Kylänmies?

Apu

Olen kuullut perimätietona, että aikoinaan on ollut sellainen virka kun kylänmies. Hänen on pitänyt käydä opastamassa sellaisia pareja ihan kädestä pitäen jotka ei ole tienneet miten sukua jatketaan. Onko kukaan kuullut tälläisestä "ammattikunnasta"? Olisi muuten simppeli homma vai mitä?

24

3958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lokari

      itte opettaa ja näyttää mallia kuinka pitää toimia?
      Onkohan tollaista kylänmiestä ollukkaan?
      No jaa varmaan lestatiolaisilla, vois olla että on vieläkin....
      Ihme juttu minusta...
      Onkohan huuli?
      Mielenkiintoinen ammatti jos on olemassa.

      • Ensi

        Johan toki on ollut. Tiedän, että eräissä piireissä on papille kuulunut ensi yön oikeus olla morsiamen kanssa.
        Ainakin puolet Ilmajoen Emäpitäjän väestä on Ilkan sukua vaikka ottivat jopa puumerkikseenkin naapurin merkin kyröläisiltä kuin omanaan pitäen
        vuosisatoja. Miten lienee - lainasivatko muutakin?


      • Uskova
        Ensi kirjoitti:

        Johan toki on ollut. Tiedän, että eräissä piireissä on papille kuulunut ensi yön oikeus olla morsiamen kanssa.
        Ainakin puolet Ilmajoen Emäpitäjän väestä on Ilkan sukua vaikka ottivat jopa puumerkikseenkin naapurin merkin kyröläisiltä kuin omanaan pitäen
        vuosisatoja. Miten lienee - lainasivatko muutakin?

        Niillä seuduilla oli sellainen ryhmä kuin "fällyuskooset", jotka olivat yhtä saman peiton alla. Suurin työ oli päästä raottamaan peiton kulmaa, mutta kun sinne pääsi puikahtamaan niin sitten oli kaikki sallittua.
        Toisella paikkakunnalla syntyi "mersu-uskovaisten" ryhmä. Se on kallis tai halpa halli ihan mistäpäin asiaa katselee. Pankkitalosta tai uudesta marketista, joka "ei koskaan sunnuntaisin" ole avoinna.


      • Lokari
        Uskova kirjoitti:

        Niillä seuduilla oli sellainen ryhmä kuin "fällyuskooset", jotka olivat yhtä saman peiton alla. Suurin työ oli päästä raottamaan peiton kulmaa, mutta kun sinne pääsi puikahtamaan niin sitten oli kaikki sallittua.
        Toisella paikkakunnalla syntyi "mersu-uskovaisten" ryhmä. Se on kallis tai halpa halli ihan mistäpäin asiaa katselee. Pankkitalosta tai uudesta marketista, joka "ei koskaan sunnuntaisin" ole avoinna.

        olen kyllä kuullut , mutta olen luullut että on vaan puhetta "siis vitsi".
        ihan oikeesti onko niitäkin ollut?
        Kyllä en olis sitä ihan totena pitänyt, nyt pitää sekin vissiin uskoa...


      • Vähän
        Lokari kirjoitti:

        olen kyllä kuullut , mutta olen luullut että on vaan puhetta "siis vitsi".
        ihan oikeesti onko niitäkin ollut?
        Kyllä en olis sitä ihan totena pitänyt, nyt pitää sekin vissiin uskoa...

        lisätietoa noista fällyuskovaisista.
        Kuulostaa ihan mukavalta uskon suunnalta.
        Mitä siellä fällyn alla oikeastaan tehtii?
        Haluaisin tietoja asiasta, kertokaa?


      • tiisteltä
        Lokari kirjoitti:

        olen kyllä kuullut , mutta olen luullut että on vaan puhetta "siis vitsi".
        ihan oikeesti onko niitäkin ollut?
        Kyllä en olis sitä ihan totena pitänyt, nyt pitää sekin vissiin uskoa...

        TOSI KUIN VESI
        ja pitää kuin seula!!
        Menepäs joutessasi Vasunmäen tietä niin saattaisit tavata "pesunkestäviä vasunmäkeläisiäkin"!!


    • Annikki Lieska

      Ei se ennen toista maailmansotaa ollut aina niin selkeässä tiedossa miten niitä kakaroita tulee. Emme me osaa enää kuvitellakkaan millaisessa pimennossa sukupuoliasioissa silloin on eletty. Kylänmies oli tosi virka; jos muutaman vuoden yhteiselon jälkeen ei alkanut talon emäntä tulla raskaaksi, laittoivat kyläläiset asiamiehen neuvomaan pariskuntaa.

      • uskova kalajoelta

        joka kävi kylässä,ainakin täällä merijärvellä ja pohjois-pohjanmaalla päin,eli paljon sisar puolia täällä.Vaiettu salaisuus lestojen keskuudessa,omapa on heidän häpeänsä.


      • Hintriika*

        Sen ajan pappi oli sitten niin kuin liikkuva hedelmällisyysklinikka tai avosairaala? Ei taidettu muuta hedelmällisyyshoitoa tuntea.


      • yks-Katleija
        Hintriika* kirjoitti:

        Sen ajan pappi oli sitten niin kuin liikkuva hedelmällisyysklinikka tai avosairaala? Ei taidettu muuta hedelmällisyyshoitoa tuntea.

        Mää oon aina luullu, että luonto se on joka tikanpojan puuhun vetää. Mutta toisaalta, ellei jälkeläisiä alkanut kuulua piti kai sitten kokeilla siementäjän vaihtoa. Entäs sitten, jos mukuloita sittenkään tullu, vaan vaimo olikin maho. Mikä oli seuraava toimenpide?


      • viisas neuvo
        uskova kalajoelta kirjoitti:

        joka kävi kylässä,ainakin täällä merijärvellä ja pohjois-pohjanmaalla päin,eli paljon sisar puolia täällä.Vaiettu salaisuus lestojen keskuudessa,omapa on heidän häpeänsä.

        ota iisisti ja työnnä jääpuikko persereikääsi, rauhotu ja lopeta näiden vanhojen tyhjänpäiväisten ketjujen nostelu.
        Keksi jotain muuta tekemistä itsellesi. Tumputa vaikka jos et muuta keksi.


      • 19+5
        yks-Katleija kirjoitti:

        Mää oon aina luullu, että luonto se on joka tikanpojan puuhun vetää. Mutta toisaalta, ellei jälkeläisiä alkanut kuulua piti kai sitten kokeilla siementäjän vaihtoa. Entäs sitten, jos mukuloita sittenkään tullu, vaan vaimo olikin maho. Mikä oli seuraava toimenpide?

        tulikin kunnon jutut, vanhat korput lähti liikenteeseen. kertokaas lisää!


      • hehhhehhh
        19+5 kirjoitti:

        tulikin kunnon jutut, vanhat korput lähti liikenteeseen. kertokaas lisää!

        ketkänäitä vanhoja ketjua nostelee.


      • Hintriika*
        Hintriika* kirjoitti:

        Sen ajan pappi oli sitten niin kuin liikkuva hedelmällisyysklinikka tai avosairaala? Ei taidettu muuta hedelmällisyyshoitoa tuntea.

        aloituksessa 4 tuntia sen jälkeen, kun olin jo vastannut. Tapanani ei ole vastailla ikivanhoihin aloituksiin. Niiden esiinkaivajat osoittavat oman mielikuvituksensa köyhyyden. Aivan kuin aiheet olisivat nykymaailmasta loppuneet!


      • i+2
        Hintriika* kirjoitti:

        aloituksessa 4 tuntia sen jälkeen, kun olin jo vastannut. Tapanani ei ole vastailla ikivanhoihin aloituksiin. Niiden esiinkaivajat osoittavat oman mielikuvituksensa köyhyyden. Aivan kuin aiheet olisivat nykymaailmasta loppuneet!

        ja vieläkerran seli.mikäs on plöröpirtin neron saanut liike kannalle?


      • Kylänvanhin
        i+2 kirjoitti:

        ja vieläkerran seli.mikäs on plöröpirtin neron saanut liike kannalle?

        Kylänmies = kylänvanhin. Kylänvanhin ratkaisi taidoilla ja taioilla kylän ratkaisemattomat ongelmat.


      • capt. cöpenick
        Kylänvanhin kirjoitti:

        Kylänmies = kylänvanhin. Kylänvanhin ratkaisi taidoilla ja taioilla kylän ratkaisemattomat ongelmat.

        Lappalaisilla vielä aika myöhään esiintyi shamanismia. Ottiko poppamies, shamaani ennen noitarumpuesitystä ehkä kärpässientäkin?
        Jonkunlaisessa horrostilassa hänelle neuvottiin, miten menetellä esim. sairaustapauksissa.


      • 210
        viisas neuvo kirjoitti:

        ota iisisti ja työnnä jääpuikko persereikääsi, rauhotu ja lopeta näiden vanhojen tyhjänpäiväisten ketjujen nostelu.
        Keksi jotain muuta tekemistä itsellesi. Tumputa vaikka jos et muuta keksi.

        eiköhän se siitä.


      • morsionex
        210 kirjoitti:

        eiköhän se siitä.

        Kaikki varmaankin ovat katsoneet elokuvan "Maa on syntinen laulu". Siinähän taloon tuli saarnamies pitämään seuroja, joka kyseli neidoilta tuletko Kristuksen morsiameksi, niin sitten mentiin peräkammariin. Sieltä poistullessa neito olikin morsio ja saarnameis vei uutta neitoa peräkämmariin.....

        Oli siinä saarnaajalla melkoinen homma illan mittaa! Pelittiköhän loppuun saakka vai apuriako tarvitsi, tiedä häntä.


    • Herma

      Minä olen myös kuullut kylän miehestä

    • lukutaitoinen
    • Kallalla

      Päätalon kirjoissahan tuosta ainakin mainitaan.

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan joka kylässä oli kylänmies , joka oli ns luottomies joka piti salaisuudet takanaan . Hänet pyydettiin apuun jos nainen oli saanut niin tyhmän miehen että ei tiennyt kuinka sukua jatketaan. Kylänmiehen tehtävä oli opettaa uusi aviopari panemaan . Eikä tässä papeilla ja uskonnolla ollut mitään tekemistä . Kylänmies opetti uutta kokematonta aviomiestä yön tai pari tai kolme , mutta sitten jo uusi aviomies oppi ja suku alkoi jatkumaan .. mitä ihmeellistä tässä on ..

    • Anonyymi

      En ole kuullut mistään kylänmiehistä.
      Kylähulluja kyllä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe