Pakkohuutokaupasta kiinteistön ostaneita?

huutamalla

Millaisella hinnalla olette saaneet ostettua ok-talon, mistä päin jne.
Näyttää välillä olevan melko paljon kohteita myynnissä.
Mitä riskejä tms. Kaikki prosessiin liittyvä kiinnostaa.

22

15102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riskipeliä..

      Ensinnäkin, ota huomioon, että nykyisin noita kohteita ei voi myydä alihintaan. Toisin kuin 90-luvulla.

      Lakia muutettiin sen jälkeen niin, että pakkohuutokaupan pitäjä ei saa hyväksyä tarjousta, joka on alle paikkakunnalla vallitsevan käyvän arvon.

      Riskinä on myös se, että kun huudat kiinteistön, niin ostat sen vikoinenn päivineen, ja mihinkään et voi valittaa, vaikka jälkikäteen huomaat ostaneesi vaikkapa hometalon.

      • OmaKohtaistaKokemustaOn

        Kyllä niitä voi myydä myös alihintaan. Ulosotto hinnoittelee papereihinsa myös alimman hyväksyttävän tarjouksen, joka voi alittaa olemmassa olevat velat. Ainoa, kenellä on veto-oikeus on pankki, josta asuntolaina on, mutta eihän niitä kiinnosta, koska he saavat ensimmäisenä rahansa.


    • huutiskauppa

      Kuten jo kirjoitettiinkin, riski on ensinnäkin se, että ostat talon sellaisena kuin se on, eli valitusoikeutta ei ole vaikka löytyisi ihan mitä tahansa. Toisekseen se, että mikäli huutokaupasta valitetaan(siis velallisten taholta), joudut mukaan prosessiin haluat tai et. Jos valitus tehdään, käsitellään asia ensin käräjäoikeudessa. Tässä kesti omassa jutussani noin viisi kuukautta. Sitten joudut odottamaan vielä seuraavan valitusajan KO:n päätöksestä, siis jos valittajat haluavat viedä asian hoviin. Jos näin tekevät, hovissa kestää hyvinkin vähintään tuon saman viisi kuukautta.

      Kauppahinnan joudut maksamaan osin heti huutokaupassa ja muutenkin aika pian. Olet siis maksanut summan, mutta voi olla, että et todellisuudessa pääse
      tekemään taloosi mitään esim. vuoteen. Rahojasi et saa takaisin, et voi kaupasta vetäytyä. Voit vaan odottaa ja odottaa.

      En sano etteikö kannattasiai ostaa, mutta saattaa olla pitkä prosessi kokonaisuutena. Itselle oli ainakin erittäin rankkaa tuo odottaminen, vaikka sitten palkittiinkin lopulta.

      • neuvoton

        entä saatko velalliset talosta ulos jos ne hakevat häädön estoa hoviopikeudesta niinkuin hakivat käräjäoikeudesta ja saivat


      • Anonyymi

        aivan oikein.... kaupan purkuakaan ei voi tehdä yhtä helposti ,sillä ulosotettaviin asuntoihin on sovellettu eri kauppa ehdot kuin normaaleissa kauppa ehdoissa on . tarjoukset ovat kuitenkin sitovia.


      • Anonyymi
        neuvoton kirjoitti:

        entä saatko velalliset talosta ulos jos ne hakevat häädön estoa hoviopikeudesta niinkuin hakivat käräjäoikeudesta ja saivat

        oikeus laitos ei ole niin yksi selitteinen että aina voisi tuudittautua että tulee sama loppu tulos samankaltaisista häädön esto tapauksissa. Niin moni seikka vaikuttaa oikeuskäynnissä sekä eri tuomarit painottavat eri asioita. Asunnosta voi kuitenkin häätää jos olet itse ottamassa ns asunnon omaan käyttöön tai olet myymässä tai vuokralainen on rikkonut törkeästi vuokra ehtoja(jotka näkyvät allekirjoitetussa vuokra sopimuksessa) Itse en uskalla laittaa osakkeitani vuokralle juuri tästä syystä että heidän häätäminen on lähes mahdotonta. vuokra sopimukset tuleekin tehdä 1 vuosi aina eteen päin jolloin vuokra sopimus kumoutuu automaattisesti 1v kuluttua jos ei tee uutta allekirjoitettua vuokra sopimusta. meillä on kaksi tyhjillä olevaa asuntoa ja juuri tämän lain säädännön takia ei uskalleta laittaa vuokralle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oikeus laitos ei ole niin yksi selitteinen että aina voisi tuudittautua että tulee sama loppu tulos samankaltaisista häädön esto tapauksissa. Niin moni seikka vaikuttaa oikeuskäynnissä sekä eri tuomarit painottavat eri asioita. Asunnosta voi kuitenkin häätää jos olet itse ottamassa ns asunnon omaan käyttöön tai olet myymässä tai vuokralainen on rikkonut törkeästi vuokra ehtoja(jotka näkyvät allekirjoitetussa vuokra sopimuksessa) Itse en uskalla laittaa osakkeitani vuokralle juuri tästä syystä että heidän häätäminen on lähes mahdotonta. vuokra sopimukset tuleekin tehdä 1 vuosi aina eteen päin jolloin vuokra sopimus kumoutuu automaattisesti 1v kuluttua jos ei tee uutta allekirjoitettua vuokra sopimusta. meillä on kaksi tyhjillä olevaa asuntoa ja juuri tämän lain säädännön takia ei uskalleta laittaa vuokralle

        "oikeus laitos ei ole niin yksi selitteinen että aina voisi tuudittautua että tulee sama loppu tulos samankaltaisista häädön esto tapauksissa. Niin moni seikka vaikuttaa oikeuskäynnissä sekä eri tuomarit painottavat eri asioita. Asunnosta voi kuitenkin häätää jos olet itse ottamassa ns asunnon omaan käyttöön tai olet myymässä tai vuokralainen on rikkonut törkeästi vuokra ehtoja(jotka näkyvät allekirjoitetussa vuokra sopimuksessa) Itse en uskalla laittaa osakkeitani vuokralle juuri tästä syystä että heidän häätäminen on lähes mahdotonta. vuokra sopimukset tuleekin tehdä 1 vuosi aina eteen päin jolloin vuokra sopimus kumoutuu automaattisesti 1v kuluttua jos ei tee uutta allekirjoitettua vuokra sopimusta. meillä on kaksi tyhjillä olevaa asuntoa ja juuri tämän lain säädännön takia ei uskalleta laittaa vuokralle"

        Ei, häätäminen on todella helppoa, edellyttää toki pätevää perustetta. Eli täyttä p**kapuhetta!


    • Talo Teemu

      Itse ostin "vapaasta myynnistä", eli kyseessä ulosmitattu kiinteistö (OKT, pääkaupunkiseutu) joka oli kiinteistövälittäjällä (Huoneistokeskus) myynnissä. Voudilta kun kyselin niin tiesi kertoa että kun velallinen tekee yhteistyötä niin pakkomyyntiin ei ajauduta vaan voidaan hoitaa vapaan myynnin kautta.

      Kiinteistöön oli tehty kuntoarvio.

      Miinoja:
      * Jos vikoja löytyy kauppakirjassa on vouti myyjänä. Myyjä on kait vastuussa vioista, mutta lähdepä nyt sitten voutia haastamaan käräjille jostain piilovioista.. No mitään ei ole kyllä löytynyt. Ei kannata ostaa jos on hysteerinen piilovikojen suhteen.

      * Talon piirustuksia en tajunnut tarjousta tehdessä kysellä. Ei ole esim. sähkökuvia. Valot kyllä tulee. :)

      * Tarjousta tehdessä kukaan ei tajunnut ottaa huomioon sähköliittymää. Saimme sovittua voudin kanssa että uuden liittymän hinta vähennettiin kauppahinnasta. Yksi vaihtoehto olisi ollut maksaa pystyssä olevat sähkölaskut sähköyhtiölle. Oli kuitenkin halvempi ottaa uusi liittymä.

      * Tontilla mahdollisesti olevia edellisen omistajan tavaroita ei saa hävittää omine lupineen. Vei aikaa ennen kuin edellinen omistaja vei paskansa pois. Putsasin mä itsekin niitä kaatopaikalle.

      * Vedet katkesivat kerran vanhojen maksamattomien laskujen takia :)

      Eli ei oikeasti mitään kovin kummallista.

      • huutiskauppa

        Näinhän se menee, pakkohuutokauppa on se viimeinen vaihtoehto. Omassa tapauksessa velalliset eivät olleet aktiivisia millään lailla hoitamaan asioita, joten pakkohuutokauppa käytännössä ainoa vaihtoehto.

        Itellä sähköliittymä oli muistettu huutokaupassa huomioida, ja vaihtoehdot olivat juuri nuo: osta uusi liittymä tai maksa vanhat laskut pois. Halvemmaksi tuli itellekin ostaa uusi liittymä ( uusi 1465 € ja laskuja ym. olisi ollut yli 3000 € ).

        Tavaroiden suhteen oli itellä niin, että koska häätöä olin hakenut ja sen tietysti sainkin, häätöpäivän jälkeen sain luvan menetellä kamojen kanssa kuten parhaaksi näin=kaatikselle kaksi lavaa tavaraa. Mikään ei kelvannut uo-miehelle, enkä yhtään ihmettele.

        Varmaan on vähän eri lailla sun ja mun tapauksissa, nääs mitä tulee niihin vastuujuttuihin. Itellä painotettiin suullisesti että mainittiin tietysti huutokauppaehdoissa, että omaisuus myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on. Siinä oli kyllä melkoinen riski ottaen huomioon talon kunnon ja hoitamattomuuden. Mitään ihmeitä ei ole löytynyt, tai ainakaan mitään sellaista mitä en olisi osannut arvata etukäteen.


      • fg-ckcgh,
        huutiskauppa kirjoitti:

        Näinhän se menee, pakkohuutokauppa on se viimeinen vaihtoehto. Omassa tapauksessa velalliset eivät olleet aktiivisia millään lailla hoitamaan asioita, joten pakkohuutokauppa käytännössä ainoa vaihtoehto.

        Itellä sähköliittymä oli muistettu huutokaupassa huomioida, ja vaihtoehdot olivat juuri nuo: osta uusi liittymä tai maksa vanhat laskut pois. Halvemmaksi tuli itellekin ostaa uusi liittymä ( uusi 1465 € ja laskuja ym. olisi ollut yli 3000 € ).

        Tavaroiden suhteen oli itellä niin, että koska häätöä olin hakenut ja sen tietysti sainkin, häätöpäivän jälkeen sain luvan menetellä kamojen kanssa kuten parhaaksi näin=kaatikselle kaksi lavaa tavaraa. Mikään ei kelvannut uo-miehelle, enkä yhtään ihmettele.

        Varmaan on vähän eri lailla sun ja mun tapauksissa, nääs mitä tulee niihin vastuujuttuihin. Itellä painotettiin suullisesti että mainittiin tietysti huutokauppaehdoissa, että omaisuus myydään siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on. Siinä oli kyllä melkoinen riski ottaen huomioon talon kunnon ja hoitamattomuuden. Mitään ihmeitä ei ole löytynyt, tai ainakaan mitään sellaista mitä en olisi osannut arvata etukäteen.

        Toteutuneita kauppahintoja löytyy: Huutokaupat.com, myyty nettihuutokaupalla ulosmitattua omaisuutta, mm kiinteistöjä ja asunto-osakkeita.


    • turve elvis

      En vielä tiedä,kun on vielä valitus aikaa jäljellä.Muuten tuntu ainakin netti huutokauppa tapa reilulta.Saat rauhassa harkita ostatko vai et.Hinta tasosta yhden kaupan perusteella vaikea sanoa.Ei se nyt ainakaan tuntunut halvalta,ehkä käyvän hinnan tasossa tai vähän alle.

    • osta

      Meneekö tarjouksen jätöstä pitkään kun tieto tulee hyväksyykö/hylkääkö . Pelaako velallinen kenties aikaa kun ei ilmoita (4vkoa) asiasta. Meneekö tarjous aina voudille vai voiko velallinen yksin päättää vapaassa myynnissä kaupasta?

    • Suossatarpova

      Minulla on myyty kiinteistövälittäjän kautta kiinteistö, joka oli ulosmittauksessa. Minä sain päättää tarjouksista, minkä hyväksyn. Tarjous oli onneksi hyvä ja varmasti parempi kuin huutokaupassa olisi tullut. Tyhjensin ja siivosin kiinteistön ja olin maksanut sähköt, tienkäyttö jne. Valmiiksi. Olin raha-asioitten kanssa sen verran suossa, että koin hyväksi kaupan. Kiinteistövälittäjä hoiti kaiken, minun tarvitsi vain allekirjoittaa. Sen viimeisen häpeän jouduin kestää kaupantekotilanteessa, että vouti tosiaan oli mukana kuvioissa. Kiinteistöhän oli jo velkojien joten toimitin asianmukaiset paperit allekirjoituksineen . Ostajalla ei ole pahemmin valitusoikeutta eikä esim. hinnan alennusoikeuksia, sillä rahaa ei ole ja kuka se vastaa loppupeleissä vioista. Noh, mutta minun kaupat oli ostajallekin hyvät.

      • Suossatarpova

        Ja vielä vinkkejä ulosmitattavan ostajalle kiinteistöfirman kautta..kun teette ostotarjouksen, laittakaa ehdoksi tarjoukselle , esim. että tarjous voimassa 2vk ja kaupanteon jälkeen asunto tyhjennettävä 3 vk sisällä. Moni ei hoksaa kirjata näitä asioita ostotarjoukseen, vaan usein kaupantekohetkellä vasta sovitaan


      • rysitty

        Olisiko vouti voinut sanoa että on myytävä jos tarjous on kutakuinkin asiallinen ja velallisella paljon velkaa, uo vuodesta 2013 alkaen päällä?


    • Suossatarpovanoussut

      Pakkohuutokauppaan joutuvat kiinteistön omistajat,
      Yrittäkää saada lupa itse myydä kiinteistövälittäjän kautta ja hoitakaa kiinteistö myyntikuntoon.. Saatte paremman hinnan ja velkoja paremmin hoidettua.

    • Apuva

      Ulosottohuutokaupalla myydään omakotitaloja, asunto-osakkeita, maa- ja metsätiloja, kesämökkejä ja tontteja. Pitääkö ennen ostoa kysyä ensin neuvoa juristeilta? Voiko kiinteistön ostaja joutua maksajaksi ulosotossa olevan henkilön velkoihin? Kiinteistöissä on usein kasapäin maksamattomia sähkö,- vesi- ja vakuutuslaskuja ja kiinteistöveroja ja tiemaksuja? Onko kiinteistön kaikki maksamattomat laskut ilmoitettu myynti-ilmoituksessa?

      Miten tuonne ulosottoon yleensäkään joutuu? Onko ulosotossa olevilla ihmisillä huono elämänhallintakyky? Maksan kaikki laskut ajoissa. Yleensä maksan laskut jo samana päivänä, kun postinkantaja tuo laskut postilaatikkoon tai laskut tulevat sähköpostiin tai NetPostiin.

    • Anonyymi

      Rahat on oltava valmiina ja ostaessa tulee huomioida kaikki muut kulut jotka nostavat helposti ostettavan kohteen kokonais hintaa. ulosoton myymät asunnot myydään siinä kunnossa kuin ne on esitelty ja jos tekee tarjouksen eikä olekkaan varaa maksaa menet ns : ulosottoon perittävänä maksamatta jätetty kauppa summa....

    • Anonyymi

      Ostin ulosmitatun kiinteistön välittäjän kautta vuosikymmeniä sitten. Oli halpa ja hyvä kauppa, tosin remontit oli kesken puolessa talossa ja moni muukin asia ja kodintekniikka rempallaan, mutta tutustuin taloon huolellisesti ennen kauppoja. Pyyntihinta oli markka-aikaan 300t isolla tontilla, joten uskaltauduin ottamaan lainaa autiona olleeseen taloon. Tiesin sen hyväksi. Konkka oli tullut yksinyrittäjällä talouslamassa 1990. Kerran kävi tämä entinen asukas oven takana kyselemässä jotain tavaraa jonka sai tietysti, se kohtaaminen on jokseenkin surullinen tapaaminen. Ei tullut sisälle ollenkaan. Asuin taloa onnellisena kunnes tuli avioero ja muutto muualle. Talo myyntiin rempattuna, tuli hyvät kaupat.

      Nyt olen itse uuden, toisella paikkakunnalla olevan, taloni kanssa ulosmittauksessa. Velkaannuin, yksinyrittäjänä, 2010 talousahdingossa, koska työt loppuivat ja sairastuin vakavasti. Sinnittelin aikani, mutta nyt korona iski viimeisen niitin. Toistaiseksi en tiedä miten talon käy, kuka myy ja koska, mutta toivon hyvää ostajaa. Sellaista ennakkoluulotonta kuin itsekin olin. Hyvä on talo!

    • Velallisten omakotitalojen huutokauppa on ilkeää ja julmaa. Se pitää kieltää. Mitä te siinä rutisette, kun velalliset valittavat oikeuteen? Ette olisi sotkeutuneet riistoon. Ihmisten kodit pitää myydä tavallisilla markkinoilla ja myyjänä on ulosottotoimisto, tai velalliset, jos suostuvat. On jotenkin kuvaavaa asiaan liittyvästä moraalisesta kuvotuksesta, että velallisten koti laitetaan pienten tarjousten mielivaltaiseen huutokauppaan. Sehän on tarkoitettu rangaistukseksi sosiaalisen uskottavuuden rikkomisesta.

      • Anonyymi

        Asiaa kirjoitat. Pienellä paikkakunnalla olen ihmetellyt sitä takinkääntöä, jossa entiset naapurukset ovatkin talousvaikeuksien kautta ongelmiin joutuneen kimpussa kuin mäkäräparvi. Luulevat, ettei moinen tila koskisi heitä ollenkaan koskaan, ettei ikinä mene mikään juttu mönkään heillä, vain noilla muilla. Voi pojat, asia ei mene tässä maailmassa niin. Ja jos vieras muuttaja ostaa halvalla talon, luulisi hänelläkin olevan melko kurja oli olla siinä Härskin takissa. Ainakin on silmätikkuna aina siinä pienessä kylässä. Molemmat ovat, niin voudin kuin pankinkin asiakas.

        Se että UO ja vouti tekee elämästä helvetin ja vie perheeltä kodin, se tie on yhteiskunnan kannalta kestämätön. Aina on asuttava jossain ja kallein ratkaisu on siirtyä vuokralle ja tukien varaan loppuelämäksi. Hyvä on muistaa, että asunto on tavallisten suomalaisten ainoa omaisuus.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Keskiaikaista ryssämeininkiä. Ruotsissa ja monissa sivistysmaissa ei velallisen asuntoon kosketa. Kuvottavaa touhua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe