Miten voisi ehkäistä flunssan?

gysymys

Eli tänään alkoi hieman flunssainen olo, kun tulin koulusta kotiin. Vähän kuumottaa ja tuntuu voimattomalta kuin yleensä. Pelkään, että kohta tulee kurkku kipeäksi ja kuumetta. Siksi haluankin kysyä, miten voisin ehkäistä flunssan? Otin äsken juuri sanasol-monivitamiinipillerin . Syön terveellisesti, pesen käsiä, liikun yms. eli olen ihan perusterve. En ole pukeutunut mitenkään vähäisesti jne.

51

7923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • effef

      Alkaa hieman kyllästyttää tämän saman jauhaminen, mutta flunssaa ei voi ehkäistä.

      Ensinnäkin flunssa, eli nuhakuume on virus. Niitä on liikkeellä vuosittain muutama kappaletta ja olemassa kaikenkaikkiaan yli 200 kappaletta. Jokaisesta sairastetusta flunssasta saat immuniteetin juuri sille yhdelle virukselle, mutta muut jäljellä olevat voivat tartuttaa sinut tulevaisuudessa (esim. jos sairastaa 2 flunssaa vuosittain, menee yli100 vuotta immuniteetin saamiseen niihin kaikkiin). Joten ole ihan huoleti, et suinkaan ole ainoa ihminen maailmassa jolla kurkkua kuumottaa tähän aikaan vuodesta.

      Jos olet saanut elimistöösi virustartunnan (flunssan), se lähtee kyllä pois omia reittejään (immuunipuolustuksen kautta) ja ajan kanssa (viikosta komeen viikkoon), mutta se ei ole mitenkään muuten häädettävissä. Mutta ei hätää: Flunssaan ei kuole. Ja lepo auttaa.

      Flunssavirusten ehkäisemiseen auttaa taas hyvä yleiskunto ja vastustuskyky. Näillä on myös yhteyttä flunssan ärhäkkyyteen ja kiertokulun kestoon. Mitä parempi immuunipuolustus, sitä lyhemmäksi flunssat jäävät.

      • ”effef"-rassu ei sitten ymmärrä edes omia sanomisiaan, että flunssan aiheuttaa virus, jota ei voi ehkäistä, mutta flunssa viruksen ehkäisemiseen olisi keinoja...
        LoiSTaVaA päättelyä, proffessori-effef

        Helpoiten asiaa lähestyy miettimällä miten flunssa-virus tarttuu, eli limakalvojen kautta. Eli nyt ei kannata sormillaan hieroa silmiä eikä nenää eikä nuolasta sormia. Se on varmin keino saada flunssa, joten jos pystyisi limakalvokosketuksen välttämään ,,, no okei ei sitä loputtomiin pysty kukaan.

        Käsien pesu aina ekana kotona ja aina kun se on mahdollista sisäistyessään jonnekin.

        Valkosipulissa kuten inkiväärissä on luonnon omaa antibioottia joka auttaa vastustuskyvyn parantamisessa. Ylipäättään vain terveellisen vitamiinipitoisen ruuan syöminen auttaa vastustamaan flunssaVIRUSTA. Eli älä täytä mahaasi prosessoidulla ruualla, siinä ei ikinä ole muuta kuin keinoaineita.

        Muistakaa myös hyvä suuhygiena. Pese hammasharja käytön jälkeen saippualla. Silytä se kuivassa, ei altaan reunalla, eikä kupissa alaspäin.
        Älä kirnua räkää, äläkä pyyhi sitä käsiin. Aivasta nenäliinaan.
        Nessuja käsilaukkuun!

        Ostoslista: nessuja, valkosipulia, inkivääriä, graavilohta, pähkinöitä, ruisleipää, maitoa, paprikaa, kokolihaa, tuore persiljaa, salaattia, tomaattia, tummasuklaa ja yksi bisse / punaviini (=perjantaina)

        …. ja ajoissa unta pollaan.

        Vältä suomi24.n tyhmentävää vaikutusta ja monivitamiinipillerit voi toimittaa ongelmajätelaitokselle, kuten suoli24.nKIN.


      • effef
        fenno.maani kirjoitti:

        ”effef"-rassu ei sitten ymmärrä edes omia sanomisiaan, että flunssan aiheuttaa virus, jota ei voi ehkäistä, mutta flunssa viruksen ehkäisemiseen olisi keinoja...
        LoiSTaVaA päättelyä, proffessori-effef

        Helpoiten asiaa lähestyy miettimällä miten flunssa-virus tarttuu, eli limakalvojen kautta. Eli nyt ei kannata sormillaan hieroa silmiä eikä nenää eikä nuolasta sormia. Se on varmin keino saada flunssa, joten jos pystyisi limakalvokosketuksen välttämään ,,, no okei ei sitä loputtomiin pysty kukaan.

        Käsien pesu aina ekana kotona ja aina kun se on mahdollista sisäistyessään jonnekin.

        Valkosipulissa kuten inkiväärissä on luonnon omaa antibioottia joka auttaa vastustuskyvyn parantamisessa. Ylipäättään vain terveellisen vitamiinipitoisen ruuan syöminen auttaa vastustamaan flunssaVIRUSTA. Eli älä täytä mahaasi prosessoidulla ruualla, siinä ei ikinä ole muuta kuin keinoaineita.

        Muistakaa myös hyvä suuhygiena. Pese hammasharja käytön jälkeen saippualla. Silytä se kuivassa, ei altaan reunalla, eikä kupissa alaspäin.
        Älä kirnua räkää, äläkä pyyhi sitä käsiin. Aivasta nenäliinaan.
        Nessuja käsilaukkuun!

        Ostoslista: nessuja, valkosipulia, inkivääriä, graavilohta, pähkinöitä, ruisleipää, maitoa, paprikaa, kokolihaa, tuore persiljaa, salaattia, tomaattia, tummasuklaa ja yksi bisse / punaviini (=perjantaina)

        …. ja ajoissa unta pollaan.

        Vältä suomi24.n tyhmentävää vaikutusta ja monivitamiinipillerit voi toimittaa ongelmajätelaitokselle, kuten suoli24.nKIN.

        Sattuuhan näitä kirjoitus/ajatusvirheitä kun nopeasti näpyttelee.
        Tarkoitin sitä, että kun flunssa on jo puhjennut: se ei ole enää "ehkäistävissä" (ketjun aloittaja nimenomaan käytti tätä sanavalintaa). Itse käyttäisin termiä "parannettavissa".

        Flunssia voi toki yrittää ennaltaehkäistä (ne ovat lievempiä silloin kun immuunipuolustus on hyvä), mutta miksi otat esille antibiootit?? Ei antibiooteilla ole mitään vaikutusta viruksiin! Tarkoitit varmaan antioksidantteja, joita on runsaasti valkosipulissa.

        Myös to hammasharjan pesemis-neuroosi menee yli hilseeni. Suun bakteerikannalla ei ole myöskään mitään tekemistä virustartuntojen kanssa. Ja jos käyttää hammastahnaa, joka sisältää natriumfluoridia, se on jo itsessään tehokas bakteerien karkottaja. Eli kannattaa unohtaa mokomat saippuan kanssa pelleilyt. Paitsi käsihygienian kanssa. :)


      • effef kirjoitti:

        Sattuuhan näitä kirjoitus/ajatusvirheitä kun nopeasti näpyttelee.
        Tarkoitin sitä, että kun flunssa on jo puhjennut: se ei ole enää "ehkäistävissä" (ketjun aloittaja nimenomaan käytti tätä sanavalintaa). Itse käyttäisin termiä "parannettavissa".

        Flunssia voi toki yrittää ennaltaehkäistä (ne ovat lievempiä silloin kun immuunipuolustus on hyvä), mutta miksi otat esille antibiootit?? Ei antibiooteilla ole mitään vaikutusta viruksiin! Tarkoitit varmaan antioksidantteja, joita on runsaasti valkosipulissa.

        Myös to hammasharjan pesemis-neuroosi menee yli hilseeni. Suun bakteerikannalla ei ole myöskään mitään tekemistä virustartuntojen kanssa. Ja jos käyttää hammastahnaa, joka sisältää natriumfluoridia, se on jo itsessään tehokas bakteerien karkottaja. Eli kannattaa unohtaa mokomat saippuan kanssa pelleilyt. Paitsi käsihygienian kanssa. :)

        Okei sori, minä en tiedä milloin on vain ajatus/kirj virhe.
        Kannattaisi itse kunkin tulla puolustamaan puheitaan hieman nopeammin, mutta minulla on ongelmia kun ylläpito välillä sulkee viestit minulta ja sitten avaa niin tulee 50 viestiä yhtä aikaa niin en ehdi vastaa!! Ylläpidon Kerberos luulee lapsellisella pois-sulkemisella onnistuvansa painostaa minua muuttamaan omat mielipiteeni islam-myönteisiksi ... òó
        Tuollaisella lapsellisella kiusallaan, Kerberos saa vaan vihani islamia vastaan yltymään… että terkkuja ja kiitos!!

        No mutta tähän keissiin:
        Monien kokemieni havaintojeni perustella olen vain tullut ko päätelmiin. Ja jos minusta tuntuu hyvältä, silloin on parempi mieli ja olotila! Ja se kai auttaa flunssaankin.

        Niin ” kun flunssa on jo puhjennut: se ei ole enää "ehkäistävissä" ”

        Mutta MiNä olen monesti saanut alkaneen flunssan pois yhtäkkiä, esim syömällä rajun määrän valkosipulia, saunallakin saanut sen muutaman kerran loppumaan heti alun jälkeen, mutta sauna auttaa vain jos ihan heti mutta ei aina eikä kaikkiin flunssiin. Eikä missään nimessä saa mennä saunaan kun flunssa on reilusti päällä. plus siinä on yks pikku temppu lisätehtävänä, jota on turha täällä mainita koska minuun tahdotaan väkisin suhtautua kielteisesti. Flunssatkin on erilaisia. Joten hoitojenkin pitää olla!
        Joistain pääsee temppuilemalla eroon, esim kunnon kännilläkin olen joskus onnistunut pääsemään alun flunssasta eroon. Totuutena huomautettava että useammin kunnon känni aiheutti flunssan, liian vähillä vaatteilla tai muuten vaan ottamalla pikkuiset ilta-unet lumihangessa. Älä tee niiinkuin minä!

        Tärkeintä olisi miettiä keinoja ehkäistä flunssa.
        Kun ihminen on terve niin flunssan ehkäiseminen on helpompaa kuin jo päällä olevan flunssan poistaminen, vaikka siihenkin luulen onnistuneeni muutaman kerran.

        Mitä tulee tuohon hammasharja juttuun - niin ajatus lähti siitä kun kerran oli 3 flunssa peräkkäin , että mistä pirusta se uusiutui, kun en edes ulos ehtinyt! Niin päättelin että hammasharja saattaisi olla se pesä.

        Hammasharjan peseminen käytön jälkeen ei ole mikään neuroosi vaan käy yhtä luonnollisesti kuin vaikka lautasen peseminen syömisen jälkeen. òó
        No sen jälkeen ei ollut flunssaa 2 vuoteen joten nyt sitten olenkin saanut nauttia jo toista flunssaa tähän syksyyn. Ehkä sen teho katosi. Tai tämän vuoden flunssiin ei tehoa mikään temppuilu.

        Ei toisten kikkoja ole kenenkään pakko uskoa saati kokeilla mutta joillekin uuden ahaa-väläyksen keksiminen auttaa ainakin henkisesti voimaan paremmin ja aina kun voi henkisesti paremmin niin se on kait hyvä asia vai, proffessori-effef?

        ”Suun bakteerikannalla ei ole myöskään mitään tekemistä virustartuntojen kanssa.”
        Saattaa olla niinkin, mutta jokainen [erään tutkimuksen mukaan ] aivoinfarktiin kuolleen miehen verestä löytyi hammas-peräisiä bakteereita. Ei tokikaan kannata pestä hampaita, eikä varsinkaan hammasharjaa, eihän aivoinfarktiin voi kuolla kuin vain yhden kerran. Kannattaa jopa huuhdella se hammasharja vessan pytyssä, niin saa hammasharjaan niitä luonnollisia bakteereita , sehän kasvattaa vastustuskykyä. Niin ja se paras säilytyspaikka olisi se wc-pytty, mutta kun sille on toinenkin tarkoitus, ellei sitten omaa kahta pyttyä, niin seuraavaksi tehokkain bakteerien kutu♥paikka on lavuaarin reunalla. Kannatta säilyttää se siinä, varsinkin jos on alkueläin-ystävällinen, sillä tarviihan bakteerien saada elää ja lisääntyä, kyllä maailmaan mahtuu niin pienet ja söpöt tui-tui-eläimet.

        Kyllä olen kuullut monien sanovan että valkosipulissa kuten inkiväärissä on luonnon omaa antibioottia.
        Toki yleensä kaikki valehtelee kaiken minkä sanoo niin luultavasti tämäkin, eikö niin proffessori-effef?
        SiiS kaikki minkä teidän perustuu muiden tutkimuksiin, joista nyt vaan joihinkin aina välillä uskon enemmän tai vähemmän, ja välillä uskon väärinkin, mutta omaa harkintaa käyttäen ei kannata tehdä mitään vaarallista, eikä uskoa sokeasti, ilman todellista tahi funtsaamista.

        Mutta tietääkö proffessori-effef missä kasvissa on luonnon omaa unilääkettä?
        Ei kannata miettiä! Sellaiseen uskominen olisi ihan neuroottista, kun on kuitenkin apteekista saatavilla varsin tehokkaita unilääkkeitä, niin on ihan turhaa syödä iltasella unettavia ruokia. Niitä meinaan on useampiakin. Mutta varsinaisesti luonnon omaa unilääkettä sisältävää kasvia, tiedän yhden. Mutta tietääkö proffessori-effef yhtään?


    • quinnee

      Ja minua kyllästyttää sinun besserwisser-asenne.


      Ja ihan sellanen pikkujuttu: Ensimmäisessä lauseessa sanot, että flunssaa ei voi ehkäistä. Viimeisen kappaleen ensimmäisessä lausessa kuitenkin puhut flunssavirusten ehkäisemisestä.

      että sellasta.

    • näilläkin eväillä
    • lila777

      ÖÖh. Histamiini (antihistamiini) on kylläkin allergialääke. Ei siitä ole mitään hyötyä virustautiin.

    • Kafegep

      Minulla on tällä viikolla tuntunut oloa että kuume on tulossa ja nenä vuotaa jakeuhkot kipeät ja sairas olo. Olen juonut tyrnimehua, ja tehnyt smoothieta jossa marjoja kuten mustaherukkaa paljon tyrniä ja tehokkaksi osoittautunutta inkivääriä. Inkivääriä on muutkin kehuneet flunssatuntemuksien poistossa. Siis tuoretta inkivääriä!

      Meni ohi flunssaoireet. Oli ihan vähällä että meinasin jäädä sairaslomalle mutta ei tarvinnutkaan.

      • laiskoja

        Olisitko tosiaan voinut (kehdannut) jäädä sairaslomalle vain siksi että mahdollisesri joku flunssantyyppinen on iskemässä ja vähän väsyttää...
        Varmaan työkavereita ottais pattiin jos orastavan epämääräisen taudin takia jättää työt muiden hoidettavaksi.


      • NeitiNegatiivi
        laiskoja kirjoitti:

        Olisitko tosiaan voinut (kehdannut) jäädä sairaslomalle vain siksi että mahdollisesri joku flunssantyyppinen on iskemässä ja vähän väsyttää...
        Varmaan työkavereita ottais pattiin jos orastavan epämääräisen taudin takia jättää työt muiden hoidettavaksi.

        Joillakin työpaikoilla ei saa olla jos on kuumetta tai flunssaa, esim päiväkodin keittiöllä.


      • Omatuntosi Ääni
        laiskoja kirjoitti:

        Olisitko tosiaan voinut (kehdannut) jäädä sairaslomalle vain siksi että mahdollisesri joku flunssantyyppinen on iskemässä ja vähän väsyttää...
        Varmaan työkavereita ottais pattiin jos orastavan epämääräisen taudin takia jättää työt muiden hoidettavaksi.

        Jos on kipeä, niin on todella epäkohteliasta mennä töihin tartuttamaan muita. Kaikilla ihmisillä ei ole hyvä vastustuskyky, esimerkiksi me perussairauden (esim diabetes, astma) kanssa kamppailevat emme voi mitenkään ymmärtää tuollaista omaan napaan tuijottelu -asennetta. Jos minä saan viruksen, niin saatan joutua sitä jopa sairaalaan. Ja vaikka selviäisin jotenkin kotona potemalla, niin tavallinen flunssakin kestää helposti kuukauden eikä sinä aikana jaksa/pysty tehdä yhtään mitään, koska perussairauden hoitotasapaino menee samalla pieleen.

        Tai taidatkin vain itse olla laiska, ja sen vuoksi näet laiskoja joka puolella ympärilläsi? Kannattaa ensin parantaa omaa työtehokkuuttaan niin ei tarvitse kytätä muiden tekemisiä ja voi sairastaa flunssansa kotona ihan hyvällä omatunnolla.


      • pärskis...
        Omatuntosi Ääni kirjoitti:

        Jos on kipeä, niin on todella epäkohteliasta mennä töihin tartuttamaan muita. Kaikilla ihmisillä ei ole hyvä vastustuskyky, esimerkiksi me perussairauden (esim diabetes, astma) kanssa kamppailevat emme voi mitenkään ymmärtää tuollaista omaan napaan tuijottelu -asennetta. Jos minä saan viruksen, niin saatan joutua sitä jopa sairaalaan. Ja vaikka selviäisin jotenkin kotona potemalla, niin tavallinen flunssakin kestää helposti kuukauden eikä sinä aikana jaksa/pysty tehdä yhtään mitään, koska perussairauden hoitotasapaino menee samalla pieleen.

        Tai taidatkin vain itse olla laiska, ja sen vuoksi näet laiskoja joka puolella ympärilläsi? Kannattaa ensin parantaa omaa työtehokkuuttaan niin ei tarvitse kytätä muiden tekemisiä ja voi sairastaa flunssansa kotona ihan hyvällä omatunnolla.

        OIKEIN!!!Kuumeisena ja yskivänä ei töihin toisia tartuttamaan,flunssa pitkittyy jos ei heti hoida pois leväten.Juominen on näköjään unohtunut resepteistänne.Elikkä pitää juoda paljon vettä tai mielellään mustaviinimarja mehua tai vastavaa jossa parantava vaikutus.Auttaa limakalvojen kosteuteen ja puhdistaa pöpöjä elimistöstä.Aurigonhattu uute sellaisenaan tippoja kurkkuun,vie kivun nopeasti pois.Itse otan heti flunssa oireisiin Fernet brankaa kulauksen nukkumaan mennessä.Tappaa virukset ja bakteerit kurkusta.
        Jos joku ei tiedä niin se on moni yrtti -viinaa.Rommi toti auttaa myös ja hunaja tee.


    • harvaflunssainen

      Mulla on monta kertaakin tuntunut, että oiskohan flunssa tulossa. En ole tehnyt mitään sen vuoksi ja yllätys, yllätys, eipä ole sitten flunssa kunnolla tullutkaan. Toki joskus on, mutta aniharvoin.

      Minä olen aika samaa mieltä nimimerkin "effef" kanssa eli se tulee, jos on tullakseen ja ei tule, jos ei ole tullakseen. Olen jopa huomannut, että ei ole eroa onko hyväkuntoinen aktiiviliikkuja vai ns. sovaperuna, toisille vaan tulee helpommin ja toisille ei sitten millään.

      Jos tulee, niin niitä oireita toki voi helpottaa, mutta aikansahan se ottaa ja se siitä.

    • hammassilmäräpyttäjä

      vysy sisällä äläkä ulos

    • +boonus+

      hyvällä monipuolisella ruualla ja kohtuullisella liikunnalla ja tietenkin levolla voi ehkäistä lunssan.en oo lunssassa ollut moniin vuosiin.ja voin kertoo etten ole mikään mallioppilas.joskus juon alkoholia ja poltan tupakkia,mutta silti pysyn terveenä kuin pukki.ja kannattaa välttää hikisenä suoraan pihalle menoa,ainakin vaihtaa kuivaa ylle,silloin sitä kylmä helpoiten tarttuu ja vilustuu.ja muista.
      OLE REHELLINEN ROPALLESI !

    • Opintolaina209875298

      "Miten voisi ehkäistä flunssan?"-avaukseen: helposti. Et laita ilman käsien pesua saippualla, sormiasi silmiin, korviin, nenään, kehon limakalvoille. Pysyt poissa ihmismassoista tai suojaat sanomalehdellä/sateenvarjolla tai muuten pärskimiset. Toisin sanoen estät pisaroiden lentämisen silmiisi, korviisi, nenääsi, limakalvoille. Käytetyt nenäliinat vessanpönttöön pois aerosoleja muodostamasta. Tällä ohjeella flunssat, jotka tulevat syksyisin ja keväisin, pysyvät poissa ja rokotukset ova TÄYSIN TURHIA. Opit saatu opintolainalla, siksi jaettu ilmaiseksi. Enkä maksa lainoja kuitenkaan.

    • ozokka

      Olin lapsena sairaana lähes jatkuvasti, joten ilmeisesti vältän flunssat siten. Eli sairastakaan lapsuutenne ja viettäkää flunssaton aikuisuus. En ota (sika)influenssarokotuksia.

      Käsiä en myöskään pese usein ihosairauden vuoksi, siltikin vältän pöpöt. Sama juttu mahatautien suhteen. Eivät iske minuun juuri koskaan. Pelokkaat kulkekoot käsidesipullo taskussa. Aika moni ei edes osaa pestä käsiä oikein. Kun koskee puhtaalla kädellä likaista hanaa tai ovenkahvaa, niin siinäpä se hyöty meni.

      Stressin välttäminen voisi olla kova juttu, mutta harvapa siihen kykenee. Stressi heikentää vastustuskykyä. Itse uskon myös karaistuksen voimaan. Vähintäänkin ulkoilua, huonollakin ilmalla. Jos kyyhöttää sisällä parin sadepisaran vuoksi, niin ei ole mikään ihme, että pöpöt iskee. Avantouinteja tai kylmiä suihkuja voi kokeilla, jos kantti riittää (omani ei riitä, mutta jalat ovat kastuneet jäisessä vedessä riittävän usein).

      Tämä voi olla epätieteellistä, mutta suosittelen nauttimaan C-vitamiinia, jos ravinto ei sisällä runsaasti tuoretuotteita. Itse laskin, että vaikka olen kasvissyöjä, niin en saa sitä tällä hetkellä kunnolla. Syön nyt syksyllä sieniä ja suomalaista metsämarjaa, ja puolukan C-vitamiinipitoisuus on aika alhainen, tuskin merkittävä puuroksi keiton jälkeen. Pitäisi syödä kilo saadakseen 100 mg C-vitamiinia.

      D-vitamiini on myös hormoni, joka vaikuttaa moneen asiaan. Vahva D-vitamiinvalmiste käyttöön. Torjuu mm. joitain syöpiä.

      Pelkäämisestä ei ole apua. Jos flunssa tulee, se tulee. Älä rasita itseäsi flunssassa, ettet saa esim. sydänlihastulehdusta. Pöpön lopullinen poistuminen kehosta voi kestää viikkoja, joten ota rauhallisesti. Valoisaa syksyä sinulle!

    • Kantapään kautta opittua: riittävästi lepoa jo oireiden alussa, oman kehon kuuntelua (hikeätuottava liikunta on jätettävä väliin), ja erityisesti jos on yskää ja kurkkukipua pitempään (esimerkiksi yli viikon) ja vähänkin ahdistuksen tunteita mene lääkäriin kuunteluttamaan keuhkot tarvittaessa keuhkokuvat ja verikokeet. Tavallisesta flunssasta toipuminen on sen verran helpompi prosessi kuin jos pääsee keuhkoputkiin tai keuhkoihin, että suosittelen malttia ja lepoa jo siinä vaiheessa kun oireet ovat vast alkaneet.

    • Väitetään, ettei virustartuntaa voi estää. Ei tietysti voi estää aerobisten virusten sisäänhengittämistä, mutta jotain voi sentään tehdä:

      - virukset tarvitsevat isäntäsolun mihin tarttua, pidä siis iho ja ikenet kunnossa, älä päästä virusta (tai bakteereja) verenkiertoosi!
      - boostaa kehosi vastustuskykyä syömällä monipuolista maitohappobakteerikantaa (probiootteja), valkosipulia ja vaikkapa teen kanssa inkivääriä;
      - syö fiksusti, vältä hiilihydraatteja ja lisäaineita, sillä tasapainotat suolistosi bakteeriflooran ja estät hiivojen liikakasvua (hiivat käyttävät sokereita ravinnokseen);
      - erityisesti vältä sokereita (hedelemäsokeria), joka on samanlaista myrkkyä kuin alkoholi, sillä molemmat voidaan käsitellä vain maksassa ja aiheuttaa maksan rasvoittumista heikentäen immuunipuolustusta;
      - liiku sopivasti, ei liikaa, sillä liiallinen liikunta pitää kehossa yllä tulehdustilaa, jolloin immuunivasteesi teho ulkkopuolista tekijää vastaan heikkenee;
      - jos kuitenkin sairastut, mieti sata kertaa syötkö antibiootteja, sillä jokainen antibioottikuuri tappaa ison joukon hyvistä suolistobakteereista ja antaa tilaa hiivalle (palautuminen voi kestää vuodesta kahteen);
      - virustaudit eivät nosta c-reaktiivista proteiinia (CRP), mutta koska virustaudin jälkeen tulee lähes poikkeuksetta bakteeritulehdus, CRP saattaa nousta.... silti kannattaa miettiä, syökö antibioottia vai onko tila sellainen, jonka keho osaa korjata (hengellään ei tarvitse leikkiä, mutta muutaman päivän kipuilu pitää kestää)

      Urheilusta kannattaa pitää aina poikkeuksetta viikon paussi, ettei tule angina pectorista. Muutenkin urheilun suhteen järki käteen. Läskejä haukutaan, koska he kuluttavat sairaanhoitoresursseja. Fakta on kuitenkin se, että urheiluun liittyvät vammat/kulumat/häiriöt kuluttavat eniten.

      Lopuksi: pidä mieli korkealla. Ihmisen parantumisessa placebolla, eli psykosomatiikalla on ratkaiseva merkitys. Vaikka oletkin kipeä, yritä sivuuttaa negatiiviset ajatukset ja pyri positiivisuuteen.

      • avantis

        Olipa hienosti ja rakentavasti rakennettu vastaus. Lisäisin vielä hunajan syömisen sinun listaasi. Lisäksi itselläni on vuosikymmenien kokemus homeopatiasta. En ole joutunut syömään yhtäkään antibioottikuuria sen jälkeen kun tutustuin homepaattisiin aineisiin. Ensimmäisiin flunssaoireisiin nappaan Aconnitumia, elikkäs ukonhattua. Kotimaista kunnon hunajaa nautin joka päivä, heitän pari ruokalusikallista aamuin illoin kitusiin. Vahvat c, ja d-vitamiinit ym. lisäksi. Olen aina käyttänyt punaista maitoa, voita, kermaa ja rasvaista lihaa, ja hapankaalia, joka pitää suoliston kunnossa . En käytä mitään keinotekoisia ruoka-aineita jos vain mahdollista. Pitää osata kuunnella elimistöä ja toimia sen mukaan. Myös unta kaaliin riittävästi.


    • jukkis76sh

      Onhan noita luonnon yrttejä ja erittäin tehokkaita mutta tosi harvinaisia ja aika kalliita.Mainostaa ei täällä kai saa mut kyselkää jos kiinnostaa.

    • D-vitamiini!!!

      Minä en ole ollut sairaana enkä flunssassa eikä muussakaan tulehdustaudissa yli vuoteen. Sairastuminen loppui siihen, kun aloin nauttia D-vitamiinia vähintään 20 mikrogrammaa päivässä, talvella 50-70 mikrogrammaa. Vuosikausia meni joka talvi siten, että ainakin kaksi flunssaa, poskiontelotulehdusta ja keuhkoputkentulehusta oli vuodessa. Nyt siis yli vuosi täysin terveeenä. Mitään muita muutoksia en ole elämässäni tehnyt kuin tämän. Olen ennenkin nauttinut monivitamiinivalmisteita, mutta niissä on liian vähän D-vitamiinia. D-vitamiinia ei saa oikeastaan riittävästi kuin rasvaisesta kalasta.

      http://www.dvitamiini.com/

      Tähän sinun alkavaasi flunssaan tai tulehdukseen ei enää ehdi vaikuttaa, mutta pidä itsesi terveenä tästä lähtien D-vitamiinilla. Suomalaiset ei saa sitä juuri ollenkaan, eikä sitten ihme, kun kaikki sairastaa.

    • mies 44

      ^Itse olen flunsassa muutaman vuoden välein enkä ota D-vitamiiniä pillereinä. Toki syön kalaa niin kun kaikki joka arvostavat toimivia aivoja. Itse uskon noiden jatkuvasti kipeänä olevien ihmisten stressaavan liikaa ja siksi vastustuskyky on niin heikko. Tietysti jos on huonokuntoinen ja ylipainoinen ei voi muuta odottaakaan kuin jatkuvaa sairastelua.

      • D-vitamiini!!!

        Kannattaa mies 44 vain lukea enempi D-vitamiinista ja muusta. Vaikka tuosta linkistä. Kalaa ei vaan kaikki syö, jos syö tarpeeksi usein niin elimistöön kertyy elohopaa ja muita myrkkyjä. Samoin on omegan kanssa. Jotta voi varmistaa saannin, niin kannattaa syödä D-vitamiinilisää.

        Jotkut pitää pyhänä periaatteenaan sitä, ettei ota mitään "pillereinä", mut sitten kuitenkin joudutaan lääkärin määräytksestä syömään monenlaisia pillereitä tautien hoitoon, jotka olis ehkäisty riittävällä D-vitamiinin saannilla.


      • mies 44
        D-vitamiini!!! kirjoitti:

        Kannattaa mies 44 vain lukea enempi D-vitamiinista ja muusta. Vaikka tuosta linkistä. Kalaa ei vaan kaikki syö, jos syö tarpeeksi usein niin elimistöön kertyy elohopaa ja muita myrkkyjä. Samoin on omegan kanssa. Jotta voi varmistaa saannin, niin kannattaa syödä D-vitamiinilisää.

        Jotkut pitää pyhänä periaatteenaan sitä, ettei ota mitään "pillereinä", mut sitten kuitenkin joudutaan lääkärin määräytksestä syömään monenlaisia pillereitä tautien hoitoon, jotka olis ehkäisty riittävällä D-vitamiinin saannilla.

        Kaikkienhan meidän johonkin täytyy uskoa, itse en ole koskaan uskonut lisäravinteiden hyötyihin.

        http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2011/10/suuri_osa_ravintolisista_on_taysin_turhia_-_voivat_lisata_kuolleisuutta_2936545.html


    • mies 44

      Positiivinen elämän asenne auttaa aina.

    • Rauhanlietsoja

      Positiivinen elämänasenne
      Usko ja arvot kohdalleen

      Flunssa on ihmisen luontainen tapa valmistautua kylmenevään ilmaan. Sitä ei pidä väkisin ja keinotekoisesti koittaa välttää. Flunssan yksi tarkoitus on että ihminen lepäisi ja miettisi elämä peruskysysymyksiä. Toinen on se että ihminen on luotu tekemään työnsä kesällä täällä suomessa ja aherruskauden päätteeksi keuhkot valmistautuvat ja ruumiin tulee levätä talvea varten. Hoitokeinoin asia mutkistuu.

      Myö liiallinen hygienia on huonoksi, eikä elimistö opi tunnistamaan haitallisia aineita kun sitten niille altistutaan. Eräässä päiväkotituktkimuksessa tutkittiin desinfiointitipan vaikutuksia ja tulos oli odotettu. Desinfiointitippaa käyttäneiden keskuudessa oli enemmän ja vaikeempia ja monimuotoisempia tauteja kuin mitä normaalia siisteyttä harjoittaneissa päiväkodeissa. Desinfiointiaineet kun eivät voi valikoida mitä ne tuhoavat vaan tuhoavat iholta myös hyödyllisiä vasta-aineita ja ihon luontoista puolustusmekanismia jolloin epäpuhtaudet tulevat sitäkin helpommin läpi.

      Älä usko mitä kaikkea media uskottelee. Turha pelko on heidän keinonsa hyötyä sinusta ja muista.

      Terveyttä sulle. Kuume on tehokas puolustusmekanismi, josta saisit iloita. Josset nyt niin ehkä myöhemmin. Syö normalia ruokaa.

    • jeuuijjhg

      Muakin harmittaa ihmiset, jotka tulevat muita tartuttamaan. Koulussa asian ymmärrän (esimerkiksi lukio/ammattikoulu) koska jää jälkeen niin paljon jos on yhdenkin päivän poissa. Mutta jos ihminen on kuumeessa, hän ei todellakaan saa tulla kouluun. Yksi kaverini teki niin, ja hän suuttui, kun menin hänestä aina hieman kauemmas, koska en halunnut saada tartuntaa. Sain kuitenkin, ja mulla oli ihan järkyttävä kuume ja olimme lähdössä juuri perheen kanssa kahdeksi viikoksi Thaimaaseen, emme mennyt, koska olin ihan järkyttävän kuumeen omana. Perheelläni on vuodessa vain 3 viikkoa lomaa koska he ovat yrittäjiä, joten ensi vuonna sitten...

      Ei tietenkään saa koko kahta viikkoa jos on lenssua, niin olla kotona, mutta edes ne muutamat kriittisimmät päivät.

    • mievaan.............

      Itselläni on toiminut parhaana flunssan ehkäisijänä HYVÄ KÄSIHYGIENIA. Ennen sain aika ajoin nuhakuumeita, oksennustauteja jne, kunnes sairaanhoitajaksi opiskellessa valaistui tuo käsien hygienia. En ole sittemmin kauheasti sairastellut. En syö mitään (humpuuki) "parantaavastustuskykyä"-tuotteita tai lisäravinteita, eikä kuntokaan ole mikään maailman parhain. Kylmästä en ole ikinä "vilustunut" . Ainoastaan tosiaan tiedostanut sen miten ihmiset siirtävät pöpöt ympäristöstä itseensä ja sitten pyrkinyt katkaisemaan tuon pöpön reitin. Jos kättelen ihmisiä, en ikinä ennen käsienpesua vaikkapa niistä tai hankaa silmiä tms. pesen kädet aina ensimmäisenä kun tulen kotiin vaikkapa kaupasta jne.

      Voi kuulostaa neuroottiselta, mutta kuitenkin toimii :).

    • erytreytreyt

      Miksi luot sellaiset olosuhteet kehoosi, että pöpöt pääsee hyökkäämään? Stressi pois ja rauha kehoon, niin ei se tasapaino pienestä tule horjumaan.
      Jos ihminen ei itse ymmärrä levätä tässä nykyajan hullunmyllyn pyörityksessä, niin kroppa kyllä hoitaa homman niin, että tulee pakkolepo, eli flunza.

    • ett sillee

      8 VUOTTA ON kulunut ettei ole flunssaa tai nuhaa ollut!
      Saman preseptin olen antanut muutamalle, mukana eras entinen keihaanheittaja.
      Otan syksyisin ja kevaisin sinkkikuurin n.3 viikkoa. Sinkki estaa mm. virusten leviamisen.
      Peseydyn stratekisista paikoista huolella, mutta iholtani en hankaa kaikkea suojaa talvella, harjan kanssa kokonaan pois,paivittaisissa suihkuissani.
      Joka paiva syon marjoja ,tai erilaisia hedelmia.
      Pidan asuntoni aika viileana n.20 astetta.
      Tosiaankin olin kuumeessa 8 v. sitten yhden paivan.
      Tama keihaanheittaja oli jatkuvassa nuhassa ennen,kavi mittauttamassa verestaan arvot,jossa sinkin todettiin olevan reilusti alle ohjearvojen. Ei ole enaa, joten ei flunssaakaan.

    • vapaa flunssasta

      Minulla oli aina ennen 2-3 flunssa vuodessa. Mutta kaksi vuotta sitten aloin syömään D-vit. 20mikrogrammaa päivässä ja sen jälkeen ei ole ollut ainuttakaan flunssaa. Mitään muuta muutosta ei ole elämässäni tapahtunut joten uskon että D-vit. on vaikutusta. Kädet pesen tietysti aina kun tulen esim. kaupasta kotiin.

    • petronelllla

      Mä juon paljon inkivääri-teetä, jos on yhtään sellainen olo, että olisi tulossa kipeäksi. Muutama inkiväärin palanen kuumaan veteen hetkeksi, palat pois, ja tee on valmis. Toki sekaan voi laittaa tavallista teetä, jos inkivääri ei maistu. Itse laitan joskus hunajaa.

    • Tervettä menoa

      Meidän perheessä otetaan homeopaattista Aconitum C30 -raetta kerran tai kaksi kertaa heti ensioireisiin, ja ollaan jo monta vuotta selvitty kokonaan sairastamatta.

    • jebz6
    • viisas lapsi XD

      Hei mulaki on ongelma mulla on isot nielurista ja sen vuoksi mulla on mionesti kurkkukipeä miten sitä voisi vältää tiedän että tämä on aika vaikeaa estää.
      mutta en aina jaksaisi ottaa särkylääkettä. Ja toinen asia mulla on aika monesti pää kipiä ilman syytä en ole mihinkään koukussa en juo kahvia limukkaa juon vain viikonloppuisin ja joskus jos on hirvee päivä ollu. Ja sulle jolla on flunssaa niin sen voi ehkäistä niin etää pukee lämpimästi:)

    • juupajuu....

      hyvä käsihygienia ja se, että pysytteleen pisaratartunnan kaukaisuudessa, äläkä stressaa-> heikentää vastustuskykyä. Ja toisilla vain on huonompi vastustuskyky luonnostaan kuin toisilla. Jos vielä jotain sairauksia sulla, esim. astmaa, allergioita,diabetesta jne.. saat varmasti helpommin kaikki kulkutaudit itselles ja vielä jälkitauditkin.

      Pukeutuminen ei sinänsä ole niinkään ratkaiseva tekijä, vaikka vanha kansa niin luulee.....enkä nyt tarkoita, että on fiksua juoksennella t-paita päällä pakkasessa....

    • Against_flu

      En usko mihinkään vastustuskykyjogurtteihin yms., mutta flunssan iskiessä syön aina mustikkakeittoa, johon on lisätty vastustuskykyä tukevia bakteereita. Mulla ainakin tuntuu lyhentävän flunssan kestoa. Jos tuntee tulevansa kipeäksi, niin voihan sitä syödä jo etukäteenkin.

      Mutta siis erittäin hyvää sairasteluruokaa: on helposti sulavaa kuten sairasteluaikana on hyvä ollakin, hyvää, täyttävää eikä tartte miettiä ruuan valmistamista kun kaataa vaan kuppiin ja pistää mikroon. Ei tartte välttis edes lämmittää, jos ei jaksa. Juo vain alas ja päivällinen on siinä. Toki pitää sit muistaa syödä muutakin.

      Mutta siis itse olen kokenut tämän auttavan. Samoin olen huomannut, että jos sylki muuttuu oikein limaiseksi (siis että inhottaa) ja jos kurkkua särkee, niin hampaiden pesu saattaa viedä esim. kurkkukivun jopa kokonaan.

    • vanhanaikanen

      Älä laita mikroon !! Se jos mikä on bakteeripesä!! Uusi keksintö, joka tekee paljon pahaa ihmisten terveydelle.
      Eikö?

      Olimme paljon terveempiä ennenvanhaan!

    • vepiotade rak rak

      Mitä ajattaletta kun teille syötetään LIGH juomia ja elintarjitteiltaa kun se on hämäyatä elintaviketeollisuudelta ja jpa aiheittaa lihomiseeen tässä tosi asiai : meidän aivoot on joka säätelee erergiaamme me jokainen sitä elääkkseemme tarvitsemennen siis keinotekoinen ane aiheutta hyvän annoitteen tunteeen mutte yhtäänenergiaa siis syömään vain olet perillä tutkimuksista Ruotsi Eglanti voit ottaa yhteyttä [email protected] jos olet kiinnostunut mitä mie tiedän itse ole 185cm,62kg, hyvin voipa ikinä en ole edes flunssaa sairastanu. Taisti

    • Kv

      Meillä on perheessä aloitettu viime keväänä syömään immuu niksi kapseleita. Koko syksynä ei kummallakaan lapsella (13 ja 15-v) yhtään flunssaa. Löysin tuon valmisteen suomalaiset nettisivutkin www.immuuniksi.fi. Kannattaa varmaan tutustua. Pitää hyvin flunssat näköjään loitolla.

    • mie 70

      Söin pitkään vahvoja green tea tabletteja enkä sen aikana sairastunut yhteenkään flussaan ...nyt kun tabletit loppui niin heti iski flunssa...vaikka syön kaikenmaailman vitamiinit myös d-vitamiinia.Kaikille tuo vain ei sovi jos on vaikka kofeiinille herkkä,enkä tiedä mitä tekee maksallekaan?Omat maksa-arvot oli kuitenkin kunnossa...ja juohan ne virhreetä teetä kuppitolkulla joissain maissa.

    • käsihygieniaa mielestäni on myös se, että kaikkia KAHVOJA ja KAITEITA ei hivellä niinkuin ihmisilla näkyy olevan tapana

      suomalainenhan aivastaa joko vapaasti pärskien tai sitten käsiinsä, Käsistä sitten bakteerit levitetään kaikkiin kaiteisiin ja kahvoihin

    • kauas lentää

      varsinkin miehet pärskii iha avoimesti ilmaan, eikä edes hihaa suun edessä, mistä moinen tapa..

    • Levsha7

      Heippa kaikille.

      Ehkä vähemmän tarpeellinen kysymys, mutta kysymys kuitenkin. Näyttää väki olevan hyvin tietoisia flunssasta, oireista ja niiden ehkäisystä. Itse en ole sairastanut flunssaa enkä muutakaan tautia yli kolmeen vuoteen, juurikin immuniteetin parantamisesta ja hygienisistä syistä johtuen. Olen myös huomannut, että henkinen vahvuus auttaa vastustamaan tauteja, esimerkiksi stressi kuluttaa kehoa, mieltä ja heikentää immunniteettia.

      KYSYMYS. Voiko äkilliseen tarpeeseen esimerkiksi uuttaa valkosipulia kiehuvaan veteen ynnä muuta tarpeellista, ja käyttää seosta höyryn hengittämiseen? Auttaako vai tuleeko bakteerit/virukset koko kehosta nenän lima- kalvojen ja rauhasten kautta, etenkin vilustumistautia sairastavan osalta?

    • leena_____92

      Itsehän tässä toista päivää parantelen itseäni. Huomenna olisi tarkotus lähteä mökkeilemään. Gefilus-juomia, c-vitamiinia, hunajaa ja buranaa :D niistä on nämä kaksi päivää tehty.

    • 050307302

      Mä sairastin noin kolme kuukautta flunssaa, ja nyt tuli uudestaa flunssa :(

    • Flunssaton_toimii

      En enää sairastu flunssaan. Seuraavalla ohjeilla sinäkin pysyt terveenä:
      Pidä taskussasi aina kourallinen pilkottuja valkosipulinkynsiä ja tavatessasi uuden ihmisen, hymyile, niiaa nätisti ja heitä muutama valkosipulinkynnen palanen uuden tuttavan kasvoja kohti. Näin pysyt helpommin sopivan etäisyyden päässä tautien tartuttajista ja ihmisten kosketuksista. Pysyt myös jatkuvasti valkosipulin hyvien ominaisuuksien vaikutusalueella sekä levität tätä hyvää muillekin kanssaihmisille:) en ole kolmeen vuoteen sairastanut flunssaa kun olen näin toiminut.

    • SITRUUNAvettä

      sitruuna, marjoja c -vit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe