Saako toisen pankkikortilla

pankkikysymys

nostaa rahaa kortinhaltijan luvalla?

78

17667

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ja vielä ei

      Ei saa.

      Kaikien korttien ehdoissa lukee selkeästi, että korttia ja/tai tunnuslukua ei saa luovuttaa toiselle henkilölle.

      Jos näin tekee, niin pankki ei enää vastaa kortista, ja voi sopimusrikkomukseen vedoten lopettaa kortin.

      • 0+0+0+0+0

        oletteko kaikki pöpejä tottakai heti kun olen saanut pankista pankkikorttini se on minun ei kenenkään muun ja minä määrään siitä ketä nostaa sillä rahaa asiahan on näin


      • Anonyymi
        0+0+0+0+0 kirjoitti:

        oletteko kaikki pöpejä tottakai heti kun olen saanut pankista pankkikorttini se on minun ei kenenkään muun ja minä määrään siitä ketä nostaa sillä rahaa asiahan on näin

        KUKA ei ketä


    • Asiaa valtakirjasta

      Ei saa!

      Pankkipalvelulaissa lukee, että toisen ihmisen tilinkäyttövälineitä ei saa käyttää vaikka olis valtakirja pankissa.

      Tämä tarkoittaa sitä että :

      - Kenenkään pankkikorttia ei saa kuljettaa mukanaan.
      - Kenellekkään ei saa antaa pankkikorttia ja tunnuslukua.
      - Kenenkään verkkopankkitunnuksia ei saa käyttää.

      Jos sinulla on valtakirja vaikka pankkiin, niin sinun tulee käydä konttorissa hoitamassa asiat joshaluat nostaa/laittaa tämän tilille rahaa.

      Jos sinulla on valtakirja, niin pankki tekee oikeudet sellaisiksi, että verkkopankissa asioit tuolla tilillä jolle se valtakirja on, nii omilla tunnuksillasi.

      Jos sinulla on valtakirja ja joudut käyttämän valtakirjan antaneen pankkitiliä kortilla, niin valtakirjan anteneen tulee tilata omalla kustannuksellaan pankkikortti jolla sinä valtuutettuna saat käyttää tiliä.

      Valtakirjan haltiajana kuitenkin on edullisempaa, jos teet tilisiirron verkkopankissa ja käytät omaa pankkikorttia.

      Mutta totuus valtakirjasta on aika tyly.

      - Et saa pankista valtakirjaa kenen tiliin tahansa. Tuskin pankki antaa Maurille tilin käyttöoikeutta Veikolle. Mutta Niilo voi antaa valtakirjan Maurille, jos Mauri on hänen poikansa.


      - Joudut aina kun menet omaan verkkopankkiisi ja siellä on valtakirja, niin näkemään sen tilin jota sinulla on oikeus käyttää. Valtakirjan antanut tosin ei näe sinun tiliäsi. Valtakirjan antajalla ei ole mitää oikeuksia sinulle.


      -Valtakirjaa voidaan jakaa myös niin, että omaisen valtakirja voidaan antaa useammalle lapsellekin. Tämän asian etu on siinä, että näin asioita pystytään hotamaan myös tilanteissa joissa asioita pääasiassa hoitanut henkilö estyy hoitamasta asioita vaikka oman sairautensa tai loman vuoksi. Lisäksi valtuus on avoimempi, kun muutkin näkevät miten asioita hoidetaan.

      Jos valtakirjaa on jaettu, niin toimintaoikeuden saaneet eivät näe toistensa tilejä.

      Mikäli toimitt toisen henkilön tilinkäyttövälineillä pankki voi ottaa ne väärinkäytön vuoksi pois. Tämä koskee niin verkkopankkitunnuksia kuin pankkikortteja

      Itse olen ulkopuolisena nähnyt parikin kertaa, kun tilinkäyttövälineitä on luovutettu väärin toiselle. Joskus asioita joudutaan käymään jopa oikeudessa ja väärinkäyttäjä voi joutua korvausvelvolliseksi niin pankille kuin kortin omistajalle, mutta omistaja on vastuussa.myös pankille

      • ap.

        "Mikäli toimitt toisen henkilön tilinkäyttövälineillä pankki voi ottaa ne väärinkäytön vuoksi pois."


        Milloin pankki sitten lopettaa tilin yksipuolisesti vedoten sopimusrikkomukseen? Automaattisestiko näin ei tehdä, vaan joskus?


      • automaatilla käynyt

        kyllä muuten saa jos toinen sanoo esim käy nostamassa minun tililtäni niin ja niin paljon ja antaa tunnusluvun saan käydä pankkiautomaatilta nostamassa mutta jos käyn kaupassa ostamassa tai jossain muualla niin se ei ole sallittua edes toisen luvalla ilman valtakirjaa ja jos otan ilman lupaa pankkikortin niin se on jo rikos


      • §§§§§§
        ap. kirjoitti:

        "Mikäli toimitt toisen henkilön tilinkäyttövälineillä pankki voi ottaa ne väärinkäytön vuoksi pois."


        Milloin pankki sitten lopettaa tilin yksipuolisesti vedoten sopimusrikkomukseen? Automaattisestiko näin ei tehdä, vaan joskus?

        miksi maksan kortistani jos se ei ole minun tyhmäkö olet


      • Anonyymi
        §§§§§§ kirjoitti:

        miksi maksan kortistani jos se ei ole minun tyhmäkö olet

        Kannattaa lukea korttiehdot. Maksukortti ei ole oma, vaan pankin omaisuutta.


      • Anonyymi
        ap. kirjoitti:

        "Mikäli toimitt toisen henkilön tilinkäyttövälineillä pankki voi ottaa ne väärinkäytön vuoksi pois."


        Milloin pankki sitten lopettaa tilin yksipuolisesti vedoten sopimusrikkomukseen? Automaattisestiko näin ei tehdä, vaan joskus?

        Ei pankki lopeta tiliä vaan ottaa tilinkäyttövälineet pois (sulkee) ne. Huono on väärin käyttää niitä jos ei ole välineitä!

        Ihan asiasta tietoisena voin kertoa, että edes toimintakyvyttömiksi todetun ihmisen asioita ei saa hoitaa tälle aiemmin annetuiulla tunnuksilla vaan päämiehen on annettava valtakirja pankkiin joka antaa asianhoitajalle oman tilinkäyttövälineen.

        Ja arvatkaas mitä. Jos on tilinkäyttöoikeus vieraan asioihin, niin pankki tarkkailee kaikkea mitä itse teet myös omalla tilillä. Jos sinulla ei ole kuin omat rahat, niin pankki ei seuraa mitään ellet tee jotain normaalista poikkeavaa, eli saa miljoonaa yllättäen tai tuhoa itseäsi raha-asioistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pankki lopeta tiliä vaan ottaa tilinkäyttövälineet pois (sulkee) ne. Huono on väärin käyttää niitä jos ei ole välineitä!

        Ihan asiasta tietoisena voin kertoa, että edes toimintakyvyttömiksi todetun ihmisen asioita ei saa hoitaa tälle aiemmin annetuiulla tunnuksilla vaan päämiehen on annettava valtakirja pankkiin joka antaa asianhoitajalle oman tilinkäyttövälineen.

        Ja arvatkaas mitä. Jos on tilinkäyttöoikeus vieraan asioihin, niin pankki tarkkailee kaikkea mitä itse teet myös omalla tilillä. Jos sinulla ei ole kuin omat rahat, niin pankki ei seuraa mitään ellet tee jotain normaalista poikkeavaa, eli saa miljoonaa yllättäen tai tuhoa itseäsi raha-asioistasi.

        Mistä pankki tähän kyyläämiseen henkilökunnan ottaa? Sehän saa maksaa mitä tahansa, kun on kyttäämisestä kysymys. Palveluun ei resursseja riitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä pankki tähän kyyläämiseen henkilökunnan ottaa? Sehän saa maksaa mitä tahansa, kun on kyttäämisestä kysymys. Palveluun ei resursseja riitäkään.

        Eiköhän pankkien järjestelmään ole laitettu hälyt tietyillä kriteereillä. Suomessa ei kaiketi ole yhtään koko maan kattavaa pankkia, eli maan kaikki pankit on 3-4 viiva 20 eri alueen osissa duunissa on kuitenkin isoimissa konttoreissakin normaalissa asiakaspalvelussa ihmisiä jotka saa popupin jos jollakin asiakkaalla on poikkeavia asioita.


    • koettu4kertaa.

      uskoisin että jos et ole oikeasti tiliä, korttia väärin käyttänyt,
      ei pankki koskaan lopeta,
      ihmisiä siellälin on ja jokaisella sydän ja järki.

      eli ei pankkkikortin lainaamisesta toisell,
      mutta kassa saa .poisottopalkion- jos hän huomaa tuon ja silloin se maksaa sinule 150 € ??? vai mitä se poisottopalkkio on.

      jos otat rahaa pankkiautomaateista toisen kortilla
      ja maksat sitten hänen laskuja, tililtäsi ja ostat hänelle ruokaa, se on aivan laillisen tuntuista.

      mutta tee se vain mitä yhdessä on sovittu, muuten tulee hankaluuuksia.
      Toiseksi,
      olen ollut hyvä naapuri kun hän oli 85-98v ja tein kaiken hänen rahoilaan ja oli kotiavaimet,
      en ollut mikään päivittäinen auttaja,
      sen tahdon kertoa, hän oli TÄYSJÄRKINEN loppuun saakka, mutta on paljon vanhuksia kun eivät ole,
      voi olla että hän sanookin että "olet varastanut" rahaa tai asunnon tavaroita,
      silloin on tosi paha tilanne,,,,,mieti.

      samoin on vaara että periliset, lapset saavat tiedon,
      kannattaa ola varovainen ja ainakin sopia kirjallisesti,
      riskit ovat todella suuria.

      • Anonyymi

        Niinhän sitä luulis! Monet lainaavat huonokuntoisten vanhempiensa pankkikorttia kun käyvät nostamassa heille rahaa automaatista. Maksuvälineenä vanhemman korttia ei pitäisi hyväksyä missään? Tuossa rahannostossa on sellainenkin asia, että vanhuksen kuoltua Perukirjoituksessa paljastuu usein se, että tämä korttia käyttänyt omainen tai tuttava onkin tehnyt nostoja itselleen ja riita perikunnan kanssa voi alkaa?


    • Sopimusrikkomus...

      "jos otat rahaa pankkiautomaateista toisen kortilla
      ja maksat sitten hänen laskuja, tililtäsi ja ostat hänelle ruokaa, se on aivan laillisen tuntuista."

      Vaikka se sinusta "tuntuisi lailliselta", niin sitä se ei ole.

      Korttiehdoissa on nimen omaan kielletty luovuttamasta korttia/tunnuslukua toiselle henkilölle, ja jos pankki saa tämän selville, niin kortin lähtö on lähellä. Pankki vetoaa silloin sopimusrikkomukseen, ja on siinä oikeassa.

      • lll

        on se jos käyn pankkiautomaatilla luvan kanssa mutta kaupassa maksaminen ei ole ilman valtakirjaa


    • koettu4kertaa

      "Vaikka se sinusta "tuntuisi lailliselta", niin sitä se ei ole."

      joo, mutta tuohon olen saanut luvan pankistani,
      vaikka se ei olekaan täysin lailista,
      PANKIN suunalta ei koskaan puututa, niin kauan kuin kaikki tapahtuu sovinnossa kortin haltian ja käyttäjän välillä.

      se on aivan sama, kuin moni käyttää >sähköpostiensa rekistöröinnissä< väärä nimeä, kaikki on ok, kunnes teet jonkin rikoksen, vaika solvaat jotain henkilöä netissä,
      silloin se on vakava asia esiintyä muulla nimellä kuin omallaan.

      Korttiehdoissa,
      noudataktko sinäkään
      ajokorttiehtoja,
      vakuutusehtoja, ???,
      kannattaa miettiä mitä ehtoja kannattaa noudattaa,
      ennemmin kannata noudattaa "pilkun tarkasti " vakuutusehtoja.

      • ei voi olla totta

        Kerro, mikä pankki on antanut sinulle luvan käyttää toisen henkilön pankkikorttia? Siis kerro täällä suoraan sen pankin nimi.


      • Rehellisiä..

        "joo, mutta tuohon olen saanut luvan pankistani,"

        Et varmasti ole saanut mitään virallista lupaa.

        Jos joku puolituttu virkailija on tuon "luvan" suullisesti antanut, niin sillä ei ole mitään merkitystä, jos kortilla tapahtuu jotain epäselvyyttä. Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti.

        Ja noin yleisesti, niin toisin kuin väität, niin kyllä rehelliset ihmiset noudattavat tekemiään sopimuksia. Myös noita viestisi lopussa mainitsemiasi ehtoja.

        Tietysti kaltaisiasi on aina joukossa, mutta silloinhan ei enää puhutakaan rehellisistä ihmisistä.


      • piste.
        Rehellisiä.. kirjoitti:

        "joo, mutta tuohon olen saanut luvan pankistani,"

        Et varmasti ole saanut mitään virallista lupaa.

        Jos joku puolituttu virkailija on tuon "luvan" suullisesti antanut, niin sillä ei ole mitään merkitystä, jos kortilla tapahtuu jotain epäselvyyttä. Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti.

        Ja noin yleisesti, niin toisin kuin väität, niin kyllä rehelliset ihmiset noudattavat tekemiään sopimuksia. Myös noita viestisi lopussa mainitsemiasi ehtoja.

        Tietysti kaltaisiasi on aina joukossa, mutta silloinhan ei enää puhutakaan rehellisistä ihmisistä.

        "Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti."

        älä enää kerro satuja.


      • pppppp
        ei voi olla totta kirjoitti:

        Kerro, mikä pankki on antanut sinulle luvan käyttää toisen henkilön pankkikorttia? Siis kerro täällä suoraan sen pankin nimi.

        ei mikään hölmökö olet olen saanut luvan kortin omistajalta nostaa rahaa hänen tililtään


      • ¨¨¨¨¨¨
        piste. kirjoitti:

        "Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti."

        älä enää kerro satuja.

        joko sinulla on ymmärryksessä vikaa tai et osaa lukea eli toistan olen käynyt pankkiautomaatilla nostamassa rahaa luvan kera menikö jakeluun


      • sairasbääns
        piste. kirjoitti:

        "Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti."

        älä enää kerro satuja.

        Sinulla on sairas asenne kaikkeen. tarvitset hoitoa!!


      • sunullaonsairaus
        ei voi olla totta kirjoitti:

        Kerro, mikä pankki on antanut sinulle luvan käyttää toisen henkilön pankkikorttia? Siis kerro täällä suoraan sen pankin nimi.

        Mene nyt hoitoon typerys mikä sinä olet täällä vaatimaan yhtään mitään!!


      • Dragonscorp777

        Soitin NORDEAn sulkupalveluun eilen. Isäni korttia on käytetty vastaan pankkikortin sopimusehtoja, eli PIN koodi luovutettu ja rahaa nostettu 200 tonnia vuosien varrella. Sain vihiä asiasta ja soitin NORDEALLE. Kortti suljettiin vastoin käyttöehtoja välittömästi, joten, te siellä tiettämättömät ihmiset älkööt satuja kertoko. Korttia ja PIN koodia EI SAA LUOVUTTAA.


      • Eipä_höpötetä
        Dragonscorp777 kirjoitti:

        Soitin NORDEAn sulkupalveluun eilen. Isäni korttia on käytetty vastaan pankkikortin sopimusehtoja, eli PIN koodi luovutettu ja rahaa nostettu 200 tonnia vuosien varrella. Sain vihiä asiasta ja soitin NORDEALLE. Kortti suljettiin vastoin käyttöehtoja välittömästi, joten, te siellä tiettämättömät ihmiset älkööt satuja kertoko. Korttia ja PIN koodia EI SAA LUOVUTTAA.

        Niinpä niin.
        Sotket 2 eri asiaa iloisesti keskenään.
        Sinun tapauksessa on tapahtunut selvä väärinkäytös ja pankki reagoi väärinkäyttötapauksissa voimakkaasti.

        Ihan faktaa on että jos joku ulkopuolinen ilmoittaa pankille esim. minun tapauksesta jossa annoin lapselle kortin jotta hän sai tilattua netistä 10€ arvoisen pelin niin pankki ei ala mihinkään toimenpiteisiin.

        Myös tuo että autan iäkästä isääni kun hän ei näe kunnolla ei ole kenenkään silmissä rikos ei edes pankin silmissä.

        Myös isäni pankkitunnukset, ne hankittiin sen takia että voimme auttaa isää pankkiasioiden hoidossa, tämän tiesivät pankissa mutta siitä huolimatta antoivat pankkitunnukset. Miksi näin vaikka se on ehtojen vastaista?

        Pankki- ja luottokorttiehtoa rikotaan yleisesti koko ajan, suurin osa korteista tulisi takavarikoida tuon ehdon rikkomisesta.


      • Anonyymi
        Rehellisiä.. kirjoitti:

        "joo, mutta tuohon olen saanut luvan pankistani,"

        Et varmasti ole saanut mitään virallista lupaa.

        Jos joku puolituttu virkailija on tuon "luvan" suullisesti antanut, niin sillä ei ole mitään merkitystä, jos kortilla tapahtuu jotain epäselvyyttä. Silloin pankki kyllä katsoo asian sopimusrikkomukseksi, ja toimii sen mukaisesti.

        Ja noin yleisesti, niin toisin kuin väität, niin kyllä rehelliset ihmiset noudattavat tekemiään sopimuksia. Myös noita viestisi lopussa mainitsemiasi ehtoja.

        Tietysti kaltaisiasi on aina joukossa, mutta silloinhan ei enää puhutakaan rehellisistä ihmisistä.

        Mikään pankki ei voi antaa lupaa toisen ihmisen kortin tai tilin käyttöön! Tilin käyttöön tarvitaan aina tilinomistajan lupa (Valtakirja), mutta kortin käyttöön ei voi lupaa antaa edes tilin haltija!


      • Anonyymi
        pppppp kirjoitti:

        ei mikään hölmökö olet olen saanut luvan kortin omistajalta nostaa rahaa hänen tililtään

        Vaikka olisit saanut luvan niin sinä et saa käyttää toisen ihmisen pankki-, tai luottokorttia! Hän voi antaa sinulle valtakirjan jolla saat nostaa rahaa pankista!


      • Anonyymi
        Eipä_höpötetä kirjoitti:

        Niinpä niin.
        Sotket 2 eri asiaa iloisesti keskenään.
        Sinun tapauksessa on tapahtunut selvä väärinkäytös ja pankki reagoi väärinkäyttötapauksissa voimakkaasti.

        Ihan faktaa on että jos joku ulkopuolinen ilmoittaa pankille esim. minun tapauksesta jossa annoin lapselle kortin jotta hän sai tilattua netistä 10€ arvoisen pelin niin pankki ei ala mihinkään toimenpiteisiin.

        Myös tuo että autan iäkästä isääni kun hän ei näe kunnolla ei ole kenenkään silmissä rikos ei edes pankin silmissä.

        Myös isäni pankkitunnukset, ne hankittiin sen takia että voimme auttaa isää pankkiasioiden hoidossa, tämän tiesivät pankissa mutta siitä huolimatta antoivat pankkitunnukset. Miksi näin vaikka se on ehtojen vastaista?

        Pankki- ja luottokorttiehtoa rikotaan yleisesti koko ajan, suurin osa korteista tulisi takavarikoida tuon ehdon rikkomisesta.

        Tuossakin tapauksessa tarvitset isältäsi valtakirjan tai sinulla pitää olla häneltä Edunvalvontavaltuutus. Lapselle korttia ei saa luovuttaa missään tapauksessa!


    • nirhamaana

      Minä olen maksanut isäni ostoksia hänen kortillaan, koska hän istuu pyörätuolissa eikä aivan joka paikassa yletä näppäilemään tunnuslukua, eikä pankki anna allekirjoittaa mikä sinänsä on aivan anaalista. Eli syyllistympä sitten minäkin rikokseen, vaikka isältäni olen tunnusluvut saanut käyttöön.

      • nirhamaana

        *siis ei kauppa ei anna allekirjoittaa


      • Auttava tytär

        Jeps, kyllä omaisilla on silti syytä pitää homma kasassa.
        Vaikka kuinka pilkunviilaajat mitä sanovat, EN todellakaan anna 87v äitini mennä nostamaan yksin pankkiautomaatilta käteistä.
        Yksi ryöstö riittää!
        Minä siis tyttärenä hoidan hänen asioitaan. Jos omaisistaan huolehtiminen on näin rikollista, pistäkää minut sitten vaan vankilaan!

        On ihan eri juttu käyttää ilman lupaa toisen tiliä ja korttia tai yrittää huijata. Monestihan perheessä voi olla yhteinen tili ja siihen rinnakkaiskortit. Pitää huomioida, että oikeasti käyttää omaa korttiaan, eikä vaimon/miehen/lapsensa.


      • Mieti tätä
        Auttava tytär kirjoitti:

        Jeps, kyllä omaisilla on silti syytä pitää homma kasassa.
        Vaikka kuinka pilkunviilaajat mitä sanovat, EN todellakaan anna 87v äitini mennä nostamaan yksin pankkiautomaatilta käteistä.
        Yksi ryöstö riittää!
        Minä siis tyttärenä hoidan hänen asioitaan. Jos omaisistaan huolehtiminen on näin rikollista, pistäkää minut sitten vaan vankilaan!

        On ihan eri juttu käyttää ilman lupaa toisen tiliä ja korttia tai yrittää huijata. Monestihan perheessä voi olla yhteinen tili ja siihen rinnakkaiskortit. Pitää huomioida, että oikeasti käyttää omaa korttiaan, eikä vaimon/miehen/lapsensa.

        Auttava tytär:

        Tiedoksesi, että vaikka tarkoitat hyvää, toimit väärin.

        Oikea ja laillinen tapa on se, että äitisi antaa sinulle käyttöoikeuden tiliinsä. Hän voi myös antaa sinulle oikeuden tilata kortin häneen tiliinsä. Näin toimii todellinen auttava tytär.

        Vaikka tämä sinusta tuntuu pilkunviilaukselta, niin todellinen ongelma tulee tilanteessa, kun äitisi korttia on esim. käytetty väärin. Mikään ei korvaa vahinkoa, kun käy selville, että tunnusluku on luovutettu ulkopuoliselle. Sinä olet ulkopuolinen. Siinä ei sitten selittelyt auta!


      • ååååååå
        Mieti tätä kirjoitti:

        Auttava tytär:

        Tiedoksesi, että vaikka tarkoitat hyvää, toimit väärin.

        Oikea ja laillinen tapa on se, että äitisi antaa sinulle käyttöoikeuden tiliinsä. Hän voi myös antaa sinulle oikeuden tilata kortin häneen tiliinsä. Näin toimii todellinen auttava tytär.

        Vaikka tämä sinusta tuntuu pilkunviilaukselta, niin todellinen ongelma tulee tilanteessa, kun äitisi korttia on esim. käytetty väärin. Mikään ei korvaa vahinkoa, kun käy selville, että tunnusluku on luovutettu ulkopuoliselle. Sinä olet ulkopuolinen. Siinä ei sitten selittelyt auta!

        höpö höpö kyllähän pankkiautomaatilla luvan kanssa saa käydä ei pankki omista kenenkään pankkikoretteja itsehän ne omistaa tietenkin heti kun on tunnusluvut itsellensä tullut ja kortti


      • dfsdsdsdsdsds
        nirhamaana kirjoitti:

        *siis ei kauppa ei anna allekirjoittaa

        tonttu allekirjoituksia ei enään edes tehdä pelkkä tunnusluvun antaminen riittää kortilla maksamiseen


      • 9898989898

        ja toiminut kylläkin väärin koska sinulla ei ole ollut valtakirjaa käyttää isäsi korttia kaupassa maksamiseen


      • Rahat.pois
        9898989898 kirjoitti:

        ja toiminut kylläkin väärin koska sinulla ei ole ollut valtakirjaa käyttää isäsi korttia kaupassa maksamiseen

        Suullinen valtuutus riittää


      • Anonyymi

        Miksi et hommaa Edunvalvontavaltuutusta, sillä voit hoitaa kaikki isäsi asiat ilman syyllistymistä mihinkään?


      • Anonyymi
        Auttava tytär kirjoitti:

        Jeps, kyllä omaisilla on silti syytä pitää homma kasassa.
        Vaikka kuinka pilkunviilaajat mitä sanovat, EN todellakaan anna 87v äitini mennä nostamaan yksin pankkiautomaatilta käteistä.
        Yksi ryöstö riittää!
        Minä siis tyttärenä hoidan hänen asioitaan. Jos omaisistaan huolehtiminen on näin rikollista, pistäkää minut sitten vaan vankilaan!

        On ihan eri juttu käyttää ilman lupaa toisen tiliä ja korttia tai yrittää huijata. Monestihan perheessä voi olla yhteinen tili ja siihen rinnakkaiskortit. Pitää huomioida, että oikeasti käyttää omaa korttiaan, eikä vaimon/miehen/lapsensa.

        Ettekö te vanhuksistanne huolehtivat ihmiset ole kuulleet Edunvalvontavaltuutuksesta? Sillä saa hoitaa vanhuksen kaikki asiat siis myös raha-asiat? Tuosta toisen kortin käytöstä sanon vain, että siinä saattaa syyllistyä ”maksuväline petos” nimiseen rikokseen ja toinen asia on se, että Perukirjoituksissa paljastunut kortin ja tilinkäyttö saattaa tulla yllätyksenä muille kuolinpesän osakkaille ja aiheutta monenlaista harmia, riitaa ja vaatimuksia?


      • Anonyymi
        Mieti tätä kirjoitti:

        Auttava tytär:

        Tiedoksesi, että vaikka tarkoitat hyvää, toimit väärin.

        Oikea ja laillinen tapa on se, että äitisi antaa sinulle käyttöoikeuden tiliinsä. Hän voi myös antaa sinulle oikeuden tilata kortin häneen tiliinsä. Näin toimii todellinen auttava tytär.

        Vaikka tämä sinusta tuntuu pilkunviilaukselta, niin todellinen ongelma tulee tilanteessa, kun äitisi korttia on esim. käytetty väärin. Mikään ei korvaa vahinkoa, kun käy selville, että tunnusluku on luovutettu ulkopuoliselle. Sinä olet ulkopuolinen. Siinä ei sitten selittelyt auta!

        Katsos, hädän tullen saa juovuksissakin ajaa autoa, jos noudattaa riittävää varovaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettekö te vanhuksistanne huolehtivat ihmiset ole kuulleet Edunvalvontavaltuutuksesta? Sillä saa hoitaa vanhuksen kaikki asiat siis myös raha-asiat? Tuosta toisen kortin käytöstä sanon vain, että siinä saattaa syyllistyä ”maksuväline petos” nimiseen rikokseen ja toinen asia on se, että Perukirjoituksissa paljastunut kortin ja tilinkäyttö saattaa tulla yllätyksenä muille kuolinpesän osakkaille ja aiheutta monenlaista harmia, riitaa ja vaatimuksia?

        Voi asiat hoitaa muutenkin, ilman velvoitetta pitää kirjaa rahan käytöstä.


    • qwqwqwsdfsfsdfsds

      edelleenki saa

    • yssinyssin

      Tulipa nähtyä.

      ns. kaljasta tykkäävä tulee pankkiin ja kysyy miksi ei saa automaatista rahaa. Pankin virkailija sanoo ettei ole rahaa. Tili on tapissa. Virkailija kertoo, että tilillä on tehty nosto, joka on vienyt kaiken. Asiakas kertoo antaneensa kortin ja tunnuksen kaverille ja kyse oli siitä, että kaveri toisi rahaa. Tähän virkailija sitten, että Ei sillee saa tehdö, ja kertoo säännöt.

      Tulipa koettua.

      Valtakirjalla pankissa asioidessa virkailiia ehdottaa, että ottaisin pankkikortin tälle tilille jota olen hoitanut jo usean vuoden ajan - pankin mielestä menesytyksellisesti.

      Kyse on siitä, että on oltava VALTAKIRJA ja PANKIN ANTAMAT TILINKÄYTTÖVÄLINEET.

      Mutta kysyn nyt teiltä. Katsooko pankki kelle valtakirjat annetaan. Siis jos päämies on lähisukua, niin läihiomaiset hoitaa asioita, mutta kun asioita hoitavillakin on omat tapansa hoitaa, eikä ne omatkaan asiat aina kestä 5W ledivaloa.

    • niunonkunmakaaniin

      TäLLäkin palstalla on TÄYSin pöpiä suhtautumista asioihin.pankin sopimusTekstissä tukee niin ja näin. LULEKOON MITÄ TAHANSA MUTTA KÄYTÄNTÖ ON AIVAN TOINEN.

      PANKIN LAKIMIEHELLÄ ON PANKIN KANTA SE ON TOSI. KANNATTAA KYSYÄ ASIANAJAJALTA FAKTAT.

      PANKKEJAKIN ON MONIA JA PANKIN LAKIMIEHIÄ MONIA.

      KUVAAVAAON ETTÄ MITEN TOISET REAGOIVAT SUOMALAISET OVAT JJURI TÄLLAISIA OSIN . TERVEEN JÄRJEN KÄYTTÖ PUUTTUU TYYSTIN.

      HENK KOHT JOS PANKKINI PUUTTUU OMAAN RAHANKÄYTTÖÖNI JOLLAIN TAVALLA TAI JOS VÄHÄÄKÄÄN TUNTUU ETTÄ SILTÄ TAHOLTA PAINOSTETAAN ON PANKKI ENTINEN!!

      MAKSAMME PANKILLE TILINKÄYTTÖMAKSUJA VELOISTA KORKOJA YMS KULUJA.

      SIIS JÄRKI KÄTEEN!!

    • niinsevaanonniin

      Ylläolevaan vielä siis sopimusta on noudatettava mutta järki kädessä!!

      Ei sairasta tekstiin ja sopimukseen nyhjäämistä.

      Silloin kuin asioista on sovittu kortinhaltijan kanssa ja siitä on näyttöä ei ole tapahtunut mitään väärää. Asoiden hoitoon täytyy olla lupa!! Mielummin joku kirjallinen

    • suomalainensuhtautuminen

      Olen auttanut omaistani ja tulen vastakin Auttamaan asioiden hoidossa ja koska hän on pyörätuolissa autan nostamaan häntä raha tililtään
      Tämän kaiken teen hänen pyynnöStään. Kaupassa asoihin hänen kanssaan ja koska hän ei yllä sille korkeudelle autan häntä ja tulen muuten vastakin auttamaan.

      Kaikki tapahtuu hänen tahdostaan ja pyynnöstään.

      JA JOS SIINÄ ON JOTAIN VÄÄRÄÄ OLEN VALMIS TAISTELEMAAN VAIKKA KORKEINTA OIKEUTTA MYÖTEN!

      EI TOISEN AUTTAMINEN JA TOISESTA VÄLITTÄMINEN OLE RIKOS.

      SEN SIJAAN TÄÄLLÄ ESIINTYY SAIRASTA SUHTAUTUMISTA TERVEEN JÄRJEN SIJAAN!!

    • mitäteemmemiten

      Tähän asiaan olisin minäkin kiinnostunut saamaan vastauksen. Isäni on jo vanha ja täysissä järjissään, mutta liikuntaesteen vuoksi hänelle on mahdotonta käydä kaupassa eikä hän voi myöskään asioida pankissa. Verkkopankkia hänellä ei ole käytössä, ei hänellä ole nettiäkään. Mutta pankkikortti on.

      Miten menetellä? Meitä on kolme lasta jotka kaikki olemme käyneet hänelle kaupassa ja hoitaneet häne asioitaan. Olemme yksinkertaisesti vain hänen luvallaan maksaneet hänen omalla pankkikortillaan kauppalaskut. Summat ovat hyvin pieniä. Kaikki laskut hänellä ovat suoraveloituksessa, joten mitään muita pankkiasioita ei ole.

      Tarvitsisimme ilmeisesti tilinkäyttöoikeuden hänen tiliinsä, eli käytännössä tuon pankkikortin käyttämiseen hänen puolestaan. Mutta miten se tapahtuu? Isä ei pääse pankkiin hoitamaan asiaa itse henkilökohtaisesti. Pankki on Nordea.

      Emme kaikki asu edes samalla paikkakunnalla. Yksi meistä asuu hyvin kaukana. Silti haluamme, että tilin käyttöoikeus on meillä kaikilla. Onko siihen olemassa joku lomake, jonka voi täyttää? Jos on, niin missä sen voi täyttää, täytyykö mennä pankkiin se täyttämään?

      Vai käykö, että isä kirjoittaa valtakirjan, jossa ilmoittaa meidän nimemme ja henkilötietomme ja antaa meille tilinsä käyttöoikeuden, allekirjoittaa ja ehkä vielä todistajatkin tarvitaan, ja sitten vain joku meistä vie sen pankkiin? Onnistuuko tämä näin?

      Mitään edunvalvontavaltakirjaa emme ainakaan tässä vaiheessa tarvitse. Isä ei tarvitse edunvalvojaa, hän on täysijärkinen ja -valtainen ihminen. Jalat vain ei toimi eikä isä kuulekaan oikein hyvin.

      Mitään nettipankkitunnuksia hänelle emme tarvitse emmekä halua. Tuo pankkikortti riittää ihan hyvin, kun kaikki laskut menevät suoraveloituksessa. Joskus nostamme hänelle pieniä summia rahaa, kun hän tykkää, että siellä lompsassakin jotain olisi. Mutta kun on alkanut arveluttaa, että onko tämä jotenkin väärin, niin kysynkin nyt, että mitä meidän tässä nyt tulee tehdä. Luotamme toisiimme, mutta haluamme tosiaan, että jokaisella meistä on lupa käyttää sitä hänen pankkikorttiaan tarvittaessa. Emme halua, että korttia voisi käyttää vain yksi, koska kumpikaan meistä lähelläasuvista ei ole aivan terve, ja meidän on vuoroteltava isän asioiden hoitamisessa, ja jos kumpikaan ei yks kaks pystykään, on sen kauempana asuvan tultava hätiin.

      Eli miten tämä kivuttomimmin tapahtuu? On kamalan vaikea yrittää saada sitä isää sinne pankkiin itse henk.koht., koska hän on selästäänkin niin huono, ettei aina pääse kunnolla sängystä ylös ja jalat ovat todella heikot. Muuten aivan vireä ja järkevä pappa.

      Kelpaako, jos isä kirjoittaa omatekoisen valtakirjan vai onko jonkinlainen lomake olemassa, jonka voisimme pankista hakea täytettäväksi?

    • Erkkiveli

      Kannattaa soittaa sinne pankkiin ja kysyä. Eri pankeilla voi olla eri käytännöt, en tiedä.

      Täällä kun niin kovasti huudetaan, että toisen tilien käyttäminen, vaikka olisi lupakin saatu, on rikollista, niin onko sitten toisen ihmisen rahojen käyttäminen rikollista, jos siihen on lupa? Jos joku antaa mulle käteistä rahaa sitä varten että käyn hänelle kaupassa, niin onko se rikos? Kanniskelen siinä toisen ihmisen rahaa taskussani mennen tullen. Pitääkö olla joku lupapaperi?

      • Rahat.pois

        Pankin täytyisi päästä osille


      • Ei-rikollista-mutta-

        Ei kai kukaan täällä ole huutanut että toisen tilien käyttäminen tai pankkikortin käyttäminen, jos siihen on saatu lupa, olisi _rikollista_.

        Sen sijaan se selvästi on pankin ehtojen vastaista. Ja nämä ehdot on jokainen hyväksynyt kun on pankkitilin avannut ja pankkikortin saanut.

        Noissa ehdoissa sanotaan yksiselitteisesti että pankkikortin tunnuslukua ei saa antaa kenellekään.

        Koska tunnusluvun antaminen on kiellettyä, iitä seuraa automaattisesti että toisen pankkikortin käyttäminen on sopimusrikkomus.

        Jos joku löytää Suomessa toimivan pankin jonka korttien käyttöehdoissa ei sanota mitään tunnusluvun luovuttamisesta toiselle, niin kertokoon siitä. Itse en ole löytänyt.


      • Ei-rikollista-mutta-

        Nämä ehdinkin jo löytää:

        Danske Bank: https://www.danskebank.fi/PDF/fi/Henkiloasiakkaat/Tilit, kortit, maksaminen/Korttiehdot/Yleiset korttiehdot henkiloasiakkaille.pdf

        "Korttia ja siihen liittyvää tunnuslukua tai muuta tunnistetta saa käyttää vain kortinhaltija, jolle kortti on luovutettu kortinhaltijan ja pankin välisellä korttisopimuksella."

        Nordea: https://www.nordea.fi/Images/59-72802/kortit-ehdot-yleiset-korttiehdot.pdf

        "Korttia ja siihen liittyvää tunnuslukua saa käyttää ainoastaan kortinhaltija."

        Osuuspankki: https://www.op.fi/media/liitteet?cid=150189965&srcpl=3

        "Korttia ja siihen liittyvää salaista tunnuslukua saa käyttää vain kortinhaltija, jolle kortti on luovutettu tilinomistajan/yhteisvastuullisten kortinhaltijoiden ja Palveluntarjoajan välisellä sopimuksella."
        "Kortti ja Kortin tiedot ovat henkilökohtaisia, eikä kortinhaltija saa luovuttaa niitä kenellekään muulle, ei edes samaan perheeseen
        kuuluvalle."

        Aktia: https://www.aktia.com/documents/10552/83467/visa-debit-ja-visa-electron-ehdot-fi/bffddbe9-9b53-471b-a1bf-c50e24833d49

        "Korttia ja siihen liittyvää henkilökohtaista tunnuslukua saa käyttää vain kortinhaltija, jolle kortti on luovutettu
        tilinomistajan ja pankin välisellä sopimuksella"

        S-pankki: https://dokumentit.s-pankki.fi/tiedostot/s-panki-korttiehdot_fi

        "Kortti ja siihen liittyvä salainen tunnusluku ovat henkilökohtaisia. Niitä saa käyttää vain kortinhaltija."

        Kyllä noita aika vaikea on ymmärtää väärin.


      • Anonyymi

        Pankille on selvitettävä, mistä rahat on saatu.


    • Lusiiina

      Onhan nuo säännöt olemassa, mutta miten tuollaisesta sitten jäisi "kiinni" jos ihan kortinhaltijan luvalla käy tämän puolesta nostamassa kortilla rahaa tai käy kaupassa? Ja mikä olisi pankin sanktio kortinhaltijalle? Onko pankilla oikeus sakottaa?

      Noissa säännöissä ei ole mitään mainintaa siitä, mikä rangaistus seuraa, jos antaa toiselle ihmiselle luvan käyttää omaa korttiaan.

      Eiköhän nuo säännöt ole olemassa vain siksi, että jos joku sitten käyttää tätä toiselta saatua korttia väärin, nostaa sieltä rahaa enemmän kuin on luvattu tai maksaa ostoksia, joista ei ole sovittu, niin ei ainakaan pankilta voi mennä mitään vaatimaan, kun on vapaaehtoisesti antanut korttinsa toisen käyttöön. Eli sitten pitäisi pystyä todistamaan, että kortti varastettiin. Vaikka ei kai pankki muutenkaan mitään korvaa.

      • Joskuorava

        Vastaus kysymykseen miten käy, jos jää kiinni toisen ihmisen kortin käytöstä. Niin kortin haltija kuin oikea haltija menettää luottotietonsa ja se kortinomistaja kortin. Ja miettikääs miten sen pankin kanssa käy jota kusetitte. Se kortin haltiahan ei omista sitä korttia vaan pankki, joka myöntää sen käyttöoikeuden. Laissa ei puhuta kuin electronista, joka korvasi automaattikortit 20v sitten.


        Vastaus iäkkään isän asioihin. Teidän sisarusten on haettava isänne antamana pankilta valtakirja, kortti ja verkkopankkitunnukset. Verkkopankkitunnukset voidaan antaa vaikka kolmelle, mutta onko siinä järkeä. Eikö se riitä, että yksi hoitaa pankkiasiat verkkopankissa ja ottaa säännöllisesti tiliotteet talteen. Ongelma tilinkäyttövälineiden jaosta useammalle on luottamus. Jos sittekin joku käyttää asemaansa väärin.

        Se on hyvä jos olette sopuisia ja puhallatte yhteenhiileen


      • Eipä_höpötetä
        Joskuorava kirjoitti:

        Vastaus kysymykseen miten käy, jos jää kiinni toisen ihmisen kortin käytöstä. Niin kortin haltija kuin oikea haltija menettää luottotietonsa ja se kortinomistaja kortin. Ja miettikääs miten sen pankin kanssa käy jota kusetitte. Se kortin haltiahan ei omista sitä korttia vaan pankki, joka myöntää sen käyttöoikeuden. Laissa ei puhuta kuin electronista, joka korvasi automaattikortit 20v sitten.


        Vastaus iäkkään isän asioihin. Teidän sisarusten on haettava isänne antamana pankilta valtakirja, kortti ja verkkopankkitunnukset. Verkkopankkitunnukset voidaan antaa vaikka kolmelle, mutta onko siinä järkeä. Eikö se riitä, että yksi hoitaa pankkiasiat verkkopankissa ja ottaa säännöllisesti tiliotteet talteen. Ongelma tilinkäyttövälineiden jaosta useammalle on luottamus. Jos sittekin joku käyttää asemaansa väärin.

        Se on hyvä jos olette sopuisia ja puhallatte yhteenhiileen

        Miten ihmeessä luottotiedot voi mennä toisen kortin luvallisella käytöllä?
        Ainut sanktio mitä voi tapahtua on se että kortti takavarikoidaan ja uutta ei myönnetä.
        Eli kortti perutaan sopimusrikon takia.
        Miten tämä tilanne voi syntyä?
        Ennen vanhaan annettiin kortti maksun yhteydessä ja se asetettiin "höylän" , tässä yhteydessä myyjä saattoi tarkistaa kortin tiedot.
        Nykyään kaikki tapahtuu elektronisesti ilman että korttia "saa" luovuttaa myyjälle, kyllä korttia ei saa luovuttaa myyjälle jottei pääse syntymään väärinkäytöstä.
        Itse en ole edes viitsinyt allekirjoittaa korttiani vaikka sekin on syy takavarikoida kortti.

        Autan isääni pankkiasioissa ja myös automaattinostoissa.
        Olen miettinyt että aiheuttaako epäilyjä enemmän se että liikun vanhan ihmisen kanssa automaatilla ja joudun jopa näppäilemään hänen puolesta tietoja automaattiin.
        Rahat saatuaan lähdemme samalla autolla jatkamaan matkaa.
        Eikö olisi epäilijöiden kannalta selvempää kun kävisin yksin hakemassa rahat isälleni?
        Isäni tosin haluaa olla vielä itsenäinen ja sen olen hänelle suonut, sillä riskilläkin että jokin kerta poliisit pysäyttävät ja vaativat selitystä.


    • mitäteemmemiten

      Joskuoravalle. Otin selvää asiasta, soitin ao. pankkiin, selitin asian ja sain vastauksen. Ja näinhän se on, että aina kannattaa kysyä sieltä oikeasta osoitteesta, eikä täältä keskustelupalstalta, täältä kun saa vastauksia laidasta laitaan. Sinunkaan vastauksesi ei ollut täysin oikein.

      • Eipä-höpötetä

        Kerrotko kaikille miten tuo kuvio sitten oikeasti menee.


    • mitäteemmemiten

      Meillä otettiin asia tapauskohtaisesti, joten en ryhdy jakelemaan mitään yleisohjeita. Kysykää pankiltanne. Se on varminta.

      • Eipä_höpötetä

        Eli rivien välistä luettuna.
        Pankki kieltää virallisesti luovuttamasta kellekään korttia ja pinkoodia.
        Käytännössä kertovat etteivät valvo asiaa mitenkään ja jokainen tekee kortin luovutuksen omalla vastuulla.
        Kun kukaan ei tiedä niin kukaan ei silloin puutu.


      • Rahat.pois
        Eipä_höpötetä kirjoitti:

        Eli rivien välistä luettuna.
        Pankki kieltää virallisesti luovuttamasta kellekään korttia ja pinkoodia.
        Käytännössä kertovat etteivät valvo asiaa mitenkään ja jokainen tekee kortin luovutuksen omalla vastuulla.
        Kun kukaan ei tiedä niin kukaan ei silloin puutu.

        Näin on asia ymmärrettävä


    • mitäteemmemiten

      Edelleen kehotan kysymään sieltä omalta pankiltanne, tai jos asia niin suuresti kiinnostaa, niin vaikka kaikilta pankeilta, mutta yksilöikää, millainen tapaus on kyseessä. Ylimalkainen kysymys "Saako toisen pankkikorttia käyttää?", tuottaa tietenkin vastauksen "ei saa."

      Rivien välistä lukijalle: kun kirjoitat valtakirjan, missä asiassa tahansa, se on aina se "oma vastuu" sitten. Mitä siihen valtakirjaan kirjoitat, sillä on merkitystä. Valtakirjoja on monenlaisia. Pankki ei todellakaan ole ilmoittanut - ainakaan minulle - että he eivät valvo asiaa mitenkään. Koska tarvittaessa pankki kyllä valvoo.

      Kyllähän jokainen käsittää, että mikään instanssi tai yksityinen henkilö ei voi tietää eikä valvoa, kenen sormi sitä numeroa näpyttää ja kenen kortilla. Vaatisi ihan uuden ammattiryhmän syntymisen: korttien käyttövalvojat. Ihan sama jos maksat rahalla, kukaan ei voi tietää, kenen rahoja käytät ja oletko ne joltain varastanut vai saanut luvalla. Vasta kun mahdollinen tai varsinainen väärinkäytös tulee ilmi, silloin voidaan ruveta asiaa selvittelemään. Ja se on sitten se "tarvittaessa" -tilanne, johon pankkikin voi puuttua.

    • Anonyymi

      Niin pankkien toiminta on typerää. Onko ulkomaiset pankit samanlaisia käytännössä?

      Minusta jos haluat auttaa omaista käyt hänelle kaupassa ja hakemassa hänen pyynnöstään rahaa .kun se tapahtuu luvalla ,suostumuksella täytyy olla täysin laillista.

      Usein kysymyksessä on liitetty henkilö. Vanhukselle esim.omainen
      Aina ei ole järkevää mennä pankkiin tekemään valtakirjaa tai muuta vekslaamsan. Edin tilapäisyydedtä johtuen tai asioinnin nopeuttamiseksi yms.


      siis pankit ovat typeriä ja säännöt mitä niillä on.
      Milloin herätään järkevään käytäntöön.

      Nytkin ikäihmisiä kohdellaan todella törkeästi monessa pankissa.

      Minusta tulisi perustaa järkipankki jossa ikäihmiset ovat kunnioitettuja asiakkaita ja heitä kohdellaan sen mukaisesti. Samoin asioiden hoito järkevällä tavalla

    • Anonyymi

      Syynä on kait se että pankkitapahtuman suorittajan identitetti pitää olla aina tiedossa ja identitettti = kortin/tunnusten haltija.

      • Anonyymi

        Täsmennän tarkoitustani.
        Käytettäessä toisen henkilön korttia tallentuu pankkitapahtumaan tekijäksi väärä henkilö eli kortin haltija todellisen taphtuman suorittajan sijasta.

        Myös todellisen tapahtuman suorittajan pitäisi tunnistautua jotenkin. Tämä jää siis puuttumaan.

        Tästä syystä luulisin toisen henkilön sijasta kortin käytön olevan kiellettyä.


    • Anonyymi

      Kait olen vastannut tähän jo aiemminkin, on sen verran pitkä ketju.

      Vastaus on edelleen sen mukainen mikä se on mahdollisesti ollut jo aieemin. Viittaan myöd yhteen aiempaan vastaukseen.

      " Et saa vaikka sinulla olisi pankin valtakirja".
      Vastaukseni tähän on, että väärin. Jos sinulla on pelkkä valtakirja, niin se on oletettavasti rajoitettu. Pelkällä valtakirjalla voit nostaa päämihentililtä rahaa konttorista ellei sitä ole rajattu. Pelkkävaltakirja kait voi olla myös asioitten hoitoon, niin että voit maksaa päämiehen laskuja.... no, aina voi jekuttaa, eli siirtää rahaa omalle tilille ja sitä kautta nostaa... En tiedä onko kapeita valtakirjoja.

      Mutta siis omasta kokemusta. Pankki voi antaa valtakirjan ja päämies tilaa pankin kautta pankkikortin valtuutetulle, jolla tämä sitten voi hoitaa asioita.

      Mutta missään tilanteessa millään valtakirjalla ei saa mennä käyttämään toisen pankkikorttia. Seuraus voi olla karu itselle ja päämiehelle. Voi periaaatteessa mennä luottotiedot kummaltakin ja tulla jopa "kakkua".

    • Anonyymi

      Maksuvälinepetos vaatii oikeudettoman taloudellisen hyödyn hankkimista, eli luvan kanssa toisen kortin lainaaminen ei ole vielä rikos.

      Mutta jos antaa kortin toiselle, pahimmassa tapauksessa tili on tyhjennetty ja pankin lakimies ilmoittaa, että pankilla ei ole velvollisuutta korvata menetettyä summaa, koska korttiehtoja ei ole noudatettu

      • Anonyymi

        Monta vuotta sitten nostin naapurin vanhukselle rahaa hänen tililtään pankkiautomaatilla hänen läsnäollessaan nostotapahtuma hetkessä.
        Hän tarvitsi silloin käteistä, eikä itse pystynyt sairaudesta johtuen rahaa nostamaan, joten minuun luotettiin ja sain silloin nostaa pankkiautomaatilta hänelle käteistä hänen läsnäollessaan paikalla nostotapahtuman yhteydessä.
        En edes muista mikä oli kortin pin koodi, kun en sitä mieleeni laittanut.
        Nämä ohjeet, ettei korttia ja tunnuslukua saa muille luovuttaa, on sen takia, ettei kaikki ihmiset ole rehellisiä, jotkut voi anastaa kortin ja nostaa sieltä rahaa, jos on kortin pin koodi tiedossa.


    • Anonyymi

      Ei saa. Ei vaikka pankki olisi antanut valtakirjan.

      Valtakirjan saanut henkilö saa oman pankkikortin päämiehen suostumuksella ja käyttää sitä päämiehen asioittenhoitoon ja ohjeitten mukaan

      Toisen ihmisen tilinkäyttövälineitten käyttö ja luovuttaminen toisen käyttöön on maksuvälinepetos. Jos luovutat kortin ja verkkopankin toiselle, niin voit menettää omasi ja luottotietosi.

      Näistä löytyy käyttöehdot ja varmaa lakikin ihan pankin sivulta tai finlex säädöskokoelmasts.

    • Anonyymi

      Ei saa. Pankin täti tulee ja antaa raipaniskuja julkisesti paljaalle pyllylle. Lisäksi saa pallon jalkaan ja vievät kahleissa vankilaan valtion kyydillä.

    • Anonyymi

      Ei! Kortti on henkilökohtainen.

      • Anonyymi

        Kenen etua loukataan? Maailmassa on paljon tarpeettomia sääntöjä.


    • Anonyymi

      Tästä on aikaa varmaan yli 10v. Olin pankissa ja odotin vuoroani, niin kuulin keskustelun kun vanhempi huonokuntoinen ihminen kysyy omaa saldoaan kun oli ilmennyt jotain outoa. Hän oli antanut kortin kaverille ja ohjeet. Olisiko ollut eläkepäivät niin tilillä oli ollut rahaa ja se oli nostettu tyhjäksi. Sitä en tiedä mitä tapahtui kun asiakas ohjattiin odottamaan yksityiseen palvelutilaan. Mutta aivan varmasti ehtoja kerrottiin.

      • Anonyymi

        Voi kuinka liikuttavaa. Pankki uhrautuvasti haluaa estäää tällaiset tapaukset. Onko mahdollisesti oikein muitakin syitä? 😁


    • Anonyymi

      Kyllä Minä olen äiti vainaani korteilla nostanut satoja kertoja rahaa, samoin liikuntakyvyttömän vaimoni korteilla, ja kukaan ei ole tullut Minulle sanomaan siitä yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Niin pitkään käytät kun käy käry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitkään käytät kun käy käry.

        Kannattaako typeriä kysellä?


    • Anonyymi

      Ymmärrän, että se oli kiellettyä ja ymmärrän syyt siihen, mutta äitini jouduttua yllättäen sairaalaan ja menetettyään ymmärryskykynsä oli hyvä, että tiesin hänen pankkitunnuksensa ja pinkoodinsa, muutoin hänellä olisi jäänyt kaikki laskut maksamatta. Tokihan tilanne olisi voinut mennä täysin toisinkin, jos olisin esimerkiksi koukussa huumeisiin ja tyhjentänyt hänen tilinsä ja ottanut vielä vippejä hänen nimissään. Mutta joo, virallisesti toimimme väärin, mutta moraalisesti oikein. (Ja kyllä, tein omia nostoja ja siirtoja myös. Olin ainoa perillinen ja tilillä oli kuitenkin selkeästi rahaa mm.hautajaisiin ja hoitokuluihin, joten raha oli pois ainoastaan omasta perinnostäni. Tätä toki saa kritisoida.)

    • Anonyymi

      Minäkin käytin äitini pankkikorttia 20 vuotta. Nostin rahaa jotta hän saa käyttää lähikaupassa, viimeksi nostin jotta hän saa käyttää lähimaksia. Aina tietysti hänellä oli rahaakin mukana, mutta aina kortti toimi.

      -automaatti oli omassa talossa, pankkiin lähes kilometri, jos sieltä olisi rahaa hakenut.

    • Anonyymi

      Oletteko koskaan todistaneet pankissa sitä mitä seuraa kun kortti on todella väärissä käsissä. Kaveri oli luvannut vaikka mitä ja putsannut kaiken mitä sai. Tästä opitaan muutakin kuten esim. useamman kuin yhden tilin käytön. Ei yhdellä tilillä saa pitää miljoonaa euroa vaan se mitä tarvitaan parin viikon tarpeeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe