Vanhoillis lestadiolaisten säännöt!

muslim tyttö

Voisiko joku tarkemmin selittää...tätä lestadiolaisten elämän tapaa...???

275

57905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen

      Olen ollut lapsuudenuskossa ja en kokenut asioita sääntöinä.Siihen´vain kasvoi ettei ole televisiota,ei kuunnella musiikkia,ei käydä teatterissa,tansseissa ym.Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä,ei käytetä ehkäisyä.Mitäs vielä?Ei muista...

      • !vl!

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!


      • Vanhollislestadiolainen :)
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..


      • Hiskias
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        ettei saisi!1 hehhe


      • vl_
        Hiskias kirjoitti:

        ettei saisi!1 hehhe

        ehkä !vl! tarkoitti tuota vähintäänkin kyseenalaista sanamuotoa "harrastaa seksiä". On avioliiton halventamista käyttää tuollaista sanontaa, ikäänkuin kyse olisi jostain puutyöharrastuksesta.

        Mutta - yllättäen - jo lapsien lukumääräkin kertonee, että aviovelvollisuuksista huolehditaan.


      • NIMETÖN
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...


      • naunoug
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        jos toinen sanoo että vanhollislestadiolaiset saavat harrastaa seksiä , ja jotkut että eivät ja jotkut että vasta avioliitossa, niin mitä näistä meidän ulkopuolisten kiinnostuneiden tulee uskoa ? jos harrastaa seksiä ennnen avioliittoa tai jos käyttää ehkäisyä onko silloin syntinyt enemmän ?


      • Miyjakiiih

        Kerroit, että elit ilman televisiota koko ikäsi.
        Mieleeni heräsi kysymys, että saavatko vl:lät olla sitten tietokoneella? Sehän on suurinpiirtein sama asia kuin televisio; nykyään on olemassa jopa netti-TVitä!


      • EI lestis
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        Seksiähän ne vaan harrastaa ku "saa" lisää lapsia.. Ei seksiä ole tarkoitettu pelkästään lapsien tekoa varten, vaan sehän on normaalia parisuhteessa... ehkäisy pitäisi olla sallitua !

        PS. KOITTAKAA selvitä hengissä 12 muksun kanssa kun mies käy töissä ja saat itse raataa niskalimassa lasten kanssa..


      • naimahullu
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        seksi on tosi ihanaa . ja kun siihenl iittyyy kaikkea teille kaikkea kiellettyä, ette tiedä mitä kaikke ihanaa oote VAILLE te vaan lisäännetty mut se se on muuta aaah,,,mikä ihanuus ei pentuja huuta massa . Ja nautimme toisistamme... ja saamme olla kahdestaan ilman niitä rääkyvä räkä nokkia...........


      • Pieni on kaunista
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        SUUREKSI KANSAKSI? Maailmassa on jo ainakin miljardi nälkäistä mahaa! Jumala on unohtanut nuo nälkäiset määrätessään meidät kasvamaan SUUREKSI KANSAKSI. No sattuuhan sitä tekevälle...


      • räkänokkien äiti
        naimahullu kirjoitti:

        seksi on tosi ihanaa . ja kun siihenl iittyyy kaikkea teille kaikkea kiellettyä, ette tiedä mitä kaikke ihanaa oote VAILLE te vaan lisäännetty mut se se on muuta aaah,,,mikä ihanuus ei pentuja huuta massa . Ja nautimme toisistamme... ja saamme olla kahdestaan ilman niitä rääkyvä räkä nokkia...........

        rääkyviä räkänokkia. Toivottavasti et itse saa niitä rääkyviä räkänokkia ainuttakaan koskaan !


      • Eikö vaan
        räkänokkien äiti kirjoitti:

        rääkyviä räkänokkia. Toivottavasti et itse saa niitä rääkyviä räkänokkia ainuttakaan koskaan !

        olet varmaan samaa mieltä, että naista ei ole tarkoitettu synnytyskoneeksi.


      • 2202

        Hei

        Miten olet ajatellut asian sitten, kun naisella tulee vaihdevuodet? Eil nainen ei voi enää tulla raskaaksi, ainakaan vaihdevuosien jälkeen. Jos seksi on ainoastaan lisääntymista varten, seksielämä siis loppuu, kun lapsia ei voi enää saada? Siis mies kieltäytyy seksistä, kun nainen täyttää 50 v uskonsa takia, oli mies sitten itse 30 v-70v ja kykenevä?

        t Ak ad 2010


      • teuta
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        Unohtuiko caps lock päälle.


      • teuta
        2202 kirjoitti:

        Hei

        Miten olet ajatellut asian sitten, kun naisella tulee vaihdevuodet? Eil nainen ei voi enää tulla raskaaksi, ainakaan vaihdevuosien jälkeen. Jos seksi on ainoastaan lisääntymista varten, seksielämä siis loppuu, kun lapsia ei voi enää saada? Siis mies kieltäytyy seksistä, kun nainen täyttää 50 v uskonsa takia, oli mies sitten itse 30 v-70v ja kykenevä?

        t Ak ad 2010

        Naapurikin meni synnytykseen , miltei 52 vanhana . EI Esikoinen. MUTTA 3 LAPSI,,, Es/Lesta.


      • onnellinenÄiti
        teuta kirjoitti:

        Unohtuiko caps lock päälle.

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..


      • lyyleri
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        on helppo yhtyä !


      • n
        naimahullu kirjoitti:

        seksi on tosi ihanaa . ja kun siihenl iittyyy kaikkea teille kaikkea kiellettyä, ette tiedä mitä kaikke ihanaa oote VAILLE te vaan lisäännetty mut se se on muuta aaah,,,mikä ihanuus ei pentuja huuta massa . Ja nautimme toisistamme... ja saamme olla kahdestaan ilman niitä rääkyvä räkä nokkia...........

        Toivottavasti et saa lasta


      • Arjalainen

        Joo hyviä arjalaisia ne on. SS olisi tykännyt myös tällaisista hyvinkasvatetuista vaaleista lapsista.


      • tosi on
        Miyjakiiih kirjoitti:

        Kerroit, että elit ilman televisiota koko ikäsi.
        Mieleeni heräsi kysymys, että saavatko vl:lät olla sitten tietokoneella? Sehän on suurinpiirtein sama asia kuin televisio; nykyään on olemassa jopa netti-TVitä!

        kaikilla niillä on tietokone ja kattovat kaikki mahdolliset tv ohjelmat eivätkä maksa tv lupaa


      • Kysyn vaan
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        Mihinkä kategoriaan kuuluu siten pedofilia? Avioliiton sisäiseen vai ulkopuoliseen " harrastukseen"


      • VOIMIA
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        TOTTA KAI SAA seksia harrastaa, seksihan on AVIOLIITTOA KOOSSA PITAVA VOIMA !


      • Sivusta seurannut.
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        Ai jaa ei harrasteta seksiä...olis parempi ehkä harrastaa seksiä avioliitossa, niin ei tarvitsis harrastaa alaikäisiin kajoamista..kyllä on niin kieroutunutta tällainen uskonnollisuus, mätänee sisältäpäin kun umpioituu noin 'pyhäksi'.

        Huh huh


      • Entinenmyös

        Raiskataan lapsia tai annetaan jonkun muun tehdä . Puhutaan paskaa ja annetaan anteeksi kaikki itselle ja saarnaaja päätää kuinka sun syntisen käy. Saarnaajalle annetaan uhrilahjoja joista syntyy käsite uhri, myöhemmin. Lahko edustaa alhaista kastia ja pitäisi lailla kieltää.
        Eikös virsi ole musiikkia tai ei ulinaa. Lapsia syntyy enemmän kuin ihmiset pystyvät hallitsemaan. vanhemmista lapsista tehdään joka sortin palvelijoita ja isälle iloksi.


      • Onnellinentavis
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        Kummalista ajattelua. Aivan kuin me muut tehtäisiin kaikkea synnillistä koko ajan paitsi lestarit. Sinulla ei ole oikeutta paheksua kenenkään uskontoa. Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi mutta ei siihen tarvitse yksin maailmaa täyttää eikä hysöksikäyttää lapsia ja tietoisesti salata hyväksikäytöt vaikka on niistä tietoinen-. Sitä me NORMAALIT ihmiset sanomme RIKOKseksi. Maailman paha. Ettekö te juuri ole sen pahan tyyssija:(((


      • räkänokkieaon
        n kirjoitti:

        Toivottavasti et saa lasta

        Tämmöinen ajatus on viimeisen päälle syntiä Toivottaa pahaa toisille ja kun täällä kirjoitatte niin kun menette ulisemaan syntejänne anteeksi jättäkää ne räkänokat kotiinne että saavat kasvaa normaaleiksi.


      • seksiseppo...
        vl_ kirjoitti:

        ehkä !vl! tarkoitti tuota vähintäänkin kyseenalaista sanamuotoa "harrastaa seksiä". On avioliiton halventamista käyttää tuollaista sanontaa, ikäänkuin kyse olisi jostain puutyöharrastuksesta.

        Mutta - yllättäen - jo lapsien lukumääräkin kertonee, että aviovelvollisuuksista huolehditaan.

        Lestadiolaiset eivät käytä käsitettä seksi kuvaamaan miehen ja vaimon välistä yhdyntää. Mielummin käytetään kiertoilmaisuja tai asiasta ei puhuta ollenkaan.

        Seksiä avioliiton ulkopuolella tai kahden samaa sukupuolta olevan välillä puolestaan kuvataan sanoilla riettaus, synti, sairaus, haureus jne...


      • 201
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        VL ovat hyvin persoja maalliselle mammonalle eli rahalle, kaikki pitää näyttää paremmalta kuin todellisuudessa on. On nähty miten kovia vl ovat valehtelemaan, pirun torjunnassa saadaan kaikki synnit anteeksi. Kyllä joskus aikanaan saavat kansalaiset tietää mitä touhua vl pelaavat ei uskovaisia kohtaan. Todisteita on. Onko muilla kokemuksia


      • kasdfjlö
        naunoug kirjoitti:

        jos toinen sanoo että vanhollislestadiolaiset saavat harrastaa seksiä , ja jotkut että eivät ja jotkut että vasta avioliitossa, niin mitä näistä meidän ulkopuolisten kiinnostuneiden tulee uskoa ? jos harrastaa seksiä ennnen avioliittoa tai jos käyttää ehkäisyä onko silloin syntinyt enemmän ?

        jos toinen sanoo että vanhollislestadiolaiset saavat harrastaa seksiä , ja jotkut että eivät ja jotkut että vasta avioliitossa, niin mitä näistä meidän ulkopuolisten kiinnostuneiden tulee uskoa ?

        ---

        Ulkopuolisten kiinnostuneiden tulee uskoa synnit anteeksi.


      • rtkl
        Arjalainen kirjoitti:

        Joo hyviä arjalaisia ne on. SS olisi tykännyt myös tällaisista hyvinkasvatetuista vaaleista lapsista.

        Natsir eicvät ole kristittyjä! Ei ole hengen hedelmiä heillä! Ovat Ilmestyskirjan 13. luvussa mainittu peto!
        Ilmestykirjan selityksiä
        Ilmestyskirjan 13. luvun peto on natsismi. Sen aika kesti 42 kk hyökkäyksestä Puolaan aina itärintaman luhistumiseen maaliskuun alussa 1943. Hakaristi on pahan tunnus eli pedon merkki.

        Ilmestyskirjan 17.luvun peto on kommunismi. Seitsemän päätä oli seitsemän kommunistivaltiota Keski-Euroopassa ja itse peto oli kahdeksas ja lähtöisin nuiden seitsemän alueelta ja oli Neuvostoliitto.
        "Karitsa oli voittava heidät" ja tuo oli muutos v. 1990 kristinuskon hyväksyvään hallitusmuotoon.
        Ilmestyskirjan 17.luvun peto on kommunismi. Portto ratsastaa seitsenpäisellä pedolla. Seitsemän päätä oli seitsemän kommunistivaltiota Keski-Euroopassa ja itse peto oli kahdeksas ja lähtöisin nuiden seitsemän alueelta ja oli Neuvostoliitto. Kymmenen sarvea tarkoitti, että nuissa seitsemässä valtiossa oli liittovaltioita, joista nuo kolme lisäsarvea. Ja yksi ei ollut tullut, oli Jugoslavia, joka kulki omia teitään, mutta oli kommunistiblokin jäsen.
        "Karitsa oli voittava heidät" ja tuo oli muutos v. 1990 kristinuskon hyväksyvään hallitusmuotoon.
        Portto oli kulttuurimuoto tuolla, joka ratsasti pedolla, eli salaisia ilotaloja ja kävijöiden kiristämistä salakuvauksilla.

        "karitsansarvinen peto" on melko varmaan uusnatsismi, jota rakentavat "entisen pedon voimalla", eli jäi natseille paljon väärennettyä rahaa, jolla rakentavat uutta ns. neljättä valtakuntaa.
        1. valtakunta oli Kaarle suuren valtakunta.
        2. valtakunta oli 1800 luvun lopulla Bismarkin valtakunta
        3. valtakunta oli Hitlerin valtakuinta
        ja tuo 4. valtakunta on rakenteilla pimeässä ja salaa.

        Munkki fioronelaisen kolmas valtakunta eli Pyhän Hengen valtakunta on eri asia. Tuo on osaksi väärä tulkintakin , sillä Pyhän Hengen aikakausi alkoi jo v. 33 Ensimmäisenä Helluntaina, kun Pyhä henki laskeutui apostolien päälle ja alkoivat saarnata Evankeliumia!
        Arabit eksyivät Evankeliumista omille teilleen 600 luvulla.

        13 LUKU
        13:1" Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.
        13:2 Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.
        13:3 Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
        13:4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
        13:5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
        13:6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.
        13:7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.
        13:8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.
        13:9 Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.
        13:10 Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.


      • sanan tutkija
        rtkl kirjoitti:

        Natsir eicvät ole kristittyjä! Ei ole hengen hedelmiä heillä! Ovat Ilmestyskirjan 13. luvussa mainittu peto!
        Ilmestykirjan selityksiä
        Ilmestyskirjan 13. luvun peto on natsismi. Sen aika kesti 42 kk hyökkäyksestä Puolaan aina itärintaman luhistumiseen maaliskuun alussa 1943. Hakaristi on pahan tunnus eli pedon merkki.

        Ilmestyskirjan 17.luvun peto on kommunismi. Seitsemän päätä oli seitsemän kommunistivaltiota Keski-Euroopassa ja itse peto oli kahdeksas ja lähtöisin nuiden seitsemän alueelta ja oli Neuvostoliitto.
        "Karitsa oli voittava heidät" ja tuo oli muutos v. 1990 kristinuskon hyväksyvään hallitusmuotoon.
        Ilmestyskirjan 17.luvun peto on kommunismi. Portto ratsastaa seitsenpäisellä pedolla. Seitsemän päätä oli seitsemän kommunistivaltiota Keski-Euroopassa ja itse peto oli kahdeksas ja lähtöisin nuiden seitsemän alueelta ja oli Neuvostoliitto. Kymmenen sarvea tarkoitti, että nuissa seitsemässä valtiossa oli liittovaltioita, joista nuo kolme lisäsarvea. Ja yksi ei ollut tullut, oli Jugoslavia, joka kulki omia teitään, mutta oli kommunistiblokin jäsen.
        "Karitsa oli voittava heidät" ja tuo oli muutos v. 1990 kristinuskon hyväksyvään hallitusmuotoon.
        Portto oli kulttuurimuoto tuolla, joka ratsasti pedolla, eli salaisia ilotaloja ja kävijöiden kiristämistä salakuvauksilla.

        "karitsansarvinen peto" on melko varmaan uusnatsismi, jota rakentavat "entisen pedon voimalla", eli jäi natseille paljon väärennettyä rahaa, jolla rakentavat uutta ns. neljättä valtakuntaa.
        1. valtakunta oli Kaarle suuren valtakunta.
        2. valtakunta oli 1800 luvun lopulla Bismarkin valtakunta
        3. valtakunta oli Hitlerin valtakuinta
        ja tuo 4. valtakunta on rakenteilla pimeässä ja salaa.

        Munkki fioronelaisen kolmas valtakunta eli Pyhän Hengen valtakunta on eri asia. Tuo on osaksi väärä tulkintakin , sillä Pyhän Hengen aikakausi alkoi jo v. 33 Ensimmäisenä Helluntaina, kun Pyhä henki laskeutui apostolien päälle ja alkoivat saarnata Evankeliumia!
        Arabit eksyivät Evankeliumista omille teilleen 600 luvulla.

        13 LUKU
        13:1" Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.
        13:2 Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.
        13:3 Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
        13:4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
        13:5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
        13:6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.
        13:7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.
        13:8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.
        13:9 Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.
        13:10 Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.

        Tää ei nyt ole noin kun Neuvostoliitoa ei ole enään...noi on harhaa ja johtuu siitä syystä että vl:ssä on paljon kokoomus ja keskusta väkeä....olematonta poliitista lietsontaa....jos etsit tota 7.päistä petoa niin ota huomioon että se on alunperin Babylonian portto joka muuttui Rooman portoksi Jeesuksen kuoleman jlk...tämä johtuu siitä että Roomassa on ollut JA EDELLEEN 7 KUKKULAA jotka symbolisoivat tätä porttoa...tästä syystä Paavalin kirjeet ovat hieman ristiriidassa Jeesuksen opetuksen vuoksi kun Paavali oli Roomassa ja samaan aikaan tämä Babylonian portto uudistui jeesuksen ristiinnaulitsemisen jlk kun saatana tajusi jäävänsä häviölle....tämä on euro-portto nykyjään ja elämme maallisesti sen valtakunnassa kun olemme EU-valtio...toi kommunistivaltio juttu on vaan poliittista aivopesua mitä vl-liike harrastanut vuosikausia


      • Entisen elämän vl

        mieluummin vl:iä kuin muslimeja. vaikka vl:t sekaisin onkin, niin silti eivät estä muita ihmisiä elämästä omaa elämäänsä ja harjoittamasta omaa vakaumustaan. vrt vaikka iran, missä muun kuin islamin harjoittaminen on kuolemanrikos.


      • Me veronmaksajat
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        maksamme teidän pirttiviljelynne tuloksista - suuria lapsilisiä ja muita sosiaalimenoja. Meidänkin lestapitoisessa kunnassa teikäläiset saavat ennen muita sosiaalisia etuja, kun pentuja on paljon tähän maailmaan laitettu.

        Tämä muori ei osaa edes lausetta isolla kirjaimella aloittaa, osoittaa kyllä, minkä verran oppi on koulussa äidinkielen tunneilla päähän jäänyt.
        Hiukkasen yksinkertainen lienee - ainakin joiltakin osin:)

        Ja toisekseen - siitä fyysisestä läheisyydestä kumppanin kanssa nauttii, kun ei tarvitse aktin aikana pelätä tulevansa heti raskaaksi - ehkäisyhän teillä on kielletty eli siis myös kortsun käyttö. "SRK:n sakramentti" kieltää sen!


      • etwehsfaqa
        Me veronmaksajat kirjoitti:

        maksamme teidän pirttiviljelynne tuloksista - suuria lapsilisiä ja muita sosiaalimenoja. Meidänkin lestapitoisessa kunnassa teikäläiset saavat ennen muita sosiaalisia etuja, kun pentuja on paljon tähän maailmaan laitettu.

        Tämä muori ei osaa edes lausetta isolla kirjaimella aloittaa, osoittaa kyllä, minkä verran oppi on koulussa äidinkielen tunneilla päähän jäänyt.
        Hiukkasen yksinkertainen lienee - ainakin joiltakin osin:)

        Ja toisekseen - siitä fyysisestä läheisyydestä kumppanin kanssa nauttii, kun ei tarvitse aktin aikana pelätä tulevansa heti raskaaksi - ehkäisyhän teillä on kielletty eli siis myös kortsun käyttö. "SRK:n sakramentti" kieltää sen!

        lestadiolaiset ovat pääosin tunnollista ja ahkeraa väkeä ja ehtivät kyllä maksaa saamansa lapsilisät moninkertaisesti takaisin eläkeikään mennessä, joten älä sinä niistä huolehdi :)


      • Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        Hauska harrastus, seksi. :))))))))))))))))))))))

        Sanotaanko kumppanille, että lähetäänpä harrastamaan seksiä?

        Aivan kuin, että mennäänpä lenkille.

        Hohhoijaa!


      • Veljen vartijat
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        Tärkein sääntö: Olenko minä veljeni vartija?


      • seurakunta.oppi

        Tärkein sääntä koskee seurakuntaoppia. SRK:n johtoa ei saa arvostella. Jos tätä sääntöä rikkoo julkisesti, niin mahdollisuudet joutua kaikenlaisen tsunamin alle ovat suuret


      • kgkgkgkg
        Vanhollislestadiolainen :) kirjoitti:

        ...Vanhollislestadiolaiset SAA harrastaa seksiä..

        ...ainakin lasten kanssa...


      • LOL
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        EVO!! Mites ne sitte lapsia tekee?? :D


      • Uskoton
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        Kyllähän sitä pitää osata olla aikuinen ja arvioida mitä ohjelmaa siitä telkkarista katsoo. Kukaan ei opi mitään jos yhteiskunnalliset asiat kielletään. Onko se muka kielletty raamatussa.Ei varmaankaan koska televisiota ei ollut keksitty. Ajattelepas liikuntakyvyttömiä vanhuksia ja lukutaidottomia vammaisia . Televisio on arvokas tiedonsiirtäjä ja siellä on opettavaisia ohjelmiakin. Turha sitä on mekaanisia laitteita syyttää jos et osaa vastustaa kiusauksia. Onkos se netti sitten mistä laestadiolais-nuoret katsoo Salkkareita sen terveellisempää? Tai kellariin piilottettu tv jotta perheen nuorimmaiset ei kieli seuroissa?
        Parempi se on kasvattaa lapsensa semmoisiksi että niillä on vahva itsetunto ja kaikkea ei tarvitse uskoa.


      • luonnonvalintaako
        Arjalainen kirjoitti:

        Joo hyviä arjalaisia ne on. SS olisi tykännyt myös tällaisista hyvinkasvatetuista vaaleista lapsista.

        miehen tahto on paljaalla mulukulla paljaaseen pilluun,se on luonnonlaki ja himo joka vie järjen .suomen lestadiolaiset on pienehkö kansa joka ottaa puolison piiristään ja geenit toistavat itseään,tästä merkkinä samannäköisiä hiustyyppejä ja paljon kehitysvammaisia lapsia.olen tutkinut asiaa ja tulevaisuus on lestadiolais piireissä synkkä


      • kanuunakallekas
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        ja onhan se mukava kun saa painaa aina pohjaan ja tyhjentää pussit.mikä sen mukavampaa kun elää kuin eläin vailla huolen häivää se aktin hetki. antava nainen joka ei käytä ehkäisyä saa alkukantaisen miehen syntymään aina vain uudelleen ja uudelleen ja kyllä käy kateeksi miehet joilla aina ehtaa tavaraa tarjolla,itekin kyllä antaisin tykin jylistä.


      • jullikkinen
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Mihinkä kategoriaan kuuluu siten pedofilia? Avioliiton sisäiseen vai ulkopuoliseen " harrastukseen"

        ite perkeleestä koko oppi,ihmiset tietämättömyydessään ja harhaanjohdettuna syyttöminä


      • twseesee
        Uskoton kirjoitti:

        Kyllähän sitä pitää osata olla aikuinen ja arvioida mitä ohjelmaa siitä telkkarista katsoo. Kukaan ei opi mitään jos yhteiskunnalliset asiat kielletään. Onko se muka kielletty raamatussa.Ei varmaankaan koska televisiota ei ollut keksitty. Ajattelepas liikuntakyvyttömiä vanhuksia ja lukutaidottomia vammaisia . Televisio on arvokas tiedonsiirtäjä ja siellä on opettavaisia ohjelmiakin. Turha sitä on mekaanisia laitteita syyttää jos et osaa vastustaa kiusauksia. Onkos se netti sitten mistä laestadiolais-nuoret katsoo Salkkareita sen terveellisempää? Tai kellariin piilottettu tv jotta perheen nuorimmaiset ei kieli seuroissa?
        Parempi se on kasvattaa lapsensa semmoisiksi että niillä on vahva itsetunto ja kaikkea ei tarvitse uskoa.

        isävainaalla meinas järki mennä kun joutui syyniin television laiton takia-tein lopun ja tuo ahdistelija pyysi isältä anteeksi,,,vainaita molemmat,rauhaa heille


      • jyssäys
        naimahullu kirjoitti:

        seksi on tosi ihanaa . ja kun siihenl iittyyy kaikkea teille kaikkea kiellettyä, ette tiedä mitä kaikke ihanaa oote VAILLE te vaan lisäännetty mut se se on muuta aaah,,,mikä ihanuus ei pentuja huuta massa . Ja nautimme toisistamme... ja saamme olla kahdestaan ilman niitä rääkyvä räkä nokkia...........

        vaan seseon mukavaa ku saa paksuksi jysäyttää ja ku toinen ei paa hanttiin,aina vuan antoo lassauttaa torvet täyteen -taetaa katteuven piru iäntää


      • Vai veronmaksaja???
        Me veronmaksajat kirjoitti:

        maksamme teidän pirttiviljelynne tuloksista - suuria lapsilisiä ja muita sosiaalimenoja. Meidänkin lestapitoisessa kunnassa teikäläiset saavat ennen muita sosiaalisia etuja, kun pentuja on paljon tähän maailmaan laitettu.

        Tämä muori ei osaa edes lausetta isolla kirjaimella aloittaa, osoittaa kyllä, minkä verran oppi on koulussa äidinkielen tunneilla päähän jäänyt.
        Hiukkasen yksinkertainen lienee - ainakin joiltakin osin:)

        Ja toisekseen - siitä fyysisestä läheisyydestä kumppanin kanssa nauttii, kun ei tarvitse aktin aikana pelätä tulevansa heti raskaaksi - ehkäisyhän teillä on kielletty eli siis myös kortsun käyttö. "SRK:n sakramentti" kieltää sen!

        Vai me veron maksajat. sosiaalihuolto sinun kulusi taitaa maksaa. Älykkyysosamääräsi näyttäis oplevan sitä luokkaa että sinun oikea paikkasi olisi, ei paskalastin kuski vaan paskakuskin lasti. Mene muualle kertomaan noita typeriä juttujasi. Sitäpaitsi lestadiolaiset maksaa veroja varmasti enemmän elämänsä aikana kuin sinä. LUUSERI.


      • oskari6

        omakäsi paras


      • missä tieto
        tosi on kirjoitti:

        kaikilla niillä on tietokone ja kattovat kaikki mahdolliset tv ohjelmat eivätkä maksa tv lupaa

        tosi on.....vähäpä tiedät,eihän Suomessa ole tv lupaa vaan otetaan verona.


      • tiedätkö että
        Me veronmaksajat kirjoitti:

        maksamme teidän pirttiviljelynne tuloksista - suuria lapsilisiä ja muita sosiaalimenoja. Meidänkin lestapitoisessa kunnassa teikäläiset saavat ennen muita sosiaalisia etuja, kun pentuja on paljon tähän maailmaan laitettu.

        Tämä muori ei osaa edes lausetta isolla kirjaimella aloittaa, osoittaa kyllä, minkä verran oppi on koulussa äidinkielen tunneilla päähän jäänyt.
        Hiukkasen yksinkertainen lienee - ainakin joiltakin osin:)

        Ja toisekseen - siitä fyysisestä läheisyydestä kumppanin kanssa nauttii, kun ei tarvitse aktin aikana pelätä tulevansa heti raskaaksi - ehkäisyhän teillä on kielletty eli siis myös kortsun käyttö. "SRK:n sakramentti" kieltää sen!

        lapsi on jumalan antama lahja:) mietippä ku joku ei saa lapsia vaikka haluavat..


      • hei sinä joka et tiedä k
        Uskoton kirjoitti:

        Kyllähän sitä pitää osata olla aikuinen ja arvioida mitä ohjelmaa siitä telkkarista katsoo. Kukaan ei opi mitään jos yhteiskunnalliset asiat kielletään. Onko se muka kielletty raamatussa.Ei varmaankaan koska televisiota ei ollut keksitty. Ajattelepas liikuntakyvyttömiä vanhuksia ja lukutaidottomia vammaisia . Televisio on arvokas tiedonsiirtäjä ja siellä on opettavaisia ohjelmiakin. Turha sitä on mekaanisia laitteita syyttää jos et osaa vastustaa kiusauksia. Onkos se netti sitten mistä laestadiolais-nuoret katsoo Salkkareita sen terveellisempää? Tai kellariin piilottettu tv jotta perheen nuorimmaiset ei kieli seuroissa?
        Parempi se on kasvattaa lapsensa semmoisiksi että niillä on vahva itsetunto ja kaikkea ei tarvitse uskoa.

        olet oikeassa raamatussa ei sanota että ei sais kattoa televisioa. no mutta miks uskovaiset ei sitte kato sitä? koska kyllä me tiedetään mikä on oikein ja mikä väärin. jos joku kattoo sitä televisiota niin eise tarkoita sitä että se ei sitte ois uskovainen . siksi uskovaiset ei kato televisiota koska se voi johtaa pois jumalan valtakunnasta.

        kerron yhen asian mikä tapahtu mulle
        : mää ja mun kaveri varastettiin kaupasta.
        siitä tuli meille kummallekkin paha mieli:(
        no me ei kerottu sitä aluksi kenellekkään ja se vaivas joka ilta . siis oli toosi pahamieli
        no illalla mua alko niin paljo vaivaamaan se asia
        sitte rohkasin itseni ja menin kertoon äitille ja isälle:) ne anto anteeksi mulle ja mulle tuli aivan ihana olo siis se oli aivan mahtava olo!! ps.en saanut yöllä melkeen unta se oli kun kivi ois pudonnut sydämeltä:)

        asioita voi korjata


      • Kansallissosiaalisuus
        Arjalainen kirjoitti:

        Joo hyviä arjalaisia ne on. SS olisi tykännyt myös tällaisista hyvinkasvatetuista vaaleista lapsista.

        Aatulla jäi paljon tekemättä, onneksi sai paljon näitä terveen ihmiskunnan ongelmia "poistettua".


      • vitunhuoralestat
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        Lesta häivy täält....


      • vanhollislessu
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        kyllä ne saa harrastaa seksiä t. vl


      • vanhoillislessu
        Entinenmyös kirjoitti:

        Raiskataan lapsia tai annetaan jonkun muun tehdä . Puhutaan paskaa ja annetaan anteeksi kaikki itselle ja saarnaaja päätää kuinka sun syntisen käy. Saarnaajalle annetaan uhrilahjoja joista syntyy käsite uhri, myöhemmin. Lahko edustaa alhaista kastia ja pitäisi lailla kieltää.
        Eikös virsi ole musiikkia tai ei ulinaa. Lapsia syntyy enemmän kuin ihmiset pystyvät hallitsemaan. vanhemmista lapsista tehdään joka sortin palvelijoita ja isälle iloksi.

        tiiätkö sä muka mistä puhut?


      • nimetön
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        SÄÄ PUHUT TOTTA!!


      • nimetön
        vitunhuoralestat kirjoitti:

        Lesta häivy täält....

        TURPAKIINNI VITUN HUORA !!


      • javold

        maallista lakia saa ,rikkoa,saa anteeksi sunnuntaina?alaikäiset ajelevat moottorikelkoilla ja mopoilla teillä ja pelloilla ilman maan omistajien lupaa!Vanhemmat ei ottaneet mitään kantaa!


      • ojalaantti pili
        Arjalainen kirjoitti:

        Joo hyviä arjalaisia ne on. SS olisi tykännyt myös tällaisista hyvinkasvatetuista vaaleista lapsista.

        Alkuperäinen lyhenne vanhoillis lestadiolaisista oli SS, ja merki oli hakaristi.
        Nyky lestadiolaiset ovat Hitlerin fasismia kannattavia sikoja. He voivat teurastaa eri uskontoa tunnustavia aivan surutta.


      • Naimaan
        NIMETÖN kirjoitti:

        JA EI MUUTEN OO SOVITTU MITÄÄN ETTÄ SAAKO VAI EI... ON VAAN PAREMPI JOS EI HARRASTA... EIKÄ YLEENSÄ SITÄ KUKAAAN HARRASTA... SILLÄ SEKSI TARKOITTAA ETTÄ ON VAAN SUKUPUOLIYHDYNNÄSSÄ KUIN EI OIS MUUTAKAAN TEKEMISTÄ... USKOVAISET EIVÄT HARASTA AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SKSIÄ... JA SEN SISÄ PUOLELLA SITÄ EI VOI KUTSUA SEKSIKSI.. JUMALA NIMITTÄIN LOI TUON ILON MEILLE JOTTA ME LISÄÄNNYTTÄIS JA KASVETTAIS SUUREKSI KANSAKSI... JA EI OO MITÄÄÄN SÄÄNTÖJÄ..... !!!!!!!!!!!!!!!! VAAN ON PAREMPI JOS EI KIINNY MIHINKÄÄN MAALLISEEN JA SEN TAKIA ON HYV OLLA KATSOMATTA TELVISIOTA...

        Naiset eli vaimot ovat aviomiestensä panopuita. Kun miestä panettaa on vaimo aina käytettävissä ja ei kun siemenet sisään. Ei mitään tekemistä rakastelun kanssa.


      • LUETÄMÄ

        Kuule muslimeilla on samat oikeudet kuin lestadiolaisillakin! Muslimit eivät tarkoita terrorismiä!


      • Ihmettelen_sangen_paljon
        kgkgkgkg kirjoitti:

        ...ainakin lasten kanssa...

        Mistä johtuu, että joku haluaa tyhmyytensä paljastaa ?


      • LUETÄMÄ kirjoitti:

        Kuule muslimeilla on samat oikeudet kuin lestadiolaisillakin! Muslimit eivät tarkoita terrorismiä!

        Niin mitä ne terroristit sitten ovat, juuri muslimeja.
        Lue Koraani, niin saat tiedon siitä, mitä heille on lapsena opetettu?
        Käytännössä ei muslimien tappamista.


      • Lueppas_tämä
        Veljen vartijat kirjoitti:

        Tärkein sääntö: Olenko minä veljeni vartija?

        "Poista tikku omasta silmästäsi, ennen kuin otat sen toisen silmästä"


      • itsemääräämisoikeus
        onnellinenÄiti kirjoitti:

        seksistä haluan selventää, et sitä todellakin saa harrastaa senki jälkeen ku on hedelmällinen kausi ohi. hohhoijaa meille seksi EI ole pelkkää lapsen tekoa,minä ainaki nautin siitä täysin rinnoin ja me saahaanki nauttia, seksi on avioliittoon kuuluvaa josta SAA nauttia(olen nainen ja en ole mikään mieheni petialusta,)enkä ole mikään synnytyskone,mieheni on yhtälailla mukana raskauksissa,huolehtii minusta ja lapsista meillä on 3 melko peräkkäin tullutta lasta, enkä kauhistele silti tulevaa,että jos lapsia tulee paljon. onhan sitä ennenki perheet selvinny,oli lesta tai ei ja oli isoja perheitä. minä saan tästä uskosta niin paljon turvaa,se kaikki maailman paha(esim alkoholi,miten paljon se voi aiheuttaa surua perheissä,meillä ei tarvi pelätä sellaista. ja ei baarissa käymistä vapaaviikonloppusin,vaa ihania rentouttavia mökki reissuja naisporukalla,ja mieheni omalla miesporukalla.. ennen pelkäsin jopa jos joku sai tietää että olen lesta,et miten suhtaudutaan,mut nyt vanhempana en jaksa enää välittää pilkasta,aatelen vain et jos nuinpaljo haittaa jonku elämää se et olen uskovainen,nii olkoon omassa arvossaan. en se minäkään pistä pahakseni jos joku työkavereista sattuis oleen vaikka jehova..

        seksillä ja uskonnolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Miksi ne pitäisi sekoittaa toisiinsa? Uskon minäkin Jumalaan, mutta silti olen sekstaillut ennen naimisiin menoa. Sitäkään en voi käsittää, että itse ei kyetä tekemään päätöstä ehkäisystä vaan sen päätöksen on tehtävä lääkäri sekstailevan pariskunnan puolesta, kun naisella on henki lähdössä jos lapsia tehdään lisää.


      • Anonyymi
        tosi on kirjoitti:

        kaikilla niillä on tietokone ja kattovat kaikki mahdolliset tv ohjelmat eivätkä maksa tv lupaa

        KAIKKI MAKSAA YLEVERON !!!!!


      • Anonyymi
        n kirjoitti:

        Toivottavasti et saa lasta

        T0IVON, ETTÄ SAAT 15 LASTA JA JAKSAT, MIKÄ TOIVOMUS SE OLI USKOVAISELTA, EN YMMÄRRÄ. MITÄ USKO SIIS ON, LESTA,HELLUNTALAINEN,JEHOVA YMS. MISTÄ NÄMÄ IHME SÄÄNNÖT.VAIN METSÄ KIRKKONI OLLA SAA JA SE ON SIINÄ.


      • Anonyymi
        Vai veronmaksaja??? kirjoitti:

        Vai me veron maksajat. sosiaalihuolto sinun kulusi taitaa maksaa. Älykkyysosamääräsi näyttäis oplevan sitä luokkaa että sinun oikea paikkasi olisi, ei paskalastin kuski vaan paskakuskin lasti. Mene muualle kertomaan noita typeriä juttujasi. Sitäpaitsi lestadiolaiset maksaa veroja varmasti enemmän elämänsä aikana kuin sinä. LUUSERI.

        MISSÄ NE KUOLLEET NAISET ON, JOTKA EIVÄT ENÄÄ JAKSANEET TEHDÄ LAPSIA, MIEHET KYLLÄ YÄK


      • Anonyymi

        Vain avioliitossa seksiä, mikä tarkoittaa sitä, ettei ilman avioliittoa ole oikeutta tyydyttää seksin tarpeitaan edes omin avuin. Paljon on niitä, jotka eivät ole päässeet avioliittoon, joten seksielämä on heiltä kielletty jyrkästi. Onanointi, jonka luulisi olevan ihan oma asia, niin se muka saastuttaa ihmisen hengellisyyden. Kattia kanssa.


      • Anonyymi
        Miyjakiiih kirjoitti:

        Kerroit, että elit ilman televisiota koko ikäsi.
        Mieleeni heräsi kysymys, että saavatko vl:lät olla sitten tietokoneella? Sehän on suurinpiirtein sama asia kuin televisio; nykyään on olemassa jopa netti-TVitä!

        Television ohjelmia voi katsoa myös omasta älypuhelimestaan ja kyllä uskovaiset katsoo niitä ohjelmia, mikä kellekkin tuntuu sopivimmalta.


      • Anonyymi
        etwehsfaqa kirjoitti:

        lestadiolaiset ovat pääosin tunnollista ja ahkeraa väkeä ja ehtivät kyllä maksaa saamansa lapsilisät moninkertaisesti takaisin eläkeikään mennessä, joten älä sinä niistä huolehdi :)

        Pelkkää teeskentelyä ja ulkokultaisuutta. Oman porukan maine, nähkääs!


      • Anonyymi
        Hiskias kirjoitti:

        ettei saisi!1 hehhe

        saavat harrastaa, lapsia kun on jopa 10 , voi äitiparka


      • Anonyymi
        EI lestis kirjoitti:

        Seksiähän ne vaan harrastaa ku "saa" lisää lapsia.. Ei seksiä ole tarkoitettu pelkästään lapsien tekoa varten, vaan sehän on normaalia parisuhteessa... ehkäisy pitäisi olla sallitua !

        PS. KOITTAKAA selvitä hengissä 12 muksun kanssa kun mies käy töissä ja saat itse raataa niskalimassa lasten kanssa..

        mitäs ne lapseensekantuja kyllä on omituista nämä uskonnot


      • Anonyymi
        !vl! kirjoitti:

        Luin tekstiä,ja tuossa oli tuo: Vasta avioliitossa harrastetaan seksiä..Vl:t ei harrasta seksiä!!

        Onko niin että lestadiolaiset harrastavat seksiä selvinpäin ja muutenkin sähläävät ja ei lestadiolaiset harrastavat seksiä kännissä. Eli samahan se on miten sitä sählätään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin että lestadiolaiset harrastavat seksiä selvinpäin ja muutenkin sähläävät ja ei lestadiolaiset harrastavat seksiä kännissä. Eli samahan se on miten sitä sählätään.

        Ne rakastelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne rakastelee.

        Monet menee seksin takia naimisiin ja sit elämä on helvettiä. Sit ne paasaa omista virheistä katkerana muille kun ne rakastaa toisiaan, kun eivät kestä sitä. Pääasiasa ne seksin perässä juoksijat on hyväksikäyttäjiä eivätkä rakasta ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet menee seksin takia naimisiin ja sit elämä on helvettiä. Sit ne paasaa omista virheistä katkerana muille kun ne rakastaa toisiaan, kun eivät kestä sitä. Pääasiasa ne seksin perässä juoksijat on hyväksikäyttäjiä eivätkä rakasta ketään.

        Niistä tulee mieleen lähinnä hoitomiehet jotka sekaantuu muiden asioihin. Kunniattomia koiria.


      • Anonyymi
        Miyjakiiih kirjoitti:

        Kerroit, että elit ilman televisiota koko ikäsi.
        Mieleeni heräsi kysymys, että saavatko vl:lät olla sitten tietokoneella? Sehän on suurinpiirtein sama asia kuin televisio; nykyään on olemassa jopa netti-TVitä!

        Kyllä lestat katsoo tietoneelta telkkaria ! Tiedän perheen missä televisio on vaatehuoneessa ,vedetty piuhat yms sinne ! Mies ei tykkää kun vaimo katsoo niin teki ratkaisun että vaatehuoneessa se ei häiritse miestä 😉


      • Anonyymi
        luonnonvalintaako kirjoitti:

        miehen tahto on paljaalla mulukulla paljaaseen pilluun,se on luonnonlaki ja himo joka vie järjen .suomen lestadiolaiset on pienehkö kansa joka ottaa puolison piiristään ja geenit toistavat itseään,tästä merkkinä samannäköisiä hiustyyppejä ja paljon kehitysvammaisia lapsia.olen tutkinut asiaa ja tulevaisuus on lestadiolais piireissä synkkä

        Mies on perheen pää ja vaimo on kotona ! Läheltä seurannut tuota kulissia miten se on rakennettu niin että mies tuo ruuan perheelle ja usein jollei ihan pakko niin nainen ei mene töihin vaan hoitaa kotia !

        Mies kuluttaa vapaa aikansa veljiensä kanssa ja vaimo siivoaa sekä raivoaa lapsilleen koska nämä sekoittavat yms , vaimo syö rauhoittavia pillereitä yksinäisyytensä koska veljien vaimot tekee saman kotonaan eikä ole rehellistä keskusteluyhteyttä mihinkään vaan muunnellaan asioita js visusti varotaan kertomasta perheen asioista kenellekään ! Mies saattaa läppäistä vaimoaan syyttä suotta !

        Mies tekee töitä eri kaupungissa tms saaden näin etäisyyden perheen runsaasta metelistä jättäen vastuun vaimolle ja vanhemmille lapsille 😁

        Mies on perheen pää ja lasten idoli koska tuo tuliaisia kun tulee kotiin töistään 😂 ei anna vaimolleen mitää huomiota koska ei osaa eikä vaimo le ansainnut , vaimo syö pillereitä ja itkee kohtaloaan !

        Perhe käy seuroissa ja ollaan todella sosiaalisia kulissi kaunis ,vaimolle tupla pillerit stressin vuoksi .

        Onko kovin tuttua lestaperheelle Suomessa ! Tuohon lisätään perheen sisäiset ongelmat talous , sairas lapsi , mielenterveys yms !

        Tuosta kulissista lapsi joka näkee ja kuulee hyväksikäyttöasioita ,salaisuuksia ,väkivaltaa ,uhkauksia yms koko ikänsä lähtee rakentaa omaa uraansa löytämällä Lesta puolison

        Mies on perheen pää ja vaimo syö rauhoittavia 😂😂👍 tuosta voitte päätellä lopputuloksen eikä tarvi olla kovin älykäs edes mitä näistä seuraa !

        Narsismi ja mielenterveys ongelmat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies on perheen pää ja vaimo on kotona ! Läheltä seurannut tuota kulissia miten se on rakennettu niin että mies tuo ruuan perheelle ja usein jollei ihan pakko niin nainen ei mene töihin vaan hoitaa kotia !

        Mies kuluttaa vapaa aikansa veljiensä kanssa ja vaimo siivoaa sekä raivoaa lapsilleen koska nämä sekoittavat yms , vaimo syö rauhoittavia pillereitä yksinäisyytensä koska veljien vaimot tekee saman kotonaan eikä ole rehellistä keskusteluyhteyttä mihinkään vaan muunnellaan asioita js visusti varotaan kertomasta perheen asioista kenellekään ! Mies saattaa läppäistä vaimoaan syyttä suotta !

        Mies tekee töitä eri kaupungissa tms saaden näin etäisyyden perheen runsaasta metelistä jättäen vastuun vaimolle ja vanhemmille lapsille 😁

        Mies on perheen pää ja lasten idoli koska tuo tuliaisia kun tulee kotiin töistään 😂 ei anna vaimolleen mitää huomiota koska ei osaa eikä vaimo le ansainnut , vaimo syö pillereitä ja itkee kohtaloaan !

        Perhe käy seuroissa ja ollaan todella sosiaalisia kulissi kaunis ,vaimolle tupla pillerit stressin vuoksi .

        Onko kovin tuttua lestaperheelle Suomessa ! Tuohon lisätään perheen sisäiset ongelmat talous , sairas lapsi , mielenterveys yms !

        Tuosta kulissista lapsi joka näkee ja kuulee hyväksikäyttöasioita ,salaisuuksia ,väkivaltaa ,uhkauksia yms koko ikänsä lähtee rakentaa omaa uraansa löytämällä Lesta puolison

        Mies on perheen pää ja vaimo syö rauhoittavia 😂😂👍 tuosta voitte päätellä lopputuloksen eikä tarvi olla kovin älykäs edes mitä näistä seuraa !

        Narsismi ja mielenterveys ongelmat !

        Hae apua ongelmiisi, älä itke täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mitäs ne lapseensekantuja kyllä on omituista nämä uskonnot

        Vaimo kun on siunatussa tilassa, sitä ei saa nussia. Siksi isällä on oikeus vanhimpaan tyttäreen, iästä riippumatta.


      • Anonyymi
        luonnonvalintaako kirjoitti:

        miehen tahto on paljaalla mulukulla paljaaseen pilluun,se on luonnonlaki ja himo joka vie järjen .suomen lestadiolaiset on pienehkö kansa joka ottaa puolison piiristään ja geenit toistavat itseään,tästä merkkinä samannäköisiä hiustyyppejä ja paljon kehitysvammaisia lapsia.olen tutkinut asiaa ja tulevaisuus on lestadiolais piireissä synkkä

        Siemeniä ei saa heittää hukkaan, ne kuuluu naisen sisään... se on jumalan tahto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hae apua ongelmiisi, älä itke täällä.

        Tulisitko sinä auttamaan kun olet niin henkinen ja vahva persoona no grata !

        Tämä oli esimerkki uskovaisesta perheestä missä asioita käsitellään uskonnon kautta ja vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen .

        Tavannut toki ääripään esimerkkejä jossa vaimo on perheen pää .

        Erikoista sakkia kun mielenterveys potilaat alkaa perustaa perhettä jossa vahvuutta mittaillaan sillä kuinka paljon on varallisuutta ja veloista ei puhuta


      • Anonyymi
        Entinenmyös kirjoitti:

        Raiskataan lapsia tai annetaan jonkun muun tehdä . Puhutaan paskaa ja annetaan anteeksi kaikki itselle ja saarnaaja päätää kuinka sun syntisen käy. Saarnaajalle annetaan uhrilahjoja joista syntyy käsite uhri, myöhemmin. Lahko edustaa alhaista kastia ja pitäisi lailla kieltää.
        Eikös virsi ole musiikkia tai ei ulinaa. Lapsia syntyy enemmän kuin ihmiset pystyvät hallitsemaan. vanhemmista lapsista tehdään joka sortin palvelijoita ja isälle iloksi.

        Voi pimeyttä, kaikki mikä on maailmasta on syntia TV, apu lehti, Aku Ankka, teatteri, kirkkokonsertit, rytmi musiikkia ym. Nainen on saastaisin Jumalan valtakunnassa


    • 9814460

      tervehdin sinua yhtenä Jumalan lapsena.Vanhollislestaadiolaiset elävät armon alla.Lähde seuroihin.Kysy siellä onko täällä Kristus?Jos he vastaavat että on.Kysy onko muualla ?Jos he vastaavat ei .Olet uskovaisten seuroissa.Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta.

      • ????

        Ovatko nuo vl:n tunnussanoja ??
        Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä eikä ainoastaan vl:n.
        Kauhea harhaoppi jos vl todella julistaa noin ahtaasti.


      • Otso

        ...


      • Kahkonen
        ???? kirjoitti:

        Ovatko nuo vl:n tunnussanoja ??
        Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä eikä ainoastaan vl:n.
        Kauhea harhaoppi jos vl todella julistaa noin ahtaasti.

        Ei ne mitään tunnussanoja ole. Ne on Lutheria.

        Mikä harhaoppi muka? Itse sen sanoit: "Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä." Vanhoillislestadiolaiset eivät pidä muita "uudestisyntyneinä", uskovaisina.

        Minusta kasvoton nettikeskustelu on todella huono foorumi tämäntapaisille keskusteluille. Täällä kuka tahansa voi esiintyä jonkin uskon edustajana ja väittää puuta heinää. Menkää seuroihin ja kysykää sieltä tai lukekaa SRK:n julkaisemia kirjoja, jos vanhoillislestadiolaisuus kiinnostaa.


      • yrittää auttaa
        ???? kirjoitti:

        Ovatko nuo vl:n tunnussanoja ??
        Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä eikä ainoastaan vl:n.
        Kauhea harhaoppi jos vl todella julistaa noin ahtaasti.

        Markuksen evankeljumi kulu 13 jae 6:"Sillä monta tulevat minuun nimeeni sanoen:minä olen, ja pettävät monta."


      • Miyjakiiih
        Kahkonen kirjoitti:

        Ei ne mitään tunnussanoja ole. Ne on Lutheria.

        Mikä harhaoppi muka? Itse sen sanoit: "Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä." Vanhoillislestadiolaiset eivät pidä muita "uudestisyntyneinä", uskovaisina.

        Minusta kasvoton nettikeskustelu on todella huono foorumi tämäntapaisille keskusteluille. Täällä kuka tahansa voi esiintyä jonkin uskon edustajana ja väittää puuta heinää. Menkää seuroihin ja kysykää sieltä tai lukekaa SRK:n julkaisemia kirjoja, jos vanhoillislestadiolaisuus kiinnostaa.

        Aivan - aina kannattaa olla varuillaan netin kanssa. Kaikkea ei kannata uskoa ja pitää totena; voisinhan minäkin tehdä oman kotisivun vaikka akvaariokaloista ja sanoa siellä "Pitkät tutkimukseni osoittavat, että delfiinit ovat kuin ovatkin kaloja..." ja kaikkihan tietävät että delfiinit ovat nisäkkäitä... -.-''

        Maalaisjärkeä ja jos on kiinnotunut joistakin tietyistä asioista, etsii paljon lähteitä, lukaisee ne lävitse ja kerää niissä esiintyviä asioita ja huomioi useasti toistuvia asoita - mitä useammin mainittuja sitä luultavammin totta

        Kiitos jos jaksoit lukea tämän 8)


      • Hehehhe

        Onkos teitä montakin Jumalan lapsia. Kaikki ovat Jumalan lapsia vaikka tiedän lahko on kääntänyt Jumalalle selkänsä ja tiedät kyllä miksi.. Minkä ihmeen armon. Te kerjäätte armoa kamalien tekojennne vuoksi. Kävisikö mielessä alkaa elämään kuin Jumala tarkoitti.
        Uskovaisten seuroissa on sulla otsaa vielä hehkuttaa kaiken pervojen juttujen jälkeen. M Kuulosta vaan jos on kuuro. Et viittis aiukuinen ihminen. Tutkimusten mukaan Raamaattu on kirjoitettu 30v Jeeuksen kuoleman jälkeen ja sitä on satojen vuosien varrella paranettu ja lisätty tarinoita.
        On teidät aivopesty kyllä jo lapsena. Taukkia sakkia.


      • voi pimeyttä
        Kahkonen kirjoitti:

        Ei ne mitään tunnussanoja ole. Ne on Lutheria.

        Mikä harhaoppi muka? Itse sen sanoit: "Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä." Vanhoillislestadiolaiset eivät pidä muita "uudestisyntyneinä", uskovaisina.

        Minusta kasvoton nettikeskustelu on todella huono foorumi tämäntapaisille keskusteluille. Täällä kuka tahansa voi esiintyä jonkin uskon edustajana ja väittää puuta heinää. Menkää seuroihin ja kysykää sieltä tai lukekaa SRK:n julkaisemia kirjoja, jos vanhoillislestadiolaisuus kiinnostaa.

        Jos tahtoo tietää mitä vanhoillisuuslestadiolaisuus on, kannattaa välttää SRKn julkaisuja ja lukea eiSRKlaisia kirjoja.
        SRK lähti omille teilleen vanhoillislestadiolaisuudesta ensin 1934, ja lopullisesti 70luvulla


      • kirska2
        ???? kirjoitti:

        Ovatko nuo vl:n tunnussanoja ??
        Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä eikä ainoastaan vl:n.
        Kauhea harhaoppi jos vl todella julistaa noin ahtaasti.

        Me ei olla harhaoppisia! Kukaan ei sais tuomita toista uskon vuoks! Ja tolla tuomitsemisella mä tarkotan että, kukaan ihminen ei päätä sitä kenestä tulee autuas ja kenestä ei. Ja jokainen voi vaikuttaa omaan "kohtaloonsa" ei toisen "kohtaloon".

        Mun mielestä noi niin sanotut "säännöt" ei oo sääntöjä, mutta niitä ei kannata tehä, paitsi jos haluaa huonon omantunnon... ja lopulta ei pysty enää menemää ees seuroihi ku on nii ulkopuolinen ja inhottava ja syyllinen olo... ja sitte voi menettää uskosa. Mutta neki synnit joita on kertynyt omalle tunnolle saa seuroissa uskoa anteeks, ja sieltä saa sitte lähteä turvallisin ja hyvillä mielin pois ku tietää et ei joudu kadotukseen... jos vaikka sattuis onnettomuus tai sitte ei enää aamulla aukaiskaa silmiää.
        Mulle, ku oon lestadiolainen, usko luo turvaa ja luottavan mielen Jumalaan ja taivaaseen pääsyyn. :)


      • kirska3
        Hehehhe kirjoitti:

        Onkos teitä montakin Jumalan lapsia. Kaikki ovat Jumalan lapsia vaikka tiedän lahko on kääntänyt Jumalalle selkänsä ja tiedät kyllä miksi.. Minkä ihmeen armon. Te kerjäätte armoa kamalien tekojennne vuoksi. Kävisikö mielessä alkaa elämään kuin Jumala tarkoitti.
        Uskovaisten seuroissa on sulla otsaa vielä hehkuttaa kaiken pervojen juttujen jälkeen. M Kuulosta vaan jos on kuuro. Et viittis aiukuinen ihminen. Tutkimusten mukaan Raamaattu on kirjoitettu 30v Jeeuksen kuoleman jälkeen ja sitä on satojen vuosien varrella paranettu ja lisätty tarinoita.
        On teidät aivopesty kyllä jo lapsena. Taukkia sakkia.

        Kamalien tekojen? voisitteko selventää kiitos? Arvaa kiinnostaako meitä " sitä on satojen vuosien varrella parannettu ja lisätty tarinoita". Ja sitä paitsi ne jotka sitä on tutkinu on varmaa ollu semmosia ihmisiä jotka ei usko jumalaan tai semmosia joilla on jo valmiiks kieroutunu ajattelutapa.


      • Anonyymi
        Kahkonen kirjoitti:

        Ei ne mitään tunnussanoja ole. Ne on Lutheria.

        Mikä harhaoppi muka? Itse sen sanoit: "Kristushan on kaikkien uudestisyntyneiden sydämessä." Vanhoillislestadiolaiset eivät pidä muita "uudestisyntyneinä", uskovaisina.

        Minusta kasvoton nettikeskustelu on todella huono foorumi tämäntapaisille keskusteluille. Täällä kuka tahansa voi esiintyä jonkin uskon edustajana ja väittää puuta heinää. Menkää seuroihin ja kysykää sieltä tai lukekaa SRK:n julkaisemia kirjoja, jos vanhoillislestadiolaisuus kiinnostaa.

        Aivan totta ! Pitäisi olla jokin tunnistautumisen kattava jotta ei voida ihan mitä tahansa kirjoittaa sillä vatholla ettei joudu vastuuseen !


    • entinen-vl

      Itse olen lapsuudesta ollut vanh.lestadiolainen, mutta en enää vuosiin. Katson asiaa siis ulkopuolisena, mutta tunnen kokemuksesta ko. herätysliikkeen erittäin hyvin sisältä.

      Ulkopuoliset kokevat usein, että heillä on sääntöjä, mutta näin ei ole. Hyväksi koetutu tavat (ei tv.tä, elokuvia, teatteria, tanssia) auttaa heitä paremmin elämään raamatun mukaista elämää eikä synti ole heitä niin lähellä. Ehkäisyä he eivät käytä, joka näkyy perheiden koossa - lapsi on jumalan lahja, siunaus perheelle. Nämä tuntuu usein ulkopuoliselta ahtailta elämän tavoilta, mutta sillä lailla eläjä ei sitä koe niin. Itse ymmärrän heidän näkemykset ja kunnioita niitä, mutta elän itse omalla tavallani kun en ole enään vl. Omat sisarukseni ja vanhempani sekä vl-ystäväni hyväksyvät ratkaisuni ja kunnioittavat myös minun elämän tapaani.

      Jos sinua asia ja raamatun mukaisen elämän periaatteet kiinnostavat mene paikkakuntasi tai lähipaikkakuntasi rauhanyhdistykselle kyselemään - miellellään kertovat perusteista enemmän.

      • Olen uskovainen, toivottava...

        Erittäin fiksusti sanottu, ''entinen uskovainen''! toivon sinulle kaikkea parasta,toivottavasti löytäisit vielä takaisin! :) Kiitos, kun annoit näille chattailijöille oikein hyvän kuvauksen! :)


      • ehei sääntöjä ole...

        sattumaa että ei haluta katsoa tvtä mutta halutaan katsoa netti tveetä! onko kyseessä sääntö vai tapa?
        ei käytetä huulipunaa mutta hulikiiltoo, ei korviksia mutta kaikki muut korut ja paikat on ok?????!!!!!


      • shatshitshishään
        ehei sääntöjä ole... kirjoitti:

        sattumaa että ei haluta katsoa tvtä mutta halutaan katsoa netti tveetä! onko kyseessä sääntö vai tapa?
        ei käytetä huulipunaa mutta hulikiiltoo, ei korviksia mutta kaikki muut korut ja paikat on ok?????!!!!!

        Vaatteiden alla piilossa olevia lävistyksiä aika harvat osaavat paheksua.


      • rehellinen tunnustus
        ehei sääntöjä ole... kirjoitti:

        sattumaa että ei haluta katsoa tvtä mutta halutaan katsoa netti tveetä! onko kyseessä sääntö vai tapa?
        ei käytetä huulipunaa mutta hulikiiltoo, ei korviksia mutta kaikki muut korut ja paikat on ok?????!!!!!

        tuo ihmetyttää et koska ei ole sääntöjä niin miksi vl.porukka kattoo netti teeveetä?
        eikö olis helponpaa kaikile ja ennenkaikkea vl.itselleen että myöntää reilusti ja rehdisti että vl.kulttuuri on sääntöjä täynnä joita pitää noudattaa jotta sua ei potkita ulos.
        Rehellisyyttä hiukan niin kaikilla on helpompa olla.


      • ExSRKlainen

        Kyllä silloin mä olin SRKlestadiolainen lapsuuden vuoksi, kyllä silloin oli sääntöjä joka lähtöön
        Kaikenlaista oli kielletty: TV, meikit, musiikki, matsit, ym miljoona muuta sääntöä mitä ei saanut tehdä


      • kirska2
        rehellinen tunnustus kirjoitti:

        tuo ihmetyttää et koska ei ole sääntöjä niin miksi vl.porukka kattoo netti teeveetä?
        eikö olis helponpaa kaikile ja ennenkaikkea vl.itselleen että myöntää reilusti ja rehdisti että vl.kulttuuri on sääntöjä täynnä joita pitää noudattaa jotta sua ei potkita ulos.
        Rehellisyyttä hiukan niin kaikilla on helpompa olla.

        ne ei oo sääntöjä, pikemminki tapoja. Ketää ei potkita ulos vaikka kahtoiski tv:tä, koska jos siitä ja muusta semmosesta josta tulee huono omatunto saadaan anteeksi seuroissa, kotona tai ystävältä... mutta hän joka antaa sen anteeks on Jumala ja se käy toisen uskovaisen kautta eli kuka tahansa ei voi antaa niitä syntejä anteeks ja sen joka antaa ne synnit anteeks on myös tarkoitettava anteeksi antamusta... eikä niin että sanotaan nopeasti että "saat anteeks" ja ajatus on muissa maailmoissa. Sitä pitää oikeasti tarkoittaa.


      • kirska2
        ExSRKlainen kirjoitti:

        Kyllä silloin mä olin SRKlestadiolainen lapsuuden vuoksi, kyllä silloin oli sääntöjä joka lähtöön
        Kaikenlaista oli kielletty: TV, meikit, musiikki, matsit, ym miljoona muuta sääntöä mitä ei saanut tehdä

        sä koit ne säännöiks koska et ymmärtänyt että jos sä teet näin nii sä voit pahimmassa tapauksessa menettää uskon.
        vastaappa näihi kysymyksii: Ovatko ihmiset sinusta kauniimpia meikattuina, lävistettyinä ja värjättyneine hiuksinee? Miksi moni ei lv poika on valmis sanomaa että uskovaiset tytöt ovat suloisen kauniita ja aitoja ku eivät liiaksi ehosta itseään?

        Jumala on luonut jokaisen ihmisen täydelliseksi, eikä siihen tarvitse lisätä esim. huulipunaa, ripsiväriä eikä luomiväriä. huonoa ihoa saa toki hoitaa ja peittää pahimmat finnit mutta ei naamaan tartte kauhea kerros pakkelia laittaa.


      • 73695428
        kirska2 kirjoitti:

        sä koit ne säännöiks koska et ymmärtänyt että jos sä teet näin nii sä voit pahimmassa tapauksessa menettää uskon.
        vastaappa näihi kysymyksii: Ovatko ihmiset sinusta kauniimpia meikattuina, lävistettyinä ja värjättyneine hiuksinee? Miksi moni ei lv poika on valmis sanomaa että uskovaiset tytöt ovat suloisen kauniita ja aitoja ku eivät liiaksi ehosta itseään?

        Jumala on luonut jokaisen ihmisen täydelliseksi, eikä siihen tarvitse lisätä esim. huulipunaa, ripsiväriä eikä luomiväriä. huonoa ihoa saa toki hoitaa ja peittää pahimmat finnit mutta ei naamaan tartte kauhea kerros pakkelia laittaa.

        ei todella ole paklatut naiset kauniita vaan kuvatuksia,eikä lävistetyt miehet ja naiset.Nenärenkaista tulee mieleen sonni.


      • Kirskaustoiseen
        kirska2 kirjoitti:

        ne ei oo sääntöjä, pikemminki tapoja. Ketää ei potkita ulos vaikka kahtoiski tv:tä, koska jos siitä ja muusta semmosesta josta tulee huono omatunto saadaan anteeksi seuroissa, kotona tai ystävältä... mutta hän joka antaa sen anteeks on Jumala ja se käy toisen uskovaisen kautta eli kuka tahansa ei voi antaa niitä syntejä anteeks ja sen joka antaa ne synnit anteeks on myös tarkoitettava anteeksi antamusta... eikä niin että sanotaan nopeasti että "saat anteeks" ja ajatus on muissa maailmoissa. Sitä pitää oikeasti tarkoittaa.

        Et itsekään tajua kirjoittamaasi, eli televisiota saa katsoa kunhan muistaa sitä käydä pyytämässä anteeksi.Eli television katsominen on synti ja jokainen synti kadottaa vaikka katsoisi vain uutiset ja sään.On kyllä käsittämätön kummallisuus teillä lestoilla tuo televisio.
        Aikoinaan kirkkoisät tuomitsivat peilinkin ja läpinäkyvän lasin synniksi mutta kun oheistuotteena keksittiin suurentavat okulaarit että hekin pystyivät vielä vanhalla iällä pyhiä tekstejä lukemaan niin kummasti valitus loppui.
        Mihin aikasi käytät on aina tärkeä kysymys itselle,jotkut täyttävät kaiken aikansa viihteellä esim.pelaamalla,elokuvia ja sarjoja katselemalla,olemalla pelkkiä sohvaperunoita.Ja kyllä siitä paska olo tulee jos koko elämänsä on täyttänyt sirkushuveilla leivän ja lähimmäisen unohtaen.
        Järjen käyttö on sallittua lestallekin eikä ylilyönteihin ole tarvetta.
        Kyllä jokainen sivistynyt ja valistunut ihminen tietää elämäntavat ja käyttäytymissäännöt arjessaan mikä on hyväksi.


      • Anonyymi
        kirska2 kirjoitti:

        ne ei oo sääntöjä, pikemminki tapoja. Ketää ei potkita ulos vaikka kahtoiski tv:tä, koska jos siitä ja muusta semmosesta josta tulee huono omatunto saadaan anteeksi seuroissa, kotona tai ystävältä... mutta hän joka antaa sen anteeks on Jumala ja se käy toisen uskovaisen kautta eli kuka tahansa ei voi antaa niitä syntejä anteeks ja sen joka antaa ne synnit anteeks on myös tarkoitettava anteeksi antamusta... eikä niin että sanotaan nopeasti että "saat anteeks" ja ajatus on muissa maailmoissa. Sitä pitää oikeasti tarkoittaa.

        On muuten potkittu ulos tv katsomisen takia.


      • Anonyymi
        kirska2 kirjoitti:

        ne ei oo sääntöjä, pikemminki tapoja. Ketää ei potkita ulos vaikka kahtoiski tv:tä, koska jos siitä ja muusta semmosesta josta tulee huono omatunto saadaan anteeksi seuroissa, kotona tai ystävältä... mutta hän joka antaa sen anteeks on Jumala ja se käy toisen uskovaisen kautta eli kuka tahansa ei voi antaa niitä syntejä anteeks ja sen joka antaa ne synnit anteeks on myös tarkoitettava anteeksi antamusta... eikä niin että sanotaan nopeasti että "saat anteeks" ja ajatus on muissa maailmoissa. Sitä pitää oikeasti tarkoittaa.

        On muuten potkittu ulos tv katsomisen takia.


    • Hiskias

      Jumalan armon osallisuuteen pääseminen saa aikaan halun säilyttää ja varjella uskoa ja hyvää omaatuntoa, mistä taas seuraa puhdas elämä.

      • Metulasem

        Olette kyllä aika perusteellisesti osanneet säilyttää tietojakin.
        Mistähän mahtaa tulla hyvä OMATUNTO. PÅuhdas elämä onko teidän lahkolla edes oikeutta käyttää sitä sanaa.
        Kaksinaamainen itseriittoinen ja täysin pervo lahko.


      • Ei omatuntoa ole
        Metulasem kirjoitti:

        Olette kyllä aika perusteellisesti osanneet säilyttää tietojakin.
        Mistähän mahtaa tulla hyvä OMATUNTO. PÅuhdas elämä onko teidän lahkolla edes oikeutta käyttää sitä sanaa.
        Kaksinaamainen itseriittoinen ja täysin pervo lahko.

        SRK on kieltänyt käyttämästä omatuntoa, se on korvattu SRKn säännöillä


      • Pahapahalle

        Eli kun on ulkoistanut syntisyytensä itsestään ja seurakunnastaan ei voi olla muuta kuin itsepetoksessaan elävien suruttomien ja katumattomien lauma.


    • Vanhoillis lestadiolainen

      Vanhoillis lestadiolaisilla ei ole mitään sääntöjä. Me emme halua tehdä syntiä ja koetamme ennalta ehkäistä sitä eri tavoin esim. emme mene tanssiaisiin, koska se aiheuttaa kiusauksia. Jotkut sitten päättelevät että se on meidän sääntö. jos osaa tanssia puhtaalla mielellä niin mikäs siinä, mutta harva siihen kykynee. Sen takia emme tanssi.
      lankeemme silti syntiin joka päivä. Sielumme halu on elää puhtaalla omalla tunnola ja sen vuoksi saarnaamme raamatun mukaan toisillemme ja kaikille syntisille pyhän hengen kautta kaikki synnit anteeksi.

      • vanhoillis lestaadiolainen

        markuksen evankeliumi luku 9 jae 43:"Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen."


      • shatshitshishään

        No ei ole sääntöjä, ei. Mitään syntilistaa ei ole olemassa. On vain lista asioista, joita "uskovainen ei halua tehdä". Ja vaikka haluaisikin, niin eihän hän sitten enää ole uskovainen.


      • LeenaK tanssivatyttö

        (Vanhoillis lestadiolaisilla ei ole mitään sääntöjä. Me emme halua tehdä syntiä ja koetamme ennalta ehkäistä sitä eri tavoin esim. emme mene tanssiaisiin, koska se aiheuttaa kiusauksia.)

        Jos minä nyt sattumalta menen tansseihin koska tykkään sellaisesta liikunnasta (kesälavat) ihan vaan nauttiakseni ihanasta suviillasta. Tanssi sinällään ei aiheuta mitään kiusauksia vaan hyvää fiilistä ja tuttujen tapaamista jne. vanhoollislestaadiolaisena se minulta kielletään eli mitä tarkoitaa kun sanot:

        Vanhoillis lestadiolaisilla ei ole mitään sääntöjä.!


      • tositietoa

        vai ei .hommaapa tv. niin siitä se painostaminen alkaa, ja jos et hävitä tv.tä nnin oot ulkona yhteisöstä


      • Taidatte langeta

        Miksi sitten teette lapsia kun siihenkin teillä on kiusaus. Ihan kuin lukisi 200v ihmisen kirjoitusta.
        Melkein kaikki lestanuoret tunnustivat katsovansa tietyokoneelta kiellettyjä sivujakin kuten myös sinä. Turha leikkiä parempaa ihmistä muitten kustannuksella.
        Sielu on teille kyllä ihan outo sana ja omatunto. Kaikkiia sitä pitää vielä työssäkäyvän tukea. Kamalat lapsilisät. terapeutit koulutukset ja kaikki vain siksi että haluutte naida ilman ehkäisyä. 10 lapsesta saa 2000e kuussa jne
        Minusta 5 lasta olisi se viimeinen lapsilisä paikka. Laiskat akat juoksevat pitkin seuroja eivätkä viitsi tehdä töitä. Hittojako täällä valitatte.


      • munallinen
        vanhoillis lestaadiolainen kirjoitti:

        markuksen evankeliumi luku 9 jae 43:"Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen."

        Teillä on sitten siellä seuroissa paljon munattomia miehiä. tällä kriteerillä.
        Ei taida oikein istua opit ihan kohdalleen varsinkaan omalle kohdalle.


      • Tanssiva vaimo

        "Jotkut sitten päättelevät että se on meidän sääntö. jos osaa tanssia puhtaalla mielellä niin mikäs siinä, mutta harva siihen kykynee. Sen takia emme tanssi."

        Aika merkillinen väite,mikä taas juontaa opetetusta mallista ja ennakkoluuloista. Ja pelottelusta. Olen harrastanut tanssia n.30v, nykyään tosin käydään vain lavatansseissa.... eli mieheni kanssa. Suhteellisen moni lavatansseissa kävijä on pariskunta, onkos siinä sitten jotain paheksuttavaa??

        Tanssi on liikunnallinen harrastus siinä kuin joillekin on pesäpallo tai jalkapallo. Mistäs sitä niistäkään tietää, mitä pukukopeissa tai pelireissuilla tapahtuu,jos aletaan tälle linjalle.


      • 15v uskoontullut
        Taidatte langeta kirjoitti:

        Miksi sitten teette lapsia kun siihenkin teillä on kiusaus. Ihan kuin lukisi 200v ihmisen kirjoitusta.
        Melkein kaikki lestanuoret tunnustivat katsovansa tietyokoneelta kiellettyjä sivujakin kuten myös sinä. Turha leikkiä parempaa ihmistä muitten kustannuksella.
        Sielu on teille kyllä ihan outo sana ja omatunto. Kaikkiia sitä pitää vielä työssäkäyvän tukea. Kamalat lapsilisät. terapeutit koulutukset ja kaikki vain siksi että haluutte naida ilman ehkäisyä. 10 lapsesta saa 2000e kuussa jne
        Minusta 5 lasta olisi se viimeinen lapsilisä paikka. Laiskat akat juoksevat pitkin seuroja eivätkä viitsi tehdä töitä. Hittojako täällä valitatte.

        Sanotko todella näitä naisia "laiskoiksi akoiksi"? Otitko huomioon, että lapsissakin on oma hommansa, mutta näiltä äideiltä riittää rakkautta jokaiselle. Itselläsi ei taida lapsia paljon olla, kun näin sanot. Turha teidän on lahkoa haukkua. Raiskaus on syntiä ja jos joku lesta mies on sellaista tehnyt se ei tee kaikista miehistä samallaisia. Hyväne aika. Pitäs kai aikuisilla ihmisillä olla päässä sen verra järkee, että tajuaa tosi asiat. Iha käsittämätöntä paskaa te täällä jauhatte lestoista. Minä itse olen kavereiden mukana seuroihin lähtenyt eli ihan näin vasta myöhemmin uskoon tullu... Se ei oo mitään aivopesua niiku kaikki väittää. Seuroissa käynnin jälkee sitä oikeesti tajuaa mistä on kyse. Ja helpottunu on olo aina seurojen jälkeen... Rehellisesti myönnän, että oon ite lestoja ennen haukkunu, mutta nyt saan ite kuulla tota sanaa päivittäi. En mä sitä haukkumanimenä ota. Tosiasiahan se on, mää oon lesta. :) Terveisin 15 vuotias tyttö, joka tuntee itsensä hyvin kypsäksi näiden kommentien lukemisen jälkeen. :)


      • Kädetön
        munallinen kirjoitti:

        Teillä on sitten siellä seuroissa paljon munattomia miehiä. tällä kriteerillä.
        Ei taida oikein istua opit ihan kohdalleen varsinkaan omalle kohdalle.

        Paremminkin kädettömiä miehiä mutta kun ovat pelkureita hakkaamaan niitä pois jolloin menevät helvettiin.


    • joku

      Hankkikaa ny vitun uskovaiset elämä, ei se jumala täällä ketään pelasta, maailman synty ja muu on täyttä biologista paskaa.

    • nintendojotain

      Herää kysymys että kun he yrittävät elää ilman tvtä yms että miten helvetissä täällä netissä on jotai lestadiolaisia puhumassa siitä, luulis netin olevan jonkiasteine synnin pesä kuitenkin, täällä on kaikkea.

      • lestadiolainen 13v

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.


      • juupsjuuups
        lestadiolainen 13v kirjoitti:

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.

        hmm aika jännää. ai siis kaikki lestadiolaiset uskoo että elämä jatkuu ikuisesti? mitä todisteita siitä on? siis muuta kuin IHMISTEN kirjoittama kirja, jota kukaan ei ole todistanut todeksi.. mutta toisaalta on kyllä ihaltavaa, että jotku uhraavat koko elämänsä toiveelle, että saa ikuisen elämän.


      • Lestat hävikkiin
        lestadiolainen 13v kirjoitti:

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.

        Miksi helvetissä sun pitää yrittää sitä tyttöä käännyttää lähe ite pois siitä laumastas.Sulla taitaa olla vain halu päästä panemaa ulkopuolista tavaraa (kokeileen)
        Toivottavasti tyttö ei vain rupee lestaksi.arvostas ja rakastas niin paljon itteänsä ettei rupeis raskausilla ja synnytyksillä väsyttään ja tapattaan itseänsä.

        Toivon tytälle et tajuaa mitä se menettää elämässä ja miettii ja puntaroi hyvin tarkkan asiat.
        älä helvetissä käännyt sitä sulle pano alustaksi.


      • ikuinen eläjä
        juupsjuuups kirjoitti:

        hmm aika jännää. ai siis kaikki lestadiolaiset uskoo että elämä jatkuu ikuisesti? mitä todisteita siitä on? siis muuta kuin IHMISTEN kirjoittama kirja, jota kukaan ei ole todistanut todeksi.. mutta toisaalta on kyllä ihaltavaa, että jotku uhraavat koko elämänsä toiveelle, että saa ikuisen elämän.

        sinulla todisteita siitä, ettei elämä jatku ikuisesti? Hataraksi taitaa todisteesi käydä ?


      • 5+5
        lestadiolainen 13v kirjoitti:

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.

        ja erittäin itsekästä minä minä meininkiä:
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Mistä näitä minä minä minä uskovaisia oikein tulee? no vanhoollislestoodeja sieltä niitä tulee ja 2tusinaa per toosa.

        Ei ole olemassa ikuista elämää siksi meidän pitää lisääntyä jotta olemme olemassa.
        Ikuisesti olemassa on ihan sairas jo ajatuksenakin.


      • jeppilli
        lestadiolainen 13v kirjoitti:

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.

        Ursan jäsenenä kysyisin mihin päin suuntaan kaukoputkeni ja etsin sitä teidän taivasta.
        Kiusauksista on jo kornia puhua teidän kanssa.
        Lapsellista on ja pahasti. Tietokone on oikein rienauskaveri telkkarista voi sentään katsoa kuin rehelliset ihmiset elävät. Eikö tulekkin katsottua välillä.


      • Sinä 13-vuotias
        lestadiolainen 13v kirjoitti:

        Niin on, ja internetistä onkin paljon keskusteltu, esimerkiksi, nuortenilloissamme.
        Itsekkin olen viettänyt paljon aikaa arveluttavilla sivuilla netissä, mutta yritän torjua kiusauksen, ja synnithän saa anteeksi jos jaksaa uskoa.

        Siis, itse olen ainakin saanut sen käsityksen, että emme katso, televisiota, koska sieltä tulee paljon syntiin huokuttelevaa ohjelmaa.

        En silti koe olevani mikään himouskovainen joka ei tee mitään muuta kuin on alttarin edessä polvillaan rukoilemassa 24/7. Olen rakastunut epäuskovaiseen tyttöön, ja tiedän että se on paheksuttavaa piireissämme, mutta minkäs sille mahtaa, yritän puhua hänelle lestadiolaisuudesta aina kun keskustelumme siihen johtavat vaikkapa messengerissä.


        Mutta, kuitenkin pidän hyvänä välttää kaikenlaista maailmallista, koska täytyy valita joko ne, tai ikuinen elämä taivaassa.
        Olen oivaltanut, että kuolemamme jälkeenhän "oleminen" jatkuu ikuisesti, ei ole enää kuoleman rajaa, eli tämä nykyinen elämämme maapallollahan ei ole millään edes pisaraa valtameressä!

        Siinä kilometriteksti jollekkin luettavaksi, toivon ettei kirjoitukseni kovin lapselliselta ja "offtopicilta" näyttäisi.

        lestadiolainen katsele vain rauhassa netissä sitä pornoa, sillä nehän ovat niitä arveluttavia sivuja kuten kirjoitat ja saat vielä syntisi anteeksi.

        Aina kun tekee kiellettyä tai pahaa, teikäläiset ajattelee, että sen saa kuitenkin anteeksi.


      • oi voi voi
        Sinä 13-vuotias kirjoitti:

        lestadiolainen katsele vain rauhassa netissä sitä pornoa, sillä nehän ovat niitä arveluttavia sivuja kuten kirjoitat ja saat vielä syntisi anteeksi.

        Aina kun tekee kiellettyä tai pahaa, teikäläiset ajattelee, että sen saa kuitenkin anteeksi.

        Siksi kai on niin paljon pedofiileja lestoissa, kun nettitvpornoa katovat nuoretkin.


    • Ploramus

      Yhdys sanat.

      • Yhdyssanat

        !


    • ....

      Vanhoillislestadiolaiset tekevät uskonnon nimissä paljon pahaa, mikä on tyypillistä haitallisille uskonlahkoille.
      Nämä vl:ien sännöt, ovat sääntöjä, sanoi vl:t mitä tahansa. He eivät ole itse päättäneet, mikä on hyväksyttyä toimintaa "uskovaiselle", vaan vl-puhujat ovat päättäneet sen heidän puolestaan. Kun noita mantroja (tämä ja tämä on syntiä) hoetaan vanhoillislestadiolaisille pienestä pitäen, he alkavat pitää niitä oikeina ja tosina; näin heidät aivopestään. Siitä syystä he siis sanovat, etteivät 'halua' tehdä jotain tiettyä asiaa, koska se ei sovi uskovaiselle. Kuka tahansa uskoo mitä tahansa, kun sitä pienestä pitäen taotaan päähän. Ajan kuluessa nuo säännöt ovat pinttyneet heidän aivoihinsa niin, etteivät he yksinkertaisesti kykene ajattelemaan asioita toisin. Jos heille yrittää sanoa jotain mikä ei ole heille opetettua, saa aina vastaansa tutun lausahduksen: "Usko ei ole järjen asia". Heidät on opetettu sanomaan tuolla tavalla aina kun joku epäilee heidän oppejaan. Ja epäilijät ovat luonnollisesti epäuskoisia, Pyhästä Hengestä osattomia, sielunvihollisen viettelemiä jne jne.

      • Valtapeli

        Meininki on kuin Pohjois-Koreassa.Siellä sentään Kim on paaviakin korkeammalla jakkaralla,näin kun lapset aivopestään niin saadaan kunnon orjia.
        Suomessakin vanhemmat eivät raaski paljastaa lapselleen joulupukin olevan tarua eli lapsi oppii jo pienestä valehteleen vanhempiensa tavoin itsekin kun nk. tarkoitus tai hyväsydämisyys täyttää keinot.


    • VL saarnaajan veli.

      eroa, kun SRK ei vaadi ympärileikkusta.

      Suurin ero on vain kaikkivaltiaallanne Allahilla, VL;ssä se on Jumala.

      Yhtä lain alla olette.

      Hei, oli unohtua. Purgaa ei tarviste käyttää, mutta muuten pitää näyttää kärsivältä.

      • Arabi Kristitty

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa! Jos olisit kristitty tai Juutalainen Arabi,
        JUmalasi olisi arabian kielella Allah, mutta koska olet suomalainen on se Jumala!
        Älä koskaan aliarvioi Allahia!
        Ja on olemassa muitakin kieliä jolloin Jumalan nimi on taas heille toinen, kuin suomalaisille!


      • Arabi Kristitty kirjoitti:

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa! Jos olisit kristitty tai Juutalainen Arabi,
        JUmalasi olisi arabian kielella Allah, mutta koska olet suomalainen on se Jumala!
        Älä koskaan aliarvioi Allahia!
        Ja on olemassa muitakin kieliä jolloin Jumalan nimi on taas heille toinen, kuin suomalaisille!

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa!** Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.


      • tässä ketjussa
        Kesitas kirjoitti:

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa!** Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        kertoa mitä se seksi on ja miten sitä harrastetaan, kiitos. Onko se jokin sauvakävelynb tapainen laji vaiko ehkä lähempänä postimerkkeilyä?


      • seksiin tähtäävä joo
        tässä ketjussa kirjoitti:

        kertoa mitä se seksi on ja miten sitä harrastetaan, kiitos. Onko se jokin sauvakävelynb tapainen laji vaiko ehkä lähempänä postimerkkeilyä?

        se on joogaa. Mietiskelyssä saavutettu huippuhetki.


      • 5+5
        Arabi Kristitty kirjoitti:

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa! Jos olisit kristitty tai Juutalainen Arabi,
        JUmalasi olisi arabian kielella Allah, mutta koska olet suomalainen on se Jumala!
        Älä koskaan aliarvioi Allahia!
        Ja on olemassa muitakin kieliä jolloin Jumalan nimi on taas heille toinen, kuin suomalaisille!

        jesus voitti olympia kultaa kävelyssä!


      • ett sillee
        Kesitas kirjoitti:

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa!** Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        Kesitaksella ole sivistystä, jos sinä olisit arabiankielinen niin sillä kielellä myös kristitty rukoilee
        Allahia, ja myöskin sinä, suomenkielessä rukoilemme Jumalaa, ruotsiksi ja englanniksi venäjäksi
        se kuuluu sitten taas Toiselta. On ihan turhaa sinun on väittää jotain muuta.

        Aika naurettavaa ja väärää tietoa jakava Kesitas, olet VÄÄRÄSSÄ.


      • Sakari h
        ett sillee kirjoitti:

        Kesitaksella ole sivistystä, jos sinä olisit arabiankielinen niin sillä kielellä myös kristitty rukoilee
        Allahia, ja myöskin sinä, suomenkielessä rukoilemme Jumalaa, ruotsiksi ja englanniksi venäjäksi
        se kuuluu sitten taas Toiselta. On ihan turhaa sinun on väittää jotain muuta.

        Aika naurettavaa ja väärää tietoa jakava Kesitas, olet VÄÄRÄSSÄ.

        Kesitas ei sanonut tässä mitään väärää!

        "Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.


      • teuta
        Kesitas kirjoitti:

        uskovaisillakin on Allah/Jumala, ei niillä ole mitään eroa!** Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        Että Aabrahamin , Jaakobin , Iisakin Jumala olisi joku muu kuin oikea Jumala .
        Siksi toiseksi Musilimit ,,Islamilaiset ovat niitä samoja , jotka taistelivat Ristiretkeilijöitä vastaan
        n. 1000-1200. aikana Länsimaiden kristittyjen toimeenpanemat Retket , Palestiinan valloittamiseksi ja säilyttämiseksi . R:iin olivat syynä elpyneet kirkolliset innostukset , Aatelissäädyissä vallinnut seikkailu halu ja Euroopan maiden taloudellisten epäkohtien pakeneminen .

        Ristiretkiksi sanottiin myös niitä sota retkiä , joita tehtiin pakanakansojen käännyttämiseksi kristinuskoon .Siihen kuului mm. ne jotka Paavit tähän aikaan saarnauttivat kirkon vihollisista
        esim. Albisgenssejä, vastaan . Eli mihin nyt on vihollinen mennyt jos vähääkään muitetaan miksi
        silloin sodittii. ja kuoltiin. sitä ei koskaan saa jättää unholaan koska vihollinen on aina vihollinen .

        Ristiretkiä käytiin kaikkiaan 7 . kpl joista 2 oli ns. Viimeisin käytiin 1204. ja nämä kasi ns, 1212-1264
        1270 ranskasta käsin Tunisiaa vastaan , mutta siellä Hän (siis Lutviik pyhän ) pysäytti Rutto , hän kuoli
        ja suurin osa hänen armeijastaan. kuoli myös.
        Kaiken sai alulle Muhammettilaisten valloitukset , se oli edennyt koko palestiinaan , ja Egyptiin , Libyaan
        Liibanoniin syyriaan , isoon osaan Turkkia , kokonaan Tunisia , Marokko. ... Siis ei ole ihme että muhammettilaisia aletaan vihata. He ovat muuttaneet nimeään. Se on nyt Islamilaiset , eikä enää
        mikään usko , vaan huoralaitos , ota perusteet esille.
        Mitens menee kesitas eilen oli kova päivä siinä oli ennen pultapäivää meillä 157 viestiä kun
        teillä oli 107 viestiä ... tänä aamunakun meillä oli 148 teillä oli 127.


      • tässä ketjussa kirjoitti:

        kertoa mitä se seksi on ja miten sitä harrastetaan, kiitos. Onko se jokin sauvakävelynb tapainen laji vaiko ehkä lähempänä postimerkkeilyä?

        käy ja äsu siellä, kyllä opit.


      • ett sillee kirjoitti:

        Kesitaksella ole sivistystä, jos sinä olisit arabiankielinen niin sillä kielellä myös kristitty rukoilee
        Allahia, ja myöskin sinä, suomenkielessä rukoilemme Jumalaa, ruotsiksi ja englanniksi venäjäksi
        se kuuluu sitten taas Toiselta. On ihan turhaa sinun on väittää jotain muuta.

        Aika naurettavaa ja väärää tietoa jakava Kesitas, olet VÄÄRÄSSÄ.

        Olen asunut musiimi maassa ja puhun kokemuksesta. Allah on vain kuvitteellinen opobjekti. Jumala on vain käsite, Jahwe nimi, jolla on sovittaja poika, joka uupuu tältä partasuulta.

        Kristitty ei rukoile Jumalaa, vaan Kristusta.

        Tietosi on vappukulkue tasoa.


      • teuta kirjoitti:

        Että Aabrahamin , Jaakobin , Iisakin Jumala olisi joku muu kuin oikea Jumala .
        Siksi toiseksi Musilimit ,,Islamilaiset ovat niitä samoja , jotka taistelivat Ristiretkeilijöitä vastaan
        n. 1000-1200. aikana Länsimaiden kristittyjen toimeenpanemat Retket , Palestiinan valloittamiseksi ja säilyttämiseksi . R:iin olivat syynä elpyneet kirkolliset innostukset , Aatelissäädyissä vallinnut seikkailu halu ja Euroopan maiden taloudellisten epäkohtien pakeneminen .

        Ristiretkiksi sanottiin myös niitä sota retkiä , joita tehtiin pakanakansojen käännyttämiseksi kristinuskoon .Siihen kuului mm. ne jotka Paavit tähän aikaan saarnauttivat kirkon vihollisista
        esim. Albisgenssejä, vastaan . Eli mihin nyt on vihollinen mennyt jos vähääkään muitetaan miksi
        silloin sodittii. ja kuoltiin. sitä ei koskaan saa jättää unholaan koska vihollinen on aina vihollinen .

        Ristiretkiä käytiin kaikkiaan 7 . kpl joista 2 oli ns. Viimeisin käytiin 1204. ja nämä kasi ns, 1212-1264
        1270 ranskasta käsin Tunisiaa vastaan , mutta siellä Hän (siis Lutviik pyhän ) pysäytti Rutto , hän kuoli
        ja suurin osa hänen armeijastaan. kuoli myös.
        Kaiken sai alulle Muhammettilaisten valloitukset , se oli edennyt koko palestiinaan , ja Egyptiin , Libyaan
        Liibanoniin syyriaan , isoon osaan Turkkia , kokonaan Tunisia , Marokko. ... Siis ei ole ihme että muhammettilaisia aletaan vihata. He ovat muuttaneet nimeään. Se on nyt Islamilaiset , eikä enää
        mikään usko , vaan huoralaitos , ota perusteet esille.
        Mitens menee kesitas eilen oli kova päivä siinä oli ennen pultapäivää meillä 157 viestiä kun
        teillä oli 107 viestiä ... tänä aamunakun meillä oli 148 teillä oli 127.

        A;n ja J;n jumalan nimi on Jahwe.

        Myös sinun isällä on nimi, vaikka Eino, ei vaan Isä.

        Ristiretket oilivat valloitus retkiä, ei lähetytyötä.

        Sotia on, mutta käsittääkseni Kristus ei osallistunut niihin.

        Taas sota puolustaa maata ja kotia on Raamatussa kehoitus, se löytyy sieltä yli 40 kertaa.

        Noista luvuista en ymmärrä, mutta kuumuss vaikuttaa moniin pakanoihin. Työntekijäni ihmettelevät, kun en juuri hikoa, vaikka pukeudun mustaan ja lämpöä on kolmisen kymmentä, se johtuu heimostani.

        Hyvää Kesää teu.


      • ett sillee
        Sakari h kirjoitti:

        Kesitas ei sanonut tässä mitään väärää!

        "Niin on varmaan uskovaisilla, mutta kristityillä ei. Meillä on Isä, jolla on Poika, nimi on, jos et ole kuullut Jeesus Nasaretilainen, joka kuoleman voittaneena kirkastettiin Kristukseksi.
        Hän on meidän Herra, jolla on kaikki valta. Matt. 28:18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        hourulaisia, ihan varmasti. jos tekisit lähetystyöätä arabien parissa, olisi sinun käytettävä
        arabiankieltä ja silloin rukoilisit Allahia.
        Tunnen Irakilaisia kristittyjä ja olen ollut heidän rukoillessaan mukana, ja kyllä he rukoilevat Allahia
        korka arabiankieli on heidän kielensä-
        Olen istunut myös arabijuutalaisessa kodissa(syyriasta kotoisin) ja kas kummaa hekin rukoilivsat Allahia, ja joka aamu perheen äiti toivotti miehelleen siunausta työpäivään Allahin nimeen.
        En tiedä mistä minun pitäisi tehdä parannus?Tässä asiassa minulla riittää tieto, mutta sulla ei!
        Näyttää, että sinä teet banaanista omenaa!
        Ootteko nuin pikkusieluisia ettei looginen selitys mene perille?
        Siis tässä asiassa ei ole uskosta kyse vaan, tiedosta ystäväni.

        Maailmassa on niin paljon erilaisia kieliä, jotka kaikki rukoilevat omalla äidinkielellään Jumalaa.


    • on selit-

      tää, mutta selittämättömiä asioita on vaikea selittää.

      • tiinareyh

        Vanhoillislestadiolaisilla ei ole tiettyjä sääntöjä, mutta tiettyjä asioita on hyvä noudattaa. Itse olen vanhollislestadiolainen ja perheessämme esimerkiksi nämä asiat synnyttävät epäkohtia:
        1). TV
        2). kiroileminen, toisen haukkuminen, laiminlyöminen
        3). musiikki, (paitsi oma musiikki ja klassinen)
        4). meikkaaminen
        5). liian avonaiset vaatteet
        6). alkoholi, huumeet (tupakkaa saa polttaa, mutta ei suositella)
        7). ei seksiä ennen avioliittoa
        8). tietokoneelta ei saa katsoa pornoa/kiellettyjä sivustoja

        näitä taas tulisi noudattaa:
        1). käydä seuroissa
        2). kuunnella vanhempiaan
        3). yrittää noudattaa 'sääntöjä'

        jos on tehnyt syntiä = rikkonut 'sääntöjä', voi kysyä syntejään anteeksi toiselta uskovaiselta:
        Saanko syntini anteeksi?
        siihen pitää vastata: Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki syntisi anteeksi

        kun tavataan, kätellään ja sanotaan: Jumalan terve
        kun lähdetään, sanotaan: Jumalan rauhaan

        jos joku erkanee uskonnosta, häntä ei missään nimessä hyljätä, mutta tietenkin murehditaan ja yritetään auttaa löytämään takaisin uskonto

        tietenkin joillakin uskontohaaroilla (vaikka ovatkin vanhoillislestadiolaisia), on omia juttuja, joita kuitenkin tehdään: saa meikata tai värjätä kynsiään

        tässä muutomia selvennyksiä


      • kiinnostunut1
        tiinareyh kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolaisilla ei ole tiettyjä sääntöjä, mutta tiettyjä asioita on hyvä noudattaa. Itse olen vanhollislestadiolainen ja perheessämme esimerkiksi nämä asiat synnyttävät epäkohtia:
        1). TV
        2). kiroileminen, toisen haukkuminen, laiminlyöminen
        3). musiikki, (paitsi oma musiikki ja klassinen)
        4). meikkaaminen
        5). liian avonaiset vaatteet
        6). alkoholi, huumeet (tupakkaa saa polttaa, mutta ei suositella)
        7). ei seksiä ennen avioliittoa
        8). tietokoneelta ei saa katsoa pornoa/kiellettyjä sivustoja

        näitä taas tulisi noudattaa:
        1). käydä seuroissa
        2). kuunnella vanhempiaan
        3). yrittää noudattaa 'sääntöjä'

        jos on tehnyt syntiä = rikkonut 'sääntöjä', voi kysyä syntejään anteeksi toiselta uskovaiselta:
        Saanko syntini anteeksi?
        siihen pitää vastata: Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki syntisi anteeksi

        kun tavataan, kätellään ja sanotaan: Jumalan terve
        kun lähdetään, sanotaan: Jumalan rauhaan

        jos joku erkanee uskonnosta, häntä ei missään nimessä hyljätä, mutta tietenkin murehditaan ja yritetään auttaa löytämään takaisin uskonto

        tietenkin joillakin uskontohaaroilla (vaikka ovatkin vanhoillislestadiolaisia), on omia juttuja, joita kuitenkin tehdään: saa meikata tai värjätä kynsiään

        tässä muutomia selvennyksiä

        Kirjoititpa hienosti! Kiitos selvennyksestä =) Olen kuullut, että ette saisi harrastaa joukkuelajeja, onko tämä totta?


      • tyttö 16v
        kiinnostunut1 kirjoitti:

        Kirjoititpa hienosti! Kiitos selvennyksestä =) Olen kuullut, että ette saisi harrastaa joukkuelajeja, onko tämä totta?

        Hei, en ole sama kirjoittaja, jolle kommentoit, mutta voin yrittää vastata kysymykseesi! :)
        Kaikenlainen urheilu ja liikunta eivät sinällään ole kielletty asia tietenkään, ei myöskään joukkuelajit. Sen sijaan kilpaurheilua ja urheiluseuroissa harrastamista ei koeta uskovaiselle sopivaksi, sillä näissä on vaarana, että harrastus menee uskon edelle ja seuroissa käyminen, Sanan kuuleminenkin jää harjoitusten vuoksi väliin. Esimerkiksi jalkapallojoukkueilla on monesti pelimatkoja viikonloppuisin, tiedän kun isoveljeni pelasivat jalkapalloa seurassa pikkupoikina. Mutta muuten urheilu ja liikunnan harrastaminen ovat oikein hyvä ja suositeltava asia!

        Toivon, että sait riittävän vastauksen kysymykseesi! :)


      • yrittänyt joskus
        kiinnostunut1 kirjoitti:

        Kirjoititpa hienosti! Kiitos selvennyksestä =) Olen kuullut, että ette saisi harrastaa joukkuelajeja, onko tämä totta?

        se on totta ja eikä muuten mitään kilpaurheilua


      • Sakarias20
        tyttö 16v kirjoitti:

        Hei, en ole sama kirjoittaja, jolle kommentoit, mutta voin yrittää vastata kysymykseesi! :)
        Kaikenlainen urheilu ja liikunta eivät sinällään ole kielletty asia tietenkään, ei myöskään joukkuelajit. Sen sijaan kilpaurheilua ja urheiluseuroissa harrastamista ei koeta uskovaiselle sopivaksi, sillä näissä on vaarana, että harrastus menee uskon edelle ja seuroissa käyminen, Sanan kuuleminenkin jää harjoitusten vuoksi väliin. Esimerkiksi jalkapallojoukkueilla on monesti pelimatkoja viikonloppuisin, tiedän kun isoveljeni pelasivat jalkapalloa seurassa pikkupoikina. Mutta muuten urheilu ja liikunnan harrastaminen ovat oikein hyvä ja suositeltava asia!

        Toivon, että sait riittävän vastauksen kysymykseesi! :)

        Tyttö hei, alä koskaan luovu urheilusta leevistien takia. Tuttavani on matka-
        saarnaaja ja koskaan en ole kuullut surkeimpia saarnoja kuin häneltä.
        Mutta hän onkin lastenraiskaaja. Ja kaikki leevistit menevät suoraan ¨
        helvettiin. Sakarian kirjan 6. luku ei tarkoita Lars Leeviä.


    • minä kai-

      paisin selvennyksiä ja tarkennuksia.

    • onko niitä

      sääntöjä?

    • tappaa,

      olet aivan oikeassa.

    • didgeridooo

      sääntöjä,on vain standardeja ja standardeista voi aina poiketa.

    • mitkä sään-

      nöt?

    • on kaikenlaisia

      tapoja eri kulttuureissa.

    • Uhriksi joutunut

      Toisten uskonsuuntien mollaaminen ja työpaikoilla syrjiminen kuuluu tärkeimpiin oppeihin.

      • Armoa!

        Siis vl-oppi menee niin, että kaikki muut kristityt kuin he itse - muista uskonnoista puhumattakaan menee helvettiin kun kuolee. Säännöistä sen verran, että esim. jos et älyä ettet halua käyttää korvakoruja (siis nimenomaan KORVA!koruja) sinua pidetään helvettiin menijänä ja et kuulu autuaisiin. Klassista musiikkia voit kuunnella, mutta konserttiin ei - siellähän istuvat pilkkaajat. Kauheaa! Itseäni aikanaan juuri tästä klassisen musiikin konsertista tultiin puhuttelemaan oikein "kahden tai kolmen kanssa". Jokainen voi vetää näistä vapaasti omat johtopäätöksensä kyseisestä liikkeestä. Kyllä tällaiset kaikenlaiset fundamentalistit, olivatpa mistä uskonnosta vaan ovat häiriintyneitä mieloestäni. Ihmisellä on kai taipumus tällaiseen...


      • tiedemiehet

        Tämä kohta on erittäin valitettavaa.
        jos et ole tutkinut toiset uskoa ja tuomitset.... teet niin kuin Kain.

        Ei pitäisi tuomita sokeasti, jottei myös itse joutuisi tuomituksi.

        Käytännön esimerkki:
        Junassa istuu tiedemiehiä, jotka näkevät yhden vaalean poron.
        siitä maantielijä päättelee ja sanoo ääneen, että kuinka tässä kohdemaassa kaikki porot ovatkin vaaleita.
        Toinen tiedemies hiukan korjaa toista nähdessään kohta toisen vaalean poron, että täällä alueella on myös vaaleita poroja, muttei ole varma kaikkien vaaleudesta.
        Matemaatikko tuumma, että ainakin kahden poron toinen puoli on vaalea.


      • minäänis

        jälleen kerran kokemusta löytyy!


      • tyttö 16v

        Meillä on ainakin kotona opetettu, ettei ketään saa syrjiä tai loukata, ei myöskään heidän uskonsa vuoksi. Me emme voi nähdä ihmisten sydämiin, yksin Jumala näkee. Sen vuoksi ei kenellekään voi sanoa, että "Sinä et ole uskovainen." ettemme tietämättämme tulisi valehdelleeksi. Sen sijaan teot voivat kyllä olla vääriä.

        Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin. :) On paljon ajatuksia, mutta niitä on vaikea saada kirjoitettua ymmärrettävään muotoon.


    • ?

      Voiko suvisseuroihin mennä vaikka ei olisi vl ja yritetäänkö siellä käännyttää jotenkin?

      • tytti 87

        ei yritetä, koska meiltä yleisesti puuttuu "lähetystyön" näky ja vapaa Kristuksen sovintotyön tähden kaikille vapaasti julistettava armo ja anteeksiantamus. Valitettavasti!


      • tytti 87
        tytti 87 kirjoitti:

        ei yritetä, koska meiltä yleisesti puuttuu "lähetystyön" näky ja vapaa Kristuksen sovintotyön tähden kaikille vapaasti julistettava armo ja anteeksiantamus. Valitettavasti!

        voi vapaasti mennä suviseuroihin, eikä siellä yritetä käännyttää, koska meiltä yleisesti puuttuu "lähetystyön" näky ja vapaa Kristuksen sovintotyön tähden kaikille vapaasti julistettava armo ja anteeksiantamus. Valitettavasti!

        Hyvää kesänjatkoa Sinulle!


      • Vl

        Sinne voi aina mennä ja seuroihinkin. Ja jos tarkoitat,että yritetäänkö siellä käännyttää jotenkin vlestadiolaiseksi,niin ei jos et ole halukas. Mutta sinne on aina tervetullut.


    • Olen huomannut

      Ikävä kyllä.

      • 30v

        Täällä tehdään yksinkertaisista asioista vaikeita.

        Olen vl, äiti ja myös nainen. Seksistä (tarkoitan yhdyntää ja kiihkeitä seksuaalisia hyväilyjä ja koskettelua) pidättäydyimme ennen avioliittoa, koska vasta avioliitossa ihmisen seksuaalisuus voi ja saa toteutua turvallisesti oman rakkaan puolison kanssa. Oli vaikeaa odottaa, mutta odottaminen kannatti. Tunsin, että puolisoni kunnioitti minua ja itseään. Taivaanisä auttoi. Nyt elämän eri vaiheissa seksiä olemme harrastaneet tilanteen mukaan: silloin kun kumpaakin haluttaa niin rakastellaan, muuten kunnioitetaan esim. toisen väsymystä ja ei rakastella. Nuorena oli kiihkeää eli melkein joka ilta, nyt aktiivisuus vaihtelee. Joskus on todella lämpimiä ja ihania vaiheita, toisinaan hiljaisempaa. On helppo rakastaa ja kunnioittaa miestä, jolle seksuaalisuuteni on myös ihmisyyttä: en ole objekti, vaan rakas vaimo ja paras ystävä. Seksion ollut kiistatta kuitenkin suhdetta lujittava liima. Ajattelemme jatkaa näin vaikka vanhuuteen asti: toinen toista kunnioittaen ja rakastaen - tilanteen ja voimien mukaan. Seksi on tarkoitettu avioliittoon iloksi iästä riippumatta.


    • tarve luo keinot

      Jos ihminen on terve, tarpeeksi älykäs ja kasvanut inhimillisessä ja turvallisessa ympäristössä hän ei tarvitse minkäänlaista uskontoa tuekseen tietääkseen mikä on oikein ja mikä väärin. Uskonnot on tarkoitettu heikoimmille elämän ohjenuoraksi, koska muuten he olisivat terveille ihmisille uhka, koska eivät luonnostaan tiedä oikean ja väärän eroa vaan se täytyy heille opettaa.
      Sukuni ja ystäväni eivät ole koskaan tervinneet mitään uskontoa tai edes raamattua tuekseen, koska hyvä ihminen osaa opettaa hyvyyden toiselle jo perheen sisällä. Lapseni mm. ihmetteli jo ala-asteella miksi hänen pitää lukea uskontoa, koska tietäähän hän nämä asiat jo muutenkin!!!!!

      • Esterv

        "Uskonnot on tarkoitettu heikoimmille elämän ohjenuoraksi"

        Kiitos Jeesukselle, että saan heikkoudessani luottaa siihen, että olen pelastettu ja taivaskelpoinen Jumalan lapsi! Täytyy aina muistaa, että "usko" ja "uskonto" ovat kaksi eri asiaa.

        Vl-piireissä on varmasti sydämestään uskovaisiakin ihmisiä, mutta paljon on itsensä orjuuden ikeeseenkin (uskontoon) kahlinneita.

        "Vapauteen Kristus meidät vapautti"


    • qseqegqgqsgs

      On helppo elää kun on sydämessä usko Jumalaan.

      Asioista voidaan väittää toista ja erityisesti kirjoittaa toista, jokaiselle totuus valkenee siinä vaiheessa kun omatunto herää muistuttamaan.

      Vanhoillislestadiolaisilta on aina puuttunut evankeliumi, Rauhan Sanalaisilta laki.
      Jumalan armo riittää kaikille.

    • Voe voe raukkaa

      Onko sinulta lääkkeet loppu?

      • jklhyjkl

        Hei ! Mene muualle täältä,hus !


    • asdfggfdsa

      Onneksi meillä "epäuskoisilla" on e-pillerit ja kondomit, että voidaan pistää panoksi niin paljon kuin halutaan.

    • asdafslök

      Mitä vaan saa tehdä, kunhan muistat pyytää sitä anteeksi.
      Jumalan terve.

      • JOkuvaanf

        Sillä selittyykin niiden arvostelijoiden kummallinen katoaminen. Mihin kätkette?


    • musta kiitäjä

      kysy tatelt?

    • asiaa pohtiva tyttö

      Kuinka helppoa ja pitkään vievää on liittyä vl:läksi? esimerkiksi jos on rakastunut lessuun ja haluaisi suhteen , mutta toinen ei ole lestadiolainen. Vaaditaanko ihmiseltä jotain että voi liittyä tai ei voi ? Ja miten "uuteen" lestadiolaiseen sitten suhtaudutaan tai muut lestadiolaiset hyväksyvät / ottavat vastaan ?

      • Vastaan sulle

        Vl susta tulee siten, että teet parannuksen eli pyydät joltakin vl:ltä syntejä anteeksi. Tämä on varmasti helpompaa, jos oikeasti tunnet tarvetta siihen. Toiseksi sun pitää käyttäytyä kuten lessut (meikit, leffat, rytmimusa, tanssi ym. pois). Näiden kahden asian jälkeen näyttäisit olevan täys lessu. VL voit olla just niin kauan kuin haluat, tosin pidemmän ajan kuluttua irrottautuminen on henkisesti rankempaa. Oikeasti uskomisesta et tietenkään voi päättää noin vain.

        Niin ja muut lestat on tietenkin innoissaan uudesta uskovaisestaan. Jos eivät näytä sitä, niin ujostelevat tai pelkäävät.

        P.S. muista käydä seuroissa, muuten uskoa epäillään.


    • ---...--- ---...---

      Elämäntavoiltaan pitää olla joko VL tai MUSLIM (sama malli molemmissa)

    • hiki

      hikipedia kertoo kaiken oleellisen!;)

    • ...

      pitääkö lestadiolaiset valkosta yläosaa ja mustaa alaosaa muuallakin ku rippijuhlissa ? (:

    • lessikusa

      EIVÄT PIDÄ !

    • haha :D

      oon exlessu ja nytpä kerron teille faktaa :D :

      -ei lävistyksiä, meikkiä, hiusväriä yms.
      -ei musiikkia (muuta ku virsiä ja siioninlauluja)
      -ei seksiä ennen avioliittoa
      -ei ehkäsyy (yleensä sen huomaa lapsien määrästä :D )
      -ei tanssia, elokuvia, teatteria
      -ei televisiota
      -ei saa seurustella "epäuskovaisen" kaa
      -ei alkoholijuomia
      -ei kilpaurheilun seuraamista livenä / keikat ym. myös
      -onkoha tos viel kaikki? !

      eli elämä oli tylsää mut onneks tulin jonki aikaa sitte järkiini!
      raukkoja ku uskoo kaikkee siihe hömppää :D

      • ypsilon09

        Puolueista suurin osa johtaa TULIMEREEN. Keskusta on sallittu, kokoomus on siinä "rajoilla".


    • troljfhaa

      trolol. Kävinpä itse sellaista kyläkoulua, jossa oli väh. 1/3 lestadiolaisia, olivat tosi ilkeitä, nauroivat seläntakana, mielistelivät opettajia yms. varmaan kun eivät kotona saaneet tehdä. Ja kyläkoulun opettaja antoi heille parhaat arvosanat, koska koulu olisi kaatunut nurin jos lestadiolaiset ois häipyny.

      Mutta lapset tekivät vanhempiensa selän takana kaiken mikä synniksi kerrottiin kotona, varastelivat, valehtelivat, tulivat "maallisille" kavereille katsomaan elokuvia ja tanssivat.

      Ja suviseuroissa löytyy kortsuja piilotettuna puskista ja saarnaajat on pedareita.

      Siinä vaan halutaan pitää lapset kytkettyinä kahleisiin, jos äiti tai isä uskoo, niin ei sitä lapselle tarvi tuputtaa. Minun isäni on ateisti ja äiti uskoo. Silti tulevat hyvin toimeen.

    • perämela

      Ei ihminen tarvi paljoa mitään, ollakseen onnellinen tässä ajassa.

      Mitä erikoisen hyvää esm teevee on tuonut, eihän siellä ole mitään terveen ihmisen katottavaa, tai on jotain, mutta suurin osa on pelkkää soopaa, joka ei hyödytä yhtään mitään eikä ketään.

      ja suuri osa pelkkää moraalitonta sontaa, kuka sellaista tarvii ja mihn !

      tanssiminen on pelkkää pakanuutta, jolla ei ol emitään osaa normi elämässä, mutta siellä sitä hinkataan alustavasti, ja sitten yön päälle jo täyttä päätä, ja aamulla itketään ja kohta tapellaan ja erotaan, jos ei haulikkoa käytetä.


      ei lestadiuksien tarvi muuta kuin oikaista oppinsa Sanan mukaiseksi, niin heidän käy hyvin.
      nykymalli ei sitä ole.

      • Hallootahalloo

        Kai sää tajusit että tuo oli vaan sun mielipiteesi,näkemyksesi.
        Sinulla toki on yhtenä ihmisenä siihen oikeus.
        Määrittelemällä omat tarpeesi ajattelet että muiden pitäisi mukautua,tyytyä niihin.


    • <3

      Eikö tv:ssa ole mitään hyvää? Luontodokumentit, prisma, akuutti..? Itse päätät mitä sieltä katsot. Jokaisessa asiassa on hyvät ja huonot puolet. Saa alkaa pelkäämään kaikkea kun niin suhtautuu..

      Tanssia on harrastaneet esi-isämme. Miksei siitä voisi nauttia.. Hyvä liikuntamuoto, poistaa stressiä..

      Ja musiikki.. Ei tarvitse kertoa sen positiivisista vaikutuksista kun kaikki sen tietää!! Musiikkia käytetään myös terapiamuotona.
      Olisin aivan masentunut jos minulta kiellettäisiin nämä kaikki! Tutkiskelkaa sydäntänne. Elämme vain kerran.
      Se oppi mihin totumme lapsesta asti ei välttämättä ole täysin oikea.
      Aikuisina kuuluisi jokaisen tehdä omia itsenäisiä päätöksiä. Ei äiti ja isä aina välttämättä ole oikeassa kaikesta.

    • *

      Sen oon nähny kuinka naapurin lestadiolaisperheen nuoret tytöt ja pojat polttaa tupakkia. Alkoholia ei saa nauttia, mutta polttaa saa näköjään senki eestä!
      Heillä niin tiukat säännöt, joten sitten sahaa sauhuttelevat, oikein silmät loistaa..
      Voi hitsi.. Ala-asteella olevat.. Kauheeta..

    • j-p

      Vosiko joku kertoa miksi uhkapelien pelaaminen on kielletty lestadiolaisilta? oon käyny sielä teidän tilaisuudessa jyväskylässä. Ootte kyllä tosi mukavia ihmisiä. Haluaisin keskustella jonkun lestadiolaisen kanssa jos sopii. Olen 19v mies.

      • vl

        Oikeastaan monetkin uskovaiset pelaavat pelikoneita. Voit keskustella kanssani :)
        olen kohta 15.


    • vastauksia vailla :)

      Heips :) En ole lestadiolainen mutta olen ihastunut lestadiolaiseen poikaan mutta minua mietityttää mitä hän miettiii minusta kun en ole lesta. Tämä poika katsoo kyllä tv:tä esim. koulussa, on aivan ihana,mukva,kohtelias ja muutenkin vaikuttaa aivan normaalilta eikä joltain sellaiselta joka rukoilee 24/7 :) Olen välillä ajatellut itsekkin kääntyä lestaksi mutta jos en käänny lestaksi niin saako tämä poika seurustella silti minun kanssani ? Saako lestat ylipäätään seurustella nuorena ? Kiitos jo etukäteen !! :))

      • lesta ;

        LESTAT EIVÄT SAA SEUSTELLA VAAN HEIDÄN TÄYTYY MENNÄ SUORAAN TÄYSIIKÄISENÄ NAIMISIIN !


      • 14v poika vl
        lesta ; kirjoitti:

        LESTAT EIVÄT SAA SEUSTELLA VAAN HEIDÄN TÄYTYY MENNÄ SUORAAN TÄYSIIKÄISENÄ NAIMISIIN !

        Lestadiolaiset saavat seurustella ennen aviliittoa


      • 14v poika

        Jumalan siunausta sinulle ja ihastuksellesi :) lestadiolaisista on paljon luuloja mutta tuo poika on samanlainen kuin minä ja olemme ihan tavallisia ihmisiä ja usko tuo turvaa elämään ja parisuhteeseen.


      • vastauksia vailla :)
        14v poika kirjoitti:

        Jumalan siunausta sinulle ja ihastuksellesi :) lestadiolaisista on paljon luuloja mutta tuo poika on samanlainen kuin minä ja olemme ihan tavallisia ihmisiä ja usko tuo turvaa elämään ja parisuhteeseen.

        no voi kiitos :) voisitko kertoa hieman lestadiolaisten elämästä ja säännöistä ? Ja miten voisisin kertoa tälle pojalle että tykkään hänestä kun koulutkin loppuu huomenna ? Iikkk :D


    • v c

      öö..tanssia ei saanut harrastaa mutta tansseissa sai käydä siis Mitä::

      • olen ollut lesta

        Miksi kaikki ovat niin helvetin kiinostuneita lestadiolaisuudesta ?? Tai siis tarkoitan kun tuntuu että te kaikki paheksutte lestadiolaisia .. Kiinnostunut saa olla mutta onko pakko paheksua ?! Minä olen ollut lesta ja voin sanoa että meijjän perheessä ei halveksittu muita tai katsottu tv:tä tai kuunneltu paljon musiikkia. Mutta saimmme olla koneella tietyillä sivustoilla esim. Facebookissa yms. Saimme kuunnella välillä musiikkia. Saimme katsoa tiettyjä televisio sarjoja tai leffoja. Perheessäme on 12 lasta . Mutta voin sanoa että olen hyvin ylpeä siitä että olen ollut lesta sillä opin arvotamaan muutakin kuin tv:tä tai tietokoneita.. Opin jo nuorena kaikkea, olin hyvin urheillullinen ja hyvä koulussa. Jätin lestadiolaisuuden nykyisen mieheni takia ja perheeni ymmärsi asian, koittakaa tekin ymmärtää että loppuen lopuksi lestadiolaisuus ei ole pahasta ! :) t. Entinen lesta


      • pössi
        olen ollut lesta kirjoitti:

        Miksi kaikki ovat niin helvetin kiinostuneita lestadiolaisuudesta ?? Tai siis tarkoitan kun tuntuu että te kaikki paheksutte lestadiolaisia .. Kiinnostunut saa olla mutta onko pakko paheksua ?! Minä olen ollut lesta ja voin sanoa että meijjän perheessä ei halveksittu muita tai katsottu tv:tä tai kuunneltu paljon musiikkia. Mutta saimmme olla koneella tietyillä sivustoilla esim. Facebookissa yms. Saimme kuunnella välillä musiikkia. Saimme katsoa tiettyjä televisio sarjoja tai leffoja. Perheessäme on 12 lasta . Mutta voin sanoa että olen hyvin ylpeä siitä että olen ollut lesta sillä opin arvotamaan muutakin kuin tv:tä tai tietokoneita.. Opin jo nuorena kaikkea, olin hyvin urheillullinen ja hyvä koulussa. Jätin lestadiolaisuuden nykyisen mieheni takia ja perheeni ymmärsi asian, koittakaa tekin ymmärtää että loppuen lopuksi lestadiolaisuus ei ole pahasta ! :) t. Entinen lesta

        Kuule sinä kiteytit juuri minun ajatuksiani. Kerron kaikille keihin ystävystyn taustan ja sen mainiten aina hyvät "sosaialiset ja vuorovaikutustaidot" peräsin vanhollislestadiolaisuudesta... joillekin yhden asian ihmiselle heitän edelleenkin olevani hengenmies arvostan ja puolustan lestariolaisuutta aina, jos teitiä mollataan..
        Ihmiset vaan on niin kovin ennakkoluuloisia, että joskus se estää kokonaan tutustumasta mukavaan ja mutkattomaan ihmiseen.


    • tasamaa

      Mielipiteet ja uskomukset ovat kuin persereikä... Jokaisella omansa. Olitpa musta tai Valkoinen, Suomalainen tai ulkomaalainen, Alkoholisti tai raitis... Olitpa mikä tahansa, Silti kukaan ei ole suurempi toista. Kaikki me täältä lähdemme kun aika koittaa. Presidentti, pääministeri tai vaikka sinun pomosi ovat kaikki ihmisiä ja ihmiset ovat saman arvoisia.

    • gfdd

      moi

    • Aknostikko

      Heitänpä korteni kekoon tähän "lesta"-keskusteluun lestadiolaiseen perheeseen syntyneenä ja siinä 15-vuotiaaksi kasvaneena tyttönä. Meitä oli (on) kahdeksan lasta ja 40-luvun lopulla suyntyneenä Pohjois-Pohjanmaalla köyhyys oli paljon suurempi riesa kuin konsanaan lestadiolaisuus. Minunkin isäni oli sitä mieltä, että "nainen vaietkoon seurakunnassa", mutta ikinä ei minulle sanonut, että pidä suusi kiinni (kiroilinkin), puhumattakaan, että olisi äidille moista sanonut. Meillä äiti päätti missä kaappi seisoi ja jollei se kelvannut viidelle veljelleni ja isälleni, niin sai mennä ulos siitä mistä viisi hirttä oli poikki.
      Ja jos joku luulee, että lestadiolaiset ovat synkkiä, niin hänen olisi pitänyt olla äitini 75-vuotisjuhlissa kuulemassa sitä naisten iloista naurun remakkaa, joka siellä vallitsi; miehet vaikenivat seurakunnassa, ninkuin usein muulloinkin...

      Sääntöjä toki oli niin lapsille kuin myös aikuisille, mutta niin suurta "syntiä" emme osanneet tehdä, että ruumiillista kuritusta olisimme ansainneet. Työtä olisi "saanut" tehdä jo lapsenakin, mutta usein "jurnutus" pelastikin. Kotitöitä "joutuivat" 50- luvulla tekemään niin uskottomien vanhempien lapset kuin uskovaistenkin. Nykyäänhän sitä ei tarvitse tehdä kenenkään lasten...
      Ja lapsiluku oli aivan yhtä suuri niin kommunistin kuin lestadiolaisenkin perheessä.

      Minua aina vaan jaksaa ihmetyttää tuo kaikki "väärinymmärrys" uskonnollisista ihmisistä. Itse olen aknostikko, enkä kuulu kirkkoon, mutta "joudun" yhtenään selittelemään, mistä luulen uskomisessa olevan kysymys.
      Enimmäkseen niin uskovaisia kuin uskonnottomiakin (poikkeuksena ehkä saria-lakia käyttävät valtiot) koskevat maalliset lait. Rikoksista rangaistaan lestadiolaisia siinä kuin ateistia tai ns. tavallista kirkkouskovaistakin tai muslimia tai buddhalaista jne.
      Ja mistä monet ovat saaneet pikku pännyihinsä luulon, että uskovaiset eivät riko lakia, eivät tee huorin tai muuten väärin. Kyllä he tekevät sitä kaikkea mitä me muutkin... ja kaikkihan sen tietävätkin, mutta...
      Siis ne ihmiset, jotka esim. pedofiliaa "harrastavat" syyllistyvät yksinkertaiseti rikokseen. Joidenkin mielestä pedofiilia on suurempi rikos uskovaiselle kuin vähemmän uskovaiselle. Miten muka? Samanlaisella etiikalla/moraalilla kaiketi meidät kaikki kasvatetaan, jos kasvatetaan... Vai kasvatetaanko ei-lestadiolaisissa perheissä lapsia niin, että ei pedofiilia ole niin suuri rikos jollet ole uskovainen? Jos joku vieläkin kuvittelee, että esim. pedofiilia kuuluu tai yleisesti hyväksytään esim. lestadiolaisuuden piirissä, niin luulee yksinkertaisesti väärin. Sitä pahempaa "syntiä" tuskin voi lestadiolainen tehdä, paitsi murhan, jos sekään on pahempi...

      Myönnän kyllä etten ehkä kykenisi elämään lestadiolaisessa yhteisössä, sen verran individualisti olen, mutta toki tapaan heitä aina silloin tällöin, kun käyn kotiseudullani. He ovat oikein vieraanvaraisa ihmisiä; ei tarvitse ilman pullakahveja talosta lähteä, niinkuin täällä Hämeessä useimmiten joutuu.
      Ja taatusti jurnutin lestadiolaisia sääntöjä vastaan lapsuudessa ja nuoruudessa (muutin kotoa15 v., en lestadiolaisuuden vuoksi vaan köyhyyden) aivan yhtä lailla kuin nykynuoret jurnuttavat vanhempiaan vastaan. Riitelin äitini kanssa vielä aikuisenakin, niin kuin monet ei-uskovaiset aikuiset lapset riitelevät ei-uskovaisten vanhempiensa kanssa...


      Itse perehdyin juuri eteläsuomalaiseen kartanolaisuuteen ja olen aivan äimistynyt järkytyksestä, miten kartanolaisuuden "pääjehut" (muuten naisia) kohtelivat lapsia. Lahko ei liene vomissaan tänä päivänä, onneksi. Että meitä on moneksi ja sillai... kannattaa tutustua heidän, jotka tykkäävät muhia uskovaisten halveksunnassa...

      • Sukulainen

        Hei,kiitos.Itsekin kasvanut perheessä jossa äiti nimenomaan jyräsi,isä sai kyllä näytellä perheenpäätä.Sain kanssa aika vapaan,ihanan lapsuuden jota muistelen lämmöllä.Kun kaikki oli niin vallatonta viatonta pöhinää.


    • ASK 4 MORE

      Vanhoillislestadiolaisuudessa ei virallisesti ole sääntöjä tai syntilistoja, pl. Mooseksen kymmenen käskyä. On tapana sanoa, että "emme halua tehdä sitä ja sitä, ettei matkavaate turmellu". Nämä asiat, joita emme halua tehdä, määrittelee nk. Saara-äiti eli seurakunnan omatunto tai yhteistunto (ruots. samvete).

      Mutkikkaampi kysymys on se, kuka tahi ketkä määrittelevät sen, että mitäköhän Saara-äiti funtsii kustakin asiasta eli mahdollisesta synnistä. No, koska yhteisö on kokoonpanoltaan hyvin hierarkinen (eikä esim. demokraattinen), niin mitä isompi kiho sitä enemmän hällä on "tietoa" Saara-äidin aivoituksista. Toisin sanoen eserkoon johtajat käytännössä päättävät, mikä kulloisenakin ajanjaksona on syntiä.

      Tosin tähän täytyy lisätä, että syntien moitittavuus ei ole sama kaikille seurakunnan jäsenille, koska hierarkia vaikuttaa taustalla. Hierarkian alimmalla tasolla olevat (vanhat piiat, köyhät naiset, muut köyhät) joutuvat tarkempaan syyniin Saara-äidin toimesta. Rikkaat ja heidän lapsensa ym. hyväosaiset ns. "hyvät tyypit" saavat venytellä omaatuntoa reilusti enemmän ja heidän tekemisiään (näkymätön) Saara-äityli katsoo läpi sormien.

      Tässä ketjussa avaaja on tuonut esiin erään puhujaveljen saarnasta poiminnan parin eri synnin moitittavuudesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9850034

      Sitaatin perusteella voi hyvin luulla, että Saara-äidin mielestä naapurin lasten toiminta on moitittavampaa kuin uskovaisen perheenisän touhuilut omien lastensa parissa. Lapsiin sekaantuminen ei raamattua tutkimalla edes avaudu synniksi, että liekö siinä syy tähän nk. maan tapaan vanhoillislestadiolaisten ryöttäsyntisten parissa? Ryöttäsyntisillä tarkoitan tässä yhteydessä niitä yhteisön hierarkian korkeimpia jäseniä - nehän saavat eri lahkoissa ja kulteissa tehdä mitä mieleen juolahtaa, eikä kukaan yhteisön sisällä asiaan voi puuttua, koska silloin Saara-äiti puuttuu peliin ankarimman mukaisesti....

      • Paavi Winedictus I

        Saara-äiti onkin siis mies, ymmärsinkö oikein?


    • varma kosto

      Juu mestarismiehet saa tehdä rikoksia. Ne luulevat mandaattinsa ulottuvan myös ei-uskoviin mutta ainakin meidän suunnalla on pari kuspäistä vl ukkelia saamassa pian turpiinsa hillumisestaan.

      • eläin ruokintaan

        Sinut ois jo pienenä pitänyt kastaa kermaan ja syöttää sioille.


      • Rakk. 2sois käsky
        eläin ruokintaan kirjoitti:

        Sinut ois jo pienenä pitänyt kastaa kermaan ja syöttää sioille.

        Hedelmistään puu tunnetaan?


    • aasta pitäs alkaa

      Miehen ja naisen yhtyminen toisiinsa sillä syvimmällä tasolla kuuluu vastuullisuuden piiriin, joka on täysin kadonnut tänä kanien kautena jossa jokainen nykyttää kenkä vaan saa alleen, sellainen kuuluu eläinmaailmaan, ei se mikään lestadiusmäärite ole.

      Jos on mitään hajuakaan perusmoraalista ja vielä enempi krsitillisyydestä, ymmärtää näin selvän asian.

      mutta eihän nämä itsestään "kehittyneet luonnonvalitut" mitään tällaisesta tajua. SUomalaiset ovat täysin pihalle ja pilalle mennyttä kansaa.

      Se on taas oma lukunsa, että tämä nykytyskansa kuuluu kirkoon, ja on olevinaan jonkinlaisia uskoviakin ja taivaan perillisiä !!

      Se on nyt menee jo vitsin tasolle selleinen ajattelu.

    • No sherlock!

      Ootteko nyt ihan varmoja ettei vl:t harrasta seksiä,
      haikaratko ne lapset sitten tuo vai syöttekö puolukan josta syntyy lapsi? :)

    • makkemk

      Sitten on niitä esikoislestadiolaisia, on oma järkyttävä ryhmänsä. Jos niistä irtaantuu, niin yksin jää. Irtaannuimme niistä noin16v sitten. Ei kutsuttu ees veljenpojan häihin, eikä muutenkaan he halua pitää yhteyksiä. Jos kohtaa heistä fanaattisimpia vaikka kaupassa, niin saa kiukkuisen katseen. Tämä lahkoryhmä on varsinaisesti niitä alkuperäisiä lestatiolaisii,(väittävät) joille Tv on myrkkyä. Naiset käyttävät kokouksissa huiveja ja miehillä ei ole kravatteja. Näistä nämä parhaiten eroittaa muista lestatiolaisista. Kokouksissa ei mitään soittimia, vaan laulavat venyyttäen vain virsiä. Sanovat, että Kirkon urut ovat pirunkeuhkot. Kuuluvat kyllä Evluttiin, mutta eivät ole kirkon kanssa tekemisissä, paitti ehtoollisella käyvät. Tupakkaa polttavat, mutta alkoholia eivät käytä. Lapsia siunaantuu paljon ja nainen on synnytyskone ja naiset eivät saa meikata yms.On myös sisäsiittoisuutta, kun serkkujen kanssa avioituvat. Esim, Maskun Kalustetalon johtaja Toivo Sukari on ainakin kuulunut tähän ryhmään. enää ei kaiketi kuulu?

      • Lesta•16

        Lestadiolaisuus on uskon asia, ei järjen. Lestadiolaisille ei ole olemassakaan mitään sääntöjä!!! Itse voin lestadiolaisena sanoa, että seksiä saa harrastaa, mutta ehkäisy on kielletty. Jotkut jo kyselivät, että miksi? No, siksi että lapset ovat Jumalan lahja, ja siksi heidän annetaan syntyä maailmaan.


      • Lesta•16
        Lesta•16 kirjoitti:

        Lestadiolaisuus on uskon asia, ei järjen. Lestadiolaisille ei ole olemassakaan mitään sääntöjä!!! Itse voin lestadiolaisena sanoa, että seksiä saa harrastaa, mutta ehkäisy on kielletty. Jotkut jo kyselivät, että miksi? No, siksi että lapset ovat Jumalan lahja, ja siksi heidän annetaan syntyä maailmaan.

        Ja vielä siitä pedofiliasta... Minkä ihmeen takia lestadiolaisen pedofiliaa pidetään niin äärettömän paljon pahempana asiana kuin ei-lestojen???!!! Rikos se on kaikille, oli sitten lesta tai ei! Tiedoksi kaikille, että kyllä uskovaisetkin joutuvat elämässään syntiin... Ja pedofilia on synti myös ei-lestoille, vaikka he eivät sitä syntinä pidäkään.


      • ANONYYMI/)^3^(\
        Lesta•16 kirjoitti:

        Ja vielä siitä pedofiliasta... Minkä ihmeen takia lestadiolaisen pedofiliaa pidetään niin äärettömän paljon pahempana asiana kuin ei-lestojen???!!! Rikos se on kaikille, oli sitten lesta tai ei! Tiedoksi kaikille, että kyllä uskovaisetkin joutuvat elämässään syntiin... Ja pedofilia on synti myös ei-lestoille, vaikka he eivät sitä syntinä pidäkään.

        Etsin vain hitusen tietoa näistä lestadiolaisista ^^ xD en tiiä miksi mutta jöö... mut siis en oikee ymmärrä noita lestojen outoja tapoja ^^ xDd heh


      • Anonyymi

        Nimimerkki makkemk !
        Näistä yksityistä valheista tästä siunatusta kristillisyydestä ja esikoislestadiolaisuuden nimen alla olevasta seurakunnasta saa kerran tehdä parannusta iankaikkisuudessa ellei suuri ristinkantaja anna armoaan että tulla kristittyjen tykö ja sanoa : Minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäsi saarnatkaa minulle anteeksi . Sinä saat kuulla ne ihanat sanat : Sinun syntisi annetaan anteeksi kalliissa sovintoveressä . Tähän sovintovereen turvaamme tänäkin armon hetkenä


      • Anonyymi
        Lesta•16 kirjoitti:

        Lestadiolaisuus on uskon asia, ei järjen. Lestadiolaisille ei ole olemassakaan mitään sääntöjä!!! Itse voin lestadiolaisena sanoa, että seksiä saa harrastaa, mutta ehkäisy on kielletty. Jotkut jo kyselivät, että miksi? No, siksi että lapset ovat Jumalan lahja, ja siksi heidän annetaan syntyä maailmaan.

        Nimimerkki Lesta 16 !
        Kirjoitit väärin nimittäin oikeassa kristillisyydessä ei saa olla yhtäkään kieltoa tai määräyksiä tai ehtoja . Se olisi silloin ihmisen itsensä tekemää uskoa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimimerkki Lesta 16 !
        Kirjoitit väärin nimittäin oikeassa kristillisyydessä ei saa olla yhtäkään kieltoa tai määräyksiä tai ehtoja . Se olisi silloin ihmisen itsensä tekemää uskoa .

        Ai niinku sokoslainen usko aka varasta?


    • Vl mamma

      Minun polveni ainakin käyttää ehkäisyä, ja kaveripiirissäni ainakin vallitsee ajatus ettei niitä lapsia vaan tule, jossei siihen olla henkisesti ja fyysisesti valmiita ja halukkaita.Eiköhän nuo fanaatikot joiden mielestä uskon perusta on saattaa maailmaan mahdollisiman monta lasta ala olla jo suurimmaksi osaksi vanhaa polvea, kaikenlaisia kun tähänkin porulkaan mahtuu. Olen sitä mieltä,että jos väkisin vääntää tähän maailmaan 15 lasta niin on turha itkeä väsymystä ja masennusta, lapset toki halutaan vastaanottaa lahjoina, mutta järki peliin tässäkin asiassa, ensisijaisesti tulee kyllä kuunnella omaa kroppaansa ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Idiootti saa tuostakin asiasta synnin väännettyä, no eipä oo multa pois jos väkisin haluaa elämästään kärsimystä tehdä.

      • Anonyymi

        Nimimerkki VL mamma !
        Väärin nimittäin kristitty uskoo nyt tämän Jumalan sanan : Lisääntykää ja täyttäkää mää
        Koska ihiminen ei ole luonut itseään täytyy hänen olla korkeamman voiman alainen . Senvuoksi Jumala antaa lapset tai ottaa ne pois Jos ihminen alkaa itse määräämään lapsi lukujaan tai olemaan itse Jumalana siitä ei ole siunausta kristitylle . Sinä myöskin sekoitit järkeä tähän mutta nyt on kirjoitettu : Sydänmen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan . Ihmiselle on Jumala antanut järjen että hän voisi esimerkiksi opiskella ammattia ja elää ihmisiksi . Rietas käskee valehtelemaan julkisesti että Lestadiolaiset kieltävät järjen käytön . Eikö se ole autuaallista että kerran kun viimeiset kinkerit koittavat saamma Vl mamman kanssa sanoa : Tässä olen ja lapset jotka minulle annoit amen .


    • Olen elänyt suurinpiirtein koko elämäni lestojen ympärillä,olen ollut töissäkin ko.firmassa jonka ainut pakana olin.Ei mitään aivopesua,apua tuli aina kun kysyin ja sain nuorelle perheelleni elannnon.Pikkujoulu oli täytekakku ja kahvit.Ainoa asia mikä tuli mieleen negatiivisena,minulle,oli se,että silloin kun metsästyskausi alkoi,niin niitä uusia,hienoja aseita piti tulla jopa töihin esittelemään ja niitä verisiä tarinoita kun osui sadan metrin päästä jonkun hirvivasikan selkärankaan niin ,että se veti etujaloilla vielä viisikymmentä metriä.Tuo tappohulluus ja verellä mässääminen on tullut myöhemminkin esille ja se ON minusta sairasta.Olen lihankäsittelijä,osaan teurastaa,paloitella,en pelkää verta enkä mitään muutakaan siihen liittyvää.En koskaan ole omistanut tuliaseita,valtio antaa sellaisen jos tarvitaan.Nimimerkki 90/100 ja matka 300metriä,Sako-Valmet diopterin läpi tähtäiltynä.Varmaan vahingossa,en ole tuliaseeseen kajonnut sen jälkeen. 37vuotta mennyt.Jou!

    • ekumenia-VL

      SRK-opit muuttuvat. Mitä ne olivat alkuheräyksen aikoina 1800-luvulla / 1970-luvulla / v. 2014...? Tunnistaako aina edes samaksi uskonsuunnaksi? Enää ei "heitetä saatanalle", jos äänestää Soinin puoluetta tai käy vääränmerkkisessä ruokakaupassa.

    • Lesta ulk.

      Itselleni on opetettu, että on seksiä ja "vääristynyttä ja ylikorostunutta seksuaalisuutta". Tuolla "vääristyneellä" ja "ylikorostuneella" kategorisoidaan kaikki muu paitsi vihityn heteroparin avioseksi. Homoseksi on kauhistus niin muslimeille kuin lestadiolaisille. Me ei sentään kivitetä aviorikkojia ja homoja kuten muslimit edelleen monissa maissa 2000-luvulla tekevät.

      Naimississa oleva hetero aviopari saa makkarissa tehdä mitä haluavat.

    • Huhhuuuh!!

      Aloittajalle vastausta.. vl:lla ei ole mitään sääntökirjaa, mutta seuroissa ja kotona opetetaan ja on aina opetettu mikä on väärin ja mikä ei. Mm. ei saa kuunnella populaarimusiikkia, tanssia, katsoa TV:tä, harrastaa seksiä ennen avioliittoa, käydä leffassa, juoda alkoholia jne. jne. Lista on valitettavasti aivan liian pitkä!

      Meille on opetettu, että oma tunto kyllä kertoo onko tekemässä oikein vai väärin. Oma tunto pysyy puhtaana kun käy seuroissa ja uskoo synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä toiselta vl:ltä.

      Tässä jotain lyhyesti minkälaista on vl:n elämä. Itse en todellakaan halua elää nuin mutta tiedän, että tämmöstä se on kun yli 20 vuotta olen joutunut elämään vl-elämää. Huhhuh, ihan sairasta!

      Ai niin, yksi ihan perätön asia, mikä tulee mieleen on että monet luulee, ettei lestoilla saa olla pyykinpesukonetta, missä on sivussa ikkuna. Ihan käsittämätöntä, että joku vielä tänä päivänä uskoo tän olevan totta!!! Se ei todellakaan pidä paikkaansa.

      Myös tuosta telkkarista vielä, sitä ei siis saa olla, mutta tietokone, älypuhelin ja/tai tabletti löytyy varmasti joka vl-kodista, ja niillähän voi yhtälailla "tehdä syntiä". Ja tiedän, että todella monet vl:t katsoo leffoja, TV-ohjelmia, kuuntelee musiikkia, juo alkoholia jne. eli aika kaksoiselämää tää monella on. :D

      • ypsilon09

        Sääntöjä:

        - korvikset kielletty
        - E-ryhmän kaupassa käyminen kielletty
        - tanssiminen kielletty
        - kevyen musiikin kuunetelu kielletty
        - muiden puolueiden kuin KESKUSTA tukeminen kielletty (kokoomus siinä "rajoilla")
        - SMP:n tukemisesta on jopa heitetty saatanalle / heitetty ulos "Jumalan valtakunnasta"
        - TV:n omistaminen ja käyttäminen uskonopillinen synti
        - netistä voi saman asiallisen ohjelman katsoa, jota TV:stä ei voi katsoa
        - "epäuskoista" ei sovi tervehtiä "Jumalan lasten tervehdyksellä"
        - "epäuskoisia" ovat kaikki paitsi VL-laestadiolaiset, pikkulapset ja keh.vammaiset
        - seurustelu ja avioituminen "epäuskoisen" kanssa hyvin kyseenalaista
        - käyminen toisen suunnan hengellisesssä tilaisuudessa merkitsee "uskonsa kieltämistä" eli joutumista "Jumalan valtakunnan" ulkopuolelle
        - "Kaikille maailman ihmisille vain SRK-vanhoillinen voi julistaa Jumalalle kelpaavan synninpäästön!"


    • Timoheikki

      Minua kiusattiin koulussa yläasteella. Kiusaajina kaksi vanhoillislestadiolaista poikaa. Pyysivätkö anteeksi joka ilta kun kiusaaminen jatkui vuosia. Jotain teillä on todella pahasti pielessä.

      • t43

        Lestadiolaisuus opettaa syntymästä asti luokittelemaan ihmiset taivaaseen ja helvettiin menijiksi. Keksityt synnit tuovat pelon kun niitä tarkkaillaan. Täten se ei opeta mitään rakkaudesta. Eikä se myöskään opeta mitään uskosta koska ainoina oikeina uskovaisina heidän pitäisi tietää kaikki raamatusta mutta 99% tuskin avaa sitä itse kertaakaan elämässään. Aivopesua koko touhu.

        Sama kamppailu kuka on paras uskovainen, rikkain, kaunein jne on lestadiolaisuuden sisällä. iltakyliin pääsevät coolit tyypit kun hiljaiset lähtevät yksin kotiin.


      • Anonyymi
        t43 kirjoitti:

        Lestadiolaisuus opettaa syntymästä asti luokittelemaan ihmiset taivaaseen ja helvettiin menijiksi. Keksityt synnit tuovat pelon kun niitä tarkkaillaan. Täten se ei opeta mitään rakkaudesta. Eikä se myöskään opeta mitään uskosta koska ainoina oikeina uskovaisina heidän pitäisi tietää kaikki raamatusta mutta 99% tuskin avaa sitä itse kertaakaan elämässään. Aivopesua koko touhu.

        Sama kamppailu kuka on paras uskovainen, rikkain, kaunein jne on lestadiolaisuuden sisällä. iltakyliin pääsevät coolit tyypit kun hiljaiset lähtevät yksin kotiin.

        Jumalan terve

        ei ihan faktaa kaikill ,mut osa totuutta kuitenki.
        Kaikki ei ole samanravoisia ,osa vain on aitua uskossaan ja oikeita tuomitsemaa muita.


      • Anonyymi
        t43 kirjoitti:

        Lestadiolaisuus opettaa syntymästä asti luokittelemaan ihmiset taivaaseen ja helvettiin menijiksi. Keksityt synnit tuovat pelon kun niitä tarkkaillaan. Täten se ei opeta mitään rakkaudesta. Eikä se myöskään opeta mitään uskosta koska ainoina oikeina uskovaisina heidän pitäisi tietää kaikki raamatusta mutta 99% tuskin avaa sitä itse kertaakaan elämässään. Aivopesua koko touhu.

        Sama kamppailu kuka on paras uskovainen, rikkain, kaunein jne on lestadiolaisuuden sisällä. iltakyliin pääsevät coolit tyypit kun hiljaiset lähtevät yksin kotiin.

        Pitää äänestää keskustaa tai kokoomusta.


    • Olavi.Voittonen

      jumalanterve! Jumalan Valtakunnan arvoneuvot pitävät Jumalan Valtakunnassa uskomassa Jumalan Valtakuntaan. jumalanrauhaan.

    • ElämäOnTässäJaNyt_abcd

      Kehoitan vakavasti kääntymään kunnallisten tai yksityisten mielenterveyspalveluiden puoleen. Jättäkää aikuisten höpöhöpö mielikuvitusleikit.

    • Satrakatra

      Meillä ei saanut käyttää
      - Kenkälusikoita (Jumalan luoman käden pitäisi riittää)
      - korkokenkiä (joka itsensä ylentää, hänet alennetaan)
      - kynsiviilaa (kynsisaksia oli käytettävä)
      - Lasivillaa talon eristeenä (jos itse toimi rakentajana)
      - termospulloja (jumala säätää kulloisenakin hetkenä juoman oikean lämmön)
      - saunavastaa (saunavihdat olivat sallittuja)
      - televisiota kukkapöytänä (tv on pyhä ja se on vain katsomista varten)
      - nykyisi taulutelkkareita takan tai seinätaulun korvikkeena (edelleen tv on pyhä ja vain ohjelmien katsomista varten)
      - sinisiä korviksia (kaikki muut olivat ok)
      - mustaleimaemmentaalia (punainen ja sininen varauksin)
      - esitäytettyä lyijytäytekynää (ensimmäiset lyijyt pitää laittaa itse)

      Tuossa näin pääpiirteisesti meidän säännöt.
      Emme ole vanhoillislestadiolaisia, vaan vanhentuneita lestadiolaisia.

    • siinpäse

      Raamatussa se lukee..10 käskyä. Jeesukselta kysyttiin, mikä on käskyistä tärkein, jolloin hän kehoitti rakastamaan Herraa Jumalaasi ylikainen ja toinen yhtä tärke on rakastaa lähimmäistään niinkuin itseäsi...Raamatusta löydät vastaukset, kaikkeen.

      • Näytä paikka missä lukee 10 käskyä?
        Niitä on 618, etsi ne.

        Konsiilissa Rooman porttokirkon pakanallisia harhoja.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Näytä paikka missä lukee 10 käskyä?
        Niitä on 618, etsi ne.

        Konsiilissa Rooman porttokirkon pakanallisia harhoja.

        Älä harhapastori viitsi kieroilla. Onko Raamattu ohuesti hallussasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä harhapastori viitsi kieroilla. Onko Raamattu ohuesti hallussasi?

        Mittasit juuri itsesi, tuloksesi on aivan lähellä nollaa.


    • pertri

      miks ne ei saa käyttää ehkäisyyy niiiku mitä vittua

    • Anonyymi

      Säännöt ovat olemassa, jotta niitä noudatettaisiin. Synnitkin saa katuessaan anteeksi uskonsisarelta tai -veljeltä "In Jesus name and blood". Vai miten se meni meillä täällä Suomessa.

      • Anonyymi

        "Säännöt ovat olemassa, jotta niitä noudatettaisiin"

        Viinakin on sitä varten, että sitä juotaisiin.

        Eli vaikka joku on okemassa, ei sitä niellä tarvitse. Voi itsekin miettiä, mikä on oikein.


    • Anonyymi

      Onhan se kuten muissakin alan laitoksissa, laitos ja sen hallitus ei tee virheitä ja sitä on pilkulleen toteltava. Muuten ei pelastu.

      Vaikka Jeesus opetti, että häneen uskova pelastuu, nämä kaivavat lukemattomia lisäehtoja Raamatusta ja riitelevät niistä. Siis nämä eri liikkeiden edustajat. Tekevät uskomisesta erittäin vaikean ja monimutkaisen.

      Onhan näihin aika hupaisa tutustua silti. Ihmeellistä mihin ihmiset taipuvat ja antavat toisten hyppyyttää ja todistelevat, että on hyvä olla. Kuitenkin moni näin todistanut sanoo liikkeestä erottuaan, että ei ollut hyvä olla. Varsinkin kun huomaa, miten hyvä on olla, kun ei kuulu noihin liikkeisiin .

    • Anonyymi

      Outoja sääntöjä

    • Anonyymi

      Vanhoillissäänöt vain tiernapojuille Oulun kujille.

    • Anonyymi

      raamatussa seisoo selvästi, jotta ei saa kahtoa telkkua, ei saa tanssia, ei saa meikata, ei saa vetää kätteen, ei saa ehkästä. Me veeällät noudatamme mm. näitä raamatun käskyjä ihan pilikulleen.

    • Anonyymi

      Äänekäs ulostaminen katsotaan hyveeksi joka tuo hajun lisäksi elämän kaaren käsin kosketeltavaan muotoon.

    • Anonyymi

      Entä se suunnaton ahneus. Jos 10 käskyä noudattaa. Nii ei saa ottaa toisen omaa, eikä kadehtii.Niin näin on käynyt. Ja jolta huijattiin oli jopa vammainen

    • Anonyymi

      tulostus kasvot käänteinen rikokset, kasvoille vaino myynti veeti mopo myös

    • Anonyymi

      Epäuskoinen ei ole yhtä lähimmäinen kuin uskovainen.

    • Anonyymi

      omia sääntöjä vl:llillä on about miljoona mutta pelastusteknisesti niillä ei ole mitään virkaa. Merkitykselliset synnin määritykset on kirjattu Raamattuun josta ne voi jokaiknen itsekin zekata. Ei niitä montaa ole.

    • Anonyymi

      Lars leevi lersson keksi lessu uskonnon noin sata vuotta sitten . Jeesus eli noin 2000 vuotta sitten maan päällä . Kyllä täytyy olla vähä älyistä porukkaa kun sanovat että ainoastaan leevi lerssonin opit ovat oikeita. Entäs nämä 1900 vuotta siinä välissä . Säälittäviä väärän opin kannattajia nämä lerssonon väki on

      • Anonyymi

        Uskonto oli ennen Lars-Leevi Lestadiusta nimeltään lukialaisuus.


    • Anonyymi

      Naisen keho on luotu niin, että naiselle tulee ovulaatio jolloin on mahdollista tulla raskaaksi noin viikon ajan kuukaudesta. Sinä aikana mies voi yhtyä naiseen ja jos Jumala niin suo niin silloin nainen hedelmöittyy ja tulee raskaaksi. Ei naista tarvitse ajatella synnytyskoneena, vaan se on ihan luonnollista että mies hedelmöittää naisen ja nainen synnyttää lapsia. Naiselle kuuluu luontaisesti hoivavietti, joten nainen yleensä nauttii myös lasten imettämisestä ja hoitamisesta. Sillä välin miehen tehtävä on hoitaa perheelle ruokaa.

      Mies turhautuu jos ei saa siementää naista. Miehelle on luontevaa että kerran kuukaudessa nainen antaa tulla sisään, ja ihan yhtä lailla se on naiselle luonnollista että mies yhtyy naiseen ja laittaa siemenet häneen. Niin Jumala on tarkoittanut, ei meitä muuten olisi luotu tällaisiksi.

      • Anonyymi

        Ja nainen tulee raskaaksi jos tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nainen tulee raskaaksi jos tulee.

        Eikä sellaista vaimoa kannata pitää joka ei anna. Pitemmän päälle sellaisesta on vain harmia avioliitossa. Kyllä terveeseen avioliittoon kuuluu se, että mies ja nainen yhtyy toisiinsa.


    • Anonyymi

      Ei meillä ole sääntöjä,me ei vaan haluta tehdä niin.

      • Anonyymi

        Ai miten ette halua tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miten ette halua tehdä?

        Tarkoittaa ehkä synnin tekemistä.Mutta tuo väite ettei halua tehdä,Niin ei kyllä pidä paikkaansa kenenkään kohalla.


    • Anonyymi

      Taaksepäin saa kävellä kunhan muistaa ettei ota tavaksi.

    • Anonyymi

      Joo, ei ole mitään sääntölistoja. Näin se on. Ihan virallisesti sanottuna. Ja voi käydä asian tarkastamassa vaikka SRK:n kotisivuilta.

      Siis mitkä säännöt?

    • Anonyymi

      LESTAT VISSIIN JOTAIN KALASTAJIA PERÄMEREN KALASTUS PIIREISSÄ KUN KALANKUVA SYMBOOLI TAKALUUKUSSA KUN KALA AUTOILLA TÖTTERETÄÄ IHMISTEN JALOISSA EESSÄ.

      • Anonyymi

        kala on antikristus


    • Anonyymi

      Vapaakirkko laiset ja helluntailaiset eivät saa :juoda Coca Colaa, käyttää fairy astianpesuainetta, joulukuusta, joulutähti, joulutonttu, tähti joulutortut, unusiepparit, Afrikkalaiset kuvapatsaat, TV, rock musiikki, salmiakkia karkit ym nämä ainakin sukulaisten mielestä kielletty. Meillä suvussa on enemmän lestadiolaisia eikä he kiellä kun televisio sekin alkaa olla hyväksytty, riippuu siitä mitä ohjelma katsoa

      • Älä viitsi puhua paskaa, siellä ei lueta lakiaan mihinkään asiaan Jouluksi,

        Siellä On Henki sekä Jeesus, kaikki menee Heidän esimerkin seuraamaista.

        Olet hieman "laho", vaikka et ole koskaan käynyt yhdessäkään niissä seurakunnissa


    • Anonyymi

      Saa alkoholia juoda ja tupakkaa polttaa, ei ole sääntöjä ei mitään laisinkaan.

    • Kukahan eniten tupakkaa polttaa kun vellu.

      koska sitä e1 ole. Taas näytä kielto alhokin käytätän, en takuita juopottelua.

      Jeesushan itse käytti alkoholia, sekä valmisti sitä 960 litraa Kaanaan häihin.

    • Anonyymi

      säännöt on, ja ne ovat saastuttaneet vl uskon.

      Jeesus sanoi fariseuksille (nyk.vl) säännöistään , että ne "tekevät tyhjäksi Jumalan käskyt".

      • Anonyymi

        Vl-usko on sääntöihin kahliutunut lahko, jos kysyt vl-liikkeen ulkopuoliselta, mitä sinulla tulee mieleen vl-uskosta, niin vastaus on liuta sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vl-usko on sääntöihin kahliutunut lahko, jos kysyt vl-liikkeen ulkopuoliselta, mitä sinulla tulee mieleen vl-uskosta, niin vastaus on liuta sääntöjä.

        Hulinaa, hölinää, sukeltamista ja kaatamista löytyy saalemista.


    • Anonyymi

      Säännöt muuttuvat mutta siitä ei kerrota.

      Se pitää vain havaita ympärillään.

      Säännön annetaan vain lientyä pois.

      Näin on käynyt monille säännöille, kuten tv kiellolle , meikkaamis kiellolle , ja seurakuntien päiväkerhoihin osallistumiskiellolle.

      Tiukkikset häviävät osataistelun kerrallaan.

    • Anonyymi

      laetadiolaiset ovat hyvin sairaita ja hulluja ihmisiä kaikki pitäisi ta

    • Anonyymi

      påaras lesta on kuollut lesta

      • Anonyymi

        mitä tuo tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Lapsuuteni muistot, oli aika paha kun en kuulunut uskontoosiin ,kiusaisitte ja pahoinpidelletitte minua ja nauroitte päälle ja sanoitte että minä joudun tulimereen ja he pääsevät taivaaseen .

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe