AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Todistus äitiyspäivärahaa varten neuvolasta

Todistus äitiyspäivärahaa varten neuvolasta

4 Vastausta 163 Lukukertaa
Kelan sivuilla sanotaan, että äidin on käytävä lääkärissä ensimmäisen kerran ennen 4 raskauskuukauden päättymistä. Minä olen käynyt neuvolan terveydenhoitajalla ja häneltä jatkuvasti kysynyt koska pääsen lääkärille... aina vastaus on että vasta joskus 28. raskausviikolla... Joka on siis jo kun olen 6. kuulla raskaana...

Olen saanut neuvolasta terveydenhoitajan allekirjoittaman todistuksen jonka olen toimittanut Kelaan. Terveydenhoitaja ei kuitenkaan merkinnyt mitään kohtaan, jossa kysytään milloin raskaus on todettu.

Onko tämä ja lääkärillä käymättömyys nyt ongelma, ei kai äitiysrahan saaminen nyt kaadu tällaisiin asioihin???
Hei!

Terveydenhoitajan allekirjoittama raskaustodistus kelpaa yleensä etuuksien myöntämiseen mutta todistuksesta pitäisi käydä ilmi ainakin seuraavat ajankohdat: milloin raskaus on todettu, milloin raskaus on kestänyt 154 päivää ja mikä on lapsen synnytysaika.

Jos et ole vielä toimittanut äidin vanhempainetuushakemusta Kelaan, kannattaa neuvolasta varmuuden vuoksi pyytää korjattu raskaustodistus josta käy ilmi milloin raskaus on todettu.

Jos olet jo ehtinyt jättää hakemuksen ja raskaustodistuksen, olisitko varmuuden vuoksi yhteydessä Kelan Lapsiperheet-palvelunumeroon 020 692 206 jotta hakemuksesi tilanne voitaisiin tarkistaa ja samalla varmistettaisiin tulisiko sinun pyytää neuvolasta uusi raskaustodistus.

Kesäterveisin
Kela-Kerttu
Mitä tämä "yleensä" tarkoittaa. Voisiko saada täysin selkeän vastauksen siitä, että riittääkö neuvolan antama raskaustodistus kelan etuuksien myöntämiseen, vai ei.

Ja jos ei riitä, millä perusteella ja miksi pitää olla lääkärintodistus neuvolan antaman todistuksen lisäksi.

Kelan sivuilla tässä asiakohdassa on ihmeellistä epätarkkuutta.

Olisi toivottavaa, että etuuksien hakukohdissa olisi täysin yksiselitteiset ohjeet.
Hei!

Kela-Kerttu ei voi tietää onko esitettyjen raskaustodistuksien kanssa esiintynyt ongelmia joten voimme vain kertoa että yleensä terveydenhoitajan allekirjoittama todistus riittää kunhan vaaditut tiedot on esitetty todistuksessa.

Esimerkiksi Äitiysavustuslaki sanoo seuraavaa:

"Oikeus äitiysavustukseen on naisella, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää. Avustuksen saamisen edellytyksenä on lisäksi, että nainen ennen raskaudentilansa neljännen kuukauden päättymistä on käynyt terveystarkastuksessa terveyskeskuksessa tai lääkärin vastaanotolla."

Laissa ei kuitenkaan ole mainittu kuka allekirjoittajan tulee olla. Todistus raskaudesta annetaan yleensä Kelan lomakkeella SV75, jossa on mainittuna että todistuksen täyttää kääkäri, kätilö tai terveydenhoitaja. Terveystarkastuksen tehneen neuvolan tai lääkärin pitäisi tietää mitä asioita todistuksessa tulisi ilmoittaa ja kuka sen voi allekirjoittaa.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kiitän nopeasta vastauksesta.
 /   /  / Todistus äitiyspäivärahaa varten neuvolasta

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta