Gallup: Oma hevonen

blacky

monen hevostytön/pojan unelma on oma hevonen,asia ei ole niin yksinkertainen,tulevan omistajan on tunnettava vastuunsa ja osattava hoitaa hevosensa oikein.tässä eräänlainen galluppi,testi,perustelen sitten vastauksia.tämä on lähinnä niille jotka harkitsevat omaa heppaa:)
ja niille jotka nyt vaan haluavat vastailla.osa kysymyksistä ovat todella helppoja ja typeriä,mutta sitäkin tärkeinpiä.
1. Kauan olet ollut hevosten kanssa tekemisissä?

2.Mitä tarkoitetaan jos hevonen ontuu?

3.oletko hakenut hevosta laitumelta,ja tarhasta?

4. onko kokemusta juoksuttamisesta?

5.Mikä on valkoviiva?

6. Gramaaneja pidetään sinunmielestäsi

a. siksi että hevonen saadaan väkisin peräänantoon kun ei muuten onnistu!

b.Gramaanit ohjaavat hevosen päätä alaspäin.

c.Ne ovat todella upean näköiset ja hienot!

7.hivuttaminen on?

8.jos hevonen loukkaa jalkansa verille miten toimit?


9. kerro mitä tiedät ruokinnasta?


10.saako hevosella ratsastaa ruokinnan jälkeen?


Näin,laitan näitä ehkäpä lisää,mutta tässä aluksi:)

28

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan..

      Okei eli mä oon ollut 3vuotta hevosten parissa.Käyn hoitaas hevosii ja yht ponii.Ratsastan jesi-tallilla.Et niin mun mielestä sillä ei oo välii jos on ollut vaan tai käynyt kaks vuotta ratsastaas...Ja mä rakastan hevosii!!!!!!tiedän niist perus asiat!

      • TaNsQ

        ...viel riittää, vaikka oisitki ollu 3 vuoden ajan hevosten kaa tekemisis. Se on toosi lyhyt aika...eikä se et sä tiiät perusasiat riitä viel alkuunkaa. Et suosittelisin miettimään viel ennen ku rupeet hankkii omaa heppaa.


      • heppa
        TaNsQ kirjoitti:

        ...viel riittää, vaikka oisitki ollu 3 vuoden ajan hevosten kaa tekemisis. Se on toosi lyhyt aika...eikä se et sä tiiät perusasiat riitä viel alkuunkaa. Et suosittelisin miettimään viel ennen ku rupeet hankkii omaa heppaa.

        ...hyvä vastaus!3 vuotta ei oo pitkä aika hevosten kans!mä oon ollu heppojen kans ainaki yli 4 vuotta ja pelkään niitä vähän...


      • Lizzu

        Et taida tietää et perusasiat ei riitä!!!!!
        Hanki viel muutama vuosi kokemusta VAIKEIDENKIN hevosten kanssa. Kokemusta ei voi olla liikaa jos aikoo oman hepan ostaa. Kahden vuoden kokemuksella käy niin että kun tiput hevosesi selästä kerran oikein kunnolla niin et enää uskalla ratsastaa sillä!!!!!!!!!!!!


      • annika

        asia on hieman monipiippuine. jos sinulla on joku kokeneempi ihminen samalla tallilla, jolta saat jatkuvasti neuvoja ja apuja hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyen, niin mielestäni parikin vuotta riittää.

        itse olin ratsastanut myös melko vähän aikaa saadessani ensmmäisen oman ponin (3 vuotta), mutta poni sijoitettiin pienelle tallille, jossa oli 2 minua vanhempaa ja kokeneempaa omistajaa, jotka neuvoivat ja opastivat kaikessa päivittäin.


    • muija 20

      jokainen tiedä ite millon on todellaki valmis omaan hevosen,(ilman että alkaa ettiä jostaki keskustelupalstoilta tommosia kysymyksiä tms.)
      Ite oon ollu hevosten kans tekemisissä monta vuotta, oon hoitanu ravureita, estehevosia, kouluhevosia, harrastehevosia jne. Kokemusta varmasti löytyis
      tarpeeks omaanki hevoseen, mutta en hanki vielä,
      koska kun hevosen ostan, haluan että hallitsen kaikki oleelliset asiat ihan täydellisesti!
      Toisaalta ei mulla vielä oo tarvettakaan ostaa omaa hevosta, ja aikakaan ei nyt muutamaan vuoteen oo vielä ajankohtanen. Ehkäpä tässä kahden tai kolmen vuoden päästä jos sattuis joku hyvä yksilö löytymään:).
      Toki on monia semmosia, jotka kuvittelee tietävänsä kaiken ja osaavansa hoitaa jopa omaa hevosta, vaikka niin ei sitten oliskaan.
      Ja se on surullista jos sen huomaa vasta sitten kun se hevonen hörisee siellä tallissa.
      Joten ymmärrän kyllä miks alotit tän "Gallupin",
      mutta kyllä mä "testaisin" itteni hevosen ostoa varten ihan jossain muualla kun netin keskustelupalstalla. Ei siis pahalla.

      • Mari

        Pilkkua, mutta mielestäni hevosten hoidossa ei koskaan voi olla täydellinen! Aina oppii jotain uutta ja aina voi tulla jotain outoa vastaan mistä ei valmiiksi tarpeeksi tiedä. Hevosen omistaminen on yhtä opettelua koko ajan.
        Itselläni on siis ollut pari hevosta 7-8 vuotta, ja voin tunnustaa etten tiedä vieläkään suoraan vastausta kaikkiin ongelmiin niiden kanssa! Ehken sitten ole hyvä omistaja, tiedä häntä ;) Mutta asioista otetaan selvää sitä mukaan kun tarve vaatii. Tylsäähän se olisi jos joskus voisi sanoa tietävänsä kaiken, sitten minä kyllä vaihtaisin jo harrastusta.
        Mutta siitä olen samaa mieltä, että kolme vuotta on vähän aikaa. Siinä pääsee jo hajulle, mutta varmuus tulee kokemuksen myötä, ja kokemus karttuu vain ajan kanssa. Malttia siis niihin ostosuunnitelmiin. Hevosta ei pidä harrastuksen alkuhuumassa ostaa, muuten voi pudota todella korkealta!
        Mutta kun tietää mitä tekee, niin kyllä se joskus riittää kun tietää tarpeeksi, eikö niin =)


      • minä
        Mari kirjoitti:

        Pilkkua, mutta mielestäni hevosten hoidossa ei koskaan voi olla täydellinen! Aina oppii jotain uutta ja aina voi tulla jotain outoa vastaan mistä ei valmiiksi tarpeeksi tiedä. Hevosen omistaminen on yhtä opettelua koko ajan.
        Itselläni on siis ollut pari hevosta 7-8 vuotta, ja voin tunnustaa etten tiedä vieläkään suoraan vastausta kaikkiin ongelmiin niiden kanssa! Ehken sitten ole hyvä omistaja, tiedä häntä ;) Mutta asioista otetaan selvää sitä mukaan kun tarve vaatii. Tylsäähän se olisi jos joskus voisi sanoa tietävänsä kaiken, sitten minä kyllä vaihtaisin jo harrastusta.
        Mutta siitä olen samaa mieltä, että kolme vuotta on vähän aikaa. Siinä pääsee jo hajulle, mutta varmuus tulee kokemuksen myötä, ja kokemus karttuu vain ajan kanssa. Malttia siis niihin ostosuunnitelmiin. Hevosta ei pidä harrastuksen alkuhuumassa ostaa, muuten voi pudota todella korkealta!
        Mutta kun tietää mitä tekee, niin kyllä se joskus riittää kun tietää tarpeeksi, eikö niin =)

        kyllä vain!!


      • blacky

        ei voi muuta sanoa


    • hepohullu

      1.Noin 5v.
      2.Se on loukannut tai kipeyttänyt jalkansa jostain syystä ja se ilmenee hevosen liikkeistä. Hepan jalkaan sattuu :(. Hevonen täytyy siirtää lepotilaan ja jalkaa kylmätä. Jos ontuu pahasti soitettava eläinlääkärille. Kyseessä voi olla vakavampi tapaus.
      3.Joo ja kokemusta on hyökkäävistä hevosista!
      4.Juup, shetukan kilojen poltosta etenkin :)...
      5.En sattumoisin tiiä.... MIKÄ SE ON???
      6. eiköhän B....
      7.Hevosen jalat 'hinkkaavat' vasten toisiaan. Huomaa etenkin ravissa. Käytettävä ko. hepalla suojia.
      8. Pistän betadine kääreen ja soitan eläin lääkärille...
      9. Mitä pitäis kertoo? Kerro tarkemmin en jaksa luokitella.
      10. Ei, ruuan pitää laskeutua rauhassa n 1-2 h muuten seurauksena voi tulla ähky..

      No miten on osaanko tarpeeksi????

      • vampire

        en tiedä onko se nyt tämän niminen.Omalla hevosellani meinasi tulla tämä,kavion etupuolelle kehittyi sellainen valkoinen viiva,ilman hoitoa se olisi syventynyt ja syvenynyt. nYt hepo kunnossa,ja kovaa mennään :)


    • ALOITTELIJA

      1. Kauan olet ollut hevosten kanssa tekemisissä?
      n.2 vuotta:..

      2.Mitä tarkoitetaan jos hevonen ontuu?
      Hevonen "aristelee" jotain jalkaa.ei siis astu sille jalalle normaalísti

      3.oletko hakenut hevosta laitumelta,ja tarhasta?
      joo..joskus
      4. onko kokemusta juoksuttamisesta?
      kerran...en kyllä yksin ollut siinä..
      5.Mikä on valkoviiva?
      en tiedä.
      6. Gramaaneja pidetään sinunmielestäsi

      b.Gramaanit ohjaavat hevosen päätä alaspäin.

      7.hivuttaminen on?
      Hevosen etu-tai taka jalat "osuvat" yhteen..tai siis sillee niinku kolahtaa yhtee:P

      8.jos hevonen loukkaa jalkansa verille miten toimit?
      Putsaan sen eka, ja seit varmaan sidon! Soitan kuitenkin eläinlääkärin! ja sitten laitan helosanii, se kuulemma auttaa:)

      9. kerro mitä tiedät ruokinnasta?
      No pitää antaa n. samoihin aikoihi jokapäivä, tarpeeksi ja heinää, kauraa (ei välttämätön) ja sit muitki rehuja...ja jotain lsiäks..

      10.saako hevosella ratsastaa ruokinnan jälkeen?
      Ei heti. pitää odottaa ainakin tunti

    • nanna

      1. viis tai kuus vuotta...

      2. Se linkuttaa jalkaa...

      3. arvaa vain kuinka monesti jos on ollu jo 7 hevosta... Parhaillaan 5 yhtä aikaa...

      4. vähän

      5. Siis mikä?

      6. Hevosen kavion sisäreuna...

      7. toi b....

      8. Hevonen lyö liikkuessaan jalallaan viereistä jalkaansa, johtuu usein virheellisistä jalka-asennoista...

      9. kaikkea...

      10. Ruoan pitää antaa laskeutua...

    • tipi

      1. n. 10 vuotta

      2. en osaa selittää sitä mut sen jalka menee sillai.. miten sen nyt sanois mut olen kyl nähnyt ku heppa ontuu

      3. juu olen. ja vielä ollut tilanteessa jossa tammani karkas orini tarhaan, oli aika hurjaa, mut kannatti eka pysyä vähän kauempana, onneks eivät toisiaan kolhineet vaikka tamma koitti eka oria potkia, sit ne rauhoittu syömään ja sain tamman omaan tarhaan.

      4. juu jonkun verran

      5. käsittääkseni se kai tulee kavioon??? siis en ole varma kun en ole ihmeemmin kuullut sellaisesta. aina on opittavaa

      6. b

      7. kun hepan jalat sen liikkuessa osuu vireiseen jalkaan se hivuttaa...

      8. varmaan heti kattoon jalkaa ja puhdistaan ja pyydän jotain apuun ja eläinlääkäri kattoon jalkaa, ei ole tullut pikku naarmua isompaa onneksi eteen...

      9. heppa tarvii ruuan vähintään 3 kertaa/pv. se tarvii kivennäisiä, vitamiinejä yms. ruokaa pitää antaa oikeassa suhteessa liikuntaan yms yms.


      10.ei saa ihan heti sen täytyy rauhassa antaa sulatella se ruoka jne...

    • hmm...

      ...niin teen tän...

      1. sellaset yli 10 vuotta ja ratsastanu 8

      2. nyt viimoset 4 viikkoa oon ollu töissä tallilla ja hakenu niitä joka päivä mut mooooonta vuotta jo...

      3. aristaa jalkaa

      4. eipä oikein muuten ku teoriassa...

      5. hmm... pään merkkiä veikkaisin mut se ei taida olla kovin tähdellinen tieto nuo pään merkit?

      6. hohhei... b

      7. hevonen lyö jalkojaan yhteen koska jalka-asento on ahdas (esim.)

      8. eka koitan huuhdella viileällä vedellä... sit vähä rasvaa tai esim. haudekääre vai mikäsenimioli... osaan tehdä sen kuiteski... :)jos on paha haava niin lekurille soittoa...

      9. on niin laaja kysymys että... siis hevonen ruokitaan yli kolme kertaa päivässä ja annetaan vähän kerralla... nyt on kiire niin en rupee tarkemmin vastaan...

      10. saa tietenkin! muuten millään hevosella ei saa ratsastaa! no heko heko... saa mut pitää olla AINAKI tunnin tauko

    • Omistaja

      Mulla on jo 2 omaa hevosta, hienoja ex-ravureita molemmat, menee tosi hyvin koulua ja esteitä! Varmaan menee koulua Vaativa C ja esteitäki tosi korkeita(70-80cm yksittäisenä!)! Oon kisannu seuratasolla Helppo C kaks kertaa eli oon niinku kilparatsastajaki! Oon siis aika taitava et turhaan kai vastaan mut huvikseni vaikka!

      1. Noin 10 vuotta eli kokemusta on PALJON!

      2. Että sillä on jalka kipee eikä laita painoa sille ja siksi "ontuu"!

      3. Satoja kertoja!!! Mul on 2 omaa hepoo...

      4. Paljon! Oon siinä aika taitavakin...

      5. Semmonen valkonen viiva...äh, en jaksa selittää!

      6. Ei mikään noista! Gramaaneil saa hevosen tosi hyvin muotoon, munki molemmat hepot menee gramaneil muodos käynnis ja ravis(ilman gramaanei ne ei mee koskaan muodossa)! Mut tietty tarvii olla taitava ratsastaja niinkuin mä et voi käyttää niitä, mä oon niin taitava jo et saan gramaaneil heppani muotoon, jopa RAVISSA!

      7. Sitä ku tekee ex-ravurit.

      8. Teuraaks.

      9. TOSI PALJON! En jaksa selittää...

      10. Tottakai saa!

      Oli joo tosi helppoi kyssii, ainaki meille osaaville hoitajille ja ratsastajille...vaik ymmärrän ettei kaikki vältsist oo niin osaavii kuin esim. mä!

      • Whisper

        että edellinen viesti oli provo..
        Mutta jos ei,opetteleppa tyttö katsomaan vähän nokkaasi kauemmas.


      • Omistaja
        Whisper kirjoitti:

        että edellinen viesti oli provo..
        Mutta jos ei,opetteleppa tyttö katsomaan vähän nokkaasi kauemmas.

        Niin kun et osaa ratsastaa niin hyvin kun mä! Eikä sul oo niin hienoi hevosii kun mulla, 2 IHANAA ex-ravuria ja tosi hyviä ratsuja! Kade oot!


      • nanna

        Ootkohan ihan oikeesti noin taitava kun mitä väität..
        Musta tuntuu et vaikka ite oonkin ratsastanu 5 vuotta.. Enkä oo käyny missään koulus, nii oon taitavampi ku sä..
        Eikä se tiedon määrä sitä taitavuutta ratkase..
        Sä oot vaan tollanen itse rakas kerskuilia..
        So what, vaikka sulla onkin kaks hepoo..
        Mulla onkin ollu seittämän joista kolme on aikas hyviä ravureita ja neljä luotettavaa ja uskollista ratsua.. Ja kyllä noilla ravureillakin on ridattu.. Ja ehkä kaikki ihmiset ei oo tollasia et pitää hevosta kilpailu välineenä vaan ystävänään.. Ja mulla noita ystäviä OLI seittämän ennenkö me muutettiin.. Oikeestaan yks noista mun ystävistä oli varsa.. Ja hän oli vielä iso.. Ori..
        Ja sit oli sellanen 173cm säkä, ruuna..
        Yks näistä mun ravuri/ratsu ystävistä piti lopettaa koska hepan jalka meni poikki.. ='(
        (In memorian Dukoff)
        JA nyt kun mä muutin mun perheen kanssa pois maalta hepat myytiin pois.. =(


      • annika

        olen 24-vuotias ja aloitin ratsastuksen 6-vuotiaana. olen siis ratsastanut kauemman, kuin sinä. minulla on ollut omia poneja ja hevosia yhteensä 6kpl (osa yhtä aikaa, osa erikseen), joista 2 entistä ravuria ja 4 ratsuja, joista yhdellä kilpailtu sm-tasolla esteissä.

        uskon kirjoituksesi tarkoituksen olevan vain provosoiminen. kukaan ei voi olla noin idiootti ja pitää itseään ernomaisena lajissa, josta jokainen harrastaja (ja jopa ammattilainen) tietää, ettei voi koskaan oppia kaikkea ja kehittymisen mahdollisuudet ovat rajattomat. vastasit erittäin huonosti moneen kohtaan, etkä osannut edes kaikkiin vastata.


      • annika

        gramaani on apuohja. taitava ratsastaja hallitsee hevosta ilman apuvälineitä ja saa hevosen "muotoon" muutenkin.

        hoidan ja ratsastan nykyään trakehner-oria. sinua en päästäisi tuota lähellekään! (jo pelkän asenteesi vuoksi, mutta lisäksi rohkenen vahvasti epäillä taitojasi)


      • kokeneempiosaavampi
        annika kirjoitti:

        gramaani on apuohja. taitava ratsastaja hallitsee hevosta ilman apuvälineitä ja saa hevosen "muotoon" muutenkin.

        hoidan ja ratsastan nykyään trakehner-oria. sinua en päästäisi tuota lähellekään! (jo pelkän asenteesi vuoksi, mutta lisäksi rohkenen vahvasti epäillä taitojasi)

        Annika, tekstisi paljastaa, ettet tiedä itse sen enempää ratsastuksesta ja että olet ainakin 10 vuotta nuorempi kuin mitä iloitit iäksesi :)

        Vaativa C ei ole olemassakaan.
        Ja Helppo C-tasolla kisannut on HeC-tasoinen, ei Va-tasoinen.
        70-80cm yksittäisiä hyppää mikä tahansa terve hevonen.

        Luulen että nimimerkin "Omistaja" takana on oikeasti kokenut ratsastaja joka provoilee ja esiintyy tyypillisenä minätiedänkaiken-aloittelijana, kokematon ratsastaja ei osaisi provoilla noin osuvasti. ;)


      • Moik

        Koulutustasoa vaativa C ei mun tietääkseni edes ole olemassa..
        Ja jos ne sun hevoset ei mee muotoon ikinä ilman gramaaneja niin sie taidat pakotaa ne kulkemaan gramaaneilla muodossa..
        Mut taitaapi tää olla provo.. ..ainakin toivottavasti..


    • annika

      aikani kuluksi.

      1.olen nyt 24-vuotias ja aloitin säännöllisen ratsastuksen ja hoidon 6-vuotiaana, eli 18 vuotta :)

      2.hevonen ei astu koko painollaan jalalle. jalka tulee tällöin tarkistaa. kaviossa voi olla kivi, mutta hevonen on myös voinut loukata jalkansa.

      3.kyllä :)

      4.kyllä :)

      5. valkoviiva=lamellireunus, joka sijaitsee kavion ulkoreunan sisäpuolella

      6.en suosittele gramaania käytettäväksi lainkaan. se on apuohja, jota yleisesti suositellaan käytettäväksi ainoastaan kertaluonteisesti, jos silloinkaan. gramaania ei tule käyttää "pakottavasti" (muotoon, peräänantoon). kun ratsastaja on tarpeeksi kokenut käyttääkseen gramaania oikein, tämä on jo tarpeeksi taitava pärjätäkseen ilman. näin ollen gramaani on lähestulkoon turha keksintö (enemmän haittaa, kuin hyötyä).

      7.hivuttaminen johtuu usein virheellisestä jalka-asennosta. hevonen "lyö" jalalla viereistä jalkaa liikkuessaan.

      8.
      -pysäytän verenvuodon
      -puhdistan haavan kylmällä vedellä ja desinfioin
      -laitan haavan päälle puhtaan sidetaitoksen ja painan
      -tarvittaesa kiedon päälle siderullan tiukasti
      -jos verenvuoto ei tyrehdy, teen painesiteen
      -arvioin haavan vakavuuden ja siitä riippuen mahdollisesti kutsun eläinlääkärin

      9.hevosen perusrehut ovat heinä ja kaura. hevonen tarvitsee heinää 1-1,5kg jokaista sataa painokiloaan kohti päivässä. heinän tulee olla pölytöntä ja hyvälaatuista. kaura on hevoselle hyvä energialähde. lisäksi hevonen tarvitsee suolakiven (erityisen tärkeä kesällä) ja vettä (hevonen juo n.30-40 litraa päivässä).
      kasvavat hevoset ja kilpahevoset tarvitsevat lisärehuja: melassi, valkuaisrehut ja kivennäis- ja vitamiinirehut, joista viimeisen voi korvata täysrehulla (sisältää sekä vitamiineja, että kivennäisaineita).
      hevosella tulee olla säännölliset ruokinta-ajat. vähintään 3 kertaa päivässä, mutta mieluiten 4 kertaa.

      10. kyllä saa, mutta on hyvä antaa vähän sulatella. sen sijaan hevosta ei saa juottaa heti ratsastuksen jälkeen!

      • annika

        tuohon kohtaan numero 10...

        kun hevonen on syönyt, tulee ruuan jälkeen luonnollisesti tauko (harjaaminen ja satulointi).
        lisäksi vastaus riippuu siitä, miten rasittavasta/vaativasta ratsastuksesta on kysymys.


    • tietämätönhevoshullu

      en oo ostamas ponii tai hevosta mut ihansama 1. about vuoden 2. se aristaa jotakin jalkaansa 3. en 4. ei 5. hmmmm..... 6.hmm 7. kai että hevonen "hieroo" jalkaansa toiseen jalkaan 8. on paha kysymys 9. en mitään 10. olisi parasta jos hevonen saisi ruokinnan jälkeen vähän sulatella ruokaansa.

    • aaaaapauaaa

      mitä teen jos hevonen kuumuu ravissa?

    • Omaponiko

      1. N. 3 vuotta, mutta tämän ajan olen ollut tallilla lähes päivittäin ja päässyt opimaan paljon kokeneemmilta ja osaan paljon ottaen huomioon suht lyhyrn ajan.

      2. Hevonen pitää toista jalkaa ilmassa kauemmin kuin toista astuessaan ihan niinkuin ihmisilläkin. Tämä meinaa tietysti sitä että hevosen jalka on kipeä. Tutkin ensin onko jalka lämmin, turvonnut tai onko esim kavoinpohjassa kivi pahasti tms. Sen jälkeen toimin tapauksen mukaan eli jos pahaa ontumista ja hevonen ihan kolmijalkainen niin soitan ell. Jos taas vain pientä arkomista niin odotan että mihin jalan tilanne etenee. Ja tietenkin heti ell jos kys jalassa onhelpotus aiemmmin ollut jotain joka saattaa uusiutua tms.

      3. Kyllä ja olen ollut tekemässä paljon aamuja ja ottanut monta hevosta kerralla ja myös riehuvia hevosia jne

      4.Joo tietysti olen esim kavereiden hevosia jos vaikka tarvinnut liikuttaa ja tällee

      5. Lamellinreunus joka on kavion ulkoreunan sisäpuolella

      6. B

      7. Hivuttavan hevosen jalassa on yleensä virheasento. Hevosen jalat lyö yhteen kun se liikkuu. Hivuttavalle hevoselle pitää olla hivutussuojat.

      8. Eka puhistan haavaa ja katon miten paha se on. Jos tosi paha niin kutsun ell ja jos ei niin hoidan itse. Painan haavaa puhtaalla sidetaitoksella ja tarvittaessa sidon jalan.

      9. En nyt jaksa mitään kunnon stooreja mut selitän nyt jotai. Heinä on perusravinto. Heinän lisäksi voi hevoselle myös tarpeen mukaan antaa esim. Kauraa, kivennäistä, mysliä, pellettejä, vitamiineja, peacemakeria jne.

      10. Periaatteessa joo mutta kannattaa kyllä antaa vähän sulatella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe