Hydrostaattinen vai mekaanin vaihteisto

Kumpi on parempi vaihteisto mäkisellä tontilla ajettavassa ruohonleikkurissa?
Ilmianna
Jaa

15 Vastausta



Hydrostaattisessa voi pitää kierrokset koko ajan samana, eli ruohon leikkuulle sopivina. Nopeutta taas voi säädellä nopeasti jalkaterää liikuttamalla, vaihteita räpläämättä.

Kyllä mäkiselle tontille ehdoton peli on 4-veto. Se ei jää sutimaan jyrkempäänkään paikkaan
Ilmianna
Jaa
Kyllähän Hydro helppo on ajaa, mutta miten lie kestävyyden kanssa, jos paljon joutuu kuormittamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ruohonleikkureita ei ole tehty vedolla kuormitettavaksi, sillä niin onnettomia ovat vetopyörästörakenteet isoissakin (15–20 hv) leikkureissa. Varma tapa saada saada vetopyörästö rikki on käyttää pitäviä lumiketjuja yhdessä puskulevyn kanssa lumitöissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juu, automatithan ne aina hajoo....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mulla on 4-veto Jonseredin lisäksi ihan "oikeakin" n. 50 hv traktori (John Deere 4520) puutarhatilan käytössä, ja sekin toimii hydrostaattisella voimansiirrolla. Vedän sillä viikottain säästä riippumatta ympäri vuoden n. 3 kertaa itse traktoria painavampaa peräkärryä, talvella teen lumityöt ja kesällä kaikki puutarhatilan työt. Kätevä on, kun ei tarvitse vaihteiden kanssa räpeltää. Jos tulee liian suuria kuormitus, pyörät ruopaisevat tyhjää, eikä mikään ole vielä hajonnut.

On minulla normaali 16 vaihteinenkin saman tehoinen traktori, mutta sitä käynnistän enää harvoin.

Ääni hydrostaattiselle.
Ilmianna
Jaa
Ruohonleikkureissa se "mekaaninen vaihteisto" on valtaosassa tapauksia hihnavariaattori, jonka säätövivussa on asetuslovet. Suunnanvaihtoa varten vetopyörästön yhteydessä on kytkimellinen väliakseli, joka kääntää pyörimissuunnan. Kokemukseni mukaan hydrostaattinen vaihteisto on kestävämpi sekä tarvitsee vähemmän huoltoa tai säätöä kuin variaattori.

Mäkisellä tontilla panostaisin nelivetoon, sillä jo vähäinen aamukasteen liukkaus pysäyttää leikkurin olemattomaan rinteeseen tasauspyörästönlukottoman vetoakselin yhden pyörän luistaessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Noinkohan on? Rohkenen epäillä. Kyllä niissä taitaa ihan mekaaniset hammaspyörävaihteistot olla. Rakenne on tavallisesti jatkuvassa hammaskosketuksessa oleva (constant mesh) -vaihteisto. Tutkipa koneita tarkemmin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tiiselikin kirjoitti:
Noinkohan on? Rohkenen epäillä. Kyllä niissä taitaa ihan mekaaniset hammaspyörävaihteistot olla. Rakenne on tavallisesti jatkuvassa hammaskosketuksessa oleva (constant mesh) -vaihteisto. Tutkipa koneita tarkemmin...
Kumma, ettei peräti kaksoiskytkinvaihteisto. Montako normaalin ajoleikkurin vetohihnaa tai vetopyörästön sielua olet vaihtanut?

Tietysti ammattileikkureissa voi ollakin, mutta niiden viisinumeroinen hinta karkottaa yksityiskäyttäjät.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tiiselikin kirjoitti:
Noinkohan on? Rohkenen epäillä. Kyllä niissä taitaa ihan mekaaniset hammaspyörävaihteistot olla. Rakenne on tavallisesti jatkuvassa hammaskosketuksessa oleva (constant mesh) -vaihteisto. Tutkipa koneita tarkemmin...
Partnerissa (Huskissa) on ainakin ihan vaihdelaatikko sen vaihdekepin päässä. En ole huomannut mitään variaattorivetoon viittaavaa. Hihnan kiristys täysin mekaaninen, ohjekirjan mukaan säätelinkin sitä edelliskesänä.Taitaa tuo Tiiselikin olla oikeassa tässä asiassa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vetelin hydrostaattisella vedolla varustetulla Jonseredillani eilen painavaa auton peräkärryä. Kevyesi liikkui ylämäessäkin. Remmivetoisella vaihteistolla olevaa konetta olisi joutunut kepittämään monta kertaa pienempiä vaihteita etsiessä.
Peruuttaminen oli vähän hankalampaa leikkurin runko-ohjauksen takia.
Ilmianna
Jaa
Väärällä käytöllä saa poikki vaikka rautakangen.
Sama koskee näitä hydrostaattisia automaattivaihteita.
Mutta on se niin kätevä ja kestävä. Jo 6 v ilman remontteja.
Ilmianna
Jaa
tarkotatko variaattori vai automaattivahteistoa
Ilmianna
Jaa
Remmivetoinen vaarallinen rinteessä jos remmi sattuu katkeamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Lisäksi kaikki ovat vaarallisia myös tasamaalla, jos etupyörä sattuu vauhdissa irtoamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jos remmi katkeaa niin jarru pohjaan ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Hydrostaattinen vai mekaanin vaihteisto

Kumpi on parempi vaihteisto mäkisellä tontilla ajettavassa ruohonleikkurissa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta