Kertoisko joku pari juttua turbosta

n00b

Mitä tarkoittaa sakkaus raja tai yleensäkkin sakkaus? Entä spoolaus

13

8002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urbo

      tarkoittaa sitä kun ahtimen tuotto saavutetaan ja vaikka kuinka pyöritettäisiin luempaa tuotto ei nouse. Tavallaan ahdin "lyö tyhjää"

      • P.P.

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.


      • Xenon
        P.P. kirjoitti:

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".


      • ere
        Xenon kirjoitti:

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).


      • Corvette
        ere kirjoitti:

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.


      • ere
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.


      • Ahti
        ere kirjoitti:

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.

        Sakkaus on kyllä vaikee asia näissä turbohommissa. Taannoin siittä oli täällä keskustelua ja joku viisaampi tiesi kertoa että virallisesti turbo sakkaa silloin, kun liian iso turbo herää liian aikaisin. Oireena mahtava posahtelu.

        Turbon maksimituoton ylittäminen ei varsinaisesti ole sakkaamista, ilma ei vain yksinkertaisesti pääse kovempaa ahtaiden reikien läpi.

        Tämä siis jos käsitetään sakkaaminen samalla tavalla kuin veneily- ja ilmailupuolella.

        Mutta joo, tarkemmin ajatellen sama ilmiöhän tapahtuu myös isolla turbolla kaasuläppä suljettaessa, siis jos ei ole dumppia.

        Noo, viisaammat korjaa jälleen. :)


      • cool'eri
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        Oma turbo-prätkä nk.sihautteli aina,kun sulki kaasun,esim.vaihdetta vaihdettaessa.Dump-valven asennuksen jälkeen tuo sihahdus poistui lähes kokonaan.


    • Mmm

      Kun puhut turbon yhteydessä "sakkausrajasta" niin tuo Urbon kommentti yleisin tapa asia ymmärtää, kompuran siivissä tapahtuvan sakkaamisen kannalta kaikki nuo kommentit kuitenkin oikeita. Parempi kuitenkin tutkia/kysellä taper kohtia jos asia oikeasti kiinnostaa, siitä löydät netistä juttua pilvin pimein.

      Spool up sitä kun ahdin alkaa keräämään ahtoja, puhutaan hitaasta/nopeasta spool upista turbon koosta ja tyypistä riippuen.

      Tai jotain tommosta...

    • Esa
    • Jep jep

      Eli sakkaus on lyhyesti: ahdin tuottaa enemmän ilmaa mitä kone pystyy käyttämään..

    • suattapiollannii

      Täällä on jonkin verran termivirheitä liikkeellä. Tulkinnat suurilta osin oikeita mutta.
      Sakkaus tarkoittaa yksiselitteisesti sitä että virtaus irtoaa ahtimen siiven(tai lentokoneen siiven tai vaikka helikopterin lavan) pinnasta (fysiikan lait pätevät näissä kaikissa samalla tavalla). Tämä johtuu siitä että ahtimen siiven kohtauskulma kasvaa liian suureksi ja virtauksen irrottua ilma alkaa pyörteillä eikä ahdin saa enää "pitoa".

      • pumppaus

        Eräänlainen puhallin se turbonkin kompressori on. Puhaltimien kohdalla ilmiö tunnetaan pumppauksena ja se johtuu siitä, ettei puhaltimen max. paineentuotto ole vakio, vaan riippuu kierrosnopeudesta ja puhaltimen läpi menevästä ilmavirrasta.

        Sehän on selvä, että ilmavirran kasvaessa kovasti paineentuotto laskee. Mutta yleistä on sekin, että paineentuotto kääntyy laskuun myös ilmavirran kuristuessa kovin pieneksi. Tämä johtuu siitä, että puhaltimen siivet antavat ilmalle kovan lähtönopeuden (ynnä ns. dynaamisen paineen), joka muuttuu puhaltimen kaavussa/turbon pesässä staattiseksi paineeksi. Jos ilmavirta (tilavuusvirta) on pieni, pieneenee myös virtausnopeus ja dynaaminen paine -> kokonaispaineenkorotus pienenee.

        Esim. puhallin tuottaa 1000 Pa ilmavirralla 100 l/s, mutta kuristettaessa virtaus 10 litraan sekunnissa, se kykenee tuottamaan enää 700 Pa.

        Eli kun kaasuläppä menee kiinni, päädytäänkin tilanteeseen, jossa välijäähdyttimessä yms. on korkeampi paine kuin turbo kykenee *pienellä ilmavirralla* tuottamaan -> nyt tosiaan siipyörän siivet sakkaavat ja paineistettu ilma karkaa väärään suuntaan turbon läpi ... kunnes paine on laskenut alemmaksi kuin mitä turbo pystyy ~nollavirtauksella tuottamaan -> nyt ahdin rupeaa taas toimimaan ja mättää ilmaa lävitseen -> paine välijäähyssä nousee -> ilmavirta pienenee, kunnes ilma toistamiseen karkaa väärään suuntaan ahtimen läpi. Nimitys pumppaus tulee just siitä, että ilmiö voi toistua monta kertaa peräkkäin.

        Siivet eivät tietenkään sakkaa ihan tasatahtiin, joten tämä pumppausilmiö ravistelee ahdinta kovasti -> johtaa ennen pitkää hajoamiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4490
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2228
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1437
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      289
      1315
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      60
      1011
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe