elämää kuuron kanssa?

ihastunut

Tunteeko kukaan, tai oletko kenties itse parisuhteessa kuuron kanssa? Itse olen kovasti ihastunut kuuroon ja haluaisin vain tietää onko elämä kovin erilaista kuuron kanssa? Esim. millaista on mennä sukulaille kylään, jos kaikki muut puhuvat jne... tunteeko kuuro itsensä ulkopuoliseksi? Tai jaksaako sitä koko elämäänsä olla "tulkkina"? Myös kuurot kertokaa kokemuksia kuulevasta puoliskostanne ;D

17

2907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gilda
    • tiedän

      Tiedän muutaman kuuleva-kuuro -parin. Tosin en henk.koht. tunne heitä. Kyllä se toimii varmasti siinä missä muukin suhde. Jos menet sukulaisiin parisi kanssa, tilaa viittomakielen tulkki kaupunkisi vammaispalvelun tulkkikeskuksesta. Pääset itte vähemmällä, ja voit keskittyä keskusteluun puhuen, jos haluat.

    • Mies

      Itse kytkisin usein mielelläni kuuloni pois päältä sukulaisten aikana tai kun naiset juttelevat tyttöjen juttuja. Kuulemattomuus voi olla jopa parisuhteen kannalta plussaa.

      • ihastunut

        Tää oli kyl huippu! ;) KIITOS muillekkin vastanneille!!! Joo, olis kai sitä itse kukin ilonen jos sais hetken tai kaks olla kuulematta mitään...heh! Ja mäki luulen et ei kai se sillai tulis niin hankalaa olee, luultavasti se suurin "ongelma" tällä hetkellä taidan olla mä ja mun aivoitukset ;)

        p.s. lisää vastauksia odottelen :)


      • Tintsu
        ihastunut kirjoitti:

        Tää oli kyl huippu! ;) KIITOS muillekkin vastanneille!!! Joo, olis kai sitä itse kukin ilonen jos sais hetken tai kaks olla kuulematta mitään...heh! Ja mäki luulen et ei kai se sillai tulis niin hankalaa olee, luultavasti se suurin "ongelma" tällä hetkellä taidan olla mä ja mun aivoitukset ;)

        p.s. lisää vastauksia odottelen :)

        Elämä kuulevana kuulovammaisen kanssa voi onnistua aivan hyvin. Kylään mennessä kuuro puoliskosi kannattaa kuitenkin huomioida, koska muuten hän todellakin voi tuntea olevansa ulkopuolinen tai hän tylsistyy. Sukulaisille voi kertoa etukäteen, että kuuro osaa lukea huulilta, jolloin keskustelu ehkä onnistuu paremmin. Kuulovammaisille on tarjolla paljon apua, joten jos et halua tulkiksi, sinun ei tarvitse sellainen olla. Mutta opettele viittomakieltä! Jos kysyttävää, vastaan mielelläni.


      • ihastunut
        Tintsu kirjoitti:

        Elämä kuulevana kuulovammaisen kanssa voi onnistua aivan hyvin. Kylään mennessä kuuro puoliskosi kannattaa kuitenkin huomioida, koska muuten hän todellakin voi tuntea olevansa ulkopuolinen tai hän tylsistyy. Sukulaisille voi kertoa etukäteen, että kuuro osaa lukea huulilta, jolloin keskustelu ehkä onnistuu paremmin. Kuulovammaisille on tarjolla paljon apua, joten jos et halua tulkiksi, sinun ei tarvitse sellainen olla. Mutta opettele viittomakieltä! Jos kysyttävää, vastaan mielelläni.

        KIITI sullekin =) Joo, mun tilannetta hankaloittaa vielä hiukan se, että tämän kuuron äidinkieli ei ole suomi. Joten ei varmasti pysty "lukemaan" sukulaisteni puhetta :/ Itse osaan viittomakieltä vähän, tosi vähän oikestaan, mutta tietty se olis opeteltava jos tässä nyt eteenpäin mennään. Kuuro kun ei puhumaan voi oppia ;) ...ainakaan kyseinen hlö. Mutta tunteet käy kyllä nyt sen verran kuumana, että kai se on menoa nyt sit?! Kiitos rohkaisuista, ja edelleen saa kirjottaa :D


      • Jasmiina
        ihastunut kirjoitti:

        KIITI sullekin =) Joo, mun tilannetta hankaloittaa vielä hiukan se, että tämän kuuron äidinkieli ei ole suomi. Joten ei varmasti pysty "lukemaan" sukulaisteni puhetta :/ Itse osaan viittomakieltä vähän, tosi vähän oikestaan, mutta tietty se olis opeteltava jos tässä nyt eteenpäin mennään. Kuuro kun ei puhumaan voi oppia ;) ...ainakaan kyseinen hlö. Mutta tunteet käy kyllä nyt sen verran kuumana, että kai se on menoa nyt sit?! Kiitos rohkaisuista, ja edelleen saa kirjottaa :D

        Minä luulen että, kuuleva onnistuu seurustelemaan kuuron kanssa. Mutta, kuurot ja huonokuuloiset keskenään onnistuu paremmmin. Ainakin luulisin. =)
        Sinun kannattaa opiskella viittomakieltä tai viitottua suomea kieltä.
        Tunnen monia kuuroja ja heidän luonteestaan voisin sanoa että, suurin osa on suorasukaisia ja äkkipikaisia. Ja paljon huumorintajua löytyy.
        Ja kyllä kuurot voi oppia puhumaan puheterapian avulla. Jos kuulee kuulolaitteella vähän.


      • Mimmi
        Jasmiina kirjoitti:

        Minä luulen että, kuuleva onnistuu seurustelemaan kuuron kanssa. Mutta, kuurot ja huonokuuloiset keskenään onnistuu paremmmin. Ainakin luulisin. =)
        Sinun kannattaa opiskella viittomakieltä tai viitottua suomea kieltä.
        Tunnen monia kuuroja ja heidän luonteestaan voisin sanoa että, suurin osa on suorasukaisia ja äkkipikaisia. Ja paljon huumorintajua löytyy.
        Ja kyllä kuurot voi oppia puhumaan puheterapian avulla. Jos kuulee kuulolaitteella vähän.

        Riippuu kuurosta ja kuulevastakin..
        jos kuuro osaa kirjoittaa suomea riittävästi hyvin ja kuuleva halukas kirjoittamaan niin ei pitäisi mitään ongelmaa.
        Mielestäni kuuro ja kuuleva tulevat toimeen paljon paremmin kuin esim. itsenäinen suomalaisnainen ja muslimimies...


      • Jasmiina
        Mimmi kirjoitti:

        Riippuu kuurosta ja kuulevastakin..
        jos kuuro osaa kirjoittaa suomea riittävästi hyvin ja kuuleva halukas kirjoittamaan niin ei pitäisi mitään ongelmaa.
        Mielestäni kuuro ja kuuleva tulevat toimeen paljon paremmin kuin esim. itsenäinen suomalaisnainen ja muslimimies...

        Älä ole niin varma että, onko hän kiinnostunut Sinusta vai ei. Pettymys on paha, jos saat rukkaset. (Sama pätee kuulevillekin). Varaudu luultavasti siihen että, kuuro saattaa sanoa yleensä suoraan päin naamaa.
        Ei kuuroja aina tarvi kohdella "silkkihansikkain". Osaavat myös loukata pahasti.


      • käsimuoto
        Jasmiina kirjoitti:

        Älä ole niin varma että, onko hän kiinnostunut Sinusta vai ei. Pettymys on paha, jos saat rukkaset. (Sama pätee kuulevillekin). Varaudu luultavasti siihen että, kuuro saattaa sanoa yleensä suoraan päin naamaa.
        Ei kuuroja aina tarvi kohdella "silkkihansikkain". Osaavat myös loukata pahasti.

        Tunnut latelevan vähän omituisia yleistyksiä tai muita kommentteja kuuroista eli siis että yleensä he olisivat suorasukaisia, sanovat asiat niin kuin ne ovat, osaavat myös loukata jne. Näistä sinun kommenteistasi saa sellaisen kuvan kuin pitäisit kuuroja jotenkin "parempina" ja erilaisina kuin kuulevia.

        Tietenkin he ovat erilaisia (kuulo pois), mutta mielestäni kuurot eivät muuten olennaisesti eroa yleisesti luonteeltaan kuulevista. En tunne montaa kuuroa, mutta olin tässä juuri viettämässä iltaa ainoana kuulevana isossa kuuroporukassa ensimmäistä kertaa elämässäni. Ilta oli todella hauska, mutta ei mielestäni mitenkään erilainen kuin ne illat, jotka olen viettänyt kuulevien ystävieni kanssa! Kieli vain oli eri, vitsit ja puheenaiheet samat. Vaikka loppuillasta koko kööri oli aika kännissä, ei siellä siltikään mitään supertotuuksia lauottu.

        Kuuro suomalainen on ennen kaikkea suomalainen ja käyttäytyy suomalaisten käytöstapojen mukaisesti. Jos kuuro nuori saa kuurolta mummoltaan ruman villapuseron synttärilahjaksi, ei hän pamauta tälle päin naamaa että "vittuakos tälläisen ruman tekeleen mulle annat" vaan sanoo "kiitos mummi" vaikka mielessään ajattelee ettei ikinä vedä tekelettä ylleen. Viittomakielellä voi siis myös valehdella, vaieta ja puhua toisista selän takana.

        On totta, että monet kohtelevat kuuroja silkkihansikkain, koska pitävät näitä vammaisina. Kuurot (varsinkin kuuroon perheeseen/sukuun syntyneet) eivät kuitenkaan pidä itseään vammaisina vaan ainoastaan eri äidinkieltä puhuvina (vrt.suomenruotsalaiset). Mutta vaikka äidinkieli on eri, on kansallisuus silti sama kuin valtaväestöllä.


      • uskoparemmasta1

        Mistä löytäsin osittaiselle kuurokuulevalle ihmissuhteita. mä haluan pois täälä provosoivasta kuulevaisten maailmasta. - Aina jotain mielen ilmaisuja jotka tulee siitä kun en halua olla pohjasuossa oleva arvomaailmassa nuille kuulevasille miehille. Tunne on tosi voimakas, ja ymmärrättömyys satuttavaa. onko keskusteku paikkoja meille toisenlaisille missä voi tavata?


    • ihastunut

      KIITOS kaikille vastanneille!! ...ja lisää taas tulemaan! Nyt ei kyllä enään kaukana seurustelusta olla, pakko se on kai ainakin yrittää ;D

    • ihastunut

      Kyllä olen 99% varma, että ihastus on molemmin puolista...luulenpa vielä että toinen osapuoli käy "kuumempana". Ja joo, mäkin ajattelen kyllä enemmän niin, että kuurot vaan puhuu toista kieltä...en siis silleen että kuurot ois kuulevista jollain lailla hyvin "poikkeavia"... Kiitti taas kaikille :D

    • lovinn

      Itse seurustelen viittomakielisen kanssa. Kun tutustuttiin osasin viittoa vaan aakkoset. Innostuin kuitenkin opettelemaan viittomakieltä ja nyt osaan jo. Kohta vuosi ollaan seurusteltu ja hyvin on mennyt! :)

    • kuulon alenema.?????

      löytyskö mullelkin... ??? kun en kuule kunnonnolla!???? vain kojeen kanssa...??? nais seuraa kaipaisin... ! ;) ja kokeneelta sella sellaselta....???? vois jutella?? [email protected] :)

    • phonak

      ?

    • jkuio

      Se millainen kuulovammaisuus on kullekin ja missä elämänvaiheessa tullut, sillä on suuri merkitys siihen, mitä elämä on.
      Jos kuulovammaisuus tulee kuulemisen jälkeen ja vielä on lisäksi se kova tinnitys kaiken aikaa. Kaikki rasahdukset, risahdukset, puhe, kuuluvat valtava äänenä päässä ja mitään selvää ei puheesta.
      Tällöin ei apua löydy oikein mistään ja kuulovammainen alkaa reakoitumaan, sillä hän pakenee kaikkea ääntä, mutta siinä samalla erakoituu puolisokin.
      Ihmiset karttavat ja ihan läheisetkin ihmiset, keskustelusta kun ei tule mitään, ihan hirveä paikka kuulovammaiselle ja perheelle.
      Lisäksi nuo äänet saavat ärtyisäksi, siinä saa perhe olla jatkuvasti varpaisillaan.
      Kun kuuleva puoliso ei moneen päivään voi puhua kenenkään kanssa, kotona ei voi tehdä mitään, ei voi kuunnella radiota, ei televisiossa olla ääntä, automatkoilla jo pelkkä renkaiden ääni ja liikenne saa hermot pintaan.
      Et voi pyytää mitään tekemään kotona, sillä miten sen sanot ja toisella ei riitä ajatustakaan muuhun kuin tuon melun karkuun juoksemiseen.

      Hän ei lähde yhtään minnekään, matkalle ei yleisötilaisuuksiin. Sukulaisten luonakin merkkipäivänä saattaa olla ruokailun ja kahvin ajan, sitten kiireesti pois.
      No mitä tämä saa aikaan, kyllä siinä puolisokin sairastuu mitä erilaisempiin sairauksiin.
      Miten hoitaa yhteistä elämää, sekin on valtavan vaikeaa, kun mikään ei mene perille, sillä kuurokin osaa vaatia, mutta ei ymmärtää toisen tunteita, kun ne omat ovat niin vaikeita asioita.
      No lääkärit, he eivät edes ota huomioon näitä asioita, he mittaavat kuulokäyriä ja säätävät kojeita.
      Kun olisi jokin taho, joka vähän hoitaisi meitä puolisoita ja antaisi meille jonkinlaisen elämän, nyt sitä ei huomaa kukaan. Joudumme kaksin verroin tekemän kaiken.
      Tätä sopii koettaa omalle kohdalleen. Minä ainakin olen tyystin väsynyt. Olen kuin vanki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe