onko lapsen lyöminen ok

87syntynyt

Olin viikko sitten ystäväni kanssa junassa,itselläni on 3vuotias poika joka istui rattaissa. Junan sisään astui raivostunut somalialainen nainen ja hänellä oli kolme lasta mukana,yks tyttö-, kaksi poikaa jotka näytti saman ikäisiltä kuin omaa poikaani.Seisoin ystäväni kanssa oven lähellä ,juteltiin niitä näitä ja huomasin kauhistuneena ettei tällä yhellä pojalla ollut pipo päässä, ulkona -10 astetta, olin niin vihainen tälle naiselle että teki mieli antaa turpiin, itse hän seisoi siinä teltta päällä ja villapipo päässä ja lapsparalla korvat paljaana. No ystävällisenä tarjouduin antamaan pojani pipon koska olin kuitenkin jäämässä pian pois ja mieheni oli tulossa hakemaan meidät autolla.Ojensin hänelle pipon ja yritin vielä huomauttaa että ulkona on kylmää, raivostuneena hän löi kättäni pois ja huusi minulle ,englanniksi tämä on minun lapsi ja heitti pipon maahan ja sylki sen päälle, en ehtinyt kuin sanoa piip niin yks hänen lapsistaan puhkesi itkuun , nainen kääntyi ja löy kovaa lastaan naamaan ja repi lasta hiuksista, hän huusi tälle somaliankielellä jotain mitä en tietenkään ymmärtänyt-varmaan turpa kiinni, äänestä päätellen,.Tunsin miten vihani alkoi nousta varpaista korviin , rupesin tärisemään ja ruumiinlämpö varmaan sadassa, olin täydessä shokissa ja yritin parhaani mukaan olla itkemättä, tunsin niin kovaa vihaa tätä naista kohtaan mutta myös vihaa näitä muita ihmisiä kohtaan jotka vain istui siinä ja esitti etteivät nähneet yhtikäs mitään, ystäväni rauhoitteli minua ja pyysi etten sekaantuisi ja antaisin asian olla. Jäätyäni pois rupesin itkemään, miten jotkut vanhemmat voi käyttäytyä tuolla tavalla omaa lasta kohtaan,lasta joka on kantanut mahassaan , lasta joka on niin sanottu omaa lihaa.Haluaisin nyt tietää että onko tämä kulttuuri,uskonto juttuja,vai onko se nyky maailmassa ihan ok että lyö lastaan. En tiedä miten päästä tästä surusta pois, tietäen että noilla lapsilla varmasti on kurjat oltavat. Olen kyllä ennenkin kuulut että suurin osa varsinkin somalialaiset vanhemmat ovat erittäin väkivaltaisia omia lapsiaan kohtaan, eikö asialle voi mitään, mull on erittäin paha mieli tapahtuneesta,ehkä siksi koska itse olen äiti joka lohdutan,suukottelen, huudan kyllä mutta en voisi ikinä lyödä lapsiani.En vieläkään käsitä miten jotkut ihmiset on niin julmia,olen myös vihainen miten suurin osa suomalaisista eivät piittaa ,eivätkä mene väliin, kuulevat kyllä mutta maisemia ja puita on kivempi katella.


raivostunut

29

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mum_me_li

      Ilkeitä vanhempia on kaikissa roduissa, näin se on aina ollut. Ymmärrän pahan mielesi. Teit tuossa tilanteessa parhaasi, etkä voinut aavistaa noin typerää vastaanottoa. Pidä huolta lapsestasi, mutta älä anna tuon tapahtuman estää itseäsi ottamasta kantaa muiden lasten kaltoinkohteluun.
      Oikein hyvää kevättä sinulle ja pojallesi

    • Ritu66....

      Laitonta se nykyään on, olisit kutsunut poliisin. Minun lapsuudessani kaikkia lapsia lyötiin. Sain vitsaa usein vielä kouluiässä, eikä opettajat siihen puuttuneet vaikka tiesivät, minunkin opettaja näki vitsan jäljet...sanoi ainoastaan : "olet tainnut olla tuhma tyttö"

      • ompaihmeellistä

        Opettajasi näki vitsan jäljet...? Miten se mahdollista, miten niitä voi muka nähdä?


    • Huutaminenkin satutt

      Miten se sun lapsesi mahtoikaan hämmentyä, kun äidiltä meni tolkku ihan kokonaan? Joutuuko hän usein näkemään tuollaista käytöstä sinulta?

      • Sinäkö se olit??????

        Kuullostat ainakin tältä, ap:n mainitsemalta somaliäidiltä.

        Ja katohan että on viimeinen kerta kun lyöt niitä mukuloitas, tai se laina voidaan ottaa sinulta tässä maassa kokonaan pois!


      • Huutaminenkin satutt
        Sinäkö se olit?????? kirjoitti:

        Kuullostat ainakin tältä, ap:n mainitsemalta somaliäidiltä.

        Ja katohan että on viimeinen kerta kun lyöt niitä mukuloitas, tai se laina voidaan ottaa sinulta tässä maassa kokonaan pois!

        Joudun valitettavasti tuottamaan sinulle pettymyksen: ei en matkustanut viime viikolla junassa, vaan edellisellä, eikä lapseni kuljeksi paljain päin talvella, he ovat jo liki aikuisia, enkä itse kulje teltta päällä. Villapipoa pidän kyllä, mutta sehän onkin erinomainen ja tarpeellinen talviaikaan. Kansalaisuudeltani ja syntyperältäni olen pohjoista rotua,en osaa somalian kieltä, joten, en mitenkään voi olla sitä miksi niin mieluusti minut ajattelisit. Miksi ajattelet noin?

        Voitko ystävällisesti kertoa, mikä kirjoituksessani saa kuulostamaan että olisinkin kyseinen äiti? Ahdistaako sinua, että joku olisikin huomannut sinun heikkohermoisen käytöksesi, sen mitä et ehkä itse edes tajua. Minä kysyin vain sitä, saako aloittajaäiti useinkin tuollaisia raivareita, ja mitähän hänen lapsensa sellaisessa tilanteessa mahtaa kokea? Lastensuojelua saattaisi kiinnostaa se, oletkohan ihan kykeneväinen oman tunteenhallinnan suhteen itse huolehtimaan itsestäsi ja lapsestasi.


      • Lues nyt toi aloitus
        Huutaminenkin satutt kirjoitti:

        Joudun valitettavasti tuottamaan sinulle pettymyksen: ei en matkustanut viime viikolla junassa, vaan edellisellä, eikä lapseni kuljeksi paljain päin talvella, he ovat jo liki aikuisia, enkä itse kulje teltta päällä. Villapipoa pidän kyllä, mutta sehän onkin erinomainen ja tarpeellinen talviaikaan. Kansalaisuudeltani ja syntyperältäni olen pohjoista rotua,en osaa somalian kieltä, joten, en mitenkään voi olla sitä miksi niin mieluusti minut ajattelisit. Miksi ajattelet noin?

        Voitko ystävällisesti kertoa, mikä kirjoituksessani saa kuulostamaan että olisinkin kyseinen äiti? Ahdistaako sinua, että joku olisikin huomannut sinun heikkohermoisen käytöksesi, sen mitä et ehkä itse edes tajua. Minä kysyin vain sitä, saako aloittajaäiti useinkin tuollaisia raivareita, ja mitähän hänen lapsensa sellaisessa tilanteessa mahtaa kokea? Lastensuojelua saattaisi kiinnostaa se, oletkohan ihan kykeneväinen oman tunteenhallinnan suhteen itse huolehtimaan itsestäsi ja lapsestasi.

        uudestaan!

        Kukahan siinä saa raivarit ja mistähän syystä, ja kuka käyttäytyy hyvin ja hillitsee itsensä???

        Jos sinulla noin paljon on oikean ja väärän kanssa ongelmia, niin lastensuojelu on kyllä sinunkin lastesi kanssa pulassa.


    • ................

      Aika paljon tukahdutettua raivoa näytät kyllä itsekin sisällesi patoavan. :( Onneksi sentään vielä hillitsit itsesi, etkä hyökännyt naisen kimppuun teidän kummankin lasten nähden täysin järjettömästä syystä. Eihän nainen ollut vielä kajonnut lapseensa, et mitenkään voinut tietää, kauanko tämä oli ollut paljain päin ja miksi, kun jo omien sanojesi mukaan "teki mieli vetää turpaan". Ehkä lapsi oli esim. juuri junan hidastaessa asemalle kiukuissaan heittänyt pipon maahan, mistä äiti oli sen äkkiä poiminut laukkuunsa saadakseen lapset junan lämpimään ilman, että pipo päätyy ratakiskoille. Lapsi saattoi olla ilman pipoa ulkona vain pienenpienen hetken. Sama voisi minullekin uhmaikäisine lapsineni junareissulla käydä. Pelottavaa ajatella, että kanssamatkustaja sen vuoksi haluaisi minut lasteni silmien edessä hakata. Ajatuksista voi olla aika lyhyt matka tekoihin... :(

      • Äideistä parhain

        On se vaan suuremmoista, että nouset puolustamaan äitiä, joka huutaa ja sylkee. Kyllä äitienkin pitää sada purkaa pahan olonsa kun siltä tuntuu.Jos nyt raivopäissään sattuu lyömään sivulla seissyttä tyttöään, niin ei kai siinä sentään luita särkynyt.

        Äideillä on oikeus lapsiinsa, ja mistä siinä nyt jonkun poliisin olisi saanut junaan, hyvänen aika sentään.
        Äitejä ei pidä ärsyttää, hyökkäävät kovin helposti lastensa kimppuun.


    • nokuuleppas

      ensinnäkin kyseisellä naisella ei ollut laukkua mukana eikä rattaita, enkä nähnyt hänen kädessään pipoa, jos hän ei sitten hameen alle piilottanut,(silloin pyydän hartaasti anteeksi)
      ja toiseksi, jos pipo nyt vahingossa johonkin tippui ja lapsi oli "pienen pienen aikaa ilman pipoa niin miks ei hän antanut omaansa pojalleen? nainen astui ulos junasta pysäkin ennen minua eikä pojalla silloinkaan pipoa ollut,Ehkä kuulostan aggresiiviselta mutta olen kaukana siitä, en voisi ikinä vetää ketään turpiin vaikka siinä hetkellä mieli teki, välitän vaan kauheesti omasta lapsesta ja vaikka hullulta kuulostaakin niin muidenkin lapsista, kärsin jos nään muiden kärsivän ja niin ees päin, en mahda asialle mitään.

      • No jaa...

        Kymmenen asteen pakkasella niin somalinaisilla kuin muillakin on usein paljon kerroksia päällään, joten jossain siellä alla taskussahan se yksi pieni pipo olisi voinut olla. Lapsihan oli jo junassa sisällä, kun asian huomasit, joten et mitenkään voinut tietää hänen olleen ilman pipoa ulkona. Tässä tapauksessa arviosi osui oikeaan, mutta pieleenkin olisi voinut mennä. Omakin kuumakalleni usein riisuu myssynsä jo junan ovella, ja tungen sen takin povitaskuun piiloon. Eipä ole ikinä tullut mieleen pipoa vartavasten esitellä, ettei kukaan suuttuisi kysymättä, onko se mukana vai ei. Kyllä minustakin tuntuu aika ikävältä ajatus, että joku tekisi minusta tuollaisia johtopäätöksiä, ja mukana olevat lapseni vihan hänen olemuksestaan vaistoaisivat. Hehän eivät voi tietää, hillitseekö vieras ihminen itsensä vai ei. He näkevät vain uhkaavan ruumiinkielen. Ja lapsilta on aika vaikea ystävällisellä käytöksellä peittää, että oikeasti sisällä kiehuu.


      • Jaa, no...
        No jaa... kirjoitti:

        Kymmenen asteen pakkasella niin somalinaisilla kuin muillakin on usein paljon kerroksia päällään, joten jossain siellä alla taskussahan se yksi pieni pipo olisi voinut olla. Lapsihan oli jo junassa sisällä, kun asian huomasit, joten et mitenkään voinut tietää hänen olleen ilman pipoa ulkona. Tässä tapauksessa arviosi osui oikeaan, mutta pieleenkin olisi voinut mennä. Omakin kuumakalleni usein riisuu myssynsä jo junan ovella, ja tungen sen takin povitaskuun piiloon. Eipä ole ikinä tullut mieleen pipoa vartavasten esitellä, ettei kukaan suuttuisi kysymättä, onko se mukana vai ei. Kyllä minustakin tuntuu aika ikävältä ajatus, että joku tekisi minusta tuollaisia johtopäätöksiä, ja mukana olevat lapseni vihan hänen olemuksestaan vaistoaisivat. Hehän eivät voi tietää, hillitseekö vieras ihminen itsensä vai ei. He näkevät vain uhkaavan ruumiinkielen. Ja lapsilta on aika vaikea ystävällisellä käytöksellä peittää, että oikeasti sisällä kiehuu.

        Onkohan se pipo nyt niin kireällä, että äiti voi siis raivota ja huutaa niin omilleen ja muillekin, jos on saanut uuden pipon lapsensa päähän. On varmaan uskonvastainen vaate.
        On tietysti somalialainen tapa sylkeä.
        On väärin vaatia, että ihminen luopuu ruumiinkielestään, vaikka muuttaakin toiseen maahan. Onneksi hän ei edes yrittänyt peittää mielialaansa ystävällisellä käytöksellä. Sille varmaan annat suuren arvon, no jaa...


    • nokuuleppas

      En kyllä oikeen ymmärrä mistä te nyt oikeen puhutte, mä näin kaukaa jo kun nainen astui junan sisään, laps tärisi ja korvat ihan punaset, jos tummaihoisella muuttuu korvat punertavaksi yleensä tarkoittaa että on vähän kauemmin kuin pienen pienen aikaa ollut ilman pipoa, en myöskään yleensä tee johtopäätöksiä jos en ole varma asiasta koska luonteeltani muutekin hyvin ujo ja hiljainen. Liikun itse paljon ulkomaalaisten seurassa ja mulla on pari somalialaista nais ystävää ja tiedän että niiden vaatteiden alla ei yleensä taskuja ole koska käyttävät hameita. En ollut mitenkään aggresiivisen näköinen kun ojensin pipon vaan hymyilin ja sanoin että ulkona on kylmää ja ojensin pojani pipon jos hän vaikka tarvii pipoa,, jos se nyt vaikka ois maahan tippunu tai what ever, hän ois voinu sanoa ei kiitos-minulla on pipo "hameen alla" en tarvii mut törkeesti heitti mun pojan pipon maahan ja sylki päälle. Teiän mielestä minä olin se aggressiivinen osapuoli, mutta lapsen lyöminen on ihan ok,ja toisen lapsen pipon päällrsylkeminen on myös ok . No hei meitä on moneks.

      • ...

        Olisit vaan aiemmin maininnut, että lapsi tärisi ja korvat punoittivat! Se on sentään jo hyvä syy olettaa, että hän ehti olla paljainpäin ulkona pitempään, ja oikeasti siitä kärsiäkin.


      • ..................

        Mikä hitto tuo "pojani" pipo on? Onko tämä jotain google-kääntäjällä tehtyä tekstiä?
        poika, pojan, poikani SIIS POIKANI PIPON, ei pojani pipon. :(


      • lopetakaaviisastelu

        Voi hyvänen aika... Lopettakaa tuo pilkunviilaaminen


    • ÄLYTÖNTÄ jengiä!!!!!

      TYPERÄÄ PROVOILUA.
      HALVEKSIN TÄLLAISIA HENKILÖITÄ, JOTKA KIRJOITTAVAT SAISSEA JULKISESTI.

      Koettakaa nyt tajuta, että tällainen kirjoittelu ei ole normaalia. Sama tyyppi provoilee muuallakin kun täällä.
      Taitaa olla Hakkaraisen vaimo.
      Tuskimpa edes lapsia on :(((((

      HÄPEÄ JUNTTI!!

    • Väärin, mutta

      Lapsen lyöminen on toki aina väärin, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta minusta on ihan ymmärrettävää jos käsi vähän heilahtaa lapsen oltua kauan hirveän hankala ja tottelematon (tosin tässä tapauksessa lyöminen oli täysin aiheetonta.)

      • Hihnassa

        Onko koiran lyöminen OK?
        Monta kertaa koira voi olla hankala ja tottelematon.


      • bnghjhgkhk
        Hihnassa kirjoitti:

        Onko koiran lyöminen OK?
        Monta kertaa koira voi olla hankala ja tottelematon.

        Ei tietenkään. Ketään ei saa lyödä. Rajat on oltava mutta muilla keinoin.


      • Isku iskulta
        bnghjhgkhk kirjoitti:

        Ei tietenkään. Ketään ei saa lyödä. Rajat on oltava mutta muilla keinoin.

        ...mutta ei sille mitään äiti voi, jos "käsi vähän heilahtaa lapsen oltua kauaan hirveän hankala ja tottelematon". Joopas joo. Katso viesti nimim. "Väärin, mutta".

        Puolustelkaa nyt kaikki oikein kovasti sitä somalialaista äitiä, muuten teitä katsotaan pitkään. Jos ei opettele olemaan maan tapojen mukaan, on jatkuvissa vaikeuksissa niin kielen kuin käytöksensäkin kanssa, mutta se olkoon jokaisen oma asia. Ketään ei voi pakottaa.

        Niinpä somalilapset ovat turvattomampia kuin suomalaisten vanhempien lapset. Somaliassa ei lasten lyöminen suinkaan ole kielletty. Siellä lyödään myös äitejä.


      • hgtuyhtuuytuut
        Isku iskulta kirjoitti:

        ...mutta ei sille mitään äiti voi, jos "käsi vähän heilahtaa lapsen oltua kauaan hirveän hankala ja tottelematon". Joopas joo. Katso viesti nimim. "Väärin, mutta".

        Puolustelkaa nyt kaikki oikein kovasti sitä somalialaista äitiä, muuten teitä katsotaan pitkään. Jos ei opettele olemaan maan tapojen mukaan, on jatkuvissa vaikeuksissa niin kielen kuin käytöksensäkin kanssa, mutta se olkoon jokaisen oma asia. Ketään ei voi pakottaa.

        Niinpä somalilapset ovat turvattomampia kuin suomalaisten vanhempien lapset. Somaliassa ei lasten lyöminen suinkaan ole kielletty. Siellä lyödään myös äitejä.

        Ihan sama minkämaalainen äiti on aina puututtava väkivaltaan oli sitten suomalainen tai ulkomaalainen suomalaisessa yhteiskunnassa. Se mikä on tausta ei ole olennaista vaan se mitä tapahtuu.

        Laki koskee kaikkia myös niitä jotka näkee pahoinpitelyä. Ilmoitusvelvollisuus.

        Joka neljännessä suomalaisessa kodissa perheväkivaltaa. Emme voi ylpeillä asialla. Suomi on väkivaltainen maa kuten eppu aikoinaan lauloi kirves hanki ja viimeinen erhe.


      • koira fani
        Hihnassa kirjoitti:

        Onko koiran lyöminen OK?
        Monta kertaa koira voi olla hankala ja tottelematon.

        Koiran lyöminen ei ole mikään ok senkin tyhmä. Koirakin on elävä otus eikä mikään esine


    • tytyttuutuu

      Kyllä perheväkivaltaa on suomessa joka neljännessä perheessä. Mutta tapahtuu usein seinien sisällä.

      Itse järkytyin kerran kun suomiäiti hermostui pikkulapseensa ja heitti vaippaikäisen pyöränsä takaa maahan. Varmasti sattui. Aika pudotus. :(
      Ja kirjastossa suomiäiti sanoi muksulleen enkö mää vittu sanonut että et mee sinne koneellee..huomasi minut ja hiljeni. jne.

      Kun käytös on kovaa varsinkin julkisesti siihen pitää aina puuttua sillä kotona se varmasti on jo todella pahaa. Mutta joskus vaikeaa kun ei tiedä missä asuu. Jos tuo meni jo siihen että oli pahoinpitely niin poliisille olisi täytynyt ottaa yhteyttä ja tarkistaa ettei lapsissa ole pahoinpitelyjen jälkiä. Bussikuskikin velvollinen puuttumaan ja soittaa tarvittaessa virkavalta.

      • Huutoa ja mäiskettä

        Ikäihmisenä olen tuhannen kertaa ihaillut lapsia, joilla on todella pitkä pinna ja ymmärtäväinen suhtautumionen raivostuneisiin vanhempiinsa.
        Äiti huutaa lapselle POIS SIELTÄ ja lapsi kääntyy pois hymyillen ja ystävällisenä. Tottelee arvostelematta.
        Kadulla näkee vastaavaa kaikkialla, vanhemmat rähjäävät ja lapsi kuuntelee tyynenä. Ihan turhaan kirjoitellaan potkuraivarilapsista kauppojen karkkihyllyillä. Kyllä ne raivoajat useimmin on lapsen vanhemmat, joilla ei todellakaan ole kunnioitusta lastaan kohtaan. Lapselle voi sanoa ja tehdä mitä vaan.

        Lapsi on uskollinen ja puolustaa vanhempiaan, jos siihen väliin menet.

        Kun he murrosiässä saavat oman tahtonsa ja muodostavat omat mielipiteensä, niin sitten kyllä keskustelupalstat pullottavat valituksia vaikeista lapsista. Harvassa perheessä katsotaan silloin peiliin.


      • HALOO!!
        Huutoa ja mäiskettä kirjoitti:

        Ikäihmisenä olen tuhannen kertaa ihaillut lapsia, joilla on todella pitkä pinna ja ymmärtäväinen suhtautumionen raivostuneisiin vanhempiinsa.
        Äiti huutaa lapselle POIS SIELTÄ ja lapsi kääntyy pois hymyillen ja ystävällisenä. Tottelee arvostelematta.
        Kadulla näkee vastaavaa kaikkialla, vanhemmat rähjäävät ja lapsi kuuntelee tyynenä. Ihan turhaan kirjoitellaan potkuraivarilapsista kauppojen karkkihyllyillä. Kyllä ne raivoajat useimmin on lapsen vanhemmat, joilla ei todellakaan ole kunnioitusta lastaan kohtaan. Lapselle voi sanoa ja tehdä mitä vaan.

        Lapsi on uskollinen ja puolustaa vanhempiaan, jos siihen väliin menet.

        Kun he murrosiässä saavat oman tahtonsa ja muodostavat omat mielipiteensä, niin sitten kyllä keskustelupalstat pullottavat valituksia vaikeista lapsista. Harvassa perheessä katsotaan silloin peiliin.

        Ihan turhaan kirjoitellaan potkuraivarilapsista kauppojen karkkihyllyillä. Kyllä ne raivoajat useimmin on lapsen vanhemmat, joilla ei todellakaan ole kunnioitusta lastaan kohtaan. Lapselle voi sanoa ja tehdä mitä vaan. Jassoo,,,kyllähän tuo minunkin lapsi saa nuita itkuputkuraivareita kaupassa, mutta kertaakaan en ole hänelle siittä rähjännyt vaan sanon rauhallisesti, että kaikkea ei saa mitä haluaa, lapsen raivoaminnen jatkuu kassan ohi myös ja siinä vaan pokkana mennään, siinä sitten tulee joskus joku mummo perässä ja KEHTAA SANOA ETTÄ! Voii pitääkö mummon ostaa lapselle karkkia kun ÄITI ei osta! Siinä alkaa kyllä minultakin jo savu nousta päästä!Mutta pidänkin mölyt mahassani! Ja tuosta lyömisestä se on pahoinpitelyä ja väärin, tuollaisiin tilanteisiin pitäisikin aina puuttua! Ja en ole kyllä kaupassa huomannut että vanhempi huutaisi siellä kakkihyllyillä lapsilleen! Ulkona voivat asiasta keskustella ja tomeralla äänellä että nuin ei saa käyttäytyä!! Kyllä lapsilla pitää jonkinlainen tapakasvatus olla ja siinä ei ole mitään pahaa jos asiasta lapselle sanoo tomeralla äänellä!


    • argthrj

      OLET SEKO PROVOILIJA.
      ITUN IDIOOTTI!

      susta pitäis tehdä ilmoitus poliisille.

    • Jotakin rotia

      Huutaminenkin satutt! Nyt jumalauta sä kuuntelet! Oot hiljaa kun mä puhun. Sinuna pitäisin turpani kiinni. Ja visusti.

      87syntyneen reaktio oli ihan normaali. Ja sä et sitä ymmärrä. "Itse pidän villapipoa, enkä telttaa." Ja nönnönöö!!

      Älä tule mun tielleni!! Äläkä jatkossa kirjoittele tänne, jos ei ole viisaampaa asiaa. Onko selvä?

    • empiirinen tutkija

      Empiiriset tutkimukseni ovat osoittaneet, että lestojen perheissä, joissa lapset eivät saa olla sellaisia kuin ovat, eli kasvaa omana itsenään ja rakentaa identiteettiään, niin he heiluvat ja hilluvat kylillä rötöstellen,kiusaavat koulussa, ovat kaksinaamaisia jne. jne. Heitä ei kuriteta kotona riittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe