RAVIT ON RÄÄKKÄYSTÄ!

Heppahullu

no hei kaikki!
Musta ravit on suoraan sanottuna hevosen rääkkäystä!Miettikää nyt!Hevonen joutuu olemaan kuumassa,ahtaassa trailerissa jopa 6 tuntia.Sitten raviradalla hevosen on pakko ravata ja yrittää olla muita nopeampi...Hevosten normaali askellaji on laukka!Niin ja loppu tuloksena heposta tulee tälläien:pureva ja sen on huono laukata kun ensin on pakoitettu ravaamaan..

47

3013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *HiiRuLaiNeN*

      Ensinnäkään en tuomitse raveja sen enempää kuin ratsastuskisojakaan. Periaatteessa ratsu-hommissakin on sama asia kuin raveissa; hevonen voi joutua matkustamaan jopa lentokoneella, sitten se joutuu johonkin stressaavaan tilapäiskarsinaan, missä käy kauhea melu ja hälinä. Sitten se joutuu suureen ihmisiä täynnä olevaan halliin, jossa se joutuu hyppäämään esteitä tai tekemään kaikennäköisiä koululiikkeitä (mikä ei myöskään varmasti ole hevosen luontainen tapa)...
      Mutta useimmilla ns. kisahevosilla, ratsuilla tai ravureilla on hyvät oltavat. Ite hoidan ravureita, ja voin sanoa, että niitä ei pakoteta voittamaan, vaan ne itse HALUAVAT juosta lujaa... Ja yleensä ravureita kouluttaessa kaikki tehdään hevosen ehdoilla. Tokihan kaikessa tämmöisessä on vielä parannettavaa, mutta ei asiat niin huonosti ole kuin sinä kuvailit... (en myöskään puolustele ratsuja tai ravureita, olen yhtä lailla kummankin puolella)

    • raply

      yhdyn edelliseen vastaukseen. omistan itse ravihevosen jonka kanssa käyn kilpailemassa ja kaikki nimenomaan tehdään hevosen ehdoilla. ja kilpailuvietti se pistää hevosen juoksemaan lujaa. pikemmin hevoselle nautinto päästä spurttaamaan kuin että sitä rääkättäis!!!!!!!

      • eiVieläHevonen

        En tiedä tässä maailmassa mitä taik ketä pidetään paremmin kuin urheiluhevosta, kotikissaa tai koiraa.?
        Hevosen kapasiteettiin verrattuna 2-3 minuutin ravilähtö ei rasita sitä yhtään, vrt. luonnossa hevonen on pakoeläin, jalostunut pitkän matkan menijäksi jotta selviäisi luonnossa luontiaisilta vihollisilta (=syövät hevosia) hengissä.
        Siihen verrattuna hevosella on kuninkaan olot. ruokitaan monta kertaa päivässä, hierotaan, hemmotellaan, jopa saunotetaan. Harjoittelulenkitkin ovat helppoja siihen nähden mihin hevonen pystyisi. Saati ratsut, ovat kuninkaiden kuninkaita!! Käykää arvostelijat katsomassa miten hienosti ravureiden/ratsujen asiat ovat.
        Seuraavassa elämässä haluan olla ravi- tai ratsuhevonen, niin paljon helpommalla pääsisin täällä maapallolla kuin ihminen.


    • ravurin ja ratsun omistaja

      moi. mul on ravuri jolla kilpailuluvat loppuu ikänsä puolesta kesäkuun viimeinen päivä. se on kyl muutenkin jo aikaisemmin siitä hommasta siirtynyt seurahevoseksi ratsulleni ja on sellaisessa ajo käytössä, siirtyy varmaankin siitokseen nyt.

      mutta se hevonen tykkää juosta. se tuntuu rakastavan ravaamista. kun ajan oriillani, tamma olisi valmis haastamaan oriin. kun joku muu valmentaa hevostaan. tamma palaa halusta lähteä kisaamaan. se on lämppäri, ja tuntuu rakastavan ravaamista. en ole sen nähnyt tarhassa koskaan laukkaavaan. en tiedä onko se entisellä omistajalla laukannut mutta minulla ollessani en ole kertaakaan nähnyt sen laukkaavan.

      meillä oli vuosia sitten ihana suomenhevos ori. erityisesti työ käytössä. se ei ikinä laukannut kun sillä ajettiin. sillä oli hieno ravi.

      minusta ratsastus voi yhtä lailla olla rääkkäystä kun on esim. maastoratsastuskilpailuissa kattellut miten joku hevonen ei suorita jotain estettä ja "putoaa" esteen päälle. maastoradalla esteet ei ole samanlaisia kun "Normaaleissa" este kisoissa.

      • voi vil..

        on se jotenkin niin ihmeellistä että aina ratsuihmiset alottaa nää keskustelut!!!!!!!!!!!
        sitä paitsi ravureiden valmennus tyyli on samanlaista kuin ihmisen!!!!!!!!!!!!!


    • Keysy

      A. Ravit ei oo rääkkäystä sen kummemin kuin mikään muukaan hevosurheilu.

      B. Hevosen urheilumuoto ei aiheuta puremista. Sen sille opettavat ihmiset - oli kyseessä sitten pullaponi, ratsu tai ravuri.

      C. Ravurilla voi olla todella ihana laukka. Kaikilla ratsuillakaan ei ole niin pehmeä laukka kuin ratsastamillani ravureilla (pari SH:ta sekä lukuisia lämppäreitä).

      D. Kukaan ei "pakota" hevosta ravaamaan - sitä PYYDETÄÄN! ..ja saa kai hevonen tarhassa juosta tyylillä millä hyvänsä?

      Lopuksi: eräs tuttu ravivalmentaja nimenomaan kehotti ratsastaessa laukkaamaan kilparavurillaan koska se teki hyvää hevosen jäykille selkälihaksille. Hevonen osasi hyvin erottaa ravitilanteen ratsastustilanteesta, eikä siksi laukannut kisoissa. Tämä on kuitenkin hyvin yksilöllistä, enkä lähtisi hevosta näkemättä tällaista kehottamaan.

      ..niin jos vaikka ottaisit asioista oikeesti selvää ennenku lähdet kirjoittelemaan tällaisia asiattomuuksia, jookos!?!

    • pöh

      Taso ravureilla on niin korkea, ettei hevonen joka juoksee pakolla voi siellä enää pärjätä. Samoin kuin huonosti hoidettu hevonen ei pärjää.

      Huonosti hoidettuja/kohdeltuja hevosia näkyy sekä ratsu että ravi puolella.

      ----- ja hieman ohi aiheen :) ------
      Ratsupuolelta löytyy hevosia jotka eivät osaa 3-tahtista laukkaa, niiltä löytyy vaan neli. Lv-hevoset on jalostettu ravureiksi,eli niiltä on jalostettu laukkaa pois, siksi osalta löytyy vain neli. Suokeilla tätä ongelmaa on harvemmin.
      Lv-sopii rakenteensa puolesta esteille hyvin, joskus osa on aika pienikokoisia ratsuiksi.

      --------------------

      Itselläni on ratsu (entinen ravuri) ravitallilla, joten molemmista lajeista on jotain tietoa. Eli kumpaakaan lajia sen suuremmin puolustelematta...
      Keskustelun aloittaneenkin kannattaisi tutustua raviurheiluun ;)
      ¨
      Hyvää kesää kaikille ratsu- ja ravi-ihmisille!

      • Pretoni

        Moi!
        Musta ravit eivät hevoselle hyvää tee...Mutta mulla on yks ratsu(ollut JOSKUS ravuri)Ja sillä on maailman tasaisin laukka!!


      • ~this is my dream~
        Pretoni kirjoitti:

        Moi!
        Musta ravit eivät hevoselle hyvää tee...Mutta mulla on yks ratsu(ollut JOSKUS ravuri)Ja sillä on maailman tasaisin laukka!!

        Nii..ravurit on jalostettu juoksemaan lujaa!! ei niitä pakoteta juoksemaan vaan ne juoksee just siks kun ne rakastaa sitä hommaa!! eikä ravurit joudu olemaan missään"hikisissä"kuljetus kopeissa!! onhan niissä ilmastointi!! *ainaki joku kattoluukku jonka sa auki* mä oon hoitanu ex-ravuria kohta noin vuoden ajan ja alussa se ei laukkaillu ollenkaan vaan ravas tarhassa ja joka paikassa..sitä ei saanu laukkaan ollenkaan..mutta nyt kun se on ollu ratsuna nii se on ruennu laukkaamaan kehotuksesta..ja sen laukka on kyl tosi pehmeetä..eikä ravurit oo ilkeitä!! se riippuu aika paljon ihmisistä,millanen siitä hevosesta tulee..ja sit sen hevosen luonteesta..!! mun ex-ravuri hoitsu on Super kiltti!! se ei näyki eikä mitn.. toisin ku ratsupuolen hevoset suurin osa näykkii tai potkii..mutta en oo puolueellinen ratsut ja ravurit on molemmat OK!!


      • nette
        ~this is my dream~ kirjoitti:

        Nii..ravurit on jalostettu juoksemaan lujaa!! ei niitä pakoteta juoksemaan vaan ne juoksee just siks kun ne rakastaa sitä hommaa!! eikä ravurit joudu olemaan missään"hikisissä"kuljetus kopeissa!! onhan niissä ilmastointi!! *ainaki joku kattoluukku jonka sa auki* mä oon hoitanu ex-ravuria kohta noin vuoden ajan ja alussa se ei laukkaillu ollenkaan vaan ravas tarhassa ja joka paikassa..sitä ei saanu laukkaan ollenkaan..mutta nyt kun se on ollu ratsuna nii se on ruennu laukkaamaan kehotuksesta..ja sen laukka on kyl tosi pehmeetä..eikä ravurit oo ilkeitä!! se riippuu aika paljon ihmisistä,millanen siitä hevosesta tulee..ja sit sen hevosen luonteesta..!! mun ex-ravuri hoitsu on Super kiltti!! se ei näyki eikä mitn.. toisin ku ratsupuolen hevoset suurin osa näykkii tai potkii..mutta en oo puolueellinen ratsut ja ravurit on molemmat OK!!

        ~this is my dream~,ne pakotetaan juoksemaan!
        Se sun hoitsus ei osannu laukata siks,et se oli opetettu ravaamaan.Ja tää sun hoitsus ei ole ollut sitten niin kauan ravurina,että siittä olisi tullut..Sellainen hullu.Mullakin on yks ex-ravuri ja sekään ei ole ollut kauan ravurina,joten se ei ole luonnevikainen.
        Jos hevonen osaisi puhua,se sanoisi -minä kärsin,päästäkää minut pois täältä kuljetuskopista!
        Huom!kuljetus kopeissa tulee yhteen,kirjoitit:Eikä ravurit joudu olemaan missään"hikisissä"kuljetus kopeissa!!
        Joten kirjoita yhdyssanat YHTEEN=)


      • ...
        nette kirjoitti:

        ~this is my dream~,ne pakotetaan juoksemaan!
        Se sun hoitsus ei osannu laukata siks,et se oli opetettu ravaamaan.Ja tää sun hoitsus ei ole ollut sitten niin kauan ravurina,että siittä olisi tullut..Sellainen hullu.Mullakin on yks ex-ravuri ja sekään ei ole ollut kauan ravurina,joten se ei ole luonnevikainen.
        Jos hevonen osaisi puhua,se sanoisi -minä kärsin,päästäkää minut pois täältä kuljetuskopista!
        Huom!kuljetus kopeissa tulee yhteen,kirjoitit:Eikä ravurit joudu olemaan missään"hikisissä"kuljetus kopeissa!!
        Joten kirjoita yhdyssanat YHTEEN=)

        Ite voisit opetella laittamaan välilyönnin pilkun jälkeen...

        "Mullakin on yks ex-ravuri ja sekään ei ole ollut kauan ravurina,joten se ei ole luonnevikainen.
        Jos hevonen osaisi puhua,se sanoisi -minä kärsin,päästäkää minut pois täältä kuljetuskopista!"


    • sessi

      oli sitten ravuriksi, koulu/este, siitos tai maastoratsastuksi koulutettu niin se on sen hevosen ammatti eikä ketään [edes ihmistä] pidä tuomita ammatin puolesta. on kuules ratsuinakin paljon sellaisia jotka puree, kutoo, imppaa, potkii tosi pahasti taikka on muuten vaan hieman...sanotaan nyt että huonotapainen, mutta tuokin kaikki johtuu joko ihmisestä taikka siitä että hevonen/poni on oppinut sen tallissa kaverilta joka on ollu siinä lähellä ja tehnyt näitä edellämainittuja. ja ei raveissa ole yhtää huononpi taikka parempi olla...ja oletkos koskaan edes koskenut ex-ravuriin taikka ravuriin? taikka edes ratsastanut sellaisella, koska juuri ne ovat todella kuuliaisia kaikille avuille ja vaikka ne ei ymmärtäisi niitä heti niin oppii todella nopeasti. sitten kyllähän ravureilla on aluksi tosi huono tasapaino koska ne on juossu vaan yhteen suuntaan...ellei omistaja ole liikuttanut monipuolisemmin, mutta kyllä se tasapaino siitä karttuu. ja ravurit ovat myös hyviä hyppään. okei myönnän että ei välttämättä kaikki, mutta suurin osa varmasti ja kaikki ex-ravurit joita oon nähny hyppäävän niin ne yrittää vaikka ei osaisikaan. eikä se niitä haittaa ollenkaan vaikka menisi joskus perseelleen vaan ne yrittää jo tosissaan heti uudestaan :D ja sen voin kyllä myöntää että joka päivä menee teuraaks nuoria ravurin alkuja [2,3,4-vuotiaita] koska ne eivät levitä takajalkoja tarpeeksi taikka eivät juokse tarpeeksi nopeasti :/ mutta on ratsuharrastuksenkin parissa sellaisia jotka lykkäävät mielummin hevosensa teurasauton kyytiin kun hautaisi jonnekkin, koska teurastamisesta saa kuitenkin jotai käteen ja se on jo kamalaa. voisi ajatella että hevonen joka on kantanut ja ollut seurana monta vuotta olisi ansainnut sen että pääsee pois sen suuremmitta tuskitta ja rauhassa...ja haudattaisi kauniiseen ja rauhalliseen paikkaan :)

      • marsu

        Ei yksikään ravuri mene teuraaksi, kun ei levitä tarpeeksi takajalkojaan. Ravihevosissa on linjatyylin juoksijoita ja levittäjiä. Linjatylillä juoksevan ravurin takajalat liikkuvat samassa linjassa etujalkojen kanssa, kun taas levittäjällä takajalat menevät etujalkoja ulompana. Molemmille juoksutyyleille löytyy omat kannattajansa.
        Myös ratsuhevoset tekevät kilpailumatkoja ja "joutuvat" seisomaan trailerissa tai kuljetusautossa ihan niinkuin ravuritkin. Harvoin ne trailerit kovin kuumia ovat. Voit itse mennä kokeilemaan kyytiin, kun traikku on liikkeessä käy siellä tasainen ilmavirta.
        Ravihevonen on jalostettu nimensä mukaisesti ravaamaan. Ravihevosella on leensä kilpailupää ja se haluaa voittaa. Ihan niinkuin estehevonen haluaa hypätä, mutta ei välitä maassatyöskentelystä. Tämä kaikki on jalostuksen tulosta. Aloittajan ikä on todennäköisesti lähempänä 10 ikävuotta kuin kahtakymmentä joten varmasti puuttuu kokemus hevosesta eläimenä. Kiertämällä ratsastuskoulun kenttää kerran viikossa ei se kokemus paljon kartukaan.
        Haluaisin aloittajan miettivän sitä, kuinka käy kun 500-800kg eläin yritetään ihmisen toimesta pakottaa tekemään jotain? Kyllä siinä on isompikin mies heikoilla jos alkaa hvosen kanssa voimiaan mittelemään.
        Muutenkin jako/taistelu ratsujen ja ravureiden kesken on maailman turhin asia. Hevosia ne ovat kaikki ja hevosten takia näitä hommia tehdään.
        T. Yhden ravurin kanssa ratsutallilla oleva omistaja


    • Lillisen

      Hevosen "luonnollinen" askellaji ei ole laukka. Laukka on hevoselle vaikeampi ja raskaampi kuin ravi.

      • Lv-ravuri

        Ravi ja laukka ovat molemmat luonnollisia askellajeja.
        Kiitoravi on epäluonnollista, koska vauhdin kasvaessa hevonen luonnostaan nostaisi laukan joka mahdollistaa vauhdikkaamman etenemisen helpommin kuin ravi.
        Toisaalta lv:t on jalostettu ravaamaan ja siispä niille laukka on se epäluonnollinen askellaji, joiltakin lv:iltä ei laukka onnistu lainkaan.


    • Heizi

      Ravureille on ravi helpompaa ja nopeampaa kuin laukka. JA niitä ravihevosia ei PAKOTETA juoksemaan. Oletko havainnut että vaikka loppusuoralla aikomonia hevosia kiritään niin joku on silti häviäjä. KAIKKIA hevosia ei kiinnosta juoksu ja ne näyttää sen sillä että ne ei pärjää!


      Niitä ei pakoteta juoksemaan. Tiesitkö edes sitä että hevosia ei suoraan trailerista oteta juoksemaan. Saahan se levätäkkin. Ja silleen. Jos on jotakin kommentoitavaa mulle niin toki saa tänne kommentoida ja sit mun MAILIIN [email protected]



      Kannatan molempia lajeja, raveja ja ratsastusta saman verran KOSKA niissä ei kummassakaan esiinny hevosrääkkäystä JA molemmissa hevoset tekee parhaansa. EI pakoteta tekemään liikoja!!!!

      Luuuletko että joku Varenne, Apassi ja tällässeet PAKOTETAAN juoksemaan? Ja kaiken lisäksi ravurit ON JALOSTETTU siihen!

    • mä...

      öö.. useimmat hevoset tykkää olla ravi kilpailuissa... mutta ajatteleppa jos ratsastat hevosella niin hevos täytyy kantaa sua sen selässä!ja ravit on osan ihmisen harrastus!!!!

      • -surusilmä-

        Ajatteleppa ny omilla aivoilla. Hevonen ei juoksisi jos se ei haluasi juosta.Niitä ei pakoteta mihinkään.Ne joko juoksevat tai sitten eivät.Ja trailereissa ei pitäisi olla kuuma, vaan vaihtuva ilma,koko ajan.Ja vaikka raveissa lyödäänkin ajopiiskalla niin sekin on vaan siksi että hevosta PYYDEÄÄN menemään lujempaa.ja hevosella on kilpailuvietti(ainakin useimmilla). Hevosista EI tule ilkeitä raveissa käynnin takia. vaan pahat tavat johtuvat yleensä tallilla käytäytymisestä Esim. jos sille annetaa aina makupaloja niin eiköhan se silloin näyki! ja riippuu myös että miten hevosta kohdellaan siellä... että tässä hiukan ajateltavaa..


    • Rossu

      Niin et jotkut hepat tykkää ravata ja käydä raveissa. Ja jotkut joskus uskaltaa väittää, että ratsut on parempia kuin ravurit! Kaikki hepat on yhtä arvokkaita ja ihania. Ja Heppahullu, väitit että ravureista tulee purevia ja että on sitten huono laukata. No, siinä suhteessa olet aivan väärässä. Hoidan ex-ravuria, joka lopetti "ravi-työnsä" n. puoli vuotta sitten. Ratsastan sitä, ja sillä on aivan mahtava laukka. Ja se on mahdottoman kiltti. Olet varmasti vain nähnyt kun jotkut hevoset ovat sellaisia äksyjä, mutta et voi sanoa, että niistä kaikista tulee sellaisia!!!!! Eli ravit eivät minun mielestäni ole rääkkkäystä. Ja sitten vielä semmonen juttu, kun hevonen on ilkeä niin se on sitten ihmisen käden jälkeä...!?!?
      ps. älkää lyökö hevosia! olisko kivaá jos Teitä lyötäisiin? EI varmaankaan!!!!

    • *falabella*

      mietippäs vähän.. ravurit on syntynyt ravureiks eikä sille voi mitään. ne on LUOTU ravaamaan! tuskin oot ees nähny mitään ravuria ees!!!

    • Lizzu

      Tiedätkö että raviroduille mukavampi askallaji on yleensä ravi. ne valitsee yleensä mieluummin ravin kuin laukan jos saa itse valita!!!!!!!!!!!

      kyllä ne omistajat huolehtii että hevosella on hyvä olla trailerissa ja että siellä on hyvä ilmanvaihto.

    • heppahullu89

      Aatteleppa itte Kun ratsuja viedään vaikkapa kansallisiin esteratsastuskilpailuihin, niin ne joutuvat olemaan vaikka KOLME tuntia "ahtaassa" kopissa.. Eikä ne todellakaan ole ahtaita!!
      Mä luulen että jotkut tykkää ratsuista ihan vaan sen takii, et kun ne koulukisoissa hienosti muodossa ja estekisoissa hyppää korkeita esteitä.. Mun mielest toi tommonen on törkeetä..
      Ravureilla on hieno luonne, ja tosiaanki useillä ravureilla on pehmeempi laukka kuin ratsuilla..

      Itse harrastan ratsastusta ja hoidan niin ratsuja kin ravureitakin. Munmielestä ravurit jopa on ihanempia kuin ratsut, niihintäytyy vain tutustua..

      Ja sit vielä trailereissa on tuuletus.. Epäilen että et iiä näistä asioista mitään..

    • Minna

      tämän topicin aloittaja ei luultavasti tiedä raviurheilusta mitään tai haluaa provota.
      hevosen luonnollisin askellaji muuten todellakin on laukka...
      Joku tuolla hevostalli.netissä kehotti käymään täällä chatissa ja OLI KYLLÄ VIIMEINEN KERTA!! Näin lapsellista en ole vielä nähnytkään...Mutta eipä taida aikuisen paikka tämä chatti olla.

    • minävaan

      ravurit on tehty ravureiksi eikä niistä välttmättä tehä enää ratsuja. mun mielestä suurin osa ravihevosista nauttii juosta muiden hevostan kanssa radalla. eikä hevosen askellaji pelkästään oo laukka vaan myös ravi ja käynti... no se on e4hkä jo aika paha kun ne joutuu olemaan vinkassa niin kauan mutta niinhän joutuu laukkahevoset ja estehevoset

      • ...

        Ravurit joutuu olee siellä ahtaassa trailerissa kun laukkahevoset piehtaroivat laitumella? No niin varmaan.


    • Hevoshullu93

      Mun mielestä kouluratsastus on paljon inhottavempaa kuin ravit. Kouluratsastuksessakin hevonen saattaa joutua seisomaan trailerissa jopa 10 tuntia. Jopa enemmänkin. Ja kun se pääsee ulos ollaan heti tunkemassa satulaa selkään ja suitsia päähän. Ja radalla pakotetaa tekemään ties mitä kiemuroita. Kun kisa on ohi tungetaan hevonen taas traileriin vaikka siks 10 tunniks. Ja heti koti tallilla aletaan treenaamaan 2 tuntii päivässä! On tietenkin hevosia jotka pitävät kouluratsuina olemisesta, mutta kaikki hevoset eivät siitä varmastikkaan pidä. Ajatelkaapa sitä!

      • Huvittunut ravivalmentaja

        Todellakin,ketjun aloittaja on joko vm.95/ei ole ikinä nähnyt raveja muutakun teeveestä/tai haluaa provoa.Tai sitten hän tietää raveista vaan sen verran,mitä pikkuipanat talleilla puhuvat.
        Yleensä kisahevosia hoidetaan hyvin,koska ei huonokuntoinen eläin saavuta parhaita mahdollisia tuloksia.En osaa sanoa mitään ratsastuskisoista,sillä en ole itsekkään ratsastanut muutakun sen verran että tiedän perusasiat,siirryttyäni ravitallille.
        Mutta.Ensinnäkin.Vaikka hevonen joutuisikin seisoa kuljetusautossa/kopissa sen muutaman tunnin,ei se ole kärsimystä.
        Kun päästään paikanpäälle,hevonen otetaan autosta ja alkaa kävelyttely(ainakin meidän tallilla) tätä kestää ainakin 20min.Tämä on VERRYTTELYÄ.
        Hevonen siirretään valjastuskatokseen,jossa se valjastetaan ja puhditetaan huolellisesti.Joillekkin lisätään/muutetaan kengitystä.
        Ennen lähtöä hevonen LÄMMITETÄÄN,eli se saa kokeilla spurtteja radalla,jonka jälkeen se tuodaan katokseen ja pidetään lämpimänä monilla loimilla ja vilteillä.
        Kisan jälkeen hevonen yleensä pestään,loimitetaan ja se laitetaan autoon,jossa se juotetaan ja sen etteen laitetaan heinät.Jotkut lähtevät tämän jälkeen kotiin(tietysti päivään kuuluu paljon muutakin mutten nyt jaksa alkaa selittämään :D ) ja jotkut katsovat vielä muutamat lähdöt.


    • henzu

      meil on ravuri/ratsu ja se nauttii ku saa juosta!!!ootko ravurii nähnykkää??
      meijä hepo on lauhkee ku lammas!!!

      • hohhoijaa..

        tää on niin taas tätä..nappulat eivät tiedä asioista ja kommentoivat niitä kuin ammattilaiset..

        kukaan ei hevosta saa pakottamalla pysyvästi mihinkään. pakottamalla ei juosta tähtiaikoja eikä tehdä laukanvaihtoa askeleessa. tämä kaikki huipputason ratsastus- JA raviurheilu on pitkällisen toiston ja harjoittelun tulos. AINA.
        huonokuntoisella hevosella ei päästellä radalla viitätoista vaikka sitä kuinka hakkaisi ja pakottaisi eteen.
        huonokuntoisella ja ratsastamattomalla hevosella ei hypätä gp-tason esterataa vaikka kuinka pakottaisi.

        miettikääpä sitä.

        on toki olemassa ihmisiä jotka eivät osaa ajatella näin ja saattavat ehkä YRITTÄÄ pakottaa hevosta johonkin. näistä ihmisistä ovat lähtöisin nk.huonot tallitavat, tai jonkun mielestä mielenvikaiset hevoset. ja tällaiset jutut josta topic on alkanut.

        sitäpaitsi korjaus yhteen edelliseen juttuun.
        RAVEISSA ajovitsalla ei TODELLAKAAN lyödä hevosta. ravikilpailusäännöissä on selvät sävelet mm. käden asennoista ja vitsanheilautusten määrästä. sillä EI siis lyödä hevosta.ei tökitä, ei pöyhitä eikä huidota. sillä on tarkoitus kannustaa hevosta ja "herättää" se loppusuoralla.

        miksi eivät kaikki oppisi pitämään hevosista vain hevosina, rotuun, väriin tai ammatiin katsomatta.

        kaikki hevosen työskentely kun perustuu sen luottamukseen ihmistä kohtaan.


    • Suokkihullu

      Halloo!!!! Siis samalla laillahan ne ratsutki joutuu olemaan trailereissa! Ja hevonen on sen verran iso eläin että jos se ei haluais tosissaan juosta niin miten sä pakotat sen juoksemaan!! Mistä sitä tietää vaikka estekisat on hevoselle "inhottavampaa" kun joku laukkuuttaa sitä ympäri kenttää ja hyppii valtavia esteitä??!! En silti tarkoita sitä että hevosilla muka ei saisi hyppiä..

    • ravuri13

      me omistetaan ravuri joka on 14,8 menny auton takaa ja 15,6 menny voltista.sitä ei voi edes ajaa kotona koska rakastaa juoksemista eikä kävelisi askeltakaan vaan juoksisi joten valmennamme sitä sillä tavalla että ajamme jollain toisella hepalla ja pidämme sitä perähevosena.meidän heppa rakastaa niin paljon juoksemista että siä ei vaan saa käyntiä menemään kärryt perässä.hepomme sijoittuu melkein aina 3 sakkkiin että niin (:: mekään ei pakoteta hevosta juoksemaan tosi kovaa vaan se menee omasta tahdostaan radalla todella kovaa. haluaisimme että voisimme ajaa sitä kotona ja että se kävelisi mutta kun ei niin ei ja mitä kuljetukseen tulee meidän polle nauttii siitä sen näkee.eli ei ravurin työ ole rääkkäystä.jos hevosta hoitaa hyvin ja valmentaa niin se korvaa yleensä sen radalla,kentällä tai jossain muussa sen työssä (::.hevoset ovat myös viisaita ne osaavat myös näyttää esim radalla jos ne on kipeitä jolloin ne ei tahdo juosta.

    • Goal

      Kyseinen kirjoittaja on vaik joku 7 vuotias yli innokas heppatyttö, joka on juuri aloittanut elämänsä ensimmäiset ratsastustunnit, ja tämän jälkeen erehtynyt raveihin oletuksenaan että siellä hevoset askeltavat yhtä sirosti ja harmoonisen näköisesti. Yhdyn edellisiin kirjoittajiin: Jos se hevonen ei oikeasti HALUA juostaa, niin se tasantarkkaan ei sitä tee. Itselläni on niin ravureja kuin ratsujakin, eivätkä ne ravuritkaan ole sen stressaantuneempia kuljetuksista yms kuin ratsutkaan. Oikeeastaan ravurit ovat paljon tottuneempia ja helpompia kuljettaa! Viittaan edellisiin myös kehoittaessani ottamaan asioista selvää ennen julkista kaakatustaan. Ei pidä tehdä johtopäätöksiä jos raveissa hevoset ovat huomattavasti enemmän hiessä ja vaahdossa kuin ratsastustunnin jälkeen :)

    • anonyymii9i

      Mitä ihmettä ex-ravurit EI KYLLÄ oo huonoja käsiteltäviä tai muuta, äitillä on ollu sellanen ja kisannu sillä 100-110cm esteillä, jos hevonen ei haluaisi juosta se ei juoksisi.

    • Tietäjättietää

      Mä liikutaan huippu sukuista lv-tammaa mikä on aivan kuin ratsu... Ei pure potki ryöstä ei vaan tee mitään. Ravurit juoksee jos huvittaa. Tasaisen laukan omaavat kaikki ravurit...

    • PASKA22222222

      EI HEMMETTI! EI RAVIT OLE RÄÄKKÄYSTÄ!

    • Ravijaratsutyyppi

      Voin sanoa, että ravurit on useemmin parempia käsiteltäviä, koska ratsuihmiset joko harrastaa jatkuvaa pientä läpsimistä, tai annetaan hevosen tehdä mitä huvittaa. Ravipuolella hevosia koulutetaan eleillä ja äänellä, niillä on rajoja ja ne luottaa ja kunnioittaa ihmistä. Ravurit on jalostettu juoksemaan ja ei sitä lvtä laitumella varsana pakoteta ravaamaan ja silti ne ravaa. Kaikki pärjäävät hevoset nauttii juoksemisesta. Ravurin silmät syttyy kun se pääsee juoksemaan.

    • mielipideasia

      Siis ne ravihevosethan rakastaa sitä juoksemista! Ei niitä pakottamalla sinne radalle saa, jos ne ei haluais juosta nii ne ei juoksis..

    • jollypolly

      Kyllä ravihevosia nykyään hoidetaan ja huolletaan huippuluokkaisesti ja jalostus on vienyt hevosia huimasti eteenpäin, ovat kuin ammattiurheilijoita. Omasta tahdostaan kyllä juoksevat ja mielellään, koska heikoimmat ovat karsiutuneet jo ajansaatossa pois käytetyistä sukulinjoista.
      Kyllä enemmin miettisin kouluratsuja, jotka joutuvat niska jäykkänä karmeat vehkeet suussa hypähtelemään pieniä kiemuroita, pääsevätkö koskaan painamaan sänkipellolla täyttä vauhtia tuulen tuivertaessa harjaksissa.....

    • Ravuriratsastaja

      Ravihevosia ei yleensä rääkätä. mutta tietenkin voi ollaa paikkoja joissa niitä rääkätään, itse ratsatsan vanhalla ravurilla, se on hyvin kiltti ja tottelee hyvin. Se ei vain oikeen osaa laukata.

    • Saatananpelle

      Arto Kirvesoja todistaa, että ravihevosta saa lyödä ohjaksilla, eikä se tee kipeää.
      Otappa Arto housut kinttuihin, niin vedellää ohjaksilla perslihoille. Ei se tee kipeää...
      Hevosten ja yleensä eläinten rääkkääjä täytisi vetää munista hirteen !!!

    • 1ssu

      ja ratsastusko muka ei ole?! jos kaikki, mikä on eläimelle luonnotonta, on väärin, niin ratsastuskin on!! miks sitä ei ole jo kielletty?!varsinkin helteellä!! .

    • 1ssu

      osa ratsastajista kun vetää liian lujaa suitsista yms.

    • 1ssu

      siks ne ratsut pelkää.siis en yleistä. koko raveista en osaa sanoa.

    • 1ssu

      olis parempi, jos hevoset olis saanu elää vapaina.mut kun ei niin ei. joka laji on pakko joka laji vangita!!

    • 1ssu

      siis tarkoitin: joka laji on pakko kesyttää tai vangita!! mikä ihmisiä vaivaa???!!

    • 1ssu

      ja ratsastusko muka ei ole ?!

    • Ponskuu

      Siis ei ravit oo rääkkäystä ne hepat nauttii siitä. Ite valmennan ravi poneja ja omistan ravuri lv.n ja ponit rakastaa ravaamista, ei niitä voi pakottaa. Ku jos ne ei tykkää ne ei juokse. Ja se ravuri osaa hienosti laukata. Vaikka sitä täytyy pyytää tosi selvästi ja aika napakasti kun on kilpaillut raveissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe