Stadi vs. Lande

Landersson

Minulle ei ole koskaan mennyt jakeluun että miksi helsinkiläiset mollaavat ns."landeja" junteiksi.

En ole koskaan myös ymmärtänyt sitä että miksi "landet" mollaavat jatkuvasti helsinkiläisia "leijoiksi" ja "diivoiksi ja vaikka miksi.

Itse olen Helsingistä katsottuna "lande", mutta ikinä ei ole ollut minulla mitään helsinkiläisiä vastaan. Välillä tuntuu että helsinkiläiset ovat paljon suvaitsevampia kuin me "landet". Ehkä ne helsinkiläiset jotka koko ajan mollaavat "landeja" ovat juuri itse landelta Helsinkiin muuttaineita ja saaneet nousemaan jo HKI-Lahti moottoritiellä kusen päähänsä.Omasta mielestäni helsinkiläiset ovat aivan loistavia ihmisinä. Ei se stadin-slangi mitään kusipäätä tee, eikä myöskään savolaesuus ja kaeken mualima sanojen viäntely tie ihmisestä mitään idioottia.

Ei se Helsinki kuitenkaan nyt mikään metropoli ole, ja tietääkseni Helsinki on edelleen osa Suomea, kuten kaikki muutkin Suomen kylät ja kaupungit.

105

5065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

      Ei minullakaan ole mitään Helsinkiä vastaan, vaikken siellä henk.koht. haluakaan asua (kalliit vuokrat). Eihän toki kaikki helsinkiläiset samanlaisia ole, mutta juuri tuo "landelaisiksi" haukkuminen ärsyttää.. JOILLAIN helsikiläisillä kun on se käsitys, että kehäkolmosen ulkopuolella ei ole elämää.. Asuu sitten 20000 tai 55000 asukkaan kaupungissa, niin saa kuulla tuota landelaisjuttuja.. Ei meillä ainakaan lehmiä tai kanoja ole takapihalla, tai ruispeltoa kasva naapurissa..

      Ärsyttää se asenne, että ei ole muuta kuin "stadi" tai "lande", ihan kuin ei olisi sellaisia "keskisuuria" kaupunkeja olemassa.. :P

      Saattaapa olla, että joku ulkomailla Helsinkiä isommassa kaupungissa asustava saattaisi ihmetellä tuota joidenkin helsinkiläisten asennetta.. Eihän se Helsinkikään kuitenkaan ole kummoinen paikka ;)

      • Meitsi

        Täytyy tässä välissä muistuttaa, että Kehä kolmosenkin ulkopuolella (eli ns. susirajan ulkopuolella) on myös Helsinkiä! Pohjois-Helsinki tai tarkemmin sanottuna Koillis-Helsinki nimittäin ylettyy tänne Kehä kolmosen toiselle puolelle..

        Joten muistakaa se, ennen kun puhutte tosta. Meitsi nimittäin budjaa täällä! :)


      • huhhahhei
        Meitsi kirjoitti:

        Täytyy tässä välissä muistuttaa, että Kehä kolmosenkin ulkopuolella (eli ns. susirajan ulkopuolella) on myös Helsinkiä! Pohjois-Helsinki tai tarkemmin sanottuna Koillis-Helsinki nimittäin ylettyy tänne Kehä kolmosen toiselle puolelle..

        Joten muistakaa se, ennen kun puhutte tosta. Meitsi nimittäin budjaa täällä! :)

        Ja nää snadilaiset ei hiffaa, et 90% suomalaisist budjaa kehä 3:n ulkopuolel...


    • Piski

      Se johtuu siitä että sekä landella että pääkaupunkiseudulla on tietty määrä ääliöitä, jotka haukkumalla pilaavat kaikkien maineen. Äo tai sen puute ei riipu siitä missä asuu.

    • valkan kundi

      asiaa ei me stadilaiset olla läheskään sellaista porukkaa kun täällä on annettu ymmärtää ja olen samaa mietä sinun kanssa että ei pidä katsoo mistä on kotosin omasta mielestä on paljon ihmisiä jotka ovat landelta ja todella mukavaa porukkaa.Sama koskee stadilaisia,mutta ne pahimmat suunsoitajat ovatkin niitä hesalaisia ei stadilaisia.Hyvää kesää sinulle täältä stadista;=)

      • puhut

        juuri sinunlaiset kusipäät saavat aikaan tuon stadilaisvihan landejutullaan.
        Etkö sä saatanan imbesiili tajua, että juuri tuo landettelu käy vituttamaan ja sitä enemmän teitä hinttejä arvostellaan?


      • Miina

        Eikö helsinkiläisillä ole mitään muuta sanaa sanavarastossaan käsittämään kehäkolmosen ulkopuolista aluetta kuin "lande"...

        Kehäkolmosen ulkopuolella on muutakin kuin "landea" (land=maa, maaseutu) ja on niitä "stadeja" muitakin kuin Helsinki (stad=kaupunki).


      • Zorron Naamio
        Miina kirjoitti:

        Eikö helsinkiläisillä ole mitään muuta sanaa sanavarastossaan käsittämään kehäkolmosen ulkopuolista aluetta kuin "lande"...

        Kehäkolmosen ulkopuolella on muutakin kuin "landea" (land=maa, maaseutu) ja on niitä "stadeja" muitakin kuin Helsinki (stad=kaupunki).

        te otatte sanat ihan liian vakavasti. häpeättekö maalaisuuttanne?


      • se olikaan
        Zorron Naamio kirjoitti:

        te otatte sanat ihan liian vakavasti. häpeättekö maalaisuuttanne?

        Me hävetään suunnattomasti eteläsuomalaisessa
        peräpääkaupungissa asuvia puppelihinttareita, jotka
        häpäisevät suomalaisten maineen maailmalla.

        Muissa maissa ei ole tuollaisia ongelmia
        pääkaupungin suhteen. Siitä saatte kiittää vain
        omaa tyhmyyttänne. Tosin ei voi kauhalla vaatia
        kun on lusikalla annettu.


      • Miina
        Zorron Naamio kirjoitti:

        te otatte sanat ihan liian vakavasti. häpeättekö maalaisuuttanne?

        "otatte sanat ihan liian vakavasti"... heh.. :D

        Mutta minä en asu MAALLA... En ole nähnyt lammastakaan lähietäisyydeltä kuin joskus pienenä, kun kävimme tätini luona MAALLA.. Ei, minulla ei ole mitään maalaisuutta vastaan, maalla on mukavaa, olisi mukava useamminkin päästä käymään maalla.

        Mutta en ymmärrä miksi useiden helsinkiläisten mielestä kaikki kehäkolmosen ulkopuolella olevat asuvat MAALLA... Kertokaa nyt hyvät helsinkiläiset mitä se MAASEUTU teidän mielestänne on..? Minun mielestäni maaseutu on sitä, että on navettoja, peltoja, lehmiä, jne. ;)

        Miten voisin "häpeillä" maalaisuuttani, kun en ole maalta... Häpeän niiden helsinkiläisten typeryyttä, joiden mielestä kehäkolmosen ulkopuolella ei ole elämää :D


      • Rööperi
        Miina kirjoitti:

        "otatte sanat ihan liian vakavasti"... heh.. :D

        Mutta minä en asu MAALLA... En ole nähnyt lammastakaan lähietäisyydeltä kuin joskus pienenä, kun kävimme tätini luona MAALLA.. Ei, minulla ei ole mitään maalaisuutta vastaan, maalla on mukavaa, olisi mukava useamminkin päästä käymään maalla.

        Mutta en ymmärrä miksi useiden helsinkiläisten mielestä kaikki kehäkolmosen ulkopuolella olevat asuvat MAALLA... Kertokaa nyt hyvät helsinkiläiset mitä se MAASEUTU teidän mielestänne on..? Minun mielestäni maaseutu on sitä, että on navettoja, peltoja, lehmiä, jne. ;)

        Miten voisin "häpeillä" maalaisuuttani, kun en ole maalta... Häpeän niiden helsinkiläisten typeryyttä, joiden mielestä kehäkolmosen ulkopuolella ei ole elämää :D

        tyst ny kärran, mitä ihmettä skriidaat täällä stadin palstalla? jos diggaat budjaa mis olet, niin ok. Pysy omalla "reviirilläsi" ;-)


      • Miina
        Rööperi kirjoitti:

        tyst ny kärran, mitä ihmettä skriidaat täällä stadin palstalla? jos diggaat budjaa mis olet, niin ok. Pysy omalla "reviirilläsi" ;-)

        Haluaisin vain ymmärtää helsinkiläisiä.. Missä kummassa helsinkiläisten mielestä se "landen" raja menee?

        Tuntuu hassulta, miten suppea sanavarasto voi olla, jos on tosiaan vain joko "stadia" tai "landea".. Sitten vielä ihmetellään miten "landelaiset" ovat vihoissaan "stadilaisille".. heh.. :D


      • örrhh...
        puhut kirjoitti:

        juuri sinunlaiset kusipäät saavat aikaan tuon stadilaisvihan landejutullaan.
        Etkö sä saatanan imbesiili tajua, että juuri tuo landettelu käy vituttamaan ja sitä enemmän teitä hinttejä arvostellaan?

        voi teitä, onko huono itsetunto kun "landettelu" ottaa päähän? hei, huumorii! mikskä teitä pitää sitte kutsua, jossei landeiks?


      • ööö
        Miina kirjoitti:

        Eikö helsinkiläisillä ole mitään muuta sanaa sanavarastossaan käsittämään kehäkolmosen ulkopuolista aluetta kuin "lande"...

        Kehäkolmosen ulkopuolella on muutakin kuin "landea" (land=maa, maaseutu) ja on niitä "stadeja" muitakin kuin Helsinki (stad=kaupunki).

        stadi=kaupunki
        Stadi=Helsinki


      • sassa
        Miina kirjoitti:

        Haluaisin vain ymmärtää helsinkiläisiä.. Missä kummassa helsinkiläisten mielestä se "landen" raja menee?

        Tuntuu hassulta, miten suppea sanavarasto voi olla, jos on tosiaan vain joko "stadia" tai "landea".. Sitten vielä ihmetellään miten "landelaiset" ovat vihoissaan "stadilaisille".. heh.. :D

        Aika asenteellinen juttusi, kun kuvittelet että maalaiset vihaa helsinkiläisiä siksi, että helsinkiläiset eivät pidä maalaisista. Oletkos ajatellut, että juttu voisikin olla toisinpäin? Eli maalaiset - sinä tekstisi mukaan olet yksi niistä - valittavat jatkuvasti helsinkiläisyydestä ja täällä asuvista ihmisistä. Pistää kuule mietityttää vähän että nousiskos niskakarvat pystyyn jatkuvasta mollaamisesta. Miltähän tuntuisi lappeenrantalaisesta tai juankoskelaisesta tai vaikka hauholaisesta, jos joutuisi asuinpaikan takia aina selittelemään olevansa ihan tavallinen suomalainen?

        Eikä minkään paikkakunnan arvo muuttune siitä, miten paikkaa kutsutaan. Lienee aivan sama puhutaanko maaseudusta vai kyläpahasesta, pikkukaupungista tai jostain muusta.


      • äkläkläkl
        örrhh... kirjoitti:

        voi teitä, onko huono itsetunto kun "landettelu" ottaa päähän? hei, huumorii! mikskä teitä pitää sitte kutsua, jossei landeiks?

        Meitä voi kutsua heteroiksi Suomalaisiksi. Siis
        täysin teidän vastakohdiksi. Hei huumorii!!!


      • Miina
        sassa kirjoitti:

        Aika asenteellinen juttusi, kun kuvittelet että maalaiset vihaa helsinkiläisiä siksi, että helsinkiläiset eivät pidä maalaisista. Oletkos ajatellut, että juttu voisikin olla toisinpäin? Eli maalaiset - sinä tekstisi mukaan olet yksi niistä - valittavat jatkuvasti helsinkiläisyydestä ja täällä asuvista ihmisistä. Pistää kuule mietityttää vähän että nousiskos niskakarvat pystyyn jatkuvasta mollaamisesta. Miltähän tuntuisi lappeenrantalaisesta tai juankoskelaisesta tai vaikka hauholaisesta, jos joutuisi asuinpaikan takia aina selittelemään olevansa ihan tavallinen suomalainen?

        Eikä minkään paikkakunnan arvo muuttune siitä, miten paikkaa kutsutaan. Lienee aivan sama puhutaanko maaseudusta vai kyläpahasesta, pikkukaupungista tai jostain muusta.

        ..minä vihaisin helsinkiläisiä, tarkoitin, että siitä varmaan johtuu, että monia muualla (ei pikkukyläpahasissa) asuvia ärsyttää helsinkiläisten asenne. Kyllä minä uskon, että valtaosa helsikiläisistä on ihan fiksusti ajattelevia ihmisiä, on minulla tuttuja ja sukulaisiakin siellä.

        Kuten kirjoitin, haluaisin vain ymmärtää tuota "stadi"/"lande" -jaottelua, eli miten voidaan ajatella niin, että on vain "stadi" ja kaikki muu on "landea". Minusta se jos mikä on aika kummallinen asenne.

        "Lienee aivan sama puhutaanko maaseudusta vai..." No kyllä minusta on aika outoa puhua maaseudusta, jos paikka ei ole maaseutua..


      • mäh
        Miina kirjoitti:

        ..minä vihaisin helsinkiläisiä, tarkoitin, että siitä varmaan johtuu, että monia muualla (ei pikkukyläpahasissa) asuvia ärsyttää helsinkiläisten asenne. Kyllä minä uskon, että valtaosa helsikiläisistä on ihan fiksusti ajattelevia ihmisiä, on minulla tuttuja ja sukulaisiakin siellä.

        Kuten kirjoitin, haluaisin vain ymmärtää tuota "stadi"/"lande" -jaottelua, eli miten voidaan ajatella niin, että on vain "stadi" ja kaikki muu on "landea". Minusta se jos mikä on aika kummallinen asenne.

        "Lienee aivan sama puhutaanko maaseudusta vai..." No kyllä minusta on aika outoa puhua maaseudusta, jos paikka ei ole maaseutua..

        stadi on siis yhtä kuin kaupunki. lande on yhtä kuin maaseutu. Stadi (isolla alkukirjaimella) on stadilaisten kaupungilleen antama lempinimi. eli on stadi ja lande, kaupunki ja maaseutu, ei suinkaan Stadi ja lande. ya see?


      • örrhh
        äkläkläkl kirjoitti:

        Meitä voi kutsua heteroiksi Suomalaisiksi. Siis
        täysin teidän vastakohdiksi. Hei huumorii!!!

        hyvä, jatkakaa vaan samaan malliin!
        suomalainen pienellä alkukirjaimella;) (joo joo, pilkunviiraamista!)
        hyvä idis olis, jos landhh... maalaiset keksis ittelleen lempinimen, niinku helsinkiläiset on nimenny kaupunkinsa Stadiks ollen täten stadilaisii. siit vaa!:)


      • äkläkläkl
        örrhh kirjoitti:

        hyvä, jatkakaa vaan samaan malliin!
        suomalainen pienellä alkukirjaimella;) (joo joo, pilkunviiraamista!)
        hyvä idis olis, jos landhh... maalaiset keksis ittelleen lempinimen, niinku helsinkiläiset on nimenny kaupunkinsa Stadiks ollen täten stadilaisii. siit vaa!:)

        Minkä maan kieltä on seuraava: en stad (5) staden
        stader staderna?

        Miksi kyseistä kieltä puhuvat mielletään usein
        ei-heteroiksi?

        Täällä korvessa kävi kerran musta mies USA:sta.
        Pitäisikö meidän nyt alkaa kutsumaan kyläämme
        metropoliksi ja itseämme metropolilaisiksi?

        ----

        Täytyy tunnustaa, etten noin idioottimaisia
        kirjoituksia kuin mitä "stadilaisilta" suoltaa
        ole koskaan kuullutkaan. Tai sitten tänne tosiaan
        kirjoittavat kaikki alle 7 vuotiaat.


      • Mia
        se olikaan kirjoitti:

        Me hävetään suunnattomasti eteläsuomalaisessa
        peräpääkaupungissa asuvia puppelihinttareita, jotka
        häpäisevät suomalaisten maineen maailmalla.

        Muissa maissa ei ole tuollaisia ongelmia
        pääkaupungin suhteen. Siitä saatte kiittää vain
        omaa tyhmyyttänne. Tosin ei voi kauhalla vaatia
        kun on lusikalla annettu.

        Mua taas hävettää sun puolesta..


      • örrhh
        äkläkläkl kirjoitti:

        Minkä maan kieltä on seuraava: en stad (5) staden
        stader staderna?

        Miksi kyseistä kieltä puhuvat mielletään usein
        ei-heteroiksi?

        Täällä korvessa kävi kerran musta mies USA:sta.
        Pitäisikö meidän nyt alkaa kutsumaan kyläämme
        metropoliksi ja itseämme metropolilaisiksi?

        ----

        Täytyy tunnustaa, etten noin idioottimaisia
        kirjoituksia kuin mitä "stadilaisilta" suoltaa
        ole koskaan kuullutkaan. Tai sitten tänne tosiaan
        kirjoittavat kaikki alle 7 vuotiaat.

        come on! ruotsi oli aikoinaan sivistyskieli, ja missäs se sivistys oli, ellei kaupungeissa? ihan hyvä tietty, et suomi pysyy suomena maalla. kaupungit (tai helsinki) senkun kansainvälistyy vaan...:)


      • Miina
        mäh kirjoitti:

        stadi on siis yhtä kuin kaupunki. lande on yhtä kuin maaseutu. Stadi (isolla alkukirjaimella) on stadilaisten kaupungilleen antama lempinimi. eli on stadi ja lande, kaupunki ja maaseutu, ei suinkaan Stadi ja lande. ya see?

        Juu, eli siis Stadi on Helsinki, kyllähän minä sen ymmärrän. Mutta koko muu Suomi ei ole landea.. Suomessa on kyllä landeakin, mutta Suomessa on myös muita stadeja (pienellä alkukirjaimella). Ya see!?

        Yrittäkää hyvänen aika keksiä joku muu sana "muulle Suomelle" kuin lande.. Minusta tuo "lande"-sanan käyttäminen saa helsinkiläiset vaikuttamaan mitään tietämättömille, tai Suomi-tietämys ei ainakana ole hallussa, jos koko muu Suomi on landea.. :D

        Ja näin ohimennen tuli mieleeni, että missä muussa kaupungissa erotellaan "alkuperäisasukaat" ja muualta tulleet kuin Helsingissä? Ainakin olen ymmärtänyt että "stadilaiset" ovat Helsingissä syntyneitä, ja "hesalaiset" muualta muuttaneita.. Minusta tuo on aika typerää.. :P


      • mäh
        Miina kirjoitti:

        Juu, eli siis Stadi on Helsinki, kyllähän minä sen ymmärrän. Mutta koko muu Suomi ei ole landea.. Suomessa on kyllä landeakin, mutta Suomessa on myös muita stadeja (pienellä alkukirjaimella). Ya see!?

        Yrittäkää hyvänen aika keksiä joku muu sana "muulle Suomelle" kuin lande.. Minusta tuo "lande"-sanan käyttäminen saa helsinkiläiset vaikuttamaan mitään tietämättömille, tai Suomi-tietämys ei ainakana ole hallussa, jos koko muu Suomi on landea.. :D

        Ja näin ohimennen tuli mieleeni, että missä muussa kaupungissa erotellaan "alkuperäisasukaat" ja muualta tulleet kuin Helsingissä? Ainakin olen ymmärtänyt että "stadilaiset" ovat Helsingissä syntyneitä, ja "hesalaiset" muualta muuttaneita.. Minusta tuo on aika typerää.. :P

        siis sitähän mä just, stadeja on vaikka muille jakaa, mut on vaa yks Stadi. sit niiden (kaikkien) ulkopuolella on landea. ya see?

        kukaa oo väittäny et lahti on landee... se o stadi pienellä...


      • Miina
        mäh kirjoitti:

        siis sitähän mä just, stadeja on vaikka muille jakaa, mut on vaa yks Stadi. sit niiden (kaikkien) ulkopuolella on landea. ya see?

        kukaa oo väittäny et lahti on landee... se o stadi pienellä...

        ..mutta aika usein kuulee helsinkiläisten suusta nimen omaan sitä "muu Suomi on landea", en ainakaan muista koskaan, että olisin kuullut helsinkiläisen puhuvan muista kaupungeista "stadina"


      • mäh
        Miina kirjoitti:

        ..mutta aika usein kuulee helsinkiläisten suusta nimen omaan sitä "muu Suomi on landea", en ainakaan muista koskaan, että olisin kuullut helsinkiläisen puhuvan muista kaupungeista "stadina"

        kyllä mä oon kuullu. ja ite myös käyttäny sitä. joskus tulee kyllä vältettyä, väärinkäsitysten takii...


      • xxxx
        Miina kirjoitti:

        Juu, eli siis Stadi on Helsinki, kyllähän minä sen ymmärrän. Mutta koko muu Suomi ei ole landea.. Suomessa on kyllä landeakin, mutta Suomessa on myös muita stadeja (pienellä alkukirjaimella). Ya see!?

        Yrittäkää hyvänen aika keksiä joku muu sana "muulle Suomelle" kuin lande.. Minusta tuo "lande"-sanan käyttäminen saa helsinkiläiset vaikuttamaan mitään tietämättömille, tai Suomi-tietämys ei ainakana ole hallussa, jos koko muu Suomi on landea.. :D

        Ja näin ohimennen tuli mieleeni, että missä muussa kaupungissa erotellaan "alkuperäisasukaat" ja muualta tulleet kuin Helsingissä? Ainakin olen ymmärtänyt että "stadilaiset" ovat Helsingissä syntyneitä, ja "hesalaiset" muualta muuttaneita.. Minusta tuo on aika typerää.. :P

        Helsinki on Stadi. Mutta Helsingissäkin voi asua kuten landella. Muutin itse Kalliosta Pohjois-Helsinkiin ja tunnen nyt asuvani maalla. Espoo on samanlaista maaseutua.

        Älkäämme tehkö liikoja yleistyksiä, vaan eläkäämme sovussa ja toisiamme kunnioittaen. Puhukaamme sitä murretta, mikä tuntuu omimmalta.


      • tampiot!
        mäh kirjoitti:

        stadi on siis yhtä kuin kaupunki. lande on yhtä kuin maaseutu. Stadi (isolla alkukirjaimella) on stadilaisten kaupungilleen antama lempinimi. eli on stadi ja lande, kaupunki ja maaseutu, ei suinkaan Stadi ja lande. ya see?

        Mutta koko kehä-3:n ulkopuolinen Suomi ei ole maaseutua. Maaseutu on peltoja ja lehmiä, eikä kaikki paitsi Helsinki! Idiootit.


      • födannutölikas
        mäh kirjoitti:

        siis sitähän mä just, stadeja on vaikka muille jakaa, mut on vaa yks Stadi. sit niiden (kaikkien) ulkopuolella on landea. ya see?

        kukaa oo väittäny et lahti on landee... se o stadi pienellä...

        Ziigaa se yks bygge miss lukee seinäs gamlas Hforsiss ''Staden'', Stad-i, Helsink-i. Tjärra böndet meininkii, Stadi ei ole yksi tahansa mestoist Suomessa, vaan se on alkuperältään iha jotain muuta.


    • niin

      pidän yhtä paljon helsingistä kuin pidän myös paljon maalaiskaupungeista:)

      • aivan

        just joo...minkähän takia edes väittelen kesälomilla
        olevien teinien kanssa.....


      • niin
        aivan kirjoitti:

        just joo...minkähän takia edes väittelen kesälomilla
        olevien teinien kanssa.....

        sanotaan sitten että pidän kaikista kaupungeista,kunnista ja kylistä jne.....


    • jope

      On idiootteja, suurin osa siellä asuvista on muuttanut muualta ja nyt ollaan niin kovia, ja pyöritään steisillä hoh hoijaa, Hesa on hyttysen paska kun isoista kaupungeista puhutaan. Sitä paitsi esim tukholman, lontoon ym. suurempien kaupunkien asukkaiden ei tarvi leijua ja luulla olevansa. Sais koko Helsingin myydä Venäjälle, pääsis rautatieaseman ympärillä pyörivät JUNTITKIN kunnon töihin.

      • Landersson

        Kyllä tuota viestiä on pitkään pidetty sisälly. Hyvä että uskalsit nyt purkautua. Itse olen Mualiman navalta (eli Kuopiosta) eikä mulla ole mitään helsinkiläisiä vastaan. He ovat hyviä tyyppejä suurin osa, vaikka puhuvatkin stadin slangia.


    • se liikkuu sittenkin

      Itse landelta muuttaneena voin todeta, että koko Suomi on yhtä landea ja suvaitsemattomuus vaivaa kaikkia. Se näkyy vain eri kohdissa. Helsinki on oikeasti pieni kiva kaupunki, jossa on luontoa, luit oikein, enemmän luontoa kuin suuressa osassa Suomen kaupunkeja. Joku varmaan nyt hyperventiloi, kun luulee, että Helsinki ja sen lähistö on pelkästään se, mitä talousuutisissa näytetään. Ja vielä tarkennus. Pajukkoa tien varrella ei lasketa luonnoksi!

      Puhun kokemuksella, joka kattaa pienen kaupungin Pohjois-Suomessa, Helsingin, ISON kaupungin Etelä-Euroopassa ja lukuisat pitkät (yli kuukausi, alle vuosi) milloin missäkin päin palloa. Mitä kauempaa Suomea katsoo, sitä naurettavammalta näyttää yleensä teinien uho siitä, mikä Suomessa on mitäkin. Kasvakaa ja menkää tutustumaan tähän palloon!

      • maassa maa tapa

        ihan totta, antaa vähän perspektiiviä matkustaa ympäriinsä.

        Mutta, maassa maan tavalla.
        Suomessa kun ollaan ja asutaan, tämän mittakaavan mukaan
        pk-seudulla asuu miljoona ihmistä ja se on hiukan enemmän
        kuin joku pitäjä missä 6703 asukasta.

        Helsingissä, tai oikeammin pk-seudulla on useita kaupunginosia,
        missä asuu ja työskentelee enemmän ihmisiä kuin monessa
        kymmenessä, parissa sadassa KUNNASSA.

        Ihan turha on verrata meidä oloja maailmalle.
        Sieltä löytyy isompia mutta myös pienempiä kaupunkeja.
        Eihän meitä ole kuin reilu 5 miljoonaa koko maassa.


    • stadilainenZZ

      se o meidän slangi eli tapa puhua stadi on meidän kotikaupunki ja lande on mesta stadin ulkopuolella. landet on ihmisiä,jotka asuu siel tai on muuttanut sieltä stadiin.

      Ihan samallalailla teki sanotte helinkiä "hesaksi" ja meitä "hesalaisiksi" enkä minä siitä valita vaikka aina korvaan särähtää. se o vaan niin negatiivinen sana tai ainakin itse assosioin sen kun sitä käytetään usein negatiivisissa yhteyksissä kuten " ylimielinen ja leuhka hesalainen." "Hesalaiset ei osaa ajaa" jne. Hesa on murretta tai ainakin "landejen" puhetyyliä samallailal ku meillä stadi ja lande ei sitä pidä ottaa liian tosissaan. ei me tarkoteta et kaikki helsingin ulkopuolella on vain metsää (paitsi läpällä :D ) kyl me tiedetään, et siel on kivoja kaupunkeja kuten Turku,Tampere,Jyväskylä,Oulu :)

      Kuopio, Lappeenranta,Mikkeli jne muut tollaset niitä en pidä ees kaupunkeina ( muuta kuin kartalla) ne on kuin kaupunkeja pikkukylän sielulla.

      pitäkää minua ylimielisenä tai ette mut se on vaan fakta,et Suomes ei paljon isoja kaupunkeja oo ja stadi on ainut missä on eniten ihmisiä erilaisista taustoista ( ulkomaalaisia ns. "mamuja") ja ihmisiä ympäri suomea. Henkilököhtaisesti Helsinki on myös maailman paras paikka kesällä. Maailman paras kaupunki asua :)

      • Mikä tekee kaupungin

        "Kuopio, Lappeenranta,Mikkeli jne muut tollaset niitä en pidä ees kaupunkeina"

        Mitä "kaupunkimaista" näistä oikein puuttuu? Kaikista löytyy museoita, teattereita, monipuolista koulutusta, hyvät harrastusmahdollisuudet ja tietenkin kaikki kaupungille ominaiset peruspalvelut... Lisäksi tapahtumia löytyy, keikkoja on paljon ja opiskelijaelämä ei ole mitään nurkassa kyhjöttämistä. Luonto on toki lähellä, mutta niin se on Helsingissäkin.

        Ja jos "kaupunkimaisuus" riippuu kaupallisista palveluista: Jopa Mikkelissä on nykyisin keskustassa jopa 300 liikettä ja modernin näköinen kävelykatukeskusta kauppakeskuksineen, palmuineen ja kahviloineen.


    • landekundi
    • Frozenculture

      Itse olen muuttanut Lappeenrannasta Helsinkiin noin vuosi sitten. Täällä on ihan mukavaa ja mukavia ihmisiä. Mutta ainut asia mikä täällä ottaa päähän on juuri tämä ihmeellinen kuittailu puhetyylini takia. Välillä kun vahingossa lipsauttaa sanoja ''Mie'' ja ''sie'' jne, tulee kuittia välittömästi. En kohdista tätä helsinkiläisiin vaan yleisesti pk-seutuun ja sen ympäryskuntiin, kuten Kirkkonummeen.

      Eräs tapaus tapahtui töissä, kun eräs entinen työkaverini sanoi minulle tyyliin: ''Älä puhu mulle tolla murteella, koska se on vitun noloo''. Nykyisin puhun mä ja sä, koska en vain yksinkertaisen naivisti jaksa kuunnella tuota kuittailua. Toisaalta se on myös syntiä jos satun kotiseudullani sanomaan mä. Tätä ei kuitenkaan pidetä nolona vaan leuhkana :D

      Itse lande -sana jakaa reaktioni. Riippuu siitä mikä yhteys sanalla on. Tähänkin voin heittää pari esimerkkiä:
      Työkaverini, joka asuu Espoossa, suivaantui kun sanoin vitsillä, että hän asuu landella (tiesin hänen kilahtavan kommentistani jo etukäteen). Vastakommentti oli: Vittu mä oon Espoosta kotosin enkä mistään helvetin landelta niiku sä!
      Tämän vähättelevän kommentin koin hieman loukkaavana kotiseutuani kohtaan, jossa olen kuitenkin kasvanut.
      Toinen esimerkki:
      Olen kaupan alalla. Asiakas tuli kysymään onko meillä arinoita myynnissä, ''kun pitäs landelle viedä kun seuraavan kerran sinne menen''
      Tämä on ihan ok, kun kyseessä oli mökki keskellä suomen luontoa.

      Vihaan yleistämistä. Jos suomalainen pitää jollain tapaa katekorisoida, niin miksi emme käytä toisistamme nimitystä ''lappeenrantalainen'' ''vaasalainen'' tai vaikka ''karjalainen'' tai ''pohjalainen''

      Pidän kotiseutuylpeydestä ja murteista mutta liika ylpeily paikkakunnasta riippumatta on liikaa.

      • 5 vuotta pk-seudulla

        Puhu vaan mie ja sie kielel. Nii miekii teen aina! Pitää olla ylpee omista juuristaan oli sitten missä vaan


      • Minäpäs yleistän

        Ja yleistän kokemuksesta. Pahimpia kuittailijoita on ne Helsingissä syntyneet, joiden vanhemmat on savolaisia. Savoilaisia vastaan minulla sinänsä ei ole mitään, kunnioitan heitä siinä missä muitakin, esimerkiksi syntyperäisiä helsinkiläisiä. Mutta näillä 1. polven "ststadilaisilla" tuntuu olevan joku kompleksi, joka on lähinnä huvittava. Loka Laitinen on tästä hauska esimerkki.


    • helsinkiläinen

      Itse helsingissä syntyneenä stadilaisena, en useinkaan kohtaa ihmisiä, jotka tosissaan sanoisivat "kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää". Lähinnä kyse on vitsistä ja siitä stereotyyppisestä stadilaisen kuvasta ja ajatusmallista(joka teillä ulkopaikkakuntalaisilla on). Syntyperäiset stadilaiset eivät tee helsinkiläisyydestään haloota, tuntuu enemmänkin että helsingin ulkopuolelta tulevat ihmiset tekevät numeron siitä, että hesalaiset ovat ylimielisiä paskoja. Ja nämä "hesalaiset" ovatkin näitä pahimpia huutelijoita. Ja mikäs siinä, että meitä sanotaan hesalaisiksi, ei me siitä loukkaannuta.

      En ymmärrä sitä, miksi tästä stadi, lande jaottelusta pitäisi ottaa itseensä. Jos helsinkiläiset tarkottavat landella muuta suomea, miksi se pitää ottaa loukkauksena? Ja jos ihan faktoina tarkastellaan, enkä tätä ylimielisesti tässä tarkoita, Helsinki (ja ehkä Tampere) olisi maailman mittakaavassa asukasluvultaan ainut kaupungin kriteerit täyttävä. Tällöinhän "stadi" on ihan osuva nimitys. Suomen mittakaavassa tietenkin on muita kaupunkeja jenkä aio niitä vähätellä. Helsinki on kuitenkin myös maailman ja ihan Euroopan mittakaavassa pieni kaupunki. Ne jotka helsingissä kokevat jonkinmoista ylemmyyden tunnetta saisivat käydä katsomassa vaikkapa Lontoota tai Pariisia, jolloin mittakaava ehkä vähän paremmin selviäisi.

      Itse vältän ulkopaikkakuntalaisten seurassa stadi-sanan käyttämistä, sillä he nimenomaan siitä loukkaantuvat, vaikken ymmärrä moista pikkumaisuutta. Sillä kyse ei todella ole ylimielisyydestä. Kuten joku jo sanoi, stadi on helsinkiläisten "lempinimi" pääkaupungillemme. Ja juontaahan sanan alkuperä slangista, jota ei nykyinen nuori polvi enää kyllä käytä.

      Ja siitä stadilaisen stereotyyppisestä käyttäytymisestä. Esimerkiksi stadilaisten sihahtava ässä on ihan kuulijan korvassa, sillä tälläistä ei oikeasti edes ole, tästä tehtiin tutkimus, joka on julkaistu jokin aika sitten mm. helsingin sanomissa.

      • helsinkiläinen

        Niin ja sinä joka homottelit helsinkiläisiä, pitäisiköhän katsoa peiliin ja kasvaa muutama vuosi. On jotenkin uskomattoman vaikeaa ymmärtää, miten homoseksuaalisuus olisi mitenkään kaupunkisidonnaista, saati kielisidonnaista. Eletään kuitenkin 2000 luvulla, miltä aikakaudelta sinun asenteesi ovat peräisin? Ehkä tämä osoittaa kuitenkin sitä, että helsinkiin hakeutuvat erilaiset ihmiset koska täällä suvaitaan kaikenlaisia ihmisiä. Esimerkiksi "landeja".


      • Kampin kakara
        helsinkiläinen kirjoitti:

        Niin ja sinä joka homottelit helsinkiläisiä, pitäisiköhän katsoa peiliin ja kasvaa muutama vuosi. On jotenkin uskomattoman vaikeaa ymmärtää, miten homoseksuaalisuus olisi mitenkään kaupunkisidonnaista, saati kielisidonnaista. Eletään kuitenkin 2000 luvulla, miltä aikakaudelta sinun asenteesi ovat peräisin? Ehkä tämä osoittaa kuitenkin sitä, että helsinkiin hakeutuvat erilaiset ihmiset koska täällä suvaitaan kaikenlaisia ihmisiä. Esimerkiksi "landeja".

        HYVÄ! AINOA ÄLYKÄS JA FIKSU KAVERI VASTAAMASSA, JOHON TÄYSIN YHDYN HELSINKILÄISENÄ, tämä nimimerkki Helsinkiläinen ! ; siinä oli kaikki, eikä kaipaa mitään lisäystä tai poistamista, täysin tyhjentävä, rehellinen kannanotto.
        Ps. Jatka sinä "kaveri" vain kirjoitteluasi näillä palstoilla, niin saadaan jotain järkeä muun kannanoton vastapainoksi.


      • starbu

        käviskö landen sijasta vaikka bönde.


    • näin se vaan on

      Faktahan vaan on se että yleisesti ottaen tietyissä asioissa huomaa
      että Suomessa on elämää Pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella,
      Jyväskylässä, ehkä jotenkuten Lahdessa ja Oulussa.
      Muuten on aika hiljaista ja junttia meininkiä - yleistäen.

      Pari esimerkkiä;
      - tuontioluet, niiden menekki on vain näissä em. kaupungeissa.
      - parhaat viskit, konjakit ja viinit, yli 30e ei myydä juuri Mikkelissä
      - muotivaatteet, tietyt merkkivaatteet, ei paljoa myy Lapualla.

    • Koululainen
    • Ventti Venäjältä

      Rovaniemi on Euroopan isoin kaupunki. Haha

    • KOHTA KYNTÄMÄÄ

      Kantsis asuu maalla. Set on paras paikka!

    • OutoPaikkaTuoTsadi

      Nyt alkaa sotkeutumaan tähän stadilandian slangiin somalia eli soppa senkun sekottuu. Itse en pidä helsinkiä kovin kummoisena kaupunkina.
      Helsingissä kuittaillaan murteista mutta ei kyllä slangia uskalla helsinkiläinen puhua muualla suomessa. Tämä puhetyylin kuittailu on molemmin puoleista.
      Helsinkiläiset ovat uusimaalaisia eli uusilandelaisia.

      Tämä helsingin puhetyyli ÄRSYTTÄÄ kun sanotaa esim. kukkii, omenoit, sipulii sohval, autol, minul, ym. ym.
      Opetelkaa puhumaan helsinkiläiset olkaa kuin olisitte suomen pääkaupunkilaisia eikä mikän rehvasteleva sekakieliset pellet.

    • kiitos sitä samaa

      Jos kerran puhetyyli ärsyttää, niin varmasti ymmärrät asian myös käänteisesti.

      • OutoPaikkaTuoTsadi

        Niinhän minä sen jo ylempänä kerroin. Ärsytys on molemmin puoleista. Helsinkiläiset ärsyttää enemmän kuin suomen kansan puhe tyyli.


    • Ylimielinen Tsadi

      Helsingin Piispa Irja Askola ilmeisesti haluaa syventää juopaa Helsingin ja muun suomen välillä. Vihkimällä homoparin lähetystyöhön hän näytti millaisia pääkaupunkiseudun liberaaliteologit ovat ja kohta siunataan homoja varmaan avioliittoonkin.

      Mikäli Helsinki jatkaa hiljaisesti hyväksyttyä queer jihadiaan voi olla, että muu Suomi jättää helsingin omaksi yksinäiseksi saarekkeekseen jonne ei enään hakeuduta opiskelemaan, töihin tai lomalle kesäisin.

    • tamperelainen4

      Hesassa ei ole edes yhtäkään nelitasoista eritasoliittymää teillä :D Kuinka tuollainen Tampereella Lakalaivassa on kun sen piti olla niin landea ?? tai miksi Tampereelle on rakentumassa Suomen korkein pilvenpiirtäjä 90m tornihotelli vaikka sen piti olla niin landea :)
      Taitaa tuollaiset osua arkaan paikkaan hesalaisille kun Stadin piti olla suurin ja vaikuttavin joka asiassa. Kuinka selitätte tämän landelaiselle Stadilaiset , että tälläisiä kahta näin suurta asiaa ei löydykkään kehä3 sisältä vaan sen ulkopuolelta.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lakalaivan_eritasoliittymä
      http://tampereentornihotelli.fi/

    • uustadilainen

      Tampere on lähinnä kasvava härmälä (lue: junttila). Terveisin paljasjalkalainen manselainen.

      Eipä silti, ei Tsadi mikään suurkaupunki tosiaan ole. Suht. sopivankokoinen, mutta jos siis haikailee kunnon suurkaupunkiin, niin sitten pitää häippästä Suomen rajojen ulkopuolelle. Terveisin Lontoossakin asunut.

    • tamperelainen4

      Ei ole ei mikään suurkaupunki :D itse en maksaisi yksiöstä mitään 1000€ vuokraa saamalla olematonta suurkaupungin tunnelmaa Helsingin keskustassa... siinä se on kaupunki kuin mikä tahansa muukin Suomalainen muu kaupunki. Ihme hypettämistä ihmisillä nykyään joka menee överiksi :D

      Niin muuten kukaan Stadilainen ei ole vieläkään osannut selittää minulle järkevästi, miksi landella on suurempaa kaupunkimaista rakennelmaa kuin kehä3 sisällä miksi siellä on niin matalia kerrostaloja ja eritasoliittymätkin moottoriteillä ja kehäteillä on pk-seudulla 2 tasossa, miksi ei ole 4 tasoista liittymää kuten Tampreella, tuollaiset 4 tasoiset liittymäthän kun on muotia esim. Los Angelesissa kuinka siinä nyt niin on päässyt käymään että keskellä peltoo landella tuollaisia on ??? Tampereenhan piti olla tuppukylä Stadilaisten mielestä

      • tsali

        Ei Stadilaiset ole koskaan maalaisserkkuja mollanneet, siitä pitää huolen
        statilaiset, Stadissa 5 vuotta asuneet maalaisserkut;)

        Joidenkin maalaisserkkujen alemmuskompleksi huvittaa :))))))))))))


      • Eipäs vouhoteta

        Mitä h*lv hienoa on korkeissa kerrostaloissa?
        Tarkoittaa vaan pimeämpiä katukuiluja siitä vähäisestä auringonmäärästä mitä tänne perukoille saadaan. Onko se sitten jotenkin kliffaa?

        4-tasoliittymä jotain hienoo...
        Ei h*lv...

        Olen tavannut monia pohjoisesta kotoisin olevia naisia, jotka peittoavat fiksuudessa kevyesti monetkin stadilaiset.
        Olen 5. polven Stadilainen.


      • brunk

        Ei Stadissa onneksi ole mitään eritasoliittymiä, ne on Stadin ulkopuolella, Espoossa, Vantaalla, jossain skutsissa.

        Raisio on maailman ainoa kaupunkioikeudet saannut eritasoliittymä.


      • tamperelainen4
        brunk kirjoitti:

        Ei Stadissa onneksi ole mitään eritasoliittymiä, ne on Stadin ulkopuolella, Espoossa, Vantaalla, jossain skutsissa.

        Raisio on maailman ainoa kaupunkioikeudet saannut eritasoliittymä.

        Kyllä mielestäni Kehä I kulkee Helsingin ja Espoon kautta, vai onko se Itäkeskus tai Pakila Vantaata tai jotan skutsia e??? :
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehä_I


      • clex
        tamperelainen4 kirjoitti:

        Kyllä mielestäni Kehä I kulkee Helsingin ja Espoon kautta, vai onko se Itäkeskus tai Pakila Vantaata tai jotan skutsia e??? :
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehä_I

        Itäkeskus, Pakila ym. ne ovat jossain skutsissa.

        Kai tiedät että siinä kun slyytaa skurujeena, siinä slyytaa Stadi.


      • Älä viitti
        clex kirjoitti:

        Itäkeskus, Pakila ym. ne ovat jossain skutsissa.

        Kai tiedät että siinä kun slyytaa skurujeena, siinä slyytaa Stadi.

        No kyllä tuon slyytaamisen nyt tietää jokainen suomalainen - ja osa saksalaisistakin.


    • tamperelainen4

      eli toisin sanoen myönnätte, että jotkut kaupunkilaistunnelmaa tuomat määritelmät Tampere täyttää eli se ei olekkaan niin landea mitä monet väittävät... vaikka siellä kaikkee sellaista kaupunkitunnelman tuovaa ei olekkaan mikä tuottaisi Stadin tunnelman. Onhan Tampereellekkin tulossa lähijuna sekä kehä2-tie 7 vuoden sisällä :
      http://antero42.blogspot.fi/2013/04/tampere-keha-ii.html
      Stadin seudullahan asuu 1,3milj. ihmistä tällä hetkellä ja 2020-2030 vuoteen mennessä siellä asuu 1,5milj. ihmistä

      Tre seudulla tilanne on tällä hetkellä 0,39milj. ihmistä ja 2020-2030 vuoteen mennessä 0,5-0,6milj. Joten ihan landestakaan ei voida puhua. Jos halutte minulle hypettää jotain ladenjuttuja niin selittäkää minulle kunnolla että miksi täälä on 4-tasoinen liittymä ja Suomen korkein kerrostalo keskellä landen peltoa niin voin alkaa ymmärtämään asian samalta aallonpituudelta.

    • uusstadilainen

      Toi liittymäjuttu.

      Kai noita eritasoliittymiä jossain tuolla moottoriteiden kupeessa on. En kyllä tiedä, miten monitasoisia ovat. Toisaalta kaupungin ydinalueilla on suht. hyvä julkinen liikenne, vaikka kyllä täällä yksityisautoiluakin riittää ihan kiitettävästi. Ehkä Mansessa tarvitaan isot liittymät, koska lähiseudulta jengi puskee paikalle aina vain ja ainoastaan autoilla.

      Jenkeissä - siis yksityisautoilun mekassa - jokaisessa vähänkin isommassa kaupungissa riittää monikaistaisia teitä, ja varmaan niissä on sitten myös useampitasoisia liittymiä, ei ole tullut pistettyä niin tarkkaan merkille. Tornitalojakin siellä näkee kaupunkien keskustoissa, jopa pilvenpiirtäjiä, vaikkei kyseessä olisi väkimäärältään edes mikään järin iso kaupunki. Toisaalta taas esim. Washingtonissa (jonka metropolialueella riittää väkeä päälle Suomen väkiluun verran) ei pahemmin pilvenpiirtäjiä ole - muistaakseni niiden rakentaminen on kiellyttä DC:n alueella - olikohan niin, että eivät saa ylittää korkeudessa Capitolin kupolia.

      Ehkä (eritaso)liittymät kertovat enemmän kaupunkisuunnittelusta autoilun ehdoilla kuin siitä, onko kyseessä varsinainen suurkaupunki vai ei. En muista, että esim. Lontoon keskusta-alueella (joka on kyllä siis ihan hiton laaja) tai edes ihan sen lähettyvillä olisi mitään jättimäisiä liittymärakennelmia. Kaipa niitä on enemmän M25-kehätien varrella, en tiedä.

    • Eipäs vouhoteta

      Onkohan niin, että noita tornitaloja ovat vinkumassa pääosin ulkopaikkakuntalaiset ( huomaa, en sanonut landelaiset tai juntit ). Vaikka se hyvin junttia vaatimusta onkin.

    • tamperelainen4

      Ainakaan Suomessa en ole nähnyt yli 20 kerroksisia kerrostaloja missään muualla kuin PK-seudulla tai nyt pian sitten Tampereella kun tuo talo valmistuu jouluna täyteen korkeuteensa. Olen katsonut että ulkomailla saattaa olla korkea kerrostalo pienemmässäkin kaupungissa USA:ssa mutta metropoliltaan siellä kuitenkin puhutaan aina usein puolen miljoonan kaupungista jos korkeita kerrostaloja löytyy.
      Tampereella on puolikehityksessä vielä tuo yksityisautoilun vähyys, mutta kyllä täälläkin asuu paljon ihmisiä joilla ei ajokorttia ole, tosin tuo alkaa vähenemään kun lähijunien kehittäminen alkoi tänä vuonna, täälähän levennetään monikaistaiseksi junaraiteitakin useaan suuntaan pian kun sisääntuloväylät eivät riitä yksityisautoille. Taksissa minua huvitti aikanaan kun heitin helsinkiläisiä Tampereella ja totesin työmaan tullessa, että tänne tehdään moottoritietä ja helsinkiläiset totesi että kuinka tänne sellaista tarvitaan että eihän ruuhkia voi olla kun kehä3 sisäpuolella. No ihan vaan tilastona 3-tie oli Suomen eniten liikennöity 2-kaistainen tie ja ruuhkat jotka meni kävelyvauhtia oli joka arkipäivä 30km pitkiä ennen sen rakennusta.... Kartastakin voitte katsoa niin ei Helsingin varsinainen nimenealue keskustana ole juurikaan suurempi kuin Tampereenkaan keskusta alue, toki siellä asuu tiheemmin ihmisiä pk-seudulla. Itseäni vaan huvittaa tuollainen jos toisten kaupungissa on erilaista kaupunkimiljöötä niin se on samantien landee :D asia on selvä
      t: 5 vuotta taksia ajanut Tampereella

    • stadikoodeillehatunnosto

      kyllä moni bönde on sellainen että kiukuttelevat ja ovat juntteja. Sen valitettavasti ajan kanssa huomaa, koska siin niiden meiningis ei ole sellast chillii taipuvaista fiilist ett kyll joo antaa ton kundin olla tota mieltä ett meit tosiaa o monee eri lähtöö, toisekseen monil just se habitus ja fledastki näkee, puhumattakaa aksentist. Mä vaa ett jos tullaa stadii nii ne on ne koodit ja se juntteus ei vaa oo tääl se juttu ett menee sit muualle kiukuttelee landeklyvikset mut peace, ei provo matskuu ja ei täst voi nyt alkaa vineekään, stadin koodeil ja etelän meiningil pärjää, tack.

    • Stadinpaskaslangi

      Hesalaiset pelkää paskaa :DD Melummin lehmän paskassa kun 600000 asukkaan ihmispaskassa vesikin tulee siellä vessasta suodatinpussin läpi hanaan :D Ette edes tiedä miltä puhdas vesi maistuu ;) Kohta joku sanoo että "Eihän vesi maistu millekkään"

    • Maalaisetpärjäävät

      Armeijassa ainakin huomaa kuka on maalta ja kuka stadista kaupunkilainen kun tuppaa märisemään ja kiukuttelemaan vähänkään kun syödään pakista tai jos koetellaan henkisesti ja fyysisesti. Niin nähty :DDD

    • maalainenmaalta

      Mitä helsingillä tehdään, sitä tiedä en? Ei ole tullut käytyä 40 vuoteen sillä suunnalla, eikä ole tarkoitus tullakkaan! Täällä landella on paljon mukavampaa asustaa, kun ei kapitalisti riistä sen työn kanssa!

    • puhutaankosäästä

      Mun mielestä stadilaiset ovat ainakin paljon varautuneempia ja tosikkomaisempia kuin maalaiset. Olen asunut 6 vuotta stadissa, joten jonkinlaista kokemusta löytyy. Esim työkavereihin tutustuminen oli joidenkin osalta vaikeaa, useimmiten parhaiten ystävystyi sellaisten kanssa, jotka olivat myös muualta tulleita.

      Maalta kotoisin olevan kanssa, pystyy juttelun aloittamaan mistä vain, ja huumoriin vastataan huumorilla. Mutta stadilaisen kanssa kun yrittää juttua aloitta pienellä huumorilla, niin tämä vain hölmistyy ja sanoo nasaalisesti "ookke", ihmettelevään sävyyn. Muutenkin tuntui että alkuperäiset stadilaiset kollegat olivat enimmäkseen omissa oloissaan, eivätkä oikein osanneet sosiaalista kanssakäymistä. Tuntui että ne olivat elämäänsä tympääntyneitä ja äksyjä erakkoja, tai sitten ne vain vihasivat maalaisia luonnostaan.

      Toisaalta sitten täysin tuntemattomat, esim bussissa, ovat pelokkaita kuin marsut. Ja turisteille sitten mainostetaan, että kaikki suomalaiset ovat tuppisuita. Vaikka tosiasiassa muualla Suomessa ihmiset juttelee busseissa ventovieraille, ainakin säästä.

    • Aitoa.Tolokkua

      Itsellä on seuraava kokemus hesalaisista busseista. Kun täydessä bussissa kukaan ei halunnut alkaa jutella kanssani, vaan olla möllöttivät vaan omissa oloissaan ja pitivät varmaan outona, niin menin juttelemaan kuljettajan kanssa :D

      Tultiinkin hyvin juttuun koko loppumatkan, varsinkin kun osoittautui, että kuljettaja oli samalta suunnalta kotoisin, eli tolokun ihminen :D:D:D

    • kjbjgjgj

      Helsinki,Itäkeskus. Tänään kävin Prisman alkossa kun joku maalaistollo tai sitten jo jotenkin suomea opetellut virolainen (murre) hyppäsi eteen kassajonossa jossa ilmoitin etuilusta ja tönimisestä ja sain uhkauksen väkivallasta päälle. Opetelkaa käyttäytymään kaupunkilaisten tavoille ja sitten tervetuloa etelään juntit.

    • Stadionjees

      Mikä siinä helsingissä saa porukalla menee niin paljon tunteisiin? Ite ainakin tykkään helsingistä, joku muuttaa maalta helsinkiin ei kukaan tuu naljailee siitä tee päinvastoin ja sanot olevas helsingistä ollaan sitä niin helsingin herraa.

      Ite asun tällähetkellä pohjanmaalla mutta kun tilanne sallii niin muutto auto täyteen ja suuntana joko Helsinki, Tampere tai Hämeenlinna. Tampere on kyllä itelle kaikista tutuin mesta mut kyllä hki ja hml vetää myös puoleensa.

    • maalaisjärjkiset

      idiootteja koko paska kyläs,mitä enemmän kaupungis väkeä,sitä tyhmempää sakkia! ns.pääkaupunki porukka voitais aidata ihan omaan apina-aitaukseensa kehä kolmosen sinne kusipäisempään kolkkaan! säästettäis edes verotuseurot tää maalla verta ja hikeä vuodattain tienatut rahat tänne kaipaaville,vaikkapa köyhille,työttömille tai vaikkapa edes tiestön kunnostamiseen

    • HIFKfanipohjoisesta

      Jo skidinä stadissa pitkiäkin aikoja budjanneena "Pohjoisen kasvattina", olen oppinut paikasta pitämään. Se, että stadilaisista muu suomi on landea, on pääosin vain murretta, sanontatapa. Välillä tosin tuntuu, että sillä haetaan oman paremmuuden korostusta. Ei aina, mutta joskus.
      Esimieheni kehui olevansa perusstadilainen ja asuneensa koko ikänsä 6 km säteellä Espoossa. Se ei ole minusta edes stadia, eikä missään tapauksessa kehumisen aihe =).
      Jos minä kehuisin asuneeni koko elämäni pohjoisessa, en tietäisi suomesta mitään. Nyt väitän tietäväni enemmän elämisestä pohjoisssa, keskisessä- kuin eteläisessäkin suomessa, kun olen joutunut työn takia useammalla paikkakunnalla asumaan, eli tiedän enemmän Suomesta kuin espoolainen esimieheni. Me pohjoisen ihmiset sentään käydään aika ajoin stadissa tai asutaan osa elämästämme siellä. Toinen esimerkki on eräs valokuvaaja joka kertoi pohjoisen tytölle (keskustelupalstalla) asuvansa Töölössä, ja kun tyttö kysyi missä Töölö on, alkoi nauramaan tämän tyhmyydelle. Reppana kuvaaja ei ollut käynyt ikinä edes Oulun korkeudella, ja silti kuvitteli pikku tölikän olevan kaikkien tiedossa... Ihmiset on ihmisiä mutta on vain yksi Stadi. Silti en siellä halua asua.

      • UteliasEiVaanUnelias

        No missä se Töölö nyt sitten on. Googlekaan ei löytänyt vaan kääntää Tooloksi - onko samapaikka?


      • kallamedos

        Aika unelias pitää olla jos ei löydä töölöä , tai sit se johtuu siit että on vaan niin juntti.


      • Itkunauru

        Espoo on landea, mitään ''perusstadia'' nähnykkään. Espoossa trenditietoisuus saattaa herättää mielikuvan kaupunkilaisesta, mutta Larun takaa on pitkä matka Tölikaan. Vantaakin on enemmän Helsinkiä, koska on hyvin lähellä hkirajaa ja siellä asuu enemmän Stadissa budjanneita kuin Espoossa, missä moni on junantuoma osaaja ja jolla on hieno talo, kaupunkia ei Espoo ole, ei sitten millään. Jos Espoo on ''helsinkiläistä'' jonkun mielestä, niin sitten on todella kujalla, Uuttamaata se kyllä on ja hienoa seutua.


    • EiVaan

      Stadi ON Lande
      Mihinkään ei ole keskittynyt jurtteja niin paljon kuin Helsinkiin; todellinen maaseutukeskus. Kun porukka tajuaa tämän, niin asuntomarkkinoilla alkaa paniikki - "white flight". Ei sekään, olla maan suurin VOK, auta asiaa.

      P.S. Myy se "murju" vielä kun saat siitä rahaa.

    • matumesta

      Toivottavasti suomen kaikki matut mene budjaa stadiin!

      • landekengät

        Landet budjaa landella ja stadilaiset stadissa, toivotaan ettei tuu siitä erimielisyyttä . Olen itse landelta ja asunut stadissa jo 25 vuotta enkä pidä vastakohtaisuus asetuksista , monesti juuri landet( lue pöndet) ovat niitä jotka arvostelevat Helsingissä asuvia ja elävät Helsinki kielteistä elämäänsä , pyhä nurkkakuntaisuus iskee heille päälle , tunnen monia paljasjalkaisia stadilaisia eivätkä ole yhtään ylpeitä eivätkä poikkea muista millään tavalla , ehkä vähän sivistyneempiä ovat ?


    • PohjoinenTuuli

      Minulla on enimmäkseen positiivisia kokemuksia helsinkiläisistä. Ainakin Lappiin tulee paljon helsinkiläisiä työntekijöitä talveksi ja ovat mukavaa jengiä. Pari kertaa asiakkaana on ollut helsinkiläisiä ketkä leuhkoina pätevät työasioista ja väittävät etten minä lappilaisena ymmärrä miten oikeasti nämä asiat hoidetaan. No usein nämä kaverit hiljenee sillä kun kerron asuneeni koko ikäni Lahdessa ja käyneeni erittäin useasti Helsingissä. :D
      Itse olen asunut kuudella eri paikkakunnalla eri puolella Suomea. Tuppukylistä kaupunkeihin. Etelä-Suomesta Lappiin. Joka paikkakunnalta löytyy juntteja, leijoja ja mutta myös aivan ihania ihmisiä.

    • Myötähäpeäolo

      Landet/böndet ei yksinkertaisesti hiffaa Stadin koodeja. Monesti landen tunnistaa siitä, että leijuu kaupunkilaiselle. Stadissahan jengi ei leiju, vaan tiedostaa että ei ole mitään syytä olla ylimielinen sillä Stadissa gamlat parrat tai suvut ovat fiilanneet (finländare) jo siitä kun Staden perustettiin Kluuviin. Siitä vähitellen Staden folket lisääntyi ja kaupankäynti teki herrasväestä vauraamman. Nykyinen Helsinki on yleistyskäsite, että rahalla ja CV:llä pääsee isossa kuvassa ja tässä landen tunnistaa stadilaisesta.

    • Jupsistas

      En ole huomannut tuollaista aloittajan mainitsemaa asiaa. Sen sijaan monet junantuomat esittää kuin olisivat stadilaisia monessa polvessa niin sitä kyllä on tullut nähtyä. Stadilaisiksi itsensä tituleeraavat on usein lähtöisin jostain itä-suomesta Savonlinnasta tai vaikka Mikkelistä. Myös se, että joku maakunnasta muuttanut esittää kuin omistaisi koko Helsingin ja on kaikki tietävä Helsingin asioista ei tunnu tunnu oikeutetulta.

      Maakunnastahan ei kannata muuttaa Helsingin seudulle jos ajatellaan pitää koko Suomi asuttuna ja palvelujen karsiminen sieltä vähenisi.

    • maturumbarules

      Rasistinen ohjelma nimittää maalaisia landeiksi ja maamme pääkaupunkia, Helsinkiä, Stadiksi.
      Ai, niin pääasiassa koskee suomalaisia ei matuja.

    • höh

      Katsoin nyt vasta tätä sarjaa, kun tulee uusintana. Olen katsonut nyt 3 jaksoa.
      Jo ohjelman nimi paljastaa tämän tyhmyyden, kuka sen onkaan tehnyt.
      "Stadi vs lande".
      Jos kysytään Helsinkiläisiltä kuinka monta kaupunkia Suomessa on ? VAstaus olisi varmasti "1".
      He luulevat että Helsinki on ainoa Suomen kaupunki.
      Olisi ohjelman nimi "Helsinki vataan muu suomi" niin olisi vähän sinne päin oikein.

      Landen joukkueessa on ollut esim. Turku, Lahti jne... niinpä.

      Nyt juuri tänään katsomassani jaksossa esitettiin Stadin joukkueelle " Missä kaupungissa sijaitsee Suomen pisin maantietunneli? "
      Yksi joukkueen jäsenistä alkoi vastata "Se on siellä missä on Sello....Espoossa....??".
      Toinen keskeytti "Tämä oli MAALAISkysymys". Ja vastasi: "Turku".
      OIkea vastaushan on Tampere. Tätä Tampereen maantietunnelia kutsutaan myös Rantatunneliksi. ja on 2,3 km pitkä. Lisää tietoa löytyy Googlettamalla.
      Ja ihan bonuksena tieto: Tampere on Suomen Kaupunki. Väestöluvultaan Suomen kolmanneksi suurin kaupunki.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kaupungeista

      "Kaupungit Suomessa ovat samalla kuntia"
      Väkiluvultaan suurimmasta pienimpään: Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa.
      Vuoden 2018 alussa Helsingin lisäksi Suomessa on 106 Kaupunkia.
      ja Kuntia 311.

      On joo tosi vaikeita kysymyksiä Stadilaisille: "Miksikä kutsutaan sian poikasta". Vastaus: "vasikka".
      "Miksikä kutsutaan lehmän poikasta". Vastaus: "varsa".
      Siis oikeesti....:) Mä en kestä.

    • JaakkoSavitappiBetonipor

      Yksi typerys on Jaakko "savitappi" Saariluoma. Onhan hesalaisetkin landeja Uusimaalaisia tai Newböndejä

      Kalle on hyvä tyyppi

      • höh

        Niin samaa mieltä


    • lande

      Saariluoma käski Landelaisia katselemaan VHS kasetilta Hovimäkeä,landen pudottua kisasta.

      • landes

        Mehän landella kuunnellaan C-kasetilta Tapani Kansaa ja Pavarottia.


      • TallipihanBilehileet

        HEH ja Saariluomako on hyvä esimerkki helsinkiläisestä!
        Ääninäyttelijänä Saariluoma on toiminut muun muassa elokuvassa Tallipihan bilehileet, jossa hänen ääniroolinsa oli Onni.
        HAHHHAHAHH nyt naurattaa ja pirusti :-D


      • OnniJaskaLandepaukku
        TallipihanBilehileet kirjoitti:

        HEH ja Saariluomako on hyvä esimerkki helsinkiläisestä!
        Ääninäyttelijänä Saariluoma on toiminut muun muassa elokuvassa Tallipihan bilehileet, jossa hänen ääniroolinsa oli Onni.
        HAHHHAHAHH nyt naurattaa ja pirusti :-D

        Täällä näitä maalais-Jaskan seikkailuja voi katsella:
        https://viaplay.fi/sarjat/tallipihan-bilehileet


      • JaskallaOnUtareetJaskall
        OnniJaskaLandepaukku kirjoitti:

        Täällä näitä maalais-Jaskan seikkailuja voi katsella:
        https://viaplay.fi/sarjat/tallipihan-bilehileet

        Täällä on kuvakin poikalehmä-Onnista, jolla utareet heiluvat:
        http://www.ts.fi/lukemisto/1074175161/Biologinen vaaristyma
        Kuka tiesi Jaskan salaisesta elämästä heiluvine utareineen?


    • tereSavo

      New bonde.. UUsi maalaiset vs muu maa. Uusimalaisett onkin niitä maalaisia savitapi Saariluomalaisia..
      Helsinkiläiset on fiksumpia mita saaris tajuakaan

    • kyllämaallavaanonmukavaa

      Käyn Helsingissä 3-4 kertaa vuodessa ja paan kädet kyynärpäitä myöten ristiin kun pääsen sieltä lähtemään pois. Pakko sanoa etten ikinä muuttais sinne asumaan vaikka ois kuinka halpa kämppä....

    • Speedster

      Joudun viettämään aikaa Helsingissä arkiviikon silloin tällöin. Pahinta on, että siellä ei ole mitään tekemistä paitsi käydä kuntosalilla. Sielläkin "miehet" ovat puppelimaisia neitejä ja naiset rumia.

    • HassanZubier

      Uusmaalaisia uusilandelaisia newböndejä
      Savitappi Saaariluoma rasisti

    • Missviihtyvyys

      Suomalaisen median lahjakkuudella ei tarvitse jakeluun tullakaan. Saariluomi, katajapetäjä, pääskyvaari, hirvivaara, umpilepolampi, pimeetä.

    • Anonyymi

      Stadilaisille aina idioottihelpot kysymykset. Landet saa aina ihan persekysymyksiä. Paska ohjelma!

    • Anonyymi

      Jos Jaskalla taipuisi kieli vikkelämmin voisi loppu kisassa joku pääpotin saadakin. Jaska tankuttaa....

    • Anonyymi

      Jotkut on kovia matkimaan ja etsimään vihollista omiensakin joukosta. Samalla ne pelkää naapurin hyökkäystä ja vaatii armeijan väen lisäämistä. Toisella kädellä haluavat työntää kaikki "putinistit" ja "venäjämieliset" ulos maasta. Mustien lisääntymiseen eivät sano mitään.

      "Efraim sekaantuu kansojen joukkoon. Efraim on tullut leivän kaltaiseksi, jota ei ole käännetty. Muukalaiset syövät hänen voimansa, hänen hiuksensakin ovat jo harmaiksi käyneet, mutta hän ei ymmärrä...
      Efraim on tullut kyyhkysen kaltaiseksi, joka on tyhmä ja taitamaton: he huutavat avuksi Egyptiä... Juuri kun ovat menossa, minä levitän verkkoni heidän päällensä ja pudotan heidät alas kuin taivaan linnut; minä kuritan heitä, kuten on julistettu heidän seurakunnallensa....
      Olen vahvistanut heidän käsivartensa, mutta minua vastaan he ovat aikoneet pahaa... He kääntyvät, mutta eivät korkeutta kohti. He ovat kuin pettävä jousi. Heidän ruhtinaittensa pitää kaatuman miekkaan kieltensä kiukkuisuuden takia. Tästä he saavat pilkan Egyptin maassa."

    • Anonyymi

      Vastaus aloittajan kysymykseen: hyökkäys on paras puolustus. Landen nimitelyllä vain peitellään omaa tyhmyyttä.

      Tätä samaa taktiikkaa käyttää herra Putin itänaapurissa. Hyökkäsi natseja ja homoja vastaan Ukrainassa. Ei siellä ketään natseja ole. Putin vain hämäsi omia pyrkimyksiään ja ominaisuuksiaan. Nazi- merkit tankeissa. Minkälainen armeija raiskaa lapsia, naisia, mutta myös miehiä? Yhtyy mieheen???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe