2d diabeetikon aamupala

mies 55v

Kiinnostaisi tietää mitä syötte aamupalaksi? Olen tabletti hoidossa. metforem 750mg 1 3. Itse syön ennen töihin lähtöä useimmiten ruisleipää pari palaa ( rasvana becel) ja juustoa tai keitettyä kananmunaa päälle sekä juon ison mukillisen kahvia. Miten kaurapuuro soveltuu 2d tyypille, onko hiilaripitoisuus leipää paljonkin suurempi?Söisin mielelläni puuron mutta hiilarit arveluttaa. Karppaajat älköön vastatko kiitos.

15

9109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n 46

      Olen 46 v. nainen, D2-diagnoosi 1,5 vuotta sitten, lääkitys 500 mg metformiinia aamuisin. Syön aamulla aina kaurapuuroa voileivän (ruispala tai vastaava, 1 tl oivariinia, 1 siivu leikkelettä, salaatinlehti) hedelmän, yleensä banaanin.

      Puurossa minusta on hyvä puoli että saa suolatonta kun itse keittää, ja aamulla on kiva syödä jotain lämmintä. Usein sekoitan puuroon pari lusikallista pakastemustikoita, nam! 300 gramman annoksessa kaurapuuroa on noin 20 grammaa hiilihydraattia. Ainakaan minulla tällainen aamiainen ei nosta verensokeria yli ohjearvojen. Muilla aterioilla syön vähemmän hiilihydraatteja mutta aamulla jotenkin tuntuu että tarvitsen niitä.

    • Tällä jaksan

      Syön aamulla yhden 100-120 g painavan itseleivotun sämpylän (kokojyvävehnästä ja ohrasta täydennettynä auringonkukansiemenillä) päällä vähärasvaista margariinia ja punaleima Emmentaalia. Juomana muki teetä keinomakeutettuna. Tuolla pläjäyksellä jaksaa hyvin lounasaikaan ilman näläntunnetta. Lounaalla en yleensä syö leipää, mutta joskus keittoruuan kanssa 2-3 viipaletta ruisnäkkileipää.

    • oma valinta
      • Pysyisit poissa

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!


      • verensokeri kertoo
        Pysyisit poissa kirjoitti:

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.


      • oma valinta

      • oma valinta
        verensokeri kertoo kirjoitti:

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.


      • 5+10
        oma valinta kirjoitti:

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D


      • Tällä mennään
        5+10 kirjoitti:

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D

        "Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa..."

        Minäkin olen vähentänyt hiilihydraatteja mutta en karppaa ja karppaamiskehuthan aloittaja vain kielsi.

        Minulla on nyt testattu Januviaa Metforemin parina perusinsuliinin sijasta jotta aterian jälkeisiä korkeampia verensokereita saataisiin kuriin. Januvia ei vaikuta mitenkään joten näyttää että testin jälkeen joudutaan palaamaan tehonsa osoittaneeseen Lantukseen. Vielä ei ole keskusteltu ateriainsuliinista, mutta metformiini ei ainakaan riitä enää yksin pitämään verensokerin perustasoa terveellisissä lukemissa.


    • oma valinta
    • Myös oma valinta

      Voi ja vastaavat kovat rasvat eivät ole terveellisiä rasvahappojen lähteitä. Öljyt ovat tärkeitä rasvahappolähteitä, margariinikin on terveellisempää kuin voi.

      • oma valinta

      • Oma järki päässä
        oma valinta kirjoitti:

        Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt.

        Margariinia ei kukaan suosittele syömään.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

        "Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt."

        Kansa sairasti ja kuoli ennen aikojaan sydän ja verisuonitauteihin. Nyt kun Suomessa tilastoja on saatu kaunistumaan, lääkärit pelkäävät että tilanne pahenee tulevina vuosina taas entiselleen.

        No usko mitä uskot, minä taas uskon mitä uskon mutta en sinua.


    • Ruoka terv. mukaan

      Vuosia aamupalani on ollut 2 desiä rasvatonta ja laktoositonta maitoa. Lisäksi vitamiinit (monivitamiinipilleri ja D3 25 mg), verenpainelääkitys, omegakapseli ja ruokalusikallinen oliiviöljyä. Murukahvin joukkoon laitan puolilusikallista ceyloninkanelia. Ei nälitä aamulla.

    • möhkönen

      Olen 52-v ja syön aamulla puolikkaan reissarin ja siihen floraa ja rehuja kalkkunaleikettä tomaattia ja kurkkua. Kaiken kruunaa kuppi maitokahvia. Aamuisin minulle ei maistu oikein sapuskat. Tällä aamupalalla pärjään lounaaseen joka on 10.30 silloin syön yleensä mitä koulussa on ruokaa. Syön toki päivän mittaan muutakin, mutta kysyit lähinnä aamupalaa. Lääkkeet minulla on metforem 1aamulla ja kaksi illalla ja lantusta 14 ky. Olen siin d 2. Minulla kiikastaa se aamunkoittoilmiö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe