Kevyt haulikko naiselle

Hunteress

Olen hommaamassa ensimmäistä haulikkoani, ja haluaisin jonkun suht hyvän perusmallin (päällekkäispiippuinen 12/76). Kuka osaa sanoa jotain seuraavista:

- IRYS, ~2,8kg, 12/76, 590€ (Calrsson)
-Lincoln TM 2000 CEL Ultralight, 2,7kg, 12/76, 1190€ (Green trail oy)
-Lamber Hunter Light 26", 2,6kg, 12/76, 1194€ (metsästäjän erikoisliike)

Olen 164cm pitkä, ja tiedän että tukkia joutuu lyhentämään, eikä siinä mitään, aseseppä on jo tiedossa. Kunhan vain saisi jotain osviittaa mikä näistä olisi ns."paras" Kipuraja hinnan osalta menee tuossa 1000-1300€ paikkeilla. Tekeekö halvemmalla ylipäätään mitään?

31

6702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä osta roskaa

      En tiedä,että mikä pointti tuo paino on,mutta unohtaisin siltikin sen.
      Kantohihna on sitä varten,että paino ei niin haittaa.

      Vesilintumetsällä ei aseen painolla ole mitään merkitystä,samoin kuin jänismetsälläkään harvoin ollaan tähtäys asennossa koko aikaa.

      Tuo keveys aiheuttaa kevyessä aseessa sen,että kun molemmat piiput tinttaa 52 grammaisia lentoon,niin koko kausi olikin sitten siinä.
      Siinä kun perseeltäsi ylös kipuat,niin haluaisin olla kysymässä sinulta,että etsitäänkö vielä kevyempi haulikko..

      Lisäksi kannattaa unohtaa tuollaiset IRYS ja Lamber Hunter viritykset.

      Ostat kerralla Beretan Silver Pigeon ykkösen,ja siinä on sinulle haulikkoa loppuiäksi,ja mikä parasta,jos haluat asetta joskus vaihtaa,niin tuollaisella Beretalla on jälleenmyyntiarvoa,mutta tuollaiset Turkin viritykset on lähinnä ongelmajätettä,ei niitä kukaan käytettynä halua.

      Tuo Silver Pigeon I näkyy maksavan 1700€.
      Painoa näkyy olevan 3.1kg.

      • economy shooter

        No en pidä outona että kevyen haulikon haluat...
        Mutta itse en edes harkitse tuollaisia 1000€ hinnassa olevia.
        Siis nehän on jo kalliita.
        Halvemallakin kun saa hyviä ja toimivia (ja metsästykseen riittävän kestäviäkin).
        Nuo kalliimmat on enemmänkin niille jotka kaipaavat joko "munan jatketta" tai niille jotka myös radalla paljon ampuvat (pari tuhatta laukausta vuodessa ei vielä ole paljon).

        Ja tuohon kevyeen haulikkoon suosittelisin laitattamaan samalla kun perä Sinulle mitoitetaan sellaisen rekyylinvaimentimen (esimerkiksi perän sisään sellainen elohopea-heiluri), tai piipunsuuhun suujarru.


    • mrsmaryah

      Olen 163 cm pitkä 38-kokoinen nainen ja minulla on ollut muutaman vuoden Lincoln Premier. Paino ei ole ollut ongelma eikä myöskään tukin pituus.

    • A

      kyllähän se paino hieman ratkaisee kun on esim. lintumetsällä... siellä ei kantohihnalla ole juuri virkaa.

      Mutta maku asia... itselläni on tuo IRYS ja hyvin toimii ja hyvin on osunut.

    • hunteress

      Kiitos vastauksista kaikille!

      Hyvä "älä osta roskaa", en suinkaan ole sorsastamassa tai jänöpassiin menossa vaan etsin nimenomaan metsäkanalinnustukseen kevyttä asetta. Kuten "economy shooter" ja "A" fiksuina ihmisinä tajuavat, aseen painolla todellakin on väliä ja etenkin metsäkanalinnustuksessa, jossa asetta pidetään käsissä eikä hihnalla ole käytännössä mitään virkaa. Siinä vaiheessa on jo auttamattomasti myöhässä jos ase roikkuu hihnasta olkapäällä ja koppelo pölähtää etumaastosta lentoon....Että unohtaisin sinuna sen kantohihnan varaan laskemisen.

      Selkeästi olet myös sitä mieltä että nainen lentää heti perseelleen rekyylistä (korjaa toki jos ymmärsin väärin), mutta kuitenkaan tässä ei ole lainkaan kyse rekyylin voimakkuudesta tai sen kestämisestä/kestämättömyydestä. Kevyt toki potkaisee enemmän, mutta hyvällä aseen hallinnalla ja harjoittelulla tämä ei muodosta ongelmaa. Metsälläoloajasta kun kuitenkin asetta kannetaan ajallisesti enemmän kuin mitä sillä ammutaan.

      Itse en tarvitse kallista huipputykkiä koska en ole rata-ampuja, enkä tarvitse asetta myöskään itsetunnon pönkitykseen. Ukkojen irvailuja joutuu joka tapauksessa kuuntelemaan, sama se millainen ase on. Pääasia että olisi varmatoiminen ase niille muutamille laukauksille mitä kanalinnustuksessa pääsee hyvällä tuurilla ampumaan.

      Kiitos muille asiallisista ja kannustavista vastauksista!

    • Pumppumies

      No olalla hihnassa olevallakin ehtii kun osaa (opettelee)...
      Itse en metsäkanoja metsästä , mutta kyyhkysen ehdin ampua sen lähtiesä päivälepopuusta, jäniksen joka pomppaa makuulta ja ketunkin ehtii ampua vaikka hihnassa ase roikkuukin olkapäällä passissa seistessä.
      Jotenkin minusta se on niin vaarallisen oloistä kun metsässä kulkee haulikko ampumavalmiinä käsissä.

      • ptt2

        Juuri näin, ase ei ole mikään halko mikä voi osoittaa mihin näin. Ei kovin huomaavaista jos ei hihnaa tai ase taitettu porukassa.


    • budget sport

      Haulikoissa maksaa helposti pelkästä brändistä ja "viimeistelystä" lähemmäs tonnin ylihintaa. Ei haulikon tekeminen mitään rakettitiedettä ole. Jos ase on kevyt (alle 3kg laskisin kevyeksi) ja mukaan tulee esim. 5 vaihtosupistajaa niin niillä voi katsoa sen kuvion itselle sopivimmaksi. Ahti Huvilan nettisivuilla ainakin oli yksi Franchi merkkinen haulikko joka vastasi noita mainitsemiani kriteerejä.
      Noista alkuperäisen postaajan haulikoista ei ole kokemusta: jos kaikissa noissa on vaihtosupistajat mukana niin viime kädessä kyse on kai enemmän omista mieltymyksistä. Aina kannattaa pyrkiä testaamaan aseen nousua ja toimivuutta itselle ennen kuin ostaa. Itselleni tuo hinta olisi liikaa.
      Itse opettelin metsästystä pikkupoikana isännän vanhalla Tikka merkkisellä lyhytpiippuisella, kanalinnustukseen hyvin sopivalla päällekäispiippuisella haulikolla. Sorsa- ja kyyhkysjahdissa sillä antoi vähän kavereille tasoitusta kun supistajiakaan ei voinut itse vaihtaa ampumamatkojen mukaan.

    • -klonkku-

      Vastaan pelkästään kyssäriin:"Tekeekö halvemmalla ylipäätään mitään? "

      -Tekee.Baikal riittää aina kiikustuoli ikään saakka.Kukkaroon jääneen rahan laitat säästöön.

      • Baikal sucks

        Ei panosrahaakaan kulu kun tukki halkeaa Baikalista.
        Ei tarvi pateja ostaa, eikä ase kulu käytössä.

        (Kadun sen ostoa.)


    • §§§

      Jees klonkku puhuu asiaa Baikal on hyvä työkalu ei myöskään liian kevyt,ei tule sitä rekyyli pelkoa

    • Merilinnustaja

      Mun naiselle hommasin 20cal benelli becca.. 2.5kg puolari kiva ampua, putoaa siinä missä muutkin.

    • nainen4

      valmet 12/70 on ihan hyvä.Minulla on kantohihna siinä. olen 163cm nainen :)

    • soiden polkija

      Kyllä on nopeita ampujia eräät kun ehtivät ampua riistan vaikka ase on hihnassa...itse en moista harrasta, haavakoita syntyy vähemmän kun on ase valmiina edessä.

      Kyllä painolla on väliä, itse mies ja enkä ole mikään rimpula mutta esim rinnakkaispiippuinen baikal sirolla englantilas mallisella tukilla on itselleni kevyt ja mukava kantaa mutta kun teerijahtiin otan mukaan baikalin taiga rihlakon niin siinä huopmaa kuinka painolla on merkitys, molemmat kyyynärpäät minulla vioittuneet joten aseen paino alkaa tuntua pitkän päivän jälkeen ja niin se voi aseen paino tuntua myuös hentoisen naisen käsissäkin ja jos vielä samoilee pitkiä matkoja ja on muutakin kantamusta mukana esim reppu yms niin silloin on hyvä tinkiä kaikkien kannettavien painosta niin reissu on silloin miellyttävämpi. Pehmeillä soilla sen painon huomaa.

    • nainen4

      (soiden polkia) mulla on koira ja pyydän maalintuja,enkä ammu muuta kuin haukkuun!minä ainakin kerkeän hyvin ottaa pyssyn :)

    • soiden polkija

      No tottahan silloin ehtii...mulla myös kaksikin koiraa, toinen tosin metsästystouhuista "eläkkeellä" mukana vielä kumminkin kevyimmillä reissuilla, eivät hauku lainkaan, ainoastaan karkottavat linnut tehokkaasti :) ..välillä liiankin tehokkaasti.

      Itse ammun useimmiten latvateertä ja siksi rihlakko, harvoin tulee haulipiippua käytettyä.

      Koirat muuten portugalin vesikoiria molemmat, nuoremmmalla uskomaton riistavietti sekä vainu. Ei monikaan miellä rotua metsästyskoiraksi, Presidentti Obamalla juuri sama rotu.

      Eilen koira nappasi teeren kiinni kuusien alta ennenkuin ehdin kunnolla edes ottaa aseen peräkontista, teeri luultavasti kiinnitti huomion minuun eikä paennut ja ei huomannut takaa hyökönnyttä koiraa..ei tarvinnut tuhlata patruunaa.

      Hyvää metsästysonnea!!

    • Radial

      kaksi haulikkoa. Isältäni jäi 20/70 belgialainen J. Saive. kevyt ja riittää hyvin riekolle. isäni toi sillä monta metsoa, teertä ja peltopyitä. Siihen aikaan kun peltopyistä vielä oli. Kevyt kantaa.
      Tehokkaampana aseena BRNO Super, 12/70. Rata-aseita ja yksipiippuisia kannattaa varoa. metsästysaseina, samoin kaikkia eteläeurooppalaisia. Ne kun tehottomia. Jos ostaa jonkun tunnetus kiekkohaulikon, ei tehoa löydy kauemmaksi.

    • ninosw

      Asiasta hieman toiseen..kuinka suuri ero nopeudessa esim. 12/70 patruunalla vs. 12/89.

      Kai tuolla 12/89 joutuu ampumaan pidemmällä ennakolla mutta onko käytännössä näin?

      • holja

        12/70 lataukset löytyy niitä kaiken nopeimpia , koska haulikuormat on kevyempiä ja ruudin teho vissiin sama mitä 12/76 ja 12/89 patruunoissa .

        Eli asia on vähän toisin päin mitä äkkiseltään päättelee , esim. "foorumi metsästyksestä" on näitä testejä ja kokemuksia ja mitattuja tuloksiakin paljon .

        Hitaammalla ennakko suurempi aavistuksen mutta itse jättäisin 12/89 ostamatta ja 12/70 pääasiassa ehkä 12/76-volframi latauksena jos oikein esim ilves passissa.

        Ja naiselle esim. marochhi first on kevyt kääntöpuolena myös potkaisee terävästi kun ei ole massa ottaa rekyyliä vastaan tarpeeksi .


    • Kulttiase

      Miten olisi Remongtonin hanallinen yksipiippuinen? Todellinen kulttiase.

      • Radial

        Ei koskaan hanallista. Eniten aiheuttanut vahingon laukauksia. Sellaisen itsekin nähnyt.
        Jos etsii metsästysasetta ei koskaan rata-asetta, eikä eteläeurooppalaista halpa asetta. Moni kuvittalee että kilpailisluissa menestynyt olsisi hyvä. On tehty vain sopivaksi kiekkojen särkemiseen.
        Koskakohan aletaa n ymmärtämään tämäkin.
        Metsästysase on kaksipiippuinen ½ ja täyssuppea.
        Jos haluaa satsata laatuun ei irtosupistajia, ejektorit, sivulukot, ja Kersten lukitus. Sopiva, hyvin istuva tukki ja treenaustta. harkittava heti patruunapesän pituus. (kustannuskysymys minkä pituista ampuu) Sen pituinen patruunapesäkin koska ammuttava oikean mittaistaista eikä lyhyempää. Tuskin missään muussa aseessa kuin haulikossa niin paljon mutua.
        Tukki käy ja piippu tappaa.


      • mutukotsaaja

        Nätisti puolarilla saa metsästettyä ja yhdellä piipulla pärjää. Puolisuppealla kauden läpi ongelmitta.

        Ihme partapörinää taas nimimerkiltä Radial. Irtosupparit on kivoja. Ejektorit ei pakollisia. Sivulukot ja Kersten nostavat aseen hintaa. Kummasti ilman näitä on pärjätty pitkälle.

        Ei se ase ampujaa tee. Hyvin nouseva ase tekee ja runsas harjoittelu.


      • Radial

        Voihan ne suuhiset olla kivoja, mutta kuviot milloin kelvolliset milloin ei. Harvoin ampuu metsäaseelle hyvää kuviota. Tiedätkö minkälainen se on ja miksi erilainen kuin rata-aseelle? Tiedätkö miksi ejektorit?Tai miksi sivulukot tai Kersten lukitus?
        Ei niistä turhaan makseta. Pakollisia ei ne ole.
        Jos ei ole rahaa niin sitten voi ostaa yksipiippuisenkin, paukahtaa kuin metsäase vaikka ei tappaisi. Kyllä Siperia opettaa.


      • Radial

        Voihan ne suuhiset olla kivoja, mutta kuviot milloin kelvolliset milloin ei. Harvoin ampuu metsäaseelle hyvää kuviota. Tiedätkö minkälainen se on ja miksi erilainen kuin rata-aseelle? Tiedätkö miksi ejektorit?Tai miksi sivulukot tai Kersten lukitus?
        Ei niistä turhaan makseta. Pakollisia ei ne ole.
        Jos ei ole rahaa niin sitten voi ostaa yksipiippuisenkin, paukahtaa kuin metsäase vaikka ei tappaisi. Kyllä Siperia opettaa.


      • Radial

        Voihan ne suuhiset olla kivoja, mutta kuviot milloin kelvolliset milloin ei. Harvoin ampuu metsäaseelle hyvää kuviota. Tiedätkö minkälainen se on ja miksi erilainen kuin rata-aseelle? Tiedätkö miksi ejektorit?Tai miksi sivulukot tai Kersten lukitus?
        Ei niistä turhaan makseta. Pakollisia ei ne ole.
        Jos ei ole rahaa niin sitten voi ostaa yksipiippuisenkin, paukahtaa kuin metsäase vaikka ei tappaisi. Kyllä Siperia opettaa.


      • Radial

        Voihan ne suuhiset olla kivoja, mutta kuviot milloin kelvolliset milloin ei. Harvoin ampuu metsäaseelle hyvää kuviota. Tiedätkö minkälainen se on ja miksi erilainen kuin rata-aseelle? Tiedätkö miksi ejektorit?Tai miksi sivulukot tai Kersten lukitus?
        Ei niistä turhaan makseta. Pakollisia ei ne ole.
        Jos ei ole rahaa niin sitten voi ostaa yksipiippuisenkin, paukahtaa kuin metsäase vaikka ei tappaisi. Kyllä Siperia opettaa.


      • Radial

        Voihan ne suuhiset olla kivoja, mutta kuviot milloin kelvolliset milloin ei. Harvoin ampuu metsäaseelle hyvää kuviota. Tiedätkö minkälainen se on ja miksi erilainen kuin rata-aseelle? Tiedätkö miksi ejektorit?Tai miksi sivulukot tai Kersten lukitus?
        Ei niistä turhaan makseta. Pakollisia ei ne ole.
        Jos ei ole rahaa niin sitten voi ostaa yksipiippuisenkin, paukahtaa kuin metsäase vaikka ei tappaisi. Kyllä Siperia opettaa.


    • Radial

      Riippuu siitä onko painava käsissä vai pelkääkö rekyyliä. Jos halutaan kevyt ase painoltaan, niin suosittelen 20/70. Potku miltei yhtä terävä kuin 12 kaliiperisessa, mutta ase huomattavasti kevyempi. Tehokkaampi kuin luulisi. Haulien lähtönopeus parempi. Kunhan ostaa kaksipiippuisen metsästysaseen.

    • tavallinentallaaja10

      Kyllähän tuota riistaa on tullut vaikka en ole koskaan miettinyt ekä testaillut ostettaessa "nouseeko ase hyvin"..poskelle kai tarkoitetaan..

      Ilman supistajia, ilman mitään hienouksia. Kulunut ja kolhiintunut haulikkorämä. Aina paukahtaa kun on vain patruuna piipussa ja liipaisinta painaa.

      Ainoa mitä on tarkastellut on kasat eri patruunoilla, selliorbellot ampuu tasaisimman kasan. Niitä sitten aikanaan ostinkin ison läjän ja ei niitä kulu kaudessaan kuin alle 20 patruunaa, jopa alle kymmenen. Niin kuluneita ettei enää näy hylsyissä merkintöjä mikä on haulin koko.

    • tavallinentallaaja10

      Kyllähän tuota riistaa on tullut vaikka en ole koskaan miettinyt ekä testaillut ostettaessa "nouseeko ase hyvin"..poskelle kai tarkoitetaan..

      Ilman supistajia, ilman mitään hienouksia. Kulunut ja kolhiintunut haulikkorämä. Aina paukahtaa kun on vain patruuna piipussa ja liipaisinta painaa.

      Ainoa mitä on tarkastellut on kasat eri patruunoilla, selliorbellot ampuu tasaisimman kasan. Niitä sitten aikanaan ostinkin ison läjän ja ei niitä kulu kaudessaan kuin alle 20 patruunaa, jopa alle kymmenen. Niin kuluneita ettei enää näy hylsyissä merkintöjä mikä on haulin koko.

      • Radial

        Mikäs se "haulikkorämä" on? Minullakin aika paljon noita S&B patruunoita Aina 3,75 haulikokoon saakka. Ilvesjahtiin sopivia.
        Noissa haulikoissa pätee se ettei ole "koiraa karvoihin katsominen" Sille ei mitään mahda että toiset haulikoot antavat paremman hajonnan. Vielä ase ja patruunakohtaista. Aika suuria asekohtaisia eroja läpäisyssä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe