Hedelmien desinfiointi

Fannyygirl

Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta jos desinfioin desinfiointiaineella jonkun hedelmän jonka kuorikin syödään, esimerkiksi omenan, lähteekö ne kaikki bakteerit pois omenan pinnalta? Kiitos :)

20

1122

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ioioio

      numerosta 112 saat ihan varman vastauksen, ne osaa neuvoa myös lähimmälle psykiatrille.

    • Onppunen

      Joooo... :D Ei se desinfiointiaine ole varmaan mitään kovin hyvän makuista... Ja bakteereita enemmän olisin huolissani esim. tuholaismyrkyistä joita siinä kuoressa on, varsinkin jos on ulkomaalaisia omppuja.

      Mutta jos nyt fiksun vastauksen antais, vaikkei ehkä fiksuin kysymys olekaan... Eli ei tarvi alkaa desinfioimaan, vaan peseminen ihan vedellä riittää. Kotimaisia luomuomppuja ei tarvi edes pestä, tosin itse pesen kun ei tiedä ketkä niitä on kaupassa likaisilla käsillä läminy. Omasta puusta otettuja omppuja en pese. Ei niihin bakteereihin kuole jos niitä yks (tai pari miljoonaa) sinne sattuu muka jäämään. :D

    • Minkähänlaisesta desinfiointiaineesta on kyse. Eikö normi desinfiointiaine ole melko myrkyllistä. Ainakin kun katsoo pullon kyljestä, niin siinä lukee, että vaarallista nautittavaksi. Jos taas on jokin etanolipohjainen, niin varmaan voi olla eri asia. Jos niitä hedelmiä on pakko desinfioida, niin suosittelen ihan alkosta viinaa tai kotipolttajalta pontikkaa.

    • huuuhtelija

      Mistä noin paha bakteerikammo?

      Jos peset sen hedelmän kuumalla tai lämpimällä vedellä juuresharjaa käyttäen, on sen jälkeen sen pinnalla vähemmän bakteereja kuin omissa käsissäsi.

      Ei niitä hedelmiä niinkään bakteerien vuoksi pestä (suurin osa lähteen huuhtelemalla), vaan erilaisten säilöntäaineiden poistamiseksi/vähentämiseksi.

      On vain hyvä, että saat jonkun verran erilaisia bakteereja ruoassasi - se pitää immuunijärjestelmäsi toiminnassa.

    • mnmdhdg

      Kuori se omena. Niissähän on torjunta-aineita, joten kuorineen ei pidä syödä. Zapperilla saa bakteerit ym tapettua.

    • jojojo2

      Egyptiin matkustavia suositellaan desinfioimaan kaikki hedelmät ja vihannekset, yritin etsiä tästä apua että mitä se oikeasti käytännössä tarkoittaa? Pitääkö hyvä hedelmä pilata keittämällä? Vesijohtovesi kun ei sovellu ruuan pesemiseen.. ?

      • noinku

        Kun ne parraimmat aineet ovet omenen kuoressa, sanotaan, ne happiradikaaleja soluista hoitavat antioksidantit.

        Bakteerien ja virusten kanssa ei ole leikkimistä erityisesti epdemian aikana. Itse kävin silmätulehduslääkettä saamassa kun olin kai hieraissut silmiä ovenkahvasta kai saadun tartunnan jälkeen.

        Totta on myös että sanotaan allergioiden lisääntyneen sen vuoksi että kodit paitsi siivotaan, myös desinfioidaan ja silloin immuunipuolustusjärjestelmä pyörittelee ekaks pekaloitaan kunnes sekoaa ja hyökkää viattomia (ruoka)-aineosia vastaan (= allerginen reaktio). Jos nyt sanotaan koiran (tms) auttavan, tarkoittaako se, että koiran saa pestä enintään kerran viikossa ?

        Itse nyt tasapainoilen peseskelemällä ompun kuumalla vedellä, mutta niin vähällä ettei syytettäisi veden tuhlaamisesta.

        Onko jotain kummallista kun jouluomput ovat kuin tänään puusta poimitut, eivätkä siis rupea mätänemään. (päärynöitä joutui jo kompostille).


      • petospunkki
        noinku kirjoitti:

        Kun ne parraimmat aineet ovet omenen kuoressa, sanotaan, ne happiradikaaleja soluista hoitavat antioksidantit.

        Bakteerien ja virusten kanssa ei ole leikkimistä erityisesti epdemian aikana. Itse kävin silmätulehduslääkettä saamassa kun olin kai hieraissut silmiä ovenkahvasta kai saadun tartunnan jälkeen.

        Totta on myös että sanotaan allergioiden lisääntyneen sen vuoksi että kodit paitsi siivotaan, myös desinfioidaan ja silloin immuunipuolustusjärjestelmä pyörittelee ekaks pekaloitaan kunnes sekoaa ja hyökkää viattomia (ruoka)-aineosia vastaan (= allerginen reaktio). Jos nyt sanotaan koiran (tms) auttavan, tarkoittaako se, että koiran saa pestä enintään kerran viikossa ?

        Itse nyt tasapainoilen peseskelemällä ompun kuumalla vedellä, mutta niin vähällä ettei syytettäisi veden tuhlaamisesta.

        Onko jotain kummallista kun jouluomput ovat kuin tänään puusta poimitut, eivätkä siis rupea mätänemään. (päärynöitä joutui jo kompostille).

        Torjunta-aineet ovat yleensä rasvaliukoisia ja tarttuvat hyvin omenan pinnan vahakerrokseen. Siitä niitä on vaikea saada pois vedellä, ja sama pätee spriihin. En tiedä kuinka paljon hyödyllisiä aineita häviää kuoren mukana, mutta minä ainakin kuorin kaikki omenat, koti- ja ulkolaiset. Saman teen kaikille hedelmille ja vihanneksille, poikkeuksena vain kotimaiset tomaatit, joista huuhtelen pölyt pois kraanan alla.


      • vähiten huonoa ?
        petospunkki kirjoitti:

        Torjunta-aineet ovat yleensä rasvaliukoisia ja tarttuvat hyvin omenan pinnan vahakerrokseen. Siitä niitä on vaikea saada pois vedellä, ja sama pätee spriihin. En tiedä kuinka paljon hyödyllisiä aineita häviää kuoren mukana, mutta minä ainakin kuorin kaikki omenat, koti- ja ulkolaiset. Saman teen kaikille hedelmille ja vihanneksille, poikkeuksena vain kotimaiset tomaatit, joista huuhtelen pölyt pois kraanan alla.

        Omenamehut ovat toisaalta halvempia, vrt litra = kg, mutta tölkissä sanotaan ne tehdyn tiivisteestä. Arvaisi ja toivoisi että ne ovat lisäaineettomia, viljelmältä viljelmän viereiseen puristamoon ja tölkkeihin ?


      • AntiBakteeerix
        noinku kirjoitti:

        Kun ne parraimmat aineet ovet omenen kuoressa, sanotaan, ne happiradikaaleja soluista hoitavat antioksidantit.

        Bakteerien ja virusten kanssa ei ole leikkimistä erityisesti epdemian aikana. Itse kävin silmätulehduslääkettä saamassa kun olin kai hieraissut silmiä ovenkahvasta kai saadun tartunnan jälkeen.

        Totta on myös että sanotaan allergioiden lisääntyneen sen vuoksi että kodit paitsi siivotaan, myös desinfioidaan ja silloin immuunipuolustusjärjestelmä pyörittelee ekaks pekaloitaan kunnes sekoaa ja hyökkää viattomia (ruoka)-aineosia vastaan (= allerginen reaktio). Jos nyt sanotaan koiran (tms) auttavan, tarkoittaako se, että koiran saa pestä enintään kerran viikossa ?

        Itse nyt tasapainoilen peseskelemällä ompun kuumalla vedellä, mutta niin vähällä ettei syytettäisi veden tuhlaamisesta.

        Onko jotain kummallista kun jouluomput ovat kuin tänään puusta poimitut, eivätkä siis rupea mätänemään. (päärynöitä joutui jo kompostille).

        ". Itse kävin silmätulehduslääkettä saamassa kun olin kai hieraissut silmiä ovenkahvasta kai saadun tartunnan jälkeen. " olet voinut saada bakteerin liki mistä tahansa. Jos et kulje suojalasti (kaasutiiviit) päässä ja antibakteeriset hansikkat kädessä tulet jatkossakin saamaan mm silmätulehduksia. Ilmakehä on täynnä bakteereja, kaikki pinnat pitävät sisällään bakteereja - bakteereja ei voi oikein normaalissa elämässä välttää. On hyviä ja huonoja sekä erittäin huonoja bakteereja.

        http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/hyvat_pahat_bakteerit


    • luomupuhdistusta

      Ainakin Saksassa omenat säilötään suurissa kylmiöissä säätämällä hapen määrää. Kylmiössä happipitoisuus lasketaan lisäämällä typpeä huoneeseen niin paljon, että happea on 1%. Tällöin omenat ei pilaannu.

      Kuumalla vedellä omenan peseminen ei paljoa vaikuta, sillä se ei irrota kuin hieman torjunta-aineita, eikä se tapa pinnassa olevia bakteereita. EVIRA on tähän asti suositellut pakastemarjojenkin keittämistä, koska muuten ei pöpöjä saa pois. Tai saa, koska vasta juuri nyt on tullut myyntiin tekniikkaa, joka tekee tehokasta otsonivettä. Otsonoitu vesi taas puhdistaa hedelmän pinnan luonnonmukaisesti ja tappaa samalla bakteerit ja virukset.

    • pysy_terveenä

      Ilman lisäTorjuntaaineita Jos et pysty ostamaan luonnonmukaisesti kasvatettuja, niin liota rypäleitä 15 minuuttia vedessä, johon on lisätty kaksi ruokalusikallista omenaviinietikkaa. Torjunta-aineet vähenevät käsittelyn myötä, eikä tämä vaikuta makuun mitenkään. Tämä vinkki on ravitsemusterapeutti Sinikka Pakemanin ravintokurssilta vuosikymmenen takaa.
      http://magneettimedia.com/omenaviinietikka-on-vahva-terveyspommi/
      Oma terveysvinkkini on: mieti mitä elämältäsi haluat. Pyri kohti haluamaasi, jos se ei vahingoita muita.

    • AntiBakteeeri

      Desifiointiaineen käyttäminen on turhaa ja vaarallista. Vaikka saisit omenankuoren puhtaaksi, miten ihmeessä kuvittelit saavasi bakteerit omenan sisältä pois? Et mitenkään voi välttää kaikki bakteereja, et edes omeman osalta saati sitten ilman suhteen. Ilmassa on aina bakteereja enemmän tai vähemmän.

      http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ilmakeha_vilisee_bakteereita.

      Omenaviinietikka ei poista kuin osan bakteeerista ja vain omenan pinnalta ei sisältä tai ilmakehästä. Eli aivan turhaa hommaa, pese normaalisti vedellä auttaa aivan yhtä paljon mutta et tarvitse viinietikkaa.

      • vastutstuskykyä

        Olenkohan joku luonnonoikku, kun on tullut syötyä hedelmiä kotimaassa, ulkomailla, ihan vaan pesemällä vedellä ja en ole vieläkään kuollu.
        Tapana on kyllä ollut kuoria ne, koska vaikkapa banaani on parempi silleen.

        Pentuna syötiin herneet ja marjat suoraan puskasta, porkkanat maasta, huuhtastiin vaan järvessä ja ääntä kohti. Metsässä pistelen marjoja suuhun samaan tahtiin kun kerään. Tai vaikka herkkutattia eväsleivän päälle viipaleina.

        Ihan turhaa vouhotusta joku desinfioiminen. Jos joku nyt oikeesti haluaa syödä omenan kuoria, niin omapahan on häppeensä.


    • muuallakin_asunnut

      Kyllä vain troopisissä maissa euroopalaisten on parasta desinfisoidaa torilta ostetut heldemät ja vihannekset kaikki. Näin tehtiin vuosia Afrikkassa, se ei haitanut, eikä tullut vatsatauteja, ei ainakaan oman kokin laitettuista ruoista, muualta kyllä.

    • Mustikatvaarassa

      Ei omenan pinnalla oleviin bakteereihin kuole! Lämpimällä vedellä huuhtelu riittää.

      Sitävastoin koiraeläimien levittämä loinen on ihmiselle hengenvaarallinen. Jos viette koiranne metsälenkille, niin vahtikaa sen toimia ja madottakaa rekut säännöllisesti.

      Myyräekinokokki on kettujen ja muiden koiraeläinten loinen, jonka väli-isäntänä on myyrä. Koiraeläin saa tartunnan syömällä myyriä, jotka puolestaan ovat saaneet tartunnan syömällä ketun ulosteesta peräisin olevia munia.

      • Tyhmä_ääliö

        Koira ei syö myyriä. Eivätkä koirat levitä loisia, paitsi vaikkapa Venäjällä. Suomessa loisia levittävät kissaeläimet jotka syövät myyriä, hiiriä, lintuja ja sisiliskoja.

        Kettu on kaikkiruokainen. Ravinto koostuu lähinnä jyrsijöistä, mutta sille kelpaavat myös hyönteiset, kasvit ja raadot. Kettu jahtaa hiiriä, jäniksiä, kanalintuja ja kaloja. Kasveista se syö marjoja ja hedelmiä sekä viljaa. Kettu voi saalistaa myös metsäkauriin tai valkohäntäpeuran vasoja. Kaupungeissa se voi tonkia jätteitä. Ketun tyypillinen saalistustapa on vahtia jyrsijän kololla ja hyökätä salamannopeasti saaliin kimppuun sen tullessa ulos aukosta. Kettu metsästää pääasiassa hämärässä ja öisin.

        Monen koiran omistajana ja luontoaktivistina liikumme metsässä päivittäin useita tunteja koirien kanssa. Ei ole tarvetta vahtia niiden toimintaa. Niin että haistappa ketunpaska sinä tietämätön kaupunkijuntti.

        Jätäppä ne mustikkas syömättä, meillä on pari sataa litraa sitä ja puolukkaa kolmisensataa. Sieniä viitisenkymmentä kiloa.
        Ja kaikkea muuta.


    • koirametsässä

      ja mistä oli ekinokokkitieto peräisin? Googletin juuri 'ekinokokki Suomessa'. Tehkää samoin!

    • pesettekö.maidonkin

      Minä en mene koskaan ulos ilman koneellisesti desinfioitua avaruuspukua! Hauskaa huumoria täällä taas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe