Tradenomien työtilanne

14 + 15

Saako tradenomina hyvin töitä ja vastaako työ koulutusta?

107

16327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+456

      Tradenomien työtilanne on kaikista koulutusryhmistä huonoin. Toki jotkut onnekkaat saavat töitä, jopa koulutusta vastaavia. Mutta pointti onkin se, että oikeastaan tradenomeja ei tarvita, ainakaan sitä valtavaa määrää mitä niitä koulutetaan.
      Eli työt ovat: kaupan kassa, trukkikuski, varastonhoitaja, vaatemyyjä, puhelinmyyjä.
      Ja vielä: laittakaan tänne nyt taas joku sellainen viesti, että serkunkumminkaima sai heti koulunsa jälkeen työpaikan, missä on johtavassa asemassa ja palkka viisi tonnia kuussa. Uskon kyllä. Ja muutkin uskovat.

    • huhhuh

      Joo tradenomeja koulutetaan aivan hirveä määrä ja työn santi voi olla tiukassa. Ja sit käy vielä niin, että ekonomit vie ne viimeisetkin kunnon työt, ja tradenomi voi olla aika hukassa sen jälkeen. Jos talousasiat kiinnostaa niin hakekaa ihmeessä suoraan kauppakorkeaan tai edes vaihtoehtoisesti tradenomitutkinnon jälkeen kauppakorkeaan maisteritutkintoon jotta saa ne ekonomin paperit. Tradenomin paperit kun löytyy jo niin monelta työnhakjalta, niin ei sitä opiskelua siihen kannata jättää.

    • sadfgfh

      Taloushallinnon puolella (kirjanpitäjät, palkanlaskijat ym.) töitä kyllä riittää, mutta esim. markkinoinnin puolella voi olla aika ankeeta. Käsittääkseni markkinoinnin puolelta myös valmistuu kaikkein eniten jengiä, ainakin meidän vuosikurssilla taloushallinnossa on ~20 opiskelijaa kun taas markkinoinnissa on lähemmäs 40 henkilöä. Eli tämä luullakseni vaikuttaa tradenomien "huonoon työllisyystilanteeseen". Ja mitenkään yleistämättä markkinointi tuntuu vetävän puoleensa niitä kaikkein vähiten motivoituneita vätyksiä, kun taas taloushallinnossa on pääosin porukkaa, jota koulunkäynti oikeasti kiinnostaa. Taloushallinnossa myös oppii paljon käytännön tekemistä (kirjanpitoa, tilinpäätöstä, palkanlaskentaa yms.) kun esim. markkinointi on vähän sellaista "huuhaata".
      Muista linjoista ei hirveästi ole itsellä kokemusta, mutta luulisin että logistiikka, henkilöstöhallinto yms ovat ihan fiksuja vaihtoehtoja myös. Töitä kyllä löytyy, kun valitsee suuntautumisensa oikein ja osaa myydä itsensä ja osaamisensa. Oikein valitut harjoittelupaikat ovat erittäin tärkeitä myös.

      • Anneli65

        Olen erimieltä sadfgfh kanssa, taloushallinnon puolella on myös liikaa tarjontaa, koska tradenomi, merkonomi ja KTM jok tapauksessa kilpailevat samoista paikoista. Merkonomin tutkinto on käytännön läheistä, valitettavasti olen muutaman tradenomin palkannut ja koska tutkinto on merkonomin ja KTM:n välissä, joten hakijatkin jäävät näiden kahden ryhmän väliin, koska monet merkonomit lhtevät myös suorittamaan KTM ja mba tai muita yleimpiä tutkintoja ja pääkaupunkiseudulla kun haen tavallista tekijää saan kaikilta 3:lta ryhmäläisiltä satoja hakemuksia. Valitettavasti koska kTM- opiskelijoilla on vähänlaisesti työkokemusta, en yleensä palkkaa mistään niistä ryhmistä vaan jotenkin kannattaa aina massasta erottua. Joten kun juuri palkkasin logistiikkaa pääaineena opiskelleen tradenomin, koska hän ei saanut logistiikka alan töitä, mutta hän sai vuoden työsopimuksen, koska puhuu hyvin paria eksoottista kieltä. Eli kannattaa miettiä, miten erottaa itsensä satojen muiden hakijoiden joukosta, että pääsee edes haastatteluasteelle. Hän hoitaa ostoreskontraa äityislomasijaisena.


    • Vastavalmistunut

      Joo näin on asia. Markkinointi ja yritysviestintä on kyllä aivan tyhjiä arpoja työllistymisen kannalta, vaikka ovat juuri ne suosituimmat suuntautumisvaihtoehdot. Taloushallinnon ja henkilöstöjohtamisen lukijoille taas on töitä tarjolla niin paljon kuin jaksaa painaa.

    • fsfdfdsfsd

      entä järjestelmäpuolen it-tradenomit? Mikrotukihenkilöks ym. helpparihommiin yleensä vai?

    • sama tradenomi se on

      It-tradenomia ei ole olemassakaan. Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasa valmistuu ihan vain tradenomi sieltäkin. Mm. helpdeskissä ja suunnittelijana on tuntemiani tradenomeja jotka ovat it-puolen tradenomitutkinnon suorittaneet. Osa tekee pelifirmoille töitä, monia mahdollisuuksia on. Riippuu siitä, minkä suuntautumisvaihtoehdon valitsee.

    • hfghfghhfhf

      tiedän kyllä tutkintonimikkeen olevan Tradenomi (AMK), mutta puhekielessähän tota vaan käytetään yleisesti it-puolen tradenomiopiskelijoista. Kiitos vastauksesta. :)

    • vcxvxcvxcvxcvxc

      Voi aikansa kuitenkin huonomminkin käytää. Tradenomin koulutuksesta on kuitenkin merkittävä hyöty jos esimerkiksi yrittäjäksi haluaa, mutta onhan tuolla koulutuksella vaikea saada alan työtä ilman suhteita. Jos on hyvä suhteet niin tällöin kannattaa ehdottomasti mennä opiskelemaan.

    • Tradenomi

      Hahahha saa taas nauraa! Saa hyvää työtä ja helposti. Voin kertoa lisää joskiinnostaa!

      • Hoti

        Kerro tradenomi


    • olen.hukassa

      Kerro ihmeessä

      • Koira

        Ikinä en ole tänne foorumille kommentoinut, mutta nyt on aiva pakko. Elikkä tilanne on juurikin niin kun kaikki edellä olevat ovatkin jo sanoneet. Tradenomin tutkinto on turhaakin turhempi.

        Itse olen vuosimallia 2010 enkä päivääkään ole oman alan töitä tehnyt. Olen toiminut yrittäjänä ja myyntihommissa, mutta suoranaisesti oman alan tehtäviä en ole tehnyt. Jos kaupan ala kiinnostaa niin ei ole mitään järkeä opiskella muuta kuin ekonomiksi. Tradenomit pääsevät kaupankassalle, puhelinmyyntiin tai johonkin muuhun yhtä viettelevään duuniin.

        Olen lähettänyt varmasti useita satoja työhakemuksia alaani vastaaviin työpaikkoihin, ja käynyt ehkäpä kymmenessä työhaastattelussa. Aina paikka on mennyt kauppatieteiden maisterille. Niitäkin tuntuu nykyään olevat ihan pilvin pimein.

        Vuosikurssillani oli muistaakseni n. 20 henkilöä, joista taitaa peräti 3 olla koulutusta vastaavassa työssä. Loput sitten missä lienee.

        Itse opiskelenkin tällä hetkellä hoitoalalla ja olen erittäin tyytyväinen. Alan töitä on tarjolla opiskelijalle niin paljon kun vaan jaksaa tehdä. Minulle on tarjottu jopa vakituista paikkaa. Palkka on ollut itseasiassa jopa parempi, mitä se on ollut aikaisemmissa hommissani.

        Elikkä se joka tradenomin tuntkinnosta kyseli, niin älä missään nimessä aloita. Ihan mikä tahansa muu on varmasti parempi tutkinto.


    • Lähisairaanhoitaja

      Kannattaa valita sellainen amk tai yliopisto tutkinto, joka on lakisuojattu. Eli ko. työtä saa tehdä VAIN ko. tutkinnon suorittanut.

      Laillistettuja ammattihenkilöitä ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko (17 nimikettä).

      Edellä mainittuja ammatteja saa harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.

      Valvira myöntää hakemuksesta laillistuksen em. ammatteihin.

      Myös juristi on laillistettu ammattihenkilö. Mutta ekonomi tai ktm eivät ole laillistettuja ammatteja eli heidän töitä saa laillisesti tehdä kuka tahansa kynnelle kykenevä. Vaikka täysin kouluttamaton.

      • Ekonomis

        Esimerkiksi tilintarkastajaksi ei todellakaan pääse kuka tahansa.


      • inisiänööri

        INSINÖÖRI


    • Liiketalousmiäs

      Ei se työn saaminen riipu pelkästään tutkinnosta. Tradenomi on hyvä tutkinto, mutta tällä hetkellä tradenomeja koulutetaan liikaa. Koulutuspaikat ovatkin vähenemässä.

    • olen leipäjonosta

      "Mutta ekonomi tai ktm eivät ole laillistettuja ammatteja eli heidän töitä saa laillisesti tehdä kuka tahansa kynnelle kykenevä. Vaikka täysin kouluttamaton. "
      Hassusti ilmaistu. Eli tämän mukaan ekonomin töihin otetaan kuka tahansa, vaikka joku hiippari leipäjonosta. Eihän se ihan niin ole.

    • niinp4

      tradenomeja koulutetaan nykyään yli tarpeen ja se näkyy työllistymisessä. Koulutuksessa ei itsessään ole mitään vikaa mutta osa jää aika varmasti "huonompiin" hommiin. Tuolla blogissa uusi tradenomi kertoo omasta työnhaustaan http://menestystarinoita.blogspot.com/

    • Ei-tradenomi

      "Tradenomin tutkinto on turhaakin turhempi." Kannattaisi opastaa nuoria, että tradenomien työtilanne on surkea ja koulutusta vastaavaa työtä ei saa.

      "Itse opiskelenkin tällä hetkellä hoitoalalla ja olen erittäin tyytyväinen. Alan töitä on tarjolla opiskelijalle niin paljon kun vaan jaksaa tehdä. Minulle on tarjottu jopa vakituista paikkaa. Palkka on ollut itseasiassa jopa parempi, mitä se on ollut aikaisemmissa hommissani.

      Elikkä se joka tradenomin tuntkinnosta kyseli, niin älä missään nimessä aloita. Ihan mikä tahansa muu on varmasti parempi tutkinto."

    • tradenomi v. 2008

      Tradenomiksi kannattaa lukea. Olen keskisuuren firman pomo ja saan 4000 euroa kuussa.

    • 65434

      Itse valmistuin juuri ja samantien pääsin ostajaksi erääseen teollisuuden firmaan. Ihan tyytyväinen olen vaikka tällä tutkinnolla eteneminen voi olla hankalaa koska yleensä teollisuudessa ostopäällikkö on jonkin alan insinööri.

    • 324:_:1345

      Tradenomien tilanne on aika sama mitä monella muulla AMK-tutkinnon suorittaneilla eli pelkällä paperilla ei niitä töitä löydy vaan pitää olla suhteita ja työkokemusta/muuta osaamista, jolla erottautua joukosta.

      Töitähän on tarjolla jatkuvasti ympäri Suomea, mutta hakijoitakin on sitten hirveä läjä. Onkin todella vaikeaa saada niitä alan töitä, kun hakijoita on pahimmillaan sadoittain ja itse ei pysty ilman suurta työkokemusmäärää tai ilman erikoisosaamista erottautua muista alan ihmisistä.

      Tämän takia ne työharjoittelut ja opintojen aikana luomat pienetkin yhteydet työelämään ovat todella tärkeitä! Koskee ihan kaikkien alojen opiskelijoita.

      Tietysti lääkärien yms. ei tarvitse pahemmin pelätä, että ei töitä löytyisi, kun ei ole ylitarjontaa, mutta kyllä aina osaaville ihmisille on töitä. Tradenomien tilanne tosiaan onkin vain huono siinä suhteessa, että ko. nimikkeellä valmistuu todella paljon ihmisiä, joka vähentää omia mahdollisuuksia päästä töihin.

      Tämän lisäksi tulee tietysti muistaa, että tradenomi on melkoisen sekava tutkintonimike, koska sen alla on niin monta suuntausta. Esimerkiksi tietojenkäsittelyn tradenomi työllistyy parhaassa mahdollisessa tapauksessa aivan eri tehtäviin kuin taloushallinnon tradenomi. Sama juttu kuin restonomien kanssa: ravintolapuolen restonomi tekee täysin eri hommia kuin matkailualan restonomi tai hotellipuolen restonomi. Perusnimike on kuitenkin sama.

      Pitää pystyä markkinoimaan omaa osaamistaan, tunnistaa mitkä ovat selkeät osaamisalueet jne.

      Joka tapauksessa, on totta, että tradenomien tilanne työelämässä on melko kehno tällä hetkellä, mutta niin se tilanne on työelämässä yleisestikin tällä hetkellä. Pitää olla valmis muuttamaan työn perässä, pitää olla työkokemusta ja suhteita eikä tämäkään takaa töitä, koska hakijoita on yksinkertaisesti niin paljon.

    • kylteri2013

      Ei kannata tuhlata aikaa AMK:hon vaan pitää panostaa kauppakorkeakouluun,jos haluaa tosiaankin tehdä liiketalouteen liittyviä hommia))

      • sie oot sit viisas

        Kaikki vaan eivät ole tajunneet käydä lukiota. Peruskoulussa annettava propagandan mukaan pääset liiketaloutta työstämään pelkällä kauppiksen tutkinnolla johon sillä tutkinnolla ole mitään asiaa. Tämä tietohan menee 16v.lle läpi kun väärä raha ja kauppis kiittää että on taas koulutettavana ihmisiä jotka eivät hyödy tutkinnostaan mitään. Kauppakorkeisiin taas ei pääse amis/kauppis tutkinnolla vaan on mentävä AMK.iin. Tosin itse luulin aikoinaan että kun hakukelpoisuuteen vaadittiin joko lukio tai tradenomi niin luulin että tradenomikin joutuu olemaan sen 5 vuotta. Joten lopulta päädyinkin lukemaan rakennustekniikkaa toisen turhan tutkinnon sijaan. Jälkeenpäin kyllä jäänyt ehkä kaduttaa hieman kun selvisi että tradella olis ollut vaan 2vuotta lisää.


    • Karvakamu4

      Minä ainakin sain työtä vastaavaa koulutusta ennen valmistumistani. Sanoisin että sen saaminen riippuu niin monesta asiasta, koska työtilanne on nyt yleisesti suomessa erittäin haastava ja kilpailijoita tradenomien hommiin löytyy älyttömästi.

      Oman alan työn saaminen riippuu tällä alalla henkilön motivaatiostaa, sosiaalisuudesta, sinnikkyydestä, taidoista, suhteista, pätevyydestä, työ-ja koulukokemuksesta, tuurista jne. jne. Tuntemani tradenomit ovat päätyneet aika erilaisiin tilanteisiin koulun jälkeen, itselleni kävi hyvin ja yksi tuttu on päällikkönä, sitten taas on muutama sellaista jotka eivät tee kovin hohdokasta työtä, yksi painaa todella rutiinihommia vaikka valmistumisesta on aikaa ja ne pari muuta tekevät hommia joihin ei vaadita kuin korkeintaan peruskoulutus.

      Sitten on vielä se yksi tärkein syy työllistymiseen, eli SUUNTAUTUMINEN. Juuri ne jotka eivät tradenomiksi hakiessaan eivätkä edes koulussa vielä tiedä mihin haluavat tradenomiopinnoissaan suuntautua tai mitä tehdä valmistuessaan, eivät usein kovin pitkälle pötki, ainakaan uran alussa. Ja jostain syystä vuosi toisensa jälkeen se markkinointiviestintämainontamikälieblaablaa- linja jota jokaisessa koulussa tarjotaan, niin tuntuu olevan suosituin suuntautumislinja tradenomeilla. Ja arvatkaa työllistääkö se linja parhaiten? No ei todellakaan. Miettikää nyt itse miten yritykset toimivat, siellä on oikeasti ihan helvetin vähän sellaisia henkilöitä jotka toimivat markkinoinnin tai mainonnan parissa. Suurin osa on ihan näitä taloushallinto, logistiikka-, HR-, myynti- tai jotain muuta vastaavaa hommaa tekevää ihmisiä. Riippuu tietenkin paljon myös toimialasta.

      Jos aikoo ryhtyä lukemaan itsensä tradenomiksi niin kannattaa olla oma-aloitteinen ihminen, löytää suuntautumisvaihtoehdoista se oma juttunsa ja jatkaa sillä linjalla niin pitkälle kuin rahkeet riittää, ja yrittää luoda keinoja miten erottuu muista hakijoista.

      • Karvakamu4

        Voisin lisätä vielä, että myös IT-osaaminen on nykyään todella kysyttyä yhdistettynä johonkin liiketalouden osan osaamiseen, tai miksei vain ihan itsestäänkin. Ja IT-alan tehtäviä myös tuntuu olevan aika paljon.

        Nimimerkillä 324:_:1345 summasi mielestäni aika hyvin nämä samat asiat joista minäkin puhuin. Jos pelkillä ammattikorkeakoulun- tai yliopiston/korkeakoulun papereilla haluaa hyvän ja varman keinon tienata työelämässä niin kyllä esim. insinöörin tai monen akateemisen alan papereilla tekee enemmän. Monilla aloilla kohtuullisen todistuksen avulla pääsee suoraan "hyville" tienesteilla, tradenomin paperit eivät takaa vielä mitään, ne ovat vasta hyvä lähtökohta.


      • 324:_:1345
        Karvakamu4 kirjoitti:

        Voisin lisätä vielä, että myös IT-osaaminen on nykyään todella kysyttyä yhdistettynä johonkin liiketalouden osan osaamiseen, tai miksei vain ihan itsestäänkin. Ja IT-alan tehtäviä myös tuntuu olevan aika paljon.

        Nimimerkillä 324:_:1345 summasi mielestäni aika hyvin nämä samat asiat joista minäkin puhuin. Jos pelkillä ammattikorkeakoulun- tai yliopiston/korkeakoulun papereilla haluaa hyvän ja varman keinon tienata työelämässä niin kyllä esim. insinöörin tai monen akateemisen alan papereilla tekee enemmän. Monilla aloilla kohtuullisen todistuksen avulla pääsee suoraan "hyville" tienesteilla, tradenomin paperit eivät takaa vielä mitään, ne ovat vasta hyvä lähtökohta.

        Jep. Tietenkään papereita ei voi verrata aivan yhden suhde yhteen vaan pitää ottaa niin monta eri tekijää huomioon työtä hakiessa, kuten:

        Ihmisen persoonallisuus (minkälaisen kuvan antaa työhaastattelussa jne.);

        työkokemus;

        ammattiosaaminen;

        muu osaaminen;

        omat tavoitteet (tärkeä! antaa todella paljon paremman kuvan motivaatiosta. tietenkään ei kannata mainita aina, että haluaa tehdä aivan eri hommia jatkossa, jos ei ole kyse kesätyöstä tms. lyhyestä työjaksosta)

        Näiden lisäksi on todella paljon muitakin asioita, jotka kannattaa tuoda esille työtä hakiessa. Mutta loppupeleissä pointtina on, että tradenomi ei ole tutkinto, jolla marssitaan työpaikalle ja sanotaan "Terve! Olen tradenomi, ottakkaa minut töihin!" kuten leikillisesti esimerkiksi lääkäreillä voi olla.

        Eli pitää pystyä erottumaan joukosta. Tradenomi nimike ei kerro vielä paljon mitään ja koska työpaikkoja on vähemmän kuin hakijoita niin tämä elementti korostuu vielä enemmän hakuvaiheessa.

        Eli. Jos haette tradenomitutkintoa suorittamaan niin pyrkikää selvittämään mahdollisimman aikaisessa vaihessa opintojanne, että mitä haluatte tulevaisuudessa tehdä ja pyrkikää hankkimaan mahdollisimman paljon osaamista, joka tukee tätä suunnitelmaa.

        Olemalla se ns. yleistyyppi, joka osaa vähän kaikkea, mutta ei ole ns. erikoistunut tarpeeksi, että pystyisi erottumaan joukosta, niin nykyhetkellä heillä on todella vaikea tilanne saada koulutusta vastaavia töitä. Jatkossa voi tilanne muuttua, mutta en olisi siitäkään kovin varma.

        Palkasta vielä sen verran, että tradenomin tutkintohan avaa ovet ihan mukaville tienesteille ja osa tradenomeista (esim. IT-tradenomit) tekevät ihan samoja hommia kuin esimerkiksi tietotekniikkaan keskittyvät insinöörit ja palkka ei useinkaan katso silloin papereita vaan määräytyy työnkuvan mukaan.

        Tietenkin osa tradenomeista tekee pitemmänkin aikaa ns. alan perushommia, joissa palkka ei kovin korkealle kasva, mutta nämä kaikki liittyvät niihin aikaisemminkin mainittuihin suhteisiin, erikoistumiseen, työkokemukseen ja osaamiseen. Pitää olla kunnianhimoa edetä ja etsiä mahdollisuuksia. Joka tapauksessa eivät tradenomien palkat kuitenkaan aivan pohjalukemissa ole. Tärkeintähän on loppupeleissä se, että löytää töitä, joihin on tyytyväinen ja tietyllä tavalla nauttii työstään. Palkka harvemmin on se ykkösmotivaatio, mutta tietenkin työn vaativuuteen ja koulutukseen nähden uskoisin, että suurin osa haluaa sopivan suuruista palkkaa, jolla tulee toimeen ;)


      • 324:_:1345

        Totta. Markkinointiin näyttäisi porukka suuntautuvan aivan liian suurissa määrin siihen nähden paljonko töitä sillä suunnalla on tarjolla. Tietenkin se on ns. trendikäs suuntautumisvaihtoehto ja osa opiskelijoista työllistyy koulutusta vastaaviin hommiin, mutta kyllä ainakin työilmoitusten perusteella kirjanpitotaidot, myyntiosaaminen ja HR-tietotaito ovat paljon parempia vaihtoehtoja työllistymisen kannalta.

        Markkinointisuuntautumiseen liittyen täytyy mainita vielä, että kyseisiin hommiin voidaan värvätä myös mm. medianomeja sekä esimerkiksi matkailualan restonomeja riippuen tietenkin työnkuvasta. Eli kilpailua on todella moninkertainen määrä, mikä aina vaikeuttaa tilannetta.


    • lisbetti

      Itse valmistuin viime toukokuussa 2013 tradenomiksi (henkilöstöhallinto). Työttämänä edelleen (josta 2 kk olin töissä). Ei näytä kovinkaan valoisalta. Pelkkä toimistotyö,- sihteeri,- assistentti ei kylläkään kiinnosta, jotenka tilanne ei ole kovinkaan helppo tällä hetkellä. Olen vakavasti harkinnut alan vaihtoa, jospa nyt tästä tradenomi koulutuksesta olisi edes jotain hyötyä. Koulutuksessa oli hyvin paljon sellaisia ns.turhia kursseja, joita en enää edes muista.

      Työnhakijoita on kauheasti, mutta sitten työpaikkoja ei niinkään paljon.... Itsekin tullut katseltua varasto,- myyjä tai jotain muuta simppeli hommaa.

    • kokemusta on

      "Opintojen myötä opiskelijalle muodostuu selkeä ammatillinen identiteetti. Opiskelijalla on valmiudet tutkinnon suoritettuaan työskennellä koulutustaan vastaavissa liiketalouden asiantuntija-, esimies- tai kehittämistehtävissä sekä yrittäjänä." (Haaga-Helian nettisivut, Tradenomi)

      Puhuminen tradenomista "asiantuntijana" on nostanut ja nostaa edelleen hymyn huulille. Asiantuntija? Jos näin on, työelämä ilmeisesti arvostaa asiantuntijaa eniten kassalla, varastossa tai paskahuussin siivoojana. Lupaukset menestyvästä ja kiiltävästä urasta liike-elämässä voi tradenomi unohtaa jo koulun kynnyksen yli astuessa. Suurella todennäköisyydellä lennon lopussa odottaa leipäjono, työkkäri tai haalarit. Tutkintotodistus kannattaa tosin säilyttää, rahat paskapaperiin voivat olla tiukilla.

    • Pilvin pimein

      Jos tradenomi on myyjänä, hän on ylikoulutettu tehtäväänsä. Kauppaan pääsee myyjäksi ilman alan ammattitutkintoa ja kaupallisen alan koulutusta. Tavallinen myyjä ei pääse hyödyntämään AMK-koulutustaan, jos työ on hyllyjen täyttämistä, kassatyöskentelyä ja muita yksinkertaisia kaupan tehtäviä.

      Jos haluaa sihteeriksi, lienee järkevintä suorittaa jossakin sihteerin tutkinto, perheen tai työnteon ohella.

      Tradenomeja koulutetaan liikaa ja työpaikkoja heille on liian vähän. Työttömyysaste on huima, jos lasketaan mukaan sekä työttömät että koulutustaan vastaamattomassa työssä toimivat.

      • Tradenomi yAMK

        Onpa niitä työttömiä ekonomejakin pilvin pimein, kuten ekonomiliittokin totesi kannanotossaan "perusteita ekonomien koulutusmäärien lisäämiselle ei ole". Kaikki on niin paljon kiinni yksilöstä. Muutamia tuntemieni tradenomien ammatteja: kansainvälisen konsernin myyntijohtaja, keskisuuren kunnan hallintojohtaja, tietohallintojohtaja järjestössä, kirjanpitopäällikkö, pankin luottopäällikkö, talouspäällikkö, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, lainkäyttösihteeri, verotarkastaja...

        Tradenomi on hyvä, käytännönläheinen kaupallisen alan korkeakoulututkinto. Ekonomien työttömyyden kasvaessa ja tradenomien viedessä työpaikat nenän edestä tällaisia katkeruuden purkauksia tietysti tulee. Ekonomit monissa tapauksissa ylihinnoittelevat itsensä ulos työmarkkinoilta. Heidän osaamisensa ei ole juuri kummempi kuin tradenomeillakaan, mutta tradenomeilla on realistisempi käsitys työnsä arvosta kuin ekonomeilla, jotka kuvittelevat ihan pelkän olemassaolonsa olevan vähintään tuommoisen viiden tonnin kuukausiliksan arvoista riippumatta siitä, tuottavatko he oikeasti työnantajalleen mitään lisäarvoa.


      • jps77w1
        Tradenomi yAMK kirjoitti:

        Onpa niitä työttömiä ekonomejakin pilvin pimein, kuten ekonomiliittokin totesi kannanotossaan "perusteita ekonomien koulutusmäärien lisäämiselle ei ole". Kaikki on niin paljon kiinni yksilöstä. Muutamia tuntemieni tradenomien ammatteja: kansainvälisen konsernin myyntijohtaja, keskisuuren kunnan hallintojohtaja, tietohallintojohtaja järjestössä, kirjanpitopäällikkö, pankin luottopäällikkö, talouspäällikkö, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, lainkäyttösihteeri, verotarkastaja...

        Tradenomi on hyvä, käytännönläheinen kaupallisen alan korkeakoulututkinto. Ekonomien työttömyyden kasvaessa ja tradenomien viedessä työpaikat nenän edestä tällaisia katkeruuden purkauksia tietysti tulee. Ekonomit monissa tapauksissa ylihinnoittelevat itsensä ulos työmarkkinoilta. Heidän osaamisensa ei ole juuri kummempi kuin tradenomeillakaan, mutta tradenomeilla on realistisempi käsitys työnsä arvosta kuin ekonomeilla, jotka kuvittelevat ihan pelkän olemassaolonsa olevan vähintään tuommoisen viiden tonnin kuukausiliksan arvoista riippumatta siitä, tuottavatko he oikeasti työnantajalleen mitään lisäarvoa.

        en usko että pelkällä tradetutkinnolla on päässyt kunnan hallintojohtajaksi, 99% tapauksissa HM, OM yms ja kokemusta pienempien kuntien vast.tehtävistä (joihin yleensä pääsee VAIN yliopistotutkinnolla). Voi olla toki lisäksi tradenomi.


      • Insinööri Sörsselssö
        jps77w1 kirjoitti:

        en usko että pelkällä tradetutkinnolla on päässyt kunnan hallintojohtajaksi, 99% tapauksissa HM, OM yms ja kokemusta pienempien kuntien vast.tehtävistä (joihin yleensä pääsee VAIN yliopistotutkinnolla). Voi olla toki lisäksi tradenomi.

        No tämä nyt on ihan vain tradenomi, julkishallintoon ja juridiikkaan erikoistunut sellainen. Ei sille mitään voi. Toki hallintotieteilijät ovat ykkösiä näihin virkoihin, mutta esimerkki kuitenkin siitä, että kyllä se tradenomitutkintokin kelpaa yhteen sun toiseen paikkaan. En silti väitä, että läheskään kaikki tradenomit olisivat kivunneet yhtään minkäänlaisiin päällikkötehtäviin. Näin eivät ole tehneet myöskään kaikki ekonomit. Tradenomia ei voi ekonomiin rinnastaakaan kuin vain siinä tapauksessa, että on suoritettu myös ylempi amk-tutkinto. Niinpä voisikin miettiä, kuinka korkeita virkoja pitävät hallussaan kauppatieteiden kandidaatit. Tuskinpa tradenomit siinä kilpailussa häviävät.

        Työttömiä tradenomeja on alle 2000 hlöä kun työttömiä ekonomeja taas on yli 2500 hlöä. Sekin kertoo jotain. Ekonomi hinnoittelee itsensä ulos työmarkkinoilta.


    • liukuhihnatuotantoa

      Perinteinen purkaus perinteiseltä tradenomilta. Puhuminen tradenomin tutkinnosta käytännönläheisempänä on myytti, ellei siihen lasketa huikeaa työharjoittelujaksoa kahvinkeittäjänä tai paperin siirtelijänä. Tuntemiani tradenomeja: siivooja, hyllyttäjä ja vartija. Käyppä tutustumassa joskus yo maailmaan, voi silmät hiukan avautua ja ennakkoluulot karista, saatat jopa oppiakin jotain. Itse ei tarvitse, kokenut molemmat.

      • Tradenomi yAMK

        No joo, etkö keksisi jotain omaperäisempää kuin nämä puhelinmyyjätarinat. Kyllä minä tiedän erään filosofian maisterin, joka tekee puhelinmyyjänä kohtuullisen kovaa tiliä, mutta pääsääntöisesti niissä hommissa on ihmisiä yo-pohjalta tai ilman koulutusta. Tradenomit työllistyvät käytännössä aina omalle alalleen, mutta eivät tokikaan johtaviin tehtäviin, kuten eivät kaikki ekonomitkaan. Esimerkiksi kirjanpitäjän työkin on vaativaa asiantuntijatyötä, vaikka hienohelmaekonomit eivät sitä sellaisena pidäkään. Mutta tiedänpä myös ekonomin, joka on tehnyt huikean uraputken copywriterista ilmoitustilan puhelinmyyjäksi ja siitä liikuntavamentajaksi. Upea saavutus.


      • liukuhihnatuotantoa
        Tradenomi yAMK kirjoitti:

        No joo, etkö keksisi jotain omaperäisempää kuin nämä puhelinmyyjätarinat. Kyllä minä tiedän erään filosofian maisterin, joka tekee puhelinmyyjänä kohtuullisen kovaa tiliä, mutta pääsääntöisesti niissä hommissa on ihmisiä yo-pohjalta tai ilman koulutusta. Tradenomit työllistyvät käytännössä aina omalle alalleen, mutta eivät tokikaan johtaviin tehtäviin, kuten eivät kaikki ekonomitkaan. Esimerkiksi kirjanpitäjän työkin on vaativaa asiantuntijatyötä, vaikka hienohelmaekonomit eivät sitä sellaisena pidäkään. Mutta tiedänpä myös ekonomin, joka on tehnyt huikean uraputken copywriterista ilmoitustilan puhelinmyyjäksi ja siitä liikuntavamentajaksi. Upea saavutus.

        "Esimerkiksi kirjanpitäjän työkin on vaativaa asiantuntijatyötä vaikka hienohelmaekonomit eivät sitä sellaisena pidäkään. "

        Hyvin tiivistit tason jolla tradenomien "ammattiosaaminen ja asiantuntijuus" liikkuu. Tulehan kauppiksen käytävään huutelemaan tuota, nauretaan sut ulos lyhyintä tietä.


      • Työ vs. koulutus

        - Hyllyttäjä ei tarvitse tradenomin tutkintoa. Hyllyttäjäksi pääsee ilman koulutusta ja hyllytystehtävissä ei uralla etene.
        - Siivooja ei tarvitse tradenomin koulutusta. Siivoojaksi pääsee ilman koulutusta, oppisopimuksella tai laitoshuoltajan tutkinnolla. Opiskele alalle - jos haluat siivota vielä 10 vuoden päästäkin.
        - Vartija ei tarvitse tradenomin koulutusta. Vartijat koulutetaan muutaman viikon pikakursseilla tai turvallisuusalan kouluissa.

        Jos 3,5 vuoden aherruksella ammattikorkeakoulussa ei pääse kuin matalapalkkatyöhön - vaikkapa kauppaan myyjäksi, niin ei kannata opiskella! Tuntipalkka kaupan alalla on noin 9-10 euroa tunnissa, Jiihaa! Siihenkö tradenomit tähtäävät??? Jos työtehtävä ei vastaa mitenkään koulutusta, niin kyllä se koulutus menee osin hukkaan.


      • Elli Ekonoomi
        Työ vs. koulutus kirjoitti:

        - Hyllyttäjä ei tarvitse tradenomin tutkintoa. Hyllyttäjäksi pääsee ilman koulutusta ja hyllytystehtävissä ei uralla etene.
        - Siivooja ei tarvitse tradenomin koulutusta. Siivoojaksi pääsee ilman koulutusta, oppisopimuksella tai laitoshuoltajan tutkinnolla. Opiskele alalle - jos haluat siivota vielä 10 vuoden päästäkin.
        - Vartija ei tarvitse tradenomin koulutusta. Vartijat koulutetaan muutaman viikon pikakursseilla tai turvallisuusalan kouluissa.

        Jos 3,5 vuoden aherruksella ammattikorkeakoulussa ei pääse kuin matalapalkkatyöhön - vaikkapa kauppaan myyjäksi, niin ei kannata opiskella! Tuntipalkka kaupan alalla on noin 9-10 euroa tunnissa, Jiihaa! Siihenkö tradenomit tähtäävät??? Jos työtehtävä ei vastaa mitenkään koulutusta, niin kyllä se koulutus menee osin hukkaan.

        Mutta kun ne tradenomit eivät ole siivoojia eivätkä vartijoita, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Samoin ekonomit eivät ole tennisopettajia - paitsi jotkut. Tämä ekonomiliiton masinoima tradenomitutkinnon mustamaalauskampanja ei kerro mistään muusta kuin pelosta.

        Halutaan töihin ekonomi, merkonomi tai muuten reipas...vanha totuus


      • Tradenomi yAMK
        liukuhihnatuotantoa kirjoitti:

        "Esimerkiksi kirjanpitäjän työkin on vaativaa asiantuntijatyötä vaikka hienohelmaekonomit eivät sitä sellaisena pidäkään. "

        Hyvin tiivistit tason jolla tradenomien "ammattiosaaminen ja asiantuntijuus" liikkuu. Tulehan kauppiksen käytävään huutelemaan tuota, nauretaan sut ulos lyhyintä tietä.

        No huonostipa menee sitten niillä lukemattomilla kauppatieteiden maistereilla, jotka ovat "vain" kirjanpitäjiä. Jos se kerran on ihan kaupan kassaan verrattavaa hommaa.


      • liukuhihnatuotantoa
        Tradenomi yAMK kirjoitti:

        No huonostipa menee sitten niillä lukemattomilla kauppatieteiden maistereilla, jotka ovat "vain" kirjanpitäjiä. Jos se kerran on ihan kaupan kassaan verrattavaa hommaa.

        Taisit ymmärtää edellisen väärin, huomasitko? Ei se mitään, olet tradenomi.


      • Tradenomi yAMK
        liukuhihnatuotantoa kirjoitti:

        Taisit ymmärtää edellisen väärin, huomasitko? Ei se mitään, olet tradenomi.

        Kerrotko arvon ekonomi miten minä sen väärin ymmärsin?


    • duunari2

      Haluan ihan huvikseni kommentoida tuohon "tuntipalkka kaupan alalla 9-10€". Itse olen keskisuuressa päivittäistavarakaupassa töissä ja kuukausipalkkani on 2200€ ilta-, lauantai- ja sunnuntailisät. Kyllä se palkka pikkasen enemmän on kuin tuon 9-10€ :D Itselläni ei ole minkäänlaista kaupallisen alan koulutusta, ei edes merkonomin papereita. Kyllä sielläkin sillä osaamisella on se suurin merkitys.

    • Tietämätön

      Taulukkojen mukaan sinun 2200 € päivätyöstä voidaan saada ehkä juuri ja juuri kun olet C1 ryhmään kuuluva, asut pääkaupunkiseudulla ja olet ollut töissä vähintään 8v. Ohessa olevan linkin sivulta 113 alkaen on noita taulukoita.

      https://www.pam.fi/fi/tyo/tessit/Tyehtosopimukset/Kaupan työehtosopimus ja palkkaliite 1.4.2012-30.4.2014.pdf

      • Libau

        Tietämätön: Itse olen kyllä kanssa kaupassa ollut töissä viimeksi viime vuonna ja ei ollut mitenkään mahdotonta vetää kuussa jopa yli 2 200 euroa bruttona. (B2 luokassa peruspalkka 1 972 euroa kuussa). Kaupan alalla tärkeän osan palkasta muodostaa lisät, eli iltalisät, lauantailisät, sunnuntailisät ja joissain tapauksissa yölisät (meillä oli yötyö käytössä juhlapyhinä ja joskus muulloinkin). Sunnuntai on tuplapalkka, eli esim. kaksi sellaista kuussa peruspalkan päälle, niin aika äkkiä ollaan jo tossa 2 200 eurossa.

        Itse tienasin osa-aikaisena (30-40 h viikossa) keskimäärin noin 2 200 euroa kuussa, mistä lisiä oli yleensä vähintään 300-400. Tietty kausia oli erilaisia, esim. marras-joulukuu on kaupan alalla aika hyvä aika tienata rahaa.

        Itse olen vastavalmistunut tradenomi ja pääsin työharjoittelupaikkaani töihin (ottivat vielä itse yhteyttä) juuri tekemään sitä mitä halusinkin (HR-puolelle). Itse olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että työtä ei löydy helposti, siis koulutusta vastaavaa, joten tunnustan kyllä että tämä oli aikamoinen onnenpotku.

        Tradenomeja tosiaan taitaa valmistua liikaa, tätä legendaa on liikkunut jo monta vuotta, vaikka ainakaan omaan kouluuni oli vaikea päästä opiskelemaan (joku 5-10% otetaan hakijoista sisään ja todella moni tippuu jo hakuvaiheessa). Tradenomeja kuitenkin puristetaan ulos pk-seudullakin onko se nyt 2 vai 3 eri ammattikorkeassa ja jos kuitenkin aina valmistuvia on se 100 niin ainakaan tässä taloustilanteessa on aika turha kuvitella että heille kaikille löytyy aivan sitä mitä halutaan.

        Kouluissa voitaisiin kyllä olla rehellisempiä työnsaannin vaikeudesta nimenomaan koulutusta vastaavan osalta.

        En tohon tradenomi vs. ekonomi kiistaan osaa mitään sanoa. Omassa ystäväpiirissä kaikki tradenomit ovat työllistyneet oman alan töihin kaikki, ekonomit ovat työllistyneet myös, mutta ei yleensä vastavalmistuneet ekonomit mitään kovin kummosia hommia kuulemma edes saa (ellei nyt ihan järjetön mäihä käy), koska vastavalmistunut on kuitenkin vastavalmistunut, ei kenestäkään nyt johtajaa tehdä ihan paperin perusteella.

        Ja ihan näin HR-puolella työskentelevänä (en kyllä rekrystä vastaa) voin sanoa että enemmän muut asiat työnhakijan kannalta ratkaisevat kuin se paperi. Pääasia yleensä on että "muodollinen pätevyys" on kunnossa, eli se kaupallinen tutkinto, mikä voi olla vaikka merkonomikin. Jos hakijoita on kuitenkin paljon, niin yleensä täytyy kasasta karsia ensin selkeästi sopimattomat, sekä kutistamista jatketaan eri kriteerien mukaan, joista yksi usein on myös koulutustausta. Toimenkuvasta riippuen ekonomeilla voi olla paremmat mahkut kuin tradenomilla, mutta ainakin meillä tradenomit ja ekonomit niputetaan samaan "läjään" (korkeakoulutetut). Ekonomit tosiaan sopii enemmän asiantuntijuutta ja analyyttisyyttä vaativiin tehtäviin, tradenomit ovat yleensä käytännönläheisempiä. Tradenomeilla on mielestäni myös realistisempi käsitys omista kyvyistään ja maanläheisempi asenne. Ekonomit ehkä luottavat usein asteen verran liikaa siihen maisterinpaperiin, sekä heillä voi olla vähän liian suuret odotukset työn suhteen. Aika monen KTM:n tilityksiä on töissä joutunut kuulemaan, kun he eivät saa mielekästä tekemistä. Ekonomit ovat myös paljon herkempiä vaihtamaan työpaikkaa.

        Kouluttautuminen kuitenkin kannattaa aina. Muodollinen pätevyys, se että korkeakoulututkinto on olemassa, on kuitenkin Suomessa tärkeä, sekä muuallakin. Itsestäänselvää pitäisi olla se, että kyllä se työllistyminen on hankalampaa ILMAN minkäänsortin papereita kuin niiden kanssa.


    • ioioioioioioio

      Tradenomina tuli tehtyä lähinnä puhelinmyyntiä ja asiakaspalvelua - sun muita sekalaisia pätkätöitä. Sama tilanne monella samaan aikaan valmistuneella. Ei mitään noita töitä vastaan, mutta 3,5 ammattikorkeakoulussa pitäisi valmistaa johonkin muuhunkin - tai jos ei, niin yhteiskunnan varoja menee hukkakouluttamiseen.

      Tällä hetkellä luen yliopistossa sosiaalityötä ja teen samalla puhelinmyyntiä osa-aikaisena. Sinäänsä tuhlasin aikaani tradenomin koulutukseen, mutta toisaalta voihan niistä opituista asioista olla myös hyötyä tulevaisuudessa :)

    • flhlkvm

      Peruskirjanpito tehdään nykyisin Virossa tai Intiassa. Taloushallinto ei kauaa työllistä.

    • fdfffffdfgd

      Kyselin pari vuotta sitten tässä ns. IT-Tradenomien työllisyydestä.

      Tällä hetkellä työskentelen projektiasiantuntijana keskisuuressa IT-firmassa. Palkka vajaa 19€ tunnissa ja valmistuminen käytännössä enää opinnäytetyöstä kiinni.

      Omalta luokalta aika moni keskeyttänyt koulun, mutta vielä opiskelevat ovat työllistyneet pääasiassa (paria poikkeusta lukuunottamatta) alalle perus ylläpito-/helppari- ja koodaushommiin.

      Selvästikin tärkeintä on panostaa oppimiseen, ne jotka vetää aina kaiken vähän sinne päin eivät ole kovin haluttuja työmarkkinoilla. Tietty onnella ja verkostoitumisella on myös merkittävä rooli.

    • IT-Tradenomi

      Jos tuo tradenomi on ihan vaan se perus-tradenomi eli kaupallisen alan tutkinto, niin älä tuhlaa siihen aikaa. Jos se on ns. it-tradenomi, eli tietojenkäsittelyn tradenomi, niin työmahdollisuuksia on enemmän, mutta ei täälläkään tietenkään tässä vaiheessa ole mikään optimaalinen tilanne. Kiitos sen, että meillä on vähän töitä tarjolla, ja paljon työttömyyttä.
      It-tradenomilla on se etuna, että jos suomen tilanne ahdistaa, niin euroopassa on koodarille paljon mahdollisuuksia työllistyä, ja päästä jopa ihan kunnon palkoille. Viimeksi kun katselin työllisyystilannetta, niin Englannissa oli 900 sopivaa vakanssia auki, ja Saksassa 1400 kappaletta. Ei ole tekijöitä.
      Itse olen tehnyt suomessa hommia, olin onnekas. Palkka on ihan ok, pikkasen alle 3000€ tulee joka kuussa. Euroopassa näyttää olevan pienellä kokemuksella 4000-6000€/kk. Isommalla kokemuksella oikeista asioista se onkin jo muutaman tontun enemmän.

      PS. Kaikista merkityksellisin asia on se, miten käyt koulut (asenne, arvosanat) ja miten onnistut soluttautumaan työmarkkinoille jo opintojen aikana.

      • Tietoteekkari

        Sen verran kun olen it-trade kaverin kursseja katsellut niin eipä tuo tutkinto mikään kovin kattava ole, muutama ohjelmointikurssi jotka antavat saman osaamisen kuin yliopiston tietotekniikan ensimmäisen vuoden ohjelmointiin perehdyttävä kurssi.


      • RiippuuKoulustaPALJON
        Tietoteekkari kirjoitti:

        Sen verran kun olen it-trade kaverin kursseja katsellut niin eipä tuo tutkinto mikään kovin kattava ole, muutama ohjelmointikurssi jotka antavat saman osaamisen kuin yliopiston tietotekniikan ensimmäisen vuoden ohjelmointiin perehdyttävä kurssi.

        Tuo riippuu niin paljon siitä, missä amk:ssa olet sen tutkinnon tehnyt. Esim. MAMK:ssa tutkintonimike pitäisi olla mielummin insinööri kuin tradenomi, koska siellä tietojenkäsittelijät eivät lue juuri ollenkaan kaupallisia aineita.
        Sitten taas helsingin suunnassa tietojenkäsittelyn tradenomi on enemmän kaupallisen alan tradenomi kuin tietojenkäsittelijä tai koodari.


      • argh_miten_hölmöilet
        RiippuuKoulustaPALJON kirjoitti:

        Tuo riippuu niin paljon siitä, missä amk:ssa olet sen tutkinnon tehnyt. Esim. MAMK:ssa tutkintonimike pitäisi olla mielummin insinööri kuin tradenomi, koska siellä tietojenkäsittelijät eivät lue juuri ollenkaan kaupallisia aineita.
        Sitten taas helsingin suunnassa tietojenkäsittelyn tradenomi on enemmän kaupallisen alan tradenomi kuin tietojenkäsittelijä tai koodari.

        > MAMK:ssa tutkintonimike pitäisi olla mielummin insinööri

        Keep telling that to yourself!


      • HerraAulis

        Ja sekin että tosiaan sitä kieltä pitää osata. Ei sinne Saksaan muuten vaan mennä pelkällä Ruotsi-Suomi kielillä. Englannilla edes pärjää, sillä vain 61% saksalaisista sitä osaa. Itse opiskelin Venäjän ja Saksan. Venäjä on B2 tasoa ja Saksa C1 koska olen asunut Saksassa jo 9 vuotta.


      • HerraAulis kirjoitti:

        Ja sekin että tosiaan sitä kieltä pitää osata. Ei sinne Saksaan muuten vaan mennä pelkällä Ruotsi-Suomi kielillä. Englannilla edes pärjää, sillä vain 61% saksalaisista sitä osaa. Itse opiskelin Venäjän ja Saksan. Venäjä on B2 tasoa ja Saksa C1 koska olen asunut Saksassa jo 9 vuotta.

        I kak? Pomog russkij v rabote?


    • vbvbvbbvvbvbbvbv

      No ei tuo 3000e/kk mikään tuulettamisen arvoinen palkka ole. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys, jos käy 3 vuotta koulua lukion tai ammattikoulun jälkeen. Esimerkiksi jossain operaattorin asiakaspalvelussa saa enemmän kuin tuo, jos myy ja päivittää liittymiä perus tahdilla. Ihmiset tietty tyytyy nyt lamassa vähään, mutta onhan se vähän sääli, että korkeastikouluttaudutaan ja ollaan sitten tyytyväisiä, jos päästään jossain vaiheessa keskipalkoille.

    • kcch

      No en pidä 3000€ hirmuisena palkkana. Itse saan tarjoilijana 3500 hyvät luontaisedut...

      • hepsistä

        Missähän tarjoilija saa noin paljon?


    • IT-jamppa

      Noh Tradenomi on tämmöinen perustutkinto eikä mikään Dippainssi. Kyllä omakin 3100€ palkka on mielestäni ihan kelpo näin uran alkuvaiheessa (alle 1v vasta alan työkokemusta!), kun sen saa vielä tekemällä töitä vain toimistoaikoina sisäsiistissä työssä. Eri asia, jos työkokemusta olisi joku yli 10 vuotta.

    • näkemys
    • työttömättradenomitjyrää

      Jos tradenomi on töissä puhelinmyyjänä, varastomiehenä, kaupan myyjänä tai kaupan kassana, niin ammattikorkeakoulutus menee hukkaan. Tradenomin koulutusta ei tarvita grillimyyjän, huoltoaseman myyjän, tiskaajan, kahvilatyöntekijän, kiinteistönhoitajan, siivoojan, laitoshuoltajan, sanomalehden varhaisjakajan ja vartijan töihinkään.

      Näihin töihin pääsee suoraan peruskoulustakin. Tradenomeja koulutetaan Suomessa aivan liikaa. Koulutusta vastaavaa työtä löytyy vain muutamille tradenomitutkinnon suorittaneille.

    • elämäntapana_tradenomi

      Tradenomi on kelpo koulutus. Lyhyellä koulutuksella on mahdollisuus työllistyä nopeasti erilaisiin asiantuntijatehtäviin. ABC:n vessojen jynssääminen, varastossa laatikoiden järjestely tai toimistolla avustavat paperien järjestelyyn ja sillppurointiin keskittyvät työtehtävät pitävät yllä tradenomin vaativaan koulutukseen littyvää osaamista. Muita, erityisesti markkinointiin erikoistuneita tradenomeja työllistävät etenkin sossun ja kelan kapeat luukut sekä leipäjonot eri puolilla maata.

    • dfggdfgfdfgdgdfdfg

      Aliarvostettu koulutus. Kokemusta tästä ja yliopistosta toiselta alalta. Vaativuus opinnoissa samaa luokkaa, ehkä hitusen vaativampaa yliopistossa. Työllisyys alojen välillä kuin yö ja päivä. Ei Suomessa kannata opiskella tradenomiksi.

    • Soveltuvuustestejä

      Toimistotyöt ja papereitten lajitteluhommat on tässä maassa vähentyneet lähes olemattomiin ja vähenee edelleen. Osa tradehommista on siis hävinnyt ja lisää häviää, ja onhan koulutustakin vähennetty.

      Hommia on tulevaisuudessakinn myynnissä, markkinoinnissa. Ne edellyttää myyjän luonnnetta! Myyntiin ei työllisty kukaan sen takia että on lukenut tradenomiksi, mutta jos on jo muutenkin sopiva ja töissä, niin tradenomin koulutus auttaa etenemään uralla.

      Lisäksi on hommia taloushallinnossa, kirjanpidpssa ja controllereille, mutta ne ihmiset on oma rotunsa myös, eikä ne hommat sovi kaikillle. Tämä kaupallinen ala nyt on tällaista ettei kaikista ole näihin hommiin ... kannattaisi järjestää soveltuvuuskokeet hakijoille niin työllistyisivät paremmin.

    • kcch

      Tuon tienaan tarjoilijana merellä. Puolet töitä, puolet vapaata, ruuasta menee verotusarvo eli 2€ päivä ja viinat tupakat ym. puolilmaisia

    • Tradingmynomia

      Tosi mahtavasti, yes im gonna be ok.

    • ICTRekkakuski

      Valmistun keväällä rekkakuskiksi. Ala on tuntunut jo pitkään väärältä, mutta olen sinnitellyt siksi että saisin jonkin ammatin. Takana on kaksi vuotta toisen alan ammattikoulua joka jäi kesken vuosia sitten. Vaikka kuljetusalalla olisikin töitä tarjolla on tämä sellaista pakkopullaa että lähtävä opiskelemaan jotain muuta. Lisäksi nivelet eivät tykkää raskaasta työstä. Aikaiset herätykset sinäänsä ei haittaa.

      Suunnitelmana olisi hakea AMK:hon jonkin toisen alan koulutukseen. Toki onhan logistiikkainsinööri ja kuljetuspäällikkö olemassa, mutta tuntuu että en hallitse tämän alan juttuja kovin hyvin. Lukenut että voi joutua tekemään kalustohankintoja ja kannattavuuslaskelmia yms. En kalustosta tiedä oikein mitään. Osa log.insinööreistähän istuu terminaalin ajotoimistossa ja tekee vuorolistoja sekä sitä sun tätä.
      Tradenomi alkoi yllättäen kiinnostamaan, mutta tuntuu työtilanne olevan niin huono että ei innostaisi uhrata neljää vuotta tutkintoon jolla ei tahdo työllistyä. Ekonomiksi kestäisi kaksi vuotta ilmeisesti opiskella tradenomin jälkeen. Onkohan ekonomin opinnot kuinka vaativia?

      Englanti kyllä sujuu, mutta ruotsi ei kun on motivaatio pulaa. Ruotsin saanut amiksessa ykkösellä läpi ja peruskoulun päättötodistuksessa se on 6. Ruotsi menis jos ottaisin itseäni niskasta kiinni. Amiksessa matikat,äidinkielet, enkut, fysiikat ja melkein kaikki yleisaineet on 1-3 asteikolla kakkosia. Ruotsi ja matikan 2 kurssi on ykkösiä. Onko näillä arvosanoilla saumaa päästä AMK:hon?

      Olen miettinyt myös sitäkin että kävisi ict-asentajan koulutuksen loppuun kun on sitä alle vuos jäljellä. Oisko siitäkään loppupeleis hyötyä kun vois hakea suoraan AMK:hon kun valmistun logistiikasta tänä keväänä? Tullut laiminlyötyä opinnot nuorena ja väärät ala valinnatkin siihen vaikuttaneet. Nyt alkanut motivaatio heräämään että sais parempaa liksaa ja löytys mielenkiintoinen ala.

    • menejatee

      Ei oo töitä siellä eikä täällä nyyhnyyh. Onkohan ihmeellistä ettei duunia löydy, kun ajatellaan vaan et onpas hienot paperit mulla josko nää antais mulle ruusuja ja pusuja sitten kaikki on ruususta. Olkaa luovia ja menkää vaikka ihan niillä omilla pikkusilla jaloilla kiertää yrityksiä ja kertomaan et aiot alottaa maanantaina siellä uudessa työssä. Nöyrä pitää olla mut sen nöyristelemisen voi lopettaa jos nyt kaikki akateemiset oman elämän jeesukset ymmärsi.

    • Jfjfbfbrbbb

      Markkinoinnin tradenomi on itseasiassa liksan kannalta paras koulutus, mutta täysin turha, jos et halua tehdä myyntiä. Pakko aloittaa pohjalta - opiskelujen aikana puhelinmyyntiä ja asiakaspalvelua, sitten yritysmyyntiin ja siitä koittaa ponnistaa ylöspäin porrasportaalta. Liksat parhaimmillaan lääkärin liksoja.

    • vokvek

      Pelkällä tradenomin tutkinnolla ei tee mitään. Sellainen tutkinto löytyy joka toiselta. Mutta hyvä työmotivaatio, kehittymiskyky ja -halu sekä innostus alaan tutkinnon lisänä auttavat työnsaannissa. Palkkakin muodostuu paremmaksi.

    • cumaliuade

      Itse en arvosta tradenomin tutkintoa pätkän vertaa, palkkaan aina ennemmin ekonomin. Tradenomi on tusinatutkinto, eikä sitä pidetä työelämässä korkeakoulututkintona. Pelkkä amistutkinto jolla pääsee siwan kassalle.

      • tr4d3n0m1

        Haha, sinä et palkkaa sieltä pulpetin takaa/kotisohvaltasi yhtään ketään. Voimia sulle, toivottavasti sinunkin toiveesi joskus toteutuu ja pääset edes sisään tradenomikoulutukseen.


      • economycim
        tr4d3n0m1 kirjoitti:

        Haha, sinä et palkkaa sieltä pulpetin takaa/kotisohvaltasi yhtään ketään. Voimia sulle, toivottavasti sinunkin toiveesi joskus toteutuu ja pääset edes sisään tradenomikoulutukseen.

        Sieltäpä tulikin hyvin esille tradenomien kompetenssi asiapohjaiseen keskusteluun. Teiltä ei voi odottaa yhtään tuon enempää.


      • Aaasiakeskustelia

        Ja tuo toisten tutkintojen vähättely tuoreine kassaläppineen on sitten innovatiivista asiakeskustelua?


    • eitradenomi

      "Eli työt ovat: kaupan kassa, trukkikuski, varastonhoitaja, vaatemyyjä, puhelinmyyjä."

      Siinähän ne - ammattikorkeakoulusta valmistuneiden - tradenomien tavallisimmat työpaikat jo tulivatkin. Listaan voisi lisätä assistentti, toimistoapulainen, siivooja, asiakaspalvelutyö hampurilaisravintolassa, huoltoasemalla, kioskilla ja grillissä.

      Kaikkiin näihin pääsee ilman tradenomin koulututustakin. Toisaalta tradenomin koulutus ei tuo näihin hommiin mitään lisäarvoa tai palkankorotusta. Tradenomin koulutuksella ei tee työnhaussa oikeastaan mitään. Suurin osa asiakaspalvelutöistä on yksinkertaisia, tylsiä, haasteettomia ja huonosti palkattuja.

    • hainsiihen

      Mitäs mieltä sitten ootte liiketoiminnan logistiikan, tradenomin tutkinnosta? Kuullut ja lukenut että sillä saisi paremmin duunia kun jollain perus trade tutkinnolla. Logistiikka-alahan kasvaa koko ajan.

      • oikestiksko

        Kasvaako logistiikka-ala koko ajan?


    • OnKylmä

      Kyllä kasvaa. Esim. verkkokauppamyynti kasvaa koko ajan ja aina on Suomessa tarvetta kuljetuksille, jolla saadaan tavarat sisämaahan. Logistiikkatrade on cool!

      • Kfkfkfkfkf

        Mikis ottaa joku logistiikkatradenomi, jos tarjolla on ihan alan inssi?


    • cvcvcvvccvvccv

      Täällä logistiikka tradenomi vuodelta 2013. Ei ole töitä näkynyt, ei :D Piti lähteä yliopistoon toiselle alalle.

    • ilmaisutaito

      "Kaikkiin näihin pääsee ilman tradenomin koulututustakin. Toisaalta tradenomin koulutus ei tuo näihin hommiin mitään lisäarvoa tai palkankorotusta. Tradenomin koulutuksella ei tee työnhaussa oikeastaan mitään. Suurin osa asiakaspalvelutöistä on yksinkertaisia, tylsiä, haasteettomia ja huonosti palkattuja."

      Nojaa, itse olen tradenomina teknisessä sovellustuessa (asiakaspalvelussa kuitenkin).
      3500e/kk, jos laskee bonukset mukaan. Peruspalkka vähän alle 3. Ihan ok tienaa.

      • ehtaa.amisläppää

        "Korkeasti" koulutettu ja asiakaspalvelussa? :D Ja mittaat työtäsi palkan määrällä? :D


    • Kfkfkfkf

      Mitä "ehtaa amisläppää" oikein kuvittelet työelämältä? Sitä on moni maisteri ja tohtori tänä päivänä työttömänä ja olisi heti valmis vaihtamaan 3500 euroa/kk tradenomin kanssa osia.

    • trade

      Vaikka täällä nyt miten mollataan tradenomeja niin itse olen ainakin tradeks lähdössä syksyllä opiskelemaan. Merkonomin tutkinto suoritettuna peruskoulun jälkeen ja sen jälkeen vielä perustutkinto sekä ammattitutkinto sellaiselta alalta jolta kyllä löytyy töitä, mutta joka ei enää vain kiinnosta.

      Nyt mietinnässä on, että kumpi suuntautuminen olisi järkevämpi valikoida, liiketoiminnan logistiikka vai johtamisen, esimiestyön ja esimiesviestinnän suuntautuminen? Onko mitään käsitystä kumpi työllistää paremmin?
      Ja kyllä. Aion opiskella jomman kumman sanoi kuka mitä tahansa.

    • Qwerty777788

      Tradenomin tutkinto on hyvä 3,5 -vuoden valmennuskurssi yliopisto-opintoihin. Opiskelet trade-tutkinnon hyvin arvosanoin, niin voit päästä esim Vaasan yo:n kauppatieteen maisteriohjelmiin. Pari vuotta päälle ja olet 5,5-vuodessa KTM.

      • sameliii

        Tarkoitatko sitä mahdollisuutta, että tradenomin tutkinnon myötä ei tarvitse opiskella yliopistossa kandin tutkintoa ja 3,5 2 vuotta ja maisterin paperit kädessä?


      • lollllll

        joo muuten hyvä mutta sinne tarvitaan vähintään 4,5 ka ja 5 opparia ja avoimen opintoja. et onnea yritykseen. t. en päässyt ka 4,1 ja oppari 5 ja 30op avoimen opintoja


      • qwerttiläinen

        ei kai tuollaisella keskiarvolla pääsekkään..


    • Huuhaaata

      Logistiikka ennen esimiestyötä. Konkretia korostuu amk-opinnoissa tosin yliopistossakin johtamisen suuntautuminen huuhaata (tämä varmaan rinnastuu amk:n esimiestyöhön).

    • logitrade

      minä opiskelin logistiikan sivuaineopinnot amk:ssa myös ja minut revitiin melkein koulunpenkiltä töihin. ja kyllä, työ on vastannut koulutustani: luonnehtisin nykyistä työtehvääni logistiikkaketjun katkeamattomuuden ja siihen liittyvien käytännön toimien järjestämisenä ekologisella alalla JIT-käsitettä soveltaen. toimimme erilaisten materiaalien, kuten metallin, lasin ja sekatavaran parissa huolehtien niiden elinkaaren logistiikasta. työhöni sisältyy paljon matkustelua, jonkin verran asiakaspalvelua sekä paljon työtä käytännön parissa. teoriaopinnoista kuten matematiikasta ja geometriasta on apua kun hahmotan matemaattisia mittasuhteita esimerkiksi silloin kuin sovitan erillisen logistisen säilytystilan sisältöä toiseen joten koulutus ei ole mennyt hukkaan. palkkani on 3000e kuukaudessa ja sanoisin että töitä riittää niin kauan kuin ihmisillä on tarpeita.

    • niintainäinkö

      Olen itse viime keväänä valmistunut (oikeus)tradenomi ja olen nyt töissä pankissa palveluneuvojana. Harjoittelut suoritin pankissa ja käräjäoikeudessa ja tein muutenkin koko opiskeluajan töitä finanssi-, kiinteistö- ja kaupanalalla erilaisissa työtehtävissä. On melkoisesti tuurista ja henkilöstä kiinni millaisiin työtehtäviin pääsee. Yksi vastavalmistunut tradenomikaverini pääsi keskikokoiseen monitoimialaiseen laki-/perintäyritykseen asiakkuuspäälliköksi, kun taas toinen on yhä siivoojana. Että ei se pelkkä koulutus aina vaikuta. Kun on tarpeeksi ahkera, sinnikäs, röyhkeä ja tuntee oikeat tyypit tai on oikeassa paikassa oikeaan aikaan voi päästä pitkällekin.

    • nimimerkkiiiii

      Pankissa palveluneuvojana. Tarvitsiko tuohon käydä korkeakoulutus, kun ennen noita hommia tekivät merkonomit. Alkaako palkkasi edes 3:sella? Suomalaisen keskipalkka on 3500 euroa. Ei millään pahalla, mutta jos joku nuori lukee näitä, niin älä nyt tradenomiksi kannusta kokeilemaan.

    • matalapalkka-ala

      Tradenomin amk-koulutuksella pääsee myyjäksi ja kassaksi ruokakauppaan, tavarataloon, vaate- ja kenkäkauppaan, kioskiin, huoltoasemalle, hampurilaisravintoloihin, lipunmyyntiin tai muuhun asiakaspalvelutyöhön. Lisäksi on tarjolla varastotöitä, siivoojan ja ravintola-alan hommia, mm. astioiden keräilijä eli blokkari.

      Toimistopuolella tradenomista voi tulla konttoriapulainen eli paperinkantaja, palkanlaskija, toimistosihteeri, kirjanpitäjä, pankkitoimihenkilö, puhelinvaihde tai konttoristi. Kaikki nämä ovat matalapalkka-ammatteja.

    • eitradenomi

      Ei kannata lähteä opiskelemaan tradenomiksi ihan vaan siksi, että ei nyt muutakaan koulupaikkaa saanut. Näitä huonosti motivoituneita tusinatradenomeja on jo ihan liikaa. Heillä ei ole mitään hyviä kilpailuvaltteja työmarkkinioilla.

      Kaverini taas lähti työnantajansa kannustuksella opiskelemaan tradenomiksi aikuispuolelle ja on sitä myötä päässyt etenemään firmassa parempiin hommiin sekä paremmille liksoille. Tällaisessa tapauksessa tradenomin koulutus on ihan järkevä.

    • joparöyhkeyttä

      Sellaisen, jolla on haluja ja kykyjä ihan muille aloille ei missään nimessä kannata lähteä opiskelemaan tusinatradeksi ihan vaan huvin vuoksi tai sen takia, että on just nyt työtön jos muutenkaan ala ei tippaakaan kiinnosta.

      Sellainen, jolla kyvyt ja halut ei riitä parempaan, korkeammalle tai muille aloille kannattaa opiskella tradeksi. Jos halut ja kyvyt riittävät juuri ja juuri tradepapereiden suorittamiseen eikä mihinkään muuhun suosittelen tutkinnon suorittamista. Tälläinen ihminen ei tuskin pyrkii pidemmälle, tuskin on enempää kunnianhimoisempi ja on hyvin tyytyväinen oman alansa töihin, olkoompa se sitten pankista pelkkää aspaa tai jopa ylennettynä vakuutusten myyntiä tai pikkufirmassa papereiden ja numeroiden pyörittelyä pikkukopperossa jatkuvasti kontrolloitavana tai jatkuvien määräaikaisuuksien jatkamista ja epävarmuutta sekä stressiä vuodesta toiseen ja jatkuvia työhaastatteluja ja yt-rumbia tuhansien muiden kanssa. Toki on myös hirveän paljon suhteista ja sinnikkyydestä kiinni. Suosittelen jopa jäämään tutkinnon kouraan saamisen jälkeen kortistoon niin potkivat sitten viimeistään oman alan töihin. Jos taas tutkinnon suorittamisen jälkeen jatkaa tai aloittaa hanttihommissa, voit olla varma, että sitä se on todennäköisesti jatkossakin.

    • logitrade

      Tradenomeja koulutetaan joo liikaa, mutta porukasta 90% on niitä jotka opiskelee vain huvin vuoksi kun ei muutakaan keksinyt.

      Jos haluaa työllistyä koulun jälkeen oman alan töihin, niin pitää tehdä fiksuja valintoja: pitää valita suuntautumisvaihtoehto joka sopii itselle (eikä sitä mikä nyt sattuu oman kylän koulussa olemaan tarjolla), pitää valita kurssikokonaisuudet ja valinnaiset kurssit niin, että saat kasaan järkevän kokonaisuuden, ja ennen kaikkea pitää valita harjottelupaikat järkevästi. Myös opari kannattaa tehdä jollekin yritykselle, niin että siitä olisi oikeasti hyötyä toimeksiantajalle. Mistään pilipali "lähetin kysymyslomakkeita asiakastyytyväisyydestä ja koostin jotain"- hommista ei hyödy kukaan. Oikeasti.

      Itse valmistun logistiikan tradenomiksi (liiketoiminnan logistiikka) tammikuun lopussa. Opintoja jäljellä pari kurssia ja oman alan töissä aloitin lokakuun alussa, asiantuntijatehtävissä logistiikan parissa. Firma on sama jolle tein opinnäytetyön.

    • Myyntityö

      Myyntityön tradenomiksi, niin veikkaanpa, että töitä riittää. Myyminen ei ole suomalaisten valtti, joten jos vain yhtään nappaa niin kannattaa harkita.

    • Itsevaan

      Tottakai saa huippuhommia heti valmistuttua. Jos olet alle 25 v. kannattaa hakeutua kassakoneenkäyttäjän huippuammattiin. Jos taas olet yle 25 v. kortisto odottaa. Hienoa olla Suomessa.

    • Itsevaan

      Onhan siitä koulutuksesta hyötyä. Jos olet alle 25 v., pääset koulutuksella korvauksille.

    • notähäntiedänvastauksen

      Amkista valmistuu suoraan työttömäksi eli kortisto kutsuu. Tradenomi voi saada matalapalkkaista ja osa-aikaista hanttihommaa puhelinmyyjänä, huoltoasemilta, kioskeista, kaupoista tai varastoista. Myös sanomalehden varhaisjakelu, siivous ja pakkaustyöt kutsuvat tradenomia.

      Mihinkään näistä ei tarvita tradenomin 3,5 vuoden koulutusta. Kyllä hanttihommissa menee opiskelut hukkaan.

      • OnSeNiinVäärin

        "Mihinkään näistä ei tarvita tradenomin 3,5 vuoden koulutusta."

        Aivan sama mitä mieltä olet, mutta AMK:n tradenomitutkinto on myös EU:ssa ja Yhdysvalloissa ECTS-järjestelmän 210 pisteen kaupan ja hallinnon alan kandidaatin tutkinto. Moni muu tutkinto Suomessa ei ole suoraan kansainvälinen vaikka opintojen kesto riittäisi ja opintojen sisältö olisi, vaan niihin pitää anoa erikseen kansainvälinen vastaavaisuus. Esimerkiksi Suomessa suoritettu MBA tai eMBA eivät ole välttämättä ECTS-järjestelmän tutkintoja ja yllättävästi myös AMK:n insinööritutkinto ei vastaa suoraan kandidaatin tutkintoa.

        "Kyllä hanttihommissa menee opiskelut hukkaan."

        No, insinööritutkinto jää johonkin opistotason ja korkeakoulun tutkinnon väliin.

        "Tradenomi voi saada matalapalkkaista ja osa-aikaista hanttihommaa puhelinmyyjänä, huoltoasemilta, kioskeista, kaupoista tai varastoista."

        Kun tradenomiopintojen pääsykokeessa on 450 hakijaa ja niistä aloituspaikan saa 60, niin mihin ne 390 menee töihin? Edes kandin tutkinto on aina parempi kuin jää ilman mitään korkeakoulututkintoa.


    • Kdlglhl

      Kaikille nuorille: Ei tradenomiksi!

      • hehhehhehee

        Kaikille nuorille: Ei ainbakaan Kdlglhleksi!


    • fjtntdxk

      Tietojenkäsittely. Palkka kansalaisen mediaanipalkan verran eli reilu 3500. Työt toimistoaikoina, työkokemusta alalta 1,5v.

    • Anonyymi

      Kyllä on hauska lukea nettikeskusteluista näitä "kannattaako ammatti X" tai mitä tahansa *kannattaako" - keskusteluita, mitä tahansa lukee niin kusiki on paskaa ja mikään ei kannata :D

    • Anonyymi

      Opiskelen monimuotona tradeksi Oulussa.

      Pääkohdat, joilla erotut:

      Ole motivoitunut. Osallistu. Hae opp.k. toimintaan mukaan.
      VERKOSTOIDU. (<-!!!!!)
      Kehitä kielitaitoasi.
      Saa hyviä arvosanoja ja ala miettimään opparia jo ensimmäisen vuoden lopulla! Ota vapaaeht. kursseja! Hae tietoa oma-aloitteisesti! LUE. Lue alasi teoksia. Opi myymään muka turha tutkintosi.

      Saat alasi töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe