Miten asperger-diagnoosi peruutetaan?

unetonporista

Epäilen virhe-diagnoosia, sairastin masennusta ja nyt parantuneena minulla ei ole enää autistisia oireita vaan olen täysin erilainen ihminen kaikien mielestä.

Sain diagnoosin aika nopeasti ja vanhempieni mielenrauhaa se rauhoitti. Silloin diagnoosi tuntui loogiselta ja tunsin iloa siitä etten olekaan "hullu" vaan jotain muuta. Nyt tunnen syyllisyyttä että haluan kumota diagnoosin sillä vanhempani ajattelevat että syytän kasvatusta omituisuudestani ja masennuksestani, mitä en tee.
Myös neurologi on todella mukava ollut minua kohtaan ja tunnen syyllisyyttä siitäkin että loukkaan häntä tällä. Mutta minun on pakko, diagnoosi haittaa elämääni, varsinkin kun epäilen vahvasti että minulla on vain väärindiagnosoitu fibromyalgia masennuksen kanssa.

Aika sekava tilanne mutta miten tästä eteenpäin? Olen 29-vuotias nuori nainen.

52

3688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k.elava

      "Epäilen virhe-diagnoosia, sairastin masennusta ja nyt parantuneena minulla ei ole enää autistisia oireita vaan olen täysin erilainen ihminen kaikien mielestä."

      -Virhediagnoosi voi olla hyvinkin mahdollinen, ja helposti ammattitaitoisen neuropsykologin selvitettävissä, mikäli asia on sinua jäänyt vaivaamaan.

      "Sain diagnoosin aika nopeasti ja vanhempieni mielenrauhaa se rauhoitti. Silloin diagnoosi tuntui loogiselta ja tunsin iloa siitä etten olekaan "hullu" vaan jotain muuta."

      -Aspergeriyden kanssa eläminen yhteiskunnan taholta tapahtuvan neurotypikalisaation johdosta voi useinkin aiheuttaa yleensä herkkävaistoiselle assille joskus psyykkisiä liitännäisongelmia. Eli jo nenttimaailmaan syvällejuurtuneen neurotypikalisaatioon pyrkivän asenneilmaston vaikutukset sinäsä sitä seuraavine lieveilmiöineen neurotyypillisine säännöstöineen voivat joissain tapauksissa johtaa yksilötasolla jopa harkitsemattomiinkin tekoihin jatkuvan "assit vastaan nentit" -vastakkainasettelun johdosta tämän valitettavasti ollessa joillekin ihmisarvoisen elämän mittapuuna saadakseen itse päteä ihmisenä/nenttinä, joille assit eivät ole ihmisiä vaan esineitä.

      Erilainen tapa vastaanottaa ja tulkita ympäristön ärsykkeitä pitäisi olla yleisesti hyväksyttävää tasapäistämisen sijaan sekä näillä ominaisuuksilla varustettua ihmistyyppiä pyrittävä kaikin mahdollisuuksien ja olemassaolevien resurssien avulla tukemaan.

      "Nyt tunnen syyllisyyttä että haluan kumota diagnoosin sillä vanhempani ajattelevat että syytän kasvatusta omituisuudestani ja masennuksestani, mitä en tee."

      -Vanhemmillesi voit kertoa, etteivät autismiin johtavat syyt johdu kasvatuksesta, joskin kasvuympäristö ja sen tapa kohdata aistisäätelyjärjestelmänsä vuoksi ympäristöään aivojen neurobiologisesta poikkevuudesta neurotyypillisiin verrattuna voi hyvinkin suuressa määrin vaikuttaa autisminkirjolaisen tulevaisuudennäkymiin.

      "Myös neurologi on todella mukava ollut minua kohtaan ja tunnen syyllisyyttä siitäkin että loukkaan häntä tällä."

      -Et loukkaa neurologia, mikäli pystyt osoittamaan diagnoosisi olevan väärin perusteiden laadittu ja kyseisellä lääketieteen ammattilaisella on kyky vastaanottaa palautetta.

      "Mutta minun on pakko, diagnoosi haittaa elämääni, varsinkin kun epäilen vahvasti että minulla on vain väärindiagnosoitu fibromyalgia masennuksen kanssa."

      Aika sekava tilanne mutta miten tästä eteenpäin? Olen 29-vuotias nuori nainen."

      -Mikäli diagnoosistasi on enemmän haittaa kuin hyötyä sinulle, suosittelisin keskustelemaan avoimesti diagnoosin tehneen lääkärin kanssa asioista.

    • hissustin

      Onhan sinulla täytynyt olla autistisia piirteitä jo varhaisesta lapsuudesta, jotta olet saanut diagnoosin. Eihän kukaan lääkäri kai sentään niin pönttö ole, että katsoo vain diagnosointihetken tilannetta. Muistatko itse lapsuudesta mitään, vai onko vanhempasi kertonut lapsuudestasi lääkärille?

      Millä tapaa diagnoosi häiritsee elämääsi, kun ei sitä tarvitse missään kertoa, jos ei näe sitä tarpeelliseksi?

      Kai sen diagnoosin voi perua menemällä esim neurologin juttusille ja vaatia uutta selvitystä, mutta kun kerta olet saanut diagnoosin, niin en millään jaksa uskoa, että heppoisin perustein. As-diagnoosi on yleisestiottaen vaikea saada varsinkin aikuisiällä.

      Suosittelisin vain sulattamaan sen tosiasian, että sinulla on oikea diagnoosi, eihän se sulje pois masennusta eikä fibromyalgiaa, itse asiassa nuo ovat aika usein aspergerin seuralaisena.

    • unetonporista

      "-Vanhemmillesi voit kertoa, etteivät autismiin johtavat syyt johdu kasvatuksesta, joskin kasvuympäristö ja sen tapa kohdata aistisäätelyjärjestelmänsä vuoksi ympäristöään aivojen neurobiologisesta poikkevuudesta neurotyypillisiin verrattuna voi hyvinkin suuressa määrin vaikuttaa autisminkirjolaisen tulevaisuudennäkymiin."

      Selvitän vielä että vanhempani olivat ilahtuneita asperger-diagnoosista sillä he olivat syyttäneet itseään ongelmistani. Jos autismi-diagnoosia ei ole, pelkään että he alkavat taas syyttämään itseään.

      "Onhan sinulla täytynyt olla autistisia piirteitä jo varhaisesta lapsuudesta, jotta olet saanut diagnoosin."

      Lapsena olin aika normaali vaikka heiveröinen, ongelmat alkoivat 10-vuotiaana kun koulukiusaus alkoi. Se tavallinen tarina, mutta tekeekö se minusta aspergerin? Kun diagnoosissa puhutaan "viittaavista oireista", niin se tarkoittanee että neurologi ei voi olla 100% varma? Miksi siis pitäisi "sulattaa" asia jos epäilen diagnoosia? Tunnen monta aspergeria ja olen "nentimpi" kuin he. En tunne kuuluvani "porukkaan" niinsanotusti.

      • <

        "Lapsena olin aika normaali vaikka heiveröinen, ongelmat alkoivat 10-vuotiaana kun koulukiusaus alkoi. Se tavallinen tarina, mutta tekeekö se minusta aspergerin?"

        -Ei tee.

        "Kun diagnoosissa puhutaan "viittaavista oireista", niin se tarkoittanee että neurologi ei voi olla 100% varma?"

        - Diagnoosit tavallisimmin perustellaan hyvini tarkkaan. Mikäli et ole asianmukaisia perusteluja diagnoosillesi saanut, voit ottaa yhteyttä vaikka osoitteeseen: http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet

        "Miksi siis pitäisi "sulattaa" asia jos epäilen diagnoosia? Tunnen monta aspergeria ja olen "nentimpi" kuin he. En tunne kuuluvani "porukkaan" niinsanotusti."

        Vaikea ymmärtää, mitä tuosta et pysty sulattamaan, koska ongelmahan sinulla väärintehdystä diagnoosista jokatapauksessa nähtävästi on. Porukkaan kuulumisista tai kuulumatta olemisista sen sijaan voidaan olla montaa eri mieltä. Jokainen päättää tahollaan, kenet piireihinsä tahtoo vastaanottaa. Myös perustelut edellämainittuun olisi hyvä olla olemassa tulevaisuutta silmälläpitäen.


      • Väärä osoite
        < kirjoitti:

        "Lapsena olin aika normaali vaikka heiveröinen, ongelmat alkoivat 10-vuotiaana kun koulukiusaus alkoi. Se tavallinen tarina, mutta tekeekö se minusta aspergerin?"

        -Ei tee.

        "Kun diagnoosissa puhutaan "viittaavista oireista", niin se tarkoittanee että neurologi ei voi olla 100% varma?"

        - Diagnoosit tavallisimmin perustellaan hyvini tarkkaan. Mikäli et ole asianmukaisia perusteluja diagnoosillesi saanut, voit ottaa yhteyttä vaikka osoitteeseen: http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet

        "Miksi siis pitäisi "sulattaa" asia jos epäilen diagnoosia? Tunnen monta aspergeria ja olen "nentimpi" kuin he. En tunne kuuluvani "porukkaan" niinsanotusti."

        Vaikea ymmärtää, mitä tuosta et pysty sulattamaan, koska ongelmahan sinulla väärintehdystä diagnoosista jokatapauksessa nähtävästi on. Porukkaan kuulumisista tai kuulumatta olemisista sen sijaan voidaan olla montaa eri mieltä. Jokainen päättää tahollaan, kenet piireihinsä tahtoo vastaanottaa. Myös perustelut edellämainittuun olisi hyvä olla olemassa tulevaisuutta silmälläpitäen.

        Väärästä hoidosta ei valiteta tänne:

        - Diagnoosit tavallisimmin perustellaan hyvini tarkkaan. Mikäli et ole asianmukaisia perusteluja diagnoosillesi saanut, voit ottaa yhteyttä vaikka osoitteeseen: http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet

        Tänne valitetaan, jos joku harjoittaa luvanvaraista ammattia ilman lupaa

        Esimerkkinä nämä nettipuoskarit, jotka esiintyvät erikoislääkärin oikeuksin


    • unetonporista

      ps. onko pakko mennä samalle neurologille, eikö toisen lausunto että "se voi olla muutakin" ole mahdollinen? Se riittäisi minulle hyvin.

      • ...

        Pakkohan ei ole muuta kuin kuolla. Vapaasti siis itse voit valita, mikä diagnooseistasi sinulle haitat/hyödyt -akselilla eniten helpotusta on jatkossa tuova.


    • .luotain.

      Näin on oleva.

    • hissustin

      No jos oireet ovat ilmenneet vasta 10-vuotiaana koulukiusaamisen yhteydessä, niin ei silloin asperger ole välttämättä oikea diagnoosi. Voit kuitenkin itse muistella, millainen olit pienenä, oliko sinun helppo olla sosiaalisissa suhteissa, oliko kavereita ja kykenitkä heidän kanssaan hyvään ja nautinnolliseen vuorovaikutukseen. Tyttöjen asperger ei ole yhtä stereotyyppinen kuin poikien ja siksi asperger voi näkyä tytöillä myöhemmin.

      On muuten pakko kysyä, tuliko tuo diagnoosi yksityiseltä taholta?

      Ei tarvitse mennä samalle neurologille, voit mennä uudelleenarviointiin vaikka paikkakuntasi terveyskeskuksen kautta, josta saat lähetteen muualle.

    • ...

      Laitapa vaikka sähköpostia niin voin vastailla pientä korvausta vastaan lisää. Vastauksiahan sinä kai odotat kysymyksiisi saadaksesi lopputyösi valmiiksi.

      • unetonporista

        En ole mitään lopputyötä tekemässä, laitoitkohan viestiä väärään threadiin?


    • unetonporista

      Ei tullut yksityiseltä. Kiitos vastaajille, mielenrauhani palasi takaisin. Haluan vain olla normaali ja parantua ja elää onnellista elämää ilman että jokin diagnoosi kummittelee taustalla. Pelkään että se vaikuttaa tulevaisuudessa kun se on lääkärien papereissa merkattuna.

    • EI YKSITYISILLE!!

      Diagnoosi voi vaikuttaa moneenkin asiaan ja yksi niistä on vakuutusten saaminen.
      Tällä hetkellä yskityiset lääkäriasemat oikein jakelevat aspergeri-diagnooseja niin että lääkäri tapaa potilaan ja keskustelee hänen kanssaan tunnin verran hänen "oireistaan" ja sitten lääkäri kirjoittaa diagnoosin aspergerista jos potilaalla on vähänkin jotakin aspergeriin viittaavaa oireistoa. Eli välttämättä aspergeria diagnosoitaessa ei aina todellakaa tutkita potilaan taustaa ja lapsuutta järjestelmällisesti ja hyvin.
      Se on tosiaankin väärin meitä oikeasti autistisia ihmisiä kohtaan ja virhediagnosointi vaikeuttaa meidän elämäämme kovasti koska liian moni mielenterveyshäiriöinen saa diagnoosin ja ihmiset yhdistävät aspergerin silloin mielenterveysoireisiin.

      Älkää vaan suosiko yksityisiä lääkäriasemia ja heidän epälääkärimäistä tapaansa diagnosoida aspergerin syndroomaa. Kyseenalaistakaa AINA diagnoosit jotka ovat tulleet yksityisten lääkäriasemien kautta.
      Aspergerin syndrooman diagnosointi on pitkä prosessi jossa on käytävä koko lapsuus lävitse eikä diagnoosia oikeasti voi kukaan lääkäri antaa ilmen että hän tapaa potilaan useita kertoja. Jos joku väittää muuta niin hän on täysin väärässä.
      Aspergerin syndrooma ei ole mikään jokatoisen ihmisen diagnoosi kuten nykypäivänä tunnutaan helposti ajattelevan.

      • F84.5

        "liian moni mielenterveyshäiriöinen saa diagnoosin ja ihmiset yhdistävät aspergerin silloin mielenterveysoireisiin"

        Aspergerin syndrooma ja mielenterveyden ongelmat liittyvät hyvin läheisesti toisiinsa, joten ainoastaan ammattitaitoinen yksityissektorilla toimiva neuropsykiatrian alan ammattilainen, joita on Suomessa vain muutama, voi tehdä Asperger-diagnoosin henkilöille, joiden tietää jo etukäteen diagnoosista F84.5. seuraavan ongelmia joillakin sosiaaliseen vuorovaikutukseen pohjautuvilla elämän osa-alueilla, mitkä usein Asperger-henkilöille ovat tyypillisiä.

        Vakuutusten saamisten vuoksi haettavat/saadut Asperger-diagnosoinnit paljastuvat jossain vaiheessa, niistä on jo muutama käytännön esimerkki olemassa. Sitäpaitsi, kukaan ei ole AS-diagnoosinsa perusteella yrittänyt vielä tähän mennessä huijata vakuutusyhtiöitä diagnoosiinsa vedoten.


      • 4+3

        "Älkää vaan suosiko yksityisiä lääkäriasemia ja heidän epälääkärimäistä tapaansa diagnosoida aspergerin syndroomaa. Kyseenalaistakaa AINA diagnoosit jotka ovat tulleet yksityisten lääkäriasemien kautta."

        ÄLÄ YLEISTÄ. Totta on, että Asperger-diagnoosia jaellaan hyvin heppoisin perustein nykyisin. Et voi kuitenkaan väittää, etteivätkö ne muutamat ammattilaiset jotka ovat diagnosoineet Aspergerin henkilöille useiden eri tapaamisten perusteella, olisivat väärässä.

        Olisi mielenkiintoista saada lista lääkäreistä, jotka ovat väärin perustein yhden vastaanoton perusteella tehneet Asperger-diagnoosin jollekin.

        Voisitko olla niin ystävällinen, että julkaisisit listan täällä kun olet selvittänyt keitä nämä puoskarit ovat. Itse asiassa se olisi kullanarvoinen tieto kaikille oikeindiagnosoiduille mitä todennäköisesti itsekin olet.
        Täällähän voi anonyymisti jakaa tietoa, jota ei välttämättä muuta kautta voi saada julkisesti esille.


      • faktaa 100%
        4+3 kirjoitti:

        "Älkää vaan suosiko yksityisiä lääkäriasemia ja heidän epälääkärimäistä tapaansa diagnosoida aspergerin syndroomaa. Kyseenalaistakaa AINA diagnoosit jotka ovat tulleet yksityisten lääkäriasemien kautta."

        ÄLÄ YLEISTÄ. Totta on, että Asperger-diagnoosia jaellaan hyvin heppoisin perustein nykyisin. Et voi kuitenkaan väittää, etteivätkö ne muutamat ammattilaiset jotka ovat diagnosoineet Aspergerin henkilöille useiden eri tapaamisten perusteella, olisivat väärässä.

        Olisi mielenkiintoista saada lista lääkäreistä, jotka ovat väärin perustein yhden vastaanoton perusteella tehneet Asperger-diagnoosin jollekin.

        Voisitko olla niin ystävällinen, että julkaisisit listan täällä kun olet selvittänyt keitä nämä puoskarit ovat. Itse asiassa se olisi kullanarvoinen tieto kaikille oikeindiagnosoiduille mitä todennäköisesti itsekin olet.
        Täällähän voi anonyymisti jakaa tietoa, jota ei välttämättä muuta kautta voi saada julkisesti esille.

        Tässä yksi esimerkki puoskareista

        http://neuropsykiatrisetvalmentajat.fi/?page_id=11

        Perustavat julkisten terveydenhuollon toimipisteisiin neuropsykiatrisia työryhmiä (joista ei toimipisteiden potilaille kerrota "tietyistä syistä"), vaikka pohjakoulutuksena on esim. vain sairaanhoitajan tutkinto. Väittävät ilman omakohtaista kokemusta pystyvänsä valmentamaan neuropsykiatrisista ongelmista kärsiviä asiakkaita.

        Valehtelevat mennen tullen, eivät vastaa soittopyyntöihin.


      • oma kokemus
        faktaa 100% kirjoitti:

        Tässä yksi esimerkki puoskareista

        http://neuropsykiatrisetvalmentajat.fi/?page_id=11

        Perustavat julkisten terveydenhuollon toimipisteisiin neuropsykiatrisia työryhmiä (joista ei toimipisteiden potilaille kerrota "tietyistä syistä"), vaikka pohjakoulutuksena on esim. vain sairaanhoitajan tutkinto. Väittävät ilman omakohtaista kokemusta pystyvänsä valmentamaan neuropsykiatrisista ongelmista kärsiviä asiakkaita.

        Valehtelevat mennen tullen, eivät vastaa soittopyyntöihin.

        Tässä toinen

        http://psyli.eyhdistys.fi/osaamisverkosto/henkilopopup.php?i=141

        Valehtelee. Kertoo olevansa ainoa Aspergeriin keskittynyt neuropsykologi Suomessa. Puhuu suut silmät täyteen vastaanotolla huomioimatta asiakkaan kokonaistilaa.Sulkee oven asiakkaan nenän edestä ennekuin hän on ehtinyt pukea ulkovaatteet päälle koska kännykkään soittaa joku tuttu jonka kanssa alkaa juoruta niitä näitä.


      • - - - - - - - - - -
        oma kokemus kirjoitti:

        Tässä toinen

        http://psyli.eyhdistys.fi/osaamisverkosto/henkilopopup.php?i=141

        Valehtelee. Kertoo olevansa ainoa Aspergeriin keskittynyt neuropsykologi Suomessa. Puhuu suut silmät täyteen vastaanotolla huomioimatta asiakkaan kokonaistilaa.Sulkee oven asiakkaan nenän edestä ennekuin hän on ehtinyt pukea ulkovaatteet päälle koska kännykkään soittaa joku tuttu jonka kanssa alkaa juoruta niitä näitä.

        http://esirukouksia.blogspot.fi/2012/10/aspergerille-eivat-sovellu-sosiaalisia.html

        http://www.youtube.com/watch?v=Nv7IJjdh7SE&feature=relmfu


    • 18+17

      Tästä ketjusta kannattaa lukea myös nimimerkin k.elava kirjoitus mikäli diagnosointiperusteissa on jotain epäselvää.

    • 12+11

      Asperger-diagnoosin voivat peruuttaa vain ammattitaitoset psykologit jotka tekevät esim. vammaishuollon toimipisteissä töitä. Heidän kirjoituksiaan kamppailustaan puolisoidensa valinnasta voi lukea lisää osoitteista jotka ovat keränneet tunnettuutta jo maailmanlaajuisestikin.

    • 9+165

      Miksi olet käynyt hakemassa itsellesi as-diagnoosin, jos sinulle on siitä koitunut pelkkää haittaa? Vain tyhmä ihminen toimii noin.
      Asperger-diagnoosia lähdetään kartoittamaan vasta silloin jos elämänhallinta on ollut täydellisesti hukassa vuosikymmeniä ja lapsuudenaikaisista kokemuksista on esittää faktaa useiden sukuun kuuluvien taholta.

    • unetonporista

      Tyhmyyden piikkiin tämän voi siis laittaa,sen että erehdyin hakemaan mitään diagnoosia. Masennusdiagnoosi riittää ja vaikeus sosialisoinnissa.

    • Kyllä minulle tuli kuin suurena lahjana ja helpotuksena kun sain tietää olevani asperger enkä piilevä seinähullu.
      Tämä diagnoosi tuli niin sopivaan saumaan, että siitä tuli kuin ponnahduslauta selviämiselle laitoshoitojen ulkopuolella.

      Kirjoitin asperger-statustuksestani paikallisessa lehdessä omalla nimellä, koska olin diagnostistanin heikkarin otettu.
      Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta palaute on ollut kannustavaa ja asiallista.

      Näitä rajapintatapauksia syvän ajoittaisen autismin ja aspergeriuden välillä joudun pohtimaan. Suvussa on ollut myös syvästi autistinen poika.
      Kun autisminkirjoon sivuavia tapauksia suvun henkilöiden geeneihin tulee - siellä ne elää ja muhii - esiintyäkseen taas jossakin lapsessa uudelleen.

      Tunnen itseni lisäksi myös toisen aspergertapauksen, joka "puhkesi" 12 vuotiaana. Hän ei pystynyt koskaan selviytymään työmarkkinoiden palvelukseen.
      Itsekin vain sen ansiosta, että olen pienen maatilan poika, jossa opetettiin tekemään fyysisiä töitä pienestä alkaen.

    • assi 40 +

      Aidot assit eivät tahdo peruuttaa diagnoosiaan, kuten todettu, koska heille ei ole diagnoosista muuta kuin hyötyä, mikäli he vain pystyvät pysymään omina ainutlaatuisina itseinään yhteiskuntamme ristiaallokossa. Vääridiagnosoiduille asseille sen sijaan voi diagnoosista olla paljonkin haittaa, koska he ovat lähteneet diagnoosia hakemaan väärin perustein/tarkoitusperin.

    • korp. k

      Juuri noin miekin olisi asian ilmaissut. Sitä on mitä on. Hyväksytään se.

      • AS-I

        Hyvä, että edes joskus joku uskaltaa ilmaista oman mielipiteensä ja pysyä vahvana sen edessä mitä todellisuudessa on.

        Koska kaikki ihmiset ovat arvokkaita omina itseinään kenenkään ei tarvitse lähteä muuttamaan persoonaansa, mikäli ei tunne aiheuttavansa merkittävää haittaa ulkopuolisille, koska kaikista ihmisistä on löydettävissä sellaisia ominaisuuksia, joita ilman maailma olisi vajavainen.
        Se mitä tarkoitetaan "ulkopuolisilla haitoilla" riippuu vastaanottajan kyvykkyydestä käsitellä asioita globaalisti.


    • 15+3

      Kävin juuri jättämässä taloyhtiön hallitukselle viestiä kuinka Asperger-henkilön erityistarpeet tulisi huomioida jatkossakin, jotta taloyhtiössä säilyisi rauha ja jotta kaikki noudattaisivat yhteisesti etukäteen sovittua isännöitsijän laatimaa säännöstöä varsinkin erityistilanteissa, joissa tiettyihin erityisryhmiin kuuluvia henkilöitä yritetään käyttää hyväksi.

      • Assi mikä assi vaikk

      • Aspergerinfo

        Nyt sitten tuli se kauan kaivattu "häätö". Sain asian sovitteluun. Ensi vkolla tapaaan taloyhtiön isännöitsijän, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan, lakiasiantoimiston varatuomasin YKSIN, minun on TODELLA vaikea kohdata yksin nämä henkilöt, yleensä on tosi vaikeata keskittyyä tapaamaan enempää kuin yhtä ihmistä kerralla.


    • Älykkö
    • Assien puolesta

      Niin juuri. Miksi yleensäkään hait diagnoosit joltain epäpätevältä lääkäriltä?? Jos et ole aito Assi, diagnoosi tuottaa sinulle elämässäsi vain haittaa.

      t. Aspergerinfo

    • pyyhe_kumi

      Mutta nyt on kehitetty uusi menetelmä, jolla asia hoituu kivuttomasti ilman lobotomiaa tai lääkkeitä. Kuten kaikki hyvät keksinnöt tämä on niin yksinkertainen.

      Harmi vaan, että amerikkalaiset keksivät tämän ensimmäisisenä laatiessaan uutta diagnostista manuaaliaan, jota kunnioitamme täällä Suomessakin - varsinkin kun Nokiakin on nyttemmin siirtynyt rapakon toiselle puolelle. Mutta jotain peliosaamista on jäänyt tännekin...

      http://fi.igames9.com/701/

    • Sauna ja Viina
    • Miksi diagnoosi

      Aiemmin assit pantiin paimentamaan lehmiä. Sielläå he viihtyivät hyvin aivan kuin Temple Gardinkin. Viikonloppuisin sunottiin ja juotiin korven kyyneleitä ja kaikki oli hyvin.

      Maaltamuutto toi ongelman eli juoppohulluuden - kun ei enää ollut paimenen hommia eikä viinanpolttoa. Sauntaanhan sitä edelleenkin ja saunakaljat juodaan, mutta nyt ei ole enää mitään tekemistä.

      Kaupungissa tarvitaan diagnoosi, jotta pystyy elämään tätä tylsää elämää...

    • Aspergeria ei peruta

      FAKTAA

      Aspergeria ei voi perua, sillä se on poistettu diagnoosiluettelosta. Mitä ei ole sitä ei voi myöskään perua.

    • autisminkirjolainen

      Niin, nyt Asperger luetaan virallisesti autisminkirjoon. Ei se mihinkään ole poistunut.

    • blösö

      Sama kokemus kuin aloittajalla, että vakavaa masennustilaani ei otettu huomioon aspergertutkimusta tehdessä, vaikka paikalla oli yhdessä vaiheessa 2 asiantuntijaa haastattelemassa ja tarkkailemassa. Olemukseni, esiintymiseni on tänä päivänä aivan toista, aspergerista johtuvat vaikeudet ennallaan. Silti ei sanallakaan sivuttu itse tilanteessa tai lausunnossa, että mahdanko olla vähän masentunut.

    • Gabriel tule takaisin

      pitää diagnosoida erikseen. Sitä saa mitä hakee. Kun seulotaan Aspergeria toimitaan samoin kun karpaloita siivottaessa. Jos seulaan ei ei jää yhtään karpaloa - olet terve, poislentäneit roskia saa etsiä maasta. Sinne lensi se sinun masennuksesi, mutta loistava, kitkerän hapan karpale jäi.

      Iloitaan siitä yhdessä - mutta ei nielaista sitä ennenkuin tipahtaa ja nielet aspergerisi. Mutta ei huolta Aspergerilla on vahvat kuoret. Se läpäisee suoliston sulamatta. Ja kas ihmettä siellähän se kimaltelee nyt kaikkien diagnoosien vessanpöntössä.

      Nyt ei muuta kuin haluammeko Aspergerin takaisin?
      Käsi vaan pöntöön ja diagnoosi on käsissämme.

      Eläköön Aspergeri!

      Asperger elää eikä sitä kukaan enää koskaan vie meiltä pois :)

      • Luovuuttakehiin

        :)


    • outoa

      Miksi joku tahtoo perua as-diagnoosin?

    • Ihmettelijä

      Millaista harmia voi diagnoosista olla?

    • Mielen-rauha

      Haluan olla normaali.

    • Eppu Normaali

      Ennen olin normaali. Aspergerdiagnoosi teki minusta kehitysvammaisen ja kuljen avustajan kanssa enkä saa enää koskaan mitään yksityisyyttä jota niin kaipaan. Haluaisin perua diagnoosin, mutta minulle on nimetty holhooja, joka aina vastaa: Aspergerista ei parannuta.

      • Aspergerinfo

        Mistä syystä sinulle on määrätty holhooja? Onko sinulla kirjallinen sopimus perusteista?


    • Auta miestä

      mäessä - älä mäen alla

    • jokuvaan---

      Itse olen käynyt kahdessa tutkimuksessa, joista epäilen saaneeni kummastakin väärän AS-diagnoosin. Ensimmäisessä tuli AS-piirteitä ja toisesta AS.. Olen paljon lukenut AS:stä ja yksinkertaisesti mikään minuun ei täsmää. Netissä olevat lukuisat testitkin antaa tulokseksi aina, että; sinulla ei ole AS-syndroomaa..
      Molemmissa lausunnoissa on joka sivulla useita virheellistä tietoa minusta..

      Tilanne on harmillinen, koska kumpikin neuropsykologi on keksinyt lausuntoon minusta fiktiota pitäviä asioita ja minä en ole saanut mitenkään korjattua väitteitä. Ilmeisesti ainoana ratkaisuna olisi mennä kolmanteen tutkimukseen ja toivoa, että joskuskin tehtäisiin tutkimus oikein?

      • Aito_Asperger

        Minä olen saanut poistatettua t julkisesta erveydenhuoltotietokannasta kaikki muut epäpätevien lääkärien diagnoosit, vain Asperger jäi. Sen mukainen kohtelu.


    • voivoi_info

      Minulla oikea diagnoosi sekä julkiselta että yksityiseltä. Aion joka paikassa kertoa diagnoosistani. Se auttaa minua elämässä eteenpäin, on jo auttanutkin hyvin paljon.

      • Aspergerinfo_

        ÄO on 146. Olen siis aito Asperger. Olen kouluttanut yksin kolme saksanpaimenkoiraurosta menestyksekkäästi. 25 v sitten sain ensimmäisen palkinnon saksanpaimenkoiraliiton erikoiskokeiston tottelevaisuusosiosta, mistä palkinto kirjahyllyssäni.


    • Viheraho

      Miksi Vammaiset pitää survoa joihin vitun työpajoihin.Joista ne ei pääse työelämään.Miksi Työpajoja ei lakkauteta Eduskunnan pyynnöstä.

    • tietoajanoava

      Katsoin jostakin lääkärinpaperista että mulla on diagnoosit F84.8 ja F84.9. Mulla on ollut tietääkseni aiemmin Asperger F84.5 diagnoosi. Eli onko kyseessä PD-NOS diagnoosin korvike? Lääkärit ovat käyttäneet aina saa Aspergerin syndrooma, mutta jos kaikki diagnoosin edellykset eivät täyty niin voiko silloin olla PD-NOS diagnoosi?

    • Breda

      On hyvin paljon aikuisia, jotka tietävät, että heillä on asperger mutta eivät
      kaipaa sen tiedon päälle enää mitään virallista AS-diagnoosia. Todellinen tieto on se, millä on merkitystä. Jos on saanut AS-diagnoosin ja tietää, että ei ole aspergeri niin silloinhan virallisella AS-diagnoosilla voi "heittää vesilintua".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe