MUISTOJA KUMMUSTA

PISTOLEERO

Paljon on vuosia kulunut kummusta lähdöstäni, vaan kyllä vielä muistoissa on paljon
tuttuja "naamoja" ja hauskoja tapauksia.
Varmaan moni tuntemistani sen ajan nuorista on poistunut elämästä,mutta moni vielä
porskuttelee eteenpäin joskin hitaampaa tahtia kuin vuosina 1960-1969.
Tanssipaikkojahan oli talvi-aikaan Seurojentalo ja Kansantalo eli "Rupla".
Ruplalla oli kovat menot yleensä .Rautalanka raikui ja tango kaikui.Muistuu mieleen
sellaiset tangot kuin: Kasakka tango,Syksyn tango,Kahvila Flamenco,Esperantsa,
nämä lauloi Johnny Forsell.
Tietysti myös Grönin Eikan: Seinillä on korvat oli paljon soitettu levy.
Ruplan alakerrassa oli baari nimeltään Monttu,muita kuppiloita oli Pika Pala Maritan talossa, sen omisti Huikurin Rami ,Anja vaimonsa kanssa.Ravintola Kuilu
ja sen tomera omistaja Kaisa joka seurasi tarkasti että ei vaan plantattu omia juomia sekaan.
Huikurin Ramilla oli myös autovuokraamo,automerkeinä Simca 1000 ja Renault,
niin ja tietysti Wolkswagen kleinbus jolla teimme hauskan ajelun Polvijärvelle,eräs
kimma lauloi matkalla kappaletta :Gapriel kun on lämmin ,,,,,
Kesällä tanssittiin Huvipuistossa,Saarikkaalla,Palorannan lavalla,Pyttylammella
ja POU:n lavalla joka melkein purettiin Irwinin ollessa keikalla 17.9.1968.
Silloin tanssi oli kielletty muulloin kuin 1,5 tuntia lopussa verotuksellisista syistä.
KIrjoitan tuohon liittyvän tarinan myöhemmin.
Tuttuja ja hauskoja kavereita oli mm.Vainion Lasse joka tunnettiin "Lättä Lasse"
nimellä,Niskasen Kisi,Piiroisen Eikka,Palanderin Lasse,Räsäsen Martti ja Hannu,
Kallion Jussi,Häkkisen Taisto,Heiskasen Upe,Paapan Harri,Karttusen Kepu ja Ville
ja monet muut kaverit,tyttöjä muistelen vain aatoksissain,en kirjoita heidän nimiään.
Taksi kuskeista muista Väisäsen Manun,Koistisen Villen ja Parviaisen Villen,Pent-
tosen Veijon,Juha Variksen(kokonvaarasta).
Jatkan muistelua joskus toiste,vaimo huutelee saunaan,mutta kirjoitan vielä
yhden tangon sanat, Tammen Taisto sen on levyttänyt.
PIENEN PIENI ONNI
Aivan pienen pienen onnen kerran kohdata mä sain,
ja sen pienen pienen onnen tunsin silloin rinnassain.
Kun se tiellä tuli vastaan,lailla vanhan tuttavan,
jonka kanssa ainoastaan tunsin päivän paistavan!

Me suudeltiin,me tanssittiin ja me itkettiin,,,ja me naurettiin,
ja se pienen pieni onni,oli kuin lainaks"tullut ois,
ja se pienen pieni onni ,sinun kanssa lähti pois !

Jospa pienen pienen onnen minä jälleen kohtaisin,
niin sen pienen pienen onnen omaksein taas arvaisin,
kun se tiellä tulis vastaan lailla vanhan tuttavan,
jonka kanssa ainoastaan tunsin päivän paistavan !

Me suudeltais ja me tanssittais,me itkettäis ja me naurettais,
jos se pienen pieni onni aivan lahjaks" tulla vois,
ei se pienen pieni onni enää koskaan lähtis pois !

181

13065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoittele vaan

      lisää. Tuollaista on mukava lukea!

      • PISTOLEERO

        Kerron tarinan elokuvissa käynnistäni,olin silloin 15 vuotias.
        Naapurissani asui minua 3 vuotta vanhempi kaverini,eräänä iltana hän tuli luokseni
        ja sanoi:Lähde sinäkin elokuviin,Maritassa on hyvä kuva.
        Minkä niminen kuva se on ,kysyin?
        Se on sen niminen :Kun tuomi kukkii,suomalainen kuva, lähetään kahtomaan.
        Olin päässyt töihin erääseen taloon jossa tein ikäiselleni sopivia töitä.
        Tuntipalkka ei ollut kovin suuri,mutta kuitenkin olin saanut säästetyksi sen verran
        että sain maksetuksi käsirahan Tunturi mobedista jonka ostin Tolvasen Topilta.
        Kyllähän Topi katseli minua pitkään kun pyysin lopun mopon hinnasta osamak-
        sulle,antoi kuitenkin ja tulihan mopo maksetuksi.
        Asuin muutaman kilometrin päässä kummun keskustasta ja kyllä se kiinnosti
        elokuva ja myös mopedilla ajelu,niinpä sanoin:Lähetään vaan,mitenkä pitkä
        se kuva lienee?
        Eikö tuo liene normaalin mittanen ,kaveri sanoi.
        Äitini oli kuullut juttelumme ja sanoi:Eikö se olisi parempi levätä kun olet ollut
        päivän töissä,aamulla on aikanen herätys töihen lähtiessä ja kun on nuin kova
        pakkanen -18 astetta näyttää mittari.
        Ei tuommonen pakkanen haittaa,sanoin ja laitoin sinisen, kernistä valmistettun
        puseron päälleni,karvahatun päähäni ja sitten mentiin.
        Mopot ajoimme teatterin taakse parkkiin ja ostimme liput Toivasen rouvalta.
        Minä en ollut koskaan käynyt aikaisemmin katsomassa elokuvia teatterissa,
        kiertäviä elokuvan näyttäjiä oli jotka näytti taloissa kuvia,myös minä olin käynyt
        muutamia kertoja näitä esityksiä katsomassa.
        Elokuva alkoi muistaakseni kello 19.00 ,yleisöä oli melkein täysi katsomo.
        Olin ostanut lipunmyyjä rouvalta Pectus pastilleja rasian ja kun elokuva alkoi
        kaivoin rasian taskustani,avasin sen ja tarjosin kaverilleni,pimeässä rasia putosi
        kädestäni ja pastillit pyöri iloisesti kilisten alas päin, pitkin teatterin lattiaa.
        Kyllä hävetti,vaan minkäs voin.
        Minulla ei ollut kelloa ja jonkun ajan kuluttua kysyin kaverilta:Paljonko kello on?
        Kaveri suhisi:Puoli kahdeksan,elä puhu ,katsojat häiriintyy.
        Mutta minua painoi ajatus töihin menosta aamulla, ja niinpä taas sanoin,tosin
        nyt hiljenpaa kuin kelloa kysyessäni:Kyllä minä lähden kotiin,on jo niin paljon
        tuo kello,katotko sinä loppuun tuon kuvan,kerro mitä siinä tapahtu sitten minulle.
        Niin nousin tuolista ja läksin pois,ihmiset ajattelivat varmaan että oliko pojalle
        liian hempeitä kohtauksia,vai ajatteliko he että poju ei katso muita kuin lännen
        kuvia joissa pyssyt paukkuu.
        Polkaisin Tunturin käymään ja ajoin kotiin.
        Äiti sanoi:No eipä ollut pitkä kuva,mistä se kertoi ?
        Mistä lie kertonut,joku Mauno Kuusisto siinä lauloi,Taisto kertoo lopun kun nähdään,hän jäi katsomaan kuvan loppuun,kyllä tämä kernipusero ei ole
        pakkaskelin pusakka,rapsahtelee rikki kun jäätyy,sanoin ja tiristelin kahvia
        pannusta kuppiin.
        Vaan kyllä tuo mopo pelovaa hyvin ja kulkee kovaa,sanoin.
        Kun vain saat maksettua ennen kuin hajoaa,äiti tuumi.

        Että tällainen oli minun elokuvareissu teatteri Maritaan.


      • Anonyymi
        PISTOLEERO kirjoitti:

        Kerron tarinan elokuvissa käynnistäni,olin silloin 15 vuotias.
        Naapurissani asui minua 3 vuotta vanhempi kaverini,eräänä iltana hän tuli luokseni
        ja sanoi:Lähde sinäkin elokuviin,Maritassa on hyvä kuva.
        Minkä niminen kuva se on ,kysyin?
        Se on sen niminen :Kun tuomi kukkii,suomalainen kuva, lähetään kahtomaan.
        Olin päässyt töihin erääseen taloon jossa tein ikäiselleni sopivia töitä.
        Tuntipalkka ei ollut kovin suuri,mutta kuitenkin olin saanut säästetyksi sen verran
        että sain maksetuksi käsirahan Tunturi mobedista jonka ostin Tolvasen Topilta.
        Kyllähän Topi katseli minua pitkään kun pyysin lopun mopon hinnasta osamak-
        sulle,antoi kuitenkin ja tulihan mopo maksetuksi.
        Asuin muutaman kilometrin päässä kummun keskustasta ja kyllä se kiinnosti
        elokuva ja myös mopedilla ajelu,niinpä sanoin:Lähetään vaan,mitenkä pitkä
        se kuva lienee?
        Eikö tuo liene normaalin mittanen ,kaveri sanoi.
        Äitini oli kuullut juttelumme ja sanoi:Eikö se olisi parempi levätä kun olet ollut
        päivän töissä,aamulla on aikanen herätys töihen lähtiessä ja kun on nuin kova
        pakkanen -18 astetta näyttää mittari.
        Ei tuommonen pakkanen haittaa,sanoin ja laitoin sinisen, kernistä valmistettun
        puseron päälleni,karvahatun päähäni ja sitten mentiin.
        Mopot ajoimme teatterin taakse parkkiin ja ostimme liput Toivasen rouvalta.
        Minä en ollut koskaan käynyt aikaisemmin katsomassa elokuvia teatterissa,
        kiertäviä elokuvan näyttäjiä oli jotka näytti taloissa kuvia,myös minä olin käynyt
        muutamia kertoja näitä esityksiä katsomassa.
        Elokuva alkoi muistaakseni kello 19.00 ,yleisöä oli melkein täysi katsomo.
        Olin ostanut lipunmyyjä rouvalta Pectus pastilleja rasian ja kun elokuva alkoi
        kaivoin rasian taskustani,avasin sen ja tarjosin kaverilleni,pimeässä rasia putosi
        kädestäni ja pastillit pyöri iloisesti kilisten alas päin, pitkin teatterin lattiaa.
        Kyllä hävetti,vaan minkäs voin.
        Minulla ei ollut kelloa ja jonkun ajan kuluttua kysyin kaverilta:Paljonko kello on?
        Kaveri suhisi:Puoli kahdeksan,elä puhu ,katsojat häiriintyy.
        Mutta minua painoi ajatus töihin menosta aamulla, ja niinpä taas sanoin,tosin
        nyt hiljenpaa kuin kelloa kysyessäni:Kyllä minä lähden kotiin,on jo niin paljon
        tuo kello,katotko sinä loppuun tuon kuvan,kerro mitä siinä tapahtu sitten minulle.
        Niin nousin tuolista ja läksin pois,ihmiset ajattelivat varmaan että oliko pojalle
        liian hempeitä kohtauksia,vai ajatteliko he että poju ei katso muita kuin lännen
        kuvia joissa pyssyt paukkuu.
        Polkaisin Tunturin käymään ja ajoin kotiin.
        Äiti sanoi:No eipä ollut pitkä kuva,mistä se kertoi ?
        Mistä lie kertonut,joku Mauno Kuusisto siinä lauloi,Taisto kertoo lopun kun nähdään,hän jäi katsomaan kuvan loppuun,kyllä tämä kernipusero ei ole
        pakkaskelin pusakka,rapsahtelee rikki kun jäätyy,sanoin ja tiristelin kahvia
        pannusta kuppiin.
        Vaan kyllä tuo mopo pelovaa hyvin ja kulkee kovaa,sanoin.
        Kun vain saat maksettua ennen kuin hajoaa,äiti tuumi.

        Että tällainen oli minun elokuvareissu teatteri Maritaan.

        Olikohan mopedin myyjä Teppo Tolvanen ja teatterin omistaja Toivalan Alli minun muistini mukaan?


    • 1944

      Vainion Lasse oli minun luokalla koulussa, tunsin muitakin mainitsemiasi.
      Tukiasen Uunon kioskin muistan ja herkkukulman.
      Kerro lisää oli mukava lukea:)

      • Pistoleero

        Vainion Lasse päräytteli Jawa Siztenillään kummunkatua ja mikäpä siinä ,niinhän
        se pitääkin nuorena päräytellä.
        Kuusjärven jäällä oli jäärata ajot ja muistaakseni Kumpulaisen Uri oli ainakin Oku-
        laisista ajamassa.
        Polvijärvellä ,Mertajärven jäällä oli ravikilpailut,no eikun sinne katsomaan.
        Törisevän kylältä oli Järveläisen Aarne hänellä oli Norton merkkinen moottori-
        pyörä ja Aarne ajoi yleensä kovaa vauhtia.Mustosen Eero läksi Aarnen kyytiin,
        ja minä Voutilaisen Manun MZ:in takaistumelle.
        Tie Polvijärvelle ei ollut saman kuntoinen kuin nykyisin,vaan vielä huononpi.
        Aarne ajoi Eeron kanssa edellä ,Manu ja minä noin 50 m. perässä.
        Kokonvaaran kohdalla Aarne ajoi nurin,molemmat,Aarne ja Eero luisuivat
        jäisellä tiellä .
        Ei mennyt kuin hetki kun myös Manun ajama MZ heitti meidät selästään.
        Ei mitään suurempaa vahinkoa tullut mutta Eerolta repesi hiukan nenän sierain
        ja kyllähän siitä verta tuli.
        En muista mistä saimme harsoa ja jotain teippiä jolla paketoimme Eeron nokan,
        kyllä kävimme katsomassa ravit ja muistan kun joku humalainen sanoi että:
        Onko poika suanu nokkaasa,kun on nokka kuin Piokkiolla,mitä hä.
        En ou tapellu ,kuavuttiin tuolla tullessa sanoi Eero.
        Tulomatka meni paremmin ,eikä kaatuiltu.






        .


      • HARTSA

        Varmaan tunsit Tukiaisen Hemin,ja hänen sisarensa.Minätunsin molemmat.


      • pistolero
        HARTSA kirjoitti:

        Varmaan tunsit Tukiaisen Hemin,ja hänen sisarensa.Minätunsin molemmat.

        Minä tunsin helekutin hyvin Hemin,hänen siskoa en muista.


      • Anonyymi
        Pistoleero kirjoitti:

        Vainion Lasse päräytteli Jawa Siztenillään kummunkatua ja mikäpä siinä ,niinhän
        se pitääkin nuorena päräytellä.
        Kuusjärven jäällä oli jäärata ajot ja muistaakseni Kumpulaisen Uri oli ainakin Oku-
        laisista ajamassa.
        Polvijärvellä ,Mertajärven jäällä oli ravikilpailut,no eikun sinne katsomaan.
        Törisevän kylältä oli Järveläisen Aarne hänellä oli Norton merkkinen moottori-
        pyörä ja Aarne ajoi yleensä kovaa vauhtia.Mustosen Eero läksi Aarnen kyytiin,
        ja minä Voutilaisen Manun MZ:in takaistumelle.
        Tie Polvijärvelle ei ollut saman kuntoinen kuin nykyisin,vaan vielä huononpi.
        Aarne ajoi Eeron kanssa edellä ,Manu ja minä noin 50 m. perässä.
        Kokonvaaran kohdalla Aarne ajoi nurin,molemmat,Aarne ja Eero luisuivat
        jäisellä tiellä .
        Ei mennyt kuin hetki kun myös Manun ajama MZ heitti meidät selästään.
        Ei mitään suurempaa vahinkoa tullut mutta Eerolta repesi hiukan nenän sierain
        ja kyllähän siitä verta tuli.
        En muista mistä saimme harsoa ja jotain teippiä jolla paketoimme Eeron nokan,
        kyllä kävimme katsomassa ravit ja muistan kun joku humalainen sanoi että:
        Onko poika suanu nokkaasa,kun on nokka kuin Piokkiolla,mitä hä.
        En ou tapellu ,kuavuttiin tuolla tullessa sanoi Eero.
        Tulomatka meni paremmin ,eikä kaatuiltu.






        .

        Kiva muistella vanhoja aikoja, kyllä tehtiin monet reissut Kumpulan Urin kanssa.Oli vaan ikävä tapaus hänen poismeno kovin nuorena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva muistella vanhoja aikoja, kyllä tehtiin monet reissut Kumpulan Urin kanssa.Oli vaan ikävä tapaus hänen poismeno kovin nuorena.

        Kristillisten Turpeinen. Menossa kuudes puolue. Luulis hävettää. Perttu on rehti ja äänestän Perttua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillisten Turpeinen. Menossa kuudes puolue. Luulis hävettää. Perttu on rehti ja äänestän Perttua

        Persu keharia:)))))


    • ....

      Kyllä kumpu on muuttunut sitten 50-60 luvun.
      Pohjoisaholla oli yhtiön maatilan pellot, kalattomalle pääsi joko joensuuntietä tai vanhaa kalattomantietä pitkin, siinä oli peltoa missä nyt on Agri Market.
      Muistan kun vanha kunnantoimisto paloi, olin vanhempieni kanssa Betaniassa kokouksessa, kokous häiriintyi kun rukoushuoneen ikkunasta näkyi hirveän suuri roihu, vanha puutalo paloi voimakkaasti.

      • villit viikarit

        Myö tultiin aina linjakkaalla mummon luo Outokumpuun. Oltiin pieniä vielä ja sanotttiin että tornitalo C. Että kuski jätti meidät oikeassa paikassa pois Pohjoisaholle. Mielessä aina se että päästään uimaan sinne uima-altaaseen ja käymään mummon kansssa teräskulmassa. Mummolla oli vielä mopo siihen aikaan ja tuli Kaasilan pysäkille vastaan. Lämsän pojat tais sen mopon pölliä muutaman kerran, saatiin takasin kuitenkin ja kun mummo heitti lusikat nurkkaan, se jäi meille ja sillä ajettiin rippikoulureissut. Niin ja paljon käytiin kirkossa, Miettisen saarnat kuuntelemassa ja kahvilla. Kun mummon silimä vältti, karattiin kaupungille ja torin puhelinkioskista soitettiin (jos oli markka) että ollaan ostamassa jäätelöä.


      • Kekkosen vika

        Tulin Outokumpuun vasta (?) 70-luvun alkupuolella, joten kysyn: Kekkosella oli noihin aikoihin vaalikiertue menossa. Hän oli ollut puhumassa suojeluskunnan talolla ja todennut kunnantalon palosta, että sekin varmaan pannaan hänen syykseen.

        Vaalitaistelu siihen aikaan lienee ollut aika kovaa.


    • mummo ite

      Muistan kun Pirkko Mannola oli esiintymässä Saarikkaan paviljongilla.
      Hän oli kaunis ja notkea, ohi kävellessään teki voimisteluliikkeitä.
      Mentiin aidan raosta Lavalle kun ei ollut rahaa.
      Siellä tapasin tulevan miehenikin. Siitä on yli 50-vuotta.
      Saunassa käytiin Kyykerillä, saatiin sitruunasoodaa, se oli hyvää. Siellä oli naisia jotka kävivät joka päivä saunassa, katselin heitä vähän ihmeissäni, silloin ei juuri laiduttamisesta välitetty, puhumattakaan karppauksesta.

      • PISTOLEERO

        Saarikkaalla olen eka kerran tanssinut,orkesteri oli ARVO UKKOLA,olikohan se
        Varkautelainen orkka?,usein kuitenkin oli soittamassa Saarikkaalla.
        Tuosta minun eka tanssista jäi mieleen tanssitettavan tytön kysymys:Outko sinä
        ennen muuten tanssinu?
        Minä vastasin:No ,en ou vuan tanssitaanko myö vielä,niin opittas kumpihii tanssimmaa?
        Muutama vuosi eteenpäin tuosta tapahtumasta kävin hakemassa samaa likkaa
        tanssimaan Seuriksella.
        Tanssittuamme eka puoliskon sanoin hänelle:Mutta sinähän tanssit hyvin,kukas
        on ollut opettamassa?
        Ei kukaan,mutta kait tanssi menee paremmin kuin silloin Saarikkaalla.
        Muistuu mieleen edesmennyt Soinisen Taisto,pienessä hiprakassa hän
        lauloi eräs juhannusaatto Saarikkaan lavan aidan vierellä kovaan ääneen:Hetken
        vain tonni kestää,loppua sen en voi estää,,,,,
        Konstaapelit Kauko Eerola ja Sihvosen Saku tulivat paikalle,menivät Taiston luo
        ja tietysti Duota,Duota nuhteli Taistoa,taisipa vähän jo "tukea" ja näyttää että
        heillä olisi kyyti,kuitenkin Sihvonen rauhallisesti sanoi:Jospa siitä tonnista olisi
        vielä sen verran jäljellä että tuo Väinö Keto veisi hänet kotiinsa.
        Kedolla oli komeita amerikan rautoja taksissa,taisivat olla Chervoletteja merkil-
        tään.
        Tulihan sitä itsekkin monet reissut Vännin kuljettamana ajeltua,Vännillä paloi
        pikkusikari suussa ja itse mies oli hyvin keskittynyt ajoon.
        Kerran oli pikkuisen maisteltu väkeviä Vaskituvassa erään Villen kanssa,
        kun saimme aatoksen lähteä Polvijärvelle ,Hukkalaan tuttumme Kallen P luo
        kylään.
        No tietenkin soitimme Väinölle,ja matka alkoi .
        Istuin etupenkillä,Ville takana,meillä sauhusi Nortit,Väinöllä sikari.
        Horsmanahon seutuvilla sanoin :palaakohan joku kangas, vai mistä tuo käry
        tulee?
        Väinö murahti että, olisiko typakasta pudonnut palava kekäle istumelle.
        Auto pysähtyi ja takapenkin toppaukset kytivät,Villen nortista oli kekäle
        pudonnut ja polttanut läpiverhoilu.
        Eipä tuo Vänni hermostunut,etsi jostakin puukon ja viilsi istuimen saumasta auki
        sammutti kytevän toppauksen.
        Ville kysyi:Mitä maksaa tuommonen palonsammutus?
        Väinö murahti siinä ajaessaan:Nuin pieni palon sammutus maksaa satamarkkaa.
        Ville kaivoi lompsan ja antoi Vännille 150 mk.

        Taitaa tulla liian pitkiä näistä minun muisteluksista,joten lopetan,ainakin tällä
        kertaa,
        Kirjoitan vielä pikku runon,jota olen vähän muunnellut Kellot soi kappaleesta.

        /////////////////////////////////
        Kun kellot soivat hiljaa helkkyen,
        jos ymmärtäisin niiden kieltä,
        ne varmaan kertois soiden mulle sen,
        miks elo täällä on niin kirjavaa,,,,?

        Ne joskus soivat mulle riemuiten,
        taas joskus niiden ääni on kaihoisaa,,,niin ikävää ?

        On kello niin kuin sydän ihmisen,
        voi riemu murheen löytää sieltä,
        niin vaihtuu myöskin sointi kellojen,
        on kaikki täällä niin muuttuvaa,,,,?

        Kun kuulet soivan hiljaa kellojen,
        kai ymmärrät sä sanoman sen,,,,,,?

        Ikävää,sävelmää,kellot kun kumahtaa,
        jotain viety sulta nyt on pois,,,,
        näinkö lyhyt onni olla voi ?
        Kellot riemua kun juuri soi,
        suru vei ilon pois.

        Hetken kestää vaan ,kai kaikki kaunis päällä maan,
        lainaa onni on , sen odotus vain loputon,,,!


      • Pistolero
        PISTOLEERO kirjoitti:

        Saarikkaalla olen eka kerran tanssinut,orkesteri oli ARVO UKKOLA,olikohan se
        Varkautelainen orkka?,usein kuitenkin oli soittamassa Saarikkaalla.
        Tuosta minun eka tanssista jäi mieleen tanssitettavan tytön kysymys:Outko sinä
        ennen muuten tanssinu?
        Minä vastasin:No ,en ou vuan tanssitaanko myö vielä,niin opittas kumpihii tanssimmaa?
        Muutama vuosi eteenpäin tuosta tapahtumasta kävin hakemassa samaa likkaa
        tanssimaan Seuriksella.
        Tanssittuamme eka puoliskon sanoin hänelle:Mutta sinähän tanssit hyvin,kukas
        on ollut opettamassa?
        Ei kukaan,mutta kait tanssi menee paremmin kuin silloin Saarikkaalla.
        Muistuu mieleen edesmennyt Soinisen Taisto,pienessä hiprakassa hän
        lauloi eräs juhannusaatto Saarikkaan lavan aidan vierellä kovaan ääneen:Hetken
        vain tonni kestää,loppua sen en voi estää,,,,,
        Konstaapelit Kauko Eerola ja Sihvosen Saku tulivat paikalle,menivät Taiston luo
        ja tietysti Duota,Duota nuhteli Taistoa,taisipa vähän jo "tukea" ja näyttää että
        heillä olisi kyyti,kuitenkin Sihvonen rauhallisesti sanoi:Jospa siitä tonnista olisi
        vielä sen verran jäljellä että tuo Väinö Keto veisi hänet kotiinsa.
        Kedolla oli komeita amerikan rautoja taksissa,taisivat olla Chervoletteja merkil-
        tään.
        Tulihan sitä itsekkin monet reissut Vännin kuljettamana ajeltua,Vännillä paloi
        pikkusikari suussa ja itse mies oli hyvin keskittynyt ajoon.
        Kerran oli pikkuisen maisteltu väkeviä Vaskituvassa erään Villen kanssa,
        kun saimme aatoksen lähteä Polvijärvelle ,Hukkalaan tuttumme Kallen P luo
        kylään.
        No tietenkin soitimme Väinölle,ja matka alkoi .
        Istuin etupenkillä,Ville takana,meillä sauhusi Nortit,Väinöllä sikari.
        Horsmanahon seutuvilla sanoin :palaakohan joku kangas, vai mistä tuo käry
        tulee?
        Väinö murahti että, olisiko typakasta pudonnut palava kekäle istumelle.
        Auto pysähtyi ja takapenkin toppaukset kytivät,Villen nortista oli kekäle
        pudonnut ja polttanut läpiverhoilu.
        Eipä tuo Vänni hermostunut,etsi jostakin puukon ja viilsi istuimen saumasta auki
        sammutti kytevän toppauksen.
        Ville kysyi:Mitä maksaa tuommonen palonsammutus?
        Väinö murahti siinä ajaessaan:Nuin pieni palon sammutus maksaa satamarkkaa.
        Ville kaivoi lompsan ja antoi Vännille 150 mk.

        Taitaa tulla liian pitkiä näistä minun muisteluksista,joten lopetan,ainakin tällä
        kertaa,
        Kirjoitan vielä pikku runon,jota olen vähän muunnellut Kellot soi kappaleesta.

        /////////////////////////////////
        Kun kellot soivat hiljaa helkkyen,
        jos ymmärtäisin niiden kieltä,
        ne varmaan kertois soiden mulle sen,
        miks elo täällä on niin kirjavaa,,,,?

        Ne joskus soivat mulle riemuiten,
        taas joskus niiden ääni on kaihoisaa,,,niin ikävää ?

        On kello niin kuin sydän ihmisen,
        voi riemu murheen löytää sieltä,
        niin vaihtuu myöskin sointi kellojen,
        on kaikki täällä niin muuttuvaa,,,,?

        Kun kuulet soivan hiljaa kellojen,
        kai ymmärrät sä sanoman sen,,,,,,?

        Ikävää,sävelmää,kellot kun kumahtaa,
        jotain viety sulta nyt on pois,,,,
        näinkö lyhyt onni olla voi ?
        Kellot riemua kun juuri soi,
        suru vei ilon pois.

        Hetken kestää vaan ,kai kaikki kaunis päällä maan,
        lainaa onni on , sen odotus vain loputon,,,!

        Tuli juuri radiosta vanhoja iskelmiä ja sekös taas pisti kirjoittelemaan kun muistot
        tulvahti mieleen.
        Tulenliekki tango ,niinpä, kuinka paljon se tuokaan muistoja vuosikymmenten takaa.
        Olin tanssimassa Kalattoman lavalla ja kävin hakemassa tanssimaan tyttöä jolla oli
        suuret tummat silmät,pitkät hiukset,hän oli hyvä tanssia.
        Tanssimme useamman kappaleen ja olin "myyty mies",hän oli juuri se tyttö,vain hän, muita ei.
        Kyllä siinä meikäläisen pulssi otti kierroksia.
        Teimme "tällit" seuraavaksi tanssi- illaksi ja taas Tulenliekki soi,sitten annoin hänelle aivan oman nimen,SABINA.
        Lauloin hänelle tanssiessamme:Sabina oot kaunehin helmeni mun,olet ylväs kuin
        ruhtinatar,,,.kyllä hän olikin kaunis,mieleeni luikerteli mustasukkaisuuden kyy,
        jospa en saakkaan pitää häntä itselläni,hän on aivan liian kaunis minulle.
        Seurustelumme jatkui kuitenkin ja onneni oli täydellinen.
        Sitten sain työ komennuksen toiselle paikkakunnalle jossa joutuisin olemaan
        noin kuukauden ajan.
        Vannoimme valoja toisillemme:Sinä vain muita ei,,,,muista kirjoittaa,,,
        Kyllä oli ikävä ,ainakin minulla,ei tuntunut päivät rientävän eteenpäin,se kuu-
        kausi oli pitkä kuin vuosi.
        Kirjeet kulki ja suukot ne sulki,viimein komennukseni päättyi ja riemumielin palasin
        Kumpuun.
        Oli viimeiset tanssit tälle kesälle lavalla ja olin kirjoittanut Sabinalle ehkä pääse-
        väni tulemaan komennukselta pois ja tulevani tanssimaan jossa tapaisimme.
        Ilta oli jo pitkällä kun tulin lavalle,musiikki soi,oli jo hämärä elokuun ilta.
        Katselin tanssijoita ja katseeni etsi Sabinaa myös penkeiltä jossa tytöt istuivat.
        Ei löytynyt,eikö hän ole tullutkaan,vai onko hän lähtenyt pois kun en ole tullut ?
        Menin ulos tupakalle,kävelin lammen rantaan ja vaikka oli hämärä tunsin Sabinan
        joka oli kietonut kätensä erään tyypin kaulaan!
        Ei soinut enää Tulenliekki eikä Sabina korvissani,läksin pois lavalta ja nyt
        soi ajatuksissa Esperantsa ja sen kappaleen sanat:Kuin pisto kyyn oli rinnassain
        toista katsoit vain,rakkauttain nauraen,,,
        Kauan se kaiherti mieltä ja liekkö jättänyt pienen arven tuonne "pumppuun",mene
        ja tiedä.Missä lie Sabinakin aikaa on kulunut jo pian 48 vuotta.
        Kun muistan tuon Tulenliekin sanat vieläkin niin kirjoitan ne tähän.

        TULENLIEKKI

        Tulenliekkinä saavuit kerran,hurmaten,huumaten,,,,,tulit vierelleni,
        otit sydämeni,olin yksin Sinun vain.
        Tulenliekkiin mä luotin kerran,hurmaavaan,huumaavaan,,,,poltit sydäntäni,
        olit elämäni,lämmön sinulta mä sain !
        En ymmärtänyt että liekin hehku vaarallinen olla vois,en tiennyt
        se jos onneen viekin,kaiken tuhkaksi myös polttaa voi !!
        Tulenliekkiin mä katsoin kerran,loistavaan ,hehkuvaan,olit ainoani,
        olit maailmani,olit mielessäni ain !


        Tulenliekkinä lähdit kerran,uuden luo,toisen luo,kylmä surun ääni
        hiipi sisimpääni sävel tumma lohduton.
        Tulenliekkini sammui kerran,lämpö sen,polte sen,nyt on muisto musta,
        täynnä kaipausta orpo sydämeni on !
        En ymmärtänyt että liekin hehku vaarallinen olla vois,
        en tiennyt se jos onneen viekin,kaiken tuhkaksi myös polttaa voi !
        Tulenliekkiin mä katsoin kerran,loistavaan,hehkuvaan.
        olit ainoani,olit maailmani,olit mielessäni ain !


      • Anonyymi
        PISTOLEERO kirjoitti:

        Saarikkaalla olen eka kerran tanssinut,orkesteri oli ARVO UKKOLA,olikohan se
        Varkautelainen orkka?,usein kuitenkin oli soittamassa Saarikkaalla.
        Tuosta minun eka tanssista jäi mieleen tanssitettavan tytön kysymys:Outko sinä
        ennen muuten tanssinu?
        Minä vastasin:No ,en ou vuan tanssitaanko myö vielä,niin opittas kumpihii tanssimmaa?
        Muutama vuosi eteenpäin tuosta tapahtumasta kävin hakemassa samaa likkaa
        tanssimaan Seuriksella.
        Tanssittuamme eka puoliskon sanoin hänelle:Mutta sinähän tanssit hyvin,kukas
        on ollut opettamassa?
        Ei kukaan,mutta kait tanssi menee paremmin kuin silloin Saarikkaalla.
        Muistuu mieleen edesmennyt Soinisen Taisto,pienessä hiprakassa hän
        lauloi eräs juhannusaatto Saarikkaan lavan aidan vierellä kovaan ääneen:Hetken
        vain tonni kestää,loppua sen en voi estää,,,,,
        Konstaapelit Kauko Eerola ja Sihvosen Saku tulivat paikalle,menivät Taiston luo
        ja tietysti Duota,Duota nuhteli Taistoa,taisipa vähän jo "tukea" ja näyttää että
        heillä olisi kyyti,kuitenkin Sihvonen rauhallisesti sanoi:Jospa siitä tonnista olisi
        vielä sen verran jäljellä että tuo Väinö Keto veisi hänet kotiinsa.
        Kedolla oli komeita amerikan rautoja taksissa,taisivat olla Chervoletteja merkil-
        tään.
        Tulihan sitä itsekkin monet reissut Vännin kuljettamana ajeltua,Vännillä paloi
        pikkusikari suussa ja itse mies oli hyvin keskittynyt ajoon.
        Kerran oli pikkuisen maisteltu väkeviä Vaskituvassa erään Villen kanssa,
        kun saimme aatoksen lähteä Polvijärvelle ,Hukkalaan tuttumme Kallen P luo
        kylään.
        No tietenkin soitimme Väinölle,ja matka alkoi .
        Istuin etupenkillä,Ville takana,meillä sauhusi Nortit,Väinöllä sikari.
        Horsmanahon seutuvilla sanoin :palaakohan joku kangas, vai mistä tuo käry
        tulee?
        Väinö murahti että, olisiko typakasta pudonnut palava kekäle istumelle.
        Auto pysähtyi ja takapenkin toppaukset kytivät,Villen nortista oli kekäle
        pudonnut ja polttanut läpiverhoilu.
        Eipä tuo Vänni hermostunut,etsi jostakin puukon ja viilsi istuimen saumasta auki
        sammutti kytevän toppauksen.
        Ville kysyi:Mitä maksaa tuommonen palonsammutus?
        Väinö murahti siinä ajaessaan:Nuin pieni palon sammutus maksaa satamarkkaa.
        Ville kaivoi lompsan ja antoi Vännille 150 mk.

        Taitaa tulla liian pitkiä näistä minun muisteluksista,joten lopetan,ainakin tällä
        kertaa,
        Kirjoitan vielä pikku runon,jota olen vähän muunnellut Kellot soi kappaleesta.

        /////////////////////////////////
        Kun kellot soivat hiljaa helkkyen,
        jos ymmärtäisin niiden kieltä,
        ne varmaan kertois soiden mulle sen,
        miks elo täällä on niin kirjavaa,,,,?

        Ne joskus soivat mulle riemuiten,
        taas joskus niiden ääni on kaihoisaa,,,niin ikävää ?

        On kello niin kuin sydän ihmisen,
        voi riemu murheen löytää sieltä,
        niin vaihtuu myöskin sointi kellojen,
        on kaikki täällä niin muuttuvaa,,,,?

        Kun kuulet soivan hiljaa kellojen,
        kai ymmärrät sä sanoman sen,,,,,,?

        Ikävää,sävelmää,kellot kun kumahtaa,
        jotain viety sulta nyt on pois,,,,
        näinkö lyhyt onni olla voi ?
        Kellot riemua kun juuri soi,
        suru vei ilon pois.

        Hetken kestää vaan ,kai kaikki kaunis päällä maan,
        lainaa onni on , sen odotus vain loputon,,,!

        Vai oliko orkesteri Arvo Long Varkaudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oliko orkesteri Arvo Long Varkaudesta?

        Oli kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli kyllä.

        Ei ollut ,vaan Arvo Ukkola oli orkesterin nimi,oli usein soittamassa Saarikkaalla ja
        Kalattoman lavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut ,vaan Arvo Ukkola oli orkesterin nimi,oli usein soittamassa Saarikkaalla ja
        Kalattoman lavalla.

        dementiako iski kun et tiedä tuotakaan että oli


    • entinen nuori:)
      • PISTOLEERO

        Kirjoitanpa tuohon muutaman vitsin.

        Kun Kuusjärveläinen(Outokumpulainen) kansanedustaja Kalle Kauhanen loikkasi
        SKDL:stä Sos.dem ryhmään,jotkut kiusoittelivat skdl:n Hertta Kuusista eduskunnan kahvilassa sanoen:Jopas ilmenee järjen pilkahdus teidänkin puolueessa.
        Ei Hertta jäänyt sanattomaksi: Kauhasen loikkauksen ansiosta on nyt älykkyyden
        keskiarvo noussut meidän puolueessa ja ennen muuta sos.demeilla.
        /////////////////////
        Kuusjärven kunnanlääkäri N....... rakennutti omakotitaloa.
        Kun rapparit rappasivat huonosti muurattua pesuhuoneen seinää,tohtori
        sanoi:Muurarien huonot työt peittää rappari,ja lääkärien huonot työt peittää
        haudankaivaja.
        /////////////////////////////
        Kiljusen Herkko oli pyydetty naapurin Iitan sikaa teurastamaan.
        Herkko oli mennyt jo aamulla aikaisin aloittamaan työnsä.
        Puolenpäivän aikaan Iita huusi Herkkoa syömään ja tiedusteli:Kuinkas sika voi ?
        Kyllä se nyt on jo heikkenemään päin,vastasi Herkko.
        ///////////////////////////
        Outokumpulainen rakennusmies oli joutunut putkaan kolme kertaa saman
        viikon aikana,
        Päästessään kolmannen kerran vapauteen yökortteeristaan hän sanoi katuval-
        la äänellä :Kyllä minnuu niin hävettää,ku mie oun niin ussein tiällä teillä yötä,
        ettäkä työ ou millonkaa meillä.
        ///////////////////////
        Silmälääkäri Tuppurainen täytti 60 vuotta,sairaanhoitajat leipoivat hänen
        kunniakseen suuren kakun,jonka keskelle laittoivat luumusta silmän.
        Leikatessaan kakkuaan Tuppurainen kääntyi naistentautien lääkärin Halttusen
        puoleen ja tiedusteli:Minkähän muotoisen kakun ne sinulle muovaavat kun
        täytät vuosia ?
        ///////////////////////
        Tuiskun Maurilta kysyttiin kutsunnoissa oliko hän nainut mies?
        Mauri äkelteli hämillään hetken ja tunnusti:Panin minä meijän piikoo suopellon
        laussa yhtenä sai päivänä kun ei ollu muutakkaa tekemistä.


      • lady lady
        PISTOLEERO kirjoitti:

        Kirjoitanpa tuohon muutaman vitsin.

        Kun Kuusjärveläinen(Outokumpulainen) kansanedustaja Kalle Kauhanen loikkasi
        SKDL:stä Sos.dem ryhmään,jotkut kiusoittelivat skdl:n Hertta Kuusista eduskunnan kahvilassa sanoen:Jopas ilmenee järjen pilkahdus teidänkin puolueessa.
        Ei Hertta jäänyt sanattomaksi: Kauhasen loikkauksen ansiosta on nyt älykkyyden
        keskiarvo noussut meidän puolueessa ja ennen muuta sos.demeilla.
        /////////////////////
        Kuusjärven kunnanlääkäri N....... rakennutti omakotitaloa.
        Kun rapparit rappasivat huonosti muurattua pesuhuoneen seinää,tohtori
        sanoi:Muurarien huonot työt peittää rappari,ja lääkärien huonot työt peittää
        haudankaivaja.
        /////////////////////////////
        Kiljusen Herkko oli pyydetty naapurin Iitan sikaa teurastamaan.
        Herkko oli mennyt jo aamulla aikaisin aloittamaan työnsä.
        Puolenpäivän aikaan Iita huusi Herkkoa syömään ja tiedusteli:Kuinkas sika voi ?
        Kyllä se nyt on jo heikkenemään päin,vastasi Herkko.
        ///////////////////////////
        Outokumpulainen rakennusmies oli joutunut putkaan kolme kertaa saman
        viikon aikana,
        Päästessään kolmannen kerran vapauteen yökortteeristaan hän sanoi katuval-
        la äänellä :Kyllä minnuu niin hävettää,ku mie oun niin ussein tiällä teillä yötä,
        ettäkä työ ou millonkaa meillä.
        ///////////////////////
        Silmälääkäri Tuppurainen täytti 60 vuotta,sairaanhoitajat leipoivat hänen
        kunniakseen suuren kakun,jonka keskelle laittoivat luumusta silmän.
        Leikatessaan kakkuaan Tuppurainen kääntyi naistentautien lääkärin Halttusen
        puoleen ja tiedusteli:Minkähän muotoisen kakun ne sinulle muovaavat kun
        täytät vuosia ?
        ///////////////////////
        Tuiskun Maurilta kysyttiin kutsunnoissa oliko hän nainut mies?
        Mauri äkelteli hämillään hetken ja tunnusti:Panin minä meijän piikoo suopellon
        laussa yhtenä sai päivänä kun ei ollu muutakkaa tekemistä.

        Tyhmiä juttuja,lopeta tuommoset kirjotamiset.


      • Lady-Xl
        lady lady kirjoitti:

        Tyhmiä juttuja,lopeta tuommoset kirjotamiset.

        Eikä ole, älkää vain lopettako, kerrankin OKUN palstalla viihtyy:)


      • Pistoleero
        Lady-Xl kirjoitti:

        Eikä ole, älkää vain lopettako, kerrankin OKUN palstalla viihtyy:)

        Kirjoitan vielä muutaman vitsin kun tuo "lady lady" nyrpisti nokkansa,no ei näitä kannata ottaa tosissaan,nämähän on vain tarkoitettu huumoriksi.

        Suutari Hiski riiteli eukkonsa kanssa,hän lähti ulos ja sanoi lähtevän hirttämään itsensä.
        Vaimo ei puhunut mitään,mutta tunnin kuluttua hän meni rapulle ja huusi: Tulehan
        ruumis juomaan kahvii !
        Nolona Hiski tuli kahvipöytään.


        Muuan kauppamatkustaja oli junamatkalla selittänyt pitkään vastapäätä istuvalle
        kanssamatkustajalle kuinka ihminen polveutuu apinasta.
        Kun juna saapui Kontiomäen asemalle mies nousi ja sanoi kauppamatkustajalle:
        Minä oun Kemppainen Kuhmosta,ihan tavallinen immeinen,vuan olihan tuo
        mukava kuulla sinunnii suku.


        Kirkkoherra Juuso Matias Taipale saarnasi Kuusjärven kirkossa.
        Muuan muori kuorsasi äänekkäästi etupenkissä,ja kirkkoherra huomautti
        kesken saarnansa:Tuo Kontkasen muori kuorsaa niin kovaa,ettei muu
        kirkkoväki saa nukkua.

        Outokummun tehtaalla kerättiin rahaa erään Insinöörin 50 vuotislahjaa varten,
        ja soitettiin insinöörin rouvalle,joka neuvoi ostamaan hopeisen kahvipannun.
        Kun juhlat oli juhlittu ja sankari palasi työhön,hän sanoi kavereille: Perkele,
        kun Aune täyttää viisikymmentä niin minä sanon,ostakaa haulikko !


        Ruottisen Maija meni leipomoon ja sanoi:Ostasin yhen leivän.
        Tumman vai vaalean ?
        Sillä ei ole väliä,se tulee sokkeelle.


      • MZ-250
        Pistoleero kirjoitti:

        Kirjoitan vielä muutaman vitsin kun tuo "lady lady" nyrpisti nokkansa,no ei näitä kannata ottaa tosissaan,nämähän on vain tarkoitettu huumoriksi.

        Suutari Hiski riiteli eukkonsa kanssa,hän lähti ulos ja sanoi lähtevän hirttämään itsensä.
        Vaimo ei puhunut mitään,mutta tunnin kuluttua hän meni rapulle ja huusi: Tulehan
        ruumis juomaan kahvii !
        Nolona Hiski tuli kahvipöytään.


        Muuan kauppamatkustaja oli junamatkalla selittänyt pitkään vastapäätä istuvalle
        kanssamatkustajalle kuinka ihminen polveutuu apinasta.
        Kun juna saapui Kontiomäen asemalle mies nousi ja sanoi kauppamatkustajalle:
        Minä oun Kemppainen Kuhmosta,ihan tavallinen immeinen,vuan olihan tuo
        mukava kuulla sinunnii suku.


        Kirkkoherra Juuso Matias Taipale saarnasi Kuusjärven kirkossa.
        Muuan muori kuorsasi äänekkäästi etupenkissä,ja kirkkoherra huomautti
        kesken saarnansa:Tuo Kontkasen muori kuorsaa niin kovaa,ettei muu
        kirkkoväki saa nukkua.

        Outokummun tehtaalla kerättiin rahaa erään Insinöörin 50 vuotislahjaa varten,
        ja soitettiin insinöörin rouvalle,joka neuvoi ostamaan hopeisen kahvipannun.
        Kun juhlat oli juhlittu ja sankari palasi työhön,hän sanoi kavereille: Perkele,
        kun Aune täyttää viisikymmentä niin minä sanon,ostakaa haulikko !


        Ruottisen Maija meni leipomoon ja sanoi:Ostasin yhen leivän.
        Tumman vai vaalean ?
        Sillä ei ole väliä,se tulee sokkeelle.

        Hauskin juttu tuo kirkossa nukkuminen! - Kiitos! voisi olla tosi tapaus ?

        Muistuu mieleen vitsi kun Pietarin portille tuli linja-auton kuski ja hän sai oikein hienon majapaikan taivaassa. Seuraavaksi tuli pastori ja hänelle osoitettiin paljon vaatimattompi asunto. Siitäkös pastori valittaen kyselememään että miksi tuo toinen sai paljon paremman paikan. Pietari: - No kun tämä kuski ajeli, niin kaikki rukoilivat hänen puolestaan että pysyttäisiin tiellä, mutta kun te saarnasitte, niin lähes koko seurakunta nukkui ja ne loput ajattelivat jonnin joutavia.


    • 60+

      Isäni oli sodan käynyt, kävi kaivoksella töissä ja terveys ei ollut hääppönen.
      Outokumpu oy.n lääkärinä oli Lappi.
      Isä taisi käydä siellä varsin usein, sain yhtenä syksynä pahan keuhkoputken tulehduksen kun uin hyisessä vedessä ja vilustuin. Isä otti minut mukaansa lääkäriin, Lappi sanoi isälle että koska sinä tuot koko perheesi tänne?
      Ei ollut tupakkalakia, tupakka kärysi lääkärin pöydällä imukkeen päässä.

      • x-mainari

        Kyllä,vihreä nortti kärysi Lapin imukkeessa .Lappihan suositteli kaivosmiehillekkin tupakanpolttoa.Liman mukana nousee pöly pois keuhkoista"
        No keuhkosyöpähän taisi Lapinkin korjata.


      • 60++

        Minun isä myös. Lappi oli kai kovin yhtiön takuumies, koska isä joskus kertoi seuraavan: Oli meinannut sanoa Lapille, että olo on sellainen että tekisi mieli painua maan alle, mutta oli jättänyt sanomatta, koska oli arvellut, että Lappi lähettää hänet kaivokseen. Hän oli nimittäin rikastamolla töissä, ja kaivos oli se pahempi paikka.


    • Pajatsou

      Kyykerillä oli joskus rottaongelma ja mummo oli nähny telkkarista rotanmyrkkymainoksen. Sitten se marssi apteekkiin ja sano kovalla äänellä että "onko teillä sitä SKDL:llää , sitä joka tappaa kaikki."

    • SAF1

      Tämä on oikeaa outokumpulaista juttua. Jatkakaa, jatkakaa - tällaista sen olla pitää. Kiva lukea juttuja vielä hyvältä ajalta ja hyvällä mielellä kirjoitettuna.

    • Seppous

      Toimittakaa ihmeessä noita hienoja tarinoita kaivosmuseoon tai jonnekin säilytettävksi. Luulisi tuommoisten kiinnostavan. Ei tarinat täällä nettipalstoilla ikuisesti säily. Okussa on kuitenkin hyvin erikoislaatuinen ja mielenkiintoinen historia.

    • Pajatsou

      Muistatteko pastori Juvosen 60-luvulta. Se tuli joskus kansakouluun kertomaan raamatunvertauksia ja alotti näin että: tanapaivana mina nain 20 lehmaa tuolla navetassa......Saatiin kaikki arestia kun tirskuttiin se puhetyylille.

    • kaivosmiehen tytär

      Juvosen poika ja tyttö olivat samalla luokalla, en muista olivatko kaksoset, tyttö ja poika.
      Muistan kun sanoivat että noiden isä on pappi, ajattelin että noiden on pakko olla kilttejä.

      • ..oikaisu...

        Pappi Juvonen oli Viinijärveläinen. Aika ison perheen isä, asui keskustassa valkeassa omakotitalossa...


      • nenä222
        ..oikaisu... kirjoitti:

        Pappi Juvonen oli Viinijärveläinen. Aika ison perheen isä, asui keskustassa valkeassa omakotitalossa...

        Pappi Juvonen oli Outokummussa syntynyt Törisevän Sirkka-ahosta isosta perheestä.
        Oli Outokummussa kappalaisena ja siitä valittiin Viinijärven kirkkoherraksi.
        Muutti Helsinkiin joku aika sitten


    • Pajatsou

      Papeista puheen ollen meillä oli oppikoulussa uskonnonopettajana pastori Venäläinen. Sitä ihmeteltiin kun se ajeli moottoripyörällä, pappismies. Iso ukko ja iso maha. Heh...

    • Pajatsou

      Syrjäkyliltä piti oppikouluun tulla linjakkaalla. Kotimatkalla auto koukkas mökkivaaran ja keretin kautta. Yhtiön ukot poltti tupakkaa auton takaosissa että ilma oli sakeena. Puikoissa oli Nissisen Emppu tai Mustosen ???. Ei se Jaska ollu kun se ajeli kuorma-autoa.

      • Kultainen nuoruus

        Niin moni asia palautui mieleen näitä juttuja lukiessa. Elo oli vielä 60-luvulla vilkasta, kun kaivostoiminta näytti jatkuvan pitkään Vuonoksen rakentamispäätöksen myötä. Vaatekauppojakin oli monta kuten Vanha ja Uusi Riikonen. Viimeksimainitun avajaisissa soitti ja lauloi Rautavaara.

        Ruokaa ostettiin Pasaselta tai Kuokkaselta, Omassa-Avussa ei jostain syystä saanut käydä(väärä puolue?), Osuuskaupassa kyllä.Takseista muistan Mitjosen, Viinasen ja Teivon, jotka kaikki asuivat Suutarinkujalla kuten muuten myös alussa mainittu Vainion Lassekin, joka oli Ronkaisten ottopoika. Sihvon Ilkka ja Fröbergin Lasse kuuluivat myös näihin "levottomiin nuoriin", joita vanhemmat paheksuivat.

        Yksi lapsuudenmuisto 50-luvulta on jäänyt erityisesti mieleen. Osuuskassan hoitaja Mattila oli tehnyt jonkun kavalluksen ja sen paljastuttua itsemurhan. Hänen omaisuutensa huutokaupattiin pankin pihalla ja isäni huusi minulle erilaisia palapelejä ja kirjoja. Vieläkin muistan sen tunteen kuinka säälin Mattilan poikaa, jonka tavarat itselleni näin ikävällä tavalla sain.


      • YAMAHA 1100

        Oli Mustosen Esa.


    • 21

      Muistan Rööperin Lassen, oltiin ikätovereita. Samoin Vainion Lasse.
      Meiltä tehtiin ostokset Metsälästä vastakirjalla.

      • HARTSA

        "Rööperin Lari" asuu nykyisin Savonlinnassa.


    • vuosim 1944

      Tukiaisen Heimo, Miettisen Seppo (nalle), Ovat kai kuolleet molemmat.
      Olisi mukava kokoontua vuosimalli 44 syntyneet kumpulaiset.
      Naisilla on sukunimi muuttunut monilla, moni on jo siitynyt tuonpuoleiseen.

    • Pajatsou

      Meillä tais se isävainaan puolue olla sitten toinen kun ostettiin omasta avusta vastakirjalle. Mutta joteski se oma-apu tuntu huonohkolta kaupalta meistä nuorista (silloin nuoria). Pasasen lihatiskiltä sai vielä 60-luvulla koiralle hyviä luita ihan ilimatteks. Oliko se grilli canasta josta sai lämmitettyjä munkkipossuja.??

      • Kultainen nuoruus

        Parhaimmat viinerit sai Naumasen leipomosta. Viereisessä rakennuksessa oli Vainikan kemikalio. Ja torilla, joka sijaitsi nykyisen Malmikummun paikalla, oli lähes joka päivä kaksi kalakauppiasta, joista toinen oli Belov. Kuka olikaan se toinen?

        Hevos-Vänskä kävi tyhjentämässä huussin aluset. Mitäs se toinen Vänskä tekikään?

        Vappuna kuunneltiin Lottalan portailla, kun mieskuoro lauloi "Taas leivoset ilmassa leikkiä lyö..." Vappumarssia seurattiin. lähtikö se alatorilta vai päättyikö se sinne?

        Kauppojen ikkunat somistettiin hienosti, niinpä meilläkin oli tapana käydä päiväkävelyllä näyteikkunoita katselemassa. Isällä oli lierihattu päässä ja naisten tullessa kohdalle, nosti hän sitä kohteliaasti. Joskus myös "yhtiön herrat" rouvineen olivat spatseeraamassa. Hakapäät olivat numero uno. Muistan, kun olin partiolaisten juhlissa Joensuussa. Yöpaikat arvottiin ja kun meidän poppoolle nousi hatusta keskussairaalan ylilääkärin nimi, niin Hakapään tytöt kylmästi nappasivat lapun ja sanoivat ottavansa sen. Vieläkin harmittaa, että suostuimme vaihtoon vastalausetta sanomatta.

        Ja karamellihiihdot ne olivat vuoden tapaus kuten rusettiluistelut yhtiön kentällä. Outokummun Partio pelasi mestaruussarjassa pesäpalloa, vastustajia olivat mm. Nurmeksen Sepot ja Puurtilan Kisaveikot.

        Jatkakaa!


      • Pistolero
        Kultainen nuoruus kirjoitti:

        Parhaimmat viinerit sai Naumasen leipomosta. Viereisessä rakennuksessa oli Vainikan kemikalio. Ja torilla, joka sijaitsi nykyisen Malmikummun paikalla, oli lähes joka päivä kaksi kalakauppiasta, joista toinen oli Belov. Kuka olikaan se toinen?

        Hevos-Vänskä kävi tyhjentämässä huussin aluset. Mitäs se toinen Vänskä tekikään?

        Vappuna kuunneltiin Lottalan portailla, kun mieskuoro lauloi "Taas leivoset ilmassa leikkiä lyö..." Vappumarssia seurattiin. lähtikö se alatorilta vai päättyikö se sinne?

        Kauppojen ikkunat somistettiin hienosti, niinpä meilläkin oli tapana käydä päiväkävelyllä näyteikkunoita katselemassa. Isällä oli lierihattu päässä ja naisten tullessa kohdalle, nosti hän sitä kohteliaasti. Joskus myös "yhtiön herrat" rouvineen olivat spatseeraamassa. Hakapäät olivat numero uno. Muistan, kun olin partiolaisten juhlissa Joensuussa. Yöpaikat arvottiin ja kun meidän poppoolle nousi hatusta keskussairaalan ylilääkärin nimi, niin Hakapään tytöt kylmästi nappasivat lapun ja sanoivat ottavansa sen. Vieläkin harmittaa, että suostuimme vaihtoon vastalausetta sanomatta.

        Ja karamellihiihdot ne olivat vuoden tapaus kuten rusettiluistelut yhtiön kentällä. Outokummun Partio pelasi mestaruussarjassa pesäpalloa, vastustajia olivat mm. Nurmeksen Sepot ja Puurtilan Kisaveikot.

        Jatkakaa!

        Nimim.Kultainen nuoruus,kysyit kuka oli se toinen kalakauppias?
        Hänen nimensä oli Veikko Salorinne,hän kierteli myymässä kaloja myös syrjemmällä
        kylillä.
        Vanhempani ostivat aina Salorinteeltä kaloja,olivat kuulema tuoreempia kuin kilpailevan yrityksen kalat.
        Ellen väärin muista toria kutsuttiin Ylätoriksi,Alatori oli taas Yhtiön konttorin luona
        josta lähti OKUt,Outokumpu Oy:n linja-autot jotka kuljetti työläisiä ja myös muita matkustajia.
        Ylätorilla oli usein kesäisin sirkustelttoja,muu muassa Sariola.
        Muistuu mieleeni taikuri Alexsander Casso,tämä oli hänen taiteilia nimensä,oikea
        nimi oli Hannes Hyvärinen syntyisin Polvijärven Martonvaarasta.
        Hän esiintyi usein Okussa ja yleisö menestys oli taattu,ennen esitystä hän ilmoitti
        että hänellä on pahatapa viedä yleisön tavaroita salaa kuten kelloja,solmioita ym.
        ja kehoitti yleisöä pitämään tavaroistaan huolta.esityksen aikana hän liikkui yleisön joukossa.
        Kun esitys oli ohi Hanski sanoi:Hyvä yleisö,taas minä olen hairahtanut kaidalta polulta,kenen tämä hieno solmio onkaan ,entä tämä Leijona taskukello?
        Muistuu myös tapaus kun istuimme sisällä ja oli kaunis kesäpäivä,aurinkopaistoi
        ulkona,oli oikeinhelle, Hanski sanoi: jopa sataa vettä,katsoimme ikunasta ulos,
        näytti kuin olisimme katselleet pahinta ukkosmyrskyä.Hanski sanoi, jopa tuo lopetti,
        aurinko paistoi jälleen.


      • Lassesetät
        Pistolero kirjoitti:

        Nimim.Kultainen nuoruus,kysyit kuka oli se toinen kalakauppias?
        Hänen nimensä oli Veikko Salorinne,hän kierteli myymässä kaloja myös syrjemmällä
        kylillä.
        Vanhempani ostivat aina Salorinteeltä kaloja,olivat kuulema tuoreempia kuin kilpailevan yrityksen kalat.
        Ellen väärin muista toria kutsuttiin Ylätoriksi,Alatori oli taas Yhtiön konttorin luona
        josta lähti OKUt,Outokumpu Oy:n linja-autot jotka kuljetti työläisiä ja myös muita matkustajia.
        Ylätorilla oli usein kesäisin sirkustelttoja,muu muassa Sariola.
        Muistuu mieleeni taikuri Alexsander Casso,tämä oli hänen taiteilia nimensä,oikea
        nimi oli Hannes Hyvärinen syntyisin Polvijärven Martonvaarasta.
        Hän esiintyi usein Okussa ja yleisö menestys oli taattu,ennen esitystä hän ilmoitti
        että hänellä on pahatapa viedä yleisön tavaroita salaa kuten kelloja,solmioita ym.
        ja kehoitti yleisöä pitämään tavaroistaan huolta.esityksen aikana hän liikkui yleisön joukossa.
        Kun esitys oli ohi Hanski sanoi:Hyvä yleisö,taas minä olen hairahtanut kaidalta polulta,kenen tämä hieno solmio onkaan ,entä tämä Leijona taskukello?
        Muistuu myös tapaus kun istuimme sisällä ja oli kaunis kesäpäivä,aurinkopaistoi
        ulkona,oli oikeinhelle, Hanski sanoi: jopa sataa vettä,katsoimme ikunasta ulos,
        näytti kuin olisimme katselleet pahinta ukkosmyrskyä.Hanski sanoi, jopa tuo lopetti,
        aurinko paistoi jälleen.

        Hävettää moinen haluu


      • HARTSA
        Kultainen nuoruus kirjoitti:

        Parhaimmat viinerit sai Naumasen leipomosta. Viereisessä rakennuksessa oli Vainikan kemikalio. Ja torilla, joka sijaitsi nykyisen Malmikummun paikalla, oli lähes joka päivä kaksi kalakauppiasta, joista toinen oli Belov. Kuka olikaan se toinen?

        Hevos-Vänskä kävi tyhjentämässä huussin aluset. Mitäs se toinen Vänskä tekikään?

        Vappuna kuunneltiin Lottalan portailla, kun mieskuoro lauloi "Taas leivoset ilmassa leikkiä lyö..." Vappumarssia seurattiin. lähtikö se alatorilta vai päättyikö se sinne?

        Kauppojen ikkunat somistettiin hienosti, niinpä meilläkin oli tapana käydä päiväkävelyllä näyteikkunoita katselemassa. Isällä oli lierihattu päässä ja naisten tullessa kohdalle, nosti hän sitä kohteliaasti. Joskus myös "yhtiön herrat" rouvineen olivat spatseeraamassa. Hakapäät olivat numero uno. Muistan, kun olin partiolaisten juhlissa Joensuussa. Yöpaikat arvottiin ja kun meidän poppoolle nousi hatusta keskussairaalan ylilääkärin nimi, niin Hakapään tytöt kylmästi nappasivat lapun ja sanoivat ottavansa sen. Vieläkin harmittaa, että suostuimme vaihtoon vastalausetta sanomatta.

        Ja karamellihiihdot ne olivat vuoden tapaus kuten rusettiluistelut yhtiön kentällä. Outokummun Partio pelasi mestaruussarjassa pesäpalloa, vastustajia olivat mm. Nurmeksen Sepot ja Puurtilan Kisaveikot.

        Jatkakaa!

        Tulihan sitä kuunneltua Lottalan portailla "internationaalia"vappunaEli "Työn orjat sorron yöstä nouskaa"etc etc.


    • betanian penkkiurhei

      Minä olin kateellinen kun en päässyt sirkukseen, oli kuulemma syntiä. Piti vain istua Betaniassa ja pyhäkoulussa.
      Onneksi ei enää tarvitse. Lindströmin Eino sarnasi niin kovalla äänellä että kuului varmasti Särkiselälle asti.
      Tulikivenkatkun voi ihan aistia miten syntiset kärventyvät h-elvetissä. Arvatkaapa nukuttiko kun tultiin kotiin illalla kokuksesta.

      • Pistolero

        Tuli mieleen minullekkin uskon asiat.
        Vanhemmillani oli pieni maatila omistuksessaan jota he viljelivät ja kunnostivat.
        Muutama lehmän kanttura,lampaita ,kanoja ja tietysti sika ja hevonen.
        Elettiin 1955-1956 vuosia,elämä ei ollut helppoa,puute oli melkein kaikesta.
        Tällä kylällä jossa kotini oli ,vanhoillis Lesdatiolaisuus oli voimissaan ja seuroja
        pidettiin vuoronperään viikon välein talosta taloon kiertäen.
        Puhujana oli maallikko saarnaaja,omankylän isäntä joka antoi kuulua kuinka
        veriruskeita syntisiä kuulijat ovat,saarnaa kesti jopa tunnin,välillä laulettiin Siionin
        virsiä ja taas saarnaaja jatkoi kuinka nuo synnit voi saada anteeksi ja antaa anteeksi.
        Niinpä pian joku mummo purskahti kova ääniseen itkuun ja tunnusti syntinsä,kapsahti
        viereisen mummon kaulaan ja pyysi anteeksi antoa kun hän oli panetellut ja haukkunut
        tätä.
        Pian koko seuraväki kaulaili ja itkien antoi ja pyysi anteeksi toisiltaan,saarnaajan
        ääni kuului ylinpänä:Jeesuksen nimessä ja sovinto veressä kaikki synnit anteeksi.
        Kyllä moinen joukko hysteria oli järkytys minulle ja 2 vuotta nuoremmalle veljelleni.
        Minulle tuli suorastaan kammo,kerran taas oli lähdön hetki seuroihin,hevonen oli
        valjastettu reen eteen,lammasnahka välly varattu peitoksi ,äiti rupesi pukemaan
        minulle paksua "poppaa"takkia,sanoin:Myö sitä ei lähetä velipoijan kanssa sinne
        itku juhliin,mänkee kahestaan vollottammaan,eikä myö ou tehty syntiä pitkään aikaan.
        No olokee kotona,vuan pittää olla kiltisti ja tulitikkuja että ruavi .
        En ole uskovaisten, enkä uskonto suuntien vastustaja,jokainen saa uskoa tai olla usko
        matta ,mutta kyllä ainakin minulle jäi tuolloin kammo tuohon uskonto suuntaan,
        en voinut ymmärtää mitä niin suurta pahaa minun isä ja äiti ovat tehneet että oikein
        itkevät ?
        Muistuu mieleen eräs virsistä jota nuo uskovaiset lauloi niin että suuri tupa, jota
        leveät penkit kiersi seinustalla,raikui:Koska valaisee koin tähtönen mua köyhää
        kerjääjää/ koska päättyy matka yöllinen on yhä hämärää,,,,,,
        Toinen suosittu "kappale" oli :Käy yrtti tarhassa polku ja se golkatalle vie,,,,


      • Tosi heino
        Pistolero kirjoitti:

        Tuli mieleen minullekkin uskon asiat.
        Vanhemmillani oli pieni maatila omistuksessaan jota he viljelivät ja kunnostivat.
        Muutama lehmän kanttura,lampaita ,kanoja ja tietysti sika ja hevonen.
        Elettiin 1955-1956 vuosia,elämä ei ollut helppoa,puute oli melkein kaikesta.
        Tällä kylällä jossa kotini oli ,vanhoillis Lesdatiolaisuus oli voimissaan ja seuroja
        pidettiin vuoronperään viikon välein talosta taloon kiertäen.
        Puhujana oli maallikko saarnaaja,omankylän isäntä joka antoi kuulua kuinka
        veriruskeita syntisiä kuulijat ovat,saarnaa kesti jopa tunnin,välillä laulettiin Siionin
        virsiä ja taas saarnaaja jatkoi kuinka nuo synnit voi saada anteeksi ja antaa anteeksi.
        Niinpä pian joku mummo purskahti kova ääniseen itkuun ja tunnusti syntinsä,kapsahti
        viereisen mummon kaulaan ja pyysi anteeksi antoa kun hän oli panetellut ja haukkunut
        tätä.
        Pian koko seuraväki kaulaili ja itkien antoi ja pyysi anteeksi toisiltaan,saarnaajan
        ääni kuului ylinpänä:Jeesuksen nimessä ja sovinto veressä kaikki synnit anteeksi.
        Kyllä moinen joukko hysteria oli järkytys minulle ja 2 vuotta nuoremmalle veljelleni.
        Minulle tuli suorastaan kammo,kerran taas oli lähdön hetki seuroihin,hevonen oli
        valjastettu reen eteen,lammasnahka välly varattu peitoksi ,äiti rupesi pukemaan
        minulle paksua "poppaa"takkia,sanoin:Myö sitä ei lähetä velipoijan kanssa sinne
        itku juhliin,mänkee kahestaan vollottammaan,eikä myö ou tehty syntiä pitkään aikaan.
        No olokee kotona,vuan pittää olla kiltisti ja tulitikkuja että ruavi .
        En ole uskovaisten, enkä uskonto suuntien vastustaja,jokainen saa uskoa tai olla usko
        matta ,mutta kyllä ainakin minulle jäi tuolloin kammo tuohon uskonto suuntaan,
        en voinut ymmärtää mitä niin suurta pahaa minun isä ja äiti ovat tehneet että oikein
        itkevät ?
        Muistuu mieleen eräs virsistä jota nuo uskovaiset lauloi niin että suuri tupa, jota
        leveät penkit kiersi seinustalla,raikui:Koska valaisee koin tähtönen mua köyhää
        kerjääjää/ koska päättyy matka yöllinen on yhä hämärää,,,,,,
        Toinen suosittu "kappale" oli :Käy yrtti tarhassa polku ja se golkatalle vie,,,,

        muistelus!

        Kiitos!


      • En osannut edes
        Tosi heino kirjoitti:

        muistelus!

        Kiitos!

        kirpoittaa, siis kirjoitaa sanaa "hieno". Jutut ovat olleet todella heinoja, eikun hienoja!


      • Pistolero
        En osannut edes kirjoitti:

        kirpoittaa, siis kirjoitaa sanaa "hieno". Jutut ovat olleet todella heinoja, eikun hienoja!

        Kirjoitan vielä yhden muisteluksen mylly reissusta.
        Asuttiin vielä tuolla pienviljelys tilalla josta kirjoitin edellä.
        Kesä oli ohi ja tuleva syksy antoi jo viitteitä. Viljojen puintiaika oli edessä ja ohrat oli puitu puimakoneella,kaurat kuivuivat vielä seipäillä.
        Isällä oli tapana että ruis puitiin riihessä, ja sekös minusta oli jännää kun ruislyhteet
        ahdettiin riihen parsille ja sitten alkoi riihen lämmitys.
        Se ahoksen puinti oli pölyistä ja hikistä hommaa,isän naamasta valui nokinen hiki
        kun hän pui ahosta,minäkin yritin puida riusalla mutta isä sanoi että mene katsomaan tuolta ovelta kun hän pui.
        Eräänä iltana isä sanoi:Uamulla lähen myllyyn,suahaan uutisleipee ja oikein riihessä
        puijuista rukkiista.
        Minä lähen mukkaan, sanoin.
        Ei hyvä poika,minä lähen aikaseen uamulla sinä nukut vielä sillon.
        Kyllä minä jaksan nousta ,suanhan lähtee kun haluvaisin nähä sen myllyn,minä
        vain tingin.
        Ajattelin että en nuku ollenkaan koko yönä ettei isä vain pääse lähtemään yksin,
        olin kuitenkin nukkunut ja heräsin siihen kun äiti laittoi hellaan tulta ja kahvipannuun
        vettä.
        Jo on tuo poika herreillä,liekkö nukkunut koko yönä,äiti sanoi.
        Myöpä ryypitään kahvit ja lähetään ajelemaan myllyyn,pittäähän se mies ottoo muk-
        kaan kun kerran heräs,isä tuumi.
        Isä oli ostanut keväällä traktorin,Valmet 20 oli sen merkki,pieni punainen se oli ja pöri-
        risi kovasti,minä istuin jyväsäkkien päällä peräkärryssä.
        Jonkun aikaa ajettuaan isä pysäytti traktorin ja sanoi:Kiäräsen sätkän niin suapi vetästä savut ajjaissaan,hän kaivoi tupakkamassin taskustaan ja kohta oli sät-
        kä suussa.
        Pian tultiinkin myllylle,isä sanoi että tämä on se Alavin mylly.Ketään muita ei näkynyt
        myllyrakennuksen pihalla ja niinpä isä sanoi:Oltiinpa ensimmäiset,sitä kun pittää lähtee myllyyn sen verran ajoissa jotta ei tarvihe iltaan asti outtoo jauhatus vuorovaan.
        Sitten tuli jo muitakin jauhattajia,eräs iso mies meni meidän pienen traktorin eteen ja nosti sen etupyörät ilmaan sanoen:Kyllä tämä on varsa tämä sinun peli,ja ei vauhti
        piätä huimoo niin hijas on kulukemmaan !
        Näin että isä ei tykännyt hyvää miehen sanoista ja niinpä hän vastasi:Hyvin oun
        kerinnyt,tänne myllyynnii kerkisin ennen mitä sinä tuolla Zetorillas.
        Mylläri kehui kuinka hyvälle jauhot tuoksuvat ja pyysi ostaa isältä muutaman
        kilon jauhoja että saa riihessä puiduista jauhoista leipätaikinan.
        Pian oli jauhatukset taas peräkärryssä ja lähdettiin ajamaan pois,isä ajoi
        kuitenkin eri tietä ja pysäytti tutun kaupan pihaan,P.H.Kaasinen luki oven päällä
        kyltissä.
        Kauppias O.Korhonen oli varastorakennuksessa ja otettuaan piipun suustaan sanoi:
        No et myöhästynä,out ensimmäinen asijakas tälle päivälle.
        Käytiin mylyssä ja arvelin poiketa samalla kaupassa,isä sanoi.
        Ostokset tehtyään isä sanoi.niin meinas unohtuva pittäähän tälle apumiehelle
        ostoo Pegtus rasija karamellijä.
        Kauppiaan vaimo Sirkka joka hoiti myymälän puolta leikkasi pätkän lenkkimakkaraa
        ja sanoi:Otappa tuosta makkaraa viemiseksi kotiin,ja tässä on tällainen mainos
        hattun lippa,katsoppa kuinka värikäs se on.
        Kiitin ja olin onnellinen,kuinka komea ja värikäs tuo lippa oli.
        (tuo samainen lippa hävisi kun hain lehmiä metsästä lypsylle)
        Kyllä muistan kuinka maukasta leipä oli kun äiti leipoi ja heti paistettua teki voileipä
        palasen .


      • Kultainen nuoruus
        En osannut edes kirjoitti:

        kirpoittaa, siis kirjoitaa sanaa "hieno". Jutut ovat olleet todella heinoja, eikun hienoja!

        Asuin lähellä Betaniaa ja tunsin hyvin helluntalaisen valokuvaaja Ikosen perheen. Kun meille hankittiin televisio, tulivat Ikosen pojat mielellään sitä katsomaan. Ainakin pari kertaa isä Ikonen tuli hakemaan poikansa vitsan kanssa pois. Ja vanhemmatkin saivat kuulla, kuinka paha asia TV oli.

        Minulla on vieläkin tallessa postimerkkejä, joita Ikosen lähetyssaarnaajapoika Joel toi eksoottisesta Singaporesta.


      • Anonyymi

        Pelkästään hyviä muistoja on Betaniasta ja Lindströmeistä. Usein olin rukoushuoneella yötä ja lähdin Lyylin ja Einon puuropöydästä kouluun, kun oma koti oli kauempana keskustasta. Itselle ei jäänyt traumoja ja olen uskoni säilyttänyt. Olen elänyt omaa elämääni ilman, että kukaan on määräillyt miten sitä pitää elää. Kieltämättä joihinkin saarnoihin ja muuhun olisi K16 ollut sopiva ikäraja.


    • Muistoja,.

      Minäkin tunsin Ikoset, kävivät meillä melko usein kyläilemässä.
      Meillä oli sellainen laatikkokamera, vein filmejä kehitettäväksi Ikoselle, sain Juho ikoselta hyviä neuvoja kuvaamiseen.
      On mukava lukea näitä muisteluita:)

      • Pistolero

        Laatikkokamera,kyllä se vain on kumma kuinka tuollainen esine tuo muistoja nuoruudesta !
        Olin 13 vuotias kun jo keväällä päätetty retki Helsinkiin toteutu.
        Vuonoksen ja Törisevän koulujen yhteinen retki Helsinkiin linja-autolla yläluokkalaisille
        ennen uuden lukukauden alkua toteutui.
        Minullekkin ostettiin oikein puku Riikoselta,valokuva otettiin taustana marjapensas,
        ja en millään muista missä hiuksiini on tehty kiharat !
        Valokuva on kyllä tallessa jossa olen kikkura hiuksisena.
        Opettajat oli:Vuonoksenkoulu Unto Karttunen,Törisevä Aulis Räsänen,he olivat myös retken johtajat.
        En muista kaikkia oppilaita jotka oli mukana,mutta muutamia muistuu mieleen:
        Törisevästä ainakin Pietarisen Seija ja Pirjo,Karttusen Bertta ja Leena,Vuonoksesta
        Karpoffin Marjatta,Jouhkimon Eila.
        Miksi en muista yhtään poikaa vaikka varmaan heitä oli mukana?
        Hesassa olimme majoitettuna jossain koulussa,kävimme eduskuntatalossa,korkeasaaressa,kansallismuseossa,suurkirkossa,stationin
        tornissa ja Linnanmäellä joka oli täynnä väkeä koska esiintyjänä oli kuuluisuus
        Paul Anka, kyllä siinä on ollut opettajilla työ pitää oppilaat kurissa ja kasassa.
        Aika on ollut 21.8.1959,Paul Ankan Diana oli kova hitti,mutta vielä kovempi
        oli hänen You Are My Destiny(Olet kohtaloni).
        Kyllä sitä oltiin niin olevinaan,voi hyvänen aika sentään.
        Suomalaisia hitti kappaleita oli :Katinka ja Vanhan veräjän luona ,tulomatka laulettiin
        Katinkaa ja kutiteltiin tyttöjä.
        Niin, se laatikkokamera,sellainen minulla oli mukana jolla otin kuvia,mahdollista oli
        ottaa suorakaiteen muotoisia kuvia joko pysty tai vaaka tasoon,Korkeasaaresta olen
        kuvannut paljon.
        Oliko kummussa sellainen valokuvausliike kuin Rönkkö ?


      • Anonyymi

        Missähän se Ikosen Pirkko on nykyisin kyselee tässä entinen naapuri oli samalla luokalla. Minun vanhemmat pitivät Metsähovia -59 - -62.


    • Pistolero

      Kirjoitetaanpa välillä laulun sanoja,vanhempaa tanssimusaa vuodelta 1963:

      KASAKKA TANGO
      Singnaali soi ilmoittaen:päättynyt päivä on,yö voitti sen !
      Toiset jo käy nuotion luo,,,,sinne en jää,sitä ei sydän suo.
      Vain virstaa on viis,,,,,luo rakkaani ,,,,,ratsaille siis !
      Ken tietäisi,ken,jos vielä on uskollinen ?

      Vuosia on,siitä kun näin,tyttöni pois täältä lähtiessäin.
      Kasakka on levoton mies, kohtalo vain hänen suuntansa ties.
      Nyt nähdä sen saan,,,,,jos tyttöni muistanekaan ?
      Jos unhoitti ,mulla jo yö on ja aavikko ,,,,,muutako kaipaisinkaan.

      Suotta ratsuni vei,luo päivien menneiden,
      tullut tyttöni ei,,,,toinen armaani varmaankin vei.
      Liian kauanko lie,,,,kestänyt mun paluu tie ?
      Taas signaali soi,ilmoittaen:Päättynyt yö on,nyt päivä voitti sen !
      Taiston äänet kun soi, mä muutako kaipaisinkaan,,,,


      Kovin suosittu kappale jonka lauloi Johnny Forsell,
      T.Kärjen sävellys sanoitus R.Helismaa

      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------


      Kun tuli aikoinaan jonkun verran ryypättyä niin kirjoitanpa siihenkin aiheeseen
      sopivan laulun sanat ,levytti muuten Outokummussakin Riikosen tekstiilitalon
      ikkunoita somistanut Avenin Eero,hänen on myös sanat ja sävellys.

      MANDOLIINIRAPULA

      Mandoliini rapula,soipi melangoliaa,jospa unta oisi tää,
      en kestäis tätä tärinää.
      Mandoliini rapula,soittaa surun sävelmää,eilen olin hilpeä,
      mut tänään aivan kalpea.


      Ne juhlat oli komiat,ja tytöt sorjat somiat, rokki virtas suonissa,
      se silloin oli muodissa.
      Laulu raikui sillalla,mis tanssit oli illalla,hauskaa,hauskaa oli niin,
      kun yhdessä me juovuttiin,
      Mandoliini rapula,soittaa surun sävelmää,eilen olin hilpeä,
      mut tänään aivan kalpea.


      Jäpä,jäpä,jäpä duu,kutsu kuului tänne tuu,
      join lemmen juomaa kirpeää,se teki heti virkeää.
      Sain maistaa riehaa rajua,sit selvinpäin ei tajua.
      Kun uusi päivä koittaapi,tää tunne jälleen voittaapi.
      Mandoliini rapula,soipi melangoliaa,
      jospa unta oisi tää,niin kestäis tätä tärinää.


      Mandoliini rapula,soittaa surun sävelmää,
      eilen olin hilpeä,mut tänään aivan kalpea.
      Mandoliini rapula,soipi melangoliaa,
      jospa unta oisi tää,niin kestäis tätä tärinää.
      Mandoliini rapula,soittaa surun sävelmää,
      eilen olin hilpeä,mut tänään aivan kalpea.
      Mandoliini rapula,,,,,,,,mandoliini rapula,,,,,,

      • x-mainari

        Pistetään tuohon vielä "laulun" sanat jotka sopivat tähän aikaan :valitettavasti:

        Petit kerran sä mun,sitä kestänyt en
        narun hankin mä hamppuisen.
        Kun toinen sun saatteli vuoteeseen,vedin itseni hirtehen.
        Yötuuli minun luitani keinuttaa,elän helmassa kuoleman yön.
        Yötuuli minun luitani heiluttaa,sinä tanssien tahtia lyöt.
        Varo kuitenkin armaani vierellä,varo vierellä vierahan.
        Minä haamuna saavun sun luoksesi ja suo sulle mä suudelman.
        Saat tuntea kuin kylmä on kuoleman suu ja kuin kylmä on kuoleman käs´´
        Kun aamulla silmäsi aukaiset,näät sä luurangon vierelläs !


    • kummutar.

      Katson välillä Outokummun palstaa, tänne on tullut elämää, mukavia muistoja.
      Kirjoitellaan:)

      • Anonyymi

        Ylös


    • Mainarin poika

      On tosiaan mukavia juttuja ja tuo mieleen noita samoja aikoja ja paikkoja Outokokummusta.
      Nuo monet erialaiset nuoret, poliisit, taksikuskit ja papit. Kaikki tuttuja. Venäläinen jopa vihkaisi minut avioliittoon, jota rakkaan vaimoni kanssa on kestänyt jo 35 vuotta. Tilaisuudesta jäi mieleen, että Outokummun kirkon sakasti kävi hiukan ahtaaksi.
      Tottakai tuttuja ovat nuo ravintolat ja baarit nuoruusvuosilta. Kuilut, Yläbaarit, Metsähovit, Kaivosmiehet, Pikapalat, Vaskituvat ja Malmikummut. Varsinkin seitsemän kymmentä luvun vaihteessa oli ravintoloissa tunnelmaa, kun rakennettiin Vuonoksen kaivosta. Komennusmiehet täyttivät ravintolat joka arki-ilta. Ja meno oli sen mukaista. Ei ollut nukkuva kylä Outokumpu silloin.
      Olin joskus muutaman kuukauden töissä Oma-Apu nimisessä liikkeessä, jossa taitaa nykyisin olla ravintola, joka taitaa olla vielä Metsähovi nimeltään. En ole ihan varma tästä. Silloin Metsähovi oli siinä Metsälän puurakennuksessa, joka oli Kuilun vieressä. Siinä on nykyisin kivitalo, jossa konttoreita ja taitaa olla R-kioskikin.
      Kerran kun tultiin maanantaina töihin, niin kaupan kassa oli vessassa ja murrettu auki. No, eihän siellä paljoa rahaa ollut. Pohjakassa.
      Poliisit tulivat paikalle, mm. Eerola, hän kertoi kuinka joku rouva oli hoidanut joskus dätä kauppaa. Oli soiddanut joskus yöllä poliisille ja sanonut,eddä kuuluu outo kolkudus alakerrasda. Poliisid olivad saapuneed paikalle ja menneed pannuhuoneeseen, josda kolkudus kuului Joku uunin luukku oli duulessa paukuddanud vasden diiliseinää.

      Joku mainitsi jonkun grillin, josta sai lämpimiä possuja. Muistan itsekin käyneeni noita nauttimassa. Kerran hyvin nuorena miehenä olin käynyt Vaskituvassa ja ehkä ottanut pari mustaaryssää liikaa. Tuli mieleeni poiketa syömässä munkkipossu. Menin kioskille. En muista enää sen rouvan nimeä, joka tuota kioskia piti, mutta oli mahdottoman mukava ihminen. Tilasin kahvit ja possun. Minulla oli valkoinen kesäpusakka päälläni ja eikös tuo kahvin pahkeinen kaatunut syliin. Eipä mitään, oli lämmin syyskesän yö. Rouva sanoi, että hänpä voi sitä vähän pesaista ensi hätään. Niinpä riisuin pusakan ja rouva meni pieneen sivuhuoneeseen, missä pesi pusakan.

      Tämmöisiä nyt tuli mieleeni ensi hätään, toisaalta kyllä näitä juttuja riittäisi enemmänkin. Katsotaan joskus toiste sitten.




      i

    • ,-

      Isäni oli kaivosmies. Hän oli vanhalla kaivoksella ja Mökkivaaralla porarina.
      Aina joskus sattui kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
      Nostettiin kaivostorniin lippu puolitankoon, jos isä sattui olemaan työvuorossa oli kova pelko vieläkö hän palaa kotiin.

    • Pistolero

      Rippikouluajoilta muistuu mieleen Elias Palola,komea ääninen kanttori,en muista
      oliko hän vakinaisella kanttorin paikalla vai tuurasiko O,Vänskää.
      Palola kertoi levyttäneensä ainakin "Delfini poika"kappaleen ja kysyin häneltä
      miksi lopetit iskelmien laulamisen hän sanoi että :Olen valinnut toisen tien elämälleni.
      P.Virtaniemi oli kirkkoherra ja Vauramo pastori.

      • Pistolero

        No jopas tuli muisti virhe,ei se tuo Palolan Eliaksen levyttämä kappale ollut tuo
        yllä mainitsemani "Delfini poika" vaan POIKA VARJOISALTA KUJALTA,
        se on levytetty 23.7.1957.
        Hän on samalla päivämäärällä levyttänyt myös kappaleet:NAPOLIN ILTA ,
        ja minulle tuntemattomat HEVOS HUIJARI 1 ja 2.


      • JuhaniP
        Pistolero kirjoitti:

        No jopas tuli muisti virhe,ei se tuo Palolan Eliaksen levyttämä kappale ollut tuo
        yllä mainitsemani "Delfini poika" vaan POIKA VARJOISALTA KUJALTA,
        se on levytetty 23.7.1957.
        Hän on samalla päivämäärällä levyttänyt myös kappaleet:NAPOLIN ILTA ,
        ja minulle tuntemattomat HEVOS HUIJARI 1 ja 2.

        Oli kanttori-nuorisonohjaajan virassa, O.Vänskä taisi olla jo eläkkeellä. Terv. Juhani Palola (Eliaksen poika)


      • Leena Laurinlahdesta
        JuhaniP kirjoitti:

        Oli kanttori-nuorisonohjaajan virassa, O.Vänskä taisi olla jo eläkkeellä. Terv. Juhani Palola (Eliaksen poika)

        Juhanille: Muistan nuo ajat hyvin. Veljesi Erkki oli kova poika karkailemaan. Äitisi Eeva etsiskeli häntä pitkin Kummun katuja ja usein Erkki löytyikin meiltä.

        Ja joka kerta Erkki selitti, että ihan äidin luvalla tulin syömään Lempi-tädin piirakoita.

        Isäsi Elias muuten antoi minullekin viulutunteja kuten Alpolle ja Karille. Muistatko heidät? Kuulin Marjatalta, että äitisikin asuu nykyään Espoossa. Terveiset hänelle.


      • Pistolero
        JuhaniP kirjoitti:

        Oli kanttori-nuorisonohjaajan virassa, O.Vänskä taisi olla jo eläkkeellä. Terv. Juhani Palola (Eliaksen poika)

        Kiitokset sinulle JuhaniP. vastauksestasi ,kyllä O.Vänskä joskus kävi
        opettamassa meille virsiä, voi olla kyllä jo silloin eläkkeellä.
        Niin kauan kuin elän on minulle isäsi minulle unohtumaton ,oikea
        laulun opettaja,hän oli teeskentelemätön hieno ihminen.


      • ansku511
        JuhaniP kirjoitti:

        Oli kanttori-nuorisonohjaajan virassa, O.Vänskä taisi olla jo eläkkeellä. Terv. Juhani Palola (Eliaksen poika)

        O.Vänskä kuoli 60luvun alkupuolta, ei ehtinyt eläkkeelle. Silloin oli päivä rippikoulu, niin aamulla alkajaisiksi kertoivat Ollin kuolemasta. Oli edellisenä päivänä nukkunut työpöytänsä ääreen kirkon alakerrassa. Siellä pidettiin rippikoulua. Jotkut pojat ampuivat Ollia tunnilla kumiritsoilla paperipalloja , mutta Olli ei sanonut mitään. Isäsi oli myös, sekä Virtaniemi ja Pakkanen opettajana riparilla.


      • hartsa1
        ansku511 kirjoitti:

        O.Vänskä kuoli 60luvun alkupuolta, ei ehtinyt eläkkeelle. Silloin oli päivä rippikoulu, niin aamulla alkajaisiksi kertoivat Ollin kuolemasta. Oli edellisenä päivänä nukkunut työpöytänsä ääreen kirkon alakerrassa. Siellä pidettiin rippikoulua. Jotkut pojat ampuivat Ollia tunnilla kumiritsoilla paperipalloja , mutta Olli ei sanonut mitään. Isäsi oli myös, sekä Virtaniemi ja Pakkanen opettajana riparilla.

        Pakkanen lähti sotilaspapiksi Ylämyllyye ja kai myös Kntiolahdelle.Tunne sut.


      • ansku511
        hartsa1 kirjoitti:

        Pakkanen lähti sotilaspapiksi Ylämyllyye ja kai myös Kntiolahdelle.Tunne sut.

        Oho! voi hemskatti, arvelet tuntevasi minut nimimerkin takaa, taidat olla aika Veli-kulta!:):)


    • HARTSA

      jOO,KIVA,ETTÄ JOKU KIRJOITTAA oUTOKUMMUSTAMUISTOJA.aSUIN ULLALLA KUOPIONTIELLÄ,KYYKERILLÄ JA RIKKARANNASSA.mUITELEN "LÄTTÄ-LASSEN" JAWAN OLLEEN MUSTAN 125C,SPORTIN,OLIN HÄNEN LUOKALLAAN KALATTOMALLA.OPE R.KHIL.KERRAN TULI "MAIJA"HAKEE LASSEE,OPE:"MUSTA KANA TIEDÄ KULKEE,JYVÄT JÄTTÄÄ,AKANAT OTTAA".JA "TIMITROFIN IEKKO" TAKSI,JOTA JOTA ME RIKKARANTALAISET KÄYTETTIIN.KERRAN MENTIIN PITKÄ RIPASEEN JOENSUUHUN,EI OLLUTRAHAA,NO IEKOLTA LAINATTIIN JAHOMMA HOITUI.OLIS PLAJON JUTTUJA,KAIKKI TUNNEN SAMAT,KUIN "PISTOLEERO".OLIS KIVA TIETÄÄ KUKA OLET.

    • Lättä-Lasse oli samalla luokalla ala-asteella. Epäilen että hänellä sanottaisiin nykyisin olen ADHD tai joku vastaava. Ei malttanut olla paikoillaan tunnilla.
      Aika moni ikätovereista on jo kuollutkin, kävin hautausmaalla kesällä oli tuttuja nimiä.

      • Otan osaa jos?

        Onko Lasse kuollut!


      • ikinuori 67
        Otan osaa jos? kirjoitti:

        Onko Lasse kuollut!

        Kyllä Lasse kuoli kesällä:(


    • Olen asunut kauan muualla, viime kesänä kävin katsomassa, on paikat muuttuneet. En tuntenut ketään.

      • kaivos

        Olisikin järkyttävää jos ei olisi muutttunut..? Eikö ole ihan normaalia että paikat, ihmiset ja tavat muttuu ajan kuluessa..?


    • Viiskymppinen :D

      UPEETA, UPEETA... Lisää tälläistä tarinaa tälle palstalle, olen entinen Okulainen ja lukiessa tulee mieleen kaikenlaista mukavaa muistoa menneisyydestä. Harmi vaan etten omaa kirjoittajan lahjoja etten voi kirjoitella muistojani tänne jaettavaksi kaikkien kesken.

      Lisää todellakin juttuja kaipaan, kirjoitelkaa niitä ken kirjoittajan lahjat on saanut, (yleensä palstalla vaan mollataan Okua ja Okulaisia, aivan syyttä).

      T. ex Okulainen

    • hartsa

      edellä mainitusta Juuso Matias Taipaleesta tuli yksi juttu mieleen:Sisko tyttö ja naapurin likat sattui just huutamaan juuso matiasjuusomatias,kun em.hekilö ajoi hevospelillä pihan editse,no se käski rengin topata ja sanoi:mitäs lapset;mie selitin ettei ne sulle huuva,vaan meiän hännättömälle kissalle,kun se on juuso matias.(oli laitettu nimi ,kun akat keskenään oli supissu:On se"tuo Juuso-Matias .enpä tiedä miksiköhän??? hännätön"

      • Häpeällistä

        Hävettää puolestasi Joona


      • veikiää
        Häpeällistä kirjoitti:

        Hävettää puolestasi Joona

        Miksi häpeät...jonkun muun touhuja..outoa...?


    • HARTSA

      tuli mieleen juttuOutokummun postissa:menin asioimaan ja eräs tuttu olisiellä:Hai ootsiekii päässyt pois.mie no joo.Tuttu :Kaikee hyvää siulle.Mie ookoo.Selässä tuntu eläkeläisten katseet:Noin nuori ja noin paatunut,joten katsoin asiaksenikertoo:En ollut linna,oltiin samaan aikaan sairaalassa,minulta leikattiin umpisuoli ja häneltä peräpukamat,että näin.

    • Terv.Tytöt

      Pavella oli se Kleinbus! Junakeulainen bussi.
      Tummansininen ja keltainen raita kyljes.
      Me tytöt muistamme kyllä.
      Kyllä Pave muistaa myös!
      Pavella oli se kuuluisa nahkatetson. Kuin JR:llä Dallasissa.

      • HARTSA

        Taitaa tytöt sotkee "maijaan" kyytineuvon.


    • HARTSA

      Kiitos huomautuksesta.OLI jäänyt ennakoiva tekstinsyöttö päälle,anteeksi.Häpeä vain edelleen.Kovasti.

      • Hieno Suomi

        PS rulaa jokapuolella Suomea.


    • oinas v47

      Olipa kiva lukea tämä viesti,tuli entiset ajat mieleen.Käyn vieläkin silloin tällöin kummussa.Monihan on matkustanut jo yläilmoihin ja toiset vaan porskuttaa eteenpäin.Eipä siellä ole montakaan tuttua minulla enää.Tiedän ainakin että Lättä-Lasse on lähtenyt viimeiselle matkalle kesäkuussa.

      • Rakkautta rauhaa

        Rauha hänen sielulleen.


      • HARTSA
        Rakkautta rauhaa kirjoitti:

        Rauha hänen sielulleen.

        Peace and love.


    • HARTSA

      Tuli muuten mieleen yksi tapaus,tultiin Polvijärveltä tansseista,kuin ollakkaan autosta meni takapyörän laakeri,no minut nuorimpana laitettiin asialle:Eka talossa,kun selitin että pitäisi saaha 5*5parrua ja saha ja rautalankaa kun pitäis tehä kelkka auton alle,että päästäis kotiin Kumpuun.Ovi paukahti heti kiinni.Sama toises talossa ,kolmannessa neuvottiin ,että liiterissä onja sitten kun tehtiin kelkkaa tuli jopa katsomaan,että ei nää hulluja ookkaan.No Kummussa ei ollu parrusta kuin ohut lastu jäljellä,jäinen tie kulutti.Sitten Pakkasen verstalle H:n Aria jututtaa,piti vain etsiä "asennusnestettä" ja homma hoitui yöllä.Auto oli etuveto ".Rintintin".Siinä olis tarinaa lisääkin,mutta ei kaikkea kerralla.

    • Pistolero

      Volvo, BV Volvo oli auto jolla ajeli tämä Olli,sukunimi on unohtunut,
      olisiko ollut Turunen,hän oli autokoulun opettaja ja asui Sätöksen
      koululla,työpaikka okussa Tuomelan autokoulu.
      Olli oli sompamiehiä,ajeli yleensä kovaa volvollaan,kerran sitten
      vauhtia oli ollut liikaa Polvijärvelle mennessä.
      Kalattomalta pari kilsaa ajettuaan Luulammenloivassa kaarteessa
      volvo oli mennyt suoraan ja mäntyyn,tie Polvijärvelle oli hiekkatie.
      Kukaan ei loukkaantunut muistaakseni pahemmin,kun tahtoo
      tuo muisti olla sitä sun tätä mutta ,jos muistan oikein kyydissä oli
      myös Pakkasen Antti,tuon Hartsan mainitseman Pakkasen verstan
      omistajan veli.
      Kävin polkupyörällä katsomassa tuota autoa joka oli nokka edellä törmännyt mäntyyn,tietysti tiirailin sivuikkunasta sisälle,kiinnosti paljonko vauhtia on
      ollut,uskoin aivan tosissani että vauhtimittari pysähtyy näyttämään sitä
      nopeutta kun törmäys on tapahtunut,ja se oli 80 kohdalla !
      Siihen aikaan sai jokainen ajella mieleistään nopeutta,rajoitukset ei olleet
      riesana.
      Muistelen että kylällä puhuivat tuon Ollin ajaneen Helsingistä Okuun
      4,5 tunnissa,on se ollut tuloa koska tiet ei olleet edes nykyisiin teihen
      verrattavia.
      Ollilla oli tuon volvon jälkeen Citroen DS vai olikko se ID,iso auto kuitenkin.
      Sen verran vielä tuosta Pakkasen verstaasta,Pentti Pakkanen aloitti ja
      rakensi verstaan Kalattomalle,hänen vaimollaan Pirkolla oli baari,niistä
      ajoista on mennyt vuosia,

      • Penzo3

        Hei kaikille entisille ja nykyisille outokumpulaisille! Jatkakaa vaan juttujanne. On ilo lukea niitä ja samalla tunnistaa tuttuja nimiä. Erityisesti Pistoleron jutut ovat värikkäitä ja kuvaavat aikansa legendoja hyvin. Jatka toki niitä edelleen. Ite tulin Okuun 60-luvun puolen välin tienoilla ja teini-iän alussa joten tunnen suurimman osan noista kavereista. Asun nykyisinkin vielä Okussa.
        Pistolerolle sanoisin että laita ihmeessä nuo jutut johonkin talteen. Olis historiankirjoittajille aitoa aineistoa.


      • Anonyymi

        Ollin sukunimi on Turunen. Oli kyllä rattimies, vaikka se PV pääsikin lapasesta.
        Kerran jäärata-ajoissa Pauli "Tiikeri" Toivonen kävi tarjoamassa Ollille tupakan reippaasta vastustuksesta. Molemmat ajoivat isolla Sitikalla.


      • Anonyymi

        Turusen Olli ei juuri hätäillyt, olin autokoulussa ja meitä oli auto täynnä kaupunkiajossa siihen aikaan Joensuussa, eräs tyttö oli ajamassa Siltakatua pitkin ja häneltä auto nousi reunakivetyksen yli johon Olli huomautti että voitko kääntää vähän vasemmalle, tuossa tulee lehmus vastaan ja se ei kuitenkaan väistä. Vaikeimmiksi oppilaikseen hän nimesi Polvijärveläiset vanhapiikasisarukset, joista toinen oli voittanut lotossa ja ostanut auton ja sitten ajokorttia hankkimaan, Joensuussa oli pakko ajaa kaupunkiajo ja mummot olivat huutaneet suoraa huutoa kaupungin lähestyessä. He olivat pelänneet Ollin luopuvan urakasta ja sen vuoksi ostaneet tälle aina konjakkipullon. Olli tuumasi että kyllä se kesti mutta kortin olivat saaneet.


    • Satraappi1

      Pena oli sellainen santeri että oksat pois, jos häsläsi liikaa Penan-Baarilla.
      Takin-niskasta ja persiistä kiinni, ja heitto pihalle. Eikä kyselty oikeuksien perään. Se oli aikaa se.

      Ei valitettu, vaan pidettiin kipeenä ihan ite.

    • Hartsaa tarvittas

      Tule Hartsa pois sieltä Kuopiosta. Ja heti

    • Noki 53

      mie muistan Pakkasen Antin, ajoi myös Penttosen Veijolla kuorma-autoa. olivat kerran Shellillä pesemässä sitä autoa. Veijo auton sisällä Antti ulkoa, 6:nen kahvilikööripullonVeijo heitti roskiin ja huus ANTTI! Antti tuli auton ovelle ja kysy: Mitä, Veijo sanoi : Etkai sie Antti ajjaissas ota? Johon Antti: En, kuormantekoaikaan... Tää on tosi, olin itse paikalla.

      • Pistolero

        Kiitokset nimim. Penzo3, mutta kukapa näitä 50-60 vuotta vanhoja juttuja
        kaipailee ,ne ihmiset jotka muistavat nuo ajat ja kirjoituksissa mainitut henkilöt . ovat kohta muisto vain kuten näiden kirjoittajakin.
        Oikeastaan aloitin tänne kirjoittelun siksi kun seurasin Okun 24 keskustelua
        ja melkein kirjoitus kuin kirjoitus niin haukkumiseksi meni, niin arvelin että
        kirjoittelempa vanhojen iskelmien sanoja ja katson kuinka ihmiset suhtautuu
        niihin,tiesin kyllä että saan sapiskaa mutta yllättävän vähän on tullut nekatiivista
        palautetta.
        Paljon olisi kerrottavaa noilta 65-71 ajoilta, ne oli aikoja jolloin Okussa oli
        elämää ja nuoria.
        Usein muistuu mieleen tanssit Saarikkaalla,Kalattomanlavalla,Palorannan lavalla,
        Pyttylammella,Polvijärvellä ja tietysti Juankoskella ym.
        Talvella käytiin tietysti "Ruplalla" ja Seuriksella,P-järven kansantalolla ja
        Kaavilla ,oliko sen paikan nimi Kalliolinna ? Sinne oli bussikuljetus ja aina
        paljon porukkaa.
        Juankoskella oli myös yleensä kivat tanssit ja myös sinne oli bussikuljetus.
        Tulipa käytyä muutama kerta Juuassa, oliko tuo paikka Päivärinne,Rahkosen
        Esko oli orkestereineen soittamassa ja Esko lauloi antaumuksella hittiään,
        Syvä kuin meri.


      • ..rollaattori...
        Pistolero kirjoitti:

        Kiitokset nimim. Penzo3, mutta kukapa näitä 50-60 vuotta vanhoja juttuja
        kaipailee ,ne ihmiset jotka muistavat nuo ajat ja kirjoituksissa mainitut henkilöt . ovat kohta muisto vain kuten näiden kirjoittajakin.
        Oikeastaan aloitin tänne kirjoittelun siksi kun seurasin Okun 24 keskustelua
        ja melkein kirjoitus kuin kirjoitus niin haukkumiseksi meni, niin arvelin että
        kirjoittelempa vanhojen iskelmien sanoja ja katson kuinka ihmiset suhtautuu
        niihin,tiesin kyllä että saan sapiskaa mutta yllättävän vähän on tullut nekatiivista
        palautetta.
        Paljon olisi kerrottavaa noilta 65-71 ajoilta, ne oli aikoja jolloin Okussa oli
        elämää ja nuoria.
        Usein muistuu mieleen tanssit Saarikkaalla,Kalattomanlavalla,Palorannan lavalla,
        Pyttylammella,Polvijärvellä ja tietysti Juankoskella ym.
        Talvella käytiin tietysti "Ruplalla" ja Seuriksella,P-järven kansantalolla ja
        Kaavilla ,oliko sen paikan nimi Kalliolinna ? Sinne oli bussikuljetus ja aina
        paljon porukkaa.
        Juankoskella oli myös yleensä kivat tanssit ja myös sinne oli bussikuljetus.
        Tulipa käytyä muutama kerta Juuassa, oliko tuo paikka Päivärinne,Rahkosen
        Esko oli orkestereineen soittamassa ja Esko lauloi antaumuksella hittiään,
        Syvä kuin meri.

        Kun se oku nyt on niin ihana ja kaikkien taivas niin muuttka nyt hitossa oikein joukolla takasin. Saadaan tänne se uus palvelukoti ja työikäisille töitä sen tiimoilta. Siinä pihalkiikussa voitte sitten rollata muiden asioita.


      • Pistolero
        ..rollaattori... kirjoitti:

        Kun se oku nyt on niin ihana ja kaikkien taivas niin muuttka nyt hitossa oikein joukolla takasin. Saadaan tänne se uus palvelukoti ja työikäisille töitä sen tiimoilta. Siinä pihalkiikussa voitte sitten rollata muiden asioita.

        YSTÄVÄN LAULU

        Jos sä epäröit oisko tuo,,,joka tervehtäin tulee luo,
        tosi ystävä laisinkaan,,,mistä tietää sen saan ?
        Tehkää vaaralle vaellus,,,,tämä yhteinen ponnistus,
        jonka ystävän kanssa jaat,,,,pian tietää sen saat !

        Jos hän pelkää ja vaikertaa,,,koska väsyy ja horjahtaa,
        jos hän huutaa jos sua ei näy,,,vieras kanssasi käy.
        ÄLÄ SORRU SÄ PILKKAAMAAN,,,,vaikka hän on mies tasamaan,
        hän ei sovi sun seuraasi,,,,eikä lauluusi.

        Jos hän vierelläs kalpenee,,,mutta sisulla etenee,
        jos hän kätensä ojentaa,,,kun SUN on oikein vaikeaa,
        jos hän rinnallas taistelee,,,yhdes huipulla katselee,
        silloin tiedän sun löytävän ,,,,tosi ystävän !


      • Yamaha 1100
        Pistolero kirjoitti:

        YSTÄVÄN LAULU

        Jos sä epäröit oisko tuo,,,joka tervehtäin tulee luo,
        tosi ystävä laisinkaan,,,mistä tietää sen saan ?
        Tehkää vaaralle vaellus,,,,tämä yhteinen ponnistus,
        jonka ystävän kanssa jaat,,,,pian tietää sen saat !

        Jos hän pelkää ja vaikertaa,,,koska väsyy ja horjahtaa,
        jos hän huutaa jos sua ei näy,,,vieras kanssasi käy.
        ÄLÄ SORRU SÄ PILKKAAMAAN,,,,vaikka hän on mies tasamaan,
        hän ei sovi sun seuraasi,,,,eikä lauluusi.

        Jos hän vierelläs kalpenee,,,mutta sisulla etenee,
        jos hän kätensä ojentaa,,,kun SUN on oikein vaikeaa,
        jos hän rinnallas taistelee,,,yhdes huipulla katselee,
        silloin tiedän sun löytävän ,,,,tosi ystävän !

        Talvisin käytiin tansseissa Törmällä jonne myös oli kuljetus Okusta. 70-luvulla siellä esiinty kaikkii sen ajan suomihuiput. Linja-autossa tais olla yksi viuruniemen omista pojista joka piti aina paluumatkalla huumoria yllä oikein mikrofonin kanssa.


    • ......
      • ------

        Outokumpulaisen naisen muistoja 60-luvulta kohdassa 01.37.18


    • Matso57

      hyvä juttu Pistoleero. Hauska lukea vanhoja tapahtumia. Olin niissä, osassa itse mukana:)

      • OKI

        Muistojen kirjaa haluan minäkin aukaista. Metsälällä oli liikeitä mm. Herkkukulma jossa työskentelin minäkin. Taipaleen Hilkka rouva johti liikettä ja antoi meille nuorille ohjeita asiakaspalveluun, vertauksena hän neuvoi: "jos vaikka Erkki Hakapää tulee liikkeeseen hän on asiakas muitten joukossa palvelette ystävällisesti ettekä pelkää".No tapahtui niin, että hän tuli samalla hetkellä ja rouva pinkaisi kellariin ,siihen jäimme. Ehkä se oli oppitunti meille. Monta kertaa kävelin kirkkoherra Virtaniemen perässä kantaen hänelle hänen ostamaansa puolikasta sekaleipää kun hän ei jaksanut itse sitä kantaa. Samassa talossa toimi pankki ( KOP)ja sen kaikki mukavat ihmiset. Lauantaisin käytiin seurojentalon tansseissa, kesäisin kun harjoittelijapojat tulivat töihin kaivokselle.Se toi väriä katukuvaan. Yhden harjoittelijapojan kanssa on harjoiteltu elämää jo 43 vuotta.


      • RSKS
        OKI kirjoitti:

        Muistojen kirjaa haluan minäkin aukaista. Metsälällä oli liikeitä mm. Herkkukulma jossa työskentelin minäkin. Taipaleen Hilkka rouva johti liikettä ja antoi meille nuorille ohjeita asiakaspalveluun, vertauksena hän neuvoi: "jos vaikka Erkki Hakapää tulee liikkeeseen hän on asiakas muitten joukossa palvelette ystävällisesti ettekä pelkää".No tapahtui niin, että hän tuli samalla hetkellä ja rouva pinkaisi kellariin ,siihen jäimme. Ehkä se oli oppitunti meille. Monta kertaa kävelin kirkkoherra Virtaniemen perässä kantaen hänelle hänen ostamaansa puolikasta sekaleipää kun hän ei jaksanut itse sitä kantaa. Samassa talossa toimi pankki ( KOP)ja sen kaikki mukavat ihmiset. Lauantaisin käytiin seurojentalon tansseissa, kesäisin kun harjoittelijapojat tulivat töihin kaivokselle.Se toi väriä katukuvaan. Yhden harjoittelijapojan kanssa on harjoiteltu elämää jo 43 vuotta.

        Samanlaisia kokemuksia, minäkin kuljetin puolikasta sekaleipää Virtaniemen perässä.
        Minulle taas opetti että titteli pitää mainita ja jos ostaa laskulle pitää kirjoittaa työnjohtaja, opettaja, insinööri... Mutta ei sanonut että pitää kirjoittaa työmies.
        Metsälän ukko piti palavereja, siellä seistiin ja kuunneltiin yksinpuhelua ja itsensä kehumista.
        Meillä ei Taipaleen kanssa kemiat käyneet yksiin, hän kutsui minua vaikka minkälaisilla haukkumanimillä.
        Kauko oli varmaan tossun alla.


      • Opet
        RSKS kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia, minäkin kuljetin puolikasta sekaleipää Virtaniemen perässä.
        Minulle taas opetti että titteli pitää mainita ja jos ostaa laskulle pitää kirjoittaa työnjohtaja, opettaja, insinööri... Mutta ei sanonut että pitää kirjoittaa työmies.
        Metsälän ukko piti palavereja, siellä seistiin ja kuunneltiin yksinpuhelua ja itsensä kehumista.
        Meillä ei Taipaleen kanssa kemiat käyneet yksiin, hän kutsui minua vaikka minkälaisilla haukkumanimillä.
        Kauko oli varmaan tossun alla.

        Kauko ei ollut tossun alla


      • hartsa2
        OKI kirjoitti:

        Muistojen kirjaa haluan minäkin aukaista. Metsälällä oli liikeitä mm. Herkkukulma jossa työskentelin minäkin. Taipaleen Hilkka rouva johti liikettä ja antoi meille nuorille ohjeita asiakaspalveluun, vertauksena hän neuvoi: "jos vaikka Erkki Hakapää tulee liikkeeseen hän on asiakas muitten joukossa palvelette ystävällisesti ettekä pelkää".No tapahtui niin, että hän tuli samalla hetkellä ja rouva pinkaisi kellariin ,siihen jäimme. Ehkä se oli oppitunti meille. Monta kertaa kävelin kirkkoherra Virtaniemen perässä kantaen hänelle hänen ostamaansa puolikasta sekaleipää kun hän ei jaksanut itse sitä kantaa. Samassa talossa toimi pankki ( KOP)ja sen kaikki mukavat ihmiset. Lauantaisin käytiin seurojentalon tansseissa, kesäisin kun harjoittelijapojat tulivat töihin kaivokselle.Se toi väriä katukuvaan. Yhden harjoittelijapojan kanssa on harjoiteltu elämää jo 43 vuotta.

        Oletko Kaisa K....nen OS:


    • OKI

      Kokemus oli sekin kun kirkkoherra halusi kotiinsa juotavaksi korin ykköskaljaa. Tapahtui vain pieni erehdys, maalaistyttö ei ajatellut ,että talossa oli kaksi ovea sisäpihalla ja paraatiovi. Niinpä kaljakori odotti hakijaansa paraatioven rappusilla koko seurakunnan töllisteltävänä. Olihan siinä sitten kirkkoherralla selittämistä.Olin rippikoulussa Elias Palolan aikaan ja tosiaan hän on levyttänyt kappaleen poika varjoiselta kujalta . Muistan Palolan pienet pojat kun he kävivät tikkari ostoksilla. Hauska sattuma oli kun ystäväni Lapista kertoi käyneensä laulutunneilla Elias Palolan luona aikoinaan muistaakseni Oulussa. Muistelen usein entisiä kavereitani ja tuttujani Riikosen tyttöjä Annikkia ja Raijaa, Revon Mirjaa , Rannelan Irmaa, Mairea, Viinasen tyttöjä ja monia muita. Työ ja perhe on kuljettanut meitä useimpia ympäri Suomea ketä minnekin , niin minunkin perhettä.

      • hartsa1

        Minä tunnen heidät kaikki.Ja sinut,sinäkin tiedät minut.


    • Veski

      Tänne taitavat kirjoittaa muut kuin oppikoulua käyneet, koska tuttuja nimiä ei juuri esiinny, hauskoja jutut joka tapauksessa. Toki muistan monia mainituista paikoista ja esim. nuo mielestäni sangen pönäkät kirkonmiehet. Olen syntyisin Viuruniemestä, joten pelkkä välimatka aiheutti ettei pahemmin seikkailtu Kummussa, ikävä kyllä. Olin sitäpaitsi sangen ujo. 50-luvun ilmapiirin muistan hyvin: Vaikka olin siihen aikaan vasta aivan keskenkasvuinen nallikka, se oli salaperäisen mukaansavetävän tuntuista, se jenkkilästä lainattu nuorisofiilis. Paikkana meijerin baari pehmeine penkkeineen tuntui edustavan sitä erityisesti. Ja ns. lätärit, joita nykytermiä käyttäen juntit inhosivat., olivat itse asiassa rock-kulttuurin edelläkävijöitä. Itse olen aina inhonnut tanssilavoja ja tangoja. Kävin kyllä kerran-pari tanssilavalla sekä seurojentalolla - kännissä tietenkin.
      Mutta kovasti elossa ollaan vielä, miksen olisi näin nuorena. Terveisiä tutuille jos satutta näkemään tämän.

      • hartsa1

        Minä tunsin Huotarit jamonia muita Viuruniemestä.Seurustelin erään likankanssa sieltä päin ja mentiin Nummisen taksilla,että"penkan vain pölisi".


      • Veski
        hartsa1 kirjoitti:

        Minä tunsin Huotarit jamonia muita Viuruniemestä.Seurustelin erään likankanssa sieltä päin ja mentiin Nummisen taksilla,että"penkan vain pölisi".

        OK, mukava kuulla. Asuin ennen alle kilometrin päässä Nummisista, joten tunsin ne kyllä oikein hyvin. Hyvä kuski se Numminen varmaan oli. Niillä oli kyläkauppakin. Huotarisen veljekset olivat hiukan, hmm, .. kuuluisia..


      • Jopo 1960
        Veski kirjoitti:

        OK, mukava kuulla. Asuin ennen alle kilometrin päässä Nummisista, joten tunsin ne kyllä oikein hyvin. Hyvä kuski se Numminen varmaan oli. Niillä oli kyläkauppakin. Huotarisen veljekset olivat hiukan, hmm, .. kuuluisia..

        Nummisella oli kauppa ja pieni huoltoasema kaupalta hiukan ptkäänlahteen päin. Räsäsen, parviaisen ja huotarin veljekset ovat tuttuja minullekkin. Holoppalan veljeksistä Esa ponkasi kartalle raviohjastajana. Kuka muistaa "heilurin". Asui melkein heti kauppaa vastapäätä.


    • Veski

      Enpä minä kyllä muista ketä olisi sanottu "heiluriksi", voi olla vähän tuoreempia juttuja kuin minun aikanani siellä. Minun tutut kyllä lienevät hyvin suurelta osalta häipyneet sieltä, itse lähdin opiskelemaan 1967. Keskikylän Kerviset olivat rikkaimmasta päästä, kaimani oli liikennelentäjä.

      • Anonyymi

        Kervisen Vesa oli ATR-pilotti Finnairilla.


    • hartsa1

      Siellä Viuruniemessä oli Hackmannin tai pomon huvila.V.Kinnunen Tuli käytyy joku kerta.Tusin Kaisan.

    • Veski

      Kun tämä keskustelu nyt kääntyi Viuruniemeen, niin kerronpahan yhden oman tarinani: Olin 20-vuotiaana kesähommissa Oku Oy:n malminetsinnässä Leppävirralla. Lähdettiin sieltä viikonloppulomalle Outokummun suunnalle, muutama jätkä autossa. Minulla oli hammassärkyä, jonka hoitamisen viinalla aloitin Lepppävirralla ja jatkoin sitä vielä autossa jonkun tarjoamalla väkevällä punaviinillä (kauheaa sotkua !). No, tietysti sammuin ja oksensin autossa. Onneksi matka vei Viuruniemen tietä Outokumpuun, ja onneksi kaverit osasivat heittää minut meidän kohdalla pois. Koska olin nukkunut tovin, ja aurinko paistoi matalalta, luulin että on varhainen aamu, ja että pääsen luikahtamaan nukkumista jatkamaan vinttikamariin kenenkään huomaamatta. Harmikseni äiti ja velipoika olivat pihalla. Päätin näytellä selvää, ja sanoin niille totisena: "Mitä työ ootta tähän aikaan ylläällä?". Katsoivat minua suu auki, mutta sitten velipoika totesi: "Humalassa!". No, menin nukkumaan. Kello oli noin kuusi illalla ! Seuraavana päivänä äiti totesi naureskellen: "Kerrankin olin iloinen että poika oli humalassa, luulin sen tulleen hulluksi". - Ei sitä aina ryypätty silloinkaan, mutta kun sen viinan avulla vaan kumma kyllä sai ne hauskimmat kokemukset.

    • Jopo 1960

      Nykäsen onni oli se heiluri. Käveli silleen jännästi. Kuulin sen nimen Räsäsen Ukolta. 60-luvulla kateltiin kateellisena kun pankinjohtaja Lusma ajeli mökilleen amerikan raudalla, siitä Asikaisen ja Tiilikaisen talojen välistä meni tie rantaan. Asikaisessa taisi olla muksuja useempikin. Tiilikaisista Antti taitaapi pitää taloo nykyään myhkylässä.

    • Veski

      Vähän huterasti muistan noita ihmisiä, mutta sellainen Nykäsen Onni oli kansakoulussa alemmalla luokalla. Sellainen tynkä se oli silloin, vanhempana minä en sitä muista nähneeni. Noita mainittuja sukunimiä siellä kyllä esiintyi kait useammassakin paikassa.

      • Jopo 1960

        Pitiköhän se Numminen sitä pitkänlahen kioskia sillon aikoinaan. Kalja oli vielä niissä paksuissa pulloissa. Isälle sitä hain kun se rakenteli venevajaa vastarannalle. Yksovinen. Siellä ne olivat ajelemassa pyörällä laiturilta järveen viuruniemen pojat.


      • Veski
        Jopo 1960 kirjoitti:

        Pitiköhän se Numminen sitä pitkänlahen kioskia sillon aikoinaan. Kalja oli vielä niissä paksuissa pulloissa. Isälle sitä hain kun se rakenteli venevajaa vastarannalle. Yksovinen. Siellä ne olivat ajelemassa pyörällä laiturilta järveen viuruniemen pojat.

        Sen kioskin muistan hyvin kun lähellä asuttiin. En oikein usko että Numminen olisi ollut siinä mukana, mutta enpä tiedä kuitenkaan. Siinä kioskin ympärillä pyöri varhaisnuorisoa. Joskus muistan kun eräs paksu äijä veti ykköskaljaa urakalla niistä paksuista pulloista, ja välillä kävi tyhjentämässä rakkkoa kioskin takana.


    • Mukavaa2014

      Hyvä mielikuvitus on tuotoksien takana. Lienee tuulesta temmattua, mutta mukavaa turinaa silti.

      • Veski

        Voipi olla osittain. Itse kyllä olen muistavinani ihan oikeasti mitä on tullu tänne laitetuksi. Tärkeintähän se on, että jutut ovat mukavia, eli ei se mitään. Eihän me tosikoita olla, kumpulaiset, entiset tai nykyiset. Harvemmin tulee näitä tsekatuksi.


      • Jopo 1960
        Veski kirjoitti:

        Voipi olla osittain. Itse kyllä olen muistavinani ihan oikeasti mitä on tullu tänne laitetuksi. Tärkeintähän se on, että jutut ovat mukavia, eli ei se mitään. Eihän me tosikoita olla, kumpulaiset, entiset tai nykyiset. Harvemmin tulee näitä tsekatuksi.

        Eipä näitä muisteloita tarvii keksimään alkaa. Äkkiä se huomataan jos ei paikkaansa pidä. Muistihan meillä tämän ikäisillä kylläkin jo pätkii mutta sepä ei haitanne. Samalla kioskilla ollaan Veskin kanssa kuiteski käyty 60-luvulla. Kuka sitten lienetkin. Vointeja vaan sulle.


      • Veski
        Jopo 1960 kirjoitti:

        Eipä näitä muisteloita tarvii keksimään alkaa. Äkkiä se huomataan jos ei paikkaansa pidä. Muistihan meillä tämän ikäisillä kylläkin jo pätkii mutta sepä ei haitanne. Samalla kioskilla ollaan Veskin kanssa kuiteski käyty 60-luvulla. Kuka sitten lienetkin. Vointeja vaan sulle.

        Tuskinpa niissä paljon keksittyä on, kyllä me vaan niin uskomattomia on oltu ihan oikeasti. Tosi mukava että täällä on kosketuspintaa sinne, entisiin maisemiin. Ja että täällä kaikki on niin leppoista juttua, toisin kuin joillain muilla Suomi24-palstoilla. - Joo , Veskiksihän ne sanoivat. No, Vesa K, jos tuntuu tutulta.
        Hyviä vointeja sulle kanssa, Jopo, ja muille. Eihän me 65-vuotiset vielä romuja olla, ainakin mulle on suotu kuntoa toistaiseksi. Jatketaan täällä juttuja vaan, katson aina välillä kun muistan.


    • Veski

      Pitkälahdesta puheenollen, oli ne tapahtuma nekin moottorivenekilpailut, paljon väkeä. Ne kilpailut - ensin olivat vuorossa jotkin 1.5-hevosvoimaiset, äijät nuokkuivat veneissä niiden madellessa eteenpäin. Ns. kuumassa sarjassa oli sitten enimmillään 75-heppaisiakin.
      Kaikessa piti kilpailla, eli olihan Kummussa (kallion)porauskilpailutkin !

      • Jopo 1960

        Joo kilpailtiin jopa heinän teossa. Hävisin siellä viuruniemessä Asikaisen Ollille 1,5 seivästä. Kapaleet olivat vierekkäin. Minä olin talvella päässy pois armeijasta ja olin omasta mielestä kovassa kunnossa. Olli vainaa asusteli jo silloin Sipoon tienoilla (70-luvun loppuja). Oli ievan mökillä lomilla, siellä leppilammin tien varressa.


    • Veski

      Ai saakeli, joo, Asikaisen Olli oli kovasti tuttu, silloin kun asui vielä Viuruniemessä, taisi vaan elämä jäädä lyhyenlaiseksi. Taas viinasta puheenollen, muistan kun se ystävällisesti tarjosi minulle vodkaa seurojentalon takana, ja minä onneton join suurimman osan. Vähän paheksui hommaa jälkeenpäin.

      • Jopo 1960

        Olavista ei kumma kyllä oikein huomannu että se on kännissä ennen ku oli kolmas pullo menossa. Oli kova viinapää. Voi olla että siihen kuolikin. Yhtä mukava heppu oli Miettisen Esko alias severi. Vai muistanko nimen oikein. Lyhyt mutta sitkeä mies samalta kylältä. Näytti mm. miten kustaan paimenpojan sähkölankaan. Pätkimällä kusi mutta kusi loppuun. Onpa nämäki muistoja.


    • Veski

      Taisipa olla Ollin kuolinsyy, joo. Onneksi itsellä on ollut huono ns. viinapää, nykyisin ei sitä paljon kestä. Nuorena kyllä ajelin mopolla kylillä kerran kun olin juonut vodkapullon siihen punaiseen alaviivaan asti. Miettisen Esko oli kansakoulukaveri, mutta enpä sitten vanhempana muista paljon nähneeni. Muistamisesta puheenollen, aika paljon sitä ylipäänsä niistä muistaa entisistä, mutta vuoden 1967 jälkeisistä ajoista siellä en juuri muista, koska en ollut siellä enää silloin muuta kuin ajoittain käymässä. - Mutta eipäs tänne muut kirjoita, onkohan ne muut kuolleet ? HALOJAA ? No, hyvä että me edes, kaksistaan on hauskempi muistella kuin yksinään, eli jatketaan kun muistetaan välillä käydä palstaa katsomassa. Olihan siellä vaikka ketä ennen, opettaja Leinonenkin.

    • Veski

      Täytyy kuitenkin lisätä vielä - muistuu mieleen, että sikäläisillä oli aivan erityinen taipumus pahantahtoiseen vinoiluun. Siksi en ole käynyt sielläpäin tällä vuosituhannella, eikä taida koskaan asiaa tulla. Koetan unohtaa koko seudun. Hyvästi vaan.

      • hyvä ku olet poissa pysynyt


      • Anonyymi
        marko65 kirjoitti:

        hyvä ku olet poissa pysynyt

        Juuri kaltaisiasi idiootteja täynnä. Eikä ite tajuu


    • Jopo 1960

      "Vinopääkirjoittaja" olet nyt varmaan onnellinen kun ei tarvitse lukea enää meidän kalkkiksien muisteloita. Onnittelut sinulla tästä onnistuneesta operaatoista. Tarkista kuitenkin lääkityksesi. Sinulle Veski toivottelen kaikkea hyvää.

    • hartsa2

      Kyllä täällä on mukaviakin muisteloja.Ei tosikkojen tartte lukee,saati heittää herjaa.Kyllä minäkin muistan elävästi erään kovan metsurin toilaukset:tämä kyseisen "Uti" osti Maarianvaarasta Kastikaiselta moottorisahat,pisti polkupyörän tarakkaan ja lähti palstalleen ,tuumas lähtiessään,"että,Tässä lähtee velkainen mies".No kaikki meni siihen asti hyvin,kun sitten vanerikoivu jäi konkeloon,TULI MEITIN TULILLE HARVASANAINEN KUN OLI,KYSYI,ETTÄ oLISKOS TUOSSA RYPYKÄSSÄ KAHVIA,NO OLIHAN SITÄ .hÖRPPI AIKANSA JA SITTEN TUUMASI"vAAN HERKES SE RUTKATTAMASTA SE PE....LEEN MEHUMYLLY.No me että mitäs nyt..nO KUNSE JÄI TYVIKOIVUN JA KANNON VÄLIIN.No eihän siinä mitään,eikun Kastikaiselle ja kauppias antoi uuden sahan takuuseen,tuumas,ettäeihän se"uti" muuten pääse velasta eroon..No sitten palkka,eli kotti päivänä Joensuuhun ja Jalluu lasti.Siitä se lysti alkoi.!

    • Toinen Kape

      Onpas mukavaa lukea näitä juttuja, aivan sattumalta osuin tänne. Olen itse 40-luvun lopun lapsia ja elänyt ensimmäiset 22 vuotta Outokummussa ennen lähtöäni 'maailmalle'. Tuttuja nimiä vilisee tekstit. Oppikoulussahan kävi myös paljon porukkaa naapurimaakunnan puolelta, Tuusniemeltä, Paakkilasta jne. Oli Happosen Kape, Soinisen Ana, Smolanderin Lassi ja Jussi, Hätisen Ellu, Sollon Masa ja Taskisen Eski ja paljon muitakin. Tansseissa käytiin Okusta myös paljon Mikonniemessä Tuusniemellä. Sinnekin oli onnikkakuljetus, ainakin muutamana kesänä. Muistoja on tutuilta paikoilta paljonkin ja niitä on ollut ja on mukavaa ajatella elämän heitellessä ympäri maailmaa. Okussa tulee vielä käytyä silloin tällöin mm. Sweepers yhtyeen 40-vuotiskonsertissa muutama vuosi sitten.
      Jatkakaahan muistelemisia edelleen. Kiitoksia! Hienoa!

      • hartsa1

        Sieltä Tuuusniemeltä oli myös MH:kvintet,kierteli naapurikylien lavoja.Ja Holopaisen Penna oli kanssa.Se kvintetti oli Matti Hätinen.


      • hartsa1
        hartsa1 kirjoitti:

        Sieltä Tuuusniemeltä oli myös MH:kvintet,kierteli naapurikylien lavoja.Ja Holopaisen Penna oli kanssa.Se kvintetti oli Matti Hätinen.

        Muuten yks Happonen ja Jorkki P.ja minä kuultiin ,että kun kaljaan laittaa suolaa,se käy päähän.No me pojat mentii Oma-Avun baariin ja alettiin uittaa suolamuikkuja pilsnerissä,se Happonen toine kotoosa Tuusniemeltä.Ei siitä ollu muuta seurausta kuin määräaikainen porttikielto Baariin.


    • ?????

      ?

    • Jopo 1960

      Tuusniemeltä tunsin 70-luvulla yhen Laitisen Sepon. Yllättäin oltiinkin saman työnantajan leivissä länsirannikolla. Seppo on jo eläkkeellä.

      • Anonyymi

        Laitisen Seppo oli Inkeroisissa Alkon johtajana,onkohan sama?


    • Ulkokuntalainenkin 5

      Pistoleerolle ,kun oletan sinun olevan paikallinen henkilö ja tunnut olevan ajan tasalla tilanteista,niin oliko kummussa sellainen kauppias V N jonka puukottivat 90 luvulla ja kuikas siinä lopulta kävikään.Tuliko tuomiot ja minkälaiset.
      Paikallishistoriiaan senkin voisi liittää.

      • Pistolero

        Jaha, vai pitäisi tässä vielä heittäytyä muistelemaan
        tuollaisia rikollisia tekoja.
        Parempi muistella vain hauskempia muistoja .


      • HARTSA1
        Pistolero kirjoitti:

        Jaha, vai pitäisi tässä vielä heittäytyä muistelemaan
        tuollaisia rikollisia tekoja.
        Parempi muistella vain hauskempia muistoja .

        Eipä muistella,ei.Mukavaahan tuo on "karjareissut" ja typy kyydit ja muut siihen verrattavat jutut.Mutta huomenna Okuun kaivosmuseoon "nostalkia" reissulle,että sillai.


      • Pistolero
        Pistolero kirjoitti:

        Jaha, vai pitäisi tässä vielä heittäytyä muistelemaan
        tuollaisia rikollisia tekoja.
        Parempi muistella vain hauskempia muistoja .

        Kirjoitanpa tähän laulun sanat Minkasta joka oli
        aikoinaan kova likka täällä Kummun jannujenkin
        seurassa.

        MINKKA
        Sä olet mies ja itse päätät vain,,,
        sä kuinka vietät iltaa lauantain.
        Teit viikon töitä rahapinkan sait,,,
        kai sillä viereesi taas Minkan hait ?

        Hän jeesaa varkaita,,,on kätyri,,,
        sä silti tahdot Minkan viereesi.
        Ei auta vaikka joisit täyteen pääs,,,
        sä et vain saa Minkkaa mielestääs !

        Sä kyllä tiedät virheet naikkosen,,,
        on maannut kaikki miehet Tuusniemen.
        Ne halua ei enää Minkkaa lain,,
        hän luokses käy kun vinkkaat vain !

        Ei haittaa löysä jos on peppunsa,,,
        hän hihkuu;Olet hänen heppunsa.
        Se vaikka valhe ois et piittaa lain,,,
        hitot sä siitä,,,haluut Minkkaa vain !

        Jo ajanpatinaa on rinnoilla,,,,
        hän enää kilpailee vain hinnoilla.
        Hän pukeutuu kuin portto,,,tiedät sen,,,,
        hitot sä siitä,,,haluut Minkan vain !

        Ei keijuna hän luokses liihota,,,,
        mut sua ei laihat naiset kiihota.
        Voin väittää rumaksi,,,sä piittaa et,,,
        niin hemmetisti Minkkaa himoitset !


    • KariKirkoltakkkk

      Mukava lukea muisteloita sieltä Outokummusta näin Kontolahtelaisenakin.

    • Kumpumiekkonen

      Itse olin opiskelijana outokummussa noin. neljä-viisi vuotta sitten. Kuulin paljon tarinoita outokummusta ja tapasin monenlaista porukkaa, aina ulkomailta tulleista opiskelijoista vanhempiin outokummun asukkaisiin. Mielenkiintoisinta oli aina kuulla tarinoita kaivos ajalta, kun se Outokummun kaivos oli vielä toiminnassa, ja liikkui myös huhuja että sinne kaivoksen syövereihin olisi joku rohkea nuori lähtenyt seikkailemaan ja jäänyt sille tielleen.

      Jos täällä myös on vanhempaa populaa lukemassa, jotka saattaisivat tietää Wildhouse baarin omistajan, sen pyöreähkön rouvan, niin hän oli oikein mukava aina meitä opiskelijoita kohtaan. Kun hän pyyti maksua juomista niin ilmoitti sen aina "2 miljoonaa euroa kiitos" eli 2e. Kauhean hyväntuulinen oli aina, ja iltatöistä kun pääsin ja muutaman ystävän kanssa kävin wildhousessa olusilla niin se rouva tiskin takana osasi aina piristää iltaa.

      Törmäsin myös eräänä iltana mieheen joka kutsui itseään "merimies Lasseksi" koska vietti niin paljon aikaa merillä. Sen ikäiseksi kaveriksi kuin oli (olisiko ollut n. 60v), sillä kaverilla riitti energiaa. Istuttiin kerran samassa pyödässä ja hän kaverilleen tuumasi että hän lähtee joraamaan kun tanssittaa niin kovin. Nousi pöydästä ja olut jäi melkein kokonaan kesken, katsottiin kun hänen kaverinsa huutavat että "tuu nyt Lasse takasin kun sulta jäi tääkin juomatta. Jos et juo niin minä juon". Pienen hetken kuluttua Lasse palaa takaisin baari pöytään kiroten "ei yhen yhtä taksia koko hiton kummussa".

      Paljon muitakin muistoja, sekä hyviä että huonoja Outokummusta löytyy, mutta sen paikan tulen aina muistamaan. Terveisin, Entinen media-alan opiskelija.

    • 19700

      Synnyin kauan sitten Kuusjärvelle eli nykyiseen Outokumpuun. Se lie ollut niitä suurimpia virheitä elämässä sillä minua ei hyväksytty sellaisena kuin olin ns piireihin. Olen hiljainen toiset huomioon ottava ihminen, hetero ja kaiken puolin muutenkin mukava kaveri. Asuin paikkakunnalla lapsuuteni ja nuoruuteni ja parikymmentä vuotta päälle jolloin mittani tuli täyteen lopullisesti ja työpaikan sain muualta mikä mahdollisti muuttoni toisiin maisemiin. Nyt olen onnellinen sain ystäviä ja tapasin vaimon ja saimme kaksi ihanaa lasta, töitä riittää enemmän kuin kerkeän tekemään...

      Okussa oli ahdistava ilmapiiri eikä se ole satunnaisten käyntieni myötä ole yhtään muuttunut ainakaan paremmaksi.
      Tämä on minun mielipide ja sen tiimoilta on turha vetää herneitä nokkaan...

      • Anonyymi

        Et ole yksin mielipiteinesi.
        Nyt vanhempana olen tullut siihen tulokseen että kaikki pienet paikkakunnat ovat samanlaisia.
        Olen asunut muuallakin, en voi moittia sen enempää kuin Outokumpuakaan, miinusta on joka paikassa, täydellistä paikkaa en ole löytänyt. Nyt eläkeläisenä asun taas Outokummussa. Viihdyn omissa oloissani. Kukaan ei ole tullut keljuilemaan, enkä välittäisi vikka joku yrittäisi.
        Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, sekin vanha viisaus pitää paikkansa. Lapsuudesta muistan Hilma Leppälän, oli ihana opettaja.
        Hellarit veivät yöunet kun jouduin keskenkasvuisena käymään kokouksissa Betaniassa.
        Köyhää oli, jos vertaa nykyiseen, mutta ei sitä lapsena ajatellut.
        Ainakin oli kavereita, lapsia oli joka perheessä vähintään neljä.
        Käyn kesällä hautausmaalla kävelemässä, kyllä siellä alkaa olla paljon tuttuja ikätoveeita.


    • Jopo1960

      Minäkin synnyin Kuusjärven kuntaan kauan sitten. Minulle se oli mieluinen paikka asustella ja varttua. Outokumpu nimi jossakin vaiheessa ohitti tuon Kuusjärven.?? Työn perässä piti sitten hakeutua länsirannikon kaupunkiin kun kupariyhtiö näytti hiipumisen merkkejä paikkakunnalla. Siihen aikaan sai melkein valita isoimmista kaupungeista minne halusi töihin. Outokumpu näyttää vieläkin mukavalta paikalta vierailla. Johtuuko se siitä että muistotkin ovat nuoruusvuosilta kivoja. Tytöt olivat kauniita. :)

    • Jopo.Hei

      On ne tytöt vieläkin kauniita. Omakin on vanhentunut kauniisti ja uudet tytöt! Elämä on hieno juttu!

    • Jopo1960

      Juu totta puhut. Tytöt ovat aina kauniita. Yksi syy elämän hienouteen.!!

    • Onni-manni-onnellinen

      Tytöt olivat nuoruudessa kauniita mutta kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, minäkin yritin rakastua yhteen jos toiseenkin paikkakunnat tytteliin laihoin tuloksin. Koskaan en ole ollut laumasielu pikemminkin yksinäinen susi joka kiersi yksin naapurikunnissa joissa riitti vientiä omiksi tarpeiksi.

      Kolmesti olen kerennyt olla naimisissa ja paikkakuntakin on muuttunut moneen kertaan mutta elämä on vienyt mennessään. Harvoin vierailen Outokummussa eikä ole hirveää ikävääkään ollut, paikka on niiden vuosikymmenten aikana mielestäni muuttunut valtavasti. Maisemat ovat pusikoituneet, kokonaisia kerrostaloja on tyhjillään, Yläasteen ja lukion rakennukset hylättynä ränsistyy kertoen menneestä hyvinvoinnista.
      Tyhjiä liiketiloja pilvin pimein jäljellä pari kauppaa muutama kituva kapakka ja kioski.

      Kaivoksesta lueskelin aikoinaan että sen pitäisi tuoda elämää paikkakunnalle, poikkesin menneenä kesänä kaivoksella ja hiljaista oli. Muutamia asiakkaita parhaaseen loma aikaan eli siitäkään ei taida olla paikkakunnan pelastajaksi.

      1980 oli maaginen vuosi jolloin läksin työn perään maailmalle nyt terveyteni antaneena olen sairaspäivärahalla omassa pienessä kodissani rakkaan vaimoni kanssa. Elämä on niin sanotusti uomissaan ja eläkettä odottelen.
      Harrastan liikuntaa sen verran ettei julisteta kuolleeksi ja kesäisin mökkeilen ja kierrän suomenmaan nähtävyyksien perässä eli mitä muuta elämältä voi vaatia...
      Okussa käyn kenties kesällä sikäli kun itä suomen suunnalla liikun, aika näyttää...

    • muistanpuiston

      Tuolla aikaisemmin oli kysymys vaslokuvaamo Rönköstä,muistan lapsuudesta hyvin paikan.Se sijaitsi Kalattomalla Kovalaisen kaupan takana.Rakennus paloi joskus 50-luvun lopulla,muistan liekit,salama ilmeisesti sytytti talon.Valokuvaamon muistan vähän pelottavana paikkana,kun valokuvaaja oli mustan viltin alla kun meidän piti olla valokuvassa.taisin vähän itkeäkin,kuvassakin hieman kauhistunut ilme.Ihanaa ollut lukea näitä muistoja ja tehdä aikamatka,niin se vain on että tyttö voii lähteä outokummusta mutta outokumpu ei tytöstä.

    • Vanharouva

      Mummini asuin Ruutunkankaalla joten tuli vietettyä lapsuuden kesiä Outokummussa. Muistan Ruutulta Kinnusen sekatavara kaupan. Sen pihassa oli vihainen koira,jota pelkäsin. Metsälän k-kaupasta sai parhaat karjalanpiirakat ja maailman parasta mansikkakakkua. Joskus tuli käveltyä Ullalle bensa-asemalle ostamaan jäätelöä. Ja kalassa piti käydä Ohtaansalmella joka kesä. Malmikummussa piti käydä tanssimassa sitten kun siihen ikään tuli. Olin ihastunut erääseen Leskisen poikaan. Kesälomalle ajaessa kun keretin torni alkoi näkyä,tuntui kuin olisi tullut kotiin. Voi näitä ihania lapsuus- ja nuoruusmuistoja!

      • Anonyymi

        sanoppa muuta Leskisen poika


    • Anonyymi

      Paljon on mennyt vuosia ja ikää on tullut tietysti lisää vaan muistot säilyy.
      Kun aloitin tämän kirjoittelun oli vuosiluku 2012 joten noin 9 vuotta on vierähtänyt.
      Näin jälkikäteen ajatellen minun ei olisi pitänyt aivan noin tunnistettavasti kirjoittaa,
      ei varsinkaan nimillä mainiten ,silti vaikka kertomani tarinat ovat tosia.
      Eihän näissä mitään pahaa ole tarkoitettu ja tuskin enää monikaan muistaa 50-70
      luvun tapahtumia ja sen ajan vanhoja henkilöitä.
      Muistan kyllä Hiskon Antin ,kun edellinen kirjoittaja kyseli tietoja hänestä.
      Hän oli koditon kulkumies ja kierteli talosta taloon,minunkin kotona hän kävi
      usein.
      Hän oli sen aikaisen sanomalehden KANSAN VOIMA asiamies,lehti oli muistaakseni
      sos.dem aatemaailman kannattaja.
      No niin, kirjoitan nyt tuon Antin sukunimenkin hän oli Voutilainen ja kyllä hän
      sai paljon lehtitilauksia ja juttuja kyseiseen lehteen.
      Saa nähdä hyväksyykö kirjoitus poliisi vielä vanhan PISTOLERO nimimerkkini
      vai täytyykö keksiä uusi,kokeillaan.

    • Anonyymi

      Kappas vaan, hieno juttu että keskustelupalsta on yhä voimissaan. Jatketaan!

    • Anonyymi

      Itselleni -58 syntyneenä suuri osa paikoista ja henkilöistä on tuntemattomia tai vain hämärästi tuttuja. Siitä huolimatta tuli koko ketju luettua. Mistä nimi "Pistoleero" tulee, kun sehän tarkoittaa jonkinlaista asemiestä?

    • Anonyymi

      Kivoja ovat

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan kuka piti Shelliä n.75-80 vuosina siinä kummunkoulun vastapäätä????

      • Anonyymi

        Muistan Shellin aseman Vertasen Yrjön ja vaimonsa pyörittämänä...


    • Anonyymi

      tuomo päkkilä piti huoltoasemaa

    • Anonyymi

      päkkilä piti ennen vertasta

    • Anonyymi

      80-luvun loppupuolella oli poikaporukka vuokralla Osuuspankin kerrostalossa,sen paikan he nimesivät "CLUB 5".Siellä oli kyllä juhlia joka viikonloppu ja kaksiossa oli tupakointi sallittu/yöpyminen jos vain halusi.Porukkaa oli varmaan pe/la n.20 henkeä ja Ailan grilliltä käytiin hampurilaisia jotka olivat todella hyviä ja annokset suuria.Tytöt kun kävelivät kadulla niin pojat huutelivat ikkunasta ja heittivät alaoven avaimen jotta saatiin lisää porukkaa juhliin.HUIPPU AIKOJA!

    • Anonyymi

      Nämä pojat oli kait sen ajan "panomiehiä",hauskoja,urheillullisia ja osa pelimiehiä/komeita???

      • Anonyymi

        Nykyisin ylipainoisia alkoholisteja, osa jo kuollutkin. Tuollaisia Okusta tulee, edelleen, ei ole ajat muuttuneet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin ylipainoisia alkoholisteja, osa jo kuollutkin. Tuollaisia Okusta tulee, edelleen, ei ole ajat muuttuneet

        Höpöhöpö, tunsin porukan kiekon parista 80-luvulla.Edelleen olen yhteyksissä facebookin kautta useamman kaverin kanssa.
        Tuli useampana viikonloppuna käytyyn täällä "klubilla" viettämässä iltaa.
        Pari kaveria näistä kuollut syöpään valitettavasti.
        Muuten porukka työelämässä ja näyttävät pärjänneen elämässä ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Hieno paikka on Outokumpu ollut asua ja elää.
      Seitsemänkymmentä vuotta alkaa olla takana.
      Edessä ei enää paljonkaan, kun keuhkosyöpä vie voiton.

    • Anonyymi

      Olisikohan lisää näitä kivoja muisteluita jollain tänne laittaa? Olisi kiva tietää musitaako kukaan ketään Kovalaisista?

    • Anonyymi

      Hiskon Antti alias Voutilainen oma persoona.
      Kuopiossa oli käymässä olemus herätti pikkupojissa huomiota päättivät heitellä Antti lumipalloilla.
      Antti yritti mukulakadusta ottaa kiveä irti ei lähtenä.
      Oli tuumina on kaupunki koirat irti ja kivet kiinni☺️
      Kova laisia oli kauppiaana ja partalanmäillä oli putkimies Kovalainen.

    • Anonyymi

      Mutsi oli Hiekkapalstalta lähtöisin. Ukki oli Keretin kaivosmiehiä.
      Mummi oli hiljainen hyväsydäminen ihminen.
      Lapsena ja vanhempanakin tuli käytyä monesti.
      Lämpimät muistot on sen puolen väestä, aitoja ihmisiä iloineen, suruineen ja synteineen.

    • Anonyymi

      Outokumpu ol hyvää asua 70 Kautto 80 luku mutta sitten ok pakko lähteä leivän perään , kaikille oululaisille terveisiä

      • Anonyymi

        Outokummussa oli mukavaa asua, nykyään Lahdessa. Kiva kaupunki.


    • Anonyymi

      Muistoja ennen venäjän vallan alle joutumista;)

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe