Selvisin aikuisiän aknesta!!!!!!

nautintaaselämästä

Pakko tulla kertomaan, jos joku muukin saisi hyödyn.

Olen 25v. nainen ja en ole ikinä kärsinyt minkäänlaisista finneistä, teininäkään. Kosmetologikin aina on vain ihastellut kuinka kenelläkään voi olla niin virheetön iho. No, sitten n. 1,5v sitten alkoi pukkaamaan finniä aivan yhtäkkiä. Olen reilun vuoden kuluttanut aikaani lähes joka tunti masentelemalla pärstääni, joka meni ihan kamalaan kuntoon. Ensin tuli kamalia jättifinnejä, sitten jossain vaiheessa pienempiä, mutta paljon ja kasvot myös täynnä valkopäitä. Ihoni on lisäksi todella kuiva ja atooppinen taipumus.

Nyt viime kesänä finnit alkoivat lisääntymään vielä enemmän. Saatoin aamulla herätä ja 10 uutta näppyä. Enimmäkseen näppyjä oli leuan molemmin puolin ja poskissa. Kaikista jäi vittumainen jälki. Otsassa ei ollut finnejä juurikaan. paitsi kulmakarvojen välissä, mutta iho oli semmoinen röpyliäinen ja kamala. Antibioottikuuri ja Avitcid tuli kokeiltua, ei mitään vaikutusta paitsi ehkä tuli vielä enemmän jälkiä ja arpia poskiin avitcidin aikana...

Tuntui että heinänuhani ja eläinallergiani olisi pahentunut. Heinäkuu oli jopa aika tuskallista. Sitten tutkin nettiä ja huomasin että esimerkiksi vehnä on ristiinreagoiva viljojen kanssa. Kokeilin jättää vehnän pois kokonaan ruokavaliosta.

Järkytys oli aika suuri, kun parin päivän jälkeen finnejä ei enää tullut kuin pari hassua silloin tällöin. Söin 100% ruisleipää ja huomasin että kun söin vaikka 5 viipaletta päivässä(urheilen paljon joten tarvin paljon energiaa), tuli taas pari finniä. Lopetin ruisleivänkin ja finnejä ei tullut enää ollenkaan. Kauran lopetettua hävisi myös röpyliäisyys kasvoista. Ohraa en syö muutenkaan.

Viljojen lopetus oli hieman vaikeaa, koska kaikessa 'hyvässä' on viljaa. Mutta oikeasti otan tämän finnittömän ihon 100X mieluummin ja nautin perunalastuista ja jäätelöstä :D Viljojen lopetuksesta on vasta 1,5 kuukautta ja iho on parantunut, jäljet vain tietysti näkyy vielä. Kosmetologi sanoi että ei ollut ollenkaan ihonalaisia talikertymiä tai finnejä tuloillaan.

Suosittelen siis sellaisten, joilla on ollut vaikka lapsena allergiaa ja heinänuhia, kokeilemaan tuota viljatonta diettiä. Voit parantua aknesta niinkuin minä!!! Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli edes yhdelle apua:)

69

13731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepaz

      Ei mikään ihme, viljat nyt on ihan hemmetin tuhoisia elimistölle muutenkin. Ei ihmisen ruokaa lain. Samoin sokeri.

      • läskiä naamaan!

        Millä tavalla runsas kuitu, jonka saa kokojyvärukiista, on "hemmetin tuhoisaa elimistölle"?

        Kun minä kävin vaikean aknen takia ensimmäistä kertaa ihotautilääkärillä, hän jopa kysyi, toimiiko vatsa joka päivä eli tuleeko syötyä tarpeeksi kuitua.


    • neppy

      Minäkin selätin 20 vuotta vaivanneen aikuisiän aknen. Lopetin peiliin tuijottamisen ja annoin olla.. Nyt kun katsooin peiliin 'sillä silmällä' vuoden jälkeen, oli yksi pieni näppy.

      • maajussi8

        Onks Viljaa näkyny?
        - ei oo....
        Aha.


      • lollololol

        :D Ei helkkari.


    • Kiitos ap

      Olen jättänyt kaiken vaalean jauhon,eli kakot,sämpylät ja pullat pois,luulin sen auttavan.Syön kuitenkin paljon ruisleipää,finnit ovat kyllä vähentyneet,mutta tulee niitä kuitenkin vielä.Pitää nyt yrittää jättää kaikki viljatuotteet pois,on varmasti vaikeaa,mutta yritän jos niin pääsee finneistä.

    • jm

      Sinkkitableteilla parani mun iho todella paljon. ZInkosan nimisillä.

      • Jep.

        Toisllle käy sinkki toisille ei. Oli ennen vanhaan sinkkisalvaakin, liekö vielä, sillä se on syöpää aiheuttava komponentti.

        En luovu mistään hyvästä vaikka olisin akne vielä 80 vuotispäivilläni. Miksi rääkätä ja aliravita kehoa jonkun finnin vuoksi.

        Minullakin ollut kautta aikain aknelle altis iho. Mutta yksi perustavanlaatuinen hoitomuoto on ihon pitäminen auki, eli säännöllinen pesu. Siihen riittää raaka kädenlämpöinen tai haaleampi vesi. Ja luomusaippuaa jos käyttää tarvitsee.
        Marseillen saippua on laatutuote. Tarvittaessa lärtän voi pestä vaikka kolme kertaa päivässä. Etenkin jos tekee fyysistä työtä. Hikoilee jne.


      • tsemppi

        Kyllähän sinkillä on ollut kuivattava vaikutus ihan yleisesti kayttötarkoituksesta riippumatta. Kyllä tuo mitä mainittiin viljoista on ihan todellinen ja aiheuttaa ihmisille erilaisia ongelmia mutta kaikkea kannattaa oman hyvinvontinsa eteen tehdä ja kokeilla..viljojen pois jättäminen on kokeilemisen arvoinen juttu ja ennen kuin tyrmää mitään kokeilematta ei kannata sanoa tai kyseenalaistaa asioita!


      • Jep. kirjoitti:

        Toisllle käy sinkki toisille ei. Oli ennen vanhaan sinkkisalvaakin, liekö vielä, sillä se on syöpää aiheuttava komponentti.

        En luovu mistään hyvästä vaikka olisin akne vielä 80 vuotispäivilläni. Miksi rääkätä ja aliravita kehoa jonkun finnin vuoksi.

        Minullakin ollut kautta aikain aknelle altis iho. Mutta yksi perustavanlaatuinen hoitomuoto on ihon pitäminen auki, eli säännöllinen pesu. Siihen riittää raaka kädenlämpöinen tai haaleampi vesi. Ja luomusaippuaa jos käyttää tarvitsee.
        Marseillen saippua on laatutuote. Tarvittaessa lärtän voi pestä vaikka kolme kertaa päivässä. Etenkin jos tekee fyysistä työtä. Hikoilee jne.

        ja aurinkoa kannattaa ottaa,mulla oli kans ongelmia 70-80 luvulla.ostin aurinkolampun joka tehosi minuun aika paljon,saippualla peseminen ja kosteusvoidetta


      • Sinkkivoide
        Jep. kirjoitti:

        Toisllle käy sinkki toisille ei. Oli ennen vanhaan sinkkisalvaakin, liekö vielä, sillä se on syöpää aiheuttava komponentti.

        En luovu mistään hyvästä vaikka olisin akne vielä 80 vuotispäivilläni. Miksi rääkätä ja aliravita kehoa jonkun finnin vuoksi.

        Minullakin ollut kautta aikain aknelle altis iho. Mutta yksi perustavanlaatuinen hoitomuoto on ihon pitäminen auki, eli säännöllinen pesu. Siihen riittää raaka kädenlämpöinen tai haaleampi vesi. Ja luomusaippuaa jos käyttää tarvitsee.
        Marseillen saippua on laatutuote. Tarvittaessa lärtän voi pestä vaikka kolme kertaa päivässä. Etenkin jos tekee fyysistä työtä. Hikoilee jne.

        Onhan sinkkivoidetta vielä. Vauvallekin sitä laitetaan pepun iholle jos on esim. vaippaihottumaa joten ei sisällä enää mitään haitallisia aineita.


      • Kosmetologi2
        make43 kirjoitti:

        ja aurinkoa kannattaa ottaa,mulla oli kans ongelmia 70-80 luvulla.ostin aurinkolampun joka tehosi minuun aika paljon,saippualla peseminen ja kosteusvoidetta

        Kasvojen ihoa EI SAA pestä saippualla! Ja jos aurinkoa ottaa kannattaa muistaa suojakertoimet. Sännöllinen puhdistus,kavovesi,kosteutus aamuinilloin on a ja o. Ei tarvitse olla kalliita tuotteita,joissa merkki maksaa vaan apteekista saa ihan yhtä hyvät ellei paremmatkin edullisesti.


    • vehnäjauhot pois

      Onko aloittajalla todettu keliakiaa? Vaikuttiko viljan poisjättäminen muuhun hyvinvointiin. Leivissä on myös lisäaineita. Katsoitko tuoteselosteita?

      Ravinnolla on ihoon vaikutusta. Kokeilin joskus kuukauden elävää ravintoa ja ihoni kirkastui ihan selvästi. En voinut kuitenkaan jatkaa, sillä en pysy elossa niin huonolla ravinnolla.

      • luuseri7

        Sama täällä. Iho oli loistavassa kunnossa (ja kroppa myös), mutta oli koko ajan nälkä ja itsekuri ei pitänyt enää.


    • =)

      Pitää kokeilla viljatonta diettiä! kiitos vinkistä! =)

    • Nöpönenäinen

      Minulla on elämäni aikana ollut noin viisi finniä. Nyt parin viikon sisällä kaksi näytti olevan puhkeamassa. Epäilen stressiä. Kokeilin teepuuöljyä jonka luvattiin auttavan. Eivät ehtineet edes puhjeta kun vain häipyivät pois. Pumpulipuikolla laitoin suoraan näppylään. Suosittelen.

      • Pelästynyt

        Mutta ei sovi kaikille. Sille, jolle ei sovi, tulee jopa laimennetusta Teepuuöljystä pahannäköinen allerginen reaktio. Onneksi en laittanut kasvoihin.


      • Kosmetologi2
        Pelästynyt kirjoitti:

        Mutta ei sovi kaikille. Sille, jolle ei sovi, tulee jopa laimennetusta Teepuuöljystä pahannäköinen allerginen reaktio. Onneksi en laittanut kasvoihin.

        Eihän sitä laimentamattomana saakaan laittaa suoraan iholle. Body Shopissa myydään kyllä ns. "teepuuöljyä", jota voi laittaa suoraan kasvojenkin iholle,mutta se ei ole tehokasta eikä edes "oikeaa" teepuuöljyä".


    • qwgrthtrwerth

      Joo täytyy kyl sanoo, et vituttaa itteekin aika railakkaasti nuo näpyt naamassa. Tähän mennessä ei ole tullut mieleenkään että voisi jostain viljasta johtua, mutta kiitän vinkistä. Lähinnä ihmettelen noita viljoja sillä, kun en ole koskaan ollut oikein millekkään allerginen.
      Itse olen antanut finneille kyytiä lähinnä roaccutan -nimisellä lääkkeellä, jota saa reseptillä. Tähän mennessä ollut ainoa mikä näille pirulaisille toimii. Myös Proactiv Solutionista on ollut apua..

      Terveisin 25vee nuorimies

      • vaikeaAkne92

        Moro! Tuli mieleen kysyä sulta että onko sulla kuinka kauan aikaa sitten ollut toi Roaccutan kuuri? Ja kuinka hyvin se auttoi?
        Mulla tuloo nyt 4kk sen loppumisesta ja alkaa uudestaan tulemaan finnejä. Ja kuurin aikanakin tuli muutamia finnejä sinne tänne kroppaa..


      • wtgrfedrthyjtrgfergt
        vaikeaAkne92 kirjoitti:

        Moro! Tuli mieleen kysyä sulta että onko sulla kuinka kauan aikaa sitten ollut toi Roaccutan kuuri? Ja kuinka hyvin se auttoi?
        Mulla tuloo nyt 4kk sen loppumisesta ja alkaa uudestaan tulemaan finnejä. Ja kuurin aikanakin tuli muutamia finnejä sinne tänne kroppaa..

        Mä söin niitä aluks ihan päivittäin, mutta huomasin, että finnit hävis ja naama kuivu lisäks alko nenästä tulla verta, niin lopetin kesken ja söin niitä aina sillon tällöin. Jonku aikaa ne aina pysy poissa. Eli aika samalta kuulostaa ku tuo sinunki juttus. Mut roaccutan on tähän mennessä auttanu niin paljon, että naama oli aina välillä täysin puhdas.
        Ei muuta ku viet vaan reseptin uusittavaks tai käyt keskustelemassa lääkärin kans. Todnäk määräävät uudestaan.


    • lääkärisi

      No, ei se tauti kyllä mistään viljoista johdu. Sen sijaan siihen on olemassa tehokkaat, turvalliset ja edulliset hoidot. Jos on ongelmaa, kipaisehan kysymään asiantuntijalta.

      Yst. terveisin

    • apua maca jauheesta

      Maca jauhe on auttanut minun finni ongelmiin. Kaks reilua t - lusikkaa päivässä pitää ihoni kunnossa. Saunaa olen myös välttänyt se pahentaa ainakin näppylöitä minulla.

    • asasd

      Alkoholi tekee kanssa.

    • voivoi voi

      Voi kamala sentään, hohoho! : ))))))

      • oi-doi

        No, juu. Itse vaivassa ei ole mitään nauramista. AP on kyllä ihan huippu KEKSIMÄÄN keskustelunaiheita jatkuvasti.


      • pilkkukuume

        Helppoa on voivotella, ellei tunne ongelmaa!
        Akne voi alkaa vaikka missä iässä, itselläni 64-vuotiaana. Tässä ei todella ole mitään nauramista


    • kits_basiron

      minulla auttoi aikuisiän akneen semmonen voide ku basiron, se pelasti minun ihon

    • Paranee

      Suklaan kanssa ei kanatta irstailla eikä voin,juustokin oli pahasta mun iholle.

    • Aaatux

      hammastahnaa naamaan, niin huolet on ohitse.

    • Piituli

      Tuttuni aloitti pari kuukautta sitten karppaamisen, ja hoikentumisen myötä myös pojan iho parantunut huomattavasti. Kärsi ennen pahasta agnesta. Oma tyttäreni pääsi näpyistä eroon Basiron-voiteella.

    • mr.shephard

      Kaikki keinot te karppaajat käytätte mainostaaksenne elämäntapaanne. Minä puolestani olen 22-vuotias mies, joka syö hiilihydraatteja ja paljon, mutta voin silti loistavasti. Mahtavat olla melkoista myrkkyä.

    • gfets

      Myös e-pillereiden lopettaminen voi laukaista aknen, myös sellasille, jotka eivät ole ennen aknesta kärsineet... En oikein jaksa uskoa näihin vilja juttuihin tai suklaaseen...

      • Ikuinen teini

        Niiih, tai sitten E-pillerikuuri voi parantaa ihon. Itse söin 40-v:na vuoden kuurin, joka vasta siloitti näpyt hitsin nevadaan.


    • 16 vuotta kokemusta
    • VaikeaAkne92

      Olen 19-vuotias jätkä. Ongelmanani on ollut erittäin vaikea ja kamala akne. Aivan aluksi minulle alkoi tulla finnejä kasvoihin, hartioihin. Jonkin ajan kuluttua kasvoista hävisi finnit mutta sitten niitä alkoikin tulemaan kahta kauheammin muualle. esim, rintakehään, niskaan. Sitten finnejä/paiseita alkoi tulla sisä reisiin ja ne eivät olleet enää mitään pieniä. Ne oli jäätävän suuria eikä ne meinanneet puhjeta ollenkaan joten jouduin itse puhkaisemaan ne millä milloinkin. Ja sitten putsasin desinfioivalla puhdistus aineella. Ja välillä jouduin "hauduttamaan" finnejä Betadinellä ja se sitten kypsytti ne että ne sai helpommin tyhjennettyä.

      Söin monenlaisia lääke kuureja mutta mitkään ei auttaneet. Viimeisin oli Roaccutan jonka söin. Ja nyt sen lääkekuurin loppumisesta on 4kk ja nyt alkaa näkymään iholla uudestaan finnejä ja noita "paiseita". Aloitin myöskin Karppauksen ja olen sillä saanut 14,5Kg painoa putoamaan. Mutta tuntuu että mitkään keinot eivät tepsisi.

      Tuo venhätön ruokavalio kuullosti yhdeltä konstilta jota voisin tosissaan koittaakkin. Ja haluaisin tietääkkin että kuinka sinä NAUTINTAASELÄMÄSTÄ menettelit dieetin kanssa. Että olitko periaatteessa GLUTEENITTOMALLA dieetillä ettei missään muodossa mitään viljoja yms..?

    • Mao oli oikeassa

      Miten selvitä vanhuusiän aknesta? Olen jo päälle 50 v., ja silti on silloin tällöin räkäpäitä. No, mitäpä tuosta. Tässä iässä ei enää tarvitse iskeä kauniimpaa sukupuolta, joten antaa kukkia, ja Clearasililla voi pyyhkiä vaikka hanurinsa.

    • J K

      VAI NIIN

      • SeuraansinuaJK

        Sä voisit JK painua muille maille näiltä foorumeilta!


      • 10+20
        SeuraansinuaJK kirjoitti:

        Sä voisit JK painua muille maille näiltä foorumeilta!

        Niin on, tämä J K tosiaan pyörii näillä palstoilla...


    • roope,

      Kun aloin skarpata niin akalta lähti akne naamasta ja nyt hän vaatii mua jatkamaan skarppausta. En taida jatkoa pitää, kun muija voi saada muut miehet kiinnostumaan ja mua ei sen aknet häiritse.

      • selvennystä,kiitos

        Siis miten aloit skarpata? Vai tarkoitatko nyt karppausta??? Ja miten on mahdollista,että kun sinä skarppaat/karppaat? niin häneltä häviää akne? En ymmärrä.


    • kohtuudella kaikkea

      Luulen kyllä että hormoneista on kyse. Sait siis kaksnelkuks syödä mitä vain, höh, miten nyt yhtäkkiä syy onkin viljatuotteissa. (Siis, jos noin on tapahtunut, ei kaikkea kirjoitettua sanaa tarvi uskoa.)

    • -.-.-.-.

      Kiitti vinkistä :). Vois koittaa vähentää tota ruista kun sitä kai eniten syönkin.

      Olen myös lukenut noista ristiallergioista.. sehän meinaa sitä että kun on allerginen jonkun ristiallergia ryhmän tuotteelle niin voi olla jollekkin toisellekkin siitä ryhmästä..

      Itselläni on myös mustapäinen iho jossa on aika paljon pienehköjä näppylöitä. Niin on melkein aina ollutkin ja aina olen syönyt vilja tuotteita...
      On pienenä todettu atooppinen iho jotain pöly allergiaa ja eläinallergioita. Lähiaikoina sain myös aika vakavan allergiareaktion kun söin jotain uutta leipää jossa oli pinjan ja unikon siemeniä ja koko keho oli sen näköinen kun olisin nokkospuskassa kierinyt eikä saanu kunnolla henkee... No sai ainakin tietää että on semmonenki allergia :P

      PItää koittaa itekkin välttää nyt noiota viljoja jospa iho vähän paranis :)

      "Heinäkasveihin kuuluvat viljat aiheuttavat joskus oireita heinäallergisille potilaille. Ristiallergia näkyy selvimmin vehnän kohdalla, sitten tulevat ruis, ohra, kaura, raiheinä, kanarianhelpi, riisi, maissi ja durra."

    • Miss Mossad.

      Huoh - kadotin koko pitkän kirjoitukseni. Sama lyhyesti:

      Aloittajan kanssa sama tausta, hyvä iho aina mutta yllättäen näppylöitä viime keväänä ja voimakkaat allergiset kutinat koko kropassa. Kymmenien lääkkeiden jälkeen vasta Nocedan lääkkeenä auttoi. Mutta sitten lopetin vehnän käytön kokonaan. Loppui allergia kuin seinään, kutinaa tuli lakritsajäätelöstä, soijakastikkeesta, joistakin makeisistakin. Mutta nekin sisälsivät vehnää!

      Keliakia on aivan eri asia. Se on suolistosairaus mutta tämä vilja-allergia ikäänkuin nookkosrokkona näppylöinä ja ilmeni minulla lievänä myös: hengenahdistusta, vatsan turvotus, väsymys, ilmavaivat, vasemman korvan särky, kipua rinnan alla, kipua vasemmassa lavassa, aamuaivastelua, silmien rähmäisyyttä, ajoittain myös haavaumia huulessa ja rakkuloita kitalaessa - kaikki siis lievänä mutta kiusallisena. Olen lukenut, että oireet pahenee vanhemmiten ns. aikuisiän vilja-allergiaksi. Siitä on leikki kaukana.

      Ei mitään ongelmia enää. Nyt olen jättänyt leivän kokonaan pois vaikka rakastin ruisleipää. Tilalle aamupalalla luonnonjugurttia, marjoja, auringonkukan siemeniä, munakkaita, juustoa nam. Ihana olo ja vyötärö on hoikka. Haukkukaa vaan Antti Heikkilää mutta minusta hän ansaitsisi Terveystieteen Nobelin:)

    • parempi_iho

      Heippa! Luin ketjun ja aattelin mäki sit lisätä oman kokemukseni. Eli mulla on kans aina ollu (teinistä asti) tosi paha akne ja kokeilin kaikenlaista päästäkseni niistä. Noin 24-vuotiaana huomasin, et maitotuotteet aiheuttaa mulle finnejä. Jätin ne kokonaan pois ja iho parani. Nyt olen kolmikymppinen ja jos silloin tällöin syön jotain maitotuotetta sisältävää ruokaa, esim. juhlissa kermakakkua, noin viikon kuluessa alkaa tulla finnejä naamaan. Eli kannattaa kokeilla myös maidotonta ruokavaliota, jos ei mikään muu tunnu auttavan. Muista kuitenkin tällöin huolehtia kalsiumin saannista muista lähteistä.

      • pitää kokeilla...

        Mä en juo maitoo,mut oon huomannu jugurtista ja juustosta saman.


    • HelpOtusTa...
    • En finne igen

      Kärsin nuorena pahasta aknesta, nenänpieliin ja leukaan tuli isoja mätäpäisiä näppyjä. Sain avun ihotautilääkäriltä, antibiottikuurin joka oli tarkoitettu iho-ongelmiin, ja se auttoi jo ihan parissa viikossa. Nimi oli muistaakseni Oricyklin. Ihoni sileni siinä määrin että se teki hyvää myös itsetunnollekin, löysin jopa poikaystävän. On ruoka-aineita joita finneihin taipuvaisen tulisi välttää, vaikka aika kyllä hoitaa ongelman osaltaan. Vieläkin olen huomannut että suklaan syöti tekee takuuvarmasti näppylän tai pari naamaan.

    • n

      Olen käyttänyt apteekin 9 euron ihmettä 'Wicnevit' voidetta aamuin ja illoin. Punoitus on vähentynyt huomattavasti! Samoin ihohuokoset pienentyneet jota en edes tiennyt että voi (aikuis)iholle tapahtua.

      Kesti tosiaan useamman viikon että näkyi tulokset. voide ei kuivata ihoa, onneksi. Mutta uskoisin että monetkin voi lopettaa liian aikaisin tuon käytön!

    • Basiron apteekista

      Olen yli 50 ja kärsin yhäkin aknesta. Laitan Basiron geeliä yöksi kasvoihin ja joskus päiväksikin. Se auttaa, mutta auringon aikaan ei voi käyttää päivällä, se altistaa palamiselle. Kelju juttu sekin, poistaa väriä vaatteista, jos joutuu kosketukseen. Käytän silti, minun iho menee aivan isoille paukamille, vaikka koetan välttää rasvaa ja kasviöljytkin tekee finnejä.Söin Rocuttan kuurin 30v sitten, se auttoi sillon ja määräsi tätä samaa geeliä lääkäri.Roacuttan nostaa maksa-arvoja ja piti käydä verikokeissa.
      Sukalaata en syö ja rasvaisia tuotteita muitakaan, niin näin pärjään.

    • ........

      Mulla taas iho-ongelmat tuntuvat liittyvän maitotuotteisiin. Olen testannut, että jos olen viikon ilman maitojuttuja niin iho paranee tosi hyväksi... Varmaan aika tapauskohtaista?

      • 16-8

        Mulla on ihan sama juttu, maitotuotteet ei käy, tulee finnejä vielä tässä iässäkin, 49 v. Niin olen jossain määrin koko aikuisikäni taistellut aknen kanssa, roakin kaksi kuuria mutta takaisin se taas tuli. Mulla on ollut lapsena maitorupi, joten luulen että se aknekin jotekin niihin maitotuotteisiin reagoi..

        Eli maitotuotteet, varsinkin rasvaiset, suklaa, rasvaiset ruuat yleensäkin, alkoholi , sekä saunakin. Näitä kaikkia vältän. Viljasta en ole kyllä mitään ongelmaan tullut. Ja se tärkein puhdas iho ja stressitön elämä, jos vaan voi... sitä stressiä kuin ei pysty välttämään...


      • Toinen 49
        16-8 kirjoitti:

        Mulla on ihan sama juttu, maitotuotteet ei käy, tulee finnejä vielä tässä iässäkin, 49 v. Niin olen jossain määrin koko aikuisikäni taistellut aknen kanssa, roakin kaksi kuuria mutta takaisin se taas tuli. Mulla on ollut lapsena maitorupi, joten luulen että se aknekin jotekin niihin maitotuotteisiin reagoi..

        Eli maitotuotteet, varsinkin rasvaiset, suklaa, rasvaiset ruuat yleensäkin, alkoholi , sekä saunakin. Näitä kaikkia vältän. Viljasta en ole kyllä mitään ongelmaan tullut. Ja se tärkein puhdas iho ja stressitön elämä, jos vaan voi... sitä stressiä kuin ei pysty välttämään...

        Saunanhan pitäis auttaa,suklaata sillointällöin. Kohtuudella kaikkea ni ok..


      • Kosmetologi2
        Toinen 49 kirjoitti:

        Saunanhan pitäis auttaa,suklaata sillointällöin. Kohtuudella kaikkea ni ok..

        Sauna pahentaa aknea ja couperosaa.


    • Tämä auttaa minua

      Itselläni on hyvin rasvainen iho, mutta myös atooppinen (herkkä siis). Jo vuosia olen saanut täyden avun akneen näistä ihotautilääkärin määräämistä voiteista: Epiduo 0,1%/2,5% geeli (puhtaalle iholle yöksi) ja Skinoren 200 mg/g emulsiovoide (päivävoiteeksi, sopii oikein hyvin myös meikin alle). Lisäksi tähän onnistuneeseen hoitoon kuuluu kasvojen pesu Sebamedin syväpuhdistavalla puhdistusvaahdolla (Sebamed, Clear face, Deep cleansing foam, löytyy apteekista). Noita voiteita käytän lähes joka yö ja päivä, pesuvaahtoa joka pesun yhteydessä (muuta pesuainetta kasvoille ei tarvita). Itselläni mikään muu ei ole auttanut, toiset voiteet ja yhdistelmät ovat esim. kuivattaneet ihon koppuraksi. Ruokavalion muutoksilla en ole huomannut olevan vaikutusta.
      Epiduo on aika kallista (jotain 50e), mutta putkilo kestää jokapäiväisessä käytössä ainakin sallitut 6 kuukautta (säilyy 6 kk avaamisesta), Skinoren maksaa n. 15e ja puhdistusvaahto n. 12e-16e. Tallinnan apteekeista ja alesta voi pesuvaahtoa löytää vajaalla 9 eurollakin.
      Onnistunut hoito on tietty jokaiselle erilainen! Älkää luovuttako, jos ette heti onnistu löytämään oikeaa keinoa! Onnea etsintään ja kokeiluille!

      • Akneton

        Akne lähti

        Sanoin että nyt saatana keräät kamas ja lähdet tänään. Sen jälkeen mulaa ei ole ollut aknea. Uusi tyttöystävä on siloposkinen kaunotar. Aknesta pääsee eroon puhumalla. Siis teoista sanoihin..


    • ElenaElena

      On hyvää läke joka sopii myös aikuiselle, saat sen lääkärin määräyksellä.

      Nimi on "Isotretinoin Actavis"

    • skepsispöpsis

      Minulla parantui akne kun luovuin kaikista viljatuotteista myös maissista ja riisistä. Aika omituista jos lääkärit ei tiedä tätä asiaa. Ehkä ne vaan haluaa myydä niitä kuivattavia myrkkyjään.

    • dyjjlhöj

      Sain pähkinöistä samanlaisia oireita.

    • nautintaaselämästä

      Ap täällä kirjoittelee taas.

      Ensin haluan sanoa, en siis todellakaan ole karppaaja. Syön paljon perunaa, riisiä ym. Ja niitä luontaisesti gluteenittomia tuotteita menee kanssa jonkun verran(ovat vain tosi kalliita). Urheilen tosi paljon, joten pakko syödä paljon!

      Joku mainitsi, että kaupan leivissä on paljon lisäaineita. No, suurimman osan leivistä leivoin itse, paitsi ruisleipänä oli sitä Uotilan(?) ruisleipää. Aina muuten kun leivoin niin kädet aivan punaiset ja iho auki. Muutenkin kosketusihottumaa tulee aika herkästi käsiin, liekö kortisonirasvojen käyttö syynä tähään(mulla oli tosi pahat ihottumat lapsena).

      Oikeastihan tämä viljaton ruokavalio on ihan syvältä. Leipä on ihanaa, pullat yms. Mutta naama on silti tärkeämpi kuin leipä.. Söin tuossa yksi päivä vieraisilla liitulakuja 5-10kpl. Seuraavana päivänä oli poskissa pieniä punaisia näppylöitä, ei finnejä kuitenkaan.

      Joku kysyi miten voin 24v syödä viljaa ja yhtäkkiä en. No ensinnäkin, mulla lapsena oli niin pahat ihottumat että raavin itseni verille joka ilta ja yö. Mulla oli niin paljon ihottumaa että häpesin olla vähissä vaatteissa kesällä. Teini-ikäisenä ei juuri iho-ongelmia ollut muutakuin kuiva iho. Liekö hormonitoiminta, lääkkeet tai vain aika ja huono tuuri tehnyt minulle tämän ongelman. Syön lisäksi sellaisia lääkkeitä joiden kanssa ei ole mahdollista käyttää mitään roaccutaneja eikä edes tetrasykliinejä. Mutta joka tapauksessa, viljojen poisjättö on minulla toiminut toisinkuin avitcit, basiron, ermysin yms. muut konstit.

      En alkuperäisellä viestilläni halunnut väittää että jokainen saisi parannuksen akneensa juuri viljojen poisjätöllä tai että ne olisivat jotenkin pahasta. Halusin vain auttaa muita epätoivoisia, jotka ehkä hyötyisivät kirjoituksestani ja miettisivät, voisiko ruokavaliossa olla joku sellainen aine joka aiheuttaa aknea.

    • Nujerra akne -opas

      http://www.nujerraakne.fi/?page_id=7

      Tuolta voi ilmaiseksi ladata sellasen Nujerra Akne -nimisen oppaan.

      Sen kirjoittaja on uskaltanut väittää, että vähintään 90% aknetapauksista voidaan nujertaa kyseisen oppaan avulla. Ei mikään hippijuttu, kirjoitettu ihan puhtaasti tieteelliseltä pohjalta.

      Ei muuta, mun iho ei vaan ole koskaan näyttäny näin hyvältä!

    • apinakäsi

      Entäs jos on todettu ns. ihoherpes, joka viihtyy selässä, kaulasta alaspäin ja reisistä ylöspäin,;huom, siis pinnallisilla ihoalueilla.Todettiin jo 80-luvulla ja stressissä pahelee.Lääkäri sanoi, että on harvinainen.tulee näppyjä, kutiavat ja sitten - kun raapii- muodostaa kuivaa röpyläistä,pintakerrosta. Paranee aikanaan.Esiintyy aaltoillen ja -todella- stressi pahentaa...Siskolla on keliakia( siis ne kotimaiset viljat ) - mutta kun sanotaan, että ihokeliakia viihtyy raajojen taitekohdissa, ..ei siis selkäkihasten päällä. Ja se keliakia on niin moni-ilmeinen, tuntuu että tätä mun näppylätautia eivät oikein lääkäritkään tajua. En ole nimittäin löytänyt ns. ihoherpestä ???-mistään lähteistä.- Sorry, jos toin tähän ketjuun tällaisen näkökulman; näpyt on joka tapauksessa kurjia. -Saunaa ja Natusan sinkkivoidetta olen käyttänyt, -pysyypähän käsien liikeradat joustavina, kun oman selkänsä rasvaa !!

    • t.krtek

      Parasta on levittää spermaa iholle ja antaa sen kuivua ja imeytyä ihoon. Se toimii, vaikka kuulostaa oudolta.

    • Feissi

      Ei ne finnit oikeasti ruokavaliosta johdu. Toki jotkut ruoka-aineet voi aiheuttaa ohimeneviä näppylöitä, mutta ei aknea. Hormonit on syy ihomuutoksiin. Minkä takia muuten esim. e-pillereitä käyttäessä voit syödä mitä vaan mutta kun lopetat ne alkaa iho kukkimaan. Sama jos on ikänsä saanut olla finnitön ja ne alkaa vaivaamaan kolmikymppisenä, miten se esim. vehnä yhtäkkiä sen aiheuttaisi? Haloo...

      • nautintaaselämästä

        Haloo itsellesi. En ole ikinä käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä. Että silläkään ei selity ongelmani. Uskoo ken tahtoo, mutta minä ainakin uskon kun katson peiliin.


    • paulita645

      yleensakin terveellinen ruokavalio auttaa ihoon. jos tama epapuhtaus puskee sisalta ulospain niin eikohan se ole sisalla se vika (ts. siina mita syo, minkalaiset elintavat on). vaikka olisi yliherkka jollekin ruoka-aineelle, ei se kroppa siihen aina reagoi samalla tavalla, kun tuskin ihminenkaan aina syo juuri samaa ruokaa joka paiva.

      taman takia uskon, etta ruokavaliomuutos / elamantapamuutos on tarkea asia aknen hoidossa. hassua etta niin moni yrittaa ulkoapain hoitaa jotain mika on lahtoisin sisalta. toki kasvojen puhdistus on hyva tehda joka paiva kuten suihkussa kayminenkin.

    • aknea ikuisesti

      Onko joku nainen kokeillut viljatonta diettiä? Itse olen 34v nainen ja kärsinyt aknesta teini-iästä lähtien. Nyt on toinen iso tretioniini kuuri menossa. Haluisin kovasti olla ilman myrkkyjä mukaanlukien e-pillerit. Iho on hyvässä kunnossa aina kun syön kuurin tai jos syön dianenovaa tai jos olen raskaana. Muuten iho menee aina hirveään kuntoon. Syön terveellisesti ja en ole ylipainoinen. Itse ainakin luulen, että akneni johtuu hormooneista perinnöllisestä alttiudesta, mutta olisin valmis kokeilemaan luonnonmukaisempia keinoja. Eli onko joku nainen kokeillut nujerra akne kirjan ohjeita? Luulen, että naisilla ja miehillä voi akne johtua eri syistä.

      • Pääsin eroon aknesta

        Hei! Mä sain aknen kuriin aikuisiällä vähentämällä viljatuotteiden syöntiä
        (jätin esim leivät ja leivonnaiset kokonaan pois.) ja käyttämällä Bionin
        aikuisiän akneen soveltuvia hoitotuotteita.
        http://www.aknenhoito.fi/etusivu/aikuisian-akne?vmcchk=1
        Sivuilta saa myös hyviä neuvoja aknenhoitoa varten, esimerkiksi tuo aknenhoidon seuranta ja "1, 2, 3" aknenhoito-ohjelma.
        Tuloksia alkoi näkymään jo heti muutaman viikon jälkeen, eikä uusia tulehduksiakaan ole enää syntynyt! Oon niin iloinen, että monen vuoden aknesta kärsimisen jälkeen löysin vihdoin sarjan joka oikeasti toimii. Suosittelen!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe