Näkövamma= Mahdottomuus työllistyä suomessa????

Yks vaan

Kuten otsikkokin jo sen kertoo, niin on sairauden johdosta johtuvan vamman tai haitan omaavien ihmisten lähes mahdotonta työllistyä normaalisti. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta kun ajatellaan työmarkkinoita yleisellä tasolla, niin on työllistymisen mahdollisuudet melko vähissä. Ihmettelen itse tätä suuresti, koska eiväthän näkövammaiset ole mitään neliiraaja halvaantuneita. Itselläni esimerkiksi on 80% näkövamma, joka on aikoinaan munuaistulehduksen kautta kehittynyt jälkitautina. Sääliä en kuitenkaan kaipaa, vaan oikeudenmukaisuutta. Sääli on mielestäni myös sairautta. Kun säällii jotain toista, niin on vaikeata nähdä toisen ihmisen ongelmiin. Tästä asiasta ollaan varmaan kaikki samaa mieltä? Kertokaa myös muut omat näkemyksenne Myös siis normaalisti näkevien kommentit ovat tervetulleita. Provoilua en kuitenkaan siedä, eli provoilijat menkööt muualle Niin ja muuten kaikille tiedoksi. Minulla on ammattitutkinto, ja olen aktiivisesti yrittänyt etsiä itselleni töitä.

9

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töissävielä

      Mitä tarkoittaa tuo 80 %:n näkövamma?

      Itse olen silmäsairauden vuoksi hiljalleen menettämässä näköäni ja käytännössä saatan sokeutua. Ennen sairauden toteamista haaveilin työpaikan vaihdosta, mutta nyt lienee viisasta pysyä entisessä, kun työpaikka yleensä on. Mietin myös, voidaanko minut jollain verukkeella potkaista pois, vaikka ymmärtääkseni työni voi jatkua ainakin jossain muodossa näkövammasta huolimatta. Jotenkin tuntuu, että sitten pitää vain olla todella hyvä työssä rajoitteesta huolimatta ja antaa aina 110 %.

      Joskus luin jostain, että yrityksen imagon kannalta olisi hyvä, että töissä olisi erilaisia (myös vammautuneita) henkilöitä. Kuinka moni yritys katsoo, että omiin arvoihin tällainen sopii?

      Toivon sinulle kaikkea hyvää ja onnistumista työnhaussa. Jo toimeentulonkin takia työpaikka olisi tärkeä ja antaisihan se omalla tavallaan sisältöä elämään.

    • ei näkövammaa

      Minuakin kiinnostaisi tietää mitä käytännössä tarkoittaa tuo 80% näkövamma? Millaisia apuvälineitä tarvisit esim. normaaliin toimistotyöhön?

      Jo työpaikan omaavalla varmaan yksi tekijä on se millainen työpaikka on eli onko siellä mahdollisuus saada toisenlaisia töitä, siis töitä, jotka paremmin sopisivat näkövamman kanssa yhteen. Monet työpaikat tahtovat olla lähes yhden homman paikkoja eli on ulkoistettu paljon tehtäviä... Kurjaa, mutta näin vaan tahtoo nykypäivänä olla :)

      Omalla työpaikallani on kolme pyörätuolilla liikkuvaa henkilöä, ICT-hommissa kaikki. Yksi tulee toimeen täysin itsenäisesti ja kaksi tarvivat avustusta esim. lounastauolla ihan perunoiden kuorimisesta alkaen. Minusta on hienoa huomata, että he ovat työpaikan aikanaa saaneet ihan omilla avuillaan, omilla koulutuksillaan jne. En tiedä miten yleistä tuo on. Näkövammoista kärsiviä en tiedä olevan, mutta lievemmäthän eivät aina ulospäin edes näy...

    • miksuh1

      80% näkövamma tarkoittaa sitä, että normaaliin näkökykyyn suhteutettuna n'käkyvystä on jäljellä 20%. Kyseessä on lääketieteellinen määritelmä vamman vakavuudesta ja sen vaikutuksesta itsenäiseen selviämiseen. Mitä se tarkalleenotaen tarkoittaa on tapauskohtaista ja se riippuu vamman laadusta, silmäsairauksia on hyvin erilaisia.

    • miksuh1

      Näkövammaisena työllistyminrn on valitettavasti tosiaan erittäin vaikeaa, olen itsekin saanut sen huomata. Eräs harkitsemisen arvoinen vaihtoehto on perustaa oma pieni yritys..Sillon voi tehdä työtä omaan tahtiin omien.

    • järjestykseen

      Itse olen ollut palkkatuetussa työssä. Sitten kun tuki on loppunut työnantaja
      ei ole omalla rahalla työllistänyt aina tarttisi tuen jostakin.
      Toimin aktiivisena näkövammaisena yhdistyksessä.
      Monet näkövammaiset ovat halunneet eläkkeelle, koska eivät jaksa
      tätä byrokratiaa. Hyvin pieni osa käy ansiotyössä.
      Kannattaa olla sinnikäs työnetsijä. Sitten kun se kuuluisa työvoimapula
      tulee niin eiköhän näkövammaistenkin työpanos kelpaa. Vai onko halvempaa tuoda ulkomailta työvoimaa. Jää nähtäväksi.

      • eiväthuolitöihin

        Ei ole työvoimapulaa vielä tänäpäivänä vaikka 4 vuotta on mennyt, näkövammainen ei työllisty vaikka olis minkälainen koulutus tai ura takana. Oma yritys, nooh, työllisyysneuvoja sun muut omassa piirissäni kyllä jaksaa puhua mutta mitään käytännön apua en saanut joten sekään ei taida onnistua.
        Käsityöläisenä ei myöskään elätä itseään tai jos joku niin tekee ilmoitelkaa ihmeessä miten tuo onnistuu, täälläpäin kun jengi ostaa vain Kiinasta tuotua halpistavaraa.


    • Tsemppiä sinulle

      Sitkeyttä se vaatii ja usein lisäksi ripauksen onnea. Olen heikkonäköinen ja olen nyt vakinaisessa työsuhteessa. Työnsaanti ei todellakaan ollut helppoa, mutta uskon siihen vaikuttaneen sen, että minulla oli paljon erilaista muun alan työkokemusta ns. paskaduuneista, sillä niillä osoitin, että pystyn ja haluan olla työelämässä. Onni potkaisi, kun ensin tuttu kertoi, että hänen työpaikallaan tarvitaan apulaista 3 kk:ksi ja tämän jakson aikana yksi työntekijä ilmoitti jäävänsä äitiyslomalle ja sitten tuli toinen sijaisuus. Nyt työuraa takana 20 v.

    • näkäri

      Ennakkoluulot näkövammaa (tietysti myös muuta vammaisuutta) kohtaan ovat todella suuret. Itse jouduin jäämään toimistotyöstä eläkeelle, kun näköni heikkeni lähelle tuota 80 prosenttia. Olisin pystynyt hoitamaan suurimman osan töistäni tietokoneen suurennusohjelman avulla, mutta asiakaspalvelu olisi täytynyt jättää toisille työntekijöille.
      Tämä ei sitten miellyttänyt heitä ja niinpä he painostivat minut jäämään eläkkeelle. Eläkkeelle jääminen oli paha paikka, koska minulla oli kaksi pientä lasta ja asuntovelkaakin aivan riittävästi.
      Ainoa konsti oli perustaa oma pieni, yhden hengen yritys, jossa teen nyt lähes samanlaisia toimistotöitä, mitä aikaisemmassa työpaikassani. Luulisin, että oman yrityksen perustaminen olisi sinullekin hyvä vaihtoehto.

    • MJR72

      Itselläni toinen silmä syntymästä asti sokea. En saa c-korttia. Vaikeuksia on ollut työllistymisessä, mutta nykyisin ajan kuorma-autoa suurempaa ja painavampaa maanrakennus konetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe