Hylky tuli katsastuksessa, kun katsastusmies totesi molemmat pallonivelet väljiksi.
Ihmettelin asiaa, kun noi vasta toissa vuonna vaihdetiin koko alatukivarren vaihdon yhteydessä molemmille puolille. Kilometrejä uusille nivelille kerkesi tulla 15000.
Niinpä soittelin korjaamoon, jossa ihmeteltiin, että olipa nopeasti vieläpä molemmat nivelet kuluneet ja olivat sitä mieltä että pakko olla kyseessä valmistusvika. Lupasivat selvitellä, että josko takuu kattaisi uusinnan.
itseäni jäi hieman mietityttämään asia.
Nousee tonnin auto uuteen arvoon, kun vetoakselit ja etujarrut juuri uusittiin. Ja arvaten kuitenkin joudun pallonivelien maksumieheksi.
Alatukivarren pallonivelet väljät vuodessa??
22
10430
Vastaukset
- ggjhgjhghj
no kyllä ne nivelet vuoden pitää kestää vaikka kilsoja tullutkin, nivelen pitäsi kestää vähintää 50 tkm niin siilloin ok... vaadi takuuna uudet ja jos viellä osat korjaamon hankkimia niin koko homma korjaamon hoitoon...
- EUKunVieVarat
Mä olen vaihdattanut niitä omaan autooni joka toinen vuosi ja kilometrejä 150 000 ajettuun autoon on lähes kuudessa vuodessa tullut 45 000. En tiedä tiet on aika huonossa kunnossa ja aina vahingossa osuu ajamaan johonkin monttuun.
EU:hun liittymisen jälkeen Suomen teiden kunto on laskenut kuin lehmän häntä. Ei ole enää varaa korjauttaa teitä kunnolla ja paikkoja laitetaan jotka taas on äkkiä kuopalla.
- Jippomies
Toisinaan ihan uudetkin nivelet ovat väljiä. Useita kertoja olen joutunut hylkäämään auton samana päivänä vaihdetun nivelen väljyyden vuoksi.
- nuukailia
Ei vastaa täysin kysymykseen, kun ei selviä mikä auto ja millaiset nivelet vaihdettu.. mutta näin yleistyksenä.
Jotkin tarvike nivelet on täyttä kuraa. esim suojakumit ei kestä pakkasta halkeilematta ja suolavesi/hiekka pääsee rasvan sekaan, jos sitä edes sattuu siellä olemaan uutenakaan.
Nivelien vaihto on itse tehtynä sen verran tympeä ja teetettynä sen verran kallis, että ei kannata säästää pariakymppiä tarvike ja alkuperäis osan välillä. - Uhriksi joutunut
Juuri näin, katsastusmiehet tosiaankin kusettavat asiakkaita muka väljillä nivelillä. Kieroa sakkia.
- arrrrr
Olen kuullut samaa jo vuosia sitten. Bilteman halvimmat pallonivelet ovat olleet väljiä jo asennuksen jälkeen, eli täyttä roskaa. Osta esim. TRW:n tuplasti hintavammat MN:stä (myös sieltä saa usein halpaa, jos haluaa, ja lisäksi rinnakkaisen laatuvalmisteen kun latoo rahaa pöytään enemmän).
- arrrr
arrrrr kirjoitti:
Olen kuullut samaa jo vuosia sitten. Bilteman halvimmat pallonivelet ovat olleet väljiä jo asennuksen jälkeen, eli täyttä roskaa. Osta esim. TRW:n tuplasti hintavammat MN:stä (myös sieltä saa usein halpaa, jos haluaa, ja lisäksi rinnakkaisen laatuvalmisteen kun latoo rahaa pöytään enemmän).
Tunnistin viestin itse kirjoittamakseni. Peruutan TRW:n laadukkuuslausumani. Autoni, Volvo 945 oli isommassa remontissa mm. öljyvuotojen takia. Korjaaja huomasi toisen pallonivelen olevan väljä. Näistä vaihdoista olen pitänyt kirjaa ja olen käyttänyt useamman vuoden aikana TRW:n palloniveliä. Pitäisi katsoa milloin on vaihto tehty viimeksi ja kummalle puolelle. Nyt meni oikea pallonivel vaihtoon. 1 v ajot ovat minulla olleet viime vuosina n. 20000 km (ehkä pari tuhatta enemmänkin joskus). Siis nivel olisi kestänyt vain joko n. 20000 km tai 40000 km, pitää katsoa auton huoltokirjaani kun huomenna saan autoni korjaamosta.
- Näinonn
Volvo ei ole koskaan tehnyt mallia 945. Newer.
- arrrr
Siinä oli viisas mies. Ja tosi tarkka mallinumeroista. Onkohan minulla ollut tuo auto jo saman aikaa käytössä mitä sinulla on ikää (14 v).
- Perseitä-K-Peitsamo
Näinonn kirjoitti:
Volvo ei ole koskaan tehnyt mallia 945. Newer.
Mitä tuo sana newer tarkoittaa lauseessasi? Taidat olla oikein kielimiehiä.
Terveisin "demograattimies Husgvarnasta"
- Tekonivel
Hyvinhän tuo on mennyt kun vuoden olet italialaisilla nivelillä päässyt. Yleensä eivät kestä edes sitä.
Tarvikeniveliä ostettaessa ei kannata sekaantua mihinkään muihin, kuin saksalaisiin osiin. Tai hakea osat merkkiliikkeestä.
Sahatkaapa joskus kokeeksi (halpis)tarvikepallonivel ja alkuperäinen halki, ei tarvitse paljon ihmetellä että mistä kestävyys erot johtuvat. - e181
Kunnon osia eikä halvinta kuraa. niissä halvoissa paskoissa ei ole edes rasvaa juuri nimeksikään niin ei ne voikkaan kestää. Eikä niitten ole ilmeisesti tarkoituskaan kestää kun just sen verran että ne saadaan vaihdettua.
Laatuosia vaan.- vaseliinia lisää
Voihan niihin lisätä rasvaa, juuri vaihdoin neljä niveltä ja kaikkiin laitoin lisää tavaraa.
- Näinkin voi käydä:
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/peugeotin-ja-citroenin-etuakselistolle-uudet-katsastusohjeet
Kuinkahan monta väärällä tavalla tehtyä katsastusta on suoritettu ja miten asia muuten sovittiin asiakkaiden kanssa? Tämä olisi hyvä tietää.- K1-ukko
"Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"
Niin...
Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne. - ei katsastajillee!
K1-ukko kirjoitti:
"Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"
Niin...
Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne.Riittää että se on toimitettu Trafille.
- Pöhönä
K1-ukko kirjoitti:
"Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"
Niin...
Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne.Niin, mistä löytyy ohje Sprinterin alapalloniveliä koskien? Ei tietenkään mistään, joten mitään poikkeuksia ei niiden suhteen ole.
- Ruila
ei katsastajillee! kirjoitti:
Riittää että se on toimitettu Trafille.
Mistä katsastaja sen tietää, jos trafi ei toimita tietoa eteenpäin?
- K1-ukko
Älä osta halvinta palloniveltä vaan laadukkaita.
- Sattumaako42o?
Ostin moogin nivelet motiksesta ja hyvin on kestänyt jo 60 000km.
- Auto30v
Ystävällinen katsastusmies neuvoi aikoinaan ettei kannata pitää jarruja "kiinni" kun ajaa tiessä olevan kuopan, hidasteen tai muun jousitusta täräyttävän epätasaisuuden yli. Mukulakivikadut on aika haastavia:)
Samoin voimakkaasti tehostettua ohjausta ei kannata kääntää tappiin, tai ainakaan pitää sitä tapissa kääntyessä. Mieluummin sitten vähän vaikka vexlailee.
Olen näitä mielestäni viisaita ohjeita noudatellut jo ainakin 15 vuotta, enkä edes muista että tänä akana olisi etuakselistohylkyä tullut.- ettet
Onnea! Paitsi että nuo neuvot eivät ole auttaneet tippakaan, monissa kestää etuakselisto 40v ilman korjauksia vaikkei tuollaisia koti-insinöörin neuvoja kuuntelisikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3235900Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2761633Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661516eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1371493Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1101416- 941345
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311242Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611184- 381009
- 172948