Munuaiskiviä? Koska hoitoon?

kahdeksanplusneljato

Viime kesänä sain ainakin päivystyksen mielestä kovan kipukohtauksen munuaiskivistä. Oireet olivat tyypilliset silmitön kipu selässä, alavatsassa ym. ja palelu, pahoinvointi jne. Oireet menivät ohi ennen päivystykseen ehtimistä, joten siellä ajateltiin, että kivi on poistunut itsekseen, eikä asiaa sitten tarvinnut hoitaa mitenkään.

Nyt sama kohtaus iski kuitenkin uudelleen. Eilisestä aamupäivästä lähtien oli ensin omituista virtsaamistarpeen tuntua, ja nyt aamuyöllä iski samanlainen tajuton kipu kuin kesälläkin. Koska en halunnut mennä päivystykseen haukuttavaksi, sinnittelin ibuprofeenin ja lattialla kieriskelyn voimalla. Tällä hetkellä selkää jomottaa, mutta kipu on siedettävissä. Vessassa käydessä en ole huomannut yhdenkään kiven poistuneen.

Kysymys kuuluukin, mitä tälle kannattaisi tehdä. Selvää on, että siellä on jotakin, joka ei ole tulossa itsekseen pois, mutta koska kipu on hallittavissa, ei TK varmasti halua asialle mitään tehdä.

Voisiko näitä jotenkin itse liuottaa oikealla ravinnolla tms?

13

8091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paha jutska

      Tämä sairaus on oikeasti tosi veemäinen juuri tuon takia, että kipua ja kusivaivoja saa kärsiä pitkään ennen kuin kivi tupsahtaa ulos, jos mahtuu. Sairaalahoitoon ei pääse ellei tiehyet mene tukkoon ja tapahdu tulehdusta. Potilaalla tulee olla korkea kuume ja helvetin kivut ennen kuin pääsee hoitoon. Kipuihin voi saada kolmiolääkkeitä päivystyksestä/ omalta lääkäriltä ilman kuumettakin.
      Kiviä voi ehkäistä veden juomisella (jonka sivuhaitta on jatkuva kusihätä) ja oksalaattipitoisten ruokien vähentämisellä, sekä lihan syönnin vähentämisellä/ lopettamisella. Suurin osa kivistä on oksalaattikiviä. Oksalaattia on paljon mm. suklaassa........
      Itselläni kiviä muodostuu jatkuvasti, vaikka olen kasvissyöjä. Suklaaseen sorrun liian usein, mutta muuten elän suhteellisen terveellisesti.
      Pahimmissa tapauksissa kalsiumia vuotaa virtsaan. Suurimalla osalla munuaiskivet esiintyvät vain kerran tai pari kertaa koko elinaikana.

      • Kyytiä kiville

        Hei,
        onko tällä palstalla vielä kommentoijia. Täällä yksi kivipotilas haluaisi vertaistukea, jos mahdollista. Minulla ensimmäinen kohtaus takana ja lisää kuulemma tulossa. Niitä odotellessa. ;)


      • Kyytiä kiville
        Kyytiä kiville kirjoitti:

        Hei,
        onko tällä palstalla vielä kommentoijia. Täällä yksi kivipotilas haluaisi vertaistukea, jos mahdollista. Minulla ensimmäinen kohtaus takana ja lisää kuulemma tulossa. Niitä odotellessa. ;)

        Haluaisin nimittäin kuulla, mitä teille nyt kuuluu. Onko teidän tilanne parempi ja oletteko käyntteet esim, murskauksessa?


      • murskatut munat
        Kyytiä kiville kirjoitti:

        Haluaisin nimittäin kuulla, mitä teille nyt kuuluu. Onko teidän tilanne parempi ja oletteko käyntteet esim, murskauksessa?

        Ihmettelen vähän edellä olleita väitteitä: "Sairaalahoitoon ei pääse ellei tiehyet mene tukkoon ja tapahdu tulehdusta. Potilaalla tulee olla korkea kuume ja helvetin kivut ennen kuin pääsee hoitoon."

        En tiedä onko sitten tälläkin saralla julkisen terveydenhuollon nopea alasajo vaikuttanut, vai liekö paikkakuntakohtaisia eroja palvelujen saatavuudessa, mutta itselläni on ollut kivulias munuaiskivikohtaus noin 5-6 kertaa. Koskaan ei ole kuumetta tullut, vain kivut ovat olleet todella kovat, vilunväristyksiä ja ilmeisesti kivun aiheuttamaa pahoinvointia ja kylmää hikeä. Silti päivystyksessä aina on otettu hoidettavaksi eikä ole pois käännytetty.

        Yleensä olen muutaman tunnin kärvistellyt ja sitten soittanut taksin ja siitä päivystykseen. Kerran taksikuski tilani nähtyään yritti minua suoraan ensiapupkl:lle, mutta käännyttivät sieltä tk-päivystykseen, taksikuski haukkui pataluhaksi eapkl:n hlökunnan.

        Päivystyksessä on yleensä annettu lääkärin tarkastuksen jälkeen kipulääkettä suoneen ja se tuokin mahtavan helpotuksen nopeasti. Odottavan aika vain on pitkä kovassa kivussa, kun on pitänyt odottaa, että lääkäri ehtii ensin tarkistuksensa tehdä.

        Kerran kipu hellitti lääkäriä odotellessa itsekseen ja lähdin siitä sitten kotiin eikä kipu sillä erää enää palannut.

        Ensimmäinen sairaalakeikka oli joskus v. 2000 (=2. kohtaus), jolloin kovan kivun jälkeen päädyin päivystyksen kautta sairaalaosastolle. Syömättä piti olla ja nestettä annettiin tipan kautta. Munuaiset, virtsatiehyet ym kuvattiin, jossa toisella puolella todettiin selvä tukos. Vessakäynnin yhteydessä yritettiin saalistaa kiviä, mutta eipä niitä näkynyt. Otetuissa kuvissa näkyi kuitenkin useampi pienehkö kivi. Kivut hellittivät osastolla eli mitään poisto-operaatiota niille ei tarvinnut tehdä, kipulääkettä vaan mukaan.

        Sittemmin olen ollut kahdesti TAYS:n urologian osastolla munuiaiskiviä poistattamassa, muistaakseni silloin ei edes kipukohtauksia ollut vaan selvitettiin kai verivirtsaisuuden syitä ja siinä kuvauksissa taas munuiskiviä nippu löydettiin..

        Ensin oli vasemmalla puolella nippu maksimissaan 6 mm läpimitaltaan olevia kiviä ja sen jälkeen jälkitarkastuksessa löytyikin vastaava kivinippu toiselta puolelta. Poistettiin ESWL-laitteella. Ei tarvinnut edes katetria työntää jortsusta sisään, vaikka hoitaja ehti jo puudutusaineetkin laittamaan, sillä olivat sen verran pienikokoisia kiviä. Ensimmäisen murskausoperaation jälkeen virtsan mukana tuli pitkiä valkoisia "nauhamakaroneja" (mitä liet olleet) oli verivirtsaisuutta ja melkoisen kovia kipuja pari päivää. Toisen operaation jälkeen ei mitään oireita. Tämän jälkeen (v. 2007) ei ole munuaiskivikohtauksia ollutkaan.


      • kisilin 63
        murskatut munat kirjoitti:

        Ihmettelen vähän edellä olleita väitteitä: "Sairaalahoitoon ei pääse ellei tiehyet mene tukkoon ja tapahdu tulehdusta. Potilaalla tulee olla korkea kuume ja helvetin kivut ennen kuin pääsee hoitoon."

        En tiedä onko sitten tälläkin saralla julkisen terveydenhuollon nopea alasajo vaikuttanut, vai liekö paikkakuntakohtaisia eroja palvelujen saatavuudessa, mutta itselläni on ollut kivulias munuaiskivikohtaus noin 5-6 kertaa. Koskaan ei ole kuumetta tullut, vain kivut ovat olleet todella kovat, vilunväristyksiä ja ilmeisesti kivun aiheuttamaa pahoinvointia ja kylmää hikeä. Silti päivystyksessä aina on otettu hoidettavaksi eikä ole pois käännytetty.

        Yleensä olen muutaman tunnin kärvistellyt ja sitten soittanut taksin ja siitä päivystykseen. Kerran taksikuski tilani nähtyään yritti minua suoraan ensiapupkl:lle, mutta käännyttivät sieltä tk-päivystykseen, taksikuski haukkui pataluhaksi eapkl:n hlökunnan.

        Päivystyksessä on yleensä annettu lääkärin tarkastuksen jälkeen kipulääkettä suoneen ja se tuokin mahtavan helpotuksen nopeasti. Odottavan aika vain on pitkä kovassa kivussa, kun on pitänyt odottaa, että lääkäri ehtii ensin tarkistuksensa tehdä.

        Kerran kipu hellitti lääkäriä odotellessa itsekseen ja lähdin siitä sitten kotiin eikä kipu sillä erää enää palannut.

        Ensimmäinen sairaalakeikka oli joskus v. 2000 (=2. kohtaus), jolloin kovan kivun jälkeen päädyin päivystyksen kautta sairaalaosastolle. Syömättä piti olla ja nestettä annettiin tipan kautta. Munuaiset, virtsatiehyet ym kuvattiin, jossa toisella puolella todettiin selvä tukos. Vessakäynnin yhteydessä yritettiin saalistaa kiviä, mutta eipä niitä näkynyt. Otetuissa kuvissa näkyi kuitenkin useampi pienehkö kivi. Kivut hellittivät osastolla eli mitään poisto-operaatiota niille ei tarvinnut tehdä, kipulääkettä vaan mukaan.

        Sittemmin olen ollut kahdesti TAYS:n urologian osastolla munuiaiskiviä poistattamassa, muistaakseni silloin ei edes kipukohtauksia ollut vaan selvitettiin kai verivirtsaisuuden syitä ja siinä kuvauksissa taas munuiskiviä nippu löydettiin..

        Ensin oli vasemmalla puolella nippu maksimissaan 6 mm läpimitaltaan olevia kiviä ja sen jälkeen jälkitarkastuksessa löytyikin vastaava kivinippu toiselta puolelta. Poistettiin ESWL-laitteella. Ei tarvinnut edes katetria työntää jortsusta sisään, vaikka hoitaja ehti jo puudutusaineetkin laittamaan, sillä olivat sen verran pienikokoisia kiviä. Ensimmäisen murskausoperaation jälkeen virtsan mukana tuli pitkiä valkoisia "nauhamakaroneja" (mitä liet olleet) oli verivirtsaisuutta ja melkoisen kovia kipuja pari päivää. Toisen operaation jälkeen ei mitään oireita. Tämän jälkeen (v. 2007) ei ole munuaiskivikohtauksia ollutkaan.

        Moks 13 syksyllä tutkimusten myötä löytyi oikeassa munuaisessa röntgenissä kivi ja kivut yltyivät sietämättömiksi ja menin sairaalaan ea.puun no kiireest tippa kipuun tippa no kipu ei rauhottunnu illal siirsivät osastolle siilattiin pissa no tuli jotain hippui mut oireet oli järkyttävät molemmist päistä ei mitään ruokaa ei vettä ku ootettiin no ei tullu siirtoo vaik jokapäivä lääkärit ootti et käski mennä juoksee rappusii no sit kivut lisäänty viikon olin jalka ovenraos et lähtö tulee siis siirto toiseen sairaalaan!!! kotiin pääsin sain litalgiinii resepti ja kolmeviikoo synnytyspolttojentapast kipuu 5 kertaa kiiireesti ea puun vuoden sidällä. kipulääkkeil saivat pahimman kivun pois!!! nyt ollu 2v oireit ja erehyin syömää tänäkesän raparperii niin lähtö tuli mäelle sain kipupiikit ja reseptin voltaresen onni onnettomuudes sain helpotust kipuihin tutkittu ja tähystetty kiven taki ja kuvattu muista syistä ja nyt joku jääny oikeeseenmunuaiskalvoon jumiin ei voi leikata tällähetkellä oireet kuris kun vaan lääkkeit ottaa mut lievempii kipui päivittäin ja muita oireit mut en tiedä koska tää painJain loppuu helppii etin huomannu et saunas helpottaa oloa!!!


    • Esboy

      2013 syksyl oli 8X14mm kivi. Kivut aivan saatanalliset. Mutta Tramalin ja 1000mg panadolin kanssa pärjäs aina muutaman tunnin eteenpäin. 3 kertaa piti käydä Meilahdes ESWL hoidossa millä sitte saatiin kivi aina puolitettua, koko homma kesti jonkun kuukauden ennenku oli kivet pihalla.
      nyt 2015 syksyll tuli yllättäen kohtaus mutta oli nii pieni kivi että poistu normaalisti virtsatessa. Näyttäisi meikällä uusiutuvan 3 vuoden välein. Oli nimittäin 3 kerta nyt ku sama vaiva.

    • nco

      terveyskeskus on nykyiseltä nimeltään arvauskeskus.nco

    • Vakiotauti

      Munuaiskivikohtausta ei kannata sietää. Ensuapuun vain. Sairaalassa annetaan kipulääkettä joka rentouttaa myös lihakset jolloin kivien liike rööreissä myös helpompaa. Varsinaisen kovan kipukohtauksen aikana lihakset ja suonet ramppaavat, jopa niin paljon ettei tiputukseen tahdo löytyä laajoja verisuonia, vaikka ne olisivatkin normaalisti paloletkun paksuisia. Siis ottakaa vastaan vaan kipulääkettä.
      Itselläni on oölut kiviä viisi kertaa joista kaksi tapausta murskattiin ensin hyksissä ja toisella kerralla mariansairaalassa. Mariansairaalassa minuun ruiskutettiin jotakin suonen sisäistä mömmöä jonka vaikutus oli kaikkien röörien laajeneminen ja koko sorakuorma poistui taiteellisin värein toimenpitern jälkeen vessaan. Kotimatka oli muutaman pakollisen pysäyksen taktiikalla.
      Tätä kirjoittaessani tuntuu taas siltä, että nyt ne iski taas ja tiputukseen mennään aamulla. Ellei ditten jo aikaisemmi ki .

    • Oriniiskfnf

      Minulla oli tässä kipukohtaus , terveyskeskus diagnosoi sen eturausperäiseksi vaivaksi. Sitä se ei ollut , vaan tuli uusi kohtaus hyvin pian , ja todettiin , että 3 mm kivi liikkuu kohti virtsarakkoa. Olin 3 pvää sairaalassa , missä tämä kivi siis todettiin . Kipulääkkeellä ki ut pois, mutta kivi ei poistunut. Tulin äsken sairaalasta , sain Voltaren , Litalgin ja Tramal lääkkeet kotiin. Vettä täytyy juoda paljon, jospa kivi tulisi ns " nätisti" ulos . Hieman tässä on vähän korvakuulolla, mitä tuleman pitää. Se kipu oli kova , en sellaista ole ennen kokenut.

      • tuskallista

        Aivan järkyttävä kipu oli itsellänikin, kun kivi oli jo virtsarakossa ennen kuin poistui pissatessa. Litalginia ja tramalia sain kipuihin.


      • Mitensenyton
        tuskallista kirjoitti:

        Aivan järkyttävä kipu oli itsellänikin, kun kivi oli jo virtsarakossa ennen kuin poistui pissatessa. Litalginia ja tramalia sain kipuihin.

        Eikö aihealue ollut munuaiskivet eikä virtsakivet.

        Ovat siis eri asioita.


      • Okdfnvonnovd

        Ovat sama asia .Ei taida sinulla olla kokemusta , käytännön kokemusta. Mulla meni viikonvaihde sairaalassa. Kipu ei ollut tästä maailmasta, en olis uskonut niin kovaa kipua olevankaan.


      • Mitensenyton
        Okdfnvonnovd kirjoitti:

        Ovat sama asia .Ei taida sinulla olla kokemusta , käytännön kokemusta. Mulla meni viikonvaihde sairaalassa. Kipu ei ollut tästä maailmasta, en olis uskonut niin kovaa kipua olevankaan.

        Olet oikeassa, itse luin väärin.

        Olin koko ajan mielessäni sappikivissä, jotka siis itsellänikin on, hieman ihmettelinkin muiden kovia kipukohtauksia.

        Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe