aggregaatin esimagnetointi

Kertokaahan työ ammattilaiset miten tahtiaggregaatissa on tuo kentän esimagnetointi hoidettu, luottaako jäännösmagnetismiin, vai onko sinne porattu kestomagneetti?

Nuo kaupalliset epätahtigenut vasta kiinnostavia ovatkin, mahtaako siellä sisäinen reaktanssi nousta rajusti nimellisjännitteen saavutettua?

27

2309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietaas

      Hölmö kysymys,.,,,.ekana kokeillaan tytärtä ja si äitii. Siin sen näkee kumpi sopii paremmin. Kyl se jäännös sinne jää niinku auton laturissakin.
      No reaktanssi nousee kyl niinku hiphoppikin mut vanhat ihmiset vaan vääntää tangoo. Ja aikuset laittaa hevit peliin.

    • Eiköhän se jäännös auton laturissa tuu ihan akusta kun sytytysvirta on kytketty :D

      • mietaas

        No ei tuu. Sä et saa mitään jos laturi ei pyöri, eli auton moottorin pitää pyöriä.


      • 14+19

        Auton laturin kenttävirta otetaan aluksi latausvalon läpi kunnes laturi alkaa tuottamaan virtaa, jonka jälkeen kenttävirta saadaan kenttädiodien läpi käämeiltä, ja tällöin myös D jännite nousee latausjännitteeseen eikä virtaa kulje enään latausvalon läpi = lamppu sammuu.


      • 19+11
        14+19 kirjoitti:

        Auton laturin kenttävirta otetaan aluksi latausvalon läpi kunnes laturi alkaa tuottamaan virtaa, jonka jälkeen kenttävirta saadaan kenttädiodien läpi käämeiltä, ja tällöin myös D jännite nousee latausjännitteeseen eikä virtaa kulje enään latausvalon läpi = lamppu sammuu.

        mikä siinä on kun noita autonlatureita aina verrataan siihen tähän ja tuohon ja ne muka on niin hyviä ja kehittyineitä joka käyttöön.

        todellisuudessa ne on ns. magneettoja jotka tuottaa virtaa vähän miten sattuu tuottamaan, ei niissä ole mitään älyä eikä hyvää. virtaa tulee sitä enemmän mitä enemmän moottorissa on kierroksia, tyhjäkäynnillä ei yhtään.

        jännitteet on vähän mitä sattuu olemaan. mutta suunnilleen oikein mitoitetulla laturilla akku pysyy kuitenkin suht kunnossa, kaupunkiajossa kyllä tyhjenee ja pitkillä moottoritieosuuksilla kuumalla ilmalla kiehuu varmasti.

        lyijyakkua pitäisi ladata n. 13,8-15v jännitteellä, pakkasella kovemmalla, 14,4-15v, kuumalla säällä vähemmällä 13,8-14v jotta se voisi hyvin.

        noista niin hienoista ja edistyksellisistä autojen latureista tulee mitä sattuu tulemaan väliltä 12-16v...

        niissä mitään kenttävirtoja ole, magneetit pyörii käämin sisällä ja jotain sähköä se tekee.


      • 20+4
        19+11 kirjoitti:

        mikä siinä on kun noita autonlatureita aina verrataan siihen tähän ja tuohon ja ne muka on niin hyviä ja kehittyineitä joka käyttöön.

        todellisuudessa ne on ns. magneettoja jotka tuottaa virtaa vähän miten sattuu tuottamaan, ei niissä ole mitään älyä eikä hyvää. virtaa tulee sitä enemmän mitä enemmän moottorissa on kierroksia, tyhjäkäynnillä ei yhtään.

        jännitteet on vähän mitä sattuu olemaan. mutta suunnilleen oikein mitoitetulla laturilla akku pysyy kuitenkin suht kunnossa, kaupunkiajossa kyllä tyhjenee ja pitkillä moottoritieosuuksilla kuumalla ilmalla kiehuu varmasti.

        lyijyakkua pitäisi ladata n. 13,8-15v jännitteellä, pakkasella kovemmalla, 14,4-15v, kuumalla säällä vähemmällä 13,8-14v jotta se voisi hyvin.

        noista niin hienoista ja edistyksellisistä autojen latureista tulee mitä sattuu tulemaan väliltä 12-16v...

        niissä mitään kenttävirtoja ole, magneetit pyörii käämin sisällä ja jotain sähköä se tekee.

        Mitähän sinäkin näistä ymmärrät, ymmärryksesi tason paljastaa viimeinen lause: "niissä mitään kenttävirtoja ole, magneetit pyörii käämin sisällä ja jotain sähköä se tekee. "

        Autojen vaihtovirtalaturit ovat tähteen kytkettyjä kolmivaihegeneraattoreita, ja käämeistä saatava virta tasasuunnataan tasasuuntausdiodeissa ja siten sitä voidaan käyttää auton sähkölaitteille.

        Jännitteensäädin säätää ankkurissa oleville kenttäkäämeille menevää virtaa tarkasti latausjännitteen mukaan, ja kyllä, on siinä myös lämpötilakompensointi. Jännitteet ovat yleensä lämpimällä juuri tuohon 14v pintaan ja kylmällä enemmän.

        Nykyaikaisilla säätimillä jännite pysyy hyvinkin vakaana kuormituksesta ja kierroksista riippumatta, akku ei tyhjene kaupunkiajossa, eikä kiehu moottoritieajossa, sillä jännite on juuri sopiva joka tilanteessa.

        Jännitteensäätimiäkin on saatavilla erilaisia, saattaa olla että jännite on vaikka 13,8v, 14, 14,2, 14,4, 14,5 jne...

        Sopiva säädin valitaan tietysti käyttötarkoituksen mukaan, autoon 14,5v, sitten esim. johonkin lämpimissä oloissa jatkuvasti käyvään koneeseen 13,8v jne...

        Nykyään myös auton ohjauselektroniikka saattaa ohjata laturia, vähintäänkin seuraa sen kuormitusta.


        Noita kuvailemasia magneettoja, joissa magneetit pyörii käämin sisällä löytyy esim. mopoista, vanhemmista ruohonleikkureista ym...


      • 19+11 kirjoitti:

        mikä siinä on kun noita autonlatureita aina verrataan siihen tähän ja tuohon ja ne muka on niin hyviä ja kehittyineitä joka käyttöön.

        todellisuudessa ne on ns. magneettoja jotka tuottaa virtaa vähän miten sattuu tuottamaan, ei niissä ole mitään älyä eikä hyvää. virtaa tulee sitä enemmän mitä enemmän moottorissa on kierroksia, tyhjäkäynnillä ei yhtään.

        jännitteet on vähän mitä sattuu olemaan. mutta suunnilleen oikein mitoitetulla laturilla akku pysyy kuitenkin suht kunnossa, kaupunkiajossa kyllä tyhjenee ja pitkillä moottoritieosuuksilla kuumalla ilmalla kiehuu varmasti.

        lyijyakkua pitäisi ladata n. 13,8-15v jännitteellä, pakkasella kovemmalla, 14,4-15v, kuumalla säällä vähemmällä 13,8-14v jotta se voisi hyvin.

        noista niin hienoista ja edistyksellisistä autojen latureista tulee mitä sattuu tulemaan väliltä 12-16v...

        niissä mitään kenttävirtoja ole, magneetit pyörii käämin sisällä ja jotain sähköä se tekee.

        Kyllä mulla ainakin pysyy autossa jännite tosi hyvin 14.4v tuntumassa aina, jopa tyhjäkäynnillä ellei akku ole juuri ihan tyhjillään.

        Mielestäni latausjännite pitäisi todellakin olla tarkempi kun 13- 15v Itsellä on noita AGM-akkuja jotka suositellaan tosin ladattavaksi 14,7v jännitteellä.

        Tuo mainitsemasi ongelma että tyhjäkäynnillä ei lataa johtaa juurensa tasavirtalaturin aikaan jolloin kenttä oli staattorissa ja kommutaattorilla tasasuunnattiin latausjännite. Laturin pyörintänopeus piti säätää mahdollisimman pieneksi että tuo kommutaattori ei kuluttaisi hiiliä ennenaikaisesti.

        Tuo laturin kenttävirran säätäminen on kerrassaan loistava keksintö viherhörhöilyn kulta-aikana. jos energiaa ei tarvita paljon niin kenttävirta on pieni ja laturin pyörintä kevyttä.

        Toki me voidaan rakentaa ”laturi” (eli tässä tapauksessa magneetto) käyttäen kestomagneetteja mutta sitten jännitteen säätäminen onkin toinen juttu.
        Magneetto tekee aina töitä täydellä teholla riippumatta siitä paljonko tarvitsemme sähköä. Ylimääräinen sähkö ajetaan analogiregulaattorilla lämpönä taivaan tuuliin.

        20 4 kerkisi selvittämään tämä asian liiankin kattavasti…


      • tietäjä
        20+4 kirjoitti:

        Mitähän sinäkin näistä ymmärrät, ymmärryksesi tason paljastaa viimeinen lause: "niissä mitään kenttävirtoja ole, magneetit pyörii käämin sisällä ja jotain sähköä se tekee. "

        Autojen vaihtovirtalaturit ovat tähteen kytkettyjä kolmivaihegeneraattoreita, ja käämeistä saatava virta tasasuunnataan tasasuuntausdiodeissa ja siten sitä voidaan käyttää auton sähkölaitteille.

        Jännitteensäädin säätää ankkurissa oleville kenttäkäämeille menevää virtaa tarkasti latausjännitteen mukaan, ja kyllä, on siinä myös lämpötilakompensointi. Jännitteet ovat yleensä lämpimällä juuri tuohon 14v pintaan ja kylmällä enemmän.

        Nykyaikaisilla säätimillä jännite pysyy hyvinkin vakaana kuormituksesta ja kierroksista riippumatta, akku ei tyhjene kaupunkiajossa, eikä kiehu moottoritieajossa, sillä jännite on juuri sopiva joka tilanteessa.

        Jännitteensäätimiäkin on saatavilla erilaisia, saattaa olla että jännite on vaikka 13,8v, 14, 14,2, 14,4, 14,5 jne...

        Sopiva säädin valitaan tietysti käyttötarkoituksen mukaan, autoon 14,5v, sitten esim. johonkin lämpimissä oloissa jatkuvasti käyvään koneeseen 13,8v jne...

        Nykyään myös auton ohjauselektroniikka saattaa ohjata laturia, vähintäänkin seuraa sen kuormitusta.


        Noita kuvailemasia magneettoja, joissa magneetit pyörii käämin sisällä löytyy esim. mopoista, vanhemmista ruohonleikkureista ym...

        Missä ruohonleikkurissa on muka oikea vaihtovirtalaturi?


      • tietäjä kirjoitti:

        Missä ruohonleikkurissa on muka oikea vaihtovirtalaturi?

        Varmaa joku semmonen missä istutaan päällä ja ajetaan nurmikkoa. Mut tuskin nyt missään vekotimessa enää on oikeeta tasavirtalaturia ilman museokilpiä.


      • tietäjä
        megger kirjoitti:

        Varmaa joku semmonen missä istutaan päällä ja ajetaan nurmikkoa. Mut tuskin nyt missään vekotimessa enää on oikeeta tasavirtalaturia ilman museokilpiä.

        Mutta kun niissäkin on se magneetto, vauhtipyöän ympärillä on käämit ja magneetit pyörii niiden keskellä ja siitä se sitä sähköä sitten tekee.

        Siis missä ruohonleikkurissa on oikea vaihtovirtalaturi eli siis tuollainen: http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_66.jpg


      • tietäjä kirjoitti:

        Mutta kun niissäkin on se magneetto, vauhtipyöän ympärillä on käämit ja magneetit pyörii niiden keskellä ja siitä se sitä sähköä sitten tekee.

        Siis missä ruohonleikkurissa on oikea vaihtovirtalaturi eli siis tuollainen: http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_66.jpg

        jos nyt oikein tulkitsen 20 4 vastausta niin se sanoo että ruohonleikkureissa on nimen omaan magneettoja, ei auton latureita. Ja tuo magneettohan tuottaa vaihtovirtaa parhaimmillaan, vieläpä aina täydellä teholla kuten aikaisemmin selvitettiin. kestomagneettia ei voi säätää, toisin kuin sähköisiä

        Sen verran pitää kyllä selvittää että minun näkemät magneetot on kaikki olleet semmosia että käämit on keskellä ja kestomagneetit pyörii siinä staattorin päällä roottorin ollessa vauhtipyörä. eli päinvastoin kuin latureissa.

        Samahan tuo kummin päin se rakennetaan. Joka navan välillä käämin kiertosuunta vaihtuu ja kun magneetti vilahtaa ohitse virta lähtee oikean käden peukalon suuntaan. Näin ollen vaihtovirtaa tuleepi ulos.


      • herra x
        megger kirjoitti:

        Kyllä mulla ainakin pysyy autossa jännite tosi hyvin 14.4v tuntumassa aina, jopa tyhjäkäynnillä ellei akku ole juuri ihan tyhjillään.

        Mielestäni latausjännite pitäisi todellakin olla tarkempi kun 13- 15v Itsellä on noita AGM-akkuja jotka suositellaan tosin ladattavaksi 14,7v jännitteellä.

        Tuo mainitsemasi ongelma että tyhjäkäynnillä ei lataa johtaa juurensa tasavirtalaturin aikaan jolloin kenttä oli staattorissa ja kommutaattorilla tasasuunnattiin latausjännite. Laturin pyörintänopeus piti säätää mahdollisimman pieneksi että tuo kommutaattori ei kuluttaisi hiiliä ennenaikaisesti.

        Tuo laturin kenttävirran säätäminen on kerrassaan loistava keksintö viherhörhöilyn kulta-aikana. jos energiaa ei tarvita paljon niin kenttävirta on pieni ja laturin pyörintä kevyttä.

        Toki me voidaan rakentaa ”laturi” (eli tässä tapauksessa magneetto) käyttäen kestomagneetteja mutta sitten jännitteen säätäminen onkin toinen juttu.
        Magneetto tekee aina töitä täydellä teholla riippumatta siitä paljonko tarvitsemme sähköä. Ylimääräinen sähkö ajetaan analogiregulaattorilla lämpönä taivaan tuuliin.

        20 4 kerkisi selvittämään tämä asian liiankin kattavasti…

        Auton latureiden ainoa huono puoli on huono hyötysuhde. Laturi kuluttaa amppeeritolkulla virtaa aina käydessään kenttävirran ylläpitoon, jota kestomagneettigeneraattori ei tee.

        Lisäksi hyötysuhde on muutenkin huono, voimaa ottaa paljon enemmän kuin mitä antaa sähköä. Muuta vikaahan niissä ei ole, helppo keino saada aikaan sähköä, tuottaa maksimivirtaansa jo matalillakin kierroksilla eikä ota itseensä suuremmistakaan.


      • herra x kirjoitti:

        Auton latureiden ainoa huono puoli on huono hyötysuhde. Laturi kuluttaa amppeeritolkulla virtaa aina käydessään kenttävirran ylläpitoon, jota kestomagneettigeneraattori ei tee.

        Lisäksi hyötysuhde on muutenkin huono, voimaa ottaa paljon enemmän kuin mitä antaa sähköä. Muuta vikaahan niissä ei ole, helppo keino saada aikaan sähköä, tuottaa maksimivirtaansa jo matalillakin kierroksilla eikä ota itseensä suuremmistakaan.

        Asiaa taas kerran, itse asiassa mittasin juuri auton laturin kenttävirran, 12v jännitteellä 5A aika tarkalleen. Laturin antovirta tosin jotain 50A suuntaan, uusissa autoissa taitaa olla 100A laturit. Lienee silloin selvää että kenttäkin on suurempi.

        Mutta kestomagneetin yksi suuri etu lienee myös hiilettömyys, tämän myötä huolettomuus ja pölyttömyys.

        Tosin on olemassa myös induktiivisia tahtigenuja niissä on samassa roottorissa pienemmät käämit jotka pyörivät epätahdissa ja näin virta siirtyy roottorille jossa se tasasuunnataan ja ajetaan oikeisiin maneettinapoihin. Koneen tehot eivät käsittääkseni päätä huimaa, mutta tunnustan että tuo koko rakenne on itselle vieras.


      • valon vilkku
        megger kirjoitti:

        Asiaa taas kerran, itse asiassa mittasin juuri auton laturin kenttävirran, 12v jännitteellä 5A aika tarkalleen. Laturin antovirta tosin jotain 50A suuntaan, uusissa autoissa taitaa olla 100A laturit. Lienee silloin selvää että kenttäkin on suurempi.

        Mutta kestomagneetin yksi suuri etu lienee myös hiilettömyys, tämän myötä huolettomuus ja pölyttömyys.

        Tosin on olemassa myös induktiivisia tahtigenuja niissä on samassa roottorissa pienemmät käämit jotka pyörivät epätahdissa ja näin virta siirtyy roottorille jossa se tasasuunnataan ja ajetaan oikeisiin maneettinapoihin. Koneen tehot eivät käsittääkseni päätä huimaa, mutta tunnustan että tuo koko rakenne on itselle vieras.

        olisikohan mahdollista asentaa auton laturin sisälle pieni kestomagneetti jotta se alkaisi tuottamaan virtaa ilman erillistä herätysvirtaa?

        jos koneessa ei ole vaikka akkua ollenkaan tai jokin muu syy miksi homma ei onnistuisi.


        auton laturin hyötykäyttöä:

        asun sähkökatkoherkällä alueella ja kun jyrsin ruostui puhki niin laitoin moottorin kuormalavalle ja 3x 80a auton laturit ja kolmiosaisen hihnapyörän joka oli jyrsimessä valmiina ja sopivan kokoinenkin, laturit kiertää n. 2-2,5x nopeampaa kuin moottori.

        purin latureiden jännitteensäätimet, ja yhdistin ne jännitteenhaistelujohdot yhteen niistä kolmesta. sitten kytkin tuohon johtoon 3kpl tavallsia diodeita ennen plus napaan yhdistämistä. lisäsin myös jokaiselle diodille kytkimen jolla sen voi ohittaa.

        lisäsin myös kytkimet herätteisiin että saa vain yhden, kaksi tai kolme päälle yhtäaikaa.

        nyt on jännitevaihto ehdot 14,5v 15v 15,5v ja 16v. järjestelmään tuli myös paikalliselta kuorma-auto korjaamolta varmuuden vuoksi poistetut 2x 225ah hyväkuntoiset akut hintaan 30e/kpl ja kallein osa oli 3kw siniaaltoinvertteri joka maksoi 400€ ulkomailta tilattuna.

        lisäksi hankin 15l perämoottorin polttoainesäiliön jonka yhdistin tuohon briggs starttonin onnettoman kokoiseen alkuperäiseen polttoainesäiliöön läpivientikappaleen ja letkun avulla. polttoainesäiliöt on syytä olla samassa tasossa koska muuten homma ei toimi.

        asensin vielä ylläpito laturin ja lohkolämmittimen pistorasian sen virransyöttöä varten.

        taloon rakensin autotalliin veneistä tutun kolminapaisen ns. maasähköliittimen ja lisäsin vaihtoreleet tärkeille kohteille, kuten öljypoltin, kylmiön kompressori, muutama pistorasia, muutamia valaisimia ym.

        myöhemmin lisäsin releen joka kytkee invertterin päälle jos virta katoaa lohkolämmittimen johdosta.

        vehje on nyt autotallissa roikat seinässä ja jos sähköt katkeaa niin varakäyttö lähtee automaattisesti päälle ja sähköjen tullessa akut alkaa automaattisesti latautua. roikka on riittävän pitkä jotta vehkeen saa vedettyä ulos mikäli akut täytyy ladata.

        toimivuus on ollut hyvä. tosin jos akut tyhjät niin ei meinaa kolmella laturilla jaksaa pyöriä. ja esim. kahvia keittäessä saattaa sammua vaikka muuten jo käynnissä kolmella pysyisikin.



        olenkin nyt katsellut vanhoja ajettavia ruohonleikkureita n. 15hp, ottaa vaan terän pois ja asentaa akut, laturit, inverterin ym. niin sitten on ajettava generaattori.


      • teetkö itse
        valon vilkku kirjoitti:

        olisikohan mahdollista asentaa auton laturin sisälle pieni kestomagneetti jotta se alkaisi tuottamaan virtaa ilman erillistä herätysvirtaa?

        jos koneessa ei ole vaikka akkua ollenkaan tai jokin muu syy miksi homma ei onnistuisi.


        auton laturin hyötykäyttöä:

        asun sähkökatkoherkällä alueella ja kun jyrsin ruostui puhki niin laitoin moottorin kuormalavalle ja 3x 80a auton laturit ja kolmiosaisen hihnapyörän joka oli jyrsimessä valmiina ja sopivan kokoinenkin, laturit kiertää n. 2-2,5x nopeampaa kuin moottori.

        purin latureiden jännitteensäätimet, ja yhdistin ne jännitteenhaistelujohdot yhteen niistä kolmesta. sitten kytkin tuohon johtoon 3kpl tavallsia diodeita ennen plus napaan yhdistämistä. lisäsin myös jokaiselle diodille kytkimen jolla sen voi ohittaa.

        lisäsin myös kytkimet herätteisiin että saa vain yhden, kaksi tai kolme päälle yhtäaikaa.

        nyt on jännitevaihto ehdot 14,5v 15v 15,5v ja 16v. järjestelmään tuli myös paikalliselta kuorma-auto korjaamolta varmuuden vuoksi poistetut 2x 225ah hyväkuntoiset akut hintaan 30e/kpl ja kallein osa oli 3kw siniaaltoinvertteri joka maksoi 400€ ulkomailta tilattuna.

        lisäksi hankin 15l perämoottorin polttoainesäiliön jonka yhdistin tuohon briggs starttonin onnettoman kokoiseen alkuperäiseen polttoainesäiliöön läpivientikappaleen ja letkun avulla. polttoainesäiliöt on syytä olla samassa tasossa koska muuten homma ei toimi.

        asensin vielä ylläpito laturin ja lohkolämmittimen pistorasian sen virransyöttöä varten.

        taloon rakensin autotalliin veneistä tutun kolminapaisen ns. maasähköliittimen ja lisäsin vaihtoreleet tärkeille kohteille, kuten öljypoltin, kylmiön kompressori, muutama pistorasia, muutamia valaisimia ym.

        myöhemmin lisäsin releen joka kytkee invertterin päälle jos virta katoaa lohkolämmittimen johdosta.

        vehje on nyt autotallissa roikat seinässä ja jos sähköt katkeaa niin varakäyttö lähtee automaattisesti päälle ja sähköjen tullessa akut alkaa automaattisesti latautua. roikka on riittävän pitkä jotta vehkeen saa vedettyä ulos mikäli akut täytyy ladata.

        toimivuus on ollut hyvä. tosin jos akut tyhjät niin ei meinaa kolmella laturilla jaksaa pyöriä. ja esim. kahvia keittäessä saattaa sammua vaikka muuten jo käynnissä kolmella pysyisikin.



        olenkin nyt katsellut vanhoja ajettavia ruohonleikkureita n. 15hp, ottaa vaan terän pois ja asentaa akut, laturit, inverterin ym. niin sitten on ajettava generaattori.

        Eikö olisi helpompi ostaa se valmis generaattori kuin värkkäillä tommosia? Sitäpaitsi et saisi tehdä kiinteitä sähköasennuksia.


    • mietaas joutuu kanssa rekistöröimään nimimerkin...

      ko. ei oo mikään "nollataulu" ja ymmärtää akun toiminnan lisäksi myös että moottori ei pyöri vaan osat sen sisällä.

    • Purettu on monia

      Aggregaatissa on yleensä pieni kestomagneetti antamassa herätyksen virran tuottoon.
      Auton vaihtovirtalaturiin ei jää jäännösmagnetismia, alkumagnetointi hoidetaan merkkivalon läpi tulevalla virralla, tosin toisenlaisiakin ratkaisuja on käytössä herätykseen, mutta tämä on yleisin vaihtoehto.

    • Täällähän puhutaan asiaa, kiitoksia, nyt ei tarvi ite avata tota omaa asian selvittämiseksi.

      Sitten kun joku alkaa suunnitella oikosulkumoottorista generaattoria ni ottakaa puheeksi, mulla on suunnitelmat jo lähtöasetelmissa.

    • 16

      Miten ajattelit tehdä jännitteensäädön oikosulkumoottorigeneraattoriin?

      • oikestaan hieno juttu jännitteen säätöön olisi piiri joka lisää kondensaattorikapasiteettia vaiheiden väliin kuormituksen mukaan mutta pelkään että "taidot" loppuu kesken..

        Jos tulee rakennettua niin varmaankin vain yksi vaihe tulee virran ulosottokäyttöön, sillä silloin siitä saadaan selkeästi enemmän tehoa verrattuna kolmen vaiheen tasaiseen kuormittamiseen.

        Tämä siitä johtuen että oikosulkumoottorissa roottori magnetoidaan staattorin käämeistä, jos kaikista käämeistä kuormitetaan niin jännite staattorissa laskee eikä roottorikaan magnetisoidu enää kunnolla ja tehot loppuvat nopeasti.

        Olen miettinyt näiden kahden tyhjän vaiheen kytkemistä vastukseen transistorin kautta. Kun jännite nousee vaikka yli 240v niin transistori alkaa johtamaan ja nämä kaksi vaihetta tuhlaavat energian lämmöksi ja näin roottorinkin virta laskee.

        Tarkkaa suunnitelmaa ei ole mutta varmaan tarvitaan tasasuuntaussiltaa, zenerdiodia, hiili/metallikalvovastuksia, potentiometrejä ja mieletön määrä asennetta ja intoa.


    • Vallovirta

      "Jos tulee rakennettua niin varmaankin vain yksi vaihe tulee virran ulosottokäyttöön, sillä silloin siitä saadaan selkeästi enemmän tehoa verrattuna kolmen vaiheen tasaiseen kuormittamiseen. "

      Tuo pätee silloin, kun koneelle ei anneta lisää loistehoa kuormituksen kasvaessa. Jos kone saa riittävästi loistehoa, niin toki kolmivaiheisena saadaan suurin teho.

      • Itse asiassa tota en tiennyt, kuten arvata saattoi. Sittenhän siitä pitääkin tehä kolmivaiheinen. Kiitokset arvokkaasta oikaisusta.

        Se että miten saan tehtyä piirin jossa kapasitiivinen kuorma nousee kuormituksen mukaan näillä taidoilla, se onkin toinen juttu.


      • yksi harvoista
        megger kirjoitti:

        Itse asiassa tota en tiennyt, kuten arvata saattoi. Sittenhän siitä pitääkin tehä kolmivaiheinen. Kiitokset arvokkaasta oikaisusta.

        Se että miten saan tehtyä piirin jossa kapasitiivinen kuorma nousee kuormituksen mukaan näillä taidoilla, se onkin toinen juttu.

        Juurikin noilla tiedoilla ja taidoilla voisit jatkaa askartelua rautalangan kanssa ja unohtaa tyystin sähköön liittyvät asiat. Ne ovat meidän ammattimiesten juttuja, mutta niitäkään ei monta lisäkseni tältä palstalta löydy.


      • mekkeri
        yksi harvoista kirjoitti:

        Juurikin noilla tiedoilla ja taidoilla voisit jatkaa askartelua rautalangan kanssa ja unohtaa tyystin sähköön liittyvät asiat. Ne ovat meidän ammattimiesten juttuja, mutta niitäkään ei monta lisäkseni tältä palstalta löydy.

        Perehdy sinä ensin niiden tulppasulakkeiden toimintaperiaatteeseen kun sekin tuntui olevan hakusessa, Katellaan sun kanssa nää induktiiviset kuormat sitten myöhemmin. :D


      • moni yksistä
        mekkeri kirjoitti:

        Perehdy sinä ensin niiden tulppasulakkeiden toimintaperiaatteeseen kun sekin tuntui olevan hakusessa, Katellaan sun kanssa nää induktiiviset kuormat sitten myöhemmin. :D

        Niin sinulle senkin toimintaperiaate on kovasti hakusalla, minä puolestani olen tulppasulaketehtaalla testaajana ennen sulakkeiden myyntiin laittoa, kaikki tulppasulakkeet testataan ennen myyntiä. Samaten sinun sivistyssanastoon ei kuulu edes induktiivinen sen enemmän kuin kapasitiivinen. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa, kenties, epäilen tosin kovasti.


      • mekkeri
        moni yksistä kirjoitti:

        Niin sinulle senkin toimintaperiaate on kovasti hakusalla, minä puolestani olen tulppasulaketehtaalla testaajana ennen sulakkeiden myyntiin laittoa, kaikki tulppasulakkeet testataan ennen myyntiä. Samaten sinun sivistyssanastoon ei kuulu edes induktiivinen sen enemmän kuin kapasitiivinen. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa, kenties, epäilen tosin kovasti.

        Siinä lienee suurin syy poikkeuksellisen alhaiseen tajuntaasi, juuri kuvailemassasi työssä vähäinenkin aivotoiminta loppuu kokonaan. Kuvittelin kuitenkin että olisit tajunnut jättää edes kertomatta, mikään ei enää yllätä kohdallasi.

        Pysyttele toistaiseksi vaikka pistotulppa-asennuksissa ja muista jättää suojamaa hieman pidemmälle lenkille verrattuna vaihe- ja nollajohtimeen. Näin nykäisyneston pettäessä suojamaa irtoaa viimeisenä.


      • yksin monista
        mekkeri kirjoitti:

        Siinä lienee suurin syy poikkeuksellisen alhaiseen tajuntaasi, juuri kuvailemassasi työssä vähäinenkin aivotoiminta loppuu kokonaan. Kuvittelin kuitenkin että olisit tajunnut jättää edes kertomatta, mikään ei enää yllätä kohdallasi.

        Pysyttele toistaiseksi vaikka pistotulppa-asennuksissa ja muista jättää suojamaa hieman pidemmälle lenkille verrattuna vaihe- ja nollajohtimeen. Näin nykäisyneston pettäessä suojamaa irtoaa viimeisenä.

        Mutta kun sinulla ei ole alkeellisintakaan aivotoimintaa puhumattakaan yllättävistä seikoista mitä yrität kertoa.

        Valitettavasti pistotulpan tekijä on huomannut kailtaistesi tekemät töppäykset, enää ei tarvitse jättää mitään pitemmäksi, mutta eihän sinun typeryytesi riitä sitäkään ymmärtämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe