Kotiintuloajat täysi-ikäiselle?

äippäliini1234

Hei, pidättekö kotiintuloaikoja täysi-ikäiselle? Jos on niin millaisia?
Itselläni on kaksi lasta, 18-vuotias poika, joka on vähän villi luonteeltaan joten
välillä kysyn hänen peräänsä, 20-vuotias elää jo omaa elämäänsä.

15

2455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Omat lapset ei vielä siinä iässä, mutta meillä oli kotona jonkinlaiset kotiintuloajat myös 18-vuotiaana. Riippuen käytöksestä. Yleensä puolen yön aikaan piti olla kotona. Tosin itse keskityin kouluun enempi kuin huvituksiin, joten ajoissa olin aina. Mutta nuoremmat sisarukseni olivat hieman villimpiä tapauksia ja oli syytäkin hillitä heidän yöjuoksujaan. Arkisin oli aina oltava suht ajoissa kotona, jos oli koulua.

      Kuitenkin, vaikka lapsi olisi jo täysi-ikäinen, niin kauan kun hän asuu jonkun muun kotona, on sen kodin yhteisiä sääntöjä noudatettava. Näin minä asian näen.

      • 2kertaa äiti.

        Jonkun muun kotona ?? Kyllä meidän 18.vuotiaalle tämä meidän koti on hänenkin kotinsa. Tulee aina olemaan, vaikka muuttaisi sitten kuinka kauas tahansa. :)


    • araaffff

      Se on totta, että talon sääntöjä on kunnioitettava niin kauan kuin asutaan saman katon alla. On kuitenkin syytä muistaa, että 18 v. on jo aikuinen eikä mikään pikkulapsi enää ja hänen arvostelukykyynsä on hyvä luottaa. Meillä meni niin, että varsinaisia kotiintuloaikoja ei ollut, riitti kun tuli niin ettei herätä töihinmeneviä vanhempia. Mielestäni täysi-ikäistä on hölmöä käskeä, hän on itse vastuussa itsestään, asui kotona tai ei.

    • juihk

      Itselläni ei täysi-ikäisenä kotona asuessa ollut kotiintuloaikaa, mutta piti ilmoittaa jos meni myöhään tai ei tullut yöksi kotiin. Meillä toimi, välillä unohtui viestit, mutta ei sekään mikään katastrofi ollut.

    • jäbä19v.

      Moix, mulla on "ilmoitusvelvollisuus", jos en tule yöksi kotiin, tai jos poikkean muuten sovitusta ajasta. Tämä siksi, kun olisin varmaan itsekin huolesta sekaisin, jolleivat vanhempani tulisi kotiin iltamenojensa jälkeen, eivätkä ilmoittaisi mitään.
      Siis kotiintuloaikoja ei oikeastaan ole, mutta ilmoitan lähtiessä (vaikka lapulla) noin ajan milloin tulen ja textittelen mahd. muutokset.
      Kaverit toisinaan kiusaa hyväntuulisesti, mutta ollaan juteltu avoimesti asiasta ja ne oikeasti kadehtivat kun minusta huolehditaan. Toimii hyvin ja vastuu lisää vapautta...

      • äiti olen silti

        Juuri noin. Minulla on täysikäinen poika, ilmoittelee milloin tulee kotiin ja jos ei tule. On kohteliasta ilmoittaa kotiväelle onko ylipäätään tulossa, ettei turhaa odotella. Entä jos ei ilmoita milloin suurin piirtein on kotona, ei voisi soittaa tai tekstiviestillä kysellä että onko jotain sattunut. Ja kyllä me vanhemmatkin ilmoitellaan n. kotiintulo ajat.


    • bengt

      18 vuotias on AIKUINEN ja hänen kuuluu olla omillaan.Minä sanoin aikoinani pojalleni ..Kun täytät 18v muutat omillesi tai maksat oman ruokasi/se oli markka-aikaa ja poikani maksoi 600mk kuussa mukisematta..No hän asui 19vuotiaaksi ja muutti omaansa iloisin mielin..juu ja vuosi sitten hän sanoi kiitti faija kun potkit minua persuksiin ja opetit realiteetit..Hän on tänäpäivänä 35v 3lapsen onnellinen isä ja menestynyt työssään/Opiskeli aikoinaan yliopistossa..juu mies 54v

      • helsingforrsss

        Eipä tulisi minun mieleenikään potkia 18-v ikäistä pois kodista, koska sen ikäinen yleensä vielä opiskelee lukiossa tai ammattikoulussa, joista kummastakin pääsee ulos vasta 19-v iässä. Pääkaupunkiseudulla asuminen on niin kallista, että 18-v ikäinen ei pärjää pelkällä opintolainalla. Nuorista taas yli 20 % on työttömänä, joten aika kovaa olisi potkia oma lapsi pois kodista opiskelemaan rahattomana tai jäämään kortistoon vain siksi, ettei vanhemmat voi tukea lasta 1-2 vuotta lisää.

        Itse olen ajatellut, että omat lapseni saavat asua opintojensa vaatiman ajan kotona, mutta toki aikuiselta voi edellyttää osallistumista eri tavalla taloudellisesti esim. ruokaan kuin alle 18-v ikäiseltä. Tarkoituksenahan on valmistaa nuorta aikuisuuteen ja siihen, että pärjää omillaan. Aikuisuuteen valmistaminen on tietysti myös sitä, että opettaa nuorelle ruoanlaittoon ja kodinhoitoon liittyviä asioita sekä sellaista, että mistä tilataan uusi verokortti, miten täytetään veroilmoitus jne.


      • Bengt sama
        helsingforrsss kirjoitti:

        Eipä tulisi minun mieleenikään potkia 18-v ikäistä pois kodista, koska sen ikäinen yleensä vielä opiskelee lukiossa tai ammattikoulussa, joista kummastakin pääsee ulos vasta 19-v iässä. Pääkaupunkiseudulla asuminen on niin kallista, että 18-v ikäinen ei pärjää pelkällä opintolainalla. Nuorista taas yli 20 % on työttömänä, joten aika kovaa olisi potkia oma lapsi pois kodista opiskelemaan rahattomana tai jäämään kortistoon vain siksi, ettei vanhemmat voi tukea lasta 1-2 vuotta lisää.

        Itse olen ajatellut, että omat lapseni saavat asua opintojensa vaatiman ajan kotona, mutta toki aikuiselta voi edellyttää osallistumista eri tavalla taloudellisesti esim. ruokaan kuin alle 18-v ikäiseltä. Tarkoituksenahan on valmistaa nuorta aikuisuuteen ja siihen, että pärjää omillaan. Aikuisuuteen valmistaminen on tietysti myös sitä, että opettaa nuorelle ruoanlaittoon ja kodinhoitoon liittyviä asioita sekä sellaista, että mistä tilataan uusi verokortti, miten täytetään veroilmoitus jne.

        Vastaan helsingforrs..Kuulehan sinä et uskalla "potkia "aikuis ikäistä pois,koska pelkäät mitä muut sanovat/Mummot,papat sukulaiset..jne jne Minä lähdin aikoinani 16vuotiaana ja minulla on yliopisto tutkimus/Olin näet kesätöissä jo 14vuotiaana ja säästin kaikki palkkarahani..Isäni opetti osake sijoituksia:))Se oli hieno teko häneltä ..no monien vaiheiden jälkeen olen menestynyt..Kiitän siitä pitkälti isääni joka opetti realiteetit ja kertomalla "saatt kaiken mitä haluat,mutta sinun pitää yrittää ja olla ahkera,enkä siitä ole laistanut..minulla on oma asunto Helsingissä,osakesijoituksia,asunto new-yorkissa jne jne..Vinkkinä kerron ostin aikoinani osakkeita joille monen nauroivat,mutta tekihän nokiakin aikoinaan kumisaappaita,ja tekikin hyviä..


      • vasemman jalan..
        Bengt sama kirjoitti:

        Vastaan helsingforrs..Kuulehan sinä et uskalla "potkia "aikuis ikäistä pois,koska pelkäät mitä muut sanovat/Mummot,papat sukulaiset..jne jne Minä lähdin aikoinani 16vuotiaana ja minulla on yliopisto tutkimus/Olin näet kesätöissä jo 14vuotiaana ja säästin kaikki palkkarahani..Isäni opetti osake sijoituksia:))Se oli hieno teko häneltä ..no monien vaiheiden jälkeen olen menestynyt..Kiitän siitä pitkälti isääni joka opetti realiteetit ja kertomalla "saatt kaiken mitä haluat,mutta sinun pitää yrittää ja olla ahkera,enkä siitä ole laistanut..minulla on oma asunto Helsingissä,osakesijoituksia,asunto new-yorkissa jne jne..Vinkkinä kerron ostin aikoinani osakkeita joille monen nauroivat,mutta tekihän nokiakin aikoinaan kumisaappaita,ja tekikin hyviä..

        Mutta oikeinkirjoitusta et silti oppinut?


      • 21v

        Mä en helevetti soikoon ollut 18-vuotiaana aikuinen!

        Koulukiusattu kun olin vielä 16,5vuotiaana ja kavereita tuli vasta lähemmäs 19-vuotiaana. Kaverithan kuului nuoruuteen!

        On se kumma jos 90 vuotta elävä joutuu olemaan lapsi/nuori vain 1/5 elämästään!

        Itse aloin aikuistua ehkä ylioppilasjuhlien, yliopistoon pääsyn ja omilleen muuton seurauksena lähemmäs 20-vuotiaana.

        Niin se vaan oli mulla. Piste.


    • äippäliini
      Jos asuvat samassa perheessä,on hyvä jollain lailla pitää yhteiset ajat milloin saapuu kotiin. Ainakin ilmoitta jo turvallisuudenkin takia.

    • Jgkglf

      Miltä tuntuisi herätä aamuyöllä ulko-oven kolinaan? Sitähän ilmenee jos saa tulla vapaasti kotiin vaikka neljältä.

    • näinmeillä

      Meillä tyttö 18-vuotias kohta 19, ahkera opiskelija, ei ole koskaan mitkään bileet eikä illanvietot kiinnostaneet eikä liiemmin pojatkaan, tulee kotiin aina ennen 20.00 mikä meillä takaraja aina. Enemmän tuottaa tuskaa 15-vuotiaan pojan kanssa, jolle sanottu, että pitää ilmoittaa, jos on pidempään ja ehdoton takaraja 22.00 ilman, että yökylässä, jolloin kyllä myös tarkistan asian toisilta vanhemmilta

      • TotuudenTorvinen

        "Meillä tyttö 18-vuotias kohta 19, ahkera opiskelija, ei ole koskaan mitkään bileet eikä illanvietot kiinnostaneet eikä liiemmin pojatkaan, tulee kotiin aina ennen 20.00 mikä meillä takaraja aina"

        Nyt tuo tuntuu hyvältä ominaisuudelta mutta odotapa 10 vuotta kun ystäviesi lapsilla on jo perheet ja lapsenlapsia ja sinun tyttösi istuu edelleen iltaisin kiltisti kotona eikä ole kiinnostunut miehistä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe