LA elokuussa 2012

....................

Tervetuloa kaikki elokuun tulevät äidit. Olisi mukava vaihtaa täällä ajatuksia ja kuulostella miten raskautenne etenee :) Plussaa olisi jos jokainen kertoisi itsestään: ikänsä, monesko raskaus, koska LA, ja mikä sairaala.

196

2096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellä LA jo heinäk
    • Jännittää......

      Hei, itselläni laskettuaika 8.8.2012 ja pahaa oloa alkanut esiintyä jonkunverran :( toivottavasti loppuisi yhtä nopeasti kuin alkaneetkin. Toinen neuvola on parinviikon päästä, saa nähdä joko sydänäänet kuuluisi... Eka ultra tammikuun lopussa, ja kovasti sitä jo jännäilen, menisipä aika nopeasti :) Toivottavasti löytyisi muitakin elokuun odottajia.

      • Jännittää.......

        Niin ja ikäni 24.v, toinen raskaus, la 8.8 ja sairaala on seinäjoen keskussairaala.


      • äiti 89
        Jännittää....... kirjoitti:

        Niin ja ikäni 24.v, toinen raskaus, la 8.8 ja sairaala on seinäjoen keskussairaala.

        hei täällä myös pikku kakkosen odottaja ja laskettu aika olisi 8.8 myös seinäjoelle menossa. :)


    • jepa

      heippa. täällä LA 12.8.2012 näillä näkymillä.. hirveä väsymys ja huonoa oloa esiintyy ajoittain..
      ensimmäinen lapsi tulossa :) minä 21v ja mies 24v
      neuvola perjantaina niin sit ehkä ollaan jo viisaampia :)

    • huhhei6

      24.8. olis LA.. Itse olen 25 ja mies on 24.. neuvola on huomenna niin siellä saa sitten vähän selvyyttä kun ollaan molemmat ekaa kertaa tässä tilanteessa.. :) Oireita ei ole ainakaan vielä ollut juuri muuta kuin ajoittaista "menkkakipua", ihan lievää pahoinvointia silloin tällöin harvakseltaan ja tissien kosketusarkuus.. Mies kiroaa kun tissit on turvonnu oikein komean näköseksi, mutta kun ei kestä koskea juuri yhtään.. :D

    • Laskurin mukaa la olis 6.8.2012. ja toinen lapsi on tulossa.Eka neuvola käyntti on 3.1.Sairalaala on turun Tyks

    • Jännittää.....

      Ihanaa että muitakin elokuu odottajia löytynyt :)

    • helinä-86

      moikka! itellä ois LA elokuun loppu puolella laskureiden mukaan. olen 25 vuotias ja ekaa odotetaan :) oireina väsymys ja tissien hitoinmoinen arkuus! eka neuvola olis 3.1 sitä odotellessa ni tulee uutta tietoa tulokkaasta :)

    • 3+1=4

      Jopas tuli ikäloppu olo... Ikää nyt 34, mutta vielä ehtii =). LA siis tällä tietoa 4.8.2012, tarkentunee ultrassa sitten tammikuun lopulla.
      Pikku kakkosen saimme viimein alulle. Kovasti on pieni odotettu, varsinkin tänä kesänä koetun kohdunulkoisen jälkeen. Toinen munanjohdin poistettiin silloin kokonaan ja vaikka kohtuu hyvät toiveet annettiin lapsihaaveille, oli oma usko kuitenkin hiukan hakusassa. Että kuinkahan lie paikat vielä toimivat vajaa teholla jne jne... Vaan hyvinhän tässä kävi =)
      Varhaisultrassa tuli käytyä ennen joulua, jolloin selvisi, että oikeassa paikassa tällä kertaa asustaa ja sykekin jo löytyi. Alussahan tässä vielä mennään, ja kaikkea voi vielä tapahtua, mutta yhdestä esteestä ollaan nyt ainakin jo selvitty.

    • Toivonkipinä

      Täällä ekaa odotetaan. Huomenna varaan aikaa neuvolaan. Laskurin mukaan LA olis 31.8. Menkkakipuja aivan jäätävästi, mutta muuta oiretta ei vielä ole ollut. 21 v olen.:)

    • huhhei6

      No nyt on neuvolassa käyty ja jännitys osottautui turhaksi.. Ihan vaan juteltiin mukavia ja täti neuvoi mitä kannattaa välttää ja muutenkin vähän opasti alkuun.. :)
      Innokkaina oltiin tietenkin odotettu kaikkia ultria ja sydänääniä sun muita, mutta eihän niitä näin alussa tietenkään katsella.. :D pöhköt.. Käytiin syömässä pihvit ja ostettiin sitten kotimatkalla apteekista testi että onko tämä nyt ihan oikeasti totta.. Onhan se.. :D 11.1. on sitten eka ultra ja siellä katsotaan täsmääkö viikot.. Rv9 pitäisi varata aika labraan verikokeisiin :/.... Neulakammoisena en ihan niin hirveästi odota sitä, mutta pakkohan se on tieten mennä.. Neuvolatäti nauroi kun minulla hirvitti hemoglobiinin otto.. Meinas että sulla menee kipurajat ihan uusiksi ko tulee synnytys.. :D hui hui, sitä odotellessa..

    • raskautunut

      Mulla on laskurin mukaan LA 19.8.2012.
      Neuvola 4.1.2012
      Isän kanssa eri mielisyyttä lapsen pitämisestä joten ainakaan tällä hetkellä hän ei pysty olemaan tukena, ehkä sitten kun pääsee tuon shokin yli.

      Olo on todella huono.
      Eniten mua häiritsee järkyttävä vatsakipu ja kuvotus, kaikki etoo. Syömättömyys etoo, se että syön etoo. Selkä on hemmetin kipee, olen väsynyt vaikka nukun tarpeeksi ja nyt on tullut vielä kuumeinen olo päälle. Lonkkaan ja munasarjoihin sattuu ja käsilihakset on kipeet vaikka mitään en oo jumpannut kuukauteen..
      Tuntuu siltä, että tää tästä vaan pahenee.

      Miten teillä on muuten jo 11.1 eka ultra? Mulle sanottiin, että voin mennä vasta viikolla 10 ja oon nyt viikolla 7.. joten eka ultra olisi vasta 15.1 jälkeen.

      • raskautunut

        Olen siis 27-vuotias ja esikoistani odotan.


      • huhhei6

        En vain kyllä tiedä mitä tädillä oli mielessä, mutta niin se sano että 11.1. menet sitten lääkärille tähän ja tähän aikaan ja siellä katsotaan ultralla miten viikot täsmää.. Meillä on täällä kuulemma neljä ultraa/raskaus ihan vakiona, niin oisko sitten sen takia vai miten lie, mutta silloin on kuitenkin eka ultra.. :)


      • varhaisultra se on
        huhhei6 kirjoitti:

        En vain kyllä tiedä mitä tädillä oli mielessä, mutta niin se sano että 11.1. menet sitten lääkärille tähän ja tähän aikaan ja siellä katsotaan ultralla miten viikot täsmää.. Meillä on täällä kuulemma neljä ultraa/raskaus ihan vakiona, niin oisko sitten sen takia vai miten lie, mutta silloin on kuitenkin eka ultra.. :)

        Jep, teidän kunnassa kuuluu sitten varhaisultra ohjelmaan. Se voidaan tehdä jo rv7 0 lähtien. Toki aiemminkin voi tehdä, mutta yleensä ei suositella aiemmin, koska jos viikot eivät ihan päivälleen pidäkään paikkaansa, niin voi olla, ettei kohdussa näy mitään vielä.


      • Jännittää....
        huhhei6 kirjoitti:

        En vain kyllä tiedä mitä tädillä oli mielessä, mutta niin se sano että 11.1. menet sitten lääkärille tähän ja tähän aikaan ja siellä katsotaan ultralla miten viikot täsmää.. Meillä on täällä kuulemma neljä ultraa/raskaus ihan vakiona, niin oisko sitten sen takia vai miten lie, mutta silloin on kuitenkin eka ultra.. :)

        Hei huhhei6, täti tarkoitti varmasti että sinulla on neuvolalääkäri tuolloin 11.1 ja neukkulääkäri tarkistaa samalla ultralla mitä viikkoja vaavisi vastaa, onko oikeassa paikassa ja elossa. Noita neuvolalääkäri käyntejä on raskauden aikana sellanen 2-3kpl (vaihtelee kunnittain) lisäksi on sitten niskapoimu-uä noin rv12 ja rakenne-uä noin rv 21ja nämä kaksi ultraa tehdään yleensä äitiyspoliklinikalla joihin tulee kutsu postitse (tämäkin saattaa vaihdella kunnittain, mutta näin ainakin meillä)


      • Jännittää....
        Jännittää.... kirjoitti:

        Hei huhhei6, täti tarkoitti varmasti että sinulla on neuvolalääkäri tuolloin 11.1 ja neukkulääkäri tarkistaa samalla ultralla mitä viikkoja vaavisi vastaa, onko oikeassa paikassa ja elossa. Noita neuvolalääkäri käyntejä on raskauden aikana sellanen 2-3kpl (vaihtelee kunnittain) lisäksi on sitten niskapoimu-uä noin rv12 ja rakenne-uä noin rv 21ja nämä kaksi ultraa tehdään yleensä äitiyspoliklinikalla joihin tulee kutsu postitse (tämäkin saattaa vaihdella kunnittain, mutta näin ainakin meillä)

        Unohdin mainita että välttämättä joka neuvolalääkäri käynnillä ei ultrailla, jos ultraillaan ollenkaan. Toki jos jokin huolettaa voi terkkari varmasti ohjata neuvolalääkärille ultraan.


    • MaGiaa

      Heipparallaa!

      LA viimesistä kuukautisista laskettuna 23.8. Eli nyt on viikot 6 0. Oon 25 vuotias ja tää on mulle kolmas lapsi, nykyiselle miehelleni ensimmäinen. Maha on aivan hemmetin turvoksissa! olo on vatsan suhteen samaa luokkaa ku edellisissä raskauksissa n. viikoilla 13-14... pahoinvointi alko jo ennen ku edes plussasin. Mut pääpiirteittäin olo on mainio ja tosi tosi onnellinen!! :) :)

      Oon käyny pari kertaa kattelemassa täällä keskusteluja. kahen edelisen raskauden aikana kirjottelin aika ahkerasti, mut tuntuu että ilkee kirjottelu on vaan lisääntyny niistä ajoista. Paljon on semmosia joilla on tiukat mielipiteet eikä niistä sitten jousteta vaan mieluummin haukutaan ne jotka ajattelee toisin. Se on tosi surullista. Lapsen saaminen on ihanaa! ja jokainen hoitaa asiansa tavallaan, jokaisen tunteet on henkilökohtaset ja ihan yhtä oikeet ku kenen tahansa muunkin. Ite ainaki oon niin täynnä onnee etten jaksais ees moittia muita saati murehtii siitä mitä muut sanoo omista tavoistani tai milipiteistäni.

      Onnea kaikille odottajille!! ottakaa kaikki ilo irti tästä ainutlaatusesta jaksosta elämässänne!! :) (vaikka se hetkittäin kärsimykseltäkin voi tuntua ;D)

    • Jännittää....

      Syöttekö äidit jotain vitamiinilisiä??
      Vaikka itse syön ihan ok monipuolisesti niin silti ostin apteekista multivita raskaus/imetys tabletteja sekä lysi omega-3 kapseleita, suosittelivat näitä neuvolassa ja apteekissa. Kuulemma paras ottaa joka ilta ennen nukkumaanmenoa.... siten saadaan ilmeisesti paras imeytyvyys tjn..

      • vain D:tä

        Jos kerran syöt monipuolisesti, niin suosittelen lukemaan tämän. On omituista, että joissain neuvoloissa suositellaan säännönmukaisesti vitamiinilisiä kaikille odottajille, vaikka ylemmän tahon suositukset ovat jotain aivan muuta.

        http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/uutinen?id=26888


    • Jännittää...

      Juu lukee että: Raskaus- ja imetysaikana monivitamiini-kivennäisainevalmisteet ovat tarpeen vain yksipuolisen ruokavalion tukena. Mutta ei tässä mitään lue että olisi haittaa/vaaraa vaikka söisi niitä muutenkin. Kalaa en ainakaan syö kahta kertaa viikossa, hyvä jos ollenkaan, joten ilmeisesti nuo Omega-3 kapselit on sitten ihan hyvä juttu.. enkä oikeestaan kyllä marjoja tai hedelmiäkään kauheesti, joten eikai noi vitamiinit nyt niin huono juttu ole. Tuon A-vitamiini kiellon olen jo tiennytkin, eikä raskausajan vitamiinit sitä sisälläkkään, D3-vitamiini ja foolihappo niissä kuitenkin on.

      • Jännittää...

        Ja tuon textin mukaan tuo liiallinen saanti tarkoittaa selvästi suurta määrää esim. jos syö montaa eri vitamiinia samaan aikaan (päällekkäissaanti) EN usko että jos nyt yhden vitamiinin ja pari kalaöljykapselia otan päivässä, saan yliannostuksen... Lähes jokaisen ruokavaliossa on sen verran varaa :)


    • Vain D:tä

      Liiallisesta saannista puhutaan koko väestön kohdalla. Raskaus- ja imetyssuositukset ovat aivan selvät, ja niissä ei suositella lisävitamiineja, ellei ruokavalio ole yksipuolinen. Ymmärrän kyllä, että vitamiineilla on terveellinen kaiku, mutta kun kyse on juurikin siitä, että ei olla varmoja, onko "varmuuden vuoksi" vitamiinien syömisellä jopa haittavaikutuksia. Enenevässä määrin on tullut tutkimuksia, joiden mukaan monivitamiinien syönti ei olekaan terveellistä. Sen takia niitä ei monipuolisesti syöville odottajille nykyään suositellakaan, tässä vain osa neuvoloista tulee jäljessä suosituksista. Tuntuu toki helpommalta nappaista aamulla pilleri naamaan, kuin parantaa omaa ruokavaliotaan, mutta mikä estää syömästä enemmän marjoja ja hedelmiä? Niistä vitamiinit imeytyvät paljon paremmin kuin synteettisistä monivitamiinivalmisteista ja voit itsekin paremmin. Tämä ei ole tarkoitettu saarnaksi, vaan ihan vaan mietinnän aiheeksi itse kullekin. :)

    • Jännittää....

      Sovitaanko niin että nyt lopetetaan nämä puheet vitamiinesta, se ottaa ken haluaa ja toinen taas ei....jokaisen oma asia. En haluaisi että tastäkin ketjusta tulee jokin taistelutanner niinkuin monesta muusta lukemastani!!!

      • vain D:tä

        Anteeksi, minun oli tarkoitus ihan ystävällisesti valottaa noita uusimpia tutkimuksia ja suosituksia, missään nimessä en halunnut mitään sotaa sytyttää. :) Tässä vain itsekin olen miettinyt ruokailutottumuksiani ja yrittänyt rukata ruokavaliota parempaan suuntaan niin, että saisin mahdollisimman hyvin tarvittavat vitamiinit ruuasta. Ei minulla mitään muuta ollut, mukavaa odotusta kaikille elokuisille. :)


    • wintersky

      Moikka!

      Täällä 32v toisen lapsen odottaja :) la laskurin mukaan 23.8. ja synnyttämään KOKSiin.

      Ekassa raskaudessa en muista olleen heti alusta tällasta turvotuksen tunnetta alavatsalla, koko ajan olo kun olis työnnetty pieni ilmapallo kohtuun.. Muita oireita on ollut palelu ja kuvotusta oli kun kaapista löytyi satimeen jäänyt hiiri :D

    • helinä-86

      hitsi eilen alko pahoinvointi ja kauhee väsymys. toivottavasti ei montaa viikkoa kestä! :) onko muilla ollu turvotuksen tunnetta ja jatkuvaa nälkää? itel tuntuu ku olisin jo nyt 5 kiloa lihonnu/turvonnu :( höh

      kivasti mein ryhmä on kasvanu!! =) voi meitä onnekkaita!!

      • huhhei6

        Mulla on kans nälkä aivan jatkuvalla syötöllä! Mies katsoo silmät pyöreänä kun ruoasta on kulunut vartti ja taas alan kaivella kaappeja että mitä täältä löytyy.. Ennen raskautta söin aika vähän. Turvotustakin on aivan järkytttävästi, hyvää esimakua tulevasta kun maha on jo nyt ihan paisunut.. :D


    • wintersky

      Viimeksi aloin lihomaan samantien kun raskauduin :P onneksi nyt on pikemminkin vähän pudonnu paino, kun muutenkin olin 2kg painavampi kun ekan odotuksen alussa..

      Aamulla soi herätyskello 05.00 mutten olis heränny jossei mies olis käyny 05.15 tönimään.. Voihan väsymys!

    • bella.bambino

      Täällä yks elokuinen lisää:) Toisaalta Nla:n mukaan LA olisi jo 25.7, mutta tiedän itse paremmin missä mennään:D Olen 21, mies saman ikäinen ja odotamme toivottua pikkukakkosta. Esikoinen on nyt 1v3kk.
      Mulla on ens viikon torstaina jo NP-ultra kun silloin tosiaan neuvolan mukaan viikkoja jo 11 0, mutta saanpahan tämmösen oman "varhaisultran" tässä itelleni, kun eihän sitä turvotusta vielä silloin näy.
      Itsellä on BMI 42, joten sillain erilainen raskaus. Nyt lähinnä oireena vaan ihan tajuton väsymys.
      Ainiin, synnytyssairaalana on HYS.

      Jenny ja Papu 8 4

      • bella.bambino

        Ainiin, sitten haluaisin kysyä niiltä, joilla on pienellä ikäerolla olevia lapsia ennestään. Tosiaan, edellisestä raskaudesta on vain hieman yli vuosi ja olen kuullut että jos raskauksien väli on pieni, kohtu esimerkiksi kasvaa huomattavasti nopeammin "muistista". Musta tuntuu, että mun kohtu on kasvanut todella hitaasti, jos ollenkaan, ja siksi pelottelen itseäni keskeyteneellä kokoajan. Ja on onko oireissa jotain merkittävää havaittavissa jos raskauksien väli on pieni? Kun minä olen niin oireetonkin?

        Tuomitseminen on inhottavaa näillä nettipalstoilla. Itse hain kaksplussassa tsemppikaveria tupakoinnin lopettamiseen, ja sain lähinnä vain haukkuvyöryn osakseni. En siis halua aloittaa tupakointikeskustelua taas tälläkin puolella, vaan kehotan jokaista olemaan hieman avarakatseisempi, kun minäkin halusin vaan tukea ja tsemppausta:)
        Vitamiineja syön raskauden aikana, koska ruokavalioni on melko yksipuolinen:)


      • bella.bambino kirjoitti:

        Ainiin, sitten haluaisin kysyä niiltä, joilla on pienellä ikäerolla olevia lapsia ennestään. Tosiaan, edellisestä raskaudesta on vain hieman yli vuosi ja olen kuullut että jos raskauksien väli on pieni, kohtu esimerkiksi kasvaa huomattavasti nopeammin "muistista". Musta tuntuu, että mun kohtu on kasvanut todella hitaasti, jos ollenkaan, ja siksi pelottelen itseäni keskeyteneellä kokoajan. Ja on onko oireissa jotain merkittävää havaittavissa jos raskauksien väli on pieni? Kun minä olen niin oireetonkin?

        Tuomitseminen on inhottavaa näillä nettipalstoilla. Itse hain kaksplussassa tsemppikaveria tupakoinnin lopettamiseen, ja sain lähinnä vain haukkuvyöryn osakseni. En siis halua aloittaa tupakointikeskustelua taas tälläkin puolella, vaan kehotan jokaista olemaan hieman avarakatseisempi, kun minäkin halusin vaan tukea ja tsemppausta:)
        Vitamiineja syön raskauden aikana, koska ruokavalioni on melko yksipuolinen:)

        Itse synnytyn marraskuu 2010.Voi olla totta.Riippuu varmaaa ehkä naisesta.En tiiä.


    • raskautunut

      Heippa :)

      En tiedä joudunko nyt poistumaan tästä foorumista.. sillä tänään tein neljännen testin varmistaakseni raskauden kun olen tätä 4 viikkoa jo tässä omassa päässäni pähkäillyt ja testaillut.

      Jostain syystä testiin pamahti negatiivinen. Olen saanut tähän mennessä 2 positiivista ja kaksi negatiivista testitulosta.

      Nyt pelottaa ja itkettää.. yritän päästä terkkariin verikokeeseen varmistaakseni.

      Oireet eivät ole muuttuneet miksikään, vatsa on edelleen kuin pallo, selkään sattuu, palelee, oksettaa, herkkä hajuaisti, selkään sattuu mielettömästi jne.. ja nää oireet on ollut siis 4 viikkoa, ettei voi puhua mistään ohi menevästä oireesta.

      Sinänstä vartalo sanoo, että olen ja testi että en. Uskoa nyt ketä ja mitä.

      Masentaa..

    • jokojoko

      Hei elokuun odottelijat! :) Tulin tänne teidän osastolle vähän vakoilemaan kun tuolla syyskuun puolella on vasta muutama plussannut. Ja haluan niin kovasti hehkuttaa (edes täällä incognito-maailmassa) kuinka eilen PLUSSASIN

    • Toivonkipinä

      Mulla tosiaan neuvola-aika saatiin tammikuun puoleen väliin. Onko ihan normaalia, että vatsakivut jatkuvat edelleen? Ovat olleet nyt puolitoista-kaksi viikkoa jomottavat, sekä välillä poissa päivän ja välillä tulee takaisin? Myös maha on ollut pari viimeistä päivää vähän sekasin? Täällä odotellaan ensimmäistä, joten kaikki tieto on tervetullutta.:)

    • helinä-86

      mulla on kans samanlaisia vatsan pistelyitä ja nipistelyitä joka toinen päivä :) toivottavasti normaalia?

    • Hei elokuuäidit :)

      On aivan normaalia, toisille tulee noita "kohdun kasvukipuja" ja toisille ei taas mitään, kivut saattavat olla jopa niin kovia että on vaikea nukkua tai ylipäätään tehdä mitään. Kipuun voi kokeilla ottaa perus särkylääkettä jota saa syödä raskaudenaikana (paracetamol) huolestua kannattaa vasta jos alkaa vuotaa kirkasta verta tai kipujen kanssa ei pärjää kotona... jos ilta-aika silloin on hyvä käydä päivystyksessä tarkistuttamassa tilanne ja vaatia että tarkistavat ultralla, Päiväaikaan kannattaa hakeutua naistentautien poliklinikalle. Alkuraskaudessa on myös normaalia alavatsan kovat vihlaisut, äkkiliikkeen yhteydessä...esim. jos nouset nopeasti ylös tuolilta tai käännyt sängyssä. Iloista odotusta teille kaikille :)

    • kuulun tiettävästi noihin syyskuun odottajiin (juuri plussasin ,jeij!) mutta sen verran halusin raskaus oireistani kertoa, kun moni muukin sitä täällä sanonut : NÄLKÄ! :D Ennen raskautta oli hyvä kun puolikkaan lautasellisen sain syötyä ,mutta nyt tulee 30min välein niin kova nälkä ettei koko päivänä olisi syönyt murustakaan :D (mies kanssa naureskelee) en tiennyt että nälkä on edes raskaus oire?? :D Ensimmäinen lapsi minulle :)

    • wintersky

      Viime raskaudessa mulle ei tullu pahoinvointia. Nyt on sitäkin tullut, aamulla töissä nojailin kalpeena pöydänreunaan ja myöhemminkin oli toosi heikko hetki, olin varma että pitää rynnätä oksentamaan. Taitaa olla poika ;D

      Varasin neuvolan, 17 pvä pitäis sitten mennä.

    • Mijuska89

      Heippa.. Täällä just 22 vuotta täyttänyt "nainen". Ensimmäistä lasta odotetaan ja LA on 19.8 ja Seinäjoen keskussairaala. Vielä ei oo ollu neuvolaa mut n. parin viikon päästä on eka neuvola. Maha samaan tyyliin kipee niinku menkat olis alkamassa. Ja pahoinvointiakin tuntuu vähän olevan ilmassa. :) Aina välillä.. Että helpolla on "VIELÄ" päästy. :D

      • Mijuska89

        No niin tänään oli ultra (viikkoja 13 1)(enemmän kuin luulin) ja LA siirtyi viikolla eli 27.8. On pitäny oksentaa mutta nyt kun on yli 12 viikkoa menty niin alkaa olemaan paljon helpompaa :) eikä ole mitään mielihaluja ;)


    • Jännittää....
    • äityli87

      Täällä laskettu aika 14.8. näillä näkymin (tosin voi muuttuakkin) :) Toinen raskaus, ensimmäinen päätyi keskenmenoon. Itse olen 25 vuotias.
      Minulla ei ole juurikaan ollut oireita. Lievää alaselkäkipua.
      Kävimme jo varhaisultrassa ja sielä se sydän näytti sykkivän :)

    • bella.bambino

      Tänään kävin ultrassa ja viikkoja oli enemmän kun luulin 10 2, pieni sielä pyllisteli ja potki. Np-ultraajan sain puolentoista viikon päähän maanantaille ja ens viikon perjantaina on lääkärineuvola.:) Oon vaan niin onnessani kun ultrassa näkyi elämää.
      Väsymys piinaa, ei oo paha olo, mut ruoka ei kyllä mee alas.

      LA muuttui ja on nyt 31.7 mutta esikoinen käynnistettiin 42 0 joten tää menee varmasti saman kaavan mukaan:P
      Elokuu on ollu jotenki huono kuukaus, kun Kaksplussan ryhmässä todella monelle on tullu joko km tai tm:(

    • helinä-86

      onko kellään hyviä vinkkejä tähän kauheeseen pahoinvointiin? aamun eka tunti menee hyvin mut sit alkaa pahoinvointi joka pahenee iltaa kohden =(

    • happy jee

      heippa kolmas lapsi tulossa laskettu aika 24.8.2012 ! 19.1 neuvolaan meno tytöt ovat 4 ja 5 vee.

    • huhhei 6

      Nyt on varhaisultrassa käyty ja siellähän se pieni sydän läpätti.. Ihme kyllä ei alkanut itkettää.. Olen meinaan viimeaikoina itkenyt melkoisen pienestä.. Paras oli eilen kun huomasin kuinka liikuttava kappale on Virve Rostin "Kun Chigaco kuoli"... O_O tää on jo noloa.. :D
      Viikkoja ultran mukaan 7 2 eli kolme päivää vähemmän, mitä oli luultu, ei paha.. :D
      Pahoinvointia on edelleen pitkin päivää, välissä enemmän, välissä vähemmän. Nälkäkin jatkuu, vaikkakin välissä on sellainen olo että ei vaan voi syödä.. :/ Kaikenkaikkiaan oikein tympeä ja ärsyttävä olo.. :D Odottelen tässä vain sitä maagista 12vk rajaa, jolloin yleensä pitäisi näiden ikävien oireiden hävitä.. tai ainakin lieventyä..

    • huhhei6

      Sainpa selvitettyä että pahoinvointini ei ollutkaan pahoinvointia, vaan närästystä.. Minulla ei KOSKAAN ole ollut närästystä.. nyt siis syön paljon raejuustoa ja juon asidofilus-piimää, niin kah, kummaa kun olo paljon parempi! :D

    • wintersky

      Kamalaa kun heräilen yöllä kuvottavaan oloon :( Toivottavasti loppuu pian..

    • pienokainen<3

      Hei, herätelläämpäs tämä ketju henkiin jälleen!
      Miten teillä sujuu pienten kanssa? Joko on pahoinvoinnit takana, vai onko niitä onnekkaita, jotka on siltä säästynyt kokonaan?
      Itselläni alkoi pahoinvointi pari viikkoa sitten. Heräilen yöllä pahaan oloon, sekä päivällä on vähän väliä paha olo, jos ei syö. Aamusta iltaan. Yöllä olo helpottaa kun kääntyy selälleen nukkumaan ja odottelee hetken. Vatsakivut on edelleen vaivanneet, mutta vähän lievempinä jo. Maha on ollu vähän kovalla, mutta muuten menee hyvin.
      Maanantaina ensimmäinen neuvola tulossa. Ja laskettu aika(ite laskettu) ois varmaan 24.8. eli nyt on menossa sitten 8 5. Huh kun tuo aika menee hitaasti.:)

    • Kirsikka89

      Hei! tässä uusi onnelisesti ketjuun liittyjä! Ikää 22v, ensimmäinen raskaus, LA 26.8, KPKS. Tällä hetkellä viikkoja siis 8 1 :) eilen oli ensimmäinen neuvola, jota jännitin kovasti että nyt tästä tulee totta, mustaa valkoisella ja paljon lippuja ja lappuja joita voi iltaisin lukea :) seuraava neuvola lääkäri 7.2 :) kovaa pahoinvointia ja närästystä on itsellä ollut muutaman viikon, aivan kamalaa, etoo ku on nälkä, etoo kun ei ole nälkä. tähän neuvolatäti suositteli pahoinvointirannekkeita, jotka ovat monia auttaneet, ja koen että itselläni ovat myös helpottaneet tuota etomista. myös selkää on särkenyt ja "menkkamaisia" vatsakipuja ollut. oon myös hurahtanut piimän juontiin! rauhottaa vatsaa ja auttaa närästykseen :)

    • Pienokainen<3

      Hei Kirsikka89! Mie oon 21v. Ja eikös kpks olekin kokkolan keskussairaala? Sitten saatammekin olla yhtä aikaa synnärillä kun on niin lähekkäin lasketut ajat!;)

    • Kirsikka89

      Sehän se on! :) ja vähän virheellisesti muistin heti lasketun ajan, sehän oli 28.8, eikä 26.8 :) mutta siinä main ainakin näin ensimmäisen neuvolan jälkeen :) 3vk päästä tietää sitten tarkemmin ku pääsee ultraan tutkiin pientä

    • MRLRD

      Ikää löytyy 22v. Toinen raskaus, esikoinen täyttyi joulukuussa 1vuotta. Laskettu aika olis 27.8 eli nyt taidetaan mennä viikoilla 8 6, kenties ? :) Ja Lohjan alueasairaala paikkana.

    • Kirsikka89

      Palailin katselemaan josko tänne oisi viestejä kertynyt mutta eipä hirveemmin ole :D itellä onneks alkanu pahoinvoinnit ainaki helpottamaan, jossei jo kokonaan loppunut. tai sitten voi johtua siitäkin että kun viime viikko oli talvilomaa ni sai rentoutua eikä tarvinnu ressata mistään ni oloki oli helpompi :) saa nähä miten käy ku pitää taas palata töihin ja normi ressaus kaikesta alkaa taas. lähinnä siitä että onkohan pomo jo kärryillä raskaudestani, kun jouduin ennen lomaa olla 3pv pois töistä pahoinvoinnin takia, saikkulappuuhan kirjoitettiin että 'vatsatauti', ja sitä edellisesllä viikolla olin kuumeessa, kun raskaushan laskee immuunipuolustusta ni hetihän siinä lämpö nousi ja flunssa iski. pari viikkoa vielä jännätään että päästään toiselle neuvola reissulle ja samalla lääkärille joka oletettavasti/toivottavasti hoitaa samalla ultrauksen :)

    • adele<3

      Täällä yksi elokuun odottaja! :)

      Ikää löytyy 23 vuotta ja laskettu aika on (lääkäri arvio ultran ja kiekon avulla.) 22.8.2012.

    • Kirsikka89

      Tervetuloa mukaan! Itellä tänään tosiaan viikkoja 9 0, väsymys on kovaa, öisin saattaa helposti tulla nukuttua 10h, joskus lisäksi päikkäreidenki kera. Olen myös huomannut raskauden aikana et naama on ruvennut kukkii, kuten myös selkä, dekoltee ja käsivarret, argh! Ruokahalut menee kans iha laidasta laitaan, ensin on todella kova nälkä, sitten kun syö jotain pientäkin ni tuntuu että on ihan täynnä, ja puolen tunnin päästä on taas huutava nälkä. Pitäis koko ajan pitää jotain (terveellistä) naposteltavaa lähellä, mutta ihme ja kumma, kyllä siihen jatkuvaan syömiseenkin tahtoo kyllästyä. Raskaudestani tietää tällä hetkellä lähisuku, eli siis molempien vanhemmat sisarukset, ja lähipiirin ystäväni, koska kaikki tietävät miten paljon lasta ollaan haluttu ni ei olla heiltä haluttu pihistää tällaista ilouutista :) keskenmeno pelottaa kyllä, koska omassa suvussa/lähipiirissä on tapahtunut niin paljon, mutta koitan kuitenkin pysyä positiivisella päällä ja nauttia tästä hetkestä :)

    • wintersky

      Miten elokuisilla menee? :)

      Ens maanantaina olis ultra. Vielä on kuvotusta ollut, ei oikein ruoka maistu vieläkään.
      Toivotaan että kuvotukset ja turvotukset alkaa kohta katoamaan. Väsymys on onneks melkein loppunut jo.

    • Kirsikka89

      itellä vointi on ollu nyt ihan hyvä, väsymys on kyllä edelleen kova ja välillä saa tapella syömisen kanssa ku ei taho maistua. välillä taas tuntuu että meinaa kuolla nälkään. ultra ens tiistaina ja jännitys on kova!! toivottavasti sieltä löytyy se pikkuinen oikeasta paikasta ja sekä kuulis sydänäänet :)

    • uusikasvo

      Uusi elokuun odottaja ilmoittautuu :)

      ikää 36v. piiiiiiiiiiiitkän 9 vuoden yrityksien (hoitoja) jälkeen odotamme esikoistamme :)
      LA 17.8. sairaala TYKS.

      varhaisultrassa jo uudenvuoden tienoilla käyty, myös neuvolassa ja neuvolalääkärillä joissa todettu kaiken olevan kunnossa.

      Nyt menossa 11 6. ensi maanantaina on NT-Ultra.

      Pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa helpottaa! Onneksi :)
      vatsa jo hiukan pömpöttää ;)

    • huhhei6

      Laitanpa itsekin taas viestiä.. :) Nyt alkaa kaikki alkuoireet olla ohi, jaksaminen alkaa olla parempi eikä pahoinvointia ole ollut juurikaan. Oksentaa ei ihme kyllä ole tarvinnut kertaakaan. :D Hedelmiä kuluu melko paljon ja nukkumaan ei voi mennä ilman kirsikkatomaattirasiaa vieressä..
      Ensi tiistaina on se niskaturvotus(?)ultra tampereen terveystalolla. Mies jutustelee jo mahalle ("käske äitin keittää isille kahvia.. yms:D) vaikka olenkin sanonut ettei vaikuta..
      ainoana miinuksena että töiden jälkeen tuppaa lonkat olemaan ihan pirun kipeät.. Toissapäivänä en päässyt sohvalta ylös ilman apua! :/ Mutta sitä ei onneksi kestä kuin pari-kolme tuntia ja sitten pääsee jo liikkeelle ilman irvistelyjä.. Pitää kattoa jos alkaa paheta tai pysyy edes tuollaisena, että pitääkö tässä saikulle alkaa.. :/ Mielellään en kyllä siihenkään lähtis kun sitten hajoaa pää kun istuu yksin kotona..

    • Täälläpä yksi elokuinen oottaja lisää :)

      taidankin olla foorumin nuorimpia (itse 19v, kihlattu 21v), esikoista odotellaan :) LA näillä näkymin 24.8, sairaala oys oulussa.

      Aika väsyneesti mennyt raskaus tähän mennessä, väsymyksen paljous yllätti kyllä aivan totaalisesti! Muuten mennyt ilman sen kummempia pahoinvointeja, mitä nyt joskus etoo kaikenlainen liha ja hampurilaiset. Kaurapuuroa, näkkäriä, marjoja ja hedelmiä voisin syödä kaiken aikaa

    • Kirsikka89

      Ihanaa kun tänne on palauillut/tullut uusia jutustelemaan! :) hedelmiä kans kuluu täälläkin, joskin niihin tahtoo vähän kyllästyä, mutta kirsikkatomaatit on ykkösjuttu! Niitä on pakko olla töissä että muuten ei tuu mitään :) eilen taisin iltavuorossa (kaupassa töissä) nostella vähän liikaa ja juoksennella koska illalla oli niin jalat ja paikat kipeenä et ei muuta ku nukkumaan. Joka onkin tullut tutuksi kun koko ajan väsyttää -.- nyt siis menossa 10 2 ja ens tiistaina 2.neuvolakäynti ja sit np-ultraan meno :) mies ei oo niin hirveesti vielä "innostunut" raskaudesta, varmaankaan sen takia kun viimeksi tuli keskenmeno, ettei nyt uskalla innostua ennen kuin saadaan ultrassa varmuus et siellä se on ja kaikki on hyvin :) ja kun eipä vielä päällepäin edes näy että olis raskaana, harmillista, odotan kovasti massun kasvamista! :)

    • wintersky

      Paljon onnea uusikasvo!! Ihanaa että noin pitkän ajan jälkeen olet lopulta raskaana :)

      Edelleen täällä voidaan pahoin, ei auta kun yrittää mutustella jotain raikasta.
      Ensi maanantaina olis se nt-ultra, sitten saakin jo useammalle kertoa raskaudesta :)

      Inhottavia kaikki nää raskauden aikaset ronkkkimiset, edellisessäkin raskaudessa ne oli pahinta. Yksi lääkäri jopa totesi että "voisit harjoitella tätä itseksesi"... Eli siis mitä, työnnän kylmiä metalliesineitä harjotus mielessä sisääni?? Ei siitä mukavaa saa tekemälläkään mutta pakkohan ne on vaan kestää.

      Eka ultrahan tehdään yleensä alakautta, mutta mulla teki silloin ekassa raskaudessa niin kipeetä että tehtiin sitten vatsan päältä. Onneksi oli ymmärtäväinen nuori kätilö joka ei väkisin tutkinu sisältä kun huomas että olin oikeesti kipeenä :)

      Toivon muuten että toinen synnytys sujuu reippaammin, olin aika poikki kun 22h avautumisvaihe ja lähes tunti ponnistusta :D

    • huhhei6

      onkos se nt-ultra muuten sisäkautta? vai mitenkä?

    • adele<3

      Mä olen kuullut että se tehdään sisäkautta...Tosin riippuu kätilöstä ja sairaalasta. Jossain tehdään kuulemma sisältä ja ulkokautta. Parhaimman tuloksen saa käsittääkseni sisäkautta. En tiedä puhunko aivan höpöjä, mutta tälläisen käsityksen olen täältä eri keskusteluista saanut. :) Tiistaina olisi oma nt-ultra, jota en malttaisi millään odottaa!

      • odottaja myös

        Tuo tekotapa tosiaan vaihtelee ihan kunnittain ja myöskin potilaan ominaisuuksista riippuen. Itselläni esimerkiksi on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, joten ei edes yritetty mahan päältä. Sitä ei siis oikein etukäteen voi tietää, kumpaa kautta tehdään.


    • wintersky

      No niin, kohta lähdetään kohti Kotkaa ultraan. Pääsee sitten tästä jännityksestä ;)

      • Kotkaannnnnnn

        Sinneppä sinne pitäs täältäkin päästä, mutta miten, kun ei ole autoa, eikä junallakaan pääse?


    • wintersky

      Siellähän se vaavi massussa teki sukelluksia :D Ensin nukkui mutta sitten alko heiluminen. Kaikki näytti olevan ok, rv tasan 12 ultran mukaan mutta ei muutettu laskettua aikaa kun olis siirtyny vaan 2 vrk eteenpäin.

    • wintersky

      Ja sitten iski verenvuoto :( Odotellaan gynepolille tän vkon aikana, jos vuoto yltyy niin ensiapuun... Tässäköhän tää sitten oli, kyllä masentaa :/

    • adele<3

      Toivottavasti teillä on wintersky kaikki kunnossa! Voimia ja enkeleitä!

    • huhhei6

      Mekin käytiin nt-ultrassa tänään.. kauheaa vipellystä pieni piti.. Kädet vispasi ja jalat potki ja sydänäänetkin saatiin kuulla.. Nopea jumputus.. :D Nyt kyllä vähän herkistyttiin kun oltiin miehen kanssa molemmat paikalla.. :D ultran mukaan viikkoja olis nyt 11 6.

      wintersky, onnea kovasti! Pidetään peukkuja sulle!

    • Kirsikka89

      Meillä kans oli tänään neuvola ja sit äippäpolilla käynti. Neuvolassakin lääkäri halus ultrata ja katto vaan että siellä se on ja kaikki hyvin :) äippäpolilla sit otti ne kaikki mittaukset ja kaikki oli ok :) siellä se kans hyppeli ja heilu, ja tahtoi välillä itsepäisesti olla väärässä asennossa ku ois pitäny mittoja ottaa :P ihan mahan päältä ultras molemmissa, ja pari kuvaaki saatiin mukaan :) jääkaapin ovea koristaa nyt tuleva pikkuinen

      • uusikasvo

        Me oltiin maanantaina NT-ultrassa. kaikki oli hyvin :)
        niskaturvotus hiukan yli millin luokkaa :)
        Verikokeen tulokset tulee parissa viikossa kotiin. soitto jos jotain häikkää.

        Siellä meidän pikkuinen ikäänkuin vilkutti äidille ja iskälle


    • adele<3

      Meilläkin tuli ultrassa viikko lisää, eli olen nyt menossa myös 13 1 ja uusi la on 15.8. :)
      Meidän pikkuinen imi peukaloaan ja potki tosi paljon. Olis kiva jo tuntea potkut, en malta odottaa! Niskaturvotus oli meillä 1mm ja jo aiemmin otettu verikoe oli ok, eli kaikki pitäisi olla kunnossa. Vauva voi hyvin ja kasvaa ja kehittyy niin kuin pitääkin.

    • wintersky

      Pääsen gynelle vasta maanantaina :( Odottaminen ja epätietoisuus on tosi inhottavaa!! Vuotoa tuli vain tiistaina, sen jälkeen ei yhtään mitään. Kipuja ei ole ollut. Tänään pääsin neuvolassa sydänääntenkuunteluun mutta mitään ei kuulunut joten melko alamaissa tässä ollaan. Vaikka hoitaja sanoi ettei näillä viikoilla vielä välttämättä kuulu (12 2 tänään). Joten maanantaita odotetaan ja sitten iltapäivällä selviää onko vauvaa enään..

      • uusikasvo

        Toivotaan parasta wintersky!! tsemppiä teille!!


    • adele<3

      Tsemppiä ja voimia!

      • uusikasvo

        Mulle tuli kirjeitse nyt tulos kromosomitutkimuksesta.
        Tuloksessa luki vaan että ei ole todettu lisääntynyttä 21-trisomian riskiä.

        Mutta itse suhde lukua, eli ns. oikeeta tulosta ei paperissa ole?

        saako sen neuvolasta sitten vasta tietää?

        Tiedän ettei sitä nyt tarvita kun tulos normaali, mut mistä muut ovat saaneet tietää suhdeluvun?


    • huhhei6

      Mulle ainakin sanottiin siellä ultrassa suoraan se suhdeluku.. täti näpytti koneelle lukuja ja sit sano et 1:11000. Mutta noissakin käytännöissä tuntuis olevan tosi paljon eroja. Kaikki sanoo enemmän tai vähemmän eri tyylejä, eihän sitä suhdelukua ole vissiin jotkut saanu tietää ollenkaan..

    • wintersky

      Tänään ultrattiin ja lääkäri totesi että vilkas sikiö näkyy

    • adele<3

      Ihanaa wintersky!!!!

    • wintersky

      Me käytiin lastentarvikekirppiksellä, ostettiin uus babysitteri kun edellinen meni jotenkin kieroksi kun kaverin lapsi päätti kokeilla sitä kolmevuotiaana :D Muuta ei olla varsinaisesti uutta vauvaa varten hankittu.

      Tyttöjen vaatteita meillä on laatikko tolkulla edellisen jäljiltä, jos huhtikuussa selviää rakenneultrassa että on poika niin sit pitää vähän shoppailla...

      Uuden itkuhälyttimen tarvii, meillä on ollut tollanen alekorista löytyny, mikä ei toimi niillä sähköjohdoilla vaan syö tolkuttomasti pattereita.

    • huhhei6

      Meillä ei olla vielä ostettu mitään vaukkelille.. Eikä varmaan ostetakaan.. :D Sen verran on läheiset jo lisääntyneet että tavaraa löytyy sitten tarvittaessa varmaan liikaakin.. Sinänsä hyvä ettei tarvi ostella (mies ainakin on tyytyväinen) mutta itsellä palaisi mieli sinne vauvanvaateosastolle varsinkin, mutta myös vauvatarvikkeet vetää pelottavan paljon puoleensa.. Yritän pysyä poissa kaupoista. :D

      • huhhei6

        Niin ja ajateltiin koittaa opettaa koira itkuhälyttimeksi niin saisi sekin oikean viran vauvan kanssa.. :D jännä nähä miten se onnistuu!


    • Minäkin saan elo-vauvan

    • wintersky

      huhhei6, miten jos vauva nukkuu ulkona vaunuissa? Onko koira sisä- vai ulkopuolella vahtimassa? Meilläkin on kolme koiraa muttei tullut mieleenkään yrittää niistä kouluttaa vahteja :D

      Koitan löytää sellasen hälyttimen mikä näyttää samalla vaunujen lämpötilan sisävastaanottimeen, välillä on tullut hermoiltua pakkasella sen palelemisen kanssa, vaikka aina on lämmin tyttö tullut sisään.

      Kannattaa muuten hankkia LAMPAANTALJA, siis oikein kunnon turkistalja. Sen kun laittaa vaunuihin alimmaiseksi niin ei pääse kylmyys iskemään :)

      Ja vaikka meillä lapsi on nukkunut pääosin vanhempien kanssa samassa sängyssä, niin välillä on joku vesi- tai maitoputeli kaatunut sinne pinnasänkyyn. Silloin on ollut tosi hyvä siellä lakanan alla sellanen vedenkestävä lakana ;) En m uista mistä tilasin, voi käyttää ilman päällyslakanaakin.

      Kamala, mähän olen joutunu johonkin vauva tulee-mielenhäiriöön ;D

      • huhhei6

        Meillä on onneksi aidattu takapiha että kyllähän se koira sielläkin menee mukana! :D No ei, tottapuhuen varmaan pitää ostaa oikeakin itkuhälytin, mutta ajateltiin sisätiloissa opettaa koiraa vähän "auttelemaan".. Kuitenkin tykkää touhuta perheen seurassa niin sama se on kerralla valjastaa hyötykäyttöönkin.. :D


    • Muita, joilla nytten 14 rv? IHANAA!!! Odottaminen tuo kovin onnea ja ei parisuhde oo pakollinen, eli kahden yyhooksi=))

    • adele<3

      Mä olen menossa nyt rv 14 3 :)

      • viikkolaskenta

        Niin, eli sulla on menossa rv 15. Jos siis tuolle edelliselle vastasit.


    • wintersky

      Ah, ihanaa, olen syönyt parina viime päivänä hillosipuleita suoraan purkista :D Onko muilla kummia haluja ruuan suhteen? Täällä nyt vko 13 4 :)

    • uusikasvo

      Täällä menossa nyt 14 5 eikä ole tullut vielä mitään mielitekoja :)

      Ensi viikon perjantaina olis taas neuvola käynti. painoa on kyllä tullut lisää ;) ja vatsa alkaa pömpöttää :D

    • huhhei6

      Hmm.. Mulla on nyt tullu verta eilen aamulla jonku verran ja nyt on vähän niinkuin ois menkat alkanu.. Alkoi joskus aamuyöllä.. Neuvolatäti sanoi silloin ekakäynnillä että verta saattaa tulla, siitä ei tarvitse huolestua jos ei ihan "tulvi".. Mutta pakko myöntää että nyt kun on pitänyt laittaa pikkuhousunsuojan sijaan kuukautisside, niin en tykkää.. :/ Pitää nyt seurata tilannetta ja toivoa että tuo loppuu.. Perjantaina juuri oli neuvola ja dopplerilla kuunneltiin oikein vahvaa sykettä.. Siksi en olekaan ihan hermorauniona.. vielä.. Nyt pitäisi olla meneillään 13 2..

      Mulla on mielitekoina ollu lähinnä vesimeloni.. Voisin elää pelkästään sillä. Sitten sienisalaatti oli pakko tehdä ja ahmia täytettyjä sieniä ja seuraavana päivänä ajatuskin moisesta ällötti.. :)

      • neuvolaan soittoa

        Soitapa huomenna neuvolaan, niin pääset varmasti uudestaan sinne kuuntelemaan sydänäänet. Rauhoittaa varmasti mieltä.


      • huhhei6
        neuvolaan soittoa kirjoitti:

        Soitapa huomenna neuvolaan, niin pääset varmasti uudestaan sinne kuuntelemaan sydänäänet. Rauhoittaa varmasti mieltä.

        Joo pitää kyllä soittaa heti aamusta.. Koko päivän on tullut sellaista tasaista pientä vuotoa.. :/


    • helinä-86

      Itellä on peruna kauheena mielitekona tai oikeestaan perunamuusi! voisin syödä sitä kattila tolkulla :) ihanaa ku nyt on oireet antanu periks ja olo rupeaa helpottamaan. näkyykö jo vauvamasut teillä? ja entä onko painonoussu? itellä on jo 6 kiloa tullut lisää ja suurin syy on tupakan lopettaminen heti alussa.

    • wintersky

      Nyt kun itsellä oli tuo vuoto niin selvisi mm että juuri alakautta tehtyjen tutkimusten (nt-ultraus alakautta, neuvolalääkärin sisätutkimukset ym) melko yleistäkin on tuo verenvuoto. Johtuu käsittääkseni siitä että kohdunkaulassa ja emättimessä verenkierto lisääntynyt ja suonet pinnassa. Myös seksi voi aiheuttaa verenvuotoa.
      Jos ei tule mitään kipuja niin yleensä vaaratonta.

      Mullakin kyllä mielikuvitus sit alko laukkaamaan, ja kaikki vihlasut mitä nyt normaalissa kohdun kasvamisessa on oli heti keskenmenoa...

    • huhhei6

      Niin olen tässä yrittänyt itellekin vakuuttaa koko ajan kun se neuvolatätikin sanoi tosiaan silloin eka käynnillä jo että verta saattaa tulla syystä jos toisestakin, mutta huolta ei ole jos ei ole kipuja ja verta ei tule ihan helvetisti. Mutta nyt ei kyllä ole ollut sisäisiä tutkimuksia ja mieskin on ollut jo kaksi viikkoa tien päällä kun on toistaiseksi vielä reissuhommassa.. Joku syyhän siinä on että verta tulee ja nyt on ollut tosiaan niitä kasvukipujakin ja vuoto kestänyt koko päivän (vaikkei olekaan voimakasta) että aamusta soitan tätiselle että "Huojenna kiltti mun ylivilkasta mieltä!" :D

    • Kirsikka89

      Täällä viikot 12 6 menossa, väsymys on päällimäinen tunne koko ajan, ja pieniä vihlasuja on välillä alavatsalla. ruoka ei ihan aina maistu, mutta on onneks suurimmaks osaks pysyny sisällä, muutamaa epämiellyttävää kertaa lukuunottamatta. seuraavaan neuvolaan muutama viikko :) yleensä en oo hirveesti makiasta välittäny, enemmänkin suolaisesta, mut raskauden aikana on jotenkin sipsit ym saanu väistyä karkin ja suklaan edestä. onneks on kuitenkin myös jotain terveellisiä mielihaluja, kuten kirsikkatomaatit ja piimä :)

    • keskenmenon kokenut

      huhhei6! Huom!
      Mitä sulle sanottiin siellä neuvolassa? Löytyikö syke?

      En tiedä miten sinua siellä opastettiin, mutta toivottavasti tuo on vain vuotava verisuoni. Jos keskenmeno on tuloillaan, sitä ei voida estää. MUTTA voit kuitenkin yrittää ehkäistä vuotoa jatkossa ottamalla mahdollisimman rauhallisesti.
      Jos olet töissä, kannattaa miettiä, olisiko hyvä ottaa vaikka vähän sairaslomaa, riippuen tietysti jos olet jossain kevyessä työssä, esim. toimistossa, niin sitten tuskin tarvitsee mitään erityistoimenpiteitä vielä hetkiin.

      Vuodot voivat joskus olla rajujakin ja silti siellä vauvalla voi olla kaikki ihan hyvin.

    • huhhei6

      En päässyt tänään läpi neuvolaan kun yritin aina töiden lomassa soitella.. huomenna uusi yritys.. :/ Yöllä ei tullut mitään, mutta päivällä jonkun verran sellaista rusehtavaa vuotoa.. Kipuja ei onneksi ole ollut (paitsi niitä kasvukipuja) että en edelleenkään ole vielä hermoraunio, vaan vain hieman huolestunut.. Pitää kattoa mitä ne siellä neuvolassa tosiaan sanoo, kun työni ei todellakaan ole siitä kevyemmästä päästä..

    • huhhei6

      Sain neuvolatädin kiinni ja laittoi huomiselle ajan lääkäriin ja ultraan. Pitää kuulemma tarkistaa että kaikki on kunnossa.. Alkoi taas huolettaa.. Hmmh.. No, huomenna selviää missä mennään.. :/

    • wintersky

      14 täynnä tänään ja eikös taas aamulla vuotoa, tällä kertaa tosi vähän ja rusehtavaa. Hirveen stressin iski päälle, onneks pääsen jo 11.15 neuvolaan sydänääniä etsimään...

      Peukkuja huhhei6, toivotaan meille molemmille hyvää tulosta!

    • wintersky

      Kaikki taas täällä ok :)
      Miten huhhei6?

    • huhhei6

      Kaikki on kunnossa ja pirteä kölliäinen siellä potkiskeli. Minun varpaat ja isin nenä..

    • wintersky

      Mullakin olis varmaan oikeus tuohon erityisäitiyslomaan mutta pitää yrittäjänä itse maksaa ja se on kalliimpaa kun "tavallinen".. Toki jos terveys on vaarassa mennä niin pakkohan se on sitten ottaa sitä.
      Just kolme päivää oli tosi kovia hommia, eilen illalla jo vatsalihakset krampissa. Rusehvaa vuotoa tullut koko päivän vähän, huomenna käyn pyytämässä pari vkoa sairaslomaa.

    • huhhei6

      Mulla ei kyllä voinnissa ole mitään ongelmaa, eikä mitään kramppeja sun muuta ole tullut. Ainoa että rankemman päivän jälkeen on lonkat kipeät, mutta sekään ei töitä häiritse.. Tuntuu vain että lääkärissä ja neuvolassa ovat hysteerisiä ammatin suhteen heti jos tekee jotain muuta kuin siistiä istumatyötä, vaikka eka käynnillä tähdensivät että raskaus ei ole sairaus vaan luonnollinen tila. Oli aika outoa kun hoitsu ja lääkäri siinä ääneen mietiskelivät että "saataisko me tätä nyt mitenkään saikulle, täyttyisköhän tässä perusteet, voi ei, ikävä kyllä ei täyty, voi ei me voida laittaa, voi harmi kyllä.." Kuuleviin korviin ei otettu ko sanoin että voinnissa ei ole mitään vikaa.
      Siitäkin järkyttyivät kun sanoin että olen vuodon jälkeen ollut normaalisti töissä kun olivat jo valmiiksi kirjoittamassa takautuvaa sairaslomalappua.. (?!?)
      Verenpaineetkaan ei olleet koholla ja se oli yksi kummastelun aihe kun "tässä tilanteessa" ovat yleensä melko korkeat.. On sellainen olo että kaikki muut on ollut viittä vaille hysteriassa paitsi itse. :/

    • HipHei! Täällä ilmottautuu yks odottaja lisää.. :) Eli la olis 6.8, ikää on 24v, mies on pari vuotta vanhempi ja ensimmäistä odotellaan. Niin ja keski-suomen keskussairaala olis paikkana.. Eli nyt mentäis viikolla 17 ja pahoinvoinnit on onneksi ohitse.. :) Väsymys vielä painaa mutta jospa sekin helpottais kohta.. Kaikki on muuten mennyt hyvin. Jotain ostoksia tullut tehtyä pikkuista ajatellen ja isompia asuntoja katseltu. Mahtava fiilis! :) Kolmen viikon päästä olis kolmas neuvola käynti ja siitä viikko eteenpäin niin olis rakenne ultra, jeij! :)

      Onnea kaikille odotukseen!

    • wintersky

      Tervetuloa mamuli88! :)

      Nyt näyttää mulla taas tältä erää vuoto loppuneen :D Jos sais nyt huokaista edes pari viikkoa ;)

    • wintersky

      Kävin tänään yksityisellä kun vuoto vaan jatkuu. Kaks viikkoa lisää saikkua, istukka melko lähellä kohdunsuuta josta ilmeisesti johtuu. Vauvan tilanne ok. Lapussa lukee että nosto- ponnistelu- ja yhdyntäkielto :P

      Kahden viikon päästä katotaan onko istukka "siirtyny". Usein tilanne paranee kun kohtu kasvaa, jos ei niin sit joutuu sektiolla synnyttämään.

      Kumma kun tää näki heti samanlaisella ultrauslaitteella millä kunnallinen ei nähny juuri mitään, että kohdunsuu kiinni lähes 5 cm, ja istukka lähellä kohdunsuuta.. Just istukasta sanoi kunnallisella ettei oikein pysty sanomaan. Kai se voi johtua siitäkin että viikkoja on nyt enemmän..

    • huhhei6

      No voihan! Sulle tuleekin sitten tosi pitkä odotus.. Pidetään peukkuja että istukka siirtyisi ylemmäs.

      Koskas teillä muilla on alkanut maha näkyä ja kuinka nopeasti se sitten "pullahti esiin"? Kun minulla ei mielestäni viimeviikolla ollut vielä oikein mitään normaalista poikkeavaa mahaa ja nyt tuntuu että 5pv myöhemmin maha on ihan valtava. Ekat housut olen jo joutunut laittamaan kaapinpohjalle tulevaisuuden tavoitehousuiksi mutta vielä ei tarvi ihan oikeita mammiksia vetää päälle. Nyt on menossa 14 4.

    • Kirsikka89

      Ite mietein kans tuota mahan kasvua :D itellä menossa nyt 14 3 eikä massu oo vielä ollenkaan kasvanut, ehkä vähän turvonnut. olen pienikokoinen ja hoikka, joten aattelin et kyllä se raskaus jo näkyis jonkun verran :D mutta sitä odotellessa! :) pahoinvoinnit on onneksi suurimmaks osana pysyny poissa, pois lukien ne aamut jolloin töihin on pitäny mennä 7ks eikä aamulla oo oikein saanu syötyä ni yllätys jos on sit huono olo tullut. väsymystä on edelleen, toivottavasti ois kohta jo virtaa oikeesti tehdäkin jotain! työpäivinä ei kyllä oo paljoa jaksanu siivoilla tai muutakaan aktiviteettia harrastaa. tilasin muuten tällaisen netistä http://www.masutyyppi.fi/ on kiva täytellä odotuksen lomassa :) onko muut löytäny kivoja nettisivuja tai muuta? :)

    • olen 16v. kihlattuni 17v. ensimmäinen lapsi molemmille LA 13.8.2012 ja sairaala turun TYKS tai salon sairaala. itsellä menossa n. vk 15. jatkuvaa päänsärkyä ollut muutama päivä voi johtua väsymyksestä ei oikein jaksaisi mitään tehdä kävely jotenkin vaikeaa alkaa heti vatsaa turvottaa ja tulee epämukava olo. koko ajan ois nälkä mutta kun ei jaksa paljoa syödä kerralla pienestäkin leivän haukusta jo masu täynnä. maha alkaa jo tulla esiin lihonnut jo n.3kg tässä vaiheessa :O muuten sujunut kaikki ongelmitta ensimmäinen ultra oli tammikuun lopussa, siellä näkyi jo pienet kädet, jalat ja pää ja sydämmen sykekkin löityi. viimeviikolla oli toinen neuvola käynti kuului sydän äänet selvästi kun kuuntelivat :) muutaman viikon päästä rakenne ultra onko jollai kokemuksia millainen se on ja mitä ne siellä tutkii ? :)

    • Olen 42 v. ja odotan kolmatta lastani LA 30.08.2012 ja tulen synnyttämään Lohjalla.
      Minulla oli vuosi sitten tuulimuna raskaus, nyt on käyty ultrassa ja todettu, että tälläkertaa elämää löytyy. Kaikki on mennyt hyvin. Pahoinvointia ei ole ilmennyt sen jälkeen kun lopetin kahvin juonnin. Se oli aivan uusi asia sillä ensimmäisen kanssa en vielä juonut kahvia ollenkaan ja toisen kanssa join sen maidolla ja sokerilla, mutta nyt musta kahvi ilman sokeria ei sopinut ollenkaan. Aiemmat lapseni ovat 21v ja 14v. Väsymystä en ole tuntenut, mutta aimmilla kerroillakaan en ole koskaan voinut paremmin kuin raskaana. Iloista odotusta kaikille.

    • huhhei6

      Mitenkäs täällä ihmiset voi? Meillä on ollut vatsatautia liikkeellä ja huomaa kyllä vastustuskykvyn heikkenemisen kun yleensä saa tulla millainen kulkutauti hyvänsä eikä se saa otetta ja nyt on pelkässä vatsataudissa mennyt 5 päivää.. :/ Muuten menee oikein hyvin, meneillään on 15 3 ja vatsa alkaa jo ihan pikkiriikkisen verran näkyäkin. :)

    • wintersky

      Täällä vko 16 6, sairaslomalla ja ruskeaa vuotoa edelleen joka päivä. Muuten olo on ok, varovasti tosin olen etten nostele painavia yms. Lastakin nostan varovasti, onneksi tyttö painaa vasta vähän päälle 10 kg kun on niin siro :)

      Välillä on huonoa oloa, kun ruoka ei vaan maistu. Kotivaaka näyttää että raskaus kiloja olis tullut max 2kg, eipä niitä tarvi tullakaan kun en ole niin laiha. Vaikka lapsen takia syön kaksi lämmintä ateriaa vrk, niin annoskoot on kyllä tosi pienet. En pysty vaan syömään enempää :D

      Eilen taisin tuntea ekoja liikkeitä, lievää koskettelua niin kun olis sormella piirretty mahan sisäpuolelta :)

      Perjantaina taas lääkäri, varmaan aletaan sitten keskussairaalassa seurata raskautta enemmän vuodon takia. Kauankos tätä nyt onkaan jatkunu..Niin huomenna tulee 2 viikkoa täyteen.

    • huhhei6

      Voi.. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin.. :/

    • Kirsikka89

      täällä vk 15 3, tiistaina oli neuvola, painoa ei ole tullu vielä lisää, eikä masukaan hirveesti vielä näy, vähän vain pömpöttää :) sydänäänet vauvalta kuunneltiin ja niin ihanasti kuulu ja vahvat lyönnit oli! ^^ olo ollut ihan hyvä, aamusin ei kyllä edelleenkään ruoka taho maistua ja väsymystä on. muutaman päivän on nyt alavatsaa nipistellyt ja tuntunut sellaista lihaskipua niinkuin ois ollu edellispäivänä reenaamassa :D eli sitä liitoskipua kun kohtu kasvaa :) kovasti ootan tuntevani pikkuisen liikkeitä mutta kylläpä tässä vissiin vielä muutaman viikon saa odotella ennen ku tajuaa että ne on potkuja/"lyöntejä" :)

    • nonnu993

      19 0 ja maha on ihanan iso !!!! tuntuu todella hyvälle ku tuntee kohdun rajat, ja tänään eka kertaa selvät potkut! vau, helpottavaa. :)

      rakenneultra vasta 30.3, mutta sitte se on jo iso. ;>

    • tiiatuuliar

      Heippa!
      Ensimmäinen lapsi tulossa ja laskettu aika olisi 12.8.
      Itse olen 23 ja mieheni täyttää pian 26.
      Jorvissa olen meinannut synnyttää :)
      Tosi hyvin mennyt koko ajan, ei pahoinvointia kertaakaan. Ainut ongelma on ollut mahan "kasvukivut" :/
      Kahden viikon päästä ultrassa saadaan mahdollisesti tietää sukupuoli :)
      Viikkoja tosiaan nyt 18 3 ja masu näkyy jo :)
      Huuto.netistä olen ostanut äitiyshousuja, mutta olisiko kellään ideaa mistä saisi Espoon alueelta kohtuuhintaisia äitiysvaatteita mitä voisi sovittaa ennen ostoa? Masutuubeja olen varsinkin kaipaillut, mutta niitä en ole löytänyt kuin verkkokaupoista...

      • vinkvink...

        H&M on ihan kelpo paikka äitiysvaatteiden ostamiseen. Noita masutuubeja ei kovin monessa paikassa ole, itse suosittelen ostamaan H&M:n tavalliselta naistenosastolta pitkiä toppeja, niitä on siellä monia erilaisia. Ei maksa sen enempää kuin tuubitkaan ja voi käyttää myös raskauden jälkeen. :)


    • tiiatuuliar

      kiitos!
      itselläni on noita pitkiäkin toppeja mutta venyvät liikaa eivätkä mielestäni tue näin ollen lainkaan :/ kai pitää ostaa joku kaikkein kirein malli :D

      • Vinkvink...

        Joo kyllä sieltä löytyy sellaisiakin, jotka ovat napakampaa trikoota. :) Maksavat vaan ehkä pari euroa enemmän.


    • adele<3

      Mites täällä ihmisillä menee? :) Ootteko tuntenut jo liikkeitä? Mä tunsin ekat hennot liikkeet rv 16 ja liikkeet ovat voimistuneet reilusti. Nyt menen rv 18 2 ja ekaa kertaa myös mies tunsi pikkuisen liikkeet kun piti kättä vatsallani, ihanaa!
      Onko teillä jo raskausmahaa? Mulle on tullut painoa 400g, toki elopainoa löytyy ennestäänkin, mutta raskausmasu on pieni ja pyöreä silti. Selkeä raskausmaha jo

      • uusikasvo

        Täällä kaikki sujuu kanssa tosi hyvin :) nyt menossa 18 4 ja liikkeitä oon jo pari viikkoa tuntenut. kovasti voimistuvat pikkuhiljaa.

        Tosta painosta..... miten sulla adele


    • adele<3

      Uusikasvo: Sitä mäkin olen vähän ihmetellyt! Oon nimittäin helposti lihoavaa sorttia :D
      Voin alussa TOSI huonosti ja oksentelin paljon. Vesi ja muut nesteet onneksi pysyi sisällä, joten kuivumisesta ei ollut vaaraa. Vieläkin on pahoinvointia, mutta en ole enää oksennellut. Sais kyllä loppua jo tuo pahoinvointi...alkaa vähitellen pelottamaan, että koko raskaus menee huonon olon kanssa tapellessa!
      Kyllä tässä ehtii vielä lihoa... ;)
      Mä luulen, että kilot on pysynyt kurissa just sen pahoinvoinnin takia ja myös sen takia, että mulla on raskaushimot perus kotiruokaan. Roskaruokaan, varsinkaan hamppareihin, en voi edes katsoa! Alkaa heti oksettaa. :D
      En tiiä vaikuttaako se asiaan, kun mun äidillekään ei kertynyt kamalasti painoa raskauksissa...
      Ihanaa että pääset katsomaan vauvaa pian! Mun pitää vielä malttaa odottaa monta viikkoa! :/ Onneksi liikkeitä tuntuu enemmän, niin saan "nautiskella" pikkuisesta edes sitä kautta.

    • huhhei6

      Heissan!
      Mulla alkaa jo puntarointi et kummat on pikkuhiljaa mukavammat päällä, omat vai mammavaatteet. Maha pomppii jotenkin ihmeellisesti sisään ja ulos että kun laittaa omat farkut jotka on sillä hetkellä aivan sopivat, ne tunnin päästä puristaa ihan simona ja vastaavasti kun laittaa mammikset jotka on ihanan rennon oloiset päällä, niin tunnin päästä niitä saa olla jatkuvasti nykimässä ettei tipu.. :/ Nyt on menossa 17 2.
      Ihmeekseni olen nyt huomannu että mieliala hyppii aivan ihmeellisesti. Ihan pienistä saattaa suutahtaa niin että itseäkin ihmetyttää. Onneksi mies tietää missä mennään ja omistaa lehmän hermot. Alkuraskaudessa ei ollut muuta mielialafiksaatiota kuin että itketti kauhean herkästi. Nyt on sen lisäksi tosiaan ärtymys.. :/
      Liikkeitä olen kovasti odotellut ja en ole ihan varma olisiko eilen tuntunut jotain ihan minimaalisen pientä.. Saattoi olla kyllä voimakkaan mielikuvituksenkin tuotetta..
      Neuvolassa käytiin perjantaina niin täti naureskeli että ärhäkkä vauva tulossa kun niin raivokkaasti pyrki mikrofonia karkuun.. :) Potkuja kuului singahtelevan vähän väliä, mutta juuri kun alkoi kuulua pientä läpätystä, ölliäinen kipaisi karkuun.. :)

    • vierailija-92

      ikäni on 19v ja LA 28.8.2012 eli 16 6 menossa, synnytys sairaalana on kys kuopion yliopistollinen sairaala.

    • Kirsikka89

      sama laskettu aika ku meilläkin :) toi 28.8 :) täällä nyt siis 17 2 ja saikulla ollaan, kovia päänsärkyjä ollut ja verenpaine syke koholla ni tuli muutama päivä pelkkää lepoa :/ lääkärille sain ajan parin viikon päähän tuon päänsäryn takia, ei taho hirveesti panadol auttaa. samana päivänä onkin sitten seuraava neuvola. toinen ultra on 10.4 :)

      painoa ei ole tullut vielä paljoa mitään, eikä massukaan mitenkään hirveesti ole kasvanut :( potkujakaan ei ole vielä kuulunut, taitaa olla rauhallista tyyppiä, tai sitten voi olla että istukka on "edessä" vaimentamassa.

      oletteko muuten hankkineet mitä jo tulevalle vaaville? itse kävin sunnuntaina ostamassa pienen hyllyn lastenhuoneeseen mihin saa sitten kirjoja, leluja, viltin, harsoja, ym pientä tavaraa :) ja nyt pähkäilen turvakaukalon kanssa. rattaat ostetaan kyllä uutena, mutta turvakaukalon meinasin että voisi ostaa käytettynäkin, vinkkejä otetaan vastaan; mihin asioihin kannattaisi kiinnittää huomiota turvakaukalon ostossa? :)

      • uusikasvo

        Meillä taas periaate et turvallisuus välineet, turvakaukalo ja aikanaan turvaistuimet tulevat olemaan uutena ostetut.
        muut ostetaan pitkälti käytettynä, jollei tule mitään kovia tarjouksia vastaan :)
        Esim. pinnasänky tuli nyt ostettua uutena samasta kaupasta kuin turvakaukalo. sitterin sain työkaverilta ja yhdistelmävaunut kanssa työkaverilta ostan.
        rattaita ja pihavaunut saan kans kaverilta.
        mieli tekis mennä jo kirppareille hypistelemään vaatteita :D
        olemme jo saaneet muutamia vaatekappaleita, jotka kirpparilta ja ihan uuden veroisia!!!

        Täällä menossa nyt 19 1 ja kaikki on hyvin. pientä liikettä olen tuntenut vatsassa, mulla istukka edessä, joten vielä saa odottaa kunnon monotuksia :D

        rakenneultra 30.3. ensi viikon perjantaina :)


      • uusikasvo
        uusikasvo kirjoitti:

        Meillä taas periaate et turvallisuus välineet, turvakaukalo ja aikanaan turvaistuimet tulevat olemaan uutena ostetut.
        muut ostetaan pitkälti käytettynä, jollei tule mitään kovia tarjouksia vastaan :)
        Esim. pinnasänky tuli nyt ostettua uutena samasta kaupasta kuin turvakaukalo. sitterin sain työkaverilta ja yhdistelmävaunut kanssa työkaverilta ostan.
        rattaita ja pihavaunut saan kans kaverilta.
        mieli tekis mennä jo kirppareille hypistelemään vaatteita :D
        olemme jo saaneet muutamia vaatekappaleita, jotka kirpparilta ja ihan uuden veroisia!!!

        Täällä menossa nyt 19 1 ja kaikki on hyvin. pientä liikettä olen tuntenut vatsassa, mulla istukka edessä, joten vielä saa odottaa kunnon monotuksia :D

        rakenneultra 30.3. ensi viikon perjantaina :)

        Vielä pitää lisätä ettei kyllä nähty tarpeelliseksi maksaa turvakaukalosta jossa telakka kolminkertaista hintaa vöillä kiinnitettävään nähden!

        uusi turvakaukalo maksoi meillä 59e eli ei paha! ja on turvallisuus luokituksesta saanut hyvät arviot.


    • Kirsikka89

      Juu näin myös muutama työkaveri jotka ovat nyt äitiyslomalla neuvoivat että myös turvakaukalo kannattaa ostaa uutena ellei tiedä missä se tarkalleen on ollut, esim tutulla. ja että kannattaa testata kaukaloa ensin autoon ennen kuin ostaa kun autot ja kaukalot ovat erilaisia :) pitää vaan ahkerasti ruveta nettikauppoja selaileen ja vertaileen, koska täällä ei taida olla kuin yksi lastentarvikkeisiin erikoistunut liike ja siellä kaukalot rattaat olivat ainakin ihan sikahintaisia.

      vaatteita on tullut osteltua ja muutaman vuoden kirpparilta, koska isäni piti yhtä pystyssä n.10v, ni sieltä lähti aina silloin tällöin muutamalla eurolla uuden kuntoisia vaatteita varastoon tulevan varalle :) joten vaatteita meidän tuskin tarvii ostaa. nyt olen ostanut sänkyyn mobilen, kaukaloon/sängyn reunaan laitettavan spiraalilelun ja pienen pehmoisen ensikirjan :) jos nyt malttaisi taas seuraavaan tilipäivään että ostaisi vähän erissä näitä juttuja, ja joka kuukausi menee jonkun verran eri tilille säästöön, joilla maksetaan ainakin sitten tulevat rattaat ja sitten se turvakaukalo :) muuta mitä lapsi tulee tarvitsemaan :)

    • KipuKoukku

      Hei saako tänne tulla vielä uusi mukaan keskusteluihin?:)
      Mie olen 21 v ja ensimmäistä odotellaan. Laskettua aikaa siirrettiin viikolla, 30.8., joten nyt on menossa tasan 17 0. Alussa oli pahoinvointia n. parin viikon ajan. Ei pahaa, mutta kokoajan piti olla syömistä, niin yöllä ku päivälläkin. Makea ja kaikki roskaruoka ei millään menny alas ja ällötti ajatteleminenkin. Nykyään kyllä voin taas vetää mitä vaan ja kuinka paljon vain.;) Odottelen, että millon tämä meikäläisen turpoaminen lähtee. Maha ehkä vähän pömpöttää, mutta ei kyllä kukaan ulkopuolinen vielä huomaa mitään. Ensimmäisessä neuvolassa painoa oli 59,7 ja toisessa neukussa oli laskenut 57,6 kiloon. Nyt pysynyt kokoajan aikalailla samassa, ei nouse eikä laske.

      Kirjoittelin aiemmin tuonne jo rakenneultrasta. Miulle annettiin aika täksi päiväksi, vaikka viikkoja oli tosiaan vasta 17 0 eli 18. raskausviikko. Sydänäänet kuunneltiin ja sukupuoli katsottiin, mutta antoivat uuden ajan kuukauden päähän, kun oli vielä niin pieni toinen, painoa ei ollut edes 200 g vielä. Siellä ne pienet sormet ojentuivat ja koukistuivat kovasti.:)

      Onko teillä muilla ollut inhottavia vihlaisuja vatsan seutuvilla, esimerkiksi yöllä jos kääntää kylkeä, sohvalta nousee nopeasti ylös tai makoilee selällään ja naurahtaa yhtäkkiä isosti. Mulla välillä tuntuu että taju lähtee kun vihlaisee niin pahasti. Mistä lie johtuu? Muutaman kerran myös nivusista sieppaa normaalisti kävellessä, mutta se varmaan kuuluukin asiaan, niitä liitoskipuja tai mitälie ovatkaan.

      En jaksanut kaikkia lukea ylhäältä asti, joten kysynpä nyt teiltä, kertokaa jos on ollut aiemminkin puhetta. Monestiko olette tähän mennessä päässeet näkemään pienokaistanne ultrassa?
      Taidan olla onnekasta sorttia, sillä minulla on ollut jo kaksi aikaa neuvolaan ja nyt tuo rakenneultra. Ensimmäiselläkin kerralla, n. rv 9, ultrattiin heti, ja toinen käynti oli ehkä n. kuukausi sitten se lääkärineuvola, jossa ultrattiin kanssa. Nyt kävin rakenneultrassa, ja heti tulevan viikon maanantaille on jälleen neuvola-aika, jossa todennäköisesti ultraillaan jälleen. Tuntuu jo että kuinka ihmeessä sitä näin usein pääsee ultraan, tämä ei taida olla ihan itsestäänselvää kaikilla?

      Mulla muuten myös on istukka edessä, mutta silti tuntuu että muutama liike olisi tuntunut. Onko ne muljahdukset niitä babyn liikkeitä vai miten niitä voi kuvailla?:) Odottelen kovasti pienen toimesta ilmoituksia itsestään.

      Anteeksi pitkä teksti, kiitos jos jaksoitte lukea ;)

    • Kirsikka89

      Aina saa tulla lisää mukaan! :) itsellä ollut kans noita 'liitoskipuja', eli noita vihlaisuja molemmilla puolilla vatsaa, juurikin silloin kun nousee nopeasti ylös tai vaihtaa sängyssä kylkeä, ihan normaalia :)

      kahdesti olen päässyt pikkuisen näkemään, tosin samanpäivän aikana tapahtui molemmat kun ensin oli neuvola, sitten kävin lääkärillä joka nopeaa ultras että kaikki oli ok ja sitten oli ä.polilla np-ultra jossa katottiin sit tarkemmin ne mitat ym :) kovasti odotan jo seuraavaa ultraa (joka oli siis 10.4) että pääsee näkemään miten se pikkuinen siellä on kasvanut ja josko se suostus näyttämään että löytyykö sieltä tyttö vaiko poika :) ehkä hiukan enemmän haluaisin tytön, mutta molemmat on tervetulleita :)

    • KipuKoukku

      Okei, lohuttavaa että muillakin on noita vihlaisuja.:)
      Tänään tosiaan rakenneultrassa kun se hoitaja ultraili ja paineli sillä laitteella vatsaa, niin ihmettelin kun vasemmalla tuntui tosi kipeä kohta. En sanonut sitä sillon ääneen, ja nyt kotiin tullessani aloin tunnustelemaan, niin tuntuu ihan selvästi tuossa suoliluun etuyläkärjen ja häpyluun puolivälissä pieni, ehkä n. 2cm halkasijaltaan oleva patti, joka on todella kipeä. Käskin miehenkin kokeilla ja tunsi ihan saman.:o Ajattelin heti aamulla soittaa neuvolaan jos vain vielä silloin tuntuu kipeältä. Onkohan tuolla vatsan alueella jotain kohtia jotka saattaa raskauden aikana ärsyyntyä helposti? Alkoi niin huolettaa että mikäs tuo on!

      Viimeistään sitten maanantain neuvolassa pitää kysyä neuvolatädiltä asiasta.
      Meille arveltii tyttöä tulevan, mutta varmistuu nyt sitten kuukauden päästä kun on uusi rakenneultra tulossa.:)

      Tsemiä teille muillekin! Kiva että joukkoon mahtuu.

    • wintersky

      Heippa! Täällä mennään jo hyvillä mielin, verenvuotoa ei ole ollut yhtään viimiseen kahteen viikkoon :)
      Liikkeitä tuntuu varsinkin kun makaa selällään, sanonkin masuasukkia Puljamiksi kun tuntuu puljaavan niin ;)

      Mullakin oli vasemmalla kipukohta kun neuvolalääkäri painoi siitä kohtua tunnustellessaan. Liekö siellä sit joku herkempi paikka?

      Painoa on tähän mennessä tullut koti vaa'an mukaan vasta n. 3,5kg, johtunee siitä että oli sitä pahoinvointia ja nyt oon ollut flunssassa kohta 3 vkoa. Nyt menossa siis 18 4, rakenneultra sitten 11.4.

      Vielä olis maanantai saikkua, tosin oon nyt ollut töissä parina päivänä kun mieskin
      on ollut kipeenä joten olen paikkaillut hänen töitä sitten.

      Kyselin tytöltä (2v 2kk) tässä että millasta olis jos tässä olis toinenkin pieni tyttö tai pieni poika. Totes vaan hetken mietittyään että isi vois leikkiä legoilla pienen pojan kanssa ;D

    • adele<3

      wintersky: Ihanaan kuulla, että kaikki menee jo paremmin! Oon onnellinen teidän puolesta ja tuo viestisi loppu oli aivan ihana, sait mut hymyilemään! :)

      Mulla on nyt menossa rv 19 3 ja potkuja satelee. Ne on aivan ihania! Välillä kun potkuja on vähemmän, iskee heti huoli onko vauvalla kaikki hyvin, mutta kun vähän masua painelee pikkuisia potkuja alkaa taas tulla. Pari kertaa olen nähnyt potkun masun päältäkin!
      Mulla on VIELÄKIN pahoinvointia, mutta tällä viikolla ei ole onneksi tarvinnut oksentaa. Tämän takia painoa on tullut alkuun verrattuna vain 400g, mutta vauva kuulemma silti pärjää. Vielä tässä ehtii! ;)

      Meillä on rakenneultra 10.4 enkä malta odottaa!!!! Meinaatteko te ottaa selvää sukuopuolesta? Onko teillä jo tunne kumpi on tulossa?
      Me meinataan kysyä kumpi tulee, koska on niin vahva poikaolo. Katotaan niin sitten vauva on sellaisessa asennossa, että mitään ei näy ja jännitys säilyy... :D
      Ei sillä kyllä todellisuudessa ole mitään väliä kumpi tulee, kunhan vauvalla on kaikki hyvin.

    • Kirsikka89

      Nyt menossa vk18 2, ja massu alkaa jo pikkuisen näkyä :) eilen saatoin tuntea ekat potkut, mutta en mene vannomaan x) semmonen muutama "muljahdus" tuntu vatsalla ku siinä kättä pitelin :)

      itellä kans välillä vielä pahoinvointia, lähinnä aamusin jos pitää aikasin johonki lähteä eikä taho saada syötyä ni tulee huono olo samantien. Kovia päänsärkyjä myös on ollut ja niskat tosi jumissa, onneks maanantaina hieroja ja tiistaina neuvola lääkäri ni josko sais jotaki apua tähän ku ei toi panadol hirveesti auta.

      Liitoskipuja on myös ollut, välillä kun nousee esim sohvalta vähän liian nopeasti ni saattaa alavatsalta kirpasta niin kipeesti että muutama kirosana meinaa tulla, mutta onneksi ne menee yhtä nopeaa ohi kuin alkavatkin :)

      Meillä kans rakenneultra 10.4 ja innolla odotetaan! Tahdotaan kyllä tietää kumpi tulee, jos tähän on mahdollisuus :) hirveesti on kuultu varoituksia että älkää nyt siihen tuudittautuko että varmuudella saadaan tietää kumpi tulee, ei tietenkään, mutta jos pikkuinen suostuu näyttämään kumpaa sukupuolta mahdollisesti on ni kyllä se tieto tervetullut on :D johan tuli taas tekstiä :)

      • adele<3

        Kirsikka89: Meillekin on tosi moni sanonut just samaa! Ja osa on ollut jopa vähän negatiivisia ja kertoilleet että he EIVÄT IKINÄ olisi halunneet ottaa asiasta selvää, koska sillä ei ole väliä kumpi tulee. No ei ole meillekään, mutta ME halutaan silti tietää, niin osataan ostaa vähän edes sinne päin vaatteita vauvalle. :) Katotaan sitten ultrassa, niin pikkuinen ei ole lainkaan yhteistyökykyinen! :D
        Kyllähän kätilö voi tehdä väärän arvion sukupuolesta, se riski on olemassa ja se otetaan, mutta onneksi vauvaa ultraillaan vielä tämänkin jälkeen joten asian voi tarkistaa! ;)

        Ihmettelin vaan, että miksi me päästään rakenneultraan vasta rv 22, kun monet on jo pääseet ennen rv 20...Turhauttaa nimittäin tämä odottaminen! :) Antaisin melkein mitä vaan, että saisin nähdä vilauksen tulevasta vauvastamme NYT JA HETI! :D


    • KipuKoukku

      adele

    • Tänään tuli käyntyyn rakenneultrassa.Viikko on 21

      • uusikasvo

        Meillä huomenna rakenneultra, viikkoja silloin 20 3.

        haluamme mekin tietää sukupuolen jos vauveli sen haluaa meillä näyttää.
        ihan siitä syystä että kun olen vauvan vaatteita ja muita tarvikkeita mm. tutit yms. katsonut niin kyllä niissä vaan ne hallitsevat punainen ja sininen on edustettuna.
        tai vaatteissa on jotenkin suoraan katsottuna tyttömäiset ja poikamaiset kuosit, koristeet yms.

        menemme mahdollisesti myös 4D ultraan joten siellä aivan varmasti näkyy sukupuoli :)


    • uusikasvo

      Meillä oli tänään rakenneultra 20 3 menossa.
      masuasukki oli ensin näyttelytuulella, mutta sitten kun sydäntä piti tarkempaan katsoa vetäytyi istukan taakse käppyrään :)
      Joten saimme uuden ajan 17.4. jolloin vaavi isompi ja liikkuvampi

      Muuten kaikki oli kunnossa!!! eikä siis sydämmessäkään vikaa mutta haluavat tietty nähdä varmasti kaikki osat.
      ja todellakaan ei saatu sukupuolta selville :D
      Yli tunnin siinä kaiveltiin ja odotettiin parempaa asentoa mutta itsepäisesti päätti olla just siinä missä haluaa :)

    • helinä-86

      joko tunnette potkuja masussa? itellä on tullu kauhee huoli et onko kaikki hyvin ku vielä ei oikeen potkuja tunnu =( haluisin mennä pyhien jälkeen kuunteleen varoiks sydänääniä. helpottas oloa paljon ku sais varmistuksen että kaikki on hyvin :) koitan olla stressaamatta asialla mut mielessä käy välillä.. Hyvää pääsiäistä kaikille!!

    • wintersky

      Melkein joka päivä tuntuu liikkeitä, yleensä kun käyn illalla sänkyyn tai sohvalle lepäämään. Parhaiten tuntuu juuri selällään maatessa. Nyt vko 20 3.

    • Huhhei6

      Pääsinpäs pitkästä aikaa nettiin! :D

      Meillä on liikkeitä tuntunut jo viikon verran ainakin.. Tai siis viikko sitten tiedostin että liikkeitähän nuo, mun kysyin fiksulta kolmen lapsen äiti- siskoltani että onko se normaalia raskausoiretta että tulee elohiiri mahaan. Sisko repesi nauramaan ja meinasi että kyllähän tuo melko normaali oire on ja tunnetaan paremmin nimellä liikkeet.. :) Tuli vähän pöljä olo hetkeksi.. :DD

      Rakenneultra olisi 13.4. elikä iiiihan kohta ja jännättää kovasti että suostuuko ölliäinen paljastamaan kumpi olisi tulossa. :) Silloin tulee juuri rv22 täyteen, kauhea kun aika menee nopeasti kun äsken vielä huolehti että tuleehan se kahdestoista viikkokaan ikinä.. :D

    • adele<3

      Täällä tuntuu liikkeet päivittäin, varsinkin selällä maatessa. Pikkuinen riehaantuu heti jos masun päällä on painetta, esim. nytkin mulla on miniläppäri tyynyn päällä tuossa masun kohdalla ja potkuja satelee! :D
      Olen nyt menossa rv 21 4 ja ekat liikkeet tunsin joskus rv 16 , mutta silloin niitä tuntui tosi vähän ja ne oli hurjan hentoja. Nyt on jo potkut niin vahvoja, että mieskin ne tuntee masun päältä. Tulevat isovanhemmatkin ovat saaneen tuntea muutamat potkut.

    • KipuKoukku

      Täällä mennään nyt 19 4 ja viikonloppuna mies tunsi ensimmäisen kerran potkun.:) Hurjan hienoltahan se tuntui, kun toinen niin häkeltyneenä iloitsi asiasta! Rakenneultraan pari viikkoa, eli menen tasan rv 22. Sitä odotellessa.

    • Helinä-86

      Ensimmäistä odotan rv 20 2. Suuri helpotus kun kävin neuvolassa äsken ja sydänäänet kuulu :) luulen etten osaa vielä kunnolla tunnistaa pikkusen liikkeitä. Menee varmaan muutama viikko ja sit opin tunnistamaan. Mahtava tunne kun kaikki on hyvin! :)

    • wintersky

      No mulla on koko ajan ollut tuo pikkunen pömppä tuossa päällimmäisenä ;D mutta kyllä siitä ainakin ite ja mies huomaan että on vauvamahaa siellä, ja välillä kyllä kylkiluista alkaen pönöttää maha... Ja tuossa viikonloppuna sanoi harvemmin tavattu tuttu että epäili vauvamahaa vaikka vaimonsa luuli olevan syömisestä johtuvaa (kiva..). Mulla ei kyllä lihominen oikein tule mahaan kun olen enemmän pehvaa kasvattavaa sukua. Ja tähän mennessä on tullut painoa noin 4kg, eli pari kiloa vähemmän kun edellisessä raskaudessa samassa vaiheessa.

      Näkyy jo välillä mahan päältäkin illalla kun kaveri mahassa reuhaa :D Huomenna rakenneultraan, iik!

    • KipuKoukku

      Meikäläisellä niin tympeä kans tuon mahan kanssa.. Ei siitä itsekään huomaa juurikaan, että onko vauvamahaa vai pömppömahaa. Koskaan kun ei ole aivan lautavatsa ollut, niin kun se pieni siellä kasvaa niin tuntuu vaan törkkäävän ne läskit siihen eteen ;) Lähtöpaino mulla oli n. 57-58 kiloa (oon 169 cm pitkä) ja nyt paino oli pari päivää sitten punnittuna 59,4. Että tässä näköjään jojoillaan parin kilon sisällä edelleen.
      Millonkahan tuo vatsa oikein saa sen vauvamahan muodon? Normi housut menee jalkaan, mut sitten vatsa ei mahdu kunnolla(läskit tulee eteen) ja niimpä sit tuntuu et aina löysä paita pitää olla jos on normi housut. Legginsien kanssa vielä on ihan ok olo.:)
      Riippuuko muuten vatsan loppukoko siitä kuinka aikaisin se alkaa näkymään? Vai voiko olla et joillain kasvaa vaan nopeammin sitten lopussa?
      Eli onko mulla toivoa nyt että olisi lopussakin pieni vatsa? Nyt 19 5 viikkoja.

    • adele<3

      Mulla on masu saanut pyöreän muodon ylhäältä alas, mutta edelleen ehkä vähän näyttää siltä, että olen vaan lihonut (reilusti) vatsan kohdalta...En usko että kovinkaan moni osaisi arvella että olen raskaana ja varsinkaan näin pitkällä (rv 22)...Näyttää nimittäin vähän turvotukselta. Kyllä asiasta tietävät sen vauvamasuksi kuulemma selvästi tunnistaa. Mun äidillä on ollut neljässä raskaudessa pieni maha, niin luulen että mullekin on tulossa pieni masu, mutta se ei haittaa...tai ehkä vähän! ;)
      Normi housut menee täälläkin päälle, mutta vauva alkaa potkimaan heti kun alavatsan päälle tulee painetta, niin tulee itselle sellainen ikävä olo, että satutan lastani, joten mammahousut ovat olleet käytössä pitkään. Näyttäisin kyllä aivan tollolta perinteisissä farkuissa, kun maha roikkuisi farkkujen vyötäröllä, hyi en edes halua aatella! :DD

      Ihanaa Helinä-86, että kaikki oli kunnossa! Sun vauva ei vaan välttämättä ole niin liikkuvainen tai et tosiaan osaa vielä tunnistaa liikkeitä, kuten itsekin sanoit. Kyllä ne kohta tuntuu niin selvästi, ettet voi erehtyä ja näkyykin! :)

      Käytiin tänään rakenneultrassa ja masussa kasvaa ERITTÄIN vikkelä kaveri. Ei meinattu saada kunnon kuvia lainkaan! :D 4D:lläkin yritettiin katsoa, mutta kuvat olivat niin epäselviä, ettei niitä tulostettu ollenkaan. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja pikkuinen on kasvanut ja kehittynyt normaalisti. Ihanaa oli taas katsella pikkuisen toilailuita! Sukupuolta ei vielä saatu kunnolla selville, mutta jotain siellä näkyi, joka vaatii vähän tarkennusta vielä! ;) Kuukauden päästä päästään uudestaan katsomaan, mitä masuun kuuluu.

      Voikaa hyvin!

    • wintersky

      Täälläkin rakenneultrassa käyty :) Kaikki osat oli kohdillaan ja sukupuolesta arvioksi tuli tyttö

    • Kirsikka89

      Hei kaikille pitkästä aikaa! nyt menossa 20 2, tiistaina oli rakenneultra ja siellähän se toinen iloisena pomppi

    • huhhei6

      Hihhei! Täältä tulee poika ilman pienintäkään epäilystä, näin sanoi kätilö kun käytiin tänään rakenne ultrassa. :D Mies on leijunut koko loppupäivän kun toivoikin niin kovasti poikaa. :) Kaikki vaikutti muutenkin normaalilta niin meidän ultrat oli sitten tässä ja seuraavan kerran päästään katselemaan pikkuista synnärillä.. :)

      Tavaroita ollaan saatu sukulaisilta ja kavereilta ihan kiitettävästi ja lisää on tulossa. Vain hoitopöytä pitäisi jostain saada. Alettiin laskeen et paljonko säästettiin kun saatiin lainaan niin paljon tavaraa niin huh, melkoisen paljon.. Ensimmäisen lapsen teko on melko hintavaa jos ei ole tosiaan mahdollisuutta lainata..

    • Moikka kaikille mammoille! :D huomenna vk 21 ja maha näkyy ihan selkeästi :) potkuja tuntuu tiuhaan tahtiin välillä ja lujaa.. luulis että on tulossa jalkapalloilija :DDD muutama päivä sitten kihlattuni tunsi ekaa kertaa potkuja ja tietenkin oli onnessaan. :) minulle "Jamppa" (annettiin vauvalle hellittelynimi) ei tietenkään suostu potkimaan silloin kun kättä pidän mahan päällä.. mutta vilkasta tuntuu olevan kuitenkin aina kun itse rauhottuu istumaan tai makaamaan. :))) yli huomenna eli tiistaina olisi sitten rakenneultra. :) jännitävää odottaa että jos saisi tietää kumpi tulee.. poikaa olen alusta asti veikannut mutta saa nähdä.. eipä sillä ole merkitystä.. kunhan on vain terve :) tuli viikonlopun aikana hommattua pinnasänky, hoitopöytä ja vaunut. kaukalo ja sitteri me saatiin jo ennemmin.. mutta kun niitä katselee niin alkaa asia tuntua koko ajan enemmän ja enemmän todellisemmalta.. :) ihanaa ja mukavaa.. :)

      • täällä kirjoittaa sama henkilö kuin mijuska89 :D


    • uusikasvo

      Uusinta ultrassa kaikki hyvin :) oli paljon kasvanut reilussa kahdessa viikossa ja täytti kohdun kyllä todella! tässä vaiheessa kuulema normaalia kunnes kohtu taas kasvaa lisää.

      mitään uloketta ei jalkovälissä ollut joten tyttö tulossa

      • uusikasvo

        Niin ja eilen neuvolassa tulikin tuhti tietopaketti kelan asioista ja planketteja urakalla :)

        painoa on tullu 9 kiloa :O :)


    • KipuKoukku
    • Tossa viime tiistaina oli rakenneultra ja kaikki oli hyvin :) selkeästi näkyi vehkeet joten poika on tulossa :) oon sen kyllä jotenkin vaistonnut koko raskauden ajan että poika on tulossa :) huomenna 22 vk tulee täyteen ja vauva potkii mahdottomasti :) mukavaa :)

    • adele<3

      Mites täällä on muilla mennyt? :)

      Onnea uusikasvo tytöstä ja mijuska pojasta! :)
      Meillä ei ole tosiaan vielä varmaa tietoa kumpi on tulossa, mutta mennään muutaman viikon päästä taas ultraan, joten toivotaan, että pikkuinen on yhteistyökykyisempi silloin, eikä meuhkaisi niin kovasti! :D Halutaan tosissaan tietää kumpi on tulossa!

      Kova vipinä täälläkin masussa on ja ihanalta tuntuu! :) Potkut näkyy jopa mahan päältä niinkin kovin, että mieskin ihan järkyttyi! :D Ajatteli kuulemma, että kaveri on tulossa mahan läpi maailmaan. ;)

      Neuvolassa kaikki myös ok ja saatiin paljon täytettäviä kaavakkeita mm. kelalta ja synnytyssalia varten täytettävän lapun. Hurjaa, miten tämä aika kuluu!!!!

      Nyt täällä oli painokin vähän noussut. Tähän mennessä vaaka näyttää 2kg enemmän kun ennen raskautta. Vaikka mulle ei paljon painoa ole tullutkaan, niin vauva on kuulemma hyvän kokoinen, 510 grammainen pötkylä! (rv 22 ultran mukaan)

      Voikaahan mammat hyvin!

    • helinä-86

      tiistaina käytiin rakenneultras ja kaikki oli hyvin :) sukupuolta ei saatu selville ku eka oli napanuora jalkojen välis ja lopuks ku koitettiin tarkistaa ni laitto jalat ristiin :) eli jännitys jatkuu! ihana oli nähä pikkunen!!

    • KipuKoukku

      Mekin käytiin tosiaan rakenneultrassa viime kuussa, unohdin siitä mainita. Kaikki tuntui olevan hyvin ja nyt vastas mitatkin viikkoja aikaslailla justiinsa. Sukupuolta ei saatu selville, hyvä että suostui edes suoristamaan itsensä. Nukkui kyllä kuin tukki, matkalla sairaalaan taas tuntui että tulee mahasta ulos.;) Saatiin aika kauan pällistellä sitä, että sai sydämen rakenteet yms selville. Seuraavan kerran sinne sitten synnytystapa-arvioon. Millonkas se muuten yleensä on? Kuukautta ennen laskettua aikaa vai?
      Pari päivää sitten tuli postissa laputkin, että alkaa nuo perhetapaamiset, pääsee tutustumaan synnytysosastoihin yms. Mukavaa kyllä pikkuhiljaa alkaa niitäkin juttuja, kun tässä muuten ei ole tullu oikein lueskeltua mitään sellasesta.
      Onko teillä muilla muuten ollut jo harjotussupistuksia? Mulla tuntuu välillä että niitä tulee 20 päivän aikana, ja välillä tuntuu että melkeen vatsalihakset kramppaa. Kylkilihakset ja vatsalihakset on ihan pingotuksessa muutenkin. Onkohan niitä hyvä venytellä erikseen, vai antaako niiden venyä omalla ajallaan vatsan mukana? Pakarat ja alaselkä on alkanut oirehtimaan, saa nähdä kuin kauan jaksan tehdä nykyistä työtäni, fyysistä kun on.
      Jokos on vatsat kasvaneet ja painoa tullut? Mulla on kolmisen kiloa kertynyt ja ihan paiseessa olen täällä että miten jo niin paljon.;) Vauvamaha kun näkyy vaan itelleni, ja ehkä niille jotka tietää että odotan. Muut tuskin osaavat vielä sitä vauvamahaksi sanoa.:) Ajattelevat varmaan että ompas likka lihonut vaan kovin.

    • huhhei6

      Täällä taas. Kotosalla olen ollut nyt vajaa 2 viikkoa, jäin erityisäitiyslomalle työnkuvan takia. Tekemistä on ollut todella vaikea keksiä.. :/ Lonkat ja selkä on heittänyt kipuamasta lähen kokonaan kun olen saanut touhuta ihan omassa rauhassa ja rennolla aikataululla. Siinä mielessä hyvä kun poika on tulossa elokuussa niin saan nyt keväällä laittaa pihan kunnolla hienoksi ja oman maun mukaan kun viime syksynä vasta muutettiin tähän nykyiseen kämppään..

      Poju myllertää mahassa ajoittain melkoisen voimakkaasti, välillä tuntuu että on tulossa mahan läpi pihalle. Yhtenä päivänä tuli ihan epämiellyttävä olo kun pikkainen päätti venytellä, vissiin oikaisi itsensä koko pituudelta kun oli kova köntti ihan mahan ylhäällä ja toinen alhaalla ja pirunmoinen venymisen tunne.. Piti alkaa jo kutitella molemmista könteistä että "palloudupa pikkuhiljaa takas ko tuntuu aika ikävältä.." Jännä nähä kun toinen vielä kasvaa ja tulee entistä ahtaampaa.. :D

      Nyt on tullut taas todella voimakasta väsymystä, mutta se voi johtua kyllä täydellisestä päivärytmin muutoksestakin.. Voisin nukkua varmaan 15h yöunet ja päikkärit päälle.. :/ Painoa on tullut normaalipainoon verrattuna about 4kg lisää ja maha kyllä näkyy ihan selvästi vaikka ei olisi aavistustakaan että odotan. Viikkoja tulee huomenna täyteen 24. Ja vielä muistan ku eilisen ko odotin että tulee se 13vk täyteen että pääsee sen pahimman keskenmenokauden ohi! :D

    • wintersky

      Heippa!

      Täällä 27. viikko menossa. Tajusin oikeestaan vasta tänään että mullahan tulee noita harkkarisupistuksiakin.. Varsinkin kun työnnän esikoista rattaissa, ja tietyissä töissä esim tänään paukuttelin isohkoja nauloja aitaan niin siinä maha pinkeenä. Myös jos kantelen vesiämpäreitä liikaa (vien välillä hevosille vettä sellasilla 20l ämpäreillä) alkaa maha laittaa hanttiin.. Maha on myös tiellä joka paikassa. Se on kasvanut vaan suoraan eteenpäin :D Kuitenkin ihan keskikäyrällä mitat, painoa tähän mennessä noin 5kg.

      Tällä viikolla pitäis saada vietyä muutama 400-500kg hieho miehen kanssa ulkotarhaan, yleensä on mun homma taluttaa ne ulos ja köyttää traktorin perässä olevaan työkoneeseen kiinni, mut nyt ei tule onnistumaan, en todellakaan aio jäädä mahoineni rempoilevan naudan ja rautamötikän puristukseen!
      Saa nähdä miten homma onnistuu, isäntä on melko surkea eläintentaluttaja :) Toivotaan onnistunutta lopputulosta...

      Muutoin mahassa tuntuu olevan bileet jatkuvasti käynnissä, potkuja ja mönkimistä päivät pitkät.

    • huhhei6

      Mulla ei maha ole tiellä oikeastaan muualla ko nukkumaan laittaessa ja ylös noustessa ja ihan täysin pystyyn sekin tuntuu tuossa kasvavan.. :) Mahallaan on ihan turha yrittääkään enää nukkua ja puolimahallaanki meinaa olla jo melkoinen taiteenlaji toteuttaa.. :D

      Noita supistuksia tulee itsellekin aika paljon. Rasituksesta johtuvia on tullut oikeastaan jo varmaan neljänneltä kuulta lähtien ja nyt ihan viimeaikoina on alkanut tulla sellaisia ihan tavallisia harjoituksia että sohvalla maatessa vetää yhtäkkiä mahan ihan pinkeeksi. Jälkimmäiset ei huoleta yhtään, mutta ne rasituksesta johtuvat saattaa kuulemma herkästi jäädä päällekin, niin on sitten pitänyt himmailla vauhtia ihan tosissaan. Jos joku päivä tulee aherrettua enemmän, seuraava päivä kannattaa rauhottaa lähes täysin, muuten se on lähes jatkuvaa aika voimakastakin supistelua.. Pakko myöntää että välissä meinaa tulla tylsyys ja turhautuneisuus kun pitää alkaa harrastuksiakin karsimaan kun ei töihinkään saa mennä.. :/ Onneksi voin lohduttautua silla että tämä on vain väliaikaista ja siellä lopussa odottaa se maailman paras palkinto

    • tiredmama

      Täällä olisi LA 08.08.2012...
      Maha alkaa jo olla aika iso ja koko ajan ''tiellä''. :)
      Harjoitus-supistuksia tullut jonkin verran. Täälläkin on vaikea nukkua,ei millään meinaa uni iltaisin tulla.Heinäkuun alusta olisi rv 36 kasvukontrolli,näkee taas siellä miten vauva on kehittynyt :) ! ''Ei enää kauan'' ;)
      esikoista odotellessa

    • hei tulevat mammat. täytyy nyt oikein kysyä että onko muilla tullut samanlaista ongelmaa kuin minulla. Aina illalla mennessäni nukkumaan tulee se ongelma etten saa nukuttua, koska minulle tulee levottomat jalat.. ärsyttävä ja ilkeä vaiva johon ei tunnu oikein mikään auttavan. yleensä saan nukahdettua tuossa puoli 3 aikaan yöllä kauhean taistelun jälkeen ja kyllä si9tten kun unen päästä saan kiinni9 niin tulee nukuttua hyvinkin pitkään jos ei ole mitään menoa.. viime yö menikin sitten valvoessa. tätä on kestänyt jo suurinpiirtein kuukauden verran ja alkaa olemaan aika poikki kun ei enää saa nukuttua.. ei oikein edes päivällä. onko kellään samanlaisia kokemuksia asiasta? ja mitään vinkkejä mikä voisi helpottaa nukahtamista? alkaa itsellä olemaan ideat loppu. kýlmä ja kuuma hoitoa on tullut kokeiltua, syön rauta ja magnesiumia tablettina, ikkunat ja ovet auki että kämppä viilenis, miestä ei ole yöllä hieromassa koska on yö töissä, mikään ei tunnu auttavan.
      Toivottavasti joku osaisi auttaa väsynyttä tulevaa mammaa jollain lailla. itku alkaa olemaan lähelä kun ei meinaa jaksaa..
      Onneksi ei ole enää kuin vajaa 5 viikkoa LA:han. toivottavasti silloin viimeistään kun poika syntyy niin loppuisi nämä oireet. :)

    • helinä-86

      Moikka! kärsin aivan samasta vaivasta =( aamu kuudelta saan vasta unen päästä kiinni ja muutaman tunnin päästä herään väsyneenä ja ei millään enään unta =( todella raivostuttavaa!! kysyin neuvolassa apua ja ainut mikä on viimenen vaihtoehto ni unikääke, ei kiitos! kuukausi olisi viel laskettuun aikaan, jes! :) kiva kerätä voimia!!

    • wintersky

      Juu, kyllä ne levottomat jalat vähän vaivaa illalla. Sillon tulee aina mieleen että enpäs oo muistanu syödä magnesiumia vaikka en sit tiedä auttaisko se edes.. Olen (onneksi?) niin umpiväsynyt että nukahdan siitä huolimatta. Esikoisen kanssa saan välillä päiväunetkin otettua. Vaikka esikoinenhan se osaltaan on joka väsyttää ;)

      Vielä pitäs jaksaa mahan kanssa neljä viikkoa jos menee laskettuun aikaan (22.8.), välillä kyllä jo tuntuu että tulispa tänään..

    • huhhei6

      Terve pitkästä aikaa.
      Niin se elämä vie välillä odottamattomiakin polkuja. Pojan piti syntyä 24.8. mutta viime sunnuntaina minulla todettiin raskausmyrkytys ja muutaman päivän ehdottoman vuodeleon jälkeen lääkäri tutki että nyt ei ole enää muuta tehtävissä kuin käynnistys. 3 tabletin ja 21h jälkeen tuli pikkuruinen poika tasan kuukauden etuajassa.. Painoikin vain 2390g. Sisua kyllä löytyy sitten isompienkin vauvijen edestä.. Nyt odotellaan täällä sairaalassa että saadaan keltaisuus kuriin ja sitten kuulemma kipin kapin kotiin. Lääkärikin kehui mahdottoman pirteäksi pojaksi..

      • sivustaseuraaja.

        Onnea pienestä Pojasta :) mukavaa kun kaikki on noinkin hyvin :) kaikkiea hyvää teille . t . Sivustaseuraaja .


    • helinä-86

      Onnea pikku prinssistä!! =)

    • wintersky

      Onnea pojasta huhhei6!

    • keskenmenon kokenut

      Huhheille miljoonastipaljon onnea pienokaisen syntymisestä!

      Tuli vain mieleeni, että liittyiköhän sinulla se keskiraskauden aikainen verenvuoto ja tuo raskausmyrkytys toisiinsa?! Sinullahan sitä vuotoa oli.

      Jäit vain mieleeni, olen seuraillut silloin tällöin tätä ketjua.

    • rakkaudenenkeli111

      La 08082012

      Rv 39 4

      Täällä vielä odotellaan :P .....

    • tyttö syntyi viikkola 39 1 3.8.2012 klo 1.26 pituus 47 cm ja paino 2720 g

    • adele<3

      Meille syntyi ihana tyttö rv 38 0 1.8.2012. Pituutta 52 cm ja painoa 3400g. Tyttö on aivan ihana ja ollaan oltu viikko kotona. En tiennyt ennen äidiksi tuloa että voin rakastaa jotain näin hurjan paljon!

    • adele<3

      Meille syntyi ihana tyttö rv 38 0 1.8.2012. Pituutta 52 cm ja painoa 3400g. Tyttö on aivan ihana ja ollaan oltu viikko kotona. En tiennyt ennen äidiksi tuloa että voin rakastaa jotain näin hurjan paljon!

    • Opossium

      Onnea hurjasti adele

    • äiti pian x 2

      Täälläkin ollaan yhtenä kappaleena..

      Rv 37 6 mutta nyt jo tullut supistuksia 2,5 vuorokautta, ei kipeitä.. Tänään alkoi ekat kipeät supparit, alavatsalla ja selässä tuntuu :) Jospa nämä nyt vahvistuisivat ja lähtö tulisikin! Toinen lapsi kyseessä siis, esikoinen tulee nyt 2,7 v ja hän syntyi kiirellisellä sektiolla silloin v. 2010. Katsotaan miten nyt menee.

      Hyvää loppuodotusta kaikille elokuisille ja tsemppiä synnytykseen ja muutenkin tulevaan.

    • täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena. 39rv tuli just täyteen tänään että jännityksellä odotetaan koska saa lähteä.. välillä kipeitä supistuksia tulee.. kipeä oikea kylki (rinnan alapuolelta). se on venynyt niin paljon venynyt ja sit vauvan takapuoli pökkää sitä vielä et ottaa pistävästi kipeetä. välillä on niin vaikee löytää sellasta asentoa ettei siihen ottaisi kipeetä. mun puolesta kyllä vois jo tulla.. mahankin pitäis vielä laskeutua enemmän.
      mutta onnea kaikille teille vauvoistanne jotka olette jo käyneet sen pyöräyttämässä maailmaan. ja hyvää odotusta teille lopuille.. :)

    • wintersky

      Rv 39 5, edelleen odotellaan. Parina iltana tosi kipeenä ollut, ikävä kyllä kestäny supparit vaan pari tuntia kerrallaan (15-10min välein). Ekan kanssa ei ollut näitä harjotuksia tälleen.

      Luultavasti menee yli lasketun kuitenkin kun eka syntyi 41 0.. Välillä tosi tuskaa yrittää kävellä, kun poraa päätä alaspäin ja painaa oikean jalan hermoja niin että tuntuu kun joku pistäis puukolla nivusista läpi. Syntyis jo!!! Tyttö 2,5 vuotta kyselee että taasko se vauva puljaa, ja tänään pohti onko se vauva ihan nakuna siellä massussa :)

    • helinä-86

      tääläkin odotellaan vielä synnärille lähtöä :) LA sunnuntaina.. Onnea syntyneistä vauveleista!!! :)

    • Dänck

      Kuin myös..! 30.päivä LA eli reilu viikko jäljellä. Kumpa kumpa tulisi jo. Onnea teille jo mukulanne pyöräyttäneille!:)

    • huhhei6

      Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä niille jotka vielä sinnittelevät mahan kanssa.. :)

      Piti tulla katsomaan miten täällä ihmisillä menee, itse alan pikkuhiljaa päästä jyvälle tästä hommasta, poika täyttää torstaina kuukaden ja huomenna on lääkärineuvola. Pääsee kurkkimaan paljonko pikkuinen on kasvanut, vaatteiden sopivuudesta päätellen pituutta on tullut useampi sentti lisää..

    • jksnngh

      Minulla olisi tasan viikon päästä (28.8) LA, mutta tuntemuksia, supisteluja, jomottelua, menkkakipuja jne on ollut jo reilu viikon verran :D Huoh, jatkuvasti on sellainen varaus päällä, että mitä jos lähtö tulee. Kuitenkin on tuo esikoinenkin (tulee 2,7 v) on tuossa, niin täytyy olla hoitajat valmiina siksi ajaksi kun sairaalaan joutuu.

      Hurja stressi, kun ei tiedä mitä tuleman pitää ja milloinka pikkuinen sitten loppupeleissä päättääkään tulla. Perjantaina olisi viimeinen lääkärikäynti, istukan vuoksi ultrataan (ellei synny jo ennen sitä, peukut pystyyn ;)), kun oli jo viime käynnillä kalkkeutunut.... Hmm, mitähän sekin sitten ikinä meinaakaan.

    • wintersky

      Voi ei, nyt mulle iski viimeisten päivien kiukutus... Neuvolassa torstaina lupaili ettei mun tarvi sinne enään ens keskiviikon aikaa mennä käyttämään, kun on jo laskeutunutkin. Tänään ihan hirveä päivä, raivoamista ja itkemistä. Viskasin puhelimenkin lattialle ja esikoisparka katseli ihmeissään vieressä. Onneks ei enään ole maksimissaan kun puoltoista viikkoa, sit ainakin katellaan jo käynnistyksen tarvetta.

      Voihan se olla että tää jo enteilee sit synnytystä, viime yönä nimittäin oli maha kuralla (se kuulemma monilla on ollut merkki lähestyvästä synnytyksestä, tiedä sitten..) En jaksa kävelläkään mihinkään kun vauva painaa rakkoa koko ajan, toivon vaan että supparit käynnistyis jo :/

      Ja mä sentään mielestäni olen melko tervepäinen ja jopa rauhallinen ihminen, voihan hormoni :D

    • wintersky

      Tänään on tullut vähän limatulppaa (sen tuloa en ekasta kerrasta muista ollenkaan) ja puolen päivän jälkeen on ollut muutama kipeä supistus :) Jee, jospa huomenna jo olis vauva syntynyt.

    • helinä-86

      Tänään kotiuduttiin pikkuneidin kanssa :) voi tätä tunnetta!!!

      • uusikasvo

        Meille syntyi 18.8. klo 14.59 maailman ihanin pieni tyttö


    • wintersky

      Pieni pikkusisko syntyi 26.8. klo 01.08, kolme ja puoli tuntia(!) säännöllisten supistusten alkamisesta. Eli tiukalla oltiin ehtimisessä sairaalalle, siellä kerkesin olla puolisen tuntia kun tyttö oli jo syntynyt.

      Mittoja kertyi 3540g (esikoinen 3510) ja 51cm (esikoinen 52). Ihan eri näköinen kun isosiskonsa vastasyntyneenä, yhteistä on musta syntymätukka :) Muutamia tikkejä jouduttiin tälläkin kertaa laittamaan, oli sen verran nopeaa toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe