Vaihtoehtona eläke?

Tuiskutuuli

Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, miten helposti/vaikeasti pääsee eläkkeelle?

Jälleen kerran kunto on romahtanut ja tajuan liiankin selvästi, että vaikka työpaikka olisikin, en pystyisi töitä tekemään. En pysty olemaan neljän kuukauden koeaikaa niin, ettei sairaus näkyisi (edes silloin, kun olen "kunnossa"), joten työtä en luultavasti pystyisi pitämään, vaikka sellaisen saisinkin :(

Olin melkein koko viime vuoden sairaslomalla - pitkä masennuskausi. Lopetin kun korvauspäivät alkoivat tulla täyteen ja vaihdoin työttömän statukselle. Nyt on sairauslomasta yli 3 kk, eikös Kelan korvauspäivät ala taas alusta???

Mulla on 2-tyypin bipo, diagnosoitu 90-luvulla, sairaalassa olen ollut neljä kertaa, viimeisestä reissusta on jo kuusi vuotta. Maniaa en ole kokenut, hypoja kylläkin. Psykoosiltakin olen välttynyt vaikka lähellä käynyt.

Miten sairas pitää olla? Riittääkö 2-tyypin sairaus? Joskus on diagnosoitu epävakaa persoonallisuus, onko sillä diagnoosilla merkitystä tässä (jos on enää voimassakaan...)?

Miten työttömyys ja pitkät sairauslomat vaikuttavat eläkkeen määrään? Kannattaako sinnitellä mahdollisimman pitkään vuorotellen sairauslomilla ja työttömyyskorvauksilla, vai hakea eläkkeelle mahdollisimman pian?

Voi kun tämän sairauden voisi antaa pois ja elää normaalia elämää. Elämä tuntuu niin kovin turhalta. Kaikki menee hukkaan.

15

3627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leidi.letkeä

      Onko niissä edes eri diagnoosinumeroa? Siis I-tyypin ja II-tyypin bipossa? Luulen kyllä, että sun pitäis ensin olla kuntoutustuella aika monia vuosia ennen eläkettä. Sehän on vähän niinku osa-aikainen eläke. Eläkkeen määrä taidetaan laskea työvuosien ja koulutuksista tulevien juttujen perusteella. Äitini oli fyysisten vaivojen vuoksi noin 20 vuotta työelämässä ja sai pienimmän mahdollisen eläkkeen. Itselläni on diagnoosi F31.5 eli Kaksisuuntaisen mielialahäiriön vaikea psykoottinen masennusjakso. Kuulen askelia vähän väliä ja telkkarin päällemenemistä yms. Ensin olin vuoden sairaslomalla, sitten vuoden kuntoutustuella ja nyt alkoi taas vuoden kuntoutustukijakso. Tuskin vielä kannattaa edes eläkettä hakea.

      F31.8 taitaa sittenkin olla II-tyypin kaksisuuntainen mielialahäiriön diagnoosi, vai mikä sinulla lukee? Hitsi tollasia numerosarjoja.

      • Kannusaarinen

        Moro

        Mulla on F31.1 eli kaksisuuntaisen mielialahäriön maaninen jakso ilman psykoosia.

        Hoitava lääkäri kyseli jotakin eläkkeestä, mutta sanoin, että tahdon takaisin työelämään.

        Onko teillä muilla muuten kelakortissa YE 112 ?


    • Tuiskutuuli

      Kela-korttiin merkinnän sairaudesta saa vasta sitten, kun on ollut psykoosijakso. Näin ainakin oma lääkärini sanoi. Luulen että tässäkin voi olla erilaisia tapoja toimia.

    • leidi.letkeä

      Täällä ei näemmä bipot saisi kirjoittaa yhtään mitään kun heti tulee miinuksia viestien perään. En voi ymmärtää.

    • Biporiina

      mä olen tän kirjoittanut joskus aiemmin, eli työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen perusteista....

      Pelkät oireet tai huonot kokemukset eivät riitä riitä siihen, että bipolaari-diagnoosin saanut pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle, kuten itse toivoisi. On muistettava, että mielialavaihteluiden lisäksi sairauteen voi liittyä merkittävää toimintakyvyn heikkenemistä, mikä on oleellisinta kun haetaan eläkettä. Minulta on usein kysytty, miksi pääsin eläkkeelle, kun muille bipoille se on vaikeaa ?
      Jotta voisi harkita eläkettä, on kysyttävä mikä on sinun/puolisosi kohdalla merkittävä vaje toimintakunnossa ?
      Koitan vastata kysymykseen, millä perustein hakea bipolle eläkettä. Viittaan allaolevaan bipojen kaksostutkimukseen, joista tuloksista löysin samat syyt, miksi itsekin jouduin työstäni ennenaikaisesti eläkkeelle. Toimintakuntoni vajeet eivät liittyneet mielialavaihteluihin, mitä yleensä bipoista luullaan. (ja mitä oireitten kuvauksia lääkärinlausunnot pursuaa). Oman työ- ja toimintakuntoni puutteet liittyi selkeästi - tiedon käsittelyn hitauteen ja huonoon muistiini, varsinkin kun työni edellytti jatkuvaa uusien työtapojen omaksumista. Käytännössä en enää pärjännyt työssäni koska nopeudelle määrättiin suurempi painoarvo, mitä ennen oli ollut. Näin ollen työpaineet aiheutti suurta stressiä, mitä en bipo-häiriöisenä kyennyt hallitsemaan. Älykkyystesteissä pärjäsin hyvin, mutta nopeutta ja muistia vaativista tehtävistä en selvinnyt, kuten olisi pitänyt.

      Viite - kaksoistutkimus:
      Oli siis tehty laaja kaksoistutkimus, missä toinen kaksosista oli normaali ja toinen bipo. Potilaat tai heidän terveet sisaruksensa eivät erottuneet älykyydessä tai sanastotestissä, joka on yksi älyllisen perustason mittareista. Bipolaarihäiriötä sairastavat selviytyivät kuitenkin selvästi verrokkeja huonommin informaation käsittelyn nopeutta mittaavassa tehtävässä. Myös kaikissa muistitehtävissä he menestyivät verrokkeja heikommin. Lisäksi kävi ilmi, että bipoilla opitun aineksen uudelleen mieleen palauttamisessa taso oli verrokkeja heikompaa.

      Jotta bipolle olisi perusteltua hakea työkyvyttömyyseläkettä, on potilaan työn stressitekijät ja toimintavajeet selvitettävä juurta jaksain, kirjoitettavaa B-lääkärinlausuntoa varten. Psykiatriset testit ei riitä mittaamaan työkuntoa omassa työorganisaatiossa, jos kyse on esim nopeudesta tai työmääristä, mistä potilas ei selviä. On parasta jos esimies työnkuvauksen yhteydessä selvittää, ettei potilas kykene samaan työtahtiin, mitä muut.
      Ihanne tietenkin olisi, että työnantaja joustaisi vaatimuksissaan. Jos näin ei kuitenkaan ole, on bipoilla työstressiin liittyvät syyt huomattava mainita erityisen huolella eläkehakemuksessa. Toivon, että neuvostani on apua jollekulle.

      • bibo

        itselläni 2 tyypin kaksisuuntainen ilman psykoosi jaksoja ja mulla on kortissa 112 , itse pääsin eläkkeelle kun olin ollut 3 vuotta kuntoutustuella ja sitä ennen ne kelan pakolliset sairaspäivät.hakemus meni ekalla läpi ilman mitään ongelmia !


    • Mä yritin suisidia, ja pääsin heti eläkkeelle.

      • Tuiskutuuli

        Kiitos kaikille vastaajille :) Erityiskiitos biporiinalle perusteiden avaamisesta.

        Oma lääkärini ei ota todesta, kun valitan muistini huonontuneen ja keskittymiskyvyn olevan olematon. ÄO-testissä pärjään hyvin. Älykkyydellä pystyy kompensoimaan tiettyyn pisteeseen noita muita puutteita eli jos ei muista, voi olemassaolevista seikoista päätellä asioita, mutta nippelitiedon puutetta ei voi peittää. Stressiä en kestä lainkaan. Eli jos/kun eläkelausunnot tulevat ajankohtaiseksi, pitää noita painottaa.

        Mun hoitaja sanoi, että sitten kun/jos aletaan hakea eläkettä, ammutaan kovilla panoksilla. Eli itseäni melkein pelottaa, miten sairas musta saadaan paperilla...

        Olin juuri haastattelussa osa-aikaiseen työhön. Pitäkää peukkuja, että tärppää. Olisi kuitenkin mukava vielä olla mukana työelämässä. Näitä muita vaihtoehtoja on vaan pakko pitää auki eli miettiä kaiken varalta.


      • meikkulandia
        Tuiskutuuli kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastaajille :) Erityiskiitos biporiinalle perusteiden avaamisesta.

        Oma lääkärini ei ota todesta, kun valitan muistini huonontuneen ja keskittymiskyvyn olevan olematon. ÄO-testissä pärjään hyvin. Älykkyydellä pystyy kompensoimaan tiettyyn pisteeseen noita muita puutteita eli jos ei muista, voi olemassaolevista seikoista päätellä asioita, mutta nippelitiedon puutetta ei voi peittää. Stressiä en kestä lainkaan. Eli jos/kun eläkelausunnot tulevat ajankohtaiseksi, pitää noita painottaa.

        Mun hoitaja sanoi, että sitten kun/jos aletaan hakea eläkettä, ammutaan kovilla panoksilla. Eli itseäni melkein pelottaa, miten sairas musta saadaan paperilla...

        Olin juuri haastattelussa osa-aikaiseen työhön. Pitäkää peukkuja, että tärppää. Olisi kuitenkin mukava vielä olla mukana työelämässä. Näitä muita vaihtoehtoja on vaan pakko pitää auki eli miettiä kaiken varalta.

        Mun hoitaja vähättelee koko aika mun oireitani ja yrittää väkisin tehdä musta tervettä. Huvittavaa sanoa, että sairasta toimintaa tältä hoitajalta. Yrittää laittaa töihin, vaikka masennusta on koko aika ja hypot vaan pahenee eli varmaan ovat muuttumassa manioiksi. Uskomattomia tapauksia hoitoalalla. Mitäs sitten, jos mania tosiaan puhkeaa eikä ole edes lääkitystä sen estoon. Mutta mitäpä ne ihmisistä välittää.


    • Lääkitys kuntoon

      Mullekkin kela työntää jo kuntotustukipapereita, mulla on sairauspäivärahat jo täyttyny ku olen jatkuvasti s-lomalla, viimesin oli taas vuoden pituinen.. Mua pelottaa tulevisuus, opiskelen jo toista ammattia kun eka ajattelin ettei eka ammatti sovikaan minulle.. Mutta sama saikulla oleminen jatkuu, vaikka tykkään alasta jota opiskelen.

      Sterssiä en siedä minäkään, heti tulee kovaa ahdistusta ja lamaantumista ja pakko jäädä saikulle, pelkään että musta ole työelämään koskaan kunnolla... Nyt uudet lääkkeet ja saa nähdä miten ne alkaa puremaan.

      En myöskään kestä kritiikkiä (luulosairasko?) Saan heti käsityksen että olen huono enkä kelpaa, lisäksi olen perfektionisti. Onko muilla samaa?

      • meikkulandia

        En myöskään kestä. Vaativa persoonallisuushäiriö löytyy, joten olen tosiaan perfektionisti. Ei helpota elämää sitten ollenkaan. Stressinsietokyky aivan olematon. Heti tulee unettomuutta ja masennusta. Ja tuokin johtuu vain tuosta vaativuudesta eikä bipoudesta. Kaikki pitää olla täydellisesti, joten nuppi ei kestä.


    • aölrkjgaölkdjoirerty

      Haluan myös huomauttaa, ettei eläke ole mikään vapautus. Eläke ei välttämättä ole mikään suuren suuri, ja se tarkoittaa ainaista takkuamista rahan kanssa. Ymmärrän, että töissäolo on hankalaa, mutta raha pyörittää monia asioita, alkaen lääkityksen ostamisesta...

    • Tuiskutuuli

      On eläke kuitenkin parempi kuin työttömän peruspäiväraha.

      Työpaikkaa en saanut. Se oliskin ollut liian hyvää, kun kaikki muukin on mennyt pieleen. Miksi siihen tulisi muutos?

      Tuo vaativa persoonallisuus oli hyvä pointti. Itsekin vaadin itseltäni töissä 100 % suoritusta ja aina pitää olla vähintään yhtä hyvä kun paras porukasta. Stressi tulee myös ihan normipäivänä kun pitää olla täydellinen. Ja sitten kun oikeasti on stressiä, ei pää kestä yhtään.

    • 4+18

      Saako kysyä minkä ikäisiä olette?

    • Tuiskutuuli

      Mä täytän ensi talvena 50 v. Tähän asti olen aina saanut helposti uuden työpaikan silloin kun olen siihen ollut valmis (lähes aina olen ollut muutaman kuukauden sairaslomalla päättyneen pätkätyön jälkeen...), mutta nyt näyttää ikärasismi tulevan vastaan.

      Kun samalla huomaa oman toimintakykynsä huonontuneen, tulevaisuus ei todellakaan näytä hyvältä. Vaikea keskittyä ja muistaa asioita ja stressinsietokyky on laskenut. Olotila lienee pudonnut pysyvään vaihtelevantasoiseen masennukseen.

      Jossakin toisessa ketjussa muutamakin valitteli sitä, ettei vastaanotolla oteta vakavasti. Sama kokemus täälläkin. Onkohan hoitohenkilöstö paatunut meihin psyykkisesti sairaisiin niin, että kaikkea vähätellään, eikä omia huomioita oteta todesta? Lausunto esim. eläkettä varten on kuitenkin tultava omalta lääkäriltä.

      Vai onko todella niin, että meidän bipojen harkintakyky ja omien oireiden analysointi on todella harhainen... Maniassa varmasti on niin, mutta muuten? Kuitenkin meistäkin moni on korkeakoulutettu tai muuten älykäs. Ei ole mukavaa tulla kohdelluksi tyhmänä ja asenteen olevan holhoava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe