Miekkalilja

Viherpeukaloton

Huomasin juuri, että miekkaliljani sipulit ovat alkaneet itää tuolla kellarissa. Ulos niitä ei voi vielä laittaa. Pitäisikö ne nyt istuttaa ja esikasvattaa sisällä? Vai voiko ne maan lämmettyä heittää sellaisenaan maahan? Vai pitäisikö niistä nyt tai ennen maahan laittoa ottaa ne versot pois?

4

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

      En voi väittää itseäni asiantuntijaksi, mutta olen itsekin joskus pistänyt gladioluksen sipulit multaan jo maaliskuussa. Ne tarvitsevat mahdollisimman valoisan paikan, öisin saisivat olla viileämmässä, jos et voi järkätä lisävaloa. Ulos sitten, kun pakkaset ovat ohi.

      Laita kuitenkin multaan vain ne sipulit, jotka jo selvästi ovat alkaneet kasvaa. Huhti- toukokuussa sitten viimeisetkin. Näin et keskeytä toisten lepotilaa ja sitä paitsi kukinta jatkuu pidempään.

      Minusta ei kannata antaa niiden vain kasvaa lehdiksi kaikkea sipuliin varastoitua energiaa, vaan kasvattakoot juuret ja ottakoot mullasta ytyä, niin tulee komea kukintakin ja jemmaavat sipuliin eväät ensi vuoden kukintaa varten.

    • Eipä hätiä mitiä

      Ilman esikasvatusta kukinta menee aika myöhäiseksi, ehtii kyllä ihan etelässä. Vielä ei oo kumminkaan kiire. Jos ei versot silmissä veny, niin voit antaa pari viikkoa viipyä siellä kellarissa, mutta kasvun alettua niiden on päästävä multaan kuten kollega tuossa antoi ymmärtää.
      Silmuja ei pidä mennä nyppimään missään välissä, jää kukat muuten saamati.

    • kasvattaja

      Laitoin viime keväänä maitopurkkeihin kasvamaan, siitä oli kesällä hyvä istuttaa maahan, kun olivat jo kivan kokoisia.
      Kukkivat aikaisemmin kuin suoraan maahan istutetut.

      Voi myös porrastaa, toiset purkkiin esikasvatukseen ja toiset suoraan maahan, silloin kukkii eriaikoina.

      • dilbert

        Espoossa olen istuttanut miekkaliljat suoraan pussista toukokuun alussa - eli nyt tänään tänä vuonna iskin maahan kymmeniä :). Ja hyvin ainakin viime kesänä kasvoivat, elokuussa kukkivat komeasti. Viihtyvät savisessa maassa, toki ei ihan tintassa mutta kuitenkin savi soveltuu tuolle sipulikukalle.

        Toki esikasvatus aikaistaa kukintaa mutta makuasioita..pari viikkoa sinne tänne.
        Puolivarjossakin onnistuu puun alla, hiukan myöhemmin kukinta. Helppoja ja ihania leikkokukkia, suosittelen! Tuulessa taipumusta laota, eli avomaalla kannattaa ottaa huomioon ja kasvattaa suht tiheäksi peitoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe