Merimiehistä kysyntää, palkka hyvä

Paxy

..siis HYVISTÄ merimiehistä...
Elikkäs, kun naperonne nyt taas keväällä pähkii, notta mihinkäs sitä kouluttautuisi, jne, jne, voin lämpimästi suositella merenkulkua.

Koulutus onnistuu ammattikoulu- ja ammattikorkeakoulutasolla Raumalla ja Kotkassa. Molemmissa paikoissa on asuntolat ja ajoissa liikkeellä oleva löytää kyllä vuokra-asunnonkin...

Ja sitten asiaan. Ensinnäkin Suomen lipun alle ei pidä jäädä valmistumisen jälkeen kuppaamaan, vaan ehdottomasti hommia kannattaa hakea ulkomailta.
Suomen lipun alla nettopalkka on yleensä noin puolet...yksi kolmasosa... siitä, mitä ulkomailla tienaa.

Listataan hieman noita palkkauksia ulkomailla... Huomatkaa, että työ on yleensa 1kk töitä, 1kk lomaa, 2kk/2kk tai 3kk/3kk... ja palkka maksetaan laivalla vietetystä ajasta, eli kerro kuudella ja saat vuotuisen nettopalkan...

Sähkömies, 6000€/kk
3. perämies/4. konemestari 4500€/kk
2. perämies/3. konemestari 5500€/kk
Yliperämies/2. konemestari 7000€/kk
Kapteeni 10000€/kk
Konepäällikkö 9000€/kk

Eli esim. 2.konemestari tienaa vuodessa tuollaiset 42 000€ nettona, joka vastannee noin 65 000€ ansioita maissa.
Ja hei, tuo skönäri on 6kk vuodessa lomalla!!!

Ammattikoulutasolla voi kouluttautua sähkömieheksi, 2. perämiehen/3.konemestarin arvoon vastaavaan koulutukseen sekä korjausmieheksi, jota kuitenkaan EN suosittele, koska 90% laivojen ns. "repareista" on Filippiinoja, tms.

Merenkulkualalla on jatkuvasti paikkoja HYVILLE tekijöille. Luonnollisesti sen ekan jobin saanti voi olla hieman hankalampaa, mutta jo vuoden kokemus hieman huonommalla liksalla esim 4.perämiehenä tuottaa tulosta ja alkaa tuo urakin urreta.
Ja jo harjoitteluaikana suosittelen voimakkaasti suuntaamaan tankkeri- tai offshorealalle, jossa nuo isoimmat rahat piilevät.
Bulkkereilla ja konttareilla tienaat noista minun esimerkeistäni jokseenkin puolet.

Downsidena on luonnollisesti tuo 1,2 tai jopa 3 kuukauden yhtämittainen poissaolo, mutta minun mielestäni se on helppo kestää huomioiden tuon mukavan loman siintämässä...
Parisuhteet eivät aina kovin vakaasti kestä, ainakaan suomalaisen emännän kanssa, mutta onhan noita ja hei, ehdottomasti poikkeuksiakin ON OLEMASSA!

Elikkäs, siitä yksi melkosen hyvin palkattu ala mieleenpainettavaksi, kun ne untuvikot alkavat siipiään koettelemaan...

127

31826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Don Bacardi

      Kysyisinpa sinulta CMA CGM: Oletko koskaan edes yrittanyt ansaita mitaan tyonteolla? Niin kummallta kuin se kuulostaakin, palkka useas-
      ti menee jopa yli sossun korvauksien. Ainoa haitta on se, etta joutuu
      tekemaan jotain sen rahan eteen. Paas kokeillen! Itse tein merihom-
      mia yli 40-vuotta, eika ole sosiaalitanttoja tarvinnut hairita. Ammat-
      tia en ihannoi, mutta kylla palkka kestaa vertailun maatoiden kanssa.

      • prööt!

        no joo,on nykysellään toi työtilanne merenkulkualalla niin huono että EN Todellakaaan suosittelis alaa kellekään!!Ja noi edellämainitut liksat on aika puutaheinää kun alottelevan perämiehen liksat on jotai 2000e paikkeilla kuussa...ja monissa varustamoissa ei makseta vapaasta mitään!!ja 4kk törnit on ihan normeja,monissa sit 2kk vapaata..
        Joillekin sopii mut omalle lapselle en suosittele...
        Itse olen tehnyt töitä maissa ja merillä,mulle ei merityöt sovi ,toiselle voi olla Hyvä vaihtoehto?!


    • Evelyn Maersk

      Kerro mullekkin se firma missä sähkö saa 6000e/kk!
      Täyttä potaskaa toi sun teksti, ja Don Bacardi, olet tainnut unohtaa
      lääkkeen ottosi, vai vaivaako tankkipöpö...

      • Don Bacardi

        Haiskahtaa sita, etta Evelyn Maersk on rantautunut savolaisten
        New Yorkiiin,


      • Lars Lokum
        Don Bacardi kirjoitti:

        Haiskahtaa sita, etta Evelyn Maersk on rantautunut savolaisten
        New Yorkiiin,

        Evelyn Maerskissa on Intialainen / filippiini /thaimaalainen seka miehisto!


      • tiiskeri 1980

        don bacardii vaivaa se,et tajuu olevansa syylä.luonteellehan kukaan ei voi mitään.


      • Anonyymi

        22 vuotta hitsarina komennushommissa ja nyt kiinnostaisi lähteä merille.Minkälainen koulustus siihen vaaditaan, ei ole väliä onko komennukset 1 kuukauden vai 8 kuukautta tai 12 kuukautta.


    • J.S.

      Eiköhän näissä liikuta - ITF Standard agreement.
      ANNEX 1
      ITF Wage Scale
      (Effective 1 January 2008)
      No Rank or Rating Basic
      monthly
      pay (US$)
      Weekdays
      1/135th of
      monthly
      Sats, Sun
      and Pub Hol
      1/75th of
      monthly
      Cash
      Compensation for
      unclaimed annual
      leave (per day)
      1/25th of monthly
      1 Master 4430 32.8 59.1 177
      2 Ch. Eng 4027 29.8 53.7 161
      3 Ch. Off 2860 21.2 38.1 114
      4 1st Eng 2860 21.2 38.1 114
      5 2nd Off 2291 17.0 30.5 92
      6 2nd Eng 2291 17.0 30.5 92
      7 RO 2291 17.0 30.5 92
      8 Elect Eng 2291 17.0 30.5 92
      9 Chief Stew 2291 17.0 30.5 92
      10 3rd Off 2208 16.4 29.4 88
      11 3rd Eng 2208 16.4 29.4 88
      12 Electrician 1970 14.6 26.3 79
      13 Bosun 1469 10.9 19.6 59
      14 Carpenter 1469 10.9 19.6 59
      15 Fitter/Repairer 1469 10.9 19.6 59
      16 Chief Cook 1469 10.9 19.6 59
      17 Donkeyman 1469 10.9 19.6 59
      19 Pumpman 1469 10.9 19.6 59
      23 AB 1315 9.7 17.5 53
      24 Fireman/motorman 1315 9.7 17.5 53
      25 Oiler/Greaser 1315 9.7 17.5 53
      26 Steward 1315 9.7 17.5 53
      27 2nd Cook 1120 8.3 14.9 45
      28 Messroom Steward 1120 8.3 14.9 45
      29 OS 978 7.2 13.0 39
      30 Wiper 978 7.2 13.0 39
      31 Deck Boy 788 5.8 10.5 32
      32 Catering Boy 788 5.8 10.5 32
      1. Any general purpose rating shall receive 10 % higher basic wages and allowances compared to the highest rank of the
      positions her/his job designation is supposed to cover.
      2. A stockman shall receive the basic pay of an Able Seaman plus an allowance of 10 %.
      3. A Seafarer who is over the age of 18 and who is not listed among the categories of ratings shall be paid at least the
      equivalent rate of an Able Seaman. In no case shall a person over the age of 18 (eighteen) years be engaged as a boy
      or paid a boy’s rate.

      Eli sähköllä 1970 $ -aikas kaukana 6000 €urosta.

    • eläkeukko123

      Onpa huonot liksat. Minulla on eläke brutto 2100€ kk

      • J.S.

        Sullahan on ihan hyvä eläke ! :)) - Hävisin sulle n.35 egee !

        - Jos on veroton palkka, niin nuo vuorottelut ei oikein toimi, jos on kirjoilla Suomessa. Kai se on vielä voimassa tämä 6 kk. sääntö. Onhan tietysti nämä ns. "suomi-päivät", 6pv/kk. mutta niillä ei lomaa vietetä.
        - Näin oli 90-luvun alkupuoliskolla, kun tuli koluttua nämä mukavuuslippuhommat. Tuskin ne on siitä muuttuneet.


      • dsfvreewewewewwww

        Ota huomioon elintaso kuka noita palkkoja saa, täällä 2000 on normipalkka
        mutta jollekkin riisinkerääjälle se on luksuspalkka jolla saa oman
        asunnon, auton, akan jne eikä mistään heinäpellon laidalta olkimajasta.
        Palkka suomessa vastaa 10000 euroa eli suomessa saisit vastaavat mutta
        ei täällä sellaisia makseta hanttihommista missään.

        Kova koulupohja ja promille pääse kunnon palkoille, loput tekee orjantyötä.


      • Me maksamme sun eläkkeet...


      • Anonyymi
        seffuli kirjoitti:

        Me maksamme sun eläkkeet...

        Ihan itte on työllään ansainnut.


    • eläkeukko123

      Mun eläke kertyi enimmäkseen Nesteeltä eikä sisällä extra vuosia. Hyvin tulee toimeen kun ei ole velkaa mitään. Sitä parempi mitä isompi inflaatio niin työeläke nousee sen mukaan.

      • spyykatti

        tää ei ihan tänne kuulu.....merimieseläkekassan maksama keskieläke vuonna 2010 oli 1357euroa kuukaudessa.minunkin eläke 2080 euroa kuussa brutto.luulin et mulla on huono eläke kun jotkut skönemannit puhuvat kolmen ,neljän tonnin eläkkeistä,eli yli keskieläkkeenhän toi menee,verottaja kuitenkin aika hyvin tostakin vie osansa.


    • J.S.
      • 3423 234 23

        Mites nuo tuolla olevat palkat, saako ne pelkältä laivassaoloajalta vai jatkuvasti oli sitten vuorossa laivalla tai vapaalla kotona.


      • Anonyymi

        Päivää kaikille skönäreille.Tulikohan tuo nyt oikein kirjoitettua?Oma merenkulku rajoittuu Kemin Sampo-matkailuun 90-luvun lopulla,asiakkaita käytin siellä.Oli mielenkiintoista tietää
        se,että Sampo pystyi tuottamaan Kemin omakotitaloalueelle sähköt vuodeksi.Mielenkiintoista.Kertokaa vielä se,että miksi rauta kelluu,mutta minä en...🙄


    • Mheei

      Olisin hakemassa yhteishaussa laiva sähkölle, kannattaako?

      • Merim.ammattiin?

        Tuo palkkataulukko on monimutkainen tavalliselle maalaiselle, suomentakaapa miten sitä luetaan.


      • Ladamies jumalan arm

        Sähkömiehiä tarvitaan aina


      • Förstin veli
        Ladamies jumalan arm kirjoitti:

        Sähkömiehiä tarvitaan aina

        Enpä usko noin koviin palkkoihin kun aloittaja kirjoittaa. Velipoika on försti ja aina perseauki. Kaveri seilaa stujuna ja ei tee raha kasaa silläkään, kalja kyllä maistuu.


      • syväraumalainen
        Merim.ammattiin? kirjoitti:

        Tuo palkkataulukko on monimutkainen tavalliselle maalaiselle, suomentakaapa miten sitä luetaan.

        A) Jos et palkkataulukkoa ymmärrä, niin älä mene sinne.
        B) Siinä on kuukausipalkka, arkiylityö, lauantai/-sunnuntai-/pyhäylityö ja lomaraha.
        c) Palkoista en sano muuta kuin, että niitä oli kaikenlaisia. Joskus harvoin ITF:nkin mukaisia.
        d) Minun kohdalleni ei osunut yhtään ulkomaan lipun alla ollutta laivaa, jossa olisi ollut joku vuorottelusysteemi. Ja niitä laivoja oli parikymmentä.


      • Stadilainen
        syväraumalainen kirjoitti:

        A) Jos et palkkataulukkoa ymmärrä, niin älä mene sinne.
        B) Siinä on kuukausipalkka, arkiylityö, lauantai/-sunnuntai-/pyhäylityö ja lomaraha.
        c) Palkoista en sano muuta kuin, että niitä oli kaikenlaisia. Joskus harvoin ITF:nkin mukaisia.
        d) Minun kohdalleni ei osunut yhtään ulkomaan lipun alla ollutta laivaa, jossa olisi ollut joku vuorottelusysteemi. Ja niitä laivoja oli parikymmentä.

        Miten tollasta palkkataulukkoa voi ymmärtää,jos ei kukaan avaa sitä.
        Vitun pösilö...


      • Anonyymi

        Ei oikein kannata. Jos haluat sähköasentajaksi, niin unohda tuo laiva-sana. Laivoissa joutuisit kilpailemaan esimerkiksi filpparien kanssa jotka tekevät töitä 5:1 vuorottelulla ja pienemmällä palkalla. Jos haluat laivalle, niin tie on pitkä mutta sitten oletkin kippari tai konepäällikkö. Noihin ammatteihin kelpaavat myös suomalaiset ja palkka ihan ok.
        Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja nyt haen kuitenkin työtä maista.


      • Anonyymi
        syväraumalainen kirjoitti:

        A) Jos et palkkataulukkoa ymmärrä, niin älä mene sinne.
        B) Siinä on kuukausipalkka, arkiylityö, lauantai/-sunnuntai-/pyhäylityö ja lomaraha.
        c) Palkoista en sano muuta kuin, että niitä oli kaikenlaisia. Joskus harvoin ITF:nkin mukaisia.
        d) Minun kohdalleni ei osunut yhtään ulkomaan lipun alla ollutta laivaa, jossa olisi ollut joku vuorottelusysteemi. Ja niitä laivoja oli parikymmentä.

        Mene näyttämään nuo taulukkosi myös laivanvarustajille. Uskotko, että edes suomalaisissa laivoissa olevat filpparit saavat tuollaisia palkkoja? Entäs venäläiset? Luuletko, että Latvia-Liettua osaston laivoissa on lomarahojen, lomaltapaluurahan jne lisäksi vielä pekkasvapaat?


    • Mheei

      Sinne siis

    • perämies1

      Heikko euro pilaa noi "hyvät palkat" ulkomailla seilatessa. Itse olisin päässyt ulkomaille 7000dollari/kk, ei ulosmaksua, eli vastaa jotain 2600e/kk palkkaa suomenlipun alla 1-1 systeemillä. Minimi olis ollut 6kk törni....övereistä en kysellyt, kait niitäkin olisi saanut?? :|

    • Lokki

      Itse olen förstinä ja palkka on hieman yli 100000 dollaria vuodessa 1-1 systeemillä 5 viikon törnit. Eikä ole mikään dp-jobi

      • SS-mies

        Älä unta näe...:D

        Seilasin viimeiset vuodet siiffinä tankkilaiva Topiaksessa ja liksa oli 10 000 egee kuussa.

        Valehtelenko lisää ?


      • Lokki
        SS-mies kirjoitti:

        Älä unta näe...:D

        Seilasin viimeiset vuodet siiffinä tankkilaiva Topiaksessa ja liksa oli 10 000 egee kuussa.

        Valehtelenko lisää ?

        V**tu mä mitään unta nää. Jos itse oot palkkakuopassa niin ei se sitä tarkoita että muut on. Ammattimiehille maksetaan erikoishommissa hyvin


      • Jussu Juonio
        Lokki kirjoitti:

        V**tu mä mitään unta nää. Jos itse oot palkkakuopassa niin ei se sitä tarkoita että muut on. Ammattimiehille maksetaan erikoishommissa hyvin

        Mene jo koisaa !!


      • Lokki
        Jussu Juonio kirjoitti:

        Mene jo koisaa !!

        Täällä on kato päivä silloin kun siellä Suomessa ei ole. Se on pojat ihan hyvä ettette usko ja tiedä näitä offhore -palkkoja, muutenhan teillä siellä Meriauralla ei seilaisi enää kukaan.
        Mutta ei teille enempää kuulu maksaakaan kuin sen pari tonnia kuussa jos jutut ja tietämys on tuota luokkaa.


      • m0kka

        100 000 taalaa/vuosi, nyky kurssilla n.76 000 euroa.

        Voi hyvinkin pitää paikkansa.

        "Stasin" monitoimihärveleissä konerepari tienaa samanverran.


    • 19999

      Voi hyvä päivää!! Oletko mahdollisesti joku merenkulun koulun opettaja ja yrität epätoivoisesti motivoida oppilaita??

      Totta kyllä se että ulkomaille kannattaa mennä mutta kertokaa minulle miksi suomessa on niin monta merimieskoulua kouluttamassa suomalaisia ulkomaisiin varustamoihin. Suomalaisen merimiehen alasajo on hallittua: Pidetään palkat sen verran kehnona, ettei kukaan jää suomeen. Sitten varustamot voi sanoa että "pakko ottaa virolaisia kun suomalaisista on PULA!!" Tottakai on jos ei makseta! Sitten tällä PULA sanalla liitot ratsastelee että kyllä nyt on jobeja tarjolla kun on oikein PULA merimiehistä! Mutta palkoista ei tietty mitään mainita eli se miksi on se pula... (siksi kun porukka siirtyy maihin palkan perässä...)

      • oma maa paras

        61000€/vuosi 5kk töitä ja 7kk lomaa systeemillä, Suomalaisessa pasiseerissa,.Vuorottelu 1:1 2vk:2vk lisäksi kesä- ja talviloma, että silleen.
        Menkää vaan vuolemaan kultaa ulkomaille jos haluatte.
        Mistä muuten saatte eläkkeen aikanaan?


      • 1999
        oma maa paras kirjoitti:

        61000€/vuosi 5kk töitä ja 7kk lomaa systeemillä, Suomalaisessa pasiseerissa,.Vuorottelu 1:1 2vk:2vk lisäksi kesä- ja talviloma, että silleen.
        Menkää vaan vuolemaan kultaa ulkomaille jos haluatte.
        Mistä muuten saatte eläkkeen aikanaan?

        Ihanko itse olet siellä suom. pasiseerissa töissä vai kuulitko kaverilta? Mun matikka ei oikein riitä tohon, ellei sitten kynätunteja laiteta oikein huolelle...


      • kyllästynytkäteenvet
        1999 kirjoitti:

        Ihanko itse olet siellä suom. pasiseerissa töissä vai kuulitko kaverilta? Mun matikka ei oikein riitä tohon, ellei sitten kynätunteja laiteta oikein huolelle...

        oisit käynyt matikantunneilla.mulla n.45000 brutto matruusina pasiseerissa.61000 varmaan varmaan jollain uffarilla.eikä tarvii vetää käteen,eikä maksaa pillusta.säästöä sekin.oon kyllä seilannut ulkonakin,joten se on tuttua.


      • niin 11111
        kyllästynytkäteenvet kirjoitti:

        oisit käynyt matikantunneilla.mulla n.45000 brutto matruusina pasiseerissa.61000 varmaan varmaan jollain uffarilla.eikä tarvii vetää käteen,eikä maksaa pillusta.säästöä sekin.oon kyllä seilannut ulkonakin,joten se on tuttua.

        Menehän nyt takaisin sinne kouluun... suosittelen että luet sun oman viestisti uudelleen n.5 vuoden päästä kun olet valmistunut.... Kommentoi sit uudelleen....


      • patterirulla
        kyllästynytkäteenvet kirjoitti:

        oisit käynyt matikantunneilla.mulla n.45000 brutto matruusina pasiseerissa.61000 varmaan varmaan jollain uffarilla.eikä tarvii vetää käteen,eikä maksaa pillusta.säästöä sekin.oon kyllä seilannut ulkonakin,joten se on tuttua.

        No ompa jokunen sähkö jotka vetää plus 70 donaa vuodessa, et silleen ulkomaanihmeet. Vanhemmilla täkkäreillä järjestään 40 donaa. Itellä 90000 donaa per vuosi ylempänä uffarina. 1 tai 2 viikkoa törni ja eläkejutut sun muut kunnossa.

        Jos ulos lähtiisn, motiivi ei ainakaan olisi raha.


      • pursiseura-ukko
        patterirulla kirjoitti:

        No ompa jokunen sähkö jotka vetää plus 70 donaa vuodessa, et silleen ulkomaanihmeet. Vanhemmilla täkkäreillä järjestään 40 donaa. Itellä 90000 donaa per vuosi ylempänä uffarina. 1 tai 2 viikkoa törni ja eläkejutut sun muut kunnossa.

        Jos ulos lähtiisn, motiivi ei ainakaan olisi raha.

        Yliperämiehen korkein taulukkopalkka on noin 2500 euroa kuussa. Sen verran olen seilannut, että tiedän varustamojen maksavan aika tarkkaan taulukoitten mukaan ja mieluummin niitten alle.
        Ihme fakiireja olette tai sitten Teillä ei ole aavistustakaan mistä Te puhutte.
        Veikkaan jälkimmäistä.


      • mma2
        pursiseura-ukko kirjoitti:

        Yliperämiehen korkein taulukkopalkka on noin 2500 euroa kuussa. Sen verran olen seilannut, että tiedän varustamojen maksavan aika tarkkaan taulukoitten mukaan ja mieluummin niitten alle.
        Ihme fakiireja olette tai sitten Teillä ei ole aavistustakaan mistä Te puhutte.
        Veikkaan jälkimmäistä.

        Hei kuule! Olen itse seilannut 12 vuotta eri laivoilla ja minulla on parempi palkka kuin förstillä? Itse olen siis matruusi. Eli kaiva se pääsi perseestäsi ja herää tähän maailmaan! Miksi kukaan haluaisi opiskella förstiksi kun matruusi saa 2400 euroa kuussa? N:4v ylimääräistä opiskelua vain 100e lisää liksaa. Mr. sailor nyt miettii vähän ennen kuin kirjoittelee tällaista tänne. Försti on vastuussa lastauksesta, lastista ja purkauksesta. Onko kapteenilla sitten palkka 2700e luokkaa kuukaudessa? Filppareiden palkat voivat olla tätä luokkaa, mutta heiltä puuttuu ammattitaito.


      • Anonyymi

        Samaa olen ihmetellyt keskenäni. On jo vuosia ollut selvää, että merenkulun perustutkinnoilla ei oikein töitää saa. Miehistötehtävissä ei ole tulevaisuutta kun ulkomailta saa 50% halvempia tekijöitä joilla on validit STCW-sertifikaatit. Suomalainen matruusi/moottorimies tekee töitä 1:1 ja filppari 1:5 joten arvatkaa kumpi kannattaa palkata?
        Noilla virolaisilla on täällä töitä kun he omistavat yhtiöt joilla on Suomen kalastuskiintiöt ilman yhtään suomalaista merimiestä laivoissaan.

        Suositelkaa lapsillenne vaikka lähihoitajan koulutusta jos lukuhonnat ei heitä kiinnosta.


    • dp

      Viikko takaperin sain viime vuoden 2011 verojen yhteenvedon: 863 000 NOK / vuosi 6kk töitä ja 6 kk lomaa. Ei tämäkään kullan vuolemista ole, mutta luotan Norjalaisten eläkkeenmaksukykyyn enemmän kuin Suomen !

      Kiitos kuitenkin vinkistä nimimerkki "oma maa paras" !

    • Lukkomutu

      No niin lapsoset ja muut kullannuput.
      Suomenlipunalla ovat ansiot linjoista sopimuksista ylitöistä ikälisistä riippuen toisilla enemmän toisilla vähemmän.
      No voin puhua vain kauppalaivaston puolelta mutta näissä ne menee jotenkuten näin.
      Konemestarit 50.000-85.000 vakanssin ja sopimuksen mukaan.
      Miehistön palkat pyörivät koneessa jossain 50.000 brutto vuodessa.

      Asiasta sää väitellä minkä lystää mutta suunnilleen noin ne menee.

      Eläkekertymä nyt ennusteen mukaan hiukan yli 3000 kk.
      Kukin saa seilailla missä lystää mutta ulos en lähtisi seilaamaan ikinä enää.

    • hole pokit

      Mitä mahtavat maksaa noille filippiinoille mitä tossa arkadiassa näyttäs olevan 10 kpl.

      • Kuripot Gagu

        Suomalainen varustamo ei hoida filppareiden palkanmaksua.
        Ostavat koko miehityksen könttänä miehitysfirmalta.
        Miehistöä saa eri hinnoitteluilla, suomalaiset yleensä käyttävät parasta "A-ryhmää"
        Se,että saavat suomenlipun alla samaa palkkaa ikä ja ylityölisineen on potaskaa.


    • .fi

      No eihän sitä muuten,muttako halvalla saa.Sitähän se työvoima pula teettää,josta on
      jakutettu kymmeniä vuosia ja joutoporukka senku lisääntyy.Suomen väkiluku oli lisääntynyt kymmeniätuhansia ja kaikki maahan muuttajia.

    • Paxy

      Kappas, luulin tämän keskustelun olevan poistettu, mutta eipä suinkaan.

      Elikkäs... Mitä tuossa aloituksessani mainitsin, pitää ihan tosissaan paikkansa. Ei minulla ole mitään syytä täällä alkaa valehtelemaan.
      En nyt käy läpi koko repertuaaria, vaan keskityn tuohon laivasähköön, joka on oma alani.

      Olen siis töissä Crystal Pool varustamossa... firmassa 10 8000-16000DWT kemikaalitankkeria.
      Pikaisena historiana, alunperin Hollming (Raumalainen firma) rakennutti kolme kemikaalitankkia (1994) ja kaksi lisää 2006.
      2007 firma myytiin Italialaisille/Briteille.
      Tuolloin 2007 tulin juuri taloon.

      Eka liksani oli noin 3800€/kk nettona laivalla.
      Seuraavaksi, kun palasin, sain jo 200€/vrk laivalla ollessani, eli juurikin tuon 6000€/kk.
      Monet näkyivät joko surkuttelevan tai naljailevan veroista.
      Yhtiö maksaa verot Belgiaan. Meillä on diili, että palkka on NETTO ja he hoitavat muut kulut.
      Eläkekin siis kertyy Belgiaan.'
      Sosiaaliturva tulee Suomesta EU-lainsäädännön mukaisesti.

      2009 palkkausta muutettiin siten, että uudet tulijat (edelleen sähkö) saavat 5500€/kk ja vanhat (joihin kuulun) saavat pitää palkkansa ennallaan.
      Minulla kun on työtön vaimo kotona ja jo viisi ikälisää firmassa, on palkkani nyt 7331€/kk laivalla. Elikkäs aika tarkkaan 44 000€/vuosi. Arvioisin tuon vastaavan suunnilleen 70 000€ vuosituloja maissa/Suomenlipun alla... Eli koulutuksen ja työn muutoinkin huomioiden palkkaus on enemmän, kuin kohdillaan.

      Ja nyt asiaan... Olen ainoa suomalainen sähkö firmassa ja finskejä kaikkineen on ymmärtääkseni kuusi. Kippari, kaksi ChEngiä, kaksi förstiä ja minä...
      Lisää tarvittaisiin!!!
      Jos joku kiinnostuu, voin laittaa tuon miehityksen spostiosoitteen tännekkin...
      Finskit ovat hyvässä huudossa luotettavuuden ja työteliäisyyden puolesta, joten toivoisinkin tosissani, että teitä näkyisi täällä useampiakin... voitaisiin iltaisin juoda kaljaa ja vaikka murjottaa saunassa...

      • Laivalla töissä

        Kuuleppas nyt alkoi kiinnostamaan. Joten mitä pitää yhtiön sivuilta löytyvään miehityksen osoitteeseen nakata, että pääsisi sähköksi sinne. Ja ensin joutuu aloittamaan jonkinlaisena harjoittelijana, vai?


      • Hei olen käynyt kurssit kaikki basic training ja S2 pätevyys Merimies lääkärin todistus voimassa.Otayko yhteyttä olisin valmis lähteen laivaan töihin.

        Pertti Mäkinen [email protected]


    • maasähkäri

      Onko missään sellaista lyhyempää muuntokoulutusta laivasähköpuolelle, kuten ainakin Raumalla oli aikasemmin? Tyyliin muutama kuukausi.

      Joskus kysyin Winnovalta, niin sanoivat että mene tuonne teinien sekaan kolmeksi vuodeksi, niin saat laivasähkärin paprut.

      Itsellä kummiskin löytyy 3v/120 ov automaatiopaprut ja sit sähkärin paprut näyttötutkinnoilla suoritettuna sähköpätevyys 2 mastotyökoulutus hitsauskurssi muita ammattikursseja ja työkokemusta eri aloilta lähes 10v, joten en jaksais enää lähtee kolmeks vuotta niitä perusjuttuja opiskeleen.

      Ne ei taida nuo varustamot noteerata mitenkään, jos niitä basic trainingeja sun muita ei ole käytynä? Ja tartteeko laivasähkäri jotain lisäkoulutusta normisähköjuttujen lisäks? On tullu telakallaki sähköjä asenneltuu, ett kyl jonkinlaista tietämystä löytyy laivan sähköistäki..

      Työhaluja ja ammattitaitoa löytyy, mut tuntuu että ei pääse mitenkään suorittamaan noita perusjuttuja ku kolmen vuoden amiksella. Ja merenkulus just sähkärin hommat ois kaikkein kiinnostavimmat! Vai pitääköhän laittaa ulkomaisiin kouluihin hakemukset...

      Jos asiallisii kommentteja ja neuvoja löytyy, miten pääsisin merihommiin käsiks ja jotain apuja ett meikä pääsis eteenpäin tästä, ni thanks!

      Ainaki Paxylla just tosta sähköstä kokemuksii, ni laittasitko vaikkapa omista koulutuksista juttuu ja miten oot työpaikat löytäny sun muuta.

      Kova työmies tarjolla, mut oon ihan pattitilanteessa, ku ei oo noit kouluja tarjolla.. (muuta ku 3v amis...)

      • Laivalla töissä

        Raumalla syksyisin alkaa muuntokoulus ja kestää n. 7 kk, jossa myös taitaa olla harjoittelua, jos ei nyt ihan hetkeen ole muuttunut...


    • Paxy

      Tavallaan aika surullisenoloinen tarina tuossa yllä.... Yritän siis avittaa...

      Ihan rehellisesti sanoen, en ole varma, missä niitä ns. "muuntokoulutuksia" järjestetään, mutta jotenkin mulla on sellainen kutina, että Raumalla nimenomaan olisi sellaisia...

      Kävin itse koulun Rauman Merenkulkuoppilaitoksessa ja ilmeisesti se on nyt siis tuo Winnova... Ken tietää, miksi...
      No, tutkin hieman Winnova sivustoa ja totesin, että tuttuja tyyppejä...
      Linkki: http://www.winnova.fi/yhteystiedot.aspx?paikkakunta=684&toimialue=Valitse&ala=509381402&hakusana=&hae=1
      Sieltä.....
      - Jarmo Laine (sähköpuolen opettaja)
      - Raikunen Kai (Ehdottomasti ensimmäinen, jolta kysyä. Harjoitteluvastaava uskomattomalla kokemuksella)
      - Vase Markus (enemmänkin deck officer tyyppejä)

      Kannattaa nyt vielä varmistaa tuolta.....

      Olen kerran, 2003, tavannut tyypin, joka oli ennen maasähkö ja kävi tuollaisen kurssituksen. Muistelisin hänen sanoneen sen olleeen joitakin päiviä/maksimissaan viikkoja....
      Tuo Kai Raikunen saattaisi tietää parhaiten.

      Huomaa, että laivasähköllä ja maasähköllä ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Tarkoitan, että eristysvastusmittaus kannattaa ymmärtää hyvin ja antureista ja standardisignaaleista tulisi tietää melko paljon...

      Voin aina vastailla kysymyksiin, jos jotakin mieleen tulee, mutta tässä kait hyvä alku?

    • Paxy

      Nyt pitää hieman tarkentaa kyllä vielä oy. viestiini...
      Eli siis Basic Training on PAKKO olla... Ilman sitä ei merenkulkualalle ole mitään asiaa.

      Käytännössä homma menee näin (amiksessa):
      Haet yhteishaussa Merikouluun.
      Pääset sisään
      Ekan puolen vuoden aikana käydään kaikki basic training kurssit.

      Tämän jälkeen saat ihan viralliset paperit (sertifikaatit) ns. puolikkaaksi, eli englanniksi Watchkeeping rating ja sen jälkeen hommaat tuon muuntokurrsin, tms...

      Nuo basicit pitää tosiaan olla, eli varmaankin ainakin puoli vuotta siellä kuolussa pitäisi käydä... tosin silloinkin noin 20viikkotuntia, tms.....
      Ja huomiona, tankkeriperehdytys kannattaa käydä myös.

      Oletan edelleen, että yllämainitsemani Raikunen tietäs parhaiten näistäkin asioista...

      • Paxy

        www.smu.fi/@Bin/2321175/MS_7-10_netti.pdf
        Tuollanen PDF brosyyri löytyi myös... Lue terkkaan ja kysele sieltä...


    • maasähkäri

      Jeesh! Thanks a lot Paxy! Tässä ihan pikaseen käyn kommentoimassa. Pitää tutkia asiaa lisää noista linkeistä.

      Sen verran tuli telakalla sähköä asennettua, että huomasin sen laivasähkön erilaisuuden. Nollaa ei käytetä ollenkaan kuten maissa. Ja "normi" 220v muodostetaan kahden vaiheen vaihe-erolla. Eristysvastushan mitataan maasähkössä niputtamalla kaikki (mitattavat) vaiheet ja nolla yhteen ja sitten mitataan maata vasten. Miten lie laivassa?

      En tehnyt noita laivapuolen käyttöönottoja ja mittauksia, niin se puoli jäi näkemättä.

      Juuri tuollaisten asioiden takia olisi hyvä käydä joku perehdyttävä koulutus laivasähköön.

      Pitää tutustua enemmän ja kirjoitella kunhan tulee lisää ajatuksia ja kysymyksiä. Alkoi kiinnostaa ihan oikeasti tuo laivasähkö.

      Kiitokset vielä kerran ja hyvää vappua!

    • Merikoululainen

      Raumalla tänätalvena on järjestetty tuota maasähköstä merisähköön muuntokoulutusta. Kesto on ymmärtääkseni joku puolivuotta? Koulun ilmaisessa asuntolassa asuivat tuon ajan. Samalla suoritetaan stcw 95 ja vahtimiehen paperit. Kannattanee soittaa ennemmin Winnovan toimistoon kysyäksesi tuosta.

    • maasähkäri

      Olin yhteydessä tuonne kouluun, ja todennäköisesti siellä alkaa syksyllä tuo muuntokoulutus. Ja niin kuin nimim. Merikoululainen tuossa kirjoittikin, niin siellä suoritetaan stcw 95 ja vahtimiehen paprut.

      Pitääpä laittaa paperit vetämään, kunhan haku alkaa.

      Onko tietoa tuosta tankkeriperehdytyksestä, saako sen samalla suoritettu? Vai onko se joku sellainen koulutus, jota annetaan vain varustamojen tilatessa.

    • opiskelija

      Tankkeriperehdytys on kaksi päiväinen luentomuotoinen kurssi jonka lopuksi koe.
      Niitä järjestetään yleensä syksyisin.

    • Electrical Engineer

      ..pienet kommentit tähän sivistyneesen (ainakin nyt loppupuolella) keskusteluun maasähkäreille. PAXY tietää paljon, ja onkin avulias, mutta..
      Basic Training ei tietääkseni tarkoita mitään muuta kun IMO60 turvallisuuskurssit, eli:
      -2-3 päivää Upinniemellä palokursseilla, ja
      -2-3 päivää esim. Meriturvalla pelastautumiskursseilla.
      En millään ymmärrä että siihen tarvittaisi mitään (kuukausia) koulussa istumista?

      Näin ainakin minulla, mutta tosiaankin aikaa jo siitä, että ehkä saan vaan olla hiljaa..

      Ja mitä näihin palkkoihin tulee. Sähkärinä vuonna 2011 noin 88500€ brutto (7350€/kuukausi). 4 viikkoa töissä 4 kotona, normaali 1-1 systeemi, ja palkka joka kuukausi.
      Norjassa Offshore varustamossa, ja täälläkin pulaa sähkäreistä, että siitä vaan paperit kuntoon ja töihin.

    • Paxy

      Kommenttiin heti myötäkommentti...
      Lueskelin noita omia kirjoituksiani ja olen saanut omankin stoorin melko sekavaksi... Damn it!

      Se nyt siis tosiaankin vaikuttaisi olevan useiden viikkojen kurrsitus ja VEIKKAAN (en siis tiedä), että tuolla kurssilla perehdytetään maasähkötyypit laivojen "erikoisuuksiin"... Automaatiota, genukatkaisijoita, pääverkon erot, jne...
      Kuitenkin, ketään halveksumatta, maapuolen koulutus ja ennenkaikkea työ on melkoisen yksipuolista verrattuna laivasähköön, jossa joutuu kuitenkin periaatteessa haltsaamaan kaiken, mitä normaalissa tehtaassa olisi plus propulsio, jne... Ja virheitä ei nyt oikein saisi tehdä, tahi muuten pimeys koittaa...

      Veikkaanpa myös, että tuon kurssituksen aikana käydään vahtimiestason opinnot läpi samoin. Pakkohan se onkin, koska tuloksena on kuitenkin Laivasähkö YT (General Purpose)...
      Tuohonhan se puolikin vuotta hurahtaa nopeasti.

      Toivon, että joku kurssituksen käynyt/käyvä voisi selventää asiaa, koska olen tavallaan kiinnostunut, vaikka en itse sinne luonnollisesti olisi menossa...

      "Electrical Engineerille" kymysysysys....
      Olen itsekkin "E/E" kemikaalitankkereilla ja olen niin maan julmetusti yrittänyt OffShoreen, mutta kun ei.
      Tiedän kyllä, että sisään pääsy vaatii aukottoman CV:n ja paljon tuuria.
      CV on kunnossa DP- ja Diesel-Sähkö-propulsiota lukuunottamatta.
      Mutta mistä hemmetistä noihinkin kokemusta saisi, jos ei sitten juurikin sieltä Offshoresta.

      Eli, voisitko ystävällisesti infota, missä firmassa olet, milloin pääsit sisään, hieman omaa taustaasi, jne...
      Ja jos oikein innostuisit kirjoittamaan, olisin todella kiinnostunut, millaista se työ sitten on!!!
      Onko DP- vehkeissä vikoja? Millaisia? Joudutko pitämään jonkinlaista vahtia, vai 24/7 stand by? Millaisella purkilla olet? Miten yleensä kulutat päiväsi? Hälyjä testaamalla? Jne, jne...
      Arvostaisin suuresti...

      Ja jos joku haluaa, voin tietysti itse kerroskella Kemikaalipönttöjen sähköpuolesta jonkin verran.
      On ainakin aivan eri maailma, kuin bulkkerit, joissa urani aloitin...

      • Electrical Engineer

        Pistä PAXY oma email osoite niin lähdetään siitä..


    • Paxy

      Liittyen noihin yo. kysymyksiin muuten...
      Erstysvastusmittaus laivalla... Joku paremmin teorian tunteva voisi oikaista allaolevaa, koska en yksinkertaisesti ole varma, olenko oikeassa noista tähtipisteistä... Jonkun pirun pyhän voiman on pakko pitää tuo genun ja muuntaja tähtipiste vakiona runkoa vastaan, mutta ei siellä mitään fyysistä resistoria kyllä ole... Oisko rakenteellinen??? Nyt on tyhmä olo, koska en ole koskaan pohtinut asiaa...

      Anyway,
      - Genu jauhaa tähdessä. Tähtipisteen ero runkoon on 5Mohmia (teoreettinen???)
      - Vaiheiden päästä otetaan pääjännite (400, 450, 660, jne)Vac
      - Vaiheiden ja rungon välillä on eristysvastusmittari, joka sitten vonkuu, kun on aika taas korjata jotain (maavuoto=vituttaa...)

      - 230Vac luodaan kolmivaihemuuntajalla (tai monella, ollen että hätätaulu ja päätaulu ovat erikseen, jne, mutta keskitytään yhteen vehkeeseen kerrallaan...)
      - Kolmivaihemuuntajan toisiopuolella saadaan siis 230Vac vaiheiden väliltä. Tähtipisteen vastus runkoon on 5Mohmia ja täten systeemi pysyy balanssissa...
      - Tuo 3x230Vac jaetaan eteenpäin kuluttajille ja taasen, eristysvastumittari mittaa vaiheita runkoa vastaan.

      Eristysvastusmittausta suorittaa kokoajan molemmissa piireissä (kuin myös 120Vac, 24Vdc, jne) tuo kiinteä eristysvastusmittari ja jos jossain maattaa, helpointa etsiä on kytkeä stotseja pois päältä yksi kerrallaan, kunnes mittari on taas äärettömässä.
      Jos taas useampia paikkoja on maissa tai, kuten hyvä tapa vaatii, suoritat eristysvastusmittausta, pistetään stotsi pois päältä ja meggerillä "ammutaan" piirin jännitteen mukaista jännitettä maata vastaan. Jos virtaa kulkee, meggeri antaa vastaavanlaisen lukeman näytöllään.

      Olen ollut jopa laivoilla, joissa päätaulun vaihetta "koetinkynällä" koskettaessa ei lamppu syty. Silloin ko. vaihe on tosiaan hyvin maissa...
      Ja luonnollisesti, jos maavuoto on riittävä, sulake poksahtaa ko. piiristä.
      Pimenipä eräällä paatilla brykan vehkeet luotsauksen aikana, kun koko helkkarin Bridge Consumers Board oli niin monesta paikasta maissa, että söi enemmän virtaa, kuin syöttösulake päätaulussa antoi myöten. No, se trippasi ja syöttö vaihtui automaattisesti hätätauluun... Joka luonnollisesti trippasi myös.
      Tällaisten syiden vuoksi on tärkeää pitää laiva maavuotovapaana...

      Mutta joo, tuohon tähtipisteteoriaan haluaisin jonkun inssin kommentin...

    • Laivasähkö

      Kerro vaan paxy lisää noista sähkön hommista kemikaalipöntöissä, ja muutenkin, esim. just tuolta crystalilta. Ois itelläkin intressit lähteä ulkomaille hommiin kunhan tota praktiikkaa saa vähän alle.

    • Razzerz

      Terve,

      Mitenkäs 24-vuotias pääsisi sujuvimmin merille? Alla ei ole kuin peruskoulu, eli ilmeisesti AMK-linjoille ei ole asiaa? Onko Raumalla tai Kotkassa aikuiskoulutuksia, vai pitääkö mennä teinien sekaan opiskelemaan? Minkä ikäistä porukkaa koulun aloittaneissa on keskimäärin? Minkä ikäisenä on tän palstan lukijat käyneet koulun? Koitin jo noiden oppilaitosten sivuilta kaivella noita tietoja, mutta kovin epämääräisesti on asiat kerrottu noilla laitosten sivuilla. Armeijan olen käynyt merillä, eli jotain kokemusta on jo valmiiksi. Kiitos etukäteen niille jotka jaksaa vastailla edes jossain määrin asiallisesti.

      • vielä alle 40

        Itse menin Raumalle merikouluun aikanaan 22 v. ja en ollut nuorin enkä vanhin, monet olivat paljon vanhempia ja tiedän useita jotka ovataloittaneet "uuden" uran merenkulun parissa yli nelikymppisinä.
        26 vuotiaana menin sitten AMK.hon ja siellä eräskaveri tytti opiskeluaikana 50 v!
        Nämä tapahtuivat -90 luvulla.
        Joten ehdit vielä!


      • juippi....999

        Tuli vaan mieleen, että sulla kun ei ole kuin peruskoulu taustalla, niin nopein tie olisi AMK-opiskeluihin, että kävisit aikuiskoulutuksessa jonkun perustutkinnon (mielellään alaan liittyvä) ja sen jälkeen hakisit AMK-linjoille.

        Näyttötutkintoperusteisen perustutkinnon suoritettuasi sulla olisi jatko-opintokelpoisuus ja tuollaisen perustutkinnon voi suorittaa yhden opintovuoden aikana, jos opiskelee ahkerasti.

        Itse nimittäin kävin sähkärin paprut ja tein kaikki pakolliset opinnot syys- ja kevätlukukauden aikana. Lopun aikaa olin työharjoittelussa ja myöhemmin palkkatöissä.

        Käyt esim. sähkärin, koneistajan tms. paprut ja haet sitten AMK:uun vaikkapa merenkulkuinssin linjalle (tai sinne kapitään-linjalle, jos kiinnostaa). AMK:n haussa muistaakseni saa pisteitä, jos on työkokemusta alla, joten jos olet ollut töissä, etkä pelkästään makoillut punkan pohjalla, niin ihan hyvät mahikset on sinnekin.

        Eräs tuttuni kävi aikoinaan kaksivuotisen amiksen raksapuolella ja innostui myöhemmin tietokoneista ja luki sitten itsensä tietotekniikan inssiksi.
        Sai aika hyvin niitä pisteitä juuri työkokemuksesta ja kävi sitten ahkerasti koulun loppuun.

        Oot viel aikas nuori, että vielä kerkiät! Leuka pois rinnasta ja kohti uusia haasteita! :D


    • Paxy

      Jep jep, mä menin kouluun 2000, eli 17-vuotiaana.
      Ekalla luokallani oli 16v nuorin ja 27v vanhin, jos oikein muistan.
      Huomauttaisin ystävällisesti, että tuo "teinien seassa" opiskeleminen ei välttämättä ole huono juttu. Ongelmaksi muodostuu ihan varmasti, kuten takuulla joka vuosi se, että joka luokalla on muutama aloittaja, jotka ovat aaaaiiiivan väärässä paikassa.
      Mutta nuo seuloutuvat luonnonvalinnan kautta toisen vuoden alkuun mennessä.

      Hommahan menee niin, että kaikista hyväksytyistä muodostetaan 2-4 noin 20 hengen luokkaa (Meri Perus), jotka käyvät ensimmäisen vuoden aikana omina luokkinaan läpi "puolimatruusin" eli vahtimiehen pätevyyteen vastaavan koulutuksen sisältäen merimiehen perustaidot, pelastautumiskursseja, palokoulutuksen, jne... Ja jos en ihan väärässä ole, on PAKKO osata uida kilometri. Ainakin se uitiin... oliko se pakko? Anyway...
      Ensimmäisen vuoden lopulla järjestetään haku ammattialoittain. 70% tyypeistä hakee perämiesluokalle, 20% konemestareiksi, 10% sähkäreiksi ja 10% korjaajiksi. Ja siinä kun äitin untuvikko ei pääsekkään perämieheksi, loppuu monella koulu...
      Sitten kaksi vuotta erikoistumista, harjoittelut päälle ja pätevyyskirja TraFista... ja sitten se opiskelu VASTA ALKAA!!!
      Muista siis, että valmistuessasi luulet tietäväsi, mutta omaat itseasiassa vain välttävät perustaidot, joihin pohjaten opiskelet loppuelämäsi ja eläköityessäsi olet jotakuinkin oikea merimies...

      Ja uravalintoihin vielä... ÄLÄ MENE harjoitteluun matkustajapurkkeihin, jos et ole aivan 1000000% varma, että se on juurikin se, mitä haluat. Niissä uran luonti on uskomattomasti hankalampaa, kuin oikeilla laivoilla. Jos lasti puhuuu, olet joko juonut liikaa tai väärässä paikassa...

      • Paxy

        Ja krapulassa prosentit menee sekasin... pääsin näet juuri lomille...hehehe


      • jungmanni 1980
        Paxy kirjoitti:

        Ja krapulassa prosentit menee sekasin... pääsin näet juuri lomille...hehehe

        ms niuanniemestä vai?


      • kemikaali-ali
        Paxy kirjoitti:

        Ja krapulassa prosentit menee sekasin... pääsin näet juuri lomille...hehehe

        just.eli jos pääsit just lomalle ja sul on kanuuna,oot muka dokannu kemikaalipöntössä.poika poika.älä jauha paskaa.


      • rokkenrolliolli
        kemikaali-ali kirjoitti:

        just.eli jos pääsit just lomalle ja sul on kanuuna,oot muka dokannu kemikaalipöntössä.poika poika.älä jauha paskaa.

        poika poika osta rillit ja syö p a s k a a.


    • jååo

      Pitää muistaa ennen kuin menette nukkumaan ja katsomaan unia merimieselämästä muistakaa syödä iltapuuro ja ottaa lääkkeet.
      Aamulla kun heräätte muistatte taas mennä kiltisti töihin tienaamaan elantonne.
      Kesän jälkeen kun olette taas kesälomallanne olleet sukulaistenne mökeillä riesana ja soutaneet järvellä niin voitte taas syksyllä kertoa huimia merimies kokemuksianne. Voi vaikka kilpailla kenen verkosta tai katiskasta tuli suurin ahven
      niin riittää koko talven kahvitunneille juttua merielämästä ja suurista kalasaaliista joita myrskyssä väsytettiin

    • Niiooiu

      Voi kai kysyä miksi vettä työpisteen alla antaisi jotenkin huippuliksan vrt 15 lääketiedettä opiskelleen kinurgin palkkaan että saman saisi istumalla jossain laivassa sähköjohtoja ropaamassa. 110% että orjatyömaista löytyy
      100 000 työntekijää yhtä suomalaista vastaan tekemään halvemmalla
      kuin suomalainen.

      • cyrt

        kyllä löytyy vielä enemmän tiimiä, ja peli senkuin vain kovenee. Nyt jos lähtee kelkkaan, ei varmasti ole tulevaisuudessa hurraamista, jos ei pääse/keskity offshore-touhuun. Ainakin tavallinen bulk/kappaletavarabusiness on sellaista, että todellisia ämpärinpohjia kauhotaan, kun halvempaa haetaan, Olen kuullut jopa koko-kiinalaisista miehistöistä hollandereissa, korjatkaa jos olen väärässä, totta kai.


    • Paxy

      Kemikaali-Ali, oletko joku kehitysvammainen homo, vai mikä vittu sun ongelmas on??? Kyllä, täällä saa olutta. Keissi/viikko.
      Nauti sinä vitun runkku elämästäs siellä kuivalla paskakasalla, jossa ikinä oletkin.
      Tukehdu äitis vittuun, homo!

      • alikemikaali

        vitun minnihiiri.tyypillinen pelle.ole siel kivellä lomas,ku et uskalla ihmisten ilmoille.


      • syyliensyylä

        keissi ja viikko.ja puhut dokaamisesta.Ei vittu mikä poju.paskanjauhaja


      • rokkenrolliolli
        alikemikaali kirjoitti:

        vitun minnihiiri.tyypillinen pelle.ole siel kivellä lomas,ku et uskalla ihmisten ilmoille.

        poikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoikapoika


    • ch_mch2

      www.seamanjobvacancy.com

      Suuntaa antavaa palkkausta ulkona.

    • Näin on!

      Hyvällä ammattilaisella on aina töitä valittavaksi.

      Huonoa ei haluia kukaan.

    • tosi tarina

      minä seilasin ympäri maailmaa rahti aluksilla enimmäkseen saksan ja hollannin lipun alla v. 1984-1992 ilman mitään merimies koulutusta .kiertäminen opetti ja laivahenkilö kunta ,vanhemmat merimiehet. pääasiassa .hyppäsin kyytiin rahti laivaan joka kuletti maitojauhetta kehitysmaihin,ja siitä se lähti 8v putki merillä.vapaata oli vain kun satamassa oltiin ja kunnostukset oli tehty ja jos kapteeni sanoi että nyt 2-3 pv vapaata 4kk putken jälkeen, niin ok päivärahat käteen ja maihin.tili maksettiin pankkiin hollantiin 5v jälkeen n.2400 euriksi lasdkettuna.kuukaudessa.jos rahan tarve merillä niin laiva henk kunta järjesti 300-600 dollaria ennakkoa mikä vähennettiin kahdesta tilistä pois.näin oli ennen nykyistä tilannetta en merimies palkoista tiedä,mutta sen tiedän että ennen oli miehistöllä laivassa enemmän vapauksia kun seilattiin.19v läksin ja 27 v oli kun palasin saksan kautta suomeen takasin.muuta en menettäny elämässä kuin muutaman vuoden eläke etuja suomessa, päivääkään en vaihtas pois.

    • 1 mesu

      tavallisena konemestarina 1 75000e vuosi

      • 1 mesu

        ylikirja ciiffis ei hinkua ikää 30v et musta hyvä..


      • tervamuna
        1 mesu kirjoitti:

        ylikirja ciiffis ei hinkua ikää 30v et musta hyvä..

        Vedin at the mid 80's Lunkulla sotavaara-alueella
        aivan huimia liksoja junkin palkalla.
        Lopputörni puolikkaana vielä enemmän.


    • Merenkulku Globaalia

      Maailma kansainvälistyy ja rajat poistuu työmarkkinoilta. Pitää ola hyvä ja merenkulussa korkeasti koulutettu, sekä parhaat lupakirjat, niin silloin töitä riittää ja palkat hyvät. Ainakin seikkailijat luonteiset sinkkumiehet joita kiinnostaa vuotiset 6 kk matkustelut ympärimaailmaa tai erähenkiset merenkulkijat Suomen mökeille halajavat, niile ala on ihanteellinen. Pitää vaan muistaa että Suomalaiselle merenkulkijalle, nuorelle sellaiselle, on töitä vain AMK kautta nykyisin. Turha haukkua Filippiini miehistöä jos itese ei ole jaksanut kipparin tai ylikonemestarin kirjoja itselleen lukea. Meillä Suomessa on se mahdollisuus ilmaiseksi, ken sitä ei käytä jää jalkoihin, Filpparin tallaamana. Sitä sopii miettiä...

      • R. Dana

        Tarkoitatko niitä o.s.-kippareita, joita nykyään valmistuu? Niitä, joiden ei tarvi styyrinä seilata mailiakaan, kun jo on kipparinkirja plakkarissa! Ennen tarvi sentään praktiikkaakin, muuten ei ollu edes kokeisiin asiaa perämiesluokalle.
        Niitä ei viitsi katsella,vielä vähemmän kuunnella. Konemestareilla menee paremmin.


    • Engineering

      No ihan perus 1mesuna tienaa rapiat 60000e ikää 30v ja ylikirja siitähän se palkka

    • ex junkki

      mullakin entisenä junkkina , 160000/v maissakin voi tienata ,koittakaa kestää . terv ,ex junkki

      • Mericheekki

        Norjassa 10 vuotta seilanneena, eläke norjasta tällä hetkellä 1500€ kk maksanu sitä vasta 8 vuotta. Palkka 8000€ kk käteen jää 4600-5500€ riippuu kurssista joka vaihellu 7.2-9.9 välillä viimese viie vuoen aikana eli isojakin muutoksia on. Nämä ovat offshore aluksella ja norjalainen porukka.

        Firmat :

        Bourbon
        Edda
        Eidensvik
        Knutsen


    • >Toivon, että joku kurssituksen käynyt/käyvä voisi selventää asiaa

      Tässä pääkohdat, tiedot tältä syksyltä:
      - Nopein reitti laivasähkömieheksi on siis Raumalta, winnovan 7kk muuntokoulutuksen kautta. Kurssin linkki ilmestyy ao. sivulle keväisin.
      http://www.winnova.fi/sivu.aspx?taso=2&id=389

      Koulutus alkaa vuosittain 1.9 ja kurssille otetaan max. 12. Viimevuonna oli yhdeksän, tänä vuonna aloitti viisi, joten tilaa on... Sisäänpääsyyn tarvitaan sähköasentajan koulutus amiksesta tai aikuiskoulutuskeskuksesta. Ja sähkövoimatekniikan tekn. tai inssi kelpaa myös suoraan, tietty. Muina vaatimuksina on konepuolen mukainen lääkärintarkastus jossa syynätään soveltuvuus merityöhön, pääkohdat normaali värinäkö ja ilman laseja molemmissa silmissä 0,1 tai yli. Tarkastus kustantaa noin 40e.

      Laivasähköpuolen teoriakoulutus ja pajatyöskentely on koulutuksen ensimmäiset 5 viikkoa, klo 8-16 arkisin. Seuraavat kolme viikkoa on STCW eli merityöhön tarvittava pelastautumis, ensiapu, palo ja turvallisuuskoulutus sekä tulityö ym. irtotikettejä.
      Sen jälkeen marraskuun alussa alkaa 4kk alusharjoittelujakso, jonka aikana hankitaan tarvittavat 90 meripäivää sähköhommissa. Paikka järjestetään kurssilaisille 'harjoittelumyllyn' kautta - paitsi jos haluaa harjoitteluun esim. tankkereihin, niitä kun ei ole myllyssä enää tarjolla, jolloin paikka haalitaan itse ulkomailta.
      Sitten maaliskuussa on Raumalla näyttötutkinnot, jonka jälkeen jaetaan todistukset, jonka jälkeen pääsee hakemaan pätevyyskirjaa Trafilta. Kun pätevyyskirja on kourassa, on homma tältä erää valmis.
      http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/miehisto/laivasahkomies

      Raumalla menee siis ensimmäiset 2kk, ja keväällä 1 vko, jonka ajan voi asua oppilaitoksen asuntolassa 10e/pv, (ei siis enää ilmainen kurssilaisille) tai vajaan kilsan päässä opiskelija-asuntolassa 150e/kk. Kurssimaksu on 600e, ja luvat, lisäpätevyyskurssit, matkakulut, syömiset ym. jotain satasia päälle. Laivaharjoittelujakson matkakulut kustantaa kurssilainen siis itse, ja harjoitteluajasta ei pääsääntöisesti makseta laivalta korvausta.

      Rahoituksesta:
      Opiskeluun saa yli 25v:t aikuiskoulutustukea opintorahastosta varsin kohtuullisesti jos on ennen kurssin aloittamista ollut töissä tai yrittäjä, tai sitten voi saada työkkäristä koulutuksenaikaista päivärahaa jos sen saa sovittua niiden kanssa ennakkoon. Nuoremmille tyrkytetään ensisijaisesti opintotukea. Ekat 2kk voi viikonloppuna ja iltaisin tehdä töitäkin, kellä soveltuvia hommia on. Mutta laivaharjoittelun aikana ollaan lähtökohtaisesti laivalla, 24/7.

      Suomalaisen laivasähkärin työllistymisestä:
      Kuten on täälläkin todettu, ulkomailla on vetoa ja palkanmaksuhaluja eri tavalla kuin Suomessa. Jos ulkomaat kiinnostaa tai on edes ok, niin näkymät hyvälle suomalaiselle laivasähkärille on vähintään kohtuulliset.
      Kotimaassa tilanne on nihkeämpi - mutta suurista ikäluokista tippuu sähkäreitä eläkkeelle kiihtyvää tahtia, ja luulenpa että sopivalla yhdistelmäkirjalla (vaikka sähkö yt kone) voi saada ihan kohtuullisesti töitä. Pienemmissä paateissa kun ei ole sähkäreitä erikseen, ja määräyksiä on alussähköjen osalta juuri kiristetty joten erinäistä remppatarvetta kyllä on.

      Uralla eteneminen:
      Kannattanee ottaa heti valmistuttua tavoitteeksi saada sähkömestarin eli ETO:n pätevyys, sillä pääsee hakemaan niitä tiukemmin seulottuja (ja paremmin palkattuja) vakansseja. Ei ole mikään avaruusohjelma, 12kk merityö ja joku viikko kursseja riittää. Ja jos on/tulee lukuhaluja, niin esim. sopivan AMK-tutkinnon suorittaminen sivussa voi avittaa hyvinkin kiintoisan vakanssin saamista - vaikka maissa, sitten kun kokemusta on tarpeeksi ja rantautuminen tuntuu tarpeelliselta.

      Tämmöstä.
      Myötäisiä tuulia itsekullekin - ja loppukaneettina tähän Remu:

      "Let's born to rock"

    • Siitä vaan

      "Ei ole mikään avaruusohjelma, 12kk merityö ja joku viikko kursseja riittää."
      no ei varmaan mikään avaruus ohjelma mutta pohjia vähän vaaditaan ja se ottaa aikaa!

      "Koulutus

      Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon, insinööri (AMK) sähkötekniikkaan suuntautuen.

      Lisäksi vaaditaan merenkulkualan turvallisuus- ja hätätilanneopinnot.

      Merenkulun koulutuskokonaisuus perustuu käytännön työharjoittelun ja opiskelun vuorotteluun sekä eritasoisiin pätevyystodistuksiin ja -kirjoihin."

    • >no ei varmaan mikään avaruus ohjelma mutta pohjia vähän vaaditaan ja se ottaa aikaa!

      Joo, jos puhutaan edelleen sähkömestarin pätevyystutkinnosta, niin menee de facto enemmän kuin 12kk, koska jo hakeutumiseen vaaditaan toi määrä merityöpäiviä. Eli pari vuotta laivasähköpätevyyden saamisesta sähkömestarin pätevyyteen on todnäk. nopein mahdollinen aikataulu. Tämä sillä edellytyksellä, että pystyy ja ei haittaa olla ulkona "koko ajan".

      Mutta viittaus AMK-tutkintoon ei ole sähkömestaripätevyyden kannalta oleellinen, mikään AMK kun ei tuota sähkömestareita eikä sieltä saatava sähkövoimapuolen oppi ole kauhean to-the-point sähkömestarin työnkuvaa ajatellen. Laivan sähkökäytöt ja muut järjestelmät kun on ihan omanlaisiaan.

      Ja ei, ei sähkövoimapuolen AMK-tutkinnosta haittaakaan ole, päinvastoin, mutta laivatyön ja pätevyyskirjan kannalta työssäoppiminen ja kohdennettu kurssitus on merkittävästi oleellisempaa. Ja sähkömestarikoulutus siältää nimenomaan nuo oleelliset osat.

    • Löysin tuon aiemman AMK-lainauksen lähteen:
      http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/5/4/419_ammatti

      Tossa on vissiin tullut virkamiehellä hätä käteen, kun tuota määrittelyä tehdessä ei ole ehkä ollut tiedossa kuka sähkömestarikoulutusta lähtee vetämään... ja on sitten lätkäisty siihen ympäripyöreä lausahdus AMK:sta jota ei ole päivitetty nykytilannetta vastavaksi.

      Sähkömestarikurssia järjestää tällähetkellä Suomessa vain Rauma eli Winnova. Linkki ei välttämättä toimi maailman tappiin, mutta tässä kuitenkin:
      https://www.winnova.fi/captum_tuotekortti.aspx?id=216&taso=1&tid=2691&lang=fi-fi

      Kun itse mainitsin tuosta AMK:sta, niin siinä on taustalla se että joissain paikoissa ja organisaatioissa näyttää siltä että jokaiseen enempi osaamista vaativaan asiantuntija- tai esimiesvakanssiin edellytetään melkein defaulttina "academic background" - vaikka se ei käytännössä mittaisi mitään muuta kuin henkilön kykenevyyttä kuunnella itsetarkoituksellista lässytystä maailman tappiin... Joten, jos maihin haluaa sitten joskus livetä, niin AMK-tyyppisestä paperista voi ehkä olla siinä kohtaa apua. Tai sitten ei... itse olisin mieluummin merillä, mutta toisaalta... merimies voi joskus reissullansa törmätä johonkin rauhaisaa olemassaoloa merkittävästi vaarantavaan luonnonvoimaan... kuten naiseen...

      "Let's be careful out there"...

      • Siitä vaan

        Joskus sitä sähköinssin koulutusta pohjaksi vaadittiin näissä muuntokoulutuksissa se 12 kk laiva sähkönä. Jos ei enää niin olihan siellä winnovan vaatimuksissa tämä: "- usean vuoden kokemus laivasähkömiehen tehtävissä aluksilla" että ihan 12 kk meripalvelus ei kuitenkaan riittäis. No winnovassahan ne voi itse päättää kenen koulutus ja praktiikat riittää.


      • Siitä vaan kirjoitti:

        Joskus sitä sähköinssin koulutusta pohjaksi vaadittiin näissä muuntokoulutuksissa se 12 kk laiva sähkönä. Jos ei enää niin olihan siellä winnovan vaatimuksissa tämä: "- usean vuoden kokemus laivasähkömiehen tehtävissä aluksilla" että ihan 12 kk meripalvelus ei kuitenkaan riittäis. No winnovassahan ne voi itse päättää kenen koulutus ja praktiikat riittää.

        > Joskus sitä sähköinssin koulutusta pohjaksi vaadittiin näissä muuntokoulutuksissa se 12 kk laiva sähkönä.

        Joo, osittain. Tässä kohtaa kannattaa varmaan pakittaa taaksepäin laivasähkökoulutuksen alkumetreille asti, niin kokonaiskuva hahmottuu paremmin.. laitan tähän sen mitä asiasta on tullut esiin:

        - Laivasähkömiehiä alettiin suomessa koluttaa ~1961 Suomen Joutsenella, Turussa 1965, ja Raumalla 1968. Alkupään vaatimuksista en tiedä varmaksi, mutta ainakin uusilta käsittääkseni edellytettiin tupasähkärin koulutusta pohjiksi.

        - Varustamojen pyynnöstä alettiin Raumalla jatkokouluttamaan laivasähkömiehiä laivasähkömestareiksi 1971. Tämä ajoittuu samaan aikaan, jolloin mm. AC-sähkökäyttöjen tiedettiin tulevan (aiemmat diesel-sähköiset toimi tasavirralla) , joten työn monimutkaistumisesta lienee ollut enimmiltään kysymys. Pohjiksi haluttiin sähköpuolen teku, eli joko teknikko tai insinööri. Kuulemani mukaan suurin osa kävi teknikkopuolen työnsä ohessa.

        - Sitten 2012 tuli STCW kelpoisuuksiin ETO, joka laajuudeltaan sijoittuu suomalaisen laivasähkömiehen ja sähkömestarin väliin. Ehkä lähemmäksi laivasähkäriä, sillä suomessa sähkömestarit omaavat hyvinkin laajan osaamisen. Suoraan "Electro-Technical Officer" vakanssiin valmistavaa koulutusta ei suomessa kai ole. Sen saa kurssitettua ulkomailla, ja suomalaiset sähkömestarit saa sen suoraan, koska ovat käytännössä jo seuraavaa eli "Senior ETO" tasoa.SETO ei tullut vielä STCW:hen, joku sitä vastusti, olikohan Saksa ja joku muu?

        - Sitten 2014 tuli kuvioon mukaan sähkömestarin monimuotokoulutus Raumalla. Ilmeisesti asiaa ei haluttu vaikeuttaa lätkäisemällä siihen AMK-pakkoa, koska monesti kaverit jotka siihen hakeutuu saattaa olla dieselsähkökäyttö, DP, korkeajännite, GMDSS, valmarin ym. kurssitettuja jo aikaa sitten. Eka kurssi alkoi kai tänä vuonna, hakijoita oli jotain 28, otettuja 14. Ekaan settiin valituilla oli laivakokemusta kuulemma ainakin 8-10 vuotta. Jokaiselle tehdään oma paketti olemassaolevan kokemuksen ja osaamisen/käytyjen kurssien perusteella. Linkki:
        https://www.winnova.fi/captum_tuotekortti.aspx?id=216&taso=1&tid=2691&lang=fi-fi

        Eli, sähkömestarikurssituksen alkaessa 1971 vaatimus oli teku. Ja termiä "muuntokolulutus" ei siis käytetä sähkömestarin koulutuksen yhteydessä, vaan sitä termiä käytetään yksinomaan "maasähkäristä laivasähkäriksi" -koulutuksesta, joka on sen 7kk Raumalla ja tuottaa laivasähkömiehiä..


      • roybatty kirjoitti:

        > Joskus sitä sähköinssin koulutusta pohjaksi vaadittiin näissä muuntokoulutuksissa se 12 kk laiva sähkönä.

        Joo, osittain. Tässä kohtaa kannattaa varmaan pakittaa taaksepäin laivasähkökoulutuksen alkumetreille asti, niin kokonaiskuva hahmottuu paremmin.. laitan tähän sen mitä asiasta on tullut esiin:

        - Laivasähkömiehiä alettiin suomessa koluttaa ~1961 Suomen Joutsenella, Turussa 1965, ja Raumalla 1968. Alkupään vaatimuksista en tiedä varmaksi, mutta ainakin uusilta käsittääkseni edellytettiin tupasähkärin koulutusta pohjiksi.

        - Varustamojen pyynnöstä alettiin Raumalla jatkokouluttamaan laivasähkömiehiä laivasähkömestareiksi 1971. Tämä ajoittuu samaan aikaan, jolloin mm. AC-sähkökäyttöjen tiedettiin tulevan (aiemmat diesel-sähköiset toimi tasavirralla) , joten työn monimutkaistumisesta lienee ollut enimmiltään kysymys. Pohjiksi haluttiin sähköpuolen teku, eli joko teknikko tai insinööri. Kuulemani mukaan suurin osa kävi teknikkopuolen työnsä ohessa.

        - Sitten 2012 tuli STCW kelpoisuuksiin ETO, joka laajuudeltaan sijoittuu suomalaisen laivasähkömiehen ja sähkömestarin väliin. Ehkä lähemmäksi laivasähkäriä, sillä suomessa sähkömestarit omaavat hyvinkin laajan osaamisen. Suoraan "Electro-Technical Officer" vakanssiin valmistavaa koulutusta ei suomessa kai ole. Sen saa kurssitettua ulkomailla, ja suomalaiset sähkömestarit saa sen suoraan, koska ovat käytännössä jo seuraavaa eli "Senior ETO" tasoa.SETO ei tullut vielä STCW:hen, joku sitä vastusti, olikohan Saksa ja joku muu?

        - Sitten 2014 tuli kuvioon mukaan sähkömestarin monimuotokoulutus Raumalla. Ilmeisesti asiaa ei haluttu vaikeuttaa lätkäisemällä siihen AMK-pakkoa, koska monesti kaverit jotka siihen hakeutuu saattaa olla dieselsähkökäyttö, DP, korkeajännite, GMDSS, valmarin ym. kurssitettuja jo aikaa sitten. Eka kurssi alkoi kai tänä vuonna, hakijoita oli jotain 28, otettuja 14. Ekaan settiin valituilla oli laivakokemusta kuulemma ainakin 8-10 vuotta. Jokaiselle tehdään oma paketti olemassaolevan kokemuksen ja osaamisen/käytyjen kurssien perusteella. Linkki:
        https://www.winnova.fi/captum_tuotekortti.aspx?id=216&taso=1&tid=2691&lang=fi-fi

        Eli, sähkömestarikurssituksen alkaessa 1971 vaatimus oli teku. Ja termiä "muuntokolulutus" ei siis käytetä sähkömestarin koulutuksen yhteydessä, vaan sitä termiä käytetään yksinomaan "maasähkäristä laivasähkäriksi" -koulutuksesta, joka on sen 7kk Raumalla ja tuottaa laivasähkömiehiä..

        Siitä vaan: > Joskus sitä sähköinssin koulutusta pohjaksi vaadittiin näissä muuntokoulutuksissa se 12 kk laiva sähkönä.

        Joudun näköjään taas pakittamaan :d siihen asti, että olet täysin oikeassa vuosien 2001 - 2014 osalta - eli kun opetusministeriö suunnattomassa viisaudessaan lopetti teknikkokoulutuksen 2001, tyrehtyi uusien sähkömestarien tulo alalle lähes täysin. Nimittäin, kuten sanoit, oli tuossa välissä sähkömestarin tittelin saadakseen käytävä AMK:n puolella istumassa koko insinöörikoulutus .

        -Toinen huomionarvoinen juttu tässä on se, että nämä uudet tulevat monimuotokoulutus-sähkömestarit ovat nimikkeellä "Laivasähkömestari", ja saattavat olla sitten myös eri palkkaluokituksella kuin nykyiset sähkömestarit. Onko eroa sitten käytännössä palkassa tai muussa, mutta kuitenkin näin on tittelit eriytetty.


    • juupajoen markkinat
    • veikko770

      Aikoinaan hain merimieskouluun ja pääsin. Vanhemmat ei laskenut kun olin alaikäinen.

      Lukio ja opiskelin metsäalaa joka ei ollut minun ala ole ollenkaan.

      Sitten opiskelin taloutta ja nykyään teen johdannais, eli pörssikauppaa kotoa käsin.

      Itämerellä olisi voinut seilata, atlantin ylitykset ja pidemmät matkat ei kiinnosta.

      Myrskyt voi olla kovia paikkoja, asunnon hankkiminen, muu normi elämä ym. voi olla vaikea järjestää.

      Kuin kauan atlantin ylitys kestää?

      • paskaa3aa

        vajaa pari viikkoa,


    • WolfgangDiesel
    • Steelcock

      No niin SEILORIT, puhutaas rahasta kun on nää suuren verojulkaisun jälkeiset verotieto-orgiat käynnissä!

      Ei vaan tainnut olla yhtä ainutta sköneä verotiedoissa? Kovasti täällä porukkaa rehvastelee isoilla tienesteillä ja tietty ymmärtäähän sen, että ulkomaan lipun alla tienattu raha ei näy.

      Mutta että yksikään henkilö millään suomalaisella laivalla missään asemassa tienannut edes sen vertaa, että näkyisi verokoneessa edes juuri ja juuri? Yritin katsella kaikki mahdolliset tyypit jotka saa luotsirahaa ja joilla voisi olla ikälisät, osalla ehkä omia soppareita. Mutta eipä ollut kenenkään nimeä tilastoissa, ei yhtään. Eli alle 120000 (mikä tietysti on todella iso palkka!) tienaa kaikista parhaitenkin tienaavat merikapteenit ja ylik- mestarit. Aika moni on antanut ymmärtää, että ulkomailla tuon verran tienaaminen ei paremmissa positioissa ole mitenkään tavatonta, härmässä ilmeisesti ei yhtään henkilöä merellä saa tuonkaan vertaa.

      • Merimiepäistynyt

        Tuon verranhan tippuu taskustakin, sanoo vanha merimies.

        Ei sentään tänään, eikä aivan viime vuosikymmeninäkään. Merimiesten tulot näyttivät taannoin hyviltä edes sitä olematta. Me olimme yksitoista kuukautta tai pari vuotta merellä ilman lomaa ja oli kiva rentoutua "ison" rahapussin kanssa kuukausi tai pari "maajussien" seurassa. Hyvin harva muisti laittaa pennoset talteen ostamalla omaisuutta. Muutamat viisaat ostivat ehkä asuntoja tai muuta.

        Uskoakseni laivojen päälliköt, ( kapteenit, siis kipparit ) pääsevät nykyään 80 000 vuositulon luokkaan. Muut merimiehet huomattavasti pienempiin tuloihin noin 2000 tunnin vuotuisella työllä. Päällikköjen työn määrä ei pysähdy tuohon tuntimäärään. Satun tietämään. Työtähän saa nykyään tehdä vain puolet vuodesta ja siinäkin ajassa tulee tuo työaika täyteen. Hauskalippulaivoissa ei näitä rajoitteita ole ja siellä merimies pääsee kunnon ansioille. Mutta ei siellä joka kuukausi kotiin pyydetä.

        Joskus purjelaiva aikaan päälliköt ansaitsivat huikean hyvin. Jopa yhtä paljon, kuin koko miehistö yhteensä. Sehän johtui paljolti hyvien lastien hankkimisesta. Kiitos ja kunnia heille esimerkiksi kahdeksan vuosikymmentä sitten eläneille viisaille kippareille. En kadehdi.

        Eiköhän ole jokaisen oma valinta mihin hommaan menee päästäkseen verolistoille. Mene ison pankin johtaksi, suuren firman pääjohtajaksi puhumattakaan Suomenpankin pääjohtajasta. Näin pääset listoille. Oma valinta, vai eivätkö rahkeet riitä?

        Merimiehenä tienaat rahaa työstä ansioidesi mukaan. Valinta on sinun.

        Minäkin tienasin aikanani.



        Onnea matkalle.


      • eikä_oo

        "Hauskalippulaivoissa ei näitä rajoitteita ole ja siellä merimies pääsee kunnon ansioille."

        Jos 1000-1200$/kk on kunnon ansio......


      • taaloja

        Suomessahan pitää olla samat edut tekeepä vähän, paljon tai ei ollenkaan. Maailmalla maksetaan usein suoritteen mukaan; pikkuhommasta pikkuisen, vaativasta työstä paljon.

        "eikä_oo" saa panoksestaan 1000-1200 taalaa. Jotkut toiset jopa yli 10 000 taalaa. Ehkä tekijöissä on eroa.


      • simppeliä

        Mene kokeilemaan:)))))))
        Tarvitaan jotain muutakin kuin maamiesseuran jäsenyys....


    • EL_Marinero

      Kyllä kysyntää on kunhan kirjoja löytyy. Tuossa on rehvasteltu huimilla liksoilla mutta pitää muistaa, että usein maksu on vain laivalla olosta, eli tuo 10 000€ kuukaudessa on oikeasti 5000€/kk kun laskee 1:1 vuorottelun ja 3 333€/kk jos laskee 1:2 systeemillä. Tein juuri siiffinä suomalaisen sopimuksen 4750€/kk mutta pitää muistaa, että se on 1:1 sopimus eli kuukausi laivalla tarkoittaa 9 000€ kun sen palkan saa siitä lomakuukaudestakin. Samoin pitää muistaa noissa mukavuuslippuvertailuissa, että tuo kotimainen palkka pitää aina sisällään sosiaaliturvat ja eläkemaksut. No melemmista joutuu tietty hitusen maksamaan verotuksen yhteydessä mutta ne ovat portsarirahoja verrattuna vastaavaan sosiaalitusrvaan/eläkkeeseen yrittäjänä tai vaikkapa jenkkiläisestä vakutusyhtiöstä ostettuna.

      Miehistön osalta tilanne on huonompi. Osaavia non-EU seiloreita löytyy todella kilpailukykyiseen hintaan. Joku matruusi/konemies YT löytyy 1500€/kk sosiaalikuluineen joten kyllä se koulussa istuminen kannattaa koska sillä turvaa tulevaisuuttaan.

      Ja tuo kysyntä-asia ainakin pienellä googlettamisella kertoo, että rajoittamaton ylikonemestari lisäpätevyyksillä varustettuna löytää töitä helposti.

    • jääspåös9

      Työllisyystilannehan se pahin on, jos koulun jälkeen ei töitä löydy.

      8kk ois voinu olla töissä ja 4 kk kesämökillä kevään kesän.

      • Anonyymi

        Merimies unionin sivuilla on merimies lehti. Sieltä palkat löytyy,

        Palkalla on perhe elätettävä, ei kai se sen kummempaa.


    • Anonyymi

      Reparina seilaan, 61200€ vuosiansio vuonna 2019.

    • Anonyymi

      Piti sit kuitenkin dissata suomalaisia naisia raa'asti. Katkerana jälleen. Edes pikkuisen pitää aina. Ei helvetti.

    • Anonyymi

      Varokaa merenkulun koulutusta.
      Suomalaiset merenkulkijat ovat massa työttömyydessä.
      Suomen lipun alla seilaavilla kauppalaivoilla ei ole kuin muutama työpaikka Suomaisille merenkulkijoille johtuen sekamiehityksestä
      Filpparit ja Venäläiset/Eestiläiset ovat enemmistö Suomalaisilla kauppa laivoilla.
      Valtion merenkulun tuet valuvat lähes kokonaan ulkomaille.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa kun työttömyydessä on massaa?


    • Anonyymi

      Kokki 68vhake laivalle duuniin onnistuuko ollut laivalla.
      Ja käynyt merimies ammattikoulun maarianhamnissa70-71.

    • Anonyymi

      Ai neljäs peräshenkilö? Ja kun voi joutua olemaan jopa 3kk duunissa? Oi voi!

    • Anonyymi

      Kyllä olette surkeaa sakkia! Joudutte tännekin kirjoittelemaan harrastusten osioon soutu- ym.
      veneilijöiden porukassa. Eikö yhtään nolota?

      • Anonyymi

        Lähinnä sinun puolesta.


    • Anonyymi

      Paljonko palkka paskimmillaan merikapteenikoulutuksella?

      • En osaa sanoa mikä se voi olla paskimmillaan. Veikkaan vähän yli 3k. Finnlinesillä merikapteenin palkka on ainakin 4500 + lisät.


    • Anonyymi

      Yksi Iso Päällikkö tienaa 12000€ kk, mitä lie sitten paskimmillaan 4-5000€ ?

      • Anonyymi

        Kannattaako nyt mennä opiskelemaan? Olen 15 vuotias, menisin kotkaan opiskelemaan! Onko töitä riittävästi ja pääseekö pelkällä AMK tutkinnolla töihin? Vai kannattaako mennä myöhemmin tänne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako nyt mennä opiskelemaan? Olen 15 vuotias, menisin kotkaan opiskelemaan! Onko töitä riittävästi ja pääseekö pelkällä AMK tutkinnolla töihin? Vai kannattaako mennä myöhemmin tänne!

        Tule vaan suoraan tänne. Täältä saat parhaat vinkit kuinka vähimmällä työllä ansaitset mahtavimmat tulot tekemättä yhtään mitään. Se sossu nääs...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako nyt mennä opiskelemaan? Olen 15 vuotias, menisin kotkaan opiskelemaan! Onko töitä riittävästi ja pääseekö pelkällä AMK tutkinnolla töihin? Vai kannattaako mennä myöhemmin tänne!

        Miten menet ammattikorkeakoulutukseen 15-vuotiaana? Sinullahan pitää käydä toisen asteen koulut ensin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako nyt mennä opiskelemaan? Olen 15 vuotias, menisin kotkaan opiskelemaan! Onko töitä riittävästi ja pääseekö pelkällä AMK tutkinnolla töihin? Vai kannattaako mennä myöhemmin tänne!

        Jos haluat. Reparit ja konemestarit saavat töitä myös maista. Perämiehet oikeestaan vain laivoista. Päällystöllä tietenkin paremmat palkat.


    • Anonyymi

      Salakuljetuksella ne rahat tehdään, Suomessa rööki aski on joku 10 egee.

      Joku 100 kartonkia on 3000 egee. Ja viina kans.

      • Anonyymi

        sähän smugelimies oot, myyt alle torihintojen, vai muka smuglaaja voi helvetti!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe