Roaccutan?

Wilma

Olen nyt päättänyt lopettaa akneni kuitenkin Roaccutanilla, vaikka lääkkeestä vissiin on aikamoiset sivuvaikutukset.
Onko tulos siis kuinka pysyvä?
Paraneeko elämänlaatu jotenkin olennaisesti? Aattelin vaan hyödyt vs. haitat..

131

87379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m29w

      itse aikoinaan kyseistä lääkettä samaan vaivaan ja en kyllä suosittele.
      silmät kuivuu päähän iho kuivuu niin et kilo päivässä menee rasvaa huulet kuivuu ja saa voidella koko ajan.
      eikä kuurin jälkeen nmene ku muutama kuukausi ja taas kukkii.
      karmee kuuri jota en suosittele

      • 21v poika

        itelläni on kohta roakku takana ja finnit hävinneet. Mutta naama punottaa edelleen kamalasti. Ihotautilääkäri sanoi, että punoitus häviää lääkkeen jälkeen. Mutta kuinka hyvin ja kuinka nopeasti? Onko kellään kokemuksia tästä punoituksesta? Itseäni ei arvet haittaa, mutta ei paljon helpota, vaikka finnit lähti ja jos naama edelleen punottaa poskista.

        Eli, kertokaas mites toi punoituis lähtee kaikista nopeiten pois? Onko aika paras keino? Kiitos etukäteen vastauksista.


      • Anonyymi

    • ainakin mulle

      mä olen käyttänyt finniruusun takia kaksi kuuria eikä mitää pahempia sivuoireita ollu.
      Sen verran kasvojen iho kuivu että joutu rasvaan ihan kaksi kertaa päivässä ja huulirasvaa joutu käyttämään mutta ei mulla kuivunut silmät eikä muutenkaan limakalvot yhtään sen enempää kuin tavallisestikaan

    • janne

      tehonnut. Selästä hävisi akne aika vähiin, mutta kasvot parani kohtuu hyvin vain vähäksi aikaa. N.4 kuukautta kului kuurin lopettamisesta ja akne tuli takaisin kasvoihin. Nyt n.1½ vuotta kuurin lopettamisen jälkeen selkä on melko hyvässä kunnossa, kasvot taas ei.

      Sivuvaikutuksena kesällä hikoilutti normaalia enemmän, piti oikein pyyhkiä paperin kanssa otsalta aina hikeä pois. Silmätkin kuivu jonkun verran, mutta muuten iho pysyi melko normaalina.

      Näin jälkeenpäin tuntuu ehkä vähän turhalta se noin 2500mk lasku, kun akne lähti vain selästä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos lääke vaikka sopisikin. Itse koetan nyt parhaillaan Brevoxyl-voidetta. Siinä on vain nyt ainoana harmina kasvojen pesu kun iho ei pesua veden kanssa oikein tunnu kestävän. Taitaa siis Brevoxylkin jäädä tehottomaksi.

      • -81

        Onpas taalla kommentteja. Lisaksi aiheesta on keskusteltu vaikka kuinka paljon, eli jos selaisi vanhoja viesteja.

        Roacuttan on ainoa laake maailmassa joka voi auttaa pahaan akneongelmaan, voiteet ja muut tuntuu lahinna vitseilta jos naamasta ja selasta ei loydy millimetriakaan hyvaa ihoa.
        Soin roacuttania 8 kuukautta (olisimpa syonyt 9)
        vahvalla annoksella. Sen jalkeen ei ole tullut kuin maksimissaan 5 finnia koko ruumiiseen, talla hetkella silloin talloin tulee muutama niskatukan alle. Kuurista on kulunut jotain vajaa 2 vuotta ja olen todella tyytyvainen, vaikka rahaa kuluikin jotain reilut 1000 euroa (koska annos oli niin vahva)
        itse saastelin kuurin ottoa armeijaan joten valtio maksoi n. puolet siita. Itse maksoin intin jalkeen kokonaan.
        Ei olisi pitanyt saastaa sinen asti, koska muutama rupi viela nakyy.
        Mutta roacuttania vaan jos meinaa itselleen muijaa tai miesta hankkia joskus.
        Rupikonnilla ei ole asiaa avioliittoon, sen olen huomannut... Nyt naisia pyorii ymparilla kun iho on jo aika hyva..


      • kyl
        -81 kirjoitti:

        Onpas taalla kommentteja. Lisaksi aiheesta on keskusteltu vaikka kuinka paljon, eli jos selaisi vanhoja viesteja.

        Roacuttan on ainoa laake maailmassa joka voi auttaa pahaan akneongelmaan, voiteet ja muut tuntuu lahinna vitseilta jos naamasta ja selasta ei loydy millimetriakaan hyvaa ihoa.
        Soin roacuttania 8 kuukautta (olisimpa syonyt 9)
        vahvalla annoksella. Sen jalkeen ei ole tullut kuin maksimissaan 5 finnia koko ruumiiseen, talla hetkella silloin talloin tulee muutama niskatukan alle. Kuurista on kulunut jotain vajaa 2 vuotta ja olen todella tyytyvainen, vaikka rahaa kuluikin jotain reilut 1000 euroa (koska annos oli niin vahva)
        itse saastelin kuurin ottoa armeijaan joten valtio maksoi n. puolet siita. Itse maksoin intin jalkeen kokonaan.
        Ei olisi pitanyt saastaa sinen asti, koska muutama rupi viela nakyy.
        Mutta roacuttania vaan jos meinaa itselleen muijaa tai miesta hankkia joskus.
        Rupikonnilla ei ole asiaa avioliittoon, sen olen huomannut... Nyt naisia pyorii ymparilla kun iho on jo aika hyva..

        joo totta sen on että kuurille vaan.ne vaikutukset on pienet verrattuna niihin ikuisiin arpiin yms.ja naisia et todellakaan tule saamaan jos sulla semmonen kystinen akne on.itselläni on akne ja on ollu paha.nyt ei oo niin paha.reilu kuukausi pari aikaa ku lopetin 8kk kuurin roaa.ei oo paiseita ainakaan viel näkyny.muutama pieni on tullu sinne tänne.ja naisia on ollu paljon enemmän mitä joskus ku oli naama ruvella.olen armeijaan ensi viikolla menossa ja jos rupee jotain paiseita näkymään niin heti oon menossa kuuria vaatimaan.


      • jukka90
        -81 kirjoitti:

        Onpas taalla kommentteja. Lisaksi aiheesta on keskusteltu vaikka kuinka paljon, eli jos selaisi vanhoja viesteja.

        Roacuttan on ainoa laake maailmassa joka voi auttaa pahaan akneongelmaan, voiteet ja muut tuntuu lahinna vitseilta jos naamasta ja selasta ei loydy millimetriakaan hyvaa ihoa.
        Soin roacuttania 8 kuukautta (olisimpa syonyt 9)
        vahvalla annoksella. Sen jalkeen ei ole tullut kuin maksimissaan 5 finnia koko ruumiiseen, talla hetkella silloin talloin tulee muutama niskatukan alle. Kuurista on kulunut jotain vajaa 2 vuotta ja olen todella tyytyvainen, vaikka rahaa kuluikin jotain reilut 1000 euroa (koska annos oli niin vahva)
        itse saastelin kuurin ottoa armeijaan joten valtio maksoi n. puolet siita. Itse maksoin intin jalkeen kokonaan.
        Ei olisi pitanyt saastaa sinen asti, koska muutama rupi viela nakyy.
        Mutta roacuttania vaan jos meinaa itselleen muijaa tai miesta hankkia joskus.
        Rupikonnilla ei ole asiaa avioliittoon, sen olen huomannut... Nyt naisia pyorii ymparilla kun iho on jo aika hyva..

        Mites auttaako tuo arpikudokseen millään muotoa ? Onko suositella mitään lääkettä aknen hoitoon jota saa apteekista ilman reseptiä.


    • Joo

      Itsellä menossa kolmas kuuri. Iho on kyllä parantunut jonkun verran jokaisen kuurin aikana ja kun se sitten alkanut jälleen pahentua, niin ehkä hiukan lievempänä kuin ennen. Tosin ikäkin auttaa tuossa asiassa. Itselläni ei siis ole edes kuurin aikana ollut koskaan täysin aknetonta ihoa.

      Sivuvaikutuksia itselläni on ilmennyt tietysti ihon ja huulien kuivumista ja nivelkipuja, varsinkin jaloissa. Lisäksi lääke on aiheuttanut aina hiukan lisää arpia, koska se aiheuttaa yleensä aknen pahenemista alkuvaiheessa ja tämä voi olla joillakin ihmisllä todella pahakin. Siihen kun lisätään sen ihon paranemista hidastava vaikutus, niin lääke voi todella itsessäänkin aiheuttaa arpia.

      Eli omasta kokemuksestani sanoisin, että tulos on pysyvä, jos olet nuori ja akne loppuisi muutenkin iän kanssa. Jos olet vanhempi ja akne on pahempaa laatua, niin voipi olla, että ainakaan yksi kuuri ei sitä aknea kokonaan poista. Roaccutan kun ei sinänsä paranna aknea.

      • Gyr

        Nuorresta iästäni huolimatta olen ottanut kuurin kahdesti, kummankin kuurin jälkeen kasvot hyvät mutta menee noin kaks kuukautta ja haluaisin menettää toivoni. Häpeän ongelmaa, syön hieman rasittavan ja depressiota aiheuttavan kuurin, tulokset alkavat näkyä ja sitten kuuri loppuu. Olen tyytyväinen pari kuukautta ja huomaan että jaahas, täytyisiköhän syödä taas se sama kuuri. Alkaa pikku hiljaa ahdistamaan, joillekinhan se auttaa ensimmäisellä kerralla.
        Sivuvaikutuksista arpikudoksen nopeampi kehittyminen saattaa olla riesana, kuiville huulille suosittelen suoraan BEPANTHENIA!
        Vaselin ei auttanut oikeastaan ollenkaan.


      • Bepanthen auttaa
        Gyr kirjoitti:

        Nuorresta iästäni huolimatta olen ottanut kuurin kahdesti, kummankin kuurin jälkeen kasvot hyvät mutta menee noin kaks kuukautta ja haluaisin menettää toivoni. Häpeän ongelmaa, syön hieman rasittavan ja depressiota aiheuttavan kuurin, tulokset alkavat näkyä ja sitten kuuri loppuu. Olen tyytyväinen pari kuukautta ja huomaan että jaahas, täytyisiköhän syödä taas se sama kuuri. Alkaa pikku hiljaa ahdistamaan, joillekinhan se auttaa ensimmäisellä kerralla.
        Sivuvaikutuksista arpikudoksen nopeampi kehittyminen saattaa olla riesana, kuiville huulille suosittelen suoraan BEPANTHENIA!
        Vaselin ei auttanut oikeastaan ollenkaan.

        Käytin itsekin Bepanthenia (todella) kuiviin huuliin Isotretinoin-kuurin aikana. Siihen kuivumiseen ei tavalliset huulivoiteet auta.


    • Wilma

      Näyttää siltä, että Roaccutan ei välttämättä tehoakaan (lopullisesti) vaikka lääkärit näin väittävät..

      Miksiköhän se tehoaa toisilla kun taas toisilla ei? Itselläni naama kukoistaa ennen menkkoja ja niiden aikana, mutta pillerit eivät niihin juuri tehoa. Kieltämättä asia vaikuttaa olennaisesti itsetuntooni, koska näppyläinen rupinaama on todella ruma! Töissä en kehtaa aloittaa keskustelua, koska vetäisin huomion automaattisesti rumaan ihooni.
      Diane Nova kuulemma taas masentaa ja silloin tulos olisi yhtä tyhjän kanssa.
      Onko siis Roaccutan tehonnut hormonaliseen akneen?

      • I-E

        Minä olen kokeillut jonkun kuurin, jonka nimeä en muista, sitten Brevoxylin, sitten pillereistä Mercilonin, Diane Novan ja Yasminin. Yksikään ei ole kunnolla auttanut.

        Tuo Diane Nova oli näistä mainitsemistani kaikkein paras, eikä se minua masentanut, mutta sen sijaan kaikki paikat menivät ihan kuviksi. Ei vain iho, vaan myös limakalvot. Mitä järkeä syödä ehkäisypillereitä, jotka estävät seksin harrastamisen? :D Eli kiihottumisesta tosiaan tuli täysin mahdotonta. Yasmin palautti kosteuden muutamassa viikossa, mutta niin myös osan finneistä.

        Nyt harkitsen Roaccutania. Pelottaa. :/


      • glöö

        Mulla on myös toi sama, että naama kukkii kun menkat lähestyy/ menkkojen aikana. Akne alko kutosluokalla, kokeiltiin voiteita ja jopa yhtä antibioottia. Ei vaikutusta.

        Roaccutan on ollu tähän mennessä ainoa joka on itelläni auttanut. Nyt on itelläni tavallaan 3 kuuri menossa. Ensin söin sitä 6kk valmiiksi, siinä tulee kaksi kuuria (yksi kuuri kestää tietääkseni 3kk). Akne oli lähinnä rintakehässä ja selässä, no ei ollu sen jälkee. Reilu puolenvuoden päästä akne oli siirtyny naamaan, selkä ja rintakehä tosin oli kunnossa täysin.

        Syön taas roaccutania, iho on paremmassa kunnossa. Ei enää näe ihosta millon on menkat tulosssa. Mutta joudut todennäköisesti syömään useamman kuurin niinkuin minäkin ja oikeastaan lähes kaikki jotka roaccutania ovat kokeilleet ja kokoneet sen hyväksi.


      • kokemustalöytyy84

        koska kaikilla on erilainen iho ja keho ja toisilla akne vain on sitkeämpi kuin toisilla. Valtaosalla jo yksi roa-kuuri auttaa akneen lopullisesti mutta etenkin naisissa on pieni ryhmä jolla akne(pitkälti hormonaalisista syistä) uusiutuu kuurin jälkeen, yleensä onneksi kerta kerralta lievempänä. Diane nova-pillerit auttaa kuulemma monia tähän ryhmään kuuluvia ja se määrätäänkin usein roan kaveriksi(pakollinen ekäisy.)

        Mutta tosiaan, pieni ryhmä potilaita joutuu syömään roan useampaankin otteeseen. Älkää kuitenkaan siksi jättäkö roaccutanea syömättä koska vaikka akne uusiutuukin, se uusiutuu joka kerta lievempänä ja hoituu pois nopeammin. Kun elää roaccutan-kuurin ajan terveellisesti, seuraa maksa-arvoja ja välttää alkoholia/a-vitamiinia/maksalle muuten rankkoja tuotteita niin kuuri on täysin turvallinenkin :)


    • Wilma

      ..siis yhden ohimennen kuulemani tokaisun Roaccutanista. Olin töissä yksit. lääkäriasemalla toimistoapulaisena ja istuin kahvipöydässä muutaman kirurgin ja gynekologin kanssa. Kysyin Roaccutanista jotain, en muista, mutta yksi näistä lääkäreistä vastasi oitis, että "Roaccutanhan tuhoaa ihoa ja vanhentaa ennenaikaisesti (=syy miksi "parantaa" ihon), ei sitä kannata ottaa" jne.
      Eivät sitten viitsineet kertoa, mikä oikeasti auttaisi..

      • Suosittelen

        Ei sitä roaccutan kuuria ainakaan pelätä kannata. Itse söin noin puolen vuoden kuurin noin puoli vuotta sitten ja iho pysynyt ihan hyvässä kunnossa. Kuitenkin haluan aloittaa kuurin uudelleen.

        Tunne, kun huomaa että finnit ovat lähtemässä, on jotain sanoin kuvaamatonta. :D kyllähän siinä kuivuu iho (huulet ja silmät), mutta kyllä sen mielestäni kestää kun lopputulos on niin hyvä. Rasvaa vaan huulille ja naamaan niin kyllä se siitä! On ihanaa, kun naama ei kiillä päivän aikana ollenkaan (ennen sitä sai suurinpiirtein paperilla pyyhkiä nenästä) ja hiukset pysyvät puhtaina. Kannatan todella. Sivuvaikutusten lista on pitkä, mutta todellisuus on jotain aivan muuta.


    • JonnaBonna

      Paljon on näköjään puhuttu pahaa "raakkutanista". Olen kuullut kyseisestä kuurista pelkkää hyvää. Monet ystävät ovat syöneet kuurin ja tulokset ovat olleet hämmästyttäviä! Iho on parantunut todella pitkäksi aikaa. Itse aijoinkin hyvien suositusten perusteella kokeilla tepsiikö minun ihooni. Pelottaa kuivaako iho pahasti, kun se on normaalistikin niin kuiva. Paljonkohan koko homma maksaa yhteensä? Lääkärissä käynti ja itse lääke? ..Toisaalta en edes välitä vaikka maksaimi miljoonia, sillä haluan tämän ihoni kuntoon! Olen testannut vaikka minkä laisia apteekkien mönjiä, litkuja ja rasvoja. Loppua finneille ei vain näy. Nyt toiveikkaana odottelen että pääsen popsimaan roaccutania. En voi kuvitellakkaan kuinka fantastinen olo olisi jos ihoni olisi edes "ok".

    • nykyään onnellinen

      finnit tulivat kahdeksan vuotiaana ja sain ne kuriin vasta roaccutanilla. aloitin tämän vuoden alussa puolen vuoden kuurin. tulihan niitä sivuvaikutuksia jonkun verran, mutta kuivuudesta pääsee rasvaamalla (itselleni huuliin ei tehonnut kuin aloe veran huulirasva) ja lieviä nivelkipuja kesti mennen tullen kun tulokset alkoivat näkyä. oli myös ihanaa kun tukkaa ei pitänyt pestä joka aamu että se edes iltapäivään asti pysyi siedettävän näköisenä, vaan pesu noin kolme kertaa kahdessa viikossa riitti. selkäni parantui täysin ja naamassa joitan satunnaisia finnejä mutta ei mitenkään häiritsevästi.
      nykyään olen huomattavasti itsevarmempi ja onnellisempi. on ihan käsittämätöntä että kaupasta voin ostaa juuri sen paidan kun haluan eikä tarvitse kiinnittää huomiota selän näkymiseen. voin lähteä minne vain ilman meikkivoidekerrosta ja voin harrastaa liikuntaa ihan siedettävän näköisenä ihan rauhassa ilman meikkiä. en edes tiennyt elämästä ilman finnejä ennen tuota kuuria. :D
      suosittelen lämpimästi kaikille jotka vähänkin tuntevat tarvitsevansa. itseäni kaduttaisi paljon, jos en viime tammikuussa olisi varannut aikaa sille ihotautilääkärille.. :)
      olin liikkeellä sen verran hyvissä ajoin että vältyin pahannäköisiltä arvilta. niitäkin on kyllä jonkun verran, mutta niihin tehoaa Detria Arbutin® Pigment Whitening. suosittelen sitäkin lämpimästi. :)
      kyllähän se rahaa vei, mutta ei se merkitse mitään kun sillä hinnalla sain muuttaa elämäni niin paljon paremmaksi. onneksi äiti oli yhteistyöhaluinen.. ;D

    • aala

      Mulla toimi erittäin hyvin. Melkeen 2v sitten jouluna sain kuurin, söin n. 4kk ja tähän asti iho ollut loistavassa kunnossa. Silloin olin vasta 14, joten lääkäri sanoi että voi olla että finnit palaavat parin vuoden kuluttua ja kuuri pitää uusia. Näin kävi, tosin nyt iho ei ole _läheskään_ niin paha kuin silloin. Uutta kuuria lähden hakemaan viikon päästä.

      Mulla ei sivuoireita ollut suunnilleen yhtään. Iho paheni aavistuksen alussa, mutta sen jälkeen oli yli puolitoista vuotta aivan loistavassa kunnossa. Näytin kyllä ennnen kuuria aika pahalta nykyiseen verrattuna kun vanhoja kuvia katsoo...

      Muistakaahan, että vaikutukset ovat yksilöllisiä!!! Joillain harvoilla kuuri on rankka ja apua vain aavistuksen, mutta monilla Roa auttaa. Talvella ei tarvitse varoa aurinkoa, ja tarkistaa ettei vitamiinitabletista (jos sellaisia syö) saa A-vitamiinia. Käsiä ja huulia rasvaamalla selvisin, hyödyt todella olivat haittoja suuremmat :)

      • aala

        Niin tosiaan, hiuksia ei tarvinnut pestä kuin ehkä kerran viikossa; se oli ylellistä pitkät hiukset omaavalle ;)

        En muista miten oli, että olisiko kela jopa korvannut osan... Äipältä pitäsi kysyä.
        Mutta joka tapauksessa, oli todella kaiken väärti!


      • kannatan (:
        aala kirjoitti:

        Niin tosiaan, hiuksia ei tarvinnut pestä kuin ehkä kerran viikossa; se oli ylellistä pitkät hiukset omaavalle ;)

        En muista miten oli, että olisiko kela jopa korvannut osan... Äipältä pitäsi kysyä.
        Mutta joka tapauksessa, oli todella kaiken väärti!

        Haluan muistuttaa, että ratiopharmilla on aivan samaa lääkettä ja maksaa puolet roaccutanin hinnasta! http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far01186 (molemmissa lääkkeissä aivan sama määrä vaikuttavaa ainetta, isotretinoiinia) Ja muistakaa myös, että kela korvaa huomattavan osan lääkkeistä. itse söin roaccutania puoli vuotta, eikä apteekissa koskaan puhuttu halvemmasta lääkkeestä. vähän aikaa sitten aloitin uuden kuurin ja apteekissa suositeltiin heti halvempaa lääkettä! harmittaa, kun meni niin paljon rahaa roaccutan-kuuriin. olkaa tarkkoja näiden asioiden kanssa! Mitkään vaselinit eivät riitä huulirasvaksi, Bepanthen on parasta huulille! http://www.britsuperstore.com/acatalog/Bepanthen_Ointment_30g.jpg
        Tsemppiä kaikille!


      • ankka88

        Itselläni loppui muutaman kuukauden kuuri jokin aika sitten (kuukausi). Hyvinhän tuo mielestäni tehosi. En ole sitten ala-aste ajan näyttänyt näin hyvältä. Sivuoireista sen verran, että minulla ei ainakaan alussa tullut puhuttua pahenemista. huulet olivat kuivat ja iho. Sitten verenvuotoa nenästä varsinkin alkuaikoina. Nyt kun kuurin loppumisesta on kulunut hieman aikaa, alkaa finnejä tulla yksitellen. pari kolme on vain tullut, mutta pelkään silti että uusiutuisi. -.-


      • Päät
        ankka88 kirjoitti:

        Itselläni loppui muutaman kuukauden kuuri jokin aika sitten (kuukausi). Hyvinhän tuo mielestäni tehosi. En ole sitten ala-aste ajan näyttänyt näin hyvältä. Sivuoireista sen verran, että minulla ei ainakaan alussa tullut puhuttua pahenemista. huulet olivat kuivat ja iho. Sitten verenvuotoa nenästä varsinkin alkuaikoina. Nyt kun kuurin loppumisesta on kulunut hieman aikaa, alkaa finnejä tulla yksitellen. pari kolme on vain tullut, mutta pelkään silti että uusiutuisi. -.-

        ...mustapäihin??? Olen kolmikymppinen, varsinaista aknee ei ole, vaan pintakuiva sekaiho ja muutama hormonaalinen monsteri aina silloin tällöin. Mutta ne mustikset... Niiden invaasio naamani on käsittämättömän laaja, ja olen jo aika lailla helisemässä, kun niitä pukkaa silmienkin ympärille. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Auttaako tähän Roaccutan vai ihmettäkö vaan odottelen? Vinkkejä?!?


      • Kirka
        Päät kirjoitti:

        ...mustapäihin??? Olen kolmikymppinen, varsinaista aknee ei ole, vaan pintakuiva sekaiho ja muutama hormonaalinen monsteri aina silloin tällöin. Mutta ne mustikset... Niiden invaasio naamani on käsittämättömän laaja, ja olen jo aika lailla helisemässä, kun niitä pukkaa silmienkin ympärille. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Auttaako tähän Roaccutan vai ihmettäkö vaan odottelen? Vinkkejä?!?

        Roa tehoaa erittäin hyvin myös mustapäihin. Sinun kuvailemassa tilanteessa suosittelen ehdottomsti kuurin kokeilemista. Tuskin paljoa menetettävää, ellei ole rahasta kiinni. Mikäli kuitenkin tehoaa, niin sitä ei voi rahassa mitata.

        Omista kokemuksista sellaista, että Roa-kuurini alkoi 8 päivää sitten. Jo neljäntenä päivänä ihoni sileni huomattavasti ja mustapäiden määrä väheni noin puoleen. Eilen (7pv) ihoni kuivui täysin ja alkoi hilseillä, mikä on työssäni (kassa) melko kiusallista, mutta tänään rasvasin koko naamani kunnon rasvakerroksella ja näyttäis toimivan.


      • Maikkeliino
        Päät kirjoitti:

        ...mustapäihin??? Olen kolmikymppinen, varsinaista aknee ei ole, vaan pintakuiva sekaiho ja muutama hormonaalinen monsteri aina silloin tällöin. Mutta ne mustikset... Niiden invaasio naamani on käsittämättömän laaja, ja olen jo aika lailla helisemässä, kun niitä pukkaa silmienkin ympärille. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Auttaako tähän Roaccutan vai ihmettäkö vaan odottelen? Vinkkejä?!?

        Olen syönyt Roan kaksi kertaa ja toisella kerralla sen auttoi todella hyvin. Lopetin kuurin 2004 ja oireet alkoivat palailla viime keväänä. Ajattelin siis hakea kolmannen kuurin, josko se sillä taas vähäksi aikaa paranisi.

        Kaikki jotka suuunnittelevat Roaccutanin aloittamista miettikää tarkkaan minkälaisia oireita olette valmiita kestämään. Minulla esimerkiksi oli runsasta hiustenlähtöä sekä limakalvojen kuivumista, joka vaikutti jopa parisuhteeseeni. Jos hankitte Roa-kuurin suosittelen valmistautumaan oireisiin etukäteen esim. käymällä kynellä ja selittämällä kuurista. Lääkärit osaavat kyllä neuvoa tällaisissa tapauksissa. Tottakai täytyy myös huolehtia ihon kosteudesta, joten kannattaa hankkia todella kosteuttavat mutta kevyet ihonhoitotuotteet. Suosittelen myös säännöllistä ihonpuhdistusta kosmetologilla kuurin aikan ja sen jälkeen. Hoidot ovat hintavia, mutta lopputulos sitäkin parempi.

        Kiitoksia muuten lääkevinkistä.. vai kyllä kai ne apteekissa nykyään aina tarjoaa myös sitä halvempaa merkkiä.


      • Maijaaha
        Maikkeliino kirjoitti:

        Olen syönyt Roan kaksi kertaa ja toisella kerralla sen auttoi todella hyvin. Lopetin kuurin 2004 ja oireet alkoivat palailla viime keväänä. Ajattelin siis hakea kolmannen kuurin, josko se sillä taas vähäksi aikaa paranisi.

        Kaikki jotka suuunnittelevat Roaccutanin aloittamista miettikää tarkkaan minkälaisia oireita olette valmiita kestämään. Minulla esimerkiksi oli runsasta hiustenlähtöä sekä limakalvojen kuivumista, joka vaikutti jopa parisuhteeseeni. Jos hankitte Roa-kuurin suosittelen valmistautumaan oireisiin etukäteen esim. käymällä kynellä ja selittämällä kuurista. Lääkärit osaavat kyllä neuvoa tällaisissa tapauksissa. Tottakai täytyy myös huolehtia ihon kosteudesta, joten kannattaa hankkia todella kosteuttavat mutta kevyet ihonhoitotuotteet. Suosittelen myös säännöllistä ihonpuhdistusta kosmetologilla kuurin aikan ja sen jälkeen. Hoidot ovat hintavia, mutta lopputulos sitäkin parempi.

        Kiitoksia muuten lääkevinkistä.. vai kyllä kai ne apteekissa nykyään aina tarjoaa myös sitä halvempaa merkkiä.

        Tuossa Maikkeliino suositteli kosmetologilla ihonpuhdistusta kuurin aikana. Juuri äsken olin ihotautilääkärillä ja hän määräsi minulle roaccutanin ja sanoi ettei kosmetologilla saisi kuurin aikana käydä, koska iho on niin herkkä.


      • npaerasrff
        Maijaaha kirjoitti:

        Tuossa Maikkeliino suositteli kosmetologilla ihonpuhdistusta kuurin aikana. Juuri äsken olin ihotautilääkärillä ja hän määräsi minulle roaccutanin ja sanoi ettei kosmetologilla saisi kuurin aikana käydä, koska iho on niin herkkä.

        Kosmetologille ei kannata mennä koskaan silloin, jos naamassa on tulehtuneita finnejä. Kun ne puristellaan, niin saa komeat arvet.


    • daaafs

      Käytin ja toimi oikein hyvin, mutta vaikutus kesti noin kolme vuotta. Ainoat oireet oli huulten kuivuminen.

    • Jöyni

      Tässä keskustelussa on tullut esille lähinnä nuo tyypillisimmät fyysiset sivuvaikutukset kuten ihon ja limakalvojen kuivuminen. Tosiasiahan kuitenkin on, että kovinkaan moni ei näitä psyykkisiä sivuvaikutuksia saa lainkaan, mutta vaarana kuitenkin on. Englanninkieliseltä, asiaan vihkiytyneeltä keskustelupalstalta ( http://www.xsorbit1.com/users/davec//index.cgi ) löytyy kaikennäköistä tietoa aiheesta. Kammottavampia ovat seksuaaliset ongelmat, kuten esim. naisilla ja miehillä esiintyvää orgasmien latistumista, miehillä erektiokyvyttömyyttä jotka jatkuvat vielä pitkälle kuurin jälkeen, jopa vuosia. Itselläni näkökyky heikkeni merkittävästi (vaikka palautui ennalleen kuurin jälkeen), psykoottisuutta, jyrkkiä mielialavaihteluita ja pahoinvointia, sydämen ongelmia. Suosittelen todellakin tutustumaan lääkkeeseen ennen kuurin aloittamista. Joillekin sopii joillekin ei. Itse vastustan ko. lääkettä lopun ikääni, sillä olen ollut kuurin aikana ja sen jälkeen maanis-depressiivinen. Tätä ongelmaa ei ole ollut ennen kuurin käyttöä.

      Lisää aiheesta:
      http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/162/5/983

      • Hohhoijaaa

        Oletko koskaan lukenut tavallisen antibioottikuurin sivuvaikutuslistaa kohdasta "erittäin harvinaiset"? Tavallisen poskiontelotulehdus -kuurin pitäisi logiikkasi mukaan aiheuttaa siis lihaskramppeja, muutoksia kuulon toiminnassa, tahdosta riippumattomia liikkeitä, suun kuivumista, pehmytkudosvaurioita, muutoksia näkökyvyssä... Niin varmaan.
        Sama asia jos syö allergiseen nuhaan tarkoitettua Duactia tai reseptillä määrättyä yskänlääkettä: voit saada painajaisia, hallusinaatioita ja muita tajunnantilan muutoksia, muutoksia libidossa, univaikeuksia, uneliaisuutta, pelkotiloja. Ihan varmaan.
        Järki käteen noissa sivuvaikutuksissa! Lääkefirmat listaavat kaikki mahdollisimman harvinaisetkin, jotta potilasta on ainakin varoitettu ja näin ollen välttävät vastuun, kun kerran käyttäjä on ollut sivuvaikutuksesta tietoinen.


      • Jöyni
        Hohhoijaaa kirjoitti:

        Oletko koskaan lukenut tavallisen antibioottikuurin sivuvaikutuslistaa kohdasta "erittäin harvinaiset"? Tavallisen poskiontelotulehdus -kuurin pitäisi logiikkasi mukaan aiheuttaa siis lihaskramppeja, muutoksia kuulon toiminnassa, tahdosta riippumattomia liikkeitä, suun kuivumista, pehmytkudosvaurioita, muutoksia näkökyvyssä... Niin varmaan.
        Sama asia jos syö allergiseen nuhaan tarkoitettua Duactia tai reseptillä määrättyä yskänlääkettä: voit saada painajaisia, hallusinaatioita ja muita tajunnantilan muutoksia, muutoksia libidossa, univaikeuksia, uneliaisuutta, pelkotiloja. Ihan varmaan.
        Järki käteen noissa sivuvaikutuksissa! Lääkefirmat listaavat kaikki mahdollisimman harvinaisetkin, jotta potilasta on ainakin varoitettu ja näin ollen välttävät vastuun, kun kerran käyttäjä on ollut sivuvaikutuksesta tietoinen.

        Tiedoksesi vain, että olen itse kokenut suurimman osan noista sivuvaikutuksista kuurini eri vaiheissa, ja osan vaikutus kuurin jälkeen ei ole lakannut. Osassa tapauksista jopa voimistunut. Tuhosin siis sekä psyykkistä että fyysistä terveyttäni koko kuurini aikana, joten tiedän kyllä mistä puhun.

        Siinä olet oikeassa, että kaikkia sivuvaikutuksia ei välttämättä kerralla ilmene, eikä välttämättä koko aikana vaiheittainkaan, mutta tämän lääkkeen kohdalla sivuvaikutukset ovat todellakin poikkeus. Ne ovat vahvoja, kiusallisia ja erityisesti psykologiset ongelmat hyvin vaikeita hoidettavia.

        Nimim. diagnoosi: taipumusta psykoottisuuteen maanis-depressiivisuuteen


      • mitään sivuoireita
        Jöyni kirjoitti:

        Tiedoksesi vain, että olen itse kokenut suurimman osan noista sivuvaikutuksista kuurini eri vaiheissa, ja osan vaikutus kuurin jälkeen ei ole lakannut. Osassa tapauksista jopa voimistunut. Tuhosin siis sekä psyykkistä että fyysistä terveyttäni koko kuurini aikana, joten tiedän kyllä mistä puhun.

        Siinä olet oikeassa, että kaikkia sivuvaikutuksia ei välttämättä kerralla ilmene, eikä välttämättä koko aikana vaiheittainkaan, mutta tämän lääkkeen kohdalla sivuvaikutukset ovat todellakin poikkeus. Ne ovat vahvoja, kiusallisia ja erityisesti psykologiset ongelmat hyvin vaikeita hoidettavia.

        Nimim. diagnoosi: taipumusta psykoottisuuteen maanis-depressiivisuuteen

        lukuunottamatta huulten kuivumista.


      • NeraX
        Jöyni kirjoitti:

        Tiedoksesi vain, että olen itse kokenut suurimman osan noista sivuvaikutuksista kuurini eri vaiheissa, ja osan vaikutus kuurin jälkeen ei ole lakannut. Osassa tapauksista jopa voimistunut. Tuhosin siis sekä psyykkistä että fyysistä terveyttäni koko kuurini aikana, joten tiedän kyllä mistä puhun.

        Siinä olet oikeassa, että kaikkia sivuvaikutuksia ei välttämättä kerralla ilmene, eikä välttämättä koko aikana vaiheittainkaan, mutta tämän lääkkeen kohdalla sivuvaikutukset ovat todellakin poikkeus. Ne ovat vahvoja, kiusallisia ja erityisesti psykologiset ongelmat hyvin vaikeita hoidettavia.

        Nimim. diagnoosi: taipumusta psykoottisuuteen maanis-depressiivisuuteen

        Mulla bipo ja MITÄÄN psyykkisiä vaikutuksia EI ole ollut.

        Toki hyvä, että niistäkin puhutaan. Oma ihotautilääkärini (se, jolla kävin ensimmäisen kerran, ensi kerralla on taas toinen) sanoi, että suomessa ei ole montaa tavattu, joilla ROA vaikuttaisi mielialaan. Ja itsemurhat - joista ROAn yhteydessä on puhuttu - niin niitä ei ole tapahtunut kuin usassa - mutta tämä siis johtuu siitä, että siellä on niin miljoona kertaa enemmän ihmisiä, joille tätä lääkettä on määrätty.

        Tiivistys. Psykologiset haittavaikutukset ovat erittäinharvinaisia, mutta toki vaikeasti hoidettavissa myös. Sen vuoksi on hyvä (olisi hyvä), jos ROA kuuria seurattaisiin säännöllisesti.

        Ja yleistä vielä sivuoireista. Nyt kaksi kuukautta syöneenä. Iho kasvoissa hieman kiristyneen oloinen. Etenkin otsassa. Finnit parantuneet, 3syvää arpea tullut. Joita ennen kuuria oli vain kaksi pahaa. Huulet kuivuu se on fakta. Ja sen se tekee varmaan jokaisella. Mitä mielialaan tulee. Niin mulla on mennyt paremmin ROA kuurin ajan. Ja kyse ei ole bipon hypovaiheesta. :)


      • NeraX
        NeraX kirjoitti:

        Mulla bipo ja MITÄÄN psyykkisiä vaikutuksia EI ole ollut.

        Toki hyvä, että niistäkin puhutaan. Oma ihotautilääkärini (se, jolla kävin ensimmäisen kerran, ensi kerralla on taas toinen) sanoi, että suomessa ei ole montaa tavattu, joilla ROA vaikuttaisi mielialaan. Ja itsemurhat - joista ROAn yhteydessä on puhuttu - niin niitä ei ole tapahtunut kuin usassa - mutta tämä siis johtuu siitä, että siellä on niin miljoona kertaa enemmän ihmisiä, joille tätä lääkettä on määrätty.

        Tiivistys. Psykologiset haittavaikutukset ovat erittäinharvinaisia, mutta toki vaikeasti hoidettavissa myös. Sen vuoksi on hyvä (olisi hyvä), jos ROA kuuria seurattaisiin säännöllisesti.

        Ja yleistä vielä sivuoireista. Nyt kaksi kuukautta syöneenä. Iho kasvoissa hieman kiristyneen oloinen. Etenkin otsassa. Finnit parantuneet, 3syvää arpea tullut. Joita ennen kuuria oli vain kaksi pahaa. Huulet kuivuu se on fakta. Ja sen se tekee varmaan jokaisella. Mitä mielialaan tulee. Niin mulla on mennyt paremmin ROA kuurin ajan. Ja kyse ei ole bipon hypovaiheesta. :)

        Lisäys vielä. ROA on ennemminkin tasoittanut mun mielialaa, koska sen näkyvät vaikutukset ovat taas luoneet uskoa elämäni muuttumiseen ja itsetuntooni, joka (ajoittain, kun ihossa on ollut tulehdus) on ollut heikoissa kantimissa hetkellisesti.

        Vielä yksi haittavaikutus mikä tullut esiin. On nenän limakalvojen kuivuminen. Mutta seesamöljyllä se hoituu. :)

        Totta, joillekin ROA sopii, joillekin ei. Ja en voi tietää mitä tuleman vielä pitää. Mutta vaikka ROA ei sitten tehoaisikaan. Niin olen erittäin tyytyväinen että sen aloitin ja riskeistä huolimatta, en jättäisi tekemättä sitä uudelleen. Koska tämä on todellakin vaikuttanut omaan olooni erittäin positiivisesti. Ja muokannut käsitystä itsestäni. Olen enemmän sinut itseni kanssa ja tiedän, että jos finnejä joskus tulee tai akneni palaa (kopkop), niin osaan suhtautua siihen ja itseeni eritavalla.


    • kohtalotoveri

      Kuurin aikana on muuten muitakin huomion arvoisia asioita, kuin haittavaikutukset. Kosmetologilla käymisestä tässä jo mainittiin, mutta kiellettyjen listalla ovat myös alkoholi, piilarit ja bikinivaha.

      • aijaayytr

        Ite vedin ainaki keittoo ihan pimeenä normaaliin malliin, opiskelija kun olen. Ja piilolinssejä käytin joka päivä kans 5kk kuurin aikana. Nyt homma ohi.


      • Osku z

        Onko totta, ettei alkoholia saa nauttia kuurin aikana lainkaa?? Oma lääkärini ei tästä mitään sanonut ja itse olen jonkinverran juonut. Ja kaverini kun kysyi asiasta, hänen lääkärinsä sanoi että kohtuudella saa nauttia, mutta kunhan ei oksenna. Itse siis olen siinä uskossa, että alkoholia saa kohtuudella nauttia. Väkevämpien kanssa en silti uskalla kuurin aikana läträillä.


      • NeraX
        Osku z kirjoitti:

        Onko totta, ettei alkoholia saa nauttia kuurin aikana lainkaa?? Oma lääkärini ei tästä mitään sanonut ja itse olen jonkinverran juonut. Ja kaverini kun kysyi asiasta, hänen lääkärinsä sanoi että kohtuudella saa nauttia, mutta kunhan ei oksenna. Itse siis olen siinä uskossa, että alkoholia saa kohtuudella nauttia. Väkevämpien kanssa en silti uskalla kuurin aikana läträillä.

        Munkaan lääkäri ei maininnut alkoholista, mutta jostain sen luin (ja sanoo sen järkikin - joskaan ei ehkä ihan kaikille parikymppisille), että jos lääkekuuri voi nostaa maksa-arvoja, niin alkoholia kannattaa välttää. Maksa-arvoja seurtaan 2-4vk:n välein, joillain niiden nousu johtaa kuurin keskeyttämiseen.

        Mitähän lääkärisi on ajanut takaa, kun sanoo, että alkoholia voi nauttia kohtuudella, kunhan ei oksenna.. ?? En ymmärrä miten se tähän liittyy. Mitäs jos tulee vatsainfulenssa?

        ROA:han pitää ottaa ruuan kanssa, muuten teho heikkenee jopa puolella.

        Alkoholia saa nauttia kohtuudella. Keskimäärin 2annosta viikossa. Tai jos on juhlat niin kohtuudella (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) niin max. kolmen viikon välein. Nää on vain lukuja joita olen kuullut.


      • NeraX

        Nämä tiedot itse saanut tai jostain lukenut.

        Alkoholia: kohtuudella. (Tätä lääkärini ei maininnut). Mutta maksa-arvojen vuoksi ei mielellään alkoholia varsinkaan kuurin alussa, että voidaan todeta, ettei kuuria tarvitse keskeyttää - siis jos kuuri nostaa maksa-arvoja (ilman alkoholia).

        Piilarit: ei suositella, koska silmät saattavat kuivua kuurin aikana, mutta täysin kiellettyä se ei Kaikilla ole. Itsellä ei ole laseja, joten en keskustellut lääkärini kanssa asiasta enempää.

        Vahaus: on kielletty ihon tulehtumis vaaran vuoksi.


    • minulla

      Käytin teininä kuurin aika vaikeaan akneen ja elämänlaatu parani tuolloin huimasti. Muistan, että ainakin iho ja varsinkin huulet tuppasivat kuivumaan, mutta sen kyllä kesti. Tulos on ollut pysyvä, paitsi nyt 10 v. myöhemmin on alkanut finnejä tulla taas enemmän. Kokonaan finnit eivät minulla poistuneet, mutta kyllä ne huomattavasti vähenivät. Ajattelin luultavasti ottaa taas kuurin jos lääkäri suostuupi määräämään.

    • nagangag

      Itsellä oli keskivaikea akne. Olin kokeillut kaikenmaailman voiteet ja antibioottikuurit, eikä mitään vaikutusta ilmennyt.

      Päädyin siis (pelätyistä haittavaikutuksista huolimatta) Roaccutaniin.
      Sain alkuun 100 tablettia 2xpvä kuurilla, eli noin parin kuukauden kuurin. Kahden kuukauden aikana ei tapahtunut juuri mitään muuta kuin huulten kuivumista sekä loppupuolella jonkin verran lihassärkyä, ei myöskään iho parantunut juuri ollenkaan.

      Kävin samalla lääkärillä hakemassa uuden mokoman kuurin, tällä kertaa annostuksella 1xpvä (johtuen aiheutuneesta lihassärystä).
      Jossain 2,5-3kk kohdalla tapahtui selkeää muutosta. Finnit katosivat lähes yhtäkkiä kokonaan, eikä iho ollut enää rasvainen. Söin lääkettä siis yhteensä noin puoli vuotta. Nyt kuuri on loppunut noin kuukausi sitten kokonaan, iho (ja mieli :D) on paremmassa kunnossa kuin koskaan! Finnejä ei käytännössä enää tule ja iho on todella hyvässä kunnossa. Ja se jos mikä on helpottanut elämääni, varsinkin itsetuntoni parannuttua. Vaikka kuuri on suhteellisen kallis, on se mielestäni ollut joka pennin arvoinen. Suosittelen lämpimästi kaikille, elämänlaatunne parantuu yllättävän paljon :)

      • NeraX

        Mun mielestä kuuri EI ole kallis.
        Itselle määrätty joka toinen päivä 20mg ja joka toinen päivä 40mg isotretinoin actavista, jonka hinnaksi tulee 20e/kk (kelankorvauksineen). Tähän tietoon syön kuuria puoli vuotta, joten hinnan voi laskea siitä. Se mikä voi tulla kalliiksi, jos on pahat sivuvaikutukset, joita itsellä ei ole muita toimenpiteitä vaatinut, kuin hankkimaan Bevita R huulivoiteen (saa myös 75g pakkauksissa ja hintaa tulee 11€). Joten mielestäni ei voi puhua, että kuuri olisi kallis. Eri juttu, jos on pakko käyttää ROA:aa tai sitten heillä, jotka ovat syöneet kuurin silloin, kun se oli vielä patentin alainen, eikä rinnakkais lääkkeitä ollut markkinoilla.


    • näppyläinen

      Ihotautilääkäri määräsi minulle juuri Roaccutan- kuurin. Samalla hän kehotti jättämään meikkaamisen pois, tai ainakin vähentämään runsaasti. Tuo arveluttaa aika paljon: ilman meikkausta iho näyttää epätasaiselta.
      Onko kukaan saanut samanlaatuisia ohjeita? Oletteko silti meikanneet? Onko ollut haittavaikutuksia?

      • Niiiveö

        Oon meikannu ihan normaalisti kuurin aikana. Melkein joka päivä tulee käytettyä meikkivoidetta puuteria ja ripsaria, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kunhan muistaa pestä meikit huolellisesti myös pois ja pestä kasvot myös ennen meikkaamista niin pitäis sujua hyvin. Kosteusvoidetta vaan runsaasti ja jos iho tuppaa punoittamaan päivän mittaan, niin kannattaa käyttää kasvovoidetta, jossa on E-vitamiinia ja rauhoittavia ainesosia -> itselläni punoitus lakkasi, kun aloin käyttämään kosteusvoiteen lisäksi Nivean after sun lotionia :--)


      • NeraX

        Mulle ei sanottu mitään tuosta meikkaus asiasta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ohjeet ovat yksilöllisiä. Toisten ihotyyppi ja aknen aste voi vaatia meikittömyyttä. Itse en siihen olisi välttämättä edes pystynyt. Toisaalta nyt kun käyttänyt Isotretinoin Actavista niin olen käyttänyt vähemmän meikkiä, vaikka pahenemis vaihe on meneillään. Jotenkin olen vapautunut sen myötä, että (toivon mukaan) puolen vuoden kuluttua finnit on vain menneisyyden piinaava muisto.


    • jep jep

      minkä kokoinen a-vitamiinikapseli on? minulla on paha akne ja haluaisin siihen hoitoa mutta en pystynyt nielemään kokonaisena antibioottejakaan vaan minun piti aukaista ja liottaa ne nesteeseen. Tietääkö kukaan?

      • Banaanin puolikas

        Itsellä on jotain samansuuntaista eli nielemisvaikeuksia pillereiden kanssa ahtaan kurkun takia. En pysty nielemään pillereitä, paitsi pienimpiä veden kanssa, mutta suuremmat pystyn nielemään kokonaisin ruoan kanssa. Esim. Syö banaania ja kun suu on täynnä pureskeltua banaania, niin sujauta kapseli suuhun ja varovasti jotain mussuttele(=älä pureskele) (jotta et tiedä, missä päin suuta se kapseli on, jos kyseessä on ihan psyykkinen ongelma) ja lopuksi niele banaanimössö yhdelle tai kahdella peräkkäisellä nielasulla. Tai vaikka sadalla. Tämä toimi minulle ja toivottavasti sinulle.


    • Happyhappyhapppy

      Olen 21 vuotias poika ja söin tollaisen Roaccutan kuurin vuosi sitten.... En viitsisi pitkään vastata tälle foorumille, mutta sen haluaisin sanoa, että mielestäni kasvojen kauneus/puhtaus/finnittömyys on suuri osa elämää. Jokainen ihminen jolla on hirveästi finnejä naamassa kokee osalta ihmistä suurta paheksuntaa, vieroksuntaa ja jopa seurustelukumppaneita on vaikeampi saada finnisellä naamalla. Roaccutan oli pelastukseni, sillä se poisti finnit kasvoilta kokonaan =) Itsetunto kohosi huomattavasti ja voi olla kerrankin iloinen siitä, että ei ole kasvoissa mitään näppylöitä. UNOHTAKAA KAIKKI TOLLAISET SIVUVAIKUTUSPELOTUKSET, niillä ei ole oikeasti mitään merkitystä... kauneuden takia pitää kärsiä jonkin verran, mutta se kannattaa... Vaikka huulet rohtuisi tai iho ohentuisi, mitä helvetin väliä sillä on jos saa kauniin ihon itselleen ja itsetunnon kohdalleen =) Muistakaa ihmiset että elätte vain kerran, ja ette varmasti halua muistella nuoruuttanne sellaisena arpinaamana... Joten, vielä kerran sanottuna, unohtakaa tämän foorumin sivuvaikutushöpinät, unohtakaa mitä jotkut sanovat ihon kuivottumisesta, ja kaunistukaa Roaccutanin avulla, se antaa teille uuden pirteämmän ja iloisemman elämän =)

      • happy_HAPPY

        SAMAA MIELTÄ !! itsellä n.2 viikko vielä jäljellä kuuria ja KANNATTI ALOITTAA ..huulet vähä rohtunu ja vähän kuiva naama muuten ok ja silmätki vähä joskus kuivat mutta huulirasvalla, kosteutusvoiteilla ja silmätipoilla minä ainaki selvisin..naamaan ei jääny yhtään arpia..:D:D selkään jää satunnaisesti "kuoppia" kunhan paranee :D P.s mitä myöhempää alotatte hoidot, sitä enemmän jää arpia tmsjälkiä ! :D


      • P24
        happy_HAPPY kirjoitti:

        SAMAA MIELTÄ !! itsellä n.2 viikko vielä jäljellä kuuria ja KANNATTI ALOITTAA ..huulet vähä rohtunu ja vähän kuiva naama muuten ok ja silmätki vähä joskus kuivat mutta huulirasvalla, kosteutusvoiteilla ja silmätipoilla minä ainaki selvisin..naamaan ei jääny yhtään arpia..:D:D selkään jää satunnaisesti "kuoppia" kunhan paranee :D P.s mitä myöhempää alotatte hoidot, sitä enemmän jää arpia tmsjälkiä ! :D

        Söin lähes viisi kuukautta roaa. Sivuvaikutuksina oli lähinnä huulten kuivuminen, käsiäkin piti rasvailla ja jossain vaiheessa otsasta alkoi irtoilla (repimällä) pintanahkaa (vaikka ei kuivalta vaikuttanutkaan) (pahoja punoittavia läikkiä oli otsassa vaikkei finnejä ollutkaan). Kuurin loppupuolella alkoi käsivarsiin ja muuallekin tulla pelottavia ihottumapisteitä. Pahenemisvaiheessa tuli muutama paha finni, joiden häipyminen näkymättömiin kesti useamman kuukauden eli kuurin loppuun. Muuten kuurin aikana ei tullut yhtään finniä.

        Sivuvaikutukset oli kokonaisuudessaan kuitenkin hyvin vähäiset pelotteluihin verrattuna. Jossain vaiheessa kuurin aikana ja enemmän hieman sen lopettamisen jälkeen oli sydänoireita, mutta niitä oli ollut joskus aiemminkin eikä ne välttämättä johtuneet kuurista, mutta sitä ei voi tietää.

        Kuurin hyöty oli se, että naama oli hyvässä kunnossa noin kaksi viikkoa. Kuusi viikkoa kuurin lopettamisen jälkeen aloin käyttää lisääntyviin finneihin Differiniä, mikä räjäytti naaman totaalisesti puolessatoista viikossa. Nyt se alkaa taas näyttää siedettävältä Clindoxylin ansiosta.

        Syksyllä ehkä uusi roakuuri, Clindoxyliä ei voi valitettavasti käyttää yhtäjaksoisesti. Differiniä voi, mutta se vaikuttaa kuivattavan liikaa eikä tehoa kuitenkaan hyvin (tai ehkä tehoaa jos käyttää pitkään). Jospa uudella pidemmällä roakuurilla (8 kk) naama olisi hyvä vähän pidempään.

        Sanotaan, että roa antaa 70 %:lle pysyvän avun. Todennäköisesti näillä 70 %:lla apu ei ole pysyvä, vaan väliaikainen, mutta akne ehtii tänä aikana häviämään luonnostaan.


      • NeraX
        P24 kirjoitti:

        Söin lähes viisi kuukautta roaa. Sivuvaikutuksina oli lähinnä huulten kuivuminen, käsiäkin piti rasvailla ja jossain vaiheessa otsasta alkoi irtoilla (repimällä) pintanahkaa (vaikka ei kuivalta vaikuttanutkaan) (pahoja punoittavia läikkiä oli otsassa vaikkei finnejä ollutkaan). Kuurin loppupuolella alkoi käsivarsiin ja muuallekin tulla pelottavia ihottumapisteitä. Pahenemisvaiheessa tuli muutama paha finni, joiden häipyminen näkymättömiin kesti useamman kuukauden eli kuurin loppuun. Muuten kuurin aikana ei tullut yhtään finniä.

        Sivuvaikutukset oli kokonaisuudessaan kuitenkin hyvin vähäiset pelotteluihin verrattuna. Jossain vaiheessa kuurin aikana ja enemmän hieman sen lopettamisen jälkeen oli sydänoireita, mutta niitä oli ollut joskus aiemminkin eikä ne välttämättä johtuneet kuurista, mutta sitä ei voi tietää.

        Kuurin hyöty oli se, että naama oli hyvässä kunnossa noin kaksi viikkoa. Kuusi viikkoa kuurin lopettamisen jälkeen aloin käyttää lisääntyviin finneihin Differiniä, mikä räjäytti naaman totaalisesti puolessatoista viikossa. Nyt se alkaa taas näyttää siedettävältä Clindoxylin ansiosta.

        Syksyllä ehkä uusi roakuuri, Clindoxyliä ei voi valitettavasti käyttää yhtäjaksoisesti. Differiniä voi, mutta se vaikuttaa kuivattavan liikaa eikä tehoa kuitenkaan hyvin (tai ehkä tehoaa jos käyttää pitkään). Jospa uudella pidemmällä roakuurilla (8 kk) naama olisi hyvä vähän pidempään.

        Sanotaan, että roa antaa 70 %:lle pysyvän avun. Todennäköisesti näillä 70 %:lla apu ei ole pysyvä, vaan väliaikainen, mutta akne ehtii tänä aikana häviämään luonnostaan.

        Mun ihotauti lääkäri sanoi, että se auttaa n. 90% kuurin syönneistä pysyvästi. (hän on määrännyt lääkettä vuodesta 1983).

        Mutta luvut on lukuja.


      • NeraX
        happy_HAPPY kirjoitti:

        SAMAA MIELTÄ !! itsellä n.2 viikko vielä jäljellä kuuria ja KANNATTI ALOITTAA ..huulet vähä rohtunu ja vähän kuiva naama muuten ok ja silmätki vähä joskus kuivat mutta huulirasvalla, kosteutusvoiteilla ja silmätipoilla minä ainaki selvisin..naamaan ei jääny yhtään arpia..:D:D selkään jää satunnaisesti "kuoppia" kunhan paranee :D P.s mitä myöhempää alotatte hoidot, sitä enemmän jää arpia tmsjälkiä ! :D

        Arpiahan pystyy sitten myöhemmin hoitamaan, kun itse akne on saatu pois.
        Minulla vain muutamia arpia, eikä nekään varmastikaan tulevaisuudessa häiritse niin paljon, että niihin pitäisi hoitoa hakea. Mutta sellainen mahdollisuus on.


      • Esa-
        NeraX kirjoitti:

        Arpiahan pystyy sitten myöhemmin hoitamaan, kun itse akne on saatu pois.
        Minulla vain muutamia arpia, eikä nekään varmastikaan tulevaisuudessa häiritse niin paljon, että niihin pitäisi hoitoa hakea. Mutta sellainen mahdollisuus on.

        Hyvä lääke oli, ainakin minulle. 2003 puolen vuoden kuurin söin ja sillä hävisi kerralla akne lopullisesti kasvoista. Muista miten huulet kyllä kuivui, mutta samalla kasvojen iho muuttui niin pehmeäksi ja hyväksi. Jokaisen vaikeasta aknesta kärsivän kannattaa lääkettä ainakin kokeilla, jos sitä suositellaan.


      • Wade
        Esa- kirjoitti:

        Hyvä lääke oli, ainakin minulle. 2003 puolen vuoden kuurin söin ja sillä hävisi kerralla akne lopullisesti kasvoista. Muista miten huulet kyllä kuivui, mutta samalla kasvojen iho muuttui niin pehmeäksi ja hyväksi. Jokaisen vaikeasta aknesta kärsivän kannattaa lääkettä ainakin kokeilla, jos sitä suositellaan.

        Itselläni roaccutan kuuri on loppusuoralla ja voin suositella lämpimästi!! Aloitin kuurin helmikuussa ja lääke alkoi vaikuttaa oikeastaan välittömästi, ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia (väistämätöntä ihon kuivumista lukuunottamatta, varsinkin huulia joutuu rasvaamaan koko ajan) Parin viikon jälkeen naamani oli jo huomattavasti paremmassa kunnossa eikä finnejä enää tullut laisinkaan, eikä ole tullutkaan. Hatuttaa kyllä mielettömästi se, etten kuuria ottanut jo joskus aikaisemmin.
        Joten jos joku tätä lukeva miettii, että pitäisikö näinkin rankka ja pahamainen kuuri nyt sitten ottaa vaiko ei, itse sanoisin että lopeta miettiminen ja pilleriä naamaan, et tule katumaan!

        Hyvää loppukesää kaikille! :)


      • finnitön
        Wade kirjoitti:

        Itselläni roaccutan kuuri on loppusuoralla ja voin suositella lämpimästi!! Aloitin kuurin helmikuussa ja lääke alkoi vaikuttaa oikeastaan välittömästi, ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia (väistämätöntä ihon kuivumista lukuunottamatta, varsinkin huulia joutuu rasvaamaan koko ajan) Parin viikon jälkeen naamani oli jo huomattavasti paremmassa kunnossa eikä finnejä enää tullut laisinkaan, eikä ole tullutkaan. Hatuttaa kyllä mielettömästi se, etten kuuria ottanut jo joskus aikaisemmin.
        Joten jos joku tätä lukeva miettii, että pitäisikö näinkin rankka ja pahamainen kuuri nyt sitten ottaa vaiko ei, itse sanoisin että lopeta miettiminen ja pilleriä naamaan, et tule katumaan!

        Hyvää loppukesää kaikille! :)

        Olen kärsinyt eri vaikeusasteisesta aknesta ja hyvin rasvaisesta ihosta yli 15 vuotta. Söin alle parikymppisenä pari antibioottikuuria keskivaikeaan akneen, joka pahimmillaan yltyi lieväksi kystiseksi akneksi. Kuureilla pahin akne talttui ja sen jälkeen elin joitain vuosia yleensä siedettävän, lievän ja keskivaikean aknen kanssa. Noina vuosina kului varmasti satoja euroja kaiken maailman pesuaineisiin, voiteisiin ja lukuisia paitoja meni pilalle aknevoiteista, jotka aiheuttivat läikkiä tekstiileihin.
        Muutaman vuoden päästä akne riehaantui uudelleen, ja tuli nopeasti melko pahaksi kasvoissa, selässä ja rinnassa. Pahimmillaan kasvoissa ja selässä oli melko runsaasti tulehtuneita ihonalaisia paiseita, jotka paranivat äärettömän hitaasti. Kun voiteista ja muista tököteistä ei tietenkään ollut enää mitään apua, menin työterveyslääkäriin, joka määräsi välittömästi antibioottikuurin. Kuuri tehosi hyvin, mutta sen loputtua akne palasi pian. Söin taas kaksi uutta kuuria, ja kolmatta antibioottikuuria määrätessään työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen ihotautilääkärille.
        Ihotautilääkäri tutki ihoni ja aknehistoriasta keskusteltuamme hän ehdotti isotretinoiinikuuria. Vaikka akneni ole koskaan ollut erityisen paha, ja antibioottikuurien jälkeen se oli väliaikaisesti lähes olematon, totesi lääkäri, että koska useankaan antibioottikuurin jälkeen ei ole saavutettu kuin lyhytaikainen hyöty kuurien jälkeen, kannattaisi ehdottomasti kokeilla isotretinoiinia. En suostunut, koska olin näitä foorumeja kahlatessani pelästynyt mahdollisia haittavaikutuksia. Söin siis taas antibiootteja, kaksi tai kolme kuuria, kunnes lopulta kyllästyin, kun akne aina palasi ja antibioottikuurien rinnalla täytyi käyttää myös paikallishoitoja (niitä ärsyttäviä, kalliita ja hankalia pesuaineita, voiteita yms.).
        Hain siis lopulta isotretinoiinikuurin. Ja kunpa olisinkin hakenut sen jo vuosia aiemmin! Kolme viikkoa kuurin alkamisesta tuli se pelätty pahenemisvaihe, joka kieltämättä olikin hetken kohtuullisen paha. Mutta se meni ohi viikossa, minkä jälkeen iho parani silmissä. 1,5 kuukautta kuurin aloittamisen jälkeen minulla ei ollut enää yhtä ainokaista finniä, näppylää tai pattia missään! Iho siloittui hurjaa vauhtia ja näyttää nyt kuurin jälkeen mahtavalta. Harmittaa vietävästi, että en uskonut ajoissa lääkäriä, vaan näitä kirjoituksia. Monella isotretinoiinin haitoista vaahtoavalla ei luultavasti ole edes omia kokemuksia lääkkeestä, vaan kirjoittelevat siitä negatiivista, koska eivät itse uskalla kuuria hakea ja taistelevat turhautuneina vuodesta toiseen erilaisten "ihmevoiteiden", aknepesuaineiden ja muiden vippaskonstien kanssa. Hyvin lievänä haittavaikutuksena huulet olivat kuivat koko kuurin ajan, mutta se oli kovin pientä siihen elämänlaadun parannukseen nähden, jonka lääke toi. Iho ei huulia lukuun ottamatta ollut sen kuivempi, kuin silloin, kun käytin erilaisia paikallishoitoja. Pikemminkin päinvastoin.
        Minulle isotretinoiini oli siis melkein ihmelääke. Suosittelen, jos kärsii oikeasti aknesta, eikä vain muutamasta satunnaisesta pienestä näppylästä silloin tällöin.


      • mun story..
        finnitön kirjoitti:

        Olen kärsinyt eri vaikeusasteisesta aknesta ja hyvin rasvaisesta ihosta yli 15 vuotta. Söin alle parikymppisenä pari antibioottikuuria keskivaikeaan akneen, joka pahimmillaan yltyi lieväksi kystiseksi akneksi. Kuureilla pahin akne talttui ja sen jälkeen elin joitain vuosia yleensä siedettävän, lievän ja keskivaikean aknen kanssa. Noina vuosina kului varmasti satoja euroja kaiken maailman pesuaineisiin, voiteisiin ja lukuisia paitoja meni pilalle aknevoiteista, jotka aiheuttivat läikkiä tekstiileihin.
        Muutaman vuoden päästä akne riehaantui uudelleen, ja tuli nopeasti melko pahaksi kasvoissa, selässä ja rinnassa. Pahimmillaan kasvoissa ja selässä oli melko runsaasti tulehtuneita ihonalaisia paiseita, jotka paranivat äärettömän hitaasti. Kun voiteista ja muista tököteistä ei tietenkään ollut enää mitään apua, menin työterveyslääkäriin, joka määräsi välittömästi antibioottikuurin. Kuuri tehosi hyvin, mutta sen loputtua akne palasi pian. Söin taas kaksi uutta kuuria, ja kolmatta antibioottikuuria määrätessään työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen ihotautilääkärille.
        Ihotautilääkäri tutki ihoni ja aknehistoriasta keskusteltuamme hän ehdotti isotretinoiinikuuria. Vaikka akneni ole koskaan ollut erityisen paha, ja antibioottikuurien jälkeen se oli väliaikaisesti lähes olematon, totesi lääkäri, että koska useankaan antibioottikuurin jälkeen ei ole saavutettu kuin lyhytaikainen hyöty kuurien jälkeen, kannattaisi ehdottomasti kokeilla isotretinoiinia. En suostunut, koska olin näitä foorumeja kahlatessani pelästynyt mahdollisia haittavaikutuksia. Söin siis taas antibiootteja, kaksi tai kolme kuuria, kunnes lopulta kyllästyin, kun akne aina palasi ja antibioottikuurien rinnalla täytyi käyttää myös paikallishoitoja (niitä ärsyttäviä, kalliita ja hankalia pesuaineita, voiteita yms.).
        Hain siis lopulta isotretinoiinikuurin. Ja kunpa olisinkin hakenut sen jo vuosia aiemmin! Kolme viikkoa kuurin alkamisesta tuli se pelätty pahenemisvaihe, joka kieltämättä olikin hetken kohtuullisen paha. Mutta se meni ohi viikossa, minkä jälkeen iho parani silmissä. 1,5 kuukautta kuurin aloittamisen jälkeen minulla ei ollut enää yhtä ainokaista finniä, näppylää tai pattia missään! Iho siloittui hurjaa vauhtia ja näyttää nyt kuurin jälkeen mahtavalta. Harmittaa vietävästi, että en uskonut ajoissa lääkäriä, vaan näitä kirjoituksia. Monella isotretinoiinin haitoista vaahtoavalla ei luultavasti ole edes omia kokemuksia lääkkeestä, vaan kirjoittelevat siitä negatiivista, koska eivät itse uskalla kuuria hakea ja taistelevat turhautuneina vuodesta toiseen erilaisten "ihmevoiteiden", aknepesuaineiden ja muiden vippaskonstien kanssa. Hyvin lievänä haittavaikutuksena huulet olivat kuivat koko kuurin ajan, mutta se oli kovin pientä siihen elämänlaadun parannukseen nähden, jonka lääke toi. Iho ei huulia lukuun ottamatta ollut sen kuivempi, kuin silloin, kun käytin erilaisia paikallishoitoja. Pikemminkin päinvastoin.
        Minulle isotretinoiini oli siis melkein ihmelääke. Suosittelen, jos kärsii oikeasti aknesta, eikä vain muutamasta satunnaisesta pienestä näppylästä silloin tällöin.

        Just kuin mun story..Ensin tuhansia euroja voiteisiin,kosmetologeihin ja vuosien tetrasykliinin käyttöä(mikä ei todellakaan terveellistä,vatsa sekaisin vuosia ja antibioottiresistanssia),ja aika pieni ja ohimenevä hyöty ja aina vaan pettymystä,voi kun vaan olis aloittanut aikaisemmin Roalla niin olis välttynyt näiltä arviltakin...Tosin minä tarvitsin kaksi kuuria parin vuoden väliajoin mutta siihen loppu infektoituneet paiseet.


      • roa-apu
        mun story.. kirjoitti:

        Just kuin mun story..Ensin tuhansia euroja voiteisiin,kosmetologeihin ja vuosien tetrasykliinin käyttöä(mikä ei todellakaan terveellistä,vatsa sekaisin vuosia ja antibioottiresistanssia),ja aika pieni ja ohimenevä hyöty ja aina vaan pettymystä,voi kun vaan olis aloittanut aikaisemmin Roalla niin olis välttynyt näiltä arviltakin...Tosin minä tarvitsin kaksi kuuria parin vuoden väliajoin mutta siihen loppu infektoituneet paiseet.

        Eli kesäkuun seutuvilla aloitin roa-kuurin 20mg päivä. Nyt menee 40mg joka toinen päivä ja vastaavasti 20 mg sitten välipäivinä. Väliin kuului pieni pahenemisvaihe ja sivareina ihon kuivumista naamalta ja huulet rohtuneina. Sivarit ei kestäny todellakaan kauaa, varmaan sen kolme viikkoa jouduin kasvoja rasvaamaan, nykyään joskus huulten ympäristöstä. Silloin tälläin vielä huulet rohtuu.
        Eli kärsin vaikeasta/keskivaikesta selkäaknesta, muualla ei ollu. Nyt on sitte puhtaita alueita selässä ja tulehdus silmiinnähden kadonnut. Joitain finnejä vielä löytyy, mutta ero entiseen on huomattava. Itku meinaa välillä päässä kun katsoo peilistä, niin kauan tuli kärsittyä siitä.

        Suosittelen kyllä kuuria oman kokemukseni perusteella.

        Kuurihan jatkuu vielä kuukausia, mutta hyvällä fiiliksellä mennään


      • Minä se vaan
        roa-apu kirjoitti:

        Eli kesäkuun seutuvilla aloitin roa-kuurin 20mg päivä. Nyt menee 40mg joka toinen päivä ja vastaavasti 20 mg sitten välipäivinä. Väliin kuului pieni pahenemisvaihe ja sivareina ihon kuivumista naamalta ja huulet rohtuneina. Sivarit ei kestäny todellakaan kauaa, varmaan sen kolme viikkoa jouduin kasvoja rasvaamaan, nykyään joskus huulten ympäristöstä. Silloin tälläin vielä huulet rohtuu.
        Eli kärsin vaikeasta/keskivaikesta selkäaknesta, muualla ei ollu. Nyt on sitte puhtaita alueita selässä ja tulehdus silmiinnähden kadonnut. Joitain finnejä vielä löytyy, mutta ero entiseen on huomattava. Itku meinaa välillä päässä kun katsoo peilistä, niin kauan tuli kärsittyä siitä.

        Suosittelen kyllä kuuria oman kokemukseni perusteella.

        Kuurihan jatkuu vielä kuukausia, mutta hyvällä fiiliksellä mennään

        Siis nuo sivuvaikutuksethan on sen takia ettei kukaan Matti Meikäläinen haasta koko roaccutan valmistajaa oikeuteen. Ne valmistajat voi siellä oikeudessa sitten sanoa että: "noin luki ohjeessa, oisit lukenu etukäteen että kestätkö sivuvaikutukset. Ei oo meidän vika"

        Ite oon tosiaan kans alottamassa (suunnittelen ainakin) selkä kukkii ja itsetunto laskee. paha akne siis selässä ja rinnan alueella. Oon 15v tyttö ja ongelma on ollut kolme vuotta jo kohta. Välttelen uimarantoja ja yleisiä puljuja.... Epistä et jollain on maailman kaunein iho ja joku on ku rupisika.... Et semmosta. En usko kyllä että alotan tollasen "toimiiko/ei toimi" -prosessin.. Otan vaan aurinkoo ja kokeilen mömmöt läpi ja jos ei mitään tapahdu ni sit hyppään kalliolta. En haluu et tukka lähtee päästä jonkun lääkkeen takia. Miettikääs nyt vielä pari kertaa ennen ku maksatte ittenne köyhiks tollasesta.. :)


      • Minä se vaan
        roa-apu kirjoitti:

        Eli kesäkuun seutuvilla aloitin roa-kuurin 20mg päivä. Nyt menee 40mg joka toinen päivä ja vastaavasti 20 mg sitten välipäivinä. Väliin kuului pieni pahenemisvaihe ja sivareina ihon kuivumista naamalta ja huulet rohtuneina. Sivarit ei kestäny todellakaan kauaa, varmaan sen kolme viikkoa jouduin kasvoja rasvaamaan, nykyään joskus huulten ympäristöstä. Silloin tälläin vielä huulet rohtuu.
        Eli kärsin vaikeasta/keskivaikesta selkäaknesta, muualla ei ollu. Nyt on sitte puhtaita alueita selässä ja tulehdus silmiinnähden kadonnut. Joitain finnejä vielä löytyy, mutta ero entiseen on huomattava. Itku meinaa välillä päässä kun katsoo peilistä, niin kauan tuli kärsittyä siitä.

        Suosittelen kyllä kuuria oman kokemukseni perusteella.

        Kuurihan jatkuu vielä kuukausia, mutta hyvällä fiiliksellä mennään

        Siis nuo sivuvaikutuksethan on sen takia ettei kukaan Matti Meikäläinen haasta koko roaccutan valmistajaa oikeuteen. Ne valmistajat voi siellä oikeudessa sitten sanoa että: "noin luki ohjeessa, oisit lukenu etukäteen että kestätkö sivuvaikutukset. Ei oo meidän vika"

        Ite oon tosiaan kans alottamassa (suunnittelen ainakin) selkä kukkii ja itsetunto laskee. paha akne siis selässä ja rinnan alueella. Oon 15v tyttö ja ongelma on ollut kolme vuotta jo kohta. Välttelen uimarantoja ja yleisiä puljuja.... Epistä et jollain on maailman kaunein iho ja joku on ku rupisika.... Et semmosta. En usko kyllä että alotan tollasen "toimiiko/ei toimi" -prosessin.. Otan vaan aurinkoo ja kokeilen mömmöt läpi ja jos ei mitään tapahdu ni sit hyppään kalliolta. En haluu et tukka lähtee päästä jonkun lääkkeen takia. Miettikääs nyt vielä pari kertaa ennen ku maksatte ittenne köyhiks tollasesta.. :)


      • roa-apu
        Minä se vaan kirjoitti:

        Siis nuo sivuvaikutuksethan on sen takia ettei kukaan Matti Meikäläinen haasta koko roaccutan valmistajaa oikeuteen. Ne valmistajat voi siellä oikeudessa sitten sanoa että: "noin luki ohjeessa, oisit lukenu etukäteen että kestätkö sivuvaikutukset. Ei oo meidän vika"

        Ite oon tosiaan kans alottamassa (suunnittelen ainakin) selkä kukkii ja itsetunto laskee. paha akne siis selässä ja rinnan alueella. Oon 15v tyttö ja ongelma on ollut kolme vuotta jo kohta. Välttelen uimarantoja ja yleisiä puljuja.... Epistä et jollain on maailman kaunein iho ja joku on ku rupisika.... Et semmosta. En usko kyllä että alotan tollasen "toimiiko/ei toimi" -prosessin.. Otan vaan aurinkoo ja kokeilen mömmöt läpi ja jos ei mitään tapahdu ni sit hyppään kalliolta. En haluu et tukka lähtee päästä jonkun lääkkeen takia. Miettikääs nyt vielä pari kertaa ennen ku maksatte ittenne köyhiks tollasesta.. :)

        Eli se akne ei sieltä toivomalla parane. Suosittelen että alat hoitaan sitä selkää kuntoon nyt niin vältyt suurimmilta arvilta. Ja aurinko pahentaa aknea joissakin tapauksissa.

        Nyt vaan vanhempien juttusille mars-mars ja vaadit että hoidetaan hommat kuntoon.

        Ja muutama hassu saturainen on todeeeeella pieni maksu siitä että saa elää kuin ihmiset.

        Usko tämä. Aikalailla samassa veneessä ollaan oltu ja olisipa joku kertonut tosta lääkkeestä mulle jo aikasemmin.


    • Sirppeli

      Mulla ainaki autto iha sikapaljo, itsetunto koheni hiukan ja kyllä siitä nauttii kun on puhdas iho=)
      Suosittelen, itselleni ei tullu mitään sivuvaikutuksia, mitä nyt kolesteroli hiukan nousi, mut ei paljoa ja laski heti ku alko kattoo mitä syö. Tukka ja iho ei rasvottunu paljo yhtään

      • tympäsee

        3kk syöny isotretinoin säännöllisesti eikä mitään vaikutusta, punaset täplät naamassa vaan lisääntyy ja pahenee, ei mitään isoja finnejä tai patteja mutta punaset täplät ei lähe eikä lievene. Alkaako lääke joillaki sitte vaikuttaa myöhempään kuin 3kk ??


    • ile1991..

      Voiko tavallinen lääkäri myöntää roacuttanin vai tarviiko mennä johki yksityiselle ihotautilääkärille rahojaan hassaamaan?

      Muistan vaan kun joskus nelisen vuotta käväsin samaisesta aiheesta lääkärillä niin se laittoi vain lähetteen toiselle ihotautilääkärille, joka ei varsinaisesti sen kummemmin myöskään asioista ollut perillä.

      Itse ajattelin nyt mahd pian varata lääkärinajan jotta pääsisi näistä saatanan finneistä.

      • ...

        Kaksi ja puoli kuukautta oon syöny ja naama on pahempi kuin alussa. Mulla oli vain lievä akne ja nyt se on sitten jo vaikea. Koko naama täynnä isoja punaisia paiseita arpia. En koskaan olisi aloittanut roaa jos olisin tiennyt että varsinaisen aknen saan kyseisestä lääkkeestä. Toivo on kyllä mennyt jo.


      • erkki esimerkki
        ... kirjoitti:

        Kaksi ja puoli kuukautta oon syöny ja naama on pahempi kuin alussa. Mulla oli vain lievä akne ja nyt se on sitten jo vaikea. Koko naama täynnä isoja punaisia paiseita arpia. En koskaan olisi aloittanut roaa jos olisin tiennyt että varsinaisen aknen saan kyseisestä lääkkeestä. Toivo on kyllä mennyt jo.

        Muistakaa syödä rasvaista ruokaa tai ottakaa vielä mieluummin rasvaa lisänä ( muutama lusikallinen rypsiöljyä tms. ) silloin kun otatte pillerit. Itsekin ihmettelin kun lääke ei vaikuttanut mitenkään, mutta kun sain tietää että lääkkeen vaikuttava aine vaatii rasvaa imeytyäkseen aloin napsia rypsiöljyn kera ja vaikutuksen huomasi muutamassa päivässä.

        Pelkkä veteen tehty kaurapuuro tai spagettiannos ei riitä vaikka lääkärit neuvovatkin että aterian yhteydessä(olettavat varmaan että kaikki syövät rasvaisia aterioita) ;)


      • 21v poika
        erkki esimerkki kirjoitti:

        Muistakaa syödä rasvaista ruokaa tai ottakaa vielä mieluummin rasvaa lisänä ( muutama lusikallinen rypsiöljyä tms. ) silloin kun otatte pillerit. Itsekin ihmettelin kun lääke ei vaikuttanut mitenkään, mutta kun sain tietää että lääkkeen vaikuttava aine vaatii rasvaa imeytyäkseen aloin napsia rypsiöljyn kera ja vaikutuksen huomasi muutamassa päivässä.

        Pelkkä veteen tehty kaurapuuro tai spagettiannos ei riitä vaikka lääkärit neuvovatkin että aterian yhteydessä(olettavat varmaan että kaikki syövät rasvaisia aterioita) ;)

        Itelläni on kohta roakku takana ja finnit hävinneet. Mutta naama punottaa edelleen kamalasti. Ihotautilääkäri sanoi, että punoitus häviää lääkkeen jälkeen. Mutta kuinka hyvin ja kuinka nopeasti? Onko kellään kokemuksia tästä punoituksesta? Itseäni ei arvet haittaa, mutta ei paljon helpota, vaikka finnit lähti ja jos naama edelleen punottaa poskista.

        Eli, kertokaas mites toi punoituis lähtee kaikista nopeiten pois? Onko aika paras keino? Kiitos etukäteen vastauksista.


      • dfgfhjfj
        21v poika kirjoitti:

        Itelläni on kohta roakku takana ja finnit hävinneet. Mutta naama punottaa edelleen kamalasti. Ihotautilääkäri sanoi, että punoitus häviää lääkkeen jälkeen. Mutta kuinka hyvin ja kuinka nopeasti? Onko kellään kokemuksia tästä punoituksesta? Itseäni ei arvet haittaa, mutta ei paljon helpota, vaikka finnit lähti ja jos naama edelleen punottaa poskista.

        Eli, kertokaas mites toi punoituis lähtee kaikista nopeiten pois? Onko aika paras keino? Kiitos etukäteen vastauksista.

        Niinkö itse mainitsit aika on paras keino...itsellä toinen kuuri menossa,mutta eka kuurilla aloin käyttämään arbutinia heti kun finnit häipyivät. Minulla punoittaa naama helposti muutenkin,mutta arvet punoittivat iihan kamalasti koko ajan ja arbutinseerumi tasoitti punoitusta ja vaalensi arvista tulleita pigmenttimuutoksia. En tiedä auttaako tuo sinua ja ainetta pitäää käyttää kuukausia. Kun lopetin käytön poskien punoitus palasi,mutta arvet ei enää helottaneet. Vaalentaa myös pisamia eli on sillä tehoa jos riittää kärsivällisyyttä. Aine on aika kallista n.45e mutta riittoisaa.Mutta millään aineilla ei mitään mahtavia tuloksia saa eikä varsinkaan nopeasti...mutta tuo hyvä aine jos vähänkään iho herkkä esim lämpötilan vaihteluille yms...


      • joneeretre
        dfgfhjfj kirjoitti:

        Niinkö itse mainitsit aika on paras keino...itsellä toinen kuuri menossa,mutta eka kuurilla aloin käyttämään arbutinia heti kun finnit häipyivät. Minulla punoittaa naama helposti muutenkin,mutta arvet punoittivat iihan kamalasti koko ajan ja arbutinseerumi tasoitti punoitusta ja vaalensi arvista tulleita pigmenttimuutoksia. En tiedä auttaako tuo sinua ja ainetta pitäää käyttää kuukausia. Kun lopetin käytön poskien punoitus palasi,mutta arvet ei enää helottaneet. Vaalentaa myös pisamia eli on sillä tehoa jos riittää kärsivällisyyttä. Aine on aika kallista n.45e mutta riittoisaa.Mutta millään aineilla ei mitään mahtavia tuloksia saa eikä varsinkaan nopeasti...mutta tuo hyvä aine jos vähänkään iho herkkä esim lämpötilan vaihteluille yms...

        .. miettikää niitä onnekkaita joilla ei koskaan oo finnejä ku se muutama naamassa elämän aikana? niitä onnekkaita ihmisiä.. on se vaan niin perkeleen väärin. Itselläni kanssa akne ja ihotautilääkärille manossa juuri ja saapa nähdä mitä siitä seuraa.


      • pomppuomppu
        joneeretre kirjoitti:

        .. miettikää niitä onnekkaita joilla ei koskaan oo finnejä ku se muutama naamassa elämän aikana? niitä onnekkaita ihmisiä.. on se vaan niin perkeleen väärin. Itselläni kanssa akne ja ihotautilääkärille manossa juuri ja saapa nähdä mitä siitä seuraa.

        on niin masentavaa kävellä kadulla ja kaikilla muilla tuntuu olevan finnitön iho...

        Mutta hei, osaisiko joku arvioida/kertoa kuinka paljon koko kuuri tuli kustantamaan? Itse sain tänään reseptin ja kohta pitäisi lääkkeet hakea... Nuo määrätyt labran kokeet tuntuvat ainakin tulevan yksityisellä kalliiksi. Onko ihmiset saaneet ne esim. julkisen kautta tai vaikka työ- tai opiskelijaterveydenhuollosta?


    • NeraX

      Sivuvaikutukset lienee hyvinkin yksilöllisiä.
      Minulla Roaa takana nyt 5kk 2vk:a. Ja voin sanoa - elämänlaatu parantunut 100%, itseluottamus 85% ja ulkonäkö (ihon kirkkaus, tasaisuus, kuulaus) 90%. Okei - % on heitetty ihan summalla. Mutta totuus on, että jos Roa oli mulle todellinen pelastus.
      Sivuvaikutukset: Minulla niitä on tullut vähän "tiputellen". Ensiksikin huulet kuivuvat varmastikin kaikilla. Ja niihin on pakko käyttää rasvaa. Itse käytän BevitaR nimistä öljyistä voidetta, joka tehoaa hyvin. Toki käytössä täytyy alussa olla hyvin tarkka, koska BevitaR jättää helposti öljyisiä tahroja vaatteisiin tai muihin tekstiileihin, niihin osuessaan. Muita haittavaikutuksia: Mutta todella todella lieviä - niiden kanssa tulee hyvin toimeen (siis minulla haittavaikutukset lieviä ja tulen niiden kanssa erittäin hyvin toimeen) - nämä haittavaikutukset ovat tulleet tipotellen. Eli on ollut silmienkuivumista (hoituu silmätipoilla - esim ocular), on ollut ihon kuivamista (hoituu päivittäisellä rasvauksella, itse käytän humektania), on ollut ihon kuivumista kasvoissa - mutta se tuli pahenemisvaiheen jälkeen ja kuurin edetessä on hyvin ollut hallussa - ainut mikä on jäänyt niin ehkä kerran viikossa kulmaluun kohdat hilseilevät, BevitaR toimii siihenkin vaivaan päivässä. Nenän limakalvot on kuivat - siihen olen käyttänyt seesam öljy sumutetta tai sitten bevitaa. Varsinaista verenvuotoa minulla ei ole ollut. Okei - ihokarvan kasvu on ollut yllättävän runsasta. Ja jossain vaiheessa tuli hikoilukin mukaan. Mutta kaikki nämä oireet eivät siis todellakaan ole tullut yhtäaikaa - vaan niitä on ollut n. 2oiretta kerrallaan ja kuurin edetessä oireet ovat vaihdelleet. Tämän lisäksi minulta katoisi ruokahalu ja painonu putosi 2-3kiloa. Sen kanssa täytyy olla sitten varovainen, mikäli paino on lähellä alipainon rajaa. Itselläni tuo parin kilon pudotus oli ihan toivottavaakin, vaikka normaalipainoinen olenkin. Akneni paheni alussa - huomattavasti, tai siis tuli paljon isoja finnejä, joista jäi arpia. (No näitä arpia olisi varmasti tullut elämän myötä lisää, ilman roa kuuriakin. ja vaalenevathan nuo ajan myötä - helpompi niiden kanssa elää, kuin tulehtuneiden finnien). Se mitä toiset puhuneet hiusten lähtemisestä - ei pidä minun kohdallani paikkaani (toistaiseksi ainakaan), hiusten kasvuun tuli oikea piikki, eli hiukset (ihokarvat myös) kasvaa vauhdilla. Sitten täytyy mainita näitä nega piirteitä - eli mieliala juttuja. Ottaen huomioon, että minulla on bipo - niin olen kuitenkin huomannut ärtyisyyttä, unihäiriöitä (liian pitkiä tai liian lyhyitä yöunia), myös surullisuutta, ahdistusta ja mielialan vaihteluita on esiintynyt. Mutta tähän puolustuksena - tuo oma sairauteni ja sitten nämä naisten pms oireet joita minulta löytyy ilman roaakin. Ehkä jotain unohdin listasta.

      Minulla nuo oireet (korostan vielä) ovat olleet hyvin lieviä. Vaikka kuurin ensimmäistä kapselia ottaessani olin aivan paniikissa. Ja odotin tuskaisena kolme- viisikin viikkoa milloin ne kamaluudet alkavat.

      Roasta yleensä. Vaikka suositus on 4-6kk - niin se ei riitä. Siitä on tieteellistä näyttöä (en tiedä miten virallista), mutta Roaa pitäisi syödä vähintään 6kk, että se toimii pysyvämmin. On myös sanottu, että useimmille riittää yksi kuuri. Mutta tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. On ihmisiä, jotka syövät kaksi, kolme jopa viisi kuuria. Ja harvinaisia tapauksia, jossa ihminen syö roaa "loppu elämänsä" hyvin pienellä annoksella ja siten akne pysyy kurissa. Roan kanssa tulee ehdottomasti välttää kaikkea A-vitamiini lisää ja mahdollisimman paljon sellaisia elintarvikkeita, joissa on A-vitamiinia. Kuten tiettyjä hedelmiä, marjoja, kasviksia ja juustoa(kin). Nämä aiheuttavat Roan kanssa samankaltaisia reaktioita, kuin A-vitamiinin liikasaannin oireet. Ja liika A-vitamiini (jota ei siis pidä käyttää roa kuurin aikana) pahentaa sivuvaikutuksia !!

      En näe syytä miksei Roaa kokeilisi. Kuurinhan voi lopettaa vaikka samantien, jos oireet ovat mahdottomia sietää. Toisille Roa ei sovi muutenkaan - esim. korkeiden maksa-arvojen vuoksi. Ymmärrän, että on paljon jotka puhuvat roaa vastaan - kuten itse puhua tetraa ja diane novaa vastaan --- koska ne eivät ole auttaneet minua. Ja roa ei ole taas auttaneet roan vastustajia. Mutta en usko roan pilaavan elämää. Mielestäni kannattaa kokeilla, koska se on toisteiseksi se viimeinen mahdollisesti auttava lääketieteellinen keino. Mutta myrkkyähän roa on. Eikä sen haittavaikutuksia pidä vähätellä. Mutta itse ihmettelen millainen haloo niistä on tehty. Ihotautilääkärini yritti rauhoitella, ettei välttämättä tule muuta kuin huulten kuivumista ja pahenemis vaihe.. Mutta netistä sain lukea kaikkea kamaluutta asiaan nähden.

      Olen saattanut tähän viestiin vastata jo aikaisemminkin., Mutta nyttenpä tuli päivitys.

    • 20-vuotias nainen

      Itselläni on ollut akne 12-vuotiaasta asti, sellanen että on naama ihan täynnä eriasteisia ja erikokoisia finnejä ja mustapäitä. Selässä on kans ollu näppylöitä ja rintakehässä. Söin tetracyclinin kaks kertaa (kun lääkäri suositteli) mutta kummallakaan kerralla ei toiminut ollenkaan. Kävin kosmetologilla säännöllisesti kalliissa hoidoissa, mutta näpyt tuli takaisin.

      Söin roaccutanin 18-vuotiaana. En muista annosta, mutta söin sitä 5kk. Silmät ja huulet tarvi kosteutusta about 10 kertaa päivässä, eli jatkuvasti. Hiuksia lähti vähän enemmän kuin normaalisti, mutta ero ei ollu mitenkään huomattava. Söin ratiopharmin halvempaa versiota, apteekissa sitä ehdotettiin.

      Näpyt tuli kumminki takas n. puoli vuotta kuurin loppumisen jälkeen, ei tosin yhtä pahana kuin aiemmin. Käytän nykyään Proactiviaa; puhdistaa ihon tehokkaasti, mutta ei ennaltaehkäise tarpeeksi. Kyllä mää otan roaccutanin uudestaan heti, kun on varaa käydä lääkärillä ja niissä testeissä.

      Mulla ainaki on ihan tosi rasvanen iho ja tukka on pakko pestä joka päivä. Luulen et toi lähtötaso vaikuttaa esim siihen, miten paljon hiuksia lähtee ja miten pahasti iho kuivuu kuurin aikana. Jos on jo valmiiks vaikka herkkä hiuspohja ja kuiva iho, niin ei se kuuri sitä varmaan helpota.

      • mies20vvvv

        Omakohtaiset kokemukset roaccuttanista on sekä positiivisia että negatiivisia. Ensinnäkin se paljon puhuttu pahenemisvaihe oli kova pala itsetunnolle, kun 2vko jälkeen kuurin alottamisesta oli iho todella hyvä. Sitten jatkui suunnilleen 1kk ajan sillanen uusien finnien pukkaaminen joka päivä. Tämän kun kesti niin alkoi tasaisesti paranemaan. Nyt takana n. 6kk, kuurin aikana on iho ollut kuiva, nenä, huulet. Muita yllättäviä sivuvaikutuksia ollut mm. imusolmukkeiden turpoaminen kaulalta, joka on erittäin harvinainen sivuvaikutus, mutta osui juuri omalle kohdalle. Laski n. 3vkossa 3kk kohdalla, mutta nyt 6kk kohdalla tuli uudestaan. Myös kynsivallit ovat tulehtuneet, kuuluu myös todella harvinaisiin sivuvaikutuksiin. Nyt viikon päästä keskustelen lääkärin kanssa jatkosta, kun palaa lomilta. Kovat on sivarit, mutta erittäin tehokas. Naamani on ollut viimeksi yhtä hyvässä kunnossa ennen aknea. Nykyään on tosiaan halpakin, kun löytyy rinnakkaisvalmiste(et). Suosittelen todella, ei tetrasykliinistä ole apua kun pieniin finneihin sen ajan kun syöt sitä, mutta ei juurikaan akneen.


    • parantunut finneistä

      Itsekin Roa-kuurin joskus syöneenä (auttoi muutamaksi vuodeksi) voin sanoa että välttäkää kaikkia lääkkeitä viimeiseen asti, mikäli ette halua munuais- tai maksavaurioita - vaara on todennäköinen (tämän takia lääkerfirmojen palkolli..siis..lääkärit ottavat maksa-arvot ennen kuurin määräämistä).

      Finnit aiheuttaa hormonaalinen epätasapaino kehossa joka saa ihon talirauhaset tuottamaan liikaa talia eli ihon omaa rasvausainetta. Tästä seuraa yleensä ihohuokosten tukkiutuminen ja tämä luo bakteereille hyvän kasvualustan. Kun bakteerit lisääntyät käyttäessään ravinnokseen talia, syntyy kudosalueeseen tulehdustila ja finni paisuu entisestään.

      Hormonaalista epätasapainoa aiheuttavia faktoreita on paljon, geneettinen tausta, prosessoidut ruuat lisäaineineen (kaikki E-aineet, kuten säilöntä-, aromivahvenne-, väri, ja emulgointiaineet), sokeri, viina, liikunnan puute ja stressi. Nämä selittävät siis miksi talia erittyy liikaa.

      Miksi talipallerot sitten tulehtuvat? Tämä johtuu eniten elimistön happo/emästasapainosta (jota tutkittu aivan liian vähän). On arvioitu että ihmiset saavat nykyisin teollisesti valmistetuista ruuista n. 20:1 happoja vaikka elimistön kannalta suotuisinta olisi emäsvoittoinen ruokavalio. Parhaat emästä tuottavat ruoka-aineet ovat sitruuna (Kyllä sitruunan palamistuote elimistössä on vahvasti emäksinen vaikka maistuu happamalta), muut sitrushedelmät ja oikeastaan kaikki luonnon vihreä, eli salaatit, kaalit ym. Bakteerit tarvitsevat kasvualustakseen happaman ympäristön ja elimistön happamuus luo iholle tällaisen.

      Nykyään ruuissa on käsittämätön määrä kemikaaleja, joiden ainoa tarkoitus on pidentää ruuan säilyvyyttä ja makua jotta elintarviketeollisuus voisi maksimoida tuotot. Näitä vähän tutkittuja E-sarjan kemikaaleja tulee nopeammin lisää mitä ehditään kieltämään. Esim. Aspartaami (E951) ja Natriumglutamaatti (E621) on jo kielletty vauvojen ruoista eikä niitä suositella raskaana oleville sikiövaurioriskin takia. Ensin nämä myrkyt menevät munuaisiin, sitten maksaan ja mikäli niitä ei vieläkään pystytä poistamaan verestä -> Elimistö dumppaa ne iholle jossa ne edesauttavat bakteerien lisääntymistä.

      Sokeri, valkoiset jauhot ja leivokset happamoittavat myös elimistöä ja keho joutuu käyttämään omia emäsvarantojaan neutraloidakseen ja saavuttaakseen tasapainon.

      Viina puolestaan sekoittaa kropan sokeriaineenvaihdunnan ja koska elimistö ei pysty kerrallaan käyttämään kaikkea alkoholia, kertyy se elimistöön. Näin suomalaisgeenein yleensä keskivartalon alueelle. Eli alkoholi lihottaa ja tämän takia näemme katukuvassa paljon esim. tiukkapyllyisiä mutta läskimakkaraisia ihmisiä.

      Summa summarum, finnien poistoon ei ole olemassa mitään komplekiivisia lääkeaineformuloita vaan parannuslääke on mitä yksinkertaisin - Terve elämäntapa. Tämä vaatii jokaiselta itsetutkiskelua mikä on tärkeää ja motivaatiota ruokavalion parantamiseen , karkkien ja limujen sekä viinan vähentämiseen sekä liikunnan lisäämiseen. Hyvä paikka aloittaa on http://www.fineli.fi/ , josta näkyy eri ruokien sisällöt.

    • 7 vuotta kuurista

      Otin kuurin vuonna 2003, pientä ihon ja huulien kuivumista. Kaikki finnit lähtivät kahdessa kuukaudessa eikä minulla tullut yhtäkään finniä kuuteen vuoteen. Tällä hetkellä (2010) finnejä tulee satunnaisesti, mutta mistään aknesta ei voi vielä puhua. Mikäli tilanne pahenee otan ehdottomasti uuden kuurin. Sivuvaikutukset todella pientä verrattuna siihen ettei tarvitse kärsiä finneistä.

      • poika__92

        Elikkä aloitin kuurin keväällä ja lopetin tossa kuukaus sitten. Finnit katos ja punoitus tuli. Alko ihmetyttään onko toi mun ihotautilääkäri asiantuntija, muunkin kuin hinnan puolesta.. Menin näyttää punotusta ja tää oli että olet ainut jolla on ollu ongelmia, sitten katto LÄÄKÄRIKIRJASTA että joo, punotus on tosiaan roaccutanin sivuoire. No kysyin mitä kannattas tehä: kuulemma jatkaa kuuria.. Finnejä ei tosiaan enää ole. Mutta lääkäri tsiigas taas yhdestä paperista että valmistajan suositusten mukaan sun pitäs vielä syödä yks paketti tätä. Jaajaa, se varmaan auttaskin punotukseen. Mitä mieltä porukat, vaihdanko lääkäriä?

        Miten teillä, onko punoitus jatkunut miten kauan kuurin lopettamisen jälkeen? Sitä esiintyy lähinnä silmien alla poskissa, ja nenässä. Joskus otsassakin.


      • yrtyrtyrty
        poika__92 kirjoitti:

        Elikkä aloitin kuurin keväällä ja lopetin tossa kuukaus sitten. Finnit katos ja punoitus tuli. Alko ihmetyttään onko toi mun ihotautilääkäri asiantuntija, muunkin kuin hinnan puolesta.. Menin näyttää punotusta ja tää oli että olet ainut jolla on ollu ongelmia, sitten katto LÄÄKÄRIKIRJASTA että joo, punotus on tosiaan roaccutanin sivuoire. No kysyin mitä kannattas tehä: kuulemma jatkaa kuuria.. Finnejä ei tosiaan enää ole. Mutta lääkäri tsiigas taas yhdestä paperista että valmistajan suositusten mukaan sun pitäs vielä syödä yks paketti tätä. Jaajaa, se varmaan auttaskin punotukseen. Mitä mieltä porukat, vaihdanko lääkäriä?

        Miten teillä, onko punoitus jatkunut miten kauan kuurin lopettamisen jälkeen? Sitä esiintyy lähinnä silmien alla poskissa, ja nenässä. Joskus otsassakin.

        Miten saa roaa? Saako roaa heti ihotautilääkäriltä vai pitääkö ensin kokeilla antibiootteja? Pitääkö käydä joissain testeissä?


      • Kuuri päällä
        yrtyrtyrty kirjoitti:

        Miten saa roaa? Saako roaa heti ihotautilääkäriltä vai pitääkö ensin kokeilla antibiootteja? Pitääkö käydä joissain testeissä?

        Isoretioniinia saa määrätä vain ihotautilääkäri. Alussa otetaan labrat eli S-ALAT ja fS-Lipidit. (maksa ja rasva-arvot). Asiallinen ihotautilääkäri määrää tässä vaiheessa kuukauden satsin lääkkeitä ja antaa samalla jo uuden labralähetteen; kuukauden kuluttua aloituksesta uudet labrat ja sitten ihotautilääkärille uusi aika. Katsotaan tilanne, jos kaikki ok, annetaan loppukuuri. Vähintään syötävä 4 kk, mutta mielummin 6 kk, jotta kuuri tehoaa. Eli kärsivällisyyttä kuuri vaatii.

        Pojallani aloitettiin kuuri kaksi viikkoa sitten. Ensimmäiset kymmenen päivää ihon oireilu paheni (tästä lääkäri kertoi etukäteen). Eli kasvoille tuli punaisia ärhäköitä paiseita ja märkiviä finnejä. Nyt tilanne alkaa rauhoittumaan. Märkäpaiseisiin oli reseptillä klindamysiiniä emulsioina. (antibioottivoide, joka ehkäisee/rauhoittaa tulehdusta.)

        Iho on alkanut rauhoittua, huulet kuivua ja kasvot kuivua. Humektan perusvoide kasvoille ja sillä myös kasvojen puhdistus. Ei mitään muita puhdistusaineita. (Voidepuhdistus/pesu.) Huuliin Bevita R-voidetta tai Bepantheniä.

        Pojalla ollut akne jo neljättä vuotta. Syöty aivan turhia tetrasykliinikuureja useita ja useita kuukausia. Käytetty Differiniä ym. voiteita. Mikään ei ole auttanut. Koko yläaste meni tämän kanssa taistellessa.

        Nyt poika lukiossa ensimmäisellä luokalla ja TOIVOTAAN että tämä olisi se lääke, joka tuo avun lopullisesti. Laitan kuulumisia tänne, kun ensimmäinen kuukausi on takana. Ja sitten toinen, kolmas, neljäs, viides ja kuudes kuukausi. Asiallinen info on tarpeen.

        Masennusasioista sen verran, että ihotautilääkärimme sanoi että masennusoireet ovat hänen kaikilla aknepotilaillaan olleet vain yhdellä - kahdella, mutta he ovat olleet sellaisia, joilla itse akne on aiheuttanut masennusta ja häpeilyä; ei siis lääke. Akne on syy -> masennus seuraus. Ja kun alussa lääkkeen aloittamisen aikaan akne pahenee -> masennus pahenee, niillä joilla sitä on jo aiemmin ollut.

        Siitä asiasta ei siis kannaa murehtua, ellei ole aiemmin jo masennus/depressiohistoriaa. Jos sitä on, siitä pitää sanoa lääkärille.

        Ihon ja huulien, silmien ja nenän limakalvojen kuivuminen ovat ne todelliset oireet, joita esiintyy usein. Voiteilla pärjää.


      • 21nainen
        Kuuri päällä kirjoitti:

        Isoretioniinia saa määrätä vain ihotautilääkäri. Alussa otetaan labrat eli S-ALAT ja fS-Lipidit. (maksa ja rasva-arvot). Asiallinen ihotautilääkäri määrää tässä vaiheessa kuukauden satsin lääkkeitä ja antaa samalla jo uuden labralähetteen; kuukauden kuluttua aloituksesta uudet labrat ja sitten ihotautilääkärille uusi aika. Katsotaan tilanne, jos kaikki ok, annetaan loppukuuri. Vähintään syötävä 4 kk, mutta mielummin 6 kk, jotta kuuri tehoaa. Eli kärsivällisyyttä kuuri vaatii.

        Pojallani aloitettiin kuuri kaksi viikkoa sitten. Ensimmäiset kymmenen päivää ihon oireilu paheni (tästä lääkäri kertoi etukäteen). Eli kasvoille tuli punaisia ärhäköitä paiseita ja märkiviä finnejä. Nyt tilanne alkaa rauhoittumaan. Märkäpaiseisiin oli reseptillä klindamysiiniä emulsioina. (antibioottivoide, joka ehkäisee/rauhoittaa tulehdusta.)

        Iho on alkanut rauhoittua, huulet kuivua ja kasvot kuivua. Humektan perusvoide kasvoille ja sillä myös kasvojen puhdistus. Ei mitään muita puhdistusaineita. (Voidepuhdistus/pesu.) Huuliin Bevita R-voidetta tai Bepantheniä.

        Pojalla ollut akne jo neljättä vuotta. Syöty aivan turhia tetrasykliinikuureja useita ja useita kuukausia. Käytetty Differiniä ym. voiteita. Mikään ei ole auttanut. Koko yläaste meni tämän kanssa taistellessa.

        Nyt poika lukiossa ensimmäisellä luokalla ja TOIVOTAAN että tämä olisi se lääke, joka tuo avun lopullisesti. Laitan kuulumisia tänne, kun ensimmäinen kuukausi on takana. Ja sitten toinen, kolmas, neljäs, viides ja kuudes kuukausi. Asiallinen info on tarpeen.

        Masennusasioista sen verran, että ihotautilääkärimme sanoi että masennusoireet ovat hänen kaikilla aknepotilaillaan olleet vain yhdellä - kahdella, mutta he ovat olleet sellaisia, joilla itse akne on aiheuttanut masennusta ja häpeilyä; ei siis lääke. Akne on syy -> masennus seuraus. Ja kun alussa lääkkeen aloittamisen aikaan akne pahenee -> masennus pahenee, niillä joilla sitä on jo aiemmin ollut.

        Siitä asiasta ei siis kannaa murehtua, ellei ole aiemmin jo masennus/depressiohistoriaa. Jos sitä on, siitä pitää sanoa lääkärille.

        Ihon ja huulien, silmien ja nenän limakalvojen kuivuminen ovat ne todelliset oireet, joita esiintyy usein. Voiteilla pärjää.

        Menin tänään vihdoin ihotautilääkärille hakemaan roa-kuuria. Sain sen, koska sanoin kokeilleeni jo 6 vuoden ajan kaikkea mahdollista (diane nova, differin, basiron, acnicyl yms). Lisäksi äitini on syönyt nuorena saman kuurin. Akneni ei ehkä ole niin paha kun voisi olla, mutta koska diane novan jälkeen finnit alkoivat levitä räjähdysmäisesti paikkoihin missä niitä ei ole ennen ollut: poskiin, otsaan ja selkään, niin parempi syödä roa nyt, jotta en saa enempää näitä arpia. Lisäksi usein on suuria ihonalaisia finnejä, jota on tekevät koko naaman todella kipeäksi. Ihotautilääkäri laittaa minut heti verikokeisiin, joissa katotaan mm. maksa-arvot, kolestroliarvot ja tehdään raskaustesti. Kuulemma raskaustesti pitäisi tehdä lain mukaan joka kuukausi roan aikana, mutta lääkärini ei pitänyt sitä täysin tarpeellisena. Kunhan hoidon alussa tekee ja hoidon lopussa, ja käyttää koko ajan ehkäisymenetelmää. Sain uudestaan diane nova-reseptin tämän takia, vaikka en edes seurustele nyt. Lääkärini sanoi "ei kukaan vahdi syötkö niitä pillereitä..", joten ajattelinkin että jos en harrasta seksiä niin turhaan niitä söisin? Niissäkin nimittäin oli ikäviä sivuvaikutuksia viimeksi, kuten lihominen ja migreeni. Ehkä nyt ne roan tulevat sivuvaikutukset riittävät minulle..! Odotan kauhulla niitä, mutta nyt teen mitä vaan, jotta voisin vähentää meikin käyttöä ja mahdollisesti saan itsetuntoni takaisin. Se harmittaa, että alkoholia ei saisi kai juoda? Pikkujouluja ja uusi vuosi yms tulossa. Ja se A-vitamiinin "kielto", olen nimittäin tosi kova syömään salaatteja, vihanneksia ja hedelmiä? Mutta kai se tarkoittaa vaan, että ei purkista saa syödä a-vitamiinia?

        Kaiken lisäksi Ihotautilääkäri katsoi samalla selkään ilmestyneet vaaleat läiskät, ne on kuulemma savipuoli-niminen ihotulehdus. Niihin ostin shampoon nimeltä Nizoral, toivottavasti auttaa.

        Tulevaan kuivaan ihoon ostin jo valmiiksi roa-esitteessä suositeltavia rasvoja: apobase hydrogel vartalolle ja decubal face vital cream.

        Luin samasta esitteestä, että roa tulisi aloittaa kuukautisten tokana tai kolmantena päivänä? Minkäköhän takia, en jaksaisi odottaa.


      • lukiolainen92
        21nainen kirjoitti:

        Menin tänään vihdoin ihotautilääkärille hakemaan roa-kuuria. Sain sen, koska sanoin kokeilleeni jo 6 vuoden ajan kaikkea mahdollista (diane nova, differin, basiron, acnicyl yms). Lisäksi äitini on syönyt nuorena saman kuurin. Akneni ei ehkä ole niin paha kun voisi olla, mutta koska diane novan jälkeen finnit alkoivat levitä räjähdysmäisesti paikkoihin missä niitä ei ole ennen ollut: poskiin, otsaan ja selkään, niin parempi syödä roa nyt, jotta en saa enempää näitä arpia. Lisäksi usein on suuria ihonalaisia finnejä, jota on tekevät koko naaman todella kipeäksi. Ihotautilääkäri laittaa minut heti verikokeisiin, joissa katotaan mm. maksa-arvot, kolestroliarvot ja tehdään raskaustesti. Kuulemma raskaustesti pitäisi tehdä lain mukaan joka kuukausi roan aikana, mutta lääkärini ei pitänyt sitä täysin tarpeellisena. Kunhan hoidon alussa tekee ja hoidon lopussa, ja käyttää koko ajan ehkäisymenetelmää. Sain uudestaan diane nova-reseptin tämän takia, vaikka en edes seurustele nyt. Lääkärini sanoi "ei kukaan vahdi syötkö niitä pillereitä..", joten ajattelinkin että jos en harrasta seksiä niin turhaan niitä söisin? Niissäkin nimittäin oli ikäviä sivuvaikutuksia viimeksi, kuten lihominen ja migreeni. Ehkä nyt ne roan tulevat sivuvaikutukset riittävät minulle..! Odotan kauhulla niitä, mutta nyt teen mitä vaan, jotta voisin vähentää meikin käyttöä ja mahdollisesti saan itsetuntoni takaisin. Se harmittaa, että alkoholia ei saisi kai juoda? Pikkujouluja ja uusi vuosi yms tulossa. Ja se A-vitamiinin "kielto", olen nimittäin tosi kova syömään salaatteja, vihanneksia ja hedelmiä? Mutta kai se tarkoittaa vaan, että ei purkista saa syödä a-vitamiinia?

        Kaiken lisäksi Ihotautilääkäri katsoi samalla selkään ilmestyneet vaaleat läiskät, ne on kuulemma savipuoli-niminen ihotulehdus. Niihin ostin shampoon nimeltä Nizoral, toivottavasti auttaa.

        Tulevaan kuivaan ihoon ostin jo valmiiksi roa-esitteessä suositeltavia rasvoja: apobase hydrogel vartalolle ja decubal face vital cream.

        Luin samasta esitteestä, että roa tulisi aloittaa kuukautisten tokana tai kolmantena päivänä? Minkäköhän takia, en jaksaisi odottaa.

        Olen 18-vuotias poika, ja olin kärsinyt pari vuotta aknesta ennen kuin aloitin Roaccutan (Isotretinoin) kuurin. Akne oli yleensä pahimmilaan talvikaudella ja kesällä se helpotti hieman.

        Päätin kuitenkin viime helmikuussa mennä yksityiselle ihotautilääkärille, ja sainkin sieltä puolen vuoden Isotretinoin kuurin, aloitin sen maaliskuussa. Ensimmäiset kaksi viikkoa otin vain yhden pillerin, sitten annostus nousi kahteen pilleriin (tätä annostusta käytin ilman suurempia vaihteluja kuurin loppuun asti).

        Kuurin alussa iho tietenkin näytti pahenemisen merkkejä ja punoitusta, mutta toukokuuhun mennessä isoimmat paiseet alkoivat pienentyä. Sivuvaikutuksina tässä vaiheessa oli tavalliset: käsien ja muun ihon kuivuminen sekä ajoittaiset lihaskivut.

        Kesäkuun alkaessa ihostani olivat kaikonneet isoimmat paiseet ja jäljelle olivat jääneet punaiset jäljet ja arvet. Loppukesään mennessa en huomannut enää oikeastaan minkäänlaista edistystä, ja finnien jälkeen tilalle olivat tulleet nämä "punaiset läikät".

        Kuurin loppuosa jatkui samaan malliin, ja enää sivuvaikutksetkaan eivät haitanneet oikeastaan ollenkaan, mutta ei edistystäkään tapahtunut - "ihon punakkuus ei hälventynyt".

        Nyt kuurin lopetuksesta on kulunut tasan kolme kuukautta, ja vihdoin lähes kaikki punaisuus on "hälventynyt" (kauan siinä kestikin), ja jäljelle ovat jääneet inhottavat arvet, joiden toivon ajan myötä paranevan. Yleensäkin ottaen Roaccutan toimi, mutta hitaasti, ja ainakaan vielä en ole huomannut finnien palaamista, mikä olisi yleensä kesän jälkeen jo tapahtunut. Kaikki ei kuitenkaan sujunut kuurin kanssa kuin "tanssi".

        Minulla on ollut nyt pahoja vatsavaivoja toukokuusta lähtien, enkä ollut osannut yhdistää niitä Roaccutaniin vasta kuin äskettäin. Vatsavaivoina tarkoitan: ajoittaista murinaa, vaikka olisi juuri syönyt, löysää ulostetta eli ripulia, jota on juurikin ollut siitä toukokuusta lähtien. Hetkittäin vatsa on toiminut kohtalaisesti, mutta muutaman viikon sisään se on pahentunut.

        Syy, miksi en osannut yhdistää näitä vaivoja sivuvaikutuksiin on se, että minulla oli viime kesänä: perhehuolia: vanhempien avioero, kirjoitukset ja rahahuolia. Tämän takia ajattelin vatsavaivojenn johtuvan stressistä, mutta nyt kun asiat ovat paremmin kuin kesällä, vatsani tila on kahta kurjempi.

        Tämän johdosta päätin käydä terveydenhoitajalla viikko sitten. Hän epäili lääkekuurin vaikutuksesta puhjennutta, väliaikaista laktoosi-intoleranssia, ja suositteli laktoosia sisältävien tuotteiden käytön väliaikaista lopettamista. Niinpä olen vältellyt kyseisiä tuotteita viikon ajan, ja olen jopa ostanut maitohappobakteereja. Kuitenkaan vatsan tilassa ei ole tapahtunut mitään muutosta. Olen neuvoton.

        En ole tyhmä, ja osaan yhdistää 1 2, jolla saan tulokseksi sen, että mikään muu kuin Isotretinoin kuuri, ei olisi voinut aiheuttaa suolistooni "jotain". Minulla on kirjoitukset edessä, keväällä ja armeija puolen vuoden päästä, joten onko kukaan muu kokenut haittavaikutuksena samaa kuin minä ja voisiko hän antaa tilani kohentamiseksi? Jos Roaccutan on todellakin aiheuttanut nämä vatsavaivat, en olisi koskaan aloittanut tätä lääkekuuria. Isotretinoinia aiemmin käyttämäni Abocyclin kuuri ei aiheuttanut juuri mitään sivuvaikutuksia, mutta ei se kyllä akneani lopullisesti parantanutkaan.


      • gbuyuff
        21nainen kirjoitti:

        Menin tänään vihdoin ihotautilääkärille hakemaan roa-kuuria. Sain sen, koska sanoin kokeilleeni jo 6 vuoden ajan kaikkea mahdollista (diane nova, differin, basiron, acnicyl yms). Lisäksi äitini on syönyt nuorena saman kuurin. Akneni ei ehkä ole niin paha kun voisi olla, mutta koska diane novan jälkeen finnit alkoivat levitä räjähdysmäisesti paikkoihin missä niitä ei ole ennen ollut: poskiin, otsaan ja selkään, niin parempi syödä roa nyt, jotta en saa enempää näitä arpia. Lisäksi usein on suuria ihonalaisia finnejä, jota on tekevät koko naaman todella kipeäksi. Ihotautilääkäri laittaa minut heti verikokeisiin, joissa katotaan mm. maksa-arvot, kolestroliarvot ja tehdään raskaustesti. Kuulemma raskaustesti pitäisi tehdä lain mukaan joka kuukausi roan aikana, mutta lääkärini ei pitänyt sitä täysin tarpeellisena. Kunhan hoidon alussa tekee ja hoidon lopussa, ja käyttää koko ajan ehkäisymenetelmää. Sain uudestaan diane nova-reseptin tämän takia, vaikka en edes seurustele nyt. Lääkärini sanoi "ei kukaan vahdi syötkö niitä pillereitä..", joten ajattelinkin että jos en harrasta seksiä niin turhaan niitä söisin? Niissäkin nimittäin oli ikäviä sivuvaikutuksia viimeksi, kuten lihominen ja migreeni. Ehkä nyt ne roan tulevat sivuvaikutukset riittävät minulle..! Odotan kauhulla niitä, mutta nyt teen mitä vaan, jotta voisin vähentää meikin käyttöä ja mahdollisesti saan itsetuntoni takaisin. Se harmittaa, että alkoholia ei saisi kai juoda? Pikkujouluja ja uusi vuosi yms tulossa. Ja se A-vitamiinin "kielto", olen nimittäin tosi kova syömään salaatteja, vihanneksia ja hedelmiä? Mutta kai se tarkoittaa vaan, että ei purkista saa syödä a-vitamiinia?

        Kaiken lisäksi Ihotautilääkäri katsoi samalla selkään ilmestyneet vaaleat läiskät, ne on kuulemma savipuoli-niminen ihotulehdus. Niihin ostin shampoon nimeltä Nizoral, toivottavasti auttaa.

        Tulevaan kuivaan ihoon ostin jo valmiiksi roa-esitteessä suositeltavia rasvoja: apobase hydrogel vartalolle ja decubal face vital cream.

        Luin samasta esitteestä, että roa tulisi aloittaa kuukautisten tokana tai kolmantena päivänä? Minkäköhän takia, en jaksaisi odottaa.

        Hei!

        Ei alkoholi täysin kiellettyä ole, muutenhan lääkettä ei annettaisi alkoholisteille ollenkaan! Nythän pakkausselosteessa lukee, että alkoholistien olisi hyvä vähentää alkoholinkäyttöä ja otattaa useammin maksatestit. Itse olen juonut joka viikko pari saunasiideriä, enkä usko että siitä on ollut noin pienissä määrin mitään haittaa elimistölle. Eri asia olisi juoda alkoholia/väkeviä jatkuvasti tissutellen.
        Ja mitä aloituspäivään tulee niin ei sillä ole mitään väliä, sitä ei mainita lääkeselosteessa. Pääasia, että aloituspäivänä tietää ettei ole raskaana.
        Synteettistä a-vitamiinia tulee välttää, eli purkkivitamiinit voi jättää ottamatta.

        Onnea vain kuurin aloitukseen!


      • poika25
        gbuyuff kirjoitti:

        Hei!

        Ei alkoholi täysin kiellettyä ole, muutenhan lääkettä ei annettaisi alkoholisteille ollenkaan! Nythän pakkausselosteessa lukee, että alkoholistien olisi hyvä vähentää alkoholinkäyttöä ja otattaa useammin maksatestit. Itse olen juonut joka viikko pari saunasiideriä, enkä usko että siitä on ollut noin pienissä määrin mitään haittaa elimistölle. Eri asia olisi juoda alkoholia/väkeviä jatkuvasti tissutellen.
        Ja mitä aloituspäivään tulee niin ei sillä ole mitään väliä, sitä ei mainita lääkeselosteessa. Pääasia, että aloituspäivänä tietää ettei ole raskaana.
        Synteettistä a-vitamiinia tulee välttää, eli purkkivitamiinit voi jättää ottamatta.

        Onnea vain kuurin aloitukseen!

        Itse olen vedelly Actavis -merkkistä, kyseistä lääkettä 5vk ja ei ole mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia ollu. Akne alko häviään 2vk jälkeen naamasta ja on jo nyt melkein kokonaan hävinnyt, muutama jälki siellä täällä. Olen ihan normaalisti ottanu myös kuppia ilman mitään ongelmia. Aika pieniä annoksia porukka syö, kun itse vedän nyt jo 4nappia/pv (80mg). Ei kannata hirveesti lueskella niistä sivareista netistä, tuutte vaan vainoharhasiks :) A-vitamiini on ainoa mikä tosiaan kannattaa jättää pois, myrkytys oireet kun ovat aika ikävät. C-vitamiini ja erilaiset antioksidantit saattavat myös vähentää sivuvaikutuksia.


      • jdshfsg
        poika25 kirjoitti:

        Itse olen vedelly Actavis -merkkistä, kyseistä lääkettä 5vk ja ei ole mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia ollu. Akne alko häviään 2vk jälkeen naamasta ja on jo nyt melkein kokonaan hävinnyt, muutama jälki siellä täällä. Olen ihan normaalisti ottanu myös kuppia ilman mitään ongelmia. Aika pieniä annoksia porukka syö, kun itse vedän nyt jo 4nappia/pv (80mg). Ei kannata hirveesti lueskella niistä sivareista netistä, tuutte vaan vainoharhasiks :) A-vitamiini on ainoa mikä tosiaan kannattaa jättää pois, myrkytys oireet kun ovat aika ikävät. C-vitamiini ja erilaiset antioksidantit saattavat myös vähentää sivuvaikutuksia.

        Kuukauden syönyt Actavis-merkkiä, joka toinen päivä 1 pilleri (20mg) ja joka toinen 2 pilleriä (40mg). Näin määrättiin painoni mukaan (57kg). Olen ihmeissäni miten vähän on vielä tullut sivuoireita, varsinkin pahenemisvaihetta ei ole näkyvissä ollenkaan. Silmien kuivuminen on tuntunut vaan siltä, että silmät olisivat tosi väsyneet ja pitää räpsytellä enemmän. Lihakset tullut liikkumisesta vähän kipeämmiksi kuin tavallisesti. Apteekin rasvat ovat suojanneet ihoa liialta kuivumiselta. Huuliin käytän monta kertaa päivässä Bevita R-voidetta, joka on tosi tehokasta. Pari viikkoa finnejä tuli kuten aina ennenkin, mutta nyt tullut enää ainoastaan otsaan, muualta melkein kaikki kadonneet. Myös selästä. Odotan kauhulla mahdollista pahenemisvaihetta, jos sellainen kuitenkin kaikille tulee. Yhtenä iltana menin ottamaan pari pilleriä veden kanssa tyhjään vatsaan ja lähdin baariin selvinpäin. Baarissa tuli todella huono olo ja pyörrytti kamalasti. En siis suosittele tyhjään vatsaan!

        "18-vuotias miehenalku" oli kirjoittanut vatsavaivoistaan ylempänä, itselle ainakin lääkärini varoitti etukäteen, että joillekin tulee mm. suoliston tulehtumista. Toivottavasti tällaisia en saisi.


      • poika25
        jdshfsg kirjoitti:

        Kuukauden syönyt Actavis-merkkiä, joka toinen päivä 1 pilleri (20mg) ja joka toinen 2 pilleriä (40mg). Näin määrättiin painoni mukaan (57kg). Olen ihmeissäni miten vähän on vielä tullut sivuoireita, varsinkin pahenemisvaihetta ei ole näkyvissä ollenkaan. Silmien kuivuminen on tuntunut vaan siltä, että silmät olisivat tosi väsyneet ja pitää räpsytellä enemmän. Lihakset tullut liikkumisesta vähän kipeämmiksi kuin tavallisesti. Apteekin rasvat ovat suojanneet ihoa liialta kuivumiselta. Huuliin käytän monta kertaa päivässä Bevita R-voidetta, joka on tosi tehokasta. Pari viikkoa finnejä tuli kuten aina ennenkin, mutta nyt tullut enää ainoastaan otsaan, muualta melkein kaikki kadonneet. Myös selästä. Odotan kauhulla mahdollista pahenemisvaihetta, jos sellainen kuitenkin kaikille tulee. Yhtenä iltana menin ottamaan pari pilleriä veden kanssa tyhjään vatsaan ja lähdin baariin selvinpäin. Baarissa tuli todella huono olo ja pyörrytti kamalasti. En siis suosittele tyhjään vatsaan!

        "18-vuotias miehenalku" oli kirjoittanut vatsavaivoistaan ylempänä, itselle ainakin lääkärini varoitti etukäteen, että joillekin tulee mm. suoliston tulehtumista. Toivottavasti tällaisia en saisi.

        Heitetään sen verran jatkoa, että tänään sain ekan maksa-arvo testin tulokset ja ei ole mulla ainakaan pahemmin niihin vaikuttanu. Reilu 5vk käyttöä siis takana. Eikä kuulemma oteta enään arvoja koska oli niin hyvät (ei tarvetta).


      • LL.Smidt
        poika25 kirjoitti:

        Heitetään sen verran jatkoa, että tänään sain ekan maksa-arvo testin tulokset ja ei ole mulla ainakaan pahemmin niihin vaikuttanu. Reilu 5vk käyttöä siis takana. Eikä kuulemma oteta enään arvoja koska oli niin hyvät (ei tarvetta).

        ROACCUTAN 20MG TIIVISTELMÄ

        Roaccutanhoito aloitetaan annoksella 0,5 mg/kg/vrk. Vaste Roaccutanille ja joidenkin haittavaikutusten ilmeneminen ovat annosriippuvaisia ja vaihtelevat potilaskohtaisesti. Tämän vuoksi annoksen säätäminen yksilöllisesti on välttämätöntä hoidon aikana. Suurimmalle osalle potilaista sopiva vuorokausiannos on 0,5-1,0 mg/kg.

        Suurimmalle osalle potilaista yksi hoitokerta riittää aknen parantamiseen. Potilaille, jotka eivät siedä suositeltua annosta, lääkitystä voidaan jatkaa pienemmällä annoksella, jolloin hoidon keston on oltava pidempi. Tällöin taudin uusiutumisen riski kasvaa. Lääkehoidon enimmäistehon saavuttamiseksi hoitoa pitäisi tavallisesti jatkaa suurimmalla siedetyllä annoksella.

        Kun Roaccutan otetaan ruokailun yhteydessä, hyötyosuus kaksinkertaistuu verrattuna paasto-olosuhteisiin.



        ROACCUTAN KAPSELEIDEN HAITTAVAIKUTUKSET:

        Seuraavat haittavaikutukset ovat isotretinoiinihoidon (Roaccutan) aikana raportoiduista haittavaikutuksista yleisimpiä: limakalvojen kuivuus kuten esimerkiksi huulten kuivuus, huulitulehdus, nenän limakalvon kuivuus, nenäverenvuoto, silmien kuivuus, konjunktiviitti ja ihon kuivuminen. Jotkin haittavaikutuksista ovat annoksesta riippuvaisia. Useimmat haittavaikutukset poistuvat hoidon lopettamisen jälkeen. Osa haittavaikutuksista saattaa kuitenkin jatkua vielä hoidon lopettamisen jälkeen.


        Erittäin yleinen

        - Silmäluomien tulehdus, sidekalvon tulehdus (silmätulehdus), silmien kuivuminen, silmän ärsytys.
        - Huulitulehdus, ihotulehdus, kuiva iho, paikallinen hilseily, kutina, ihottuma, hauras iho (lisääntynyt hankaumien riski).
        - Nivelkipu, lihaskipu, selkäkipu
        - Anemia, kohonnut Lasko , trombosytopenia (veren trombosyyttisolujen vähyys), trombosytoosi (veren trombosyyttisolujen runsaus).
        - Transaminaasientsyymien nousu (maksa- ja sappihäiriöt).
        - Kohonneet veren triglyseridiarvot, laskeneet HDL-arvot

        Yleinen

        -Päänsärky
        -Nenäverenvuoto, nenän kuivuus, nenänielun tulehdus.
        -Neutropenia (veren valkosolujen vähyys).
        - Kohonneet veren kolesteroliarvot, kohonneet verensokeriarvot, hematuria (verta virtsassa), proteinuria (valkosoluja virtsassa)



        Harvinainen

        - Allergiset ihoreaktiot, anafylaktiset reaktiot, yliherkkyys.
        - Masennus, masennuksen pahentuminen, taipumus aggressiivisuuteen, ahdistuneisuus, mielialan muutokset.
        - Hiustenlähtö.



        Erittäin harvinainen

        - Diabetes, hyperurikemia (veren virtsahapon runsaus).
        - Hyvänlaatuinen kallonsisäisen paineen nousu, kouristukset, uneliaisuus, huimaus.
        - Sumentunut näkö, kaihi, värisokeus (häiriöt värinäössä), sarveiskalvon samentuminen, hämäränäön heikentyminen (huom: autolla ajo), sarveiskalvotulehdus, näköhermon nystyn turvotus (merkkinä hyvänlaatuisesta kallonsisäisen paineen noususta), valoherkkyys, näköhäiriöt.
        - Kuulon heikkeneminen
        - Vaskuliitti (esimerkiksi Wegenerin granulomatoosi, allerginen vaskuliitti).
        - Bronkospasmi (keuhkojen astmatyyppinen supistus)(erityisesti potilailla, joilla on astma), käheys.
        - Koliitti, ileiitti, kurkun kuivuus, ruoansulatuskanavan verenvuodot, veriripuli ja tulehduksellinen suolisairaus, pahoinvointi, pankreatiitti
        - Hepatiitti.(maksatulehdus)
        - Acne fulminans, vaikeutunut akne (punoittava akne), punoitus (kasvoissa), eksanteema, hiusongelmat, hirsutismi, kynnen dystrofia, kynsivallintulehdus, valoyliherkyysreaktiot, pyogeeninen granulooma, ihon hyperpigmentaatio, lisääntynyt hikoilu.
        - Niveltulehdus, kalsinoosi (nivelsiteiden ja jänteiden kalkkeutumat), epifyysilevyjen ennenaikainen kiinnittyminen, eksostoosi, (hyperostoosi), alentunut luuntiheys, jännetulehdus.
        - Munuaiskerästulehdus.
        - Granulaatiokudoksen lisääntynyt muodostuminen, huono olo.
        - Kohonneet veren kreatiinifosfokinaasiarvot.


    • gellert

      Söin Roaccutania lukion ensimmäisenä vuonna eli kaksi vuotta sitten. Ei uskoisi. Melkein heti lopettamisen jälkeen tilanne paheni ja vähitellen palautui ennalleen. Sivuvaikutukset eivät olleet kovin pahoja, iho tietysti kuivasi, samoin silmät mutta lääkäri määräsi hoidot (voiteet) kaikkia sivuvaikutuksia varten.

      Hoito tuli hyvin kalliiksi eikä lopullista apua saanut. En halua ottaa uusiksi kalleuden takia.

      • IdioottiPelle

        on tosi halpoja;) jutuista päätellen tuskin oot syönyt ensimmäistäkään piltsuu


      • Roac....
        IdioottiPelle kirjoitti:

        on tosi halpoja;) jutuista päätellen tuskin oot syönyt ensimmäistäkään piltsuu

        joo on halpoja tehokkuuteen nähden.
        Ja kun on fiksu, saa lääkärinpalkkiot, verikokeet ja lääkkeet kaikki vakuutuksesta.
        Cheers~


      • Jee!
        Roac.... kirjoitti:

        joo on halpoja tehokkuuteen nähden.
        Ja kun on fiksu, saa lääkärinpalkkiot, verikokeet ja lääkkeet kaikki vakuutuksesta.
        Cheers~

        Olen siis 17-vuotias ja itse olen syönyt roa-kuuria jo kesäkuusta asti. Akne on häipynyt minulta lähes kokonaan, menkkojen aikana on tullut muutama finni leukaan,suupieliin tai nenän alle. Olen todella otettu siitä miten tämä lääkerikuuri on akneeni auttanut. Kasvoni olivat järkyttävässä kunnossa ennen kuin aloitin roa-kuurin.
        Söin ennen roaccutania monia antibiootti-kuureja ja käytin lääkärin määräämiä voiteita ja kaikki mahdolliset apteekin suosittelemat puhdistusaineet yms. eivät ole tehonneet yhtä hyvin kuin roa.
        Kuuria minulla on vielä jäljellä kaksi kuukautta, eli maaliskuun loppuun saakka. Saa nähdä mitä tapahtuu kun kuuri loppuu. Toivon todella, että ensimmäinen kuuri tehoaa ja että ihoni pysyy jatkossakin täydellisessä kunnossa. Mitä olen lukenut täältä, kovin monella se ei ole onnistunut.
        Sivuoireita minulla on ollut monenlaisia, mm. selkäkivut, huulten kuivuminen, hiustenlähtö, jonkin verran on ollut myös mielialavaihteluja (mutta vaihtelut lähtivät heti kun sain vaihdettua e-pillerit yasminelleen). Olen myös lihonut lähes 10-kiloa kuurin aikana, mutta se johtuu aivan varmasti enemmänkin e-pillereistä, mutta ei se lihominen minua haittaa kun muutenkin olin ennen kuurin aloittamista alipainoinen.
        6-kuukauden kohdalla lääkäri määräsi minulle vielä dalacin voiteen, jotta tuloksista saataisiin vielä pysyvämpiä ja parempia. Dalacin-voide ei onneksi ole kuivattanut ihoa vaikka tuoteselosteessa niin on sanottu että saattaa kuivattaa ihoa.
        Suosittelen lämpimästi Roa-kuuria kaikille niille joilla akne on alkanut jo ala-asteella eikä ole lähtenyt millään pois. Eikä kannata pelätä niitä sivuoireita, ne kyllä helpottuu sitten kun kuuri on loppunut ja akne on saatu pois.:)


      • Rasvanenä
        Jee! kirjoitti:

        Olen siis 17-vuotias ja itse olen syönyt roa-kuuria jo kesäkuusta asti. Akne on häipynyt minulta lähes kokonaan, menkkojen aikana on tullut muutama finni leukaan,suupieliin tai nenän alle. Olen todella otettu siitä miten tämä lääkerikuuri on akneeni auttanut. Kasvoni olivat järkyttävässä kunnossa ennen kuin aloitin roa-kuurin.
        Söin ennen roaccutania monia antibiootti-kuureja ja käytin lääkärin määräämiä voiteita ja kaikki mahdolliset apteekin suosittelemat puhdistusaineet yms. eivät ole tehonneet yhtä hyvin kuin roa.
        Kuuria minulla on vielä jäljellä kaksi kuukautta, eli maaliskuun loppuun saakka. Saa nähdä mitä tapahtuu kun kuuri loppuu. Toivon todella, että ensimmäinen kuuri tehoaa ja että ihoni pysyy jatkossakin täydellisessä kunnossa. Mitä olen lukenut täältä, kovin monella se ei ole onnistunut.
        Sivuoireita minulla on ollut monenlaisia, mm. selkäkivut, huulten kuivuminen, hiustenlähtö, jonkin verran on ollut myös mielialavaihteluja (mutta vaihtelut lähtivät heti kun sain vaihdettua e-pillerit yasminelleen). Olen myös lihonut lähes 10-kiloa kuurin aikana, mutta se johtuu aivan varmasti enemmänkin e-pillereistä, mutta ei se lihominen minua haittaa kun muutenkin olin ennen kuurin aloittamista alipainoinen.
        6-kuukauden kohdalla lääkäri määräsi minulle vielä dalacin voiteen, jotta tuloksista saataisiin vielä pysyvämpiä ja parempia. Dalacin-voide ei onneksi ole kuivattanut ihoa vaikka tuoteselosteessa niin on sanottu että saattaa kuivattaa ihoa.
        Suosittelen lämpimästi Roa-kuuria kaikille niille joilla akne on alkanut jo ala-asteella eikä ole lähtenyt millään pois. Eikä kannata pelätä niitä sivuoireita, ne kyllä helpottuu sitten kun kuuri on loppunut ja akne on saatu pois.:)

        Olen kohta kuukauden syönyt roaa ja naama näyttää jo ihan erilaiselta. Kaikki muut keinot ruokavaliosta antibiootteihin ja e-pillereihin oon kokeillut ja ainoat mitkä auttaa on hormonaaliset valmisteet eli pilsut (mun naamaan auttoi Yasminelle - tuli jopa pisamia joita ei rasvanaamoissa liiemmälti näy) ja roa. Ei mulla mikään mieletön akne ollut alunperinkään, mutta kun jättifinnit, joiden paraneminen kestää 3 kk alkoi tässä 35 vuoden kypsässä iässä puskea kaulaan ja leukalinjaan, niin päätin että nyt ne lähtee. Kyseessä lienee ns. hormonaalinen akne ja iho on rasvainen ollut teini-iästä saakka. Erityisesti nenä on inhojen suurten mustapäänomaisten huokosten peitossa, jotka noin minuutin kuluttua pesemisestä alkaa silminnähden tihkua talia, eli koko pärstä kiiltää iloisesti. Se hyvä puoli tässä rasvaisessa ihossa on, ettei ole liiemmälti vielä ryppyjä tullut. Kumma kyllä roa-kuurilla (joka on toinen, ekan lopetin pari vuotta sitten kesken) tuntuu että iho "nuortuu" ja napakoituu. Sivuvaikutuksina mulla, joita osasin jo odottaakin, on huulten kuivuminen, silmien kuivuminen, eli ne on vaikea saada aamulla auki, ihon hilseily näkyvästi leuasta ja kiva, sitkeä hiivatulehdus. Roa kuivattanee iloisesti sitten muitakin paikkoja kuin naamaa. Naama on puhdistunut ja se on punakan ja vähän ärtyneen näköinen mutta tasoittunee. On ihmeellistä kun nenä ei kiillä!! Kuollutta ihoa on irronnut siitä ja huokoset tuntuvat puhdistuvan ja sulkeutuvan, hallelujaa! Viimeksi söin kuurin keväämmällä ja otsaan tuli IHAN MIELETÖN maksaläiskä, nyt aion tosissaan varoa aurinkoa ja verhoutua lippiksiin. Aion kärvistellä 5 kk kuurin loppuun, mutta suoraan sanoen, en oikein usko että tulokset tähän ihotyyppiin olis ikuisesti pysyviä, vaan lääkärisedän juttusille täytyy varmaan mennä taas parin kolmen vuoden päästä.


    • Leena82

      Kirjoitanpa minäkin kokemuksiani. Olen syönyt Roaccutan-kuurin ollessani lukiossa 1998. Silloin iho parani ja oli hyvä aina näihin vuosiin asti. Kahden lapsen jälkeen iho räjähti taas... Nyt 29-vuotiaana sain uuden Roaccutan-kuurin. Sitä olen nyt syönyt reilun kuukauden. Yhteensä tulen syömään 400 kappaletta - päivässä 2X20mg.

      Iho aluksi hieman parani, mutta nyt 1 kk jälkeen on selvä pahenemiskausi. Iho on kyllä sileämpi ja pienet näpyt ovat h ävinneet, mutta sen tilalle on tullut n. 10 kunnon finniä :( Niitä on nyt koko ajan, mutta toisaalta tiedän, että se kuuluu asiaan ja on tie eteenpäin.

      Sivuvaikuksia on jonkin verran... huulet kuivuu niin paljon, että sain niihin antibioottivoidetta kun on niin rikki. Muutoin kasvojen iho kuivui aluksi tosi paljon kunnes sain kosmetologilta kasvoihin voiteen ja nyt iho ei ole ollenkaan kuiva kasvoista. Väsyttää päivällä "aivan sikana", välillä "masentaa". Liikun paljon ja usein urheilun jälkeen kolottaa selkää ja olkaniveliä.

      Mutta kaikki sivuvaitukset otan hyvillä mielin vastaan, kun tiedän miten iho paranee. On sen kanssa ollut sellaista tuskaa :(

    • --------------------

      Laitetaanpas nyt omatkin kokemukset tänne. Eli olen 19-v. poika ja aloitin kuurini kohta 4 kk sitten. Akneni oli ilmeisesti keskivaikea, mitä nyt ymmärsin ja itse päättelin. Ulkoisia finnejä ei ollut naama täynnä, vaan ne olivat enimmäkseen sisäisiä. Selässä vain muutama paskanäppy.

      Parin viikon käytön jälkeen naama meni huonompaan kuntoon, mutta siihen osasin jo varautua. N. puolentoista kuukauden jälkeen finnit alkoivat kadota ja sen jälkeen ei ole ollut näpyn näppyä naamassa. Punoitus vain häiritsee, mutta uskon sen menevän ohi kuurin loputtua kun iho taas "paksunee"

      Sitten sivuvaikutuksiin. Itselläni silmät eivät ole kuivuneet yhtään tai ainakaan en ole joutunut kosteuttamaan. Naamakaan ei nyt niin hirveästi kuivu enää, kuurin alkuvaiheilla enemmän. Huulia rasvaan joka päivä, mutta se ei häiritse minua.

      Nyt kesällä olen huomannut hikoilun lisääntymisen etenkin kasvojen alueella, ja se johtuu ilmeisesti sitä että lääke avaa ihohuokosia jolloin myös hiki virtaa enemmän (?). Olen myös huomannut alaselän- ja lihaskipuja etenkin salitreenin aikana.

      Alkoholin kanssa en ole lätrännyt hirveästi, vappuna ja nyt jussina meni kumpanakin kertana n.6 olutta. Hirveästi ei ole himottanut juoda enempää, sillä molempina kertoina seurauksena on ollut päänsärky illalla sekä aamulla. Maksa-arvot testattu kerran, olivat täysin samat, kolesteroli jopa laskenut.

      Uskon ettei akne enää palaa kuurin jälkeen tai ainakin toivon niin. Runsaan alkoholin käyttökielto on auttanut myös kesä kuntoon pääsemisessä (kuurin aloittaessa n.103kg ja 195cm, nyt n.95kg ja 195cm), sillä alkoholissahan on tunnetusti paljon turhia kaloreita.

      • --------------------

        Ainiin, plussana vielä se etteivät hiukset rasvoitu juuri ollenkaan ja jostain syystä päänahkakaan ei ole kuiva :)


    • kyllä kannattaa

      hehhe tuntuu, että suurin osa kirjoittajista on siihen 30% kuuluvia roa kuurin kanssa epäonnistuneita epätoivoisia ja masentuneita ihmisiä. Minulla kyseinen kuuri paranti aknen. suosittelen! lääkäri sanoi kuurin alkaessa, että 70% akne paranee lopullisesti eli on todellakin kannattava kuuri!

    • i32lks 9

      Kannattaa tiedostaa ongelmat. Se, että joltakin Roa poistaa finnit lopullisesti ei tarkoita sitä, ettäkö jollakin toisella olisi isoja ongelmia. Fakta on se, että jos Roa olisi ongelmaton, sitä myytäisi apteekissa ilman reseptiä kuten Buranaa tai hiilitabletteja!!!

      Minulta Roaccutan vei vaikean aknen pois 2 vuodeksi kokonaan. Sen jälkeen iho alkoi palautua ennalleen. Kävin hakemassa uuden kuurin ja kun olin syönyt lääkettä vasta viikon verran, niin labra-arvot paljastivat, että maksa-arvoni olivat pompanneet pilviin. Kuuri oli pakko lopettaa ja jouduin palauttamaan lääkkeen lähes koskemattomana takaisin apteekkiin. Arvaa harmittiko rahojen meneminen hukkaan. Kuitenkaan en voinut ottaa sitä riskiä, että olisin antanut Roaccutanin tehdä maksaani pysyviä vaurioita, sillä ihminen ei voi elää ilman maksaa.

      Nyt maksa-arvot ovat normalisoituneet, mutta pieni pelko jäi siitä, että saanko maksani rasittamisesta esim. maksasyövän tms. joskus 20 v päästä.

      En käytä alkoholia.

      Jos olet nainen ja suunnittelet lapsia, suosittelen Roaccutania vasta lastenteon jälkeen.

    • HAISTAKAA VITTU

      vittu vitun paska AKNE VOI vittu vittu saatana vituttaa IHAN VITUUN SAATANASTI ENKÄ MINNEKKÄÄN MUUALLE VOI PURKAA VITUTUSTANI. POSKET ON PITSAA JA ALKAA KESKELLEKKIN NAAMAA TULEMAAN PITSAA YMPÄRI PÄÄTÄ VOI vittu SAAATANA
      vitun paska ROACCUTANKIN EI AUTA vitun HOMO 2KUUKAUTTA TAKANA EIKÄ _MITÄÄÄN_ EDISTYSTÄ TAPAHTUNUT ALKAA USKO LOPPUMAAN HAISTAKAA vittu KAIKKI.
      LUULIS saatana ETTÄ 2KUUKAUDESSA EDES JOTAIN TAPAHTUIS MUTTA _VITTU EI_

      EI HELEVETTI ETTÄ vituttaa SAMAAN AIKAAN VIELÄ SAATANANMOINEN VASTAKKAISSUKUPUOLENKAIPUU MUTTA EI saatana EI vittu PITSA. EI SAATANAN vittu VITUTTU VIUVITI VIUTTTU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KELLE TÄSTÄ vitun PASKASTA VOI VALITTAA vittu EI KELLEKKÄÄN vituttaa vituttaa vituttaa MIKSEI SITÄ ROACCUTANIA VOI SAADA AJOISSA ENNENKUIN PITSAA ALKAA TULLA saatana saatana.

      vittu vittu vittu KOULU ALKO JA OLI vitun KIVA HUOMATA ETTÄ JUST MULLA ON SE PAHIN AKNE saatana saatana MUILLA vittu vittu PARANEMASSA MUTTA MULLA vittu EI.

      • kyllä se siitä!

        Nyt kuule rauhoitut! :) Täällä palstalla monet käy samoja asioita läpi kuin sinä, joten täällä ei kannata alkaa haistatella. :) Nyt sä tarviit malttia matkaan tai sitten otat ihotautilääkäriin yhteyttä ja voitte yhdessä miettiä onko sun annostus sopiva. Mun veli söi pari vuotta sitten roaccutan-kuurin ja aluksi ei tuloksia tullut, mutta kun annostusta lisättiin, niin alkoi vaikuttamaan. Puoli vuotta söi ja kaikki finnit lähti eikä ole tulleet takaisin. Aknen hoidossa tarvitsee aina malttia, ei se hetkessä parane. Mutta varmasti olet lopulta tyytyväinen lopputulokseen. Puoli vuottakin on loppujen lopuksi todella lyhyt aika.


    • svper5tar

      (^^ Trollotitrollol...)

      Mulla olis kans Roaccutan käytössä 2009 talven ajan, jos oikein muistan niin puolen vuotta ehdin syödä ennenku kesäaurinko pakotti lopettamaan. Iho parani silloin oikeastaan alle kuukaudessa , eikä pahenemisjaksoa ollut ollenkaan.
      Käytön aikana maksa-arvot eivät juurikaan nousseet; huulet vaan kuivu ihan hemmetisti, mihin auttaa esim. Bepanthenin säännöllinen käyttö. Oli ihanaa kun kasvot ei rasvoittunu ollenkaan ja näin jälkikäteen muistelen kuuria lämmöllä.
      Lie sitten aika kullannut muistot, mutta hyvillä mielin ja innoissani söin tänään jälleen ensimmäisen isotretitoiinikapselin :) Jouduin lopettamaan e-pillerit seitsemän vuoden jälkeen auraalisen migreenin takia, ja nyt syksyllä naama alkoi hormonitoiminnan käynnistymisen seurauksena kukkimaan ja oikein kunnolla. Aion syödä taas 6kk vähintään, ehkä 9kk jos ehtii ennen kesää.
      Roaccutania vastaava kuuri maksaa muuten vain 19 euroa 2x30 kapselia, joten hinta ei tätä nykyä ole esteenä kenellekään.

    • En suosittele

      Mun kokemukset. Olen syönyt n.150kpl eli noin 100 päivää ja toiset 150 pitäs vetää.

      Sivuvaikutukset:
      Silmät, iho ja huulet kuivuu
      Verta vuotaa nenästä jatkuvalla syötöllä
      PerCstä tulee verta
      Joka helvetin nivel naksuu
      Lihakset kipeytyy
      Rintaan puristaa sillon tällön etenkin jos on vähänkään juossu edellis päivänä(pelottavaa)
      Ylävatsa kipeenä
      Maksassa tuntuu kun ois vedetty viinaa oikein urakalla vaikka arvot oli kohillaan.
      Väsymystä, ahdistusta ja mikään ei kiinnosta

      Hyöty: Eipä ole hirveesti vaikuttanut josko ollenkaan.

      Nyt olin tauolla perseen takia niin paljon parempi olo kun noitten paskojen kanssa. Viellä pitäs hommata yks loota lisää mutta mietin että jos ei vaikutusta näy kun saan ton toisen boxin tyhjäks niin lopetan koko paskan ja hommaan tetrat jossa ei ole mitään sivuvaikutusta ja ne sentään toimi muttei valitettavasti pysyvästi mutta reilu puoltoista vuotta ilman finnejä.

      Haluaisinkin kuulla onko jollakin ollut niin ettei ole auttanut puoleen väliin taikka pitemmälle yhtään mutta loppujen lopuksi "lääke" onki auttanut?

      • En suosittele

        Unohdin vielä sivuvaikutuksista päänsäryn


    • akuvankka123

      Sama itelle kun edellisellä kirjoittajalla eli päälle 150 kapselii tullu vedettyä. Onhan tossa vähä noita sivuvaikutuksia; huulet kuivuu, päänsärkyä välillä, silmät kuivuu, kädet ja käsivarret kuivuu mut hengissä on selvitty ja kyllä finnit vähä alkaa jo lähtee. Sellasta vaan tiedustelisin, että onkohan energiajuomien juonnista jotain haittaa lääkekuurin aikana?

    • Ei luottoa

      Ole varovainen! Lääkkeellä voi olla todella pahoja haittavaikutuksia (mm. akne fulminans, psykoosi jne). Lääkäri ja mikään instanssi ei ota vastuuta, jos jotakin ikävää tapahtuu. Ei vaikka lääkäriasemana olisi Suomen tunnetuin aserma. Potilas on itse vastuussa hoidosta. Lääkäriasema on vastuussa vain "ajanvarauksesta ja hoitopaikan järjestämistä". Jos hyvin käy, hoito voi onnistua.

    • huijausta(ko)

      Eipä tuo isotretinoin (rinnakkaisvalmiste) oikein auta, kohta vuoden syöny tuota, välissä oli kahden viikontauko ja tuolloin piti syödä kortisonia ja jotain toista akne lääkettä. 13.5.2011 alotin isotretinoinin syömisen ja nyt 23.2.2012 lieneekö yksikään finni hävinnyt. Sivuvaikutuksia kyllä on mm, helvetinmoinen hikoilu, joka alkaa yht äkkiä, esim tänään koulunruokalassa alkoi yht äkkiä helvetinmoinen hikoilu päästä oikein tippu hikeä ja hupparikin kastui hiestä märäksi, sitten päätin lähteä koulusta pois, enkä mene huomenna varmana kouluun....

    • Toohtori

      Olen itsekkin miettinyt pari kuukautta sitten, että ottaisko roaccutanin. Varasin jopa ajan lääkärille, mutta nyt pari kuukautta myöhemmin olen löytänyt oikean hoidon akneeni enkä usko, että tarvii enään mennä ihotautilääkärille aknesta johtuen.

    • nananaanannaana

      Onkos kellää muulla tullut tuota Erythema multiformea (monimuotoinen punavihoittuma)? mulla on nyt tullu 1,5 viikon käytön jälkee muutama sen näköinen ihottuma vasempaan käteen, ennen ei ole ollut tuollaisia...
      olis kiva tietää onko kellää muulla tullut, katsotaan nyt mihin noi etenee, että pitääkö lopettaa koko kuuri.

    • rorooeee

      Auttaako roa, jos on pieniä näppyjä siellä tällä, sekä laajentuneet ihohuokoset?

    • kuurilla ollaan

      Olen roa-kuurin alussa, 2 viikkoa takana. Olen 26-vuotias nainen, finnit keskittyvät leukaperiin. Aiemmin olen pitänyt finnit kurissa Diane Novalla (suosittelen!), enää se ei ole vaihtoehto minulle, siksi päädyin tähän kuuriin.

      Kasvojen iho hilseilee ja kuoriutuu korvia myöten, kutittaa, on niin kuiva että pyyhkeellä kuivaaminen sattuu. Kotona ollessa olen pitänyt kasvovoide"naamiota", se auttaa. Huulet kuivat ja kuoriutuvat, nenänpielet samoin, sekä suupielet halki. Kasvojen iho punoittaa. Hiuspohja kuiva ja hilseilee. Ei tee mieli käyttää meikkivoidettakaan korppuiholla. Ekalla viikolla jopa hikoilu kirveli kasvoilla. Finnejä ollut vähän enemmän kuin normaalisti, mutta pienempiä valkopäitä. Apteekissa suosittelivat jotain erityisesti tätä kuuria varten kehitettyjä kasvovoiteita. En kuitenkaan raaskinut (vielä) ostaa. Perusvoiteet auttavat, niitä täytyy vain levitellä usein. Syön Actavis-rinnakkaisvalmistetta, maksoi 25 euroa 100 kapselia, kun taas Roaccutan olisi ollut noin 80 e. Jos haluaa syödä nimenomaan Roa-merkkiä, kannattaa pyytää lääkäriltä merkintä reseptiin, ettei lääkettä voi vaihtaa rinnakkaiseen apteekissa, niin saa paremmat Kela-korvaukset (tavallisesti korvaus lasketaan halvimmasta tarjolla olevasta tuotteesta). Itse en kylläkään epäile myöskään tämän Actaviksen tehoa.

      En aio käyttää alkoholia kuurin aikana, ja lääkäri suositteli jättämään A-vitamiinia sisältävät vitamiinipillerit pois. Ulkonäkö ei ole ollut erityisen hehkeä, joten kuurin ajaksi ei kannata ehkä suunnitella suuria juhlia tms joissa haluaisi näyttää edustavalta.

      Muuten olo on ollut ihan normaali tähän saakka. Pieniin näppyihin en tätä söisi. Niihin kannattaa kokeilla esim D-vitamiinilisää (mulla auttoi otsan alueen pieneen röpölään), kalaöljykapseleita, sinkkiä jne, vaikka ruokavalio olisikin monipuolinen. Laajentuneet ihohuokoset - en pysty kehittämään siitä itselleni ongelmaa. Eikä roalla ainakaan tähän asti ole ollut vaikutusta (vaikka tosiaan tässä vaiheessa en voi kertoa muusta kuin kuurin alun oireista). Jos nimimerkki rorooeee olet nainen, testaa hyvää meikkivoidetta joka ei jää paakuiksi ihohuokosiin, esim Cliniquen.

      Tsemppiä kaikille iho-ongelmien kanssa taisteleville! :) Muistakaa että maailmassa on pahempiakin probleemia.

    • naamavika

      Kuuri alussa minullakin.

      Olen 20-vuotias mies, ja tosiaan roaccutan-kuurin reilu viikko sitten aloittanut. Akne tuli mulle aikalailla täysin puun takaa tuossa hieman yli vuosi sitten, 19-vuotiaana. En syö mitenkään erityisen epäterveellisesti, en juurikaan juo alkoholia enkä tupakoi. Pari-kolme viikkoa sitten jätin vieläpä lähes kaikki "herkut" eli pikaruoan, karkit (enpä aiemminkaan juuri syönyt), sipsit jne. pois, sekä yritän vältellä turhia lisäaineita.

      Lähisuvussanikaan ei tietääkseni ole kenelläkään aknea, eikä mullakaan aiemmin ole ollut mitään iho-ongelmia. Ei tämä mulla onneksi missään nimessä sieltä pahimmasta päästä ole, mutta ajattelin nyt hoidattaa naamani kuntoon, ihan jo myyjänä työskentelynkin vuoksi. Siinä määrin kun sen nyt kuntoon voi saada...

      Viime vuoden keväällä söin yhden antibioottikuurin, yhteensä 200 pilleriä Oricycliniä. Ei juuri auttanut, ja vaikutus oli todella lyhytkestoinen. Vuoden alussa kävin lääkärillä ja tämä määräsi samoja nappeja uudestaan, sekä lisäksi Clindoxyl-geeliä. Söin antibiootteja taas purkillisen, eli 100kpl aamuin illoin ja totesin, että turha syödä enempää kun minkäänlaista vaikutusta ei ole. Clindoxyl kyllä rauhoittaa ihoa yön aikana kohtalaisen hyvin ainakin meikäläisellä, mutta ei se pitkäaikaisesti mitään auta. Päätin siis mennä ihotautilääkärille.

      Lääkäri määräsi 20mg:n Isotretinoin Actavis-kapseleita. Näitä syön nyt sitten kapselin kahdesti päivässä. Samalla tohtori määräsi Humektan-perusvoidetta, mikä tuntuu toimivan kohtalaisen hyvin. Levitän sitä aamuin-illoin. Lisäksi pesen kasvoni kerran päivässä jollain Loreaalin naamanpesuaineella. Alkoholia sisältävät pesuaineet lääkäri kielsi. Ensimmäisen parin päivän jälkeen finnejä tuli vähän lisää, mutta nyt reilun viikon jälkeen ollaan aikalailla lähtötilanteessa. Hyvältä näyttää siis!

      Ensimmäisen viikon aikana ei ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Muutama päivä sitten huulet alkoivat hieman kuivua, samoin silmät aavistuksen kuivat välillä, mutta nämä nyt oikeastaan kuuluvat asiaan, koska ihoahan tuo lääke nimenomaan kuivattaa. Hyvä (ja kallis) huulirasva auttaa paljon. Ei ole siis tullut masennusta tai itsetuhoisia ajatuksia vielä ainakaan...

      Mutta, eipä siis pahaa sanaa kyseisestä lääkkeestä tähän mennessä ja tähän astisen kokemuksen perusteella voin lääkettä muillekin naamansa kanssa painiville suositella.

      Toivottavasti tästä tekstistä on apua, tulen tänne päivittelemään lisää kokemuksia, kunhan kuuri tästä hieman etenee.

    • humpuuukki

      Te ketkä ootte kauemmin syöneet roaa, niin kuinka monta kertaa olette käyneet verikokeissa??

      • roapastas

        Itse kävin hoidon aikana kuurin aluksi ja lopuksi.Lisäksi kun kuurin syö niin naisten pitää käydä joka ikinen kuukausi verikokeissa, josta testataan oletko raskaana!


    • vastaus humpuukille

      Kerran kuurin aikana. Ei ole veriarvot ikinä poikenneet normaalista.

    • kuurilla ollaan 2

      Kirjoitin tähän ketjuun jo tuossa aiemmin, ja ajattelin nyt laittaa päivityksen. Kuusi viikkoa kuuria takana, ja iho on puhdas kaikkialla muualla paitsi leukaperissä, jossa mulla pahin ongelma on. Iho täysin räjähtänyt käsiin ja tulehtunut leukaperistä, se oikeastaan kuplii talia. Ei ole koskaan ollut näin paha. Sivuvaikutuksia on muitakin, ja nyt mietin, onkohan annokseni liian suuri, vai onko tämä vain tavallinen pahenemisvaihe? Voiko se kestää 6 viikkoa?

      Muualta kuin leukaperistä ovat hävinneet niin mustapäät (siis myös sellaiset, jotka ovat olleet paikallaan kymmenen vuotta!) kuin kaikki pikku näppylätkin.
      Mulla kyseessä on hormonaalinen akne, ja kaikki alkoi kun gyne käski lopettaa Diane Novat (aurallinen migreeni, jota muuten ei ole sen jälkeen näkynyt), joiden aikana mulla oli ihan täydellinen iho. Diane Novan jälkeen olen kokeillut ties mitä, ja viimeisimpänä vuoden ajan minipillereitä. En todellakaan voi suositella, sillä ne pahensivat ihon.

      Lääkäri määräsi mulle ensin 100 kapselin satsin Roaa, koska akneni on suht lievä. Tai oli... Nyt kolme ja puoli liuskaa jäljellä, mutta iho ei tosiaan ole parantunut. Nyt aion ottaa yhteyttä lääkäriin, ja kysyä neuvoa. Tästähän kehittyy hirveät arvet. Eli lääke ei todellakaan ole vaikuttanut niin kuin luulin. Näytän aika järkyttävältä tällä hetkellä. :) Meikkivoidetta ei voi käyttää, koska sekin kuivattaa ja iho kuoriutuu. Viiletän siis menemään naama ruvella, punaisena ja hilseilevänä, huulet halki ja silmät verestäen. :D Ehkä Roa toimii paremmin ns normaaliin / miesten akneen, mutta hormonaaliseen? Lääkärikin varoitteli aluksi, että naisten hormoniperäiset iho-onglemat ovat usein niitä kaikkein sitkeimpiä. Jos tästä selviän, niin en kyllä e-pillereihin enää koske. Eli naiset, koettakaa ennen Roaan ryhtymistä saada akne aisoihin jollakin muulla keinolla. Älkääkä aloittako minipillereitä.

      Tsemppiä kaikille!

    • kokemusta on

      Söin tämän ihme kuurin siinä parikymppisenä ku nenää jaksanut pahaa akneani.Tilanne paranikin puolessa vuodessa huomasti.sivuoireina oli ihonkuivuminen, väsymys,päänsärky sekä mielialan hyppäyksen(saatoin itkeä jostain tosin laihasta syystä) lisäksi erään kerran kuukautiskipuni olivat ihan järkyttävät.Muistin kuinka itkin vessan lattialla ja välistä oksensin välistä ripuloin.ja lopun ajan olin sitten puoli koomassa lattialla ja epätoivoisesti rukoilin jo kivun loppua. Ihoni oli kuurin loputtua täydellinen.Hehkutin jo iloissani että nyt ei enää tarvi ikinä kärsiä aknesta.Oli uskomatonta kun meikiksi riitti kevyt puuterointi(kun arvet paranivat).no kuluikohan siiten vuosi vai pari, nii neikös näppyjä alkanut taas tulemaan.roahan lupailee että ainakin 7 vuotta pitäisi näkyä tulokset.Paskat.Nyt 5 vuoden jälkeen ihoni on ihan kauheassa kunnossa taas.Itse olen miettinyt roat sun muut mutta en taida enää haluta noita "helppoja" reittejä.Totuushan on että noista on ihan kauheat seuraukset keholle.Mietinkin että mikähän pitkällä tähtäimellä sitten sitä aknea loppuejn lopuksi aiheuttaa.Voisko olla jopa nää lääkkeet joista me raukat apua haetaan?Ja tarkoitan nyt että tosiaan pitkällä tähtäimellä.Jokin muu sen aknen tietty laukaisee, mutta en usko että antibiotiiti yms. loppujen lopuksi tekee paljoakaan.Kaikilla on tietty omat keinoinsa ja kukin kokeilee mitä haluaa, mutta itselle ei siis apua ollut.Nyt aijon kokeilla MSM-jauhetta sekä maidotonta ja VHH ruokavaliota.kantsii tsekata raiskaswebin sivut, en tiedä vielä onko noista apua mutta kokeillaan!

    • Kyllästyttää

      Aloitin isotretion actavicsen tammikuun 2012 lopussa, viikon ajan söin annosta 40 mg/vrk ja sitten annaosta kasvatettiin 60 mg/vrk. Aluksi mitään ei tapahtunut, sitten noin kuukauden kuluttua tuli pahanemisvaihe, ja siitä saakka se onkin ollut päällä. Olen saanut actavicsen rinnalle pari antibioottikuuria, ja kortisooniakin.
      Tällä hetkellä naama on suht siisti, mutta rintakehä ja yläselkä ovat auki, siis
      noin puolentoista kämmenen kokoisella alueella ei juurikaan ole nahkaa, pelkkää haavaa vain. Näitä haavoja hoidettu osastollakin huhtikuun puolivälissä, ja tällä hetkellä kotihoidossa. Ja haavat vaan suurenee. Tällä hetkellä tilanne on se että vähennetään actavista asteittain kokonaan pois, koska se on mahdollisesti aiheuttanut sen että haavat ei mene kiinni. Tässä meinaa nyt jaksaminen loppua, kesä edessä ja selkä ja rinta auki. Haavojen päällä käytetään mepilex ag sidoksia jotka ovat vaahtosidoksia, sinänsä hyvä sidos, mutta näin kesän tultua ei niinkään miellyttävä.
      Ja lisäksi tuntuu sille että ei actavis auttanut, vaan pahensi. Akneni näyttää aivan acne fulminansille.

    • ja jonakin päivänä..

      Olen syönyt Roaa nyt neljä viikkoa. Annostus on 40mg jokatoinen päivä, ja 20mg jokatoinen. Rinnalle sain Kefexin antibiootit lieventämään/nopeuttamaan pahenemisvaihetta.
      Mulla oli siis lievä kasvojen akne, vain satunnaisia finnejä selässä ja rinnassa. Roan sain, koska tätä on kestänyt niin kauan, eikä muut keinot ole tepsineet (antibiootit, differin...)

      Huhhuh, mikä lääkekuuri tämä Roa on! Sivuoireet ovat inhottavia. Saan aina välillä kipeän vatsan antibiooteista, mutta se on murheista pienin. Iho kuivuu, silmät kuivuvat, huulet rohtuvat, lihaksia särkee, selkä on kipeä ja jatkuva janokin vielä (tuli jo nestehukkakin yhtenä päivänä).

      Silti... Tulokset ovat jo nyt alkaneet näkymään. Ihoni ruskettuu helpommin, hiukseni ja kasvoni eivät rasvoitu enää niin paljon. Kokonaisvaltaisesti iho näyttää jo kirkkaamalta ja mustapäät ovat alkaneet lähtemään. Pahenemisvaihe taitaa olla otsan ja poskien osalta ohi, mutta nyt leuka on alkanut puhdistautumaan. Muutokset ovat alkaneet näkymään todella nopeasti, enkä sivuoireista huolimatta kadu kuurin aloittamista.

      Sivuoireista:

      Olen koittanut olla meikkaamatta, koska se kuivattaa ihoani. Juon nykyään paljon enemmän vettä, se on hyväksi iholle ja muutenkin jano on kova!
      Rasvaan kasvojani Humektanilla, joka on vesipitoinen akneiholle sopiva kosteusvoide. Sitä saa laittaa aika usein, mutta jos muistaa rasvata säännöllisesti, iho ei hilseile irti. Huulten kanssa on ollut eniten ongelmia. Jos en muista kolmeen tuntiin laittaa huulirasvaa, on alahuuli jo melkein haljennut :( Tämän suhteen kannattaakin olla todella a) kärsivällinen b) huolellinen. Päivisin käytän Bevita R nimistä huulivoidetta, öisin ja iltaisin lotraan huulille Bepanthenia.
      Silmiin käytän silloin tällöin silmätippoja, mutta aika harvoin.
      Lihassäryt ovat tuorein vaiva, johon en ole vielä löytänyt ratkaisua. Palailen taas parin viikon päästä kertomaan kuulumisia :))

      Jos joku harkitsee Roaa, niin rohkeasti ihotautilääkärille! Hän on paras kertomaan sivuoireista ja muista lääketieteellisistä faktoista.

    • alviidada

      Olen käyttänyt roaa nyt kolme kuukautta, ja sama satsi olisi jäljellä. Ärsyttää hieman tuleva kesä tämän lääkkeen kanssa.

      Iho on parantunut hyvin, tosin hitaammin selän ja hartioiden alueelta missä ongelma oli pahempi muutenkin. Arpien takia en kuitenkaan voi vielä pitkään aikaan nauttia estottomasti parantuneesta ihosta.

      Olisiko kellään vinkkiä ihon hoitoon roan aikana nyt kun kesä tulee? Aurinkoa kannattaa varoa, mutta miten paljon uskaltaa aurinkorasvan turvin mennä paisteessa? Olisiko vaan parasta kiltisti pysytellä varjossa ja käyttää pitkähihaisia, varmuuden vuoksi?

      Sitten kysyisin, kuinka teillä muilla on iho muuttunut kuurin aikana? Itselläni on jotenkin tullut kuoppa-arpia ikäänkuin enemmän esille, luulisin ihon ohenemisen takia, ja ihohuokoset ovat muuttuneet valtaviksi! Mustapäät ovat aikalailla kadonneet, mutta ei luulisi pelkästään siitä johtuvan tämä laajeneminen, koska ennen roaa puristettuani mustapäitä, huokoset kyllä supistuivat pieniksi. Johtuukohan tämä ohuesta ihosta, ja pitääkö roa koko kuurin ajan huokosia auki? Toivon että ne supistuvat jälkeenpäin, kun iho paranee ja paksuuntuu jälleen normaaliksi... Kokemuksia?

      Olen syönyt 30mg päivässä ja sivuvaikutuksista pahin on huulten kuivuminen. Ihon hilseily on ajan myötä hellittänyt. Piilolinssejä olen pystynyt pitämään.

      Kyllä kuuri kannattaa, ja varmasti ne pahimmat tuntemukset ihon pahenemisesta ja muusta masentavasta voivat olla lääkkeen itsensä aiheuttamaa psyykkistä sivuvaikutusta. Parempi katsoa loppuun asti. Ja muistaa että parantuneelle iholle on olemassa nykyään miljoonia keinoja korjata arpia ja muutenkin kohentaa ihon ulkonäköä.

      Tsemppiä kaikille!

      • o_o

        Itse söin kyseistä lääkettä n.7kk ja tuolla samaisella annoksella. Kuuri loppui juuri muutama viikko sitten. Iho kyllä paloi melko herkästi auringossa, eikä oikeastaan vahvakaan aurinkorasva auttanut, sen verran ohut iho pärstässä oli. Suosittelen pysymään varjossa niin paljon kuin suinkin voi ja joku hattu on hyvä olla päässä. Itselläni iho punoittaa naamasta vieläkin melkoisesti etenkin isoimpien finnien kohdalta, mutta eiköhän se ala ajan myötä tasaantumaan. Finnit ja mustapäät ainakin hävisivät, toivottavasti pysyvästi! Mutta tsemppiä sinne!!


    • Mies 21 v.

      Söin isotretinoidia 4 vuotta sitten kuurin ja hiuksia lähti runsaasti päästä. Olin tuolloin vasta 17 v. Akne kyllä lähti, mutta hiukset eivät palautuneet koskaan ennalleen ja niitä on lähtenyt näiden neljän vuoden aikana vain lisää tasaisesti joka puolelta. Mietinpä vain tuhosiko aknelääke jotain hiuksissani lopullisesti......olisi lääkäreiden hyvä tallaisestakin sivuvaikutuksesta kertoa.

    • ei auttanut

      Itse söin roaccutania 7kk - ei auttanut. Lääkäri lupasi ensimmäisellä käyntikerralla, että tällä lääkkeellä kyllä saa sileät posket. NOh. EIPÄS TULLUT. 7kk jälkeen joka paikka silti epätasaisuuksia, nyt kulunut vajaa puolivuotta lopetuksesta, pitsaa naamassa, pitsaa joka puolella.
      Pitsa onkin lempiruokani. Miksi juuri minun piti kuulua siihen vähemmistöön jolle roaccutan ei auta ????????????

    • Help!

      Täytän syyskuun alussa 15-vuotta, niin onko minulla mahdollisuuksia saada tätä Roaccutan-kuuria? Olen kärsinyt jo monta vuotta aknesta, ja erilaisia akneen tarkoitettuja voiteita ja antibiootteja on tullut kokeiltua. Olen ajatellut varata ajan ihotautilääkärille, mutta pelkään tuleeko reissusta ihan turha jos en saakaan reseptiä. Kerran olen käynyt ihotautilääkärillä ja silloin sain juuri antibiootti kuurin, joka kyllä auttoi ainakin hiukan kuurin aikana, mutta kuurin jälkeen oltiin taas samassa alkupisteessä. Nyt haluaisin siis tehokkaampaa ja pysyvää vaikutusta, niin olen ajatellut tätä Roaccutan-kuuria. Vähän kyllä pelottaa sivuvaikutukset mitä nyt on netistä lukenut, mutta luulen että tämä on sen arvoista! Eli jos jollain on jotain tietoa että myönnetäänkö mun ikäisille tätä kuuria niin olisin erittäin kiitollinen! (:

    • Kokenut tietäjä

      Tässä omat kokemukset tuosta Roaccutanista...

      Akne ollut koko iän ja mikään ei ikinä auttanut mutta en kyllä paljoa yrittänytkään kun en tiennyt asiasta oikein mitään mutta nyt ikää 20v ja iho on aivan puhdas tai no arvet on mutta pitää myöntää että oma syy kun repii.

      Tuo Roa on rankka kuuri jos käyttää kunnon annoksia minä vedin 3 päivässä ja iho kuivuu pahasti ja huulet verillä joka aamu mutta jos vertaa 4kk kuuria koko iän akneen niin ei tunnu missään laittaa vaan tarpeeksi usein rasvaa niin ei näytä pahalta.

      Eli suosittelen Roaccutania kunhan käyttää oiken ja kärsivällisyydellä akne aina pahenee ennenkuin paranee.

      Teille lukijoille jos on akne niin tee jotain sille äläkä vaan revi niitä finnejä!!! muuten tulee arvet ja se on varma.

    • Med.doc

      Tämäkin palsta täältä suomi24.stä alkaa pian kuihtua kun
      nuorten ei tarvitse tulla tänne ihmettelemään vaan toimivia lääkkeitä
      on :lievään ja keskivaikeaan akneen Epiduo tai Clinomycin voidetta
      sekä vaikeaan arpeuttavaan akneen Roaccutanea joita saa ihotautilääkäriltä.

      Sääli vaan kaikkia "viljattomuus" kirjojen myyjiä sekä iherb mainostajia kun ei epätoivoisia hyväuskoisia nuoria enää löydykään huiputettavaksi.

      Ja kukapa haluaisi kokeilla->pettyä,kokeilla->pettyä humpuukihoitoihin ja ruokavalioihin ja samalla antaa kasvojensa arpeutua.

    • Nipsukka898

      12-vuotta kärsinyt aknesta (nyt 26 v), kokeillut kaikenmaailman hoidot (kuorinnat, hapot, laseerit, hoitotuotteet, puhutaan varmaan muutamasta tuhannesta euromäärästä), viikko roa-kuuria takana, jota suositeltiin jo 10-vuotta sitten, mutta pelon takia en tuolloin uskaltanut aloittaa! Viikossa iho on puhdistunut, toki myös jo kuivannut (hilseilyä otsalla ja nenänpäässä), oireina: silmien, sierainten ja ääh huulten kuivumista. Mutta jos tämä tällä hoituu - niin nuoret naiset, jos teille suositellaan Roa-kuuria niin ottakaa se, kun välttää alkon sinä aikana, kärsii hetken kuivumista niin pääsee paljon helpommalla (mikäli tämä tosiaan auttaa :D) kuin minä. Valitettavasti useast kosmetologin hoidot ovat tehneet vain hallaa (ihon paksuneminen, arpien muodostuminen, katkenneet verisuonet, turhat toivot ja pohjaton kuilu eurojen suhteen) vuosien varrella :(

    • Marj

      Melkein kuin sanasta sanaan mullakin meni aknen kanssa mutta nyt on kuurit takana ja eikä ainoatakaan tulehtunutta osaa kasvoissa, kiitos Tretinoinin.

    • toinen kierros

      Täällä eräs jolla on menossa toinen kuuri. Ensimmäinenkin auttoi hetkellisesti aivan kuin unelma, en ollut uskoa todeksi että sain tosiaan katsella peilistä niin tasaista ihoa. Ainoa ongelma olivat punaiset arvet. Akneni ei koskaan ollut erityisen paha, mutta koska olin kokeillut läpi antibiootit sun muut, päädyin lopulta syömään Roaccutanin. Kuurin jälkeen kului muutama kuukausi ja ongelmia alkoi taas ilmetä. Otti todella pahasti päähän, kun on saanut tottua olemaan stressaamatta ihosta ja yhtäkkiä huonontuminen alkaa taas. Päädyin hakemaan toisen kuurin, ja tässä nyt odotellaan sitten mitä tapahtuu kun tämä loppuu. Jotkuthan tosiaan joutuvat useamman kuurin syömään, mutta mietityttää vaan että hyödyttääkö tämä toinenkaan kuuri yhtään sen pidempiaikaisesti kuin ensimmäinenkään. Toivon todella etten ole yksi niistä onnekkaista joille edes Roa ei lopullisesti auta.

    • Marj

      Kaksi kuuria minullakin tarvitiin ja yhdellä ystävälläni 3 kuuria ennenkuin
      talirauhaset normalisoitui ja uusia finnejä ei enää pahemmin tule.
      Yksittäisiä finnejä tulee kyllä silloin tällöin mutta suuret kystiset tulehdukset
      häipyi Roan kanssa(luojan kiitos).

      Tsemppiä hoitoon vaan kyllä siiitä hyvä tulee ja mitä vaihtoehtoja meillä
      "kaiken kokeileelle" on.
      Viljattomuus vai vitamiinipillerit,Hehehh salli mun nauraa...

    • gamla gubbe

      Kuten ylläolevista kertomuksista havaitsee 90% Roaccutane hoitoa käyttäneistä sai huomattavan parannuksen ja negatiiviset peloitteluyritykset
      lähes yksinomaan ihmisisltä jotka eivät koskaan itse edes käyttäneet
      lääkettä...

      Toista oli 30 v sitten kun Roaccutane tuli markkinoille eikä kukaan tiennyt mitään sivuvaikutuksista ei lääkärit eikä edes valmistaja,silloin mietitytti
      hieman itseäni lähteä kokeilemaan tätä uutuutta mutta kuten lähes kaikille minullekin ainoa havaittava sivuvaikutus oli huulten ja ihon kuivuminen mutta niinhän ne kuivuu monesta reseptivapaasta aknevoiteestakin
      varsinkin kaikki bentsoliperokxidia sisältävistä.

      Mutta se hyöty...Vieläkin muistan sen ilon tunteen kun paiseet alkoivat lähteä eikä takaisin ole tullut eikä mitään sivuvaikutuksia jäänyt.
      hoidon myötä.

    • apina...........

      Joo ei paha vaikea akne parane millään viljattomuudella sun muulla vitamiinilla. Kannattaa ehdottomasti hakea roa kuuri ettei tarvitse kärsiä. Saa normaalin elämän ja normaalin itsetunnon. Ei tarvitse kokoajan stressata ihon kuntoa. Voi elää ilman, että tarvii edes miettiä ihoaan tai naamaansa.

      Itselläni 10vuoden akne historia. Takana kolme antiioottikuuria, kaikki mahdolliset ihotautilääkärin määräämät voiteet, jokaikinen ruokavaliokokeilu karppauksesta viljatomaan ja maidottomaan ruokavalioon. Suuret d vitamiini ja sinkkilisät.

      Lopulta otin roakuurin, vaikka pelkäsin sitä koska sitä nimitetään myrkyksi ja ties miksi. Pelotellaan kamalasti ja minäkin pelkäsin. Roa aiheutti sivuvaikutuksia ja kuuri oli suhteellisen rankka FYYSISESTI, mutta jokaisen päivän arvoinen. Sain normaalin naaman ja normaalin itsetunnon. Stressiä ihosta ei enää ole. Voin mennä ystävien kanssa saunaan, voin olla ilman meikkiä. Keväisin en enää masennu kun kirkas kevät aurinkopaljastaa ihon kunnon.

      Hakekaa oikeasti kuuri jos ette saa aknea kuriin. Lääke on kyllä tosi tehokas ja 4-6kk nyt kestää vaikka huulet halkeaa ja iho kuivuu, kun tietää, että jatkossa on normaali iho.

    • 2x 20mg

      Itsellä nyt 3kk takana (6kk kuuri) roaccutania ja huomaan eron, mutta vieläkin ongelmakohtiin (sivuille leukoihin) tulee muutamia finnejä. Haittavaikutuksista sen verran että itsellä huulet kuivuu (huulirasva pitää olla aina mukana) ja halkeilee päistä, kasvojen iho todella kuiva ja silmiä kuivaa. En kadu yhtään että otin kuurin, koska tällä olen jonkinlaisia tuloksia jo saanut ja tässä on 3kk vielä jäljellä. Ja mitä näillä palstoilla puhutaan niin yleensä tulokset alkavat näkymään siinä 4kk jälkeen!
      Innolla odotan kuurin päättymistä

    • kakkamies

      2päivää syöty roan rinnakkaisvalmistetta ja paska lentää. Muilla tullut ripulia kyseisen lääkkeen aloitettua? Toivottavasti menisi ohi, ei ole kiva kokoajan juosta pöntöllä. Ja ei, ei ole veristä ripulia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      107
      1825
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1396
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1329
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1313
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1247
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1068
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      14
      1041
    Aihe