Sattuuko repeäminen??

Miina

En odota että tuo repeäminen (joka pahimmassa tapauksessa ylettyy anukseen saakkaa) ei sattuisi lainkaan,mutta sattuuko se aivan jumalattomasti?? Vai onko kudokset tuolloin jo venyneet ja turtuneet??
Odotan ensimmäistäni ja pelkään tuota repeämistä kaikkein eniten ja sitä kipua.. Uskon kestäväni supistukset,mutta joku kaamea repeämä.. Ajatuskin saa voimaan pahoin..
Asiallisia vastauksi,mutta rehellisesti,ei tarvitse kaunistella!

30

15992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjukka74

      Kyllä yleensä tehdään välilihaleikkaus, jos on vaarana repeäminen, ja se tehdään puudutuksessa (jos ehditään ). Ja se ei yleensä satu, mutta sen jälkikipu, kun on ommeltu, sattuu.
      Jos ei ehditä leikkaamaan, niin repeäminen kyllä sattuu ja perke******, kerron kokemuksesta.

      Kannattaa sanoa hyvissä ajoin synnärillä, jotta pelkää repeämiä, ja haluaa varautua siihen, voivat katsoa, onko vauveli kuin iso, ja varautua leikkaamaan välilihan, jos tiukalta näyttää. Tsemppiä, harvoin niitä repeämiä tulee ! Tsemppiä odotukseen!

      • Nina

        Mulla ei kans ehditty välilihaa leikata joten se repeytyi. Sattuihan se hirmusesti, mutta mun mielestä se jälkikipu oli melkeen ihottavampaa..kaikki vessassa käymiset ym. Mulla oli paikat kuukauden synnytyksen jälkee kipeenä.

        Nyt synnytyksestä on kulunu tasan 6 viikkoa ja siitä on vaa enää inhottava muisto tallella. Eli tsemppiä vaan synnytykseen =))


      • mie

        Kyllä repeämä voi tulla vaikka väliliha leikattaisiinkin.Minä sain toisen asteen repeämän, vaikka väliliha leikattiin.


    • Mam

      Minulla on yhdessä synnytyksessä tehty eppari ja kahdessa repesin lievästi. Kätilön mukaan ei ollut repeämisvaaraa, mutta niin vain repesin. Ponnistukset olivat nopeita ja vauvat isohkoja. Ja voin ihan rehellisesti sanoa, että kumpaakaan repeämistä en tuntenut yhtään. Myöskään jälkikipuja ei ollut. En tarvinnut kipulääkettä. Haavat paranivat nopeasti eikä ollut istumisongelmia. Ensimmäinen vessassakäynti vain jännitti, mutta ei sekään ollut tuskaista.

      • Kätilö

        Totta kai välilihan repeäminen sattuu! Mutta täytyy muistaa, että jos se olisi helvetillistä, niin tuskin naiset saisivat kahdeksaa lasta...


      • Mam
        Kätilö kirjoitti:

        Totta kai välilihan repeäminen sattuu! Mutta täytyy muistaa, että jos se olisi helvetillistä, niin tuskin naiset saisivat kahdeksaa lasta...

        Minä en oikeasti tuntenut repeämistä. Vauvat tulivat niin vauhdilla, etten siinä ehtinyt mitään repeämistä huomata. Kätilö vain ilmoitti, että tuli repeämä ja että täytyy vähän ommella.


      • aliapösaoigh
        Kätilö kirjoitti:

        Totta kai välilihan repeäminen sattuu! Mutta täytyy muistaa, että jos se olisi helvetillistä, niin tuskin naiset saisivat kahdeksaa lasta...

        "Totta kai välilihan repeäminen sattuu! Mutta täytyy muistaa, että jos se olisi helvetillistä, niin tuskin naiset saisivat kahdeksaa lasta... "


    • tyhmääkin tyhmempi

      synnytys ei vielä itselleni ajankohtainen (en vielä edes raskaana), mutta pelottaa jo. mikä tuo väliliha siis on ja palautuuko se ompelemisen jälkeen ennalleen repeytyäkseen taas seuraavassa synnytyksessä uudelleen?

      • Mamzilla

        Väliliha on se pimpsan ja pyllynreiän väliin jäävä alue. Itse sain synnytyksessä 1-asteen kosmeettisen repeämän ulkosynnyttimeen ja se kursittiin kasaan parilla tikillä. Repeämistä en huomannut kun paikat oli jo niin puuduksissa. Synnytykseen en saanut/halunnut kivunlievitystä mutta tikkaus vaiheessa laitettiin paikallispuudutus (ei ottanut kipeää). Pimpsan normaalilla koolla ei ole mitään tekemistä repeytymisten kanssa. Itse olen aina ollut pienikokoinen ns."yhden sormen mentävä" ja minulle tehdyt gynekologiset tutkimukset on aina tehty normaalia pienemmillä tutkimusvälineillä. Ennen synnytystä hormoonit aiheuttavat pimpsan muuttumisen joustavammaksi ja pehmeämmäksi. Nyt, 9 kk synnytyksen jälkeen pimppini on lähes entisensä tosin tilaa on nyt "kahdelle sormelle", eikä muuten haittaa pätkääkään...kiva vaan kun yhdyntä ei enää satu eikä joka kerta tarvi läträtä liukasteiden kanssa.


    • sini

      itse repesin synnytyksessä aika pahasti, mutta en kerennyt saada kipulääkettä , niin mun mielestä ne supistukset sattuu enemmän kuin repeäminen. synnytys oli niin nopea että luomusti mentiin loppuun asti.
      ja eiköhän se vauva ole niin ihana kun sen saa ensi kerran syliinsä niin siinä unohtuu kivut--->ainakin mulla.. kyllä se vauva on niin ihana lahja kannattaa se eteen vähän kärsiäkin,,

    • felica

      en edes huomannut kun repesi, jälkeenpäin kyllä. Mun mielestä siinä synnytyksessä oli kauheinta juuri se toipilas aika kun väliliha oli leikattu, ja mulle repes vähän muualatakin. Synnytin juuri ennen viime kesän helteitä ja koko ajan oli ihan hiessä ja paikat kutisi...

    • viivi

      Ekassa synnytyksessäni väliliha leikattiin 4-kiloisen vauvan tiltä ja sattui (puudutuksesta huolimatta) aivan jumalattomasti! Toisen syntyessä ei leikattu vaan repesin hiukan,eikä tuntunut oikeastaan missään.
      Alapäähän on suht turta synnytyksestä muutenkin kun vauvaa venyttää paikkoja,enkä olisi edes tiennyt revenneeni ellei olisi kerrottu.
      Ekasynnytksen jälkeen olin myös tosi kipeänä leikkaushaavan takia, se turposi ja tikit hankasivat, istuminen onnistui kunnolla vasta 3(!)viikon päästä, repeämisen jälkeen istuin heti synnytyksen jälkeen normaalisti eikä juurikaan sattunut.
      Joten jos noista kahdesta "pahasta" olisi valittava "parempi",se on ehdottomasti repeämä kuin leikkaus, repeämähän paraneekin nopeammin..

      • MaRiia

        Miksi sitten ylipäätään leikataan välilihaa jos se kerta revenneenä paranee paremmin???????????


      • mam
        MaRiia kirjoitti:

        Miksi sitten ylipäätään leikataan välilihaa jos se kerta revenneenä paranee paremmin???????????

        että väliliha leikataan...ja näitä rutiinieppareita tehdään tosi paljon, nykyisin sentään opetetaan uusille kätilöille että välttäisi epparia, ja että se tulee tehdä vain todella tarvittaessa, esim imukuppisynnytyksessä. Kun synnytin esikoistani, kätilö oli tulossa sakset kädessä ja huusin että nyt perkele ne sakset pois (olin jo aiemmin sanonut että välilihaa ette leikkaa). Lapsi tuli kuin tulikin ulos ja sain vain pienen nirhauman limakalvolle!! Miettikää mitä turhia kipuja ja haittoja olisi tullut jos kätilö olisi epparin tehnyt!! Ystävälläni epparikohat on vielä vuodenkin päästä tunnoton, ja seksi ei maistu.


      • miiina
        mam kirjoitti:

        että väliliha leikataan...ja näitä rutiinieppareita tehdään tosi paljon, nykyisin sentään opetetaan uusille kätilöille että välttäisi epparia, ja että se tulee tehdä vain todella tarvittaessa, esim imukuppisynnytyksessä. Kun synnytin esikoistani, kätilö oli tulossa sakset kädessä ja huusin että nyt perkele ne sakset pois (olin jo aiemmin sanonut että välilihaa ette leikkaa). Lapsi tuli kuin tulikin ulos ja sain vain pienen nirhauman limakalvolle!! Miettikää mitä turhia kipuja ja haittoja olisi tullut jos kätilö olisi epparin tehnyt!! Ystävälläni epparikohat on vielä vuodenkin päästä tunnoton, ja seksi ei maistu.

        No kyllähän tuokin asia on niin että se riippuu aivan siitä miten pahasti on revennyt. Itse en huomannut välilihan leikkausta ollenkaan, ja sen lisäksi repesin ihan muualta. Tikit olivat sulaneet täysin kahden viikon päästä ja sen jälkeen ei ole eppariarpi vaivannut. Istuminen oli täysin kivutonta n. viikko synnytyksestä. Jos ei olisi tehty epparia, olisin voinut revetä peräsuoleen asti, mikä takuulla olisi ollut kivuliaampi kuin pieni leikkausjälki.


      • ***...***
        miiina kirjoitti:

        No kyllähän tuokin asia on niin että se riippuu aivan siitä miten pahasti on revennyt. Itse en huomannut välilihan leikkausta ollenkaan, ja sen lisäksi repesin ihan muualta. Tikit olivat sulaneet täysin kahden viikon päästä ja sen jälkeen ei ole eppariarpi vaivannut. Istuminen oli täysin kivutonta n. viikko synnytyksestä. Jos ei olisi tehty epparia, olisin voinut revetä peräsuoleen asti, mikä takuulla olisi ollut kivuliaampi kuin pieni leikkausjälki.

        Epparilla voidaan joskus välttää repeämät. Mutta eppari paranee hitaammin kuin repeämä. Toki on parempi kärsiä sen epparin kanssa kuin repeämän, joka ulottuu peräsuoleen saakka. Rutiiniepparit pitäis kieltää lailla, koska välttämättä ei tulisi repeämiä edes, eikä siis tikkejäkään.


      • repale.
        ***...*** kirjoitti:

        Epparilla voidaan joskus välttää repeämät. Mutta eppari paranee hitaammin kuin repeämä. Toki on parempi kärsiä sen epparin kanssa kuin repeämän, joka ulottuu peräsuoleen saakka. Rutiiniepparit pitäis kieltää lailla, koska välttämättä ei tulisi repeämiä edes, eikä siis tikkejäkään.

        Sattui se koko operaatio niin prkleesti etten kyllä osaisi repeämistä erotella. puudutuksia ei kyllä ollut. ei keretty leikata välilihaa, ja se repesi aivan kokonaan, samoin tuli emättimeen pahoja repeämiä. tikkaus todellakin sattui, koska puudutus aine ei vaikuttanut (ja niitä tikkejä oli paljon). muutamapäivä tästä tikkejä vielä repeytyi irti ja haava tulehtui... todella ihanaa. sisäpuolelle on jäänyt tunnoton kohta sinne missä tikkejä on ja seksistä ei tullut mitään puoleen vuoteen. kohta syntyy toinen, saa nähdä miten nyt käy :/


      • T
        repale. kirjoitti:

        Sattui se koko operaatio niin prkleesti etten kyllä osaisi repeämistä erotella. puudutuksia ei kyllä ollut. ei keretty leikata välilihaa, ja se repesi aivan kokonaan, samoin tuli emättimeen pahoja repeämiä. tikkaus todellakin sattui, koska puudutus aine ei vaikuttanut (ja niitä tikkejä oli paljon). muutamapäivä tästä tikkejä vielä repeytyi irti ja haava tulehtui... todella ihanaa. sisäpuolelle on jäänyt tunnoton kohta sinne missä tikkejä on ja seksistä ei tullut mitään puoleen vuoteen. kohta syntyy toinen, saa nähdä miten nyt käy :/

        Kannattaa lukea asioista, jotka ennalta ehkäisee repeämien tulemista. Huonosti mennyt eka kerta saattaa motivoida tehokkaasti kokeilemaan erilaista synnyttämistä --> eli aktiivisempaa.


      • näin meni mulla
        T kirjoitti:

        Kannattaa lukea asioista, jotka ennalta ehkäisee repeämien tulemista. Huonosti mennyt eka kerta saattaa motivoida tehokkaasti kokeilemaan erilaista synnyttämistä --> eli aktiivisempaa.

        kuulema ei enään leikata... kättärillä ei ainakaan... sanovat että mielummin repeää luonnollisesti kuin että leikataan koska parantuminen kestää kauemmin jne... itellä repes ja se sattu.. en revennyt välilihasta vaan juuri toiselta puolelta.. kätilö painoi kuumia kääröjä välilihaani jotta se "pehmenisi" lie sitten auttanut siihen etten revennyt sieltä... mutta itse paranin nopeasti eikä ollut kipeät repeymät... en tarvinnut mitään kipu lääkkeitä synnytyksen jälkeen... ainoastaan vähän apuja että pissa tulisi... ja se sitten kyllä kirveli parikin viikkoa!!! vaikka suihkun kanssa olisi pissannut...


      • ...
        näin meni mulla kirjoitti:

        kuulema ei enään leikata... kättärillä ei ainakaan... sanovat että mielummin repeää luonnollisesti kuin että leikataan koska parantuminen kestää kauemmin jne... itellä repes ja se sattu.. en revennyt välilihasta vaan juuri toiselta puolelta.. kätilö painoi kuumia kääröjä välilihaani jotta se "pehmenisi" lie sitten auttanut siihen etten revennyt sieltä... mutta itse paranin nopeasti eikä ollut kipeät repeymät... en tarvinnut mitään kipu lääkkeitä synnytyksen jälkeen... ainoastaan vähän apuja että pissa tulisi... ja se sitten kyllä kirveli parikin viikkoa!!! vaikka suihkun kanssa olisi pissannut...

        nii ja tuohon vielä lisäykseksi että rasvasin välilihaa joka ilta ennen kuin menin nukkumaan...


      • leikkaajaäiti
        MaRiia kirjoitti:

        Miksi sitten ylipäätään leikataan välilihaa jos se kerta revenneenä paranee paremmin???????????

        eppari on huomattavasti helpompi ommella ja kursia kokoon kuin repeämä. Väliliha repeää kudosten suuntaisesti ja saattaa olla monisäikeisiä esim. Y-kirjaimen mallisia. Selkeä ja yksisuuntainen eppari on siis tässä asiassa parempi. Mutta ongelmana epparissa tosiaan on se, että episiotomia tehdään leikkaamalla kudokset "poikki" jolloin paraneminen on hitaampaa kuin kudosten suuntaisesti revennyt alapää.


    • ........

      Mä en tuntenut mitään. Mulla leikattiin väliliha pakaraan asti, sen lisäksi repesi emättimestä 7cm ja vieläpä myös sulkijalihakset. Missään vaiheessa en tuntenut mitään repeämistä enkä itseasiassa sitäkään kun pää tuli ulos. Tai no, tunsin mutten tajunnut sitä. Mulla imukuppisynnytys, kaikki oli ohi 4:ssä minuutissa imukupin käyttöön ottamisen jälkeen ja mitään sen kummempaa en koko session aikana tuntenut, kun aivan sairaan paskahädän tuntuista painetta ja inhottavaa venymistä ja muutenkin oli hirveä tunne tuolla alapäässä. Mutta ihan rehellisesti voin sanoa, että olin niin pihalla koko tapahtuman ajan etten paljoa kipua "ehtinyt" tuntea..

    • nou roplem

      kyllä sen tunsi, mutta aika pieneltä se tuntui sen muun ohella. Tosin repeämä oli pieni vaikkakin peräsuoleen päin, muistaakseni 4 1 tikkiä. heti istuin, eikä vajaa 3 vko synnytyksestä tunnu mitään. koko ajan oon kävelly normaalisti eikä kakkaamisessa oo ollu ongelmia. Kannattaa toki syödä leseitä etukäteen ja ottaa sairaalaankin, senkin takia että peräruiskeen jälkeen voi hieman tavara pakkaantua.

      • juntuspenska

        Mulla kans synnytyksessä repesi paikat pakaraan asti. En tuntenut repeemää erikseen, pelkässä synnytyksessä oli jo tarpeeksi. Jälkikipu oli kaikista hirveintä koko synnytykseen verrattuna, kun reilun kuukauden ajan istuminen teki kipeää. Kaikki kipu unohtui kun sai lapsen syliin, ja pelkäsin ennakkoon just ett jos tulee repeämiä, mutta turhaan pelkäsin :)


    • vuosien takaa

      En onneksi ole revennyt, vaan leikattiin. En edes tuntenut, että puudutusta pistetään enkä myöskään tuntenut mitään leikkauskipua, vaikka siinähän vedetään tosiaan kudosta auki. Eikä jälkeen päinkään tuntunut kummoiselta. Arka oli muttei mikään kauhean kipeä. En tajua miksei tuntunut. Epiduraali annettiin, ja sen jälkeen kaikki oli niin helppoa.

      • s.t

        Mulla samanlaiset kokemukset edellisiltä kerroilta. Molempien aikana tehtiin tuo leikkaus. Jos mulle siitä synnytyksen aikana kerrottiin, niin en ainakaan sitä ehtiny tajuta. Siis sisäistää että mua leikellään. En kokenu "ylimäärästä" kipua. Sattui valmiiksi niin lujaa... En tiedä kertoiko ne sitä edes ennen kun vauva makas mahallani... Synnytyksen jälkeen epiduraali vaikutti vielä niin hyvin ettei ompeleminenkaan sattunut. Kotona arpi oli kyllä vähä arka molempien synnytysten jälkeen...


    • älä suottaa pelkää

      Molemmilla kerroilla revennyt paikat hieman,2 tikkiä muistaakseni molemmilla kerroilla laitettu. Ei sitä repeämistä edes huomannut,eli en voi sanoa,että olisi sattunut:) Huom!Olen synnyttänyt molemmat lapseni luomuna,vauhdikkaat synnytykset takana;)
      Tikkien laiton tunsin,mutta siinä vaiheessa vauva oli jo tissillä,ettei sillä kivulla ollut merkitystä. laittoivat tottakai jotain puudutusta ennen paikkailua.

      Alkuun pissaaminen sattui ja istuutuminen teki vähän kipeää,mutta nopeasti nekin kivut meni ohi.Täytyy vain suihkutella revenneitä paikkoja ahkeraan,että pysyy pöpöt poissa ja paraneminen sujuu nopeaan!:)

      Täällä kolmas tulossa joulukuussa!

    • tsuippaduippa

      mulle tuli välilihaan 2. asteen repeämä enkä tuntenut synnyttäessä repeämistä ollenkaan, olin ihan ihmeissäni kun kätilö kerto tuosta ja että tulee kolme tikkiä. ponnistaminen kyllä sattui, mutta repeämistä en tuntenut siinä hötäkässä ollenkaan :D

      • tuyioyu

        en huomannut repeämistä järkyttävien ponnistuskipujen lomasta (ei puudutuksia), puudutuspiikin voimin tuli sitten sisä sekä ulkopuolelle tikkejä lähes parikymmentä. meillä päin ei leikata välilihaa ellei välttämätöntä. toisessa synnytyksessä sain 2tikkiä välilihaan. (vanhan arven kohdalta aukesi) ja repesin myös ylöspäin klitorikseen asti. tikkejä ei ylös laitettu. johtui varmaan ponnistus asennosta tuo ylöspäin repeäminen, olin perinteisessä puoli istuvassa asennossa ja valunut lähes selälleen..


      • Muru 7 kk
        tuyioyu kirjoitti:

        en huomannut repeämistä järkyttävien ponnistuskipujen lomasta (ei puudutuksia), puudutuspiikin voimin tuli sitten sisä sekä ulkopuolelle tikkejä lähes parikymmentä. meillä päin ei leikata välilihaa ellei välttämätöntä. toisessa synnytyksessä sain 2tikkiä välilihaan. (vanhan arven kohdalta aukesi) ja repesin myös ylöspäin klitorikseen asti. tikkejä ei ylös laitettu. johtui varmaan ponnistus asennosta tuo ylöspäin repeäminen, olin perinteisessä puoli istuvassa asennossa ja valunut lähes selälleen..

        Pelkäsin itsekin eniten juuri repeämistä ja niiden jälkivaikutuksia, en niinkään supistuksia. Synnytys kesti pitkään ja päättyi imukuppiin, joten leikkasivat epparin ja sain lisäksi toisen asteen repeämän. Ponnistusvaiheessa en kuitenkaan tuntenut repeämistä, en edes epparin leikkausta, vaan enemmänkin tuskaisen ponnistuksen tunteen. Olin siis kuitenkin saanut epiduraalin ja taisivat puudutuksenkin laittaa ennen epparin leikkausta. Paraneminen kesti noin kaksi viikkoa, pahimpina päivinä en pystynyt istumaan ollenkaan, mutta kipulääkkeet auttoivat onneksi jonkun verran. Nyt, seitsemän kuukautta synnytyksen jälkeen ei ole pahempia vaivoja. Ainut että epparin leikkauskohta on ehkä hieman tunnoton, mutta ei kuitenkaan niin että se vaivaisi.

        Luin itsekin kaikki mahdolliset pelottelutarinat netistä ja pelkäsin synnytystä... Kaikki on niin yksilöllistä, eikä synnytystään kannata liikaa suunnitella. Olin mm. itse suunnitellut etten ota epiduraalia mutta se oli suuri helpotus venyneessä synnytyksessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe