvä seurata terveyttä ja estää näin mahdollinen epidemia. On aina parempi hoitaa syyhy, sen sijaan että odotetaan, että saadaan selkeä diagnoosi. Vitkastelun myötä tauti pahenee väistämättä. Paraneminen voi kestää useita vuosia. Tänä aikana potilas ehtii tartuttaa useita henkilöitä lähipiirissään.

    • anne.sk

      Näin ohjelman tv:ssä ja se oli pakko katsoa. Mulla oli aikoinaan kutinaa kasvoissa ja se aika oli todella kamalaa.
      Tässä ohjelmassa oli mies jolla oli kutinaa koko vartalolla ja vaiva paheni. Apua ei löytynyt paitsi vihdoin kun mies löysi oikean lääkärin. Lääkäri kurkisti suuhun jossa oli amalgaamipaikkoja.
      Paikat vaihdettiin ja oireet alkoivat hellittämään kunnes niitä ei enää ollut.

    • Ellamaria2

      Kutinasta. Kärsivät muistakaa myös ihon sieni-infektiot ja ihon hiivasieni.
      Hiivasieni lajit ei näy sieniviljelyssä, muut sienet näkyy jos näyte on otettu kunnolla.

      Kun näyte on otettu sen jälkeen voit kokeilla nizoral shampoota koko vartalolle, siis misdä kutisee-anna vaikuttaa toista useamman kerran , jos helpottaa pyydä suun kautta nizoralia. Hiivasieni ei tartu. Muut sieni-infektiot tarttuu myös eläimiin!

    • Cryptom

      Polvitaipeisiin ja sääriin auttoi väkiviinaetikka. Pyyhin kahtena peräkkäisenä iltana reilulla etikalla ja kolmantena yönä ei enää kutissut.

    • KutinaanKyllästynyt

      Mulla ollu myös kovaa kutinaa. Rasvaan ihoa, mutta sittenkin kutisee. Allergialääkkeet auttaa tai ei. Kutina usein iltaisin. Hikoilu pahentaa. Kestää ehkä n. tunnin kerralla ja häipyy. Ei mitään näkyvää ihottumaa. Ollut useita vuosia. Alkoi antibioottikuurin jälkeen.

      Apua odotan minäkin.

      • Anonyymi

        No antibioottista voi tulla hiiva.


    • Nasonex

      Minulla kanssa selittämätön polttava kutina ja kävelyn tunne iholla korvien alueella ja levinnyt kaulalle. Luin näitä kirjoituksia ja aloin miettiä, että milloin tämä alkoi ja mitä uutta lääkitystä sain tuolloin ja muistin, että tukkoisen nenän hoitoon aloitettiin tuolloin minulla jatkuvana lääkityksenä Nasonex nenäsumute, joka on siis kortisonia. Äsken luin pakkauksen tuoteselosteen ja siinä mainitaan juuri tuo nokkosihottuma pahimpina haittavaikutuksena. Tämä lääke siis melkoisella varmuudella ainakin minulle aiheuttaa nämä oireet....pitänee siis palata vanhalle lääkkeelle, joka ei tuohon nenän tukkoisuuteen kovin hyvin autakkaan. Pitänee myös kysyä lääkäriltä muita vaihtoehtoja lääkitykselle seuraavalla käynnillä.

    • Anonyymi

      MOi
      Olen 42v mies ja ongelmana on kutina joka tulee päivä tai pari juopottelun jälkeen, se on sellaista kokopäiväistä pientä kihelmöintiä ja kun asiaa ajattelee se pahenee, sitten kun ajatukset on muualla ja olet vaikka ulkona jne kutina häviää.
      Olen ollut stressaantunut kun olen miettinyt terveyden tilaani kun minulla on astma ja refluksi ja paniikkihäiriö, nyt lisäksi tuo kutina, ei kutise niin paljon että tarvisi juuri raapia mutta sellaista niinkuin ihokarvat liikkuisi kutinaa.
      Alkoa on tullut käytettyä kyllä viikonloppuisin molempina iltoina :/ mutta ei viikolla.
      Pesulla käydessä tai uimassa käydessä kutina häviää kokonaan muutamaksi tunniksi, yöllä ei kutise ainoastaan päivällä kun on paikoillaan.

      • Anonyymi

        Psyykkistä. Kun "muistat" kutinan, alkaa se tuntua. Yöllä ei mieti sitä, siks ei kutita. Vrt.kuiva iho tai allergia kyllä herättää öisinkin.

        Alkoa vähemmälle, sekin voi aiheuttaa runsaalla käytöllä ties mitä oiretta vielä monta päivää juomisen jälkeen. Kokeile olla 1-2viikkoa kokomasn ilman niin huomaat onko vsikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psyykkistä. Kun "muistat" kutinan, alkaa se tuntua. Yöllä ei mieti sitä, siks ei kutita. Vrt.kuiva iho tai allergia kyllä herättää öisinkin.

        Alkoa vähemmälle, sekin voi aiheuttaa runsaalla käytöllä ties mitä oiretta vielä monta päivää juomisen jälkeen. Kokeile olla 1-2viikkoa kokomasn ilman niin huomaat onko vsikutusta.

        lakkasi näköjään kutittamasta kun asia unohtui, eli tais olla pään sisällä :)


      • Anonyymi

        No pitäsikö testata että ei juo alkoholia. Tai vaihtaa sitä merkkiä mitä juo. Ehkä kuiva iho ja pesuaine väärä tai vesi mitä käytät.


    • Anonyymi

      https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Infektioiden_torjunta/Mikrobikohtaiset_ohjeet/Syyhy_ja_tartuntojen_leviamisen_ehkaisy(51556)

      Toinen syy voi olla esim pöly tai alumiini allergia.
      Maatiloilla elinkeinoa harjoittavilla on diagnosoitu
      esim rehu tai heinä allergia.

      Eräs tuttavani sairastui alumiini allergiaan.
      Hän sai 3 todistusta Oys`in lääkäreitten diagnoosia
      sairaudesta,
      vakuutusyhtiö (jonka olisi pitänyt maksaa uudelleen koulutus)
      omalääkäri kiisti kaiken eikä allerkikko saanut allergiastaan
      mistään mitään hylkäävää todistetta?

    • Anonyymi

      Löysin tän linkin kun itse kärsin tällä hetkellä samasta vaivasta 😩 löysitkö apua jostain lääkkeestä ?

      • Anonyymi

        Täällä myös KOKO vartalo kutiaa/kihelmöi julmetusti!!! (kasvot, kaula, pää ei kutia) Näppyjä ei ole, paitsi kun raavin. Iho menee todella helposti rikki ja verta valuu huomaamattakin. Reidet täynnä mustelmia kovan raapimisen jäljiltä.... Yölliset heräilyt kutinaan raivostuttaa. Kaverin suositeltavana Nix-hoito tehty, ei mitään vaikutusta, ehkä jopa kuivatti ihoa vaan enemmän ja kutina yltynyt. Rasvaaminen ei auta.
        APUJA!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä myös KOKO vartalo kutiaa/kihelmöi julmetusti!!! (kasvot, kaula, pää ei kutia) Näppyjä ei ole, paitsi kun raavin. Iho menee todella helposti rikki ja verta valuu huomaamattakin. Reidet täynnä mustelmia kovan raapimisen jäljiltä.... Yölliset heräilyt kutinaan raivostuttaa. Kaverin suositeltavana Nix-hoito tehty, ei mitään vaikutusta, ehkä jopa kuivatti ihoa vaan enemmän ja kutina yltynyt. Rasvaaminen ei auta.
        APUJA!!!

        Oletko vielä avun tarpeessa?


    • Anonyymi

      Minulla on samanlaisia oireita: koko kehon ja alapään kutina. Sukupuolitauteja ei ole eikä hiivaa. Syyhyä olen epäillyt mutta kaikki lääkärit sanovat ei. Kaikkia mahdollisia antihistamiineja ja voiteita oon kokeillu.. Iholla ei näy yhtään mitään. Allergialääkärillä käydessä väitti kyse olevan ekseema. Alapäätä on myös tutkittu mutta mitään ei ole löytynyt. Kaikki verikokeet jne on otettu ja niissä ei ollut mitään. Kyseessä ei ole mikään ihotauti. En tiedä johtuuko oireet yhdynnästä tai jostain tartunnasta. Ja mitä tältä palstalta luin niin en itse käytä alkoholia lähes lainkaan enkä ole ollut töissä missään ulkona jne. Kyllä ihmetyttää mistä tämmöiset oireet johtuu.

      • Anonyymi

        silsa?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kirjoittelin tänne nimimerkillä mummi. Thaiman matkan jälkeen huomasin ne kaksi pientä pistettä,jotks kutisivat aivan hirveästi. Hypnoosissa kävin kolme kertaa. ensimmäisellä kerralla oireet pysyivät poissa 9kk. toisella kerralla 3kk. kolmannen kerran jälkeen vaivaa ei enää ole ollut. Aivoni olivat saaneet virheellisen käskyn että kutitkaa käsivarret . hypnoosi poisti tämän . en kyllä totta puhuakseni itsekään uskonut siihen kun ensimmäisen kerran menin hoitoon. Kyllä on mahtava olo kun käsivarret eivät ole kuin tulessa ja voi käyttää hihattomia puseroita. vuosia olen nyt saanut nauttia tästä olotilasta, Jos haluat lisätietoja voit laittaa viestiä sähköpostiini:[email protected]

    • Anonyymi

      kymykutina

    • Anonyymi

      kyhmykutina Krooninen ihosairaus

    • Anonyymi

      Itsellä kutiaa päänahka, ja selkä sekä kyljet. Päänahka on hyvinkin terveen oloinen, hiuksia ei tipu normaalia enempää.
      Selkä on jatkuvasti jostakin alueelta mustapäillä, ja oletan että iso osa kutinasta johtuu niistä.
      se polttelu: juuri semmoinen palava, palovamman polttelu: tuttu juttu. Välillä tulee myös taiveihottumaa muttei kauan kestä kun hoitaa kortisonivoiteella.
      Nilkoista toisessa ollut vuosia noin kahden euron kolikon kokoinen jokin: sienilääkkeillä ei ole hävinnyt- ja nyt on toisessakin nilkassa ihan vastaavalla alueella tulossa vastaava ihottuma!
      Korvakäytävissä on myös ihan sellainen kutka välillä, kuin jokin kirppu purisi.
      Pääsääntöisesti korvista löytyy vain tavallista vaikkua, eikä sen poistamalla kutina millään lailla helpota.
      Paraikaa kun olen kirjaston koneella, selkä ja päänahka kutiavat. Olen hoitanut päänahkaakin happamilla, kuten piimä ja jogurtti. jogurtti on ihan hyvin helpottanut, mutta ei sitä ihan joka suihkun lopuksi ole intoa läträtä vaikuttamaan vartiksi.
      Yksi mistä oli valtavasti apua, oli itsekerätyistä mustikoista tehty vahva ihonpesuneste. Mustikka ei ihonpesuaineessa värjää.
      Minusta jatkuva kutka on aivan kauheaa. Se vie lähes hermot, eikä minulta ainakaan onnistu raapimatta oleminen.
      oireet alkoivat noin vuonna 2009.

      • Anonyymi

        syyhypunkki?


      • Anonyymi

        Joku ruoka allergia tai joku lääke allergia?


      • Anonyymi

        Vesi allergia? Tai joku parannus aine?


    • Anonyymi

      Esim. silsa voi tarttua toiseen ihmiseen.

    • Anonyymi

      Oma keissi:
      V. 2014 asuin vanhan kerrostalon alimmassa kerroksessa. Kiva kämppä, mutta pian muuton jälkeen alkoi oudot oireet, joista pitkäaikaisiksi jäi lyhyt pistävä/polttava tunne satunnaisissa kohdissa kehoa ja kutina. Tässä ketjussa suurin osa taudeista, loisista ja syistä, joita epäilin itse ja yrittänyt ns. kaiken mahdollisen.

      Yksi outo asia, joka jo tuolta oireiden alkuajalta jäi mieleen oli tuo kävelyn tunne iholla sekä oudot aistimukset kuin joku pieni eliö hyppäisi aivan lähellä. Myös herkkä kuuloni pani outoja rapinoita merkille kuin joku napsahtaisi hyvin vaimeasti ja terävästi lattialle. Epäilin jo tuolloin kirppua ja löysin pari kertaa kirppua muistuttuvan hyönteisen niskavilloistani. Netistä luin, että ihmiskirppuja ei Suomessa tavata eikä minulla ole lemmikkejä, joten oireiden edelleen jatkuessa päätin unohtaa koko jutun.

      Oireiden jatkuttua muutaman vuoden löysin petauspatjaltani siivouksen yhteydessä hyvin pieniä, punertavan ruskeita pippurimaisia jätöksiä (ei luteen jätösten kaltaisia). Netti ei kertonut oikein mitään, paitsi kirpuista joiden jätökset näyttää tuolta, mutta taas päätin unohtaa koko jutun, koska ihmiskirppuja ei kuulemma ole Suomessa.

      Muutama vuosi eteenpäin oireet pahentuivat. Molemmissa käsissäni oli tässä vaiheessa jo runsaasti kirkkaan punaisia, hyvin hyvin pieniä verenpurkaumia muistuttavia pisteitä. Kaulalle ja rintakehälle sekä niskaan ja korvien taakse ilmestyi usein punaisia, kutisevia näppyjä, joissa märkäpää keskellä. Välillä nämä pullotti paisemaisesti. Iho vuoti ja haavautui näiltä alueilta oudon herkästi esim. partaa ajaessa. Päänsärky ja unettomuus olivat päivittäistä. Korvat ja nenä kutisi kokoajan. Kaikki tasaiset pinnat keräsi oudon paljon hilsemäistä ainesta (munia). Lattioilta löytyi paljon 2-3 mm lika/pöly "suikeroita" (kotelo) sekä tässä vaiheessa jo ruskeita pieniä kuolleita ötököitä, jotka näytti kuin metsästä vaatteissa ja kengissä kotiin kannetulta kuivuneelta silpulta ja "hötöltä". Petarilta, lakanan alta löysin samoja pippurin näköisiä jätöksiä sekä valkoisia kuihtuneita toukkia. Viimeinen varmuus tuli, kun alkoi vaaleilta pinnoilta osata löytää hyppykykyisiä kirppuja.

      Kyseessä on ollut ihmiskirppu, koska oireet jatkui vuosia. Oireet loppuivat, kun saunotin kaiken irtaimiston ja tekstiilit, luutusin kaikki pinnat, esim. sohvan, työtuolin, pöydät, lattiat, jalkalistat kerran tai useammin päivässä. Patjat imuroin tietysti ja petivaatteet vaihdoin tiuhaan. Kaikki vaatteet meni suoraan 60 asteen pesuun, enkä käyttänyt liiaisia vaatteita. Pelkästään äärimmäinen siisteys poisti oireet. Tämän jälkeen otin vielä käyttöön tervashampoon ja pyykkietikan ennaltaehkäiseväksi karkoitteeksi.

      Ongelma on todennäköisesti yleisempi kuin on tiedossa, mutta vaikka olen äärimmäisen tarkkaavainen, vei vuosia, että opin havainnoimaan kirpun eri kehitysasteita. Koska eliö on hyvin pieni ja lähes huomaamaton ihmissilmälle, ja koska annetaan ymmärtää, ettei ongelmaa esiinny Suomessa, ei sitä osaa epäillä. Nyt, kun pistely ja kutina ovat ohi ja jäljellä on vain hitaasti paranevia arpia, on olo kuin kaikki lähes kymmenen vuotta jatkuneet oireet olisi olleet pahaa unta ja nyt olen palannut normaaliin. Pelkästään yöunien palautuminen on ollut kuin olisin saanut uuden elämän...

    • Anonyymi

      Oireet sopisivat syyhypukkiin. Itsellä oli samantyyppistä, onkaloita sai odottaa tosi kauan. Itse ajattelen syyhypunkkit ovat jalostuneet niin ettei niitä näy. Eikä niihin ei tunnu tehoavan pillerit, eikä nix.

    • Anonyymi

      Kilpirauhasvaiva pyydä verikokeet

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe