Koulu"ruoka" on Pstä !

Tää on totuus

Kuulkaas nyt kaikki "kouluruoka on hyvää" - tyypit. Kun aina saarnaatte siitä kuinka kouluruoka on viidentähden luxusruokaa ja hirveen kallista ja blaablaablaa. Niin saatte kuulla vähän totuuksiä. Kouluruoka on Pstä.

- Kouluruoka ei ole kallista. Annokseen kustannetaan 20-60 senttiä per annos. Ei siis tosiaan oo kallista.

- Kouluruoka on täynnä lisäaineita ja pahaa myös.

- Vain muutama ruokalaji maistuu hyvältä kouluissa.

- Kouluruoka voi olla lisäaineiltaan pahaksi lapsille (oikeesti)

Maistakaa itte sitä ruokaa ja toteette että ei oo kovin hyvää. Perunat on jotain superpalloja ja niin edelleen. Lakkauttakaa suosiolla kouluruoka ja tehkää kuin Amerikassa. Tehkää maksullista mutta laadukasta ruokaa tai tuokaa eväät ! Ei kukaan suunnilleen viitsi syödä ilmaista surkeaa ruokaa.

139

3697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grerge

      Olet täysin oikeassa!

      • huonotkoulut

        Aika outoo ettei kasvavien lapsien ruokaan ole panostettu yhtään! Kun itse olin koulussa niin siellä oli jonakin päivänä hyvää ruokaa ja jonakin päivänä huonoa... MUTTA se oli terveellistä. Aina oli salaattia kasvissyöjien varalle. Ei niitä kuuluisia kumiperunoita, eikä mitään järjettömän kokoisia lihapaloja. Jotkut koulut panostaa ruokailuun, kun taas toiset johonkin älytauluihin, uusinta uuten teknologiaan ja sellaiseen. Kyllä ruoassakin on nykyaikana parantamisen varaa. Ja paljon onkin!


    • oikees tosiaan oot, täysin samaa mieltä!

    • Kouluruaka YÄK!!!!!!

      NO oot niiiiiiiiiiiiiiiiiiin oikees! Meijän koulus loppu tänää ruoka kesken!!! Ja saatiin vaa hedelmiä ja jotain kjasvismössökeittoo! YÄK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • niin se on

        Sitten kun kasvat isoksi aikuiseksi ja koitat olla trendikäs syöt VAAN hedelmiä ja kasvismössökeittoo. Alkaa yleensä yläasteella.


    • 12v

      Mun yks kaveri sai ruokamyrkytyksen ku se maisto jotai ihme makaronisalaattia ku meijä ope pakotti.

      • liioittelua

        Pakko tulla pätemään, en voi vastustaa...
        ruokamyrkytys on vakava asia, ja useimmiten kun luulee itsellä olevan ruokamyrkytys, kyseessä on vain lievä, lyhytaikainen vatsavaiva. Ruokamyrkytyksestä kun tuppaa joutumaan sairaalahoitoon.
        http://adf.ly/5XjlW


      • lisää liioittelua
        liioittelua kirjoitti:

        Pakko tulla pätemään, en voi vastustaa...
        ruokamyrkytys on vakava asia, ja useimmiten kun luulee itsellä olevan ruokamyrkytys, kyseessä on vain lievä, lyhytaikainen vatsavaiva. Ruokamyrkytyksestä kun tuppaa joutumaan sairaalahoitoon.
        http://adf.ly/5XjlW

        Niin on. Itelläni on ollut semmonen. Ja jos sen nyt "open pakottamaan ihme makaroonisalaatin" syömisestä tulis niin kaikki muutkin oisi sen
        saaneet. Eikä pelkästään "yks kaveri".


      • 12v
        liioittelua kirjoitti:

        Pakko tulla pätemään, en voi vastustaa...
        ruokamyrkytys on vakava asia, ja useimmiten kun luulee itsellä olevan ruokamyrkytys, kyseessä on vain lievä, lyhytaikainen vatsavaiva. Ruokamyrkytyksestä kun tuppaa joutumaan sairaalahoitoon.
        http://adf.ly/5XjlW

        No aijaa sori sitte -.-


    • Teeppä se.

      No oleppa sinä peen syöjä aloitteellinen ja ala viedä omat eväät kouluun. Saat siinä esimakua aikuisuudesta, jolloin ruoka todellakin maksaa. Kun nyt vaikka kuukauden päivät ostat itse omilla rahoillas ne eväät, valmistat ne ja viet kouluun niin kylläpä alkaa taas peekin maistumaan. Tottakai sulla on myös sekä kylmäsäilytystilat sekä lämitysmahdollisuus omille ruoillesi, eikö niin.
      Evääsi ovat hyviä, toivomuksesi mukan, sekä täysin lisäaineettomia ja laadukkaita.

      Mitäs teillä kotona syödään ?

      • Todennut

        JJJJUUUUSS joo. Kouluun ei saa viedä omia eväitä. Ja jos veisin, ottaisin kotimaisen omenan ja itseleivotun sämpylän liotetuista luomujyvistä, itse jauhetuista jauhoista. Mutta jos nuo veisin kouluun, joutuisin
        a) Jakamaan sen 30 ihmisen kanssa
        b) Saisin puhuttelun että miksi koulun "laaturuoka ei kelpaa"
        c) Käytösnumeroni olisi 7 vuoden lopussa "huonoista tavoista"

        Ja vaikka kouluruoka olisi hyvää, meillä ihan ok, se on lähes aina valmisruokaa, esim. Saarioisten, ja saarioinen on täynnä lisäaineita, viimeksi kun paketista luin, löytyihän sieltä lähes 5 epämääräistä ainetta. Ja koulu ostaa ne halvimmalta, esim. kananmunat häkki/virikekanojen, eikä mitään kierrätystä ole.
        Koulun kasvisruoka = Eilisen päivän punakaalisalaatti, johon lisätty tilkka vettä ja suurustetta ja välillä jopa kastike. Tiedän, koska olen ollut TETissä koulun keittiössä ja kysellyt.

        Vaikka nykyään jopa puhtaissa raaka-aineissa on säilyke-aineita, voi tehdä myös ruokaa jossa niitä on vähemmän
        ja koulu ei näin tee. Sitä paitsi luomutilaltaostetut jyvät ovat kalliita, niiden juahamiseen menisi aikaa, ja eihän oppilaat huomaisi eroa, nehän syövät koska pakotetaan.
        Juuri kasvisruokakurssilla oulussa olin ja olivat pettyneitä ja hämillään kun kuulivat tämän eilisensalaattimämmi jutun.
        Ikävää, koulu, vaikka kuinka yritätte päteä. Tiedän että tästä kouluruasta liiotellaan, mutta oikeasti se ei ole terveellistä. ja 12 snt/per annos. Laatua, laatua juu. Vaikka saadaan ruokaa paljon halvemmalla kun ne saa alennuksia, silti.

        Ei kiitos


      • Vanhempi oppilas

        Monen lapsen vanhempi haluaisi todella lapsilleen omat eväät kouluun. Vaan kun se ei käy kouluille. Ei saa viedä. Joku kylmä-/lämminketjun katkeaminen, minkä takia eväitä pidetään riskinä.

        Liittykää huviksenne Facebook-ryhmiin "Laatua lasten lautasille" sekä "Ravintotietoiset vanhemmat", ja silmät alkavat avautua.

        Eli sitä kouluruokaa (ja päiväkodissa päiväkotiruokaa) siis pitää syödä tai jättää sitten kokonaan ruoka väliin (ei onnistu ala-asteella), mutta omat eväät siis eivät ole vaihtoehto ainakaan ala-asteikäisillä. Siitä päätyy vanhemmat reksin ja keittiöhenkilökunnan palaveriin ja uhkailtaviksi. Tästä on osalla terveystietoisemmista vanhemmista kokemusta.


    • jepjep

      Tuo hinta ei meidän koulun kohdalla pidä paikkaansa. Viimeksi kun tarkistin, täällä annoksen kustannukset ovat vajaa 20 senttiä, useimmiten alle 10.

    • :ddddddddddd

      >tehkää kuin Amerikassa, maksullista mutta laadukasta ruokaa
      >maksullista mutta laadukasta
      >Amerikka

      TTETT

    • Haukkaa happea

      Häpeäisit! Vingut verorahoilla tuotetusta ruuasta, jota Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ohjeet eli Kouluruokasuositus määrittää.

      Olen samaa mieltä, kouluruusta täytyy tulla maksullista ennen kuin sitä arvostetaan. Sitten saat sitä, mitä niin innolla tilasit!

      Syöty ruoka-annos ei todellakaan maksa 20-60 senttiä, saati sitten vähemmän. Syödyn ruoka-annoksen raaka-aineet maksavat ruokalajista vaihdellen 1-1,3 €, siihen työ päälle 2-4 euroa, käyttökustannukset ja kiinteistökustannukset vielä päälle. Ruoka maksaa toimipaikan koosta riippuen 3,5-11 €. Aikamoinen satsaus yhteiskunnalta.

      Haluaisinpa todellakin nähdä, mitä kotona syöt. Jos yhtä monipuolisesti kuin kouluruokailu mahdollistaa, nostan hattua. Saanen epäillä...Luultavasti tuollaisella vinkujalla on vielä tekaistu erityisruokavalio, joka tehdään suurella vaivalla koulussa ja noin paljon sitä arvostetaan.

    • EdElLiNeN tYyPpI

      Blaablaablaa olen paskapää

    • 6+4

      amerikasta kannata mallia ottaa. nehän on kaikki perkele punkeroita!!!

    • niin !!!!!

      Onks siellä koulussa mitään muuta tekemistä kun syöminen ?
      Esimerkiks opetusta ?
      Liikuntaa ?
      Käsitöitä ?

      Ja kukas ne oppikirjat ja välineet maksaa ?

      Keittäjien, opettajien, talonmiesten, siivoojien palkat ?
      Tilat ja sähkö / vesi / kaikki tarvikkeet on ilmaisia ?

      Tekeekö ne kaikki sitä ihan hyvää hyvyyttään että saisitte valittaa ?

      • Todennut

        Se on niiden työtä.

        Meidän työtä on opiskelu, ja se ei onnistu jos näkee painajaisia joka yö koulun ruasta ja se ahdistaa aina ennen ruokailua. Tottakai arvostan, mutta periaattessa me maksetaan niistä veroja.


    • Kapinoitsija

      Itse olet punkero 6 4 ! ! !

      Ja oikeasti oppikirjat ja välineet ovat suunnilleen 60 vuotta vanhoja !!!
      Opettajat on ainoita palkattuja mutta siivojat ja talonmiehet sekä keittäjätkin saavat surkeaa palkkaa !

      Eli pitäkää suunne kiinni te koulunpalvojat jotka ette osaa sanoa mitään fiksua ! ! !

      • Valittajien vihaaja

        Olet oikeassa. Kouluannos ei maksakkaan 20-60 senttiä vaan reilusti alle 15 sentin. Nykyään se maksaa 7-40 senttiä ! ! ! Ruoka maksaa 11 euroa noin 30 henkilölle kustannettuna. Joo tosi satsaus kun kitsastellaan jopa seitsemällä sentillä ja parhaimmissakin muutamalla kymmenellä ! Valtion ravitsemusneuvontakunta ei osaa yhtään neuvoa kouluruokaa vaan syöttävät lapsille ihan mitä vaan suunnilleen. Kouluruokakriteerit ovat hyvin alhaiset ja kouluruoka täyttää sen vain juuri ja juuri. Älkää muuten viitsikö itse valittaa meille valittajille. Kouluruoasta on löytynyt meidän koulusta jopa ötököitä. Joistakin roskia ja veteen on syljetty. Tosi maukasta nami nami. Lakkaa jo vitun kouluruoanpalvoja. Raaka-aineet on halvinta mahdollista orjien orjuuttamina tuotettua paskaa. Niin ruoka saisikin olla maksullista. Ainakaan orjien ei tarvitsisi raataa Ö-luokan raaka-aineita varten ja ateriayhtiöiden etsiä viiden sentin raaka-aineita. Kouluruoka pois ! Se on surkeaa ja on lapsillakin on maku. Syökää nykyajan kouluruokaa niin alatte hyvin äkkiä itsekkin valittaa. Afrikassakin on laadukkaampaa ruokaa kun olen syönyt itsekin köyhän afrikkalaisen tyyliin.
        Ainakin on sentään riisikupillinen kuin lisäainepommi jossa voi olla minkä tahansalaisia ötököitä yllätyksenä. Afrikkaan sentään kustannetaan paljon rahaa kuin kouluruokaan annetaan viiden sentin almuja. KOULURUOKA ON PASKAA !


      • Edellinen tyyppi
        Valittajien vihaaja kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kouluannos ei maksakkaan 20-60 senttiä vaan reilusti alle 15 sentin. Nykyään se maksaa 7-40 senttiä ! ! ! Ruoka maksaa 11 euroa noin 30 henkilölle kustannettuna. Joo tosi satsaus kun kitsastellaan jopa seitsemällä sentillä ja parhaimmissakin muutamalla kymmenellä ! Valtion ravitsemusneuvontakunta ei osaa yhtään neuvoa kouluruokaa vaan syöttävät lapsille ihan mitä vaan suunnilleen. Kouluruokakriteerit ovat hyvin alhaiset ja kouluruoka täyttää sen vain juuri ja juuri. Älkää muuten viitsikö itse valittaa meille valittajille. Kouluruoasta on löytynyt meidän koulusta jopa ötököitä. Joistakin roskia ja veteen on syljetty. Tosi maukasta nami nami. Lakkaa jo vitun kouluruoanpalvoja. Raaka-aineet on halvinta mahdollista orjien orjuuttamina tuotettua paskaa. Niin ruoka saisikin olla maksullista. Ainakaan orjien ei tarvitsisi raataa Ö-luokan raaka-aineita varten ja ateriayhtiöiden etsiä viiden sentin raaka-aineita. Kouluruoka pois ! Se on surkeaa ja on lapsillakin on maku. Syökää nykyajan kouluruokaa niin alatte hyvin äkkiä itsekkin valittaa. Afrikassakin on laadukkaampaa ruokaa kun olen syönyt itsekin köyhän afrikkalaisen tyyliin.
        Ainakin on sentään riisikupillinen kuin lisäainepommi jossa voi olla minkä tahansalaisia ötököitä yllätyksenä. Afrikkaan sentään kustannetaan paljon rahaa kuin kouluruokaan annetaan viiden sentin almuja. KOULURUOKA ON PASKAA !

        Siis valittajista valittajien vihaaja vittu !


      • 6+4

        Jonne voi trollata muualla.


      • malmivuori
        Valittajien vihaaja kirjoitti:

        Olet oikeassa. Kouluannos ei maksakkaan 20-60 senttiä vaan reilusti alle 15 sentin. Nykyään se maksaa 7-40 senttiä ! ! ! Ruoka maksaa 11 euroa noin 30 henkilölle kustannettuna. Joo tosi satsaus kun kitsastellaan jopa seitsemällä sentillä ja parhaimmissakin muutamalla kymmenellä ! Valtion ravitsemusneuvontakunta ei osaa yhtään neuvoa kouluruokaa vaan syöttävät lapsille ihan mitä vaan suunnilleen. Kouluruokakriteerit ovat hyvin alhaiset ja kouluruoka täyttää sen vain juuri ja juuri. Älkää muuten viitsikö itse valittaa meille valittajille. Kouluruoasta on löytynyt meidän koulusta jopa ötököitä. Joistakin roskia ja veteen on syljetty. Tosi maukasta nami nami. Lakkaa jo vitun kouluruoanpalvoja. Raaka-aineet on halvinta mahdollista orjien orjuuttamina tuotettua paskaa. Niin ruoka saisikin olla maksullista. Ainakaan orjien ei tarvitsisi raataa Ö-luokan raaka-aineita varten ja ateriayhtiöiden etsiä viiden sentin raaka-aineita. Kouluruoka pois ! Se on surkeaa ja on lapsillakin on maku. Syökää nykyajan kouluruokaa niin alatte hyvin äkkiä itsekkin valittaa. Afrikassakin on laadukkaampaa ruokaa kun olen syönyt itsekin köyhän afrikkalaisen tyyliin.
        Ainakin on sentään riisikupillinen kuin lisäainepommi jossa voi olla minkä tahansalaisia ötököitä yllätyksenä. Afrikkaan sentään kustannetaan paljon rahaa kuin kouluruokaan annetaan viiden sentin almuja. KOULURUOKA ON PASKAA !

        No niin kakara.
        Istuppa alas ja jätä sipsipussi ja kokis nurkkaan.
        Ootkos sinä muuten käynyt Arfikassa ?
        Et.
        Minä olen.
        Kaikilla ei ole edes kenkiä millä mennä kouluun, osalla on vain paita ja
        päivänpaiste. Kaikkia lapsia ei ole varaa kouluttaa. Ruokaa tekee joku paikallienen vanhempi rouva, aika yleisesti maissista tai jamssissta tehtyjä lettusia. Vesi haetaan kaivosta tai lähteestä.

        Kirjoitan tämän harvaan, että sinäkin ymmärtäisit.

        Tällä hetkellä vauvojen kuolleisuusprosentti aliravitsemukseen köyhillä alueilla on kuuden kymmenen luokkaa.

        Seuraavan kerran kun sanot Suomen kouluruokaa huonoksi tai heität sen roskiin, mieti että samaan aikaan joku lapsi kuolee aliratvisemukseen ja vitamiinien puutteeseen

        Kestätkö tehdä sen ? Voisi olla sisaresi tai veljesi.

        Vastaa tähän.


      • Reeeseeediinnii
        malmivuori kirjoitti:

        No niin kakara.
        Istuppa alas ja jätä sipsipussi ja kokis nurkkaan.
        Ootkos sinä muuten käynyt Arfikassa ?
        Et.
        Minä olen.
        Kaikilla ei ole edes kenkiä millä mennä kouluun, osalla on vain paita ja
        päivänpaiste. Kaikkia lapsia ei ole varaa kouluttaa. Ruokaa tekee joku paikallienen vanhempi rouva, aika yleisesti maissista tai jamssissta tehtyjä lettusia. Vesi haetaan kaivosta tai lähteestä.

        Kirjoitan tämän harvaan, että sinäkin ymmärtäisit.

        Tällä hetkellä vauvojen kuolleisuusprosentti aliravitsemukseen köyhillä alueilla on kuuden kymmenen luokkaa.

        Seuraavan kerran kun sanot Suomen kouluruokaa huonoksi tai heität sen roskiin, mieti että samaan aikaan joku lapsi kuolee aliratvisemukseen ja vitamiinien puutteeseen

        Kestätkö tehdä sen ? Voisi olla sisaresi tai veljesi.

        Vastaa tähän.

        minä en äskeinen kirjoittaja ole, mutta tuo on totta, itse afrikassa olen käynyt, ja ne kerjää rahaa/ruokaa jonka takia varasteleekin. Mutta ei se sitä tarkoita että me emme saisi ilmaista mielipidettämme? Kyllä lapsetkin osaavat ajatella terveyttään. J a siskoni kuoli juuri 4 viikkoa sitten, kiitos muistuksesta.

        Kyllä, kouluruoka paremaa kuin siellä afrikassa, mutta ei se silti terveellistä,/ hyvää ole.

        Ja vaikka kouluruoka olisi hyvää, meillä ihan ok, se on lähes aina valmisruokaa, esim. Saarioisten, ja saarioinen on täynnä lisäaineita, viimeksi kun paketista luin, löytyihän sieltä lähes 5 epämääräistä ainetta. Ja koulu ostaa ne halvimmalta, esim. kananmunat häkki/virikekanojen, eikä mitään kierrätystä ole.
        Koulun kasvisruoka = Eilisen päivän punakaalisalaatti, johon lisätty tilkka vettä ja suurustetta ja välillä jopa kastike. Tiedän, koska olen ollut TETissä koulun keittiössä ja kysellyt.

        Vaikka nykyään jopa puhtaissa raaka-aineissa on säilyke-aineita, voi tehdä myös ruokaa jossa niitä on vähemmän
        ja koulu ei näin tee. Sitä paitsi luomutilaltaostetut jyvät ovat kalliita, niiden juahamiseen menisi aikaa, ja eihän oppilaat huomaisi eroa, nehän syövät koska pakotetaan.
        Juuri kasvisruokakurssilla oulussa olin ja olivat pettyneitä ja hämillään kun kuulivat tämän eilisensalaattimämmi jutun.
        Ikävää, koulu, vaikka kuinka yritätte päteä. Tiedän että tästä kouluruasta liiotellaan, mutta oikeasti se ei ole terveellistä. ja 12 snt/per annos. Tein tästä juuri esitelmän diagrammeineen koulun tilastojen kustannusarvioden avulla.Laatua, laatua juu. Vaikka saadaan ruokaa paljon halvemmalla kun ne saa alennuksia, silti.

        Ei kiitos

        ja juuri tämän afrika jutun takia aion sinne mennä heti 19 vuotiaana jakamaan omilla rahoillani vettä, kyniä, vaatteita. vAikka se nyt ei koko afrikkaa autakaan, on siitä apua edes jollekkin. Mutta aina voi rukoilla


      • hei haloo
        malmivuori kirjoitti:

        No niin kakara.
        Istuppa alas ja jätä sipsipussi ja kokis nurkkaan.
        Ootkos sinä muuten käynyt Arfikassa ?
        Et.
        Minä olen.
        Kaikilla ei ole edes kenkiä millä mennä kouluun, osalla on vain paita ja
        päivänpaiste. Kaikkia lapsia ei ole varaa kouluttaa. Ruokaa tekee joku paikallienen vanhempi rouva, aika yleisesti maissista tai jamssissta tehtyjä lettusia. Vesi haetaan kaivosta tai lähteestä.

        Kirjoitan tämän harvaan, että sinäkin ymmärtäisit.

        Tällä hetkellä vauvojen kuolleisuusprosentti aliravitsemukseen köyhillä alueilla on kuuden kymmenen luokkaa.

        Seuraavan kerran kun sanot Suomen kouluruokaa huonoksi tai heität sen roskiin, mieti että samaan aikaan joku lapsi kuolee aliratvisemukseen ja vitamiinien puutteeseen

        Kestätkö tehdä sen ? Voisi olla sisaresi tai veljesi.

        Vastaa tähän.

        Kyllähän se kauheaa olisi, mutta tässä ehdotus:
        10 sentin kouluruoka vaan Afrikkaan nii maailmaan saadaan kaksinkertaisesti iloisia ihmisiä-

        -Koululaiset riemuitsevat

        -Nin myös Afrikkalaiset.


    • Trollipoliisi

      Lakkaa trollaaminen 6 4 !

    • Valittajien vihaaja

      Olen ollut itsekkin Afrikassa ja siellä on ollut erittäin huonot oltavat, mutta kouluruoka maistuu silti pahalta ja heittäisin sen silti roskiin. Tiedän että aliravittuja on paljon ja ne arvostaisivat kouluruokaa mutta se on silti erittäin pahaa ja en syö sitä kuin nälkääni alle desin. Joten älä sano etten ole käynyt ollenkaan Afrikassa ja älä sano Suomen kouluruokaa hyväksi. Se on pahaa !!! Lue ekan viestin vika osa jossa lukee : "- Kouluruoka voi olla lisäaineiltaan pahaksi lapsille (oikeesti)" Ja lueppas parit uutiset kouluruoan laadusta.

      • goodbye.

        no mene sitten sinne, heitä siellä ruuat roskiin.ala jo laputtaa


      • 13.v

        Öö sori ihan väärä paikka
        .......


      • paska-afrikka
        goodbye. kirjoitti:

        no mene sitten sinne, heitä siellä ruuat roskiin.ala jo laputtaa

        Vaikka afrikassa ne lapset on ihan luurankoina niin siitä huolimatta heitän ruokaa roskiin koulus joka päivä, mä en ala paskaa ruokaa kunnioittamaan ikinä eikä kyl ne afrikkalaisetkaa kiinnosta pätkääkään


      • nastyy
        paska-afrikka kirjoitti:

        Vaikka afrikassa ne lapset on ihan luurankoina niin siitä huolimatta heitän ruokaa roskiin koulus joka päivä, mä en ala paskaa ruokaa kunnioittamaan ikinä eikä kyl ne afrikkalaisetkaa kiinnosta pätkääkään

        Sama juttu, vaikka ne näänty afrikas ni samal lail leikin ruualla ja heitän sitä roskiin, syököön siel vaikka mutaa!


      • röyyyh
        goodbye. kirjoitti:

        no mene sitten sinne, heitä siellä ruuat roskiin.ala jo laputtaa

        hohooh, ei siel afrikas oo roskiksii mihin heittää ruokaa, pitää vissiin heittää siel vaan mutaseen maahan sitte ne... mustat Kontiot vaan ekaks jalkaan ja paskat safkat maahan lol... siinähä syö sitten... täytyy varoo ettei astu vahingossa päälle looool


      • 13v poika
        röyyyh kirjoitti:

        hohooh, ei siel afrikas oo roskiksii mihin heittää ruokaa, pitää vissiin heittää siel vaan mutaseen maahan sitte ne... mustat Kontiot vaan ekaks jalkaan ja paskat safkat maahan lol... siinähä syö sitten... täytyy varoo ettei astu vahingossa päälle looool

        Partios kerran heitettiin kaverin kaa trangioil keitettyy jotain paskaa makaronipataruokaa maaha ku se maistu ihan hirveelt, vietii vaa vähän kauemmas ja kipattiin koko kattilalliset ruokaa maahan ja heitettiin siihe viel pari leipää koristeeks... Jotain me siin pelleiltiin ja sit me vaa astuttiin just mustil Kontioil ruokien päälle niin et ne oli ihan murskana heh... Eikä ollu vahinko :) Joku afrikkalaine varmaan ois syöny neki ruuat vaik kyl liiskattiin ne sillee kunnol saappaitte alla, ainaki saappaan pohjat oli ruokaa täys haha!


      • boy1998
        13v poika kirjoitti:

        Partios kerran heitettiin kaverin kaa trangioil keitettyy jotain paskaa makaronipataruokaa maaha ku se maistu ihan hirveelt, vietii vaa vähän kauemmas ja kipattiin koko kattilalliset ruokaa maahan ja heitettiin siihe viel pari leipää koristeeks... Jotain me siin pelleiltiin ja sit me vaa astuttiin just mustil Kontioil ruokien päälle niin et ne oli ihan murskana heh... Eikä ollu vahinko :) Joku afrikkalaine varmaan ois syöny neki ruuat vaik kyl liiskattiin ne sillee kunnol saappaitte alla, ainaki saappaan pohjat oli ruokaa täys haha!

        Tuttuu puuhaa itellekki partiossa. Ei se ylimääräinen ruoka auta yhtään nälkäsiä afrikkalaisia vaikka sen jättäis syömättä. Viime vuonna jotku nuotioleivät ja suklaanbanaanit jäi syömättä ku molemmista tuli ihan paskoja joten maahanhan ne jouti. Ei siinä afrikkalaiset tullu mieleen ja vaikka ois tullutkin niin samalla tavalla oisin ne ruuat siihen tallonut kontioilla vaan!


      • boy1998
        röyyyh kirjoitti:

        hohooh, ei siel afrikas oo roskiksii mihin heittää ruokaa, pitää vissiin heittää siel vaan mutaseen maahan sitte ne... mustat Kontiot vaan ekaks jalkaan ja paskat safkat maahan lol... siinähä syö sitten... täytyy varoo ettei astu vahingossa päälle looool

        @röyyyh Miks pitää varoo lol... Mä ainakin vetäisin ne ruuat kontioilla liiskaks, kyl ne afrikkalaiset sen ruuan vielki söis :-)


      • 13v poika
        boy1998 kirjoitti:

        @röyyyh Miks pitää varoo lol... Mä ainakin vetäisin ne ruuat kontioilla liiskaks, kyl ne afrikkalaiset sen ruuan vielki söis :-)

        Hah hah just niin, mahtais ne ihmetellä kun yhet vaan viskois ruuat maahan siellä ja talsis sitten saappailla ruokien päällä, varmaan hyppisin tasajalkaa xD


      • *facepalm*
        nastyy kirjoitti:

        Sama juttu, vaikka ne näänty afrikas ni samal lail leikin ruualla ja heitän sitä roskiin, syököön siel vaikka mutaa!

        Sut pitäs tappaa... Oot vähä idiootti, suomessa on lapsia, siis jonneja ... Lapset ei arvosta mitää ku aina pitäis olla hyvät kouluruuat ''aina hyvää ruokaa mulle isi iih...'' Voi lol! Vihaan suomalaisia, vaikka itsekkin olen suomalainen. Olen lapsi, 12v ja näytän olevani viisaampi kuin sinä. Ainiin, olet 10v :D Ja älä pelkää, ei sua tapeta, taidat kuolla ''pahaan'' kouluruokaan. Ps: Ötökät on terveellisiä, ne voi ottaa lautaselta pois.

        VASTATKAA TÄHÄN!


      • boy1998
        13v poika kirjoitti:

        Hah hah just niin, mahtais ne ihmetellä kun yhet vaan viskois ruuat maahan siellä ja talsis sitten saappailla ruokien päällä, varmaan hyppisin tasajalkaa xD

        lol.... nii tai sitten astuu vaa silleen hiljaa et ne oikeen näkee ku se ruoka pursuu saappaan alta lol... Kunnon sikailuu!


      • elä huuda
        *facepalm* kirjoitti:

        Sut pitäs tappaa... Oot vähä idiootti, suomessa on lapsia, siis jonneja ... Lapset ei arvosta mitää ku aina pitäis olla hyvät kouluruuat ''aina hyvää ruokaa mulle isi iih...'' Voi lol! Vihaan suomalaisia, vaikka itsekkin olen suomalainen. Olen lapsi, 12v ja näytän olevani viisaampi kuin sinä. Ainiin, olet 10v :D Ja älä pelkää, ei sua tapeta, taidat kuolla ''pahaan'' kouluruokaan. Ps: Ötökät on terveellisiä, ne voi ottaa lautaselta pois.

        VASTATKAA TÄHÄN!

        1. Anna kun arvaan: Oot 9- 12 vuotias.

        2. "Voi lol!" LOL? Kova olo?

        3. MEIDÄTHÄN nimenomaan tapetaan sillä paskalla "ruoalla" jota kouluissa tarjoillaan.

        4. Taidat olla ruotsalaien....


      • ddsd
        boy1998 kirjoitti:

        lol.... nii tai sitten astuu vaa silleen hiljaa et ne oikeen näkee ku se ruoka pursuu saappaan alta lol... Kunnon sikailuu!

        Ruokaketjun huipulla on mukava olla... Tykkään olla lihaa syövä valkoinen mies ja jos olis mahdollista niin lähtisin itekki tallaamaan niiden pienten nälkään nääntyvien lasten ruokia murskaks saappailla... Niiden kustannuksella on hauska pelleillä.


      • Anonyymi
        ddsd kirjoitti:

        Ruokaketjun huipulla on mukava olla... Tykkään olla lihaa syövä valkoinen mies ja jos olis mahdollista niin lähtisin itekki tallaamaan niiden pienten nälkään nääntyvien lasten ruokia murskaks saappailla... Niiden kustannuksella on hauska pelleillä.

        No todellaki noin!


      • Anonyymi
        boy1998 kirjoitti:

        lol.... nii tai sitten astuu vaa silleen hiljaa et ne oikeen näkee ku se ruoka pursuu saappaan alta lol... Kunnon sikailuu!

        Heh toi ois mageet!


    • Menettelee ehkä

      Koskapa ne kouluruoat ois hyviä olleet.Silloin kun minä kävin vielä koulua joskus n.20 vuotta sitten,niin ei ne silloinkaan kovin maistuvia ollut.Pakko oli syödä,ellei halunnut olla nälässä.

    • Menettelee...

      Kyllä se menettelee vaikka pahaa oli aiemminkin mutta nyt on pahempaa, olen maistanut moneen kertaan.

    • Miettikääsössöttäjät

      Kouluruoka on paskaa laadultaan ja hinnoiltaan. Hintavertailuja on tässä :

      Ilkeät murhaajat, raiskaajat, pedofiilit, pankkirosvot ja murtovarkaat herkuttelevat 1 euron ja 50 sentin aterialla.

      Me kiltit ja viattomat koulupojat saamme ruokaa vaivaisella 7-20 sentillä :O: !!!

      Siis ihmisiä murhanneet ilkiöt syövät rutkasti laadukkaammin kun me koulupojat.

      "Kouluruokaan kustannetaan 3-11 euroa raaka-aineista riippuen."

      Jepjep. 11 eurolla annetaan 150 henkilölle huono ateria. Jopa Afrikassa on laadukkaampaa ruokaa kuin Suomen kouluruoilla. Riisikippo on paljon parempi ateria kuin oksennukselta maistuva paska ! Ja pikkuisen likainen vesi on sama asia kuin vesi mihin on oksennettu ja syljetty, välillä jopa paskottukin ja veteen on roskattu. Sitä me koulussa syömme. Sanokaa valittajavihaajat mitä haluatte. Miinustan kommenttinne.

      • siperia opettaa

        Ja haista sinä kuule !
        ihan oikein vaan sulle jos sun vetees tehdään kaikkki mitä luettelit.
        Pitääpä lähteä tässä kuntavaaleihin ehdokkaaksi ja poistaa kouluista
        kaikki ilmanen, ensinnäkiin ruoka.


      • huonotkoulut
        siperia opettaa kirjoitti:

        Ja haista sinä kuule !
        ihan oikein vaan sulle jos sun vetees tehdään kaikkki mitä luettelit.
        Pitääpä lähteä tässä kuntavaaleihin ehdokkaaksi ja poistaa kouluista
        kaikki ilmanen, ensinnäkiin ruoka.

        Huono idea, nykyäänkään iso osa koululaisista ei syö paskaa ruokaa, sitten kun se on vieläpä maksullista, niin sitä ei syö erkkikään.


      • juuri näin

        Asiaa!!


    • Kouluruoanvihollinen

      Totta puhut !

    • voivittujenvittunyt

      pietä liiottelua kaikissa viesteissä havaittavissa täällä. puhun nyt ruokaan sylkemisestä ja muusta vastaavasta. alkakaa te vitun ilmasen ruuan vihaajat rahdata omin pikkukätösin leivät ym kouluun juomia myöten ja tehkääs sitä kuukausi niin voi ääni kellossa muuttua.

      • Anonyymi

        ime munaa


    • Wi-haa-ja

      Eikä muutu mokomaki...

    • the_galaxy_pegasus

      No. Saisitko itsekään herkkuateriaa 7-15 sentillä itsellesi ? Vaikka kouluruoka ei ole hyvää, niin itse en siitä juuri valita. Joten olisi ihan kiva lopettaa kaikki kouluruokapalstojen "KOULURUOKA ON PASKAA" - tyyliset palstat. Ne ärsyttää ja aiheuttaa liikaa trollausta !

      • Meidän Äiti !

        No nimenomaan ja mitähän varten tämä palsta on ylipäätään olemassa, sen takia että ipanat ja murkut saa purkaa esipuberteetin aiheuttamaa agressiota viattomaan kouluruokaan.

        Jos se pn PAS''aa , jätä se syömättä.

        ASIA ON IHAN NÄIN YKSINKERTAINEN !

        En minäkään aikoinaan tykännyt pinaativellistä .
        Se lukee ruokalistassa mitä on ruokana ja jos ei pidä niin voi varata vaikka hedelmän / voileivän mukaan siksi päiväksi.

        Ja se, joka tuolla selitti ettei kouluun saa ottaa eväitä: wrong wrong !!!

        Mun lapsilla oli hyvin usein eväät matkassa, koska menivät suoraan treeneihin koulusta. Koulu jopa järjesti jääkaapin niille eväille.
        Molemmat on lukemassa jo toista terveydenhuoltoammatin alaa, eikä koskaan ole valittaneet ruoasta.

        Niin että varokaa vaan valittajat; se punakeltaisella autolla ajava, sininen vilkku katolla voi sitten tulla hätiin kun joku pissis pökrää
        koulun ruokaa halveksuvana.


      • omteväät

        eikai siinä muuta mutta kun se lista ei pidä ikinä paikkaansa


    • vieras1

      Eri kouluissa on eri säännöt, saattoi onnistua sinun lastesi koulussa se eväiden tuonti vaan ei jossain toisessa koulussa. Kuten meidän koulussamme.

      • Meidän Äiti !

        Aina voi tehdä aloitteen kouluunkin päin eikä inistä nettipalstoilla. Kyllä ne asiat järjestyy kun pistää järjestymmään. Joka ikisessä koulussa on isot kylmiöt. Vaikka vanhempain illassa voi puhua asiasta ellei muuten uskalla avata suutaan. Meillä ainakin se oli tosi helposti tehtävä järjestely eikä mitkään säännöt sitä estä.

        Eri asia tietty nämä allergikot sun muut jotka jo muutenkin otetaan huomioon. Onhan koululla oltava välipalat diabeetikoillekkin.

        Sillä rahalla jolla ipanat käy vetämässä munkkeja,limuja tai hampurilaisia saa paljon paremmat itsetehdyt eväät.

        Ja sitten vielä kun yhessä ostetaan kaupasta ne evästarpeet, tehdään ne ite niin eipään tule mitään semmosta mistä eivät pidä. Tuon tavan kun oppii niin lopulta tekevät ne jopa omatoimisesti.

        Ja- beleave me-- ruispala voittaa rasvamunkin, sen on molemmat huomanneet itekkin. Sillon varsinkin kun tarviaa pitkäkestoista energiaa ja hyvää kuntoa. Mustikkakeittoa saa tetroissa, urheilujuomaa jauheina, myslipatukoita jos virta vähenee. Ei ole vaikeeta.


      • esukka69
        Meidän Äiti ! kirjoitti:

        Aina voi tehdä aloitteen kouluunkin päin eikä inistä nettipalstoilla. Kyllä ne asiat järjestyy kun pistää järjestymmään. Joka ikisessä koulussa on isot kylmiöt. Vaikka vanhempain illassa voi puhua asiasta ellei muuten uskalla avata suutaan. Meillä ainakin se oli tosi helposti tehtävä järjestely eikä mitkään säännöt sitä estä.

        Eri asia tietty nämä allergikot sun muut jotka jo muutenkin otetaan huomioon. Onhan koululla oltava välipalat diabeetikoillekkin.

        Sillä rahalla jolla ipanat käy vetämässä munkkeja,limuja tai hampurilaisia saa paljon paremmat itsetehdyt eväät.

        Ja sitten vielä kun yhessä ostetaan kaupasta ne evästarpeet, tehdään ne ite niin eipään tule mitään semmosta mistä eivät pidä. Tuon tavan kun oppii niin lopulta tekevät ne jopa omatoimisesti.

        Ja- beleave me-- ruispala voittaa rasvamunkin, sen on molemmat huomanneet itekkin. Sillon varsinkin kun tarviaa pitkäkestoista energiaa ja hyvää kuntoa. Mustikkakeittoa saa tetroissa, urheilujuomaa jauheina, myslipatukoita jos virta vähenee. Ei ole vaikeeta.

        homo


    • the_galaxy_pegasus

      Ite en syö koulussa juuri ollenkaan vaan otan eväät salaa mukaan ja syön ne nälän tullen. Kouluruoka on aika pahaa koska kustannukset laskivat 5-11 senttiin annokselta.

      • Tää on totuus

        Oon kattellu palstaa ja sanon että kaikki jotka haluaa protestoida kouluruoasta niin tehkää se ihmeessä ja alkakaa protestoida !


    • tässäpä tää

      kouluruoka on täyttä ulostetta ainakin pappilansalmen koulussa ja haminan lukiossa!

      • Anonyymi

        Kouluruoka pappilansalmen koulussa on hyvää jos ei maistu kouluruoka syö kunnon aamiainen


    • ____________________

      Joissakin kouluissa ruoan hinta on ollut jopa 3 SENTTIÄ ANNOKSELTA ! Fuckin kuinka halpaa laadutonta paskaa. Maksan mielelläni muutaman hassun euron laadukkaammasta ruoasta.

    • sow

      Mitä te syötte kotona? Yks esimerkki viime viikon kouluruuista: kanakastiketta(sis. porkkanasuikaleita, kermaa, kanalientä, marinoituja kanasuikaleita, kesäkurpitsaa, sipulia, suurustetta) riisiä, jäävuorisalaattia (jossa kurkkua ja tomaattia) salaatinkastiketta(kartanon) ruisleipää. Kasvisvaihtoena kasvismunakas, jossa kasvissuikaleita, papuja, kermaa, maitoa, munia, kasvislientä, mausteita, juustoa.

      Mitä gourmeeta te vedätte kotona? Mun korvaan toi kuulostaa ihan normaalilta kotiruualta, ei juhlaillalliselta eikä vaatimattomalta. Mä en käsitä teitä...

      • huonotkoulut

        Onko jossain koulussa vielä noin hienot ruoat? Aika monessa koulussa on sellasia ihme ruokaa, missä kaikki muussataan sekaisin. Tollaista söis mielellään.


    • kyl täl elää

      No enpä valittaisi, tältä näyttää Tampereen kouluruokalista tällä viikolla:

      Tänään (Tiistai, 28.8.2012):
      Lounas: Lihakeittoa, leipää, tuorepala
      Kasvis: Kesäkeittoa, leipää, tuorepala

      Keskiviikko, 29.8.2012:
      Lounas: Kalapuikkoja, tillikastiketta, perunoita, salaattia
      Kasvis: Kasvispihvit, perunoita, kastiketta, salaattia

      Torstai, 30.8.2012:
      Lounas: Jauhelihakastiketta, perunoita, spagettia, salaattia
      Kasvis: Soijabolognesekastiketta, perunoita, spagettia, salaattia

      Perjantai, 31.8.2012:
      Porkkananapit, perunasose, salaatti

      Maanantai, 3.9.2012:
      Lounas: Nakkikastiketta, perunoita, salaattia
      Kasvis: Nakkostroganoffia, perunoita, salaattia

      Tiistai, 4.9.2012:
      Kasvispastavuokaa, salaattia

      Keskiviikko, 5.9.2012:
      Lounas: Lempeää broilerkeittoa, tuorepala
      Kasvis: Lempeää kasviskeittoa, tuorepala

      Torstai, 6.9.2012:
      Lounas: Hunajaista possupataa, perunoita, salaattia
      Kasvis: Hunajaista kasvispataa, perunoita, salaattia

      Perjantai, 7.9.2012:
      Lounas: Juustoista uunikalaa, perunoita, salaattia
      Kasvis: Kasvisgratiinia, perunoita, salaattia

      • koulunkäyntiavustaja

        Äärimmäisen hyviä ruokia,hyvin pitkälle samoja mitä minäkin kotona lapselleni teen. Lihaa,kalaa,kasviksia,kanaa,perunaa jne.

        Itse käyn myös koulun ruokalassa syömässä vaikka se meille aikuisille maksaakin. Ennemmin syön koulun lämmintä ruokaa kuin ostan evääksi jonkin valmisruoka paketin,siinä vasta lisäaineita onkin ja se maku..


    • Pekka

      Täysin samaa mieltä!

    • ..........

      Pahaa ja lisäaineellista!:(

      • mammakin

        Mutta lisäaineistahan lapset pitävät kouluruokailussakin einekset ovat suosittuja.


    • young lady

      Ihan vaan että ihmiset ei ala itkee "mee mussuttaa sipsejäsi kakara", olen abiturientti. (Jee? :D ) Mainitsen tämän ihan vain että välttyisin stereotypia-valitus-ikärasismin.

      Kouluruoka tosiaankin sisältää älyttömästi lisäaineita, koulun ruoat ovat mauttomia (ihan oikeasti, se pippurin ja suolan lisääminenkin tekisi ihmeitä, eikä mausteet tukuista niin kalliita ole..) ja välillä koostumukseltaankin kyseenalaistettavia. o_o
      Kuitenkin, suurin osa kouluruoasta on _syötävää_, mutta ei maistuvaa niin että voisi oikeasti nauttia ruokatunnista. Se on nyt jotain syötävä ruokatunnilla (11:00-11:30) jos haluaa sinne 4:ään asti jaksaa. :I

      Ruokalistat voi näyttää vaikka miten upeilta, mutta valmistuksen laiminlyömällä jopa perus lihaperunasopan saa pilattua hyvin nopeasti. Ja valitettavasti raa'asti arvioituna viikossa on vain yksi päivä jolloin ruoka on oikeasti maistuvaa ja "laadukasta".

      En tiedä eväskäytännöistä peruskouluissa, mutta meillä ei ainakaan katsella kuka syö ja mitäkin: meillä on jopa koulun kahvio auki ruokailun ajan mistä voi ostaa hedelmiä, paikan päällä tehtyjä voileipiä tuoreista aineksista, jogurttia yms. millä voi korvata ko. päivän huonon aterian.

      Köyhän opiskelijan on tosin vaikea valita mitä syö, ja siksi pyrinkin vatsani täyttämään kouluruoalla siltä osin mitä haluan elimistööni laittaa (minulla on eräs ruoansulatuselimistön sairaus ja senkin takia joudun tarkkailla mitä laitan suuhuni eikä sitä oteta koulussa huomioon koska varsinaista erikoisruokavaliota ei ole, mutta kyllä sen ruoan laadun huomaa muutaman tunnin ruokailun jälkeen verrattuna kotona tehtyyn SAMAAN ruokaan..checked).

      Eväitten väsääminen edellisen illan tähteistä tms. (use your imagination! :) ) on mainio ajatus jos sen pystyy toteuttamaan.

    • 16+4 <3

      Jos ei ruoka maistu, vie eväät kouluun. Eväiden viemisestä voi sopia koulun henkilökunnan kanssa, pyydä vanhempia soittamaan opettajalle.

      Jos on pitkä päivä, järkikin (ja masun murina) sanoo, että banaani tai voileipä mukaan iltapäivää varten. Useissa kouluissa tarjotaan pitkinä päivinä myös ilmainen välipala (hedelmä ym.)

      Kouluruoan lisäaineista valittaminen on kaksinaamaista, mikäli syötte kaupasta saatavia karkkeja/sipsejä/limsaa/energiajuomia... listaa voisi jatkaa aika pitkälle, vai mitä?

      Ruoan maku on yksilöllinen kokemus. Se, mikä maistuu sinusta pahalle, voi toisen mielestä olla hyvää.

      Jos ruoassa ei ole mielestäsi tarpeeksi suolaa/pippuria/muita mausteita, lisää niitä. Tätä varten kouluista löytyy suppea maustehylly. Suolaa on helpompi lisätä oman maun mukaan, kuin vähentää ruoan suolaisuutta. Kaikki eivät pidä suolaisesta ruoasta; jos olet tottunut syömään kotona suolaista ruokaa, saattaa kouluruoassa olla mielestäsi liian vähän suolaa (kouluruoka sisältää suositusten mukaisen suolamäärän.)

      Jokainen meistä on varmasti syönyt aikanaan sitä kouluruokaa, joten argumentti "maistakaa sitä niin tiedätte" on turha. Kotonanne vanhemmat varmasti miettivät teitä ruokaa tehdessään (lapsi ei pidä tästä ruoasta, tehdään hänelle jotain muuta), mutta koulussa asia ei aina ole näin. Kouluruokaa pyritään kuitenkin kehittämään koululaisille mieleiseksi.

      Edellisen päivän ruokien mukauttaminen seuraavana päivänä uudeksi ruoaksi on käytännöllistä (perunamuussi -> perunalepuskat/perunapiirakka, punajuurisalaatti -> punajuurilaatikko.) Ruoka todellakin on syötävää vielä valmistamisen jälkeisinä päivinä. Vai pitäisikö roskiin heittää hyvä ruoka?

      Erikoisruokavaliosta kannattaa aina käydä keskustelemassa terveydenhoitajan kanssa. Todetut aiheelliset rajoitteet otetaan aina huomioon.

      Kouluaterialle ei ole lakimääräistä minimi/maksimi rahasummaa, mutta sen laatua määrittelee ravitsemusneuvottelukunnan suositukset. Vuonna 2011 Suomessa kouluateria maksoi keskimäärin 2,37e.

    • RoSaMa

      Hei,
      juuri aamulla keskustelin 3-luokkalaiseni kanssa kouluruoasta, koska monesti olen nyt huomannut hänen tulevan nälkäisenä iltapäivällä kotiin.
      En tiedä varmuudella mistä johtuu, mutta melko moni ala-asteikäinenkin elää sillä näkkärillä ja maidolla(eivät terveeellisiä nekään) kotiin tuloon asti.
      Tässä kumminkin asioita, jotka oma 9-v nosti esiin;
      -salaattipöytä on olematon; perussalaatin lisäksi normaalisti on lisäksi oliiveja??? ja tällähetkellä tomaatti-sipulisekoitusta, jota kukaan lapsi ei syö.
      -ruokaan on usein lorahtanut niin paljon suolaa ettei sitä pysty syömään.
      -perunoissa maistuu multa. Onneksi on kuorellisia eikä kumipottuja, mutta multapaakkujen ei pitäisi kuulua lisukkeeksi!
      -kastikkeet mauttomia, eikä niissä ole mitään muuta kuin liemi ja liha, vihannekset puuttuu.
      Tulostin hänen koulunsa ruokalistan ja päätimme alkaa kirjaamaan ylös kommentteja ruoista, joista sitten kirjoitan blogiini jutun. Jo alku näyttää hankalalta, koska näköjään ruokalistakaan ei pidä paikkaansa , aina on jotain muuta kuin listan mukaan pitäisi olla.
      Itse en pysty ymmärtämään lainkaan tätä, että kouluruokaan ei panosteta enempää. Kasvisten lisäys kun kummasti vähentäisi myös sairasteluja ja levottomuutta tunneilla. Eikö voisi panostaa kunnon salaattipöytään, josta saisi itse koota vihanneksensa? Turha niitä sipuleja ja tomaatteja on valmiiksi sekoitella...

      • maistuupi !!

        No on sulla ihmeen nirso natiainen vai mikä satiainen lieneeki ja sama pätee suhun itseesi.
        Vai että oikein salaattipöytä kouluun ja ruokalistaan kirjoitellaan kootut valitukset jokaisen päivän ruoasta.
        Sairasta sakkia ootte.
        Milläkähän vero euroilla ajattelit että salaattipöytäs kustannettaisiin sun pikku pissikselles ja kuinka moni sillä ylipäätään pääsee nälästän.
        Ufojako näet kun luulet että kouluruokaa tehdään vaan yhden kermaperseen toivomuksista.
        Otappa huomioon että on niitäkin pitkänmatkalaisia ja urheilunharrastajia KASVAVIA lapsia jotka ei elä pelkällä salaatinlehdellä. Perunat ja lihakastike tulee ihan tarpeeseen, varsinkin suurperheellisille. Suurper**seisille toki riittäs se salaatti.

        Oon töissä semmoisessa paikassa johon ruoka tulee samasta keskuskeittiästä ja samalta listalta mikä menee kouluihin. Ei todellakaan ole mitään valittamista. Nytkin on meneillään etnisten ruokien viikko ja makuja sekä vihanneksia löytyy kyllä vesikastanjasta lähtien.

        Jos sun kersas sairastelee ja on levoton tunneilla niin laita se syömään illasta kotona pelkkää vihannesta niin asia korjaantuu.


    • ruokaa ja oppia

      No nyt löytyi formaatti MTV:lle. Kuka Suomen huippukokeista palkataan tv-ohjelmaan, jossa koulujen keittiöt uudistetaan ja opetetaan tarjoamaan maistuvaa, halpaa ja lisäaineetonta perusruokaa Suomen nuorille?

    • System syyr

      Viekää itse koulun keittiölle lisäaineettomat jauhot, ryynit, marjat, sienet, perunat, kasvikset, salaattitarpeet, jäätelöt ym, ym. Niin minä ja muutkin teimme ekaluokilla
      Kyllä tuli hyvää ruokaa. Kukaan ei valittanut.

      • komma

        Koulut eivät saa nykyään ottaa vastaan lahjoituksia, koska ovat myös vastuussa mahdollisista virheistä (pilaantunut ruoka, tuholaismyrkkyjäämät, yllättävät allergiareaktiot jne.).


      • Yks äiti
        komma kirjoitti:

        Koulut eivät saa nykyään ottaa vastaan lahjoituksia, koska ovat myös vastuussa mahdollisista virheistä (pilaantunut ruoka, tuholaismyrkkyjäämät, yllättävät allergiareaktiot jne.).

        Sama koskee ainakin osassa kouluja myös omia eväitä. Perustelu on tyyliin "kuka vastaa jos niistä tulee jotain...?" Ainakin meidän paikkakunnalla ei saa viedä mitään omia eväitä päiävkotiin eikä ala-asteelle. Yläasteelaiset voi jo jättää vaikka koko ruokailun väliin jos siltä tuntuu ja lukiolaisia ei kukaan valvo, mutta pienemmillä ei ole vaihtoehtoa.

        Saisikin laittaa omat eväät mutta kun ei saa.


    • Älkää urputtako

      No joo teojän jossain jättikouluossa ruoka ehka maksaaki jotain sen verran mitä osa on puhunu, mutta MUN koulussa ruoka on tällästä:
      Marjat ja omenat yms on koulun pihassa oleevista puista ja pensaista.
      Aika suuri osa ruuista on lähiruokaa ja vain todella pieni osa on ulkomailta(jotkut hedelmät yms)
      Mä antaisin meijän koulun ruualle arvosanan 9.

      • koulun apuköksä

        jep ! Meillä oli tänään riisipuuroa. Sen lisukkeksi itse tehtyä omenakeittoa , pihalla on suuria omenapuita. Paikallista ruisleipää, oivariiniä, karjalankinkkua, lähitilan kurkkua ja tomaattia.

        Kattilasta jäi vain pohja pilkottamaan, kaikki meni, samoin leivät.

        Yksikään ei valittanut että ruoka on pahaa.


      • Harmillinen
        koulun apuköksä kirjoitti:

        jep ! Meillä oli tänään riisipuuroa. Sen lisukkeksi itse tehtyä omenakeittoa , pihalla on suuria omenapuita. Paikallista ruisleipää, oivariiniä, karjalankinkkua, lähitilan kurkkua ja tomaattia.

        Kattilasta jäi vain pohja pilkottamaan, kaikki meni, samoin leivät.

        Yksikään ei valittanut että ruoka on pahaa.

        Meidän koulussa ruoka on myöskin pahaa. Kumiperunat, jotka ei maistu perunoilta?
        Jos on perunamuussia niin sekään ei maistu lainkaan miltään ?
        Ilman vihdoin tulleita mausteita en söisi lainkaan perunaruokia.
        Ruokalista :
        Ma- kebakoita
        Ti - kalakeitto
        Ke - kebabkiusausta
        To- jauhelihakeitto
        Pe- kinkkukiusausta

        Mä en tosiaankaan ole nirso syöjä, sillä syön yleensä melkein mitä tahansa. Kouluruokaakin yritän syödä koska pitää jaksaa 7h päivät. Välipala koulussa on, mutta maksullinen. Omaa ruokaa ei saa tuoda koska on taas tämä maksullinen välipala.
        Jos tuo välipalaa kouluun ja jää kiinni niin tunti jälkkää.

        En tosiaan pysty syömään kouluruokaa, kuin muutaman lusikallisen. Sitten oikeasti alkaa yököttämään ja pahimmassa tapauksessa olen joutunut lähtemään pahan-olon takia koulusta pois: syynä kouluruoka.


      • huh huh sentään

        Ehkä joillain onnellisilla paikkakunnilla on lähiruokaakin. Helsingissä juuri vuodenvaihteessa kirjoitettiin (ilmaisjakelulehti Helsingin Uutiset, joka jaetaan joka talouteen), ettei Helsingin vuoden 2014 budjettiin mahdu lähi- eikä luomuruoka laitosruokailuissa, siis esim. kouluissa.

        Katsokaapas Facebook-ryhmästä nimeltä Laatua lasten lautasille - Barnen behöver bättre mat, että mitä täällä päin kouluruokailuissa ja päiväkodeissa oikeasti syödään.


    • tässä sitä faktaa

      Nyt on pakko vastata näihin ootpa nirso,syötkö kotona jotain gourmeeta yms.
      Meidän koulussa ei ole suola/pippuri purkkeja pöydässä. Kaksi vuotta sitten näin viimeksi sellaisen koulussa. Ja jos koulussa on esim. pottumuusia,siinä on isoja kökköjä ja se on vetistä. Liha/kana kastikkeet näyttävät oikeastikkin oksennukselta.

      Ja lisäksi sanon tähän että ei kotonakaan osteta välttämättä mitään hirveen kalliita ruoka-aineksia,vaan tehdään ruoka niin että siihen laitetaan mausteita. Olen syntynyt 1998,ja mielestäni melkein kaikki aikuiset on nykyään ikärasisteja. Vaikka olisinkin nuori,se ei tarkoita että olisin ihan tyhmä ja huonosti kasvatettu ääliö. _Vaikka se koulu ruoka olisi ollut hyvää silloin vuonna 1978,se ei tarkoita että se olisi vieläkin hyvää._ Sillä ei ole mitään merkitystä siihen että millä vuosisadalla sen kouluruuan syöjät ovat syntyneet vaan se on siitä kiinni miten sitä tehdään ja mitä raaka-aineita käytetään.

      Ja vielä siihen että älä valita ja ota omat eväät lässytykseen,meidän koulussa ei ainakaan saa ottaa eväitä,eikä saa käydä ruokatunnilla kotona. Joten,jos ette tiedä _nykyisiä_ faktoja,olkaa hiljaa.

      Ja vielä siihen että voi kun tässä ikäluokassa on kaikki pissiksiä lässytykseen voin sanoa että se ei ole totta. Pitäkää kukkahattutädit välillä se suu kiinni.

    • luovis

      Mitäköhän se kertoo että opettajat meidän koulussa tykkäävät ruuasta ja kehuvat ja osa oppilaista valittaa että "mitä paskaa tää on". Lapset eivät tunnista kaalilaatikkoa, eivät tykkää puurosta, saavat traumoja sitkeistä lihapaloista. Kai ku kotona syyään mitä syyään. Aina ei voi syödä lasagnea, kinkkukiusausta, lihapullia tai kalapuikkoja. Meillä on seitsemän viikon kierto ruuissa, sinne on pakko mahduttaa myös niitä ehkä ei niin mieluisia; kalaruokia ja sianlihakastiketta. Ruokaa meillä valmistetaan lähes tuhannelle lapselle, mieluummin maustetaan hillitysti, koska mausteita on helpompi lisätä kuin poistaa. Samasta soosista syö 3.vuoden lukiolainen ja 3v päiväkotilainen, ymmärrätte varmaan pointin...

    • sunny nurse

      Kuulkaapas natiaiset ja äidin pikku rasvapallerot.

      Pitäis olla iloinen siitä että on terve ylipäätään niin paljon että pystyy sinne mäkkäreille kävelemään.

      Teen töitä kehitysvammahoitolassa, johon ruoka tuodaan samasta keskuskeittiöstä mistä viedään myös kouluille.
      Osa pystyy syömään itse, osaa syötetään, osa voi syödä vain nestemmäistä tai jauhettua ruokaa avustettuna.

      Vieläkään tähän päivään mennessä en ole kuullut valituksen sanaa ruoan laadusta tai siitä että se oisi pahaa.

      Sinähän voit tulla tet-jaksolle viikoksi tutustumaan laitokseen,osallistut silloin myös ruokailuihin siellä ja avustat.
      Kuten muihinkin päivätoimiin.

      Se on vain yhden kromosin heiton päässä että et itse ole gertiatrisessa tuolissa / pyörätuolissa / rollaatorissa.

      Ja päinvastoin kun teillä "normaaleilla", kiitosta tulee tosi paljon, on iloisia ilmeitä ja tyytyväisyyttä. Ikäjakauma meillä on
      11- 56v.

      • hyi v*ttu

        Satuinpahan olemaan sairaana tämän päivän...

        www.ita-savo.fi/Uutiset/10983687.html


    • Häh?

      Mitä?! Kouluruoka on parasta!

    • Kouluruoka syönyt

      Kouluruoka on aivan surkealaatuista. Perunoita on mustia tai vihreitä pilkkuja, salaatti on osittain ruskeaa. Osa ruoasta on täysin mautonta. Meillä ei ainakaan ollut suolaa tai pippuria pöydässä, ketsupista puhumattakaan.

      Kuuden tai vaikka kahdeksan tunnin päivää harva jaksaa opiskella syömättä mitään. Useimmathan ei syö aamupalaa säännöllisesti.

      Eväitä ei aina ehdi tehdä tai kaapissa ei ole mitään evääksi kelpaavaa. Roskaruoka maksaa ihan liikaa ja kaikilla ei ole omaa rahaa käytettävissä siihen.

      Kouluruuan kuuluisi olla ravitsevaa ja monipuolista. Siihen käytetään liian vähän rahaa ja aina ei saa edes vatsaansa täyteen, kun ei saa ottaa kuin tietyn määrän jotain pyörykkää.

      Osa ruoasta on siedettävää ja melkein hyvää. Tietysti se on paljon koulukohtaista.

      Salaattipöytä olisi kyllä ihan mukava. Meille kun on tarjolla vain sitä ruskeaa salaatti (sen siis normaalisti kuuluisi olla vihreää) tai porkkanaraastetta, mutta ei tietenkään yhtä aikaa. Ananas tai appelsiini joukossa on ylellisyyttä.

      • mee takasi kasvamaan

        Mustia virhreäpilkkuisia pottuja. Nappaas ihan kuva ja lataa tänne ja siihen sivuun sitä ruskeeta salaattia. Nähdään me muutkin mitä
        ne on.

        Mutta onhan siinä jotain pyörykkää ? Ettei ois lihapullia...

        Kuuden -kahdeksan tunnin päiviä ei taida olla kun lukio/ keskiasteen oppilaitokset/yliopistot akselilla
        Suolaa, pippuria ja ketsuppia on RAVINTOLASSA, ei koulussa.

        Ei ole aikaa tehdä eväitä ? Jätä pig brother katsomatta ja herää aiemmin. Ei kaapissa ruokaa ? On äitis ja isäs vastuulla se asia.

        Sitten kun kasvat aikuiseksi niin saat IHAN ITE päättää mitä ostatat, millä ostat ja mitä syöt. Jotain odottamista siis.


      • valivalival
        mee takasi kasvamaan kirjoitti:

        Mustia virhreäpilkkuisia pottuja. Nappaas ihan kuva ja lataa tänne ja siihen sivuun sitä ruskeeta salaattia. Nähdään me muutkin mitä
        ne on.

        Mutta onhan siinä jotain pyörykkää ? Ettei ois lihapullia...

        Kuuden -kahdeksan tunnin päiviä ei taida olla kun lukio/ keskiasteen oppilaitokset/yliopistot akselilla
        Suolaa, pippuria ja ketsuppia on RAVINTOLASSA, ei koulussa.

        Ei ole aikaa tehdä eväitä ? Jätä pig brother katsomatta ja herää aiemmin. Ei kaapissa ruokaa ? On äitis ja isäs vastuulla se asia.

        Sitten kun kasvat aikuiseksi niin saat IHAN ITE päättää mitä ostatat, millä ostat ja mitä syöt. Jotain odottamista siis.

        "Kuuden -kahdeksan tunnin päiviä ei taida olla kun lukio/ keskiasteen oppilaitokset/yliopistot akselilla"

        Eli näkyy taas paljonko asiasta tiedät, itselläni ollut 7 tunnin päiviä jo ala-asteen lopulla.

        "Suolaa, pippuria ja ketsuppia on RAVINTOLASSA, ei koulussa."
        Suolaa ruoasta kyllä löytyy, tai sitten on korvattu ties millä natriumglutamaattipaskalla. Kun ei muuten saada makua aikaan.

        "Ei ole aikaa tehdä eväitä ?"
        Eli tee eväät ja syö salaa vessassa kun koulussa ei saa syödä?


      • sskoleskulaa
        valivalival kirjoitti:

        "Kuuden -kahdeksan tunnin päiviä ei taida olla kun lukio/ keskiasteen oppilaitokset/yliopistot akselilla"

        Eli näkyy taas paljonko asiasta tiedät, itselläni ollut 7 tunnin päiviä jo ala-asteen lopulla.

        "Suolaa, pippuria ja ketsuppia on RAVINTOLASSA, ei koulussa."
        Suolaa ruoasta kyllä löytyy, tai sitten on korvattu ties millä natriumglutamaattipaskalla. Kun ei muuten saada makua aikaan.

        "Ei ole aikaa tehdä eväitä ?"
        Eli tee eväät ja syö salaa vessassa kun koulussa ei saa syödä?

        Miksei muka koulussa saa syödä omia eväitään? Sai ainakin silloin kun minä kyseistä laitosta jouduin käymään.

        Suurin syy ruoan maittamattomuuteen on keskitetty ruoan valmistus (muka kustannussyistä), joka tekee sapuskasta vanhaa jo ennenkuin se edes ehtii lautaselle.

        Muistan vieläkin 60-luvun loppupuolella Epsoossa nauttimiani (siis todellakin - nauttimiani) kouluaterioita kansakoulussa (vastaa nykyajan ala-astetta), jotka valmistettiin paikanpäällä ja eikä mistään eineksistä eli reilua, tuoretta paikanpäällä kotiruokaa, joka myös maistui hyvältä ja ruoka nautittiin luokkahuoneissa eikä missään hengettömässä "ruokalassa". Silloin köyhällä Suomella oli vielä varaa satsata kouluruokailuunkin edes jotain.

        Jouduin sitten opntojen edetessä siirtymään 70-luvulla keskikoulun (nykyisin ylä-aste) kautta lukioon ja yksityiskoulun ruokatarjoilun laatu oli tätä kyykkypuolueen einestasoa eli huonoa. Ehkä se oli myös yksi syy jatkuviin myöhästelyihini ja poissaoloihini - ei vain kannattanut herätä aamuisin joutuessaan syömään mielikuvituksetonta skeidaa.

        Mainio huomio on, että miten kyykky-puolue aina mainitsee tukevansa koulutusta ja samalla leikkaavat niin opetusmäärärahoista siivun kuin myös kaikille tärkeästä kouluruokailusta. 20 sentillä ei mitään ihmeellistä apetta saa aikaiseksi, joten ei mikään ihme ettei kakarat halua sitä myöskään syödä. Pieni lisäsatsaus ja osaava henkilöstö ja johan myös ruoka maistuu opiskelun ohessa.


      • 2,80 e
        sskoleskulaa kirjoitti:

        Miksei muka koulussa saa syödä omia eväitään? Sai ainakin silloin kun minä kyseistä laitosta jouduin käymään.

        Suurin syy ruoan maittamattomuuteen on keskitetty ruoan valmistus (muka kustannussyistä), joka tekee sapuskasta vanhaa jo ennenkuin se edes ehtii lautaselle.

        Muistan vieläkin 60-luvun loppupuolella Epsoossa nauttimiani (siis todellakin - nauttimiani) kouluaterioita kansakoulussa (vastaa nykyajan ala-astetta), jotka valmistettiin paikanpäällä ja eikä mistään eineksistä eli reilua, tuoretta paikanpäällä kotiruokaa, joka myös maistui hyvältä ja ruoka nautittiin luokkahuoneissa eikä missään hengettömässä "ruokalassa". Silloin köyhällä Suomella oli vielä varaa satsata kouluruokailuunkin edes jotain.

        Jouduin sitten opntojen edetessä siirtymään 70-luvulla keskikoulun (nykyisin ylä-aste) kautta lukioon ja yksityiskoulun ruokatarjoilun laatu oli tätä kyykkypuolueen einestasoa eli huonoa. Ehkä se oli myös yksi syy jatkuviin myöhästelyihini ja poissaoloihini - ei vain kannattanut herätä aamuisin joutuessaan syömään mielikuvituksetonta skeidaa.

        Mainio huomio on, että miten kyykky-puolue aina mainitsee tukevansa koulutusta ja samalla leikkaavat niin opetusmäärärahoista siivun kuin myös kaikille tärkeästä kouluruokailusta. 20 sentillä ei mitään ihmeellistä apetta saa aikaiseksi, joten ei mikään ihme ettei kakarat halua sitä myöskään syödä. Pieni lisäsatsaus ja osaava henkilöstö ja johan myös ruoka maistuu opiskelun ohessa.

        Vähän oikaisua käsityksiisi. Keskitetty ruuanvalmistus on täysin eri asia kuin einesruokailu.

        Ennen ruoka tehtiin paikan päällä ja taso vaihteli kovasti. Joissakin kouluissa oli hyvää ruokaa ja hyvä keittäjä, toisissa ei. Ajattelepas niitä koululaisia, joiden koulussa sattuikin olemaan se huono keittäjä. Keskitetyn ruuanvalmistuksen idea on koota parhaat keittäjät samaan isoon keittiöön ja antaa heidän tehdä kaikki ruuat, niin että kaikissa kouluissa saadaan hyvää ruokaa. Kouluilla työskentelevä henkilökunta hoitaa jakelun.

        Myöhästelyjen ja poissaolojen syynä mielikuvitukseton kouluruoka, joopa joo. Kertoo kyllä jotain siitä, että syylinen etsitään aina jostain, ja mieluummin kaukaa kasvottomaksi koetusta keskuskeittiöstä.


    • 12v

      Paljonko niissä pitsoissa ja enerkiajuomissa on lisäaineita,100%. lla varmuudella sanon että kouluruuassa on lähes 0% niitä lisäaineita.

      • älä mussuta sika

        Ne on enerGiajuomia ja piZZoja saatanan vammapää. VIHAAN VIHAAN VIHAAN tuollaista enerkia, gallub, ploki, pitsa, bentsiini homomökellyskirjoittamista. Paskaa ovat varmuutesi ja paskaa sinä itsekin.


      • sssssssssssssss22
        älä mussuta sika kirjoitti:

        Ne on enerGiajuomia ja piZZoja saatanan vammapää. VIHAAN VIHAAN VIHAAN tuollaista enerkia, gallub, ploki, pitsa, bentsiini homomökellyskirjoittamista. Paskaa ovat varmuutesi ja paskaa sinä itsekin.

        En voisi olla enempää samaa mieltä. Todella junttia kirjottaa sanoja väärin vain siksi, että niissä on ''vierasperäisiä'' kirjaimia.


    • muru

      Meillä ei käytetä natriumglutamaattia ollenkaan! Kaikki semmoset tuotteet (aromisuolat yms) on poistettu keittiöstä. Lisäaineita nyt on lähestulkoon kaikessa mitä laitatte suuhunne vapaa-ajallakin.

      • gei

        AROMISUOLA EI OO YHDYS SANA **TTU PRKL!!!!!


    • Keittäjä hyökkäsi

      Mulla kävi keittäjä kimppuun, kun katsoin maitopurkkien päivämääriä. Ihan järjetöntä!

    • B-)

      AROMISUOLA ON YHDYSSANA **TTU PRKL!!!!!

    • Kukkahattutäti

      SENKIN SAATANAN KERMAPERSE! kouluroka on hyvää !!! verorahat !!! nirso !!! afrikka !!! sinä olet lapsi, eli aliarvoinen äpärä !!! älä sinä saatana valita !!! armosuola !!! pitsapaskamuna !!!

      Tiedän, että tulette vihaamaan minun kommenttia ihan täysillä, mutta haters gonna hate. Kyllä mekin saamme ilmaista mielipiteemme, saatana! Kouluruoka ei ole hyvää, vaan halvalla tuotettua teollista lisäainepaskaa. Tähänkin varmaan keksitte oikein nerokkaan anti-lapsellisen vastalauseen, mutta en aio tulla enää mukaan tähän paskanjauhantakeskusteluun.

    • truth4

      Kaikki pätijät jotka pelaavat Afrikka-korttia täällä: Ei liity asiaan yhtään mitenkään.

      Suomalaisen kouluruoan taso on todella huono. Tansanialaislapsen elämä ei siihen vaikuta mitenkään.

      Ei tee pahaa jättää ruokaa, jos se on paskaa.

    • true story

      Meidän ope sanoi maksavansa 4 euroa päivässä koko luokan (25 oppilasta) ruuista

    • Mekkiboy

      Olen syönyt peruskoulussa lähes joka kerta jotain (pakko oli kun ei ollut muutakaan ja kyllä se on tullut huomattua myös yhdeksän vuoden aikana mitä kouluruossa muuttuu ja arvostan kouluruoan tekoa mutta niihin ei kuitenkaan jakseta panosstaa. Tällä hetkellä käyn amiksessa ja siellä ruoat ovat mitä ihmeellisimpiä "tahitilainen riisimuhennos" kuulostaako hyvältä? Onhan toki niitä päiviä jolloin on normaalia Olen paastonnut niin paljon kun vain voin kouluruoan suhteen. Tunkekaa vaikka kehitysmaille sitte kouluruokanne kun kerran aina ajatellaan niitä köyhiä maita. Minulle se on ihan sama mitä koulu tarjoaa jos se ei ole syötävää. Ja nirsoiksi ei kyllä meitä kaikkia voi sanoa! Eiköhän suurimmalle osalle ole vanhemmat ja muut sukulaiset puhuneet ruoan tärkeydestä ja puhuneet niistä köyhien maiden ruokatilanteesta monesti (lähetetään banaanilaatikossa namibiaan) Syökää te jotka sitä haluatte syödä. Itselle on mitta täynnä kouluruoasta. Syön miellummin niitä vitun pikkukiviä mistä te jaksatte hokea. (vaikka todellisuudessa niitä ei syö edes nälissään

      • Perusruokaa kiitos

        Joo, sen tahitilaisen riisimuhennoksen vois kyllä jättää tekemättä ja tarjoamatta. Tehkää mieluummin riisistä kunnon riisipuuroa!

        Muutenkin tykkäisin jos koulussa olisi enemmän ihan tavallista ruokaa eikä mitään muka jotain kansainvälisiä teemoja. Monikulttuuriset opiskelijatkin voisi opetella syömään suomalaista ruokaa, Suomessa kun ollaan. Tuskinpa meillekään heidän maassaa mitään lihapullia ja pottumuusia tarjoiltaisi.


    • Naijankätti

      Puhun siis totta.
      Meidän koulussa ruoka tulee saarioisilta. Keittäjä kertoi. Lasangessa on päällä jotain vettä ja oranssia mömmöä. Perunat, siis kumipallot. Käsketty opetelkaa kuorimaan perunat. Ja selviikin että ne on kuorittu, ja jos niitä ei oltaisi kuorrittu, niin ne ei olisi kumipalloja. Vihannekset. Salaatti tulee pussista, kurkku on muovirasioissa jne.
      Muutama ruoka on syötävää mutta ei. Teen mielelläni omat eväät-

    • skidilol

      minusta kouluruoka on iiiiiiiiiiiiiiiiihanaaaaaaaaaa

    • TomHill
    • TomHill
    • Akyser
    • köyhä opiskelija

      Ai että on ikävä kouluruokaa nyt yliopiston opiskelijana, kun kuukaudesta toiseen joutuu syömään makaroonia ketsupilla ja joskus tonnikalalla.

    • Duygay
    • Jennipher
    • kouluruoka kunniaan

      Kaiken kaikkiaan se ruoka ja juoma voi olla hyvää jo valmistusvaiheessa, mutta jotkut kakarat sitä sitten turmelee ruuanjakelussa ruokalassa niin kuka siihen voisi vaikuttaa? Ehkä oppilaat itse. Niin ja entäs ne tytöt ja pojat jotka kävelevä pöytään näkkileipä toisessa kädessä ja vesilasi toisessa, jos söisitte koulun ruuan, ja nimittäin vielä joka lajia jota saa ottaa, niin kyllä siitä tulee kylläiseksi vaikka se ei makuelämys olisikaan. Kaikki ei ole lempiruokaa, mutta jos suhtautuu kaikkiin koulun ruokiin kielteisesti, niin on syömistottumuksissa jotain vikaa. Itse ammattiopistossa, olen tyytyväinen kun saan edes kolme kertaa päivässä jonkin ruuan itselleni ilmaiseksi, koska jo iltaisin laittamani yksinkertainen ruoka on menoeriltään niin suuri ja ruuanlaitto työlästä, eikä niitä einesmössöjä jaksa paljoa syödä. Niin jos joku sanoo kouluruokaa einesmössöksi, niin mitenkä onko saarioisen lihamureke muusilla ja koulun lihamureke muussila muka samanmakuisia? minusta koulun mureke on parempaa vaikka se olisikin saarioisen einestuote. Eikä se jos vaikka kanakuutiot tulee valmiiksi paidtettuna tee koko kanakastikkeesta einesruokaa, vai mitä. Nämä koulukakarat rupeaa arvostamaan kouluruokaa ennemmin tai myöhemmin. Tai viekää sitten kouluun eväät, laittakaa ne eväät itse, maksakaa raaka-aineet itse, tienatkaa raha raaka-aineiden ostoon itse sen sijaan että kinuaisitte vanhemmilta. Kyllä sitten olisi toinen ääni kellossa.

    • Koulu kusee!

      Meidän koulussa on vieläkin kartta jossa on TOSISSAAN natsi-saksa,jugoslavia ja neuvostoliitto :DDD

    • hemmostaseon

      Itseasiassa kouluruoan ei ole tarkoituskaan olla lähellä garmee-tasoa vaan tarjota riittävät ravinteet koulupäivän jatkeeksi.

      Mutta silti täytyy mainita, että kouluruoka oli joskus aikoinaan jopa erinomaista - ainakin Espoossa. Ruoka valmistettiin paikalla tuoreista aineksista ja eineksiä ei käytetty ja se tarjottiin tuoreeltaan - ei siis lämmitettynä puolivalmisteena.

      Mutta silti täytyy sanoa, että on parempi syödä kouluruokaa kuin luistaa lähimmälle mäkkärille - ravintoarvot ovat aivan eri tasoa.

    • tällästätänää

      Jaaha, mistäs tiiät onko kouluruuassa sen enempää lisäaineita kuin muissakin ruuissa?

      Kun miettii et kouluruoka on ilmasta, eikä sen oo tarkotettu olevaks mitää luksusruokaa, niin ei siin kyl valittamista oo. Myönnän et välillä on sellasta ruokaa, josta mä en tykkää esim nakkikastike ja joskus on ollu mautontakin ruokaa, mut näin yleisesti se on syötävää ja se tarjoaa kasvaville nuorille tarpeeksi energiaa ja mitä lie vitamiinejä mitä kasviksista, lihasta, perunasta, ja ruisleivästä saa.

      jos saisin valita et syönkö ilmasta vai maksullista kouluruokaa (joka olis "parempaa", mitä se nyt teiän mielestä tarkottaneekaan) niin valitsisin ilmasen. ei mulla ainakaa oo varaa ostaa joka päivä kallista ateriaa ja sit omilla eväillä: joka päivä joku leipä? Ei kiitos.

      oon iha tyytyväinen.

      • tässä sulle tieto

        Tiedän että on HYVIN paljon lisäaineita. Tuolta voi lukea mitä Espoon kouluruoka sisältää ja löytyy linkki, mistä voi lukea lisää faktaa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12100006

        Voihan joillain paikkakunnilla olla asiat paremmin, mutta näin täällä.


      • tässä sulle tieto
        tässä sulle tieto kirjoitti:

        Tiedän että on HYVIN paljon lisäaineita. Tuolta voi lukea mitä Espoon kouluruoka sisältää ja löytyy linkki, mistä voi lukea lisää faktaa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12100006

        Voihan joillain paikkakunnilla olla asiat paremmin, mutta näin täällä.

        Eiks ollukki ihan "Äitien tekemää"? ;) Tarttetteko te noin paljon kaikenlaisia aromeja, arominvahventeita, väri- ja täyteaineita yms. että saatte kotona tehtyä kelvollista ruokaa? Jopa se einesmaksalaatikko kaupan kylmäaltaassa sisältää vähemmän lisäaineita kuin kouluruoka.


    • å0jkl

      jööh

    • paskaa ruokaa

      mielummin olisinn afrikas kolme viikkoo ku söisin meidän helsingin koulun paskaruokaa!

      • jazzee

        mahtais afrikkalaisii vituttaa ku ne näkis miten paljo paska-ruokaa lentää roskiin lol


    • Pappa1947

      Helppo ratkaisu nirsoilijoille: Älkääs syökö sitä paskaa. Kotonahan voi aina syödä!

      • Anonyymi

        Paskapappa vitun vanha homo


    • kbfdkjbgdfkjlggm

      Kyllä sitä ilmaista "paska" ruokaa oppii arvostamaan, kun omilleen muuttaa ja köyhyys tulee vastaan. Nyt kesällä oikein ODOTAN että koulut alkaa taas että saan ILMAISTA ruokaa...

      Ilmainen on aina ilmaista, ja se otetaan vastaan turhia kitisemättä!
      19v lukiotyttö

      • Reiska 66

        Saat ilmaiseksi minulta vähän "ala-patukkaa", otatko kitisemättä vastaan?


      • Anonyymi

        Enkä ota huora


    • hahahahaha

      pläääh

    • Maatuskainen

      Itse syön vanhempien ja terveydenhuoltajan mukaan aivan liian vähän kaikkia päivän ruokia. Aamupala on yleensä lasi kahvia☕️ (joo tykkään kahvista vaikka oon 12v.) ja joku hedelmä

      • Miro111

        Parempi niin ku et tulee läskiks... XD


    • Aoaoa

      Miks kaikki valittaa kouluruuasta? Musta se on ihan ok hyvää mut ei tietenkään voita kotiruokaa. Missä kouluissa muka maito tuodaan muovipussissa ja tarjotaan jotain eineksiä? :D Tai pakotetaan syömään kaikki ruoka lautaselta?

    • Niinettä

      Se, että sinun koulussasi tarjotaan huonoa ruokaa, ei tarkoita että muissakin kouluissa tarjottaisiin.

    • Suomenmieli

      Ei sitä ole mikään velvollisuus syödä, mutta kun ette pikkuapinat saa kotonanne sitäkään!

      • Anonyymi

        Syö sä isopaska oma perseesi


    • koulunlimamössölaatikko

      Omassa koulussani tarjottiin limaista mössöä, jossa oli pieniä kasviksien paloja seassa (suoraan sanottuna se näytti ja maistui oksennukselta). En tiedä, oliko tämä limamössölaatikko perunaa, pastaa vai jotain sakeutettua jauholientä. Kasviksetkin olivat niin ylikeitetty pehmeiksi ettei niitä juuri erottanut.

      Olen kaikkiruokainen ja syön tavallisesti kaiken mitä eteeni tarjotaan, mutta tuo limamössö, sitä en voinut kovastakaan yrittämisestä huolimatta syödä.

    • Anonyymi

      ootko ajatellut tilata ruokaa woltista kun et jaksa ruokaa väsätä tai on roskaruuan himo? Woltista saat koodilla U6A6K 3x4e alennuksen tilauksesta, nauttikaa :)
      ja hyvää joulun odotusta kaikille :)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe