Avantouinnista apua flunssaiseen talveen?

swimfan

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut avantouinnista, mutten vielä rohjennut aloittaa.. voisiko tuosta olla apua, kun joka talvi kärsin monta flunssaa? Voiko sitten olla, että tuosta tulee flunssa? Kannattaako aloittaa syksyllä, eli jatkaa kesän jälkeen vai onko väliä?

5

6262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija4

      Kannattaa aloittaa loppukesällä. Aloitin elokuun lopulla, meriveden lämpötila oli tuolloin n. 17 astetta. Totuttelun jälkeen oli kiva uida, pitkään, pitkään. Täysikuun silta kannusti.. n. 5 minuutin veteen totuttelun jälkeen uin, uin... Olen käynyt säännöllisin väliajoin tuosta lähtien. Vesi on vähitellen kylmennyt, mutta vielä jatkan. Olen pysynyt tähän saakka veden alla n. 15 minuuttia, jumpaten, kädessä käsineet ja jalassa jalkineet. Nyt veden lämpö on 6 astetta ja vielä jatkan, mutta aika vedessä on lyhentynyt, toivoen kuitenkin että pystyisin avantouintiin. Enää muutama aste jäljellä ja olen avantouimari! Tsemppiä toisillekin! :)

    • isbjörn

      Aloittamis ajankohdasta on eri mielipiteitä, tuskin mikään kokonaan vääriä. Itse aloitin keskitalvella (kaveri houkutteli). Kun ilmassa on pientä pakkasta ja mielellään hieman matkaa pukukopista avantoon, niin nolla asteinen vesi tuntuu miltei lämpimältä. Syksyllä lämpöasteista meneminen kylmään veteen tuntuu ilkeämmältä, vaikka vesi olikin plussan puolella. Tämä omien kokemusten ja tuntemusten perusteella.
      Uinnin aloittamista saunasta avantoon menemällä harva suosittelee.
      Varsinainen influenssa on virustauti, sitä ei uinnilla voi estää. Jos yleiskunto on hyvä esimerkiksi uimisen takia, niin flunssakin on helpompi kestää. Uinti sinänsä ei tietääkseni aiheuta vilustumista, mutta jos on liian kauan eikä pukeudu tarpeeksi nopeasti, saattaa tietysti jotain oireita tulla. Kokemus opettaa.
      (Nyt vasta huomasin, että aloitus oliviime vuoden puolella kirjoitettu, mutta voihan näistä vieläkin joku ottaa opikseen, tai sitten ei.)

    • kävijä

      Minulla oli tässä flunssa, mutta kyllä avantoon menin parin päivän päästä ja hyvin olen voinut

    • Hokso

      ei flunssa estä avantoon menoa, ainkaan jos ei ole kuumetta. Itse olen flunssia sairastanut vaikka avannossa käynkin, toki voihan olla että joka toisen flunssan olen avannolla välttänyt, tai sitten en, kukapa tietää.

    • lisafog

      Pieni flunssa ei avantoa estä, jos ei kuumetta tai muuten pahempia oireita. En usko että flunssia avantouinti estää. Pari talvea kävin avanto saunalla, jossa n.20 ihmistä koolla. Ja aina siellä joku pärski, itekkin aina kipeenä. Nyt jätin sauna vuorot, ja 2v. mennyt lenssutta. Uimassa toki käyn kesät talvet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe