Opintotuki ja toimeentulotuki?

Stressaaja

Heippa!

Eli olisin nyt elokuussa aloittamassa opiskelun ja nyt mietin, voinko saada sekä opintotukea, sekä täyttä toimeentulotukea? Olen 22v. ja asun yksin, vanhemmilla ei tuloja. Olen elänyt toimeentulotuella muutaman vuoden, kun ei ole töitä tippunut ja se rahahan ei kummoinen ole. Opintotukikaan ei suuri ole, joten mietin, että miten ihmeessä sitä pärjää, jos saa vain sen 417€/kk kun pitää kirjat, matkat ja muut kustantaa, kun ei sillä pärjää nytkään!

Olisikohan kellään tietoa asiasta? Kiitos!

42

6479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juju---

      Ei voi saada täyttää tukia koska opintolaina katsotaan tuloksi vaikka sitä ei ottaiskaan. Korkeintaan muutaman kympin saa sossusta, jos sitäkään.

      • realismia

        Kyllä voi saada opintotuen lisäksi toimeentulotukea, jos tilanne on esimerkiksi tämä: Sinulle jää käytettävää rahaa vain 120e kuukaudessa vuokran ja laskujen maksun jälkeen.

        Onneksi opiskelijat saavat alennuksia matkoista, mutta jotain realismiakin pitäisi tässä olla. Ei kukaan yksin asuva ihminen tule toimeen tuollaisella summalla kuukaudessa. Se on aivan varmaa. Joten siinä tapauksessa olisi täysi toimeentulotuki oikeus. Minun mielestäni n.470 eurolla tulee toimeen yhden kuukauden aikana.


    • Kakkahousu

      "Eli olisin nyt elokuussa aloittamassa opiskelun ja nyt mietin, voinko saada sekä opintotukea, sekä täyttä toimeentulotukea?"

      Normilaskelman mukaan voi saada toimeentulotukea. Opintotuki tuota luonnollisesti vähentää.

      • Stressaaja

        Juu niin tietysti en täyttä rahaa saa, mutta pitäisi kuitenkin enemmän saada, kuin vain se vaje perusosasta..? Muutenhan se on ihan yhtä tyhjän kanssa edes opintotukea hakea, jos saa saman rahan kuin työttömänä, ei siitä rahasta koulutarvikkeita ja matkoja kustanneta, kun ei riitä edes kuukauden ruokiin!


    • Opiskelija1111000011

      Itse aloitin viime vuonna syksyllä koulun. Sitä ennen olin työttömänä ilman koulutusta. Nyt opiskelijana voin sanoa, että tekisi mieli jättää koulu kesken, koska itselle jää vähemmän rahaa kuin mitä työttömänä ilman koulutusta. Toimeentulotukea saa, mutta siitä vähennetään opintotuet ja opintolaina, joten se on sen parikymppiä vain. Työkkäri vissiin on pakottanut sinutkin kouluun..ei kannata ainakaan, jos haluaa itsensä edes elättää. Minäkin luulin ensin, että koulutus kannattaa, mutta tähänhän kuolee.

      • Stressaaja

        No huhhuh!

        Opintolainaa en edes saa, kun on luottotiedot menny, että ei ne voi sitä vähentää! Muuten vien asiaa ylemmälle taholle, ei tää nyt ihan reilua ole.. Ihan itse halusin opiskelemaan ja haluan edelleen, mutta millä rahalla kirjat hankkii, kai se on oltava syömättä sitten.


      • Tulipa vaan mieleen

        Niin, opiskelijahan saa ilman lainaa satoja euroa vähemmän kuin työtön. Lainan kanssa suunnilleen yhtä paljon. Poikkeuksena siis nuo yli 25-vuotiaat, jotka voivat saada työmarkkinatukea(ja yleistä asumistukea, vai?).

        Tuli kuitenkin mieleen, että miten kukaan voisi saada selville, jos alle 25-vuotias, vaikkapa vuosia työttömänä ollut nuori menisi vaan opiskelemaan jonain syksynä kouluun ja ei kerro siittä työkkäriin/sossuun/kelaan yhtään mitään? Huijaustahan tuo on, mutta voisiko sitä oikeasti kukaan saada selville?


      • jep jpe
        Tulipa vaan mieleen kirjoitti:

        Niin, opiskelijahan saa ilman lainaa satoja euroa vähemmän kuin työtön. Lainan kanssa suunnilleen yhtä paljon. Poikkeuksena siis nuo yli 25-vuotiaat, jotka voivat saada työmarkkinatukea(ja yleistä asumistukea, vai?).

        Tuli kuitenkin mieleen, että miten kukaan voisi saada selville, jos alle 25-vuotias, vaikkapa vuosia työttömänä ollut nuori menisi vaan opiskelemaan jonain syksynä kouluun ja ei kerro siittä työkkäriin/sossuun/kelaan yhtään mitään? Huijaustahan tuo on, mutta voisiko sitä oikeasti kukaan saada selville?

        Kelan tiedoissa näkyy henkilön "status". Opiskelijalla se on "opiskelija" ja työttömällä on työtön. Jos kelan tiedoissa statuksenasi on "opiskelija" et voi saada työttömyysrahaa.


    • työttömänä

      Olette varmaan tietoisia, että nykyään voi myös opiskella työmarkkinatuella, jos on yli 25-v ja työtön. Työkkäristä lisätietoja.

      • refdsfsfds

        Vain jos et ole täysipäiväinen opiskelija.


    • ....................

      Valitettava totuus: Suomessa elelee mukavammin työttömänä, kuin opiskelijana ja on onnenpotku, jos onnistuu pääsemään aikuiskoulutustittelillä opiskelijaksi (=työmarkkinatuella). Työmarkkinatuella yleisellä asumistuella yleensäkin on aina mahdollisuus hakea sossusta lisää, jos esim. vuokra on tarpeeksi korkea. Sossustahan on näissä tapauksissa mahdollista saada avustusta sähkölaskuun, lääkkeisiin ja "ilmaisen" terveydenhuollon laskuihin.

      En oo ikinä edes ymmärtänyt, miksi opiskelusta maksetaan kaikkein vähiten kaikista tukimuodoista. Opiskelija kuitenkin periaatteessa opiskelee kokopäiväisesti ja tekee jotain elämälleen (=ei makaa sohvan pohjalla).

      • ei tälläistä kiitos

        Niinpä!!!! jos itse olisin poliitikko tai päätöksistä vastaava, niin ottaisin ehdottomasti tämän epäkohdan yhteiskunnassamme esille. Se ei todellakaan ole oikein, että kotona makaava saa enemmän rahaa itsensä elättämiseen kuin opiskelija! Kuka tästäkin asiasta on joskus päättänyt, ei varmaan kovinkaan järkevä ihminen. Tämä lisää ihmisten halua olla toimettomana eikä kannusta opiskelemaan ja hankkimaan työtä ja parempaa elintasoa. Se vain masentaa entisestään. Eri asia olisi, jos kaikilla olisi tuttuja tai vanhempia, jotka suostuisivat kustantamaan opintoja, niin kuin maailmalla. Mutta...ei, en ymmärrä tätä.


    • Opiskelija1111000011

      Toimeentulotukeen laskevat tuloksi opintolainan vaikka sitä ei ottaisi. Silloin eivät ota huomioon jos luottotiedot ovat menneet eli jos sinulle ei ole oikeutta opintolainaan, niin sitten saat sen summan toimeentulotuella. Joten loppujen lopuksi tämäkään raha ei valitettavasti riitä, jos aikoo opiskella. Ainakaan minulla ei todellakaan riitä tuo raha edes koulussa käyntiin.

      Työmarkkinatuella voi opiskella yli 25-vuotias työtön. Mutta silloin joutuu itse maksamaan koko koulumatkan ja ruokailun, joten sekään ei ole hyvä vaihto ehto. Siitäkään ei jää rahaa itselle yhtään.

      Pitäisi muuttaa pois Suomesta. Suomessa kerjäläinenkin tienaa paremmin kuin moni työssä käyvä. Maahanmuuttajia autetaan paljon enemmän kuin meitä suomalaisia. Ja se on kyllä naurettavaa, että halutaan nuorten menevän kouluun, mutta silti siitä maksetaan vähemmän kuin sohvalla makoilusta.

      • Stressaaja

        Asiaa puhut, Opiskelija1111000011!

        Kyllä nyt kammottaa koko toimeentulo, kun se koulu alkaa sitten ens kuussa.. oi ja voi.


    • pummiopiskelija

      Sinun tilanteessasi on vain positiivista, että olet menettänyt luottotietosi, koska silloin valtio ei takaa sinulle opintolainaa, jolloin sinun tulosi jää alle sossun perusosan ja olet täten oikeutettu toimeentulotukeen.


      Kelalla on kyllä lomake jolla voi hakea poikkeuslupaa valtiolta lainantakaukseen jos kirjailee pätevän syyn sille miksi on menettänyt luottotiedot.

      Mutta mukavampaahan se on opiskella toimeentulotuella, koska sitä ei tarvitse maksaa pois ja taitaa olla vielä suurempi rahasummakin kuin opintolaina.

      Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta ja olen koko opiskeluajan saanut toimeentulotukea.

      Voit lopettaa stressaamisen, koska olet täysin oikeutettu toimeentulotukeen opiskelijanakin.

    • puoliterve

      "Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta ja olen koko opiskeluajan saanut toimeentulotukea."

      Miten olet siinä onnistunut?

      Minä olen yrittänyt saada toimeentulotukea lähinnä kalliiden reseptilääkkeiden takia, mutta sossu ei ole sitä myöntänyt. Saan täydet opintotuet ja nostan opintolainaa, mutta toimeentulotukea ei tule, koska opiskelijan pitää kuulemma elättää itsensä osa-aikaisella työllä. Aktiivisesta ja valikoimattomasta työnhausta pitäisi joka kuukausi olla ajankohtaiset selvitykset (työnantajan yhteystiedot yms.).

      Jos luottotiedot ovat menneet eikä töitä ole, voi sossulta kuulemma saada sosiaalista luototusta 3000e vuodessa opiskeluja varten. On siis suunnilleen sama summa kuin Kelan takaama laina pankilta. Sitä en tiedä miten takaisinmaksu hoituu, jos itsellä ei ole rahaa.

      • Kuuluu saada

      • ei sossusta

        Ei varsinaista toimeentulotukea haeta sosiaalitoimistosta vaan Kelalta. Korjasin jonkun iloksi väärän tiedon edellisestä viestistä. Älkää ihmiset hakeko tietoa keskustelu palstoilta.


    • lowerclass-85

      Minua kauhistuttaa ajatuskin paluusta opiskelijaelämään :( Vielä 10 vuotta sitten opintorahalla eli ihan mukavasti, kun opiskelija-asunto oli ilmainen. Rahat meni ainoastaan vaatteisiin ja koulussa tarvittaviin varusteisiin, bensaan ja ruokaan. Viimeisen harjoittelun aikana jouduin ottamaan opintolainan, koska harjoittelupaikka oli toisessa kaupungissa ja bensaan piti saada rahaa.

      Nyt tuntuu hirveältä (Helsingissä asuessa), että koko opintotuki (asumislisä, opintoraha ja -laina) eivät kunnolla riitä elämiseen opiskellessa. 500 euroa menee jo pelkästään asuntoon (pieni yksiö) ja pari sataa euroa jää muihin kustannuksiin. Työssäolon jälkeen se tuntuu käsittämättömän pieneltä :S Jos itse saan joskus lapsia, haluan auttaa heitä opiskeluaikana mahdollisimman paljon, jotta he eivät joutuisi taloudellisesti kovin tiukille ja valmistuisivat nopeasti työelämään.

      Jos ensi keväänä pääsen opiskelemaan, taidan kuitenkin tehdä vielä yhden vuoden töitä säästääkseni rahaa tuleville vuosille (sekä maksella muut ylimääräiset menot pois).

    • Opiskelija1111000011

      Minullakin on vaikeaa elää noilla opiskelijan tuloilla.. Kuukaudessa tulee vähän päälle 700€ joista noin 500€ menee asunnon kuluihin, noin 220€ menee bensaan kun kuljen koulussa, lopuilla pitäisi maksaa vakuutukset, verot, vaatteet, ruoat, koulutarvikkeet jne.. Niin tosiaan millä lopuilla rahoilla..eihän tuosta jää mitään! V*tuttaa niin paljon!

      • kiinni oikeuksista

        Pitää jäädä kohtuullisiksi katsottavien asumiskulujen (esim. Jyväskylä 470 euroa) 419,11 euroa käteen kuussa. Opiskelijalla 300 kuussa katsotaan tuloksi ellei ole esittää tositetta josta näkee ettei opintolainaa saa. Itse saan opintorahaa (en lainaa) ja sossu maksaa tulovajauksen, jolloin vuokran (470e) jälkeen jää se 419 käteen kuussa. Lisäksi terveydenhoitomenot maksetaan ja lääkärin määräämät lääkkeet.

        PITÄKÄÄ KIINNI OIKEUKSISTANNE (moni pienempi sossu koittaa kieltäytyä, mutta valittamalla tilanne korjaantuu)

        XXX opiskelija XXX


      • hohhoijaaaa

        Etkö tajua että sulla on oikeus siihen toimeentulotukeen! Pitää jäädä käteen enintään se 480 euroa jotta tulee toimeen, lopeta stressaaminen ja ota asioista ensin selvää.


    • puoliterve

      Mutta kun sossu vaatii opiskelijalta aktiivista ja monipuolista työnhakua. Siitä pitää joka kuukausi toimittaa työnantajien tiedot sossulle. Eli mulle sossu on tehnyt selväksi, että opinnot rahoitetaan opintotuen lisäksi ensin työllä ja sitten toimeentulotuella, jos ei todistetusti ole saanut töitä.

      Kysyn siis samaa kuin aikaisemmassa kommentissani: Te jotka saatte toimeentulotukea opintojen aikana, oletteko joutuneet toimittamaan sossulle työnhakua koskevat dokumentit joka ikinen kuukausi?

      Olin pitkään sairaslomalla ennen opintojen alkua enkä vieläkään jaksa käydä töissä koulun ohella. Olen lääkärin mielestä työkykyinen, koska jaksan käydä koulussa joka päivä. En siis pysty toimittamaan sossulle lääkärinlausuntoa, jonka mukaan en jaksa masennuksen takia käydä töissä opiskelun lisäksi.

      Olen pyytänyt sossulta että saisin edes maksusitoumuksen reseptilääkkeille, mutta ei. Sitä ei kuulemma voi myöntää pelkästään, vaan ainoastaan toimeentulotuen yhteydessä.

      • sossutkuriin..

        Mitään tuollaista ei vaadita, koska opiskelu on päätoimista. Oma ja muiden tuntemieni kokemus parilta paikkakunnalta. Eräällä kaverilla toisella paikkakunnalla tukea alennetaan -20% ja se on jo mielestäni lain rajamailla. Kohtelusi on tod. näk. lainvastaista, jos opiskelusi on päätoimista. Millä paikkakunnalla "asioit" ?


      • sossukuriin....
        sossutkuriin.. kirjoitti:

        Mitään tuollaista ei vaadita, koska opiskelu on päätoimista. Oma ja muiden tuntemieni kokemus parilta paikkakunnalta. Eräällä kaverilla toisella paikkakunnalla tukea alennetaan -20% ja se on jo mielestäni lain rajamailla. Kohtelusi on tod. näk. lainvastaista, jos opiskelusi on päätoimista. Millä paikkakunnalla "asioit" ?

        Lisäys kysymykseen, ei mitään työnhakutositteita kertaakaan. Opiskelu on PÄÄTOIMISTA


    • todellisuus iskee

      Niinpä, sossun kanssa pitäisi aina itse tietää, mihin on missäkin tilanteessa oikeutettu! (Ja sitä tietoa ei välttämättä ihan helposti sitten löydykään). Eri kaupunkien sossut ja saman toimipisteen eri työntekijätkin "jakavat" sitä rahaa ihan eri tavoin, vaikka laki on joka kaupungissa aivan sama. Moni työntekijä ei myöskään kerro, mihin hakija on oikeutettu. Tämä on valitettavaa, mutta totta.

      • Sossu sitä ja tätä

        Sossuntädit haluaa päästä helpolla omasta työstään, sen takia he eivät välitä siitä, että tietääkö asiakas mihin hän on oikeutettu missäkin tilanteessa. Niin se menee.


    • :)(:

      Toimeentulotukea saa. Saatat saada jonkun parikymppiä, mutta se on iso raha. Itse syön sillä määrällä melkein kaksi viikkoa. :)

      Kannattaa kokeilla. :)

    • jeijeijeijei

      Muistakaa myös, että' kimppa-asuminen on edullisempaa kuin keskusta yksiössä. Hyvin pärjää solussa opintototuella.

      • eihelvettisolut...

        Kuka vittu ny haluis solussa asuu kyl mul hajois pää jos siel kokoaja liikkuis jtn ihme hiippareita eikä sais olla rauhas...ps yks huone ei riitä asunut 5vuotta yksin pienessä lukaalissani :D hahhahhhahhaaa


    • Stressaaja

      Päivittelen nyt tänne kun on asiat selvillä.

      Eli, saan opintorahaa asumislisää ja siihen päälle sossusta perusosan vajauksen (noin 100€) lääkekulut, sähkölaskut ym., eli samoilla rahoilla elellään kuin ennenkin. Harmi vaan ettei se riitä sitäkään vähää mitä ennen.

      Sain koulusta kirjalistan ja ajattelin että tottakai sossu maksaa! No, kävin kirjakaupassa kirjaamassa ylös hinnat ja ISBN-koodit ja laitoin listan hakemuksen mukaan. No, eihän se tietenkään niin helppoa ollut.. päätöksessä sanottiin että pitää "selvittää ovatko kirjat tarpeellisia (???!) ja saako niitä käytettyinä". No, jakso lähenee loppuaan ja alkoi olla puhetta jo kokeista! Minulla ei ollut aikaa odotella uusia päätöksiä, joten jouduin tilaamaan kirjat osamaksulla netistä tutun nimissä ja makselen niitä nyt sitten seuraavat kuusi kuukautta.

      Hitto että ottaa päähän.

    • hellureiivaan89

      Samatilanne täällä! Saan opintotukea yli 400euroa ja vuokraan menee yli 300euroa ja elämiseen jää sitten vuokran jälkeen yli 80euroa! ja sillä pitäisi ostaa ruokaa ja ladata linja-autokorttiin matkaan ja sillä ei pärjää!! et onko mahollista että sossu antais rahaa? ku mulla on luottotiedot menneet nii saa opintolainaa....

      • -

        Kyllä, on mahdollista.


    • Stressaaja

      Kyllä sieltä sen perusosan vajauksen saa :) Vaikka ei silläkään kovin pitkälle pötki

    • hellureiivaan89

      no hjyvä jos jotakin ees sais sieltä! :)

    • Lare1

      Kyllä voi hakea toimeentulotukea. Ei sitä paljoa makseta jos on opintotukea saava mutta hae kuitenkin, saat sitä muutamista kympeistä sataan, pariin sataan asti.

    • .........

      No huhhuh, menkää pummit töihin älkääkä täällä itkekö!

      • darude-sandniggerstrom

        no ehkä kaikilla ei ole vielä töitä kun ei ole koulutustakaan.kysyjä oli opiskelija.vitun gambo...


    • kjoon

      Missä muuten näiden kaikkien kurjien vanhemmat ovat? Sossupummeja hekin vai? Ja nuorille opetettu sama tapa?
      Yleensähän vanhemmat tukevat nuortensa opiskelua, miksi näiden vanhemmat ei?

      • aedsghrfd

        Pystytkö keksimään yhtään muuta perhevaihtoehtoa kuin sossupummivanhemmat ja hyvin toimeentuleva ydinperhe? Jos ihan tosissaan yrittäisit itse ajatella asiaa.


      • mietipäshieman

        Mihin on jäänyt älykkyys kirjoittajalta?

        Vanhempia ei välttämättä ole, vanhemmat ovat voineet kuolla, vanhemmat voivat olla jo eläkkeellä, vanhemmat ovat voineet saada yt-neuvotteluissa kenkää, vanhemmat voivat olla työpaikkakiusattuja, toinen vanhemmista on voinut jäädä leskeksi jne. Vaihtoehtoja ja tapauksia on monia.

        Osa vanhemmista on köyhiä, osa keskituloisia, osa rikkaita. Taloudellinen tuki ei ole sama kuin henkinen tuki. Osa vanhemmista tukee lastansa henkisesti, osa rahallisesti ja henkisesti, osa vain rahallisesti, osa ei ollenkaan henkisesti eikä rahallisesti.

        Köyhien perheiden lapsilla pitää olla mahdollisuus opiskella ja kouluttautua. Osa rikkaista vanhemmista ei välttämättä tue lastansa ei henkisesti eikä rahallisesti. Tällöin oikeuden pitäisi määrätä vanhempien maksamaan taloudellista tukea lapselle opiskeluun, muuten eivät nimittäin maksa.

        Ota myös huomioon, että lapsi on täyttäessään aikuinen kun täyttää 18v. Mikään yli 23v. lapsi, saati kolmi/neli/viisikymppinen ei ole enää lapsi lain mukaan. Silloin ei voi myöskään vanhempia velvoittaa maksamaan aikuisen lapsensa opintoja. Suomi ei ole Italia, jossa neli/viisikymppiset vielä asuvat vanhempiensa luona elätettävänä.


      • kjoon
        aedsghrfd kirjoitti:

        Pystytkö keksimään yhtään muuta perhevaihtoehtoa kuin sossupummivanhemmat ja hyvin toimeentuleva ydinperhe? Jos ihan tosissaan yrittäisit itse ajatella asiaa.

        Yleensä opiskeluikäisellä on ainakin yksi vanhempi jossain perhemuodosta riippumatta. Ilmeisesti näiden sossupummien vanhemmatkin ovat siis sossupummeja. Se on perintöä.

        Köyhienkin pitää saada opiskella tietenkin, mutta samoilla ehdoilla luin muutkin. Jokainen voi väittää, ettei tule toimeen opintotuella. Se ei ole peruste toimeentulotuelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe