Miksi ei tehdä mahdollisimmman vaikeaa keinokieltä?

vaikea kieli

Suomalaisetkin joskus ylpeilee, että suomi olisi muka maailman vaikein kieli, mikä on kyllä varmasti puppua. Mikä on vaikea ja helppo kieli, sehän riippuu lähinnä kielen opettelijan jo hallitsemista kielistä.

Olisi sitten varmaan hienoa olla se maailman ainoa ihminen joka hallitsee sen maailman vaikeimman keinokielen, joka olisi siksi syytä tehdä vaikeammaksi kuin yksikään luonnollinen kieli!

16

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotkut tekokieliharrastajat ovat tehneet toisten lajien puhumia kieliä, joita siis ei ole edes tarkoitettu ihmisten puhuttaviksi. Ne ovat taatusti vaikeita, koska niissä ei ole mitään tuttua. Esimerkiksi Star Trek-sarjan maailmaan sijoittuva klingonin kieli voisi tarjota mukavasti haastetta, tosin jo koko joukko faneja puhuu sitä.

    • aewrt7yuik
    • Verbit. Substantiivit. Adjektiivit. Pronominit.

      Rakennahan kieli josta yksi noista neljästä puuttuu. En usko että sellaista on olemassa, mutta myönnän että voin olla väärässä.

      • Tarzan kieli oli aivan ymmärrettävää, ilman verbejä:

        Me Tarzan. You Jane.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Tarzan kieli oli aivan ymmärrettävää, ilman verbejä:

        Me Tarzan. You Jane.

        Verbeittä: Minä Tarzan. Minä apinain kuningas. Nyt minä huutaja ja rinnan hakkaaja.
        Verbeillä: Minä olen Tarzan. Minä hallitsen apinoita. Minä huudan ja hakkaan rintaa nyt.

        Ilman verbejä siis pärjää, kunhan kielessä on substantiiveja joilla tekoja tai tekijöitä nimitetään.


      • rfdhgytgj
        rkupsala kirjoitti:

        Verbeittä: Minä Tarzan. Minä apinain kuningas. Nyt minä huutaja ja rinnan hakkaaja.
        Verbeillä: Minä olen Tarzan. Minä hallitsen apinoita. Minä huudan ja hakkaan rintaa nyt.

        Ilman verbejä siis pärjää, kunhan kielessä on substantiiveja joilla tekoja tai tekijöitä nimitetään.

        Jos kielessä ei ole sanaa huutaa, sana huutaja aika automaattisesti analysoidaan verbiksi.


      • rkupsala kirjoitti:

        Verbeittä: Minä Tarzan. Minä apinain kuningas. Nyt minä huutaja ja rinnan hakkaaja.
        Verbeillä: Minä olen Tarzan. Minä hallitsen apinoita. Minä huudan ja hakkaan rintaa nyt.

        Ilman verbejä siis pärjää, kunhan kielessä on substantiiveja joilla tekoja tai tekijöitä nimitetään.

        Eikös venäjästä 'olla' -verbi puutukin jossain yhteyksissä, eli puhuvat kuin Tarzan?


    • ghjfyjyfgt

      Adjektiivit puuttuvat monistakin kielistä. Pronominit voivat olla substantiivien kaltainen avoin luokka, joten nekin ns. puuttuvat. Verbit ja substantiivit ilmeisimmin voidaan erotella kaikista kielistä, tosin Salish-kielet tarjoavat siihenkin haasteen.

      Itseasiassa piireissä nounless lang ja verbless lang ovat koviakin trendejä juuri tällä hetkellä.

    • ghn54tjjtyergfs

      Kaikki voidaan aina tehdä mielivaltaisen monimutkaisesti ja vaikeasti. Siispä ei liene järkevää ruveta keksimään mahdollisimman vaikeaa kieltä, koska siihen voidaan aina lisätä jokin uusi monimutkaistava sääntö.

      • Ääretön monimutkaisuus on siis teoriassa mahdollista.


    • Sanomalehtikieli on nykyään jättänyt verbin 'olla' jokseenkin pois. Samoin Venäjän kielessä sitä ei käytetä. Asia tulee selväksi ilmankin.

      Muuten Suomen kielessä on melko turhaa olla erikseen perfekti ja pluskvanperfekti (olen käynyt / olin käynyt). Ero ei ole suuri.

      • Kyllä sekä perfekti ja pluskvamperfekti ovat tärkeitä, ja niiden ero.


      • jospa_ottaisitte_selvää

        > Sanomalehtikieli on nykyään jättänyt verbin 'olla' jokseenkin pois. Samoin Venäjän kielessä sitä ei käytetä.

        Eipäs levitellä huuhaata! Kyllä venäjässä olla-verbiä käytetään preteritissä, futuurissa, "onpas", "olisi", ja se on ihan pakollinen.


    • Tars Tarkas, vihreä nelikätinen Marsin sotavaltias.

    • Soumiko_mukä_vakieaa

      Vaikeaksi voisi ihmistenvälisen ymmärtämisen kannalta saada olemassa olevankin kielen niin, että kaikki sanat tarkoittaisivat eri asioita satunnaisesti miten sattuu. Tästähän syntyy pulmia jo tosielämässäkin (ja olettaen että ihmiset ovat yhä jossain määrin sanallisen viestinnän varassa).

      Pidemmälle vietynä joka aakkonen voitaisiin kirjoittaa sattumanvaraisesti miten sattuu tai miten kukin kulloinkin haluaa. Jatkettuna vaikka niin että kerrassaan koko kielioppiin tekisi kukin omia henkilökohtaisia poikkeussääntöjä, ja niitäkin silloin kun sattuu huvittamaan. Tämä on edellisen sijaan vasta rantautumassa tai muutoin saadaan aikaan isommin yrittämättäkin. Kyllä Baabelin tornin tai muun yhteiskunnallisen rakentaminen varmaan hiukan hyytyy, eikä tunnu ylpeilyn aiheelta.

    • YllättävänTyhmä

      Hanki elämä ja tuo se mulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe