Kokemuksia Zoely-pillereistä

Zoely

Eli onks kenelläkään vielä kokemuksia uusista Zoely-pillereistä?

200

37516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typsy89

      Olen menossa hakemaan kyseiset pillerit muutaman päivän sisällä. Vaihdan yasmineista zoelyyn, joten olen myös kiinnostunut kuulemaan kokemuksia jos jollakin niitä on :)

    • astri123

      minäkin ajattelin vaihtaa yasmineista zoelyyn :)

      • Anonyymi

        Zoely - https://tonzes.com/zoelyfi.htm
        oma kokemus zoelyistä on ollu ihan hyvä! oon syöny nyt kolme kokonaista laattaa ja osan neljännestä eli n 4kk. kuukautiset oli kokonaan poissa noi 3kk ja nyt neljännellä kuukaudekla tuli normaalin aikaan vuotoa, mutta niukkaa sellaista.


    • Zoely

      Aloitin nyt sitte kyseiset pillerit ja kolmas päivä on menossa.
      Mulla on ikää tänä vuonna 42v. ja muutaman vuoden ollut vaihdevuosityyppisiä esivaihdevuosioireita. Näihin hain helpotusta ja sain kyseiset pillerit.
      Maanantaina kävin gynellä ja todettiin 6cm kysta oik. munasarjassa ja sitä nyt kans seuraillaan. Oli niin iso että tyhjentäminen ei onnistu ja jos ei pienen tai häviä niin joudutaan leikkaamaan. Huhtikuussa katsotaan tilanne, jos ennen sitä ei vaivojen takia tarvitse hoitoon hakeutua. Pillerit voivat kuulemma ehkäistä myös kystien muodostumista.
      Olis kiva jos te jotka myös aloittelette Zoely-pillereitä, tulisitte kertoilemaan kuulumisia tänne :)

      • Nuori kysyjä

        Mikä on kysta?


    • lorna88

      Hei vain!

      Nyt on melkein eka laatta syöty, tänään siis viimeinen "oikea" pilleri ne 4 lumepilsua.
      Olo on ollut hyvä, itse en ole haittavaikutuksia juurikaan huomannut, eikä mieheni ole myöskään mitään sanonut.
      Alkuun, noin ekan viikon jälkeen, ihoni oli oikein kuulas, sitten alkoi huonontua selvästi, ja nyt taas parempi. Saa siis nähdä kuinka tasoittuu.

      Niin, ikää minulla siis 23 vuotta.

    • violet70

      Moikka ;)
      Mulla kans melkein yks kierto Zoelyjen kanssa takana. Tänään otan viimesen "oikean" pillerin ja jään odottelemaan vuotoa.
      Mitään sivuvaikutuksia en oo huomannu ja oireita puolivälistä kiertoa on ollu aiemman tapaan, joskin vähän ehkä lievempinä, mikä on hyvä.
      Millanen vuoto sulla "Lorna88" tuli? Ootko huomannu et pillerin ottamiaen jälkeen olis pissattanu enemmän? Minä otin pillerin aiemmin illalla ja sit juoksin yöllä vessassa, mulla tosin voi olla ikään kuuluvaakin ;) Mut joillain pillereillähän on nestettä poistavaa vaikutusta ja se voi juoksuttaa vessassa.
      Tämmösiä kuulumisia, mukavaa viikonloppua kaikille :)

    • violet70

      Vielä että nimim. Zoely = Violet70 ;)

    • violet70

      Moikka taas,
      mulla on enää 1 lumepilleri ottamatta ja perjantailta asti on ollu sellasta hyvin minimaalista tuhrua jota ei voi edes vuodoksi kutsua. Käytän kuukuppia ja sinne on tullu pikku liru pohjalle joka päivä. Kuukautisia edeltäviä oireita on kyllä ollu, mut vaan vähän kierron lopussa ja puolivälissä. Tällä hetkellä jonkinlaista väsymystä ja päänsärkyä, jonka toivon helpottavan kun aloitan uuden liuskan.
      Millanen vuoto sulla Lorna88 oli ja miten on uusi kierto alkanu??

      Onks muut ketjussa kirjoitelleet aloittaneet jo uudet pillerit??

      • eitahdoaknea

        Itse ajattelin siirtyä viikonloppuna Yazista zoelyyn. Yksi asia pelottaa kyllä suuresti, nimittäin se, että zoelyn hyvin todnäk haittavaikutuksissa mainitaan akne. Itselläni ollut akne 10 vuotta, hoidettiin roaccuttanilla se lopulta pois ja nyt iho ollut hyvä kolme vuotta. Pelkään siis sitä, että ihoni saa taas jonkun akne taipumuksen pillerit aloitettua, ja mitä sitten, jos en saakaan aknea kuriin, vaikka pillerit lopettaisi?? Ei enää yhtään aknea tähän kehoon, kiitos! Toisaalta taas haluan matalahormoonisen e-pillerin, joten vaihtoehtoja ei paljon jää? Yazia käytin 2 vuotta, vaihdoin sen pois mielialanvaihtelujen, haluttomuuden ja kuivien limakalvojen takia.


      • lorna88

        Noniin, eli vuoto oli ihan todella niukkaa (luojan kiitos!!!) mutta kyllä sitä tuli 6 päivää. Tänään ei enää. Alkoi 10. päivä eli kun otin sen vikan lumetabletin.
        Ei ollut oikein kipujakaan (normisti on) paitsi tokana tai kolmantena päivänä ihan pikkusen kivisti masua, mutta sekin oli nopsasti ohi.

        Ihmettelin kyllä menkkojen pituutta, olin siinä uskossa että menkat on niukat ja kestävät vain muutaman hassun päivän. No, ehkä ne tasoittuu.

        Ihmettelin kyllä, että suurimmilta osin vuoto oli sellaista melkoisen olematonta, mutta todella, todella tummaa. Normisti tuo olisi vikan päivän tavaraa. No mutta, sellaista se. Sunnuntaina aloitin siis uuden laatan. Hyvä fiilis on kaikinpuolin :)

        Niin joo, ja en ole huomannut kyllä mitään tuohon pissahätään liittyen, juon päivän mittaan niin paljon vettä, että joudun muutenkin ravaamaan pissalla jatkuvasti :D

        Miten muilla? Kaikki ok?


      • böö1234
        eitahdoaknea kirjoitti:

        Itse ajattelin siirtyä viikonloppuna Yazista zoelyyn. Yksi asia pelottaa kyllä suuresti, nimittäin se, että zoelyn hyvin todnäk haittavaikutuksissa mainitaan akne. Itselläni ollut akne 10 vuotta, hoidettiin roaccuttanilla se lopulta pois ja nyt iho ollut hyvä kolme vuotta. Pelkään siis sitä, että ihoni saa taas jonkun akne taipumuksen pillerit aloitettua, ja mitä sitten, jos en saakaan aknea kuriin, vaikka pillerit lopettaisi?? Ei enää yhtään aknea tähän kehoon, kiitos! Toisaalta taas haluan matalahormoonisen e-pillerin, joten vaihtoehtoja ei paljon jää? Yazia käytin 2 vuotta, vaihdoin sen pois mielialanvaihtelujen, haluttomuuden ja kuivien limakalvojen takia.

        Itselleni oli huoli aknen uudesta puhkeamisesta, kun vaihdoin evra-ehkäisylaastarista zoelyyn. Kaksi vuotta sitten söin onnistuneesti Isotretinoin Actavis - lääkekuurin akneihooni. Zoelyä on mennyt nyt 1,5 liuskaa, enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Iho ei ole lähtenyt rasvoittumaan, eikä mitään paukamaa tai näppyä ole pukannut kasvoihin tai selkään. Toivottavasti ei tulekaan.


    • violet70

      Moikka kaikki ;)
      Mulla siis toinen kierto Zoelyjen kanssa menossa ja tänään 5. päivä. "Vuoto" josko sitä vuodoksi voi sanoa oli tosi minimaalista ja just niinku lorna88 sano tummaa ja viimeisten päivien tavaraa normaalisti. "Vuoto" alko lumepillereitä ed. iltana, mut mulla kierto ennen pillereitäkin oli lyhentyny 23pv. "Vuoto" kesti normaalia pidempään 6pv.
      Lumepillereiden aikana olo oli tosi väsynyt ja vetämätön. Nyt tuntuu että olo pikkuhiljaa kohenee.
      Iho on tosiaankin ollut rauhallisempi ja hehkeämpi etenkin kasvoista. Mulla ne ärtyneet pahkurat ilmaantuu yleensä selkään, niitä on tullu mut ehkä vähemmin kun aiemmin.
      Mulla on jonkinlaisia mielialavaihteluita/ ärtymystä kyllä ollu ja toivonkin että alun jälkeen ne vähenee/ häviää. Millasia mielialavaihteluita sulla "eitahdoaknea" oli niiden edellisten pillereiden aikana?

      Tämmösiä kuulumisia, mites muilla?

    • Zänelle89

      Mä oon nyt vaihtanut yasmineista zoelyyn ja viimeinen lumetabletti olisi tarkoitus huomenna ottaa ensimmäisestä liuskasta. Vielä ei ole menkkoja kuulunut ja sitä vähän ihmettelen..kaipa se on ihan ok? En ole huomannut muuten mitään sivuvaikutuksia kun normaalia rasvaisempi iho..lisäksi mieliala on ollut aika ailahtelevainen tämän viimesen viikon ajan. Toivon että se kuitenkin tasoittuu kuukausien kuluessa, koska se oli suurin syy miksi vaihdoin pillerit :/

    • Mindy

      Heippa,
      Itse olen joka kerta pillereitä vaihtaessani kuullut kehotuksen syödä ainakin 3kk samaa merkkiä ennen johtopäätösten tekemistä. Kestää aina aikansa, että kroppa tottuu uusiin hormoneihin. Mielelläni kuulen kommentteja Zoelystä tässä "tasaantuneessa tilanteessa", itsekin harkitsen tätä merkkiä (kokeiltu on jo vaikka mitä ja nyt ilman pillereitä, kun ei "sitä oikeaa" ole vieläkään löytynyt. Kokeilussa on ollut myös kuparikierukka (joka on hormoniton, mutta sivuvaikutuksena joka kuukausi 12pv kestäneet menkat...) Kierukan laitto sattui myös älyttömästi, siksi en taida uskaltaa kokeilla hormonikierukkaa, vaikka se toisaalta houkuttelisi. Ikää on 32, en ole synnyttänyt eikä ole lapsenteko suunnitelmissa.

    • nunca

      Heippa!

      Olen tässä pohtinut vaihtoa Zoelyyn (nyt käytössä Yasminelle). Täällä puhutaan ihon kunnosta ja mielialan vaihteluista, mutta se mitä haluaisin tietää on se, että onko Zoely vaikuttanut teillä seksin haluamiseen? Yasminelle nimittäin sopii minulle muuten kaikin puolin, mutta totaalinen haluttomuus on iso ongelma, varsinkin kun elää parisuhteessa. Kokemuksia?

      • cc92

        Itse sain juuri tänään reseptin tuohon Zoelyyn. Yasminelleista (jotka lopetin kokeilumielessä joulukuussa) haittavaikutuksia minulla oli ihon kuivuminen psoriasismaiseksi ja limakalvojen kuivuus sekä jonkinasteinen haluttomuus ja lisääntynyt aggressiivisuus. Koin siis tauon aikana merkin vaihdon olevan tarpeen, ja nyt vaan menkkoja odottelemaan, sittenpä pääsen jakamaan käyttökokemuksia. :)


    • Kolme liuskaa Zoelya popsittu ja tällä viikolla menee pillerit vaihtoon. Haittavaikutuksena viikon kuukautisvuodot sekä totaalinen haluttomuus/tunnottomuus seksiin, tihentynyt virsaamis tarve sekä virtsatessa outo tunne että virtsa ei tule kunnolla pienesti vain liruttelee...
      Ikää minulla 42v ja nimenomaan iän takia pillerit vaihdettiin helpottamaan vaihevuosi oireita. Vaan seksistä en halua luopua, näiden pillereiden teho minun kohdalla perustuu siihen ettei ole enää seksielämää, se ei liene tarkoitus. Toivottavasti tämä ei kovin yleinen "haittavaikutus"

      • Anonyymi

        Minä olen syönyt Zoelyä nyt 6 kk. Aiemmin oli hormonikierukka, jonka aikana vuosin 2-3 viikon välein 7-8 päivää ja viimeiset 3 kk yhtäjaksoisesti. Syyksi paljastui kysta, jonka sijainnin vuoksi kierukka piti ottaa pois. Mutta siis Zoely: kaulaan ja kasvoihin on tullut hurjasti näppyjä, jotka eivät parane/ olen lihonut todennäköisesti 10 kg - ilmeisesti ruokahalu on kasvanut / kuukautiset ovat äärimmäisen runsaat: tamponi ja side läpimärkiä 15 minuutissa / ennen kuukautisia itkettää älyttömästi / ylävatsan on niin turvoksissa, että yhdestä leivästä tulee ähky olo, mutta nälkä ei lähde. Ikää 44. En oikein tiedä, kehtaako näitä jatkaa.


    • violet70

      Moikka kaikki ;)
      Mulla on kolmas liuska menossa ja melko hyvin menny. Vuoto on ollu minimaalista, iho kasvoista parempi tosin selässä on melko paljon ärtyneitä patteja, mieliala ehkä tasaisempi tosin liuskan viimenen viikko on melkosta vuoristorataa, hikoilut on helpottanu tosin aj. yöllistä hikoilua vielä on, ruokahalu on kasvanu samoin rinnat on saanu täytettä kun ne jo oli melko "tyhjät", ovat aj. myös kipeät.

      Ootko Kikijo yrittäny niin että jätät lumepillerit ottamatta ja jatkat heti perään uuden liuskan? Missä vaiheessa sulla vuoto alkaa? Meinasin tässä kierrossa kokeilla tota ed. mainitsemaani. Josko se vähäinenkin vuoto jäis tulematta. Näin voi kuulemma tehdä, mut aj. pitää vuodon antaa tulla jos on tullakseen.
      Oliko sullakin jo esivaihdevuosioireita?
      Toi pissitys on mullekin tuttua, mut ei koko kierron ajan vaan kausittain.

      • Jepa

        Hei! Olen itse syönyt 3 laattaa.. Ensin oli ylimääräisiä vuotoja jne.. Ne meni 2 liuskan jälkeen ohi. Nyt kukkii naama!!!!!! Muuta vaivaa ei ole ollut. Lopetan nää tähän. Paiseita otsassa!! Ei oleikinä ollu ongelmia finnien tai aknenkaa. Yasminea söin aikaisemmin moooooonta vuotta. Vuoden tauko oli pillereistä ku en ollu suhteessa. Ei silloinkaan finnejä mutta nyt on! Hyi kamala! Kauanko nää kestäis? Meneekö ohi vai jatkuuko? Meinaan kestän jos ne menee ohi, onhan nää zoelyt kai parempia tai enemmän terveellisiä ehkä ku yasimet jotka kai on aika vahvoja.... Onko kokemuksia? Vai jäänkö finniseks kunnes lopetan?


    • violet70

      Moikka!
      Mulla on ollu kolmannessa liuskassa samaa ongelmaa kyn Jepalla. Hirveetä aknee puskenu, nyt jopa kasvoihinkin. Selässä mulla on koko pillerikokeilun aikana ollu finnejä, mut nyt nekin on lisääntyny. Nää ei edes oo mitään ihan pikku finnejä, vaan melkein mätäpaiseita :(
      Aion kyllä jatkaa pillereitä, kun muuten vointi on kohentunu, mut toki olis kivempi jos paiseet häviäis sen myötä kun hormoonit tasapainottuis.
      Onko kenelläkään tietoa/ kokemusta asiasta?

      • aknenaama

        Moi :). Itse syönyt zoelyjä nyt puolitoista laattaa ja todellakin alkanut finnejä tunkeen naaman täyteen.. Pyysin lääkäriltä reseptin yasmineihin mutta taidan nyt kuitenkin ensin syödä ton kolme laattaa kokonaan ja katsoa tasaantuuko ihon kukkiminen koska muuten pillerit on sopineet loistavasti..


      • pippa75
        aknenaama kirjoitti:

        Moi :). Itse syönyt zoelyjä nyt puolitoista laattaa ja todellakin alkanut finnejä tunkeen naaman täyteen.. Pyysin lääkäriltä reseptin yasmineihin mutta taidan nyt kuitenkin ensin syödä ton kolme laattaa kokonaan ja katsoa tasaantuuko ihon kukkiminen koska muuten pillerit on sopineet loistavasti..

        Apua, jos tulee taas akne! 2 laattaa takana zoelyä ja ihan hyvin ovat sopineet. Saa nähdä mitä tapahtuu kolmannen laatan aikana. Kokemuksesta tiedän, että mätäpaise finnien paraneminen ei tapahdu hetkessä. Osasta voi parantumisen jälkeen jäädä pahojakin arpia ihoon.


    • Coco91

      Mä aloitin 5 päivää sitten kolmas laatta, jonka alotin heti putkeen toisen laatan jälkeen. Tokan laatan loppupuolella alkoi tuhru vuoto, joka olin hyvin vähäistä aluksi, mutta nyt eilen jä tänään se on alkanut muuttua runsaammaksi ja väriltään kirkkaammaksi. Missä vika? Tämä on jo neljäs merkkini vuoden sisään, joten toivoisin, että ei tarvitsisi enää kokeilla mitään uutta. Onkohan Zoelyssä liian vähän hormoneja minun kropalleni(vaihdoin marveloneista migreenin takia) vai mistä verinen vuoto laatan aikana voisi johtua? Muita oireita en ainakaan tähän mennessä ole huomannut. Kiitos vastaajille:)

      • Coco91

        kolmannen laatan*, ja* ;p


      • Zoely3vko

        Hei Coco91, mulla on kanssa tullut nyt 3 viikkoa tuhru verta. Syön ensimmäistä laattaa eli tiputtelu alkoi jo viikon jälkeen Zoelyjen aloittamisesta. Onko sulla loppunut vai ootko vaihtanut merkkiä? Jos vaihdoit, mihin vaihdoit? Ajattelin nyt syödä tän levyn ainakin loppuun ja katsoa tuleeko ne "oikeat" kuukautiset niiden lumepillereiden aikana. Jos ei tiputtelu lopu, kun aloitan toisen laatan, laitan kyllä pillerit vaihtoon. Mulla ei oo millään mulla pillerillä/muulloin ollut 3 vko kuukautisia!! Johtuuko tiputtelu just tosta, että pillerissä ei ole tarpeeksi hormoneja kropalle?


    • Mindy

      Zoelyt nyt sitten kokeilussa, kuten harkitsinkin. Jo muutaman päivän niitä syötyäni rinnat kasvoi ja kipeytyi, kahden viikon päästä oli kuppikoko suurentunut yhdellä (ei mikään toivottava sivuvaikutus minun kohdallani, kun rinnat on muutenkin isot ja olen hoikka ja urheilua harrastava). Yllättäen tämä tasaantui jo muutaman viikon päästä (aiemmin on vaan pahentunut yhdistelmäpillereiden kanssa) ja nyt lumepilleri-vaihe meneillään. Odotan sen kolmisen kuukautta ennen johtopäätöksiä, täytyy antaa kropalle aikaa tottua.
      Muttaa akne-asiaan pitää kommentoida, että gynekologini uskoiZoelyjen helpottavan aknea(?!) Minulla oli akne päällä, kun sain pillerit ja aloitin samaan aikaan antibiootit sekä Zoelyt. Nyt alkaa aknekin olla poissa, toivottavasti se ei palaa antibiottikuurin päättyessä...

    • Nbw

      Täällä kolme levyä syöty, ja se taitaa olla heihei Zoelyille. Odotukset oli kovat; toivoin halujen paranemista, mutta eipä oikein minkäänlaista vaikutusta asiaan. Iho on mennyt tosi huonoksi. Ensin oli aika paljon ylimääräistä vuotoa, myöhemmin normivuoto on ollut tosi niukkaa. Palaan takaisin edelliseen merkkiini.

    • eitahdoaknea

      Hei taas!
      Nyt on kohta kolme laattaa syöty. Meno ja meininki on ihan ok, en mitään kummempia haittavaikutuksia ole huomannut. Menkat (vain yhdet ollut, seuraavan kerran otin toisen laatan edellisen perään) oli kolme päivää ja aika niukat. Menkkakivut mulla on edelleen tosi kovat sillon, kun ulostan. Kyllä, kuulostaa oudolta, mutta niin on ollut jo muutaman vuoden. Eli muuten ei juuri menkkakipuja ole, mutta sitten kun on tavaraa tulossa ulos niin alavatsaa kouristaa todella ikävästi, siis tunne on ihan semmonen perus menkkakipu, mutta sitten kun ulostaa, niin se kipu varmaan kolminkertaistuu. Semmonen todella vihlaiseva. SIllon kun ei ole menkkoja, ei ulostaminenkaan satu mitenkään, tiedä sitten mistä johtuu.
      Mielialanvaihtelut taitaa olla ohi. Yazia käyttäessäi saatoin ihan yhtäkkiä pillastua jostain ja käyttäydyin tavallaan aivan omaa tahtoani vastaan. Ajattelin pässäni, että miksi käyttäydyn näin, en halua, tämä ei ole minua, mutta en voinut sille mitään. Pillerivaihdon myötä limakalvotkaan ei ole niin kuivat ja haluttomuus on vähentynyt. Ihoni ja silmäni ovat viimeisen vuoden aikana alkanut kuivua selkeästi, myös tämän zoelyn käytön aikana, mutta ehkä se oire tosissaan voisi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka minulle on ollut 6 vuotta, eikä siis zoelystä. Akneasia on tosin hiukan epäelvä nyt... meinaan aknesta olen ollut erossa nyt joku kolme vuotta, mutta viime viikkoina kasvoilleni on tullut pieniä finnejä, jotka toki ovat hävinneet muutamassa päivässä. Se ei välttämättä ole tullut zoelystä, voi olla myös siitä, että olen nyt käyttänyt vielä ilmojen lämmetessä niitä tujuja kasvorasvoja todella kuivalle iholle, ja saavat nyt siksi liikaa kosteutta ja finnejä tulee. Täytyy vaihtaa rasva kevyempään ja tarkkailla tilannetta...
      Mutta tähän mennessä kyllä muuten olen ollut ihan tyytyväinen, mutta miten pillerit loppupeleissä mulle sopii tietää parin vuoden sisällä.

    • Jepa

      Itse olen syönyt nyt Zoelyja 3 viikkoa ja ongelmia ei ole varsinaisesti ilmennyt. Ei ole tullut mitään tiputtelua ym. Ainut mikä mietityttää on painonnousu. 2-3kiloa on ilmestynyt jostain ja paino kyllä osittain palaa välillä ja sitten hyppää alaspäin. Urheilen paljon ja tuntuu todella oudolta että paino lähtee itsestään nousuun, joten uskoisin sen johtuvan pillereistä. Yritän sinnitellä sen 3kk, että keho tottuisi, mutta jos jokainen viikko pukkaa uuden kilon konttiin, niin ei oikein jaksa enää naurattaa 3kk jälkeen. Toivottavasti tämä on vain jotain omaa kuvitelmaa.

      Ennen söin Yasminelleja ja ne oli mulle täydelliset sen suhteen, että paino pysyi siellä omissa uomissaan. Muuten ne aiheuttivat pahoinvointia, mutta oli erittäin häiritsevää, mutta senkin sai kontrolliin ottamalla pillerin aina ennen nukkumaanmenoa.

      Saa nähdä mitä tästäkin kokeilusta tulee. Voi tuo painonnousu johtua stressistäkin kun miettii, että mitähän oireita sitä saa.. Mutta saa nähdä. Ollaan niin alussa vielä!

      Onko muilla ollut ongelmia, että olisitte ollut samassa painossa pitkään ja sitten zoelyn aloittamisen jälkeen olisi paino pompannut ylöspäin?
      Kummallista kyllä, kun tuntuu pikemminkin poistavan nesteitä kehosta. Vessassa saa ainakin juosta tiuhaan, mutta olen aika tottunut siihen.

      • Neiti11

        Minulle kävi juuri niin, että maha alkoi kasvamaan Zoelyn aloittamisen jälkeen. Urheilen todella paljon ja paino on ollut samassa pitkään.
        Jaksoin syödä näitä pari kuukautta, ennen kuin mahan kasvu alkoi vaivaamaan niin paljon, että luovutin. Nyt sitten taistelen tätä hormonimahaani pois. Tuntuu todella masentavalta, että kaikki se työ mitä on kroppansa eteen tehnyt menee parissa kuukaudessa hukkaan näiden pienten pillereiden takia.
        Zoelyjen myötä sain myös näppyjä, joita minulla ei juurikaan ole ollut. Ne tosin saattavat johtua myös väärästä kasvovoiteesta, koska näppyjen tulo vähän rauhoittui, kun vaihdon voidetta.
        Minusta tuli myös itkuisempi näiden pillereiden myötä. Koskaan en ole ollut mitenkään tunteellinen ja nyt jokainen pikku risaus saa itkemään.

        Aikaisemmin en syönyt pillereitä, enkä usko, että koskaan enää syönkään.
        Ei tällaiset ylimääräiset hormonit ole terveelle naiselle hyväksi.

        Nyt sitten vain toivon, että kehoni pääsee pian takaisin balanssiin.

        Miten Sinulle Jepa lopulta kävi? Jatkatko vieläkin samoja pillereitä?


    • Nainen 24v.

      Itse olen syönyt kolme kuukautta Zoely- pillereitä ja tämän aikana minulle on puhjennut paha akne. Uskon aknen olevan pillereiden aiheuttama, sillä ihoni on aina ollut hyvässä kunnossa enkä keksi mitään muuta asiaa joka sen olisi voinut aiheuttaa. Nyt syön antibiottikuuria akneen ja vaihdoin pillerit Dianenovaan. Toivottavasti kesän jälkeen iho olisi parempi.

    • ZOelu3vko

      Oma pillerihistoria on, että söin Yasminelleja n. 3 vuotta. Muuten sopi täydellisesti, mutta kuivatti limakalvoja niin paljon, että loppuvaiheessa seksi sattui ihan järkyttävästi. Vaihdettiin Yasminelleen, silloin lihoin sen 2-3 kg tosi nopeasti, iho huononi, mutta tasoittui parissa kuukaudessa.

      Nyt olen syönyt Zoelya 3 vko, muuten on sopinut tosi hyvin. Vielä ei ole ainakaan esiintynyt mitään, mitä edellä on mainittu eli painon nousua, aknea jne. Seksin halu, no ehkä parantunut hieman, mut ei mitenkään huimasti. Luulen, että tän hetkinen haluttomuus johtuu myös pitkälti niistä kivuliaista yhdyntäkerroista, et sitä ei voi laittaa pillereiden piikkiin. Ongelma, mikä mulla on alkanut esiintyä on ”välivuoto”. Veristä hyytelömäistä, pahanhajuista valkovuotoa tulee päivittäin silloin tällöin. Normaalisti epäilisin jotain tautia, mutta nyt kun on alkanut näiden pillerien myötä niin en oo vielä epäillyt mitään vakavaa. Katson tasaantuuko kuukauden sisällä…

      • eitahdoaknea

        Hei taas,
        Nyt alan sittenkin pikkuhiljaa epäillä, että näistä zoelyista pukkaa finnejä naamaan ja muualle kehoon. Kuten aiemmin kirjoitin, on naamani ollut muutaman vuoden lähes finnitön, mutta n. 3 vkoa aloittamisen jälkeen kasvoille tuli pieniä finnejä, pääasiassa otsaan. Nyt niitä on myös tullut leukaan ja nenän viereen, ja kokokin on kasvanut. Pystyn olemaan suht rauhallinen vielä tämän faktan kanssa, kunhan vaan finnit ei tästä vielä lisäänny ja kasva, mutta sitten on tullut uusi, vielä pahempi(?) finnijuttu(?) kehooni. En siis ole varma ovatko finnejä vai mitä, mutta viimeisen 1,5 vkon aikana kehooni on tullut kolme merkittävän kokoista pattia. Eivät ole mitään jättiläisiä, mutta normifinniä isompi, pikkurillin pään kokoisia ovat patit, mutta sen patin ympärys on myös hiukan koholla. Yksi on ilmestynyt nivuseen, toinen alapäähän ja kolmas kainaloon. Patit ovat todella kivuliaita, eivätkä tunnu noin vain häviävän. Patit eivät suorastaan näytä finneiltä. niissä ei ole musta- eikä valkopäätä, vaan ihan kuin ne vaan tulisivat tuolta kehon sisältä ilman että niillä on aikomustakaan poistua. Katsotaan mitäs nyt sitten, meneekö pillerit vaihtoon vai mitä, 3 laattaa nyt siis takana.


    • violet70

      Mulla tuli myös muutamia sellasia isompia tosiaan ilman mustaa tai valkoista päätä. Kestävät parantua kauan, väri saattoi vaihtua eli iho tulla siitä kohtaa tummemmaksi ja kun sitte hernostuin ja neulalla puhkasin yhden ni sisältä tuli ihan " mätää". Pinnalta se tuntu sellaselta pehmeältä :/
      Iho on muutenkin näppyläisempi etenkin selästä, mut aion katella vielä. Mulla on nyt viides laatta menossa.

    • tuulia

      Huom! Liittyen lääkkeen sivuvaikutuksiin, pakkausselosteessa sanotaan ihan suoraan hyvin yleisenä haittavaikutuksena akne.

      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=25530&i=MSD_ZOELY


      "Zoely-tablettien käyttöön on liittynyt seuraavia haittavaikutuksia:

      Hyvin yleiset haittavaikutukset (useammalla kuin 1 käyttäjällä 10:stä)

      akne
      muutokset kuukautisissa (esim. poisjääminen tai epäsäännöllisyys)


      Yleiset haittavaikutukset (1–10 käyttäjällä 100:sta):

      sukupuolisen kiinnostuksen väheneminen, masennus/alakuloisuus, mielialan vaihtelu
      päänsärky tai migreeni
      pahoinvointi
      runsaat kuukautiset, kipu rinnoissa, lantiokipu
      painon nousu"

    • violet70

      Samaan kiinnitin huomiota just eilen :( eli nyt vaan mietintään että jatkaako vai eikö ja mitkä on edut ja haitat ;))

    • BBnainen22

      Heippa kaikki! Haluaisin jakaa omat kokemukseni ja saada hieman tietoa muilta keillä samoja ongelmia. Olen syönyt monia eri pillereitä, viimesimpänä Yasmineja. Lopetin ne noin vuosi sitten koska aina viikko ennen kuukautisia paikkani olivat yksinkertaisesti niin haavoilla, hajalla, kuivana.. ettei mistään tullut mitään! Pillerit lopetettuani tulikin sitten akne, kuten edellisilläkin kerroilla kun pillerit olen lopettanut. Nyt meni hermo huonoon ihoon ja hain Zoelynit. Toista listaa alottelen, ekat kuukautiset oli helpot ja nuikat.. MUTTA SITTEN! Viimeset tiputtelut tässä käsillä ja tättärää, paikat ihan hajalla. Kuumottaa, kutittaa kirvelee sattuu.. Taasko tämä kuivuusrumba alko? Vai pitääkö tässä jotai tautia epäillä.. ennen kuivuus oli selkeästi ennen kuukautisia, nyt niiden jälkeen. Miten on teillä muilla asiat??

      Ja tähän loppuun, olen ollut yks tuuliviiri mitä mielialoihin tulee aloitettuani Zoelynit. Käämi palaa ihan pienestäkin, itkukaan ei ole tiukassa. Aika karseeta tämä naisen elämä välillä.

      • Tiputtelu

        Mun täytyy kyllä todeta tähän kanssa, että toi mielialan vaihtelu on ollut Zoelyn myötä kyllä ihan päätä huimaavaa. Huh huh!! Itsekin niissä tilanteissa ihmettelee, et mikä mulla on. :D

        Mulla toisena haittavaikutuksena on ollut tiputtelu jo kuukauden. Alkoi ensimmäisen laatan ensimmäisen viikon jälkeen ja on jatkunut tähän päivään asti (aloitin toisen laatan juuri). Jos ei ala pian vaihtumaan, niin täytyy keksia jotain muuta. Kokeilen luultavasti ehkäisyrengasta.


    • ehkä sopii..

      Kirjoitanpas minäkin oman Zoely-kokemukseni.
      Eli aloitin pillerit huhtikuussa ja kohta olen pari laattaa syönyt näitä pillereitä. Aijemmat ehkäisykokeilut ovat menneet huonosti viimeisten vuosien aikana. Ehkäisykapseli ei käynyt ollenkaan, aknea alkoi tulemaan vähän, jatkuvaa vuotoa (menkat siis jatkuvasti, reilu puoli vuotta jaksoin odotella että loppuis) yms. mielialaongelmia. Sen jälkeen kokeilin ehkäisyrengasta. Iho räjähti ja mielialaongelmat. Eri pillerimerkeistä on vuosien varrella ollut kans erinäisiä ongelmia ja aikoinani päätinkin etten pillereihin enää koske.

      Muutama kuukausi sitten kuitenkin luin tästä uudesta pillerimerkistä ja päätin vielä kerran antaa mahdollisuuden pillereille (ja kun ei muutkaan vaihtoehdot käyneet) ja nyt tosiaan on kohta 2 laattaa syöty ja en suurempia ongelmia VIELÄ ole havainnut. Ehkäisykapselista ja -renkaasta yltynyt akne on rauhoittunut ja iho alkaa olemaan jo aikas hyvä. Pahat PMS oireet ovat mielestäni vähän laantuneet, iho tosiaan on parempi ja vuotoa ei ole ollut (ekan laatan aikana tuli laatan puolessa välissä tosi vähän jotain välivuotoa pari päivää, taukopäivinä ei ollenkaan. Tämän laatan aikana ei ole välivuotoa tullut). Ainoa mitä mietin on kans tuo painonnousu. Paino noussut kyllä näiden 2 laatan aikana n. 2 kg verran mutta syy voi olla muukin kuin pillerit. Tai sitten ei, pitää tuota vielä tarkkailla. Ei tosiaan kiva jos paino alkaa nousemaan n. 1kg/kk..

      Eli tällä hetkellä ainakin kokemukseni Zoelystä ihan hyvät. Mutta katsotaan laatta kerrallaan ;D

    • Mindy

      Minulla kolmas laatta zoelyjä menossa ja olen pääosin tyytyväinen. Akne ei ole palannut, vaan parantunut (toki kesä ja aurinko auttaa asiaa). Mielialassa en ole huomannut mitään muutoksia, toisin kuin aiemmissa yhdistelmäpillereissä. Ainoat inhottavat asiat on, että rintojen kuppikoko kasvoi pysyvästi yhdellä (65F:stä 65 G:hen) ja kuukautiskivut ovat pahemmat kuin ilman pillereitä, minulla on aina näin yhdistelmäpillereiden kanssa. Taitaa minun kroppani toimia päinvastaisesti kuin monien muiden. Kipulääkityksenä burana ja panacod ja silti olen pari päivää krampeissa. No, pillereissä on tietty se hyvä puoli, että niitä voi syödä useamman laatan peräkkäin ja ajoittaa menkat silloin kun itselle sopii (kun on aikaa maata lääkehöyryissä lämpötyynyn kanssa, urheilu vaan pahentaa kramppejani). Mutta hyvin, hyvin monia pillereitä kokeiltuani olen silti tyytyväisin zoelyyn. On olo, että olen persoonaltani edelleen oma itseni ja se on tärkeintä.

      • Mindy

        Niin ja kerrottakoon vielä, että muut yhdistelmäpillerit ovat lihottaneet hieman, nyt on paino pysynyt samana tai itse asiassa tainnut kilon pudotakin. Turvotusta ei ole, tosin aiemmin muita pillereitä syödessäni söin vielä leipää, nyt olen leivänsyönnin jättänyt. Pömppömaha on vaihtunut sixpackiksi. =)


    • Unikko_

      Minulla on eka laatta menossa Zoelystä. Lääkärissä vaihdettiin tähän valmisteeseen, koska seurataan verenpainetta joka on ollut hieman koholla viime aikoina. Käytössä tätä ennen ollut Cypretyl (3 vuotta) ja nimenomaa aknen hoitoon.
      Ilmennyt todellakin väsymystä ja haluttomuutta ja rasvaisempi iho sekä päänahkakin alkanut enemmän rasvottua. En ole huomannut poikkeavaa muutosta mielialassa, aika tasaisena pysynyt. Nyt olen lumepillereissä eikä vuotoa ole näkynyt, enkä tiedä tuleeko edes ollenkaan. Jotenkin tuntuu että edelliset olivat paremmat ihan aknen hoidon takia, mutta mielialat olivat aika jyrkät. Tässä taas haittavaikutus on akne, niin ihan kiva sitten jos sitä lisääntyy tässä kun on monta vuotta koitanut hoitaa.

    • Fiorah

      Minun piti vaihtaa pillerit ja päädyin Zoelyyn. Nyt minulla on neljä pilleriä jäljellä kolmannesta laatasta ja tarkoitus jatkaa neljäs laatta suoraa putkeen, pitämättä neljän päivän taukoa.
      Tutkiskelin tuossa kalenteriani ja olen merkinnyt kalenteriin päivän milloin otin ihan ensimmäisen Zoelyn. Se oli torstai ja kolmannen laatan olenkin aloittanu lauantaina. Tätä virhettä en ole huomannut aikaisemmin, paitsi tänään. Minulla on tosiaan neljä pilleriä jäljellä, kun tänään olisi pitänyt ottaa viimeinen. En ole vielä oikeen tottunut Zoelyn tarrasysteemiin, kun edellisissä pillereissä viikonpäivän nimi on lukenut pillerin yläpuolella. Olen siis nyt mokannut näitten kanssa, on jäänyt pillereitä ottamatta!
      Kahdet menkat oli taukojen aikana aika normaalisti, pientä vuotoa vain. Mutta nyt tämän kolmannen laatan aikana minulla on viimeisen viikon ajan ollut pientä ärsyttävää vuotoa.
      Olen myös kärsinyt huonosta ihosta jo vuosia ja kuukauden näitä pillereitä syötyäni huomasin kuinka ihoni on mennyt taas huononpaan kuntoon. Alkoi kukkimaan oikein urakalla.
      Syön nyt ne neljä pilleriä ja putkeen neljännen laatan. Soitan lääkäriin heti ensi viikolla ja kerron palautteeni näistä pillereitä, niinkuin pyysivätkin.

    • mur

      Itse olen syönyt Zoelya helmikuusta eli neljäs vai viides laatta menossa. Sitä ennen käytin Melianea, joka oli muuten hyvä muttei poistanut kaikkia vuotokipuja ja tauon aikaan aiheutti migreeniä ja mielialan vaihtelua sekä jälkikäteen ajateltuna limakalvotkin olivat varsin kuivat. Kaikki tauot olen nyt zoelyn kanssa pitänyt mutta kertaakaan ei ole vielä vuotoa esiintynyt. Rinnat ovat kasvaneet ja aristavat sekä erittävät nyt jo parin kuukauden ajan maitoa puristeltaessa. Raskaudenkin kävin gynellä poissulkemassa joten sivuvaikutus ilmeisesti kyseessä. Finnien määrässä tai limakalvojen tilassa en ole suurta muutosta huomannut mutta painoa on tullut tässä noin 5 kk aikana 5 kg lisää.

    • mitäs sitä tekis?

      Olen 10 vuottA syönyt Diane Novaa kasvojen aknen hoitoon. Ihoni on alkanut jälleen kukkia ja sain tänään reseptin Zoely-pillereihin, nimenomaan aknen hoitoon. Nyt kotona kauhistellen luen pakkausselostetta ja kokemuksianne...pakkausselosteessa mainitaan haittavaikutuksena AKNE, en nyt ihan ymmärrä! Kauhistuttaa edes aloittaa moisia.

      • :)

        Söin Diane Novaa myös 10vuotta ja vaihdoin Zoelyyn. Iho on tosi rasvainen ja alkanut tulla finnejä. Minulla nyt neljäs laatta menossa ja ajattelin nyt vähän aikaa seurailla jos iho rauhoittuu...jos ei niin gyne sano että voidaan kokeilla jotain muuta pilleriä esim. yaz merkkistä pilleriä.


    • cc92

      Jaanpa minäkin kokemukseni Zoelyistä näin kahden laatan jälkeen. Kaikkinensa olen ollut tyytyväinen, suurimmat ongelmat, joita tuli Yasminellejen kanssa (limakalvojen kuivuus ja ikävä kuiva ihottuma) loistavat poissaolollaan. Kuukautiset ovat lyhyet ja niukat, kivuttomatkin. Haluttomuuskaan ei vaivaa. Hiusten rasvoittuminen rauhoittui heti (muutaman kuukauden pilleritön kausi siis välissä) ja finnitkin ovat tasaantuneet, tosin ei ihan toivomani verran. Odotellaan vielä, josko rauhoittuisi lisää, joskin tällä kokemuksella pidän Zoelyt vaikkei rauhoittuisikaan. :)

      • wendy83

        Siirryin käyttämään Zoelyja yli viiden vuoden Nuvaringin käyttämisen jälkeen. Nuvaring ei aiheuttanut minkäänlaisia mielialavaihteluja ja ihokin oli todella hyvässä kunnossa - mutta sivuvaikutuksena todellinen haluttomuus.

        Nyt olen syönyt kaksi laattaa Zoelyja. Minulla ei ole IKINÄ ennen ollut finnejä selässä (olen noin 30-vuotias), myös kasvojen iho on rasvoittunut, samoin hiukset... Laatan alkuvaiheessa on jatkuvasti pissahätä, ja loppuvaiheessa olen todella masentunut. Kuukautiset ovat runsaat edelleen, mutta eivät kestää enää viikkoa kuten ilman hormonaalista ehkäisyä.

        Kauankohan tätä vielä kestäisi...


    • Jepa

      Laitanpa päivitystä, vaikka aikaisemmin tännekin jo kirjoitin. Mulla alkoi nyt 3 laatta ja paino ei ole enää noussut, niinkuin alussa. Tosiaan tuntui nousua olevan 1-2kg/kk mutta nyt on tasoittunut ja paino on pysynyt samana/tippunut hieman, vaikka siltikin vielä kaksi kiloa korkeampana kuin ennen pillereiden aloittamista. Se ei maailmaa kaada, kunhan ei nouse enempää. Jospa nuo parikin saisi pois nyt kun keho alkaa tottua lääkkeeseen.

      Välivuotoa ei ole esiintynyt ja ainut vähän pidempi vuoto pätkä oli oman mokan vuoksi, kun unohdin yhden pillerin ottaa ajallaan niin pientä vuotoa kesti reippaasti yli viikon. Sekin oli kuitenkin todella niukkaa. Kun pillereitä on muistanut normaalisti ottaa, niin vuoto on kestänyt vaan muutaman päivän ja on todella niukkaa. Törkeät menkkakivutkin on välillä loistanut poissaolollaan, mikä on kyllä ihana asia. Käytin ennen Zoelyjä Yasminelleja ja ne eivät kipuja vieneet minnekään.

      En ole huomannut, että iho olisi kukkinut yhtään enempää. Yasminellet paranti kyllä ihoni ja yksi tai kaksi finniä on selästä löytynyt, mutta nekin ihan minimaalisia ja eivät kyllä minun elämääni haittaa. Muuten iho on pysynyt samassa kunnossa.

      Alun panikoinnin jälkeen tuntuu, että ehkä näillä pillereillä pärjää kun menkatkin on niin niukat, mikä on kyllä ihanaa. Ehkä suurinosa oireistakin mitä ajatteli oli alkupanikointia kun erehtyi lukemaan haittavaikutuksia ja panikoitumaan niistä.

    • sudddura

      Olisiko muilla käyttäjillä uutta kerrottavaa Zoelystä?

    • zoelyyyn

      Mun kokemukset zoelynistä:

      Neljäs laatta on nyt menossa siis. Mulla ei ole siis näppylöitä juuri yhtään ja näiden käytön aikana otsaan ilmestyi pieniä näppylöitä melko paljon. Nyt ovat suurin osa häipyneet mikä on tosi hyvä juttu.

      Tissit mulla kasvoi kuppikoolla (jeeeee!) ja niitä vähän aristaa. Mielialamuutoksia on ilmennyt. Aiemmin en ollut lähes puoleentoista vuoteen käyttänyt mitään jolloin huomattiin miehen kanssa, kuinka meillä on riidat vähentynyt ja elämä on leppoisaa. No, nyt olen tapellut monesta pienestä asiasta ja vallan hävettää ne kun myöhemmin miettii, että oliko taas viisasta suuttua..

    • känkkäränkkä

      minulla on tällä hetkellä hormoonikierukka ja lääkäri suositteli vaihtamaan zoelyyn kovien pms oireiden ja lyhyen kierron takia. luin kauhulla tuoteselostetta enkä tiedä uskallanko edes niitä aloittaa. edellisistä pillereistä musta tuli raivohullu....
      Olen 37v ja lapset tehnyt, joten piuhat voisi klipsillä sulkea. Tämä operaatio ei kuitenkaan poista pms oireita, joten olo on todella toivoton kun ei tiedä mitä tekisi =( ei taida edes lääkärit tietää.. Onko mitään vinkkejä miten olette saaneet pms oireita vähennettyä? vatsakivun vielä kestää mutta mieliala muutokset on kamalia kun niistä kärsii koko perhe.

    • Mindy

      Minulla pms-oireisiin auttaa rankka hikiliikunta (kuten Piloxing ja zumba). Toisaalta olen huomannut, että näiden pms-päivien hyväksyminen auttaa myös. Kun ei syyllistä oireista itseään vaan tiedostaa, että oireet johtuvat hormoneista, on helpompi kohdata ne. Niistä kannattaa myös puhua ja kertoa, mistä kiukut ym. johtuvat, jotta muut eivät ota niistä itseensä ja sitten pahenna oloa suuttumalla tms. Valeriaanaa kannattaa kokeilla myös sekä luontaistuotekaupasta saatavaa männynkuoriuutetta. Kivut hoidan itse parhaani mukaan lääkkeillä (jotka kannattaa aloittaa jo 1vrk ennen menkkoja), kivunlievitys parantaa myös henkistä oloa. Voimia pms-päiviin!

    • Susanna

      Mulla on tossa nyt Zoely-paketti pöydällä. Tänään pitäisi illalla alottaa ensimmäinen laatta, mutta näitä luettuni en tiiä uskallanko.

      No ehkä mä kuitenkin otan. Aknea odotellessa....

    • Mindy

      Ei se akne todellakaan kaikille tule. Itselläni oli akne ennen zoelyjä ja ne aloitettuani iho on ollut tosi hyvä. Mun gyne sanoi, että zoelyt parantaa aknen siinä missä muutkin yhdistelmäpillerit. Jos haluaa varmistella ihon hyvinvointia, suosittelen helokkiöljyä, sitä saa kapseleina luontaistuotekaupasta.

    • Miljaana

      Jaan minäkin kokemukseni. Ensimmäinen laatta menossa ja mieletön väsymys. Toki pientä flunssan oiretta ollut muutenkin, joten vaikea sanoa, johtuisiko pillereistä vai ei. Aikaisemmin olen syönyt Femodemia, Cerazettea ja Melianea. Nyt siis aloitin pillerit taas pitkän tauon jälkeen ja toivotaan, etten ihan hormoonihirviöksi taas muutu. Hiukan kyllä epäilyttää nämä hormoonit :/

      2 raskautta takana ja tosiaan pillerimerkkejä tullu vaihdeltua. Kaikista sivuvaikutuksena tuo mielialojen vaihtelu ja raivokohtaukset..

      Muita oireita tuon väsymyksen lisäksi on haluttomuus. Mutta voihan sekin johtua tuosta väsymyksestä :D Muuten siis mennyt hyvin. Näppyjä ei ole ilmaantunut, iho siis pysynyt hyvänä. Katsotaan, mitä tuleva tuo tullessaan. 3 laattaa syön ja sitten päätän, vaihdanko merkkiä.

      • helokki

        Miksi Miljaana et ottanut hormonikierukkaa?


      • Miljaana
        helokki kirjoitti:

        Miksi Miljaana et ottanut hormonikierukkaa?

        Olen kuullut niin paljon negatiivista hormonikierukasta/kuparikierukasta. Vuodot runsastuvat ja sitten pelkään kierukka raskautta :/ Ja yksi syy oli myös se, että en halunnut mitään ylimääräistä kehooni. Ajatus tuntui hurjalta.

        Minä katselen nyt mielialoja tässä, miten menee. Tänään en ole ollut läheskään niin väsynyt, kuin eilen. Eli saattoi olla ihan flunssanpoikasesta johtuvaa tuo väsymys.

        Mutta tosiaan mitään normaalista poikkeavaa mielilojen heittelyjä en ole huomannut, eli jospa kävisikin niin onnellisesti, että nämä pillerit sopisivat.. Toivotaan.


    • _celina_

      Olen kokeillut aikoinaan Harmonettea, Femodenia ja Diane novaa. Yksikään noista ei vähentänyt vuotoa, eikä auttanut akneenkaan, vaikka erityisesti Diane novan väitetään siihen auttavan. No, se on kai yksilöllistä. Nyt vaihdoin kuukausi sitten Zoelyyn. Gyne suositteli kokeilemaan sitä, sillä minua ovat kiusannet jatkuvat hiivatulehdukset (e-pillerit voivat aiheuttaa hiivaa). Arveli, että luonnonmukaisimpana merkkinä Zoely voisi auttaa ongelmaani. Kuukauden olen nyt Zoelyja syönyt, akne aika samanlainen kuin ennen, ei ainakaan ole pahentunut (saattaa tosin johtua auringosta). Liuskasta on ottamatta vielä 2 lumepilleriä. Kuukautisista ei näy mitään merkkiä. Olen myös kuullut että 3kk on hyvä aika odottaa ja katsoa miten keho tottuu/suhtautuu merkkiin. Tosin selosteessa käsketään ottaa yhteyttä lääkäriin jos 2 menkat jää pois. Tuskin se on elimistölle hyväksi että menkat jää kokonaan pois! Itse en ainakaan tykkää ajatuksesta yhtään. Kuukautisissa kun on se hyvä puoli että tietää ettei ainakaan ole raskaana. Ja nyt varmaan marssin heti ostamaan raskaustestin jos kuukautiset ei ala pian tulla! Ahdistaa kun täydellistä e-pillerimerkkiä ei löydy.

    • mur

      Itse käyttänyt nyt kuusi levyä ja seitsemännen aloittanut pari päivää sitten. Ensimmäiset menkat tähän kuuteen kuukauteen alkoivat viimein tänään eikä vuotokivut ole kadonneet (toisaalta ei tarvi näköjään joka kuukausi kestää niitä) Painokin on pudonnut alun nousun jälkeen lähemmäs alkutilannetta. Halukkuus selkeästi lisääntynyt verrattuna Melianeen ja limakalvotkin pysyneet viimeisimpien levyjen aikana kosteampina.

    • _celina_

      1 levy syöty. Kyllä ne menkat sitte tuli kolmantena lumepilleripäivänä, nelisen päivää kesti vuoto, mutta se oli toooooosi niukkaa. Kun oon kärsinyt n. 10 vuotta erittäin runsaista vuodoista, niin oli aika outoa kun sitä ei nyt pahemmin tullut. Tuli sellainen olo et osa vuodosta jäi sisään :) Ja melkein aloin kaivata mun "normaali" vuotoa...

    • pettynyt:(

      Mä oon syöny huhtikuusta asti kyseisiä pillereitä ja mulla ne TODELLAKIN ovat hyvä ehkäisykeino, kaikki halut ovat kodonneet :( Lisäksi painoa on tullut kaksi kiloa :( Menkat on kestäneet vaan 2-3 päivää, mikä on tosi jees eikä finnejä oo tullu yhtään. Taidan vaihtaa merkkiä... mutta mihin?

    • jansskii

      Itse meneillään nyt neljäs liuska Zoelytä ja joka kuussa on kuukautiset tullut 2 viikkoa liian aikaisin eikä lopu vuoto millään ja sitten tulee vielä ne ''oikeat'' kuukautiset eli 3 viikkoa kuukaudesta on ollut vuotoa vaikka pitäisi kyseisillä pillereillä olla niukkaa vuotoa. Finnejä on tullut myös, muttei kuitenkaan mitään aknea mutta ennen kyseisiä pillereitä ei ollut ikinä finnejä. Itselle ei näemmä kyseiset pillerit sovi. Yazeilla oli väli vuotoa kokoajan ja Yasmineilla 2 viikon kuukautiset.. Mitkähän pillerit sitten mahtaisi oikeen sopia?

    • jepa (se eka) 29.4.

      Hei! Kirjoitin aikaisemmin jo hieman, olen siis syönyt yasmineja jotain 8 vuotta, niin että oli vuoden tauko jossain vaiheessa. Silloin ei käynyt mitään, menkat tuli ja jatkui ihan normaalisti vaikken hormooneja enään syönytkään. Sitten lopetin yasminet ja lähin kokeilee Zoelytä heti perään. En tiedä kumpi aiheutti huonon ihon minulle, se että lopetin yasminet vai että aloitin Zoelyt? Viimeksi ei tapahtunut mitään, mutta voihan se olla että lopettaminen ei mennyt yhtä helposti vaan tällä kertaa. Söin Zoelyä 3 laattaa, ja aluksi oli vuotoja mutta ne loppuivat ja kuukautiset tuli lumepillereiden aikana. Eli niin toimi hyvin mutta kun pientä näppylää oli otsa täynnä sitten tuli juuri näitä paiseita mistä joku aikaisemmin puhui. Eli ei finni, ei mustaa ta i valkoista päätä, tosi kipeitä. ja kesti kauan ja tummui juuri niin kun joku tässä aikaisemmin kuvaili niitä. Lopetin Zoelyt huhtikuun lopussa ja nyt en ole syönyt mitään ehkäisyä noin 4kk: een. Finnit kesti jonkin aikaa silti, ja iho on edelleen huonompi kuin silloin kuin söin yasminea. Mutta ennen yasminejakaan ei ollut mitään ongelmia. Nyt mietin, uskallanko aloittaa Zoelyt uudestaan, vai tuleeko finnit jälleen, mitä muut? Onko teidän mielessä käynyt se että iho ongelmat saattoivat johtua muiden vahvempien pillereiden lopettamisesta? Yasminet sopivat minulle täydellisesti, ei mitään sivu vaikutuksia. Tyhmää oli lopettaa. Toisaalta nyt en tiedä kummasta tuli iho ongelma. JAtkanko Yasminet, ja ehkä joku päivä lopetan sitten ongelmitta ne, vai tuleeko finnit niistä...vai annanko Zoelyille vielä mahdollisuuden jos ne finnit tuli y:n lopettamisesta. ÄÄÄhhh. hirvee tilanne :/

      • jepa taas

        Ja niin, yksi paise oli myös alapäässä, en tiiä johtuiko se sitten sisäänpäin kasvaneesta karvasta(epilaattoria ja vahausmenetelmää kun käytän) mutta sekin hävis sitten...... selkä oli näppyläinen, ei näkynyt mutta tuntui kun kädellä kokeili.


    • eikiitos

      Mä oon nytten käyttäny noita zoelyja kesäkuun alusta asti ja oon todella pettyny. Finnejä ilmestyny ku sieniä sateella vaikka aiemmin ei oo ollu melkeen koskaan yhtäkään. Paino noussu 2-3 kg kun ei oo vuotoakaan ollu kesäkuusta lähtien kertaakaan ja olo kehossa ollu todella omituinen, eli vaihtoon menee. :(

      • eikiitos (lisäys)

        Ja ennen käytin meliane pillereitä eikä oo ollu mitään finnejä.


    • 79-33

      Vasta viikko Zoelyja takana. Iho rasvoittunut selvästi ja finnejä tullut enemmän. Selkään noussut muutama kipeä pahkura. Ärtyisyys lisääntynyt huimasti, mies ei tykkää, kun rähisen milloin mistäkin. Ja sitten kun ei rähisytä niin masentaa. Jalat ja vatsa usein turvoksissa. Vaa'alla en ole uskaltanu käydäkään, mutta yritän tarkkailla syömisiä kovasti. Tiputteluvuotoa on ollut joka päivä enemmän tai vähemmän. Pentä päänsärkyä parina päivänä, yleensä ei juuri koskaan. Aikaisemmin käytössä oli Nuvaring, josta rasittavat välivuodot ja vahvasti sellainen olo, että en ole oma itseni vaan muuttunut sisäisesti ihan erilaiseksi. Psyykkinen paha olo renkaan kanssa oli aika karu.
      MUTTA koska en halua tulla raskaaksi ja kortsujen kanssa oli niin paljon huolta ja murhetta, kun kumi irtos monta kertaa ja aina jälkiehkäsypllerit siihen päälle, jotka ei etes oo kovin tehokkaita kuulemma sekä miehellä erektio lopahtaa kumin kanssa. Ja ovulaation lähipäivinä en oiken uskaltanut ollenkaan sekstata, kun kumin kanssa niin paljon epävarmuutta, niin ehkä ainakin jonkin aikaa siedän näitä Zoelyn sivuvaikutuksia, kun haluan vapaammin voida nauttia seksistä mieheni kanssa.

    • joanna92

      painonnoususta sen verran että oma terveydenhoitajani sanoi sen johtuvan ruokahalun lisääntymisestä joita pillerit aiheuttaa, eli siis itse pillerit eivät lisää painoa!

      itse aloitin pillerit eilen ja hieman pelottaa koska eka pillerit kyseessä!

    • Jossu86

      Heippa!

      Minulla nyt takana 4 liuskaa Zoelyja. Iho ehkä hieman huonomassa kunnossa muutei mitenkään suuresti, mitää paiseita ei ole onneksi näkynyt! Mutta... Seksiä ei tee ollenkaan mieli ja mielialatkin ailahtelee kovasti. Meillä pieni lapsi, niin olemme mieheni kanssa miettineet että väsymyksestä haluttomuus ja mielialan vaihtelut johtuu.. Nyt alettiin asiaa tarkemmin miettimään niin "oireet" on alkanut aikalailla samoihin aikoihin ku pillerit alotin. Mitenkäs teillä? Maistuuko seksi edelleen? :D

      • kuorella

        seksi maistuisi, mutta kun se ei oikein enää tunnu miltään ja orgasmin saaminenkin on kovasti vaikeutunut.. =( Alapääkin on jotekin arka vaikkei mitään tekisikään.. täällä myös harmaata mielialaa ja ärtyisyyttä.. kaipaan omaa entistä itseäni takaisin. Pitäisi varmaan lopettaa nämä pillerit.


    • uusi käyttäjä

      Heipsan!
      Eilen Zoelyä aloitettu laatasta ensimmäinen pilleri ja nytten mietinkin semmoista ratkaisua, että odottaisin vielä kuukauden naturellina ja alottaisin pillerit uudestaan vasta kk päästä. Onnistuuko tämä näin kun otin jo ensimmäisen pillerin vai meneekö kierrot mönkään? Lueskelin kauhulla sivuvaikutuksia etenkinhaluttomuudesta ja ihon huononemisesta vaikkei kaikille aiheutakkaan finnejä. Itsellä kuitenkin ajoittain rasvaisempi iho naamasta ja lisänäpyt pelottavat! voinko siis lykätä koko kolmen levyn aloittamista vielä tovilla vai menevätkö pahastikin sekaisin??(ensimmäiset pillerit)

    • tätikö jo

      Mulla ei oo ollut juurikaan sivuvaikutuksia. Seksi kiinnostaa edelleen yhtä paljon ja tuntuu hyvälle. Tissit ei oo mielestäni juurikaan kasvaneet... no ehkä hitusen tosiaan, mutta ero ei oo kauheen iso. Jospa ne vielä vähän jaksaisivat :-)) Mieliala vähän vaihtelee, mutta ei paljoa.

      Esivaihdevuosioireisiin mulle ne määrättiin mutta tietysti ehkäisy hoituu samalla.

      Estrogeenia olisi määrätty siis joka tapauksessa, vaikka mulla on aurallinen migreeni. Nyt on vaan käynyt niin, että mulla on tainnut olla koko käytön 5 kk aikana vain yksi migreeni eli huomattavasti vähemmän kuin ennen. Liekö tällainen sivuvaikutus mahdollinen?

      Oli kiva lukea teidän muiden 42-vuotiaiden kokemuksia ja lukisin niitä edelleen mielelläni. Keväällä kierto lyheni noin 23 päivään ja kuukautisten aikana hikoilin yöt, sydän hakkasi ja nukkuminen oli lähdes mahdotonta. Näihin vaivoihin auttoi nopeasti ja niitä ei ole juurikaan ollut sen jälkeen. Laattoja olen syönyt lähes koko ajan yli yhden peräkkäin, mukavaa kun vuoto on harvoin ja lyhyt ja helppo, niin tosin on ollut jo vuosikausia, mutta nyt vielä helpompi. Pikkuhousun suojalla ja minikokoisella tamppoonilla pärjää.

    • -91

      Hei, olen käyttänyt zoely-pillereitä jo vuoden. Hyvin paha haitta on _kamalat_ pms-oireet. Kaikki osaavat jo karttaa minua tauko aikana. Plussaa on, että kuukautiset eivät aina tule (nautin siitä itse ainakin suuresti)! :) Valitettavasti sain selän täyteen finnejä heti kun alotin zoelyt :(.

    • violet70

      Moikka,
      mulla on Zoelyt ollu käytössä helmikuusta asti ja olo melkoisen vaihteleva. Aj. tuntuu että kaikki vaivat on poissa ja toisinaan olo on epätoivoinen kaikkien vaivojen kanssa.
      Mulla on ikää kohta 42v. ja pillerit sain esivaihdevuosien oireisiin, joista psyykkiset pahimpia, lisäksi aamuyön unettomuutta, hikoilua, ihon epäpuhtautta, nivelkipuja jne.
      Oon syöny pillereitä vaihtelevasti 1-3liuskaa putkeen ja yrittäny löytää hyvää systeemiä. Vuotoa tuli hyvin vähäisenä alkuun ja nyt pitkään aikaa ei tauoista huolimatta vuotoa ole tullut. Sen olen huomannut että toi vuodottomuus tekee mulle aj. tosi kehnon olon ja sellasia PMS-tyyppisiä oireita. Tauon jälkeen kestää aina hetken ennenkuin olo tasaantuu. Nyt just mulla on ollu jo useamman päivän jonkinlaisia vatsavaivoja, kipuja ja löysä vatsa sekä ruokahaluttomuutta, ja orastavaa päänsärkyä.
      Iho mulla meni melko huonoksi etenkin selästä alussa, mut nyt se on tasaantunu. Tuli sellasia isoja "mätäpaiseita", jotka ei millään meinannu parantua. Oon kyllä jo ainakin kolmatta kuukautta käyttäny aloeveraa ja sekin on voinu olla avuks.
      Noi mielialaoireet on mun mielestä pahimpia. Onks muilla ollu esim. ahdistusta ja aj. sellasta paniikinomaista tunnettakin, vaikka mitään sellasta ei aiemmin oo ollu.
      Millasia esivaihtarioireita sulla "tätikö jo" on ollu? Ja vinkinks että tuolla vaihdevuosipuolella on kans oma keskustelu Zoelyistä ja alkavista vaihdevuosista.
      Kyllä tää naisena oleminen on ihanaa ;)

    • Vaiston varassa

      Googlasin Zoellen ja löysin tänne. Hain nimittäin tänään reseptin pitkän tauon jälkeen ja merkki ei ollut ennestään tuttu. Olen 38-v. ja pari lasta tehnyt. Kärsin migreenistä ja olen käyttänyt ennen lapsia Femodenia ja sitten Evra-laastaria. Suurimmat ongelmat silloin päänsärky, haluttomuus ja mielialan vaihtelut. Iho on ollut aina hyvä, ilman pillereitä tai niiden kanssa. Tätä ketjua lukiessani alkoi arveluttamaan. Mulla on nimittäin hieman erikoinen syy alkaa käyttämään ehkäisyä uudelleen. Olen sinkku ja haluan halujani vähemmäksi ja toivon pillereiden auttavan siinä :) Akne, painonnousu ja mielialanvaihtelut jää nyt sitten nähtäväksi, että tulevatko nekin seuralaiseksi.

    • 23v

      Söin aiemmin Yasmineja ja kovien kuukautiskipujen takia lääkäri suositteli vaihtamaan Zoelyyn. Minulla on aina ollut todella hyvä iho ja mielialatkin ovat olleet hyvin tasapainossa mutta nuo kivut ovat kuukautisten aikana aika kamalat. Nyt olen puoli vuotta syönyt Zoelya ja iho kukkii oikein mukavasti varsinkin otsasta, leuasta ja selästä. Mielialatkin vaihtelevat yhtenään ääripäästä ääripäähän. Ainoa apu pillereistä on ollut se että kivut on todellakin hellittänyt ja menkat ovat kestäneet vain muutaman päivän viikon sijasta. Riippuu tietenkin ihan ihmisestä että kenellä sopii ja kenelle ei mutta minulle ei ainakaan sovi.

    • Raskaana vai ei?

      Itselläni (N21v) kuudes laatta Zoelytä menossa, ja tod. näk vaihtoon menee. Ennen ollut cypretyl 4vuotta, koska oli ainoa joka tehosi pahaan akneeni (naama selkä). Zoelyjen ensimmäisten laattojen aikana menkat tuli lumepillereiden loppupuolella mutta olivat todella niukat, hyvä kun "menkoiksi" niitä pystyi sanomaan. Kolmannen laatan aikana tuli 2 pvän välivuoto keskellä laattaa, mutta sekin välivuoto oli sellaista "tuhrua". Kolmannessa ja neljännessä laatassa lumepillereiden aikaan "menkat" kestivät n. 1-2 päivää todella niukkana. Viidennen laatan jälkeen ei tullut menkkoja eikä välivuotoja ollenkaan. Välivuotoa ei myöskään tämän kuudennen laatan aikana, pahoin pelkään ettei tule menkkojakaan. Raskaustestiin olisi lähete raskauden pois sulkemiseksi. Itse olen ainakin tottunut ns. kunnon menkkoihin koska saa varmuuden ainakin joka kuukausi, ettei ole raskaana ja samalla tulee "puhdistuneempi" olo jotenkin :).

    • Hieman huolissaan

      Olen 29-vuotias ja olen käyttänyt Zoelyjä reilu puoli vuotta. Ihoni on pysynyt erittäin hyvänä. Lääkäri nimenomaan suositteli tätä pilleriä, koska minulla on luonnostaan kuiva iho. Alkuun minulla oli toisen laatan aikana tiputtelua ja myös myöhemmin ehkä neljän kk käytön jälkeen tätä tiputtelua esiintyi. Tästä olen kyllä päässyt eroon, mutta niin olen myös tyhjennysvuodosta...
      Söin kolme liuskaa putkeen ja vuotoa ei näinä neljänä välipäivänä esiintynyt ollenkaan. Ajattelin hakea raskaustestin ihan mielenterveyteni vuoksi, koska minulle ei ole tällaista tapahtunut ikinä ennen. Tiedän, että raskaus on mahdoton, koska en ole unohtanut ottaa pilleriä missään vaiheessa. Edellinen vuoto oli kyllä hyvinkin niukkaa ja kesti ehkä kolme päivää, eli helpolla pääsin. Mielialanvaihteluja on jonkin verran, mutta ehkä pystyn elämään niiden kanssa. Olen kokeillut useita eri merkkejä ja nyt tuntuu, että tällä jatkan. Pillerin ohjeissa oli, että jos yhdet tai useammat kuukautiset jäävät tulematta, ota yhteys lääkäriin.

      Tiedä sitten, pitäisikö olla huolestunut vai ei... huoh.

    • emalii

      Olen 23-vuotias ja aiemmin söin Yasminellea vuoden verran. Yasminellea syödessä menkat tulivat vasta viikon päästä siitä kun olin ottanu viimeisen pillerin, eli silloin kun uusi liuska piti aloittaa. Kuukausi sitten gyne suositteli Zoelyä ja olen nyt syönyt yhden liuskan (lukuunottamatta yhtä pilleriä liuskan keskivaiheella), ja menkkoja ei vain kuulu... Ei mitään. Olen syönyt nyt uudesta liuskasta jo 11 pilleriä, eikä vieläkään mitään. Pari päivää sitten tein raskaustestin, negatiivinen.
      Tuon yhden pillerin unohtaminen kaivertaa mieltä, ja kun parisuhteessa elän, ei jalatkaan ole ristissä pysyneet. Kuitenkin mietityttää, että kun yleisimpiä haittavaikutuksia ovat akne ja kuukautisten poisjäänti tai epäsäännöllisyys, ja kun naama ei kuki, niin jäävätkö kuukautiset nyt sitten pois...
      Turhauttavaa elää, kun koko ajan pitää pelätä, että jos ne menkat nyt kuitenkin alkaa... Huoh, pakko purkaa tätä epätietoisuutta! Muilla kokemuksia menkkojen pois jäännistä?

    • 38v. neljän tytön äiti

      Moi.
      Olen syönyt nyt kaksi levyllistä zoleyja, tänään aloitin kolmannen. Ekasta en syönyt lumepillereitä, toisesta kyllä. Kun aloitin toisen, ilman kuukautisia, olo oli tosi turpea, mutta ei vuotoa. Nyt neljän lumetabun jälkeen ei kuukautisia tullut ollenkaan, vaikka niitä odottelin. Mitähän tämä nyt on?! toisen levyn puolessa välissä naamaan tuli muutama näppy, mutta ei paha. Painon noususta en osaa sanoa, kun käynnissä myös nova dietti. Ehkä voisi olla tuloksekkaampaa, ilman tabuja, who knows. Koklaan vielä tämän satsin ja harkitsen jatkoa. Voishan ne piuhatkin laittaa kiinni... Yö hikoilua ollut kovasti!

    • Vaiston varassa

      Nyt on pari päivää mussutettu pillereitä. Menkat alkoivat torstaina, mutta en tiedä mikä on kropassa vialla, sillä nämä nelisen vuotopäivää ovat olleet olemattoman niukat ja vuoto on ollut kaiken lisäksi rusehtavaa, eikä veristä...

    • Crush'd

      Teillä ne menkat ei sentään ole kestäneet sitä 2 viikkoa ja kolmas viikko alkanut ja edelleen menkat päällä. Eihän tämä ole normaalia.
      Zoely oli aluksi niin hyvä pilleri, ei aiheuttanut mitään vaivoja ja kaikki kulki täydellisesti. Olin vielä alkuvaiheessa oma itseni. Olenhan näitä nyt vedellyt kesästä asti ja nyt alkaa riittää.
      Olen yli kuukauden verran huomannut itsessäni ihan hirveitä merkkejä. Itken koko ajan ja ihan niin pienistä jutuista mistä ei edes pitäisi itkeä. Olen koko ajan vihainen ja käyttäydyn muita kohtaan ilkeästi vaikka en edes tarkoittaisi sitä. Migreenejä puskee päälle joka viikko ja no eihän näissä mitään hyvää enää ole.
      Vihaiseksi vain vetää, vaihtoon menee, enkä suosittele kellekkään.

      Tv. Ennen elämää rakastava persoona.

    • Vaiston varassa

      10 pv. menossa ensimmäistä laattaa. Veristä tiputteluvuotoa ollut tänään, eilen oli rusehtavaa. Koskaan aiemmin ei ole ollut välivuotoja. Ruokahalu on lisääntynyt selkeästi, ilman pillereitä viikko ennen menkkoja oli sellainen "mässäilyviikko", nyt sitä on ollut toistaiseksi joka päivä. Naamassa on yksi pieni näppy ja selässä toinen. Makeanhimo myös lisääntynyt. Kun en tarvitse raskauden ehkäisyn vuoksi pillereitä, niin taidanpa jättää kokeiluni tähän yhteen kuukauteen. Kärsin mieluummin haluista, kuin saan tilalle nipun kaikkea muuta... Ja niin, ilman pilleireitä minulla pitäisi olla tällä hetkellä menossa ns. himoviikko, mutta halut on totaalisesti kaikonneet jo nyt, vaikka eka laatta menossa.

    • abina

      Jokunen kuukausi jo mennyt ja seuraavat oireet:
      -hurjat mielialanvaihtelut (itken jos puhun jostain vähänkin ärsyttävästä asiasta, kiukettelen hurjasti) vaikka normaalisti olen varsin rauhallinen
      -haluttomuus
      -finnit (naamassa)
      -turvotus/ruokahalun (voimakas) lisääntyminen

    • Vaiston varassa

      Ruokahalun lisääntyminen käy nyt kyllä totaalisesti hermoon. Tekis mieli lopettaa laatta kesken. Välivuodot loppuneet toistaiseksi. Se on kyllä varmaa, etten jatka kuukautta enempää, tämä riittää kiitos.

    • poef

      Ensimmäinen kuukausi takana ja ainoat haittavaikutukset oli ensimmäisen viikon ajan vähän välivuotoja ja tosiaan nuo mielialanvaihtelut, mutta eikös ne kuulu meille naisille! ;)

    • tyttövain

      Zoelyt käytössä ja kuudes laatta menossa.. Vaihtoon menee! Olen kärsivällisesti odotellut, josko sivuoireet helpottaisivat, mutta ei ! Alkuun minulla oli tiputteluvuotoa ja rajuja mielialanvaihteluja. Ne ovat nyt helpottaneet, mutta parin kuukauden sisällä olen joutunut aivan järkyttävään hiiva-kierteeseen täysi haluttomuus (limakalvot kuivat ja haavoilla)... ei näin =( Nämä ovat ekat pillerit , ja mietin vain, kun lääkäri sanoi että nämä ovat "luonnollisimmat" tämän hetken markkinoilla olevista e-pillereistä, niin voiko sitten ns. "parempia" olla? (Eli tuplaantuuko nämä sivuoireet vaan...?)

      Varasin jokatapauksessa gynelle ajan ensi viikolle, toivottavasti määrää minulle merkin, joka sopisi vähän paremmin!

      Ps. Finnejä sentään ei ole tullut (ainakaan vielä..)

    • Tyttis1

      Nää Zoely pillerit on mun ekat ja oon syöny niitä n. 6kk. Itelleni ei oo tullu aknea eikä muutenkaan vaikuttanu ihoon ollenkaan. Vuoto on kestäny vain 4 päivää muutenkin oon tykänny paljon mutta...mielialanvaihteluita kyllä löytyy! Pillereitten takia itken nykyään ihan pienistä asioista mistä en normaalisti itkis ja joita en oikeestaan pidä pahoina tai loukkaavina mutta silti alkaa vaan kyyneleitä valuun. En oikeen tiedä pitäiskö nyt vaihtaa toiseen kun ei tällästä itkustelua oikeen jaksais mutta toisaalta kun muuten on sopinu niin hyvin..

    • 1552m

      minulla tuli ensimmäisen liuskan aikana kamala akne kasvoihin, selkään ja rintakehään! muuten ei ole ollut ongelmaa, jatkuukohan tää vai onkohan ohimenevä??

    • yeyy

      Yazit aiheutti mulle ihan järkyttäviä raivokohtauksia, ailahtelua, itkuisuutta ja haluttomuutta. Luonteeltani olen rauhallinen ja iloinen, joten yazit muuttivat ihan eri ihmiseksi! Huokaisin helpotuksesta lopetettuani yazit, oli ihanaa taas olla oma itsensä eikä hormoonihirviö. Gyne antoi uuden reseptin ja nyt olen syönyt zoelyä yhden liuskan verran. Ei mitään mielialaoireiluja, ihanaa!! Ainut miinus tosin on, että aknea on pukannut naamaan ja selkään, tosin yazeistakin tuli selän puolelle näppyjä, joka on hassua,sillä ikinä aikaisemmin selässäni ei ole ollut mitään. Nyt ihoni alkaa ekan liuskan loppupuolella olla ihan hyvässä kunnossa, parit ekat viikot oli ehkä pahimmat. Tuli isoja ihonalaisia finnejä...tosin ennemmin muutama näppy kuin mielialaoireilut :)

    • Tyytyväinen

      Zoelyt olleet käytössä puolisen vuotta. Parilla ekalla kierrolla tuli pienet kuukautiset, sitten loppuivat kokonaan. Raskaustestin teen joka kuukausi varmuuden vuoksi. Paino suht ennallaan, selluliittia siitä huolimatta tullut. Kuukautiskipuja (lieviä, ja ilman vuotoa) ja pms- oireita on, mutta huomattavan paljon lievempiä kuin ennen pillereitä. Aiemmin kokeiltu hormonikierukkaa jolla vuodin itseni raudanpuuteanemiaan, ei siis sopinut minulle plus kohtutulehdukset siihen päälle vielä. Iho oli ekan laatan aikana pahempi, mutta tasottui sitten. Nuorempana Minulettien kanssa ei näppyjä ollut yhtään, tällä pysyyy aikuisiän finnit suht kurissa. En vaihtaisi muuhun, Cerazesta tuli sivuvaikutuksia liikaa.

      • petu

        huh, en siis ole ainoa kenen kuukautiset loppuivat kokonaan!


    • Nainen 29v.

      Lääkärini määräsi minulle Zoelyt syksyllä ja nyt olen syönyt 1,5 laattaa. Haittavaikutuksena on aivan järkyttävä akne. Minulla ei ole koskaan ollut aknea (edes teininä) ja nyt on todella paha. Otsa erityisesti on aivan finnien peitossa ja poskissakin on jo jonkin verran näppyjä. Ekan laatan aikana näitä ei vielä ilmestynyt, iho oli vain rasvaisempi, mutta en ymmärtänyt mihin se voisi johtaa.

      Sain lääkäriltä antibiootin ja voidetta akneen, kahden viikon päästä pääsen Zoelystä eroon, onneksi! Kokeilu on ollut todella tuskainen ja häpeän akneani hirveästi, enkä haluaisi selitellä ihmisille mistä se johtuu. Onko kellään kokemuksia siitä, kuinka pian iho on parantunut kun on vaihtanut Zoelystä pois? Tsemppiä kaikille, jotka painivat tämän inhottavan ongelman kanssa.

      T. nainen 29v.

    • tyttö2323

      Minä (23v) olen nyt syönyt kaksi viikkoa Zoelyä ja toistaiseksi välttynyt onneksi ainakin aknelta, mutta tänään vasta luettuani tuoteselostetta huomasin yhteyden aika moniin muihin siellä listattuihin haittoihin.. Muun muassa silmien kuivuminen, suun kuivuminen, rintojen kasvu (ei ehkä niin huono asia..) ja ehkä ikävimpänä, minkä takia lähdin asiaa tutkimaan, alavatsakipu.

      Näin kaksi viikkoa edellisistä menkoista kuluneena voisi tietysti epäillä myös ovulaatiokipua, joka minulla on ollut tuntuva ilman pillereitä, mutta vähän kyllä epäilyttää.. Eihän ovulaation pitäisi tuntua pillereillä kun eihän sitä edes tapahdu, eikös se näin ole?

      Onko muilla tuntunut vastaavaa alavatsakipua? Tuoteselosteessa se taisi olla "lantiokipu" ja "epämiellyttävä tunne emättimessä"...

      Tietysti voi olla joku tulehduskin joka ei riipu näistä, selvitän sen toki, mutta jos tämä on jatkuvaa niin taitaa mennä pillerit vaihtoon.

      • ottaapäähän

        Oon käyttänyt nyt muutama pilleriä vajaa 3 liuskaa Zoelyjä. Ensimmäiset kaksi söin putkeen. Alusta alkaen on tuntunut epämääräistä tunnetta alavatsassa, välillä vihlaisua mutta enimmäkseen ns. todella lievää kipua. Kuitenkin sellanen tunne jota ei edeltävällä pillerimerkillä ikinä ollut. Vähän sellaista paineen tunnetta tms. Ei emättimessä, vaan alavatsassa.

        Nyt kolmannen liuskan aikana tunnetta on yhä edelleen ja riemukseni vielä lähes päivittäistä tiputtelua. Nyt neljä päivää ennen lumetabletteja tiputtelu on jo ihan vuodoksi luokiteltavaa..


    • Zo Not

      Voi hemmetti.....näitä kommentteja lukiessa tulee kyllä sellainen fiilis, että kannattaako alkaa edes kokeilemaan Zoelyjä. Itse olen 44-vuotias, ei lapsia, sinkkukin eli ei tarvetta ehkäisylle periaatteessa....mutta ihan kauheat menkat, ja PMS-oireet on diagnosoitu PMDD:ksi --- mieliala romahtaa jo kaksi viikkoa ennen menkkoja, ihan järkyttävä masennus ja raivo, joka helpottaa ehkä menkkojen toisena päivänä....menkat itsessään kestää noin viikon, tosi runsaat ja kivuliaat - maha, alaselkä ja viime aikoina migreenit -- kaikki oireet siis alkavat jo pari viikkoa ennen menkkoja = koko paska kestää joka kuukausi melkein kolme viikkoa vuotoineen kaikkineen.....tämä kaikki ollut osa elämääni 11-vuotiaasta asti. Jee.
      Kysyin gyneltä voisiko harkita kohdun/munasarjojen poistoa, mutta hän sanoi että ensin on kokeiltava kaikki muut hoitokeinot, ja löi käteen Zoely-reseptin.
      Minulla oli lisäksi järkyttävä akne n. 14-vuotiaasta kolmikymppiseksi, kasvoihin jäänyt lieviä arpia -- ja koko nuoruus meni hävetessä naamaani.....joten nyt pistää vähän mietityttämään, että kannattaako aloittaa tällainen pilleri joka tuntuu päinvastoin AIHEUTTAVAN kaikkia näitä oireita joista yritän eroon :(
      (mielialalääkitystäkin ehdotettu, en mielelläni siihenkään rumbaan lähde)
      Kuulostaa siltä, että tosi harva on ollut näihin pillereihin täysin tyytyväinen -- turhauttavaa tietysti, että eihän se omalla kohdalla selviä kuin kokeilemalla....mutta en taida uskaltaa....(viimeksi syönyt e-pillereitä 2000-luvun alussa)
      Tsemppiä teille rohkeille :)

    • Nainen 29v.

      Täytyy kyllä sanoa, että omien kokemusten perusteella toivoisin, ettei lääkärit suosittelisi Zoelyä kenellekään. Itselläni ei tosiaan ole koskaan muulloin ollut mitään akne-ongelmaa kuin vasta nyt käytettyäni näitä...

    • äippä222

      Itse sain lapsen huhtikuussa, en vain muista milloin aloitin zoelynit, oisinko jo 7kk syöny niit. Sivuvaikutuksia ei ole tullu ollenkaa, raskaus kilot lähteny melke kaikki.. Mutta tänään on ollut tosi etova olo, ja mua pelotellaan raskaudesta.. Mikä on myös hyvin epätodennköistä :D
      Mut musta ois kiva tietää et onko kellään muulla käyny et zoelynien aikana tullu raskaaks :S

      • tyttö

        Oon syöny zoelynejä melkein kolmisen kuukautta,eikä mitään suurempia haittavaikutuksia ole ollut. Pikkuista vuotoa noin viikon päästä kun olen aloittanut laatan. Mutta tahtoisin tietää voiko siis zoelynejen aikana tulla raskaaksi tai oikeastaan niide neljän lume pillerin aikana jolloin kuukautiset tulevat?


    • tyty2

      Itse aloitin tänään kuudennen laatan Zoelyja, muutoin olen ollut tyytyväinen paitsi ainut haittavaikutus itsellä on mielialan vaihtelut / alakuloisuus / masentuneisuus. Harkinnassa merkin vaihto, sillä tämä nyt jo vaikuttaa paljon parisuhteeseeni, enkä halua sen pahenevan tämän enempää...

      Ihmettelin sitä miten monella Zoelyt aiheuttaa aknea! Itsellä ei ole sitä ongelmaa pillerien kanssa koskaan ollutkaan (ennen Zoelyjä käytin Yasmineja n. puoli vuotta), Yasminit piti vaihtaa migreenin takia ja silloinkaan ei ollut muita haittavaikutuksia. Mutta tosissaan, vaihtoon nämä ihan oman henkisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

    • onneton5

      Hei!
      Oletteko te jotka syötte zoelya, niin huomannut että olette agressiivisempia kuin ennen? Itse olen huomannu (kohta syönyt yli puolivuotta) ja nyt kyllä alkaa riittää! Jos esim. joku säikäyttää niin agressiivisuus taso nousee heti sataan! Ei tietenkäään niin että lyön ketään, mutta pitää rauhoittua kauan. Olen myös huomannut alakuloisuutta, väsymystä ja FINNEJÄ!! onko teillä samanlaisia oireita?

    • Mamita

      Jepulis!!!! Onneton 5:Tää on munkin huoli ja saa loppua mun kohalla nyt!
      Olin yhdenkuukauden välistä ilman ja mieli ruvennu jo tasottumaan!
      Mulla on siis laatta 6 menossa ja enempää en syö!Paino noussut 4kg ja paiseita mullekkin on tullut! Siis aivan ku finnejä mutta ilman valkoista päätä!
      Nää on ihan hirveitä tabuja vaikka oon koittanut 10 vuoden aikana 12 eri ehkäsy menetelmään ja ei vaan sopivaan taho löytyä mut nää on kaiken huippu!
      Ystävälläni myös käytössä kyseiset ja samat oireet ja meinaa myös vaihtaa merkkiä!
      Haluttomuus osana sinänsä on itselle inhottavaa koska haluan mieheni olevan onnellinen mutta itseä iltasin kiinnostaa vain nukkuminen ;( ja olen vasta 29 v

    • Jane Doe

      Itselläni Zoely auttoi akneen hyvin, mutta haittavaikutuksena tuli aggressiivisuus. Onneksi ystäväni kommentista tajusin asian ja lopetin pillerit.

    • hippa5

      Miksei mulla tullu vuotoa lume -pillereiden aikana,
      vaan nyt ku oon jo pari pilleriä ottanu toisesta liuskasta?!

      Pitäskö huolestua?

      • 7kk:n kokemus

        Ei tarvi, mulla ihan sama juttu:)


      • Anonyymi

        mulla ihan samaa juttua! vuoto alko vasta pari päivää tauon jälkeen, eli oli kerinnyt ottaa 2 pilleriä


    • kohta lähes kalju ?

      Mulla 7:s laatta menossa ja runsaat kuukautiset kuihtuneet vähäiseksi tiputteluksi.
      Tuntuu että hiukset ovat harventuneet tänä aikana, onko muilla ollut samoja kokemuksia, toivottavasti tasaantuu ???

    • Raivopää

      Olen kohta käynyt kaikki mahdolliset e-pillerit läpi (omistan järkyttävät menkkakivut ja runsaat/erittäin epäsäännölliset menkat), kunnes sitten lääkäri tyrkkäsi kouraan Zoelyt. Kysyin häneltä haittavaikutuksista, mutta nätisti lääkäri sivuutti koko asian.

      Minulla on vasta eka liuska menossa, mutta en todellakaan syö näitä enempää. Olen järkyttävän pahantuulinen koko ajan! Pieniki ärsytys lisää kiehumista päässäni ja raivoan ihan tyhjästä, mikä on minulle huono asia koska olen töissä palvelualalla. Yritäppä töissä olla hyväntuulisena, kun koko ajan kiehuu päässä. Myös kaverit ärsyttävät koko ajan minua, vaikka heissä ei ole mitään mistä en tykkäisi. No nyt sitten ensi viikolla loppuisi ensimmäinen pilleriliuska ja naamaani tulee joka päivä älyttömästi finnejä, jotka ovat todella kipeitä patteja.

      Onneksi sain lääkärille ajan ja vaadin häneltä, että saisin reseptin yazeihin, koska ne sopivat minulle täydellisesti (en edes tajua miksi hän ei kirjoittanut edellisellä käynnille minulle niihin reseptiä). Tiedän että pitäisi se kolme kuukautta kestää, mutta en jaksa enää hetkeäkään itseäni tälläisenä! Ja ikää siis on 20 vuotta.

      • onneton5

        itse söin ensin yazeja ja sen jälkeen zoelyja. Aivan samat haittavaikutukset kummallakin ! älä helvetissä alota yazeja!!


    • hör

      Aloitin itse zoely pillerit noin viikko sitten. Ensimmäisinä päivinä oli mielialan vaihteluita ja useampana päivänä on ollut vatsakipuja ja lievää pahoinvointia. myös yläselkään on tullut näppyjä. Jos kärsit vähänkään iho-ongelmista, suosittelen ehdottomasti jotakin toista valmistetta.

    • Nappi valinta?

      Moi

      Viime viikon torstaina aloin käyttää zoely- tabuja, koska halusimme poikaystäväni kanssa jotain muuta kortsujen lisäksi suojaamaan raskaudelta...

      Kun aloitin ensimmäisen liuskani, niin minulla oli näppyjä (kiitos suklaan), jotaka olivat tulehtuneet kivan suuriksi. Mutta nyt muutaman päivän jälkeen olen huomannut, että näppytlät on poissa. Siis ei edes mustapäitä nenän seudullla. Sen lisäksi paino on laskenut (ehkä 1,8kg). Ruokahalu on sama kuin ennen, halukkuus on vaan kasvanut entisestään ;D rinnoista on tullut hieman kiinteämpiä ja raskaampia (suurentuneet !?! ;) ). Ja paras tässä on se, etten ole koskaan ollut urheilija ihmisiä. Yritän vain syödä terveellisesti. Lihakset on kuitenkin selvästi kiinteämpiä reisien ja vatsan seudulta. (ei kai nyt sentään pillereistä johdu?)

      On vain yksi hassu juttu. Koulussa, missä yleensä raivoan, en enää ole mikään äkäpussi - ja kotona vanhempieni kanssa, missä olen oikein aurinkoinen, olen äksyilly äitille (etenkin tänään...) Kummallista. Poikaystävä on kyllä luvannut kertoa, jos muutun millään tavalla. Fyysisesti tai psyykkisesti.

      Vähän säikähdin kyllä, kun lueskelin teidän muiden kommentteja. Jotenkin sain sellaisen kuvan, että kaikki joille on tullu jotakin epämukavia kokemuksia zoely -tabuista on viitsinyt kertoa asiasta. Mutta entäs ne hyvät kokemukset sitten? Vai onko asia näin, että zoelyt on roskiskamaa oli kuka tahansa.....

      Toivottavasti nämä tabut sopii minulle, koska en ole koskaan ennen käyttänyt MITÄÄN muuta ehkäisykeinoa kuin kondomia...

    • Hormooninainen

      Onko teille tullu mieleen et harvemmin ne hyvien kokemuksien käyttäjät googlettaa ja eksyy tälläselle palstalle kommentoimaan... Kyllähän sitä googletetaan sit siinä vaiheessa jos on jotain huonoa. Negatiiviset palautteet asiasta kuin asiasta löytyy netistä, vaikka aivan varmasti positiivisia kokemuksia on paljon enemmän kuin näitä huonoja. Eihän niitä muuten kellekkään tarjottais. Mä googletin ettiäkseni miehelle hyviä syitä lopettaa pillerit "kun on niin paljon haittavaikutuksia" = vauvakuume :)

    • Miten lie käy

      Aloitin Zoely-pillerit eilen.
      Ainakaan näin nopeasti en ole huomannut mitään haittavaikutuksia, mutta aika näyttää sopivatko minulle, kun se on tietysti niin yksilöllistä.

      Edeltävästi söin Mercilon-tabletteja lähes 12 vuotta mutta pillerit vaihdettiin, koska viimeisen vuoden ajan migreeni alkoi tulla aina menkkojen yhteydessä. Migreeniä lukuunottamatta mercilonit sopivat minulle hyvin, esim. paino ei noussut, eikä tullut finnejä. Muita e-pillereita en ole syönyt. Olen 35-vuotias.

      • Odotan kokemuksia

        Kiinnostaa tuo, miten Zoelyt vaikuttavat migreeniin. Lääkärini on ehdottanut minulle vaihtoa noihin pillereihin, joilla kyllä tuntuu olevan sata ja yksi haittavaikutusta, joista olen nykyisillä pillereillä Femodeneilla päässyt eroon. Nykyisin minulla on migreeni vuodon aikaan, eikä aina silloinkaan.


      • Miten lie käy
        Odotan kokemuksia kirjoitti:

        Kiinnostaa tuo, miten Zoelyt vaikuttavat migreeniin. Lääkärini on ehdottanut minulle vaihtoa noihin pillereihin, joilla kyllä tuntuu olevan sata ja yksi haittavaikutusta, joista olen nykyisillä pillereillä Femodeneilla päässyt eroon. Nykyisin minulla on migreeni vuodon aikaan, eikä aina silloinkaan.

        Pitää käydä kertomassa kokemuksia migreenin ja muunkin suhteen kuukauden-parin käytön jälkeen, ellen onnistu unohtamaan :)


    • querelle

      Itse olen kyllä ainakin tähän asti tykännyt Zoelyistä, joita syön nyt kolmatta liuskaa. Ennen Zoelyjä käytin Yazia ja viimeisimpänä Yasminia. Yasmin ja Yaz kuitenkin aiheuttivat menkkamaisia alavatsakipuja kolmena viikkona kuukaudesta, samoin rinnat olivat lähes aina kipeät. Minulla on atooppinen iho, enkä ollut ymmärtänyt yhdistää tosi kuivaa kasvojen sekä käsien ihoa hormonaalisen ehkäisyn käyttöön. Viime käynnillä gynekologini kuitenkin totesi, että tällaiset anti-androgeeniset ehkäisyvalmisteet vaikuttavat ihon sekä limakalvojen kuivuuteen, eivätkä siksi ole todellakaan mikään ensisijainen vaihtoehto atooppisesta ihosta tai muusta ihosairaudesta kärsivälle.

      Zoelyt eivät ole aiheuttaneet rinta- tai alavatsakipuja, tyhjennysvuotokin on ollut tosi lyhyt ja niukka. Mielialaoireisiin en osaa ottaa kantaa, kuitenkaan mitään radikaalia, Zoelyjen piikkiin objektiivisesti laitettavaa, muutosta itsessäni en ole huomannut. Kielteisenä seikkana täytyy kuitenkin tuoda esiin ihon epäpuhtaudet, joista en ole ennen hormaalista ehkäisyä tai Yasmininen ja Yazien aikana kärsinyt. Nyt kuitenkin otsassani on runsaasti pieniä näppyjä, jotka harmittavat jonkin verran. Toivon kuitenkin, että tilanne vielä tasaantuisi. En tästä huolimatta ole valmis vaihtamaan Zoelyjä pois iho-ongelmien vuoksi, sillä voin kokonaisvaltaisesti paljon paremmin, ja valitsen mielummin näppyläisen otsan kuin jatkuvat kivut.

    • sofie

      Itse olen zoley-pillereitä syönyt nyt reilu puolivuotta. Ovat muuten kyllä sopineet oikein hyvin, mutta finnejä on ilmestynyt aikaisempaa enemmän. Tämä on ko. pillereille hyvin yleinen haittavaikutus.. Muita haittavaikutuksia en ole huomannut. Toisaalta haluuttomuutta minulla on aina ollut kaikkien hormonivalmisteiden kanssa... hohoohijaaa..

    • sdgdj

      Itse olen syönyt Zoelyja nyt noin vuoden. Puolisen vuotta oli sitä edeltävästi ehkäisykapseli, joka aiheutti jatkuvat vuodot ja naaman totaalisen räjähdyksen. Tätä ennen kaikenlaisia pillerimerkkejä, joista kaikki kyllä sopineet ihan ok, paitsi Yasmin. Ehkäisykapselin aiheuttamat näppylät eivät ole missään vaiheessa oikeastaan kunnolla kadonneet, suurimman osan sain Brevoxyl-voiteella vihdoin pois muutama kuukautta sitten, mutta suun ympärillä pieniä ihon värisiä hormoninäppylöitä esiintyy edelleen. Olisi varmaan pitänyt olla vailla ehkäisyä pari kuukautta kapselin jälkeen, mutta aloitin suoraan lääkärin kehoituksesta Zoelyt. Näppylöiden kanssa kuitenkin ihan pärjää, ei paha :)

      Itse olen pitänyt kyllä Zoelyista, en ole saanut mielialahäiriöitä mistään pillereistä enkä näistäkään, ainakaan tietääkseni. Menkat ovat lyhyet ja niukat, ainut huono puoli, etten oikein vieläkään tiedä tarkalleen, koska ne alkavat, miten kauan ne kestävät ja miten runsaina ne tulevat. Viimeksi kesti kaksi päivää tosi niukkoina, sitä edelliset neljä päivää parilla runsaammalla päivällä, joskus alkaa ensimmäisen lumepillerin ottamisen jälkeen, joskus vasta neljännen.

      Pillerit ovat aina aiheuttaneet minulle jonkinasteista haluttomuutta, olen huomannut/tajunnut sen nyt vasta lähivuosina, vaikka pillereitä olen syönyt jo kymmenisen vuotta. Nyt Zoelyjen aikana olen ilokseni huomannut, että minullakin on olemassa jonkinlainen halukkuus. En silti ole (kuulemma) kuin muut, mutta edes vähän siihen suuntaan - toisin kuin ennen.

      Suosittelen. Kalliit, mutta toimivat :)

    • tes7

      Jouduin vaihtamaan syksyllä pillerit (ohensivat limakalvoja todella pahasti) ja lääkärini ehdotti viimeisenä oljenkortena näitä uusia zoely pillereitä. Söin ennen diane nova pillereitä akneni hoitoon, joten pelko pillereiden vaihtamisesta ja aknen palaamisesta oli todella suuri.

      Nyt olen syönyt pillereitä noin kahdeksan kuukautta, enkä voisi olla tyytyväisempi. Joitakin finnejä välillä on, mutta akne ei todellakaan ole palannut ja viime kuukausina ihoni on ollut todella kirkas ja hyväkuntoinen. Missään kohtaa ei tullut minkäänlaista pahenemisvaihetta. Lisäksi täällä palstalla ihmiset kirjoittelevat aika paljon siitä kuinka tämä valmiste huonontaa ihoa, mutta gyneni sanoi että pillerit ovat näissä hommissa ihan samalla tasolla lukuunottamatta diane novaa.

      Näiden pillerien aikana myös limakalvoni ovat palautuneet normaaliin kuntoon, mistä en voisi olla onnellisempi. Edelliset voimakashormooniset pillerit eivät kyllä sopineet minulle lainkaan näin jälkeenpäin ajateltuna, mielialavaihteluita oli jatkuvasti ja nyt kahdeksan kuukauden aikana esimerkiksi itkuisuus on kadonnut kokonaan. Halutkin ovat kohdallaan.

      Ainut huono puoli on se, että välillä tulee tiputtelua.

      Muistakaa, jotka täällä luette kauhukommentteja, että pillerit ovat yksilölliset. Jos jollekin ei jokin valmiste sovi, se ei tarkoita että pillerit ovat "huonot". Joku täällä jopa julisti, että toivottavasti zoelyjä ei suositeltaisi kenellekkään tyyliin aknen takia. Kaikki pillereihin liittyvä on niiiiin yksilöllistä kuin vain olla jo voi. Oma akneihoni on täysin parantunut ja ihoni on paremmassa kunnossa kuin diane novan aikana esimerkiksi. Minun akneni pahemi merciloneista, joillakin se ehkä paransi ihoa. Tottakai on siis hyvä, että jaetaan kaikki kokemukset mutta eivät ne kaikille ole samanlaisia :)
      Itse tätä luettuani panikoin aloittamisesta kauheasti ja olin ihan varma että akne on taas varma, mutta tilanne onkin aivan toinen!

      • Zoely aloittelija

        Söin juuri ensimmäisen laatan Zoelyjä eikä sivuvaikutuksia ole ilmennyt toistaiseksi lainkaan. Pientä vessassakäynnin tiheyttä silloin tällöin mutta ei mitään sen suurempaa. olen todella tyytyväinen jos tilanne pysyy samana sillä edelliset pillerini (Gestinylit) alkoivat jo ensimmäisellä viikolla saamaan kauhuja aikaan, raivokohtauksia, päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta ja myöhemmin runsaan painon nousun. Olen saanut laihdutettua kaikki näiden pillereiden aiheuttamat kilot vaivalla pois joten valvon todella tarkalla silmällä mitä nämä uudet pillerit saavat kehossani aikaan. Kolmas lumetabletti on tänään otettu mutta vuotoa ei näy joten toivottavasti en ole raskaana vaikka pillerit olenkin ottanut säännöllisesti ohjeiden mukaisesti joka päivä.


    • Jennieeeea

      Ite oon nyt syöny 3 päivän päästä ensimmäisen liuskan loppuun. Ihan hyvät on ollu mut mulla on ollu väsymystä. Nukuin viimeyönä 11 tuntia ja silti tänään vetäsin kevyet 3 tunnin päikkärit.. Tää on ärsyttävää et väsyttää kokoajan mut se väsymys loppuu siihen ku saa jotaki tekemistä. Pari finniä tullu mut muuten mun iho on pysynyt hyvässä kunnossa. Välillä tosin tullu kunnon mielialanvaihteluita mut ei sen kummemmin.. Ajattelin et vaihtaisin pillerit, mut nyt kun oon lukenu noist muista pillereistä ni en vaihakkaan.. Ja eilen otin ensimmäisen keltasen pillerin ja ei mulle vaan oo tullut yhtää vuotoa? Tosin ihan hyvä vaan niin..

      • Zoely aloittelija

        Mulla alkoi sitten sillä neljännellä keltasella pillerillä menkat eli ilmeisesti vähän vaihtelee kuinka ne sitten alkaa noilla tauoilla ja aluks tietysti saattaa mennä vähän niin ja näin.


    • emilyy

      Aloitin tänään nämä kyseiset pillerit ja heti kun tulin tänne lueskelemaan kommentteja niin alkoi pelottaa :o Ihoni on hyvässä kunnossa enkä todellakaan halua finnejä.. Jos niitä nyt alkaa ilmaantua niin entiä miten jaksan odotella 2-3kk jos ne siitä tasottuis (kun kesäkin nyt tulossa).. Toivotaan ettei tulis mitään sivuvaikutuksia paitsi rinnat saa tietty kasvaa:D ikää 17 ja ensimmäiset pillerit..

    • xxxxg

      Oon nyt syöny yhden laatan, ja tänään otan viimeisen lumepillerin. On ollut niin kivuliaat kuukautiset että huhhuh.

    • Vain käyttäville

      Moi! Olen 18v ja syönyt pillereitä kohta jo vuoden. 22pv kierto vaihtui 31pv kierroksi mikä oli aivan mieletön helpotus. Vähäistä kuukautisvuotoa ja kivutkin lähteneet. Akne myös parantui täysin eli ei finnejä vuoteen.

      Mielialaani ne vaikuttivat kuitenkin negatiivisesti ja jouduin nyt lopettamaan. Ehdin silti ostaa 3kk pakkauksen mistä on nyt kaksi levyä jäljellä ja ajattelin, että ehkä joku täältä haluaa ostaa ne vaikka puoleen hintaan? Vanhenee vasta 06-2015

      Ota yhteyttä sähköpostiini jos kiinnostaa: [email protected]

    • Olen 42-vuotias ja sain kuukausi sitten Zoelyt kovien vatsakipujen vuoksi. Olin kuukauden sisällä pari kertaa tiputuksessa ja epäilivät endometrioosin uusiutuneen. Parin viikon kohdalla alkoi tiputteluvuoto ja on nyt jatkunut kohta kaksi viikkoa. Kivut ovat poissa, mutta paino on noussut ja ruokahalu on aivan järkyttävä. Ahmisistarve on kova ja voisin syödä hevosen kolme kertaa päivässä. Vähintään.
      Lievää kiukkuisuutta on myös esiintynyt. Aknea en ole havainnut.

      Suositus oli vetää kolme levyä putkeen ja aloitan nyt ainakin toisen.
      Onhan se hienoa, ettei enää ole kipuja, mutta tuo vuoto alkaa jo kyllästyttää ja samaten ahmiminen.

    • Mikä ehkäisy nyt?

      7 liuskaa syöneenä voin todeta, että en ole koskaan vielä ollut haluamatta seksiä, mutta nämä pillerit ovat vieneet halut kokonaan!! Hirveätä mennä illalla sänkyyn miehen kanssa, kun ei halua yhtään. Päinvastoin, alkaa ajatus seksistä inhottaa ja on ikävää mennä sänkyyn.
      Ihoni on ollut aina suht huono eli finnejä tulee, mutta Zoely ei ole lisännyt tätä taipumusta vaan mieluummin vähentänyt hieman finnien tuloa.
      Kuukautiset ovat pysyneet lähes entisen kaltaisina.
      Paino nousi alussa 2 kg ja se on jäänyt.
      Mielialoissa yleensä en ole huomannut muutosta, mutta tuo HALUTTOMUUS on niin kamalaa, että lopetan pillerit tähän kuukauteen.

    • Pippuri

      Itse söin juuri tänään viimeisen lumepillerin ekasta laatasta. Ja olin aivan kauhuissani että nytkö sitten olen raskaana kun ei menkkoja kuulunut, mutta tänään tuli todella niukasti jotain pientä vuotoa. Muuta huonoa en ole huomannut kuin mielialanvaihteluja, mutta ne nyt voi johtua monesta muustakin asiasta.
      Paino ei ole noussut eikä finnejä tullut ainakaan vielä.

      Ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen. :)

    • Maksaläiskät

      Pitää täs kysellä ku oon syöny Yaz:ia aikasemmin ja vaihdoin Zoelyyn täs pari päivää sitte. Seksihalu, ruuansulatusvaivat ja mielialavaihtelut ovat olleet ongelmana siitä asti kun alotin Yazin syömisen. En ole siitä paljo piitannut, mutta myöhemmin tuli sitte maksaläiskiä, ja ne ärsyttävät! Mulle ehdotettiin vaihtoa Zoelyyn eikä minulla, ainakaan vielä, ole mitään sivuvaikutuksia.
      Pitää vaan kysyä että onko teillä muilla tullu maksaläiskiä pillereistä, jos on, niin ovatko hävinneet ku ootte vaihtanu pillereitä? En kyllä keksi et mistä muusta vois nuo läiskät tulla ku oon vasta 20v nii ei varmaa oo ikäongelmakaan...

    • Tuikkulii

      Söin noin 8 vuotta harmonet-pillereitä. Vaihtelu virkistää ja halusin kokeille toista merkkiä. Toinen liuska on nyt Zoelyä menossa. Ensimmäisen liuskan alussa oli pientä tiputtelu vuotoa ja lume lääkkeiden aikana ei vuotoa sitten tullutkaan laisinkaan. Hieman ehkä aknea ollut enemmän, mutta mieliala pysynyt varmaankin aika samana. Alavatsa on jännän turvonneen oloinen ollut tauosta lähtien ja alaselkää jomotellut samanlailla kuin normaalisti kuukautisen aika on särkenyt. Viikko vielä ja alkaa toinen tauko. Jotenkin edes jonkin näköistä vuotoa toivoisin ja saisi mielialan helpottuneeksi, etten ainakaan olisi raskaana. :)

    • Neutrogena

      Moikka! Olen syönyt kohta viiden kuukauden edestä Zoelyjä ja ovat sopineet minulle aivan mainiosti: kuukautiset ovat todella niukat ja kestävät kahdesta kolmeen päivään, mikä oli suuri helpotus entiseen viiden-seitsemän päivän tuskaiseen ja runsaaseen vuotoon. Haluja Zoelyt eivät ole vieneet minnekään, enemmänkin sanoisin niiden lisääntyneen ja mielialatkaan eivät vaihtele, toisin kuin Yazeja/Merciloneja syödessäni. Painonikin on pudonnut Mercilonin lopettamisen jälkeen 10kg ja Zoelyjen aikana vain jatkanut putoamistaan. Ainut haittapuoli näissä on nyt neljännen ja viidennen liuskan aikana ilmentyneet finnit. Minulla on aina ennen ollut puhdas iho, en ole koskaan kärsinyt finneistä sen pahemmin, kuin jos nyt on joskus sattunut yksi pieni näppy jossain olemaan. Nyt niitä kuitenkin on ilmentynyt niin otsaan kuin leukaan ja nenäänkin, posketkin ovat alkaneet kukkia, ja tuo 1/10 mahdollisuus akneen vähän hirvittää. Neutrogenan kasvonhoitotuotteet kuitenkin toimivat ystävälläni vastaavassa Zoelyjen aiheuttamassa tilanteessa. Pitäisi ilmeisesti kokeilla niitä. Onko muilla kokemuksia asiasta, oletteko saaneet Zoelyn aiheuttamat finnit kuriin muulla keinolla kuin pillerien vaihdolla? Koska kuitenkin mielelläni pitäisin Zoelyjen tuoman hyvät puolet ja kärsin sitten vaikka vähän näppyläisestä ihosta, mutta jos jollakin on jokin keino niiden kuriin saamiseksi niin olen enemmän kuin kiitollinen!

    • sinäkin zoelyni

      Minulta ei Zoelylle.!
      Vuosi on mennyt Zoelyjen kanssa, eivätkä kyllä minulle sovi lainkaan.
      Taustalla voi toki olla muitakin syitä, mutta nyt haluan ensiksi lopettaa koko pillerit ja nähdä tapahtuuko muutosta.

      Zoelyn aloittamisen jälkeen ilmenneet jutut:
      Vatsaongelmat, ruoka ei sula
      Menkkojen epäsäännöllisyys
      Kauheat kivut (ennen zoelyä kuukautiset olivat kivuttomat)

      Yksi keskenmeno takana, vaikka yhtäkään pilleriä ei jäänyt ottamatta tuntiakaan myöhässä , sen verran orjallinen olen näissä jutuissa. Syytänkin osittain zoelyn tehoa, tai sitten nyt kävi se about 99,90 prosentista 1% poikkeus.

      Mielialan myrskyt ja jatkuva itkeminen, ennen en itkenyt kuin max 2 kertaa vuodessa.
      Olin ennen luonnostaan alipainoinen bmi 15-16, mutta nyt vuodessa painoa on tullut niin paljon että menen siellä hyvin normaaleissa mitoissa ja senkun hyllyn. Ruokavalio tai liikunnan puutekaan ei ole syynä, sillä lenkki päivässä aerobista ja kokonaan vegaani ruokavalio pikkuruisilla annoksilla 3xpv = painon ei kuuluisi nousta ja nousta, oman järkeni mukaan.

      Nesteen kertyminen.
      Jatkuvat pissatulehdukset, joita ei ennen pillereitä ollut ikinä.

      Tämä on tosiaan vain lista kaikista oireista jotka ovat ilmaantuneet zoelyn jälkeen, enkä väitä että kaikki olisivat takuuvarmasti pillereiden aikaansaamaa.

      Toivottavasti muilla menee paremmin z kanssa, itse vaihdan sen mahdollisimman pian.

      • korjaan

        Ehkä se varmuus joo olikin pelkkä 90%, typoilen.


      • 23568
        korjaan kirjoitti:

        Ehkä se varmuus joo olikin pelkkä 90%, typoilen.

        se on 99, ääliö


    • Piipe

      Neljäs liuska puolessa välissä nyt. Paino on noussut 5 kiloa, mutta siihen syynä on myös ruokahalun kasvu pillereiden aloittamisen ekoina kuukausina ja muutenkin on tehnyt mieli herkutella. Nyt oon yrittänyt pudottaa painoa, mutta junnaa paikallaan. Menkat jäi tulematta kolmannen liuskan jälkeen. Ensimmäisen liuskan aikana oli koko ajan pissahätä, mutta nyt on jo ok. Otsa on täynnä pientä finniä ja välillä isompia, kipeitä, ihonalaisia finnejä. Näpyt ovat selvästi pillereiden aiheuttama ongelma, koska aiemmin oli sileä iho. Mielialanvaihteluita ei ole ollut, mutta painiskelen kevyen masennuksen kanssa, ku viimeisin ihmissuhde meni katki, joten en osaa sanoa mikä johtuisi pillereistä ja mikä elämäntilanteesta. Ikää mulla on 37-vuotta. Eniten siis ärsyttää toi paino ja noi finnit. Jatkan vielä niin, että puoli vuotta tulee täyteen ja jos ei paino näytä tippumisen merkkejä tai finnit katoa, niin lopetan näiden syömisen.

    • Zoely93

      Nyt kun oon lukenut koko tämän viestiketjun alusta loppuun, vaikuttaa ehkä siltä että niille joilla on ennestään jo akneen taipuvainen iho, zoelyt on auttaneet ja gynekologit jopa suositelleet niitä, ja taas niillä joilla ei oo yleensä ollut finnejä, zoelyt ois niitä sitten aiheuttaneet. Itse oon nyt kahden pillerin verran kerennyt näitä syömään, eli vielä en ole huomannut minkäänlaisia vaikutuksia suuntaan tai toiseen. Aina ollut jonkin asteisia iho-ongelmia (finnejä) niin kasvoissa, selässä kuin rintakehässäkin, vähän kyllä jännittää että miten nyt sitten reagoi näiden kanssa.

    • Hmm?

      Ensimmäinen liuska Zoelya meneillään ja sen kolme viikkoa mitä olen pillereitä popsinut, niin on menkatkin kestänyt. Siis mitä kummaa? Vai voiko noito niiksi kutsua, kun vuoto on tummaa ja epämääräistä. Fiilis on jotenkin tyytymätön, apea ja itkuinen väsymystä, mutta nämä voivat toki liittyä vahvasti myös kiireiseen elämäntilanteeseen. Nämä ikuisesti jatkuvat epämääräiset menkat ovat häiritsevät, kun ei koko ajan jaksaisi miettiä tilannetta pöksyissä vaan haluaisi vaan nauttia kesästä ja pistellä menemään... Jännityksellä odotan, rauhoittuuko tämä tästä. Hope so, sillä muut ehkäisyideat alkavat olla lopussa..!

      • Zoely93

        Itsellä sama homma, luulisin että ihan normaalia näin alussa, eli "tiputtelua" joka vaan tulee heti menkkojen perään.. Jos ei ala loppumaan niin lääkäriin/merkin vaihto. On kyllä tosiaankin melko ärsyttävää, mutta pakko vaan ootella että muuttuuko miksikään..


    • amy_18

      Moikka!
      Vaihdoin yazista zoely niitten uutisten takia, yazit sopivat täyellisesti mutta uutiset rupesivat vaivaamaan. Toinen levy zoely menossa ja menkat jäivät kokonaan pois (testit tehty), pää kipu on ollut aika yleistä sen jälkeen kun aloitin zoelyn käytön, onko kellän käynyt samoin? Ikää on 18

    • kyllästynyt tähän

      Moikka, mä olen syönyt nyt 5 vuotta e-pillereitä. Vaihtanut nelkä kertaa merkkiä ja tällä hetkellä toinen levy zoelyä menossa. Ensimmäisen levyn aikana en huomannut paljoakaan muutoksia kun haluttomuus. Seksiä ei tee ollenkaan mieli. Kuukautiset ovat aina olleet mulla todella runsaat ja kivuliaat joten ajattelin näiden pillereiden sopivan. Vuoto alkoi 4 lumepillerin aikana. Kuukautiset kesti sen 3 päivää TODELLA runsaina. paino sanalla TODELLA. Ennen vuodin viikon aikana tämän verran mitä nyt kolmen päivän aikana. No kivut pysyivät myös samoina. Viikko menkkojen loppumisen jälkeen harrastettiin seksiä ja menkat alkoivat??? vuotanut nyt kaksi päivää yhtä putkea.. Alkaa kyllästyttäää jo tässä vaiheessa, enkä tiedä onko tämä kovin normaalia? Katson ainakin tämän toisen levyn putkeen ja mietin TAAS vaihtoa.

      • Voiko toimia?!

        Itsellä kokemus siitä, että mikään hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Pahojen menkkojen takia lääkäri kuitenkin sai ylipuhuttua kokeilemaan näitä (olen 40v.). Nyt toinen liuska menossa ja varovaisen toiveikkaasti kuulostelen, josko nämä sopisivat sittenkin. Vähän joskus päänsärkyä, rinnat aristaa mutta ei muuta. Jos tämmöisenä pysyy niin hienoa, pelkään kyllä, että kohta ilmenee jotain uutta oiretta. Menkkoja ei tullut lainkaan ekassa kierrossa.


    • Miten lie käy

      Aloitin Zoelyt huhtikuun puolenvälin tienoolla ja edeltävästi minulla oli Mercilon-pillerit. Pillerit vaihdettiin, koska migreeni alkoi vaivata aina menkkojen yhteydessä. Kirjoitinkin tänne tuolloin.
      Nyt on siis menossa viides lista. Tässä huomioitani: Migreeni on tänä aikana ollut vain kerran, mikä on tietysti hyvä. Menkkojen alkaminen on sen sijaan muuttunut epäsäännöllisemmäksi. Ensimmäisen listan aikana/jälkeen menkkoja ei tullut ollenkaan (listan aikana esiintyi tosi vähäistä tiputteluvuotoa muutamana päivänä) ja muiden listojen yhteydessä alkamispäivä on ollut joko lumepillereiden aikana tai kun seuraava lista on aloitettu. Ekat menkat oli melko runsaat mutta sen jälkeen ovat olleet rauhallisemmat ja kesto 2-4 päivää. Paino ei ole noussut, eikä finnejä tai aknea ole tullut kasvoihin. Zoelyt aloitettuani selkään on tullut 2 näppylää (eri ajankohtina) ja ne ovat olleet ehkä paremmin "aknemaisia". (Aknea minulla ei ole aiemmin ollut mutta nuo näpyt olivat suht isoja ja kipeitä, siksi en niitä niinkään finneiksi ole ajatellut). Kuppikoko ei ole muuttunut ja mielestäni ei ole vaikuttanut mielialaan.

    • eelu

      Terve, täällä kans Zoelyt juuri aloittanut, kohta yks liuska takana. Ikää 24 vuotta ja tätä aikasemmin en oo käyttänyt koskaan hormonaalista ehkäisyä joten jännäähän tämä on ollut kaikkien muiden sivuoireita lukiessa..

      Alussa jatkuva vessahätä ja muutenkin nesteet lähteneet kehosta huolella, tuntuu et näin kesällä aikasemmin syntyny turvotus on täysin kadonnut ja siirtyny melkeempä rintoihin. Eli kuppikoko on selkeesti jo kasvanut.. Ihan kiva muutos tämä siis, vatsa pienenee ja rinnat kasvaa.

      Ei oo tullut edes finnejä normaalia enempää, mielialat pysyneet kokonaisuudessaan aika samana. Toivotaan et ei tuukaan mitään kummempia haittavaikutuksia, koska nyt tuntuu menevän todella hyvin, tiedä sitten johtuuko siitä et ensimmäiset pillerit ikinä vai tuleeko myöhemmin ongelmia.

      • eelu

        Aijoo, ja isona plussana myös se, että myös halut tuntuu vaan kasvaneen (vaikka aikasemminkin hyvin terveet halut on ollu..)! Kellään muulla?


      • Miten lie käy
        eelu kirjoitti:

        Aijoo, ja isona plussana myös se, että myös halut tuntuu vaan kasvaneen (vaikka aikasemminkin hyvin terveet halut on ollu..)! Kellään muulla?

        Ai niin, alussa oli kanssa jatkuva vessahätä.


      • nainen 19v
        eelu kirjoitti:

        Aijoo, ja isona plussana myös se, että myös halut tuntuu vaan kasvaneen (vaikka aikasemminkin hyvin terveet halut on ollu..)! Kellään muulla?

        Itse olen aina ollut seksuaalisesti aktiivinen, eli haluja on ollut aina paljon. En tiedä johtuuko lisääntyneet halut uudesta miehestä vai Zoelyistä mutta nyt jaksaisin heilutella lakanoita vaikka koko päivän!


    • Zoelylly

      Joo, en suosittele kenellekään hermoheikolle ihmiselle Zoelya. Mulla jäi kuukautiset kokonaan samantien pois. Kahden ekan liuskan jälkeen testasin negatiivisella tuloksella. Kolmannen jälkeen luotin, että kai ne nyt sit toimii, vaikkei kuukautisia olekaan.

      Nyt syön neljättä liuskaa ja nyt keskellä liuskaa alkoi tulla jotain hemmetin raskausoireita! Clearbluen testi näyttää jotain epäselvää ohutta plussaa, joka voi olla plussa tai miinus, ihan vtun kvia. Prkl.

      Jokaisen pillerin olen ottanut ajallaan, enkä oksentanut/ripuloinut, tai ripuloinnin jälkeen olen ottanut uuden pillerin varmistukseksi.

    • Zoelylly

      Auttakaa, oi, Zoelyn syöjät. Voiko näistä pillereistä tulla kesken liuskan tällaisia raskaus/kuukautisoireita niin että testissä näkyy jotain hämärää lisäksi? Siis alaselkäkipua, vatsassa outoja tuntemuksia, päänsärkyä ajoittain, ellotusta syödessä... Yleensä musta tuntuu tältä kun on kuukautiset, mutta nyt voi tietty siis olla raskauskin kai kyseessä, kun tuosta vammaisesta Clearbluesta ei ota mitään selvää.

      • Zoely boikottiin

        Raskaudesta en tiedä, mutta muuten en suosittele Zoelya kenellekään. Söin vuosikaudet Yasminia ilman suurempia sivuvaikutuksia. Pillereiden syöntiin tuli tauko muusta syystä ja gynekologi suositteli näitä, kun ovat kuulemma "sopivia" yli 40-vuotiaille. Söin 3 kk, ja oli pakko vaihtaa takaisin Yasmineen kun iho meni niin huonoon kuntoon. Otsa oli kuin puuroa, finnien peitossa. Niitä alkoi tulla niskaan ja kaulallekin. Menkat jäi kokonaan pois ja tilalle tuli turvonnut olo. Mieliala muuttui apaattiseksi ja surumieliseksi. Iho alkoi onneksi parantua melkein heti kun vaihdoin takaisin Yasminiin. Nämä on tietenkin yksilöllisiä juttuja....


    • Zoelylly

      Jeah, en ollut onneksi kai raskaana, kun apoteekin oma testi näytti tosi selkeää negatiivista. Mutta Zoelyt lähtee nyt viikon päästä vaihtoon, kunhan liuska loppuu. Samoin mulla on otsa kuin puuroa. :D Mielialanvaihteluita oli mullakin ekan 3 liuskan aikana, siis jotain ihan järjetöntä aggressiivisuutta, mikä ei ole lainkaan normaali luonteenpiirteeni.

      Finniotsaa enemmän kuitenkin haittaa kuukautisten puute, en voi uskoa että se on kovin luonnollista, kun näitä Zoelyjä luonnollisuudella mainostetaan...

    • sonja.honkamaki

      Kenelle sopii, kenelle ei. Itsellä on vasta eka liuska menossa, mutta en yksinkertaisesti kestä enää, ku aiheuttaa niin sietämätöntä pahoinvointia, ettei mitään rajaa... nyt menee kyllä pillerit vaihtoon ja heti!

    • Zoelylly

      Millaista pahoinvointia tarkoitat? Mullakin alkoi tulla sellaista ällöttävää oloa, ei oikein tee mieli syödä mitään (hyvä vaan tietty, niin laihtuu entisestään).

    • EiEnääE-Pillereitä

      Mun kokemus zoelystä. 5lätkä menossa ja jätän ne nyt pois. Haittavaikutukseni haluttomuus, kuivat limakalvot, painon nousu, ärtyneisyys ja kuukautiset on jääneet ekojen jälkeen kokonaan pois. Ei niin minkään näköstä vuotoa. Ja sitten viellä tuli vauva kuume vaikka vannoin kahden lapsen jälkeen ettei ikinä enään :D Joten pillerit saa nyt jäädä. Normaalisti mulla on kuitenkin on aina ollut 5päivää vuotoa ja pari jälkivuotopäivää. Ja nyt ei mitään. Alitajuntaisesti koko ajan funtsii onko raskaana. ikä 24vuotta

    • jenhil

      Mulla vaihdettiin yazit kahden vuoden jälkeen vuotohäiriöiden takia ensin yasmineen, josta alkoi kovat kivut ja vuotohäiriöt jatkui. Sen jälkeen lääkäri suositteli zoelya. Nyt on ensimmäinen laatta siinä vaiheessa, että lumepillerit alkaa huomenna. Vuotohäiriöitä ei ole ilmaantunut ja jään odottamaan tuleeko vuotoa laisinkaan, lääkärin mukaan monilla ei ole tullut vuotoa ollenkaan. Mulla on ollut aina tosi hyvä iho, finnejä joskus ja jouluna, mutta ensimmäisen laatan aikana on tullut muutamia finnejä. Toivottavasti pysyy tällaisena, ettei pahene. Muuten en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Rinnat on pysyny normaaleina, mutta yaz pillerit kasvatti niitä pari kuppikokoa sillon kun ne aloitin, zoely pitänyt ne onneksi samankokoisina :) voi olla, että nesteet on lähteny rivakammin liikkeelle kuin aikasemmin, tai sitten johtuu siitä kun luin että muilla on ollut sellaisia oireita :D Ja ikää on 21-vuotta.

    • kokematon12345

      Itsellä kanssa zoelyt, ja eka liuska menossa. Kuukautiset oli tosi niukat eikä vielläkään loppuneet, eli 11pv nyt on tiputellu joka on tosi raivostuttavaa ja nyt taitaa olla myös pissatulehus.. kellään muulla samaa? Hirvee väsymys kokoajan ja päänsärkyä välillä. Muuten ollut ihan hyvät, mutta kauhistuttaa noi vuodot että milloin loppuu?

    • Nainen 19v

      Aloitin Zoelyt toukokuussa 2012, eli n. 6kk olen käyttänyt. Olen kokeillut Yasmineita, painoa 10 kg ja maksa-arvot koholle, Yasminelleja mutta pillereistä "loppui teho" eiväkä pitäneet kuukautisia säännöllisinä vaan vuosin pitkin kuukautta, sekä Nuvaring-ehkäisyrengasta josta sain vahdevuosioireita (kuumia aaltoja) sekä limakalvojen liiallista kostumista.

      Olen ollut tyytyväinen Zoelyihin, vaikka kuukautisia minulle tulee hädin tuskin enää ollenkaan (mikä ei minua haittaa), mutta raskaustestin teen kuitenkin aina kun vaihdan uuteen liuskaan. Paino on pysynyt samana, iho hyvänä jne.

      Ensimmäisen liuskan aikana minulla oli tiputteluvuotoa koko liuskan ajan, mutta heti ensimmäisten lumepillereiden jälkeen se loppui.

      Ainoa haittapuoli Zoelyissä on mielialavaihtelut. Olen saanut kauheita tunnekuohuja jotka haittaavat arkielämää. Olen itkenyt mm. siksi, että TV-kokki on näyttänyt aidosti onnelliselta sekä siksi, ettei kummitytölläni ole Hello Kitty-farkkuja. Myös ylitsevuotava äidillisyys (mahan silittely, vieraille lapsille lässyttely jne) sekä kauhea vauvakuume aina ennen kun kuukautisten pitäisi tulla.

      Olen miettinyt pillereiden vaihtoa, koska tunnekuohut ovat vain pahentuneet alkuajoista. Onko tai onko kenelläkään ollut vastaavia tunnekuohuja???

    • tietämätön help

      päteekö zoely merkkisissä pillereissä tämä sääntö että jos aloittaa ekaa kertaa pilsujen syönnin 2-5 vuotopävänä pitää viikon käyttää lisäehkäisyä?=) en ole kysymykseen löytänyt vastausta mistään kun aina puhutaan vain muista pillerimerkeistä.

    • paljon kokenut

      Aloitin juuri epäilyksistä huolimatta Zoelyt. Historiaa e-pillereiden parissa on 8 vuotta.
      -Melianen jouduin jättämään migreenin ja kuukautiskipujen takia, iho hyvä
      -Yasminen jätin totaalisen haluttomuuden ja kuukautiskipujen takia, iho hyvä
      -Cerazetteä ehdin syödä 3,5kk ennen vaihtoa Zoelyyn. Cerazette aiheutti ihan järkyttävän aknen, tali-ihottuman, rasvaiset ja irtoilevat hiukset sekä niin kuivat limakalvot etten voinut harrastaa seksiä lainkaan. Kumma kyllä niin halutti kovasti ja menkat tuli säännöllisesti (ja kivuttomasti) vaikka yleensä kuulema jäävät pois.

      Jotenkin vaan epäilyttää että miksi ihmeessä Zoely jos reaktio Cerazetteen noin voimakas? Minulla on luomuna hyvä iho ja olen kaikinpuolin kivuton ja halukas. Onko täällä joku jolle Zoely on sopinut vaikka cerazette ei sitä tehnyt?

    • TimeToChange?

      Olen syönyt zoelya n. 6kk, ensimmäisen liuskan jälkeen tuli hyvin niukat kuukautiset, mutta sen jälkeen ei ole menkkoja tullut kertaakaan, hirveä paniikki joka kerta että nytkö sitä ollaan raskaana ja testin ostanut aina varmuudeksi. Parin liuskan jälkeen alkoi naama kukkimaan aivan hirveästi, itselläni ei ole ennen pahemmin aknea/finnejä ollut ollenkaan ja nyt otsa aivan täynnä pientä nyppyä ja isoja finnejä tulee milloin minnekin naamaan/kaulalle, ja kun yksi finni häviää niin kaksi tulee tilalle. Myös minulle tullut pahoinvointia ja muita oireita, sekä pissatulehduksia. Aiemmin söin Qlairaa, lopetin koska se aiheutti paljon välitiputteluja ja ennen sitä söin yasminea, mutta siinä niitä huonoja kokemuksia vasta olikin. Tuntuu kovin vaikealta löytää sopivia pillereitä, ja zoely kyllä kaikista ikävin kun naama kukkii ja aina saa pelätä onko raskaana ja rahaa menee raskaustesteihin jo valmiiksi kalliiden pillereiden lisäksi..:/

    • mie vaan

      Ite oon syöny Zoelya n. 9kk, aluksi tuli finnejä, mut ne hävis nopeasti. Paino ei ole noussut ja kuukautiset tulee säännöllisesti, ilman kipuja ja melko niukkana.Joka liuskasta olen syöny myös lumepillerit. Eikä ole mitään mielialojen heittelyjä.Eli miulla on tosi hyvät kokemukset zoelystä! Kaikki on toki ihan ihmiskohtaista..

    • nainen36-v

      Hei, olen syönyt nyt ekan levyn Zoelya ja limakalvot ovat aivan korppuna. Yhdyntä aiheuttaa ylimääräistä vuotoa sen lisäksi, että edelliset menkat jatkoivat tiputteluaan koko ensimmäisen levyn ajan. Nyt vuodon jostakin koko ajan, mutta kyseessä ei ole menkkavuoto. Juuri alkanut parisuhde kärsii HIEMAN näistä oireista...kiva selittää asiaa.

    • Nainen 19-v

      Kävin viime viikolla neuvolassa puhumassa pillereistä. Neuvolan täti ei ollut oikein hyvillään kuukautisten poisjäämisestä nuorella naisella. Sanoin kyllä tekeväni raskaustestin joka kerta kun aloitan uuden laatan. Mutta tulee kalliiksi pidemmän päälle...

      Zoelyt aiheuttivat minulle myös limakalvojen kuivuutta, lähes joka kerta seksin harrastamisen jälkeen oli ikäviä hankaumia/repeytymiä emättimen limakalvoilla, ja niin on nytkin (tosin voi johtua hiivatulehduksen hoidosta voiteella, voi aiheuttaa rakkuloita ja ihon kesimistä sukupuolielimissä)...

      17. päivä on onneksi aika lääkärille, katsotaan jälleen kerran pilleriasiat uusiksi.

      • karoliina2014

        itse söin pillereitä vajaa 2 laattaa ennen kesää, lopetin mielialaheilahtelujen, haluttomuuden ja painonnousun takia. tuntuu että ongelmat on vaan lisääntyneet lopettamisen myötä, aivan kuin koko kropan hormoonitasapaino olisi mennyt sekaisin. painoa on tuosta kertynyt nyt iloiset 10kg, välillä oli todella paha ummetus, vatsa on jatkuvasti turvonnut, aivan kuin olisi täynnä nestettä, haluttomuus kesti monen monta kuukautta, rinnat tulivat pari kk sitten todella kipeiksi ja kasvoivat, nyt on naamaan ilmestynyt kipeitä näppyjä, minulla kun ei koskaan ole finnejä edes ollut ja ikääkin jo yli 30.. paino tosiaan näyttää vain nousevan vaikka olen alkanut liikkua ja käydä salilla.. lääkärissä kävin ja otettiin kilpirauhaskokeet ynm. ja kaikki ok. onko kenelläkään muulla vastaavanlaisia kokemuksia? mietinkin, että olisiko kroppa näin sekaisin ellen olisi koskaan kokeillutkaan näitä pillereitä..nyt siis en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. jos jotain positiivista löytyy, niin hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan!


    • ujyhtrfgdcsxaz

      ite oon syöny noita zoely pillereitä heinäkuusta asti , ja migreeniä ja alakulosuutta on ollu.Marraskuun ja joulukuun kuukautiset on jääny kokonaan pois , ei ole raskaus koska neitsyt olen,

    • No way zoely

      Hei!
      Itse olen syönyt yazzeja noin vuoden, ne eivät sopineet ollenkaan. Tuli kaikenmaailman oireet ja kuukautiset saattoivat kestää normaalin 5päivän sijasta jopa 14 päivää ja olla viikon poissa ja alko taas. Siirryin yasmineen, jotka muuten toimivat oikein hyvin, mutta mulla alkoi olemaan järkyttäviä vatsakramppeja ja suolisto ongelmia, joihin lääkärit yritti keksiä syytä 1 ja puoli vuotta, kunnes lopulta viime kesänä päädyttiin kyseisten e-pillereiden olevan syy.
      Sitten siirryin zoelyyn. Niitä olen syönyt nyt melkein puoli vuotta. Olen muuttunut aivan totaalisesti. Avomieheni kanssa eläminen on ollut yhtä helvettiä. Hän sanoi, että olen muuttunut ihan täysin. Mielialat heittelee puolelta toiselle, aamulla voin herätä iloisena ja yhtäkkiä parin minuutin päästä voin ruveta itkemään ja kaikki on huonosti. Olen myös ollut paljon aggressiivisempi ja masentunut. Lisäksi on ollut kovia päänsärkykohtauksia, väsymystä ja iho mennyt huonompaan kuntoon, hiuksetkin ovat alkaneet hilseilemään ja rasvoittumaan. Olen päättänyt, että tää loppu tähän. Tällä viikolla olis tarkotus varata aikaa perhesuunnitteluneuvontaan.. Mutta mikä menetelmä vois mun kohdalla sitten toimia..?

      • no way zoely

        Niin ja zoelyjen kanssa ei oo tullut kertaakaan kuukautisia.


    • kkk1

      Minulla oli ongelmia edellisten pillereiden kanssa (tiputteluvuotoa pitkin kiertoa) ja tällä hetkellä kokeilussa on Zoely. Kuukautisten ekana päivänä tuli vielä normaalisti verta, mutta sen jälkeen vuoto loppui kuin seinään loppuviikoksi. Seuraavalla viikolla alkoi taas tiputtelu ja tätä jatkunut nyt parisen viikkoa.Ainahan menee aikaa kun keho tottuu uuteen sorttiin, mutta kyllähän tää kyrsii.

    • Nainen23v

      Yli 6kk zoely kokeilua takana, sitä ennen käytössä yasminelle n.3-4vuotta, jolloin isoin ongelma oli järkyttävät mielialanvaihtelut haluttomuus.
      Zoelyt on ehkä mielialojen kanssa ollut suopeampi, mutta eipä ne halut vieläkään ilmoille ole tulleet, toki siihen voi olla monia muitakin erinäisiä syitä kun VAIN pillerit...
      Migreenistä kärsin, ja kärsin vieläkin suht säännöllisesti, en ole huomannut näiden pillereiden mitenkään vaikuttavan asiaan.
      VUodot vieläkin epämääräisiä, joko tulvii niin maan pirusti tai jää lähes kokonaan tulematta.
      Ihoni ei luojankiitos ole alkanut kukkimaan minkään hormonisen ehkäisyn kanssa, nuvaringin kokeilu loppui 1kk jälkeen järkyttävään limakalvojen kuivuuteen. laastariin olisi resepti, mutta atooppisen ihon kanssa se ei ehkä olisi hyvä ratkaisu kuitenkaan.
      Mieluiten jättäisin silti kaikki omaan hormonitoimintaan mitenkään vaikuttavat ehkäisymenetelmät pois, mutta niin, koitappa saada mies sitten siirtymään kondomiin sen jälkeen kun aikoihin ole ollut tarvetta käyttää... eikä jälkiehkäisyjen napsiminen kuulu tavoitteisiin, kondomit vain hajoavat niin pirun helposti, ettei siinä sitten kestä omakaan mielenterveys jokapäiväisen panikoinnin kanssa.

    • pääsekoaa!

      Olen syönyt zoelyitä nyt kolme liuskaa. Eka kuukausi tuntu ihan hyvälle, mut sen jälkee sit kauheeta ahistusta ja vähä paniikkioireista ahistusta, joka tulee yhtäkkiä turhasta ja menee sit ohi. Mietin et voiko johtua pillereistä, aikaisemmat ehkäsymenetelmät on vaikuttanu mielialoihin kans melko paljon vaa ei oo ikinä tullu näin kovaa ahistusta mistää muusta, eikä herkästi ilman hormooniehkäsyä. Kai ne täytyy lopettaa ja kokeilla jos tämä niistä johtuis, on se kondoomillaki tolskaaminen vaa nii tympeetä. Limakalvoilla on usein seksin jälkeen pieniä haavoja, joka on uutta zoelyn aloittamisesta. Kasvojen iho myös reagoi vähän finneillä, mutta ei pahasti.
      Muuten zoelyt ollu ok, ilmeisesti mikään hormooniehkäsy ei vaan sovi mulle. Oireet ovat toki yksilöllisiä ja joillekkin niitä ei tule ollenkaan. Pitäis vaan olla kärsivällinen sen oikean menetelmän löytymisessä.

    • Zoe

      Mulla ei ole mitää muuta ku hyvää sanottavaa tästä merkistä! Olen siis 19-v ja vaihoin viime kesänä Yaz- pillerit tähän, koska korkea verenpaine huoletti. Näin nuorelle ja normaalipainoiselle ei oikeen muutakaan syytä löytyny korkeaan verenpaineeseen (parhaimmillaan 150/95). Huoli oli suuri kun veritulpista oli Yaz-pillereillä uutisoitu niin paljon. Vaihdettuani Zoelyyn jo toisella liuskalla verenpaine laski huimasti takaisin terveisiin lukemiin. Tämän lisäksi kuukautiskivut katosivat lähes kokonaan ja vuotoaika lyheni reippaasti, suosittelen!

    • minävaaaan

      Mie oon syöny nyt noin 5kk zoelya ja eipä oo viimisee 3kk tullu vuotoa, ja en ole raskaana. lääkäriin ensiviikolla.. Näitä ennen on tullut kokeiltua kaikkia mahdollisia yhdistelmä pillereitä, joko vaihettu pois mieliala vaihteluitten takia tai vuodot menneet miten sattuu.. Kattoo nyt mitä lääkäri ens viikolla sanoo et pitääkö pillerit jättää kokonaa poes. Ikää miulla 19v.

    • zoelysavedme

      zoely pelasti minut menkkatuskasta! ikää mul 24v. puolisen vuotta oon nyt syöny niit. aiemmin kivut kestivät 2-3 pv ja se oli yhtä kramppia. kivut olivat niin kovat ettei voinut olla ja mikään ei pysynyt sisällä kun kivut olivat niin kovat. särkylääkkeistä ei apua.

      nyt kramppeja on ekana vuoto pvnä pari kertaa pvssä eli uskomaton ero. aiemmin olin kokeillut yaz ja mercilon... eivät auttaneet kipuhin. mercilonis hyvää oli vaan painonnousu (tämmönen laiha kun oon luonnostaan).

      oma kokemus zoelynistä yli 6kk:
      - ei muutoksia mielialassa
      - eroon kivuista

    • 16ja käytössä

      Alotin Zoelyn käytön (ei siis oo ollu aikasemmin muita pillereitä) helmikuun alus ja nyt käyttäny ekan liuskan ja toinen lumepilleri menossa (eli siis "normipillerit" otettu ei se laatta kuitenkaa loppu oo koska vielä 2lumee) joten odotan menkkoja ja toivon että alkais, ei oo kyllä ollu oikeen tuntemuksia siitä että ne tulis paitsi vähän joten pitää nyt odottaa.

      Mutta mulle ei oo tullu mitään haittavaikutuksia vielä nytte noista siis ei mitään, halut pysyny samana, ei oo tosiaankaan mitenkään vähentyny ja hyvä niin eikä oo mitää mielialan vaihteluja tai finnien lisääntymistä yms mitä pakkausselosteessa sanotaan, rinnat tuntuu ainoastaa pehmeiltä mutta entiiä onko mitenkää turvonnu/suurentunu. Olin tosi varautunu siihen että jotain oireita tulis mutta ei oo mulle tullu mitään ja joillekin niitä ei tuu ollenkaa ja ehkä mä kuulun niitten joukkoon :)

      Sain nää pillerit tosiaan terveydenhoitajalta koulusta ja siltä saa 6kk eli puolen vuoden ajaks ne ilmaseks.

      Sitte kysymys: eli jos mun kuukautiset ei ala nii alotan uuden liuskan niitten lumepillereiden jälkeen jos menkat ei tule?

      Mitään merkkejä kun ei raskaudestakaan oo JA pakkausselosteessa lukee että jos on ottanu pillerit kokoajan ei oo siis unohtanu ottaa ja mä en oo unohtanu, nii raskauden todennäkösyys on tosi pieni ja muuallaki netis lukee että voi olla huoletta jos on käyttäny pillereitä oikein ja todella epätodennäköistä että ois raskaana. Ostan kuitenkin testin jos menkat ei tule mutta niiden poisjääminen on yleistä Zoelyssä ja vieläpä ku alottaa pillerit, mullaku on vasta siis alussa nää.

      • .-.

        "Sitte kysymys: eli jos mun kuukautiset ei ala nii alotan uuden liuskan niitten lumepillereiden jälkeen jos menkat ei tule?"

        Ei se asia muutu miksikään, vaikka mielipiteitä netissä kyselee. Kyllä siellä pakkausselosteessa on ihan oikeaa tietoa.


    • 16ja käytössä

      Okei sitte päivtystä eli nyt kolmannen lumepillerin päivänä alko menkat, toisenkin aikana oli jo vähän vuotoa mutta ei siitä vielä ottanut niin selkoa.

      Eli mulla on vaa hyvää palautetta ja kokemusta Zoelystä, mä valitsin sen, mutta mulla oli vaihtoehona ottaa joko Yaz tai Zoely, se miks mä päädyin Zoelyyn heti oli se että se ei kuivata limakalvoja toisin ku Yaz tekee JA sanon vaan siis tottakai jollakin Zoelykin voi kuivattaa niitä mutta yksilöllistä sekin. Yaz on hyvä niille joilla on paljo finnejä ku se auttaa niihinkin. Eli toivottavasti tää Zoely kans jatkossa on hyvä kun on pitemmän aikaa käyttäny :)

    • myoma

      Olen käyttänyt n.1,5v Zoelyä Myomiin., ja olen tosi tyytyväinen! Kärsin tosi runsaista vuodoista toista vuotta, ja tästä lääkkeestä sain avun. Nyt niukka vuoto tai ei ollenkaan. :)

    • mau1

      Hei! Kävin tänään hakemassa ekat e-pillerit koskaan, ja enpä tietenkään tullut maininneeksi lääkärille että mulla on aurallinen migreeni, kun en tienny ettei pillereitä sillon oikeen suositella. Zoelyt se mulle antoi, mutta tosiaan siinä pakkauksessa lukee ettei sais käyttää jos on aurallinen migreeni.. Uskallanko nyt alottaa noita vai en, toisaalta mun potilastiedoissa olis pitäny se migreeni jo valmiiksi lukea ja se niitä kyllä siinä tapitti ennen kun ne määräs..

      • Blueberrieh

        Kannattaa keskustella asiasta heti lääkärin kanssa! Migreeni voi pahentua pillereiden kanssa. Toki toikin voi olla yksilökohtasta mutta kannattaa ehdottomasti kysyä lääkäriltä. Yleensä suositellaan esim. minipillereitä migreenistä kärsiville. Joka kerta kun olen aloittanut pillerit, on kysytty noi tärkeimmät jutut, ettei ole suvussa veritulppia eikä itsellä migreeniä jne...


      • iitamariaana

        Hei! Laitoin jo tänne viestin kerran mutta toisen kerran tässä nyt.

        Mulla on todettu hemipleginen migreeni eli aurallinen halvaus oireet. Aina sanottiin että ei e-pillereita koskaan mutta sain Zoelyt silti koska oli vastavirta gyne jonka mielestä on ok. Mun migreenit jotka oli ihan hirveitä (puhe hävis, näkö hävis aina 100%, tunto oireita, toisen puolen halvaantuminen jne.) on nyt hävinnyt kokonaan. En tiiä mitä ne pillerit tekee mutta en kyllä koskaan lopeta jos näin hyvin menee!

        Oon käyny läpi ties kuinka monet migreenilääkeet ja parit epilepsialääkkeetkin mistä ei oo ollu apua :D


    • Tyttönen

      Heippa!
      Zoelya syöty täällä 7 liuskaa ja ensimmäiset pillerit siis ovat. Ekan parin liuskan aikana oli lievää päänsärkyä, tiputtelua ja etovaa oloa, mutta kaikki sivuoireet loppuivat kuin seinään kolmannelle liuskalle tultaessa eikä nyt ole enää mitään.
      Menkat ovat nykyään hyvin niukat (n. 2pv) ja alkavat suhteellisen säännöllisesti vikan tai tokavikan lumepillerin aikana. Kipuja ei luomunakaan ollut ja poissa ovat pysyneet :)
      Kiloja ei ole kertynyt eivätkä limakalvot ole kuivuneet. Talvella mietin että aiheuttaakohan pillerit haluttomuutta kun ei oikein tehnyt mieli, mut nyt kevään tullessa sekin on korjaantunut ennalleen ;)
      Ihmeellisempiä mielialavaihteluita en oo huomannu ja muutenkin olo on melkoisen tavallinen niin fyysisesti kuin henkisestikin.
      Ainoana miinuksena mainitsen että zoelyt ei oo parantaneet ihon kuntoa yhtään, mikä olisi kiva mut toisaalta ei iho ole mennyt huonommaksikaan.. Rasvaisuus on tosin vähentynyt paljon!

      Kaiken kaikkiaan siis positiiviset fiilikset täällä vaikka yksilöllistä oireilu toki onkin! :)

    • Blueberrieh

      Moikka!

      Haluan kertoa oman kokemukseni Zoelysta. Olen 21-vuotias, olen syönyt pillereitä useamman vuoden, 16-vuotiaana puolisen vuotta Yasminellea ja 19-vuotiaana aloitin taas Yasminellet. Vaihdoin Zoelyyn 3 kuukautta sitten, ja tänä aikana olen huomannut selvät oireet. Seksuaalinen halukkuus vähentynyt!!! Ihan nollaan. Ennen olen ollut seksuaalinen ihminen jne, nyt koko homma on vain ällöttänyt, ollut aika rankkaa... Myös mielialavaihteluita on paljon, olen ollut TODELLA kärttyinen koko ajan. Hiukseni ja kasvoni ovat olleet paaaaljon rasvaisemmat kuin ikinä ennen ja muutenkin olen hikoillut enemmän. Käytän piilolinssejä päivittäinen ja viime aikoina silmäni ovat olleet todella kuivat ja herkät. Huomasin juuri oireluettelosta "silmien kuivuminen", eli johtuisiko sekin näistä pillereistä...

      Hyvä puoli on se, että menkkani ovat rauhoittuneet. Ennen menkkani kestivät n. 5 päivää, olivat suht runsaat ja kivuliaat. Nyt kuukautiset ovat olleet TODELLA niukat ja viimeisellä kerralla jäivät kokonaan tulematta. Ovat kestäneet vain noin 2 päivää ja kivutkin vähän vähentyneet.

      Nyt lopetin koko typerät pillerit ja katson millainen on olo ilman mitään pillereitä, mutta luulen, että en enää aloita pillereitä, koska haittavaikutukset tuntuvat aina olevan pahemmat kuin itse "apu" eli ehkäisy...

      • Blueberrieh

        Unohdin vielä limakalvojen kuivuuden...


    • Iitamariaana

      Hei!

      Ajattelin nyt tänne kirjottaa kun yleensä täällä on vaan negatiivisia vastauksia. :) Olen 22 vuotias synnyttämätön nainen ja kokeilin minipillereita 17 vuotiaana. Kokemus oli aivan kamala, kuin ois ollu menkat 3 kuukautta putkeen kun joka toinen päivä tiputteli.
      Sen takia sanoin ei kaikelle hormonaaliselle ehkäisylle!

      Lähtötilanne mulla oli se että kuukautiskierto oli aika epäsäännöllinen 28-39 päivää. Vuoto oli ihan järkyttävää samoin kun kivut. Mulla on hemipleginen migreeni joka siis on aurallinen migreeni halvausoireiden kanssa eli aina on sanottu että e-pillereitä en koskaan tuu saamaan. Näitä kyseenomaisia kohtauksia mulla on stressitilanteissa jopa pari viikossa.

      Kärsin myös jatkuvista virtsatietulehduksista (5v.-22v.) minkä takia mulle loppujen lopuks Zoelyn määrättiin. Paksuntamaan ja rauhoittamaan limakalvoja koska kyseisen lääkkeen hormooneja on käytetty kyseisessä tarkoituksessa vaihdevuosi-ikäisillä naisilla jo vuosien ajan. Gyne myös selitti että migreeni-pelko ei oo läheskään niin paha kuin mitä lääkefirmat haluaa antaa ymmärtää. Zoelystä itse asiassa luultavasti tulee poistumaankin migreeni nou nou listoilta koska näitä hormooneja on käytetty vuosien ajan vaihdevuosi ikäisillä naisilla. (kohderyhmä jolla aivoveritulppa riski on paljon korkeempi kun parikymppisillä).

      Pelotti aluksi ihan kamalasti että mitenköhän tää menee kun oon niin paljon negatiivistä lukenu netistä. Todellisuus oli aivan toinen! Olen nyt puoltoista liuskaa syönyt, en oo käyny yhtään migreenikohtausta läpi mikä on uskomatonta. Tässä vaiheessa yleensä olis myös ihan kamalat PMS oireet. Mitään ei oo. Naama on kirkastunut paremmaks kun 10 vuoteen!
      Ensimmäisellä viikolla olin aika väsynyt ja oli huono olo välillä mutta se on nyt kadonnut myös.

      Kaikin puolin minä satuin olemaan sellainen yksilö jolle Zoely toimii todella hyvin. Niinkin hyvin että tuntuu että se itse ehkäisy on vaan mukavaa plussaa :D

      Ehdottomasti jos joku miettii että mitä tablettia kokeilla niin voin suositella Zoelytä. Tosin se aina on henkilökohtaista että mihin tablettiin se oma kroppa on suostuvainen!

    • Petu

      Tämä Zoely on mulla kyllä ihan unelmapilleri! Oon käyttänyt kohta vuoden. Alkuun oli öistä pissahätää, tiputtelua, kuukautisten epäsäännöllisyyttä, näppyjä, mielen ailahtelua yms. pikkuvaivoja. Sitten rupes tissit kasvamaan B-kupista D-kuppiin! Ei haittaa! Painoa tullut pari kiloa, no big deal.

      Sitten mun kuukautiset jäi KOKONAAN pois! Raskaustestit tehty, negatiivinen oli, kävin gynelläkin. Ilmeisesti tämä on mahdollista. En todellakaan valita, kun edelliset menkat tuli joskus tammikuussa.

      Satunnaista päänsärkyä minulla on, kerran oli kunnon migreeni. Ennen pillereitä ei koskaan särkenyt päätä. Mutta etuihin nähden tämä on pieni vaiva. Tykkään!:)

    • Vaihtoon

      Moi!

      Itsellä menossa kolmas liuska, ja neljättä en enää otakkaan.
      Naama alkanut kukkimaan ja rasvoittumaan hurjasti, lisäksi en ole ikinä hikoillut näin paljon! Ruokahalu on myös lisääntynyt, jatkuvasti tuntuu että pitäisi olla syömässä. Seksi ei suju ilman liukuvoidetta, sillä limakalvoni ovat niin kuivat. Kaiken tämän ihanuuden päälle koen olevani koko ajan joko masentunut tai ärtynyt..

      Ainut hyvä puoli tuntuu olevan se, että kuukautiset ovat vain pari päivää kestävät ja hyvin niukat!

      Aikaisemmin minulla on ollut käytössä Yaz ja Mercilon. Yazissa mielialanvaihtelut pakottivat vaihtamaan, ja omat kuukautiseni eivät totelleet Mercilonia.

    • nainen 24v

      Mulla on menossa viides liuska ja hyvin on sujunut. Söin ennen pitkään Mercilonia, joka sopi muuten hyvin mutta kärsin aika usein inhottavista päänsäryistä. Pillerimerkki vaihdettiin, koska verenpaine oli hieman kohonnut ja se saattoikin olla syynä pääkipuihin. Lähisuvussa on ties mitä sydän- ja verisuonisairauksia, joten ihan fiksua oli merkkiä vaihtaa..

      Zoelyyn vaihdettiin ja luin ennen aloittamista tätä ja muita keskusteluja kauhun vallassa ja odotin jännityksellä mitä oireita saan. No, nytpä voin kertoa positiivisia kokemuksiani! En ole saanut juuri mitään oireita. Ei ole ollut suuria mielialan mullistuksia, eikä ole tullut sitä pelättyä hirmuista aknea. Ehkä naamaan tulee hieman herkemmin näppyä, mutta aika harvoin kuitenkin. Selässä on välillä jokunen finni välillä, mutta eipä tuo minua mitenkään häiritse.

      Suurin muutos Zoelyn myötä on kuukautisten poisjääminen kokonaan. Aluksi tuo hirvitti ja tein raskaustestin, kun kahdet menkat olivat jääneet välistä. Tulos nega. Soitin myös ehkäisyneuvolaan tästä ja sieltä vaan sanottiin, että jatka vaan syömistä, jos muuten tuntuu pillerit sopivilta. Kyllähän nämä ihan sopivilta vaikuttaa ja pääkipuja on ollut harvemmin. :)

      • Zoelytyttö

        Moikka, hankin Zoelyt alunperin kuukautiskipuihin, kuukautiseni olivat epäsäännölliset ja kestivät viikon. Kivut loppuivat melkein kokonaan, kuukautiset ovat nykyään 4-5 päivää joista runsaita vuotopäiviä on 2. Kohta olen vuoden jo Zoelyjä käyttänyt, ekoina kuukausina paino nousi ja mielialanvaihtelut oli ihan hirveet. Itkin ja raivosin pienimmästäkin asiasta. Sitten pian tuli kunnon hikoilu, hiki valui kirjaimellisesti ja koko ajan. Deodorantit eivät auttaneet! Kuitenkin 4kk sisällä hikoilu ja mielialanvaihtelu olivat loppuneet. Minulla ei ole esiintynyt minkäänlaista aknea / ihonhuonontumista. Pysyviksi haittavaikutuksiksi jäivät 6 ekstakiloa ja yhdellä kuppikoolla isommat rinnat. Ensimmäiset pillerit itselleni ja näissä pysyn!


    • en tiiä mitä tekis

      Söin itse merciloneja noin 5v. Viimeisen vuoden-puolen vuoden aikana olin ihan hirveä raivohärkä sekä menetin seksuaaliset haluni vaikka olin ennen ollut hyvinkin aktiivinen. Olin muutaman kuukauden ilman pillereitä ja sitten sain Zoelyt. 8kk syöty näitä. Ja tässä mun plussat/miinukset:
      Mielialani on hyvinkin vakaa
      Seksi maistuu taas
      Ennen huonosti kasvaneet hiukset ja kynnet kasvavat nyt paremmin (6kk tullut 10cm hiuksiin pituutta!)
      Parilla viimeisellä laatalla ei ole ollut menkkoja/ne ovat olleet päivän.
      Rinnat hieman kasvaneet

      -8kk niitä on tässä syöty ja painoa on tullut 8kg lisää huolimatta siitä että olen liikkuja ja syön terveellisesti.
      -Ennen täysin virheetön iho, nykyään aina muutamia pieniä kivuttomia näppyjä keskellä laattaa. Alussa tämäkin oli pahempi nykyään ei juuri ollenkaan

      Olen harkinnut näiden lopettamista koska en kestä painoani. Olen aina ollut luonnostaan laiha ja nykyään olen plösö. Katsotaan nyt vielä muutama kk jos tämä lähtisi muuttumaan niinkuin gyne viimeksi sanoi.

    • Zoely-kokeilusta

      Ajattelin jakaa korteni kekoon ja kertoa oman kokemukseni Zoelyistä.

      Kyseessähän on tosiaan MATALAhormoninen ye-pilleri. Ja se kyllä sit tuntui mun kropassa.

      Alkuun oli tiputtelua lähes koko ensimmäisen liuskan - SE on normaalia. Mutta kuivuusongelmat alkoivat heti. En kostu sitten millään, ja oikeastaan - koska tämä kulkee käsi kädessä halukkuuteni kanssa - libidokin hävisi kokonaan.

      Syön ylipäätään ye-pillereitä pelkästään ehkäisyn takia, joten hyvä ehkäisy on :D Seksiä ei tee mieli, eikä sitä toisaalta voi harrastaakaan. Ekan liuskan aikana pystyimme harrastamaan seksiä kolmesti, nekin samana viikonloppuna. Ja sen jälkeen paikat ovat olleet niin huonossa kunnossa, ärtyneet, emättimen aukolta kutisevat, rutikuivat, haavoillakin, että seksi ei ole tullut kuuloonkaan.

      Harmillista, mutta näiden sisältämä estrogeenimäärä on itselleni liian vähäinen. Eli mekanismihan ilmeisesti (?) toimii niin, että oma estrogeenituotanto loppuu, ja korvaantuu pillereiden sisältämällä estrogeenilla - mikä taas ei itselläni riitä kostuttamaan paikkoja.

      Lisäksi kovaa päänsärkyä, johon sisältyi huimausta, valonarkuutta... oli kahdesti, kahtena iltana peräkkäin.

      Painoa taisi tulla pari kiloa lisää, mutta tyytyväinen olen ollut siihen, että minä-ilman-hormooneja olen aika turvonnut jatkuvasti. Nyt vatsani on ehkä kovan tuntuinen, mutten ole ilmapallo. Eli se oli ehdoton plussa :D Turvotus hävisi, kun tämä valmiste tuntui poistavan nesteitä aika hyvin. (?!)

      Iho ei tietenkään reagoinut myöskään aivan samalla lailla, kuin ilman pillereitä. Loppuvaiheessa "kiertoa" oli enemmän mustapäitä, kun taas normaalisti silloin ihoni on kuulas. Jonkin verran enemmän taisi olla myös selässä finnejä. Mutta ei hirveesti valittamista ihopuolesta.

      Rinnat ovat olleet jatkuvasti aristavat ja aika turvonneet. Se on varmaan esteettisesti ihan kivan näköistä, mutta "vihlaisut" esimerkiksi toisinaan kumartuessa eivät ole olleet niin jees :D. Myös pms-oireet ovat olleet PALJON pahemmat, kuin mistä yleensä kärsin. Alavatsan "juilimista" on ollut liuskan viimeinen viikko, samoin lievää pahoinvointia. Myös itkuherkkyyttä on esiintynyt, mutta sitä läpi liuskan.

      Noh, nämä jutut saattavat liittyä käytön aloitukseen, ainakin osa näistä. Joten kyllä tämä olisi voinut tästä tasaantua :-) Lääkärin kanssa kuitenkin todettiin, etten minä saa käyttää estrogeenivalmisteita - tietyt oireet näiden lisäksi ( esim. raajojen puutuminen) saattavat viitata auralliseen migreeniin/aivoverenkierron häiriöihin. Joten osaltani Zoelyiden syöminen loppuu nyt.

      Muutamalle ystävälleni nämä kuitenkin sopivat todella hyvin, ja tsemppiä teille kaikille, jotka näitä kokeilevat/syövät!! Onhan ye-pillerit tietyllä tavalla "helppo" ja hyvä ehkäisykeino (mikäli sopivat siis), sillä ne ovat a) äärimmäisen varmoja, jos niitä käyttää oikein b) estrogeeni säätelee myös kuukautiskiertoa, joten tiputtelu ei ainakaan pitäisi olla ongelma pidemmän päälle. :-)

      Hyvää syksyn alkua kaikille!

      • Tyyppi28v

        Plussaa:

        Menkat kivuttomat, lyhyet (1-2pvä) ja lopulta jäikin pois
        No ainakin se ehkäsypuoli :)

        Miinusta:

        Itkuisuus
        Yksittäiset isommat näppylät (mystistä)
        Hiukan pienentyny halukkuus
        Vähentyny tuntiherkkyys/orgasmivaikeudet

        Lopetin juuri vain ja ainoastaan ton viimesen kohdan takia 6kk käytön jälkeen. Seuraavaksi kokeilulistalla taitaapi olla kuparikierukka kun noi hormonivalmisteet on haasteellisia olleet ja lapsistakin on jo 2/3 hommattu :P


    • pillerinpyörittäjä88

      on siis meikäläisestäkin tulossa!
      Olen 26v, eikä aikaisempaa historiaa hormonaalisen ehkäisyn parissa ole. Ensimmäinen kokeilu alkaa heti kun seuraavat menkat tulevat. Jänskättää nähdä mitä tuleman pitää :/

    • pillerinpyörittäjä88

      Hei,
      Sellainen kysymys, että onko kukaan täällä kirjoittavista tullut raskaaksi käyttäessään Zoelyja?

    • RiippuuPilleristä

      Olen syönyt Zoelyja nyt 1, 5 liuskaa ja ikää 31 -vuotta. Gynekologi sanoi, että syö pidempään jättämättä pois, koska kropalle on aina suurempi riski kehittää veritulppa, jos aloitaa ja lopettaa esim.jos suhde johonkuhun loppuu. Aluksi pillerit keräsivät ilmaa tosi paljon elimistöön. Jonkun verran lisää muutamia finnejä kasvoihin. Nyt aikuisiällä minulla on ollut todella hyvä iho. Kuukautiset tulivat ekalla kerralla normaalisti lumepillereiden aikana, mutta nyt kahdet kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Ohjeissa lukee silti, että osalla käyttäjistä näin saattaa käydä.

      Kuukautisia edeltävät oireet ovat himean helpottaneet, mutta alaselkä särkee tasaisin väliajoin pitkin kuukautta. Ennen kuukautisia kärsin aika voimakkaista PMS-oireista, jotka nyt ovat jääneet pois hiukan. Mietityttää hieman kuukautisten poisjäänti, mutta juuri nyt en suunnittele raskautta niin liekö sillä sitten väliä. Kuukautiset ovat vaan luonnollinen osa naisen kroppaa, niin jotenkin tuntuu hölmöltä jättää välistä.

      Muistetaan, että jokaisella on oma tapa reagoida pillereihin. Jotkut saavat lisäkiloja, joillekin tulee mielialanvaihteluita tai migreeniä. Tämä riippuu vielä merkistä. Siihen ei auta kuin kysely ja testata, mikä merkki sopii itselle. Valittaminen ja oireiden päivittely ei auta. Oireet varmasti riippuvat myös käyttäjän iästä. Aikaisemmin käytin joskus Diane Novaa, joka keräsi nestettä ja aiheutti migreeniä teininä. Yasmine ei aiheuttanut erikoisemmin mitään oireita, joita käytin joskus ihoon, kuten edellistä.

    • Toimiiaikahyvin

      Ikää on 38-vuotta ja sain Zoelyn endometrioosikipuihin, aikaisemmin lopetin pillerit (Melianen) migreenin vuoksi. Nyt ole syönyt 5 laattaa, iho on parempi kuin ennen ja kipujakaan ei ole. Sivuvaikutuksena on ollut rintojen kasvu noin B:stä C-D-kuppiin. Painoa on tullut hieman lisää, mutta en ole toisaalta päässyt nyt liikkumaan muista syistä johtuen juuri ollenkaan, joten tähän on vaikea ottaa vielä kantaa. Migreeni on tullut kahdesti (eli ei paha).

    • Anonyymi

      Aloitin Zoelyt viikko sitten (viime keskiviikkona, nyt on tiistai). Olo on tasasempi ja parempi, kipuja on vähemmän. Nukun paremmin, mennyt useina iltoina aikasin nukkumaan. Hengittäminen tuntuu jopa erilaiselta.

      Syy miksi mulle määrättiin nämä on endometrioosista johtuvat kivuliaat ja hankalat pms-oireet kuukautisten aikana ja niitä ennen.

      Olen toistaiseksi tyytyväinen. Ulkonäkökin mielestäni jotenkin kohentunut.

    • Anonyymi

      oma kokemus zoelyistä on ollu ihan hyvä! oon syöny nyt kolme kokonaista laattaa ja osan neljännestä eli n 4kk. kuukautiset oli kokonaan poissa noi 3kk ja nyt neljännellä kuukaudekla tuli normaalin aikaan vuotoa, mutta niukkaa sellaista. itse ennoo huomannut ihon huononemista, tai painon radikaalia nousua. Menkkakivut oli ekana päivänä normaaliin tapaan kivuliaat, mut nyt tokana päiväna ei muutakun vähän kipua vatsassa j pientä vuotoa. Kyllä itse suosittelen tätä valmistetta kaikille.

    • Anonyymi

      Oon syöny niitä nyt jonku 6kk ja mulla on hävinny menkat kokonaa ja noussu paino jollain 10kg

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe