Lumilinko..

talavi tulloo

Mikä olisi paras merkki kun puhutaan itsevetävistä lumilingoista? Telavetoinen sais olla ja nuoskalumen lentää myös torvesta.

224

63721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksivaihe ja isokon

      Miksi telavetoinen? Käytkö ajamassa katolta lunta?
      Mulla on ollut pian 20 vuotta rattailla kulkeva, ajanut viittä omakotitalon pihaa ja kirkon parkkipaikkaa.
      Telavehettä olen kokeillut, mutta jäykkä ajettava.
      Kunhan katsot, että ratas on riittävän iso, ei ehkä pienin kuutioiltaan, pitkän iän salaisuus on ei Kiinalainen, niin pärjäät.
      Aivan vesikelin lunta ei mikään heitä, ellei aja aivan seisontavauhtia.
      Mutta lunta on joskus ollut niin, että kone meinaa hukkua, niin rauhallisesti mennen syytää lumet pois.
      Nyt kun itse haen uutta, niin ehkä pyöräjarrun otan laitteeseen, helpottaa kääntöä. Jos nykyset käynnistyy yhtä helposti kuin tuo vanha, tuskin sähköstarttiakaan tarvitaan. Hyvä ryyppy ja kerratanykäsyllä käyntiin.
      Tekun talvikone lingossa ja hyvin pelannut.
      Eli se, että on talvikone, se on tärkä.
      Olisikohan tuossa sinulle vinkkiä.
      Mutta telakoneen tarpeen näkisin vain tuonne suurempien kattojen huolto ajoon, en oikein muuhun sitä tarvetta usko olevan, mutta monta mieltähän asiaan varmaan on.

      • Anonyymi

        Telaveto on ylivoimainen EI pyörä konetta ei.
        Ääni yamaha yt660.


      • Anonyymi

        Todellakin pitää olla telavetoinen!! Eihän renkaat pidä läheskään yhtä hyvin kuin tela, vaikka olisikin ketjut.

        Ja kyllä muuten mun kiinalainen lumilinko heittää täysin märkää lunta helposti!


      • Anonyymi

        Siis TELA ainoa oikea vaihtoehto! Ja hydrostaatti veto. Mutta että rengaskone ei ikinä!
        Justiin 2 tuntia telakoneella pihaa puhdistin ja kyllä oli helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis TELA ainoa oikea vaihtoehto! Ja hydrostaatti veto. Mutta että rengaskone ei ikinä!
        Justiin 2 tuntia telakoneella pihaa puhdistin ja kyllä oli helppoa.

        Husqvarnan telakone on painava sekä kömpelö ja todellla hankala peruutettava. Aukealla isolla pihalla toimii hyvin, kun ei tarvitse peruutella. Pyörämallikin ottaa hartioihin, kun suvikelillä sitä joutuu repimään voimalla taakse, kun pyörät sutivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis TELA ainoa oikea vaihtoehto! Ja hydrostaatti veto. Mutta että rengaskone ei ikinä!
        Justiin 2 tuntia telakoneella pihaa puhdistin ja kyllä oli helppoa.

        Ajelen töissä telalingolla ja kun kotiin piti linko hankkia niin telavehje ei ollut vaihtoehto. Kankeita ja raskaita käyttää avustimista huolimatta. Yli 100-kiloinen pyörälinko menee kidan korkuiseen hankeen täysin vaivattomasti. Ketjuja en ole kaivannut. Jyrkkään mäkeen peruutettaessa joutuu vähän painamaan aisoista, ei hankala. On ketterä ja kevyt käännellä. Pyörähtää paikallaan. Ei ikinä teloja.


      • Anonyymi

        Mikä vikana kun käynti ei tasainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vikana kun käynti ei tasainen.

        Siellä on vika. Vaihda tulppa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vikana kun käynti ei tasainen.

        Roska kaasuttimessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Roska kaasuttimessa.

        Vaihtaa kalvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtaa kalvot.

        Ei lienee kalvoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lienee kalvoja?

        Vaihtaa silti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vikana kun käynti ei tasainen.

        Vaihda bensiini 98 oktaanisen , älä käytä kevytkone bensaa linko ei toimi sillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda bensiini 98 oktaanisen , älä käytä kevytkone bensaa linko ei toimi sillä.

        Mikä on kevytkonebensa


    • Konekirves

      Morjes! En ota kantaa lingon merkkiin mutta älä sorru alle 8hp koneisiin ,niillä ei saa kuin pahan mielen! Itse tuskaannuin kolahommiin ja satuin saamaan 2001 mallin Yan Mardin 13hp ja murheet loppui siihen. Säilytän sitä ulkona ja vaihdoin 5-40 öljyt joten laakin peli pakkasessakin. Olen töissä päässyt kokeilemaan telavehkeitä mutta pidin sitä kömpelönä ja jättää polannetta. Kääntöjarru (ei mikään jarru vaan vapauttaa toisen pyörän) on erittäin kätevä jos linkoo umpiperää ja päässä pitää pyörähtää takas. Omasta lingosta voin sanoa että "karu" laite lumelle, ei haittaa onko loskaa märkää tai kuivaa, kaikki menee. Ostopäätökseen vaikuttaa tietenkin tarpeet mutta kunnon talvena "koolla on merkitystä" :) Onnea!

      • stiga521

        ikivanha stiga linko 5hp ja helvetin hyvin lentää lumi 10 metrin päähän. Ei ole ruostetta eikä mitään ongelmia. 10 vuotta seisonut ja ekalla käyntiin.. Vaihoin mädäntyneen pensaletkun ja vaihdoin öljyt ja toimii kuin uusi. En ota kantaa niihin uudempiin 1-20 vuotta vanhoihin linkoihin. Ikivanha stiga on pomminvarma vehje.


      • Anonyymi

        Ja 4,8hv yamaha on HEMMETIN HYVÄ LUMILINKO!Ei tarvitse 13hv tai yli.
        TELAT ON PAKOLLISET! ihme rengas katkeria kun ei ole teloja tullut hommattua niin sitten itketään. 2019 v ja tämä pätee monen vuoden kokemuksella.
        teho on semmoinen että valtarkin kyykkää lumen edessä . että silleen.


      • Anonyymi

        ? 6hp riittää TAKUU VARMASTI! ihan varmasti riittää.
        Yamaha yt660.


      • Anonyymi
        stiga521 kirjoitti:

        ikivanha stiga linko 5hp ja helvetin hyvin lentää lumi 10 metrin päähän. Ei ole ruostetta eikä mitään ongelmia. 10 vuotta seisonut ja ekalla käyntiin.. Vaihoin mädäntyneen pensaletkun ja vaihdoin öljyt ja toimii kuin uusi. En ota kantaa niihin uudempiin 1-20 vuotta vanhoihin linkoihin. Ikivanha stiga on pomminvarma vehje.

        Ei ole. Mulla samanlainen ja ei lähde käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ? 6hp riittää TAKUU VARMASTI! ihan varmasti riittää.
        Yamaha yt660.

        100hp Valtra riittää pikkupihoihin vallan hyvin,imeke/visva lentää kaaressa 100m.


      • lumikolato

        Meillä hoitaa vaimokin linkoushommia, kun oon itte reissussa ja hyvin on pärjätty ilman ohjaustehostinta ja kahvan lämppäreitä. Kaippa niistä fitness hommista on jotain hyötyäkin :)


      • Anonyymi
        lumikolato kirjoitti:

        Meillä hoitaa vaimokin linkoushommia, kun oon itte reissussa ja hyvin on pärjätty ilman ohjaustehostinta ja kahvan lämppäreitä. Kaippa niistä fitness hommista on jotain hyötyäkin :)

        Ootko varma että se vaimos käyttää konetta?käskeppä joskus vaimoos käynnistämään se laite🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko varma että se vaimos käyttää konetta?käskeppä joskus vaimoos käynnistämään se laite🤔

        Onko väliä vaikka olisi alakerran rami? Pääasia että piha lingottu ja vaimo tyytyväinen.


    • Konekirves

      Edellisessä viestissä tarkoitin mainitsemaasi ohjaustehostinta joka on aivan välttämätön tuon kokoluokan lingossa. Omani painaa 180kg joten ohjaus täytyy olla pyörövetoa säännöstelemällä muuten sitä ei käännä "Erkkikään" Multa puuttuu lämpökahvat mutta onneksi kiinan poika myy edullisia karvarukkasia ja harvoin tarvii tulipalopakkasilla lingota kun ei sitä raatsi sellasilla keleillä käyntin edes laittaa. Tuosta telahommasta haluan mainita että kyllä se varmaan toimii monessa hommassa mutta syöttöaukon terälevy pitää säätää niin että se ei jätä lunta ennen telaa koska silloin jälki on kuin huonosti kolattu.

      Ja sitten: talonmies "Pikkaraiset"..kohta se helevetti taas alkaa, lunta on luvassa! Onnea,taistellaan!

      • Anonyymi

        Yamaha yt660 kääntyy hyvin myös hennommalta.


    • Jonsered 2215
      • Yamppu

        Tietääkö kukaan millainen olisi vanha Yamaha YS-624 käytössä. Milloin valmistettuja ja jos käyttökokemuksia löytyis myös. Yksi olisi liikkeessä myynnissä ja vois testata kun TULIS LUNTA!


      • Anonyymi
        Yamppu kirjoitti:

        Tietääkö kukaan millainen olisi vanha Yamaha YS-624 käytössä. Milloin valmistettuja ja jos käyttökokemuksia löytyis myös. Yksi olisi liikkeessä myynnissä ja vois testata kun TULIS LUNTA!

        Minulla yamaha,ostettu 1986 ja edelleen käytössä ,ei mitään moitittavaa. Tm testivoittaja silloin !


    • Kaarella..

      Mulla vanha vasta ostettu linko ja pari kertaa olen päässyt testaamaan. Lumi hieman kosteaa ja pakkasta n.- 1,5-3 astetta. Ei kyllä lumi lentänyt kuin 2-5metriä?? Missä vika vai onko vain vanhat koneet tällaisia? Nykyisethän lupaavat 10-15m kaaren. Liekö sitten liian "leuto" ilma ollut vielä..

    • Toro

      Olen harkinnut ensi talveksi Toron lumilingon ostamista (Lumilinko Power Max 8.26 OXE). Onko kokemuksia tästä lingosta? Toinen kysymys, voiko tätä säilyttää kylmässä varastossa? Autotallia ei huvittaisi talveksi varata lingolle...

      • Anonyymi

        Toro ei ole tarkoitettu talvikäyttöön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toro ei ole tarkoitettu talvikäyttöön

        Mene espanjan lämpöön jos et pärjää torolla. Itsellä 91 vuosimallia(muistaakseni) lumi lentää kosteanakin ja lähtee pakkasella käyntiin kuin palmun alta. Säilyy kylmä varastossa, ei sisällä jäätyvää ainesta. Niin monta mieltä kuin käyttäjää, joku tykkää äitistä ja joku äidin tyttärestä.


      • Anonyymi

        Minulla on TORO Power Max 1128 OXE Vm 2011. Tehokas 11 Hv 71 cm lumiaukolla. Ajanut paksuun 50 - 80 cm lumeen. Pelasi hyvin 8 vuotta . Nyt kolmena viime talvena moottori hajoaa. Vika aina pakoventtiili jumittaa kuuluu paukaus jja kone sammuu. Kun puran sylinterin kannen pois niin venttiilien nostajan varret ovat mutkalla. Varret ovat alumiinia . (autoissa terästä )
        Briggs - Stratton moottorissa on suunittelu ja teko vika kun nostajan varret on tehty alumiinista kun ne särkyy niin ei riko moottoria enempää. Vika tiedetään tehtaalla mutta ei sitä ole pystytty eliminoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toro ei ole tarkoitettu talvikäyttöön

        Mooro. Jaaettä suvilumille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene espanjan lämpöön jos et pärjää torolla. Itsellä 91 vuosimallia(muistaakseni) lumi lentää kosteanakin ja lähtee pakkasella käyntiin kuin palmun alta. Säilyy kylmä varastossa, ei sisällä jäätyvää ainesta. Niin monta mieltä kuin käyttäjää, joku tykkää äitistä ja joku äidin tyttärestä.

        Moro. Hyvä juttu että pärjätää. Tykkäämisestä: joku tykkää äidistä ja tyttärestä ja joku kaikista. Siinä sitä liänee avarakatseisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toro ei ole tarkoitettu talvikäyttöön

        Kyllä sillä koiranpaskat sinkoo pihalta etemmäs, 5m....


    • Gatorx

      Tänään tuli ostettua Hondan HSS 970 ET, on sen verran haasteellinen piha, että en edes leluja ajatellut. Laitan tulemaan käyttökokemuksia kunhan saadaan lunta maahan. Hyvää kesää Jontikalle leikataan nurmikko ja Hondalla luodaan lumet

      • Pitkä yhteistyö

        Leikkikaluihin kyllästyneille suositan Kubotaa ja Kova-lumilinkoa. Lohkolämmitin tietysti tällöinkin auttaa.


      • Anonyymi
        Pitkä yhteistyö kirjoitti:

        Leikkikaluihin kyllästyneille suositan Kubotaa ja Kova-lumilinkoa. Lohkolämmitin tietysti tällöinkin auttaa.

        Kömpelö kubota ahtaissa paikoissa.
        Yamaha yt660 on ketterä.


    • Gatorx

      No niin on ekat lumityöt takana, voittaa lumikolan ja lapion mennen tullen. Pihallamme on pihatien molemmin puolin 50cm vallikivet, sen verran ylämäkeä ettei etuvetoisilla autoillamme V70, S40 ole pihalle mitään asiaa ellei tietä ole putsattu pohjia myöden. Tietä pitkin oli ennen linkousta ajanut 3 rekkaa pakkasen aikana ( tuoden naapuri tontille talopakettin kattopeltejä yms.) Honda Hss 970 ET putsasi sotketun lumen asfalttia myöden. Miinuksena löysi talopaketti miesten heittämät murskeet jolloin meni 4 murtosokkaa, sekä omasta unohduksestani ruohonleikkurin sivulle heitto ohjaimen ja poikani plasto kuormurin. Lunta lingottavana noin 15-45cm. Aivan upea kone, voi lennättää lumen 1000 neliön tonteilla paikkoihin mihin pystyy, taikka kun alkaa ahnehtimaan reippaasti naapurien talojen katoille. Positiivisesti ylättynyt vaikkakin maksoi hieman enemmän.

    • ex kolaaja

      Tilasin tuollaisen handai lingon a 600 €, laitan kokemuksia kun niitä kohta tulee !

      kiinan moottorisahoista on niin hyvät kokemukset että päätin uskaltaa.. katsotaan miten käy !

      • Piranko

        Ostin viime talvena handai testivoittaja lumilingon. Aivan susi. Ei käynnisty kylmällä. Kontaktihäiriöitä. Älä osta!


      • Anonyymi
        Piranko kirjoitti:

        Ostin viime talvena handai testivoittaja lumilingon. Aivan susi. Ei käynnisty kylmällä. Kontaktihäiriöitä. Älä osta!

        Osti jo🤣🤣


    • ex kolaaja

      Nonniin savut otettu handaista :
      40-50 cm hankeen puree hyvin! ei enää harmita lumimyräkät
      kevyt käsitellä, kun painaa vain 85 kg , helppo varastoida
      pieneen pihaan todella hyvä hankinta , halpa

      - kestävyys epäilyttää mutta sen näkee ajan kanssa ...

      • stiigalla

        Voi sinnuu polosta minkä romun oot menny ostamaan, soo soo setä rukka !


      • pate...

        Mulla toista talvea koneglanssin halpiskiina linko. kotiin toivat aikoinaan ja maksoi 599ekua.
        mitään murheita ei ole ollut. lähtee käyntiin ekat tai tokas nykäisystä. sähköstarttikin on.
        olen aina putsannut käytön jälkeen hyvin lumilinkon ja poistanut kaiken maailman jään kidasta, niin pelannut loistavasti ja lumikin lentää pitkälle..
        vaikka heppoja 6,5 niin jaksaa vetää todella hyvin..

        koneistaan huolehtivalle kiinalingot ovat hyviä koneita.


    • viisas ostaja

      Nämä stigaitkijät on samoja jotka moottorisahapuolella itkee kun paljastuu että 130 € saha on vähintään yhtä hyvä kuin 600 € merkkisaha :))

      • stigaitkijä

        Sano sama kuuden vuoden päästä. Omassa "stigassa" ruostuu runko jo nyt ja ikää on kaksi vuotta. Jenkkilinko rupes oleen samassa kunnossa vasta 20 vuoden jälkeen!


      • Anonyymi

        Tuo on aivan kakkapuhetta.

        130e uusi saha ei ole koskaan edes lähelle merkkisahojen veroinen, eroa on koossa, kaikissa osissa.

        Se joka höpöttää kiinalaisista sahoista ei tiedä työkaluista yhtään mitään eikä ole sahoja koskaan kunnolla käyttänyt.


    • hessu002911000293000

      Mulla linkona vänäläinen Sputnika v2a38.hyvin pelannut yli 20 vuotta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • omistan mönkijän, asennanko siihen lumilevyn, vai ostanko lumilingon, aurattavaa on noin 20m.

      TV HIIHTÄJÄ

      • Anonyymi

        Lehti puhallin oiva työkalu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehti puhallin oiva työkalu.

        Niin on markkinoiden suurin malli ja ei talvi puuhiin kuin autokauppiaille.


    • 2 linkoa taloudessa

      Kannattaa ostaa ainoastaan portaattomalla hydrostaattivedolla varustettuja linkoja.
      Muissa käryää hihnat ja variaattori paksussa hangessa.
      Kannattaa ennen lingon ostoa miettiä mihin lumen voi puhaltaa. Jos torvea joutuu kääntelemään useasti, kannattaa hankkia linko jossa torvi kääntyy sähköllä tai vivulla.
      Sokkeloisessa pihassa kevyt pikkulinko saattaa olla nopeampi käytössä kuin iso kone jos käännöksiä joutuu tekemään useasti. Pienten yksivaihelinkojen huono puoli on taas siinä että niillä ei voi ajaa kovin paksua ja raskasta lunta.
      Eli paras linko ei ole välttämättä naapurille paras.
      Jos lingolla joutuu peruttamaan paljon pienessä pihassa, voi lumikola olla monasti nopeampi ja hiljaisempi vaihtoehto.

      • Husse

      • eienääkolaa

      • Husse
        eienääkolaa kirjoitti:

        Tuolla yksvaihdelingolla ei tee sitten mitään. Tuo jälkimmäinen vaikuttaa fiksulta, miten eroaa esim ariensin tai hondan vastaavasta? Hintaa näyttäisi tällä st 276 olevan ainakin enempi, kone pienempi ja takuu lyhyempi?

        Jos torvea joutuu kääntelemään usein, tuo pikkulinko on monin verroin nopeampi n. 5 cm lumilla.
        Pikkulinko oli alkuun raskas työntää, mutta rälläköin hieman terän alla olevaa muovista kaavintalistaa ja tein linkoon rosteri pohjan, jonka varassa linko liukuu kevyesti.
        Torven kääntöön ja linkoussuunnan vaihtoon menee n. sekunti. Eli siksakkia ajettaessa pikkulinko päihittää kevyesti nopeudessa tuon ison. Pikkulinko on yhtä kevyt käsitellä kuin lumikola muutosten jälkeen.

        Hintaa enempi / kone pienempi? Maksoin telavetoisesta Husqvarnan 276 mallista 3350 € . Lingon linkousleveys 76 cm, eli kone vastaa kooltaan, teholtaan ja ominaisuuksiltaan n. 5900 € maksavaa 1300-sarjan Hondaa.
        Eli hinta on melkein 40% halvempi kuin vastaavan Hondan.
        Takuu on toki lyhyempi, kuin esim. Yamahassa, jonka takuu on 5 vuotta.

        Paksussa lumessa n. 25 cm ETP276 koneella voi ajaa täydellä nopeudella, eikä 13hp kone edes muuta käyntiääntään. Eli siirtää lunta todella tehokkaasti jos lingottava alue ei vaadi jatkuvasti käännöksiä tai jos lumen voi heittää sivulle.
        Kone kääntyy lähes 150 kg:n painostaan huolimatta ketterästi, koska sitä käännellään etusormin liipasimista. Torven kääntö- ja heittoetäisyyden säätö hoituvat paneelissa olevista vivuista. Yamahan sähköistä joystikillä hoituvaa torvensuuntausta pidän kuitenkin parempana. Kammella kääntyvällä torvella ei taas tee mitään, jos ei satu linkoamaan pelkästään suoraa ajotietä tai luistinrataa jossa lumen voi heittää kokoajan sivulle.

        Kestävyydestä en osaa Hussen osalta vielä sanoa mitään. Koneessa on kuitenkin Brigss & Strattonin sähkökäynnisteinen kone jota pidän luotettavana moottorina. Portaattomasti säädettävä ajonopeus on kunnollinen hydrostaattinen kuten Hondassa ja Yamahassakin, eli kitkapyörien vaihtoa koneessa ei ole, kuten halvoissa kiinan lingoissa.

        Pidän henk. kohtaisesti Yamahan linkoa laadukkaimpana, vaikka ei Hondakaan kauas jää siitä. Päädyin kuitenkin ostamaan Hussen, koska pienemmällä rahalla sain isomman koneen. Jopa pienempi Yammu 660EDJ on kalliimpi ( karvan alle 4000€), vaikkakin siinä on enemmän ominaisuuksia.
        Jos minulla ei olisi oluut ennestään tuota 630 € hintaista pikku ST121E Hussea, olisin varmaankin ostanut tuon hieman pienemmän, mutta samalla ketterämmän ja hiljaisemman Yamahan 660 EDJ, jolla voi lingota lunta tarvittaessa vaikkapa tasakatoiltakin keveytensä puolesta.

        Oikean lingon valinta on kiinni enimmäkseen käyttötarpeista ja käyttöolosuhteista. Eli mikä on paras yhdelle, ei ole paras toiselle.


      • Yammu 60 cm leveä
        Husse kirjoitti:

        Jos torvea joutuu kääntelemään usein, tuo pikkulinko on monin verroin nopeampi n. 5 cm lumilla.
        Pikkulinko oli alkuun raskas työntää, mutta rälläköin hieman terän alla olevaa muovista kaavintalistaa ja tein linkoon rosteri pohjan, jonka varassa linko liukuu kevyesti.
        Torven kääntöön ja linkoussuunnan vaihtoon menee n. sekunti. Eli siksakkia ajettaessa pikkulinko päihittää kevyesti nopeudessa tuon ison. Pikkulinko on yhtä kevyt käsitellä kuin lumikola muutosten jälkeen.

        Hintaa enempi / kone pienempi? Maksoin telavetoisesta Husqvarnan 276 mallista 3350 € . Lingon linkousleveys 76 cm, eli kone vastaa kooltaan, teholtaan ja ominaisuuksiltaan n. 5900 € maksavaa 1300-sarjan Hondaa.
        Eli hinta on melkein 40% halvempi kuin vastaavan Hondan.
        Takuu on toki lyhyempi, kuin esim. Yamahassa, jonka takuu on 5 vuotta.

        Paksussa lumessa n. 25 cm ETP276 koneella voi ajaa täydellä nopeudella, eikä 13hp kone edes muuta käyntiääntään. Eli siirtää lunta todella tehokkaasti jos lingottava alue ei vaadi jatkuvasti käännöksiä tai jos lumen voi heittää sivulle.
        Kone kääntyy lähes 150 kg:n painostaan huolimatta ketterästi, koska sitä käännellään etusormin liipasimista. Torven kääntö- ja heittoetäisyyden säätö hoituvat paneelissa olevista vivuista. Yamahan sähköistä joystikillä hoituvaa torvensuuntausta pidän kuitenkin parempana. Kammella kääntyvällä torvella ei taas tee mitään, jos ei satu linkoamaan pelkästään suoraa ajotietä tai luistinrataa jossa lumen voi heittää kokoajan sivulle.

        Kestävyydestä en osaa Hussen osalta vielä sanoa mitään. Koneessa on kuitenkin Brigss & Strattonin sähkökäynnisteinen kone jota pidän luotettavana moottorina. Portaattomasti säädettävä ajonopeus on kunnollinen hydrostaattinen kuten Hondassa ja Yamahassakin, eli kitkapyörien vaihtoa koneessa ei ole, kuten halvoissa kiinan lingoissa.

        Pidän henk. kohtaisesti Yamahan linkoa laadukkaimpana, vaikka ei Hondakaan kauas jää siitä. Päädyin kuitenkin ostamaan Hussen, koska pienemmällä rahalla sain isomman koneen. Jopa pienempi Yammu 660EDJ on kalliimpi ( karvan alle 4000€), vaikkakin siinä on enemmän ominaisuuksia.
        Jos minulla ei olisi oluut ennestään tuota 630 € hintaista pikku ST121E Hussea, olisin varmaankin ostanut tuon hieman pienemmän, mutta samalla ketterämmän ja hiljaisemman Yamahan 660 EDJ, jolla voi lingota lunta tarvittaessa vaikkapa tasakatoiltakin keveytensä puolesta.

        Oikean lingon valinta on kiinni enimmäkseen käyttötarpeista ja käyttöolosuhteista. Eli mikä on paras yhdelle, ei ole paras toiselle.

        Yamaha YT 660 EDJ esittelyvideo:

        http://www.youtube.com/watch?v=44Nw4VNB9-k


      • Husqvarna 276 ETP

      • Nopein linko
        eienääkolaa kirjoitti:

        Tuolla yksvaihdelingolla ei tee sitten mitään. Tuo jälkimmäinen vaikuttaa fiksulta, miten eroaa esim ariensin tai hondan vastaavasta? Hintaa näyttäisi tällä st 276 olevan ainakin enempi, kone pienempi ja takuu lyhyempi?

        Kumpi on nopeampi, yksivaihelinko vai kaksivaihelinko kun lumi on vastasatanutta ja sitä on alle 10 cm?

        Lumilinkoja voi arvostella monella tapaa ja eri kriteerein. Tässä yksi testi:
        http://www.youtube.com/watch?v=2KNNQu-g2yo&app=desktop

        Entäs kun lumimyrsky on tukkinut tien mökille ja lunta on tullut tosi paljon kerralla:
        http://www.youtube.com/watch?v=FI-AFIA56yo


      • arskat3
        Husse kirjoitti:

        Jos torvea joutuu kääntelemään usein, tuo pikkulinko on monin verroin nopeampi n. 5 cm lumilla.
        Pikkulinko oli alkuun raskas työntää, mutta rälläköin hieman terän alla olevaa muovista kaavintalistaa ja tein linkoon rosteri pohjan, jonka varassa linko liukuu kevyesti.
        Torven kääntöön ja linkoussuunnan vaihtoon menee n. sekunti. Eli siksakkia ajettaessa pikkulinko päihittää kevyesti nopeudessa tuon ison. Pikkulinko on yhtä kevyt käsitellä kuin lumikola muutosten jälkeen.

        Hintaa enempi / kone pienempi? Maksoin telavetoisesta Husqvarnan 276 mallista 3350 € . Lingon linkousleveys 76 cm, eli kone vastaa kooltaan, teholtaan ja ominaisuuksiltaan n. 5900 € maksavaa 1300-sarjan Hondaa.
        Eli hinta on melkein 40% halvempi kuin vastaavan Hondan.
        Takuu on toki lyhyempi, kuin esim. Yamahassa, jonka takuu on 5 vuotta.

        Paksussa lumessa n. 25 cm ETP276 koneella voi ajaa täydellä nopeudella, eikä 13hp kone edes muuta käyntiääntään. Eli siirtää lunta todella tehokkaasti jos lingottava alue ei vaadi jatkuvasti käännöksiä tai jos lumen voi heittää sivulle.
        Kone kääntyy lähes 150 kg:n painostaan huolimatta ketterästi, koska sitä käännellään etusormin liipasimista. Torven kääntö- ja heittoetäisyyden säätö hoituvat paneelissa olevista vivuista. Yamahan sähköistä joystikillä hoituvaa torvensuuntausta pidän kuitenkin parempana. Kammella kääntyvällä torvella ei taas tee mitään, jos ei satu linkoamaan pelkästään suoraa ajotietä tai luistinrataa jossa lumen voi heittää kokoajan sivulle.

        Kestävyydestä en osaa Hussen osalta vielä sanoa mitään. Koneessa on kuitenkin Brigss & Strattonin sähkökäynnisteinen kone jota pidän luotettavana moottorina. Portaattomasti säädettävä ajonopeus on kunnollinen hydrostaattinen kuten Hondassa ja Yamahassakin, eli kitkapyörien vaihtoa koneessa ei ole, kuten halvoissa kiinan lingoissa.

        Pidän henk. kohtaisesti Yamahan linkoa laadukkaimpana, vaikka ei Hondakaan kauas jää siitä. Päädyin kuitenkin ostamaan Hussen, koska pienemmällä rahalla sain isomman koneen. Jopa pienempi Yammu 660EDJ on kalliimpi ( karvan alle 4000€), vaikkakin siinä on enemmän ominaisuuksia.
        Jos minulla ei olisi oluut ennestään tuota 630 € hintaista pikku ST121E Hussea, olisin varmaankin ostanut tuon hieman pienemmän, mutta samalla ketterämmän ja hiljaisemman Yamahan 660 EDJ, jolla voi lingota lunta tarvittaessa vaikkapa tasakatoiltakin keveytensä puolesta.

        Oikean lingon valinta on kiinni enimmäkseen käyttötarpeista ja käyttöolosuhteista. Eli mikä on paras yhdelle, ei ole paras toiselle.

        Enpä tiedä oikein hussen laadusta.Itse ostin vuosi sitten ST268EPT:n keväällä vein takuukorjaukseen oikealle nykimisen vuoksi.Korjaamolla rassasivat aikansa syksyllä ensilumia ajaessa totesin sama vika.Taas pajalle ja yhteyttä maahantuojaan kertoi että ollut samaa vikaa muissakin mutta nyt kuullema saatu tehtaalta korjaussarja vian pitäisi poistua ja linngon toimia niin kuin sen kuuluukin.Juu vika poistui silleen että nyt nykii molempiin suuntiin ja välillä yhtäaikaa.Taas odotellaan maahantuojan vastauksia ei kovin hätäisiä.Onneksi vähäluminen talvi voisi muuten ottaa isosti päähän tämä Husgvarna.


      • Muisto vaan...
        arskat3 kirjoitti:

        Enpä tiedä oikein hussen laadusta.Itse ostin vuosi sitten ST268EPT:n keväällä vein takuukorjaukseen oikealle nykimisen vuoksi.Korjaamolla rassasivat aikansa syksyllä ensilumia ajaessa totesin sama vika.Taas pajalle ja yhteyttä maahantuojaan kertoi että ollut samaa vikaa muissakin mutta nyt kuullema saatu tehtaalta korjaussarja vian pitäisi poistua ja linngon toimia niin kuin sen kuuluukin.Juu vika poistui silleen että nyt nykii molempiin suuntiin ja välillä yhtäaikaa.Taas odotellaan maahantuojan vastauksia ei kovin hätäisiä.Onneksi vähäluminen talvi voisi muuten ottaa isosti päähän tämä Husgvarna.

        Husqvarnan laatu on enää muisto vaan. Samoin kuin bahcon. Moottorisahapuolella kehitys ollut selvää ja näköjään lingoissa sama juttu.
        Stigan kohtalo häämöttä....


      • 2peukkuaoikeallapaikalla
        arskat3 kirjoitti:

        Enpä tiedä oikein hussen laadusta.Itse ostin vuosi sitten ST268EPT:n keväällä vein takuukorjaukseen oikealle nykimisen vuoksi.Korjaamolla rassasivat aikansa syksyllä ensilumia ajaessa totesin sama vika.Taas pajalle ja yhteyttä maahantuojaan kertoi että ollut samaa vikaa muissakin mutta nyt kuullema saatu tehtaalta korjaussarja vian pitäisi poistua ja linngon toimia niin kuin sen kuuluukin.Juu vika poistui silleen että nyt nykii molempiin suuntiin ja välillä yhtäaikaa.Taas odotellaan maahantuojan vastauksia ei kovin hätäisiä.Onneksi vähäluminen talvi voisi muuten ottaa isosti päähän tämä Husgvarna.

        Lue lingon käyttöohjeet ja säädä ohjaustehostimen vaijerit oikein. Jos vaijerit pakkaa jäätymään, niin laita vaijereihin sisään auton jäähdytysjärjestelmän pakkasnestettä raakana paineilmaa apuna käyttäen (vanha mopomiesten konsti). Ei pitäisi vaijerien jäätyä ihan heti.


      • Hohhoijakkaa
        arskat3 kirjoitti:

        Enpä tiedä oikein hussen laadusta.Itse ostin vuosi sitten ST268EPT:n keväällä vein takuukorjaukseen oikealle nykimisen vuoksi.Korjaamolla rassasivat aikansa syksyllä ensilumia ajaessa totesin sama vika.Taas pajalle ja yhteyttä maahantuojaan kertoi että ollut samaa vikaa muissakin mutta nyt kuullema saatu tehtaalta korjaussarja vian pitäisi poistua ja linngon toimia niin kuin sen kuuluukin.Juu vika poistui silleen että nyt nykii molempiin suuntiin ja välillä yhtäaikaa.Taas odotellaan maahantuojan vastauksia ei kovin hätäisiä.Onneksi vähäluminen talvi voisi muuten ottaa isosti päähän tämä Husgvarna.

        Löysää niitä ohjausvaijereita hieman siitä vaijerikuoressa olevasta säätömutterista jos nykii. Jos taas ei irroita kunnolla, niin kiristä vastaavasti. Kokeilemalla löytyy sopiva säätö.


      • kevytkolaonjalapio
        Yammu 60 cm leveä kirjoitti:

        Yamaha YT 660 EDJ esittelyvideo:

        http://www.youtube.com/watch?v=44Nw4VNB9-k

        Hyvin se tuo Heikki Paasonen veti tuon esittelyn. Mikä on kun teloja moititaan? Yamaha on alattupeli .


      • Anonyymi

        Kyllä se lumikola ei hiljaisempi ole ei varsinkaan jos nuoskalunta reippaanlaisesti pitää kamalan pahaa ääntä .
        Hondaa suosittelen 760/970


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se lumikola ei hiljaisempi ole ei varsinkaan jos nuoskalunta reippaanlaisesti pitää kamalan pahaa ääntä .
        Hondaa suosittelen 760/970

        Moro. Tätä melua: Saat Perk Jumahui Witt. jne. Kyä Hontaa voi suasitella. Hintaa vaan on n. 3000€ liikaa. Ja varaosia voi joutua vartoilee kesän yli.


    • lumiukko kesäyössä

      Pakko kertoa.ostin keevay lumilngon pari talvee sitten.
      kaatuu tekniikkaan tai sitten maanantai malli.
      sormet rasvassa on oltu.
      tela malli.

      ostin täksi talveksi jonseredin ison pyörä lingon.
      ei ongelmia hienosti pelaa.

      oma mielipiteeni on ettei kiinalaisiin
      ois kannattanut ikinä koskea.
      varmaan muitakin mielipiteitä on.

      • kokeilinjo

        Samaa linkoa löytyy erivärisenä eri ketjuilta, ulkonäkö ja mootori yks yhteen. Samanlaisia kaikki...


      • Anonyymi

        Tasan samaa mieltä. Jos laitetta haluaa käyttää eikä korjailut kiinnosta, silloin kannattaa hommata tunnettu laatumerkki. Ja varmistaa ettei ole kyseessä kiinalaisille myyty entinen ”laatumerkki”

        Kahden mönkijän, crossimopon, skootterin, ja monkeyn vaihtomoottorin kokemuksella voin sanoa, että aivan roskaa. Ainoastaan lasten mönkijä oli jostakin oudosta kohtalon oikusta hyvä peli, kesti niin pitkään että ekat renkaat oli ajettu sileäksi. Sitten levis. Mielestäni kattoi hintansa.
        Nyt robaan MTD lumilinkoa jonka pitäisi olla Jenkki vehje, mutta samaa kiinanpaskaa sekin. Lunta roimasti ja Bobcat toisaalla niin pakko se on tuo ruoska koittaa tekohengittää toimimaan.
        Kiinasta tulee kelvollista vain ruoka ja akupunktio.


      • Jouko60

        Olen katsonut Hondan lumilinkoja, mutta minua ihmetyttää, että mistä ne hinnat on niihin oikein repäisty. Järkeään maksavat 2000-4500€uroa. Ihan hirvittää niitten hinnat. Ei ne niin paljon parempia voi olla kuin muut linkot.


      • Anonyymi
        Jouko60 kirjoitti:

        Olen katsonut Hondan lumilinkoja, mutta minua ihmetyttää, että mistä ne hinnat on niihin oikein repäisty. Järkeään maksavat 2000-4500€uroa. Ihan hirvittää niitten hinnat. Ei ne niin paljon parempia voi olla kuin muut linkot.

        Hondan hinta perustuu siihen että laite on tehty kestämään, ja kokonaisuus on tehty siten että varaosia saa, ja järkevään hintaan. Esimerkiksi otan ; eräässä Kiinan poikain lingossa, jossa on alle 800 € hintaan valot, startti,lämpökahvat, järeä kone, käytetään neopreeni kumista tehdyn "kytkimen" ja pehmytmetallisen voimaa pyörille vaihteistosta välittävän hammaspyörän komboa. Tämä paketti kestää 3 talvea, ja maksaa saman verran kuin Hondan kuivalevykytkin, joka kestää vähintään 15 vuotta.
        Kiinan linkoon kumikytkin löytyy tuurilla, ja Hondan varaosat jokaisen kaupungin hondamyyjiltä.

        Toinen esimerkki, Eräässä vanhassa Hondan mallissa heittosiiven kiilahihnan kytkentä hihnapyörällä, joka laakeroitu kahdella laakerilla. Ainesvahvuus pyörässä 2,5mm, terästä.
        Taasen Kiinalainen versio tästä, alumiininen 1,5mm pyörä, jossa laakerin tilalla vaseliinilla toivorikkaasti käsitelty messinkihela. Hajoaa kahdessa talvessa, ja lingon kuski valehtelee sitten itselleen että onpas vissiin painavaa lunta kun ei lennä. Hihna sutii kun kun kiristin on rikki, mutta käyttäjä ei tätä huomaa.

        Korjaan työkseni pienkoneita omassa korjaamossani, ja uskokaa minua ; halvat kiinalaiset laitteet ovat huonoja. Tuurilla voivat näennäisesti toimia,mutta laatu on heikkoa. Hinta kova= laatu hyvä.


    • ex-kolaaja

      Handai 600 € pelasi hienosti viime talven, ainaostaan lamppu piti uusia kun kovassa käytössä petti kiinnike..

      tänä talvena ei ole oikein päässyt kokeilemaan.

      Sellainen huomio toki että tuon 200 cc koneen teho ei kyllä riitä nuoskalumelle, mutta onneksi ne pahimmat pyryt tuli sellaista 20 cm pakkaslunta.. samoin 40-50 cm pakkashankeen teki kulkuväylää no roplem.

      Tämä talvena ei paljon ole päässyt kokeilemaan, toki käyntiin laitoin jo malliksi.

    • Kätsy51

      Mites on pelit itse kullakin toimineet, pyrypäivä takana ja käyttökokemuksia ja kuulumisia kaipailen.

    • pihiRoope

      Erilaisia 400-1200 eur linkoja on lähes päivittäin mainospostissa tarjolla. Enemmän kuin aiempina vuosina yhteensä. Tänään toista kertaa kolasin pihaa tänä talvena. Jääköhän koneet myyjille käsiin? Jos vaikka maaliskuussa alkais katteleen konkurssimyynneistä??

    • öfu

      Mistä Partner lumilingon rungon osia, hajosi lumen heittotorven alta muovinen "kaulus" joka 4 pultilla kiinni rungossa, tämän kauluksen päälle asettuu kääntyvä lumen heittotorvi?

      Kaikkea muuta pientä osaa löytyy mutta ei noita torven osia. Kivi meni heittosiiven väliin ja rikkoi muovikauluksen.

      • fretu

        kaikki husqvarnaliikkeet saa tilattuu


    • kannattavaostos

      Hyvin on pärjätty 1600 euron stigan lingolla jo 4 vuotta, ainut vika kun meni kerran murtopultti

    • Jarveli

      Mulla on ollut honda hs970 ei ole tarvinnut vaihtaa kun öljyt ja yksi vaijeri. Huonoa on hinta, tänäpäivänä laite maksaa 4300e on siinä merkillä hintaa. tosin se menee kakistelematta puolenmetrin lumessa, ketjuja ei tarvitse. laite on ollut mulla vuodesta 2001 hyvin on kestänyt. murtopultteja on mennyt, meillä on koira joka jemmailee luitansa niitä ei kone kestä. Hydrostaattinen veto on hyvä juuri paksun lumenvuoksi. Tosiaan käyttötunneilla on hintaa, mutta eipähän piha pienene, vaikka on käsin käynnisteinen niin lähtee laakista käyntiin.

    • Rivitalo

      En tiedä siitä parhaasta. Ostin tammikuun lopulla 2015 ison Husqvarnan telamallin; ST 276EPT. Ei aikaakaan, kun alkoi kulkemaan pakilla todella hitaasti. Vein sitten keväällä myyjäliikkeen huoltoon. Vain öljy oli vaihdettu. Huoltomies vaan kyseli, että oletko katsonut sen ja sen?
      Eikös HUOLTO ole sitä varten? No nyt konetta pitää repiä hartiavoimin taakse päin. Ja kone todella painava. Telan pito on onneton pakilla ja voimaa ei ole. Syöttöruuvin hihna paloi 7.2.2016. Kerkisin ajaa puoli tuntia Kurahti pari kertaa ja sitten savut pölähti hihnasta. Lumi oli kuivaa pakkaslunta ja ajoin hitaasti. Koko kone on katkaistava keskeltä hihnojen vaihtoa varten. Iso ja kova homma ulkona pakkasessa tehtäväksi. Eihän sitä huoltoonkaan voi viedä, kun ei voi yhtään luottaa merkin huoltoon.
      Naapurilla on jo toinen pyörillä oleva Husqvarna. Edellisessä kyllä riitti remonttia. Vaihtoivat siihenkin hihnoja pariin kertaan. Ensimmäiset uudet tarvikehihnat kestivät pari viikkoa. Alkuperäiset kestivät pitempään. Hajosivat vasta sitten, kun tuli paljon lunta ja konetta olisi todella tarvittu. Siitä telakoneesta vielä. Mainoksessa väitetään, että se on kevyt käännellä. Täyttä puppua. Raskas kuin perkele! Älä osta, jos et ole painija tai bodari. Selkä sillä tulee kipeäksi. Myös telan pitoa kehutaan erinomaiseksi... Heh... Kyllä sutii hyvin pakilla.

      • 2peukkuaoikeellapaikalla

        Lingoissa ei kestä tavallinen hihna. Pitää olla selkävahvistettu remmi.
        Mulla kyllä kääntyy linko näppärästi yksin käsin: https://www.youtube.com/watch?v=M4pT8IxmaSE
        Hihnan olen kerran vaihtanut ja vaihtotyö oli varsin yksinkertainen. Linkopesä saranasta linkkuun käyttöohjeen mukaan, niin remmi on helppo vaihtaa (kannattaa lukea se ohjekirja)


    • Näinkinvoikäydä

      Tämä vastaus tulee kyllä pikkasen myöhään ja liekö alkuperäinen kysyjäkin muuttanut jo aikoja sitten pattijoelle, mutta kerron asiani silti! Ostin elämäni ensimmäisen lingon noin 2 vuotta sitten ja luulin että oikean uuden lingon saa 690 eurolla, mutta toisin kävi. Parin käyttökerran jälkeen keksinnöstä rupesi katoamaan vaihteet ja se oli luojan lykky että ykkösvaihde oli se joka jäi viimeiseksi toimintakuntoiseksi! Koska tehot ne kaikki 6 hepoa oli kyllä jo 10 sentin lumella niin kovilla että moottorin/kytkimen räjähtämisen haistoi jo ilmassa! Moottorina kyseisessä kehitelmässä oli B&S 208cc. No minäpäs viisastuin ja selasin internettiä ja löysin käytetyn toro merkkisen lingon pohjanmaalta hintaan 850 euroa! Linko oli maksanu uutena mukamasten lähemmäs 2000 jöröä joten hyvähän sen täytyi olla! Olin töissä sielläpäin joten ostin ja raahasin vehkeen tänne rovaniemen seudulle ja vaihdoin siihen öljyt ja huoltelin vähin muutenkin. Laitehan toimikin hyvin ensimmäiset 2 kuukautta mutta sitten rupesi kuuluun moottorista sirinää ja sitä ääntä paikannellessa se sitten kirahti ja sammui siihen. Purin moottorin ja kiinnihän se oli leikannut! Olin niin vittuuntunut koko tilanteeseen että myin sen romuna tori.fissä. Nyt vuodenvaihteessa 2016 kun morsiammen kans tätä järven rannalla olevaa, tuulen tuiskuttamaa pihaa oikein yhdessä kolattiin niin päätettiin että ostamme vielä yhden lingon mutta sen on oltava uusi, kestävä, voimakas ja takuuasiat pitää toimia! Mietimme hondan ja yamahan väliltä, ja päädyimme hydrostaatti telaveto yamahaan eikä kyllä ole kaduttanut hetkeäkään...vielä! Hintaa on kyllä keksinnöllä sen 4000 euroa mutta on se kyllä aivan eri maailmastakin kuin ne alta tonnin kiinanpommit! Ainiin ja tässä yammussa ei ole kuin sen 6 hevosvoimaa joten ei ne hevosvoimat vaan se ympärillä oleva tekniikka... Ei ole tullut vielä niin paksua umpista eikä loskaa mihin tämä laite olisi tukehtunut! Tiedoksi vain että jos suunnittelet ostavasi jotain halpaa ja hyvää samassa paketissa niin tulet kyllä erehtymään, niin kuin minäkin...

      • toro1128oxe

        Kyllä sun olisi kannattanut honda ostaa. Se taitaa olla ainoita oikeita työkoneita. Itsellä ei rahat hondaan riittäneet joten osti suurimman toron lingon. Ihan ok vehje kolmatta talvea. Ulosheittotorven sauvaohjaus on kätevä kun voi lennossa tarvittaessa koko ajan ohjata heittosuuntaa. Iso kitaleveys ja riittävästi tehoa. Telavehjettä en huolisi, sillä se on vähän kömpelö.


      • toro1132

        Tietääkö kukaan mistä löydän huoltokirjan torolle 1132?


      • toro_toimii
        toro1132 kirjoitti:

        Tietääkö kukaan mistä löydän huoltokirjan torolle 1132?

        Netistä löytyy.


    • Näinkinvoikäydä

      Yamaha yt 660 edj on erittäin hyvä linko pitkällä takuulla!

      • Huippulaite

        Sama laite täällä. Huippu peli!! Erittäin mukava käyttää. Ainoa puute on, ettei ole kääntöjarrua. Pärjää kyllä ilmankin kun on niin kevyt kone... ja hiljainen.


    • Kannattaa panostaa merkkivehkeisiin. Itsellä Kiinanlingosta suli vaihteet toisella käyttökerralla. Nyt toista lähes lumetonta talvea Briggs&Strattonin linko ja on kyllä aivan eri kone.

    • Kelkailija

      Kyselisin onko tietoa Honda HS 760 vaihteisto öljyn laadusta että milläinen öjy. Mulla Honda ollut kymmenen talve ja hyvin pelittää kun vaan ostaa uuden akun joka toinen talvi.

      • turhatouhu

        Hydrostaattiin ei tartte vaihtaa öljyjä. Elä mene itse sorkkimaan, ettei lakkaa pelittämästä.


      • Onniitävehkeitä

        Osta motobatt merkkinen agm akku ja virta riittää! Ostin sellaisen moottorikelkkaan ja kyllä pyörittää...


    • suhari-77

      Edellisiä kompaten osta yammu! On laatua ja takuuta!

    • kaksikymmentäviisi

      miks herttintäh tyä ostamaan linkoa nos pihaaluetta muutama neliö kysäsen vain

    • pyryttää
      • Stihlisenollapitää

        Moottori tossa on hyvä. Vaijerit ja kulmavaihde ei sitten niinkään, lueppas snow thrower USA keskustelufoorumeita tuotekokemuksista...


    • ExMurray

      7 vuotta vanha Murray laukesi. Kulmavaihde sökönä. Remmejä siihen uusittu tuona aikana pari kertaa. Lisäksi vaijerit tahtoo ruostua jumiin.

      Nyt pihaan tuli Honda. Voi herran jestas että on lingoilla eroa! Vaikka Hondassa on muutama hevosvoima vähemmän ja muutenkin kooltaan pienempi, niin lumikoneena 100 kertaa parempi. Puree lumeen aivan eri tahtiin ja lennättää lumen sinne minne pitääkin. Kivikova auraus pallekin lähti noin vain kerta pyyhkäisyllä puskaan. Murraylla sai aurauspalteita hinkata edes takas ja hiki valui.

      Kone on jo 20 vuotta vanha, mutta täydessä iskussa. On nämä hienoja pelejä.

    • Linkomies-77

      Lumilingoissa yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on hydrostaattiveto, jotta voit paksummassakin hangessa mennä ihan hiipimällä kytkintä silti polttamatta. Sama pätee myös ajettaviin ruohonleikkureihin, ei tarvitse ajaa käsi tai jalka kytkimellä. Honda, yamaha, fuji ovat huippunimiä ja toisessa pykälää halvemmassa kastissa tulevat toro, husqvarna, stigat jotka ovat myös hyviä, mutta älkää sortuko 1000 jörön kiinanpommeihin... Joudutte 1-2 talven jälkeen kumminkin sijoittaan parempaan laatuun!

    • Porno-Jalmari

      Heh vellihousuja, meikä kolaa pari tuhatta neliötä tosta vaan ilman linkoja.

      • TEKUMSEH

        mtd 5 heppanen on paras, yks vaihe eteen ja ilman pakkia. naapurin valmetti jäi sutimaan hankeen ni ihmetteli kun meil lumi lensi, KIITOS MTD 5HP!


      • Vanhus

        Kun tulee tarpeeksi ikää niin rupee hapuilemaan kättä pitempää


      • Yamnda

        Porno jalmaristakin tulee joskus mennyt suuruus ja alkaa lumilingot kiinnostaa. Toisin sanoen vanhuuden peikko hyytävi veren alkaa kolkuttelemaan ja alkaa fiskarssin kevytkola olemaan raskas. Näin kävi itsellä ja nyt lienee viimeinen talvi kun kola hommat on työnalla ja lienee yamahan linko se 2019 alkutalvelle kädessä. Mitekähän on onko honda helpompi kääntää? pienin ja kevyin TELA malli,ei edes ilmaiseksi pyörämallia. Kiirettä ei ole enää eikä tule.
        Kiinalaista ei vaikka olisi 3 telaa.


      • Anonyymi
        TEKUMSEH kirjoitti:

        mtd 5 heppanen on paras, yks vaihe eteen ja ilman pakkia. naapurin valmetti jäi sutimaan hankeen ni ihmetteli kun meil lumi lensi, KIITOS MTD 5HP!

        Valmetti varmaan sutii vieläkin, mutta veikkaan ettei MTD linkoa, sudi, sirise eikä edes pärise enää..


    • Linkoilija

      Haa täällähän puhutaan lingoista! Pirskatti on kyllä ihan pakko sotkeutua mukaan vaikka juhannuksen jälkeistä aikaa eletäänkin... Annan täysin rinnoin ääneni YAMAHALLE..! Pari talvea päässyt nauttimaan laatuvehkeellä työskentelystä ja kyllä suosittelen muillekin. Persaukisten vehjehän se ei ostaessa ole, mutta eipähän ole tiedossa murheitakaan. 5 vuoden takuu kumminkin kaiken varalta!

    • Oiskohan husgvarna. Ainakin muut ko merkin tuotteet on olleet luotettavia.
      Hondasta en ole aivan varma,. Mulla on 30 vuotta vanha ruohonleikkuri ja nyt jo napsahti käynnistysnaru poikki. 😂

      • Lumimiäs

        Huskut on keskihintaisia ja keskitasoisia keksintöjä... lähimpänä on varmaan Toro! Hyviä vehkeitähän nuo on. Itse arvostan sitä että lingossa on hydrostaatti veto. On se vaan niin vaivaton kun umpiseenkin pystyy syötättään ihan hiipimällä. Sama pätee myös ruohonleikkureihin... Tahtovat vaan kyseiset vehkeet olla siellä meidän persaukisten ulottumattomissa hih..!


      • Linkomies

        Älä hyvä mies osta Huskua, joka talvi mitään muuta ku remonttia. Tietenki silloin ku pahimmillaan tarvii. Huolto ei pelaa, koneeni huolettiin ja takuu oli vajaa kaksi viikkoa sitten loppunu. Kaikki hihnat jumissa, vein liikkeeseen ja palautettiin hihnat vaihdettuna. Muutaman päivän päästä sama uudestaan. Sitten huomasin toiselta puolen kaikkien moottoripulttien tippuneen pois. Ei tullu valtuutettu huoltoliike yhtään vastaan. Sain koneen korjattuna ja viikon päästä taas rämähti. Aukaisin lingon ja huollossa laitettu lautasten jousi väärään paikkaan ja kulutti jousen poikki. Vein poikkikuluneen jousen näytille.
        Liike ei myöntänyt ja taas hihnat ja jousi omaan piikkiin. En ikäkuuna päivänä laita mitään huskua.
        Ilmoittelin myös maahantuojalle, ei kuulemma kuulu heille, asia asiakkaan ja huoltoliikkeen välinen. Tämmöstä entisellä merkkiliikkeellä. Hyvän mainosmiehen saivat. Liike Sodankylässä.


    • saintmartin

      Kyllä sitä pärjää Fiskarsin kolallakin, kuntokin nousee samalla.

    • Pyöriikö

      Mikä on vikana lingossa, kun lumisyöttötrveeen pakkautuu lumi. Uusi hihnakin vaihdettu. Lisäksi sähköinen startti ei toimi, käsiveto toimii kyllä. Voisiko vika olla starttimoottorin solenoidissa
      Voiko olla myös vääränlainen hijna. Maahantoja kyllä sanoi, että hihna on oikea, mittasin sen pituuden. Onko mahdolllista että hihnan profiili on vääränlainen. Onko muita seikkoja, että lumi ei lennä syöttötorvesta, vaikka lumruuvi pyörii kunnolla.

    • tereeeeeeeee

      Kun ostaa Lingon jossa on 422cc moottori ja joka painaa 142kg niin sillä pärjää hyvin myös ammattikäytössä kiinteistön huollossa. Hyviä kokemuksia itsellä. Vankkatekoinen on yleensä pitkä ikäinen työ kone. Briggs&stratton, Husgvarna, Honda, toro......

    • Tareeee

      Briggs&stratton BP2132SE on verraton lymitöissä ja kokoa piisaa. Leveys 81cm , moottori 422cc, painoa 142kg ja sähköllä toimii torvet. Vaivatonta käyttää kelillä kuin kelillä, lumi nääs lentää ja hyvin.

    • Perttinen78

      Itsellä olisi myös lingon hankita edessä. Pihaa 600m2 siihen melkein mokoma junnujen luistelukenttää luonnonjäällä sekä kulkureittejä melkein sata metriä. Yhden talven tuusasin 212cm3 kiinalaisella jossa 60cm työleveys. Muuten hyvä, mutta 5cm puuterilunta niin silti menee kaikkineen yli 2 tuntia. Jos lunta enemmän niin meno muuttuu entistäkin hitaammaksi kun heitettävä massa kasvaa niin hihna alkaa luistamaan. Suvilumella torvi tukeutuu todella helposti. Varmasti pienelle pihalle hyvä peli mutta löytyyköhän alle kahden tonnin oikeesti rivakampaa ja luotettavaa konetta? Edellämainittua b&s 2132 -mallia miettinyt mutta kun ei pääse lähistöllä kokeilemaan.

      Suosituksia/kokemuksia?

    • takapotku

      Osta honda on varmasti toimiva peli.
      Käytettynäkin uskaltaa ostaa jos moottori öljyt on vaihdettu.
      Telamalli on hyvä.
      Itsellä jo toinen honda 15 vuotta olen lingonnut joka talvi tulee 100 tuntia mittariin ja ei ole tarvinnut kuin perus huollot tehdä.

    • takapotku
    • Jokkeri60

      Miten Jonsered ST2109E :stä vaihdetaan vetopuolen hihna. Pitääkö koko kone purkaa osiin?

    • Muovia

      Husgvarnan lumilingoissa on vetokoneiston osa muovia, ei kestä vetokynsien kansi halkeaa.Itselläni tuo sattui eilen, edellinen MTD mallissa se oli rautaa.

    • Tekumeeni

      Pakko ottaa kantaa siihen kuinka iso ero lingoissa voi olla!Oma husqvarna 6-23 ollut omistuksessani 6vuotta.Hevosvoimia ei ole kuin 6hv ja lumi lentää todella kauas,ikinä ei ole sohjolumikaan tukkinut torvea.Lingon käyttökin toimii kuin ajatus ,pakki on riittävän nopea,renkaisiin ei tarvi mitään ketjuja,ei töki ja jälki on kuin kolalla tehtyä.Linkouksen ollessa päällä voi oikeaa kättä käyttää vapaasti,torvea voi kääntää ja vaihteita roplata samalla.Tuli aika että pojallekkin piti saada linko,aattelin että stiga on laatu merkki kuin hintaakin melkein 2k€.stiga blizzard oli merkki 8hp tehoja.Pettymys oli kova,pakkaslumikaan ei lennä edes niin pitkälle kuin husan sohjolumi!Meno tökkivää,umpilunta syö huonosti nousee lumen pinnalle,tasaisellakaan ei ota pinnasta.Käyttö tosi vaikeeta,vaihdepaaka alhaalla samoin torven pyöritys.Eli teit mitä liikettä tahansa lingon joutuu pysäyttämään.Pakkikin aivan liian hidas.On se vaan uskomaton mikä vaikutus on hyvällä suunnittelulla!ei auta suuret tehotkaan jos ei kokonaisuus pelaa.Jos ei oi paremmasta tienny ja ois eka lingoksi ostanu tuon stigan niin varmaan ois lumityöt jatkunu kolalla.että semmosta

      • Anonyymi

        Olen Tekumeenin kanssa samaa mieltä Husqvarna 6-23:sta. Annoin juuri vaihdossa 25 vuotta vanhan hussen pois. Renkaat uusin pari talvea sitten ja tänä tavena käyntiongemien vuoksi puhdistin kaasuttimen ja vaihdoin alkuperäisen tulpan uuteen, Muutamia murtopultteja ja heittotorven suuntausvaijeria lukuunottamatta, muita korjauksia ei tänäaikana tarvittu. Puolenmetrin hankeen meni kivutta kun ajeli rauhallisesti. Kyllä sitä pienelläkin pärjää!


    • Tietonikkari

      Kun olette ostamassa linjoja katsokaa ettei moottori ole Brigss Bratton 342, moottorissa Nikko kaasutin joka parin vuoden kuluttua päästää bensiin moottorin kampikammioon.Tiivistesarja kaasuttimeen maksaa 21.0€, helppo vaihtaa jos on autotalli.Tuo kone on Husgvarnassa ja Torossa.

    • Hgggdd

      Minulla on 25 vuotta vanha Canadiana omassa käytössä ollut 11 vuotta, yhden hihnan jouduin vaihtamaan, laitoin auton laturinhihnan, mikä on kestänyt jo 7 vuotta.
      On toiminut hyvin koko ajan, ainut vika on, että kaasuvipu katkesi, mutta jäi sen verran tynkää, että litistetyllä putkenpätkällä toimii.
      Ei ole edes yhtään ruostetta, näkyy noita saman merkkisiä olevan vieläkin myytävävänä, tiedä sitten ovatko yhtä hyviä.
      On muuten jenkkipeli nimestä huolimatta.
      Huollan kyllä hyvin, vaihdan joka vuosi öljyt ym.

    • Planeettavikaatyrkkää

      Onko kellään kokemuksia telavetoisen lingon "tasauspyörästön" planeettapyöristä ?

      Itselläni meni ilmeisesti toisen kerran hampaat planeetasta.
      Liikkuminen loppui kuin seinään. Akselit näyttää pyörivän, mutta veto ei tule teloille asti.

    • Penatzek

      Itselläni oli honda merkkinen lumilinko yli 30 vuotta,siinä ei ollut kokoaikana mitään varsinaista vikaa.Yhdet hihnat vaihdoin ja muutaman murtotapin sekä yhden vaijerin.Oli todella helppokäyttöinen ja kynnistyi aina ekanykäisyllä.Sitten myin sen ja ostin husgvarna merkkisen lingon.Kun takuu loppui alkoi oireita ilmaantua.ensin vetopuoli alkoi reistailla.tämänjälkeen n. 2 viikkoa takuun loppumisesta repesi lumensyöttökierukka irti akseliholkista.Oli hitsattu heikonlaisesti kiinni.Lumen heittotorvi heiluu kuin heinämies jos linko vähänki kallistuu.vaikka vaijeri on kireällä.Kääntöjarrut pelaa vähän miten sattuu ja hankalat käyttää.luovutushuollossa oli jääneet lämpökahvojen ja työvalojen johdot kytkemättä.Myös ostamani husgvarna ruohonleikkuri on ollut varsinainen murheenkryyni.samana kesänä kun takuu loppui hajosivat pyörien laakerit ja muovinen vetoratas.Varaosat tulivat maksamaan yhteensä150 euroa. Laakeri olivat muka suojatut .mutta jokaisen laakeri suojalevyt olivat niin löysät.että vesi oli päässyt turmelemaan laakerit.Myös moottorisaha on husgvarna 353 ja käynnistäminen kylmänä on todella työn takana sähköpuoli reistaillut,vaikka sillä ei ole niin mahottomasti sahattu,vain kotitarvepolttopuut.Seuraava operaatio on taatusti merkin vaihto.

    • 1234ABCD1234

      Honda 1380 on paras mitä mulla on ollut. 7. linko. Neljäs omakotitalo.

      • Anonyymi

        Moro. Nojon ollu ala-arvosia linkoja. Kaikki yli yhre linkon on liikaa. Yhren Hondan pittää kestää vähintää 40 vuatta. Hintaluakka kertoo sen. Paitti jos sulla on rajattomat tulot?


    • yhtäremonttia

      Onko kellään kokemuksia telavetoisen lingon "tasauspyörästön" planeettapyöristä ?

      "Itselläni meni ilmeisesti toisen kerran hampaat planeetasta.
      Liikkuminen loppui kuin seinään. Akselit näyttää pyörivän, mutta veto ei tule teloille asti."
      Mitäs tuollaista kyselet jos toisen kerran on sama vika tullut, luultavasti sinun pitäisi pystyä kertomaan miten ensimmäisellä kerralla planeetta vian korjasit.
      Itsellä rikkoutui myös ruuvihässäkkä joka siirtää voiman renkaille. Linko on MTD m56 ja tosi vähän ajettu joten vika on linkomerkin huonoutta koska myös MTD itsevetävästä ruohonleikkurista oli vain muutaman kesän ilo kun nurmenleikkuu muuttui yhdeksi rassaamiseksi.

      • hydrostaattikestää

        Se kumiveto kiekko loppu, ei ne kestä.


    • Ookastoppi

      Olen hankkimassa Honda HSS 760A ET lumilinkoa,käsittääkseni tuossa mallissa ei ole shköstarttia onko kellään tietoa onko pirun raskasta nykkiä tota käyntiin?

    • Ookastoppi

      Nyt tuli ostettua linko, Honda HSS1380A. Kallishan se on,mutta on vaan hintansa väärti ei voi muuta sanoa.

    • Taree2

      Briggs&stratton BP2132SE toimii nuo torven säädöt ehkä vuoden sitten yhteydessä huoltoon mitä tehdään. Onneksi 2v takuuu, harmi! Näin kävi meillä, odotellaan myyjän tuomiota.

      • Anonyymi

        Nyt tuli Sähkösäätö nappulat linkoon, pääsee taas päristelemään.


    • Anonyymi

      mtd 5 heppasella menty lähes 10 vuotta, naapurin iso jonhdeere traktori pukkaa mustaa putkesta ja kiinni hangessa niin minun mtd 5hp senkun menee vain, vaihteita 1 eteen ja ei ole pakkia tässä mutta ei se haittaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko kellään kiinalaisessa linkossa alkanu polttaa toista hihnaa joka pyörittää linkoa?

    • Anonyymi

      mtd 5 heppanen linko löytyy täältä, vaihteita ei ole kuin eteen yks ja pakkia ei ole mutta hyvin menee .
      naurattaa kun naapurin iso valmetti savuaa kuin höyryveturi lumenvastuksesta, mtd 5 pikkusen ääntä vain muuttaa :D

      • Anonyymi

        Itsellä on MTD 56 lumilinko joka on ollut täys paska. Käyntiin saa repiä silmät puukonpäätä pitkällä. Peruutusvaihde puuttuu niin on vittumainen repiä taaksepäin. Renkaissa ei pysy ilmat. Tarkoitus oli vain lumikolalla juontoon työnnetyt lumet puhaltaa penkalle. Siihen työhön siitä olikin tosin hitaasti hiostaen. Sitten siihen tuli se entisen Fordsonin omistajan huoltomiehelle kertoma vika. Ka moottori raklattaa mutta pyörät ei pyöri. On se osina ollut nyt viime talven ja tämän talven. Oli lähtenyt siististi hampaat messingin värisestä hammaspyörästl. Olkoon, jos noin lapsellinen voimansiirto lumilinkoon rakennetaan niin en minä ainakaan ala paskaan varaosia ostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on MTD 56 lumilinko joka on ollut täys paska. Käyntiin saa repiä silmät puukonpäätä pitkällä. Peruutusvaihde puuttuu niin on vittumainen repiä taaksepäin. Renkaissa ei pysy ilmat. Tarkoitus oli vain lumikolalla juontoon työnnetyt lumet puhaltaa penkalle. Siihen työhön siitä olikin tosin hitaasti hiostaen. Sitten siihen tuli se entisen Fordsonin omistajan huoltomiehelle kertoma vika. Ka moottori raklattaa mutta pyörät ei pyöri. On se osina ollut nyt viime talven ja tämän talven. Oli lähtenyt siististi hampaat messingin värisestä hammaspyörästl. Olkoon, jos noin lapsellinen voimansiirto lumilinkoon rakennetaan niin en minä ainakaan ala paskaan varaosia ostamaan.

        tee siitä sarvijaakko


    • Anonyymi

      moi jyväskylä oiuruw rjmeejie jeuwf wwjefnei enrien frejre emeiri ereermeri refnerir iirueje cejrek nwmrwjn firur fjrefje emrjerei voirjire relejrf efmrejrre mfdg ehrd efrreki rejfre rejfmnftrwi vermfjre we dfsfn f wifwn si jneeiw eme drfjrem kerj erjnre fejmerj fvmrwiwe wmrkewwjmiew rjrmjw rwjnwmrw hkefiurwie vejrg ejfnrejmcjw
      jyp iewme mwekw ffwekmfe ciweuhutremim nsdf rmee reemire fjrenffmi mejneiw fjwl,mfjfie crjfefiewn rejfrefcsmfjw cjwefwfiw kenen eiwfj ewfm iw cnwmrneei vvejedjnedmwew mcemhweewj ewkfwnej efw fewkew ckwef rew wfweene
      T:MELISSA MÖLSÄ

    • Anonyymi

      Talvi tulee koronavuonnakin.
      Mökille pitäisi hommata lumilinko. Pihaa n. 350m2. Pääosin betonilaatoitettu. Paikoin jyrkähköjä nousuja
      Sen verran olen pähkäillyt että hydrostaattinen, ei mitään variaattorimalli. Kotona variaattorilinko, pari kertaa vaihdettu hihnat.
      Mikä olisi paras lumilinko tällaiseen tapaukseen?

      • Anonyymi

        Mtd 56, 5 heppanen tecumseh ei läkähy lumeen ja kestävä. 1 vaihe eteen, ei pakkia. Renkaat jotain 3 tuumsaa kokeet eli on pitoja ja lumi lentää 15_20m


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mtd 56, 5 heppanen tecumseh ei läkähy lumeen ja kestävä. 1 vaihe eteen, ei pakkia. Renkaat jotain 3 tuumsaa kokeet eli on pitoja ja lumi lentää 15_20m

        Sama kone täällä myös. Hyvä vehje


      • Anonyymi

        Haluatko koota koko sarjan erilaisia moottoreita mökille? Minua se ärsyttää, kun joka vempaimissa on kiinalainen kone, joka toimii, jos toimii.

        Jos on rahaa, niin pieni Avanti lingolla on hyvä valinta.

        https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/lumilinko

        Intialainen Solis 26 traktori lingolla lienee aavistuksen halvempi?

        Seuraava vaihtoehto ovat sarvitraktorit. Mm. KoneNekon maahantuomaan slovenialaiseen Maestral traktoriin saa lumilingon. Samoin tsekkiläiseen VARIin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluatko koota koko sarjan erilaisia moottoreita mökille? Minua se ärsyttää, kun joka vempaimissa on kiinalainen kone, joka toimii, jos toimii.

        Jos on rahaa, niin pieni Avanti lingolla on hyvä valinta.

        https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/lumilinko

        Intialainen Solis 26 traktori lingolla lienee aavistuksen halvempi?

        Seuraava vaihtoehto ovat sarvitraktorit. Mm. KoneNekon maahantuomaan slovenialaiseen Maestral traktoriin saa lumilingon. Samoin tsekkiläiseen VARIin.

        Jos haluaa kiinalaisen, niin Loitra tuo maahan Yinman traktoria ja linkoa. Ne ovat selkeästi länsitraktoreita ja Solistakin halvempia.


      • Anonyymi

        Ostin joulukuun alussa, Hondan lumilingon. En oo katunut ja lunta on riittänyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluatko koota koko sarjan erilaisia moottoreita mökille? Minua se ärsyttää, kun joka vempaimissa on kiinalainen kone, joka toimii, jos toimii.

        Jos on rahaa, niin pieni Avanti lingolla on hyvä valinta.

        https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/lumilinko

        Intialainen Solis 26 traktori lingolla lienee aavistuksen halvempi?

        Seuraava vaihtoehto ovat sarvitraktorit. Mm. KoneNekon maahantuomaan slovenialaiseen Maestral traktoriin saa lumilingon. Samoin tsekkiläiseen VARIin.

        mitä tuo avantti inisee tossa mainosviteossa? onko se rikki vai onko siellä joku seitkyt luvun yleisvatkaajan moottori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitä tuo avantti inisee tossa mainosviteossa? onko se rikki vai onko siellä joku seitkyt luvun yleisvatkaajan moottori

        Kamalaa ininää.


    • Anonyymi

      Mtd56 varma valinta
      5hp tecum moottori ja 1 vaihde eteen ja 4 tuumaa isot pyörät. On muuten ahtavapeli, naapurin rattorimiehetkin kateellisii tälle kun näkee mun 10m lumisuihkun.

      • Anonyymi

        Kateellinen tecuminista? Mistähän seuraavaksi ollaan kateellisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateellinen tecuminista? Mistähän seuraavaksi ollaan kateellisia?

        varmaan siitä 10 metriä pitkästä curbisiilisuihkusta


    • Anonyymi

      Onko kellään kokemuksia STANLEY S-ST 163-560 kaksivaiheisesta lumilingosta,onko toimiva ja kestävä?

      • Anonyymi

        Kiinalainen ja toimiva voi olla mutta ei takuulla erityisen kestävä.


    • Anonyymi

      Itsellä on 30 neliön piha ja ulkorappuset- Pitäisikö ostaa 3- vaihetelalinko automaattisella torvenkäännöllä ja sähköisenä, siis ei polttomoottorikäyttöinen.
      Akalle meinasin. Muistisairaana hän ei pääse pitkälle, kun on sähköinen vehjes.

    • Anonyymi

      onko kellään kokemuksia loncin/jonköping lumilingoista? Onko ne itsevetäviä?
      alle tonnilla sais 13 heppase mutta onko tuo hyvä?
      https://www.tavaratalohurrikaani.fi/lumilinko-13hp.html

      • Anonyymi

        Ee teemitn tuol.
        Hanki mtd5hp ilman vaihteistoon kun se ei tarvii ku eteen ni kestää.
        5hp tecumsehissä on potkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ee teemitn tuol.
        Hanki mtd5hp ilman vaihteistoon kun se ei tarvii ku eteen ni kestää.
        5hp tecumsehissä on potkua.

        Paras potku tecumille on kuin potkii lavalle. Mutta muuten loistavaa debattia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras potku tecumille on kuin potkii lavalle. Mutta muuten loistavaa debattia!

        Se potkii lavoille kun narusta nykäsee, niin kovat on Squissit siinä, naapurit on kateellisia 15 metrin lumisuihkusta


    • Yamaha lumilinko YS-624 sytytystulppa, mikä tulppa siihen käy...

    • Anonyymi

      Osta k raudan fxa, halpa.
      Lumilentää meteli on taattu.

    • Anonyymi

      Moottori lapio toimii, pien 2t kone siinä.
      10 neliö pihaa

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tietoa Viberty Okay telavetoisesta lingosta? Tarve olisi hihnoille. Kone on 8hv Brigg Stratton. Sähköstartilla,ja sähköinen heittotorven säätö. Vanhahan tuo on,mutta jos nyt jotain tekis.

    • Anonyymi

      Mulla on aina ollut Fiskarssin lumi- ja puutarhatyökalut. On meinaan käteen sopivat työkalut, että kyllä pärjää.

      • Anonyymi

        Pärjäämistä on monen sorttista. Jo sattuu työperäisen onnettomuuden jälkeen olemaan rajoitettua liikkumista jaloissa ja käsissä ei fiskars enää tomi kuten ennen silloin onvakaa telakone hyvä. Meitä käyttäjiä kun on monenlaisia pakka unohtumaan monelta.


    • Anonyymi

      Mitä järkeä on kerätä miljoona erilaista kiinalaista moottoria talliin. Ta jos tykkää kiinalaisten moottorien huoltamisesta, niin mikäs siinä. Sarvitraktori ja siihen linko, on paljon fiksumpi ratkaisu. Suomessa saatavilla olevista koneista Muta Maestraliin ja VARIin saa lingon. Tässä Varin ratkaisu:

      https://www.vari.cz/en/product-catalogue/vari-modular-system/dsk-316/sf-55-snow-thrower/cp:20081/

      Varin lähin myymälä on Etelä-Helsingissä, eli Tallinnassa.

      https://www.aiataht.ee/

      Aiatäht ei osaa suomea, mutta asiointi onnistuu englanniksi. Eivät toimita postilla Suomeen, joten pitää hakea paikanpäältä. Kysyin pahimpana pandemia-aikana, joten saattoi liittyä kiireeseenkin. Samalla saa haettua muut ostokset laivalta.

      • Anonyymi

        Varissa on hondan kone mutta muuten samaa kiinalaista roskaa kuin kaikki muukin kiinalainen roska. Sitä saa suomestakin lähtemättä ajelemaan etelähelsinkiin. Lisäksi tehottomia ruohonleikkurikoneita. Suomessa lingotaan haja-asutusalueilla traktorilla ja kaupungissa perässäkäveltävillä lingoilla. Harva tarvii kaupungissa muita työkoneita ja maalla on traktorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varissa on hondan kone mutta muuten samaa kiinalaista roskaa kuin kaikki muukin kiinalainen roska. Sitä saa suomestakin lähtemättä ajelemaan etelähelsinkiin. Lisäksi tehottomia ruohonleikkurikoneita. Suomessa lingotaan haja-asutusalueilla traktorilla ja kaupungissa perässäkäveltävillä lingoilla. Harva tarvii kaupungissa muita työkoneita ja maalla on traktorit.

        Vari tekee nuo sarvitraktorit ja niiden koneet itse. Muu tulee Kiinasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varissa on hondan kone mutta muuten samaa kiinalaista roskaa kuin kaikki muukin kiinalainen roska. Sitä saa suomestakin lähtemättä ajelemaan etelähelsinkiin. Lisäksi tehottomia ruohonleikkurikoneita. Suomessa lingotaan haja-asutusalueilla traktorilla ja kaupungissa perässäkäveltävillä lingoilla. Harva tarvii kaupungissa muita työkoneita ja maalla on traktorit.

        Isommat omakotitontit ovat myös kaupungissa traktorin heiniä. Jos vähääkään on hyötypuutarhaa, niin jyrsin on kyllä poikaa omakotitaloasujalla. Joten jako on enemmän tarpeen kuin asuinpaikan mukaan.


    • Anonyymi

      Sarvitraktori aloitukset ja kommentit ovat kaivattua vaihtelua tämän otsikon alla !

      • Anonyymi

        Toki ymmärrän, jos joku haluaa huoltaa puolen kymmentä kiinalaista moottoria.


    • Anonyymi

      Nyt kaivataan kunnon keskustelua sarvitraktorien rattaista ja varsinkin vaihdeöljyistä!

    • Anonyymi

      Onko sarvijaakossa muoviset hammasrattaat vaihdelodjussa kuten 3000euron brigsin lumilingossa?

      • Anonyymi

        Myös sarvijaakosta löytyy rattaat!


    • Anonyymi

      Cub Cadet, jos ei halua sijoittaa linkoon niin paljoa mitä maksaa Honda. Honda on kallis, mutta myös paras.

      • Anonyymi

        Jenkkilingoissa on muovivaihteita ja laatikoita. Kiinalaiset on parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilingoissa on muovivaihteita ja laatikoita. Kiinalaiset on parempia.

        Kiinalinko maksaa 1/3 Cub Cadetista ja on parempi. Ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinalinko maksaa 1/3 Cub Cadetista ja on parempi. Ok.

        Jenkkien 3-stage ja muovilingot täyttä paskaa.


    • Anonyymi

      Isot telalla olevat lingot kömpelöitä käyttää. Mahdollisimman kevyt lumilinko vähintään 6hv moottorilla keskikokoiselle pihalle riittää, hyvä ja ketterä käyttää. Halvemmatkin lingot hoitaa asiansa siinä missä joku merkki hondakin, ei niitä käyttökertoja vuodessa tule kuitenkaan kovin paljon. Jossain lapin perukoilla, jossa lumia riittää voi sitten harkita noita isomman luokan painavia telalumilinkoja. Kukin tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Lapin perukoilla, joopa...
        Lumet tänne Itä-Suomeen (Keski-Suomen korkeudelle) tuli joulukuun alussa. On tullut sitten jatkossakin ja paljon. Lumitöitä on saanut tehdä viimeisen kolmen viikon aikana enemmän kuin 10 kertaa, parhaina päivinä kahdesti. Viima talvena sama homma, kuten myös toissa talvena, sitä edellisenä jne...
        Oma linko telavetoinen Hondan hydrostaatti. Naapurilla ihan asiallinen pyörälinko, merkkiä en muista. Naapurin linko tullut testattua, koska autetaan tarpeen mukaan toisiamme, Jos noista pitäisi valita..? Vaikka pyörälinko ketterämpi onkin, niin telavetoisen pitäisin. Ja nimenomaan hydrostaattivedolla.


    • Anonyymi

      saako pulikko ajaa 12hp lumilinkoa pihalla?

      • Anonyymi

        Ei. Puliukko saa ajaa korkeintaan 8hv linkoa ja silloinkin vain taviksen valvonnassa.


      • Anonyymi

        Saa,umpihangessa kun linko vetää.


    • Anonyymi

      älä ainakaan murrau,brigs,mtd koneita osta joissa on oikea vaihdelaatikko nopeuttavarten koska se on muovia hammasrattaita myöten.ei kestä ei!
      myyntiesitteessä lukee"valurautainen vaihdelaatikko" ja se on väärää tietoa se.
      huoltoon tuotu joka vuosi kymmenkunta kyseisiä laitteita joissa ei vaihteet toimi kun muoviset hammasrattaat rikki.
      no saa sen kuntoon kun ostaa 600 euron muovisen laatikon tilalle työt niin...
      okei, valintakysymyshän tuo on.

    • Anonyymi

      On teillä puuhastelut😂Minä ostin eukolle lumikolan,oon ollu tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Eukko sanoo että pidä kolasi ja pidä tunkkisi. Sitten pyykkät itse.


    • Anonyymi

      Tänä talvena on päässyt linkoilemaan. Omistan pari linkoa.
      15v vanha "Rally" pyörillä. Pelittää ihan hyvin., mutta ikä painaa hiukan.
      2v vanha honda, teloilla ja hydrostaattinen.

      Honda heittää huomattavasti pitemmälle eikä tukehdu edes tämän päivän nuoskalumeen. Murtosokat menee kyllä herkästi Hondassa. Rallyssa on vielä alkuperäiset.

      Mielestäni pyörät on paremmat kuin telat. En ymmärrä telojen hehkutusta.

      Yritin ostaa Uutta Hondaa Rallyn korvaajaksi. Olivat loppu jo 2kk sitten. Myyjä sanoi että tuu keväällä tekemään tilaus, niin voit saada ensi talveksi.

    • Anonyymi

      Mikä sopii parhaiten tarpeisiin on paras. Usein tuijotetaan merkkiä tai hintaa. Siinä on vasta kaksi asiaa.

    • Anonyymi

      15 vuotta oon työntänyt lumet pihaltani yamaha lumilingolla naapurin katolle🤣

      • Anonyymi

        15 vuotta pannut vaimoasi kun olet linkoomassa.😂


    • Anonyymi

      ariens lumilinko 70 luvulta 5 hevosvoimaa tai yamaha 6 heppaa 80 luvulta olisi tarjolla. ariens on renkailla ,yammu on telavehe mutta tuo japanilaisten osaamiset vähän askarruttaa. ariens kuitenkin tutumpi ja kestävämpi kuin yamaha? ja eikös 5 hepan aries moottori ole kuitenkin paljon sitkeämpi ja tehokkaampi kuin japsikinnerin 6 hepanen?
      kuka testannut aries linkoa tai yamahan 6 hevosvoimasta niin tietää kumpi ois parempi.
      molemmat on hyvin säilyneitä.

      • Anonyymi

        Tuskin teho ratkaisee kun molemmissa vähän. Vanhaan arienssiin saa varaosia jamahaan tuskin. Kitkapyöräveto on helppo käyttää ja hyvä lumilingossa. Halpa korjatakin. Japanilaisissa on usein hydrostaatteja ja kaikkea ihmeellistä. Kuka ne vanhassa korjaa ellei itse jaksa?


      • Anonyymi

        tehojenpuolesta 6hp jammussa on 17 ft lbs vääntöä , eli arieksessa saa olla 380cc mylly joka on n.10hp ameriikan hevosia jotta ollaan ns. tasoissa.
        voit arvata kumpi on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tehojenpuolesta 6hp jammussa on 17 ft lbs vääntöä , eli arieksessa saa olla 380cc mylly joka on n.10hp ameriikan hevosia jotta ollaan ns. tasoissa.
        voit arvata kumpi on parempi.

        brigstratton mainostaa lumilingoissa juurikin vääntömomentilla noita koneitansa eli 1650 series nimeltään on grosstorque 16.5 ftlbs eli n.20nm ja saadaan ulos n.380cc moottorista.
        ennen olivat lättäpää moottoreita joissa kuutiotilavuutta enemmän sekä vääntöä, ei niinkään itse hevosvoimia.
        jos tuo kysyjän yamaha on ns.lättäpää niin paljon mahdollista tuo vääntömomentti moottorille vaikka hevosvoimaluku on pieni, muistaakseni moottorikaan ole kuin 200cc mutta yamaha on ollut työpöydän ääressä kun moottoria suunniteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        brigstratton mainostaa lumilingoissa juurikin vääntömomentilla noita koneitansa eli 1650 series nimeltään on grosstorque 16.5 ftlbs eli n.20nm ja saadaan ulos n.380cc moottorista.
        ennen olivat lättäpää moottoreita joissa kuutiotilavuutta enemmän sekä vääntöä, ei niinkään itse hevosvoimia.
        jos tuo kysyjän yamaha on ns.lättäpää niin paljon mahdollista tuo vääntömomentti moottorille vaikka hevosvoimaluku on pieni, muistaakseni moottorikaan ole kuin 200cc mutta yamaha on ollut työpöydän ääressä kun moottoria suunniteltiin.

        No jos toisessa on 200cc ja toisessa 380cc niin mitä tuossa enää on paremmassa arpomista? Meinaatte jotta japsi tekee puolella saman? 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos toisessa on 200cc ja toisessa 380cc niin mitä tuossa enää on paremmassa arpomista? Meinaatte jotta japsi tekee puolella saman? 😂😂😂

        suunnilleen kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        brigstratton mainostaa lumilingoissa juurikin vääntömomentilla noita koneitansa eli 1650 series nimeltään on grosstorque 16.5 ftlbs eli n.20nm ja saadaan ulos n.380cc moottorista.
        ennen olivat lättäpää moottoreita joissa kuutiotilavuutta enemmän sekä vääntöä, ei niinkään itse hevosvoimia.
        jos tuo kysyjän yamaha on ns.lättäpää niin paljon mahdollista tuo vääntömomentti moottorille vaikka hevosvoimaluku on pieni, muistaakseni moottorikaan ole kuin 200cc mutta yamaha on ollut työpöydän ääressä kun moottoria suunniteltiin.

        tuo noinkin kova vääntömomentti on otettu irti suunnittelulla eikä vain männän koon isontamisella, joka vähänkin ymmärtää tekniikkaa niin ymmärtää tämän.
        nokka-akseli, kanavat,sytytys,polttoaineen matka/määrä, puristussuhteet ,kitkahäviöt esim laakerit vs reikä lohkossa yms kaikki vaikuttaa.
        aikoinaan oli 2 litran isoja moottoreita kamujen autossa joilla leveiltiin, sitten otettiin mummon 1.3 ruisku corolla ja ihmeteltiin miten äkänen auto voi olla😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suunnilleen kyllä

        kehitys kehittyy sanoisinko näin. ei sillä että japananilaiset huonoja olisivat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kehitys kehittyy sanoisinko näin. ei sillä että japananilaiset huonoja olisivat...

        meinaatko että yamaha on huonompi kuin esim tuo nevöhööd ariens??????🤣🤣🤣
        jos näi o ni otan osaa😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuo noinkin kova vääntömomentti on otettu irti suunnittelulla eikä vain männän koon isontamisella, joka vähänkin ymmärtää tekniikkaa niin ymmärtää tämän.
        nokka-akseli, kanavat,sytytys,polttoaineen matka/määrä, puristussuhteet ,kitkahäviöt esim laakerit vs reikä lohkossa yms kaikki vaikuttaa.
        aikoinaan oli 2 litran isoja moottoreita kamujen autossa joilla leveiltiin, sitten otettiin mummon 1.3 ruisku corolla ja ihmeteltiin miten äkänen auto voi olla😂

        mulla on 5.0 buicci joten ei kannata viivalle tulla jollaki 3 litran mopon koneel olevalla subralla.


    • Anonyymi

      mutta en ihan usko että vähä yli 200 kuutioinen kone voi tuottaa 15-17 ft lbs vääntöö joka löytyy vasta 300-400cc myllyist. ei millään!

      • Anonyymi

        80 luvulla oli sellainen malli kuin yamaha ys-524. moottori oli sama kuin 624 mutta eurooppaan ja muihin maihin tekaistiin vain eri nimi, älkää antako mallinimien ja numeroitten harhauttaa.
        ja mitä aikoinaan tuli takaisin näitä linkoja takuu korjauksiin niin ne koskivat läppäventtiilien säätöä koska japanissa ja usassa eri oktaanit kuin somessa.
        yamaha tosiaan käytti läppäventtiilejä moottoreissa )4 blades pyramidreeds( joilla sai tuon muikean väännön aikaseksikin 202 kuutioisesta , usan pojat voivat tuolloin vain uneksia moisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80 luvulla oli sellainen malli kuin yamaha ys-524. moottori oli sama kuin 624 mutta eurooppaan ja muihin maihin tekaistiin vain eri nimi, älkää antako mallinimien ja numeroitten harhauttaa.
        ja mitä aikoinaan tuli takaisin näitä linkoja takuu korjauksiin niin ne koskivat läppäventtiilien säätöä koska japanissa ja usassa eri oktaanit kuin somessa.
        yamaha tosiaan käytti läppäventtiilejä moottoreissa )4 blades pyramidreeds( joilla sai tuon muikean väännön aikaseksikin 202 kuutioisesta , usan pojat voivat tuolloin vain uneksia moisesta.

        onko 4 taktisisissa läppäventtiilejä? ettet vain sekoita niitä läppiä sieltä huohotusjärjestelmästä siitä vierestä? kait nyt tiedät jos huoltomies kerran olet ollutkin.
        no en tiedä japanilaisten tekniikan huippu osaamisesta jos venttiiliensäädötkin tehdään rälläkällä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko 4 taktisisissa läppäventtiilejä? ettet vain sekoita niitä läppiä sieltä huohotusjärjestelmästä siitä vierestä? kait nyt tiedät jos huoltomies kerran olet ollutkin.
        no en tiedä japanilaisten tekniikan huippu osaamisesta jos venttiiliensäädötkin tehdään rälläkällä.....

        No tottakai suomi24 ammatti mekaanikkopiireissä on ollut läppiä nelareissa. Ja ihan selvinpäin..
        Neverheard ariens.🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko 4 taktisisissa läppäventtiilejä? ettet vain sekoita niitä läppiä sieltä huohotusjärjestelmästä siitä vierestä? kait nyt tiedät jos huoltomies kerran olet ollutkin.
        no en tiedä japanilaisten tekniikan huippu osaamisesta jos venttiiliensäädötkin tehdään rälläkällä.....

        on ollut kuten sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on ollut kuten sanoin.

        pyramiidiläppiä käytti homelite ja niissä sitä vääntöä olikin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pyramiidiläppiä käytti homelite ja niissä sitä vääntöä olikin

        Kurlutuksesta puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurlutuksesta puhumattakaan.

        siitä tuntee laaduntakeen!!!


    • Anonyymi

      hondakin käytti joissakin enduro 4 tahtisissa läppiä imusarjassa, olikohan n.6% väännön nousu mutta läppien hinnat kun otetaan huomioon niin takkiin tuli.

      • Anonyymi

        Lumilingoissa ei tarvita alavääntöä. Esson baari sekoittaa työkoneet ajoneuvotekniikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilingoissa ei tarvita alavääntöä. Esson baari sekoittaa työkoneet ajoneuvotekniikkaan.

        joo ei tarvii alavääntöö, siksi 2 tahtikoneet ja 10 rpm kierroskoneet on tulossa niihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo ei tarvii alavääntöö, siksi 2 tahtikoneet ja 10 rpm kierroskoneet on tulossa niihin

        Lumilinkoja työnnetään ei kanneta, teho/paino suhde ei ole tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilingoissa ei tarvita alavääntöä. Esson baari sekoittaa työkoneet ajoneuvotekniikkaan.

        nyt on amatimies asialla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nyt on amatimies asialla

        Liian teknistä esson baariin.😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian teknistä esson baariin.😂😂😂

        on on🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilinkoja työnnetään ei kanneta, teho/paino suhde ei ole tärkeä.

        Ai, kyllä meillä linko vettää ihan itse PYÖRILLÄÄN, sitä ei tarvitse työntää. Ja ehdottomasti pyörämalli jos töitä tehdään sillä telavehkeet on ihan haistapaskaleluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, kyllä meillä linko vettää ihan itse PYÖRILLÄÄN, sitä ei tarvitse työntää. Ja ehdottomasti pyörämalli jos töitä tehdään sillä telavehkeet on ihan haistapaskaleluja.

        Joskus joutuu vähän työntämään.


    • Anonyymi

      ota ennemmin se ariensin linko jos pitää valita se tai yamaha.
      yamahalla ei tee mitään nyt eikä ennenkään. ja se 6 hevosvoiman moottori on liian pieni se ei jaksa ja japsi hepat on aina ilmotettu yläkanttiin,todellisuudessa yamahassa hevosvoimia ehkä 4.
      ariens on kuitenkin laatupeli vs yamaha.

    • Anonyymi

      Itellä 20 vuotta vanha 6,5 heppanen kiinan keeway. Vielä toimii, laitoin sisäkumit renkaisiin kun muuten ne oli aina lutot. Itelle on välttäny ja äkkiä on lumityöt tehty.

    • Anonyymi

      nyt jamaha 624 työnsi lumet naapurin katolle😀

    • Anonyymi

      Parhaat merkit on honda jamaha ja ariens. Hondalla ja jamahalla ei ole suurta eroa. Huonoimpia on kiinalaiset joista merkkejä tulee joka vuosi uusia.
      Amerikkalaisista merkki lingoista huonompia on mtd:n merkit troy-bild, cub cadet wolf-garten, yard machines. Samoin leikkurit.
      Telot ja pyörät ei vaikuta. Eurooppalaiset husqvarna ja stiga on keskikastia. Tietenkin laatua hakiessa pitää huomioida hinta. Ja halvat ei yleensä ole hyviä.

    • Anonyymi

      Honda on hyvä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe