Jakohihnan vaihto

tee se itse -mies

Onko kukaan tämän palstan lukijoista hankkinut itselleen jakohihnan vaihdossa tarvittavia erikoistyökaluja(kampiakselin ajoitustappi nokka-akselien lukitustyökalu)? Itse olisi kovasti kiinnostusta, kun on korjaamolla aika tyyris(350-600€) tuo vaihto-operaatio. Autona minulla on Megane 1,4 16V –00, eli K4J –moottori.

Renaultin liikkeestähän nuo voisi ostaa, hintaa kertyy 96€, ovh. Itse asustelen JKL:n seudulla, eli jos omistat(voisin vuokarata) tai haluaisit hankkia ko. työkalut yhteisomistukseen, kirjoittele minulle niin katsotaan asiaa.

Jakopään hihnan vaihtovälihän tässä moottorissa on 80 000/4v. Ilmeisesti tuota suositusta on laskettu, eikös se ollut alun perin 120 000/ 5v. Ja välillä se taisi olla 100 000/5v. Minulla nyt kilometrejä 68 000, neljä vuotta täyttyy näinä päivinä. Ajattelin kuitenkin ajaa vielä syksyyn ja vaihtaa hihnan sitten ennen pakkasia.

Jakopään osat ovat renaultissa aika kalliita, ylläolevan moottorin osat tekevät n. 200 € Motonetistä ostettuna, muualta hivenen kalliimpia (vesipumppu mukana). Työn osuus on pikaisen kyselyn mukaan n. 150-200€. Eli jos omalle työlle ei laske hintaa, niin kyllähän tuo työkalujen osto olisi kannattavaa. Tosin ns. jakopään takuu menee jos itse vaihtaa…. mutta kun itse tekee niin tietää että on tehty kunnolla.

Mites muut, oletteko itse vaihtaneet ko. hihnaa? Kannattaako mielestänne nähdä vaivaa? Kommentit ja erilaiset näkökannat ovat tervetulleita.

BTW: Mikä on sytytystulppien vaihtoväli tässä koneessa?

12

28032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rellumies

      Ennemmin veisin huoltoon merkkiliikkeeseen. Tuttavapiirissäni on jo kolmelta katkennut renusta jakohihna, itse mukaan laskettuna. Onneksi kaikilla on ollut renault liikkeessä vaihdettu ja hihnan ajokilometrit ei ole tulleet lähellekkään täyteen. Maahantuoja ja huoltoliike on korvannut täysin jokaisen auton remontin, lukuunottamatta uuden hihnan hintaa joka asennetaan moottoriin.
      Liike tai maahantuoja ei olisi korvannut remonttia jos hihna ei olisi merkkiliikkeessä vaihdettu. Remppa olisi ollut todella kallis koska moottorista oli aika paljon palikkaa mennyt rikki, jo työtunteja meni todella paljon.

    • dTi

      Älä rupee tinkii varma on aina varmaa vaikka se vähän maksaa.
      Itselläni on Laguna 1,9 dTi -00. Aikoinaan 75000km huollossa tehtiin hihnanvaihto, huollon hinta 860,00€. Huolto tuli kuulemma vähän halvemmaksi kun ei tarvinnut säätään (säätöpaloilla) venttiilejä kovin paljon. Sanoin jo silloin huollon kaverille että seuraavan hihnanvaihdon teettää joku muu kuin minä. Nyt 150000km lähestyy ja sen myötä hihnanvaihto, joten tilasin uuden auton (ei ole Renault) huhtikuun lopussa ja saan sen elokuun puolivälissä.

      • vaihtaja

        Vie huoltoon,ite vaihdatin 1.6 huhtikuussa,950e 60tkm:n huollon yhteydessä.Voithan vaihtaa ite,mutta varaudu 3000-4000e huoltolaskuun jos hihna sattuu menemään poikki...


    • Megane-00 16v

      Hihna on ainakin tähän 16v malliin todella vaikea vaihtaa. Tilakin on niin ahdas, että moottoria joutuu nostamaan ja laskemaan.

      Suunnittelin avata itse, mutta jätin kuitenkin pienen huoltofirman hommaksi. Vesipumpun, ja hihnan vaihto maksoi 340€.

      Kannattaa myös vesipumppu vaihtaa, itse jouduin tekemään tämän vesipumppuremontin, vaikka edellinen omistaja oli 10tkm. sitten vaihdattanut hihnan. oli vaan jäänyt pumppu vaihtamatta. Autolla ajettu nyt 114tkm.

    • huoltomies

      On tullut nähtyä muutama epäonnistunut tuollainen moottorin"itse tehty" hihnanvaihto... Että onneks olkoon vaan :)

      • dti

        kaverini vaihtoi 100e pelkkä hihna motonetistä hain nyt ajettu no 95th ja vieläkin menohaluja


    • Nissaneita

      niin ei tarvii koskaan vaihtaa hihnaa, never.

    • ötz

      Tosiaan jos et laske omalle työllesi arvoa ja ihan vaikka harrastuspohjalta haluat hihnan vaihtaa, niin mikäs siinä. Toivottavasti olet jo aikaisemmin ainakin muutaman hihnan vaihtanut niin suurinpiirtein tiedät homman periaatteen. Eihän siinä oikeastaan muuta riskiä ole jos huolellisesti ja ajatuksella ohjeiden mukaan tekee, kuin se että esim. hihnassa tai kiristimessä on joku valmistusvika jonka takia kone kilahtaa. Varmasti erittäin vaikea saada korvauksia mistään. Ja tuossa joku kirjoitti että kolmesta autosta mennyt merkkiliikkeessä vaihdettu hihna poikki, sehän kertoo vaan jotain niiden tasosta. Itse olen vaihdattanut Cliooni hihnan eräässä pienehköön ketjuun kuuluvassa liikkeessä kohtuuhintaan. Olisin varmaan vaihtanut itse jos olisi ollut 8v moottori jossa ei erikoistyökaluja tarvita ja enempi tilaa tehdä.

      • itsellä osat hihnan vaihtoon mut ei paikkaa halpaa korjaamoa kertokaa auto megane vm 01 1.6 16v


      • Naisimmeinen
        konde kirjoitti:

        itsellä osat hihnan vaihtoon mut ei paikkaa halpaa korjaamoa kertokaa auto megane vm 01 1.6 16v

        Hieman tiedustelua - Meganesta 2003 meni jakopäänhihna poikki . Oma vika siis, kun en ajoissa vaihtanut .
        Ajettu 80 tkm.
        Noh, ajattelin korjauksesta tarjoukset kyseltyäni selviäväni halvemmalla pienemmällä korjaamolla X , ei siis W (Oulussa).
        Autoa on nyt rempattu kolmatta viikkoa - muutama venttiili, vesipumppu, hihna yms perusasiat.
        Korjaamo jo myönsikin jonkin 'virheen' jonka vuoksi piti tosiaan vielä viikonlopuna korjailla (en tiedä oliko venttiili huonosti kiinni vai mitä , mutta kolisi kuulema)
        Sunnuntaina sain auton korjaamolta - oliv ielä vikakoodina 'Check injection' ja auto ma-aamuna nykikin kylmäkäynnistyksen jälkeen aikalailla.
        Asettui kuitenkin tuo nykiminen seuraavalla startilla.
        Sittenpä kun ajoin atrkastusta varten korjaamolle X takaisin - ilmeni että jäähdytinnesteet valahtivat pihalle. Täysin. Korjaaja nosti auton ylös ja vaihtoi jonkin tiivisteen, lisäsi nesteet - ja ajoimme peräkanaa virhekoodin purkuun naapurikorjaamolle.
        Summasummarum - valutti kohta uudestaan jäähdytinnesteet pihalle.
        Auto jäi eilen sinne - kysymys lähinnä kuuluu että eikös tuo jäähdytinnestefalskaus ole todennäköisesti seurausta huonosti kiinnitetyistä venttiileistä tms - eli heikon korjauksen syytä. Nääs että mitä maksuja tässä vielä mulle kuuluu ?
        Korjaaja ymmärtääkseni aikoi vaihtaa lohkolämmittimen - en tiedä miksi ?


      • asentaja-antti
        konde kirjoitti:

        itsellä osat hihnan vaihtoon mut ei paikkaa halpaa korjaamoa kertokaa auto megane vm 01 1.6 16v

        Sillä korjaajan vastuuseen kuuluu (jos on kunnollinen korjaamo) tuommoset mokat, ilmeisesti lokilämmitin ehkä vuotaa ne nesteet , joko sen ovat irroittaneet/kolhineet remontissa ja eivät ole saaneet enää tiiviisti takasin, pitäisi sekin kyllä onnistua.
        Mutta jos sen lämmmittimen vastus on palanut esim. vanhuuttaan, niin sitten ehkä joudut siitä pelkästään vielä jotain maksamaankin.
        Venttiilit ei liity mitenkään tuohon nestevuotoon, joku letkuliitos tai kannentiiviste (jos jotain on mokattu sen paikalleen laiton kanssa) on myös mahdollinen, mutta niiden korjaus ei kuulu sinun maksettaviin töihin.


      • sailetu
        asentaja-antti kirjoitti:

        Sillä korjaajan vastuuseen kuuluu (jos on kunnollinen korjaamo) tuommoset mokat, ilmeisesti lokilämmitin ehkä vuotaa ne nesteet , joko sen ovat irroittaneet/kolhineet remontissa ja eivät ole saaneet enää tiiviisti takasin, pitäisi sekin kyllä onnistua.
        Mutta jos sen lämmmittimen vastus on palanut esim. vanhuuttaan, niin sitten ehkä joudut siitä pelkästään vielä jotain maksamaankin.
        Venttiilit ei liity mitenkään tuohon nestevuotoon, joku letkuliitos tai kannentiiviste (jos jotain on mokattu sen paikalleen laiton kanssa) on myös mahdollinen, mutta niiden korjaus ei kuulu sinun maksettaviin töihin.

        Voiko joku kertoa kokemuksista jakohihnan vaihdosta Rellu 19:ään? Moottori 1,4, vm -89. Mulla on tällainen Rellu, todellinen helmi, kuin pakasta vedetty, Espanjassa, mutta "ilmeisesti"(!) hihna siinäkin pitäis vaihtaa... Jos kilometrit eivät vaadi vaihtoa niin totisesti aika! (aj vasta 78tkm)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe